DALITO!

10. 7. 2010

Medzinárodný filmový festival Karlovy Vary

Medzinárodný filmový festival Karlovy Vary
Film Moskytiéra španielskeho režiséra Agustího Vilu získal dnes večer na 45. ročníku Medzinárodného filmového festivalu (MFF) Karlove Vary hlavnú cenu, Krištáľový glóbus za najlepší celovečerný hraný film. Český film Kuky se vrací, kombinácia hraného a animovaného príbehu oskarového režiséra Jana Svěráka získal Osobitnú cenu poroty. Cenu za výnimočný umelecký prínos svetovej kinematografii odovzdal prezident festivalu Jiří Bartoška ruskému režisérovi, hercovi a producentovi Nikitovi Michalkovovi. Hlavnú cenu v sekcii na Východ od Západu dostala nemecko-francúzsko-švajčiarsko-rumunská koprodukcia s názvom Aurora rumunského režiséra Cristiho Puia. Deväťdňový festival, ktorý sa dnes skončil vyhlásením víťazov, ponúkol v dvoch desiatkach sekcií 207 filmov. Počas festivalu sa uskutočnilo 413 filmových projekcií, ktoré si pozrelo vyše 126.000 divákov. Najväčšou filmovou hviezdou, ktorá tento rok navštívila MFF Karlove Vary, bol britský herec Jude Law. Dostal Cenu prezidenta MFF Karlove Vary. Ten oznámil, že 46. ročník festivalu sa začne 1. júla 2011. MFF Karlove Vary patrí do kategórie A rovnako ako festivaly v Cannes či Berlíne.

Copyright © TASR 2010

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Finálového duelu sa v dejisku majstrovstiev sveta vo futbale v JAR nedožil jeden z novinárov americkej agentúry AP Bob Millward, ktorý vo štvrtok skolaboval a zomrel vo svojej hotelovej izbe v Johannesburgu. Millward pre AP pracoval viac ako 20 rokov, v Juhoafrickej republike pôsobil ako šéf všetkých korešpondentov tejto agentúry. Okrem futbalu sa MIllward špecializoval aj na ďalšie športy, predovšetkým na kriket, golf, ragby, box a dostihový šport.
Takmer všetky talianske médiá sa v piatok zapojili do štrajku, ktorým protestujú proti vládnemu návrhu zákona obmedzujúceho odpočúvanie a zverejňovanie takto získaných informácií. Tlačový odborový zväz FNSI vyhlásil 9. júl za "deň ticha", čím chce podľa vlastných slov ukázať "ticho", ktoré bude nasledovať po vstupe sporného zákona do platnosti. Tlačové agentúry od siedmej ráno prestali vysielať správy a ich internetové portály nie sú aktualizované. Spravodajské televízne stanice vysielajú iba programy zo záznamu, prisľúbili však, že odvysielajú poludňajšie a večerné správy. Až na niekoľko výnimiek v piatok nevyšli ani denníky, pričom novinári plánujú štrajkovať až do sobotňajšieho rána. Pravicový Il Giornale, ktorého vlastníkom je brat premiéra Silvia Berlusconiho, sa dostal na pulty napriek výhradám redaktorov k novému zákonu. "Nie som spokojný s umlčiavacím zákonom," hovorí vo svojom videoodkaze na internetovej stránke denníka jeho šéfredaktor Vittorio Feltri. Ako však dodáva, považuje za nesprávne, aby novinári "umlčiavali samých seba a oberali sa o jediné prostriedky, ktoré im umožňujú prehovoriť k čitateľom". Sporný návrh z dielne Berlusconiho vlády v júni schválil taliansky Senát. V prípade úspechu v dolnej komore parlamentu zákon predložia na podpis prezidentovi Giorgiovi Napolitanovi. Nové pravidlá okrem iného stanovujú pokuty do výšky 464 700 eur pre novinárov alebo redaktorov, ktorí zverejnia prepisy odpočúvaných hovorov. Stredopraví politici ich podporujú ako potrebné opatrenia na ochranu súkromia, pričom poukazujú na časté prípady úniku informácií do médií. Aféry spojené s odpočúvaním sa pritom nevyhli ani Berlusconimu. Navrhované opatrenia v júni kritizovala Organizácia pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe, podľa ktorej môžu tvoriť "vážnu prekážku pre taliansky investigatívny žurnalizmus". Minulý týždeň sa v Ríme uskutočnila demonštrácia proti "umlčiavaciemu zákonu", ktorá prilákala niekoľko tisíc ľudí.
Turkménsky prezident Gurbagulij Berdymuchamedov vyzval na vytvorenie súkromných médií v jeho krajine, v ktorej zatiaľ existujú len štátne médiá. "Nariadim, aby predkladali návrhy na zriadenie súkromných novín a časopisov," povedal podľa denníka Neutrálne Turkménsko. Turkménsko je jedinou postsovietskou krajinou, kde existujú len štátne médiá - päť TV staníc, 25 denníkov, 15 časopisov a jedna tlačová agentúra. Berdymuchamedov zároveň povedal, že jeho vláda podporí tých, ktorí si budú chcieť založiť novú politickú stranu, dodal však, že "so zakladaním nových strán sa netreba ponáhľať". Po smrti bývalého prezidenta Saparmuratova Nijazova, prezývaného tiež Turkmenbaši, ktorý si v krajine vybudoval silný kult osobnosti, sa Berdymuchamedov snaží zmierniť izoláciu Turkménska. Podľa kritikov však ide len o kozmetické zmeny, ktoré nepriniesli väčšie dodržiavanie ľudských práv, slobodu a demokraciu. Podľa medzinárodnej ľudskoprávnej organizácie Human Rights Watch je Turkménsko stále "extrémne represívne a autoritárske". Od roku 1991 je v Turkménsku povolená iba jedna politická strana, vládna Demokratická strana, ktorá je bývalou odnožou Komunistickej strany Sovietskeho zväzu. Vedie ju Berdimuhamedov.
© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TO JE TV !

