DALITO!

11. 6. 2010

DNES V TV !

DNES V TV !

VOĽTE ZODPOVEDNE

VOĽTE ZODPOVEDNE

Aby Vám deti neošťali hrob !

STV NEWS

STV NEWS
STV s potešením oznamuje, že sa jej podarilo uzavrieť s prevádzkovateľom digitálneho terestriálneho vysielania spoločnosťou Towercom, a.s., dohodu o zaradení programového okruhu Trojka počas MS 2010 vo futbale do prvého multiplexu už odo dnes, 11. júna 2010. Na základe tejto dohody je momentálne možné prijímať všetky tri programové služby Slovenskej televízie prostredníctvom DVB-T. Pre naladenie aktuálnych TV staníc v multiplexe odporúčame divákom spustiť automatické vyhľadávanie na DVB-T prijímači. Futbalové MS 2010 v JAR štartujú dnes vo vysielaní STV o 14.10 h na Trojke otváracím ceremoniálom zo štadióna v Johannesburgu; nasleduje od 15.00 h športové štúdio s moderátorom Tomášom Košecom a hosťami Mariánom Zemanom a Vojtechom Christovom. Dvadsať minút pred 16.00 h sa do štúdia MS prepojí aj Jednotka a oba okruhy Slovenskej televízie následne odvysielajú od 16.00 zápas reprezentácií JAR a Mexika. Komentovať bude Marcel Merčiak. Okrem televízneho vysielania na Jednotke a Trojke majú diváci možnosť sledovať prenosy z MS 2010 aj na internete. Slovenská televízia má už od včera na internete „zavesený“ špeciál venovaný Majstrovstvám sveta vo futbale 2010. Oficiálna URL adresa je futbal.stv.sk. Na špeciále návštevníci nájdu predovšetkým denne aktualizované spravodajstvo z diania na MS, výsledkové a štatistické prehľady k zápasom, komentáre k zápasom slovenskej reprezentácie, live streamy živého vysielania a ďalší servis. Vysielané budú všetky zápasy a spravodajstvo Trojky; v časoch, keď súčasne prebiehajú dva rôzne zápasy, pribudne v streame aj živé vysielanie Jednotky. Prenosy sú dostupnými licenciami obmedzené (geoblokované) na územie Slovenska. Kapacity serverov aj prenosové pásmo boli značne posilnené a mali by byť schopné obslúžiť niekoľko desiatok tisíc užívateľov súčasne.
Po celý nadchádzajúci víkend bude Slovenská televízia mapovať voľby do Národnej rady Slovenskej republiky: v sobotu 12. júna prinesie na Jednotke Mimoriadne správy o 12.10 a 15.30 h; informácie z volebného dňa bude obsahovať aj hlavná spravodajská relácia Správy STV. Volebné štúdio, ktorého začiatok je naplánovaný na 22:00, prinesie prehľad udalostí volebného dňa z jednotlivých regiónov Slovenska – priamymi vstupmi budú mať diváci Slovenskej televízie príležitosť nazrieť do centrál politických strán. Moderátor Radovan Slobodník rozoberie volebný deň so štvoricou politológov.

APAGE SATANAS

APAGE SATANAS
Slovenská národná strana ostro protestuje proti manipulácii v diskusnej relácii Parlamentné voľby 2010 z 10. 6. 2010 v televízii Markíza. Spájanie SNS s vymysleným obvinením je dôkazom manipulovania redaktorky, ktorá zámerne využívala neprítomnosť predstaviteľa SNS. Porušenie princípu vyváženosti je pred voľbami neférové a zákerné. Slovenská národná strana je presvedčená, že pravda nakoniec aj tak zvíťazí a ľudia si zvolia slovenskú vládu.

Čítajú to aj na Gagarinke ?

Čítajú to aj na Gagarinke ?
Slovenská televízia upozorňuje všetky zainteresované strany, že Medzinárodná futbalová federácia (FIFA) prostredníctvom Európskej vysielacej únie (EBU) udelila Slovenskej televízii exkluzívne práva na televízne vysielanie všetkých 64 zápasov Majstrovstiev sveta vo futbale 2010 (FIFA World Cup 2010), ktoré sa v dňoch 11. júna až 11. júla 2010 konajú v Juhoafrickej republike. Tieto práva zahŕňajú práva na vysielanie televíznych prenosov, záznamov, skrátených záznamov, najzaujímavejších momentov, ako aj práva na používanie oficiálnej grafiky Majstrovstiev sveta 2010, a to v súlade a za podmienok stanovených majiteľom licencie (EBU) a pôvodným majiteľom práv (FIFA). Rovnako zahŕňajú práva na vysielanie prostredníctvom internetu – a to výhradne na internetovej stránke www.stv.sk. Všetky tieto práva sú teritoriálne vymedzené na územie Slovenskej republiky. Tieto exkluzívne práva nadobudla Slovenská televízia na obdobie počas konania majstrovstiev sveta vo futbale 2010, ako aj po ich ukončení do 30.9.2010. Vysielanie prostredníctvom mobilných sietí nie je na území Slovenskej republiky povolené. Preto upozorňujeme zároveň všetkých poskytovateľov telekomunikačných služieb na možné porušenie práv medzinárodnej futbalovej federácie, ak títo nemajú riadny zmluvný vzťah s originálnym majiteľom týchto práv, ktorým je FIFA. Slovenská televízia preto dôrazne vyzýva všetkých vysielateľov i prevádzkovateľov internetových portálov, aby sa zdržali akéhokoľvek použitia videoprenosu alebo videozáznamu Slovenskej televízie z Majstrovstiev sveta vo futbale 2010 pre potreby svojich médií nad rámec definovaný v § 30 zákona č. 308/2000 Z.z. o vysielaní a retransmisii. Osobitne upozorňujeme, že ustanovenie § 30 zákona č. 308/2000 Z.z. sa nevzťahuje na internetové portály, a to ani spravodajské! V prípade, ak naša výzva na zdržanie sa protiprávneho konania nebude akceptovaná a rešpektovaná, Slovenská televízia a nositelia odvodených (EBU) a originálnych práv (FIFA) podniknú okamžité príslušné právne kroky na odstránenie protiprávneho stavu, ako aj právne kroky, ktoré budú požadovať náhradu takýmto konaním spôsobenej škody.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA
„Prepáčte, na všetko na svete už slnko svietilo, nič nie je jedinečné. Po upozornení sme hľadali, na základe čoho nás obviňujete. S nadšením sme zistili, že naozaj funguje podobná komunikácia aj v Maďarsku. Vami spomínaný vizuál predstavuje len jednu súčasť, prvok, ktorý spolu s ďalšími vytvára ucelený súbor a svojím obsahom a usporiadaním vyjadruje výsledok vlastnej tvorivej myšlienky autora a ako taký, odzrkadľuje náš politický program a jeho ciele.“ Anna Belousovová
"Aby sme boli zodpovední a morálni, potrebujeme čas." Ondrej Šoth
"Klamete, zavádzate a šírite poplašné správy, že štát nemá peniaze. Štát má dosť peňazí a bude sa naozaj vždy o našich občanov starať." Robert Fico
„Moje relácie sú vždy vyvážené." Milan Blaha
„Som dosť prekvapený, toto sa deje kvôli sobote.. „My sme urobili akt dobrej vôle a odovzdali sme všetky dokumenty a zmluvy v domnienke, že na polícii pochopia, ako to bolo naozaj, ale vidím, že záujem bol iný." Rastislav Bilas
„Nepoznám Rusinu a nie sú mi známe jeho pracovné ani súkromné aktivity. Spomínané zmluvy ministerstvo uzavrelo v súlade so zákonom.“ Marek Maďarič
"V každom prípade si myslím, že ten kôň vyzerá ako smädný, keď si sadá na ten zadok.Podľa môjho názoru, tá socha nie je bohvieako vydarená ." Ján Slota
„Letisko je dôkazom, že aj štát vie byť dobrým hospodárom.“ Robert Fico
„Keby sme nedošli k moci v roku 2006, tak dnes už nestojíme na slovenskej pôde.“ Robert Fico

10. 6. 2010

A načo ?

