DALITO!

20. 2. 2010

The Academy’s Scientific and Technical Awards

The Academy’s Scientific and Technical Awards

Americká Akadémia filmových umení a vied ocenila ľudí za úspechy vo vedeckej a technickej oblasti. Na rozdiel od ostatných cien Akadémie, ocenené úspechy nemusia vzniknúť v roku 2009. O udelení ocenenia rozhodujú výkony, ktoré dokázateľne a významne prispeli k procesu výroby filmov, uvádza sa na webovej stránke www.oscars.org. Certifikáty Akadémie za výkony v technickej oblasti a plakety za vedecké úspechy dostane 46 ľudí za 15 vynálezov alebo zlepšení. Certifikát Akadémie za výkony v technickej oblasti udelili napríklad Steveovi Sullivanovi, Kevinovi Wooleymu, Brettovi Allenovi a Colinovi Davidsonovi za inovatívny snímací systém Imocap, ktorý našiel využitie napríklad pri nakrúcaní snímky Piráti Karibiku: Na konci sveta (2007). K ďalším oceneným patrí Hilmar Koch, ktorý vytváral vizuálne efekty pre snímky ako Harry Potter a Kameň mudrcov (2001), Star Wars: Epizóda III - Pomsta Sithov (2005), Transformers (2007), Star Trek (2009) či Avatar (2009) alebo Mark Jászberényi a Gyula Priskin, ktorí pracovali na filmoch Pán prsteňov: Spoločenstvo Prsteňa (2001) a Pán prsteňov: Dve veže (2002). Plakety za vedecké úspechy udelila Akadémia napríklad Perovi Christensenovi, ktorý pracoval okrem iných na filmoch Wall-E (2008) a Hore (2009), spolu s Michaelom Bunnellom za vynálezy v oblasti počítačovej grafiky, či Wolfgangovi Lemppovi, Theovi Brownovi, dvojici podpísanej pod vizuálnymi efektmi snímky Labyrinth (1986), spolu s Tonym Sedivym a Johnom Quartelom za filmový snímač Northlight.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrela Kathryn Grayson

Zomrela Kathryn Grayson
Americká speváčka a herečka Kathryn Grayson, známa výkonmi v muzikáloch Loď komediantov (1951) a Pobozkaj ma, Katarína (1953), zomrela vo veku 88 rokov. Ako informovala jej dlhoročná sekretárka a spoločníčka Sally Sherman, Grayson skonala v stredu vo svojom losangeleskom dome. Speváčka a herečka sa narodila ako Zelma Kathryn Elisabeth Hedrick v roku 1922 v Severnej Karolíne. Klasicky vzdelaná sopranistka plánovala kariéru v opere, no ako 15-ročná podpísala zmluvu s filmovou spoločnosťou MGM. Po jej boku hrali hviezdy ako Howard Keel, Gene Kelly, Mario Lanza a Frank Sinatra. Keď začala jej filmová kariéra upadať, preorientovala sa na divadlo. Po poslednej snímke The Vagabond King (1956) sa ešte niekoľkokrát objavila v televízii, napríklad v seriáli To je vražda, napísala (1984 - 1996). Informácie zverejnil spravodajský portál news.bbc.co.uk.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

19. 2. 2010

TO JE TV !

TO JE TV !

Zomrel Lionel Jeffries

Zomrel Lionel Jeffries

Britský herec a režisér Lionel Jeffries zomrel vo veku 83 rokov. S odvolaním sa na jeho rodinu o tom informoval spravodajský portál news.bbc.co.uk. Jeffries zomrel v opatrovateľskom dome v meste Poole na juhu Anglicka. Lionel Jeffries odštartoval kariéru filmového herca v roku 1950. Ešte predtým však slúžil v II. svetovej vojne. K jeho významným úlohám patrí markíz z Queensbury v dráme Súdne procesy s Oscarom Wildom (1960) a starý otec hlavného hrdinu Pottsa v komédii Chitty Chitty Bang Bang (1968). Napriek úspechu jeho režisérskeho a scenáristického debutu The Railway Children z roku 1970 nakrútil len štyri ďalšie filmy, napríklad Baxter! (1973) a The Water Babies (1978). Pôsobil aj v televízii a divadle. © 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS

Ústavný súd Slovenskej republiky rozhodol v prospech Slovenského rozhlasu v kauze rozhodnutia Rady pre vysielanie a retransmisiu zo dňa 6. Novembra 2007 o porušení zákona v prípade odvysielanej relácie „Z prvej ruky“ zo dňa 10. apríla 2007. „Obsahom relácie bola diskusia moderátora s dvoma hosťami, Stanislavom Janišom (poslancom NR SR za SDKÚ-DS) a Zuzanou Wienk (mimovládna organizácia Aliancia Fair-play). Keďže relácia sa týkala odvolávania ministra hospodárstva Ľubomíra Jahnátka, s cieľom zachovať objektívnosť a nestrannosť, pozval dramaturg do tejto relácie aj priamo ministra Ľubomíra Jahnátka, ktorý prostredníctvom svojho hovorcu svoju účasť odmietol s odôvodnením, že ide o starú vec, na ktorú nemajú dôvod reagovať,“ vysvetľuje programový riaditeľ Slovenského rozhlasu Ľuboš Machaj. Slovenský rozhlas bol sankciovaný Radou pre vysielanie a retransmisiu. Voči tomu sa SRo odvolal na Krajský a následne Najvyšší súd SR. Oba sa v rozhodnutí stotožnili so závermi Rady pre vysielanie a retransmisiu: „prezentáciou jednostranných informácií bolo divákovi (išlo o rozhlasové vysielanie, pozn.) znemožnené, aby si mohol pod vplyvom prezentácie viacerých názorov uhlov pohľadu vytvoriť vlastný, objektivizovaný názor na danú problematiku". Podľa Ústavného súdu SR rozsudkom Najvyššieho súdu SR došlo k porušeniu základných práv Slovenského rozhlasu. „Dôležité je, že ústavný súd vyslovil porušenie nielen práv procesných, ale aj práva na šírenie a prijímanie informácií.“, vysvetľuje právny zástupca Slovenského rozhlasu Radoslav Procházka. Rozsudok Najvyššieho súdu SR sa zrušuje a vec sa mu vracia na ďalšie konanie, v ktorom je viazaný právnym názorom Ústavného súdu.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

"Ide o názvoslovné barličky rôznych parkov, sajdov , taverov, gejtov a podobne. Coca Cola sa číta Koka Kola, tak aj centrum môže niekto prečítať ako kentrum. Potom môže babka rozmýšľať či má kecky alebo cecky, prepytujem.“

Rafael Rafaj

"Slováci majú komplexy, že sú mladý štát a sú uvrhnutí do neustáleho zápasu o obhájenie svojej identity, obzvlášť, keď musia vymedziť svoju existenciu na základe svojho suseda, maďarského štátu, ktorý je tisíc rokov starý." Viktor Orbán