TO JE TV !

9. 7. 2010

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

„Richard Sulík mi naznačil, že mám manažérske schopnosti viesť nejaké ministerstvo a nemôže byť každý minister hospodárstva. Potom sa v SaS zhodli, že by som tam vedel zjednať poriadok, ktorý tam treba“. Ľubomír Galko

„Bodaj by ťa pojebala skupina černochov. Strápňuješ ma. V klobúku vyzeráš ako prasa. Prečo sa správaš ako kurva, veď som ťa tak nežne pojebal. Zapálim tento pojebaný dom , ale predtým ma ešte urobíš.“ Mel Gibson

"Tušiac, že budeme v opozícii, tak som si na obdobie po parlamentných voľbách zabukoval tento termín.“ Richard Sulík o svojej dovolenke

" Vláda stojí zoči-voči úlohe vybudovať slovenský mediálny pluralitný systém, teda mediálny priestor Slovenska. Ten na Slovensku etablovaný už nie je a nebude slovenský. Jednoducho vláda musí v záujme občana, Slovenska, práva robiť slovenskú politiku, konať: obnoviť Radu vlády pre masmédiá a informačnú politiku, obnoviť základný masmediálny výskum, obnoviť národnoštátny verejnoprávny charakter Slovenského rozhlasu, Slovenskej televízie, pristúpiť k budovaniu siete printových médií, v ktorých bude pulzovať slovenský politický, kultúrny a sociálny život." Jozef Darmo

"16. marca 2007 niektorí slovenskí politici a európski poslanci, umelci a kňazi teatrálne a iba na niekoľko minút sedeli v "klietke solidarity", aby za symbolickými mrežami protestovali proti nedemokratickému režimu na Kube. Túto celodennú akciu zorganizovali proamerická nadácia Pontis a občianske združenie Človek v ohrození. "Táto klietka a mreže sú hanbou Fidela Castra a všetkých autoritatívnych režimov na svete, " blysla sa politologickou poznámkou europoslankyňa Monika Beňová-Flašíková. Nebyť médií, o tejto povinnej akcii otrokov proamerického demokratického matrixu by sme nič nevedeli. Škoda, že takúto akciu nevymysleli naši politici na prospech týraných väzňov americkej základne na Guantanáme." Róbert Matejovič, šéfredaktor časopisu DIMENZIE

„Návrh, aby výbor pre ľudské práva viedol nominant SNS, považujem za pokus o nepodarený vtip. Situácia, ak má ľudskoprávnemu výboru predsedať člen SNS, je rovnaká, akoby sa šéfom Ústavu pamäti národa stal Vasil Biľak a riaditeľom protialkoholickej liečebne Ján Slota. „ Ondrej Dostál

„Nemáte päť percent a chcete kázať, čo je dobré a čo zlé. Nevlečte sa na Bugárovom chrbte. Čo sa týka toho, že ste nás prirovnali akoby Ústav pamäti národa mal viesť Vasiľ Biľak, ja oznamujem, že podám na Vás trestné oznámenie, pretože, vážení, môjho otca komunisti vyhodili z armády, vyhodili z práce. A vy ste vtedy kde boli? Vy ste sa vtedy hrali na nejakých disidentov. Ako potkany ste boli zalezení niekde.“ Anna Belousovová

„ Chceli by sme, aby divadlo, ktoré je dotované štátom ešte socialistickým spôsobom, nebolo filiálkou televízie Markíza alebo Joj.“ Vladimír Strnisko, šéf činohry SND

„Ja som upozornila pána poslanca Dostála, aby prestal s urážkami strany aj mňa osobne. V opačnom prípade, som mu povedala, zopakujem vám to, dajte si pozor na hubu lebo po nej z každej strany dostanete.“ Anna Belousovová

