DALITO!

18. 12. 2010

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Bývalý český prezident Václav Havel sa objaví v špeciálnej silvestrovskej časti českého seriálu Ordinácia v ružovej záhrade (2005). Autorom myšlienky obsadiť svetoznámeho politika do seriálu je jeden z jeho hlavných predstaviteľov Petr Rychlý. Ten je autorom scenára k špeciálnej časti, ktorú zároveň aj režíroval. "Keď Petr Rychlý prišiel s tým, že by sme do tohto špeciálu mohli obsadiť exprezidenta Václava Havla, skutočne som neverila, že by pán Václav Havel rolu prijal. Napriek tomu sme to skúsili a scenár sme mu poslali. Páčil sa mu a na naše veľké potešenie ponuku prijal," vysvetlila vedúca projektu Lenka Hornová. "Bol to pre mňa jedinečný zážitok, veď komu sa pošťastí, že režíruje Václava Havla, keď on sám už režíruje," uviedol Rychlý, ktorý v seriáli stvárňuje postavu lekára Čestmíra Mázla. V silvestrovskej časti sa hlavní hrdinovia vrátia do roku 1979. Mázla si "preklepne" výbor KSČ na čele s herečkou Vlastou Žehrovou. Havel si zahrá disidenta, ktorého bude v jeho úsilí podporovať aj lekár Petr Hanák.
Úrady v moldavskom Podnestersku odsúdili známeho novinára na 15 rokov väzenia za vlastizradu potom, čo ho obvinili zo špionáže pre Moldavsko. V piatok o tom informovalo podnesterské ministerstvo pre štátnu bezpečnosť s tým, že Ernest Vardanjan sa k obvineniam priznal. "Súd uznal Vardanjana vinným a udelil mu 15-ročný trest v prísnom režime, bez konfiškácie majetku," píše sa vo vyhlásení ministerstva. Novinár, ktorého zatkli v apríli, sa priznal, že pracoval pre moldavskú tajnú službu, ktorá ho naverbovala, keď študoval v Kišiňove. Vardanjan pracoval pre viacero podnesterských médií. Jeho manželka Irina tvrdí, že k obvineniam zo špionáže sa priznal pod tlakom a vplyvom psychotropných látok. Moldavská tajná služba uviedla, že Vardanjan pre ňu nikdy nepracoval. Proruské Podnestersko vyhlásilo nezávislosť na začiatku 90. rokov minulého storočia, centrálna moldavská vláda ani medzinárodné spoločenstvo ho však nikdy neuznali. Rusko tento región podporuje a ponecháva si tam svoje vojenské jednotky.

Legendárny americký moderátor Larry King po 25 rokoch ukončil svoju talkšou na CNN. Poctu mu cez nahratý odkaz vzdal aj prezident Barack Obama, podľa ktorého King otvoril ľuďom oči a ukázal im svet mimo ich obývacích izieb. Larry King Live skončilo po viac ako šesťtisíc epizódach a 50-tisíc rozhovoroch. Sedemdesiatsedemročného moderátora od januára v šou nahradí bývalý novinár a porotca v súťažiach America's Got Talent a Britain's Got Talent Piers Morgan. Vo štvrtkovom vysielaní sa prostredníctvom satelitu 29. raz predstavil bývalý americký prezident Bill Clinton, spevák Tony Bennett zaspieval pieseň The Best is Yet to Come a spolu s Kingom v šou vystúpili aj Ryan Seacrest a Bill Maher. "Toto nie je Larryho pohreb. Dúfajme, že bude v našich obývačkách ešte mnoho rokov. Toto je koniec šou, nie koniec človeka," uviedol Maher. Guvernér Kalifornie s humorom označil tento deň za Deň Larryho Kinga. "Neuvidíte ma odchádzať preč, ale v tejto šou ma už viac neuvidíte. Ďakujem Vám a namiesto zbohom, čo takto dovidenia?" vyhlásil King. Šou Larry King Live sa po prvý raz na obrazovkách objavila pred 25 rokmi a nedávno sa dostala aj do Guinnessovej knihy rekordov ako najdlhšie vysielaná šou s jedným moderátorom v rovnakom čase. Počas svojej kariéry vyspovedal každého amerického prezidenta od čias, keď stál na čele Bieleho domu Gerald Ford (1974-1977). Moderátor sa rozhodol skončiť so svojou talkšou, pretože sa chce viac venovať svojej rodine. Informáciu zverejnila webová stránka news.bbc.co.uk.
© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Verejnoprávna rakúska televízia ORF nemusí vydať prokuratúre vo Viedenskom Novom Meste všetky obrazové a zvukové záznamy, ktoré mala k dispozícii pri výrobe reportáže z prostredia neplnoletých skinhedov. Je to verdikt najvyššieho súdu Rakúska, ktorý súčasne zrušil opačné rozhodnutie Vrchného krajinského súdu vo Viedni. Odvysielanie inkriminovaného materiálu v reportáži Eduarda Moschitza viedlo k otvoreniu vyšetrovania dvoch osôb pre podozrenie z neonacistických aktivít, ako aj samotného redaktora ako možného podnecovateľa trestnej činnosti. Rakúsky najvyšší súd však konštatoval, že redakčné tajomstvo je absolútne, niet v ňom výnimiek a všetky informácie, ktoré získa novinár pri výkone svojej profesie, sú ním chránené. Týka sa to aj filmových záberov, ktoré reportér nakrútil počas dvoch dní v spoločnosti skinhedov. Pôvodne chcela príslušná prokuratúra zhabať všetky materiály, čo však už sudkyňa prvostupňového súdu zamietla. Druhostupňový súd rozhodol síce v neprospech ORF, ale ako upozornil najvyšší súd, na vyhlásenie neplatnosti jeho verdiktu by bola postačovala aj skutočnosť, že v senáte sedela osoba, ktorá sa v dôsledku príbuzenských vzťahov ocitla v tejto kauze v strete záujmov. Za vážnejší problém označila najvyššia justičná inštitúcia fakt, že nižší súd dostatočne nezohľadnil redakčné tajomstvo.

Copyright © TASR 2010

AVF NEWS

AVF NEWS
Nie všetky situácie, ktoré by mohli viesť ku konfliktu záujmov pri prideľovaní podpory z Audiovizuálneho fondu (AVF) je možné vopred a jednoznačne upraviť právnymi predpismi. Fond bude hľadať ďalšie možnosti ako sa vyhnúť konfliktu záujmov v januári. Zhodli sa na tom na rokovaní zástupcovia AVF a Asociácie nezávislých producentov (ANP), ktorý sa v piatok stretli na pôde AVF. ANP 2. decembra v otvorenom liste ministrovi kultúry Danielovi Krajcerov, rade a vedeniu AVF upozornila na to, že v prvom kole posudzovania projektov podľa nových pravidiel po prijatí Smernice na zamedzenie konfliktu záujmov v AVF získali podporu aj projekty, do ktorých sú zainteresovaní ľudia z fondu. Týkalo sa to vtedajšieho predsedu rady fondu Patrika Pašša a člena jednej z komisií fondu Jaroslava Barana. Ako ďalej agentúru SITA informoval Bohumír Bobocký z AVF, riaditeľ fondu Martin Šmatlák na stretnutie pozval prezidenta ANP Petra Kerekesa. Urobil tak po kritike nezávislých producentov. Tí v spomínanom otvorenom liste upozornili, že za reálny konflikt záujmov považujú podporu žiadosti spoločnosti Continental na distribúciu filmu Mŕtvola musí zomrieť producenta a vtedajšieho predsedu rady fondu Patrika Pašša. Konfliktom záujmov podľa ANP bolo aj pôsobenie Jaroslava Barana v komisii, ktorá pridelila prostriedky spoločnosti ANIMOLINE, ktorej bol Baran spolumajiteľom pred svojim vymenovaním do komisie a ktorá aktuálne produkuje jeho filmy. Predstavitelia Audiovizuálneho fondu a Asociácie nezávislých producentov sa zhodli, "že takúto situáciu považujú za problém, ktorý treba riešiť. Rada AVF sa na svojom januárovom zasadnutí bude venovať riešeniu, ako by sa takýmto situáciám dalo predchádzať", informoval ďalej Bobocký. Zodpovednosť v hodnotiacom procese a vo výbere žiadostí majú podľa nich odborné komisie a ich členovia. Fond preto "aj na základe podnetov odbornej verejnosti vypracoval a predloží návrhy na zmeny v spôsobe ich zloženia a práce, ako aj nový návrh kritérií hodnotenia žiadostí v jednotlivých programoch podpornej činnosti. Tieto návrhy na úpravu pravidiel by fond mal predložiť na pripomienkovanie odbornej verejnosti ešte predtým, než o nich bude rozhodovať rada fondu na svojom nadchádzajúcom zasadnutí koncom januára." Fond preto chce vyzvať odbornú verejnosť na ďalšie predkladanie návrhov na členov odborných komisií. Najmä pre potenciálnych žiadateľov a odbornú verejnosť tiež pripraví prezentáciu nových pravidiel. Po kritike ANP minister kultúry Daniel Krajcer vyzval 7. decembra predsedu rady fondu Pašša, ale aj člena jednej z komisií fondu Jaroslava Barana na odstúpenie, ak sa preukáže ich konflikt záujmov pri udeľovaní príspevkov z fondu. Pašš 9. decembra oznámil, že sa vzdal členstva v rade Audiovizuálneho fondu napriek tomu, že nesúhlasí so spochybňovaním jeho pôsobenia vo fonde. Opakované vyhlásenia niektorých členov filmárskej obce o tom, že porušuje zákon alebo vnútorné predpisy fondu, "nemajú právny základ a ich výzvy na 'konanie' zo strany ministra kultúry či orgánov fondu prezrádzajú prinajmenšom neznalosť právnych predpisov", uviedol vo vyhlásení k svojmu odstúpeniu Patrik Pašš. Minister Krajcer aj v tejto súvislosti avizoval, že jeho zámer zmeniť zákon o Audiovizuálnom fonde platí.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