"Čo majú ľudia z takýchto nepekných vecí ? Pán predseda vlády rozpráva, koľko máme miliárd a on rozhadzuje peniaze na takéto hlúposti . Nech to pokojne robí, na tých billboardoch je veľa modrej farby, veľa peknej modrej farby a to sa mi tam celkom páči. „ Mikuláš Dzurinda

„Celý rozvoj Vysokých Tatier bol doteraz chaos. Každý si staval, čo chcel. Je to vážny kompromis, ale poriadok je vždy lepší ako chaos. Nehanbím sa to povedať. Spolupracovali sme, lebo nebolo toho, kto by územný plán dokončil. V konečnej fáze to však mali v rukách oni a schvaľovali to poslanci.“ Igor Rattaj, partner skupiny J&T zodpovedný za projekty v Tatrách

"Pán Slota v mojich očiach bude slovenskou osobnosťou s pozitívnym vzťahom k Slovenskej republike, ak predá svoje prúdové lietadlo, ak predá aspoň dve luxusné autá, ak predá svoju vilu na Jadrane a peniaze, takto získané, dá na sirotince a najmladších občanov SR, na dobročinné účely. Vtedy budem veriť, že je jeho snaha úprimná." Pál Csáky

„Sme sociálnodemokratická strana, ale máme aj silný zelený program.“ Marek Blaha, predseda SDĽ

„Musíte tam niečo zle nájsť, aby nezostal z tejto školy kameň na kameni." Ján Mikolaj

"Najlepšie na celej olympiáde je už len to, že som tu. V dedine som stretol Arnolda Schwarzeneggera." Iľja Glebov, estónsky krasokorčuliar

"Mama, tato, pozrite, toto je zlato. Čerstvo odliate!" Šen Sue , čínska krasokorčuliarka

"Niekedy mi nerozumejú, ale to je v poriadku. Keď pochopia len 90 percent toho, čo im hovorím, bude to stačiť." Hannu Juhani Saintula, fínsky tréner tímu čínskych hokejistiek

„Som iba externý poradca a na Západe je bežné, že odborníci radia politikom. Považujem sa za nezávislú odborníčku. Zo strany som odišla na protest proti vstupu do vlády s pravicovými stranami v roku 1998.“ Marcela Gbúrová

"Ja som pragmatik. Stále tvrdím, že nie som bohvieaký politik, pretože politik je predovšetkým dobrý klamár a ja neviem klamať." Ján Slota

"Už jsem si zvyknul na to, že ČT24si od nás vezme všechno, co není přišroubované."

Zdeněk Šámal, generálny riaditeľ televízie Z1

"Nechcem, aby do Talianska prúdili kriminálnici a aby v mori umierali Albánci." Sali Berisha

"Pre krásne ženy radi urobíme výnimku." Silvio Berlusconi

"Synček Jelisej odprevádzal mamu s tým, že chce tri medaily, takže stále máme čo robiť...“ Daniel Kuzmin

"Aj ostatná relácia STV O 5 minút dvanásť ukázala, že televízia manipuluje neuveriteľným spôsobom. Nie je slobodná, nepracuje v prospech verejného záujmu, ale v prospech vládnych koaličných strán. Moderátor Radovan Slobodník je jeden servilný, neschopný redaktor, ktorý neuveriteľným spôsobom navádza diskutujúcich a otvára otázky, ktoré ani nie sú predmetom diskusie, o niekom, kto ani nie je súčasťou diskusie a nemôže sa teda brániť. Kým sa neudejú zmeny na moderátorskej, ale aj stoličke generálneho riaditeľa STV, žiadne pozvanie verejnoprávnej televízie SDKÚ-DS zrejme neakceptuje.“ Tomáš Galbavý

„ Neexistuje žiaden dôvod predpokladať, že na vražde vodcu Hamasu sa mohla podieľať izraelská tajná služba." Avigdor Lieberman,minister zahraničných vecá Izrael " Vôbec nechápem, čo za maškarný ples tu vystrojili. Vlastné meno už nemôžete mať ani na prilbe, lapačke, ani na vyrážačke. Tak ho dajme preč aj z dresu, načo si robiť reklamu. Som rozčarovaný. Vôbec sa mi nepáči, ako to tu pripravili. Nie je tu žiadna doprava pre športovcov, ktorí by chceli ísť v čase voľna von z olympijskej dediny. Keď sa niekde chcete dostať, musíte sa spýtať dobrovoľníkov, a tí to aj tak nevedia. Môžete ísť pešo čert vie kam a hľadať smerové tabule. V Salt Lake City to bolo úplne iné. Keď sa pozriete, koľko ľudí je tu, z koľkých rôznych športov a krajín - jednoducho veľký bodrel. O sile Slovákov nemám poňatia. Že za nich hrá Gáborík či Hossa, nie je podstatné. Hokej je kolektívny šport a keď budeme hrať dobre, nemusíme sa starať o to, aký je Hossov zdravotný stav.“ Iľja Bryzgalov "Taká miera osobnej angažovanosti ministra vo veciach! Snáď nechcete za to, že jeden policajt sa pomýli pri tréningu psa, mám odvolať ministra vnútra? Snáď nechcete za to, že policajti zasiahnu proti nejakému demonštrantovi spôsobom, ktorý je v iných demokratických západných krajinách typický a dokonca veľmi mierny, a my teraz hneď máme riešiť problém. Dunajská Streda - to snáď žartujete, v Dunajskej Strede na tom futbalovom štadióne. To vy si myslíte, že my sa budeme pozerať na to, ako niekto rozbíja tento štát, že sa budeme pozerať na to, ako niekto provokuje? Za každú cenu chce vyrobiť obrovský problém, ktorý tu raz môže byť vo vzťahoch?" Robert Fico

