DALITO!

28. 11. 2009

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

22e International Documentary Film Festival Amsterdam IDFA

22e International Documentary Film
Festival Amsterdam
IDFA
Víťazné filmy 22. ročníka Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Amsterdam (IDFA), ktorý potrvá ešte do nedele 29. novembra, sú známe. Oznámili ich v piatok na záverečnej ceremónii prehliadky. Zároveň spustili IDFA TV - online dokumentárnu stanicu, kde budú po celý rok prístupné filmy bez poplatkov. Online televízia funguje na webovej stránke www.idfa.nl. V kategórii Celovečerný dokument dlhší ako 60 minút ocenili čínsko-kanadskú snímku Last Train Home o ceste čínskych robotníkov a robotníčok za svojimi rodinami na dedine pred oslavami Nového roka. Ako tvrdí porota, "toto je pozoruhodný, čestný film o téme, ktorá je dôležitá pre celý svet". Porota udelila aj zvláštne uznanie, a to americkému titulu The Most Dangerous Man in America: Daniel Ellsberg and the Pentagon Papers v réžii Judith Ehrlich a Ricka Goldsmitha. Snímka o bývalom vojenskom analytikovi, ktorý zverejnil tajné dokumenty Pentagonu o vojne vo Vietname, je v užšom výbere pätnástich dokumentov, ktoré bojujú o nomináciu na Oscara. Najlepším stredometrážnym dokumentom sa stal Iron Crows o práci najväčšej demoličnej čaty lodí v Bangladéši. Spomedzi krátkych dokumentov vybrala tá istá porota poľskú snímku Marcina Janosa Krawczyka Six Weeks - intímny dokument o čase, počas ktorého si v Poľsku môžu rodičia po pôrode dieťaťa rozmyslieť, či ho dajú na adopciu. Cena pre prvý a druhý film putovala do rúk Rossa McDonnella a Cartera Gunna za dokument Colony o takzvanej poruche kolapsu kolónií. Ten pomenúva záhadné miznutie včiel, keď včelári nachádzajú predtým zdravé úle prázdne. Diváckym favoritom sa stal ďalší dokument, ktorý bojuje o nomináciu na cenu Akadémie, a to The Cove o praktikách lovu delfínov v Japonsku. Tento istý film a medzinárodné pobúrenie, ktoré vyvolal, v septembri podľa ochranárskej skupiny prinútili rybárov v meste Taidži, známom každoročným lovom delfínov, aby oslobodili 70 delfínov skákavých z prvého úlovku tohtoročnej sezóny. Na festivale ocenili aj študentskú tvorbu, konkrétne nemecký film Sabriny Wulff Redemption, prinášajúci spomienky troch amerických vojakov, ktorí dezertovali z Iraku. Po prvý raz sa na festivale konala Súťaž holandských dokumentov. Vyhral ju The Player - dokument Johna Appela, v ktorom sa autor vyrovnáva s gamblerstvom svojho zosnulého otca a spovedá ďalších mužov s rovnakou závislosťou. Juniorská porota vybrala The Yes Men Fix the World. Hlavnými protagonistami tohto dokumentu sú Yes Men tváriaci sa ako hovorcovia veľkých spoločností, ktorí v odpovedi nikdy nepoužívajú "nie". Informácia pochádza z webovej stránky www.idfa.nl.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS
Slovenský rozhlas sa dohodol s Ministerstvom kultúry SR na podobe zmluvy so štátom. Agentúru SITA o tom informovala Alexandra Štullerová-Koreňová z oddelenia pre styk s verejnosťou rozhlasu a potvrdil to aj hovorca ministerstva kultúry Jozef Bednár. Návrh zmluvy o obsahoch, cieľoch a zabezpečení služieb verejnosti v oblasti rozhlasového vysielania je od stredy 25. novembra v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Podľa komuniké zverejnenom na webovskej stránke rozhlasu -http://www.rozhlas.sk/inetportal/2007/index.php?lang=1&stationID=0&page=showNews&id=77136, zmluva so štátom bude rovnako ako v prípade verejnoprávnej televízie uzatvorená na päť rokov, na roky 2010 až 2014. Hovorí o príspevku na programy vo verejnom záujme, na účelové investičné projekty a o úhrade výdavkov na zabezpečenie vysielania rozhlasu do zahraničia, teda vysielanie Radia Slovakia International. "V zmluve je garantovaná výška príspevku na Radio Slovakia International dva milióny eur ročne a rovnaká výška na uskutočnenie vybraných programov vo verejnom záujme," uvádza sa v komuniké SRo. Podľa návrhu dodatku, ktorý sa má k zmluve uzatvárať na každý rok, by rozhlas na budúci rok mal od štátu dostať na programy vo verejnom záujme 2,5 milióna eur a dva milióny eur na vysielanie do zahraničia. "Radio Slovakia International bude podľa dodatku na rok 2010 vysielať do zahraničia v doterajšom rozsahu v šiestich jazykových sekciách, programy bude vysielať krátkymi vlnami, satelitom a internetom." Štát by mal podľa návrhu dodatku na budúci rok finančne podporiť 8 305 programov Slovenského rozhlasu vo verejnom záujme. Ide o umelecko-publicistické, dramatické, hudobné, dokumentárne a ďalšie programy. Podpora sa netýka spravodajstva a analytickej a aktuálnej publicistiky. "Dodatok na rok 2010 je v tejto časti koncipovaný ako spoločný projekt, na financovaní ktorého participuje štát a Slovenský rozhlas. Celkové predpokladané náklady vybraných programov vo verejnom záujme sú 4 798 787 €, príspevok štátu vo výške 2 500 000 € sa použije výlučne na priame náklady." Rozhlas v komuniké uvádza, že "ide o precedentné dokumenty, ktoré garantujú transparentné a účinné použitie finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu". Dodatok k zmluve so štátom na rok 2010 zapracuje rozhlas do návrhu budúcoročného rozpočtu, ktorý predloží na rokovanie Rozhlasovej rady 8. a 9. decembra. Ministerstvo kultúry a rozhlas obnovili začiatkom novembra rokovania o podpore programu vo verejnom záujme v rámci zmluvy so štátom. Ešte v októbri ministerstvo avizovalo, že s SRo neuzavrie zmluvu so štátom na podporu programu. Dôvodom bolo podľa ministra Mareka Maďariča, že rozhlas predložil podklady v nedostatočnej forme. Rozhlas argumentoval tým, že nemôže pristúpiť na pripomienky ministerstva. Chcel, aby rezort prispel na pozemné vysielače, ktorými sa šíri vysielanie a tvrdil, že na program sú určené koncesie.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

STV NEWS

STV NEWS
Dnes odvysiela CNN reportáž nazvanú Pád komunizmu na Slovensku, ktorú do vysielania tejto prestížnej americkej televíznej stanice pripravila Slovenská televízia. Stovky miliónov ľudí na celom svete tak dostanú príležitosť uzrieť unikátne zábery z archívu STV - a to nielen z Novembra 89, ale aj z prvého masového protestu proti komunistickej moci v Československu - zo Sviečkovej demonštrácie z roku 1988. V reportáži pre CNN World View, ktorá bude zverejnená aj na webových stránkach STV, odznejú spomienky Jána Čarnogurského, Rudolfa Schustera i vtedajšieho reportéra Rádia Slobodná Európa Antona Sedleckého.

To je TV !

To je TV !