17. 12. 2010

RADA STV

RADA STV
Slovenská televízia (STV) nemá rozpočet a programový koncept na budúci rok. Rada STV oba dokumenty neschválila a manažmentu ich vrátila na prepracovanie do 31. januára 2011. Podľa bývalého predsedu Dozornej komisie STV Miroslava Galamboša, ktorého prizvali na dnešné rokovanie Rady STV, je rozpočet STV na budúci rok irelevantné schvaľovať, keďže zákon o Rozhlase a televízii Slovenska (RTS), ktorý zlúči od 1. januára 2011 STV a Slovenský rozhlas (SRo), počíta prvé mesiace s rozpočtovým provizóriom. Tento stav bude až do zostavenia rozpočtu budúcim generálnym riaditeľom RTS a jeho následným schválením budúcou Radou RTS. Rozpočtové provizórium bude určené na základe tohtoročných rozpočtov STV a SRo. Na mesiac to bude jedna dvanástina zo skutočne dosiahnutých príjmov STV aj SRo v roku 2010. Vyrovnaný rozpočet v SRo nie je vyrovnaným rozpočtom v STV, tieto dva rozpočty sa nedajú porovnávať, zdôraznil počas dnešného rokovania Rady STV generálny riaditeľ televízie Štefan Nižňanský. Zároveň vyhlásil, že má svedomie čisté, nekradol, netuneloval. Manažment podľa neho nepodpísal žiadne zmluvy, ktoré nie sú nevyhnutné pre chod televízie, k čomu ho zaviazala uznesením Rada STV túto jeseň. Reagoval tak na požiadavku zvolať mimoriadne rokovanie Rady STV na pondelok 20. decembra. Člen Rady STV Marián Tkáč chcel zvolať toto mimoriadne rokovanie rady, lebo podľa medializovaných informácií vedenie STV napriek záväzku podpísalo zmluvy, čo nie sú nevyhnutné pre chod televízie. Mimoriadne rokovanie rady však nebude, lebo Tkáč nedodal potrebné podklady, povedal na dnešnom zasadnutí zastupujúci šéf rady Richard Herrgott. Rada STV poverila vedenie televízie, aby do 27. decembra zverejnilo kompletný zoznam projektov prihlásených do súbehu na diela pôvodnej tvorby financované z druhého dodatku k zmluve so štátom na rok 2011. Zoznam by mal obsahovať aj finančné kalkulácie, názvy produkčných spoločnosti a mená ich konateľov. Minister kultúry Daniel Krajcer dlhodobo vyzýva STV, aby verejne predstavila producentov, ktorí by sa mali podieľať na vzniku diel pôvodnej tvorby financovaných z peňazí zo zmluvy so štátom. Považuje to za najlepšiu možnosť, ako vyvrátiť akékoľvek pochybnosti o transparentnom nakladaní s verejnými financiami v STV. Televízia uvažuje podľa Nižňanského o zmene licencie Trojky na spravodajsko-relaxačný okruh, ktorý by mal ponúkať informácie z regiónov, o cestovnom ruchu, vysielanie z parlamentu, aktuálnu publicistiku, ale aj šport a ďalšie témy. Rada poverila manažment návrh rozpracovať a predložiť jej ho na prerokovanie v polovici januára.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Takže Zuzka vráti tie vytunelované prachy !

Takže Zuzka vráti tie
vytunelované prachy !
Minister kultúry pozitívne vníma vyjadrenia slovenských hercov k situácii v Slovenskej televízii. Daniel Krajcer chápe ich vyjadrenia ako slobodu prejavu a je pobúrený reakciou Slovenskej televízie, ktorá sa vyhráža herečke Zuzane Fialovej trestným oznámením.
„Ak niekto poukáže na nedostatky, je vystavený hrozbe trestného stíhania a tí, čo spôsobili katastrofálny stav verejnoprávnej inštitúcie namiesto toho, aby sa verejnosti ospravedlnili, majú ešte odvahu sa vyhrážať. Ak by Slovenská televízia začala konať v prospech verejnosti, neozývali by sa kritické hlasy na zlé hospodárenie a katastrofálne zadlžovanie,“ dodal minister kultúry Daniel Krajcer.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. podala v stredu 16. decembra 2010 na Protimonopolný úrad SR (PMÚ) podnet na začatie konania vo veci zneužívania dominantného postavenia na trhu Tlačovou agentúrou Slovenskej republiky (TASR.) SITA je presvedčená, že štátne dotácie, ktoré TASR dostáva na poskytovanie služieb vo verejnom záujme (1 885 813 € ročne), ju stavajú do takej ekonomickej situácie, ktorá jej umožňuje správať sa nezávisle vo vzťahu k iným podnikateľom a spotrebiteľom a obmedzovať tak hospodársku súťaž. SITA predložila PMÚ popis indícií, ktoré podľa jej mienky svedčia o ponuke neobvykle nízkych cien za poskytnutie spravodajských servisov TASR významným komerčným subjektom a na druhej strane aj názor, že TASR uzatvára s niektorými subjektmi obchodné zmluvy na dodávku svojho spravodajstva, hoci by obdobné plnenie malo pravdepodobne byť poskytované v zmysle zmluvy o poskytovaní služieb vo verejnom záujme. SITA už v minulosti opakovane úspešne na PMÚ napadla dotovanie TASR štátom v rokoch 2005, 2006 a 2007. PMÚ vo všetkých troch prípadoch udelil ministerstvu kultúry pokutu. V roku 2008 sa zmenilo právne postavenie TASR zo štátnej príspevkovej organizácie na verejnoprávnu organizáciu. Podľa názoru SITA zmena právnej formy TASR nezmenila nič na potenciáli štátnych dotácií vážnym spôsobom deformovať súťažné prostredie na trhu tlačových agentúr v Slovenskej republike.

V Bratislave 17. decembra 2010 ,Ivan Sámel ,Predseda predstavenstva ,SITA Slovenská tlačová agentúra a.s.

