DALITO!

5. 9. 2009

Reakcia po 22 dňoch...

Reakcia po 22 dňoch...
Vysielateľ Rádia Expres vyjadruje znepokojenie nad obsahom zverejnenej správy zo 14. 8. 2009, v ktorej predstaviteľ Prezídia PZ SR za peniaze daňových poplatníkov zverejňuje informácie, ktorými neoprávnene zasahuje do dobrej povesti Rádia Expres, uráža reportéra Sergeja Danilova a podsúva informácie, ktoré nie sú pravdivé. Vysielateľ Rádia Expres zásadne nesúhlasí s takýmto konaním predstaviteľa Prezídia PZ SR a upozorňuje na § 15b zákona o vysielaní a retransmisii, podľa ktorého sú orgány verejnej moci povinné poskytovať vysielateľovi informácie tak, aby mohol vysielateľ informovať verejnosť pravdivo, včasne a všestranne. O povahe týchto informácií však v zmysle § 15 ods. 1 citovaného zákona rozhoduje výlučne vysielateľ, nie orgán verejnej moci.
Mgr. Eva Babitzová , generálna riaditeľka D.EXPRES, a.s.

To je TV !

To je TV !

Digitalizácia na pokračovanie

Digitalizácia na pokračovanie
Kanadská firma vypadla z tendrov na prevádzkovateľa digitálneho vysielania na Slovensku pre chýbajúce čestné vyhlásenie o konflikte záujmov. Víťazný Towercom podľa expredsedu Telekomunikačného úradu Branislava Máčaja v takomto konflikte je. Jediného zahraničného účastníka, kanadskú spoločnosť Valtech Communication Inc, vyradili z tendrov na prevádzkovateľa digitálneho vysielania na Slovensku pre chýbajúce čestné vyhlásenie o konflikte záujmov. Vyplýva to zo správy o priebehu a výsledku výberových konaní, ktorú zverejnil Telekomunikačný úrad SR. Obe súťaže nakoniec vyhrala firma Towercom, ktorú bývalý šéf úradu Branislav Máčaj označil za previazanú s televíziami JOJ a TA3. Prevádzkovateľ digitálneho vysielania nesmie byť majetkovo ani personálne prepojený s nijakým celoplošným vysielateľom. Keďže čestné vyhlásenie kanadskej firme chýbalo, komisia vyberala už len z ponúk spoločností Towercom, a.s. a Telecom Corp. O víťazovi, firme Towercom, expredseda Telekomunikačného úradu Branislav Máčaj vyhlásil, že za ním stojí finančná skupina J&T a takáto situácia prispeje k deformácii mediálneho prostredia vzhľadom na vlastnícku previazanosť majiteľov Towercomu s televíziami JOJ a TA3. J&T obvinenia Máčaja vtedy odmietla komentovať, jej hovorca však na jeho slová reagoval: "Narozprával toho dosť, svoje slová ničím nepodložil. Je to v rovine čistého ohovárania. Slová pána Máčaja nepovažujeme za potrebné komentovať, skôr by som vyjadril svoj názor, že pán Máčaj sa zbláznil," uviedol pre agentúru SITA hovorca J&T Maroš Sýkora. Spoločnosť Towercom podľa jej marketingového manažéra Michala Šurana rešpektuje rozhodnutie Telekomunikačného úradu SR, ktorý o výsledku rozhodol na základe stanovených podmienok súťaže. "Vyjadrenia pána Máčaja považujeme za špekulatívne a preto sa k nim nebudeme vyjadrovať," povedal v auguste pre agentúru SITA Šuran. Branislav Máčaj prišiel o miesto predsedu TÚ práve pre tender na prevádzkovateľa prvých dvoch multiplexov digitálneho terestriálneho televízneho vysielania (DVB-T). Digitálne vysielanie úplne nahradí doterajšie analógové televízne vysielanie najneskôr v roku 2012. DVB-T má vytvoriť priestor pre vznik nových televízií, zvýšenie konkurencie na mediálnom trhu a tým aj tlak na zvýšenie kvality programov televízií. Divákom prinesie, okrem možnosti prijímania viacerých programov, zásadné zvýšenie kvality prijímaného televízneho vysielania v tzv. štúdiovej kvalite, interaktívne ovládanie vysielania, prípadne aj perspektívne poskytovanie služieb mobilnej televízie, internetových služieb a služieb elektronickej verejnej správy. Diváci, ktorí prijímajú analógové vysielanie, si budú musieť po prechode na DVB-T štandard zaobstarať televízor so zabudovaným digitálnym tunerom alebo set-top-box.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

4. 9. 2009

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

" Máte-li kýbl močůvky, tak s ním můžete kohokoli polít. Nebojím se, že se na mě něco najde, ale jsem přesvědčen, že se někteří kabrňáci budou snažit. Ve vynalézání pomluv jsme docela bystří. Skoro mistři Evropy, takže mám plnou důvěru v to, že se teď něco rozpoutá. " Karel Schwarzenberg

"Od 11. storočia je Szlovákia.”

Ján Mikolaj

" Viem si predstaviť, že školský týždeň by sa v pondelok ráno mohol začínať vztýčením zástavy na škole a spievaním slovenskej hymny. " Robert Fico

" Médiá sú značne zodpovednosti za to, v akom stave sú slovensko-maďarské vzťahy. Pustite si v Maďarsku televíziu, rádio, alebo otvorte noviny. Bez ohľadu na to, či čítate liberálnu, konzervatívnu, ľavicovú tlač alebo bulvár, zistíte, že všetci hovoria to isté - proti Slovensku, proti Slovensku, proti Slovensku, aj keď toho svojho prezidenta možno nemajú niektorí radi. Otvorte slovenské noviny. To je na zúfalý plač. Ja som toľko novinárov, čo špinia túto krajinu nevidel, koľko je na Slovensku. To jednoducho nie je normálne." Robert Fico

"Nenecháme sa zastrašiť. Jazykový policajt a vykrikovanie politikov namočených v pálenke nie je našou hanbou. My sme sa sem nedostali z Marsu toto je naša rodná zem. Tu sú za nami dejiny, a my sme mali jednoznačný postoj aj po roku 1993 pri každom rozhodovaní," zdôraznil šéf SMK. Zároveň pripomenul, že strana bude monitorovať realizáciu zákona. Prosíme, aby ste všetky prípadné problémy oznámili poslancom alebo tajomníkom SMK." Pál Csáky

"Aj dnešnou akciou v Dunajskej Strede chce Budapešť cez verných sluhov z SMK zvýšiť napäté vzťahy medzi Slovenskom a Maďarskom. Reálne hrozí, že Maďarsko bude dovtedy eskalovať napätie v strednej Európe, kým nezapáli vojnový konflikt.“