STV NEWS

STV NEWS
V priestoroch Slovenskej televízie (STV) v Mlynskej doline odpremiérovali v piatok 27. novembra pre vybraných hostí nový televízny film o politikovi 50-tych rokov, Vladimírovi Clementisovi. Snímka s názvom Smrť ministra je vôbec prvým televíznym hraným filmom vyrobeným v Televíznom štúdiu Košice STV po takmer desiatich rokoch. „Po približne desaťročí tak ožila tvorba dramatických programov ,“ povedal pre agentúru SITA PR manažér STV Branislav Šanta. Režisér Miroslav Košický do hlavnej úlohy ministra zahraničných vecí Československa dosadil slovenského herca Jána Kronera. Osemdesiatriminútový film zobrazuje posledné dni bývalého ministra, ktorý sa dozvie, že ráno ho majú popraviť. Muž sa v cele tesne pred popravou ohliada do minulosti a zhovára sa so svojím advokátom o rozhodujúcich chvíľach svojho politického i osobného života. Spomína na svoju ženu, ktorá je taktiež uväznená, pričom manželia o tom vzájomne nevedia. „Mňa sa tento príbeh tiež istým spôsobom osobne dotýka, keďže môj otec bol tiež jeden z buržoáznych nacionalistov, aj jeho zatkli,“ uviedol na premiére režisér. Samotný hlavný hrdina si pre svoje účinkovanie dokonca naštudoval dejiny. „Študoval som materiál za pomoci režiséra, ktorý mal jeho históriu naštudovanú. Na každú otázku vedel odpovedať, bola to veľmi príjemná spolupráca s človekom, ktorý na to bol pripravený,“ prezradil pre agentúru SITA Kroner. Podľa vlastných slov podporuje podobné filmové témy. „Je potrebné točiť takéto filmy. Mám trochu pochybnosti, či mladí ľudia vôbec vedia, či si tú minulosť vôbec uvedomujú,“ dodal. Prvá klapka padla v máji. Interiérové scény sa nakrúcali v košickom štúdiu STV, na exteriérové zábery zvolili tvorcovia lúku pri Tisovci. Časť budovy Mestského úradu v Tisovci poslúžila ako súdna sieň z obdobia prvej ČSR. Námet a scenár spracoval Ľuboš Jurík v spolupráci s režisérom Košickým. Producentsky sa na filme podieľal Ľubomír Menzl, dramaturgičkou bola Jana Liptáková, dramaturgom STV Štefan Fejko, vedúcim výroby bol Miroslav Fedor, pod kameru sa podpísal Jozef Hardoš, hudbu pripravil Norbert Bodnár. Okrem Jána Kronera si v príbehu z 50-tych rokoch zahrali ďalej Ivan Krúpa, Miroslava Pleštilová, Milan Antol, Dušan Jamrich, Ján Gallovič a ďalší. Diváci si budú môcť film Smrť ministra v televíznej premiére pozrieť vo štvrtok 10. decembra o 20:15 na Jednotke. Vladimír Clementis bol zatknutý 11. októbra v Paríži. V januári 1940, aby sa dostal z tábora, vstúpil do československých jednotiek vo Francúzsku. Spolu so svojou jednotkou sa prepravil do Británie, kde ho spočiatku internovali, na intervenciu česko-slovenskej exilovej vlády ho však prepustili. V roku 1949 bol Clementis zvolený za člena Ústredného výboru strany a zostal ním až do roku 1951. V apríli 1945 sa stal štátnym tajomníkom na ministerstve zahraničných vecí a neskôr ministrom. V tom čase riadil "repatriácie" maďarského obyvateľstva zo Slovenska. V septembri 1949 cestoval loďou do New-Yorku, kde sa ako vedúci čsl. delegácie zúčastnil na Valnom zhromaždení OSN. Práve tam sa dozvedel o zatýkaní, ktoré sa začalo v Prahe. V roku 1952 bol v procese s Protištátnym sprisahaneckým centrom pod vedením Rudolfa Slánskeho odsúdený na smrť a popravený. © 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

27. 11. 2009

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Pavol Suďa, doterajší riaditeľ analytického oddelenia Trend Analyses, sa k 1. februáru budúceho roka stane novým šéfredaktorom týždenníka Trend.

Zomrel Július Kozma

Zomrel Július Kozma
Lucia Žitňanská so svojím otcom Júliusom Kozmom
Vo veku 80 rokov skonal vo štvrtok večer bývalý popredný šachista a významný slovenský športový novinár JUDr. Július Kozma. Bol dlhoročným čs. reprezentantom v šachu a vôbec prvým Slovákom, ktorý získal titul medzinárodný majster (1957). Majster ČSSR v roku 1967 bol účastníkom dvoch šachových olympiád (1958, 1960) a troch ME družstiev (1957, 1961, 1970). Z piatich akademických MS, na ktorých hral, získal jednu zlatú medailu (1954) a dve bronzové (1957, 1958). Ešte počas štúdií na Právnickej fakulte UK v Bratislave nastúpil Július Kozma do Slovenského rozhlasu ako redaktor. Kratší čas bol aj vedúcim športovej redakcie. Po tom, čo v septembri 1970 dostal pre odmietavý postoj k okupácii Československa spojeneckými vojskami výpoveď, nastúpil 15. januára 1971 do denníka Šport a zostal mu verný až do svojej smrti. Ako rozvážny, inteligentný, rozhľadený a seriózny človek sa tešil všeobecnému rešpektu svojich kolegov. Po novembri 1989 si ho zamestnanci redakcie zvolili za šéfredaktora. Túto funkciu zastával do 31. augusta 1992. Opustil ju v deň, keď sa končilo pôsobenie Športu ako denníka telovýchovnej organizácie. Úzky vzťah k denníku Šport si Július Kozma uchoval aj v dôchodkovom veku. Aj po ťažkom infarkte sa vrátil k písaniu do novín, s ktorými spojil prakticky polovicu života. Jeho podpis alebo skratka (kz) sa objavovali pod článkami v Športe naďalej takmer tak často, ako keď bol v novinách zamestnaný. Písal až do posledných chvíľ, pričom sa dominantne a zasvätene venoval zahraničnému futbalu. Okrem množstva futbalových a šachových článkov napísal aj knihy "Boje o šachový trón" (1976) a "Šachové olympiády" (1984, spolu s Ľubomírom Ftáčnikom a Jánom Plachetkom). Posledná rozlúčka s Júliusom Kozmom bude v utorok 1. decembra o 11.00 h v bratislavskom krematóriu. Česť jeho pamiatke!

Koniec ŽURNÁLU

Koniec ŽURNÁLU
Vianočným dvojčíslom ukončí vydavateľstvo TV TIP vydávanie spoločensko-politického týždenníka Žurnál. Titul od marca 2007 ponúkal čitateľom informácie z oblasti politického, spoločenského a kultúrneho života. Z pohľadu vedenia spoločnosti Žurnál naplnil ambíciu stať sa mienkotvorným týždenníkom, avšak jeho pozícia bola v súčasnej ekonomickej situácii na slovenskom mediálnom a reklamnom trhu pre prepad inzertných príjmov zložitá. "Týždenník Žurnál si našiel priaznivcov a verných čitateľov, ktorým bude chýbať. Zákony trhu sú však neúprosné," uvádza v tlačovej správe Beata Bobulova zo spoločnosti TV TIP.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Rádio_FM BIRTHDAY

Rádio_FM BIRTHDAY

Štvrtý okruh Slovenského rozhlasu, alternatívne Rádio_FM, oslávi svoje piate narodeniny koncertom českej skupiny Tata Bojs a ich spriatelenej juhokórejsko-americkej formácie Ahn Trio. Špeciálny koncert sa uskutoční v sobotu 28. novembra v Štúdiu 1 na bratislavskej Mýtnej ulici v Slovenskom rozhlase. Vstupenky na akciu sú v predpredaji v sieti Ticketportal za 12 eur. Štvrté narodeniny oslávilo Rádio_FM 6. novembra 2008 vystúpením austrálskej formácie Pendulum v bratislavskom Parku kultúry a oddychu (PKO). Predtým prišli hudbou rozhlasovej stanici zagratulovať americký raper 50 Cent (v roku 2007) a svetoznámi dídžeji Paul van Dyk (2006) a Tiësto (2005).

© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA
" V niektorých médiách neustále pokračujú útoky proti Trenčianskej univerzite Alexandra Dubčeka (TnUAD), ktoré zavádzajú a očierňujú prácu a jednotlivcov školy. Vedenie školy doteraz nikomu z novinárov nezatváralo dvere a vždy poskytovalo priestor pre ich činnosť, aby vysvetlili situáciu okolo takzvaných káuz na TnUAD. Tak to bolo aj vo štvrtok (19.11.2009), keď som ako rektor prišiel na pozvanie Výboru Národnej rady SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport, kde som v úvodnom vystúpení povedal množstvo informácií dotýkajúcich sa danej oblasti. Prítomní boli aj novinári. Žiaľ, nie mojou vinou došlo k tomu, že výbor predčasne rozhodol o skončení rokovania. V tejto súvislosti sa v denníku Pravda objavil článok, ktorý opäť otvára novú kauzu ohľadom platenia za štúdium na vysunutom pracovisku v Novej Bani s tým, že som utekal pred novinármi a nechcel odpovedať na otázky Pravdy. Novinárom bolo len oznámené, že v súvislosti s rozhodnutím výboru ani ja nebudem poskytovať nateraz informácie. O to je to znásobené, že na pôde TnUAD pracuje kontrolná komisia Ministerstva školstva SR a do jej skončenia činnosti by sa podľa rozhodnutia ministra nemali verejnosti poskytovať informácie, ktoré by mohli mať dosah na objektívnosť jej činnosti. Denník Pravda opätovne dnešným článkom "Študenti v Trenčíne platili školné načierno" pokračuje v útoku proti TnUAD. Postupuje podľa svojho plánu a neustále dávkuje podľa svojho scenára informácie svojim čitateľom. Nedrží sa ani etického kódexu novinára, ani Tlačového zákona, ktoré jednoznačne hovoria o tom, že informácie musia byť objektívne, preverené z rôznych zdrojov a hlavne musí sa dať priestor aj dotknutej druhej strane. Ani raz redakcia Pravda oficiálne nepožiadala vedenie univerzity o stretnutie svojich redaktorov a vysvetlenie celej záležitosti. Z toho dôvodu vedenie školy sa rozhodlo podať na denník Pravda trestné oznámenie za poškodzovanie dobrého mena univerzity." doc. Ing. Miroslav Mečár, CSc. ,rektor TNuAD "Muži a ženy sú premenené na hrôzostrašné masky a je to opäť len starý trik alebo ideálna formulka použitia extrémov na dosiahnutie vysokých tržieb. Film Twilight sága: Nov nie je ničím iným než morálnym vákuom s deviantným posolstvom a ako taký vyvoláva znepokojenie." Franco Perazzolo, člen Vatikánskej rady pre kultúru „Koňýk, nejaký vyjebaný feťák, čo sa do toho stará!“ Rytmus „Chcete nový zápas? Nech sa páči. Hocikedy. Na mojom playstation.“ Patrice Evra Írom

APROPOS

APROPOS
Autorom poslaneckého návrhu Dušana Jarjabka, ktorým sa začína legislatívny proces na presadenie mediálneho centra je Ondrej Jurišta z Ministerstva kultúry SR .
Mažte si aspoň vlastnosti v súboroch, súdruhovia.
Inak, kedy začnete vyvlastňovať ?

26. 11. 2009

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
O hudobnú stránku 82. slávnostného udeľovania cien americkej Akadémie filmových umení a vied sa postará Marc Shaiman. Informovali o tom producenti šou Bill Mechanic a Adam Shankman na webovej stránke www.oscars.org. "S Marcom na palube sme si istí, že budeme mať niekoľko úžasných hudobných a, dúfajme, hysterických momentov," vyjadril sa Mechanic. "Marc bol mojou inšpiráciou a hudobným partnerom pri (filme) Hairspray a je zodpovedný za jedny z najnezabudnuteľnejších chvíľ v oscarovej histórii, napríklad za komediálne čísla Willa Ferrella a Jacka Blacka" na 79. udeľovaní cien, dodal Shankman s tým, že Shaimana považuje za génia. Marc Shaiman má na konte päť nominácií na Oscara, a to za najlepšiu hudbu k filmom Americký prezident (1995), Klub odložených žien (1996) a Doktor Flajster (1998) a za najlepšiu pieseň k snímkam Bezsenné noci v Seattli (1995) a South Park: Peklo na Zemi (1999). Štyrikrát ho nominovali na Emmy, z toho tri razy za prácu na oscarovej ceremónii. Nomináciu za 64. udeľovanie cien Akadémie premenil v roku 1992 na víťazstvo. Pracoval aj na snímkach Kým si po nás príde (2007), Pán včielka (2007), Zopár správnych chlapov (1992), Sestra v akcii (1992) či Dobrodruhovia z veľkomesta (1991). Nominácie v 82. ročníku udeľovania Oscarov vyhlásia 2. februára 2010. Slávnostné odovzdávanie prestížnych filmových cien sa bude konať 7. marca 2010 v hollywoodskom Kodak Theatre.
Američanka Alex Ruzek, riaditeľka českej MTV, ktorá začne vysielať v nedeľu 29. novembra o 21:00 na území Českej republiky a Slovenska, chce pri prezentácii tvorby domácich interpretov klásť dôraz na kvalitu a nie kvantitu. Uviedla to v rozhovore pre agentúru SITA v Prahe. "Slovenskú a českú tvorbu budeme prezentovať zatiaľ prostredníctvom videoklipov," povedala Ruzek, ktorá plynule ovláda češtinu, keďže má českých rodičov. Šéfka českej verzie MTV však dodala, že hudobná televízia bude spolupracovať aj s tvorcami súťaže Česko Slovenská SuperStar. "Budeme ďalšou televíziou prostredníctvom ktorej sa finalisti Česko Slovenskej SuperStar budú môcť presadiť na scéne." Ako Ruzek uviedla na tlačovej konferencii v Prahe, česká MTV nebude už len o hudbe. "Asi 50 percent vysielania bude tvoriť hudba, zvyšok to budú lifestyleové programy. Tie budú vysielané s dabingom alebo titulkami,“ uviedla Američanka. Príkladom bude populárna reality šou s názvom The City. Nazrieť do sveta modelingu budú môcť diváci prostredníctvom programu Život na molu. Pre priaznivcov komediálnych žánrov je určený program Fur TV. "Budú tam aj programy, ktoré v Česku a na Slovensku ľudia dosiaľ nemohli vidieť ako Nitro Circus z dielne autora populárnej adrenalínovej šou Jackass Johnyho Knoxvilla," pripomenula Ruzek. Z hudobných programov to budú žánrové relácie zamerané na rock, dance, hip-hop alebo alternatívu. Exkluzívne uvidia diváci českej MTV záznamy koncertov interpretov ako The Prodigy (na festivale Rock Am Ring 2009), The Killers (na Oxegen festivale 2009) alebo Lady GaGa (na Isle of Malta 2009). Široké spektrum lifestyleových programov bude rozložené medzi denné, primetimeové a večerné relácie. Typickým denným programom bude napríklad MTV Cribs o živote celebrít v ich domovoch. Večer si budú môcť ľudia v Česku a na Slovensku pozrieť napríklad kultový Pimp My Ride, v ktorom raper Xzibit a jeho kamaráti prerábajú automobilové vraky na prepychové autá. "Ja mám rada skôr tie relácie než videoklipy, aj keď už nepatrím do ich cieľovej skupiny 15 až 24 rokov," uviedla Ruzek, ktorá je o rok staršia ako MTV založená v USA v roku 1981. Česká MTV by mala byť od prvých dní vysielania dostupná v Česku i na Slovensku prostredníctvom káblovej televízie, satelitu alebo IPTV, kde nahradí súčasnú MTV Europe. Oficiálna internetová stránka televízie www.mtv.cz bude spustená v deň začatia jej vysielania, teda v nedeľu 29. novembra. Medzi 57 obeťami pondelňajšej masakry vo filipínskej provincii Maguindanao je 27 novinárov. Vo štvrtok o tom informoval oblastný armádny hovorca Jonatan Ponce, podľa ktorého väčšina z nich pracovala pre miestne médiá. Ako dodal, pri útoku taktiež zahynulo do 15 motoristov, ktorí rovnako ako reportéri zrejme nemali s údajnými páchateľmi žiadne spory. V súvislosti s útokom sa vo štvrtok dobrovoľne vzdal polícii miestny politik Andal Ampatuan mladší, ktorého považujú za hlavného organizátora masakry. Tvrdí však, že je nevinný. Vyšetrovatelia sa domnievajú, že približne stovka jeho osobných strážcov uniesla konvoj spolupracovníkov a príbuzných konkurenčného politika Emaela Mangudadatua, ktorí ho išli v sprievode novinárov zaregistrovať do budúcoročných volieb ako kandidáta na post provinčného guvernéra. Zajatcov zrejme krátko nato postrieľali a ich telá zakopali na odľahlej poľnej ceste. Okrem šiestich vozidiel s Mangudadatuovou skupinou ozbrojenci podľa Ponceho uniesli aj posádky najmenej dvoch áut, ktoré išli náhodou okolo. Dodal, že polícia vo štvrtok pokračovala v prehľadávaní okolia nájdených hrobov, žiadne ďalšie telá však nenašla.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Radoslav Baťo skončil v stredu po vyše štyroch rokoch svoje pôsobenie na poste šéfredaktora týždenníka Trend. Agentúre SITA to dnes potvrdil Oliver Brunovský, konateľ spoločnosti Trend Holding, ktorý časopis vydáva. Portál sme.sk dnes napísal, že redakciu dočasne povedie jeho doterajší zástupca Juraj Mašláni. "K zmene došlo po vzájomnej dohode. Ocenili sme prínos, ktorý pre týždenník znamenalo jeho vyše štvorročné pôsobenie v tejto funkcii," povedal Brunovský. "Pre mňa osobne nastal čas na zmenu, s vydavateľom sme sa rýchlo a korektne dohodli," povedal portálu sme.sk Baťo. Agentúre SITA sa s Baťom nepodarilo spojiť. Meno nového šéfredaktora oznámi redakcia v piatok, povedal SITA Brunovský. Týždenník Trend vznikol v novembri 1991. Zakladateľmi novín boli slovenskí novinári Oliver Brunovský, Elena Klimešová, Juraj Kopřiva, Tatiana Repková a novinový grafik Ľubomír Hrušovský. Firma Trend Holding ho vydáva už 12 rokov, pričom časopisom je od roku 2002, informoval portál mediálne.sk, ktorý patrí pod rovnakú firmu. Predtým vychádzal na novinovom papieri.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIÁLNY KOMPLEX ALEBO AKO S VAMI VYDRBEME