A načo ?
Parlamentný výbor pre nezlučiteľnosť funkcií do volieb neprerokuje podnet na odvolanie troch členov Rozhlasovej rady - Stanislava Hábera, Alexandra Koreňa a Evy Jaššovej, ktorí podľa predsedníčky výboru Ágnes Biró (SMK) úmyselne porušujú zákon. Spomínaní členovia Rady kandidujú v nadchádzajúcich parlamentných voľbách. Za Ľudovú stranu-HZDS kandidujú Alexander Koreň (na mieste č. 32) a Stanislav Háber (na mieste č. 49), Eva Jaššová je na kandidačnej listine Slovenskej národnej strany (na mieste č. 68). Navyše dcéra Alexandra Koreňa, Alexandra Koreňová - Štulerová pracuje podľa Aliancie v Slovenskom rozhlase. Biró upozornila, že medzi zákonné prekážky členstva v Rozhlasovej rade patrí "existencia pracovnoprávneho alebo iného právneho vzťahu člena Rozhlasovej rady alebo jemu blízkej osoby k Slovenskému rozhlasu ako aj vykonávanie funkcie v politickej strane alebo hnutí alebo vystupovanie v ich mene a pôsobenie v ich prospech." Výbor pre nezlučiteľnosť funkcií však nebol uznášaniaschopný a tak prípad dorieši nový parlament, čo bude až po voľbách. Podnet na výbor podala začiatkom júna Aliancia Fair play. Podľa zákona je člen Rozhlasovej rady povinný bezodkladne písomne oznámiť predsedovi rady každú zmenu, ktorá vedie k porušenie ustanovení o konflikte záujmov, pripomenula vtedy výkonná riaditeľka aliancie Zuzana Wienk. Predseda Rozhlasovej rady je následne povinný bezodkladne informovať predsedu Národnej rady SR. Národná rada odvolá člena Rozhlasovej rady, ak vykonáva funkciu alebo činnosť nezlučiteľnú s funkciou člena. © 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

ONANISTI ?

ONANISTI ?
Predseda vlády Robert Fico podáva trestné oznámenie na šéfredaktora denníka Sme pre nahrávku, ktorá sa objavila na internetovom portáli denníka a podľa Sme.sk na nej hlas podobný Ficovi informuje, že zohnal peniaze „vlastnou hlavou". Ficova strana Smer-SD je v podozrení, že pred voľbami 2002 preprala desiatky miliónov korún, ktoré dostala od svojich mecenášov, uviedlo Sme.sk. "To že sa na tom všetci teraz budete odbavovať, prajem vám príjemný sexuálny zážitok," povedal na mimoriadnej tlačovej besede Fico a nahrávku označil za podvrh a nezmysel. Podľa neho sa pred voľbami spustila protikampaň proti vláde, najmä proti strane Smer-SD, v spolupráci s médiami, ktorá nemá obdobu. "Priznám sa, že neviem, či sa mám smiať alebo plakať," uviedol premiér a dodal, že tí čo sa nevedia zmieriť s tým, že Slovensko napreduje ďalej, že riešime situácie, Slovensko má dobré čísla, môžu ísť len cestou podvodov a klamstiev. "Špina, špina a ešte raz špina," poznamenal Fico na margo zverejňovaných informácií. Fico tvrdil, že antikampaň sa začala "zdrapom papiera", pri ktorom zneužili v denníku Sme mŕtveho človeka - podnikateľa Ľubomíra Blaška. Niektoré média vtedy zverejnili údajné ním podpísané zmluvy o údajnom sponzorstve a jeho nárokovaní miest na kandidátke Smer. "Skončilo to, že nie je nič," povedal premiér, podľa ktorého je financovanie Smer-SD v poriadku. Dnes máme podľa predsedu vlády ďalšiu "vynikajúcu vec k dispozícii". Tou je podľa neho list údajne rozposielaný v tisícoch kusoch z Prahy, aby ľudia, ktorým záleží na budúcnosti ľavice, volili SDĽ. List je napísaný v premiérovom mene, ale podľa Fica je tam sfalšovaný jeho podpis, nechýba ani hlavička strany. "To už nie je zábava," konštatoval Fico. Ak je toto niekto schopný urobiť a rozposlať to tisícom, tak to je podľa premiéra hyenistické. "Toto tu ešte nebolo, aby sa 48 hodín pred voľbami niečo také dialo." Novinárov kritizoval aj za články o fitneske Eve Martinkovej, ktorej mal dať podľa médií tisíce eur z rezervy vlády. Povedal, že túto žiadosť o príspevok ani nevidel, vybavil ju niekto z úradu vlády. "Zneužíva sa športovec, viacnásobný majster sveta," hneval sa. Fico dáva "klobúk dole" pred tým, ako ďaleko podľa neho niektorí novinári dokážu zájsť. Na margo denníka Sme povedal, že sa na ňom "odbavuje" štyri roky, je súčasťou antikampane. "Sú tak špinaví, že napíšu nad nahrávku, že hlas podobný Ficovi z roku neviem ktorého," vyhlásil Fico na adresu už spomínanej nahrávky na internetovej stránke Sme.sk. "Takýchto nahrávok na vás vyrobím, koľko budem chcieť," povedal na tlačovej besede autorovi článku, potom sa opravil, že s jemu podobným hlasom. "Ak je dnes niekto toto schopný urobiť, zverejniť podvrh 48 hodín pred voľbami, tak sa pýtam, čo ste schopní urobiť zajtra?" pokračoval Fico. "Toto je kampaň? Jeden podvrh, jedna lož, jedna za druhým, zneužívanie mŕtvych," dodal. Do denníka Sme prišla dva dni pred voľbami kópia nahrávky, z ktorej vyplýva, že utajení sponzori naliali do strany Smer mimo oficiálneho účtovníctva minimálne 75 miliónov korún. Podpredseda KDH Daniel Lipšic existenciu nahrávky potvrdil v parlamente. Na nahrávke počuť hlas, ktorý sa podobá Ficovmu. Na zázname sa chváli, že ich zohnal "vlastnou hlavou". "Budem teda hovoriť aj s inými ľuďmi bez toho, aby bolo treba za každú cenu hovoriť aj s nimi. Ja len môžem povedať, že som zabezpečil, a toto môžem povedať, dúfam, že to nikto nepočúva, zabezpečil som na tento rok 35, na budúci rok asi 40, plus teda ďalšie veci. Zabezpečil som ich, ako tie peniaze, vlastnou hlavou. Oficiálne prídu a budú normálne vykryté v strane. To, že sa pri tom motal Fedor, nemôže znamenať, že ma niekto bude držať za gule, to sa nesmie stať. Aj preto som urobil niektoré rozhodnutia vo vzťahu k týmto financiám. Som sa vymanil od Fedora a povedal som: Fedor, ja som dal do toho hlavu a nie ty si dal do toho hlavu, takže ja budem teraz o niektorých veciach rozhodovať. Napriek tomu si myslím, že musí vzniknúť nejaká paralelná finančná štruktúra, ktorá musí byť k dispozícii pre účely aj volebnej kampane a ďalších vecí," hovorí hlas na nahrávke. Šéfredaktor denníka SME Matúš Kostolný nerozumie, prečo chce predseda vlády Robert Fico (Smer-SD) podávať trestné oznámenie na jeho osobu. "My s tou nahrávkou nemáme nič spoločné, my sme ju dostali a tak o nej aj informujeme a pýtame sa, čo s tým ďalej," povedal pre agentúru SITA Kostolný. Internetový portál denníka dnes zverejnil zvukový záznam, na ktorom podľa Sme.sk hlas podobný Ficovmu hlasu informuje, že zohnal peniaze „vlastnou hlavou". Ficova strana Smer-SD čelí podozreniu, že pred voľbami 2002 preprala desiatky miliónov korún, ktoré dostala od svojich mecenášov, uviedlo Sme.sk. Premiér tvrdí, že denník vedie antikampaň proti vláde, čo Kostolný popiera. "Tá nahrávka sa neobjavila v denníku SME, jednoducho kolovala e-mailom, hovoril o nej poslanec Lipšic v parlamente a dostali ju aj médiá a my sme sa pýtali premiéra, čo na ňu hovorí," reagoval Kostolný. Premiér je podľa neho dva dni pred voľbami nervózny. "Je to mimoriadne citlivé obdobie a rozumiem, že je to dôvod na obavy," konštatoval Kostolný. Denník SME má k dispozícii kópiu nahrávky, z ktorej vyplýva, že utajení sponzori naliali do strany Smer mimo oficiálneho účtovníctva minimálne 75 miliónov korún. Existenciu nahrávky potvrdil aj podpredseda KDH Daniel Lipšic, ktorý ju dnes na Generálnej prokuratúre priložil k nedávno podanému trestnému oznámeniu v súvislosti s financovaním strany Smer-SD. Fico nahrávku na dnešnej mimoriadnej tlačovej konferencii označil za podvrh a nezmysel. "Špina, špina a ešte raz špina," poznamenal premiér. Zverejnenie záznamu 48 hodín pred voľbami nepovažuje za náhodu, hovorí o kampani proti vláde, najmä proti Smeru-SD. "Takýchto nahrávok na vás vyrobím, koľko budem chcieť," vyhlásil Fico. Na nahrávke počuť hlas, ktorý sa podľa Sme.sk podobá Ficovmu. "Budem teda hovoriť aj s inými ľuďmi bez toho, aby bolo treba za každú cenu hovoriť aj s nimi. Ja len môžem povedať, že som zabezpečil, a toto môžem povedať, dúfam, že to nikto nepočúva, zabezpečil som na tento rok 35, na budúci rok asi 40, plus teda ďalšie veci. Zabezpečil som ich, ako tie peniaze, vlastnou hlavou. Oficiálne prídu a budú normálne vykryté v strane. To, že sa pri tom motal Fedor, nemôže znamenať, že ma niekto bude držať za gule, to sa nesmie stať. Aj preto som urobil niektoré rozhodnutia vo vzťahu k týmto financiám. Som sa vymanil od Fedora a povedal som: Fedor, ja som dal do toho hlavu a nie ty si dal do toho hlavu, takže ja budem teraz o niektorých veciach rozhodovať. Napriek tomu si myslím, že musí vzniknúť nejaká paralelná finančná štruktúra, ktorá musí byť k dispozícii pre účely aj volebnej kampane a ďalších vecí," hovorí hlas na nahrávke.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Neviem potvrdiť ani vylúčiť

