DALITO!

3. 10. 2009

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Rakúska autorka Elfriede Jelineková je ďalšou laureátkou Nobelovej ceny za literatúru, ktorá neváhala podpísať vyhlásenie solidarity s rímskym denníkom La Repubblica po tom, čo taliansky premiér Silvio Berlusconi zažaloval toto periodikum požadujúc odškodné milión eur za informácie o jeho súkromných aférach. Iniciátori podpisovej akcie, traja renomovaní talianski právnici, nazbierali už medzičasom 445.000 podpisov z Talianska i zahraničia. Nechýbajú medzi nimi ani také mená, ako napríklad Nobelovou cenou za literatúru ocenení autori Günter Grass, Doris Lessingová, José Saramago, Wislawa Szymborská, ale aj nositelia Nobelovej ceny v iných kategóriách Edmund Phelps (ekonómia) a Betty Williamsová (mieru). Autori vyhlásenia obviňujú predsedu talianskej vlády, že sa požiadavkou na odškodné usiluje zastrašiť médiá, čím ohrozuje slobodu tlače v krajine. Silvio Berlusconi zažaloval v uplynulých týždňoch viacero nielen talianskych periodík za spravodajstvo z jeho súkromia, možnosť žalôb na Britských ostrovoch skúmajú ešte jeho právnici. Talianska opozícia a novinársky zväz FNSI pripravujú na sobotu v Ríme demonštráciu v srdci Večného mesta na Piazza del Popolo, ku ktorej by sa mali podľa predbežných informácií pripojiť aj viaceré mimovládne organizácie. Podujatie podporuje aj európska novinárska organizácia. Silvio Berlusconi označil v stredu túto akciu za "absolútnu frašku", pretože ako poznamenal, v žiadnej inej krajine sa médiá netešia takej slobode ako v Taliansku.

Copyright © TASR 2009 Americký zabávač a moderátor David Letterman vo svojej nočnej šou potvrdil, že spával s kolegyňami. "Mal som sex so ženami, ktoré pracujú na tejto šou," povedal divákom, ktorí nepochopili situáciu a na historke sa smiali a Lettermanovi tlieskali. Pre jeho činy ho vydieral jeho zamestnanec a požadoval za nezverejnenie informácie dva milióny amerických dolárov (asi 1,38 milióna eur). Dotyčného muža zatkla polícia. "Mal som pocit, že musím ochrániť ľudí v mojom živote. Musím ochrániť moju rodinu, seba aj svoju prácu," vysvetlil dôvod, ktorý ho donútil otvorene o afére hovoriť. Šesťdesiatdvaročný Letterman sa v marci oženil s dlhoročnou priateľkou Reginou Lasko. Spoločne vychovávajú šesťročného syna. Informácie zverejnil spravodajský portál news.bbc.co.uk.
Producent televíznej stanice CBS Robert "Joe" Halderman pred newyorským súdom poprel vinu v prípade vydierania Davida Lettermana. Mal totiž od 62-ročného moderátora žiadať dva milióny amerických dolárov za nezverejnenie informácie, že udržiava sexuálny pomer s viacerými kolegyňami. Letterman má pritom manželku a šesťročného syna. Vo štvrtok pred televíznymi divákmi však svoje aféry priznal a muža udal na polícii. "Ide tu o vydieranie a na to sa zameriame," povedal manhattanský advokát Robert Morgenthau a dodal, že v prípade dokázania viny hrozí Haldermanovi až 15 rokov za mrežami.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

...Váš operátor

...Váš operátor

2. 10. 2009

Agrofilm 2009

Agrofilm 2009
Hlavné ocenenie festivalu Agrofilm 2009, Cenu vlády SR Magna Mater, získal slovenský dokument Zvovuzrodenie lesa. Kópiu vyše 5000 rokov starej sošky Magna Mater si z Nitry za tento film odnášajú režisérka Jana Sadloňová a kameraman Vladimír Ruppeldt. Podľa názoru režisérky film upútal porotu vďaka netradičnému pohľadu na problematiku lykožrútov v lesoch. "Lykožrút je vnímaný ako kalamita, katastrofa. My sa pozeráme z iného uhla, vidíme v tom znovuzrodenie lesa," uviedla Sadloňová. Tvorcovia z 21 štátov sveta predstavili na tohtoročnom 26. ročníku Agrofilmu 92 filmov a videoprogramov. Do súťažného premietania porota zaradila 50 snímok, ďalších 42 filmov určila na informatívne premietanie. Celkový premietací čas predstavoval počas piatich dní 45 hodín a 19 minút, uviedla prezidentka Agrofilmu Janka Beresecká. "Agrofilm má v rámci medzinárodných filmových festivalov, ktorých je v rôznych slovenských mestách každoročne až 20, špecifické postavenie. Jeho výnimočnosť spočíva v zameraní filmov na mnohotematickú pôdohospodársku a environmentálnu tematiku. Agrofilm si svojou doterajšou činnosťou vydobyl uznanie a prestíž aj v mimoeurópskom priestore. Stalo sa tak dávno pred oficiálnym vstupom našej krajiny do Európskej únie," zhodnotila festival Beresecká. Po skončení Agrofilmu sa podľa jej slov začína "malý Agrofilm". Je to pofestivalové premietanie filmov v regiónoch, ktoré vlani videlo od októbra do júna 8000 divákov. "Naším cieľom je zvýšiť sledovanosť, chceme do projektu zapojiť najmä školy." Hlavným poslaním Agrofilmu je zhromažďovať a šíriť celosvetové poznatky vedy, výskumu, vývoja a praxe v oblasti poľnohospodárstva, potravinárstva, výživy obyvateľstva a ďalších oblastí s osobitnou prezentáciou problematiky hladu a podvýživy v regiónoch rozvojových krajín. Za uplynulých 25 rokov existencie festivalu tvorcovia prezentovali 3027 filmov z produkcie 60 krajín. Ocenené odborné diela i divácky najpútavejšie filmy z predchádzajúcich ročníkov tvoria dnes cennú databázu informácií, prierezovú filmotéku, základnú archívnu obrazovú kolekciu Agrofilmu, ktorá je dostupná najmä na študijné účely a propagáciu. Filmy natrvalo ostávajú v archíve festivalu v Centre výskumu živočíšnej výroby v Nitre, odkiaľ si ich môžu lektori, školy či spoločenské organizácie požičať na premietanie. Agrofilm usporadúva Ministerstvo pôdohospodárstva (MP) SR pod záštitou vlády SR a Organizácie Spojených národov pre výživu a poľnohospodárstvo (FAO). Ministerstvo festival podporilo sumou 133.000 eur (4 milióny Sk).
Copyright © TASR 2009

