DALITO!

11. 12. 2010

AVF NEWS

AVF NEWS
Asociácia nezávislých producentov (ANP) víta odstúpenie Patrika Pašša z Rady Audiovizuálneho fondu (AVF) a považuje to za začiatok procesu, ktorý by mal viesť k jasným pravidlám transparentného a spravodlivého systému verejnej podpory audiovizuálneho priemyslu na Slovensku. TASR o tom včera informoval jej prezident Peter Kerekes. Podľa jeho slov asociácia nikdy nepovažovala verejnú diskusiu o problémoch spojených s fungovaním fondu za osobný konflikt s predsedom rady či kýmkoľvek iným. Upozorňovala na nedostatočné kritériá prideľovania podpory a malú transparentnosť s tým spojenú a na latentné i otvorené konflikty záujmov v rámci orgánov fondu. "Tieto skutočnosti bez ohľadu na to, či boli upravené v zákone alebo interných pravidlách fondu, alebo sú dané len tým, že „v slušnej spoločnosti sa to nepatrí" doviedli audiovizuálnu obec na Slovensku na pokraj skepsy k možnosti vytvorenia naozaj štandardných podmienok," vyjadril sa Kerekes. Nevraživosť, vzájomná nedôvera a podpora predražených či spochybniteľných projektov z fondu či zo zmluvy Slovenskej televízie (STV) so štátom vymazali podľa Kerekesa posledné stopy profesionálnych vzťahov v audiovizuálnom priemysle. "Asociácia je presvedčená, že náprava tohto stavu nie je jednoduchá, ale nie je nemožná. Vedie k nej len dôsledné, otvorené, i keď často nepríjemné pomenovávanie a následne naprávanie vecí, ktoré sa z normálu vymykajú. To je jedinou motiváciou asociácie a bude to robiť i naďalej," uviedol Kerekes. Predseda Rady AVF Patrik Pašš v utorok (7.12.) písomne informoval ministra kultúry Daniela Krajcera o tom, že sa vzdal svojej funkcie. K tomuto kroku sa rozhodol po opakovanom verejnom spochybňovaní jeho pôsobenia v rade. "Zásadne nesúhlasím so spôsobom, akým niektorí členovia filmárskej obce verejne spochybňujú nielen moje pôsobenie vo fonde, ale priamo ohrozujú fond a jeho činnosť. Ich opakované konštatovania o porušovaní zákona či vnútorných predpisov fondu nemajú právny základ a ich výzvy na konanie zo strany ministra kultúry či orgánov fondu prezrádzajú prinajmenšom neznalosť právnych predpisov," konštatoval vo svojom vyhlásení.

Copyright © TASR 2010

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť...

Reklamná pauza, teraz sa môžete ...

10. 12. 2010

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Slovenská pobočka Medzinárodného tlačového inštitútu (IPI) má záujem o užšiu spoluprácu mediálnych organizácií na Slovensku. Tomu nasvedčuje zloženie správnej rady, ktorú zvolili vo štvrtok na valnom zhromaždení organizácie. Jej staronovými členmi sa stali generálna riaditeľka Rádia Expres a viceprezidentka Asociácie nezávislých rozhlasových a televíznych staníc Slovenska Eva Babitzová a mediálny konzultant Pavol Múdry. Novozvolenými členmi správnej rady sa stali predseda predstavenstva Združenia vydavateľov periodickej tlače Michal Arpáš, šéfredaktor spravodajstva TV Markíza Lukáš Diko a zástupca šéfredaktora SME Lukáš Fila. Podľa Pavla Múdreho prítomnosť predstaviteľov asociácie vysielateľov a združenia vydavateľov v správnej rade môže spoluprácu združení výrazne posunúť vpred. Na budúci rok plánuje IPI Slovensko zvýšiť svoje aktivity smerujúce k dialógu neformálnymi debatami s politickými i ekonomickými osobnosťami, hľadať formy zlepšenia podmienok pre vzdelávanie novinárov a ponúkať osobnosti do mediálnych rád. © 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

„ Červené je dobré víno, ale nie politika. " Ján Figeľ

„ Ďakujem televízii Markíza a JOJ. „ Peter Dvorský vo finále Talentmánie

„Rozhodli sme sa pozitívnym spôsobom pripomenúť sa ľuďom, lebo vďaka súčasnej úrovni informovania slovenskými médiami pozitívnu tému, alebo čo i len objektívnu informáciu o SNS, ťažko dostaneme k občanovi či nedostaneme takmer vôbec. Po septembrovom Sneme SNS strana nielenže výrazne modifikovala vedenie, ale nastavila nový štýl práce a komunikácie. A tak sme sa rozhodli začať aj s pozitívnymi tematickými a osobnostnými kampaňami, ktoré sú v zahraničí bežné. Kampaň je postavená na osobnosti Jana Slotu, ktorý je predsedom strany a svoju neotrasiteľnú pozíciu si ešte upevnil na septembrovom Sneme SNS, kde získal drvivú väčšinu hlasov našich členov. O tom, že išlo o správne rozhodnutie, svedčia desiatky pozitívnych telefonátov, ktoré týždeň po vyvesení bilbordov v centrále máme.“ Jana Benková, hovorkyňa strany SNS

" Teší nás, že aj takej osobnosti, akou je pán Dvorský, sa naša originálna šou Česko Slovensko má talent zrejme natoľko vryla do pamäti, že podvedome poďakoval aj našej televízii. “ František Borovský.

„Týmto krokom sme sa dostali o päťdesiat rokov dozadu, čiže do tých rokov komunistickej diktatúry. Je smutné, keď pani premiérka sa tu naparuje, aká je veľká demokratka a týmto činom sa skutočne priblížila boľševicko-fašistickým manierom. To hádam nezažili ani v Papui Novej Guinei.“ Ján Slota

„Pýtam sa, čím som závadová osoba." Marián Kočner

„Minulý týždeň sa na generálnej prokuratúre chystala veľká oslava. Jedna závadová osoba prišla s krabicami plnými šampanského. Ale oslava sa nekonala, pretože v parlamente nebol generálny prokurátor zvolený.“ Daniel Lipšic

9. 12. 2010

SSN, nebláznite

SSN, nebláznite
Slovenský syndikát novinárov so znepokojením pozoruje množiace sa útoky na Juliana Assangea, zakladateľa Wikileaks, ktoré dokazujú, že právo na informácie nie je definitívne získané, ale zostáva neustále predmetom boja. Slovenský syndikát novinárov sa týmto stanoviskom pripája k Medzinárodnej federácii novinárov a k Reportérom bez hraníc a zdôrazňuje, že právo na kontrolu moci je povinnosťou médií, informovalo predstavenstvo SSN. Assange sa v utorok dopoludnia sám prihlásil na londýnskej policajnej stanici. Reagoval tak na medzinárodný zatykač Interpolu, ktorý bol reakciou na švédsky zatykač vydaný na základe obvinení zo znásilnenia a sexuálneho obťažovania. Assange, ktorý všetky obvinenia odmieta, by sa mal pred súdom vo Westminstri objaviť ešte v utorok poobede. Internetový portál WikiLeaks, ktorý Assange založil v roku 2006, zverejnil stovky tisícov tajných dokumentov USA. Kým v októbri sa na verejnosť dostali tajné americké dokumenty o vojne v Afganistane, od novembra zverejňujú dokumenty americkej diplomacie. Väčšinou ide o hodnotiace správy a depeše z amerických veľvyslanectiev, ktoré vzbudili rozruch po celom svete.
© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