Zomrela Neva Patterson

Zomrela Neva Patterson
Vo veku 90 rokov skonala v utorok americká divadelná, filmová a televízna herečka Neva Patterson, známa predovšetkým z romantickej drámy An Affair to Remember (1957). Pre denník Los Angeles Times to potvrdila jej dcéra Megan Lee, podľa ktorej Patterson skonala vo svojom dome v Los Angeles. Príčina úmrtia nie je známa, herečka si však nedávno zlomila bedrový kĺb. Neva Patterson sa narodila 10. februára 1920 v meste Nevada v štáte Iowa. Svoju kariéru odštartovala na Broadwayi, jej prvým filmom bola snímka Taxi (1953). Jej najznámejšou rolou bola postava Lois Clark v dráme An Affair to Remember. Objavila sa aj v sci-fi V (1983) a následnom miniseriáli V: The Final Battle (1984). Celkovo počas svojej kariéry účinkovala vo viac než stovke filmov a seriálov.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

„Hlasovala som za Kuceja preto, lebo nebola žiadna iná alternatíva." Iveta Radičová

"Vzhľadom na pokusy niektorých tiežprofesionálnych médií obrátiť situáciu proti nemu i SNS, a vzhľadom i na tendenčné otázky niektorých novinárov k tomuto súkromnému incidentu kladené pánu poslancovi Lukáčovi i ďalším predstaviteľom SNS, si dovoľujeme médiá informovať o tom, čo sa stalo." Jana Benková , hovorkyňa Slovenskej národnej strany

"Keby bol Figeľ politik s určitým rozmerom, tak by zložil funkciu. Prehral úplne všetko na ministerstve dopravy. Na čo tam teraz je? Čo tam bude robiť? Merať Vážneho koberec?" Robert Fico

" Za inzerciu TMR nám časť platia a časť platby je odložená na čas, keď ich akcie porastú. Ak porastú, dostaneme zvyšok závislý od rastu, ak nie, nie. Akcie vlastniť nikdy nebudeme.“ Štefan Hríb,šéfredaktor .týždňa

„Mediálny ohlas, ktorý získala vyradená účastníčka šou, bol natoľko veľký, že sme jej umožnili vyjadriť sa bez cenzúry k informáciám, ktoré o nej rôzne médiá v poslednom období prinášali. Špeciál bol pre svoj obsah odvysielaný až po 22. hodine a aj napriek tomu ho sledoval každý druhý divák pri obrazovke.“ Jozef Gogola TV hovorca TV JOJ

„Spomínaná relácia bola nad rámec formátu. Televízia si s ľuďmi, ktorí vypadli, môže robiť čo chce, nás sa to netýka. " Andrea Gavačová, manažérka FremantleMedia pre strednú a východnú Európu

" Pán Slota je pre mňa Boh! Vie, čo hovorí, čo má na srdci, má aj na jazyku. A stojí si za tým. Všetko, čo povedal, to aj splnil. Budem za ním stáť až do smrti! " Vincent Lukáč

"Existuje predbežná dohoda v koalícii, že plat generálneho riaditela sa tak či tak bude riešiť." Daniel Krajcer

"Chcem naozaj vyjadriť obdiv vašej odvahe, ktorú vám môže závidieť Vinnetou a Old Shatterhand. Je to odvaha, že práve vy, ktorí ste viedli predchádzajúcu vládu a boli ste zodpovední za hospodárenie na ministerstve dopravy, dnes opäť otvárate otázku diaľnic. Vy, ktorí máte najviac masla na hlave." Alojz Přidal

"Vy tu o obhajujete kšeftárov, podvodníkov a zlodejov. Správali ste sa ako teroristi a okupanti. Tí tiež, keď opúšťajú územie, nakladú míny." Július Brocka

„ V čom je iný tento vagabund od Stalina či Hitlera? Nepoužívali Stalin a Hitler presne tie isté vymývania mozgov, svoju nadpriemernú inteligenciu na manipulovanie s ľuďmi? Používali, využívali, zneužívali. Presne ako náš vagabund." Igor Matovič

"Slovensko má dvoch showmanov. Kleopatru z Turca a Matoviča." Renáta Zmajkovičová

16. 12. 2010

Zomrel Blake Edwards

Zomrel Blake Edwards

Vo veku 88 rokov dnes skonal americký filmár Blake Edwards, režisér šiestich filmov o Ružovom panterovi. Edwards zomrel na následky komplikácií spojených so zápalom pľúc v St. John's Health Center v kalifornskej Santa Monice, kde bol hospitalizovaný približne dva týždne. Informoval o tom jeho hovorca Gene Schwam. Blake Edwards, vlastným menom William Blake Crump, sa narodil 26. júla 1922 v Tulse v Oklahome a svoju kariéru začal ako herec a scenárista. Preslávil sa predovšetkým komédiami, z ktorých najznámejšie sú Raňajky u Tiffanyho (1961) alebo séria filmov o Ružovom panterovi v hlavnej role s Petrom Sellersom, konkrétne Ružový panter (1963), Návrat Ružového pantera (1975), Ružový panter opäť zasahuje (1976), Pomsta Ružového pantera (1978) a Stopa Ružového pantera (1982). Edwards potom režíroval aj snímku Kliatba Ružového pantera (1983), v ktorej však už Sellers neúčinkoval. V roku 2004 získal čestného Oscara za celoživotný prínos filmovému priemyslu. Jeho druhou manželkou bola herečka Julie Andrews, s ktorou vychovával päť detí. Dve z nich boli z jeho prvého manželstva, jedno z prvého manželstva Andrews a dve si pár adoptoval z Vietnamu.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

DERNIÉRA RADY STV

DERNIÉRA RADY STV
Pokračujúce zasadnutie Rady STV sa uskutoční dňa 17. 12. 2010 o 14.00. Zasadnutie dňa 2. 12. 2010 bolo prerušené a zostávajúcimi bodmi programu sú:
1. Voľba predsedu Rady STV; 2. Kontrola plnenia uznesení Rady STV; 3. Informácia o činnosti DK STV ; 4. Návrh rozpočtu a programového konceptu STV na rok 2011 (uznesenie č. 93/2010) ; 5. Sťažnosti, podnety a iná korešpondencia ; 6. Informácia o verejných obstarávaniach ; 7. Rôzne ; 8. Informácia o zmluvách nad 6 640 eur.

Otázka Zuzke

Otázka Zuzke
Zuzka by mohla vysvetliť ako sa vlastne cez svoje honoráre podieľala na tunelovaní prostredníctvom svojich honorárov za Kriminálku Staré Mesto, keďže bola spoluautorkou námetu a účinkovala v projekte, ktorý, podľa nej, je naviazaný na Slovenskú televíziu a Audiovizuálny fond a , dokonca , na jeho predsedu , a celé je to práčka peňazí, krytá vedením Slovenskej televízie a peniaze končia v súkromných rukách na súkromné účely. Bolo to tak, ako to popisuje, alebo to je už iné ?

Otvorená výzva Zuzane Fialovej

Otvorená výzva Zuzane Fialovej
Slovenská televízia reaguje na rozhovor, ktorý herečka Zuzana Fialová poskytla denníku SME, a ktorý denník zverejnil dňa 16. decembra 2010 pod titulkom Vieme, že v STV sa kradne. V článku sú uvedené nehorázne a ničím nepodložené obvinenia o údajnom „praní peňazí v Slovenskej televízii, krytom vedením Slovenskej televízie.“ Herečka Fialová v predmetnom rozhovore uvádza lživé a urážlivé obvinenia na adresu STV. Pripomíname, že platný Zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon definuje neoznámenie trestného činu ako trestný čin. Slovenská televízia preto vyzýva Zuzanu Fialovú, aby predložila dôkazy, na základe ktorých verejne obvinila Slovenskú televíziu a jej vedenie z trestného činu podvodu, inak sa dopúšťa trestného činu ohovárania podľa § 373 Trestného zákona. Ak tak Zuzana Fialová neurobí, Slovenská televízia podnikne voči menovanej príslušné právne kroky.

Ad Lex Nižňanský 20. Rýchlo, odvážne a zle.