18. 2. 2010

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Americké filmové štúdiá Warner Bros. spolupracujú s britským módnym reťazcom Miss Selfridge na vytvorení kolekcie inšpirovanej postavami zo seriálu Gossip Girl (2007). Čoskoro tak bude možné obliecť sa ako seriálové hrdinky Serena van der Woodsen (Blake Lively) či Blair Waldorf (Leighton Meester). "Móda je základom Gossip Girl, je to kľúčová ingrediencia k pokračovaniu popularity seriálu," povedal Paul Bufton z Warner Bros. "Miss Selfridge vytvára kolekciu, ktorá bude skutočne zodpovedať ideálom seriálu, mladé ženy budú po týchto módnych kúskoch túžiť," dodal. Kolekcia sa do obchodov dostane v apríli. Informácie zverejnila webová stránka Aceshowbiz.com. Známy taliansky televízny kuchár Beppe Bigazzi odporučil počas svojej relácie La Prova del Cuoco na varenie mačky, čím pobúril televíznych divákov a ochrancov zvierat. Vedenie televíznej stanice RAI preto na neurčitú dobu vysielanie tohto programu pozastavilo. Sedemdesiatsedemročný Bigazzi, ktorý patrí na Apeninskom polostrove medzi najznámejších kuchárov a autorov kníh o jedlách, vo svojom programe povedal, že dusená mačka je v meste Valdarno v Toskánsku obľúbeným pokrmom. "Ochutnal som to a môžem vám povedať, že je to omnoho lepšie ako množstvo iných zvierat. Chutí lepšie ako kura, králik alebo holub," uviedol kuchár, ktorý dodal, že pre optimálnu chuť by mala byť mačka pred dusením tri dni naložená v pramenitej vode. Nesúhlas s týmto receptom však okrem televíznych divákov, ochrancov zvierat a vedenia televízie vyjadrilo aj talianske ministerstvo zdravotníctva, ktoré kontaktovalo producentov programu, aby zistili, či program nenavádzal na týranie zvierat. Samotný Bigazzi však tvrdí, že šlo len o vtip, ktorý bol nesprávne pochopený. Následne však dodal, že v 30. a 40. rokoch minulého storočia ľudia v provincii Arezzo mačky bežne jedli. Európska únia pre televízne vysielanie (EBU) varovala vo štvrtok Bosnu a Hercegovinu, že ak verejnoprávna televízia nezačne splácať svoj dlh, Bosniaci nebudú môcť sledovať tohtoročné majstrovstvá sveta vo futbale alebo spevácku súťaž Eurovision Song Contest. Dlhy verejnoprávnej televízie v Bosne a Hercegovine dosiahli sumu približne 1,9 milióna eur. V roku 2006 v Bosne a Hercegovine uzákonili mediálny zákon, ktorý už vtedy varoval krajinu pred izoláciou voči zvyšku Európy pre meškanie digitalizácie. Preto je potrebné urobiť v Bosne a Hercegovine reformu televízneho systému, ktorá by zapôsobila na EBU. © 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Reklamná pauza, môžete sa ísť...

Reklamná pauza, môžete sa ísť...

17. 2. 2010

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
V roku 2009 zahynulo na svete násilnou smrťou 70 novinárov, čo je negatívny rekord za ostatných 30 rokov. Oznámil to dnes Výbor na ochranu novinárov (VON), citovaný britskou rozhlasovou stanicou BBC. Za mrežami sedí v súčasnosti približne 150 novinárov, z toho 60 v Iráne, ktorého vláda podľa VON doslova kriminalizuje značnú časť zástupcov médií. Podobne ako v predošlých 10 rokoch však vlani najviac - najmenej 24 - novinárov väznila Čína. Po najľudnatejšej krajine sveta nasledovali v tomto ohľade Irán, Kuba, Eritrea a Mjanmarsko. Podľa vedúcich predstaviteľov VON zostáva intenzívny tlak medzinárodného spoločenstva najefektívnejším prostriedkom boja proti represii autoritatívnych vlád, snažiacich sa oslobodiť od viny osoby alebo skupiny ľudí, atakujúce novinárov. Nové technológie na jednej strane rozšírili možnosti efektívnejšieho boja medzinárodného spoločenstva proti cenzúre a represii, ale na druhej strane umožňujú úradom niektorých štátov, akými sú napríklad Čína a Tunisko, zefektívniť proces identifikácie a následného prenasledovania disidentov a opozičných novinárov.
Britská polícia zatkla dnes reportéra BBC Raya Goslinga, ktorý sa priznal, že pred rokmi zadusil vankúšom svojho milenca umierajúceho na AIDS. Sedemdesiatročný redaktor Ray Gosling sa k svojmu činu priznal priamo vo vysielaní televízie BBC. Podľa vlastných slov tak splnil želanie svojho priateľa, ktorý trpel hroznými bolesťami. "Polícia v grófstve Nottinghamshire dnes ráno zatkla 70-ročného muža pre podozrenie z vraždy na základe jeho výrokov, ktoré v pondelok večer zazneli v programe BBC Inside Out," oznámila policajná hovorkyňa. Dlhoročný rozhlasový a televízny reportér neprezradil identitu svojho milenca, ani kde a kedy k incidentu došlo. Je však presvedčený, že sa rozhodol správne, a svoje rozhodnutie neľutuje. Goslingovo verejné priznanie je prekvapujúcim príspevkom k diskusii o eutanázii v Británii, kde je asistovaná samovražda trestným činom, za ktorý vinníkovi hrozí až 14 rokov väzenia. Dočasné smernice prokuratúry zo septembra minulého roka však stanovujú poľahčujúce a priťažujúce okolnosti v jednotlivých prípadoch. Desiatky smrteľne chorých Britov odišli zomrieť do Švajčiarska, kde je asistovaná samovražda legálna.
Copyright © TASR 2010

Aký rektor , také trestné oznámenie ...

Aký rektor , také trestné oznámenie ...

Rektorovi Trenčianskej univerzity Alexandra Dubčeka Miroslavovi Mečárovi sa nepáčila publicistická relácie televízie Markíza Paľba. Markíza spolu s denníkom Pravda priniesli svedectvo odchádzajúceho dekana Fakulty sociálno-ekonomických vzťahov Daniela Bánociho ako aj ďalších učiteľov, ktorí potvrdili, že peniaze za štúdium od externistov nekončili na škole. Mečár sa rozhodol podať “trestné oznámenie na súd za ohováranie a znižovanie ľudskej dôstojnosti.” Čo tým myslel, sa agentúre SITA zistiť nepodarilo, pretože na súd sa trestné oznámenie nepodáva. Mečár vo svojom dnešnom stanovisku útočil na objektívnosť tvorcov Paľby. “Pod kepienkom objektivity išli tvrdo podľa svojho skôr pripraveného scenára s cieľom totálne očierniť univerzitu a moju osobu,” vyjadril sa rektor Mečár. K vyjadreniam predstaviteľov školy, že peniaze od externistov končili v neziskovkách, ktoré zakladali ľudia blízki Mečárovi, sa nevyjadril. „V jednom akademickom roku je 1 000 študentov krát 16 000, to je 16 miliónov korún. Z toho škola videla koľko? Škola nevidela nič,“ uviedla podľa denníka a televízie napríklad tajomníčka Fakulty sociálno-ekonomických vzťahov Ľubica Harakaľová. Mečár môže v tomto prípade podať trestné oznámenie na políciu, ktorá by potom preverila, či nedošlo k trestnému činu ohovárania, alebo môže podať civilnú žalobu na súd. No určite nemôže podať trestné oznámenie na súd. Polícia sa bez ohľadu na to už prípadom zaoberá. Prijala totiž trestné oznámenie, ktoré v súčasnosti preveruje Úrad boja proti korupcii Prezídia Policajného zboru SR. Pre Pravdu to uviedla policajná hovorkyňa Andrea Polačiková. © 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