Neviem potvrdiť ani vylúčiť
O informáciách z článku Mareka Vagoviča vo vydaní denníka Sme z 9. júna tohto roku som sa dozvedel až z médií. O tom, či ide naozaj o môjho bratranca, neviem potvrdiť ani vylúčiť, lebo sa dlhodobo nestretávame a nekomunikujeme. Nepovažujem za seriózne, ak denník Sme prinesie túto informáciu tri dni pred voľbami. Už približne pred mesiacom som sa o tom rozprával s redaktorom denníka Sme Marekom Vagovičom. Už vtedy som sa dištancoval od celej tejto kauzy, o ktorej som sa dozvedel až z telefonátu Vagoviča so mnou. Jednoznačne odmietam spájanie môjho mena s touto kauzou. Ak prišlo k porušeniu zákona, som za to, aby došlo k náprave a konali príslušné orgány. Celú záležitosť považujem za bezpredmetnú manipuláciu s faktami a za prispôsobovanie údajov tak ako sa komu pred voľbami hodí. Marián Klenko , predseda Republikovej rady ĽS-HZDS

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS
1. *TELEVÍZNE NOVINY -Markíza , 21,5 %, 53,0 % ; 2. Modré z neba –Markíza; 3.*NAJLEPŠIE POCASIE -TV JOJ; 4. *NOVINY TV JOJ- TV JOJ; 5. Ordinácia v ružovej záhrade IV.- Markíza ;6.Ordinácia v ružovej záhrade IV.- Markíza ; 7. Aj múdry schybí- Markíza ; 8.Ordinácia v ružovej záhrade IV. – Markíza; 9.Odinácia v ružovej záhrade -IV. Markíza ; 10.*Športové noviny- Markíza; 11. *ŠPORT -TV JOJ; 12. Panelák -TV JOJ; 13. *Bez servítky- Markíza; 14. Flynn Carsen: Honba za kopijou osudu- Markíza; 15. Pošta pre Teba- Jednotka; 16. *Počasie- Markíza ; 17.*Prvé Televízne noviny –Markíza; 18. *KRIMI NOVINY- TV JOJ ; 19.Lampáreň –Markíza; 20. *Súdna sieň -TV JOJ , 9,3 % ,31,8 %.

Pozn. Pri reláciách opakujúcich sa každý den (spravodajstvo, šport, sitcom a pod.) je uvedená relácia s najvyššou hodnotou ratingu za celý týžden ; © Výskum programu STV