Ján Slota

" Nebudeme odovzdávať náš hlas, čím fakticky zablokujeme činnosť Európskej rady, ak nezabránia európskym komisárom a ich hovorcom, aby verejne rečnili o akejkoľvek otázke. Intervenovať musí byť umožnené iba predsedovi a jeho hovorcovi. Je neprijateľné, aby hovorcovia EÚ poskytovali muníciu talianskej opozícii, ktorá vďaka nim môže kritizovať vládu. " Silvio Berlusconi

" Nezmyselné podania a udania niektorých mimovládnych organizácií na Jána Slotu už strácajú dôveryhodnosť aj pre toho najmenej zainteresovaného človeka, ktorý netuší, kto, odkiaľ a z akého dôvodu i s akým účelom tieto organizácie financuje.V prípade, že Výbor NR SR pre nezlučiteľnosť funkcií vyzve pána Jána Slotu, k obvineniam a naďalej trvajúcej kampani organizácií, ktorých jedinou náplňou činnosti sa stali útoky proti jeho osobe, sa bez problémov vyjadrí. Tak, ako to na výzvu parlamentných výborov urobil už niekoľkokrát."

Jana Benková, tlačová tajomníčka SNS

3. 9. 2009

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Kanadská štátna televízna stanica porušila pravidlá, keď odvysielala novoročný humoristický program, v ktorom bol žart o možnom atentáte na prezidenta Spojených štátov
Baracka Obamu. Oznámila to včera Kanadská komisia pre rozhlas, televíziu a telekomunikácie (CRTC). Komisia dala za pravdu správe priemyselného tímu, ktorá v máji rovnako označila vtip za nevhodný. Program odvysielala vo francúzskom jazyku kanadská štátna televízia CBC. "Očakávame, že CBC sa ospravedlní svojim divákom a zavedie mechanizmy na predchádzanie podobným nešťastným situáciám v budúcnosti," uviedol predseda CRCT Konrad von Finckenstein vo vyhlásení. V časti humoristického programu Dovidenia 2008 dvaja moderátori hovorili o Obamovom zvolení v novembri 2008. Obama, ktorý sa ujal postu v januári 2009, je prvým prezidentom USA čiernej pleti. "Nie sme rasisti. Bude dobré mať v Bielom dome černocha. Bude to praktické. Čierna na bielej, bude jednoduchšie ho zastreliť," poznamenal jeden z hostí v programe. V šou odznel aj rozhovor s hercom, ktorý predstieral, že je Obama. Moderátor povedal: "Vy čierni vyzeráte všetci rovnako," a potom varoval divákov, aby si ukryli peňaženky. Program vyvolal viac ako 200 sťažností. Producenti šou odmietli, že by vtipy boli rasistické a tvrdili, že ich cieľom bolo zosmiešniť osoby, ktoré vedú urážlivé reči.

Taliansky premiér Silvio Berlusconi ohrozuje podľa názoru Európskej federácie novinárov (EFJ) slobodu tlače a chystá vendettu (pomstu) médiám za ich spravodajstvo o svojom súkromnom živote. Vyplýva to z dnes zverejneného stanoviska tejto profesijnej organizácie. Podľa rovnakého zdroja predseda talianskej vlády opakovane využil svoju moc ako mediálny magnát a politický líder, aby zastrašil médiá a jednotlivých žurnalistov - teraz však "prekročil hranice pri pokuse potlačiť investigatívny, ale zákonný žurnalizmus". "Je pochopiteľné, že premiér Berlusconi chce svoj pestrý súkromný život dostať z headlinov," vyhlásil generálny tajomník EFJ a Medzinárodnej federácie novinárov (IFJ) Aidan White. "Ohrozuje však slobodu tlače, pretože sa pokúša využiť justíciu na zastrašenie novinárov a potlačenie spravodajstva," dodal. Silvio Berlusconi zažaloval 28. augusta rímsky denník La Repubblica, pretože mu toto periodikum položilo desať - zdá sa - nežiaducich otázok. Milánsky denník Il Giornale, ktorého vlastníkmi sú Berlusconiovci, súčasne zaútočil na katolícke noviny L'Avvenire. Taliansky premiér zároveň zažaloval aj francúzsky týždenník Le Nouvel Observateur, pričom podľa nepotvrdených informácií jeho advokáti momentálne skúmajú i možnosť žaloby na britské médiá kvôli ich spravodajstvu o Berlusconiho aférach so ženami. Útok predsedu talianskej vlády na médiá je neprijateľný, konštatuje sa v stanovisku EFJ. Podľa slov predsedu Národnej únie talianskych novinárov Franca Siddiho "je to, čo sa stalo, neuveriteľné". (Berlusconi) by mal vedieť, že v demokracii existujú hranice jeho moci".

Ruský Najvyšší súd nariadil nové vyšetrovanie vraždy investigatívnej novinárky a kritičky Kremľa Anny Politkovskej z roku 2006. Informovali o tom ruské tlačové agentúry. Najvyšší súd tak zvrátil rozhodnutie súdu nižšej inštancie, ktorý v auguste zamietol žiadosť Politkovskej príbuzných o ďalšie vyšetrovanie. Podľa nového verdiktu sa má prípad vrátiť prokuratúre. Na moskovskom súde sa začiatkom augusta začal druhý proces s trojicou podozrivých z účasti na zabití Politkovskej. Právnici príbuzných žiadali o vrátenie prípadu prokuratúre a jeho spojenie s prípadom hlavného podozrivého, ktorý zatiaľ uniká spravodlivosti. Prvý proces sa vo februári skončil oslobodzujúcim rozsudkom nad trojicou údajných komplicov - dvoma čečenskými bratmi a bývalým policajtom. Prokuratúra sa odvolala a najvyšší súd nariadil v júni opakovanie procesu s novým sudcom a porotou. Kritici označujú druhý proces za stratu času, pretože proti podozrivým neexistujú žiadne nové dôkazy. Podľa pozorovateľov ide len o politické gesto, ktoré má oslabiť medzinárodný tlak na potrestanie vinníkov. Neznámy páchateľ zastrelil 48-ročnú Politkovskú 7. októbra 2006 pred vchodom do jej bytu v centre Moskvy. Novinárka vyvolala hnev Kremľa svojimi reportážami o porušovaní ľudských práv v Čečensku. Kauza posilnila v zahraničí obavy o bezpečnosť ruských žurnalistov a oponentov oficiálnej politiky Moskvy. Záujem o prípad opäť oživilo júlové zavraždenie bývalej spolupracovníčky Politkovskej, aktivistky Natalie Estemirovovej. Zdroj: AP, Reuters, RIA Novosti