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA
" Konkrétny recept na riešenie rómskej problematiky neexistuje. Keby ho niekto mal, dostal by za to Nobelovu cenu. " Katarína Mathernová, zástupkyňa generálneho riaditeľa pre regionálnu politiku " Nakoľko sa na skládke nachádza odpad a nie nanotechnológia 22. storočia, nešlo o priemyselnú špionáž, ale o zhotovenie fotodokumentácie pre stavebný úrad preukazujúce nepovolenú výstavbu telesa skládky." Ján Man mladší "Alternatívou je vláda prosociálna, proslovenská a stabilná, Smer je zárukou." Marek Maďarič "Prečo sa obraciate na mňa?" Zlatica Puškárová Danielovi Lipšicovi, ktorý sa sťažoval, že nemoderuje reláciu „U pani Gajdošovej som nespal, bol som si tam ráno iba pre veci. Nemôžem si dovoliť tvrdiť, že som tam spal. Mal by som vážny problém, hlavne u mojej priateľky. Takže oficiálne som tam nespal.“ Tomáš Rusina, ex Interlan " Nechce sa mi veriť, že by riaditeľ sekcie umenia na ministerstve Peter Kováč, môj dlhoročný priateľ, komplotoval s poslancom Dušanom Jarjabkom cez mojich ďalších blízkych spolupracovníkov divadla. Nemôžem uveriť, že to pripravovali mesiace. Nemôžem a nechcem tomu uveriť, pretože by som stratila ilúzie, ktoré mi umožňujú tešiť sa zo života." Silvia Hroncová "Ako sa len volá... No, ten opálený... Aha, Barack Obama! Nebudete tomu veriť, ale oni chodia na pláž spoločne, pretože aj jeho manželka je opálená." Silvio Berlusconi „Kto mal záujem sa prihlásiť, prihlásil sa. Nemôžem za to, že sa neprihlásil niekto z Aljašky .“ Peter Žeňuch riaditeľ Slavistického ústavu SAV „Ak mi niečo v poslednom čase prekáža, tak to bol protislovenský postoj denníka SME pri obhajobe novely zákona o štátnom jazyku.“ Marek Maďarič

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Študentská online televízia mc2, zastrešená Slovenskou technickou univerzitou v Bratislave, po siedmich mesiacoch beta prevádzky spúšťila včera vysielanie v ostrom režime."V beta prevádzke sme mali šancu zistiť, ako fungujú všetky procesy súvisiace s chodom televízie. Všetko sme dokázali zosúladiť, či už išlo o technické riešenia alebo ľudské zdroje. Úspešne sme spustili HD vysielanie a zrealizovali sme niekoľko live prenosov, v ktorých plánujeme pokračovať," povedal pre TASR riaditeľ Multimediálneho centra STU Peter Telek.V uplynulom semestri televízia mc2 predstavila divákom, najmä vysokoškolským študentom, celkom osem vlastných formátov, ku ktorým čoskoro pribudnú ďalšie. Okrem noviniek vo vysielaní sa zmení aj web televízie www.mc2.sk, pribudne prepojenie na sieť Facebook a Twitter. Zaujímavosťou bude redakčný blog s pohľadom do zákulisia televízie. Online televízia mc2 vysiela zo štúdií na internátoch Mladosť v Mlynskej doline od februára 2009. Projekt má však o čosi dlhšiu históriu, idea bola prezentovaná a schválená vedením univerzity už v decembri 2007. Dnes sa na prípravách a tvorbe vysielania podieľa približne 35 vysokoškolských študentov, ktorí spolupracujú s odborníkmi v relevantných oblastiach. Študentská televízia využíva pri svojej práci servisy TASR, ktoré jej agentúra sprístupnila v rámci projektu TASR do každej školy. Cieľovou skupinou televízie sú mladí ľudia vo veku 18-26 rokov, aktívni užívatelia internetu a ktokoľvek "mladý duchom".
Copyright © TASR 2009

Kedy nastúpi Radim ?