9. 6. 2010

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Európsky súd pre ľudské práva (ESĽP) minulý týždeň dospel k záveru, že Španielsko porušilo európsky dohovor o ľudských právach, keď sankcionovalo redaktora jedného z tamojších denníkov za článok, ktorý spájal bývalého marockého kráľa Hassana II. s drogovým obchodom. O prípade siahajúcom do roku 1995 informuje Medzinárodný tlačový inštitút (IPI) so sídlom vo Viedni. Dnes už zaniknutý španielsky denník Diario 16 pod vedením Josého Luisa Gutiérreza sa dostal pred súd po zverejnení článku s titulkom V zásielke patriacej spoločnosti Hassana II. našli päť ton hašiša. Príslušné vydanie upozorňovalo na článok už na prvej stránke, a to titulkom Rodinná spoločnosť patriaca Hassanovi II. zapletená do obchodovania s drogami. Autorka správy Rosa Maria Lópezová v nej informovala o zadržaní približne piatich ton hašiša ukrytých v nákladnom aute spoločnosti Domaines Royaux, ktorú vlastní marocká kráľovská rodina. Španielsky súd však v roku 1996 konštatoval, že priekupníci drog neboli s menovanou spoločnosťou nijako prepojení. V roku 1997 podal marocký kráľovský dvor v Španielsku žalobu na Lópezovú, Gutiérreza a vydavateľskú spoločnosť pre poškodenie dobrého mena monarchu. Súd následne uznal, že došlo k "zasahovaniu do základného práva na úctu voči povesti kráľa", a dospel k záveru, že titulok sporného článku bol tendenčný. Gutiérrezovi a jeho denníku nariadil zaplatiť pokutu a zverejniť rozhodnutie súdu. Dlhoročný člen IPI sa proti verdiktu niekoľkokrát neúspešne odvolal a v apríli 2007 sa preto obrátil na ESĽP v Štrasburgu. Ten nakoniec uznal, že španielsky súd v tomto prípade porušil článok Európskeho dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd týkajúci sa ochrany práv na slobodu slova a tlače. Podľa rozhodnutia ESĽP mal sporný titulok "pritiahnuť pozornosť čitateľa", informácie v samotnom článku však boli pravdivé a zverejnené v dobrej viere. Španielsky súd sa tak dopustil obmedzenia slobody slova, ktoré "nebolo primerané potenciálnej závažnosti predmetného poškodenia povesti".
Český denník MF DNES priniesol zaujímavý rozhovor s populárnym televíznym komentátorom Jaromírom Bosákom pred jeho odchodom do Juhoafrickej republiky na futbalové majstrovstvá sveta. "Majstrovstvá sveta by sa mali konať stále dookola v piatich - šiestich krajinách. Dať ho do Afriky bolo politické a nešťastné rozhodnutie,“ tvrdí Bosák. Najväčšie obavy má o bezpečnosť. "Reálne som uvažoval o nepriestrelnej veste. Myslím si, že sa šampionát nedohrá. Ak sa anglickí ´rowdies´ stretnú so skupinou domorodcov, môže sa to skončiť masakrom. Stačí sa pozrieť na to, čo sa stalo na Africkom pohári, kde ozbrojenci napadli autobus s futbalistami Toga a zastrelili troch členov výpravy. O hráčov však nemám strach, skôr o fanúšikov,“ pokračuje v MF DNES česká komentátorská hviezda. V poslednom čase pracoval na svojom imidži, aby nevzbudzoval zbytočne pozornosť kriminálnych živlov. "Už dlhší čas pracujem na tom, aby som vyzeral ako trhan. Už som celkom v dobrej fazóne, tak azda nebudem pre miestnych vyzerať ako príliš lákavý objekt,“ uzatvára Jaromír Bosák.
Skupina ozbrojených mužov olúpila v stredu v luxusnom ubytovacom zariadení Nutbush v Magaliesburgu severozápadne od Johannesburgu troch novinárov o počítače, kamery a dokonca aj oblečenie. Jeden z postihnutých sa počas návštevy nepozvaných hostí prebudil, ale pod hrozbou strelnej zbrane zostal ticho. "Jeden z tých mužov na moju hlavu namieril zbraň a vzali mi všetko moje vybavenie - fotoaparáty, objektívy a laptop. Prikázali mi ľahnúť si na posteľ, zakryli ma dekou, pritlačili mi pištoľ k hlave a povedali mi, aby som spal. Celé to trvalo asi minútu či dve, ale pre mňa to boli hodiny," povedal fotograf portugalského denníka O Jogo Antonio Simoes, ktorý hodnotu odcudzenej techniky vyčíslil na 30 000 eur. Zlodeji mu vzali aj hotovosť vo výške 3500 eur, pas a nohavice. Okradnutí bol aj Simoesoví spolubývajúci - španielsky novinár denníka Marca Miguel Serrano a ďalší Portugalčan Rui Gustavo Morais, ani jeden z nich sa však počas incidentu neprebudil. "Našťastie, nie sú zranení, nepadol ani jeden výstrel," povedal hovorca miestnej polície Hangwani Mulaudzi pre televíznu stanicu eNews. Policajný plukovník Leon Engelbrecht oznámil, že bezpečnostné zložky pátrajú po dvojici podozrivých, nešpecifikoval však štádium vyšetrovania. Serrano ale povedal, že polícia ho informovala o zadržaní jedného z pravdepodobných páchateľov. Spomenutý hotel sa nachádza iba 15 kilometrov od miesta, kde je ubytovaná portugalská reprezentácia. "Už predtým sme Portugalskú futbalovú federáciu informovali o tom, že bezpečnostné štandardy tu nie sú práve najlepšie. Nikdy sme si však nemysleli, že sa môže stať niečo takéto. Zlodeji mi vzali úplne všetko s výnimkou špinavého oblečenia a akreditácie na majstrovstvá sveta," nechal sa počuť Serrano, ktorý dodal, že asi dvadsiatka portugalských novinárov zostane aj naďalej ubytovaná v zariadení Nutbush. Incident vyvolal otázky ohľadne pripravenosti JAR postarať sa o bezpečnosť návštevníkov futbalových majstrovstiev sveta, ktoré sa úvodným zápasom začnú už v piatok.
© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Rada Českej televízie dnes odvolala päťčlennú dozornú komisiu, ktorá je jej poradným orgánom. Niektorí členovia Rady ČT dozornej komisii kritizovali kvôli tomu, že sa údajne zaujímala o vyhlásené výberové konania ČT nad rámec pravidiel. Dozorná komisia bola obmenená tento rok v marci, keď v nej zasadol predseda dozornej rady Českej pošty Jiří sirôtky, personalista Petr Bodliak, audítor Ladislav Langer, obchodník s elektrinou Petr Matoulek a advokát Jiří Stránský. Dozornej komisie je poradným orgánom Rady ČT a jej členovia sú volení na štyri roky.
Copyright © ČTK 2010

TA 3 NEWS

TA 3 NEWS
Televízia TA3 vyhlásila verejnú zbierku na pomoc ľuďom postihnutým povodňami, ktorá potrvá od dnešného dňa do 30. júna 2010. TA3 od dnešného dňa vyzýva dobrovoľných darcov, aby prispeli ľubovoľnou sumou na číslo účtu 2929123009/1100 (Tatra banka). Televízia TA3 v uplynulých dňoch intenzívne monitoruje dramatickú situáciu v mnohých regiónoch Slovenska. Zároveň reaguje na príbehy, požiadavky, maily a telefonáty divákov, ktoré monitoruje a v štúdiu komentuje reportérka Katarína Zollerová. Na odvysielané príbehy vo vysielaní TA3 zareagovalo množstvo divákov a TA3 sprostredkovala desiatkam dobrovoľných darcov kontakty na rodiny, ktoré nevyhnutne potrebujú pomoc: „Rozsah škôd povodní je obrovský - postihnuté oblasti budú ešte dlho zápasiť s rôznymi problémami pri ich odstraňovaní a nevyhnutne potrebujú materiálnu pomoc. Rozhodnutie vyhlásiť zbierku v TA3 padlo ešte minulý týždeň a ihneď sme konali. V televízii každý deň reagujeme na množstvo požiadaviek ľudí, ktorých postihli povodne. Individuálne však nie je v našich silách sprostredkovať všetky príspevky darcov. Aj to utvrdilo našu myšlienku vyhlásiť verejnú zbierku,“ vyjadril sa generálny riaditeľ TA3 Matej Ribanský. TA3 bude naďalej prinášať aktuálne spravodajstvo z regiónov postihnutých povodňami, zároveň chce vyjadriť solidárnosť a prostredníctvom zbierky reálne pomôcť oblastiam, ktoré utrpeli najväčšie škody. TA3 sa zaväzuje že s poskytnutými finančnými prostriedkami bude nakladať transparentne a zverejní všetky náležitosti ohľadom vynaloženia finančných prostriedkov. Vytvorenie špeciálneho účtu na pomoc obetiam povodní schválilo v zmysle zákona Ministerstvo vnútra SR.