RADA STV

RADA STV

Rada STV dnes schválila návrh na zmenu a doplnenie Štatútu Rady STV, zobrala na vedomie správu o činnosti a hospodárení STV za II. polrok 2009, správu o činnosti DK STV za II. polrok 2009 a správu o činnosti Rady STV za II. polrok 2009. Takisto zobrla na vedomie projekt vysielania STV pre Slovákov žijúcich v zahraničí s pripomienkami členov rady. Od podpory a jasného stanoviska vlády závisí termín, kedy by Slovenská televízia (STV) mohla spustiť vysielanie pre krajanov. Náplň programu pritom verejnoprávna televízia konzultuje aj so zástupcami zahraničných Slovákov v rôznych krajinách sveta. STV uprednostňuje jeho šírenie cez satelit, no pracuje aj s verziou vysielania cez internet. Vysielanie by ročne malo stáť približne 2,5 milióna eur - zahŕňa napríklad aj náklady na pracovníkov či autorské práva. Náklady na zriadenie sa odhadujú na 920-tisíc eur. Do vysielania sa budú zaraďovať najmä reprízy pôvodných programov odvysielaných na Jednotke a Dvojke, tiež pôvodné programy z archívu. V úvode by malo byť vysielanie vo forme 4-hodinového bloku so spravodajstvom, dokumentmi, pôvodnou dramatickou tvorbou, tiež s hudobnými, zábavnými a športovými reláciami. Postupne by sa vysielací blok mal rozšíriť na 6,8 a maximálne na 12 hodín. Neskôr by nemal byť zložený iba z repríz, ale pre krajanské vysielanie by sa mali vyrábať i špeciálne relácie. Predpokladá sa, že vysielanie zabezpečí 16-členný tím. Konkrétny termín spustenia vysielania STV pre Slovákov žijúcich v zahraničí zatiaľ nebol dohodnutý, povedal na dnešnom rokovaní Rady STV generálny riaditeľ televízie Štefan Nižňanský. Očakáva, že k vysielaniu pre zahraničných Slovákov prijme uznesenie vláda, ktorá zároveň bude garantovať jeho financovanie. STV bude postupovať podľa rozhodnutia vlády. Rada STV zobrala projekt vysielania pre Slovákov žijúcich v zahraničí na vedomie a uložila vedeniu televízie pokračovať v rokovaniach s Úradom pre zahraničných Slovákov a s vládou o jeho finančnom zabezpečení. Chce tiež vedieť podrobnejší plán prípravy vysielania. Spustenie vysielania pre zahraničných Slovákov už v tomto roku očakáva podpredseda vlády SR Dušan Čaplovič. Vicepremiér pre vedomostnú spoločnosť, európske záležitosti, ľudské práva a menšiny rokoval o tejto téme v pondelok 15. februára s predsedníčkou Úradu pre Slovákov žijúcich v zahraničí Vilmou Prívarovou. Dohodli sa na koncepte jeho obsahu, programovej štruktúre a technických riešeniach. To, či sa bude vysielať cez satelit alebo internet, či oboma spôsobmi, bude podľa Čaploviča ovplyvnené finančnými kalkuláciami, ktoré si vyžadujú prvotné vstupy a prevádzka satelitného aj internetového vysielania. O televíznom vysielaní pre krajanov rokoval začiatkom februára Čaplovič aj s generálnym riaditeľom STV Nižňanským. Nižňanského informoval, že treba riešiť hlavne otázky technického zabezpečovania vysielania, pretože obsahová štruktúra má jasné kontúry. Vláda v svojom programovom vyhlásení uviedla ako jednu zo svojich hlavných úloh v zahraničnej politike podporu krajanov, vytváranie podmienok na zachovanie ich jazykovej, kultúrnej a náboženskej identity. Oficiálne sa odhaduje, že v súčasnosti žije vo viac ako 50 krajinách sveta približne 2 200 000 ľudí, ktorí sa hlásia k slovenskému pôvodu. Rada STV sa zaoberala aj projektom vysielania MS vo futbale JAR 2010 a vypučula si informáciu o realizácii Cestovnej mapy STV pre čerpanie grantov a dotácií pre obdobie rokov 2007 – 2013. Rada STV zobrala na vedomier správa o sankciách udelených STV Radou pre VaR za rok 2009, vrátane informácie o prijatých a realizovaných opatreniach na zabezpečenie nápravy a predchádzaniu sankciám.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané ;Copyright © 2010 lepsieinformacie.sk

TO JE TV !

TO JE TV !

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS
1. *TELEVÍZNE NOVINY- Markíza, 22.5 % , 49.4 % ;2. Ordinácia v ružovej záhrade IV. – Markíza; 3. *NOVINY TV JOJ -TV JOJ; 4. *Športové noviny- Markíza; 5. Ordinácia v ružovej záhrade IV.- Markíza ; 6. Ordinácia v ružovej záhrade- IV. Markíza; 7. Ordinácia v ružovej záhrade IV.- Markíza; 8. *NAJLEPŠIE POČASIE -TV JOJ; 9. *ŠPORT -TV JOJ ; 10. Sexi Pistols- Markíza; 11.*Panelák- TV JOJ; 12. Pošta pre Teba- Jednotka;13. *KRIMI NOVINY -TV JOJ; 14. Dom pri jazere –Markíza; 15. *Počasie- Markíza; 16. *Súdna sieň- TV JOJ ;17.Tomu neuveríš! –Markíza;18.*Rýchle Televízne noviny -Markíza ; 19. Smotánka –Markíza; 20. *Prvé Televízne noviny -Markíza ,10.4%, 37.9 %.

Pozn.Pri reláciách opakujúcich sa každý deň (spravodajstvo, šport, sitcom a pod.) je uvedená relácia s najvyššou hodnotou ratingu za celý týždeň ; ©Výskum programu STV

16. 2. 2010

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Organizácia Spojených národov odsúdila v utorok vyhrážky, ktoré v Nepále zaznamenali novinári v súvislosti s ich pátraním po detailoch vraždy prominentného mediálneho magnáta. Redaktori novín v Nepále totiž oznámili, že dostali výhražné telefonáty a e-maily varujúc ich pred informovaním o vražde Džamíma Šácha, ktorého zastrelili tento mesiac v Káthmandu. "Tieto vyhrážky prinášajú mrazenie do celej verejnosti a odsudzujeme ich," uviedol Richard Bennett, predstaviteľ vysokého komisára OSN pre ľudské práva v Nepále. "Nanešťastie, násilie voči médiám v Nepále nie je neobvyklé. Nalieham na štátne úrady, aby zaistili bezpečnosť prostredia, ktoré by umožňovalo plné využívanie práva na slobodu prejavu garantovaného národnými a medzinárodnými zákonmi o ľudských právach," dodal Bennett. Štyridsaťsedemročného Šácha, majiteľa prvej televíznej spoločnosti v Nepále obviňovaného z kontaktov s juhoázijským podsvetím ako aj s najhľadanejším mužom Indie - šéfom zločineckej organizácie Dawoodom Ibrahimom, zastrelili minulý týždeň dvoma výstrelmi do hlavy a jedným do pŕs pred budovou francúzskeho veľvyslanectva v centre mesta. Šách bol na mieste mŕtvy, jeho šofér, na ktorého strieľali tiež, útok prežil a previezli ho do nemocnice. Šách vždy obvinenia zo stykov s podsvetím odmietal. Nepálska polícia v piatok večer oznámila, že zatkla policajta podozrivého zo zapojenia sa do plánovania vraždy magnáta. Žiadne ďalšie obvinenia úrady zatiaľ nevzniesli.