Ad Lex Nižňanský 20

Rýchlo, odvážne a zle

Postupné ozdravenie verejnoprávneho priestoru, zníženie dlhu Slovenskej televízie (STV) a postupné naštartovanie „normálneho fungovania“ verejnoprávnych inštitúcií očakáva od zákona o Rozhlase a televízii Slovenska (RTS) minister kultúry Daniel Krajcer. Uviedol to po dnešnom opätovnom schválení zákona z dielne jeho rezortu, ktorý do parlamentu vrátil prezident Ivan Gašparovič s 15 pripomienkami. Nová verejnoprávna inštitúcia vznikne spojením Slovenského rozhlasu a Slovenskej televízie. To, že plénum parlamentu vyhovelo pripomienke hlavy štátu a budúcemu generálnemu riaditeľovi RTS odsúhlasilo namiesto pôvodne schváleného deväťnásobku priemernej mzdy štvornásobok, Krajcer nevníma tragicky. „V koalícii je predbežná dohoda o tom, že plat generálneho riaditeľa sa ešte bude riešiť, vyhlásil. Predpokladá, že sa dohodnú na sedemnásobku, ktorý zo začiatku presadzovalo ministerstvo kultúry. Ako poukázal, v súčasnosti má generálny riaditeľ STV plat vo výške šesťnásobku priemernej mzdy a budúci šéf spojenej inštitúcie bude mať omnoho väčšiu zodpovednosť. Zníženie pôvodne schváleného deväťnásobku na štvornásobok pre budúceho šéfa podporila väčšina poslancov parlamentu, medzi nimi aj Krajcerovi spolustraníci - predseda NR SR Richard Sulík a Igor Matovič. „Je to slobodné rozhodnutie poslancov,“ zhodnotil to šéf rezortu kultúry. Štvornásobok sa mu pre špičkového manažéra, ktorý bude RTS riadiť, zdá nízky, sedemnásobok vníma ako adekvátnu sumu. Tá je však v porovnaní s platmi generálnych riaditeľov súkromných televízií podľa neho aj tak omnoho nižšia. „Otvorene pripúšťam, že ide o rýchle a razantné riešenie, ale bez razancie a odvahy by sme takýto zákon neprijali,“ zdôraznil Krajcer. Zákon o RTS vstúpi do platnosti od 1. januára budúceho roka. Medzi prvé kroky bude patriť to, že predseda parlamentu poverí buď generálneho riaditeľa STV Štefana Nižňanského alebo šéfku Slovenského rozhlasu Miloslavu Zemkovú funkciou štatutára novej inštitúcie. Nasledovať bude voľba generálneho riaditeľa RTS a rady. Po týchto aktoch by sa podľa Krajcera malo začať so širšou diskusiou o obsahu, precíznejším zadefinovaním verejnoprávnosti a verejného záujmu a na rad sa dostane aj príprava financovania. Ku konkrétnym menám, kto prichádza do úvahy ako kandidát na budúceho šéfa RTS, sa Krajcer vyjadrovať ešte nechcel. „Koalícii sa podarilo aj za pomoci niektorých poslancov za SNS uskutočniť svoj cieľ zmocniť sa verejnoprávnych médií,“ zhodnotil opätovné schválenie zákona exminister kultúry Marek Maďarič (Smer-SD), ktorý návrh od začiatku tvrdo kritizuje. Zákonodarcovia za SNS podporili zákon aj v novembri.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

15. 12. 2010

Vitaj Радио-телевизија Србије

Vitaj Радио-телевизија Србије
Generálny riaditeľ novovytvorenej verejnoprávnej inštitúcie Rozhlasu a televízie Slovenska (RTS), ktorá má vzniknúť od januára budúceho roka spojením Slovenského rozhlasu a Slovenskej televízie, nebude mesačne zarábať deväťnásobok priemernej mzdy, čo je cca 6 700 eur. Rozhodli o tom dnes poslanci národnej rady, ktorí prelomili veto prezidenta Ivana Gašparoviča a opätovne schválili zákon o Rozhlase a televízii Slovenska. Podporili však pripomienku hlavy štátu a budúcemu šéfovi inštitúcie odklepli štvornásobok priemernej mzdy, namiesto pôvodne navrhovaného deväťnásobku. Vrátený zákon podporilo 80 zo 141 prítomných poslancov. Okrem koaličných poslancov za návrh hlasovali aj poslanci za SNS Rafael Rafaj a Vincent Lukáč. Hlava štátu normu nepodpísala a vrátila dnes plénu zákon na prerokovanie s 15 pripomienkami. Okrem výšky platu mu prekážali viaceré nelogické ustanovenia v norme. Medzi nimi prezident poukázal aj na to, že členov rady RTS volí a odvoláva NR SR nadpolovičnou väčšinou prítomných poslancov z kandidátov na členov rady, ktorých jej navrhuje príslušný výbor NR SR. Ako prezident poukázal, parlament by tak členov rady aj odvolával z kandidátov na členov rady, čo nie je logicky možné. Plénum sa zhodlo na novom znení ustanovenia, podľa ktorého členov rady volí a odvoláva národná rada nadpolovičnou väčšinou prítomných poslancov, členov rady volí z kandidátov na členov rady, ktorých jej navrhuje príslušný výbor NR SR tak, aby v rade boli zastúpení. Minister kultúry Daniel Krajcer, ktorého rezort návrh pripravil, odôvodňuje zákon vážnymi hospodárskymi škodami, ktoré by hrozili verejnoprávnej televízii, ak by fungovala ďalej v súčasnom režime. Právna norma má podľa ministra nielen zabrániť ďalšiemu zadlžovaniu televízie, ale aj skvalitniť vysielanie oboch médií. Plénum zamietlo procedurálny návrh poslanca za Smer-SD Dušana Jarjabka, ktorý navrhoval zákon vrátiť na dopracovanie. Voliť generálneho riaditeľa Rozhlasu a televízie Slovenska bude parlament verejným hlasovaním, a nie tajnou voľbou. Štatutárneho zástupcu spojenej inštitúcie, ktorý ju povedie do zvolenia nového generálneho riaditeľa, vymenuje k 1. januáru 2011 predseda parlamentu Richard Sulík, pričom si môže vybrať medzi terajšími riaditeľmi STV a SRo, teda Štefanom Nižňanským a Miloslavou Zemkovou. Pozmeňujúci návrh sa dotýka aj vysielania v jazykoch národnostných menšín, RTS má vysielať v jazykoch menšín v časovom rozsahu zodpovedajúcom národnostnému a etnickému zloženiu obyvateľstva SR. Na vysielanie programov pre národnostné menšiny vzniknú samostatné organizačné útvary. Novým prvkom a inštitútom v zákone je, že ak generálny riaditeľ nedodrží schválené záväzné ukazovatele rozpočtu, je to dôvod na jeho okamžité odvolanie. Z pôvodných 36 členov rád a dozorných komisií Slovenského rozhlasu a Slovenskej televízie sa počet členov kontrolného orgánu RTS zníži na deväť. Novú radu budú tvoriť traja odborníci na rozhlasové vysielanie, traja na televízne, dvaja na ekonómiu a jeden na právo. Reforma verejnoprávnych inštitúcií má trvať minimálne tri roky, začne sa ich spojením a vyvrcholí zrušením doterajšieho modelu financovania. Všetko sa má udiať v súčinnosti s ministerstvom financií. Jedným z prvých krokov má byť zrušenie koncesionárskych poplatkov k 1. januáru 2012. Medzi posledné kroky reformy bude patriť presídlenie rozhlasu a televízie do jednej efektívnej budovy. Tá by mala mať spoločné technologické zázemie pre rozhlasové i televízne vysielanie. Schválením prezidentom vrátenej normy poslanci ukončili deviatu schôdzu Národnej rady SR a zároveň svoje posledné tohtoročné riadne zasadnutie. Predseda parlamentu Richard Sulík pozval kolegov na vianočný prípitok. Vo štvrtok ešte zákonodarcovia prídu do poslaneckých lavíc v mimoriadnom termíne, keďže strana Smer-SD si vyžiadala rokovanie o výstavbe diaľnic. Minister kultúry Daniel Krajcer (SaS) nevidí nič zásadné v pripomienkach, s ktorými prezident Ivan Gašparovič vrátil zákon o Rozhlase a televízii Slovenska (RTS). Ako uviedol pred poslancami počas rozpravy k vrátenej norme, pripomienky rešpektuje, no podľa neho „žiaden z návrhov, ktoré prezident predkladá, nie je zásadného charakteru a žiaden nezohľadňuje pozmeňovacie návrhy opozície, ktoré odzneli v rozprave.“ Ako tvrdí, prezident síce normu vrátil, ale vyjadruje podporu začiatku reformy verejnoprávnych médií. „Preberám zodpovednosť a som ochotný znášať dôsledky za kroky, ktoré navrhujem,“ zdôraznil. Krajcerovi prekáža, že opoziční poslanci zúžili debatu o prezidentom vetovanom zákone na tému platu. „My nechceme za šéfa RTS bezdomovca, ale špičkového manažéra,“ zdôvodnil výšku navrhovanej mzdy pre budúceho šéfa spojenej verejnoprávnej inštitúcie. Tá sa má vyšplhať na deväťnásobok priemernej mzdy, čo je cca 6 700 eur mesačne. Prezident v jednej z pripomienok navrhol štvornásobok. Podľa Krajcera je výška platu legitímnou témou diskusie do budúcnosti, no štvornásobok vníma ako neadekvátnu sumu. „Hovoriť o platoch vo vašich prípadoch, keď sa objavujú informácie, koľko zarábali vaši manažéri v štátnych podnikoch, sa mi nezdá korektné,“ adresoval opozičným poslancom. Ako Krajcer poukázal, je verejným tajomstvom, že exminister kultúry Marek Maďarič (Smer-SD) mal podobné zámery so spájaním verejnoprávnych médií, no oficiálne ich nikdy nenavrhol a nepresadzoval. Podľa Krajcera totiž nebol ochotný vziať na seba zodpovednosť. Zdôraznil, že ak by jeho zámerom bolo likvidovať verejnoprávne médiá alebo duálny systém, čo mu opozícia vyčíta, mal by jednoduché východisko - „nemusel by som urobiť nič,“ vyhlásil. Ako dodal, „situácia je taká vážna, že naozaj tu hovoríme o niekoľkých týždňoch alebo mesiacoch a ak nebudeme konať, reálne tu hrozí rozvrat duálneho systému.“ Vrátenie zákona o Rozhlase a televízii Slovenska (RTS) prezidentom Ivanom Gašparovičom potvrdzuje podľa exministra kultúry Mareka Maďariča (Smer-SD) ich doterajšiu kritiku tejto normy. Ako poukázal v dnešnej rozprave k vrátenému zákonu v národnej rade, hlava štátu ho spochybnila ako celok a 15 pripomienok, ktoré jeho kancelária sformulovala, poodhaľuje ďalšie riziká normy. Maďarič najviac kritizuje navrhovaný plat budúceho šéfa RTS, ktorý by mal byť deväťnásobkom priemernej mzdy. „Je to škandalózne,“ vyhlásil. Skutočný dôvod zlúčenia Slovenského rozhlasu a Slovenskej televízie do jednej inštitúcie vidí v snahe súčasnej koalície odstrániť súčasné orgány verejnoprávnych médií a dosadiť si vlastných ľudí. „Pán Maďarič, ste výborný rétor. Vy dokáže elegantným spôsobom dobrý úmysel zmeniť na zločin, úmysel zlý,“ zareagoval na Maďariča Tomáš Galbavý z SDKÚ-DS. Zákonodarca pripomenul, že prezident navrhol po schválení jeho pripomienok zákon schváliť a nevrátil ho ako celok. Podľa Lászlóa Nagya z poslaneckého klubu strany Most-Híd sa z 15 prezidentových pripomienok dotýkajú vážnejších tém iba dve, no aj tie redukujú problém na financovanie vedenia novej verejnoprávnej inštitúcie. Ako poukázal, kritika poslancov opozície v jeho pripomienkach odozvu nenašla. „Tento zákon, to je objednávka, nevieme síce koho, ale vieme, kto ju realizuje,“ vyhlásil Dušan Jarjabek zo Smeru-SD. Zo zákona podľa neho jasne vyplýva, že sa verejnoprávnym priestorom bude musieť národná rada zaoberať na budúci rok a „jasne si vyhodnotíme, či to funguje alebo nie.“ Ako poznamenal, pre neho je tento zákon príliš rizikovým.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Čítal vlastný zákon ? A čítal aj pripomienky ?