STV NEWS

STV NEWS
Slovenská televízia ubezpečuje všetkých svojich divákov, že priame prenosy z futbalových MS 2010 v Juhoafrickej republike budú môcť sledovať na Trojke prostredníctvom DVB-T, a to už od nedele 13. júna 2010. Od tohto termínu sa v DVB-T nahrádza programová služba STV 2 programom STV 3. Slovenská televízia sa na tom dohodla s prevádzkovateľom digitálneho terestriálneho vysielania, spoločnosťou Towercom, a.s. V piatok 4. júna 2010, po zmene nového usporiadania programových služieb v prvom multiplexe s príchodom ďalšieho vysielateľa, Slovenská televízia prišla o jednu pozíciu v tomto multiplexe. Z dôvodu prebiehajúcej volebnej kampane a povinností, ktoré STV vyplývajú zo zákona č. 333/2004 Z.z. (vyhradiť vysielací čas na politickú reklamu pred voľbami do NR SR a vyčleniť presne definovaný čas pre vysielanie diskusných relácií) bolo nutné ponechať v multiplexe programovú službu STV 2. Od piatka budú mať diváci Slovenskej televízie k dispozícii signál Trojky aj vo vysokom rozlíšení. Signál v tomto formáte bude dostupný prostredníctvom terestriálneho digitálneho vysielania (DVB-T) realizovaného spoločnosťou Towercom, a.s., v nasledovných oblastiach, kde spustenie takéhoto vysielania bolo možné technicky realizovať: - Banská Bystrica - Laskomer: 59.kanál, horizontálna polarizácia - Poniky: 59.kanál, vertikálna polarizácia - Košice - Heringeš: 44.kanál, horizontálna polarizácia - Rožňava: 54.kanál, vertikálna polarizácia Pre sledovanie takéhoto vysielania je potrebné vlastniť televízor alebo set-top-box určený pre príjem HD vysielania vo formáte MPEG-4. Slovenská televízia zároveň ponúkne možnosť HD vysielania aj prevádzkovateľom káblového vysielania, ktorý poskytujú svojim abonentom možnosť sledovať programy v HD formáte.

VOĽBY NAŠE PREMILENÉ

VOĽBY NAŠE PREMILENÉ

Záujem o vysielanie spravodajstva z víkendových parlamentných volieb na Slovensku majú aj zahraničné televízie. Telekomunikačný úrad SR vydal štyrom spoločnostiam krátkodobé povolenia na prevádzku pozemných staníc satelitnej služby SNG, ktoré umožnia uskutočniť televízne prenosy počas konania volieb. Povolenia dostali spoločnosti CET 21 spol. s r.o. z Českej republiky, Česká televize, KIT digital Czech a.s. pre TV Markíza a STV a NOVA TV d.d. z Chorvátska. Okrem uvedených krátkodobých povolení majú celoročné povolenia TV JOJ, TV Markíza, STV a TA3. Informoval o tom hovorca telekomunikačného úradu Roman Vavro. © 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TO JE TV !

TO JE TV !

8. 6. 2010

Zomrel Steven Reuther

Zomrel Steven Reuther

Nicole Eastman a Steven Reuther

V sobotu 5. júna skonal vo veku 58 rokov filmový producent Steven Reuther, ktorý produkoval napríklad snímku Pretty Woman (1990). Podľa vyjadrení rodiny Reuther zomrel vo svojom dome v kalifornskej Santa Monice. Príčinou úmrtia bola rakovina. Steven Reuther začínal koncom 70. rokov v agentúre William Morris Endeavor Entertainment a k produkovaniu filmov sa dostal v nasledujúcej dekáde. Okrem Pretty Woman produkoval napríklad aj snímky Pošli to ďalej (2000) alebo Chceš ma, chcem ťa (2009). V 90. rokoch vytvoril spoločne s hercom Michaelom Douglasom produkčnú spoločnosť Douglas/Reuther Productions, ktorá stála za snímkami Čarodejník (1997) Francisa Forda Coppolu, Lovci levov (1996) a Tvárou v tvár (1997). Jeho posledným projektom bol pripravovaný film Steinbeck's Point of View, ktorý sa má dostať do kín v roku 2012. Informácie zverejnila webová stránka news.bbc.co.uk.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Pokuty naše každodenné

Pokuty naše každodenné
Rada pre vysielanie a retransmisiu uložila pokutu spoločnostiam, ktoré prevádzkujú televízie JOJ a TA3, sankcie však dostalo aj spravodajstvo Slovenského rozhlasu. Až päťtisíc eur zaplatí spoločnosť Mac TV, ktorá vlastní JOJ, za problematické označovanie programov z hľadiska ochrany maloletých v súvislosti s programom Panenstvo na obtiaž z 10. januára. Tri sankcie si vyslúžila spoločnosť C.E.N, ktorá vlastní TA3. Dve tristoeurové pokuty dostali za nedodanie súvislého záznamu Správ z 18. a 20. januára. Musia aj odvysielať oznam o porušení zákona v súvislosti s príspevkom Kauza sociálne podniky, Odvolávanie R. Kaliňáka a Odvolávanie Ľ. Vážneho v rámci Správ z 13. januára. Rovnaký oznam odvysiela aj Slovenský rozhlas za neobjektívne spravodajstvo v príspevku sprostredkúvajúcom názory politológov ku kauze výbušniny a k situácii okolo zavedenia elektronického mýta v rámci večerného Rádiožurnálu 11. januára. Licenčná rada rozhlas dvakrát upozornila, raz pre neobjektívnosť politickej publicistiky v programe Z prvej ruky z 28. decembra 2009 a druhý raz pre neobjektívnosť spravodajstva v príspevku informujúcom o petičnej akcii v Košiciach, ktorú zorganizoval primátor a poslanec mestskej časti Krásna v Košiciach na podporu protestujúcich kamionistov, príspevku informujúcom o dopadoch zavedenia mýta na obyvateľov, nemocnice, sociálne domovy a podobne, príspevku informujúcom o tom, že českí dopravcovia sa snažia obchádzať Slovensko pre problémy pri zavádzaní mýta, pre ktoré uviazli na česko-slovenských hraniciach a príspevku sprostredkujúcom názory politológov na kauzu zabudnutej výbušniny a na kauzu zavedenia elektronického mýta v rámci poludňajšieho Rádiožurnálu z 11. januára. Informoval o tom riaditeľ kancelárie rady Ľuboš Kukliš.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