Kedy nastúpi Radim ?
Do 15. októbra musí Rada Českej tlačovej kancelárie (ČTK) vysvetliť mediálnej komisii Poslaneckej snemovne všetky okolnosti okolo voľby nového riaditeľa ČTK, a najmä to, kto je dnes skutočným riaditeľom. Predseda komisie Vítězslav Jandák kvôli zmätkom okolo nedávnej voľby riaditeľa a následnému zrušeniu tejto voľby dokonca pohrozil rade odvolaním. Rada ČTK väčšinou hlasov 20. augusta rozhodla, že víťazom výberového konania je bývalý riaditeľ Slovenskej televízie Radim Hreha. O necelý mesiac neskôr, 17. septembra, rovnaká rada svoje rozhodnutie zrušila so zdôvodnením, že doterajší riaditeľ Milan Stibral podal svoju rezignáciu pred koncom funkčného obdobia iba rade, ale nie zamestnávateľovi, preto je jeho rezignácia, ako aj voľba nového riaditeľa, neplatná. V zákulisí zmeny postoja rady bola nevôľa odborárov v ČTK s výsledkom voľby. Úspešný kandidát Radim Hreha však trvá na tom, že jeho zvolenie platí a požiadal parlamentnú komisiu o pomoc. Funkcie sa mal Hreha ujať 1. októbra. Kroky Rady ČTK včera kritizoval nielen Jandákov stranícky kolega Zdeněk Škromach, ale aj jeden z členov rady Jan Bohdal. Podľa tohto člena rady je zmena rozhodnutia Rady ČTK neplatná.

Copyright © TASR 2009

1. 10. 2009

Chcem riešiť úchylákov

Chcem riešiť úchylákov
Predseda poslaneckého klubu SNS Rafael Rafaj chce kontrolovať internetové diskusie cez veľký mediálny zákon. "Ak je isté percento ľudí, ktorí sú vyšinutí z normálu, pokiaľ idú na ulicu, tak spoločnosť sa s nimi vysporiada, ale pokiaľ idú na iné komunikácie, povedzme elektronické, no tak budeme ticho, alebo budeme týchto úchylákov tiež riešiť?" povedal Rafaj pre Rádio Expres. SNS dráždia najmä útoky na šéfa strany Jána Slotu. Diskutérov zasa prekvapuje, že SNS prekážajú anonymné vulgarizmy, ale Slotove verejné nie. Rafaj si myslí, že prevádzkovatelia by mali vulgarizmom na internete zabrániť. Tomáš Bella zo sme.sk hovorí, že to robia. Denne zmažú asi 200 neslušných príspevkov, ale pri množstve diskutujúcich sa na všetko dohliadnuť nedá. "Ak by na nás mala byť právna zodpovednosť, tak to by skončili diskusie na internete. Jednoducho, žiadne veľké slovenské médium by nedokázalo prevádzkovať tie diskusie, pretože nikto nemá peniaze na to, aby zaplatil povedzme 40 ľudí, ktorí budú všetko vopred čítať," povedal Rádiu Expres.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

To je TV !

To je TV !

30. 9. 2009

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Tretia najväčšia hudobná korporácia sveta Warner Music Group a najpopulárnejšia stránka s videami YouTube sa dohodli, že videoklipy interpretov spoločnosti Warner si fanúšikovia budú môcť opäť pozerať na tejto populárnej webstránke. Svoju tvorbu nemohli na YouTube prezentovať umelci od decembra, keď sa vo Warner rozhodli videá postupne blokovať. Zmluvu s YouTube nedávno uzavreli aj ďalšie veľké hudobné spoločnosti ako EMI Music, Sony Music Entertainment alebo Universal Music Group. Korporácie Universal a Sony v súčasnosti pripravujú priameho konkurenta YouTube - stránku Vevo založenú na podobnom princípe, kde by si fanúšikovia mohli prezerať videoklipy, no ešte sofistikovanejším spôsobom. Práve Warner sa možno už čoskoro taktiež zapojí do tohto projektu. Podľa prvotných vyjadrení by Vevo malo byť hudobnou verziou populárnej americkej online televízie Hulu, za ktorou stoja NBC Universal, News Corp a Walt Disney. Nová stránka by mohla svetla sveta uzrieť začiatkom roka 2010.

Šéfredaktor internetového portálu mexického súkromného rádia Norberto Miranda sa minulý týždeň stal obeťou nájomnej vraždy, na ktorej sa podieľali piati muži. Tí vkročili ozbrojení do jeho kancelárie v meste Nuevo Casas Grandes a priamo pred očami jeho kolegov ho zastrelili. Dôvodom mali byť údajne jeho príspevky, v ktorých sa pod pseudonymom venoval organizovanému zločinu spojenému s miestnym drogovým kartelom. Dva dni pred svojou smrťou na portáli zverejnil informáciu o vražde 25 ľudí, ktorých mali v priebehu septembra pripraviť o život členovia kartelu, informoval v utorok Medzinárodný tlačový inštitút (IPI). Miranda je piatym mexickým novinárom, ktorý sa v roku 2009 stal obeťou vraždy a celkovo už 30. za posledných desať rokov.

© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Šesť hlasov osemčlennej rozhlasovej rady v druhom kole voľby dnes rozhodlo, že verejnoprávny Český rozhlas (ČRo) povedie 48-ročný Richard Medek. Nový šéf rozhlasu má za sebou skúsenosti nielen z rozhlasu, ale aj z Českej televízie a z komerčnej TV Nova. Po odvolaní generálneho riaditeľa ČRo Václava Kasíka rozhlasovou radou Medek viedol od júla ČRo ako dočasný riaditeľ. Nový riaditeľ rozhlasu chce zefektívniť činnosť verejnoprávnej inštitúcie, znížiť počet odborných riaditeľov a presadiť aj zvýšenie koncesionárskeho poplatku. Za programového riaditeľa a svojho štatutárneho zástupcu chce Medek vymenovať Petra Duhana, s ktorým bojoval o riaditeľský post v poslednom kole.