V Salvádore zastrelili v stredu francúzskeho filmára Christiana Povedu, ktorého vlaňajší dokumentárny film zobrazuje bezútešný život členov tamojšieho notorického pouličného gangu Mara 18. Informovala o tom salvádorská polícia, ktorá z činu podozrieva príslušníkov gangu. Povedu (53) zabili na ceste severne od metropoly San Salvador po nakrúcaní na chudobnom predmestí La Campanera, bašte gangu Mara 18. Našli ho so strelnou ranou v hlave. Salvádorský prezident Mauricio Funes vo vyhlásení uviedol, že ho vražda francúzskeho režiséra a novinára šokovala, a nariadil dôkladné vyšetrovanie prípadu. Povedov fiml La Vida Loca (Bláznivý život) podrobne sleduje životy viacerých členov gangu, z ktorých niekoľkí počas nakrúcania skončili vo väzení alebo ich zabili. Poveda prišiel do Salvádora začiatkom 80. rokov písať správy o občianskej vojne v chudobnej stredoamerickej krajine, čo robil desať rokov. Po skončení konfliktu sa znova vrátil a tentoraz sa sústredil na pouličné gangy. Mara 18 a súperiaci gang Mara Salvatrucha tvoria obrovskú kriminálnu sieť, ktorá pôsobí od Los Angeles po veľké časti Strednej Ameriky. Salvádorské úrady odhadujú, že v malej krajine môže byť až 30.000 tzv. mareros, ktorí predávajú drogy, okrádajú nelegálnych imigrantov alebo vydierajú firmy.
Dino Boffo, šéfredaktor prominentných talianskych katolíckych novín L'Avvenire, odstúpil. Boffo požadoval od premiéra Silvia Berlusconiho odpovede ohľadom sexuálneho škandálu, jeho samotného však spojili s prípadom s homosexuálnym nádychom. Šéfredaktora denníka talianskej biskupskej konferencie obvinili noviny Il Giornale, patriace Berlusconiho mediálnemu impériu, že bol odsúdený na finančnú pokutu za vyhrážanie sa manželke jedného homosexuálneho priateľa. Podľa agentúry AP Boffo pripustil, že dostal pokutu v prípade obťažovania, ktorý sa týkal vydatej ženy. Odmietol však domnienky o homosexualite. Šéfredaktor ako dôvod svojho odstúpenia uviedol útok na jeho osobu zo strany novín Il Giornale. "Môj život a život mojej rodiny, moja redakcia boli brutálne napadnuté," napísal Boffo. V predchádzajúcich mesiacoch katolícky denník L'Avvenire a cirkev viackrát kritizovali talianskeho premiéra za jeho údajné sexuálne príbehy a divoké večierky, poznamenala tlačová agentúra DPA.

Copyright © TASR 2009

Španielske mienkotvorné noviny sa stali terčom kritiky po tom, ako odhalili svoje plány zverejniť rozhovor s britským spisovateľom a známym popieračom holokaustu Davidom Irvingom. Historikova spoveď by mala vyjsť v stredopravom denníku El Mundo už v sobotu. Irving si v minulosti odpykal 13-mesačný trest odňatia slobody v rakúskej väznici po tom, ako ho v roku 2006 odsúdili za popieranie nacistických vrážd židov počas druhej svetovej vojny. El Mundo však tvrdí, že článok pri príležitosti 70. výročia začiatku najkrvavejšieho vojnového konfliktu v novodobých dejinách poskytne čitateľom "nové" pohľady. Denník odmietol aj protesty zo strany Izraela s tým, že prvoradá je preňho sloboda slova. Izraelský veľvyslanec v Španielsku Raphael Schutz tvrdí, že Brit je bezvýznamnou postavou a nezaslúži si priestor v mienkotvorných médiách. Irvinga obžalovali na základe rakúskeho zákona namiereného proti všetkým, ktorí "odmietajú genocídu národných socialistov alebo zločiny proti ľudskosti národných socialistov." Rakúsko patrí k jedenástim krajinám, ktoré majú zákony proti popieraniu holokaustu, počas ktorého nacisti vyvraždili asi šesť miliónov Židov najmä v posledných rokoch 2. svetovej vojny.

© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Pravdoklamári 21 ?

Pravdoklamári 21 ?
Denník Pravda v dnešnej hlavnej téme vydania opäť predviedol, ako si slovenská tlač vymýšľa, klame a fabuluje len preto, aby poškodila predsedu vlády SR Roberta Fica. Redaktorka denníka Mária Miháliková dokonca doviedla podlé útoky proti premiérovi na ďalšiu úroveň – vymyslí si nezmysel, pripíše ho premiérovi a zozbiera naň názory občanov a odborníkov a potom napíše článok, podľa ktorého bežní ľudia odsudzujú „Ficove nápady“. Príkladom tohto postupu, ktorými zámernú a cielenú dehonestáciu vlády a jej predsedu privádza denník Pravda takmer do dokonalosti, je dnešný článok „Školy sa bránia Ficovi. Na parády s hymnou a vlajkou kašlú“ na 2. strane . M. Miháliková ho uvádza skutočne dramaticky: „Tisíce žiakov každý pondelok nastúpené na školských dvoroch. Do tried sa nerozpŕchnu, kým nezaspievajú hymnu a nepozrú si vztyčovanie vlajky. Takú predstavu o začiatku školského týždňa má premiér Robert Fico.“ Obrázok ako vystrihnutý z filmu o 50. rokoch minulého storočia. Jeho jedinou „chybou“ je, že je to bohapustá lož. Takúto predstavu o začiatku školského týždňa premiér Robert Fico nemá, nikdy nič také netvrdil, ba dokonca nepovedal ani nič, čo by mohlo autorku viesť k takému „omylu“. Robert Fico iba povedal osobnú úvahu, že „by sa školský týždeň v pondelok ráno mohol začínať vztýčením zástavy a spievaním slovenskej hymny.“ Takže, ak predseda vlády povie, že by žiaci mali viac športovať, M. Miháliková začne po školách zbierať názory na „predstavu premiéra Roberta Fica,“ aby sa matematika, slovenčina či dejepis so zemepisom učili iba ako nepovinné predmety v podvečerných hodinách. Je to absurdné, pretože do takejto absurdnosti doviedli niektorí slovenskí novinári svoju hlbokú nenávisť voči slovenskej vláde a voči osobe jej predsedu. Útočiť, ohovárať a škodiť za každú cenu – to je úplne zjavný cieľ opozičného denníka Pravda, ktorý pre úspech svojej podlej stratégie potrebuje šíriť lži. Keby si totiž M. Miháliková „predstavu premiéra Roberta Fica“ nevymyslela, nemala by o čom písať. Denník Pravda v dnešnom vydaní opäť ponúka verejnosti rukolapný dôkaz o svojej bezcharakternosti. U denníka, ktorého vlastnia ľudia, ktorých predkovia srdečne gratulovali Adolfovi Hitlerovi, keď sa dostal k moci, to ani nie je nič prekvapujúce. Naopak, môžeme očakávať, že bezradnej opozícii v parlamente budú jej opoziční spojenci v médiách naďalej intenzívne pomáhať rovnakým spôsobom – šírením podlých lží a výmyslov namierených proti vláde. Čo už možno čakať od denníka, ktorý klame už svojím názvom.
Tlačový a informačný odbor Úradu vlády SR

