DALITO!

9. 4. 2010

Európska cena pre mladých žurnalistov 2010

Európska cena pre mladých žurnalistov 2010
Tretí ročník Európskej ceny pre mladých žurnalistov 2010 už má svojich národných víťazov, medzi nimi aj zo Slovenska. Ako ďalej agentúru SITA informovala Helena Kanderková z Omnimedia Public Relations, za Slovensko sa národným víťazom stal Radovan Potočár so svojím príspevkom "Môj tajný európsky sen“ publikovanom na portáli ww.blog.sme.sk. Z celkového počtu 20 slovenských súťažných príspevkov porota označila ako druhý najlepší reportážny príspevok Ľudmily Jančigovej s názvom "Moja obec – môj svet Taormina“, odvysielaný v Slovenskom rozhlase. Tretím najlepším príspevkom súťaže je podľa poroty článok Andreja Ruščáka s názvom "Koniec druhej svetovej vojny“, uverejnený na portáli www.nekorektne.com. Do celoeurópskej súťaže bolo prihlásených viac ako 1000 príspevkov, z ktorých národné poroty vo všetkých 35-tich zúčastnených krajinách vyberali tie najlepšie. Článok slovenského národného víťaza Radovana Potočára - "Môj tajný európsky sen“ zachytáva autorove pocity pri návšteve Paríža a konfrontuje ich so zmenami, ktoré u nás nastali po páde železnej opony. Zároveň poukazuje na rozmanitosť a multikultúrnosť Európy a Európanov a zamýšľa sa nad novými výzvami, pred ktorými Európa stojí. Porota pri víťaznom článku ocenila autorovu schopnosť vyjadriť svoju subjektívnu predstavu o budúcnosti Európy a zaujímavý osobný vklad. Článok dokázal podľa členov poroty zaujať čitateľa od začiatku až do konca. Zároveň ocenili veľmi slušnú štylistickú úroveň príspevku. Súťažné príspevky hodnotila národná porota v zložení Samuel Brečka - publicista a dekan Fakulty masmédií Bratislavskej vysokej školy práva, Ľubica Pilzová - moderátorka a zahraničná redaktorka TV Markíza a Richard Šümeghy - redaktor zahraničného spravodajstva Slovenského rozhlasu. Porota rozhodla o víťazovi na základe závažnosti informácií vo vzťahu k téme, originality, novinárskeho štýlu a kvality písomného prejavu, schopnosti upútať čitateľovu pozornosť a úsilia vynaloženého pri príprave článku. Porota tiež pozitívne zhodnotila kvalitu a pestrosť prihlásených príspevkov. Víťazné články uverejnia na webstránke súťaže http://www.EUJournalist-award.eu a publikujú v osobitnej brožúre. Súťaž Európska cena pre mladých žurnalistov 2010 už po tretí krát vyhlásila Európska komisia, Generálne riaditeľstvo pre rozšírenie. Témou súťaže, ktorá prebiehala od 1. októbra 2009 do 28. februára 2010, bolo rozšírenie Európskej únie a vízia budúcnosti Európy. Svoje publikované rozhlasové, tlačové, alebo internetové príspevky mohli posielať novinári a študenti vo veku od 17 do 35 rokov z 35-tich krajín Európy. Všetkých národných víťazov čaká v máji kultúrno-historická cesta do Istanbulu, ktoré je jedným z Európskych hlavných miest kultúry pre tento rok. Zavŕši ju konferencia, kde si budú môcť svoje vízie a názory konfrontovať s renomovanými medzinárodnými analytikmi na európsku kultúru, identitu a rozšírenie EÚ. © 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

...a just

...a just
Už sa Gaba tešíme. Kedysi Ing. Gabriela Filová je dnes Gabriela Mária Rebecca Justh. Poznáme ju hlavne z pôsobenia v Slovenskej televízii ako riadiaceho pracovníka a potom aj ako dodávateľa rôzych programov. Budeme mediovať ?