Copyright © TASR 2009
Britské spoločnosti TNS Media Research a NDS oznámili, že rozširujú ponuku riešení pre meranie sledovanosti televízií pomocou set-top boxov o možnosť identifikovať tých členov domácností, ktorí súhlasili s účasťou na peoplemetrovom paneli. Riešenie RPDi, ktoré je založené na systéme merania sledovanosti NDS Dynamic a analytickej službe TNS RaPiDView, pomôže televíznym operátorom lepšie pochopiť správanie divákov a to tak, že bude zbierať a analyzovať ako dáta o jednotlivých divákoch tak aj informácie na úrovni jednotlivých domácností. Spoločnosť NDS po prvýkrát predstavila riešenie RPDi na konferencii IBC 09. Aplikácia, ktorá je jednoduchá na používanie, bude cez diaľkový ovládač okamžite identifikovať divákov podľa krstného mena a umožní divákom pridávať ďalších hostí, ktorí s nimi sledujú televíziu. Služba meria len sledovanosť tých divákov v domácnostiach, ktorí súhlasili s účasťou na celom procese merania sledovanosti. „Televízni operátori sa obracajú na meranie pomocou set-top boxov, pretože im pomáha správne pochopiť správanie ich predplatiteľov, zároveň im poskytuje také dáta, ktoré by nezískali z tradičných metód merania sledovanosti, ako napríklad sledovanie monotematických kanálov, sledovanie s časovým posunom a interaktívne sledovanie. Do dnešných dní sa meranie sledovanosti cez set-top boxy realizovalo len na úrovni domácnosti, ale vďaka RPDi môžu operátori získavať také množstvo dát z merania zo set-top boxov a kvantum informácii o sledovanosti jednotlivcov, ktoré im pomôžu zlepšiť ich obchodné rozhodnutia a predaj reklamy“, povedal Gideon Gilboa, Product Marketing Manager pre reklamné riešenia spoločnosti NDS. „RPD sa stáva štandardným nástrojom televíznych operátorov, prostredníctvom ktorého môžu zrealizovať strategické obchodné rozhodnutia. Obohatenie tohto nástroja o dáta sledovanosti jednotlivcov pridáva kľúčovú informáciu o demografii a štruktúre divákov. RPDi je efektívny spôsob využitia funkčnosti set-top boxov,“ dodal Nick Burfitt, globálny riaditeľ RPD spoločnosti TNS Media Research. Spoločnosti NDS a TNS oznámili svoju spoluprácu, na základe ktorej vyvinuli a poskytli riešenie merania sledovanosti pomocou set-top boxov pre digitálnych televíznych operátorov. Ich spoločnými zákazníkmi sú: BSkyB, DirecTV, Sky Television na Novom Zélande a Foxtel. Spoločnosť TNS Media Research poskytuje meranie sledovanosti internetu, televízií a rádií po celom svete. Odborné znalosti a technológia tejto medzinárodnej spoločnosti pomáhajú merať sledovanosť vo viac ako 30 krajinách vrátane Kanady, Číny, Ruska, Španielska, Veľkej Británie a USA. Spoločnosť TNS je na poprednom mieste v najnovších technológiách merania digitálnej sledovanosti vrátane Return Path Data zo set-top boxov. Spoločnosť TNS Media Research je súčasťou spoločnosti TNS, ktorá je celosvetovou skupinou zaoberajúcou sa náhľadmi na globálne trhy a informáciami. Spoločnosť NDS Group plc (NASDAQ: NNDS), dcérska spoločnosť News Corporation s väčšinovým vlastníctvom, dodáva otvorené komplexné digitálne technológie a služby pre operátorov platforiem digitálnych platených televízií a poskytovateľov obsahu. Viac informácií o spoločnosti NDS nájdete na www.nds.com.