ART FILM FEST NEWS

ART FILM FEST NEWS
Organizačný tím 18. ročníka Art Film Festu, ktorý sa uskutoční od 18. do 26. júna v Trenčíne a Trenčianskych Tepliciach, prezradil mená svojich ďalších hostí. Ocenenia Hercova misia osobne prijmú herci Gérard Depardieu a Milan Kňažko. Filmový a divadelný herec Milan Kňažko Hercovu misiu prijme v stredu 23. júna, francúzska filmová hviezda Gérard Depardieu v sobotu 26. júna. Ako už je známe, tretím tohtoročným oceneným hercom je Josef Abrhám. Zoznam ocenených dopĺňajú kameraman Stanislav Szomolányi a režisér Václav Vorlíček, ktorí dostanú Zlatú kameru. Program Art Film Festu je v súčasnosti už takmer hotový, na webovej stránke www.artfilmfest.sk je na stiahnutie katalóg. Osemnásty ročník má zatiaľ na programe 239 filmov. Ako na dnešnej tlačovej besede uviedol riaditeľ podujatia Peter Nágel, organizačný tím sa momentálne snaží získať jednu snímku z Ruska, ktorá by mala byť prekvapením pre jedného z ocenených. Podľa jeho slov sú v programe filmy zo všetkých dôležitých festivalov z uplynulých dvanástich mesiacov. Úvodným filmom, patriacim do sekcie Európske zákutia, bude novinka Romana Polańského The Ghost Writer. V Medzinárodnej súťaži hraných filmov bude o cenu Modrý anjel bojovať 14 titulov, napríklad Ak si chcem pískať, pískam, Ako som prežil toto leto, Libanon, Sebbe či Zmrznutá kosť. O cenách rozhodne porota v zložení: jedna z najvýraznejších režisérskych osobností východnej Ázie Ann Hui, francúzska filmová žurnalistka a kritička pôvodom z Iránu Shahle Nahid, herec a producent z Kosova Arben Zharku, rakúska herečka, filmová a divadelná režisérka Johanna Tomek a český scenárista Marek Epstein. V Medzinárodnej súťaži krátkych filmov bude mať medzi 43 snímkami zastúpenie aj slovenská kinematografia, konkrétne Ďakujem, dobre! Mátyása Priklera a Dravý vták Petra Budinského. O oceneniach pre krátkometrážne snímky budú rozhodovať švajčiarska programová zostavovateľka a poradkyňa viacerých filmových festivalov Delphine Lyner, kanadský režisér Denis Chouinard a festivalový kurátor a producent Hiroyuki Tanimoto z Guatemaly. Zaujímavé filmové tituly premietnu na Art Film Feste aj v jedenástich nesúťažných sekciách. Európske zákutia ponúknu okrem spomínanej Polańského novinky aj filmy Unavení slnkom 2: Odpor Nikitu Michalkova, Útočisko Françoisa Ozona, Medové týždne Gorana Paskaljevića, Doktrína šoku Michaela Winterbottoma či Červená kaplnka Madsa Brüggera. Sekcia Slovenská sezóna prinesie niekoľko domácich premiér. Najskôr to bude bábkový animovaný film Kataríny Kerekesovej Kamene a animovaný film Vandy Raýmanovej Kto je tam. Ďalšími sú koprodukčný dokument Vojnové hry režiséra Dariusza Jablońského a dokument Juraja Johanidesa Múry sú vysoké a hrubé. Art Film Fest privíta aj islandského režiséra Fidrika Thóra Fridrikssona a v sekcii Island podľa Fridrikssona prinesie prierez jeho doterajšou tvorbou. Režisér sa tiež lektorsky zúčastní na medzinárodnom dramaturgickom workshope Midpoint. Ďalšie filmy ponúknu sekcie Okolo sveta, Láska a anarchia, To najlepšie z komédie, Hviezdne spomienky, Prísľuby z Východu, Nočná prehliadka, Futbal je náš život a Art Film Fest deťom: Václav Vorlíček uvádza svoje komédie a rozprávky.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

STV NEWS

STV NEWS
Slovenská televízia (STV) má od piatku 4. júna nového vedúceho Hlavnej redakcie športu STV - Jozefa Foltýna. Vymenil doterajšieho šéfredaktora športu televízie Gabriela Kollára. Agentúru SITA o tom informoval hovorca STV Peter Susko. "Mojou ambíciou je skĺbiť zriedkavú kombináciu odborností akými sú šport, televízia a finančníctvo. Prišla totiž doba, v ktorej musíme klásť zvýšený dôraz na dostatočné finančné krytie športových programov. A presne tam vidím svoje poslanie," cituje tlačová správa STV Foltýna. Jozef Foltýn pôsobil v STV rokoch 1985 -1988 a 1996 - 2000 ako externý športový redaktor, komentátor. Pracoval tiež v marketingu a reklame a v posledných rokoch najmä v oblasti finančníctva a projektového manažmentu v bankovom sektore, dodal Susko. © 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TÚ SR NEWS

TÚ SR NEWS
Telekomunikačný úrad SR dáva na vedomie občanom, že s letnou sezónou sa začala aj sezóna krátkodobého, občasného rušenia rozhlasových staníc, ktoré vysielajú v pásme veľmi krátkych vĺn, vzdialenými rozhlasovými stanicami. Rušenie je spôsobované prírodným javom tzv. sporadickou vrstvou Es, ktorá na Slovensku umožňuje krátkodobý príjem rozhlasu napr. z Talianska, Francúzska, Španielska, Turecka a pod., t.j. príjem staníc, ktoré za normálnych podmienok nie je možné terestriálne prijímať. Takémuto druhu rušenia nie je možné efektívne zabrániť a nie je ho potrebné nahlasovať TÚ SR. Občania v prípade rušenia rozhlasového alebo televízneho príjmu sa môžu obrátiť na TÚ SR, ktorý zistí zdroj rušenia. Pred tým, ako sa občania obrátia na úrad a chcú nahlásiť rušenie rozhlasu alebo televízie, mali by sa snažiť minimalizovať možnosť poruchy vo vlastnom zariadení. Bližšie informácie o postupe a kontakty sú dostupné na http://www.teleoff.gov.sk/index.php?ID=64.
Informoval hovorca TÚ SR Roman Vavro.

7. 6. 2010

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Nemecká topmodelka Heidi Klum a jej manžel, britský spevák Seal pripravujú vlastnú reality šou s názvom Love’s Divine, v ktorej budú pomáhať iným párom dosiahnuť vzťah plný harmónie a lásky. Pre magazín People to potvrdila modelkina hovorkyňa. "Heidi a Seal obnovovaním svojich manželských sľubov už inšpirovali množstvo ľudí. A po tom, čo s nápadom o vlastnej reality šou súhlasili aj členovia rodiny a ich priatelia, tak sa rozhodli, že by takto mohli pomôcť aj iným párom, aby prežívali takéto špeciálne momenty. Napríklad, ak niekto nemohol mať svadbu, po akej vždy túžil, tak mu ju pomôžu zariadiť aspoň na druhý pokus," uviedla hovorkyňa, podľa ktorej je receptom na úspech ich pripravovanej reality šou už len fakt, aká je Klum úžasná matka a manželka. Tridsaťsedemročná Klum uviedla, že každoročným obnovovaním manželských sľubov si s manželom upevňujú vzťah. "Je to pre nás niečo špeciálne, čím si navzájom vyznávame lásku a posilňujeme tak náš vzťah," vysvetlila topmodelka, ktorá má so Sealom tri spoločné deti - synov Henryho, Johana a dcéru Lou. Okrem toho dvojica vychováva aj Heidinu dcéru Leni z predchádzajúceho vzťahu s magnátom Formuly 1 Flaviom Briatorem.
© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Dánsky karikaturista Kurt Westergaard, ktorý sa stal známym kontroverznou karikatúrou proroka Mohameda, oznámil dnes odchod do dôchodku. Výtvarník novín Jyllands-Posten sa v júli dožije 75 rokov. "Človek musí v určitom bode prestať," uviedol Westergaard podľa agentúry AP. Vyjadril zároveň nádej, že jeho odchod do penzie pomôže "znížiť teroristickú hrozbu" voči denníku, kde pracoval uplynulých 27 rokov. Westergaardova karikatúra islamského proroka s bombou v turbane bola jednou z dvanástich, ktoré dánsky denník uverejnil v septembri 2005. V moslimskom svete to vyvolalo rozhorčenie a masové protesty. Proti Westergaardovi a jeho novinám došlo najmenej k trom pokusom o teroristický útok. Zdroj: AP

Administratíva amerického prezidenta Baracka Obamu kritizuje dlhoročnú redaktorku Bieleho domu Helen Thomasovú za kontroverzné vyjadrenia o Izraeli. Tlačový tajomník Bieleho domu Robert Gibbs ich dnes nazval "útočnými a trestuhodnými". Thomasová, redaktorka novín Hearst, sa ospravedlnila za komentáre zachytené na videozázname webovej stránky www.rabbilive.com. Thomasová na zázname z 27. mája, hovorí, že Izraelčania by mali "dopekla, odísť z Palestíny," a ísť "domov" do Nemecka, Poľska alebo USA. Reportérka sa za svoje výroky ospravedlnila na svojej webovej stránke. Gibbs dodal, že jej vyjadrenia "neodrážajú názor väčšiny tunajších ľudí a určite nie názor administratívy" Obamu.