Belehradský verejný žalobca vzniesol obvinenia proti šiestim futbalovým fanúšikom, ktorí napadli srbskú novinárku. Ten sa zaoberal témou nárastu chuligánstva na štadiónoch. "Prokurátor zažaloval šiestich ľudí za ohrozenie bezpečnosti žurnalistky Brankici Stankovičovej," uviedol hovorca belehradskej prokuratúry Tomo Zorič. Šesticu navyše obvinili aj z násilného správania sa. Reportérka pracujúci v súkromnej spoločnosti B92 dostal niekoľko výhražných hrozieb po tom, ako odhalil mená a poskytol fotografie chuligánov podozrivých z trestnej činnosti vrátane septembrovej vraždy Francúza Briceho Tatona. "Vznesením obvinenia proti podozrivým chceme zaistiť novinárom možnosť robiť si svoju prácu bez nátlaku a zároveň prispieť k boju proti chuligánstvu," doplnil Zorič. Obvinenie z ohrozenia bezpečnosti žurnalistu je prvé v Srbsku od uvedenia tohto zákona do platnosti. Zmena v trestnom zákonníku má zaručiť väčšiu bezpečnosť novinárom. V prípade porušenia tejto normy môže vinník poputovať za mreže až na osem rokov.

Produkcia seriálu 24 (2001) sa pozastavila, aby herec a výkonný producent Kiefer Sutherland mohol podstúpiť operáciu prasknutej cysty. Zdravotný problém sa objavil už minulý týždeň a štáb do piatku pokračoval v nakrúcaní scén, v ktorých sa neobjavuje postava Jacka Bauera v podaní Sutherlanda. Herec by sa mal do práce vrátiť ešte tento týždeň. „Dúfame, že produkcia sa onedlho obnoví a neočakávame žiadne prerušenie vysielania tejto série,“ uvádza sa vo vyhlásení produkčnej spoločnosti 20th Television.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Prestížnu novinársku Cenu Georgea Polka udelili skupine nemenovaných ľudí, ktorí na video zachytili a zverejnili zastrelenie iránskej študentky hudby Nedy Agha Soltanovej počas povolebných protestov v Iráne. Je to vôbec prvýkrát, čo novinársku cenu, ktorej laureátov oznámili dnes, získala anonymná skupina ľudí. Porota ocenila ešte aj spravodajcu novín New York Times Davida Rohdeho a Davida Granna z časopisu New York Magazine. Prvý z nich v päťdielnej sérii článkov priblížil svoj únos a väznenie bojovníkmi z hnutia Taliban, druhý ocenený vyvolal pobúrenie článkom spochybňujúcim vinu popraveného odsúdenca v Texase. Cena Georgea Polka, ktorú udeľuje Long Island University (LIU), je považovaná za jednu z najvýznamnejších amerických cien pre novinárov. Vznikla v roku 1949 na počesť reportéra televíznej stanice CBS Georgea W. Polka, ktorý prišiel o život pri spravodajskom pokrývaní občianskej vojny v Grécku. Porota vo svojom vyhlásení vyzdvihla zábery z Iránu, ktoré hoci boli anonymne distribuované do sveta, oslovili milióny ľudí na celom svete a stali sa "symbolickým obrazom iránskeho odporu". "Táto cena oslavuje skutočnosť, že v súčasnom svete môžu statoční ľudia s mobilnými telefónmi a s pomocou sociálnych sietí odovzdať dôležité svedectvá," píše sa v komuniké. Zdroj: AP Zahraničný spravodajca Českej televízie v Rusku Josef Pazderka sa bude musieť predčasne vrátiť do vlasti. V Moskve tento spravodajca ČT pôsobí od leta 2006 a televízia ho chcela vystriedať až na konci tohto roku. Ruské úrady však českému novinárovi nepredĺžili dlhodobé vízum, ktoré sa mu končí už 19. februára. Ministerstvo zahraničných vecí Ruskej federácie však poskytne Pazderkovi ešte krátkodobé mesačné vízum. O problémoch spravodajcu s ruskými úradmi dnes informoval šéfredaktor spravodajstva ČT Michal Petrov s tým, že ide asi o odvetu Moskvy za to, že Česko vlani v lete vyhostilo spravodajcu ruských novín Parlamentskaja gazeta. Pre ČT sa tak v Rusku opakuje situácia z roku 2006. Vtedy ruské ministerstvo zahraničných vecí nepredĺžilo vízum spravodajcovi Janovi Moláčkovi, ktorý v Moskve pôsobil iba rok. Česká televízia sa evidentne stala obeťou pokračovania studenej vojny, čo je neprijateľné nielen pre ČT, ale aj v kontexte európskej žurnalistiky, citoval šéfa spravodajstva ČT Michala Petrova český server novinky.cz. V roku 2006, rovnako ako teraz, ruské úrady žiaden konkrétny dôvod nepredĺženia víza neuviedli. Pred vyše troma rokmi sa špekulovalo, že spravodajca ČT Jan Moláček doplatil na to, že v ČR nepredĺžili novinársku akreditáciu spravodajcovi ruskej tlačovej agentúry RIA Novosti Leonidovi Sviridovovi. České médiá naznačovali, že ruský novinár sa v Česku mohol venovať špionáži. České úrady to nekomentovali.