8. 7. 2010

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Organizácia médií juhovýchodnej Európy (SEEMO), ktorá je pridružená organizácia Medzinárodného tlačového inštitútu (IPI), je znepokojená nedávno prijatým zákonom o elektronickej komunikácii v Srbsku. Podľa informácií SEEMO dňa 29. júna 2010 srbský parlament prijal nový zákon o elektronickej komunikácii, ktorý právne umožňuje vytváranie databázy elektronickej komunikácie občanov a jej následné prezeranie orgánmi polície a národnej bezpečnosti bez potreby predošlého povolenia. Srbský prezident Boris Tadič zákon podpísal aj napriek upozorneniam kritikov, že je protiústavný a znamená hrozbu pre slobodu prejavu a môže ohroziť dôvernosť informátorov novinárov. Generálny tajomník SEEMO Oliver Vujovič na to reagoval: "Novinári v Srbsku sú obzvlášť zraniteľní voči snahám štátu získať ich osobné údaje, osobitne vo vzťahu k pokusom o identifikovanie ich zdrojov. SEEMO verí, že Srbsko chce zlepšiť svoj právny systém a bezpečnostné štatistiky, čo je pre dobro veci. Ochrana dôvernosti zdrojov je však neodlučiteľná od možnosti novinárov odhaľovať informácie, ktoré sú v záujme širokej verejnosti."
Americký herec Don Johnson dostane za podiel na seriáli Nash Bridges (1996 - 2001), v ktorom stvárňoval hlavnú úlohu, dodatočne 23,2 milióna amerických dolárov (približne 18,3 milióna eur). Vo štvrtok o tom rozhodol súd. Šesťdesiatročný herec požadoval vyplatenie 50-percentného podielu zo ziskov seriálu od spoločnosti Rysher Entertainment. Tá však tvrdila, že seriál bol stratový a peniaze, ktoré mu prináležali ako hercovi a producentovi, už všetky vyplatila. Johnson, známy aj zo seriálu Miami Vice (1984 - 1990), je s rozsudkom spokojný. "Čakal som viac ako 10 rokov, kým Rysher uznajú, že som spolutvorcom seriálu Nash Bridges. Od začiatku som požadoval iba to, aby uznali môj podiel a tak som rád, že mi porota dala za pravdu," uviedol Johnson v oficiálnom stanovisku. Právny zástupca Rysher Entertainment Bart H Williams povedal, že s rozhodnutím nie je spokojný a chystá sa odvolať. Informáciu zverejnila webová stránka bbc.co.uk.
Skeet Ulrich, známy zo seriálu Jericho (2006-2008), stvárni jedného z dvoch hlavných detektívov v novom kriminálnom seriáli Law & Order: Los Angeles. S odvolaním sa na nemenovaný zdroj o tom na svojej webovej stránke informoval magazín Entertainment Weekly. Ulrich by mal hrať Rexa Wintersa - bývalého vojaka námornej pechoty s prirodzenou intuíciou policajta. Dva mesiace po jeho nástupe do práce bol ako policajt svedkom nepokojov v Los Angeles z roku 1992. Tie sa skutočne udiali a ich príčinou bolo oslobodenie policajtov, ktorých zachytil záznam z kamery, ako bijú afroamerického šoféra. Udalosti formovali jeho filozofiu policajnej práce. Podľa jeho mienky svet upadol v chaos a ľudia sú buď dobrí alebo zlí. Navyše, je ženatý s policajtkou. Ulrich je prvým hercom v obsadení seriálu. Pre ďalšie postavy v súčasnosti hľadajú vhodných predstaviteľov a predstaviteľky, uvádza Entertainment Weekly. Podľa IMDB.com by mali Law & Order: Los Angeles začať v USA vysielať v septembri tohto roku.
Komediálny seriál 30 Rock (2006) zrejme príde o jednu zo svojich hviezd. Alec Baldwin, predstaviteľ Jacka Donaghyho, už totiž nechce predĺžiť svoju zmluvu, ktorá sa skončí v roku 2012. Povedal to v rozhovore pre CNN. "Tak ako mám rád herectvo, viem, že by som mal rád aj iný život. Súkromný život," vysvetlil. "Myslím si, že robiť toto pre živobytie sa stalo naozaj ťažkým. Je to skutočne ťažké. A ja by som radšej robil iné veci a mal všetok ten čas, čo mi v živote ostal, mal normálnejší život," dodal. Potvrdil tak klebety o tom, že chce ísť do dôchodku, ktoré vyvolal minulý rok svojím tvrdením, že stratil záujem o herectvo. Filmový, televízny a divadelný Alec Baldwin odštartoval kariéru v roku 1980, keď sa pripojil k hereckému obsadeniu seriálu The Doctors (1963-1982). Neskôr hral vo filmoch ako Beetlejuice (1988), Miami Blues (1990), V moci posadnutosti (1993), Konkurenti (1992), Nebeskí väzni (1996), Na ostrie noža (1997) či Nejako sa to komplikuje (2009). Za výkon vo vedľajšej úlohe filmu Smoliar (2003) ho nominovali na Oscara. Za účinkovanie v seriáli 30 Rock získal niekoľko prestížnych cien - dve Emmy, tri Zlaté glóbusy a ďalšie. Informácia pochádza z webových stránok www.digitalspy.co.uk a www.alecbaldwin.com.
© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

A teraz sú verejnoprávne, však ?