STV NEWS

STV NEWS

Strany Sloboda a solidarita a Most-Híd žiadajú Slovenskú televíziu (STV), aby zmenila dramaturgiu pripravovaných špeciálnych relácií O päť minút dvanásť. STV avizovala, že v tejto relácii sa v najbližších týždňoch vystrieda bez oponenta šesť predstaviteľov parlamentných strán podľa výsledkov parlamentných volieb z roku 2006. Už túto nedeľu bude v relácii zástupca KDH. „Relácia v podobe, akú STV plánuje na najbližšie týždne, zásadným spôsobom zasahuje do súťaže politických strán pred voľbami do NR SR,“ uviedol dnes na tlačovej besede predseda SaS Richard Sulík. Ak STV nezmení formát, obe strany sa obrátia na Radu STV ako aj na Radu pre vysielanie a retransmisiu. Predseda Most-Híd Béla Bugár upozornil, že STV je verejnoprávna inštitúcia, ktorá je financovaná z koncesií a daní všetkých občanov, teda aj voličov neparlamentných strán, preto by aj neparlamentné strany mali v STV dostávať priestor. Podľa jedného z lídrov SaS Daniela Krajcera doterajšia prax pre účasť politikov v televíziách bola taká, že sa brali do úvahy preferencie strán vo viacerých agentúrach. „Vie si niekto predstaviť, že pred rokom 2002 by nebol do relácií pozývaný Smer-SD, alebo pred voľbami v roku 2006 SNS,“ opýtal sa Krajcer. Podľa neho reálne hrozí porušenie niektorých zákonov i Ústavy SR. „Ak chce STV dokázať, že nie je slúžkou vládnych strán, musí toto rozhodnutie zmeniť,“ vyhlásil Krajcer. © 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Kreatívny riaditeľ časopisu .týždeň Róbert Csere obhájil minuloročný titul obrazového editora roka na svetovej fotožurnalistickej súťaži The Best of Photojournalism 2010. Spolu s obrazovou redaktorkou Vladimírou Pčolovou skončili v kategórii Magazine Picture Editor of the Year pred editormi týždenníka Newsweek a magazínu Mother Jones. V kategórii denníkov sa obrazovými editormi roka stali zástupcovia denníkov The Dallas Morning News a Los Angeles Times. Navyše .týždeň, zastúpený Róbertom Cserem, Vladimírou Pčolovou a fotoreportérom Andrejom Bánom, získal až 9 z celkových 35 udelených cien za obrazové editovanie časopisov a skončil tak na prvom mieste v počte získaných ocenení pred týždenníkmi Sports Illustrated a Newsweek (každý po 7 cien). Týždenník .týždeň dokázal vyhrať tri z deviatich kategórií pre obrazové editovanie magazínov, čo ho tiež radí na prvé miesto v počte získaných prvých miest. Okrem hlavnej kategórie Magazine Picture Editor of the Year zvíťazil ešte v kategórii Magazine Personality Profile or Lifestyle Story a Magazine Illustrative Story. V kategórii Magazine Illustrative Story získal aj druhé miesto, v kategórii Magazine Personality Profile si okrem víťazstva odniesol aj tretiu cenu a jednu čestnú cenu. V ďalšej kategórii Magazine Story Opener získal ešte jedno tretie miesto spolu s dvoma čestnými cenami. Súťaž The Best of Photojournalism organizuje každoročne americké National Press Photographers Association, najväčšie fotožurnalistické združenie na svete. Ceny sa udeľujú v štyroch sekciách súťaže: za televíznu a internetovú obrazovú žurnalistiku, za fotografie a za obrazové editovanie časopisov a denníkov. Do tohtoročnej súťaže bolo prihlásených viac ako 50 000 príspevkov zo 147 krajín sveta. The Best of Photojournalism sa považuje spolu s World Press Photo a Pictures of the Year International za najprestížnejšiu svetovú fotožurnalistickú súťaž. Galériu ocenených prác časopisu .týždeň nájdete na nasledujúcich linkách: http://www.bestofphotojournalism.com/2010/photo_editing/winners/?cat=M08 http://www.bestofphotojournalism.com/2010/photo_editing/winners/?cat=M04 http://www.bestofphotojournalism.com/2010/photo_editing/winners/index.php?cat=M04&place=2nd http://www.bestofphotojournalism.com/2010/photo_editing/winners/?cat=M07 http://www.bestofphotojournalism.com/2010/photo_editing/winners/index.php?cat=M07&place=3rd http://www.bestofphotojournalism.com/2010/photo_editing/winners/index.php?cat=M07&place=HM1 http://www.bestofphotojournalism.com/2010/photo_editing/winners/index.php?cat=M03&place=3rd http://www.bestofphotojournalism.com/2010/photo_editing/winners/index.php?cat=M03&place=HM1 http://www.bestofphotojournalism.com/2010/photo_editing/winners/index.php?cat=M03&place=HM2 © 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

„Vraj to možno aj bola sabotáž. Viete, hovorí sa, všetko, čo je dobré, sa rodí ťažko, ale dotancovali sme to do konca a to je dôležité, i keď sme najprv boli naozaj prekvapení." Diana Mórová

" To sa dalo aj čakať, ale nie zo strany televízie, pretože my sme tú skúšku mali včera aj dnes a všetko fungovalo, klapalo a nechápem, prečo by zrazu vysielače nešli. " Peter Batthyány

"Teraz som podal žalobu iba na pána, ktorý ma nazval bielym koňom." Rastislav Bilas

„Niektoré programové vyhlásenia mi pripadajú ako keby vznikali mimo času a priestoru. Nie je zložité vymyslieť 120 bodov programu, a keď si k tomu dáte jointa, ide to ešte lepšie.“ Pavol Paška

"Maďarsko má najstabilnejšie a najudržateľnejšie hospodárenie na svete. " Gordon Bajnai, maďarský premiér

„To som nezažil vo svojej sudcovskej kariére nikde, v nijakej krajine EÚ,aby diplomati svojou prítomnosťou strašili členov disciplinárnych senátov. Nechodia na kauzu Okoličányho, ale na tých sudcov, ktorí nám Okoličányho púšťajú z väzby. Či sa toto nedá považovať za zastrašovanie?" Aj Lajčák povedal, že nie sme banánová republika ani krajina, aby nám dávali vyučovanie o sudcovskej nezávislosti Američania, ktorí majú Guantánamo, ľudské práva, najviac justičných vrážd, kde sudcov volia občania, čiže politické strany. „ Štefan Harabin

"Zásadne nesúhlasím s vašimi konštatovaniami o ovládnutí finančných prostriedkov fondu ,nečestnými podnikateľmi a lobistami, o bezprecedentnom porušovaní antidiskriminačného zákona a iných právnych predpisov fondom či o konaní fondu v rozpore s podmienkami a princípmi štátnej pomoci." Píše aj, že nemôže akceptovať ani "nepodložené a neurčité tvrdenie o tom, že niektorí členovia orgánov fondu vykonávajú svoju činnosť v situácii konfliktu záujmov a v rozpore s právnymi normami SR. Som nútený označiť vaše tvrdenia či obvinenia za mylné a nerád by som bol nútený označiť ich aj za úmyselne nepravdivé. Predpokladám, že pre vás ani nikoho, kto chce v našom audiovizuálnom priestore pokojne žiť a pracovať, by nebolo prospešné, keby sa z fondu stal účelovo použitý objekt predvolebného politického súboja. Nepovažujem za rozumné ani statočné utekať s každým problémom rovno do Bruselu tak, ako kedysi niektorí súdruhovia utekali do Moskvy." Martin Šmatlák

"Vážený pán riaditeľ, ak v tomto nevidíte konflikt záujmov, tak je ťažké viesť s vami ďalšiu diskusiu." Zuzana Piussi Šmatlákovi