MEDIÁLNY KOMPLEX ALEBO AKO S VAMI
.
VYDRBEME

POZVÁNKA

POZVÁNKA

Medzinárodný filmový festival Bratislava

Medzinárodný filmový festival Bratislava
Jedenásty ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava ponúkne od 27. novembra do 4. decembra hrané, dokumentárne a krátke filmy, ktoré prezentujú to, čo momentálne hýbe svetovou kinematografiou. "V tom týždni na prelome novembra a decembra môžeme vidieť v Bratislave, ale aj inde na Slovensku to najlepšie, čo vo svetovej kinematografii vzniklo," uviedla Mária Reháková, prezidentka MFF Bratislava. Organizátori rozdelili festival do troch blokov: Súťaže, Panoráma a Focus. Sekcia Súťaže v tomto roku prinesie vo svojej rozšírenej ponuke okrem Súťaže hraných filmov aj Súťaž dokumentárnych filmov a Súťaž krátkych filmov. Nesúťažné sekcie Panoráma a Focus majú podľa umeleckého riaditeľa Matthieua Darrasa ambíciu uspokojiť divákov, ktorí chcú vidieť filmy ocenené na prestížnych festivaloch, najnovšie diela známych tvorcov a obľúbené herecké hviezdy, ale aj tých, ktorí chcú byť prekvapení. Tri hlavné sekcie doplní prezentácia domácej tvorby s názvom Made in Slovakia, ktorá ponúkne výber slovenských filmov všetkých kategórií, ktoré neboli dosiaľ uvedené v slovenskej kinodistribúcii. MFF Bratislava rozšíri v tomto roku počet festivalových dní v Banskej Bystrici a v Košiciach. "Vlani to bola len lastovička, bol to len jeden skúšobný deň, ale to nadšenie, s ktorým sme sa tam stretli, nás presvedčilo, aby sme išli ďalej," skonštatovala Reháková. Banská Bystrica zažije festivalovú atmosféru v kine Europa Cinemas 28. až 30. novembra, kde prebehne Súťaž krátkych filmov. V Košiciach sa začnú festivalové dni 1. decembra a potrvajú do 3. decembra. Dve kiná košického Cinemaxu ponúknu divákom Súťaž dokumentárnych filmov a na slávnostnom otvorení v Starej radnici bude premiérovo uvedený nový slovenský dokument - road movie Malý zúrivý Robinson. Program festivalu ponúkne aj sprievodné podujatia, stretnutia a diskusie s filmovými tvorcami. "Filmovú atmosféru vyťahujeme z kinosál a ideme do iných priestorov, dokonca do ulíc a môžem povedať, Bratislava, Banská Bystrica a Košice budú žiť filmovou atmosférou aj v meste, aj v uliciach," vyhlásila Reháková a dodala: "Tým chceme získať aj potenciálneho diváka, toho, ktorý ešte nechodí do kina a prežije tú festivalovú atmosféru a začne chodiť do kina." Festival aj v tomto roku navštívi niekoľko zaujímavých a atraktívnych hostí, ktorí prídu uviesť svoje filmy. Zaujímavou bude určite návšteva izraelskej rodinnej dvojice otca a syna, ktorá účinkuje v dokumente The Worst Company in the World. Otec režiséra filmu Karol Contes pochádza z Bratislavy a na návštevu rodného mesta sa podľa usporiadateľov veľmi teší.
Copyright © TASR 2009

Konferencia o vývoji médií po roku 1989

Konferencia o vývoji médií po roku 1989
Ako sa zmenila mediálna scéna v priebehu dvadsiatich rokov na Slovensku, ako médiá vnímajú svoju slobodu, aký je dnes mediálny systém z pohľadu ekonomických, legislatívnych, politických i spoločenských aspektov – to sú hlavné témy konferencie Mediálne trendy 2009, ktorá sa začína dnes na Fakulte masmédií Bratislavskej vysokej školy práva. Konferencia Mediálne trendy 2009 nesie podtitul Vývoj médií na Slovensku a v krajinách Strednej a Východnej Európy po roku 1989. Počas dvoch rokovacích dní sa na pôde Fakulty masmédií Bratislavskej vysokej školy práva predstaví vyše päťdesiat odborníkov z 12 krajín sveta. S hlavnými referátmi vystúpia Wolfgang Kleinwächter z Martin Luther University of Halle-Wittenberg a z International Association for Media and Communication Research, americký profesor a Fulbrightov štipendista Owen Johnson (University of Indiana, Bloomington), Andrei Richter z Moskovskej štátnej univerzity a András Szekfü zo Školy kráľa Žigmunda v Budapešti. Medzinárodnú konferenciu otvorí svojim prejavom dekan Fakulty masmédií BVŠP Samuel Brečka. Stretnutie Mediálne trendy 2009 si kladie za cieľ analyzovať vývoj mediálneho systému na Slovensku v kontexte vývoja médií v krajinách strednej a východnej Európy po politickej zmene z konca osemdesiatych rokov. Táto analýza sa zameria na širokú škálu právnych, ekonomických, politických a spoločenských aspektov fungovania mediálnych systémov v jednotlivých krajinách. Odborníci z vysokých škôl, výskumu i médií budú spolu diskutovať v štyroch paralelných sekciách. Konferencia je vedeckým vyvrcholením osláv piateho výročia založenia BVŠP na fakulte. Partnermi podujatia sú Slovenský syndikát novinárov, Združenie vydavateľov periodickej tlače Slovenska, Asociácia nezávislých rozhlasových a televíznych staníc a Komisia J.W. Fulbrighta pre vzdelávacie výmeny v Slovenskej republike. Konferencia sa koná pod záštitou primátora Bratislavy Andreja Ďurkovského.

25. 11. 2009

Audiovizuálny fond News

Audiovizuálny fond News
Audiovizuálny fond (AVF) uskutočnil dnes v kinosále Filmovej a televíznej fakulty Vysokej škole múzických umení v Bratislave verejnú prezentáciu aktuálnych informácií týkajúcich sa výzvy na predkladanie žiadostí o finančné prostriedky. Na prezentácii poskytli zástupcovia fondu informácie o spôsobe a podmienkach predkladania žiadostí, kritériách ich hodnotenia, podmienkach poskytovania finančných prostriedkov z fondu a zároveň predstavili kontaktné osoby i údaje potrebné na podávanie žiadostí. Od dnešného dňa je k dispozícii nová internetová stránka fondu www.avf.sk, na ktorej potenciálni žiadatelia získajú všetky potrebné informácie. Začiatok predkladania žiadostí je 30. novembra, termín uzávierky je určený na 29. december 2009. Ďalšie termíny uzávierok určia výzvy fondu v priebehu roka 2010. Podané žiadosti budú posudzovať odborné komisie, ktoré sú poradnými orgánmi fondu. Ich úlohou je nezávislé posúdenie každej žiadosti o poskytnutie finančných prostriedkov fondu z pozície súladu so zásadami a prioritami, a to najmä z hľadiska umeleckého, tvorivého potenciálu a celkového prínosu pre audiovizuálnu kultúru v Slovenskej republike. Audiovizuálny fond vznikol na základe zákona č.516/2008 Zb. zo dňa 5. novembra 2008. Jeho poslaním ako právnickej osoby je podpora a rozvoj audiovizuálnej kultúry a priemyslu na Slovensku. Predsedom deväťčlennej rady je Patrik Pašš, členov Rady AVF vymenoval na šesť rokov 30. marca 2009 minister kultúry Marek Maďarič. Orgánmi fondu sú rada, dozorná komisia a riaditeľ. Ním je Martin Šmatlák, ktorého zvolila 7. mája 2009 Rada AVF na päť rokov. Copyright © TASR 2009