A teraz sú verejnoprávne, však ?
Zrušiť koncesionárske poplatky znamená vlastne zoštátniť verejnoprávne médiá, teda vystaviť ich dennému priamemu mocenskému vplyvu aktuálnej vládnej moci, myslí si generálny riaditeľ Tlačovej agentúry Slovenskej republiky Jaroslav Rezník. Reagoval tak na zverejnené Programové tézy koalície SDKÚ-DS, SaS, KDH a Most - Híd. V časti venovanej ministerstvu kultúry sa okrem iného hovorí aj o pláne novej vládnej koalície zrušiť koncesionárske poplatky. Namiesto nich chce nový kabinet verejnoprávne médiá, medzi ktoré podľa zákona patrí popri Slovenskej televízii a Slovenskom rozhlase aj TASR, financovať na základe fixného, zákonom garantovaného percenta z výdavkov štátneho rozpočtu. "Uskutočníme transformáciu médií verejnej služby tak, aby sa stali verejnoprávnymi a slúžili občanom. Odštátnime Tlačovú agentúru SR a zrušíme Radu TASR," píše sa ďalej v programových tézach. "Akokoľvek dobre mienená snaha o zrušenie koncesionárskych poplatkov a ich nahradenie pevným percentom z HDP bude viesť najprv k rozkolísaniu existujúceho systému financovania verejnoprávnych médií a následne k jeho kolapsu, z čoho vyplynie automatický postupný zánik verejnoprávnych médií," uviedol ďalej pre SITA Jaroslav Rezník. Šéf TASR tvrdí, že od roku 1993 sa len dvakrát naplnili príjmy štátneho rozpočtu tak, ako boli vopred naplánované a schválené. Vláda potom musela viazať výdavky v danom roku, čo sa spravidla deje v posledných troch mesiacoch roka. V tejto situácii podľa Rezníka, "nijaký manažment v nijakej firme nedokáže v priebehu posledného štvrťroka kalendárneho roka vykryť výpadok 7 až 12 percent príjmov mesačne bez toho, aby to nemalo dopady na reálne fungovanie firmy," v prípade verejnoprávnych médií na ich programové výstupy. "Tieto situácie som reálne zažil v Slovenskom rozhlase a pred najhorším nás vždy zachraňovali práve príjmy z koncesionárskych poplatkov, ktoré boli nezávislé od toho, či sa naplnili alebo nenaplnili prognózy vývinu príjmov štátneho rozpočtu. Teraz sa má siahnuť práve na tieto nezávislé príjmy," zdôraznil. Podľa Rezníka ide o paradox, ktorý "je o to výraznejší, že napriek nenaplneniu predpokladaného objemu výberu koncesií podľa nového zákona sa ich celkový výber nespochybniteľne zvýšil a má i naďalej rastovú tendenciu". Na základe toho sa pýta, prečo sa má rušiť to, čo "konečne začalo fungovať". Jaroslav Rezník obhajuje aj existenciu Správnej rady TASR, ktorej zrušenie spolu s odštátnením TASR je jednou z programových téz nastupujúcej vlády. "Práve vznik Správnej rady TASR znamenal odštátnenie TASR ako inštitúcie, lebo zrušil priamu závislosť manažmentu TASR od vlády. Podľa predchádzajúcej právnej úpravy menoval a odvolával šéfa agentúry bez udania dôvodu a časového mandátu predseda vlády." Ako tvrdí Rezník, vznik Správnej rady TASR, spôsob jej tvorby, ktorý od členov vyžaduje odbornosť, vysokoškolské vzdelanie II. stupňa, či riadiacu prax, bol "vysoko hodnotený nielen tretím sektorom, ale aj v širšom medzinárodnom meradle". Štyroch z piatich členov rady volí parlament a jedného zamestnanci agentúry. Odborná verejnosť dlhodobo vyčíta vládam práve to, že členov všetkých rád - TASR, SRo a STV volí parlament a iba s výnimkou TASR zákon nevyžaduje ich odbornosť. Jaroslav Rezník začiatkom roka 2009, keď sa TASR zmenila z príspevkovej organizácie štátu na verejnoprávnu povedal, že snahou TASR je dosiahnuť menej peňazí od štátu a viac vlastných príjmov. Okrem príjmov z predaja spravodajstva je zdrojom jej príjmov aj príspevok od štátu na základe zmluvy o poskytovaní služieb vo verejnom záujme medzi ministerstvom kultúry a agentúrou. Spravodajské produkty naďalej predáva, časť sprístupnila bezplatne na nekomerčné účely. TASR podľa zákona dostáva od štátu peniaze na presne vymedzené činnosti vo verejnom záujme. "Na základe platnej zmluvy na rok 2010 TASR poskytuje služby vo verejnom záujme v rovnakom finančnom objeme ako v roku 2009 - 1 885 813 eur," uviedol pre SITA Rezník. K 30. júnu dostala TASR 957 994 eur. Prostriedky dostala v rámci bežného transferu za šesť mesiacov, SITA o tom informovalo ministerstvo kultúry.
© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

STV NEWS

STV NEWS
Slovenská televízia so zármutkom prijala informáciu o smrti režiséra, pedagóga a dlhoročného pracovníka STV Igora Ciela, ktorý zomrel po dlhej chorobe v sobotu 3. júla 2010 vo veku 79 rokov. Igor Ciel sa režijne podieľal na vzniku 146 titulov (inscenácií, televíznych filmov, seriálov), ktoré sa uchovali v archíve Slovenskej televízie. V pamäti divákov sa najviac zapísali seriály s historickou tematikou ako Parížski mohykáni, Vivat Beňovský!, Luis Pasteur, Barbora Rösselová. Rozsah jeho tvorby bol široký - komédie, drámy, tragédie, história. Venoval sa tiež súčasným témam. Dôkazom je okrem iného aj trojdielny televízny film Traja z deviateho poschodia, ktorý je súčasťou aj júlovej programovej ponuky Dvojky. Prvý diel uviedla STV 4. júla, druhú časť budú môcť diváci sledovať 11. júla a o týždeň neskôr záverečný diel. Slovenská televízia vo štvrtok 8. júla 2010 pripravila na programovom okruhu Dvojka tematický večer venovaný zosnulému režisérovi. O 20.05 h uvedie medailón k sedemdesiatinám Igora Ciela v krátkom dokumente Režisér. Nasledovať bude jeho televízny film o potrebe a hľadaní ľudského šťastia Ulička stratených snov. Posledná rozlúčka s Igorom Cielom bude vo štvrtok 8. júla 2010 o 10.30 h v bratislavskom Krematóriu. Slovenská televízia vyjadruje pozostalým a priateľom Igora Ciela hlbokú sústrasť.