Zomrel Malcom McLaren

Zomrel Malcom McLaren

V New Yorku dnes ráno zomrel punkový impresário, manažér skupiny Sex Pistols, Malcom McLaren (†64). Britský umelec podľahol rakovine. prevezú do rodného Londýna, kde ho pochovajú, uvádza na svojich stránkach anglický denník The Independent. "Mal rakovinu, ale v poslednom čase bol plný zdravia , ktoré sa však rýchlo zhoršilo," povedal jeho hovorca Les Molloy. Podľa neho bude umelec pochovaný na londýnskom cintoríne Highgate. McLaren je spolu so svojou bývalou manželkou, návrhárkou Vivienne Westwood považovaný za zakladajúcu postavu britskej verzie punkového hnutia. V roku 1975 sa stal manažérom Sex Pistols. K úspechu skupiny, ktorá sa neskôr rozpadla, prispel aj McLarenov cit pre škandály a prácu s médiami. McLaren sa potom venoval vlastnej hudobnej kariére , zaujímali ho napríklad hip hop či elektronická hudba. Známa je napríklad jeho spolupráca s francúzskou herečkou Catherine Daneuve. McLaren sa narodil 22. januára 1946 na predmestí Londýna. V prvej polovici 70. rokov sa presunul do Spojených štátov, kde sa stal manažérom americkej skupiny New York Dolls, ktorá sa počíta medzi predchodcov punkových kapiel. Úspech však zaznamenal až po návrate do Británie so Sex Pistols. Copyright © ČTK 2010

8. 4. 2010

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Americký golfista Tiger Woods sa prvý raz od vypuknutia škandálu s niekoľkými mimomanželskými pomermi objaví v televíznej reklame. Jeho ľudské zlyhanie sa rozhodla zužitkovať v prospech svojich marketingových cieľov spoločnosť Nike, ktorá jeden zo svojich spotov sprevádza sugestívnymi otcovskými vetami odkazujúcimi na Woodsove chyby. "Chcel by som vedieť, nad čím si premýšľal. Chcel by som vedieť, čo si cítil. Či si sa poučil," cituje monológ stredajšie vydanie Wall Street Journal. Reklamná kampaň je načasovaná na obdobie, keď sa svetová golfová jednotka po piatich mesiacoch vracia do profesionálneho turnajového kolotoča. Vo štvrtok sa začne jeho účinkovanie na podujatí Masters v Augusta National Golf Clube. Po značne diskreditujúcom odhalení odvrátenej strany Woodsovho osobného života sa od Američana odvrátilo viacero sponzorov. Nike mu za reklamu platí 40 miliónov dolárov ročne.

Thajská vláda vo štvrtok zablokovala 36 internetových stránok a zavrela niekoľko televíznych a rozhlasových staníc, ktoré sú lojálne opozičnému hnutiu takzvaných Červených tričiek. Stúpenci zvrhnutého expremiéra Thaksina Šinawatru už niekoľko dní blokujú obchodné a turistické centrum Bangkoku a odmietajú opustiť svoje pozície. Premiér preto vyhlásil v oblasti výnimočný stav, čo dáva armáde právomoc proti demonštrantom zasiahnuť silou. Úrady tiež môžu rôznym spôsobom obmedziť občianske práva. Premiér Abhisit Vetčačiva je pod stále väčším tlakom opozičného hnutia, ktoré ho žiada, aby rozpustil parlament a vyhlásil nové voľby. Predseda vlády pohrozil, že teraz to bolo iba zablokovanie médií. Neskôr môže prísť zákaz pre rečnícke prejavy na zhromaždeniach. Politická situácia v ázijskej krajine sa už prejavila aj krízou na finančných trhoch. Premiér Vetčačiva tiež pre mimoriadnu situáciu odvolal účasť na summite Združenia krajín juhovýchodnej Ázie (ASEAN). Jeho účastníci ho kritizovali za nezvládnutú situáciu v krajine.
© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrel Christopher Cazenove

Zomrel Christopher Cazenove

Britský herec Christopher Cazenove, známy ako Ben Carrington zo seriálu Dynastia (1981), zomrel v stredu vo veku 66 rokov. Ako uviedla vo vyhlásení jeho rodina, Cazenove naposledy vydýchol po "hrdinskom boji so septikémiou" (otravou krvi). "Zomrel v pokoji obklopený tými, ktorých najviac miloval," uviedla vo vyhlásení jeho agentka. Posledné dni strávil v londýnskej Nemocnici sv. Tomáša, otravu krvi mu zistili koncom februára. "Všetci, ktorí ho poznali a milovali, sú zdrvení stratou úžasného človeka, ktorý ovplyvnil tak veľa životov," dodala jeho agentka. Len pred týždňom pritom zomrela aj ďalšia hviezda Dynastie - John Forsythe, ktorý hral magnáta Blakea Carringtona, brata Bena Carringtona. Informácie zverejnila webová stránka news.bbc.co.uk. © 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