Copyright © TASR 2010

Národné kolo Ceny Európskeho parlamentu

Národné kolo Ceny Európskeho parlamentu
Víťazmi národného kola Ceny Európskeho parlamentu za žurnalistiku sa stali Táňa Rundesová z denníka Hospodárske noviny, Renáta Goldírová zo Slovenského rozhlasu a Martina Štefániková z TV Trenčín. Víťazné príspevky trojice novinárok postupujú do európskeho kola, v ktorom budú súťažiť s národnými víťazmi z ostatných členských krajín Európskej únie. Národný víťaz v kategórii internet nebol nominovaný. Agentúru SITA o tom informovala Ivana Janíková Stavrovská z Informačnej kancelárie Európskeho parlamentu na Slovensku. V kategórii tlač získala nomináciu Táňa Rundesová za článok "Kartely sa rodia aj pri káve“, v ktorom sa podrobne venuje téme kartelových dohôd. Na konkrétnych príkladoch poskytuje informácie o tom, na čo si dať pozor pri dohodách s konkurenciou alebo ako sa zachovať pri kontrole úradov. Národnou víťazkou v kategórii rozhlasových príspevkov je Renáta Goldírová s novým programom Eurožurnál. Priamo z Bruselu v ňom prináša týždenný súhrn udalostí, ktoré hýbu Európskou úniou - stav gréckej ekonomiky a pohľad na to, či a ako pomôcť tejto krajine. V reportáži sa venuje stratégii Európa 2020 a aj tomu, čo prinesie pre Slovensko. Martinu Štefánikovú z TV Trenčín nominovali v kategórii televízia za reportáž o aktivitách Trenčianskeho samosprávneho kraja v Bruseli. Prostredníctvom reportáže sa obyvatelia trenčianskeho regiónu majú možnosť dozvedieť o činnosti Domu slovenských regiónov v Bruseli, predovšetkým zastúpenia Trenčianskeho samosprávneho kraja, a tiež o konkrétnych príkladoch spolupráce s európskymi inštitúciami. Porotcovia ocenili žurnalistickú kvalitu príspevkov a tiež spôsob, akým sa novinárom podarilo sprostredkovať európske témy čitateľom, divákom a poslucháčom. Porota pozitívne hodnotila výber tém víťazných príspevkov a rovnako aj komplexnosť ich spracovania. Národných kandidátov v jednotlivých kategóriách vybrala porota v zložení: vedúca zahraničnej redakcie agentúry SITA Helga Dingová, člen predstavenstva Slovenského syndikátu novinárov Ján Füle a šéfredaktor internetového portálu EurActiv.sk Radovan Geist. Európsky parlament udelí Cenu za žurnalistiku tento rok po tretíkrát. Cenou za žurnalistiku chce vyzdvihnúť úsilie tých novinárov, ktorí sa zaoberajú európskou integráciou a pomohli občanom EÚ lepšie porozumieť, ako fungujú európske inštitúcie. Víťaz každej kategórie na európskej úrovni si odnesie finančnú odmenu 5 000 eur. © 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Dva a pol roka nepodmienečne

Dva a pol roka nepodmienečne
Na dva a pol roka nepodmienečne dnes odsúdil Okresný súd v Malackách bývalého televízneho moderátora Rastislava Ž. Súd ho uznal za vinného zo smrti päťročného Tomáška Žilavého. Zároveň mu uložil trest zákaz riadiť motorové vozidlá na päť rokov. Rozsudok zatiaľ nie je právoplatný. Potvrdilo to agentúre SITA hovorca Krajského súdu v Bratislave Pavol Adamčiak s tým, že ešte pokračuje odôvodňovanie rozsudku. Po ňom sa vyjadria strany konania, či sa voči verdiktu odvolajú, alebo nie, respektíve, či si ponechajú na toto rozhodnutie zákonnú lehotu. Tragická nehoda sa stala v júli 2008 za Rohožníkom. Exmoderátor si rozsudok nevypočul. Pôvodne dostal trestným rozkazom rovnako dva a pol roka väzenia a zákaz činnosti vedenia vozidla na päť rokov. Jeho obhajca však proti rozhodnutiu podal odpor, sudca preto nariadil pojednávanie. Bývalý moderátor Rastislav Ž. pri nehode v júli 2008 za Rohožníkom, pri ktorej zomrel päťročný chlapec, prekročil maximálnu povolenú rýchlosť. Počas pojednávania v apríli to potvrdili súdni znalci. Podľa znaleckého posudku Antona Guštaru išiel Rastislav Ž. na svojom Audi pred nehodou rýchlosťou 142 km/h, podľa znalca obhajoby Jána Borloka 121 km/h. Zákruta, v ktorej sa nehoda stala, sa podľa prvého znalca dala teoreticky prejsť v rýchlosti 124 km/h, podľa druhého v rýchlosti 126 km/h. Riaditeľ Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline Gustáv Kasanický potvrdil, že oba posudky považuje z pohľadu metodiky meraní za prijateľné. Posudok znalca Borloka však podľa neho nie je komplexný a rýchlosť nehody mohla byť o niečo vyššia. V rámci intervalu 115 až 127 km/h, ktorý Borlok uviedol, by Kasanický posunul hornú hranicu rýchlosti na 130 km/h. Znalci rozdielnosť rýchlosti odôvodnili odchýlkami v spomalení, ktoré udávali do vzorcov a ďalšími technickými detailmi. Znalec prokuratúry Guštara spresnil, že podľa jeho prepočtov Rastislav Ž. do dieťaťa narazil v rýchlosti 103 km/h a do stromu narazilo vozidlo v rýchlosti 78 km/h. Borlok rýchlosť nárazu do cyklistov neuvádza, do stromu podľa neho audi narazilo v rýchlosti 73 km/h. Obaja znalci sa zhodli, že príčinou nehody bola neprimeraná rýchlosť. Guštara si myslí, že obžalovaný by pre vysokú rýchlosť havaroval tak či tak, aj keby v zákrute nešli cyklisti. Skupinka na bicykloch podľa neho neporušila dopravné predpisy, šla technicky správne asi meter od kraja cesty. Zabrániť nehode pre krátkosť času cyklisti nemohli, vyjadril sa Guštara. Brzdná dráha auta dosiahla 56,3 metra, okrem protiblokovacieho systému ABS, ktorý zabraňuje zablokovaniu kolies v prípade brzdenia stopy na ceste poukazujú aj na reakciu elektronického stabilizačného systému ESP, ktorý predchádza šmyku vozidla. © 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Oslepený Rastislav

Oslepený Rastislav Svätopluk, Jednotka - 154 tisíc divákov,3,3 % sledovanosť,8,9 % share.

Svätopluk - odhalenie sochy , Jednotka-231 tisíc divákov,4,9 % sledovanosť, 13,1 % share

Na svätého Norberta už zima ide do čerta

Na svätého Norberta už zima ide do čerta

Jednotka o chĺpok lepšie, Dvojka lepšie a Trojka horšie.

JOJ horšie a JOJ PLUS výborne.

Markíza horšie, ale nad 30 %. TV DOMA tiež horšie, i keď len o chlp.

TA 3 vynikajúco aj vďaka povodniam.

Primetimový rozdiel medzi Jednotkou a JOJ klesol na 9,39 %.