Čítal vlastný zákon ? A čítal aj pripomienky ?
„Keďže nie sú žiadne výhrady voči zákonu, okrem platu generálneho riaditeľa RTS a účinnosti zákona, môžem prezidentovo rozhodnutie vnímať len politicky.Nové informácie v súvislosti s nesplácaním záväzkov voči spoločnosti Towercom, či unáhlené podpisovanie ďalších zmlúv Slovenskou televíziou podporujú moje konanie v prospech razantnej a rýchlej reformy verejnoprávnych médií." Daniel Krajcer

LEX NIŽŇANSKÝ EŠTE DNES. STIHNÚ AJ VÝBORY ?

LEX NIŽŇANSKÝ EŠTE DNES STIHNÚ AJ VÝBORY ?
Ivan Gašparovič vrátil podľa čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky Národnej rade Slovenskej republiky zákon z 30. novembra 2010 o Rozhlase a televízii Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Dôvody vrátenia zákona na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky I Podľa čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky vraciam Národnej rade Slovenskej republiky zákon z 30. novembra 2010 o Rozhlase a televízii Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „schválený zákon”). Navrhujem, aby Národná rada Slovenskej republiky zákon pri opätovnom prerokovaní schválila so zmenami, ktoré sú uvedené v časti III. II Podľa čl. I § 2 ods. 1 schváleného zákona zriaďuje sa Rozhlas a televízia Slovenska ako verejnoprávna, národná, nezávislá, informačná, kultúrna a vzdelávacia inštitúcia, ktorá poskytuje službu verejnosti v oblasti rozhlasového vysielania a televízneho vysielania. Rozhlas a televízia Slovenska podľa čl. I § 2 ods. 2 schváleného zákona je právnická osoba so sídlom v Bratislave, zapísaná v obchodnom registri, ktorá vykonáva svoju činnosť najmä prostredníctvom organizačných zložiek, ktorými sú a) Slovenský rozhlas, prostredníctvom ktorého sa poskytuje služba verejnosti v oblasti rozhlasového vysielania. b) Slovenská televízia, prostredníctvom ktorej sa poskytuje služba verejnosti v oblasti televízneho vysielania Organizačné zložky - Slovenský rozhlas a Slovenská televízia sú samostatne hospodáriacimi vnútornými organizačnými jednotkami bez právnej subjektivity (§ 2 ods. 3 schváleného zákona). Poslanie, úlohy a hlavná činnosť Rozhlasu a televízie Slovenska podľa čl. I § 3, 4 a 5 schváleného zákona sú takmer totožné s poslaním, úlohami a hlavnou činnosťou Slovenského rozhlasu podľa zákona č. 619/2003 Z. z. o Slovenskom rozhlase v znení neskorších predpisov a s poslaním, úlohami a hlavnou činnosťou Slovenskej televízie podľa zákona č. 16/2004 Z. z. o Slovenskej televízii v znení neskorších predpisov. Zákonná úprava podnikania Rozhlasu a televízie Slovenska v § 6 schváleného zákona je rovnaká ako zákonná úprava podnikania Slovenského rozhlasu a Slovenskej televízie podľa platných a účinných zákonov. Takmer totožná je aj zákonná úprava hospodárenia Rozhlasu a televízie Slovenska v § 19 schváleného zákona, financovania Rozhlasu a televízie Slovenska v § 20 schváleného zákona a zmluvy so štátom v § 21 schváleného zákona s platnými a účinnými zákonnými úpravami. Schváleným zákonom sa v zásade menia len orgány Rozhlasu a televízie Slovenska, ich zloženie a proces ustanovovania členov rady Rozhlasu a televízie Slovenska (ďalej len „rada“) a generálneho riaditeľa Rozhlasu a televízie Slovenska (ďalej len „generálny riaditeľ“) do funkcie. V nadväznosti na túto úpravu sa ustanovuje mechanizmus výkonu funkcie generálneho riaditeľa a jeho zástupcov do zvolenia prvého generálneho riaditeľa a voľby prvých členov rady a prvého generálneho riaditeľa. Vzhľadom na uvedené mám vážne pochybnosti o nevyhnutnosti zriadenia Rozhlasu a televízie Slovenska a o účele takejto zákonnej úpravy. V schválenom zákone sa systémovo nerieši poskytovanie služieb verejnosti v oblasti rozhlasového vysielania a televízneho vysielania vrátane financovania inštitúcie, ktorá tieto služby poskytuje. Schválený zákon má okrem toho viaceré nedostatky, najmä 1. Podľa čl. I § 5 ods. 1 písm. g) schváleného zákona hlavnou činnosťou Rozhlasu a televízie Slovenska je „vysielanie obsahovo a regionálne vyvážených programov v jazykoch národnostných menšín a etnických skupín žijúcich na území Slovenskej republiky v časovom rozsahu zodpovedajúcemu národnostnému a etnickému zloženiu obyvateľstva Slovenskej republiky“. Nie je jasné (okrem nesprávnej gramatickej väzby) čo sa rozumie „časovým rozsahom zodpovedajúcim národnostnému a etnickému zloženiu obyvateľstva Slovenskej republiky“ vo vzťahu k vysielaniu obsahovo a regionálne vyvážených programov v jazykoch národnostných menšín a etnických skupín žijúcich na území Slovenskej republiky. V schválenom zákone nie je upravené, kto určí a podľa akých kritérií tento časový rozsah. 2. Podľa čl. I § 9 ods. 1 druhej vety schváleného zákona členov rady volí a odvoláva Národná rada Slovenskej republiky nadpolovičnou väčšinou prítomných poslancov z kandidátov na členov rady, ktorých jej navrhuje príslušný výbor Národnej rady Slovenskej republiky. Zo znenia tohto ustanovenia schváleného zákona vyplýva, že Národná rada Slovenskej republiky členov rady aj odvoláva z kandidátov na členov rady, ktorých jej navrhuje príslušný výbor Národnej rady Slovenskej republiky. Takéto ustanovenie nie je logicky možné, a preto ho treba upraviť. 3. Podľa čl. I § 9 ods. 2 prvej vety schváleného zákona za odborníka sa považuje fyzická osoba, ktorá má okrem iného vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa. Zo znenia tohto ustanovenia vyplýva, že za odborníka sa nepovažuje fyzická osoba, ktorá má vysokoškolské vzdelanie vyššieho ako druhého stupňa. To rovnako platí aj pre ustanovenie čl. I § 16 ods. 1 písm. c) schváleného zákona vo vzťahu ku generálnemu riaditeľovi. 