PSYCHO

PSYCHO
Oprava sťažnosti Dňa 24.03.2010 som prostredníctvo elektronického formulára podal sťažnosť, pre nezákonnú cenzúru, ktorej sa mohol dopustiť moderátor publicistickej TV relácie "Sféry dôverné", vysielanej na STV 2, kde som nesprávne uviedol, že relácia bola odvysielaná dňa 17.03.2010 o 22 hod., pričom správny deň odvysielanie relácie, ktorej sa týka mnou podaná sťažnosť, je 24.03.2010 Preto Vás žiadam, aby ste vzali na vedomie, že v podanej sťažnosti som urobil chybu,kde som uviedol nesprávny deň odvysielania relácie ako aj nesprávny deň podania sťažnosti, čo vzniklo posunom v kalendári o jeden týždeň Túto chybu opravujem Sťažnosť Týmto podávam sťažnosť, pre nezákonnú cenzúru, ktorej moderátor publicistickej TV relácie "Sféry dôverné", vysielanej na STV 2 dňa 24.03.2010 o 22 hod., podrobil mnou položené otázky diskutujúcim, o zodpovedanie ktorých som mal záujem, čím sa moderátor dopustil hrubého nezákonného zásahu do plurality názorov Po tom, čo bola v uvedenej TV relácii redaktorom vyslovená verejná výzva, aby diváci telefonovali do redakcie na zverejnené telefónne číslo 02 654 29 166, ktoré sa zobrazilo na TV obrazovke som nadiktoval otázky, ktoré však boli podrobené cenzúre, čo je hrubí nezákonný zásah do plurality názorov Položil som viacero otázok, ktoré moderátor podrobil cenzúre tým, že mnou položené otázky diskutujúcim, moderátor netlmočil v autentickom znení, tak ako som ich ja diskutujúcim položil, ale moderátor otázky obsahovo a významovo pozmenil, čim sa cítim podvedený, lebo nebola splnená verejne vyslovená výzva moderátora, že diskutujúci zodpovedajú otázky televíznych divákov, čo je hrubí nezákonný zásah do plurality názorov Položil som otázku 1, Či je pravda, že talmud obsahuje rasistické ustanovenia preto, že sa na internete šíria správy o tom, že talmud má obsahovať napríklad to, že Židia sa majú nežidom vyhýbať, ako niečomu nečistému že všetci nežidia sa stanú otrokmi Židov a či je talmud verejnosti dostupný, rovnako ako biblia a ak áno, tak kde je možné si prečítať pravú verziu talmudu

CENZUROVANÁ OTÁZKA položená redaktorom bola zredukovaná na otázku, ktorá už nemala mnou zadaný kontext: Kde je možné si prečítať talmud 2, Či je sionizmus v súlade s talmudom CENZUROVANÁ OTÁZKA položená redaktorom bola zmenená na otázku z iným obsahovým významom Aký je rozdiel medzi talmudom a sionizmom Mám zato, že išlo o nepovolenú cenzúru, ktorej boli moje otázky podrobené a redaktor takto úmyselne manipuloval spoločenskú diskusiu, čo je hrubí nezákonný zásah do plurality názorov, ktorý má za následok, že redaktor týmto oslabil dôveru v nezávislosť a nestrannosť verejnoprávnej TV a týmto postupom vo mne vzbudil podozrenie, že čelíme sionistickému sprisahaniu, ktorého cieľom je zmariť objasnenie podozrenia zo zneužívania Židovského učenia na šírenie ideológie sionizmu, ktorú aj časť Židov označujú za zločineckú . Ja mám záujem na objasnení mnou položených otázok, lebo sú tu dôkazy, že v Židovskej komunite prebieha nezmieriteľný ideologický boj sionistov z nesionistami a preto je potrebné umožniť necenzurovanú spoločenskú diskusiu o týchto otázka, ktorú redaktor cenzúrou zmaril, čo je hrubí nezákonný zásah do plurality názorov . Preto žiadam, aby moja sťažnosť bola prešetrená a o výsledku šetrenia a zisteniach, ako aj opatreniach a treste za nezákonnú cenzúru, ktorý bude uložený, som bol písomne informovaný

V Banskej Bystrici dňa 25.03.2010

Odpoveď riaditeľa AVF Martina Šmatláka

Odpoveď riaditeľa AVF Martina Šmatláka
.

List Zuzany Piussi

List Zuzany Piussi

.

7. 4. 2010

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS Opoziční demonštranti v stredu vtrhli do kirgizského televízneho centra a vynútili si vypnutie všetkých televíznych kanálov. Stalo sa to v čase, keď demonštrácie ochromili celé hlavné mesto Biškek, informoval spravodajca tlačovej agentúry AFP. Kirgizská polícia strieľala v stredu do tisícov rozhnevaných demonštrantov, ktorí sa pokúsili obsadiť hlavnú budovu úradu vlády po tom, ako zbili desiatky policajtov. Tlačová agentúra Associated Press informovala o tom, že svedkovia potvrdili najmenej 12 mŕtvych a desiatky zranených po streľbe do demonštrantov. Opozičná aktivistka Toktoim Umetalievová, ktorá bola v dave, tvrdí, že polícia zastrelila 17 ľudí. Nemenovaný zdroj z prostredia ministerstva zdravotníctva potvrdil štyroch mŕtvych. Polícia v hlavnom meste Biškek najskôr použila proti mladým demonštrantom oblečeným v čiernom, ktorí odzbrojili policajtov a zadržali ich vozidlá a obrnené vozy, gumové projektily, slzotvorný plyn, granáty a vodné delá. Potom sa však protivládni demonštranti pokúsili transportérom preraziť bránu pred budovou vlády známou ako Biely dom. Asi pol tucta mladých demonštrantov na námestí pred úradom vlády strieľalo do vzduchu zo samopalov typu Kalašnikov. Približne 200 príslušníkov elitnej policajnej jednotky sa pokúsilo dav rozohnať, no napokon muselo ustúpiť smerom k Bielemu domu. Zdá sa, že demonštranti sú bez vedenia a niektorí z nich sú dokonca opití. Úrady vyhlásili stav ohrozenia. Podľa agentúry RIA Novosti si streľba okrem mŕtvych vyžiadala okolo 100 zranených. Najmenej 10 opozičných lídrov zatkla v noci z utorka na stredu kirgizská polícia a následne ich previezla do sídla bezpečnostných síl v Biškeku, uviedla poslankyňa parlamentu Irina Karamuškinová. "Úrady si vybrali teror ako odpoveď na ľudové protesty," povedala Karamuškinová. Troch lídrov opozície zatkli za spáchanie "vážnych zločinov", informoval generálny prokurátor Nurlan Tursunkulov v čase masových demonštrácií v hlavnom meste Biškek. Správy o zatknutí a bití lídrov rozhnevali demonštrantov, ktorí vyhlásili, že obsadia sídlo vlády. "Všetkých vypočúvajú a sú obvinení z vážneho porušenia zákonov republiky," uviedol pre novinárov Tursunkulov. Medzi zatknutými sú bývalý premiér a prezidentský kandidát Almazbek Atambajev, bývalý predseda parlamentu Omurbek Tekebajev a jeho spolupracovník Bolot Černiazov, povedal generálny prokurátor. Podľa neho "sa začalo vyšetrovanie aj ďalších členov opozície", z ktorých mnohí mali byť zapletení do protestov v severozápadnom meste Talas, kde dav v utorok obsadil kancelárie regionálnej vlády. Incident sa odohral v čase rastúceho napätia medzi opozíciou a vládou prezidenta Kurmanbeka Bakijeva, ktorú opozícia obviňuje z prenasledovania nezávislých médií a podporovania korupcie. Bakijev, ktorý sa do prezidentského kresla dostal pred piatimi rokmi pomocou sľubov skoncovať s korupciou a rodinkárstvom, je v krajine aj pre zlú ekonomickú situáciu čoraz menej populárny. Podľa úradov je situácia v Talase pokojná a polícia má situáciu pod kontrolou. Násilie si tu však vyžiadalo zranenia 85 policajtov, pričom 15 ďalší sú nezvestní.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS
1. TELEVÍZNE NOVINY* -Markíza , 18,3 % , 48,1% ; 2. Modré z neba – Markíza; 3. Aj múdry schybí- Markíza; 4. LET´S DANCE –Markíza; 5. Ordinácia v ružovej záhrade IV.* -Markíza ; 6. NAJLEPŠIE POČASIE*- TV JOJ ; 7.NOVINY TV JOJ* -TV JOJ ; 8. Bathory - Jednotka ; 9. Športové noviny*- Markíza ;10. ŠPORT* -TV JOJ ;11. Show Dance- TV JOJ ;12. Show Dance -TV JOJ ; 13. Počasie* -Markíza;14. Panelák* -TV JOJ ;15.Promi noviny -TV JOJ;16. LET´S DANCE - Veľkonočná tanečná nedeľa -Markíza ;17. Poisťovňa šťastia V. -Markíza ;18. Partička -Markíza ;19. Tajný agent –Markíza;20. Pošta pre Teba -Jednotka, 9,9 %, 25,6 %.