Copyright © TASR 2010

Moderátor britskej stanice BBC Ray Gosling vo vlastnom televiznom programe oznámil, že zabil svojho milenca, ktorý umieral v nemocnici na AIDS a trpel. Polícia oznámila, že jeho tvrdenie bude vyšetrovať, uviedla agentúra Reuters a BBC. Prípad vyvolal novú debatu o právnych a morálnych aspektoch eutanázie, ktorá je v Británii zakázaná. "Mali sme takú dohodu, že keď bude v takom stave, tak jeho život ukončím. A to som urobil. Lekári mi povedali, že sa už nedá nič robiť. A on trpel príšernou, príšernou bolesťou. Keď niekoho milujete, je ťažké ho vidieť trpieť. Vzal som teda vankúš a dusil ho, kým nezomrel. Nemyslím si, že ide o zločin," povedal tento sedemdesiatročný veterán miestneho rozhlasového a televízneho vysielania v dokumentárnom filme o smrti a umieraní, ktorý natočil v decembri. Britská nátlaková skupina Liečba nie zabíjanie (Care Not Killing) bojujúca proti zavedeniu eutanázie zdôraznila, že v tomto prípade nie je ani jasné, či chorý chcel byť zabitý, či o to požiadal. "Goslingove vysvetlenie neznelo ako prípad asistovanej samovraždy, ale ako prípad úmyselného zabitia či vraždy," vyhlásil predstaviteľ skupiny Peter Saunders. Pozastavil sa taktiež nad tým, že BBC o tom nepovedala polícii pred odvysielaním programu . Hovorca BBC pripustil, že vedenie BBC poznalo obsah programu pred jeho odvysielaním, ale vyjadril presvedčenie, že stanica nemá právnu povinnosť referovať o podobných prípadoch polícii. Uistil, že BBC bude s vyšetrovateľmi naďalej plne spolupracovať. Podľa britských zákonov hrozí moderátorovi až 14 rokov väzenia. Príslušný britský zákon zakazuje asistovanú samovraždu, ale prestáva byť tvrdo presadzovaný a predpokladá sa jeho zmena . Copyright © 2010 ČTK

Iba 6 rokov...

Iba 6 rokov...

Výpoveď zo strany Slovenskej televízie (STV) voči zamestnankyni Zuzane Šúňovej bola neplatná. Rozhodol o tom dnes Krajský súd (KS) v Bratislave. O tom, či jej bude musieť verejnoprávna televízia zaplatiť náhradu mzdy bude opätovne rozhodovať prvostupňový súd, ktorým je v tomto prípade Okresný súd (OS) Bratislava IV. "Podľa odvolacieho súdu je dokazovanie vykonané OS Bratislava IV a jeho rozsudok zo dňa 12. apríla 2006 o tom, že výpoveď z pracovného pomeru je neplatná vecne správny. Odvolací súd rozhodol aj na základe dovolacieho konania Najvyššieho súdu (NS) SR a podľa jeho právneho názoru, že nebola splnená hmotno-právna podmienka platnosti výpovede, lebo nedošlo k riadnemu prerokovaniu výpovede a zo strany odborov išlo len o formálne splnenie povinnosti, čiže o zdanlivý výkon práva," objasnil dnes dôvody rozsudku hovorca bratislavského Krajského súdu Pavol Adamčiak. Rozsudok je právoplatný doručením obidvom procesným stranám. "Konečne po šiestich rokoch bolo spravodlivo rozhodnuté," uviedla dnes po rozsudku pre TASR Šúňová. Poznamenala, že ona svoju žalobu podávala ešte v roku 2004. Zuzana Šúňová je jednou z približne tisícky zamestnancov STV, ktorých v roku 2003 televízia pod vedením vtedajšieho riaditeľa Richarda Rybníčka hromadne prepustila. Copyright © TASR 2010

Dozorná komisia STV News

Dozorná komisia STV News
Dozorná komisia STV uskutočnila dnes voľbu predsedu dozornej komisie na obdobie do skončenia funkčného obdobia. S účinnosťou od 24. 2. 2010 sa na základe výsledkov hlasovania predsedom DK STV stal Ing. Miroslav Galamboš

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS

Rozhlasová rada bude od 5. marca pokračovať vo svojej činnosti so staronovým vedením. Rozhodlo o tom dnešné mimoriadne zasadnutie rady zvolané na voľbu predsedu a dvoch podpredsedov rady. Predsedom rady bude opätovne Igor Gallo. Hlasovalo za neho všetkých 10 z desiatich prítomných členov rady. Ďalej budú svoju funkciu vykonávať podpredsedovia rady - prvý podpredseda Michal Dzurjanin a druhý podpredseda Alexander Koreň. Hlasy im dalo všetkých deväť prítomných členov rady. Na zvolenie potrebujú členovia vedenia Rozhlasovej rady nadpolovičnú väčšinu hlasov zo všetkých 15 členov rady, teda minimálne osem hlasov. Mimoriadne zasadnutie rady na dnes zvolal Igor Gallo preto, aby zabezpečil, že radu bude mať kto zvolať v marci. Zvolať rokovanie môže len predseda alebo podpredsedovia rady. Národná rada SR tento mesiac totiž dovolila len jedného z piatich členov rady, ktorým sa od konca februára do konca apríla skončí členstvo v rade. Na ďalších šesť rokov poslanci zvolili Galla. Ďalších štyroch by mali zvoliť až na marcovom rokovaní parlamentu. Znovuzvolenie do funkcie šéfa Rozhlasovej rady označil Igor Gallo za veľký záväzok, keďže dostal "hlasy všetkých názorových prúdov, ktoré na pôde rady existujú". Chce urobiť všetko preto, aby sa pri rozhodovaní rady eliminovali možné politické a iné tlaky. Poslanci Národnej rady SR 11. februára v opakovanom tajnom hlasovaní nezvolili žiadneho člena Rozhlasovej rady. Ani jeden z ôsmich kandidátov nezískal v druhom kole potrebnú nadpolovičnú väčšinu prítomných poslancov. O štyri voľné miesta v rade sa uchádzali Ľubomír Guman, Stanislav Háber, Peter Juščák, Laura Karpatová, Jitka Račická, Gabriela Rothmayerová, Ján Sabol a Jozef Ševec. Nové voľby sa uskutočnia počas nasledujúcej schôdze parlamentu, ktorá sa začína 2. marca. V stredu 10. februára zvolili poslanci na šesťročné funkčné obdobie jedného člena rady, jej predsedu Igora Galla. Rozhlasová rada podľa zákona dohliada na dodržiavanie zákona o Slovenskom rozhlase a na plnenie úloh, ktoré rozhlas má. Okrem iného volí a odvoláva generálneho riaditeľa. © 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

RADA STV

RADA STV

Riadne zasadnutie Rady Slovenskej televízie sa uskutoční dňa 17. februára 2010 o 10.00 hodine v zasadačke na VIII. poschodí, BTP, Mlynská dolina, Bratislava .
Návrh programu:
1. Kontrola plnenia uznesení Rady STV ; 2. Informácia o činnosti DK STV; 3. Návrh na zmenu a doplnenie Štatútu Rady STV; 4. Správa o činnosti a hospodárení STV za II. polrok 2009; 5. Správa o činnosti DK STV za II. polrok 2009; 6. Správa o činnosti Rady STV za II. polrok 2009; 7. Projekt vysielania STV pre Slovákov žijúcich v zahraničí ; 8. Projekt vysielania MS vo futbale JAR 2010 ; 9. Informácia o realizácii Cestovnej mapy STV pre čerpanie grantov a dotácií pre obdobie rokov 2007 – 2013; 10. Správa o sankciách udelených STV Radou pre VaR za rok 2009, vrátane informácie o prijatých a realizovaných opatreniach na zabezpečenie nápravy a predchádzaniu sankciám ; 11. Sťažnosti, podnety a iná korešpondencia; 12. Rôzne; 13. Informácia o zmluvách nad 6 640 EUR.