STV NEWS-Šak čakajte do apríla

STV NEWS

Šak čakajte do apríla

Šéf verejnoprávnej televízie Štefan Nižňanský vyzýva poslancov parlamentu za stranu Sloboda a Solidarita (SaS) Jozefa Viskupiča a Janu Kiššovú, aby prestali zneužívať jeho meno a nezaťahovali ho účelovo do rôznych politických hier. Reaguje tak na dnešnú tlačovú besedu Viskupiča a Kiššovej, ktorú označil za "výsledok tlaku hŕstky súkromných producentov, ktorým ide len o to, aby nahradili doterajších overených partnerov Slovenskej televízie". Poslanci Kiššová i Viskupič, ktorí sú zároveň členmi mediálneho výboru parlamentu, sa domnievajú, že riaditeľ Slovenskej televízie (STV) sabotuje schválený projekt zlúčenia STV a Slovenského rozhlasu. Zároveň Nižňanského a manažment televízie vyzvali, aby neuzatvárali dlhodobé zmluvy s producentmi programov, ktoré by predstavovali nášľapné míny pre nové vedenie STV. "Dnešná 'pseudotéma' tlačovej besedy má zrejme len zakryť ich neochotu a neschopnosť vecne vyhodnotiť podklady a informácie z poslaneckého prieskumu v STV a konštruktívne riešiť reálne problémy legislatívneho rámca fungovania verejnoprávnej televízie," konštatoval okrem iného generálny riaditeľ STV Nižňanský v stanovisku na vyjadrenia poslancov NR SR za SaS. "Ubezpečujem oboch poslancov, že sa nikam nechystám odísť, a preto ani nemám dôvod čokoľvek na poslednú chvíľu podpisovať. S uvedenými producentmi som sa nikdy nestretol, nepoznám ich, ani som ich nekontaktoval, takže súvislosti uvádzané na dnešnej tlačovej besede poslancov SaS J. Viskupiča a J. Kiššovej sú lži,“ dodáva sa v Nižňanského reakcii. Poslanci za SaS dnes informovali, že sa dozvedeli o nátlaku na producentov programov od samotných tvorcov, zmluvy, ktoré sa zvyčajne uzatvárali v polovici januára a neskôr, sa dnes STV snaží podpisovať od novembra. Na podozrivé skutočnosti okolo uzatvárania zmlúv pri väčších projektoch Viskupiča upozornili aj ľudia, ktorí ich majú sľúbené a zároveň i producenti, ktorí medzi vyvolenými nie sú. Podľa Viskupiča to dokazuje, že na celej záležitosti „niečo smrdí“, čo podľa neho potvrdzujú i externí dodávatelia programov. Kiššová i Viskupič sa domnievajú, že riaditeľ STV tak sabotuje schválený projekt zlúčenia Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu. Nevypovedateľnými zmluvami sa podľa nich Nižňanský môže snažiť spochybniť ekonomickú výhodnosť spojenia verejnoprávnych médií. Poslanci za SaS sa zhodujú, že s dlhodobými zmluvami treba počkať na nové vedenie televízie.

Poslanci za SaS Jozef Viskupič a Jana Kiššová vyzývajú riaditeľa Slovenskej televízie Štefana Nižňanského a manažment televízie, aby neuzatvárali dlhodobé zmluvy s producentmi programov, ktoré by predstavovali nášľapné míny pre nové vedenie STV. „Považujeme za neprijateľné, aby terajšie vedenie uzatváralo zmluvy, ktoré môžu ísť proti koncepcii nového vedenia. Je to neseriózne a nekorektné,“ povedala dnes na tlačovej besede Kiššová. Poslanci za SaS sa dozvedeli o nátlaku na producentov programov od samotných tvorcov, zmluvy, ktoré sa zvyčajne uzatvárali v polovici januára a neskôr, sa dnes STV snaží podpisovať od novembra. Na podozrivé skutočnosti okolo uzatvárania zmlúv pri väčších projektoch Viskupiča upozornili aj ľudia, ktorí ich majú sľúbené a zároveň i producenti, ktorí medzi vyvolenými nie sú. Podľa Viskupiča to dokazuje, že na celej záležitosti „niečo smrdí“, čo podľa neho potvrdzujú i externí dodávatelia programov. Kiššová i Viskupič sa domnievajú, že riaditeľ STV tak sabotuje schválený projekt zlúčenia Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu. Nevypovedateľnými zmluvami sa podľa nich Nižňanský môže snažiť spochybniť ekonomickú výhodnosť spojenia verejnoprávnych médií. Poslanci za SaS sa zhodujú, že s dlhodobými zmluvami treba počkať na nové vedenie televízie.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Patrik Pašš sa vzdal členstva v rade Audiovizuálneho fondu

Patrik Pašš sa vzdal členstva
v rade Audiovizuálneho fondu
Patrik Pašš sa vzdal členstva v rade Audiovizuálneho fondu. Písomné oznámenie o tom, že sa vzdáva funkcie člena rady, doručil ministrovi kultúry Danielovi Krajcerovi. Agentúru SITA o tom informoval manažér komunikácie fondu Andrej Obuch. "Zásadne nesúhlasím so spôsobom, akým niektorí členovia filmárskej obce verejne spochybňujú nielen moje pôsobenie vo fonde, ale priamo ohrozujú fond a jeho činnosť," píše okrem iného Pašš vo svojom vyhlásení k odstúpeniu z vedenia rady fondu. S medializovanými obvineniami z konfliktu záujmov nesúhlasí. Po kritike Asociácie nezávislých producentov minister kultúry Daniel Krajcer vyzval v utorok 7. decembra predsedu rady fondu Pašša, ale aj člena jednej z komisií fondu Jaroslava Barana na odstúpenie, ak sa preukáže ich konflikt záujmov pri udeľovaní príspevkov z fondu. Pritom v Audiovizuálnom fonde (AVF) bola len pred niekoľkými mesiacmi zavedená Smernica na zamedzenie konfliktu záujmov. Následne začal fond pri hodnotení projektov uplatňovať systém "náhradníkov", ktorí v danom kole nahradia takého člena komisie, ktorý má k niektorému z predložených projektov vzťah. Ako ďalej uvádza Patrik Pašš vo vyhlásení k odstúpeniu z funkcie predsedu rady Audiovizuálneho fondu, "o svojom rozhodnutí som už 7. decembra písomne informoval ministra kultúry a svojich kolegov som o tejto veci oboznámil na rokovaní rady 8. decembra". Zo zákona o AVF vyplýva, že členstvo v rade fondu zaniká dňom doručenia oznámenia o vzdaní sa funkcie ministrovi. Podľa Pašša opakované vyhlásenia niektorých členov filmárskej obce o tom, že porušuje zákon alebo vnútorné predpisy fondu, "nemajú právny základ a ich výzvy na 'konanie' zo strany ministra kultúry či orgánov fondu prezrádzajú prinajmenšom neznalosť právnych predpisov". Takéto konanie považuje aj za "zlý úmysel, nekalý spôsob konkurenčného boja, pokus o zneužívanie politických činiteľov na nedemokratické presadzovanie skupinových záujmov a tiež ako poškodzovanie dobrého mena". Je presvedčený, že "žiaden zákon ani vnútorný predpis fondu neporušil vedomým konaním, ktoré by bolo možné označiť ako uprednostňovanie osobného záujmu pred verejným záujmom". "Prípravu a zrod Audiovizuálneho fondu som považoval za svoju dobrovoľnú verejnú službu a venoval som jej veľa rokov zo svojho pracovného života," tvrdí ďalej Pašš. Napriek tomu odstupuje, lebo ako dodáva, zároveň mu "záleží na dobrom mene fondu ako novej verejnoprávnej inštitúcie a na zachovaní jej politickej aj odbornej nezávislosti". "Moje odstúpenie z pozície predsedu a člena rady fondu nie je rezignáciou z dôvodu osobného pocitu viny, ani z dôvodu porušenia zákonov či vnútorných predpisov fondom. Je to len rezignácia na taký spôsob medziľudskej a verejnej komunikácie, s ktorým zásadne nesúhlasím a ktorý je podľa môjho presvedčenia iba cestou k vzájomnému neporozumeniu, nevraživosti a rozbíjaniu dobrých vzťahov v audiovizuálnom priestore. Ak moje odstúpenie prispeje k upokojeniu situácie v tomto priestore, nadobudne tým svoj spoločenský zmysel," dodáva vo vyhlásení Patrik Pašš. Asociácia nezávislých producentov (ANP) 2. decembra v otvorenom liste adresovanom ministrovi kultúry, rade a vedeniu AVF upozornila na to, že v prvom kole posudzovania projektov podľa nových pravidiel po prijatí Smernice na zamedzenie konfliktu záujmov v AVF získali podporu projekty, do ktorých sú zainteresovaní Pašš a Baran. V liste ANP píše, že "film vyprodukovaný predsedom Rady Patrikom Paššom (Mŕtvola musí zomrieť, pozn. redakcie) a projekt spoločnosti (Animoline, pozn. redakcie), ktorej riaditeľ je členom danej komisie (Jaroslav Baran, pozn. redakcie), boli posudzované bez akéhokoľvek zásahu kancelárie Fondu, hoci v obidvoch prípadoch je konflikt záujmov všeobecne známy a bol opakovane predmetom protestov filmárov, a dokonca získali podporu". Tvrdenie ANP krátko nato čiastočne vyvrátil riaditeľ fondu Martin Šmatlák. Podľa Šmatláka sa ANP mýli v tvrdení, že Baran je riaditeľom spoločnosti Animoline. Vyplýva to síce z webstránky spoločnosti, podľa Šmatláka sú však na nej staré informácie. Kancelária AVF to preverovala a zistila, že Jaroslav Baran nie je riaditeľom, štatutárnym orgánom ani spoločníkom Animoline od 23. decembra 2009. Z dokumentov podľa Šmatláka vyplýva, že Baran nikdy nebol a ani nie je zamestnancom tejto spoločnosti, má k nej iba autorský vzťah, no nie k spomínanému dielu. Šmatlák zároveň konštatuje, že film Mŕtvola musí zomrieť nespĺňa podmienky na vyradenie žiadosti o podporu na distribúciu . Ak sa preukáže nepravdivosť čestného vyhlásenia spoločnosti Continental film, využije Šmatlák svoje právo nepodporiť žiadosť. To, či Patrik Pašš ako člen Rady AVF porušil predpisy fondu, preverí dozorná komisia fondu, dodal Šmatlák.