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Ján Sokol podal v súvislosti s nepravdivými článkami o jeho osobe v týždenníku .týždeň žalobu voči spoločnosti W PRESS, a.s., vydavateľovi uvedeného týždenníka. TASR o tom dnes informovala advokátska kancelária Jána Čarnogurského. Ako priblížila, týždenník .týždeň uverejnil v máji 2009, dva týždne pred odchodom dnes už bývalého arcibiskupa Jána Sokola z funkcie, sériu článkov, v ktorých ho obvinil z prevodu sumy 16,6 milióna eur (500 miliónov Sk) získaných pri predaji cirkevných pozemkov na účet bývalého agenta ŠtB Štefana Náhlika. Kauza v danom období vyvolala zvýšenú pozornosť médií. "Arcibiskup Ján Sokol bezprostredne po uverejnení týchto informácií týždenníkom .týždeň preukázal viacerým médiám, že tieto informácie sa vôbec nezakladajú na pravde," pripomenula advokátska kancelária. "Napriek výzve týždenník .týždeň nepodložil svoje tvrdenia žiadnymi dôkazmi a za zverejnenie nepravdivých informácií sa bývalému vysokému hodnostárovi katolíckej cirkvi neospravedlnil," zdôraznila kancelária. Bývalý arcibiskup sa preto žalobou domáha uverejnenia ospravedlnenia a priznania náhrady nemajetkovej ujmy. Akúkoľvek súdom priznanú čiastku plánuje Ján Sokol venovať na charitatívne účely, informoval právny zástupca bývalého arcibiskupa. Podľa informácií týždenníka .týždeň mal arcibiskup Ján Sokol poslať údajne v roku 1998 približne 16,6 milióna eur na účet bývalého agenta ŠtB Štefana Náhlika. Ten mal byť kľúčovou postavou akcie rozloženia tajného rádu františkánov. Peniaze mali pochádzať z predaja cirkevných pozemkov. Po celej transakcii sa mal Náhlik usadiť v Kanade.