4. Podľa čl. I § 13 ods. 4 a 5 schváleného zákona za výkon funkcie predsedu rady patrí funkčný príplatok v sume jednej polovice a za výkon funkcie podpredsedu rady v sume jednej tretiny mesačnej odmeny, ktorá patrí členovi rady za výkon funkcie v sume priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zverejnenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok (§ 13 ods. 3 schváleného zákona). Úlohy spojené s organizačným, personálnym, administratívnym a technickým zabezpečením činnosti rady podľa čl. I § 13 ods. 6 schváleného zákona vykonáva tajomník rady. Podľa čl. I § 16 ods. 6 prvej vety schváleného zákona generálnemu riaditeľovi patrí mesačná mzda rovnajúca sa deväťnásobku priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zverejnenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok. Generálnemu riaditeľovi možno priznať primeranú odmenu, ktorej výšku určí rada, pričom súhrn ročných odmien nesmie presiahnuť sumu rovnajúcu sa jeho ročnej mzde (§ 16 ods. 7 časť vety pred bodkočiarkou schváleného zákona). V nadväznosti na prijatie viacerých zákonných úprav a ďalších opatrení na zníženie deficitu štátneho rozpočtu a ozdravenie verejných financií považujem mesačnú mzdu generálneho riaditeľa v sume deväťnásobku priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky (v roku 2009 bola priemerná mesačná nominálna mzda zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky 744,50 eur) za neprimeranú najmä vo vzťahu k týmto opatreniam, ako aj vo vzťahu k sociálnej situácii väčšiny obyvateľov Slovenskej republiky. Rovnako považujem za neprimeranú sumu funkčného príplatku predsedu rady a podpredsedu rady, najmä ak úlohy spojené so zabezpečovaním činnosti rady bude vykonávať tajomník rady. 5. Podľa § 27 ods. 3 schváleného zákona interné predpisy podľa § 27 ods. 1 písm. b) až e) schváleného zákona, teda štatút Rozhlasu a televízie Slovenska, organizačný poriadok Rozhlasu a televízie Slovenska, štatút programových pracovníkov a spolupracovníkov Rozhlasu a televízie Slovenska a podmienky poskytovania archívnych dokumentov, prijaté podľa doterajších predpisov sa uplatňujú až do dňa schválenia nových interných predpisov radou podľa schváleného zákona. Citované ustanovenie je problematické z dôvodu, že v § 27 ods. 1 písm. b) až e) sú uvedené interné predpisy Rozhlasu a televízie Slovenska, teda inštitúcie, ktorá podľa doterajších predpisov neexistovala. 6. V čl. V desiatom bode v § 10 ods. 1 schváleného zákona sa slová „Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom“ nahrádzajú slovami „ Rozhlasom a televíziou Slovenska“. Podľa § 10 ods. 1 zákona č. 68/2008 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom a o zmene a doplnení niektorých zákonov vyberateľ úhrady za služby verejnosti v oblasti televízneho vysielania poskytované Slovenskou televíziou a v oblasti rozhlasového vysielania poskytované Slovenským rozhlasom (ďalej len „úhrada“) je spoločnosť s ručením obmedzeným založená Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom. Z dôvodu, že novela zákona č. 68/2008 Z. z. v čl. V schváleného zákona neobsahuje ustanovenie o zániku (zrušení) vyberateľa úhrady, podľa môjho názoru znenie čl. V desiateho bodu § 10 ods. 1 schváleného zákona nemá logiku. Ak vyberateľ úhrady je spoločnosť s ručením obmedzeným už založená Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom nemôže byť zároveň založená Rozhlasom a televíziou Slovenska (novou inštitúciou). III V nadväznosti na pripomienky uvedené v časti II navrhujem, aby Národná rada Slovenskej republiky pri opätovnom prerokovaní schválila zákon s týmito zmenami: K čl. I : 1. V § 5 ods. 1 písm. g) sa vypúšťajú slová „v časovom rozsahu zodpovedajúcemu národnostnému a etnickému zloženiu obyvateľstva Slovenskej republiky“. 2. v § 9 ods. 1 druhej vete sa slová „Členov rady volí a odvoláva národná rada nadpolovičnou väčšinou prítomných poslancov z kandidátov na členov rady, ktorých jej navrhuje príslušný výbor národnej rady tak, aby v rade boli zastúpení:“ nahrádzajú slovami „Členov rady volí a odvoláva národná rada nadpolovičnou väčšinou prítomných poslancov; členov rady volí z kandidátov na členov rady, ktorých jej navrhuje príslušný výbor národnej rady tak, aby v rade boli zastúpení:“. 3. V § 13 ods. 4 sa slová „v sume jednej polovice odmeny podľa odseku 3“ nahrádzajú slovami „v sume 100 eur“. 4. V § 13 ods. 5 sa slová „v sume jednej tretiny odmeny podľa odseku 3“ nahrádzajú slovami „v sume 50 eur“. 5. V § 16 ods. 6 prvej vete sa slová „rovnajúca sa deväťnásobku“ nahrádzajú slovami „rovnajúca sa štvornásobku“. 6. v § 23 ods. 1, 2, 4 až 8 a ods. 13 sa slová „k 1. januáru 2011“ nahrádzajú slovami „ k 1. aprílu 2011“. 7. V § 23 ods. 3 sa slová „od 1. januára 2011“ nahrádzajú slovami „od 1. apríla 2011“. 8. V § 23 ods. 9 sa slová „od 1. januára 2011“ nahrádzajú slovami „od 1. apríla 2011“ a slová „k 31.decembru 2010“ sa nahrádzajú slovami „k 31. marcu 2011“. 9. V § 23 ods. 14 sa slová „do 28. februára 2011“ nahrádzajú slovami „do 31. mája 2011“ a slová „k 1. januáru 2011“ sa nahrádzajú slovami „k 1. aprílu 2011“. 10. V § 23 ods. 15 sa slová „Od 1. januára 2011“ nahrádzajú slovami „Od 1. apríla 2011“ a slová „od 1.januára 2011“ sa nahrádzajú slovami „od 1. apríla 2011“. 11. V § 24 ods. 1 a v § 25 ods. 1 sa slová „do 10. januára 2011“ nahrádzajú slovami „do 10. apríla 2011“. K čl. V : 12. V dvadsiatom bode v nadpise § 13a sa slová „od 1. januára 2011“ nahrádzajú slovami „od 1. apríla 2011“ a v § 13a sa slová „po 1.januári 2011“ nahrádzajú slovami „po 1. apríli 2011“. 13. V dvadsiatom bode doterajší text § 13a sa označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa odsekom 2, ktorý znie: „/2/ Vyberateľ úhrady, ktorý je spoločnosťou s ručením obmedzeným založenou Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom podľa doterajších predpisov sa považuje za vyberateľa úhrady, ktorý je spoločnosťou s ručením obmedzeným založenou Rozhlasom a televíziou Slovenska.“. 14. V čl. II až VI v poznámkach pod čiarou k príslušným odkazom sa slová „Zákon č. ....../2010 Z. z.“ nahrádzajú slovami „Zákon č. ....../2011 Z. z. a slová „zákona č. ....../2010“ sa nahrádzajú slovami „zákona č. ...../2011 Z. z.“. 15. Čl. VII znie: „Čl. VII Tento zákon nadobúda účinnosť 1. apríla 2011.“. Zákon o rozhlase a televízii (RTS), ktorý Národná rada SR schválila hneď v prvý deň aktuálnej schôdze, prezident Ivan Gašparovič nepodpísal a vrátil dnes parlamentu. Plénum normu prerokuje ešte dnes popoludní.