Markíza - 30.82 %

TV DOMA - 2.23 %

Jednotka - 13.50 %

Dvojka - 2.62 %

Trojka - 0.77 %

TV JOJ – 20.17 %

JOJ PLUS- 3.25 %

TA 3 - 3.10 %

MTV Movie Awards

MTV Movie Awards
Americká herečka Sandra Bullock vystúpila v televízii po prvý raz po tom, čo sa rozišla s manželom Jessem Jamesom. Urobila tak na odovzdávaní filmových cien MTV, na ktorých si prevzala Generation Award. Publikum ju za to odmenilo standing ovation. Štyridsaťpäťročná herečka využila priestor na ďakovnú reč, aby objasnila niektoré správy v médiách. "Po prvé: nie som mŕtva," a pobozkala herečku Scarlett Johansson. "Bez ohľadu na to, čo ste mohli nedávno vidieť alebo počuť, milujem to, čo robím a nikam neodchádzam," dodala. Bullock už pred MTV Movie Awards prevzala cenu na podujatí Guys Choice televíznej stanice Spike, no záznam sa odvysiela až 20. júna. Na odovzdávaní filmových cien MTV však vládla sága Twilight a jej herecké hviezdy, keď Twilight sága: Nov sa stal najlepším filmom. Ďalšie ceny putovali do rúk Kristen Stewart a Roberta Pattinsona - v kategóriách Najlepší filmový bozk a najlepší ženský aj mužský herecký výkon. Britský herec Robert Pattinson okrem toho získal titul Svetová superhviezda. Upírska sága tak na víťazstvo pretavila všetkých päť nominácií. Komédia Vo štvorici po opici, ktorá so šiestimi nomináciami vládla zoznamu kandidátov a kandidátok na MTV Movie Awards, premenila na víťazstvo dve - a to vďaka Zachovi Galifianakisovi v kategórii Najlepší komediálny herecký výkon a Kenovi Jeongovi za Najlepší "WTF moment". Ďalšej z trojice snímok s najviac nomináciami - sci-fi Avatar, neudelili diváci a diváčky v hlasovaní ani jednu trofej. Odovzdávanie cien moderoval americký herec a komik Aziz Ansari.

Víťazi a víťazky MTV Movie Awards: Najlepší film: Twilight sága: Nov (2009) ; Najlepší komediálny herecký výkon: Zach Galifianakis - Vo štvorici po opici ; Svetová superhviezda (nová kategória): Robert Pattinson - Twilight sága: Nov ; Najlepší ženský herecký výkon: Kristen Stewart - Twilight sága: Nov ; Najlepší mužský herecký výkon: Robert Pattinson - Twilight sága: Nov ; Najlepší filmový zloduch: Tom Felton - Harry Potter a polovičný princ ; Najlepší filmový súboj: Beyoncé Knowles vs. Ali Larter - Posadnutá ; Najlepší filmový bozk: Kristen Stewart a Robert Pattinson - Twilight sága: Nov ; Najlepší "WTF moment": Ken Jeong - Vo štvorici po opici ; Best Scared As S**t Performance (Najlepší vydesený herecký výkon) - nová kategória: Amanda Seyfried - Jennifer's Body ; Prelomový herecký výkon: Anna Kendrick - Lietam v tom ; Biggest Badass Star (nová kategória): Rain - Ninja Assassin ; MTV Generation Award: Sandra Bullock © 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

6. 6. 2010

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Miliardy divákov budú sledovať nadchádzajúce MS vo futbale pri televíznych prijímačoch. Medzinárodná futbalová federácia (FIFA) požiadal všetky členské krajiny o minimálny odhad sledovanosti šampionátu. Najviac televíznych divákov bude mať šampionát pochopiteľne v najľudnatejšej krajine sveta v Číne. Signal China Central Television (CTV), ktorá naživo odvysiela všetkých 64 zápasov turnaja, je dostupný pre 97 % obyvateľov 1,3 miliardovej veľmoci. Zápasy MS pred štyrmi rokmi sledovalo v Číne viac ako 900 miliónov televíznych divákov. Tento rok sa očakáva prekonanie hranice jednej miliardy televíznych futbalových fanúšikov. CTV zaplatila za televízne práva 292 miliónov dolárov. Ďalší silný hráč na ázijskom televíznom trhu je panázijská stanica ESPN-Star, ktorá získala práva na MS pre južnú Áziu za 40 miliónov USD. Prenosy v angličtine a hindskom jazyku budú dostupné pre 140 miliónov Indov. V Japonsku sa stalo držiteľom televíznych práv konzorcium verejnoprávnej stanice NHK a súkromných vysielateľov, ktorí spolu zaplatili 190 miliónov dolárov. FIFA predpokladá, že nadchádzajúce MS v Juhoafrickej republike na komerčných aktivitách "zarobia" 3,5 miliardy USD, z toho výnosy za televízne práva by mali dosiahnuť až 2,5 miliardy
Desiatky ukrajinských novinárov si na tlačovú konferenciu prezidenta Viktora Janukovyča obliekli tričká s nápisom Zastavte cenzúru. Stalo sa tak v čase rastúceho znepokojenia týkajúceho sa práv novinárov za jeho vlády. Janukovyč médiá uistil, že zdieľa ich názor, a prisľúbil, že "na nikoho z vás nikto netlačí a nikto na vás nebude vyvíjať nátlak". Dokonca prijal jedno zo spomínaných tričiek, ktoré mu podal jeho telesný ochranca. Prezident tiež prečítal list podpísaný niekoľkými ukrajinskými novinármi a požiadal bezpečnostné služby a ministerstvo vnútra, aby obvinenia z obmedzovania novinárskej slobody preverili. "Chcem s vami spolupracovať, aby sme spoločne našli spôsoby, ako odstrániť útoky na slobodu tlače. Ak nastanú konkrétne prípady, budem pripravený podporiť tieto aktivity (odstránenie útokov) spolu s vami," povedal prezident. Novinári z ukrajinských súkromných televíznych spoločností 1+1 a STB minulý mesiac spísali petíciu, v ktorej sa sťažovali na zintenzívnenie cenzúry za vlády prokremeľského prezidenta Janukovyča. Ako uviedli, niektoré konkrétne otázky sa v krajine stali tabu. Sloboda tlače na Ukrajine je považovaná za jeden z mála pretrvávajúcich pozitívnych výsledkov oranžovej revolúcie, ktorou sa k moci dostali prozápadní lídri. Tých však v tohtoročných voľbách porazil kedysi zvrhnutý Janukovyč.
© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Egyptské úrady odopreli americkému novinárovi Jamesovi Buckovi vstup do krajiny. Žurnalista, ktorý pracuje na voľnej nohe, dnes informoval, že ho egyptská polícia v piatok nakrátko zadržala na letisku v Káhire, kam pricestoval z Dubaja. Buck ďalej uviedol, že mu znemožnili vstúpiť do krajiny a musel sa vrátiť lietadlom späť do Spojených arabských emirátov. Novinár na svojom profile na webovej stránke Twitter napísal, že mu Egypťania neposkytli žiadne vysvetlenie pre svoje konanie. Pracovníci káhirského letiska pre tlačovú agentúru AP povedali, že Buck sa nachádzal na zoznam osôb, ktoré nemajú povolený vstup do krajiny za očierňovanie Egypta v článkoch týkajúcich sa občianskych nepokojov z roku 2008 v tomto arabskom štáte. Amerického novinára Jamesa Bucka zadržali v Egypte v roku 2008. Písal tam o štrajku robotníkov v priemyselnom meste Mahalla al-Kubrá na severe krajiny. Copyright © TASR 2010