Minister kultúry Daniel Krajcer berie na vedomie odstúpenie Patrika Pašša z funkcie predsedu Rady Audiovizuálneho fondu. "Toto rozhodnutie môže upokojiť situáciu v Audiovizuálnom fonde. Naďalej však platí zámer ministra kultúry Daniela Krajcera, že v budúcnosti plánuje zmeniť zákon o Audiovizuálnom fonde tak ako to už niekoľkokrát avizoval," uvádza sa v stanovisku, ktoré agentúre SITA poskytla hovorkyňa Ministerstva kultúry SR Eva Chudinová. Patrik Pašš sa vzdal členstva v Rade Audiovizuálneho fondu (AVF). Písomné oznámenie o tom, že sa vzdáva funkcie člena rady, doručil ministrovi kultúry Danielovi Krajcerovi. "Zásadne nesúhlasím so spôsobom, akým niektorí členovia filmárskej obce verejne spochybňujú nielen moje pôsobenie vo fonde, ale priamo ohrozujú fond a jeho činnosť," píše okrem iného Pašš vo svojom dnešnom vyhlásení k odstúpeniu. S medializovanými obvineniami z konfliktu záujmov nesúhlasí. Po kritike Asociácie nezávislých producentov minister kultúry Krajcer vyzval v utorok 7. decembra fondu Pašša, ale aj člena jednej z komisií fondu Jaroslava Barana na odstúpenie, ak sa preukáže ich konflikt záujmov pri udeľovaní príspevkov z fondu. Pritom v AVF bola len pred niekoľkými mesiacmi zavedená Smernica na zamedzenie konfliktu záujmov. Následne začal fond pri hodnotení projektov uplatňovať systém "náhradníkov", ktorí v danom kole nahradia takého člena komisie, ktorý má k niektorému z predložených projektov vzťah. Asociácia nezávislých producentov (ANP) 2. decembra v otvorenom liste ministrovi kultúry, rade a vedeniu AVF upozornila na to, že v prvom kole posudzovania projektov podľa nových pravidiel po prijatí Smernice na zamedzenie konfliktu záujmov v AVF získali podporu projekty, do ktorých sú zainteresovaní Pašš a Baran. V liste ANP píše, že "film vyprodukovaný predsedom Rady Patrikom Paššom (Mŕtvola musí zomrieť, pozn. redakcie) a projekt spoločnosti (Animoline, pozn. red.), ktorej riaditeľ je členom danej komisie (Jaroslav Baran, pozn. red.), boli posudzované bez akéhokoľvek zásahu kancelárie fondu, hoci v obidvoch prípadoch je konflikt záujmov všeobecne známy a bol opakovane predmetom protestov filmárov, a dokonca získali podporu". Kritiku nezávislých producentov čiastočne vyvrátil riaditeľ fondu Martin Šmatlák. V prípade Barana vychádza asociácia podľa Šmatláka z neaktuálnych informácií. To, či Patrik Pašš ako člen Rady AVF porušil predpisy fondu, preverí dozorná komisia fondu. Šmatlák zároveň konštatuje, že film Mŕtvola musí zomrieť nespĺňa podmienky na vyradenie žiadosti o podporu na distribúciu. Ak sa však preukáže nepravdivosť čestného vyhlásenia spoločnosti Continental film, využije Šmatlák svoje právo nepodporiť žiadosť.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Čítať, hádam, viete

Čítať, hádam, viete

Zomrel Gus Mercurio

Zomrel Gus Mercurio
Americko-austrálsky herec Gus Mercurio zomrel 7. decembra vo veku 82 rokov. Herec, ktorý hral napríklad vo filmoch Modrá lagúna (1980) a Krokodíl Dundee 2 (1988), skonal pri operácii rozšírenej cievy v hrudnej oblasti. Mercurio, ktorý stvárnil niekoľko postáv v austrálskych seriáloch Cash and Company (1975) a Tandarra (1976), bol tiež profesionálnym boxerom a prezidentom Austrálskej boxerskej siene slávy. Augustino Eugenio Mercurio sa narodil v meste Milwaukee v roku 1928. Zanechal po sebe manželku Ritu a šesť detí. Jeho syn Paul sa v roku 1992 preslávil úlohou v tanečnom filme Tanec v srdci. Informáciu zverejnila stanica BBC na svojej webovej stránke.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

8. 12. 2010

Piège pour Cendrillon

Piège pour Cendrillon

SITA Slovenská tlačová agentúra (SITA) odoslala 1. decembra 2010 ministrovi kultúry Danielovi Krajcerovi verejnú ponuku na dodávku služieb tlačovej agentúry vo verejnom záujme, ktorá významným spôsobom môže ušetriť verejné financie. SITA ponúka prevádzku všetkých služieb vo verejnom záujme tak ako ich určuje zákon 385/2008 Z.z. v §3 ods. 5 a. až g. a ich bezplatné sprístupňovanie v roku 2011 za štátny príspevok vo výške 333 tisíc € . SITA je v takom prípade pripravená nad rámec služieb uvedených v zákone bezplatne dodávať online textové spravodajstvo všetkým inštitúciám, ktoré sú vymenované v §3 ods. 5 a. až c. spomínaného zákona. Takéto služby v súčasnosti verejnoprávna tlačová agentúra TASR týmto inštitúciám predáva. SITA je pripravená na vyššie uvedené plnenie od 1. januára 2011. Akceptáciou ponuky SITA by vláda mohla okamžite ušetriť najmenej 667 tisíc € z verejných zdrojov bez toho, aby sa to akokoľvek negatívne dotklo životnej úrovne občanov či dostupnosti služieb pre verejnosť. Štát by zároveň získal služby vysoko presahujúce rámec služieb poskytovaných zákonom zriadenou TASR. Zákon o TASR 385/2008 Z.z. vymenúva okruh služieb vo verejnom záujme, na prevádzku ktorých štát prostredníctvom ministerstva kultúry prispieva sumou stanovenou na ten ktorý rok v zmluve o poskytovaní služieb vo verejnom záujme. V roku 2010 táto suma dosiahla 1 885 813 €, pričom podľa dostupných informácií má v roku 2011 dosiahnuť výška kontraktu medzi ministerstvom kultúry a TASR 1 000 000 €. Zámer znížiť dotáciu oceňujeme, ale aj táto suma je, podľa presvedčenia SITA, vysoko nadhodnotená a zároveň nemá akúkoľvek súvislosť so skutočnými nákladmi na prevádzku služieb vo verejnom záujme ako ich stanovuje zákon. Obdobnú ponuku ako v súčasnosti predložila SITA v januári 2010 aj bývalému vedeniu rezortu kultúry. Minister Marek Maďarič sa k nej vyjadril iba prostredníctvom stanoviska svojho hovorcu, ktorý označil tento návrh za populistický a za prejav zjavnej túžby zlikvidovať TASR. Iniciatíva SITA je vedená predovšetkým záujmom o vytvorenie podmienok na férovú hospodársku súťaž na trhu tlačových agentúr a z hľadiska zástupcov SITA ako občanov, aj prirodzeným záujmom o odstránenie neefektívneho a nezmyselného míňania prostriedkov daňových poplatníkov.