A aj Zmluva so štátom...

A aj Zmluva so štátom...
N. Slavíková požiadala uviesť v zápise, že hlavnou prioritou fondu pre najbližšie obdobie je notifikácia schémy štátnej pomoci v audiovízii. Zápis č. 1/2010 , z rokovania Rady Audiovizuálneho fondu 12. január 2010

Zaujímavé ex-ante

Zaujímavé ex-ante

Telekomunikačný úrad SR (TÚ SR) na základe výsledkov trojkriteriálneho testu zistil, že ex-ante (smerom do budúcnosti) regulácia na veľkoobchodnom trhu prenos televízneho a rozhlasového vysielania koncovým užívateľom nie je potrebná. TÚ SR podľa zákona o elektronických komunikáciách navrhuje zrušiť určenie významného podniku na uvedenom veľkoobchodnom trhu a súčasne navrhuje zrušiť všetky povinnosti uložené významnému podniku na základe prvého kola analýzy. Dôvodom je skutočnosť, že pominul dôvod uloženia nápravných opatrení tým, že veľkoobchodný trh nesplnením kritérií trojkriteriálneho testu nie je možné považovať za trh podliehajúci regulácii ex-ante. TÚ SR na základe vyhodnotenia trojkriteriálneho testu došiel k záveru, že na tomto veľkoobchodnom trhu neexistujú trvalé a podstatné prekážky a súčasne tento trh je z pohľadu do budúcnosti natoľko dynamicky sa rozvíjajúci, že regulácia ex-ante na veľkoobchodnom trhu nie je opodstatnená. Na záver úrad konštatuje, že trojkriteriálny test nie je splnený, keďže kritéria trojkriteriálneho testu nie sú splnené kumulatívne a preto by predmetný trh nemal podliehať ex-ante regulácii a zároveň je ho potrebné rozhodnutím vyňať zo zoznamu relevantných trhov. Záver trojkriteriálneho testu prejde národnými a následne nadnárodnými konzultáciami. Písomné pripomienky k tomuto materiálu v rámci národných konzultácií je možné zaslať TÚ SR najneskôr do tridsať dní odo dňa jeho zverejnenia na internetovej stránke úradu. TÚ SR na základe prvého (t.j. predchádzajúceho) kola analýzy tohto veľkoobchodného trhu určil spoločnosť Slovak Telekom, a.s. za podnik s významným vplyvom na predmetnom relevantnom trhu. Po predaji odštepného závodu Rádiokomunikácie, o.z. spoločnosti TBDS, a.s. a následnom zlúčení spoločnosti TBDS, a.s. s nástupníckou spoločnosťou TRI R, a.s. (dnešný Towercom) všetky práva a povinnosti prešli z titulu právneho nástupníctva na spoločnosť Towercom. Európska komisia prijala Odporúčanie o relevantných trhoch výrobkov a služieb v sektore elektronických komunikácií umožňujúcich reguláciu ex ante v súlade so smernicou Európskeho parlamentu a Rady o spoločnom regulačnom rámci pre elektronické komunikačné siete a služby (revidované odporúčanie). Revidované odporúčanie odkazuje na použitie trojkriteriálneho testu. Cieľom testu troch kritérií je určiť, či na predmetných relevantných trhoch je opodstatnená regulácia ex ante podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady o spoločnom regulačnom rámci pre elektronické komunikačné siete a služby. Ak by boli kumulatívne splnené všetky tri kritériá, TÚ SR by pristúpil k analýze trhu. Veľkoobchodný trh č. 11 - prenos televízneho a rozhlasového vysielania koncovým užívateľom je služba prenosu analógového alebo digitálneho televízneho a rozhlasového vysielania prostredníctvom elektronických komunikačných sietí ku koncovým užívateľom. Trojkriteriálny test - http://www.teleoff.gov.sk/data/files/5942.pdf