Lawyer Partners Once More

Lawyer Partners Once More
Senát piatich sudcov veľkej komory Európskeho súdu pre ľudské práva (ESĽP) nevyhovel žiadosti Slovenskej republiky o opätovné preskúmanie prípadu Lawyer Partners, a. s. proti Slovenskej republike. Agentúru SITA dnes o tom informoval hovorca Ministerstva spravodlivosti Michal Jurči. Na základe tohto rozhodnutia zo 6. novembra nadobudol právoplatnosť rozsudok ESĽP, podľa ktorého má naša krajina zaplatiť spoločnosti, ktorá vymáhala koncesionárske poplatky pre Slovenský rozhlas, 10 000 eur ako náhradu škody a 8 000 eur ako trovy konania. "Slovenskej republike začala plynúť lehota na vyplatenie spravodlivého zadosťučinenia, ktoré bolo sťažovateľom priznané," uviedol Jurči. V prospech Lawyer Partners rozhodli európski sudcovia už v polovici júna. Obchodná spoločnosť žalovala Slovenskú republiku pre porušenie práva na prístup k súdu. Firma pôvodne požadovala ako spravodlivé zadosťučinenie takmer 507 miliónov eur ako náhradu majetkovej škody, takmer 4,7 milióna eur ako náhradu nemajetkovej ujmy a viac ako 900 000 eur za náklady a výdavky v konaní. Proti Slovenskej republike podala 15 sťažností, ktoré sa týkali rovnakých skutkových okolností, ktoré ESĽP spojil na spoločné konanie. Porušenie bolo v tom, že viaceré okresné súdy odmietli konať o návrhoch na vydanie platobných rozkazov, ktoré sťažujúca sa obchodná spoločnosť v marci a v júni 2006 doručila na súdy v elektronickej forme a podpísané zaručeným elektronickým podpisom. Okresné súdy v tom čase požiadali ministerstvo spravodlivosti o stanovisko, ako majú vo veci postupovať. Ministerstvo spravodlivosti v apríli 2006 okresným súdom odpovedalo, že súdy nie sú technicky vybavené na prijímanie takýchto podaní. Okresné súdy s týmto vysvetlením odmietli o návrhoch konať. Po tom, ako v októbri 2006 pracovníci ministerstva spravodlivosti konštatovali, že súdy sú pripravené na prijímanie podaní v elektronickej forme, sťažujúca sa spoločnosť podala časť svojich návrhov opäť. Okresné súdy zasa odmietli o návrhoch konať. Na poradách predsedov krajských a okresných súdov v novembri 2006 a vo februári 2007 pracovníci ministerstva spravodlivosti výslovne uviedli, že súdy sú technicky vybavené na prijímanie podaní v elektronickej forme. V októbri 2008 ministerstvo spravodlivosti na svojej internetovej stránke zverejnilo elektronické adresy jednotlivých súdov na doručovanie podaní v elektronickej forme. Sťažujúca sa spoločnosť sa v tomto ohľade obrátila na Ústavný súd SR, ktorý však jej sťažnosti odmietol ako podané oneskorene. Vo svojom rozsudku sa ESĽP nestotožnil s argumentáciou vlády, že sťažujúca sa spoločnosť nevyčerpala vnútroštátne prostriedky nápravy, pretože mala podať ústavné sťažnosti včas, v súlade s procesnými podmienkami konania pred Ústavným súdom. Podotkol, že Lawyer Partners, a. s. podala v roku 2006 v tejto súvislosti približne 40 ústavných sťažností, pričom Ústavný súd počítal lehotu na ich podanie dvoma odlišnými spôsobmi. Keďže sa spoločnosť sťažovala na porušenie svojich práv, mohla odôvodnene predpokladať, že lehota na podanie ústavnej sťažnosti plynie od momentu, kedy jednotlivé okresné súdy odmietli o jej návrhoch konať. Tento prístup napokon Ústavný súd zvolil vo vzťahu k väčšine podaných sťažností, na základe ktorých napokon rozhodol, že došlo k porušeniu práva sťažujúcej sa spoločnosti na súdnu ochranu. ESĽP nepovažoval za odôvodnený prístup Ústavného súdu, ktorý zvyšné sťažnosti rovnakého obsahu odmietol, počítajúc lehotu na podanie sťažnosti od momentu, kedy sa spoločnosť prvýkrát dozvedela od jedného z okresných súdov, že o jej návrhoch nie je možné konať. ESĽP poukázal na to, že Občiansky súdny poriadok už od roku 2002 umožňoval urobiť podanie na súd v elektronickej forme. Rozhodnutie sťažujúcej sa spoločnosti zvoliť si túto možnosť a podať návrhy na vydanie platobných rozkazov na DVD nosičoch nepovažoval za nelogické, keďže jej návrhy by v tlačenej forme obsahovali viac ako 40 miliónov strán. Odmietnutie konať o týchto návrhoch zo strany všeobecných súdov považoval preto ESĽP za neprimerané obmedzenie práva spoločnosti na prístup k súdu. Ďalej poukázal na to, že vo viac ako 20 obdobných prípadoch Ústavný súd dospel k rovnakým záverom, pretože konštatoval porušenie práva sťažujúcej sa spoločnosti na súdnu ochranu.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

RADA STV

RADA STV
Rada Slovenskej televízie na dnešnom zasadnutí neschválila návrh rozpočtu a programového konceptu na rok 2010. Upravenú a doplnenú verziu má do 7. decembra dopracovať generálny riaditeľ televízie Štefan Nižňanský. STV počíta s výnosmi 90,8 mil. eur, pričom v sume je aj nedávno schválená čiastka 12,5 mil. €, ktorú televízia dostane v rámci tzv. zmluvy so štátom. V nákladoch je suma 94,5 mil. €. "Uložili sme manažmentu televízie rozpočet dopracovať najmä o špecifikáciu programov, ktoré sú vyrábané na základe zmluvy so štátom a tých, ktoré sú z iných zdrojov," povedal novinárom šéf rady Martin Kákoš. Podľa návrhu počíta televízia na budúci rok s príjmami z poplatkov za službu verejnosti (koncesie) vo výške 54,2 mil. eur, čo je oproti tomuto roku menej o vyše 126-tisíc eur. Ráta tiež s tým, že v budúcom roku prepustí 30 zamestnancov. O rozpočte a koncepte budú opäť členovia rady rokovať v decembri. Televízia predpokladá, že na budúci rok získa aj kompenzáciu zo štátneho rozpočtu na vykrytie znížených príjmov od občanov úplne i čiastočne oslobodených od platieb za službu verejnosti. V roku 2010 sa aj zníži percento vysielania reklamy z 2,5 na 1,5 %, čo umožnila novela zákona o Audiovizuálnom fonde z novembra 2008. Na investície má ísť približne 1,6 mil. eur. Riaditeľ Slovenskej televízie (STV) chce zmeniť obsahové zameranie investigatívnej relácie Reportéri. Povedal to dnes členom Rady STV. Tvrdil, že relácia by sa mala viac zamerať na občiansku publicistiku. "Našou snahou je zmeniť obsahové zameranie," povedal Nižňanský. Uviedol, že sa chce sústrediť najmä na profesionalitu výstupov. Členom rady pripomenul, že Rada pre vysielanie a retransmisiu začala na svojom utorkovom zasadnutí správne konanie voči televízii za septembrový príspevok s názvom Združstevnení vlastníci v relácii Reportéri. Investigatívna relácia sa vráti na obrazovku v budúcom roku. Rade STV to na dnešnom zasadnutí povedal programový riaditeľ televízie Roman Lipták. Potvrdil medializované informácie o tom, že dve decembrové relácie neodvysielajú pre úsporné opatrenia v televízii. Lipták SITA povedal, že okrem tejto relácie sa škrty dotkli aj ďalších publicistických relácii, ale nepovedal, akých relácii sa to dotkne. "V programovom koncepte na rok 2010 relácia bude," povedal členom rady Lipták. Relácia v televízii vznikla ešte počas bývalého vedenia, keď jej šéfoval Richard Rybníček. Doteraz ju nevysielali len počas dvoch letných mesiacov. Relácia nedávno čelila kritike vedenia televízie, ktoré údajne stiahlo z vysielania reportáž o sociálnom podniku, údajne prepojený na ľudí z ministerstva práce. Vedenie tvrdilo, že o cenzúru nešlo, rada neskôr skonštatovala, že postup pri zastavení relácie bol neadekvátny.

© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Novinárska cena Za rozmanitosť

Novinárska cena Za rozmanitosť
Slovensko pozná mená víťazov národného kola šiesteho ročníka súťaže Novinárska cena Za rozmanitosť. Proti diskriminácii. V celoeurópskom finále Slovensko v hlavnej kategórii reprezentuje Janette Maziniová s blogovým príspevkom Vám ešte nikto nechcel vybieliť ruky “Savom”?!. V špeciálnej kategórii, ktorá sa tematicky venuje vzťahu medzi diskrimináciou a chudobou, je želiezkom v ohni článok Jána Dzúra z týždenníka Šarm s názvom Krízu si skoro nevšimli. Do súťaže sa v tomto ročníku prihlásilo celkovo trinásť príspevkov. Janette Maziniová sa stala víťazkou v rámci hlavnej kategórie s príspevkom Vám ešte nikto nechcel vybieliť ruky “Savom”?!, ktorý uverejnili na www.blog.sme.sk. Článok s provokatívnym názvom sa zaoberá témou rasovej a etnickej diskriminácie na Slovensku. Porota sa v hodnotení jednotne zhodla a označila príspevok za favorita tejto kategórie, ktorý spracováva ťažkú tému v štýle, ktorý je ľahko zrozumiteľný rôznym mentalitám a kultúram. Každý rok v rámci Novinárskej ceny vyhlasujú aj špeciálnu kategóriu, ktorá sa venuje aktuálnej téme. S blížiacim sa Európskym rokom boja proti chudobe a sociálnemu vylúčeniu bola špeciálna kategória tematicky venovaná vzťahu medzi diskrimináciou a chudobou. Víťazom tejto kategórie sa stal Ján Dzúr z týždenníka Šarm, ktorý bude Slovensko reprezentovať s článkom Krízu si skoro nevšimli. Autorov prístup k aktuálnej téme hospodárskej krízy bol označený ako priekopnícky v sociálnej tematike.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Ospravedlnenie od žúmp ?!

Ospravedlnenie od žúmp ?!
Petíciu so žiadosťou, aby slovenské úrady a polícia verejne vysvetlili a vyvodili zodpovednosť za manipuláciu s informáciami v prípade údajného zneužívania dvoch chlapcov členmi rádu františkánov, podporilo doteraz vyše 5000 ľudí. Podpísaní tiež vyzývajú vedenie televízie JOJ, aby sa rádu ospravedlnila a ako dôkaz toho, že si ctí spravodlivosť, poskytla dobrovoľnú finančnú čiastku na charitatívne účely. TASR informoval Juraj Smatana zo siete environmentálnych organizácií Ekofórum, ktoré petíciu iniciovalo. Ako objasnil provinciálny predstavený františkánov Juraj Andrej Mihály, Okresná prokuratúra Bratislava I ešte v októbri zastavila trestné stíhanie troch členov rehole za zločin sexuálneho zneužívania dvoch maloletých chlapcov spolupáchateľstvom s tým, že skutok sa nestal. "V počiatkoch tzv. operatívneho šetrenia prokuratúra, ani okresný súd a ani polícia nepovažovali za potrebné prešetriť čo i len možnosť nepravdivosti v mnohom sa odlišujúcich výpovedí chlapcov, na základe ktorých začali trestné stíhanie františkánov," konštatoval. Ostentatívne obkľúčenie bratislavského kláštora policajtmi, zatknutie troch mladých rehoľníkov v inom meste a ich odvedenie v putách a prevoz do Bratislavy bez toho, aby im bol oznámený dôvod, vzbudzuje podľa Miháliho dojem, že išlo buď o cielenú diskreditáciu rehole a cirkvi alebo o neprimeraný postup orgánov činných v trestnom konaní. Ako ďalej podotkol, ten nakoniec vyústil do odpornej bulvarizácie prípadu niektorými médiami, ktoré vážne poškodili dobré meno rehole. Tá preto podniká právne kroky na morálne zadosťučinenie zo strany televízie JOJ a denníkov Nový čas a Plus jeden deň.
Copyright © TASR 2009

POZVÁNKA

POZVÁNKA
Slovenská televízia srdečne pozýva na vernisáž PRVÝ MEDZINÁRODNÝ VIANOČNÝ A NOVOROČNÝ SALÓN STV- MAĽBA , KRESBA , GRAFIKA, FOTOGRAFIA, KERAMIKA , 26. 11. 2009, 17.00 hodine, Galéria Slovenskej televízie, Mlynská dolina, Bratislava . Kurátor - Karol Benický, nositel Zlatej medaily FIAP, odborná spolupráca - Norbert Šlachta, Eugen Blaškovic, Pavol Hrin, Marián Pauer. Záštitu nad výstavou prevzal podpredseda vlády SR PhDr. Dušan Čaplovič DrSc.

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS
Dve ekonómky a jeden právnik majú záujem o post člena Dozornej komisie Slovenského rozhlasu (SRo). Výbor pre médiá a kultúru Národnej rady SR dnes odobril kandidatúru všetkých troch záujemcov o tento post - Kornélie Beličkovej, Márie Caletkovej a Petra Stana. Agentúru SITA o tom informoval predseda výboru Pavol Abrhan (KDH). Kornélia Beličková sa o členstvo v komisii uchádza opätovne. Výbor totiž vyhlásil voľbu, lebo Beličkovej začiatkom budúceho roka vyprší trojročné funkčné obdobie v komisii. Beličkovú navrhla Nadácia Jána Cikkera, Máriu Caletkovú poslanecký klub KDH a právnika Petra Stana klub poslancov ĽS-HZDS. Rovnako začiatkom roka sa postupe vymenia aj ostatní členovia v trojčlenných dozorných komisiách v SRo a v STV. Beličkovú parlament vymenoval do dozornej komisie rozhlasu 5. februára 2007 a výkon jej funkcie sa končí 4. februára 2010. Beličková je predsedníčkou komisie. Podľa zákona po jednom z troch členov dozorných komisií STV a SRo vymenúva vláda, prezident a volí parlament na trojročné funkčné obdobie. Dozorné komisie kontrolujú hospodárenie STV a SRo, so zisteniami oboznamujú Radu STV a Rozhlasovú radu. Členovia dozornej komisie musia mať právnické alebo ekonomické vysokoškolské vzdelanie najmenej druhého stupňa, päťročnú odbornú prax a spĺňať ďalšie zákonom určené podmienky. Za výkon funkcie majú zo zákona mesačnú odmenu - dvojnásobok minimálnej mzdy. Návrhy na kandidátov na členov Dozornej komisie SRo prijímal parlamentný mediálny výbor do 15. novembra. Voľbu člena Dozornej komisie Slovenského rozhlasu vyhlásil koncom septembra.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS
1. Česko Slovenská SuperStar - finále – Markíza, 27.0 %, 59.1 % ; 2.*TELEVÍZNE NOVINY- Markíza ;3.Česko Slovenská SuperStar – rozhodnutie- Markíza; 4. Ordinácia v ružovej záhrade III. -Markíza ;5. *DNES- Markíza; 6. *Športové noviny- Markíza ; 7.Ordinácia v ružovej záhrade III.- Markíza ;8. Modré z neba -Markíza ;9.Ordinácia v ružovej záhrade III.- Markíza ;10. Ordinácia v ružovej záhrade III. -Markíza ; 11.*Počasie -Markíza ; 12. *NOVINY TV JOJ -TV JOJ ; 13.Aj múdry schybí -Markíza ; 14.Princezná so zlatou hviezdou -Markíza ;15.*ŠPORT -TV JOJ ; 16. *Rýchle Televízne noviny -Markíza ;17. *NAJLEPŠIE POČASIE -TV JOJ ; 18. Pošta pre teba -Jednotka ; 19. *KRIMI NOVINY -TV JOJ ;20. Smotánka Markíza 21.11.2009 , 11.8 %, 27.7 %

Pozn.Pri reláciách opakujúcich sa každý deň (spravodajstvo, šport, sitcom a pod.) je uvedená relácia s najvyššou hodnotou ratingu za celý týždeň ; © Výskum programu STV