Ivan Sámel ,predseda predstavenstva ,SITA Slovenská tlačová agentúra a.s.

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS
Rozpočet Slovenského rozhlasu (SRo) na rok 2011 bude vyrovnaný. Rozhlas počíta s výdavkami 29 604 915 eur a príjmami v takom istom objeme, na dnešnom rokovaní Rozhlasovej rady o tom informovala ekonomická riaditeľka rozhlasu Daniela Vašinová. Rozpočet, ktorého súčasťou je aj programový koncept, dnes rada schválila. Reálne príjmy SRo na budúci rok oproti tomuto roku budú nižšie o 1,465 milióna eur. Ako pre agentúru SITA uviedla Vašinová, v porovnaní s týmto rokom výpadky očakávajú najmä v príjmoch z úhrad za vysielanie, tzv. koncesií (726 tisíc eur) a tiež zo zníženia dotácie na základe zmluvy so štátom (500 tisíc eur). Vôbec nebolo ľahké zostaviť rozpočet, ktorý je štíhlejší ako v tomto roku, úspory sa dotknú najmä investícií do techniky, upozornila počas rokovania Rozhlasovej rady generálna riaditeľka SRo Miloslava Zemková. Rozpočet však z dvoch dôvodov možno charakterizovať ako stabilizačný, povedala pre SITA. "Rozhlas musí vstúpiť do novej verejnoprávnej inštitúcie Rozhlas a televízia Slovenska (RTS) ako stabilizačný prvok. Do istej miery tiež predpokladáme, že tento rozpočet by mohol byť základom aj pre tvorbu celkového rozpočtu RTS," konštatovala ďalej Zemková. V súvislosti s očakávaným zlúčením SRo a STV do novej verejnoprávnej inštitúcie - RTS od 1. januára 2011 Zemková upozorňuje, že prvých pár mesiacov nebude ľahkých. RTS totiž bude až do zostavenia rozpočtu jeho generálnym riaditeľom v rozpočtovom provizóriu. Nový šéf RTS bude mať na to od svojho zvolenia parlamentom čas dva mesiace. Parlament by mal generálneho riaditeľa RTS voliť najskôr koncom februára. Najväčšie budúcoročné príjmy rozhlas tradične očakáva z tzv. koncesií, mali by byť 22,530 mil. eur. Najviac by mal rozhlas na budúci rok minúť na tovary a služby (18,8 mil. eur) a na mzdy a odvody (10,2 mil. eur). Zmluva so štátom poskytuje menší priestor na realizáciu pôvodnej tvorby, verejnoprávneho programu, no počet hodín vyrobeného programu sa nezníži, avizoval programový riaditeľ SRo Ľuboš Machaj. Rozhlas na základe zmluvy so štátom dostane na budúci rok minimum, ktoré garantuje zmluva so štátom - štyri milióny eur. Z toho na programy vo verejnom záujme je určených 2,2 milióna eur. Ďalších 800-tisíc eur na účelové investičné projekty a jeden milión eur na vysielanie do zahraničia prostredníctvom Rádia Slovakia International (RSI). Po schválení rozpočtu a programového konceptu SRo navrhol člen Rozhlasovej rady Ján Dudra generálnej riaditeľke SRo Miloslave Zemkovej odmenu vo výške troch platov. Väčšina z prítomných 11 členov rady to podporila. Mesačná mzda generálnej riaditeľky rozhlasu podľa zákona je dvojnásobok platu poslanca NR SR, teda vyše 4 000 eur. Spolu tak šéfka SRo dostane viac ako 12 tisíc eur.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrel Ladislav Krnáč

Zomrel Ladislav Krnáč
Vo veku nedožitých 84 rokov zomrel v nedeľu športový novinár, autor, publicista a tréner československej reprezentácie v basketbale mužov v rokoch 1961 až 1963 Ladislav Krnáč. Ako agentúru SITA informoval jeho syn Tomáš Krnáč, posledná rozlúčka sa uskutoční 10. decembra o 10:30 v bratislavskom krematóriu. Ladislav Krnáč sa narodil 10. mája 1927. Dlhý čas od roku 1954 do roku 1988 bol vedúcim zahraničného oddelenia denníka Šport. © 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