Rechtsstaat

Rechtsstaat
NS SR zamietnutím dovolania tak správoplatnil rozsudok KS z 18. februára v spore na ochranu osobnosti, v ktorom exminister Harabin žaloval vydavateľstvo. Na základe februárového rozsudku KS bolo vydavateľstvo povinné v odvolacom spore s vydavateľstvom týždenníka Plus 7 dní bývalému ministrovi zaplatiť spomínaných 31.467,84 eura. Dnešné rozhodnutie senát NS mimo iného zdôvodnil, že "dovolanie žalovanej strany nezodpovedá požiadavkám a nemá náležitosti dovolania a dovolanie nie je bližšie objasnené". Voči rozhodnutiu NS SR nie je možný opravný prostriedok. KS na spomínanom februárovom odvolacom konaní rozhodol vo veci navrhovateľa Harabina a odporcu Plus 7 dní voči rozsudku Okresného súdu Bratislava V tak, že zmenil rozsudok súdu prvého stupňa - odporca bol povinný zaplatiť navrhovateľovi spomínaných 31.467,84 eura (948.000 Sk). Okresný súd Bratislava V rozhodol 2. októbra minulého roka tak, že žalobu zamietol vo zvyšku nemajetkovej ujmy. Predmetom sporu bol článok uverejnený 1. apríla 2005. "Opäť sa potvrdil môj výrok, že toto je výsledok, keď médiá bezhlavo naletia a zverejňujú klamstvá," uviedol vtedy pre TASR vtedajší šéf slovenskej justície. V článku sa mimo iného písalo, že Harabin ako predseda senátu NS bol zodpovedný za prepustenie exriaditeľa Slovenskej informačnej služby (SIS) po jeho návrate z Juhoafrickej republiky. Okresný súd Bratislava V skonštatoval, že v článku boli uvedené nepravdivé tvrdenia a žaloba bola dôvodná. Dôvodom februárového rozhodnutia KS bolo, že podľa názoru odvolacieho súdu bolo vzhľadom na intenzitu trvania rozsahu a ohlasu nepriaznivých dôsledkov pre navrhovateľa ospravedlnenie odporcu nepostačujúce a doteraz priznaná náhrada nemajetkovej ujmy oprávnená. Rozsudok súdu mal byť právoplatný po doručení účastníkom konania. Vydavateľstvo však podalo spomínané dovolanie na NS SR. V tejto veci už raz KS v Bratislave 2. mája minulého roka rozhodol tak, že rozsudok OS Bratislava V z konca októbra 2007 zrušil a vrátil prvostupňovému súdu. Vo veci ochrany osobnosti už právoplatne rozhodol prvostupňový súd, odvolací súd toto už nepreskúmaval a zrušil rozhodnutie vo veci nemajetkovej ujmy. Okresný súd Bratislava V koncom októbra 2007 rozhodol tak, že odporca bol povinný uverejniť ospravedlnenie a zaplatiť žalobcovi 1726 eur (52.000 Sk) z titulu nemajetkovej ujmy. Predseda NS a exminister vedie viacero sporov na ochranu osobnosti. Harabin uspel už v polovici decembra na KS v rámci iného odvolacieho konania v žalobe na ochranu osobnosti s denníkom Plus jeden deň a vysúdil nemajetkovú ujmu pol milióna Sk (16.600 eur). Predmetom tohto civilného sporu a žaloby bol titulok "Harabin chráni vrahov". Išlo o najvyššiu vysúdenú sumu za novinový titulok v slovenskej justícii. Harabin pôvodne žiadal za spomínaný titulok až dva milióny korún (66.387 eur). Nežiadal ospravedlnenie, ale iba zaplatenie nemajetkovej ujmy. Okrem iného namietal, že sa vôbec nemohol k predmetnému tvrdeniu vyjadriť.

Copyright © TASR 2009

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Analytik Gabriel Šípoš, ktorý od októbra povedie slovenskú pobočku medzinárodnej mimovládnej organizácie Transparency International, obnoví od štvrtka činnosť blogu zameraného na zlepšovanie profesionality a etiky médií - Slovak Press Watch. SITA to dnes potvrdil Šípoš. Pokračovanie blogu finančne podporila americká ambasáda, ktorá naň poskytla 10-mesačný grant vo výške 20-tisíc dolárov. Šípoš bude denne monitorovať slovenské denníky, týždenníky, televízie a ich investigatívne reportáže a nedeľné diskusie. Projekt sa bude viac venovať súdnym rozhodnutiam v prípadoch, kde je jednou stranou médium, uviedol. "Ostáva cieľ - tlačiť na zlepšenie kvality etiky médií vecnou kritikou a tým budovať ich vyššiu dôveryhodnosť," upozornil Šípoš SITA. Dodal, že jeho cieľom je tiež vymedziť sa voči povrchnej, zovšeobecňujúcej a nekonštruktívnej kritike novinárov zo strany niektorých politikov a expertov. Projekt Slovak Press Watch nadväzuje na monitoring, ktorý fungoval od augusta 2002 do decembra 2004. Fungoval s prestávkami v roku 2005 a 2008. Projekt Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) ukončil činnosť tohto roka v apríli. Zapájajú sa do neho aj stážisti z radov študentov.

© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

To je TV !

To je TV !

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS
1. Česko Slovenská SuperStar –Markíza-24.8 % , 53.5 % ; 2. *TELEVÍZNE NOVINY- Markíza ; 3. Modré z neba -Markíza ; 4. Ordinácia v ružovej záhrade III. -Markíza ; 5. Česko Slovenská SuperStar – Markíza; 6. Česko Slovenská SuperStar - Hviezdna pechota -Markíza ; 7. Ordinácia v ružovej záhrade III. -Markíza ; 8. *Športové noviny- Markíza; 9. *DNES -Markíza ; 10. Ordinácia v ružovej záhrade III. -Markíza ; 11. NOVINY TV JOJ- TV JOJ ; 12. Ordinácia v ružovej záhrade III. -Markíza ; 13. *Počasie -Markíza ;14. *NAJLEPŠIE POČASIE- TV JOJ ; 15. Aj múdry schybí -Markíza ; 16. *ŠPORT -TV JOJ ; 17. Pošta pre teba -Jednotka ; 18. Paľba -Markíza ; 19. MINI TALENT SHOW –Jednotka; 20. *KRIMI NOVINY-TV JOJ

Pozn. Pri reláciách opakujúcich sa každý deň (spravodajstvo, šport, sitcom a pod.) je uvedená relácia s najvyššou hodnotou ratingu za celý týždeň ; © Výskum programu STV