Copyright © TASR 2009

2. 9. 2009

TA 3 NEWS

TA 3 NEWS
Televízia TA3 od 3. septembra 2009 zaraďuje do programovej štruktúry novú reláciu Ľudia a regióny. Cyklus relácií, je pripravený v spolupráci s Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR o Európskom sociálnom fonde ako nástroji, ktorým sa investuje do ľudského kapitálu. Relácia bude formou diskusie s pozvaným hosťom informovať verejnosť o rozvoji v jednotlivých regiónoch Slovenska. Témami odborných diskusií budú programy a národné a dopytovo-orientované projekty na území SR, ktoré sú financované z prostriedkov Európskej únie a štátneho rozpočtu. Reláciu Ľudia a regióny bude moderovať reportérka TA3 Barbara Štefanovičová, ktorú diváci poznajú ako moderátorku víkendovej relácie Týždeň zameranej na súhrn najdôležitejších domácich udalostí uplynulého týždňa. V moderátorskom kresle relácie Týždeň ju vystrieda reportérka Anka Vojteková. Reláciu vo forme odbornej, 15-minútovej diskusie bude TA3 vysielať v premiére vo štvrtok o 20:45 hod. a v repríze v piatok o 12:30 hod. TA3 má v programovej štruktúre vyprofilovaných už niekoľko odborných relácií a ako spravodajská televízia vidí vhodný priestor na vytváranie nových, úzko tematicky špecifikovaných formátov. Zaradenie tematických publicistických relácií je adekvátne najmä z hľadiska typickej cieľovej skupiny, ktorú tvoria vysokoškolsky vzdelaní ľudia a diváci z väčších miest.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Parlamentný výbor pre kultúru a médiá dnes uznesením vzal na vedomie správy o činnosti Ministerstva kultúry SR (MK SR), mediálnych rád a verejnoprávnych médií za prvý polrok 2009. "Ide o štandardnú správu," uviedla materiál MK SR spravodajkyňa Ágnes Biró (SMK). Poslancov zaujímalo, do akej miery sa ministerstvo vyrovnalo s potrebou šetrenia v čase ekonomickej krízy, ako pristupuje k implementácii jazykového zákona a v akom štádiu je príprava zmlúv medzi štátom, Slovenskou televíziou (STV) a Slovenským rozhlasom (SRo). "Ministerstvo realizovalo úsporné opatrenia vo výške takmer desať miliónov eur (301 miliónov Sk) s tým, že sme tieto úspory premietli najmä do kapitálových výdavkov, bola pozastavená rekonštrukcia Slovenskej národnej galérie a zámku Červený kameň. Viazali sa tiež dve percentá rozpočtov organizácií v našej pôsobnosti," povedal pre TASR štátny tajomník MK SR Ivan Sečík. "Tento zákon bol veľmi silne spolitizovaný a ohľadom obsahu zákona sa šíria niektoré absolútne nepochopiteľné nepravdy. My sa snažíme robiť svoju prácu a vysvetľovať obsah zákona," reagoval na kritiku jazykového zákona, ktorý pripravil práve rezort kultúry. Zmluva medzi štátom a Slovenskou televíziou je podľa Sečíka už takmer pripravená, ale rokovania medzi ministerstvom a Slovenským rozhlasom (SRo) stále prebiehajú. Generálna riaditeľka SRo Miloslava Zemková v rozprave k správe o činnosti Slovenského rozhlasu zdôraznila, že napriek šetreniu a ekonomickej kríze sa rozhlasu darí pripravovať nové projekty a aktuálny ekonomický stav v rámci cash - flow je plusový. "Ide o precedentný dokument a z tohto pohľadu je proces náročný na rokovania. Nedošlo k dohode a bude musieť prísť k ďalším rokovaniam," povedala na margo prípravy zmluvy so štátom. SRo chce do zmluvy zakomponovať povinnosť štátu financovať terestriálne vysielanie, s čím MK podľa Zemkovej nesúhlasí. Poslanec Ján Senko (Smer-SD) na to reagoval slovami, že si ťažko vie predstaviť dohodu o zmluve, ak ju bude chcieť rozhlas viazať na vysielače. Podľa Senka by sa mala Rozhlasová rada viac venovať "vyváženosti programovej skladby prvého okruhu". Kritizoval najmä reláciu Z prvej ruky, ktorá je podľa neho komentatívna, subjektívna a nevyvážená. "Mám nepríjemný pocit opakovania stále tých istých problémov," pridal sa ku kritike predseda poslaneckého klubu SNS Rafael Rafaj, podľa ktorého Rozhlasová rada a SRo nereflektuje na kritiku zo strany poslancov. Súhlasí so Senkom, že spravodajstvo rozhlasu smeruje k "jednostrannosti", na ktorú sa občania potom sťažujú poslancom. "Rada ako kolektívny orgán nezvláda úlohy dané zo zákona," vyhlásil. Členovia Rozhlasovej rady podľa neho často meškajú na rokovanie, niekedy nestihnú prekovať predložené body. Zároveň vyzval predsedu Rozhlasovej rady Igora Galla a riaditeľku SRo Miloslavu Zemkovú, aby v rozhlase a na rade umožnili poslanecký prieskum. "Čo sa týka poslaneckého prieskumu, ja s tým nemám žiadny problém," reagoval Gallo, podľa ktorého Rozhlasová rada nemá kompetencie rozhodovať o spravodajstve rozhlasu. V konkrétnych prípadoch sa však k nemu už vyjadrovala. "Občania nechcú, aby politické garnitúry určovali personálnu politiku rozhlasu," reagoval na Rafajovu kritiku údajnej nevyváženosti spravodajstva SRo Gyula Bárdos (SMK). "Spravodajstvo rozhlasu je objektívne," vyhlásil s dodatkom, že SRo nevychádza v ústrety ani koalícii, ani opozícii. "Výbor nemá riadiť Slovenský rozhlas, len môže povedať svoj názor," odkázal Rafajovi. V tomto zmysle reagovala aj Zemková. Podľa predsedu Rady STV Martina Kákoša problémy s financovaním zabrzdili v prvom polroku 2009 televíziu v príprave ofenzívnejších projektov, akým mal byť napríklad licenčný projekt Najväčší Slovák. "Otázka dofinancovania STV doteraz nie je úplne doriešená," upozornil Kákoš pri prezentácii správy o činnosti Rady STV. "Dlhodobý trend za posledných desať - dvanásť rokov ukazuje, že STV len s výnosmi z reklamy a koncesionárskych poplatkov v ich dnešnej výške nie je schopná plniť všetky svoje úlohy," poznamenal Kákoš, podľa ktorého môže byť dlhodobým koncepčným riešením systém zmlúv so štátom. "Slovenská televízia stratila svoju pozíciu," kritizovala STV poslankyňa SDKÚ-DS Magda Vášáryová, podľa ktorej je televízia neustále dofinancovávaná, neprináša to však dostatočný efekt. "Pokiaľ nebude mať STV v spolupráci s TASR a SRo vlastných zahraničných spravodajcov, bude to stále len preberanie dvakrát prežutých informácií zo zahraničných agentúr," poznamenala na margo správ zo zahraničia bývalá veľvyslankyňa v Poľsku a Rakúsku Vášáryová. Podľa Dušana Jarjabka (Smer-SD) je módou "nadávať na STV", situácia však nie je čierno - biela. Upozornil, že STV nemá kvôli stratégii bývalého riaditeľa Richarda Rybníčka interné prostredie a mnoho relácií musí vyrábať externe. "V porovnaní so stavom pred piatimi - šiestimi rokmi je dnes STV absolútne podfinancovaná," poznamenal. Tlačová agentúra Slovenskej republiky (TASR) vydala v prvom polroku 2009 73.110 slovných správ, 7828 zvukov, 32.202 fotografií, 399 grafov a 2885 videí. Ako sa uvádza v Správe o činnosti TASR za prvý polrok 2009, celkový počet výstupov bol 116.424. "TASR mala za prvý polrok 2009 plusové hospodárenie, plusovým hospodárením uzavrela aj rok 2008, čo je jedným z kľúčových atribútov jej ozdravného procesu," uvádza sa v materiáli. "Celkový hospodársky výsledok za I. polrok 2009 bol plusový vo výške 102.821 eur (3,097 milióna Sk)," doplnil generálny riaditeľ TASR Jaroslav Rezník. Agentúra vstúpila do nového roku už v rámci nového zákona o TASR, ktorý ju zmenil na verejnoprávnu inštitúciu. Parlament zvolil štyroch členov novovzniknutej Správnej rady TASR, piateho, Elišku Holáskovú, zvolili priamo zamestnanci TASR. V prvom polroku 2009 vytvorila TASR Zónu verejného záujmu, v rámci ktorej sprístupnila verejnosti 100.000 fotografií, na nekomerčné použitie je k dispozícii audioservis a kompletná videoprodukcia TASR v systéme TASR Bussiness. Agentúra spustila systém TASR do každej školy, ktorý základným, stredným a vysokým školám umožňuje využívať na nekomerčné účely všetky servisy TASR. Súčasťou projektu je aj Školský servis, kde majú základné školy k dispozícii špeciálne upravené správy tak v písanej, ako aj obrazovej a video podobe a do servisu prispievajú aj samotní žiaci. "Tlačová agentúra uverejňuje vyhlásenia, oznámenia a stanoviská štátnych inštitúcií, rozšírila databázu informácií o Európskej únii," konštatoval Rezník. Výbor správu TASR zobral na vedomie jednohlasne.
Copyright © TASR 2009

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS
1. *TELEVÍZNE NOVINY- Markíza -14.1 %, 55.1 % , 2. Pošta pre teba -Jednotka ; 3. *NOVINY TV JOJ- TV JOJ ; 4. *DNES -Markíza ; 5. Nečakaná hrozba -Markíza ; 6. *ŠPORT -TV JOJ ; 7. Rosamunde Pilcherová: Rozhodnutie z lásky- Markíza ; 8. Športové noviny -Markíza ; 9. Dokonalý manžel: Skutočný príbeh Laci Petersonovej -Markíza ; 10. Princezná Samuraj (1/3) -TV JOJ ; 11. *NAJLEPŠIE POČASIE -TV JOJ ; 12. Rafťáci- Markíza ; 13. Kilkullenov ranč – Jednotka; ; 14.Senzi Senzus -Jednotka ; 15. Pán a pani Smithovci -Markíza ; 16. Prerušená pieseň - Jednotka ; 17. *Počasie -Markíza ; 18.KRIMI NOVINY- TV JOJ; 19. Drišľakoviny - Jednotka; 20. *Krátke TN- Markíza - 7.5 %, 33.0 %

Pozn. Pri reláciách opakujúcich sa každý deň (spravodajstvo, šport, sitcom a pod.) je uvedená relácia s najvyššou hodnotou ratingu za celý týždeň ; © Výskum programu STV

To je TV !

To je TV !