THE ROAD

THE ROAD

7. 7. 2010

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Dlhé hodiny strávené hraním hier alebo sledovaním televízie môžu spôsobovať deťom ťažkosti pri koncentrácii v škole, uviedli v pondelok psychológovia. Názory vedcov na spomínanú problematiku sa rôznia, no najnovšie zistenia sa zhodujú s niekdajším výskumom zameraným na vplyvy, ktoré má sledovanie televízie na deti, uviedli. "V súčasnosti nevieme prečo televízia a videohry skutočne spôsobujú problémy so sústredením," uviedol Douglas A. Gentile, ktorý vedie výskumné laboratórium na americkej Iowa State University a podieľal sa na štúdii. Podľa jeho názoru priveľa času stráveného pred obrazovkou má tiež súvislosť s narastajúcou agresiou a pravdepodobne, menej prekvapujúco, aj so zväčšovaním obvodu pásu. Nová štúdia, publikovaná v časopise Pediatrics bola prvou, ktorá dlhodobo sledovala vplyv videohier na koncentráciu detí. Vedci do štúdie zapojili skupinu viac než 1 300 školopovinných detí, ktoré rok za asistencie rodičov zapisovali hodiny strávené sledovaním televízie alebo hraním videohier. Odborníci následne požiadali učiteľov, aby odpovedali na otázky, ako sa deti správali v škole. Keď vzali vedci do úvahy počiatočné problémy so sústredením, deti, ktoré strávili veľa času sledovaním televízie alebo hraním videohier, mali o niečo viac problémov s koncentráciou v škole. Obzvlášť tie, ktoré strávili pred obrazovkou viac než dve hodiny denne - limit odporúčaný Americkou pediatrickou akadémiou - zvýšili pravdepodobnosť, že presiahnu priemernú úroveň problémov so sústredením o 67 percent. Extrémne prípady ťažkostí s pozornosťou pritom niekedy vedú až k diagnóze Porucha pozornosti sprevádzaná hyperaktivitou (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, ADHD), ktorou trpí tri až sedem percent školopovinných detí. Vedci však spomínané ochorenie nediagnostikovali u žiadneho z detí. Gentile uviedol, že dopad televízie a videohier závisel od množstva faktorov a nebol nevyhnutne dramatický. "Nie každé dieťa je ovplyvnené rovnako," uviedol.
Víťazstvo nemeckej futbalovej reprezentácie 4:0 nad Argentínou vo štvrťfinále majstrovstiev sveta v JAR sledoval naživo v televízii každý tretí Nemec. Medzinárodná futbalová federácia (FIFA) v utorok potvrdila, že sobotňajší duel videlo na obrazovkách nemeckej verejnoprávnej televízie 27,7 milióna divákov. Stretnutie zaujalo 90 % Nemcov, ktorí mali v jeho čase zapnutú televíznu obrazovku.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Armáda Spojených štátov podala obžalobu na vojaka, ktorý je podozrivý zo zverejnenia utajovaného videa, zobrazujúceho útok americkej helikoptéry v Iraku z roku 2007. Pri vtedajšej spornej akcii v Bagdade prišlo o život 12 civilistov. Desiatnika Bradleyho Manninga (22) v pondelok obvinili z kriminálnych činov zahŕňajúcich stiahnutie tajných vojenských informácií do osobného počítača a ich zaslanie neoprávnenej tretej strane. Informovali o tom vojenskí predstavitelia. Vojaka zatkli v júni v Bagdade, dva mesiace po tom, ako sa video objavilo na webstránke WikiLeaks. Obžaloba môže vyústiť do procesu vojenského súdu. Manning, pochádzajúci zo štátu Marylandu, pôsobil ako vojak v Bagdade, po zadržaní ho umiestnili do väzby v Kuvajte. Zameriavacie video z helikoptéry Apache zobrazuje útok na skupinu mužov na bagdadskom námestí. V apríli ho zverejnila organizácia WikiLeaks, ktorá podporuje únik informácií v rámci boja proti vládnej a podnikovej korupcii. Medzi zabitými pri útoku bol aj fotograf agentúry Reuters Namír Núr-Eldín (22) a jeho asistent. Manning je obvinený aj zo zneužitia prístupu na získanie viac ako 150.000 kábelogramov ministerstva zahraničných vecí USA, časť z nich utajovaných. Viac ako 50 správ bolo údajne vydaných neoprávnenej osobe. V prípade uznania viny zo všetkých obvinení, mu môže hroziť 50 až 70 rokom väzenia, uviedol armádny hovorca podplukovník Eric Bloom pre časopis Wired.

Copyright © TASR 2010

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS
1. TELEVÍZNE NOVINY* -Markíza , 14,4 % ,49,6 % ;2. Futbal MS 2010: Holandsko - Slovensko, osemfinále – Jednotka; 3. Dosť! –Markíza; 4. NOVINY TV JOJ*- TV JOJ; 5. Africký volej*- Jednotka; 6. NAJLEPŠIE POČASIE* -TV JOJ ; 7. Slnko, seno, erotika –Markíza; 8. Futbal MS 2010 - štúdio*- Jednotka; 9. Smrtiace safari -Markíza ;10. Legenda o pirátovi- Markíza; 11. Športové noviny* -Markíza; 12. ŠPORT* -TV JOJ ; 13.Lovecká sezóna –Markíza; 14. C.S.I.: Kriminálka Miami VII. -TV JOJ ;15. Počasie*- Markíza ; 16.Pošta pre teba -Jednotka ; 17. Legenda o pirátovi –Markíza; 18. Mentalista I. –Markíza; 19. NCIS - Námorný vyšetrovací úrad VII. - Markíza ; 20.Nebo v tvojich očiach -Jednotka , 8,1%, 23 % Pozn. Pri reláciách opakujúcich sa každý deň (spravodajstvo, šport, sitcom a pod.) je uvedená relácia s najvyššou hodnotou ratingu za celý týždeň ;© Výskum programu STV