29. 9. 2009

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS
Generálna riaditeľka Slovenského rozhlasu Miloslava Zemková predloží Ministerstvu kultúry SR nový Návrh zmluvy o obsahoch, cieľoch a zabezpečení služieb verejnosti v oblasti rozhlasového vysielania a jej dodatku na rok 2010 (takzvaná zmluva so štátom). Taký je výsledok včerajšieho rokovania zástupcov Ministerstva kultúry, Slovenského rozhlasu (SRo) a Rozhlasovej rady na pôde verejnoprávneho média. "Dnes sme sa pohli po profesionálnej stránke v príprave zmlúv o obsahoch a cieľoch zmlúv verejnoprávnych vysielateľov. SRo predloží návrh zmluvy na základe koncepcie, ktorú schválila vláda, ako aj na základe novely zákona o Slovenskom rozhlase. Urobí to do stredy vrátane dodatku na rok 2010. Na základe toho sa potom stretnú právnici ministerstva a SRo, dopracujú materiál, ktorý by mal byť vláde predložený do konca októbra," povedala po skončení rokovania pre TASR Nataša Slavíková, generálna riaditeľka Sekcie médií, audiovízie a autorského práva MK SR. Dnešné stretnutie bolo veľmi komplikované, avšak mám pocit, že obidve zmluvné strany urobili dosť výrazný posun k tomu, aby zmluva medzi štátom a SRo bola podpísaná, povedal pre TASR predseda Rozhlasovej rady Igor Gallo. Naproti tomu Zemková poslala odkaz, že v tomto štádiu sa k zmluve nebude vyjadrovať. Rozhlasová rada sa zmluvou so štátom a dodatkom na rok 2010 zaoberala už na štyroch zasadnutiach, na prvom 15. júla odporučila generálnej riaditeľke upraviť návrh zmluvy podľa pripomienok členov rady a doplniť o ciele rozvoja SRo. Na mimoriadnom zasadnutí, v poradí štvrtom 24. septembra rada vyslovila názor, že prostriedky poskytnuté na základe tejto zmluvy majú byť prioritne určené na výrobu pôvodných programov vo verejnom záujme. Nesúhlasila takto s názorom generálnej riaditeľky, ktorej zámerom je prostriedky použiť na financovanie terestriálnych vysielačov.

Copyright © TASR 2009

28. 9. 2009

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Ruský novinár a jeho rodina sa musí ukrývať, pretože za kritický článok o sovietskej minulosti svojej krajiny dostával vyhrážky. V pondelok o tom informoval internetový portál Ej.ru, ktorý zverejnil sporný text. Bývalý komunistický disident Alexander Podrabinek, ktorý za sovietskej éry strávil nejaký čas vo väzení, napísal minulý týždeň článok odsudzujúci sovietskych vojnových veteránov. Tí sú v krajine všeobecne považovaní za hrdinov.Podľa šéfky Ej.ru Oľgy Paškovovej sa Podrabinek a jeho rodina museli ukryť po tom, ako sa po zverejnení článku objavili jeho adresa a telefónne číslo na internetovej stránke pokremeľskej mládeže a neznámi ľudia prehľadávali jeho dom. "Bojí sa o svoju rodinu a chce ju chrániť," uviedla Paškovova pre agentúru AFP. "Mali by sme sa o Alexandra báť, napriek tomu, že vie ako sa v takých situáciách správať. Verím, že sa dobre ukryl." Podľa nej nejde o prvý text, za ktorý sa mu vyhrážali. Na čele kampane kritizujúcej Podrabinekov článok stojí prokremeľská mládežnícka skupina Naši. Hnutie v pondelok uviedlo, že plánuje novinára obviniť z ohovárania a rovnako aj organizovať protesty pred jeho domom. Obvinenia z jeho ohrozovania ale popierajú. Túto kampaň v nedeľu ostro odsúdila organizácia bojujúca za slobodu médií so sídlom v Paríži Reportéri bez hraníc. Alexander Podrabinek strávil v minulosti za texty kritizujúce komunistický režim niekoľko rokov v sovietskom väzení. V posledných rokoch publikoval 56-ročný aktivista v opozičných médiách, denníku Novaja Gazeta a viedol aj vlastný informačný internetový server Prima-news.ru.
Honduraská prechodná vláda Roberta Michelettiho zastavila v pondelok vysielanie hlavnej opozičnej rozhlasovej stanice Globo de Tegucigalpa. Tento krok je súčasťou dekrétu, ktorým vedenie krajiny obmedzilo slobody svojich občanov. Dočasné obmedzenie vysielania oznamovacích prostriedkov a zákaz zhromažďovania bez povolenia úradov ohlásili samozvaní lídri krajiny ešte v nedeľu v obavách pred plánovanými pondelňajšími demonštráciami podporovateľov zvrhnutého prezidenta Manuela Zelayu. V pondelok totiž uplynú presne tri mesiace od Zelayovho násilného vyhostenia do Kostariky. Exprezident sa momentálne ukrýva na brazílskom veľvyslanectve v metropole Tegucigalpa a na začiatok tohto týždňa plánuje "záverečnú ofenzívu" v rámci svojho úsilia o návrat k moci. Samozvaná vláda však už v sobotu dala Brazílii desať dní na vyriešenie situácie a vyhráža sa uzatvorením diplomatického úradu. Zelayu zvrhli koncom júna príslušníci honduraskej armády a uniesli ho do Kostariky. Niekoľko hodín nato zvolil honduraský parlament jednohlasne za nového prezidenta svojho dovtedajšieho predsedu Roberta Michelettiho. Zelaya sa po niekoľkých neúspešných pokusoch minulý týždeň v pondelok tajne vrátil do vlasti a domáhal sa stretnutia s Michelettim. Samozvaný prezident však vyhlásil, že Zelayu nechá zatknúť, ak opustí brazílske veľvyslanectvo. Dočasná vláda zároveň vypísala nové prezidentské voľby na 29. novembra.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Maďarská verejnoprávna televízia MTV zrušila raňajšiu politickú reláciu, ktorú tri roky bojkotovali opozičné strany Maďarský občiansky zväz-Fidesz a Kresťanskodemokratické ľudové hnutie (KDNP). Namiesto relácie Nap-kelte (Východ slnka), ktorú dodávala externá spoločnosť, sa dnes objavila nová - s názvom Dnes ráno. Jej prvým hosťom bol predseda KDNP Zsolt Semjén. Podľa maďarskej tlačovej agentúry MTI televízia vo vyhlásení vydanom v nedeľu uviedla, že cieľom zmeny bolo dosiahnuť, aby ranná relácia bola vecná, pestrá, nestranná a vyvážená. Na relácii, ktorá by mala byť aj finančne výhodnejšia, by mali pracovať aj interní zamestnanci televízie. Predstavitelia MTV vyjadrili nádej, že diskusií na obrazovke sa zúčastnia zástupcovia vládnucich aj opozičných strán. Je verejným záujmom, aby MTV dala priestor spoločenskému dialógu, píše sa v dokumente. Semjén pred troma rokmi v októbri na protivládnej demonštrácii zorganizovanej Fideszom oznámil, že Fidesz a KDNP sa nebudú zúčastňovať rannej relácie MTV, ktorej úroveň podľa jeho vtedajších slov veľmi hlboko klesla. Zmluva s externou spoločnosťou o výrobe relácie Nap-kelte, od ktorej MTV predčasne odstúpila, platila do konca decembra 2010. Producent Tamás Gyárfás vyjadril podľa maďarského spravodajského servera origo.hu presvedčenie, že "protiprávne zrušenie zmluvy" bude na dnešnom mimoriadnom zasadnutí kuratória odvolané.