31. 8. 2009

Daytime Emmy Awards

Daytime Emmy Awards
Po prvý raz za 22 rokov vysielania sa stal Bohatí a pekní najlepším dramatickým seriálom na udeľovaní Daytime Emmy Awards. Ceremoniál, ktorý odvysielala televízia CW, sa uskutočnil v nedeľu v The Orpheum Theatre v Los Angeles. Ocenenie pre najlepšieho herca a herečku v hlavnej úlohe dramatického seriálu si odniesli Christian LeBlanc zo seriálu The Young and the Restless (1974) a Susan Haskell z One Life to Live (1968). Seriál Guiding Light získal jedno zo svojich posledných ocenení, kým ho po 72 rokoch vysielania stiahnu z obrazoviek. Jeho posledná sezóna sa začne v septembri. Jeff Branson, ktorý v ňom stvárnil Shayna Lewisa, dominoval v kategórii Najlepší herec vo vedľajšej úlohe dramatického seriálu. O cenu sa podelil s Vincentom Irizarrym zo seriálu All My Children (1970), ktorý si v Guiding Light zahral na začiatku 80. rokov. Seriál Tak plynie čas (1965) získal dve ocenenia. Jedno pre Tamaru Braun - najlepšiu herečku vo vedľajšej úlohe dramatického seriálu a druhú pre Darina Brooksa - najlepšieho mladého herca v dramatickom seriáli. Rachael Ray a Tyra Banks si zopakovali víťazstvo z minulého roka v kategóriách pre najlepšiu zábavnú a informačnú talk šou. Moderátorky The View ukončili štvorročnú šnúru víťazstiev Ellen DeGeneres v kategórii Najlepší moderátor/moderátorka talk šou. Whoopi Goldberg, Joy Behar, Elisabeth Hasselbeck, Sherri Shepherd a Barbara Walters sa však na udeľovaní cien nezúčastnili. Good Morning America sa po tretí raz stal najlepším ranným programom. Cenu za celoživotné dielo získal program Sesame Street za 40 rokov vzdelávania i zabávania detí. Udeľovanie Daytime Emmy Awards sa po prvý raz nekonalo v losangeleskom Kodak Theatre a po prvý raz ho nevysielala žiadna z troch hlavných televíznych spoločností. Tridsiaty šiesty ročník udeľovania moderovala Vanessa Williams.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS
Ak by Slovenský rozhlas (SRo) akceptoval pripomienky Ministerstva kultúry (MK) SR k rozhlasovému návrhu zmluvy so štátom, mohlo by sa zneistiť nezávislé postavenie verejnoprávneho rozhlasu. Vyplýva to zo stanoviska rozhlasu k pripomienkam ministerstva k návrhu Zmluvy o obsahoch, cieľoch a zabezpečení služieb verejnosti v oblasti rozhlasového vysielania na roky 2010 - 2014 predloženého ministerstvu rozhlasom. Stanoviskom dnes na ministerstvo kultúry doručila generálna riaditeľka rozhlasu Miloslava Zemková. V stanovisku, s ktorého obsahom Zemková oboznámila aj Rozhlasovú radu na jej rokovaní 26. augusta, sa okrem iného zdôrazňuje, že tvorbu, výrobu a vysielanie programov vo verejnom záujme vo všeobecnosti financujú koncesie (úhrady) a nie je dôvod, aby ich financoval štát. V ministerských pripomienkach k rozhlasovému návrhu zmluvy sa totiž okrem iného uvádza, že "cieľom príspevku zo štátneho rozpočtu je... zároveň určovať priority v konkrétnych programových celkoch“. Vedenie SRo je presvedčené, že tento výrok sa do pripomienok dostal nedopatrením. No, ako sa ďalej píše v jeho stanovisku, "ak by mal štát alebo MK SR skutočne v úmysle realizovať túto časť deklarovaného výroku, išlo by o bezprecedentné vstupovanie do právomocí orgánov nezávislej verejnoprávnej inštitúcie, akým Slovenský rozhlas de iure i de facto bezo sporu je". Štát by sa podľa manažmentu SRo dostal financovaním programu "do rozhodovacej pozície o programovej štruktúre, o obsahoch vysielania, a to je v rozpore s charakteristikou verejnoprávneho rozhlasu ako nezávislej inštitúcie. SRo nemá v úmysle pripustiť priamu či nepriamu ingerenciu štátu do tvorby obsahov vysielania". Rozhlas okrem iného namieta návrh na zvýšenie kontrolných právomocí ministerstva. "Ak by sme akceptovali návrh, malo by MK SR obdobné právomoci, aké má teraz voči rozhlasu Najvyšší kontrolný úrad, finančná kontrola Ministerstva financií SR, Dozorná komisia SRo a ďalšie kontrolné orgány. Návrh vo svojej podstate stavia rozhlas do polohy príspevkovej organizácie MK SR." Vedenie rozhlasu vypracovalo návrh zmluvy so štátom týkajúcej sa SRo na základe vládneho návrhu zákona o niektorých opatreniach týkajúcich sa Slovenského rozhlasu a Slovenskej televízie, ktorý 30. júna prijali poslanci parlamentu. Manažment SRo predložil svoj návrh zmluvy o obsahoch, cieľoch a zabezpečení služieb verejnosti v oblasti rozhlasového vysielania na júlové rokovanie Rozhlasovej rady. Ekonomická riaditeľka SRo Daniela Vašinová radu 15. júla na jej rokovaní informovala o filozofii prístupu vedenia SRo k tvorbe návrhu zmluvy so štátom. Tá je založená na tom, že rozhlas nechce z peňazí na základe zmluvy so štátom platiť svoju verejnú službu - na to slúžia príjmy z úhrady za služby verejnosti (koncesie). Chce, aby sa oddelili činnosti platené z tzv. koncesií a činnosti platené z dotácie poskytnutej na základe zmluvy so štátom. Štátna dotácia na ten istý účel ako sú koncesie môže byt spochybnená licencovanými (súkromnými) vysielateľmi ako neoprávnená štátna pomoc a ich znevýhodnenie, vysvetlila Vašinová. SRo navrhuje, aby štát cez zmluvy prispel na vysielanie programov vo verejnom záujme - na pozemné vysielače, ktorými sa šíri. Pripomína, že vysielanie cez pozemné vysielače nie je zákonnou povinnosťou SRo. Ak má štát záujem túto formu vysielania udržať, mal by ju aj financovať. Zmluvu preto vedenie SRo navrhlo MK SR uzavrieť na financovanie Radia Slovakia International (RSI) a financovanie a úhradu telekomunikačných zariadení. Rada k návrhu zmluvy so štátom na roky 2010 až 2014 neprijala návrh na uznesenie, keďže šesť členov hlasovalo za, dvaja proti a štyria sa zdržali. Traja členovia rady boli neprítomní. Následne vedenie SRo predložilo návrh zmluvy ministerstvu kultúry, ktoré ho pripomienkovalo. Návrh zmluvy a už aj dodatku k nej na rok 2010 aj s pripomienkami ministerstva prezentovala generálna riaditeľka SRo Miloslava Zemková na augustovej Rozhlasovej rade. Radu zároveň informovala o pripomienkach rozhlasového manažmentu k pripomienkam ministerstva. S väčšinou pripomienok ministerstva rozhlas nesúhlasí. Rada na svojom rokovaní z 26. augusta uznesenie k materiálu neprijala, nemala dosť členov na hlasovanie. Nehlasovalo sa tak ani o jednom z dvoch návrhov na uznesenie. Jeden predložil predseda rady Igor Gallo. Navrhoval konštatovať, že rada návrh zmluvy a aj dodatku k nej na rok 2010 prerokovala a zaujala k nim nesúhlasné stanovisko a žiada generálnu riaditeľku SRo rokovať s ministerstvom kultúry o definitívnom znení týchto dokumentov. Druhý návrh predložil člen rady Vladimír Talian. Konštatovalo sa v ňom, že rada s pripomienkami zobrala na vedomie návrh zmluvy a dodatku spracované generálnou riaditeľkou SRo a odporúča jej rokovať s ministrom kultúry s cieľom zblížiť stanoviská k návrhu. Zmluvy štátu s STV a SRo by mali stabilizovať ich financovanie a podporiť pôvodnú tvorbu. Minister kultúry Marek Maďarič chce uzavrieť prvé zmluvy na budúci rok, vždy na päť rokov. Každoročne sa budú bližšie špecifikovať dodatkom. Podrobné znenie zmlúv má minister predložiť vláde do konca septembra. Prvé peniaze by médiá mali dostať na budúci rok. SRo upozorňuje, že financie, ktoré majú dostať v rámci dodatku k zmluve so štátom na rok 2010, zatiaľ v návrhu budúcoročného štátneho rozpočtu nie sú. Prebiehajúce rokovania o návrhu zmlúv a dodatkov pre agentúru SITA potvrdil aj hovorca MK SR Jozef Bednár. Podľa Bednára je na diskusie čas do konca septembra, dovtedy má MK SR predložiť dokumenty vláde.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