15. 2. 2010

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Bezpečnostné sily islamistického hnutia Hamás zatkli v Pásme Gazy britského žurnalistu, informovali hnutie a britské úrady. Zatknutým mužom je podľa úradov britský novinár Paul Martin. Jeho zatknutie už potvrdilo aj britské ministerstvo zahraničných vecí, ktoré tiež oznámilo, že mu poskytuje konzulárnu pomoc. O zatknutí informovala britská vysielacia spoločnosť BBC. Hovorca Hamásu uviedol, že Paula Martina, ktorý píše pre BBC a pre denník Times, zatkli pre narušenie bezpečnosti, ale bližšie detaily nezverejnil. Podľa predbežných informácií by mal byť vo väzbe štrnásť dní, kým sa bude zúčastňovať na súdom pojednávaní. Hovorca ministerstva vnútra Hamásu Eháb Ghusajn povedal: "Máme výpovede, že britský novinár porušil palestínske právo a že narušil bezpečnosť krajiny." Hamás je palestínska islamistická organizácia, ktorá sa v Pásme Gazy dostala k moci po víťazných voľbách v roku 2007. Švajčiarsky investičný fond Centralway Holding získal 30-percentný podiel v spoločnosti Digital Dreams, s.r.o., ktorá prevádzkuje internetové portály Pricemania.sk a Pex.sk. Internetový portál Pricemania.sk, ktorý sa zameriava na on-line nakupovanie, vznikol v roku 2007 a mesačne ho navštívi vyše 400 tis. ľudí. Pricemania.sk je vyhľadávač tovaru, nákupný pomocník, ktorý spotrebiteľom umožňuje porovnanie cien vyše 500 tis. produktov z ponuky vyše 800 internetových obchodov. Vlani dosiahol obrat obchodov prostredníctvom portálu približne 15 mil. eur, pričom tento rok portál predpokladá jeho približne dvojnásobný nárast. Digitálna káblová televízia UPC bude od marca dostupná až pre 400 000 domácností. Výhody a prednosti služby UPC Digital budú môcť od začiatku tretieho mesiaca využívať aj obyvatelia Dunajskej Stredy, Levíc a Spišskej Novej Vsi. Digitálna televízia, ktorú poskytuje triple play operátor UPC Broadband Slovakia, tak bude dostupná už v 13 mestách: Bratislave, Košiciach, Žiline, Prešove, Trnave, Banskej Bystrici, Pezinku, Zvolene, Poprade, Nových Zámkoch, Dunajskej Strede, Leviciach a Spišskej Novej Vsi. Oddnes je rozšírená aj dostupnosť hyper-rýchleho internetu UPC Fiber Power, ktorý ponúka prenosové rýchlosti až do 120 Mbit/s. Ten je oddnes dostupný aj v Nových Zámkoch a čoskoro bude taktiež sprístupnený v Leviciach. Internet UPC Fiber Power 120 je založený na technológii EuroDOCSIS 3.0 a prevádzkovaný je po najmodernejšej opticko-koaxiálnej sieti UPC. Záujemcovia o internet UPC Fiber Power si dnes môžu vybrať spomedzi 5 služieb s prenosovými rýchlosťami od 2 až do 120 Obľúbená digitálna televízia UPC Digital za cenu od 10 eur mesačne ponúka množstvo programov, vysokú kvalitu obrazu a zvuku a celý rad funkcií, ktoré zvyšujú divácky komfort. Jednou z najobľúbenejších funkcií je DVR – digitálne video nahrávanie, ktoré umožňuje nahrať až 90 hodín programu na zabudovaný hard-disk, a paralelne nahrávať až 4 programy. Medzi ďalšie obľúbené funkcie patrí EPG – elektronický programový sprievodca s prehľadom programov na 7 dní vopred, ďalej funkcia time shift, ktorá umožňuje pozastaviť, nahrať, pretočiť a sledovať program od okamihu pozastavenia. Nechýba ani možnosť výberu jazykovej verzie sledovaného programu, vysielanie v širokouhlom formáte Dôležitou prednosťou UPC Digital je bonus v podobe analógovej káblovej televízie: zákazník platí len za digitál, v cene ktorého získava aj desiatky analógových programov. Vďaka tomu UPC Digital umožňuje pripojiť všetky televízory v domácnosti prostredníctvom iba jedného set top boxu. Ďalšou prednosťou UPC Digital sú minimálne vstupné náklady: set top box aj karta pre digitálny televízny príjem sú automatickou súčasťou televíznych služieb UPC, depozit za set top box a kartu zákazník v kampani neplatí.
Americká režisérka Kathryn Bigelow bude režírovať pilotnú časť pripravovaného seriálu The Miraculous Year. Autorom scenáru bude John Logan, ktorý sa podpísal tiež pod snímky Gladiátor (2000), Posledný samuraj (2003), Letec (2004), alebo Sweeney Todd: Čertovský holič z Fleet Street (2007). Nakrúcanie epizódy pre televíznu stanicu HBO je naplánované na máj alebo jún tohto roku. Ústrednou témou drámy bude newyorská rodina z pohľadu charizmatického, ale sebadeštruktívneho broadwayského skladateľa. Päťdesiatosemročná rodáčka z Kalifornie, ktorá je nominovaná na Oscara za vojnovú drámu The Hurt Locker (2008), s prácou pre televíziu už skúsenosti má. Režírovala tri epizódy seriálu Homicide: Life on the Street (1993-1999) a tiež epizódu zo seriálu Karen Sisco (2003). Napriek tomu bude Američanka režírovať pilotnú časť televízneho seriálu po prvý raz. Bigelow má na svojom konte už viacero filmových ocenení. Aktuálne boduje so svojou drámou The Hurt Locker nominovanou na deväť Oscarov, za ktorú okrem iného ako prvá žena získala Directors Guild of America Award. Američanka je štvrtou ženou, ktorá získala nomináciu na cenu Akadémie za réžiu a v prípade, že na 82. ročníku odovzdávanie uspeje, bude vôbec prvou ocenenou ženou. Pridala sa tak k trojici úspešných režisérok, ktorú tvoria: Lina Wertmüller (Pasqualino Sedmikráska, 1975), Jane Campion (Piano, 1993) a Sofia Coppola (Stratené v preklade, 2003).
© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Moskovský súd dnes odsúdil bývalého policajného dôstojníka Sergeja Chadžikurbanova na osemročné väzenie za vydieranie iného policajta. Chadžikurbanov je pritom obvinený z prípravy vraždy známej ruskej novinárky Anny Politkovskej v roku 2006. Dnešný súdny verdikt sa týka prípadu vydierania 350.000 dolárov (257.570 eur) od policajta, ktorý taktiež figuruje v Politkovskej prípade, avšak ako svedok. Uviedla to hovorkyňa moskovského súdu Anna Usačevová. Chadžikurbanov čelí obvineniam, že vrahovi Politkovskej zaobstaral zbraň. Vraždu podľa vyšetrovania vykonal Rustam Machmudov s pomocou svojich dvoch bratov. Najvyšší súd v júni 2009 anuloval v prípade oslobodzujúce rozsudky a nariadil opakovanie procesu. Rustam Machmudov sa podľa predpokladov ukrýva v zahraničí. Zdroj: AP
Copyright © TASR 2010

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS

Hospodárenie SRo za rok 2009 skončilo so ziskom vyše 3,5 milióna eur. Na priaznivý výsledok hospodárenia v roku 2009 mala vplyv finančná disciplína a realizácia úsporných opatrení v čerpaní nákladov, ktorými Slovenský rozhlas čiastočne eliminoval výpadok vlastných výnosov. Pozitívny výsledok dosiahol Slovenský rozhlas aj na základe poskytnutia finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu na kompenzáciu výpadku úhrad za služby verejnosti v dôsledku sociálneho dosahu zákona č. 68/2008 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované STV a SRo. Na rokovanie rozhlasovej rady 10. februára 2010 vedenie Slovenského rozhlasu predložilo správu o činnosti v druhom polroku 2009. V nej sa konštatovalo, že okrem štandardného vysielania na šiestich programových službách, Slovenský rozhlas od 1. septembra začal vysielať aj dopravné spravodajstvo realizované z vlastných informačných zdrojov. Pod názvom Zelená vlna Slovenského rozhlasu vstupuje do vysielania Rádia Slovensko, Rádia Regina, Rádia_FM a Rádia Patria. Sekcia programu Slovenského rozhlasu sa v tomto období sústredila na niekoľko ďalších dominánt. V programe sme poslucháčom pripomenuli 20. výročie Nežnej revolúcie, prinášali poslucháčom informácie o voľbách do orgánov samosprávnych krajov, ponúkli špeciálne vysielanie počas letných prázdnin ako aj zimných sviatkov. Významným programovým počinom bola aj realizácia vysielania nových programových služieb - Rádia Klasika a Rádia Litera, ktoré vznikli ako reakcia na požiadavky poslucháčov a sú obohatením verejnoprávneho obsahu. Sú to prvé programové služby Slovenského rozhlasu, ktorých technologický reťazec je plne digitálny. Sekcia techniky a IT zabezpečila obstaranie digitalizačného systému NOA Audio pre potreby digitalizácie archívu a fonotéky SRo. Tento systém výrazne zrýchli vyhľadávanie a prístup k fondom SRo pre potreby výroby programov a vysielania. Systém bude uvedený do prevádzky na prelome prvého a druhého kvartálu 2010. V druhom polroku získali významné domáce aj medzinárodné ocenenia v publicistických a umeleckých kategóriách viacerí redaktori Slovenského rozhlasu. Slovenský rozhlas v závere minulého týždňa dostal od ministerstva kultúry prvú časť finančnej dotácie na základe Zmluvy o obsahoch, cieľoch a zabezpečení služieb verejnosti v oblasti rozhlasového vysielania.