Copyright © TASR 2009

Zrelé hrozno na Bartolomeja dobrú nádej k hojnosti vína dáva

Zrelé hrozno na Bartolomeja dobrú nádej
k hojnosti vína dáva
STV na katastofálnych číslach. Jednotka, Dvojka aj Trojka klesli.

JOJ jemne klesla, JOJ Plus takisto .
Markíza stúpla . TV Doma takisto.
TA 3 opäť a opäť a opäť klesá.
Primetimový rozdiel medzi Jednotkou a JOJ mierne klesol na 7,93 % .

Markíza - 32.29 %

TV DOMA - 1.99 %

Jednotka - 13.88 %

Dvojka - 2.74 %

Trojka - 0.67 %

TV JOJ – 20.87 %

JOJ PLUS- 3.15 %

TA 3 - 1.38 %

27. 9. 2009

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Klesajúci náklad tradičného francúzskeho denníka Le Parisien, ktorého celoštátna mutácia vychádza pod názvom Aujourd'hui en France, viedla vydavateľskú skupinu Amaury k drastickému zásahu do života redakcie periodika. Ako informovalo dnešné vydanie novín Le Monde, vydavateľ prepustil prekvapujúco celé vedenie redakcie, dvoch šéfredaktorov, riadiaceho redaktora, kým ďalšieho takpovediac vyhnal do nočnej služby. Od začiatku roka 2009 klesol náklad denníka Le Parisien o asi šesť percent. Súčasne v ňom zaregistrovali aj pokles príjmov z reklamy o 8-10 percent. Vydavateľ predpokladá zrušenie najmenej 50 pracovných miest.