RADA STV

RADA STV
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá oznamuje, že podľa § 12 ods. 1 písm. e) zákona č. 16/2004 Z. z. o Slovenskej televízii v znení neskorších predpisov sa dňom 14. augusta 2009 skončilo funkčné obdobie jednému členovi Rady Slovenskej televízie. Z uvedeného dôvodu je potrebné vykonať voľbu, aby Rada Slovenskej televízie bola úplná.Výbor sa obracia na právnické osoby pôsobiace v oblasti audiovízie, hromadných informačných prostriedkov, kultúry, vedy, vzdelávania, rozvoja a ochrany duchovných hodnôt, ľudských práv a životného prostredia, ochrany zdravia, reprezentujúce alebo zastupujúce záujmy národnostných menšín alebo etnických skupín, iných menšín alebo registrované cirkvi alebo náboženské spoločnosti (§ 9 ods. 2 zákona č. 16/2004 Z. z. o Slovenskej televízii), aby navrhli kandidátov, z ktorých Národná rada Slovenskej republiky zvolí jedného člena Rady Slovenskej televízie.Predkladané návrhy musia byť v súlade s príslušnými ustanoveniami zákona č. 16/2004 Z. z. o Slovenskej televízii v znení neskorších predpisov, ako aj ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov (čl. 5). Navrhovaní kandidáti musia spĺňať podmienky ustanovené v § 10 citovaného zákona o Slovenskej televízii.Pre posúdenie a voľbu kandidátov Národnou radou Slovenskej republiky je potrebné, aby návrhy poslané sprievodným listom navrhovateľa obsahovali meno, priezvisko, titul, dátum narodenia, bydlisko, vzdelanie, adresu zamestnávateľa, funkciu v zamestnaní, telefonický kontakt kandidáta (domov, do zamestnania, resp. mobilné číslo), štruktúrovaný životopis, výpis z registra trestov (§ 10 ods. 2), súhlas s kandidatúrou a vyhlásenie kandidáta podľa priloženého vzoru. Návrhy kandidátov na člena Rady Slovenskej televízie s požadovanými údajmi treba zaslať Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá do 30. septembra 2009 v uzatvorenej obálke s označením „Voľba člena Rady STV“.

SLOVAK MEDIA LAW NEWS

SLOVAK MEDIA LAW NEWS
Internetové televízie a požičovne budú podliehať Rade pre vysielanie a retransmisiu (RVR), ktorá môže sankcionovať audiovizuálne médiá. Vyplýva to z vládnej novely zákona o vysielaní a retransmisii, ktorý bol predložený na prvé čítanie do parlamentu. Na internetové televízie a požičovne sa tiež bude vzťahovať zákon o vysielaní a retransmisii, "ale v oveľa mäkšom režime, ako je to na klasických televíznych vysielateľov," povedal minister kultúry Marek Maďarič 15. júla po schválení novely vo vláde. Na vysielanie nebudú potrebovať licenciu ako bežné televízie, RVR však budú musieť vysielanie oznámiť. Aj na internete potom budú musieť označovať program piktogramom, od koľko rokov je vhodný. Ak novelu schváli parlament a podpíše prezident mala by platiť od 1. decembra. Zákon o vysielaní a retransmisii sa potom bude vzťahovať popri verejnoprávnych vysielateľoch (STV a SRo), súkromných televíziách a rádiách aj na internetových televíznych vysielateľov a poskytovateľov audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie (video na požiadanie). Návrh novely sa vzťahuje na vysielanie so zámerným časovým usporiadaním programu, ktorý môže sledovať široká verejnosť a vysielateľ ho poskytuje s cieľom verejnosť informovať, zabávať alebo vzdelávať. Úpravy zákona vyplývajú z povinnosti SR zosúladiť do 19. decembra svoju legislatívu s európskou smernicou z 11. decembra 2007 o televíznom vysielaní. Novela upravuje aj podmienky reklamy a krátkeho spravodajstva. Zavádza nový pojem mediálna komerčná komunikácia, ktorý zahŕňa najmä reklamu, telenákup, sponzorovanie, programovú službu určenú výhradne na reklamu, vlastnú propagáciu, ale aj v našom právnom poriadku novú formu komerčného oznamu, a to umiestňovanie produktov v programoch. Umiestňovanie produktov sa pritom zakazuje v programoch určených pre maloletých do 12 rokov. Proti novele sa postavilo v hromadnej pripomienke vyše 600 ľudí, vláda ich námietky neakceptovala. Podľa signatárov pripomienky je kontrola internetových TV Radou pre vysielanie a retransmisiu neodôvodneným zásahom do slobody šírenia informácií. Regulácia rozhlasového a televízneho vysielania má podľa pripomienky význam v obmedzenom počte frekvencií na terestrické vysielanie, ktoré možno poskytnúť vysielateľom na základe licencií. V prípade internetu takéto obmedzenie neexistuje, vysielať môže neobmedzený počet vysielateľov.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Okolo Augustína tiahnu vetry do Budína

Okolo Augustína tiahnu vetry do Budína
Jednotka výrazne stúpla, Dvojka takisto, Trojka klesla.
JOJ stúpla, JOJ Plus takisto.
Markíza výrazne pod 30, opäť klesla.
TA 3 klesla.
Primetimový rozdiel medzi Jednotkou a JOJ stúpol na 5,06% .