Pozn. Pri reláciách opakujúcich sa každý deň (spravodajstvo, šport, sitcom a pod.) je uvedená relácia s najvyššou hodnotou ratingu za celý týždeň ; © Výskum programu STV

6. 4. 2010

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Obyvatelia jordánskeho mesta Džafr vydesila aprílová správa denníka Al-Ghad, že u nich pristáli mimozemšťania vysokí až tri metre. Panika bola podľa pondelkového vyjadrenia miestneho starostu tak veľká, že sa dokonca schyľovalo k evakuácii mesta. Starosta sa nechal nachytať tiež a mestským policajtov dal príkaz, aby mimozemšťanov a ich lietajúce taniere lokalizovali. Podľa článku denníka návštevníci z vesmíru odrezali mesto od okolitého sveta, čo ľudí vyhnalo v hrôze do ulíc. "Deti nešli do školy, pretože sa ich rodičia o ne báli. Takmer som nechal evakuovať 13-tisíc obyvateľov mesta. Ľudia sa báli, že ich mimozemšťania napadnú," povedal starosta Muhammad Mlaihan. Dodal, že možno zažaluje denník za jeho "veľkú lož". Dodal ale, že sa mu už redakcia ospravedlnila za nevhodný žart. Šéfredaktor denníka povedal, že dopady článku boli zveličené a že jeho účelom bolo ľudí pobaviť a nie vydesiť. V Jordánsku je ale veľmi vzácne, aby si noviny na prvý apríl robili z čitateľov žarty, ako býva zvykom napríklad v Británii.