6. 7. 2010

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ
Rada pre vysielanie a retransmisiu dnes trestala televízie a rádiá. Najvyššiu pokutu 10 000 eur dostala spoločnosť MAC TV s.r.o. (MAC TV, s. r. o., je držiteľom celoplošnej licencie na vysielanie televíznej stanice TV JOJ) pre porušenia zákona o vysielaní a retransmisii (ochrana ľudskej dôstojnosti) v súvislosti s odvysielaním príspevku Tragická smrť sánkara v programe Šport 13. februára 2010. Rovnako vysokú pokutu dostala aj spoločnosť MARKÍZA-SLOVAKIA spol. s r.o. pre skrytú mediálnu komerčnú komunikáciu v príspevku Miss Slovensko 2010 22. januára 2010. Tej istej spoločnosti opätovne uložila pokutu 10 000 eur za skrytú mediálnu komerčnú komunikáciu v odvysielanom príspevku Mimoriadna relácia na telo v rámci programu Televízne noviny 17. marca 2009. Tento prípad rade vrátil na opätovné prerokovanie Najvyšší súd SR. Pokutu 1 000 eur dostala Slovenská televízia pre porušenie zákona v súvislosti s ochranou maloletých v odvysielaných oznámeniach o vlastných programoch Mýtus, Miesto činu: Hlad po láske a Jolly Joker 3. marca 2010. Rovnakú pokutu dostala aj spoločnosť Rádio VIVA, a to pre porušenie ochrany ľudskej dôstojnosti v programe Coffe time 29. marca 2010.
© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TÚ SR NEWS

TÚ SR NEWS
Telekomunikačný úrad (TÚ) SR vydal na základe žiadosti Žilinskej univerzity povolenie na prevádzkovanie vysielača za účelom vysielania televíznej programovej služby v štandarde DVB-H (Digital Video Broadcasting Handheld standard). Povolený vysielač: Žilina – Žilinská univerzita bude využívať K49. Povolenie ešte nie je právoplatné. Úrad udelil povolenie do konca roku 2012, nakoľko v koordinačnom procese administrácia Poľskej republiky odsúhlasila využitie kanálu 49 v Žiline len pre prechodné obdobie. TÚ SR naďalej pokračuje v koordinačnom procese tak, aby bolo možné predĺžiť povolenie podľa žiadosti predkladateľa.

5. 7. 2010

Zomrel Yehuda Lahav

Zomrel Yehuda Lahav
Po dlhej chorobe zomrel v Izraeli vo veku 80 rokov dlhoročný spolupracovník viacerých slovenských rádií, televízií a periodík Yehuda Lahav. Informovala o tom jeho manželka Marie Hirschová prostredníctvom rodinnej priateľky Evy Janišovej. Podľa jej vyjadrenia Yehuda Lahav skonal predpoludním v meste Rišon, kde bol tento rodák z Prešova doma. Lahavov hlas viacerí slovenskí poslucháči dôverne poznajú zo spravodajstva Slovenského rozhlasu či z televízií, jeho príspevky z Izraela z rozličných slovenských, českých i maďarských médií, do ktorých prispieval aktualitami. V slovenčine mu vyšli tri knihy - Zjazvený život (2003), Odsúdení spolu žiť (2005) a Odvrátená tvár konfliktu (2008); na vydanie sa už pripravuje aj štvrtá, s názvom Čechoslováci v Izraeli. Yehuda Lahav žil v Izraeli od svojej emigrácie v roku 1949. Svoju novinársku prácu chápal ako príspevok k mierovému riešeniu nielen izraelsko-palestínskeho konfliktu, ale aj iných národnostných alebo náboženských konfliktov.
Copyright © TASR 2010

Press Emblem Campaign News

Press Emblem Campaign News

Najmenej 59 novinárov zahynulo pri výkone svojej práce počas prvých šiestich mesiacov tohto roku. Vo svojej správe to v pondelok napísala organizácia Press Emblem Campaign. Na porovnanie, za rovnaký čas minulý rok prišlo o život 53 novinárov. Najnebezpečnejšou krajinou pre novinársku prácu je Mexiko, kde zahynulo deväť novinárov. Nasleduje Honduras, kde prišlo o život osem novinárov, Pakistan, kde našlo smrť šesť novinárov a Nigéria, kde pri práci zomreli štyria novinári. Traja novinári zahynuli v Rusku a v Kolumbii. Ako povedala generálna tajomníčka organizácie Blaise Lempenová, "novinári sú najohrozenejší v krajinách, ktoré majú vnútorné problémy". Minulý rok zahynulo po celom svete 122 novinárov, čo je rekordný počet. Rok predtým prišlo o život 91 novinárov.
© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Voľby cez internet, zavedenie televízneho vysielania pre Slovákov v zahraničí a udržanie grantového systému - to sú požiadavky, s ktorými by mohla nová vláda SR vyjsť v ústrety zahraničným Slovákom, konštatoval v rozhovore pre TASR predseda Svetového združenia Slovákov v zahraničí (SZSZ) Vladimír Skalský. "Popri voľbách cez internet - pokiaľ možno už do roku 2013 - je veľkou prioritou zavedenie televízneho vysielania pre Slovákov v zahraničí a tiež udržanie grantového systému a jeho efektívnejšie využitie," vyhlásil Skalský. Podľa neho je súčasný volebný systém nielen zložitý, ale aj nelogický. Voľby prostredníctvom internetu sú podľa predsedu SZSZ viac bezpečnejšie než poštou. Vyslovil sa za to, aby sa tento spôsob voľby zaviedol už v roku 2013, a to pre všetky typy volieb jednotne. Ako podčiarkol, účasť na tohtoročných voľbách zo zahraničia sa oproti predchádzajúcim parlamentným voľbám takmer zdvojnásobila. "Zaujímavé je, že vznikajúca vládna koalícia získala od voličov zo zahraničia obrovskú dôveru," konštatoval. Za akútnu požiadavku od nového ministra kultúry označil Skalský zavedenie televízneho vysielania pre zahraničných Slovákov. "Zatiaľ čo Slovenský rozhlas má svoje vysielanie pre zahraničných Slovákov, o televíznom sa dlho iba hovorí," konštatoval. Zároveň vyjadril ľútosť nad tým, že v slovenských médiách, najmä verejnoprávnych, je málo informácií o Slovákoch v zahraničí. Copyright © TASR 2010