AVF NEWS

AVF NEWS
Ak sa potvrdí konflikt záujmov pri prideľovaní podpory z Audiovizuálneho fondu, žiada minister kultúry Daniel Krajcer personálne zmeny. Ak je pravda, že v Audiovizuálnom fonde (AVF) bola porušená Smernica na zamedzenie konfliktu záujmov, ktorá bola len pred niekoľkými mesiacmi zmenená, minister kultúry očakáva odstúpenie predsedu Rady AVF Patrika Pašša. Rovnako to platí aj v prípade Jaroslava Barana, ak sa potvrdí, že ako člen odbornej komisie fondu získal podporu na projekt, ku ktorému má vzťah. Ako ďalej agentúru SITA informovala hovorkyňa ministerstva kultúry Eva Chudinová, minister preto požiadal o stanovisko Radu AVF a jeho Dozornú komisiu. Minister listom požiada Radu AVF, "aby nedošlo k uzavretiu zmlúv v oboch riešených prípadoch až do odstránenia všetkých pochybností.“ Ministerstvo kultúry pripraví zmenu zákona o AVF, tak ako to avizoval minister Krajcer v októbri. Ministerstvo reaguje na otvorený list Asociácie nezávislých producentov (ANP) z 2. decembra. Asociácia ho adresovala ministrovi kultúry, rade a vedeniu AVF. V liste upozorňujú na to, že v prvom kole posudzovania projektov podľa nových pravidiel po prijatí Smernice na zamedzenie konfliktu záujmov v AVF získali podporu projekty, do ktorých sú zainteresovaní Pašš a Baran. V liste ANP konštatuje, že "film vyprodukovaný predsedom Rady Patrikom Paššom a projekt spoločnosti, ktorej riaditeľ je členom danej komisie, boli posudzované bez akéhokoľvek zásahu kancelárie Fondu, hoci v obidvoch prípadoch je konflikt záujmov všeobecne známy a bol opakovane predmetom protestov filmárov, a dokonca získali podporu". Podľa ANP boli v podprograme AVF pre animované filmy dve žiadosti o podporu. Z nich jedna bola od spoločnosti Animoline na projekt VIM a TOM, ktorej riaditeľ Jaroslav Baran je členom komisie k tomuto podprogramu. Baran podľa nezávislých producentov "nie len že nebol z tohto kola hodnotenia vylúčený, ako určuje smernica, ale podieľal sa priamo na pridelení prostriedkov projektu, ku ktorému má realizačný vzťah". Zo zápisnice komisie AVF k programu na podporu distribúcie podľa ANP vyplýva podpora na distribúciu pre jediný film - Mŕtvola musí zomrieť. "Film, ktorého žiadosť mala byť podľa smernice vylúčená. Predseda Rady má totiž k filmu priamy realizačný vzťah - je producentom filmu, i obchodno-zmluvný vzťah, žiadateľ - spoločnosť Continental je ako distributér filmu obchodným partnerom firmy Trigon," tvrdia nezávislí producenti. Zároveň pripomínajú, že "film Mŕtvola musí zomrieť bol tou istou komisiou posudzovaný už pred pol rokom, ohodnotila ho veľmi nízko a podporu zamietla." Asociácia nezávislých producentov preto žiada odstúpenie P. Pašša z Rady AVF a následné vyhlásenie výzvy na predloženie návrhov na členov Rady - zástupcu distributérov a zástupcu producentov. Ďalej chce vyradenie projektu spoločnosti Animoline VIM a TOM a odvolanie J. Barana z komisie. Projekt spoločnosti Continental Mŕtvola musí zomrieť a aj ďalšie projekty predložené touto spoločnosťou by sa podľa ANP mali vyradiť, "pretože v čestnom vyhlásení k menovanému projektu neuviedla pravdivé údaje". Nezávislí producenti tiež chcú, aby komisia AVF pre podporu distribúcie vysvetlila kritériá, podľa ktorých postupovala pri udeľovaní, resp. neudeľovaní podpory. Tvrdia totiž, že "prehľad podporených a nepodporených projektov vyvoláva veľké pochybnosti aj v iných prípadoch." Ďalšie pôsobenie komisie v tomto zložení je pre asociáciu neprijateľné. Podľa riaditeľa AVF Martina Šmatláka sa ANP mýli v tvrdení, že Baran je riaditeľom spoločnosti Animoline. Vyplýva to síce z webstránky spoločnosti, podľa Šmatláka sú na nej ale staré informácie. Kancelária AVF to preverovala a zistila, že Jaroslav Baran nie je riaditeľom, štatutárnym orgánom ani spoločníkom Animoline od 23. decembra 2009. Z dokumentov podľa Šmatláka vyplýva, že Baran nikdy nebol a ani nie je zamestnancom tejto spoločnosti, má k nej iba autorský vzťah, no nie k spomínanému dielu. Šmatlák zároveň konštatuje, že film Mŕtvola musí zomrieť nespĺňa podmienky na vyradenie žiadosti o podporu. Ak sa preukáže nepravdivosť čestného vyhlásenia Continental film, využije Šmatlák svoje právo nepodporiť žiadosť. To, či Pašš ako člen Rady AVF porušil predpisy fondu preverí dozorná komisia fondu. Výzva Za transparentný a spravodlivý Audiovizuálny fond sa začala na jar tohto roka tým, že sa filmári obrátili na predstaviteľov Audiovizuálneho fondu so žiadosťou o zásadnú zmenu kritérií a spôsobu hodnotenia projektov. Výsledky hodnotení projektov mali podľa nich príznaky klientelizmu a boli spochybniteľné i z hodnotového hľadiska. Rada AVF po rokovaniach i intervencii ministra kultúry prijala smernicu na zamedzenie konfliktu záujmov. Následne začal fond pri hodnotení projektov uplatňovať systém "náhradníkov", ktorí v danom kole nahradia takého člena komisie, ktorý má k niektorému z predložených projektov vzťah. Členmi ANP sú spoločnosti: Artileria, atelier.doc, Furia Film, Hitchhiker films, Leon Productions, Mirafox, MPhilms, Peter Kerekes, Psyché film, PubRes, Punkchart films, Ultrafilm a Viva studio.
© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS
1. TELEVÍZNE NOVINY* - Markíza ; 2. TALENTMANIA - Superfinále -Markíza ; 3. Modré z neba -Markíza ; 4. NAJLEPŠIE POČASIE* -TV JOJ; 5. ŠPORT* -TV JOJ ; 6. NOVINY TV JOJ*- TV JOJ; 7. Ordinácia v ružovej záhrade IV. -Markíza ; 8. Ordinácia v ružovej záhrade IV. -Markíza ; 9. Ordinácia v ružovej záhrade IV.- Markíza; 10. Farmár hľadá ženu -TV JOJ ; 11. Športové noviny* -Markíza ;12. Norbit -Markíza ; 13. Ordinácia v ružovej záhrade IV. -Markíza ; 14. Panelák* -TV JOJ ;15. Počasie*- Markíza ; 16. Ja, legenda –Markíza ; 17.Prvé Televízne noviny* -Markíza ; 18. KRIMI NOVINY* -TV JOJ ; 19.Pošta pre Teba -Jednotka ; 20.Ratatouille -TV JOJ .

Pozn.Pri reláciách opakujúcich sa každý deň (spravodajstvo, šport, sitcom a pod.) je uvedená relácia s najvyššou hodnotou ratingu za celý týždeň ; © Výskum programu STV

7. 12. 2010

Čas sa ale kráti

Čas sa ale kráti
Generálni riaditelia SRo a STV Miloslava Zemková a Štefan Nižňanský dnes deklarovali záujem pripraviť plynulý a bezkolízny prechod oboch verejnoprávnych inštitúcií do novej inštitúcie. Zároveň na stretnutí vyhlásili, že do 31. decembra budú viesť verejnoprávnych vysielateľov tak, aby bolo zabezpečené riadne rozhlasové a televízne vysielanie a plynulé fungovanie všetkých programových služieb a plnenie zákonných úloh aj po 1. januári 2011. Obaja riaditelia vytvoria prierezový pracovný tím zložený z právnych útvarov oboch inštitúcií a z útvarov zvláštneho určenia, ktorého výstupom bude návrh koordinovanej postupnosti krokov nevyhnutných k začatiu činnosti novej inštitúcie. Administratívny a právny postup a tiež harmonogram následných krokov budú riaditelia vzájomne konzultovať a koordinovať. Agentúru SITA informovala Alexandra Štullerová Koreňová. © 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Pokuty naše každodenné