Skupina WikiLeaks zverejnila video natočené v roku 2007 na palube amerického vrtuľníka pri bojovej akcii v Bagdade. Posádka si od veliteľov vyžiadala povolenie strieľať do skupiny údajne ozbrojených ľudí, v ktorej boli aj dvaja pracovníci spravodajskej agentúry Reuters, ktorých vybavenie pilot považoval za zbrane! Pri incidente zomrelo asi 12 ľudí. Americká armáda potvrdila, že video je pravé! WikiLeaks zverejňuje citlivé materiály získané od vlád alebo iných organizácií, pričom chráni svoje zdroje. Jej zakladateľmi sú čínski disidenti, ale tiež novinári alebo matematici z Ázie, Európy a USA. Zábery z Bagdadu zachytávajú celú akciu vrátane paľby na dodávku, ktorá na miesto prišla a ktorej posádka sa snažila z miesta odviesť ranených. Posádka vrtuľníka veleniu tvrdila, že je to zrejme ďalšia skupina povstalcov, ktorá prišla pozbierať zbrane. V aute boli dve deti, ktoré potom našli ranené americkí vojaci, ktorí na miesto prišli v ozbrojenom aute. Keď to oznámili do vysielačky, odpovedal jeden z vojakov na príjme, že je to chyba nepriateľa, „že vodí deti na bojisko“. Incident sa odohral júli 2007 a obaja zamestnanci Reuters pri ňom zomreli. Materiály z Bagdadu sú technicky kvalitné, sú aj ozvučené a armáda už potvrdila, že sú pravé. Členovia WikiLeaks sa nedávno sťažovali, že ich americká armáda necháva sledovať a že sa im vyhrážajú aj vlády iných štátov. Zábery z Bagdadu skupina predstavila v pondelok na tlačovej konferencii vo Washingtone. Hovorca americkej armády Shawn Turner povedal, že vojsko incident z roku 2007 vyšetrilo. Vojaci bol vraj presvedčení, že bojujú proti skupine povstalcov, a netušili, že sú na palube vrtuľníka ľudia s kamerou a mikrofónom. „Ľutujeme straty nevinných životov, ale tento incident bol okamžite vyšetrený a nikdy sme nemali v úmysle ho tajiť,“ povedal Turner. Posádka vrtuľníka vraj považovala vybavenie kameramana za raketomet. Šéfredaktor Reuters David Schlesinger povedal, že zábery dokazujú nebezpečenstvo, ktorému čelia novinári vo vojnových zónach.
Copyright © ČTK 2010
Americká herečka Nicollette Sheridan, známa predovšetkým ako Edie Britt zo seriálu Zúfalé manželky (2004), podala na súd v Los Angeles žalobu na tvorcu a producenta tohto seriálu Marca Cherryho. Sheridan ho obvinila z napadnutia a neoprávneného ukončenia pracovného pomeru. Štyridsaťšesťročná Sheridan tvrdí, že ju Cherry v septembri 2008 počas nakrúcania udrel do tváre. Malo sa tak stať po tom, čo s ním chcela prekonzultovať určitú pasáž v scenári. Po údere Sheridan odišla do svojho prívesu, kam za ňou Cherry neskôr prišiel, aby ju požiadal o odpustenie. Sheridan však o celom incidente povedala predstaviteľom televízie ABC, za čo sa jej Cherry údajne pomstil tým, že nechal jej postavu počas piatej série nečakane zomrieť. Podľa jej slov je výnimočne neobvyklé, aby obľúbená postava zomrela alebo opustila seriál bez toho, aby o to požiadal samotný herec alebo herečka. Sheridan preto žiada ako odškodné sumu 20 miliónov dolárov (v prepočte takmer 15 miliónov eur). Sheridan Cherryho okrem napadnutia a neoprávneného ukončenia pracovného pomeru obvinila aj z vytvárania nepriateľského pracovného prostredia a agresívneho správania voči hercom a scenáristom. Taktiež uviedla, že keď sa na Cherryho správanie sťažovala vedeniu ABC Teri Hatcher, ktorá stvárňuje Susan Meyer, tak jej tvorca povedal, že dúfa, že Hatcher zrazí auto a zomrie.

Šéf Capa agency Herve Chabalier

Francúzsky dokumentárny film vzbudil v utorok v krajine kontroverzné reakcie po tom, ako jeho autori odovzdali bezpečnostným zložkám mená všetkých 22 pedofilov, o ktorých sa v ich diele hovorí. Snímok by mala v stredu odvysielať štátna televízia France 2 ako súčasť investigatívneho cyklu Infiltrátori. Seriál je založený na odhaľovaní zločinov pomocou skrytých kamier. Reportéri z agentúry Capa použili internet na kontakt s ľuďmi z Francúzska a Kanady, ktorí prejavili záujem o detskú pornografiu alebo o sexuálny styk s deťmi. Novinári počas takmer celého roka predstierali, že sú len deťmi surfujúcimi po internete alebo potenciálnymi nákupcami detského porna. Vo chvíli, keď mali k dispozícii dostatok dôkazov na usvedčenie svojich obetí z trestných činov, predali ich polícii. Problém však nastal, keď najväčší francúzsky novinársky syndikát praktiky reportérov odsúdil s tvrdením, že "ruinujú novinársku profesiu". Film odsúdil aj ľavicový denník Libération, ktorý sa vo svojom článku na titulnej strane pýta: "Novinári alebo tajní agenti?". Žurnalisti by podľa novín pri svojej práci nikdy nemali používať falošnú identitu.
© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrel Corin Redgrave

Zomrel Corin Redgrave

Vo veku 70 rokov zomrel v utorok v Londýne britský herec Corin Redgrave, ktorý bol jedným z najstarších žijúcich členov významného hereckého klanu Redgraveovcov. Potvrdila to jeho rodina v oficiálnom vyhlásení. "Skonal pokojne v prítomnosti svojej rodiny. Bude nám veľmi chýbať," uviedla jeho druhá žena Kika Markham. Redgravea previezli v zlom stave domov, aby zomrel v kruhu svojich najbližších. Okrem manželky Kiky po sebe zanechal troch synov a jednu dcéru. Redgrave sa narodil v Londýne v roku 1939 hereckej dvojici Sirovi Michaelovi Redgraveovi a Rachel Kempson. Známe sú aj jeho sestry - herečky Lynn a Vanessa Redgrave či neter Natasha Richardson, ktorá v marci 2009 podľahla zraneniu, ktoré utrpela na lyžovačke v Kanade. Redgrave debutoval vo filme Chips With Everything (1963). O tri roky neskôr si zahral v oscarovej snímke A Man For All Seasons (1966). V 60. rokoch minulého storočia sa objavil aj vo filmoch The Charge Of The Light Brigade (1968) či Oh! What a Lovely War (1969) režiséra Richarda Attenborougha. Ľudia si ho môžu pamätať aj z filmov Excalibur (1981), V mene otca (1993) alebo komédie Štyri svadby a jeden pohreb (1994). V prvej dekáde 21. storočia účinkoval napríklad v mini-sérii Sága rodu Forsytovcov (2002). Popri hereckej kariére bol známy aj ako politický aktivista. So sestrou Vanessou boli vedúcimi postavami britskej Robotníckej revolučnej strany, ktorá bola inšpirovaná myšlienkami Trockého. © 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

WTF ? !

WTF ? ! Správy STV-Jednotka-03.04.2010: 186 tisíc divákov,
3.93 % sledovanosť,12.15 % share

Jestli príde Richard s vetrom a búrkou, vtedy Sibyla sa bude smiať

Jestli príde Richard s vetrom a búrkou,
vtedy Sibyla sa bude smiať
Jednotka lepšie. Dvojka lepšie a Trojka výborne.
JOJ horšie, JOJ PLUS takisto.
Markíza si pohoršila, je pod 30 %. TV DOMA tiež horšie.
TA 3 sa opäť zhoršila .
Primetimový rozdiel medzi Jednotkou a JOJ klesol, ale je to stále zlé- 9,87 %.