Copyright © TASR 2009
Postava doktorky Allison Cameron opúšťa seriál Dr. House (2004). Ako informoval magazín Entertainment Weekly, herečka Jennifer Morrison, ktorá je súčasťou seriálu od začiatku vysielania, nakrútila svoju poslednú scénu začiatkom tohto týždňa. Neskončila z vlastného presvedčenia, jej odchod má byť kreatívnym posunom v deji. Jej televízny manžel doktor Chase (Jesse Spencer) však v nemocnici Princeton-Plainsboro zostáva, preto nie je vylúčené, že sa v populárnom seriáli objaví neskôr ako hosťujúca herečka. V šiestej sérii sa Chase a Cameron rozhodnú odísť spoločne z nemocnice, no po rozhovore s Houseom Chase nečakane zmení názor a chce zostať. To Allison veľmi sklame a odíde sama.
Novým prezidentom americkej hereckej asociácie Screen Actors Guild (SAG) sa stal čerstvý držiteľ Emmy Ken Howard. Šesťdesiatpäťročný herec chce zlepšiť vzťahy medzi SAG a menšou American Federation of Television and Radio Artists (AFTRA), s ktorou začnú rokovať v októbri 2010. "Musíme si neustále opakovať, že sme členmi jedného tímu bojujúceho za rovnaké veci. Silnejší budeme len, ak budeme držať spolu," povedal vo vyhlásení. Howard získal 47 percent z 27 295 hlasov. Tento počet sa vrátil od 99 500 členov platiacich členské poplatky. Jeho hlavná rivalka, Anne-Marie Johnson, získala 33 percent hlasov, Seymour Cassel dostal podporu 18 percent hlasujúcich členov a štvrtému kandidátovi - Asmarovi Muhammadovi sa ušlo len niečo vyše jedného percenta.
Kanadský herec Seth Rogen sa podieľal na scenári úvodného dielu 21. série slávneho amerického animovaného seriálu Simpsonovci. Taktiež v tejto epizóde prepožičal hlas jednej z postáv, čím sa stal len druhou celebritou, ktorá mala tú česť objaviť sa v seriáli ako herec aj scenárista. Dvadsaťsedemročný Rogen, ktorý začínal svoju kariéru ako komik, sa pre médiá vyjadril, že sa mu tým splnil sen. "Písať scenár k Simpsonovcom bolo pre mňa vždy ako získať Svätý grál. Teraz už môžem zomrieť šťastný," povedala na margo svojho osobného úspechu hviezda filmu Nabúchaná (2007). V epizóde s názvom Homer the Whopper hrá Rogen Lylea McCarthyho, trénera, ktorý má spraviť z hlavy simpsonovskej rodiny superhrdinu s menom Everyman. V tejto sérii budú mať americkí diváci možnosť počuť aj hlasy herečiek Sarah Silverman a Angely Bassett, hráča amerického futbalu Eliho Manninga a športového komentátora Boba Costasa.
Nová súkromná jachta ruského miliardára Romana Abramoviča bude najväčšou a najdrahšou na svete. Okrem toho ju vybavia aj špeciálnym laserom, ktorý má oslepovať bulvárnych reportérov. Loď s názvom Eclipse (Zatmenie), ktorá je práve vo finálnom štádiu montáže, je 170 metrov dlhá a jej cena je 1,2 miliardy dolárov (v prepočte vyše 815 miliónov eur). Okrem laseru, pomocou ktorého chce majiteľ londýnskeho futbalového klubu FC Chelsea chrániť svoje súkromie, budú na jachte dve pristávacie plochy pre vrtuľník, 11 hosťovských kajút, dva plavecké bazény, akvárium alebo taktiež miniponorka. Jachtu tiež vybavili protiraketovou ochranou a inými bezpečnostnými systémami.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

San Sebastian Film Festival

San Sebastian Film Festival
Víťazom 57. ročníka španielskeho filmového festivalu v San Sebastiane sa stala historická vojnová dráma čínskeho režiséra Lu Chuana City of Life and Death. Ocenenie mu v sobotu odovzdal predseda poroty, režisér Laurent Cantet. Film zobrazuje jeden z najtraumatickejších momentov čínskej histórie známy ako masaker v Nankingu. Do vtedajšej metropoly čínskej republiky vpochodovala v decembri roku 1947 japonská armáda, zabila viac ako 200-tisíc ľudí a desiaťtisíce žien znásilnila. Lu Chuan natočil snímku o tejto tragédii čiernobielo a striedajú sa v nej pohľady z čínskej a japonskej strany. Ceny pre najlepšiu herečku a najlepšieho herca získali Španieli Lola Duenas a Pablo Pineda za film Yo Tambien. Zaujímavosťou je fakt, že Pineda trpí Downovým syndrómom. Ocenenie pre najlepšieho režiséra odovzdali ďalšiemu domácemu zástupcovi, Javierovi Rebollovi za španielsko-francúzsky film La Mujer Sin Piano (Woman without Piano). Špeciálnu cenu získal Francúz Francois Ozon za snímku Le Refuge. © 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

STV NEWS

STV NEWS
Hlava katolíckej cirkvi Benedikt XVI. navštívi Českú republiku. Slovenská televízia bude v priamom prenose vysielať slávnostnú svätú omšu v Brne.Pápež Benedikt XVI. zavíta do Prahy, Brna a Starej Boleslavi. V hlavnom meste Českej republiky sa stretne s prezidentským párom, osobnosťami verejného života, zúčastní sa na koncerte Českej filharmónie a prezrie si Katedrálu sv. Víta, Václava a Vojtecha (26.9.). Sväté omše odslúži v Brne (27.9.) a v Starej Boleslavi (28.9.). V Brne sa slávnostná sv. omša s Benediktom XVI. uskutoční na medzinárodnom letisku Brno - Tuřany. STV jej priebeh odvysiela naživo v nedeľu 27. septembra o 10.00 h na Jednotke. Po skončení priameho prenosu uvedie dokumentárny film Benedikt XVI. - Pápež z Nemecka (SRN 2005).

Nedeľné rezne a káva

Nedeľné rezne a káva
Hosťami Zlatice Puškárovej dňa 27. septembra 2009 budú minister kultúry a podpredseda Smeru-SD Marek Maďarič a podpredseda KDH Daniel Lipšic. Témami budú blížiace sa parlamentné voľby , dopady hospodárskej krízy a jazykový zákon Hosťami diskusnej relácie V politike, ktorú televízia TA3 odvysiela dňa 27. septembra 2009, budú Milan Urbáni a Iveta Radičová. Moderátor relácie Richard Dírer bude s podpredsedníčkou SDKÚ-DS Ivetou Radičovou a poslancom NR SR Milanom Urbánim (ĽS-HZDS) diskutovať o prieskumoch verejnej mienky, ktoré rozhýbali politickú scénu. V relácii preberú aj otázku, či sa ešte dá dôverovať politikom, a možné povolebné scenáre.