Pokuty naše každodenné
Rada pre vysielanie a retransmisiu dnes potrestala viacerých prevádzkovateľov televízneho vysielania. Najvyššiu pokutu 5 500 eur dostala spoločnosť MARKÍZA-SLOVAKIA spol. s r.o. pre porušenie ochrany maloletých v programe Reflex 2. augusta. Dve pokuty po 1 000 eur dostala spoločnosť MAC TV s.r.o. pre sponzorovanie politickopublicistického programu v programe Lampa 8. júla a 5. augusta. Agentúru SITA informoval Ľuboš Kukliš z RVR. © 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Prechod z analógového vysielania na digitálne pozemské televízne vysielanie (DVB-T) sa zavŕši v prvej polovici budúceho roka a bude sa týkať väčšiny obyvateľov Slovenska. Do 30. júna je totiž naplánované vybudovanie celej siete vysielačov DVB-T. Ako na dnešnej tlačovej besede povedal štátny tajomník ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Hudacký, zavádzanie DVB-T na Slovensku prebieha v súlade s plánom a "ak by nenastali nepredvídateľné okolnosti, veríme, že definitívny prechod z analógového vysielania na digitálne by sme mali zavŕšiť koncom roku 2011". Ako ďalej informoval, "v 11 lokalitách už došlo k zavedeniu digitálneho vysielania aj s určitým obmedzením analógového signálu". Masové vypínanie analógového signálu, teda vypnutie vyše tisíc vysielačov, by malo prísť v prvej polovici budúceho roka. Prechod na DVB-T sa priamo dotkne tých, čo prijímajú signál cez klasickú televíznu anténu. Pokiaľ nebudú mať set-top-box alebo digitálny televízny prijímač, po roku 2012 nebudú môcť sledovať žiadnu televíznu stanicu. Pre tých, čo sa to týka, no sú sociálne odkázaní a nemajú preto zvyšné peniaze na kúpu set-top-boxu, pripravuje Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR dotáciu na kúpu potrebných zariadení. Ako pre médiá uviedol štátny tajomník rezortu Hudacký, približne 20-eurové príspevky dostanú všetci sociálne odkázaní žiadatelia. Podmienkou bude, aby platili tzv. koncesionárske poplatky a zároveň boli poberateľmi dávok v hmotnej núdzi. Jedna domácnosť bude môcť dostať iba jeden príspevok. Ministerstvo chce spolu na tento účel dať približne 4,3 milióna eur a počíta s tým, že mu príde takmer 50-tisíc žiadostí. Ministerstvo pripraví na budúci rok výzvu, na ktorú by žiadatelia mali reagovať listom. Ďalšie podrobnosti zatiaľ nie sú známe. Najlacnejší set-top-box sa dá kúpiť už za približne 20 eur. "Digitálne vysielanie má neporovnateľné výhody a prednosti oproti analógovému vysielaniu. Umožňuje prijímať väčšie množstvo programov," zdôraznil štátny tajomník ministerstva dopravy Hudacký. Výhodou je výrazne lepšia kvalita obrazu, bez tzv. zrnení a snežení. "Systém umožní v budúcnosti zaviesť aj nové služby, aplikácie ako sú rozhlasové programy, superteletext, elektronický programový sprievodca, multimediálne služby a služby pre mobilný televízny príjem," dodal Hudacký. Proces prechodu na DVB-T sa spustil vlani v decembri, keď sa vybudovala sieť tzv. prvého prechodného multiplexu (MUX1), ktorý obsahuje programové služby STV1, STV2, Markíza a JOJ. K dnešnému dňu je v rámci MUX1 v prevádzke 23 vysielačov s pokrytím cca 94 percent územia Slovenska. Zároveň sa v súčasnosti buduje sieť druhého, tzv. komerčného multiplexu (MUX2) a tretieho - verejnoprávneho multiplexu (VP MUX). MUX2 tvorí päť vysielačov, ktoré dnes pokrývajú približne 8 % územia a ide cezeň program komerčných TV - JOJ, JOJ Plus, Markíza a Doma. Tretí, VP MUX pozostáva v súčasnosti z ôsmich vysielačov, pokrýva cca 16 % územia SR a obsahuje všetky tri programové služby STV - Jednotku, Dvojku a Trojku. Podľa technického riaditeľa a zástupcu generálneho riaditeľa spoločnosti Towercom, a.s. Petra Valentoviča, výstavba sietí, ktorú zabezpečuje Towercom, prebieha v súlade so zmluvnými záväzkami. Hudacký zároveň informoval, že ministerstvo dopravy v spolupráci s Telekomunikačným úradom SR pripravilo Stratégiu prechodu z analógového na digitálne pozemské televízne a rozhlasové vysielanie v SR. Materiál v pondelok 6. decembra posunuli do medzirezortného pripomienkovacieho konania. Do konca tohto roka by mal byť predložený na rokovanie vlády. Nadväzuje na stratégiu prijatú v roku 2009. Prechod z analógového na digitálne vysielanie musí byť ukončený do konca roku 2012. Podrobné informácie sú dostupné aj na webstránke kampane o prechode na DVB-T - http://www.digimedia.sk. Na otázky tiež počas pracovných dní od 9:00 do 16:00 odpovedia na bezplatnej telefonickej infolinke na čísle: 0800 168 500 a tiež písomne na e-mailovej adrese: info@digimedia.sk. Informačná kampaň sa vedie aj v spolupráci so starostami miest a obcí, regionálnymi médiami, objaví sa v televízii aj v rozhlase. Informácie by sa mali dostať do každej domácnosti.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Spoločnosť Falcon Group ovládaná fondom Mid Europa Partners (MEP) predá firmu České radiokomunikace austrálskym fondom Macquarie za 574 mil. eur. V utorok o tom informoval český ekonomický internetový portál E15. Na predaji rádiokomunikácií sa podieľala banka Goldman Sachs a právna kancelária White&Case. Transakciu musí ešte schváliť protimonopolný úrad. Austrálske fondy sa špecializujú na investície do infraštruktúry, pričom pred troma rokmi patrili medzi záujemcov o podiel v pražskom letisku, keď sa uvažovalo o jeho predaji. Podľa informácií denníka E15 boli tieto fondy od začiatku favoritom na kúpu českej spoločnosti. Záujem prejavil aj jeden infraštruktúry fond a jeden strategický investor. Mid Europa Partners kúpil České radiokomunikace v konzorciu s bankou Lehman Brothers a investičnou spoločnosťou Al Bateen Investment zo Spojených arabských emirátov pred štyrmi rokmi za 1,2 mld. eur. Súčasná nižšia predajná cena odráža zmeny, ktorými firma prešla. České radiokomunikace totiž pred rokom predali všetkých 170 tis. retailových zákazníkov firme T-Mobile. "Išlo o logické rozdelenie firmy. Retailové telekomunikačné služby sú atraktívne pre inú skupinu investorov ako operátor dátových riešení a televízneho signálu," vysvetlil zdroj oboznámený so situáciou pre denník E15. České Radiokomunikace sú najväčším vlastníkom vysielacej infraštruktúry a zároveň vlastnia takmer štvorpercentný podiel v telekomunikačnom operátorovi T-Mobile. Ich majiteľom je fond súkromného kapitálu Mid Europa Partners. Radiokomunikácie zaisťujú pozemné televízne a rozhlasové vysielanie pre 98 % českého trhu a poskytujú služby pre zhruba 500 firemných zákazníkov. Mid Europe Partners je podľa E15 najväčšou nezávislou private equity investičnou skupinou v strednej a východnej Európe. V súčasnosti má v správe majetok za viac ako 3,2 mld. eur. Fond Macquaire vznikol v roku 1969 a v súčasnosti zamestnáva 15,5 tis. ľudí. K septembru tohto roku spravoval aktíva v hodnote 317 mld. austrálskych dolárov (AUD).

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TO JE TV !

TO JE TV !

6. 12. 2010

Prešovská mikulášska výzva

Prešovská mikulášska výzva

Formou otvoreného listu sa obracajú na prezidenta republiky Ivana Gašparoviča členovia iniciatívnej skupiny občanov, ktorí ho žiadajú, aby nepodpísal zákon o spojení Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu a vytvorení novej verejnoprávnej inštitúcie Rozhlas a televízia Slovenska (RTS). Nový zákon o verejnoprávnych médiách schválili poslanci 30. novembra, platnosť má nadobudnúť 1. januára budúceho roku. Ako informoval na dnešnej tlačovej besede predseda iniciatívnej skupiny Mikuláš Žemlička, svoje obavy z tohto kroku zhrnuli do Prešovskej Mikulášskej výzvy, pod ktorú sa podpísalo osem aktivistov. Podľa Žemličku, ktorý je aj kontaktnou osobou s médiami, spojenie STV a SRo je len začiatkom reformy, ktorá vyvrcholí zrušením doterajšieho modelu financovania. Jedným z prvých krokov má byť zrušenie koncesionárskych poplatkov. Žemlička uviedol, že za tým treba vidieť snahy „istých podnikateľských kruhov,“ ktoré nechcel menovať, ktoré po ešte väčšom zadlžení novej verejnoprávnej inštitúcie ju privedú do konkurzu. „Potom za bagateľ skúpia štúdia a bude po verejnoprávnych inštitúciách,“ uviedol Žemlička. Aktivisti varujú tiež pred rozkradnutím kultúrneho dedičstva, ktoré je uložené v archívoch oboch inštitúcií vo forme rozhlasových nahrávok a televíznych programov. Ako uviedol ďalší z aktivistov Daniel Grepl, niečo podobné sa už tu raz udialo s filmovými štúdiami na bratislavskej Kolibe. Ak prezident zákon nepodpíše, členovia iniciatívnej skupiny chcú osobne osloviť poslancov Národnej rady SR z Prešovského kraja, aby opakovane za zlúčenie STV a SRo nehlasovali. Žemlička v tohtoročných komunálnych voľbách neúspešne kandidoval za poslanca mestského parlamentu v Prešove. Nikdy nepracoval v médiách. Je na dôchodku, civilným zamestnaním bol hasič.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Hodina deťom