Markíza - 29.95 %
TV DOMA - 2.47 %
Jednotka - 14.21 %
Dvojka - 3.21 %
Trojka - 2.21 %
TV JOJ – 20.81 %
JOJ PLUS- 3.19 %
TA 3 - 1.41 %

5. 4. 2010

VOĽBY NAŠE PREMILENÉ

VOĽBY NAŠE PREMILENÉ

Pre júnové parlamentné voľby verejnoprávna televízia zmení svoju hlavnú politickú diskusnú reláciu, rozhlas však nie. Slovenská televízia (STV) zmení pre voľby do Národnej rady SR nedeľňajšiu diskusiu O 5 minút 12 počas šiestich týždňov, od 11. apríla do 16. mája. Ďalšie týždne už spadajú do času predvolebnej kampane, ktorá sa začne 22. mája. Ako agentúru SITA informoval hovorca STV Peter Susko, STV sa rozhodla zmeniť dramaturgiu relácie "v súvislosti s blížiacimi sa voľbami do NR SR a v záujme dôsledného oboznámenia sa divákov s názormi jednotlivých politických subjektov". V predvolebnom O 5 minút 12 bude vždy v nedeľu na Jednotke o 11:55 s moderátorom diskutovať zástupca jednej parlamentnej politickej strany. Zástupcov si vyberú politické subjekty. V diskusii sa predstavia v poradí úspešnosti v parlamentných voľbách v roku 2006 - od strany s najnižším počtom mandátov až po stranu s najvyšším volebným ziskom. Prvé bude 11. apríla KDH, 18. apríla ĽS - HZDS, 25. apríla SMK, 2. mája SNS, následne 9. mája SDKÚ-DS a 16. mája Smer-SD. Slovenský rozhlas nepripravuje žiadnu dramaturgickú zmenu formátu svojej hlavnej politickej diskusnej relácie - Sobotných dialógov. "Sobotné dialógy zostanú až do volieb diskusiou o najdôležitejších udalostiach uplynulého týždňa vo svojom obvyklom pravidelnom formáte. Jedinou výnimkou bude záver mája, keď už vzhľadom na predvolebnú kampaň nedostane predseda vlády vysielací priestor bez politického oponenta," pre agentúru SITA to uviedla riaditeľka centra spravodajstva Slovenského rozhlasu Anna Sámelová. Na špecializované predvolebné vysielanie využije rozhlas iné diskusné programy, ako: Z prvej ruky, Kontakty, Magazín Rádia Regina, Pénteki terefere (Piatková debata) a viaceré pravidelné rubriky prúdového vysielania svojich programových služieb, dodala Sámelová. Kampaň k parlamentným voľbám sa začne 21 dní pred voľbami, teda 22. mája. Politickú reklamu a diskusie budú vysielať verejnoprávne médiá - Slovenská televízia a Slovenský rozhlas a môžu aj súkromné médiá. Náklady na politickú reklamu vo vysielaní Slovenského rozhlasu, Slovenskej televízie a vysielateľa s licenciou uhrádzajú kandidujúce politické strany alebo koalície. Voľby do Národnej rady SR budú jeden deň, v sobotu 12. júna. V poradí siedme parlamentné voľby od roku 1989 vyhlásil predseda Národnej rady SR Pavol Paška (Smer-SD) 1. februára. © 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

4. 4. 2010

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Americký herec Charlie Sheen sa údajne rozhodol ukončiť svoje účinkovanie v seriáli Dva a pol chlapa (2003) po nakrútení aktuálnej siedmej série. Pre magazín People to uviedol nemenovaný zdroj z hercovho okolia. Dôvodom má byť fakt, že Sheen sa "chce pohnúť ďalej". Zdroj taktiež uviedol, že "rozhodnutie skončiť je na sto percent hercovým vlastným nápadom". Zdroj však dodal, že predstavitelia televíznej spoločnosti CBS sa snažia 44-ročného herca presvedčiť, aby podpísal nový kontrakt na ôsmu sériu populárneho sitcomu. Hovorca CBS tieto správy odmietol komentovať. Posledný 22. diel siedmej série seriálu Dva a pol chlapa by sa mal natáčať 9. apríla. Informáciu zverejnila webová stránka people.com.
Bývalý člen kapely The Rolling Stones Ronnie Wood bude od 8. apríla moderovať vlastnú rozhlasovú reláciu na britskej stanici Absolute Radio. V rámci relácie bude 62-ročný gitarista okrem púšťania skladieb taktiež naživo hrať na svojich vlastným hudobných nástrojoch a rozprávať príbehy zo svojho života. Relácia sa bude vysielať aj na rádiu Absolute Classic Rock, ktoré vysiela aj online. Tak budú môcť Woodovu reláciu počúvať ľudia na celom svete. Ronnie Wood pôsobil okrem The Rolling Stones aj v kapelách The Jeff Beck Group a Faces a je známy svojim charakteristickým štýlom hry na gitare. Pred dvoma rokmi opustil svoju manželku Jo Wood a začal žiť so svojou milenkou, Ruskou Jekaterinou Ivanovou. Okrem hudby sa venuje aj výtvarnému umeniu a taktiež sa podieľal na tvorbe módnej kolekcie pre londýnsky obchodný dom Liberty. Spolu so svojimi synmi Jamiem and Tyroneom vlastní londýnsku galériu Scream. Informácie pochádzajú z webovej stránky Telegraph.co.uk.
Somálska povstalecká skupina, ktorá kontroluje časť územia krajiny vrátane časti metropoly Mogadišo, v sobotu prikázala všetkým rozhlasovým staniciam na území pod svojou kontrolou, aby prestali hrať hudbu. Rádiá, ktoré toto nariadenie neposlúchnu, budú niesť vážne dôsledky. Hudba je podľa skupiny Hizb al-Islam, ktorá príkaz vydala, proti islamu. "Vyzývame všetky rozhlasové stanice, aby prestali vysielať pesničky a taktiež akúkoľvek hudbu. Dávame im desaťdňové ultimátum, a ak zistíme, že niektorá rozhlasová stanica sa týmto nariadením neriadi, bude nasledovať akcia v zmysle šaríe", teda islamského práva, píše Hizb al-Islam okrem toho varovala všetky miestne médiá, aby nezverejňovali materiály hanobiace jej spolubojovníkov pochádzajúcich zo zahraničia: "Vydávame nariadenie, ktorým sa miestnym médiám zakazuje používať slovo ´cudzinci´ na označenie našich moslimských bratov, ktorí prišli spoza hraníc pomôcť nám v boji proti nepriateľom Alaha." Jediní cudzinci, ktorí sa v krajine nachádzajú, sú podľa organizácie vojaci Africkej únie. Hizb al-Islam je jednou z dvoch militantných organizácií bojujúcich za nastolenie islamskej diktatúry v Somálsku. Jej bratskou organizáciou je Šebáb, povstalecké hnutie, ktoré sa netají svojou ideovou spriaznenosťou s al-Kájdou. Šebáb momentálne ovláda zhruba 80 percent územia Somálska.
© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Globálna televízna sieť al-Džazíra prevezme sarajevskú televíznu stanicu Studio 99, ktorá je pred zánikom, a v bosnianskom hlavnom meste sformuje aj svoje regionálne predstavenstvo. Informovali dnes o tom srbské médiá. Sarajevo doposiaľ vyčlenilo na zanikajúcu stanicu Studio 99 dovedna 159.192 eur. Túto sumu mestu vyplatí al-Džazíra, potvrdil starosta Sarajeva Alija Behmen. Al-Džazíra je katarská televízna spoločnosť so sídlom v meste Dauhá. V arabskom jazyku znamená jej pomenovanie polostrov. Vysielať začala v novembri 1996 a považuje sa za najväčšiu arabskú televíznu spoločnosť, ako aj za najväčší protiklad americkej CNN. Na celom svete má približne 1000 redaktorov a nepretržite vysiela cez satelit ARABSAT.
Copyright © TASR 2010