Verejné vyhlásenie hercov

Verejné vyhlásenie hercov

My, dolupodpísaní, už dlhší čas so znepokojením sledujeme situáciu s narábaním s verejnými zdrojmi určenými na podporu pôvodnej slovenskej tvorby či už v Audiovizuálnom fonde, alebo v Slovenskej televízii, hlavne prostriedky používané na základe Zmluvy so štátom. Informácie zverejnené v tlači k návrhu Dodatku na rok 2011 a Dodatok na rok 2010 nás prinútili k tejto výzve. Musíme konštatovať, že za danej situácie považujeme kroky Ministerstva kultúry za očistu AVF a zlúčenie STV a SRO za jediné možné. Budeme pozorne sledovať ďaľší vývoj a v prípade potreby ponúkame našu pomoc. Sme jednoznačne za jasný a transparentný systém, ktorý by v nasledujúcich obdobiach zabezpečil prostriedky na výrobu nie len vybranej skupine lobistov a tzv. podnikateľov, ale financoval by výrobu naozajstnej pôvodnej tvorby. K tomu je prvý krok, ktorým je prijatie zákona o vzniku RTS nevyhnutnou súčasťou. Vyhlásanie podpísala napríklad Zuzana Fialová, František Kovár, Alexander Bárta, Ľuboš Kostelný, Marián Miezga, Elena Podzámska, Henrieta Mickovičová, Zuzana Vačková, Zuzana Tĺučková, Peter Sklár, Zuzana Kocúriková, Robert Roth, Robert Jakab, Tomáš Maštalír či Táňa Pauhofová.

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS
1. TELEVÍZNE NOVINY* -Markíza ; 2.Modré z neba- Markíza; 3. NAJLEPŠIE POČASIE*- TV JOJ ; 4. Ordinácia v ružovej záhrade IV.- Markíza; 5.NOVINY TV JOJ* -TV JOJ ;6. Ordinácia v ružovej záhrade IV.- Markíza ; 7. Farmár hľadá ženu- TV JOJ; 8.ŠPORT*- TV JOJ; 9. Športové noviny*- Markíza ; 10. KRIMI NOVINY* -TV JOJ ;11.Piadihajzlík v akcii- Markíza; 12. Pošta pre Teba- Jednotka; 13.Počasie*- Markíza; 14. Panelák* -TV JOJ; 15.Zlatý kompas- Markíza; 16. Súdna sieň*- TV JOJ ; 17.Prvé Televízne noviny* -Markíza; 18. Na telo –Markíza; 19.Lampáreň- Markíza; 20. Reflex* -Markíza .

Pozn. Pri reláciách opakujúcich sa každý deň (spravodajstvo, šport, sitcom a pod.) je uvedená relácia s najvyššou hodnotou ratingu za celý týždeň ; © Výskum programu STV

14. 12. 2010

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Úspešný krimiseriál Uzavretý prípad (2005) sa na televíznych obrazovkách čoskoro skončí. Televízna spoločnosť TNT v piatok oznámila, že posledná séria sa začne nakrúcať na jar 2011 a v USA ju odvysielajú do konca roka. Rozhodnutie urobila predstaviteľka hlavnej postavy Kyra Sedgwick. Tá získala za stvárnenie detektívky Brendy Leigh Johnson v roku 2007 Zlatý Glóbus a tento rok aj cenu Emmy. "Nedokážem vyjadriť, aké náročné bude povedať zbohom tak neuveriteľne úžasnej rodine, akú sme vytvorili pri nakrúcaní Uzavretého prípadu. Veľmi ďakujem seriálovému tvorcovi Jamesovi Duffovi za to, že vytvoril taký bohatý komplex postáv, s ktorými som prežívala roky," uviedla 45-ročná herečka, ktorá sa chce v budúcnosti venovať novým projektom.
Juhoafrický prezident Jacob Zuma zažaloval johannesburské noviny Sunday Times za údajne hanlivú karikatúru. V utorok o tom informoval jeho právnik s tým, že hlava Juhoafrickej republiky požaduje finančnú kompenzáciu za narušenie cti vo výške viac ako pol milióna eur. Karikatúra Zumu zobrazuje, ako sa so spustenými nohavicami pripravuje na znásilnenie ženy so zaviazanými očami, ktorá znázorňuje bohyňu Justíciu. Kresbu zverejnili noviny ešte v roku 2008 dva roky po tom, ako Zumu zbavili obvinenia zo znásilnenia. Karikaturista Jonathan Shapiro používajúci len pseudonym Zapiro patrí k najznámejším autorom kreslených politických komentárov v krajine. Podľa vlastných slov nerozumie tomu, prečo juhoafrický prezident zažaloval Sunday Times až dva roky po zverejnení spornej kresby. Podľa neho je to kontraproduktívne a opäť to rozprúdi debatu na tému, na ktorú narážala jeho karikatúra - Zumove zastrašovanie justičných orgánov. Zuma požaduje 4 milióny juhoafrických randov (435-tisíc eur) za poníženie a ďalší milión randov (108-tisíc eur) za ujmu na cti.
© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Generálnym riaditeľom Spoločnosti 7 plus bude od 1. januára 2011 český mediálny odborník Michal Klíma. Dohodli sa na tom spoločníci a konatelia druhého najväčšieho vydavateľstva na Slovensku - Spoločnosti 7 plus Jozef Dukes a Štefan Šimák. Ako ďalej agentúru SITA informoval Marián Juško zo spoločnosti, Michal Klíma dlhé roky pôsobí vo vydavateľskej sfére, do tohto roka pôsobil ako predseda predstavenstva Ecopressu a do vlaňajška bol predsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom českého vydavateľstva Economia. Zároveň je členom predstavenstva a výkonného výboru Svetovej asociácie novín a vydavateľov novín (WAN-IFRA). Pozícia generálneho riaditeľa je vo vydavateľstve nová. Doteraz bol riaditeľom spoločnosti jej konateľ a spoločník Jozef Dukes. Klíma ponuku viesť spoločnosť považuje za mimoriadny prejav dôvery a "ako svoj veľký osobný záväzok". Pluska je podľa neho "najväčším vydavateľským domom bez zahraničnej majetkovej účasti nielen na Slovensku, ale aj na území celej bývalej federácie. Dosahuje vynikajúce ekonomické i obchodné úspechy. To platí aj v dobe, keď následky svetovej hospodárskej krízy ešte stále rezonujú. S pôsobením na slovenskej vydavateľskej scéne mám dobré skúsenosti a na prácu v Bratislave sa teším“. "Vydavateľstvo očakávajú už v krátkej budúcnosti nové výzvy. Súvisí to nielen so zavádzaním moderných redakčných systémov. Na trh prichádzajú nové elektronické formy, ktoré budú sprístupňovať obsah pripravovaný redakciami. Okrem toho chceme posilniť naše postavenie v printovej oblasti. Nové skúsenosti bude treba sprístupňovať nielen z vlastných zdrojov, ale aj zo zahraničia. To všetko pôsobí na vyššiu náročnosť a profesionalitu. Aj preto sme sa rozhodli pre Michala Klímu," cituje tlačová správa konateľa spoločnosti Dukesa. "Spoločnosť 7 plus je druhým najväčším vydavateľstvom na Slovensku a zároveň najväčším slovenským vydavateľským domom bez zahraničnej kapitálovej účasti. Vznikla v roku 1990 a vydáva denník PLUS jeden deň, týždenníky Plus7 dní, Báječná Žena a Šarm, mesačníky Záhradkár, Zdravie, Emma, Pekné bývanie, Dobré jedlo, Brejk, Poľovníctvo a rybárstvo, Mamina a detské tituly Včielka, Zornička, Ohník a Bobík. Do portfólia vydavateľstva patria aj weby pluska.sk a glanc.sk. Denník PLUS jeden deň je druhým najpredávanejším i najčítanejším denníkom, týždenníky vydavateľstva číta pravidelne 1,2 milióna čitateľov a mesačníky 1,8 milióna," informovala spoločnosť v tlačovej správe. Michal Klíma sa narodil v roku 1960. Promoval na Českém vysokém učení technickém v Prahe v roku 1984. O deväť rokov neskôr absolvoval Kurz pre vrcholových manažérov v novinách na Northwestern University v Chicagu. V roku 1989 spoluzakladal vydavateľstvo Lidové noviny a od roku 1990 do roku 1997 bol jeho riaditeľom a niekoľko rokov aj jeho predsedom predstavenstva. Roku 1998 prešiel do vydavateľstva Economia, kde začal pracovať ako výkonný riaditeľ. V roku 2000 založil a až do roku 2003 riadil dcérsku spoločnosť Economia Online, ktorá prevádzkovala server iHNed.cz. V roku 2003 bol menovaný generálnym riaditeľom Economie a v roku 2007 aj predsedom predstavenstva. V tejto funkcii pôsobil až do roku 2009. Michal Klíma bol v rokoch 2007 až 2010 predsedom predstavenstva Ecopressu, pôsobil aj ako predseda predstavenstva Únie vydavateľov, predseda predstavenstva tlačiarne Česká typografie, bol členom predstavenstva PNS. Už 20 rokov je členom predstavenstva Svetovej asociácie novín a posledných viac ako desať rokov i členom jej výkonného výboru, dodáva sa v tlačovej správe.
© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

