5. 10. 2010

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS

O pol milióna eur menej by na budúci rok mal získať zo štátneho rozpočtu Slovenský rozhlas (SRo). Predpokladá to návrh z dielne ministerstva financií, o ktorom bude v stredu 6. októbra rokovať vláda. Z rozpočtu by tak namiesto terajších 4,5 milióna eur mal rozhlas dostať štyri milióny. Celkovo bude hospodáriť so sumou 30,972 milióna eur, tento rok to je 31,8 milióna eur. Niečo cez 74 percent príjmov by mal tvoriť výber koncesionárskych poplatkov. Od roku 2012 sa však počíta s ich zrušením, a preto by mal štát prispievať na chod verejnoprávneho rozhlasu 24 miliónmi eur. Najväčšie výdavky, a to 17,22 milióna eur, plánuje SRo vynaložiť budúci rok na tovary a služby. Ďalších 10,5 milióna eur pôjde na mzdy a odvody. Ak bude Stanislav Háber parlamentom odvolaný z funkcie člena Rozhlasovej rady, je pripravený obrátiť sa na Ústavný súd SR. Háber to dnes vyhlásil pred členmi Výboru NR SR pre kultúru a médiá. Tí sa opäť zaoberali podnetom Aliancie Fair-play (AFP), ktorý si osvojila SaS a podľa ktorého traja členovia rady porušili zákon o Slovenskom rozhlase (SRo), keďže sa dostali do konfliktu záujmov. Previniť sa mali tým, že Háber a Alexander Koreň kandidovali do parlamentu vo farbách ĽS-HZDS a Eva Jaššová za SNS, čo podľa AFP zákon o SRo nedovoľuje. V prípade Koreňa má byť problém aj v tom, že v rozhlase pracuje aj jeho dcéra, čo je tiež údajne v rozpore s touto právnou normou. Háber argumentoval tým, že na základe Dohovoru o ľudských právach a slobodách je ľudským právom sa združovať a politicky sa angažovať. "Neexistuje precedens, aby mohlo byť toto právo niekomu odobraté," upozornil. Zákon o SRo je podľa neho nižšou právnou normou ako Ústava SR. Vyjadril tiež presvedčenie, že svojou kandidatúrou do NR SR sa nedostal do konfliktu záujmov, lebo nebol zvolený. Odmietol aj výhrady, že pre ĽS-HZDS pracuje a publikuje na jej internetovej stránke. "Ja som v zamestnaneckom pomere s ĽS-HZDS (je riaditeľom odboru verejnej mienky, pozn. TASR), nie som volený funkcionár. Podľa zákona vystupuje v mene strany jej predseda a štatutárny zástupca. Ja nie som ani jedno," odkázal poslancom. Zároveň sa pýtal, prečo sa nerieši aj prípad ďalšieho z členov Rozhlasovej rady Františka Baluna, ktorý kandidoval do NR SR vo farbách KDH v roku 2006. Problém so svojou kandidatúrou nevidí ani Jaššová. "Nikdy som sa k Rozhlasovej rade nesprávala ako člen SNS, hoci som hlboko presvedčeným vlastencom. Dokonca, keď sa na mňa obrátili maďarskí redaktori, veľa som sa s nimi stretávala a urputne som bránila ich záujmy," upozornila Jaššová. Koreň na margo svojej dcéry podotkol, že ona síce pracuje v SRo, ale podľa Občianskeho zákonníka je blízkou osobou človek, ktorý žije v spoločnej domácnosti a podieľa sa na spoločných výdavkoch. "Moja dcéra je šťastne vydatá, žije v inej domácnosti už päť rokov, teda ja zákon neporušujem," argumentoval. Šéfka AFP Zuzana Wienk však trvá na tom, že prípad Hábera sa na základe jeho funkcie v ĽS-HZDS dá považovať za vystupovanie v mene strany a pôsobenie v jej prospech, čo zákon zakazuje. Na margo Koreňa podotkla, že funkcia v Rozhlasovej rade je nezlučiteľná s pracovnoprávnym alebo iným právnym vzťahom k SRo, pričom toto obmedzenie sa vzťahuje aj na osoby blízke členovi rady. Napriek prezentácii stanovísk dotknutých strán sa koalícia a opozícia nevedeli dohodnúť na procesnom postupe. Kým Ján Podmanický (Smer-SD) opierajúci sa o ústavný zákon tvrdil, že na prijatie uznesenia je potrebná až trojpätinová väčšina členov výboru, koalícia bola len za jednoduchú väčšinu. Záverečné hlasovanie o uznesení, ktorým výbor odporúča NR SR odvolať troch členov Rozhlasovej rady, prešlo pomerom hlasov 7:5, teda jednoduchou väčšinou. Podľa Podmanického tým výbor konanie zastavil, Katarína Cibulková (SDKÚ-DS) však mala opačný názor. Aký bude osud troch členov rady, tak bude známe zrejme až počas rokovania pléna, ktoré začína 12. októbra.
Copyright © TASR 2010