Pravdoklamári 40 ?

Pravdoklamári 40 ?
Najvyšší súd (NS) SR podal ďalšiu žalobu na vydavateľstvo denníka Pravda a jeho internetovej stránky - spoločnosť Perex a opätovne požaduje náhradu nemajetkovej ujmy vo výške 200.000 eur. Žalobu na ochranu dobrej povesti právnickej osoby podal za NS tento týždeň jeho predseda Štefan Harabin na Okresný súd Bratislava I. Predmetom žaloby je článok z druhej polovice januára pod názvom "Kúpeľňa šéfa Najvyššieho súdu vyšla na milión korún". NS požaduje odstránenie článkov z internetového vydania denníka a náhradu nemajetkovej ujmy v spomínanej výške 200.000 eur. Podľa žaloby uvedený článok hrubo zasiahol do dobrej povesti NS predovšetkým tým, že uvádza údaje, ktoré nie sú pravdivé; nezodpovedá totiž skutočnosti, že NS investoval do kúpeľne sumu milión korún. Ako okrem iného uvádza NS, "z ekonomických podkladov je zrejmé, že celková investícia do rekonštrukcie traktu, ktorý je súčasťou sekretariátu predsedu NS SR, sa investovalo 2279 eur, čo v prepočte na slovenské koruny predstavuje 68.657,154 Sk. Je teda celkom jednoznačné, že sa na tento účel neinvestovala suma milión korún. Nešlo pritom o kúpeľňu, ale o "obyčajný hygienický trakt, lebo nemá vaňu". Článok neodôvodnene a bez súvislostí podľa predsedu NS uvádza, že ostatní sudcovia bojujú s nedostatkom miesta. Ide tu údajne podľa žaloby "jednoznačne o informáciu, ktorá má zlomyseľný charakter, lebo podsúva čitateľovi myšlienku, že predseda NS SR vylepšuje svoje pracovné prostredie na úkor ostatných sudcov". NS SR ďalej píše, že "nemožno ponechať bez povšimnutia predovšetkým úlohu tlače v zmysle európskej judikatúry, keď príkladom v rozsudku Európskeho súdu pre ľudské práva (ESĽP) z konca februára 1997 sa uvádza, že tlač má v demokratickej spoločnosti veľmi dôležitú úlohu - hoci nemôže prekračovať určité hranice, najmä pokiaľ ide o povesť a práva iných, jej úlohou je sprostredkovať, pri súčasnom rešpektovaní jej povinností a zodpovednosti, informácie a myšlienky o všetkých otázkach verejného záujmu, vrátane výkonu súdnej moci". NS SR podal už koncom februára rovnako na Okresný súd Bratislava I na vydavateľstvo Perex žalobu na ochranu dobrej povesti právnickej osoby. Žalobu na Perex v zastúpení NS podala podpredsedníčka NS Daniela Švecová 24. februára. Predmetom žaloby sú dva články zverejnené v denníku 20. a 27. novembra minulého roku pod názvami Sviatok úplatkárov a Najvyšší súd opäť marí spravodlivosť. V článkoch sa písalo o prípadoch, keď NS v rámci odvolacieho konania zrušil dva rozsudky bývalého Špeciálneho súdu v úplatkárskych kauzách bývalého viceprimátora Košíc Eugena Č. a exstarostu bratislavskej Rače Pavla B. a vrátil veci na opätovné prejednanie súčasnému Špecializovanému trestnému súdu (ŠTS). NS požaduje odstránenie článkov z internetového vydania denníka a náhradu nemajetkovej ujmy vo výške 200.000 eur.

Copyright © TASR 2010