Na Petra Pavla má byť z tretej rúny vidieť vinohrad

Na Petra Pavla má byť z tretej rúny
vidieť vinohrad

Jednotka horšie, Dvojka lepšie a Trojka oveľa horšie.
JOJ oveľa horšie, JOJ PLUS lepšie.
Markíza zle a výrazne pod 30 %. TV DOMA o chĺpok lepšie.
TA 3 rovnako.
Primetimový rozdiel medzi Jednotkou a JOJ výrazne klesol na 5,50 %.

Markíza - 27.30 %

TV DOMA - 2.20 %

Jednotka - 15.90 %

Dvojka - 3.00 %

Trojka - 3.60 %

TV JOJ – 17.80 %

JOJ PLUS- 3.20 %

TA 3 - 2.50 %

4. 7. 2010

Zomrela Ilene Woods

Zomrela Ilene Woods
Americká speváčka a herečka Ilene Woods, ktorá sa v anglicky hovoriacich krajinách preslávila ako hlas animovanej Popolušky, zomrela vo veku 81 rokov. Woods skonala po komplikáciách s Alzheimerovou chorobou v opatrovateľskom dome v Canoga Park. Pre periodikum Los Angeles Times to potvrdil jej manžel Ed Shaughnessy, ktorý sa s Woods oženil pred 47 rokmi. Po herečke zostali okrem manžela aj syn, dcéra z prvého manželstva a tri vnúčence. Ilene Woods bola začínajúcou, 18-ročnou speváčkou, keď v roku 1948 nahrala demo pre spoločnosť Disney. Zapáčila sa samotnému Waltovi Disneymu, ktorý jej dal v roku 1950 nadabovať slávnu Popolušku. V roku 2003 ju za to ocenili cenou Disney Legends. Počas svojej speváckej kariéry spievala aj americkým prezidentom, napríklad Roosevelt či Trumanovi. Jej spevácke nadanie využili aj Perry Como a Arthur Godfrey. V sedemdesiatych rokoch 20. storočia sa Woods vytratila zo šoubiznisu. © 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