Hodina deťom
Maskot charitatívneho projektu Hodina deťom Hugo pozýva na Mikuláša k televíznym obrazovkám všetkých svojich priaznivcov. V pondelok 6. decembra o 20:15 bude Jednotka Slovenskej televízie vysielať priamy prenos veľkej televíznej šou Hodina deťom. Do zbierky sa budú môcť počas TV šou zapojiť všetci, ktorí pošlú SMS na číslo 800, zavolajú z pevnej linky na číslo 18 222 alebo prispejú na účet Hodiny deťom cez www.hodinadetom.sk. Dvanásty ročník zbierky sa skončí na Hugove meniny 1. apríla 2011, kedy sa verejnosť dozvie, koľko peňazí sa počas neho vyzbieralo. O dva mesiace neskôr, 1. júna, sa verejnosť na tlačovej konferencii dozvie, kto a na aký účel dostal peniaze. V trojhodinovom programe sa stretnú umelci ako Miro Žbirka, Katka Knechtová, Aneta Langerová, Adriana Kučerová, Helena Vondráčková, Desmod, No Name, Sisa Sklovská a ďalší. Bez nároku na honorár sa budú snažiť, aby na účet 12. ročníka verejnej zbierky Hodina deťom pribudlo počas večera čo najviac peňazí. Lákadlom TV šou je napríklad vystúpenie tria Peter Cmorík, Martin Chodúr a Miro Šmajda, ktorí zaspievajú známu vianočnú pieseň. Počas večera diváci uvidia aj zostrihy zaujímavých úloh, ktoré tento rok osobnosti plnili. Pondelkovú TV šou budú moderovať Katarína Brychtová, Jan Gordulič, Adela Banášová, Matej "Sajfa" Cifra, Dano Dangl, Zlatica Puškárová, Petra Polnišová, Alena Heribanová, Maroš Kramár, Martin "Pyco" Rausch a Renáta Drdulová. Hodina deťom je celoročná verejná finančná zbierka, ktorú organizuje Nadácia pre deti Slovenska. Prostredníctvom nej poukazuje na potreby detí a mládeže, podporuje projekty zamerané na skvalitňovanie ich života. Hodina deťom od svojho vzniku podporila 1 408 projektov celkovou sumou 3 849 548 eur. Informoval Peter Bernáth z Nadácie pre deti Slovenska.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Svätá Barbora vetry rozháňa

Svätá Barbora vetry rozháňa

Jednotka o chĺpok lepšie, Dvojka a Trojka o chĺpok horšie.

Jednotka , Dvojka a Trojka spolu - 14,9 % !

JOJ a JOJ PLUS horšie.

Markíza lepšie. TV DOMA o chlp horšie.

TA 3 horšie.

Primetimový rozdiel medzi Jednotkou a JOJ je stále strašný - 14,83 %.

Markíza - 31.96 %

TV DOMA - 2.50 %

Jednotka - 12.27 %

Dvojka - 2.22 %

Trojka - 0,41 %

TV JOJ – 22.19 %

JOJ PLUS- 3.01 %

TA 3 - 1.88 %

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Licenčnú radu čaká na budúci rok výmena tretiny jej členov. V Rade pre vysielanie a retransmisiu (RVR) sa 16. februára 2011 skončí šesťročné funkčné obdobie jej súčasnému predsedovi Milošovi Mistríkovi a aj členovi Petrovi Abrahámovi. Na konci júna 2011 tiež vyprší funkčné obdobie podpredsedovi rady Ladislavovi Štibrányimu. V 9-člennej rade sa tretina členov mení každé dva roky. Výbor Národnej rady SR pre kultúru a médiá preto vyzval na predkladanie návrhov na kandidátov do RVR. Ako sa píše v oznámení výboru, "v záujme zachovania kontinuity uznášaniaschopnosti rady bude potrebné zvoliť dvoch nových členov Rady pre vysielanie a retransmisiu". Návrhy kandidátov na členov rady môžu podľa zákona predkladať poslanci, profesijné inštitúcie a občianske združenia pôsobiace v oblasti audiovízie, hromadných informačných prostriedkov, kultúry, vedy, vzdelávania, športu, registrované cirkvi a náboženské spoločnosti a občianske združenia občanov so zdravotným postihnutím. Musia byť v súlade so zákonom o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov (zákon o konflikte záujmov) a s ustanoveniami zákona o vysielaní a retransmisii, ktoré sa týkajú členstva v rade. Ako ďalej informoval parlamentný výbor pre kultúru a médiá, návrhy majú obsahovať sprievodný list navrhovateľa, meno a priezvisko kandidáta, titul, dátum narodenia, bydlisko, vzdelanie, adresu zamestnávateľa, funkciu v zamestnaní, telefonický kontakt, štruktúrovaný životopis a čestné vyhlásenie kandidáta, ako aj výpis z registra trestov. Posielať ich treba Výboru NR SR pre kultúru a médiá do 10. januára 2011 v uzatvorenej obálke s označením "Voľba členov Rady pre vysielanie a retransmisiu“. Poslaním rady je podľa zákona "presadzovať záujmy verejnosti pri uplatňovaní práva na informácie, slobody prejavu a práva na prístup ku kultúrnym hodnotám a vzdelaniu a vykonávať štátnu reguláciu v oblasti vysielania, retransmisie a poskytovania audiovizuálnych mediálnych služieb na požiadanie". Licenčná rada má deväť členov, ktorých volí a odvoláva Národná rada SR. Funkčné obdobie je šesťročné. Medzi hlavné úlohy rady patrí: výkon štátnej regulácie v oblasti vysielania a retransmisie ako rozhodovanie o licenciách a registráciách pre vysielateľov, či spracovávanie plánov využitia frekvenčného spektra na vysielanie. Licenčná rada medzi iným tiež sleduje dodržiavanie zákonov vo vysielaní a udeľuje sankcie za ich porušenia. Člena rady možno zvoliť najviac na dve funkčné obdobia. Trojica členov licenčnej rady, ktorým sa na budúci rok skončí funkčné obdobie je v rade po prvý raz. V prípade ich záujmu preto môžu kandidovať opäť. Popri Mistríkovi, Abrahámovi a Štibrányimu sú v rade aj Pavol Dinka (funkčné obdobie do 13.1. 2015), Karol Haťapka (16.12. 2014), Vladimír Holan (26.1. 2013), Dana Podracká (15.12. 2012), Peter Škultéty (16.12. 2014) a Milan Vendrinský (26.1. 2013), vyplýva to z informácií zverejnených na webstránke rady. © 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