WikiRebels – The Documentary

WikiRebels – The Documentary

Aj o niečom hovorili ?

Aj o niečom hovorili ?

V pondelok 13. decembra 2010 sa na pôde STV uskutočnilo druhé pracovné a koordinačné stretnutie generálnych riaditeľov Slovenského rozhlasu a Slovenskej televízie M. Zemkovej a Š. Nižňanského za účasti ich štatutárnych zástupcov, s cieľom zosúladiť postupnosť všetkých potrebných administratívnych a právnych krokov v prípade, ak zákon o Rozhlase a televízii Slovenska vstúpi do platnosti s účinnosťou od 1. januára 2011.

Nástenkári

Nástenkári

Vo vládnom návrhu zákona o Rozhlase a televízii Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov si treba všimnúť jeden vložený paragraf, ktorý sa nepodaril ani SMK, ale Mostu-Híd silným nátlakom áno . Kompetentní síce tvrdia, že to len tak oklamali Bugára, ale ja si to nemyslím. Vysielanie obsahovo a regionálne vyvážených programov v jazykoch národnostných menšín a etnických skupín žijúcich na území Slovenskej republiky v časovom rozsahu zodpovedajúcemu národnostnému a etnickému zloženiu obyvateľstva Slovenskej republiky; na zabezpečenie výroby a vysielania programov pre národnostné menšiny a etnické skupiny zriaďuje Rozhlas a televízia Slovenska samostatné organizačné útvary Slovenského rozhlasu a Slovenskej televízie. Tento paragraf prikazuje televízii vysielať najmenej 6 hodín národnostného vysielania DENNE, a to nepočítame Trojku. Ak by zotrvala vo vysielaní aj táto programová služba, je to denne 9 hodín. Ročne je to minimálne 2190 hodín vysielania národnostných programov, pričom na Slovensku nie je také zázemie, ktoré by kvalitné programy pripravilo. Samozrejme, k žiadnemu navýšeniu financií nedošlo. Ide zhruba o 400.000 Eur, čiže ďalšia obrovská prehra ministra kultúry a jeho pôvodné šetrenie sa len do dnešného dňa zmenilo na jeho dlh vo výške už 1,75 milióna eur. Môže ich pripočítať k dlhu STV. Od januára začneme počítať nevyhnutné náklady na zlúčenie. Ak to prejde, samozrejme :-)

Nuž a tu máme ešte taký paradox- toto sú takzvaný národne cítiaci poslanci Slovenskej národnej strany, ktorí podporili , aby Rozhlas a televízia Slovenska od roku 2011 vysielal minimálne 2190 hodín vysielania národnostných programov : Belousovová, Anna ; Rafaj Rafael ; Zelník Štefan ; Lukáč Vincent; Švantner Dušan Štefanov, Igor.

Prosto- nástenkári.

13. 12. 2010

STV NEWS

STV NEWS
Podľa niektorých presakujúcich informácií bolo dnes zrušené poverenie vedenia Riaditeľstva výroby Jurajovi Dobišovi a dočasne bolo zverené do rúk Vladimírovi Bednárovi.

AFI AWARDS 2010

AFI AWARDS 2010

Zoznam najlepších amerických filmov roka 2010 podľa Amerického filmového inštitútu (AFI) nepriniesol žiadne prekvapenia. Nechýba v ňom totiž žiadny z kritikmi dosiaľ oceňovaných filmov - Zmrznutá kosť Debry Granik, The Kids Are All Right Lisy Cholodenko, 127 Hours Dannyho Boylea, Počiatok Christophera Nolana, The Fighter Davida O. Russella, Sociálna sieť Davida Finchera, Black Swan Darrena Aronofského, či Mesto Bena Afflecka. Desiatku dopĺňajú Skutočná guráž Joela a Ethana Coenovcov a animovaná snímka Toy Story 3: Príbeh hračiek Leeho Unkricha. AFI zároveň zverejnil dva filmy, ktoré nespĺňali podmienky na zaradenie do desiatky amerických a hraných filmov - britskú historickú drámu The King's Speech a dokument Waiting for 'Superman'. Po prvý raz tak vyhlásili špeciálne ceny. Ako povedal prezident AFI Bob Gazzale, rozhodli sa tak, aby mohli oceniť "výnimočné počiny mimo tradičných kritérií AFI". AFI zároveň vyhlásil aj desiatku najlepších televíznych programov roka. Tú tvoria: The Big C, Impérium - Mafia v Atlantic City, Breaking Bad, Glee, Mad Men, Taká moderná rodinka, The Pacific, Temple Grandin, Štúdio 30 Rock a The Walking Dead. Na rozdiel od ostatných, AFI nevyhlasuje najlepší film roka, ale len desiatku. Tvorcov najlepších desiatok ocenia na slávnostnom ceremoniáli 14. januára 2011. O zoznamoch rozhodli dve 13-členné komisie - televízna a filmová. Informácie zverejnila oficiálna stránka Amerického filmového inštitútu www.afi.com.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Keď je na svätého Mikuláša počasie peknô, v januári pole je bielo

Keď je na svätého Mikuláša počasie
peknô, v januári pole je bielo Jednotka , Dvojka aj Trojka lepšie.
Jednotka , Dvojka a Trojka spolu - 15,96 % .
JOJ horšie. JOJ PLUS lepšie.
Markíza horšie. TV DOMA o chlp lepšie.
TA 3 lepšie.
Primetimový rozdiel medzi Jednotkou a JOJ je stále strašný - 13,19 %.

Markíza - 30.81 %
TV DOMA - 2.69 %
Jednotka - 13.01 %
Dvojka - 2.43 %
Trojka - 0.52 %
TV JOJ – 21.16 %
JOJ PLUS- 3.23 %
TA 3 - 2.15 %