STV NEWS

STV NEWS
Štátny sviatok Slovenskej republiky - Sviatok svätého Cyrila a svätého Metoda - sa v pondelok 5. júla odrazí vo vysielaní Slovenskej televízie v celom rade programov. Na Jednotke to bude najmä SVÄTÁ OMŠA, ktorú STV odvysiela v priamom prenose od 10.00 h z Námestia Jána Pavla II. v Nitre. Bohoslužbou, ktorú celebruje spišský diecézny biskup Mons. František Tondra, si pripomenieme dve z najvýznamnejších osobností v dejinách slovenského národa. Význam ich misionárskej činnosti na Veľkej Morave a ich prínos k rozmachu kresťanstva v Európe vyzdvihol v roku 1980 pápež Ján Pavol II., keď ich vyhlásil za spolupatrónov Európy. Na Dvojke sa tematické vysielanie začína už v predvečer sviatku, v nedeľu 4. júla o 20.05 h priamym prenosom benefičného koncertu nazvaného VEČER ĽUDÍ DOBREJ VÔLE v Levoči, ktorý je zameraný na pomoc ľuďom postihnutým povodňami. V programe vystúpia Felix Slováček s Patrikom Žigom, skupiny No Name a Navigators, Miro Žbirka, ľudová hudba Kandráčovcov, Prešovský symfonický orchester a ďalší. V nedeľu na Dvojke odvysiela Slovenská televízia sériu dokumentov, venovaných počiatkom kresťanstva (DEJINY KRESŤANSTVA o 11.25 h) aj byzantským vierozvestcom (VERNÍ ODKAZU SV. CYRILA A METODA o 11.50 h). Séria dokumentov pokračuje prierezom obdobia zápasu o slovanskú liturgiu a zhodnotením jej významu v histórii a súčasnosti Slovenska. Mozaiku uzatvára JOZEF KARDINÁL TOMKO O SV. CYRILOVI A METODOVI (o 19.00 h na Dvojke). Tematický večer na Dvojke uzavrie o 23.05 h ORATÓRIUM O CYRILOVI A METODOVI, pôvodné slovenské hudobno-scénické dielo textára Daniela Heviera a skladateľa Ľubomíra Horňáka obsahujúce chronologické pasáže zo života oboch vierozvestcov, podfarbené a umocnené filmovou projekciou.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Fínsko sa vo štvrtok stalo prvou krajinou sveta, ktorá zaradila prístup k širokopásmovému internetu medzi základné práva s cieľom zaručiť dostupnosť tejto služby pre všetkých obyvateľov krajiny. Ako informoval Olli-Pekka Rantala z fínskeho ministerstva dopravy a telekomunikácií, nový predpis určuje poskytovateľom povinnosť ponúkať spojenie s prenosovou rýchlosťou jeden megabit za sekundu všetkým fínskym domácnostiam bez ohľadu na ich geografickú polohu. Fínski zákonodarcovia minulý rok pozmenili zákon o telekomunikačnom trhu, pričom zaradili internet medzi univerzálne služby, akými sú telefón a pošta. Fínsky telekomunikačný úrad FICORA mal za úlohu určiť poskytovateľov v oblastiach, kde doteraz nebolo dostupné vysokorýchlostné spojenie. Ako však upozorňuje na svojej internetovej stránke, opatrenie sa nevzťahuje na letné rezidencie, a hoci musia byť poplatky za univerzálnu službu "rozumné", poskytovateľ môže zohľadniť vzniknuté náklady. Minister telekomunikácií Suvi Lindén posledný krok označil za "jeden z najvýznamnejších úspechov vlády v regionálnej politike" a vyjadril nádej, že občania "využijú túto príležitosť". Tretím konateľom TV Nova se stal prezident a generálny riaditeľ CME Adrian Sarbu. Konatelia včera zároveň menovali nového výkonného riaditeľa- doterjšieho programového riaditeľa Davida Stogela. Ten nahradil Milana Cimirota. Sarbu tak doplnil dvoch doterajších konateľov Novy, viceprezidenta pre televízne vysielanie CME Petra Dvořáka a viceprezidenta CME pro vonkajšie vzťahy Olivera Meistera. Stogel nastúpil do TV Nova v roku 2006 ako programový riaditeľ. V súčasnosti je zodpovedný za vysielania všetkých programov z portfólia TV Nova-Nova, Nova Cinema, Nova Sport a MTV.

Kalifornský sudca v piatok zamietol obvinenia dvoch mužov z napadnutia fotografa, ktorý sa na pláži v Malibu v júni 2008 pokúšal odfotiť herca Matthewa McConaugheyho. Sudca Lawrence J. Mira obvinenia mužov z ublíženia na zdraví zamietol na žiadosť prokuratúry po tom, ako o prípade nedokázala rozhodnúť porota. "Po prehodnotení prípadu sme si uvedomili, že zmätočný súdny proces by nepriniesol iný výsledok, a tak sme sa rozhodli nepokračovať," komentovala situáciu hovorkyňa úradu losangeleskej okresnej prokuratúry. Žalujúci fotoreportér polícii v júni 2008 povedal, že surfisti od neho a ďalších lovcov snímok požadovali, aby prestali s fotografovaním a nakrúcaním. Keď neposlúchol, mali ho napadnúť a hodiť jeho fotoaparát do oceánu. Internetový portál TMZ.com, ktorý sa špecializuje na známe osobnosti a celebrity, následne zverejnil video, v ktorom niekto zachytil priebeh udalosti. Približne tucet mladých mužov v plavkách na ňom vrieska a hrubo nadáva na skupinku, v ktorej by sa mohli nachádzať práve fotografi celebrít. Potýčka začala po tom, ako jeden zo skupiny opätoval surfistom nadávky a odmietol odísť. Herec Matthew McConaughey nebol do incidentu a ani do následných súdnych procedúr nijako zapojený.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrel Igor Ciel

Zomrel Igor Ciel

Vo veku 79 rokov zomrel režisér Igor Ciel. Nakrúcal predovšetkým televízne filmy a seriály ako Parížski mohykáni , Dvaja , Vivat Beňovský! , Louis Pasteur, Barbora Rösselová . Igor Ciel bol v deväťdesiatych rokoch aj predsedom rady STV.

NEDEĽNÉ REZNE A KÁVA

NEDEĽNÉ REZNE A KÁVA
Stredo-pravé strany si rozdelili posty v rodiacej sa vláde. Rozhodli tiež, kto obsadí vysoké pozície v parlamente. Ponuka postov pre opozíciu je podľa rodiacej sa koalície korektná, férová a vyvážená. Smer-SD však hovorí o arogancii a nevylučuje obštrukcie pri rokovaniach. Aká bude napokon spolupráca novej koalície a opozície? Aj o tom bude reč v diskusnej relácii Slovenskej televízie O 5 minút 12. Jednotka STV ju odvysiela v nedeľu 4. júla od 11.55 h. Hosťami moderátora Radovana Slobodníka budú vicepremiér pre ľudské práva a menšiny a podpredseda Smeru-SD Dušan Čaplovič, predseda MOSTU-HÍD Béla Bugár a bývalý predseda KDH Pavol Hrušovský. Hosťom diskusnej relácie V politike, ktorú televízia Ta3 odvysiela v nedeľu 4. júla 2010 o 19:55 bude prezident SR Ivan Gašparovič. Moderátor relácie Richard Dírer bude s prezidentom Ivanom Gašparovičom hovoriť o odchádzajúcej vláde, jej hodnotení a rokovaniach o novej vláde. V relácii prediskutujú aj personálne otázky novej vlády a jej program.