5. 12. 2010

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Herec Chuck Norris, známy z televízneho seriálu Walker, texasky jazdec (1993-2001), sa stane čestným členom divízie texaských jazdcov, ktorú založili začiatkom 19. storočia v meste Austin. Do svetoznámej skupiny Texas Rangers 70-ročného televízneho hrdinu uvedie budúci štvrtok guvernér štátu Texas Rick Perry. Ten rovnakým spôsobom poctí aj hercovho mladšieho brata Aarona, ktorý je producentom a režisérom. Severokórejský predstaviteľ, ktorý na úrovni provincie dohliadal na tamojšiu významnú mládežnícku organizáciu, utiekol do Južnej Kórey, informovali v piatok médiá. Juhokórejský denník Čcho-sun Ilbo informoval, že Sol Čong-sikch, prvý tajomník výboru Ligy socialistickej mládeže Kima Il-songa v provincii Rjang-kang, utiekol na Juh v júni 2009. Tlačová agentúra Jonhap citovala zdroj z prostredia vlády, ktorý uviedol, že vysokopostavený predstaviteľ provinčného výboru prebehol do Južnej Kórey. Juhokórejská Národná spravodajská služba tieto správy odmietla komentovať. "Sol bol jedným zo sľubných úradníkov vo veku 30 až 40 rokov, ktorých naverbovali pre kľúčové posty v krajine v čase príprav na odovzdanie vedenia krajiny do rúk Kima Čong-una, syna severokórejského lídra Kima Čonga-ila, uviedol nemenovaný zdroj pre Čcho-sun Ilbo. "Solova zvedavosť týkajúca sa vonkajšieho sveta a jeho slabosť pre juhokórejské televízne seriály ho dostali do problémov," vysvetlil zdroj. V diplomatickej korešpondencii Spojených štátov, ktorú v utorok zverejnil internetový portál WikiLeaks, sa píše, že niekoľko vysokopostavených severokórejských predstaviteľov utieklo do Južnej Kórey, v čase, keď sa Pchjongjang snažil vyrovnať so "stále chaotickejšou situáciou". V telegrame, ktorý v januári napísala americká veľvyslankyňa v Soule, je tiež vyjadrenie juhokórejského ministra zahraničných vecí, podľa ktorého úteky predstaviteľov pracujúcich v zahraničí "nezverejnili". Telegram je posledným z množstva uniknutých dokumentov americkej diplomacie, ktoré postupne zverejňuje portál WikiLeaks Európska vysielacia únia (EBU) v piatok oznámila, že Peking bráni čínskym médiám informovať o slávnosti pri príležitosti odovzdávania Nobelovej ceny mieru, ktorú v tomto roku získal čínsky disident. Odsúdila tiež ovládanie novinárov v Číne. "Čínske úrady poradili ich oficiálnym predstaviteľom a médiám, aby sa nezúčastnili a neinformovali o budúcotýždňovej slávnosti odovzdávania Nobelovej ceny za mier v Osle," uviedla únia. EBU "ostro odsudzuje politické pokusy o ovládanie slobodnej a nezávislej žurnalistiky," píše sa vo vyhlásení. "Naliehame na čínske úrady, aby odstránili všetky prekážky, ktoré bránia domácim a medzinárodným médiám vykonávať svoju prácu, a aby okamžite prepustili všetkých novinárov, ktorí boli zbavení svojej slobody," dodáva EBU. Čína vo štvrtok oznámila, že je ťažké udržať "priateľské vzťahy" s Nórskom po tom, ako Nobelov výbor so sídlom v Osle udelil Nobelovu cenu mieru za rok 2010 čínskemu disidentovi Liouovi Siao-poovi. EBU združuje 75 štátnych a súkromných vysielacích spoločností z 56 európskych krajín. Jeho valné zhromaždenie vyjadrilo "nesmierne obavy" týkajúce sa "bezprostredného nebezpečenstva", ktoré predstavuje zatajovanie informácií pred verejnosťou, a straty "osvieteného chápania súčasných záležitostí ich krajiny a... globalizovaného sveta". Slávnostná ceremónia udelenia Nobelových cien tohtoročným laureátom sa uskutoční v Osle 10. decembra. Už tradične sa pozvaní diplomati majú vyjadriť do 15. novembra. Niekoľko krajín s účasťou váhalo potom, ako Čína varovala pred ocenením čínskeho disidenta Nobelovou cenou za mier ako aj pred následkami pre krajiny, ktoré sa na udelení zúčastnia. Keďže Liou Siao-po je vo väzení, jeho manželka Liu Sia v domácom väzení a jeho dvom bratom Čína zrejme znemožní vycestovať z krajiny, bude to prvýkrát, čo si v 109-ročnej histórii udeľovania Nobelových cien neprevezme cenu laureát, ani jeho zástupca.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TO JE TV !

TO JE TV !

European Film Awards 2010

European Film Awards 2010
Na udeľovaní Európskych filmových cien 2010 premenil francúzsko-nemecko-britský film Ghost Writer (2010) Romana Polańského svojich sedem nominácií na šesť ocenení, vrátane cien za najlepší európsky film, režiséra a scenár. Francúzsko-poľský režisér Roman Polański, ktorý časť tohto roka strávil vo vynútenom domácom väzení vo Švajčiarsku, sa na udeľovaní cien v estónskom Talline osobne nezúčastnil, zo svojho parížskeho domu sa však poďakoval prostredníctvom Skypeu. Príbeh, v ktorom si bývalý britský premiér najme spisovateľa, ktorý má zaňho napísať pamäti, vyniesol ocenenie aj pre Ewana McGregora, ktorý stvárnil postavu mladého spisovateľa. Cenu si odniesol aj produkčný dizajnér filmu, Albrecht Konrad a Alexandre Desplat, ktorý pre film Ghost Writer zložil hudbu. Najlepšou herečkou 23. ročníka udeľovania sa stala Sylvie Testud. Cenu získala za stvárnenie hlavnej úlohy v talianskom filme Lurdy (2009). Kameraman Giora Bejach si odniesol z Estónska cenu za snímku Libanon (2009), ktorú skoro celú natočil zvnútra tanku. Príbeh z libanonskej vojny sa tiež stal objavom roka 2010. Divácku cenu People's Choice, o ktorej rozhodli návštevníci a návštevníčky kín z celej Európy, získal romanticko-fantastický príbeh Mr. Nobody (2009). Európske filmová akadémia vznikla v roku 1989 s cieľom podporovať európske filmy. Jej zakladajúcim prezidentom bol švédsky režisér Ingmar Bergman. Súčasným prezidentom je nemecký režisér Wim Wenders. Prehľad víťazov 23. ročníka Európskych filmových cien, ako ho zverejnila oficiálna stránka www.europeanfilmacademy.org:
- Európsky film 2010: Ghost Writer (Francúzsko, Nemecko, Veľká Británia) – réžia Roman Polański, scenár Robert Harris a Roman Polański ; - Európsky režisér 2010: Roman Polański (Ghost Writer) ; - Európsky herec 2010: Ewan McGregor (Ghost Writer) ; - Európska herečka 2010: Sylvie Testud (Lurdy) ; - Európsky scenárista 2010: Robert Harris a Roman Polański (Ghost Writer) ; - Cena Carla Di Palmu pre európskeho kameramana 2010: Giora Bejach (Libanon) ; - Európsky produkčný dizajnér 2010 - Albrecht Konrad (Ghost Writer) ; - Európska cena za strih 2010 - Luc Barnier a Marion Monnier (Carlos) ; - Európsky skladateľ 2010: Alexandre Desplat (Ghost Writer) ; - Európsky objav 2010 - Prix FIPRESCI: Libanon (Izrael, Nemecko, Francúzsko) - scenár a réžia Samuel Maoz ; - Animovaný film 2010: Iluzionista (Francúzsko, Veľká Británia), réžia Sylvain Chomet ; - Krátky film 2010: Hanoi - Warsawa (Katarzyna Klimkiewicz) ; - Európsky výkon vo svetovom kine: Gabriel Yared ; - Dokument 2010 - Prix ARTE: Nostalgie de la lumiere (Francúzsko, Nemecko, Čile), réžia Patricio Guzmán ; - Európska cena za koprodukciu - Prix EURIMAGES 2010: Zeynep Özbatur Atakan ; - Cena People’s Choice pre Najlepší európsky film 2010: Mr. Nobody (Kanada, Belgicko, Francúzsko, Nemecko) - scenára a réžia Jaco van Dormael ; - Cena Európskej filmovej akadémie za celoživotné dielo: Bruno Ganz
© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

NEDEĽNÉ REZNE A KÁVA

NEDEĽNÉ REZNE A KÁVA
V relácii Slovenskej televízie o 5 minút 12 sa zúčastnia predseda KDH Ján Fígeľ , predseda poslaneckého klubu SaS v NR SR Jozef Kollár a Ing. Peter Kažimír , poslanec NR SR, SMER-SD a bývalý štátny tajomník, Ministerstvo financií SR. Hosťom Zlatice Puškárovej v relácii Na telo v nedeľu 5. decembra 2010 bude predsedníčka vlády SR Iveta Radičová (SDKÚ-DS). Témami sú Voľba generálneho prokurátora a Schvaľovanie štátneho rozpočtu a Kríza eurozóny.
Pozvanie do diskusnej relácie V politike, ktorú televízia TA3 mimoriadne odvysiela v sobotu dňa 4. decembra 2010 po sneme KDH, prijal predseda KDH Ján Figeľ. Moderátorka Ľubomíra Oravová sa v rozhovore s Jánom Figeľom (KDH) zameria na aktuálne témy súvisiace s uskutočneným sobotňajším snemom strany. Otvorí otázky spojené s voľbou nového vedenia strany, situáciou v strane a jej pozície v rámci koalície. Predmetom diskusie sa stanú aj témy týkajúce sa spotrebnej dane z piva a voľby prokurátora.