24. 11. 2009

37th INTERNATIONAL EMMY® AWARDS

37th INTERNATIONAL EMMY® AWARDS
Na 37. udeľovaní medzinárodných cien Emmy v New Yorku zvíťazili v piatich z desiatich kategórií zástupcovia Veľkej Británie. Brazílii sa podarilo získať vôbec prvú Emmy v histórii. Podujatie, ktoré sa uskutočnilo v pondelok v newyorskom hoteli Hilton, moderovala britská televízna hviezda Graham Norton. Ocenenie pre najlepšieho herca získal Brit Ben Whishaw za výkon v päťdielnom seriáli Criminal Justice, v ktorom hrá mladého muža obvineného z vraždy svojej manželky. Najlepšou herečkou sa stala jeho krajanka Julie Walters za rolu v dráme A Short Stay in Switzerland. Walters v tomto filmuje stvárňuje lekárku s nevyliečiteľným neurologickým ochorením, ktorá odchádza do Švajčiarska, kde žiada o asistovanú samovraždu. Ďalšími troma ocenenými britskými projektmi sa stali The Mona Lisa Curse v kategórii Umelecký program, Dustbin Baby v kategórii Program pre deti a mládež a The Ascent of Money v kategórii Dokument. Zvyšných päť cien si medzi sebou rozdelilo päť rôznych krajín, pričom pre Brazíliu bol zisk Emmy za telenovelu India - A Love Story vôbec prvým histórii. Japonsko si odnieslo víťazstvo v kategórii Komédia za seriál Hoshi Shinichi’s Short Shorts, Dánsko zvíťazilo s dramatickým seriálom The Protectors, Nemecko s The Wolves of Berlin v kategórii Televízny film, miniseriál a najlepším Zábavným programom bez scenára sa stal The Phone z Holandska. Okrem toho organizátori podujatia udelili aj dve čestné ocenenia. International Emmy Founders Award získal ďalší Brit David Frost, ktorého rozhovory s bývalým prezidentom Richardom Nixonom zvečnila na Oscara nominovaná snímka Duel Frost/Nixon (2008). International Emmy Directorate Award si z rúk Henryho Kissingera prevzal Markus Schächter za vedenie televízie ZDF.

Sir David Frost a jeho manželka Lady Carina Fitzalan-Howard

Umelecký program -The Mona Lisa Curse (Veľká Británia) ; Najlepší herec- Ben Whishaw (Veľká Británia) ; Najlepšia herečka -Julie Walters (Veľká Británia) ; Program pre deti a mládež -Dustbin Baby (Veľká Británia) ; Komédia -Hoshi Shinichi’s Short Shorts (Japonsko) ; Dokument -The Ascent of Money (Veľká Británia) ; Dramatický seriál -The Protectors (Dánsko) ; Televízny film, miniseriál -The Wolves of Berlin (Nemecko); Telenovely -India – A Love Story (Brazília) ; Zábavný program bez scenára -The Phone (Holandsko );
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Vymeňte šéfredaktora

Vymeňte šéfredaktora

Slovenský premiér Robert Fico uspel dnes v ďalšom súdnom spore na ochranu osobnosti s vydavateľstvom denníka Plus jeden deň - Spoločnosťou 7 plus, keď na Krajskom súde v Bratislave vysúdil od vydavateľstva nemajetkovú ujmu vo výške 33.139,9 eura. Trojčlenný senát dnes v odvolacom konaní potvrdil verdikt Okresného súdu Bratislava V z 31. januára 2007, ktorý vyhovel návrhu právnej zástupkyni predsedu slovenskej vlády a rozhodol, že vydavateľstvo musí Ficovi zaplatiť spomínanú nemajetkovú ujmu, trovy konania a ospravedlniť sa mu. Voči dnešnému verdiktu krajského súdu nie je prípustné odvolanie a rozsudok je právoplatný doručením účastníkom konania. Predmetom sporu bol článok uverejnený v denníku koncom mája 2005 pod názvom "Kto okradol Ficovú". Podľa rozhodnutia prvostupňového súdu článok neoprávnene zasiahol do súkromia premiéra a boli v ňom uverejnené nepravdivé informácie. V článku sa písalo o prípade krádeži auta Ficovej manželky Svetlany značky Škoda Octavia. Polícia auto vypátrala za dva dni, keď údajne postupovala "neštandardne a až protekčne". Na prípad podľa autora stiahli policajtov, ktorí pracovali na iných prípadoch. Vypátrali ho "veľmi rýchlo", keď objasnenosť krádeží bola v danom čase, podľa článku len päť percent. Viaceré fakty, podľa rozhodnutia OS Bratislava V boli nepravdivé a zavádzajúce. Žalobu v tomto prípade podal Fico a jeho právny zástupca 26. mája 2005, necelé tri týždne po publikovaní sporného materiálu. Premiér Fico vedie so Spoločnosťou 7 plus približne desať sporov na ochranu osobnosti. KS v Bratislave napríklad v polovici mája v Bratislave potvrdil verdikt prvostupňového súdu, podľa ktorého vydavateľ denníka Plus jeden deň, Spoločnosť 7 plus, s.r.o., zaplatí premiérovi Robertovi Ficovi za uverejnenie článku s titulkom "Premiér novinárom: Špinaví hajzli" náhradu nemajetkovej ujmy vo výške viac ako 66.000 eur (takmer 2.000.000 Sk). "Odvolací súd sa v celom rozsahu stotožnil s rozsudkom prvostupňového súdu," povedala predsedníčka senátu KS. Robert Fico 3. februára uspel v spore na ochranu osobnosti s vydavateľom denníka Plus jeden deň na Okresnom súde Bratislava IV. Vydavateľ má Ficovi podľa verdiktu prvostupňového súdu zaplatiť náhradu nemajetkovej ujmy vo výške viac ako 66.000 eur (1.988.316 Sk). Okrem tejto ujmy, ktorú súd premiérovi priznal v požadovanej výške, sa musí vydavateľ na stránkach svojho denníka ospravedlniť za uverejnenie nepravdivých informácií. Podľa článku, ktorý uverejnil 1. júna 2007, mal Fico nadávať redaktorom bulvárneho denníka po tom, ako ho chceli odfotografovať s jeho novým autom. Redaktorov vypočuli aj na pojednávaniach, okresný súd vyhodnotil ich výpovede ako nepravdivé. Koncom marca bol premiér úspešný na KS aj inom spore s vydavateľstvom. Podľa rozsudku sa musí Ficovi ospravedlniť a zaplatiť mu náhradu nemajetkovej ujmy vo výške 9958 eur (takmer 300.000 Sk). Predseda vlády SR vydavateľstvo zažaloval za publikovanie článku v auguste 2005 s názvom "Už bude dobrý", z ktorého vyplývalo, že Fico je zodpovedný za prepustenie z väzby Milana R. spájaného s podsvetím. Podľa KS bolo toto prepojenie nesprávne, a tým došlo k zásahu do práv na ochranu osobnosti premiéra. Predseda vlády žiadal v žalobe náhradu nemajetkovej ujmy vo výške dvoch miliónov Sk (66.388 eur). Prvostupňový súd v tejto veci rozhodol ešte vo februári 2007, vtedy Ficovi priznal náhradu vo výške jedného milióna Sk (33.194 eur). Vydavateľa okrem náhrady nemajetkovej ujmy zaviazal uhradiť aj trovy konania a uverejniť ospravedlnenie. "Milan R. bol prepustený z dvoch dôvodov - neprimeranej dĺžky prípravného konania a že o jeho žiadosti o prepustenie z väzby nebolo rozhodnuté neodkladne. Ani jeden z týchto dôvodov nie je v článku uvedený," povedal na jednom z pojednávaní premiér. Okresný súd v rozsudku skonštatoval, že informácie v článku boli neúplné a skreslené.

Copyright © TASR 2009

Pravdoklamári 24 ?

Pravdoklamári 24 ?
Dnes, dňa 24. novembra, podal Vladimír Bajan na Okresnej prokuratúre Bratislava III. Oznámenie na neznámeho páchateľa o skutočnostiach, ktoré nasvedčujú tomu, že bol spáchaný trestný čin. Podnetom bol článok v denníku Pravda zo soboty 21. novembra t. r. pod názvom „Bajan pomohol súkromnej firme k obchodu storočia“, v ktorom jeho autori poškodili dobré meno predsedu BSK. „Pri vzťahu niektorých novinárov k objektivite, pravde, etike a morálke nemám inú možnosť, ako brániť svoje meno a meno mojich synov,“ povedal Bajan.

Pokuty naše každodenné

Pokuty naše každodenné

Spoločnosť Markíza-Slovakia bude musieť zaplatiť tisíc eur za porušenie zákona o vysielaní a retransmisii. V upútavke na program nevhodný a neprístupný pre maloletých Pulp Fiction pred 22:00 z 8. augusta totiž nejednotne označili prístupnosť programu. Agentúru SITA o tom informoval Ľuboš Kukliš z Rady pre vysielanie a retransmisiu.

© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Konferencia Katedry žurnalistiky FiF UK a SSN – Trajektória zmeny

Konferencia Katedry žurnalistiky FiF UK a SSN
Trajektória zmeny
Katedra žurnalistiky FiF UK a Slovenský syndikát novinárov už tradične organizujú spoločné vedecké podujatie v rámci Týždňa vedy a techniky na Slovensku. Pri príležitosti 20. výročia Nežnej revolúcie bude tentoraz zamerané na evalváciu vývoja masových médií a štúdia žurnalistiky na Slovensku po roku 1989. Konferencia Trajektória zmeny sa uskutoční v stredu 25. novembra o 8. 30 h v Dome novinárov na Župnom námestí v Bratislave s programom, ktorý môžete nájsť TU Prednášať budú : Zuzana Krútka , Klára Grosmannová,Ivan Sečík , Svetlana Hlavčáková , Karel I. Dvořák , Zdenko Cho , Juraj Charvát, Eva Bachletová, Peter Baláž , Peter Valček , Jozef Vatrál ,Pavol Vitko .

RADA STV

RADA STV
Riadne zasadnutie Rady Slovenskej televízie sa uskutoční dňa 18. novembra 2009 o 10.00 hodine v zasadačke na VIII. poschodí BTP, Mlynská dolina, Bratislava.

Návrh programu:
1. Kontrola plnenia uznesení Rady STV ; 2. Informácia o činnosti DK STV ; 3. Postup na eliminovanie negatívneho vývoja osobných nákladov, vo väzbe na znižovanie objemu výroby a objemu externých služieb z pohľadu vývoja výnosovej časti rozpočtu STV (II. polrok 2009, rok 2010) – uznesenie č. 82/2009 ; 4. Správa o činnosti a hospodárení STV za I. - III. štvrťrok 2009 ; 5. Návrh rozpočtu a programového konceptu STV na rok 2010; 6. Návrh Organizačného poriadku STV ; 7.Vyhodnotenie vysielania STV v súvislosti s voľbami do VÚC ; 8. Informácia o verejných obstarávaniach ; 9.Sťažnosti, podnety a iná korešpondencia ; 10. Rôzne ; 11. Informácia o zmluvách nad 6 640 EUR.

Už ožívajú ?

Už ožívajú ?
Vec: sťažnosť na nevyváženosť relácie Večer na tému: 12. 11. '09

Pozdravujem, všetkých členov Rady Slovenskej televízie. Touto formou podávam sťažnosť voči relácii Večer na tému, ktorá bola odvysielaná dňa 12. novembra 2009. Relácia bola vedená neobjektívne a zaujato. Obsadenie hostí v relácii bolo nevyvážené. A práca moderátora bola absolútne jednostranná. Domnievam sa, že takto vedená, a vôbec takto pripravená relácia nemá na obrazovkách Slovenskej televízie miesto. Chcel by som veriť, že takýto prešľap bude azda posledným, no ako sledujem súčasné vysielanie STV, myslím si, že takýchto tendenčných relácií bude zrejme viacero. Takéto počíňanie je o to smutnejšie, že relácia bola uvedená pár dní pred výročím sviatku Nežnej revolúcie. Tento typ relácie, jednostranného vedenia relácie, sme mali možnosť sledovať na obrazovkách práve pred novembrom ‘89. S pozdravom- divák

23. 11. 2009

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Čínsky súd v pondelok odsúdil disidenta za špionáž na trojročné väzenie. Súd okresu Wuchou v západnom meste Chengdu uznal Chuanga Čchia vinným z protizákonného získania štátneho tajomstva, informovala jeho manželka Ceng Li. Neuviedla žiadne detaily týkajúce sa nejasných obvinení, aké komunistický režim používa, keď chce umlčať disent a uväzniť aktivistov. Chuanga zatkli 10. júna 2008 po tom, ako na svojej internetovej stránke zverejnil svoje články, v ktorých kritizoval reakciu vlády po silnom zemetrasení z mája 2008. To vtedy zasiahlo provinciu Si-čchuan, kde usmrtilo okolo 90 tisíc ľudí. Chuang vtedy tiež tlmočil zahraničným médiám kritiku rodičov, ktorých deti zahynuli v zle postavených školách. Práve tieto sťažnosti sa vláda snažila umlčať. Podľa jeho manželky ho odviedli rovno zo súdnej miestnosti a nemali možnosť sa ani porozprávať, ale ako dodala, verí, že sa odvolá. Chuang už za mrežami strávil päť rokov za podvratnú činnosť v súvislosti s jeho článkami uverejnenými na internete. Od jeho prepustenia z väzenia v roku 2005 Chuang podporoval mnohé iniciatívy vrátane pomoci rodinám tých, ktorí prišli o život počas prodemokratických demonštrácií v Pekingu v roku 1989, a zverejňovania sťažností poľnohospodárov, ktorí sa s vládou sporia o pozemky.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
">Telesné pozostatky britského novinára, ktorého pred 24 rokmi v Libanone uniesli palestínski ozbrojenci, objavil tím britských súdnych lekárov. Informovala o tom dnes britská ambasáda v libanonskom hlavnom meste Bejrút. Britskí experti, ktorí skúmali údolie Bikáa na východe krajiny, v priebehu minulého týždňa vykopali dve telá. Testy DNA potvrdili, že jedno z nich patrilo Alecovi Collettovi, ktorého uniesli v roku 1985 počas libanonskej občianskej vojny. O náleze informovali už aj jeho vdovu. Collettove pozostatky dopraví do vlasti OSN. Vtedy 64-ročného britského novinára, ktorý pracoval v palestínskych utečeneckých táboroch pod správou Agentúry OSN pre pomoc palestínskym utečencom (UNRWA), uniesli v Bejrúte. O rok neskôr skupina palestínskeho militantného lídra Abú Nidala vyhlásila, že Colletta zabili v rámci odvety za americké letecké útoky na Líbyu. Zdroj: Reuters

Bývalý predseda maďarskej Celoštátnej rady pre rozhlas a televíziu László Majtényi sa obrátil na prokuratúru so žiadosťou o preverenie zákonnosti udeľovania licencií pre dve celoštátne komerčné rozhlasové stanice. Podľa dnešnej informácie maďarskej tlačovej agentúry MTI Majtényi vydal vyhlásenie, v ktorom uvádza, že licenčné zmluvy boli uzatvorené protiprávne. Expredseda sa obrátil na generálneho prokurátora Tamása Kovácsa so žiadosťou o prokurátorské opatrenia v záležitosti "neoprávnene uzatvorených zmlúv". Podľa Majtényiho by rada mala okamžite vypovedať príslušné protiprávne zmluvy; a dovtedy, kým sa tak stane, je potrebné prokurátorské opatrenie. Rada podpísala 4. novembra v Budapešti licenciu pre dve nové komerčné rozhlasové stanice. Týždeň predtým sa kvôli nejasnostiam okolo nepredĺženia licencie populárnym rádiám Sláger a Danubius vzdal funkcie predsedu rady Majtényi, namiesto neho dnes podpisovala zmluvu za mediálny orgán členka rady Annamária Szalaiová, delegovaná opozičnou stranou Fidesz. Rada rozhodla o zmene v pridelení frekvencií hlasmi členov delegovaných Maďarským občianskym zväzom-Fidesz, Kresťanskodemokratickou ľudovou stranou a vládnou Maďarskou socialistickou stranou. Kroky rady kritizovali šéfovia frakcie opozičného Maďarského demokratického fóra; predseda frakcie Zväzu slobodných demokratov zasa inicioval založenie parlamentnej vyšetrovacej komisie, čo však Fidesz a MSZP odmietli. Po rozhodnutí rady 30. októbra sa Majtényi vzdal funkcie predsedu rady. Sláger rádió oznámil, že sa obrátil na súd kvôli rozhodnutiu rady, súčasne požiadal Súd hlavného mesta Budapešti o dočasné opatrenie v záujme zabránenia uzatvorenia zmluvy o licencii s "neoprávnene vyhláseným víťazom tendra".

Copyright © TASR 2009