Markíza - 28,38 %

Jednotka - 15,69 %

Dvojka - 4,47 %

Trojka - 1,55 %

TV JOJ – 20,19 %

JOJ PLUS- 3,08 %

TA 3 - 1,91 %

Huabiao Film Awards

Huabiao Film Awards

Kaige Chen , v strede, vpravo Yu Shaoqun .

Na slávnostnom udeľovaní čínskych filmových cien Huabiao v Pekingu ocenili napríklad režisérov Kaigeho Chena a Johna Woo alebo herečku Ziyi Zhang. Po červenom koberci sa v sobotu večer na podujatí organizovanom čínskym Štátnym úradom pre rozhlas, film a televíziu prešli i herecké hviezdy ako Jackie Chan, Jet Li a Yun-Fat Chow. Tohtoročný ceremoniál svojou prítomnosťou poctilo výnimočne veľa hviezd, pretože prekvitajúci filmový trh pevninskej Číny sa stáva čoraz lukratívnejší i pre hercov a režisérov z Hongkongu a Taiwanu. Ceny, ktoré po prvý raz udeľovali v roku 1957 ako ocenenia Ministerstva kultúry za výnimočné filmové výkony a v roku 1994 ich premenovali na Huabiao, sú známe oceňovaním propagandistických snímok, no postupne zahrnuli i komerčné filmy. O cenu za najlepšiu réžiu sa Kaige Chen podelil s Xiaogangom Fengom. Chena ocenili za životopisnú snímku o zosnulej hviezde Pekinskej opery Mei Lanfang (2008). Feng získal trofej za vojnovú drámu Hrdinovia vojny (2007). V ďakovnej reči sa 57-ročný Kaige Chen prezentoval ako patriot, keď verejne odmietol špekulácie o tom, že prijal americké občianstvo. "Nechcem sa stať cudzím občanom a nikdy som to neurobil. Ako čínsky občan budem ďalej tvrdo pracovať na šírení čínskej kultúry. Tomu sa vraví nezabudnúť na svoju identitu," skonštatoval. Ceny pre herečky si odniesli Ziyi Zhang a Zhibo Fan. Za mužské herecké výkony ocenili Hanyua Zhanga a Jinglina Gua. John Woo získal cenu pre najlepšieho pôvodom čínskeho režiséra, ktorý žije mimo Číny. Šesťdesiattriročný Woo, známy akčnými trilermi, sa nedávno vrátil z Hollywoodu, aby v Číne nakrútil dvojdielny historický epos Krvavé pobrežie (2009). Snímka, ktorá sa do slovenských kín dostala v zostrihu ako jeden film určený pre kiná mimo Ázie, sa v Číne stala obrovským hitom. Hongkonskú akčnú hviezdu Donnieho Yena ocenili ako najlepšieho pôvodom čínskeho herca, ktorý žije mimo Číny, za stvárnenie učiteľa legendárneho Brucea Leeho vo filme Ip Man (2008). V rovnakej ženskej kategórii si cenu odniesla taiwanská herečka Shu Qi. © 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

30. 8. 2009

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Vietnamského spravodajcu prepustili noviny, v ktorých pracoval, pre písanie komentárov na svojom osobnom blogu o porušovaní ľudských práv v komunistickom Sovietskom zväze. Tran Cong Khanh, šéfredaktor novín Sai Gon Tiep Thi (Saigon Marketing), v piatok oznámil, že redakcia ukončila v utorok s Ducom Huyom pracovný pomer. Okrem svojej práce ako reportér Duc prispieval na populárny blog Osin. Khanh povedal, že Ducovo prepustenie z práce súviselo s jeho príspevkom na blogu týkajúceho sa Berlínskeho múru z čias studenej vojny, ktorý oddeľoval komunistický a západný sektor nemeckého mesta, a ktoré Duc nazval "múrom hanby". V článku obviňoval Sovietsky zväz, bývalého komunistického spojenca Vietnamu, z toho, že vo východnej Európe zaviedol "režim, ktorý zbavil ľudí základných práv". "Neviem, či písal aj o ďalších citlivých veciach," uviedol šéfredaktor Khanh. Duc to v telefonickom rozhovore poprel. Ešte v stredajšom príspevku potvrdil, že "už nie je reportérom Sai Gon Tiep Thi", novín, v ktorých pracoval takmer štyri roky. Po skončení vietnamskej vojny v roku 1975 sa Sovietsky zväz stal hlavným patrónom Vietnamu až do pádu sovietskeho režimu zväzu v roku 1991. Tak ako všetky médiá vo Vietname, aj všetky noviny sú prepojené so štátom. Ale podľa Duca aj napriek tomu tlač "musí byť miestom na sprostredkovanie poctivých článkov, analýz a kritiky... článkov, o ktorých novinári veria, že poslúžia spoločnosti". V iných príspevkoch Duc, skúsený novinár a bývalý vojak, kritizoval reakciu vlády na hlavné problémy spoločnosti vrátane korupcie, vzťahov s Čínou a zaobchádzania s médiami. Americký veľvyslanec v krajine Michael Michalak tento týždeň pre novinárov uviedol, že ho stále znepokojuje stav ochrany ľudských práv vo Vietname ako aj snahy obmedzovať médiá a "kriminalizovať slobodu prejavu".

Irackému novinárovi Muntadarovi az-Zajdímu, ktorého odsúdili za hodenie topánok do bývalého amerického prezidenta Georgea W. Busha, skrátia trest o ďalšie tri mesiace a prepustia ho už v septembri. V sobotu to v Bagdade oznámil jeho obhajca Karím al-Šuďžajrí. Novinár, ktorý sa po svojom "topánkovom útoku" stal na Blízkom východe oslavovaným hrdinom, prepustia podľa al-Šuďžajrího 16. septembra. Oficiálne miesta zatiaľ tieto informácie nepotvrdili. Az-Zajdímu v apríli po odvolaní zmiernili trest z troch na jeden rok odňatia slobody. Tridsaťročného televízneho reportéra usvedčili 12. marca z fyzického útoku na Busha, ktorý v decembri ešte ako prezident USA pricestoval na rozlúčkovú návštevu do Bagdadu. Tento pôvodný rozsudok vyvolal kritiku zo strany médií a viacerých irackých politikov, ktorí ho považovali za neprimeraný. Medzinárodná mimovládna organizácia Reportéri bez hraníc ho vtedy označila za "trochu cynický v krajine, kde toľko páchateľov útokov na novinárov zostáva nepotrestaných". Az-Zajdí, ktorý pracoval pre televíznu stanicu al-Baghdádíja so sídlom v Káhire, 14. decembra na tlačovej konferencii v Bagdade hodil do Busha dve topánky a zakričal: "Toto je bozk na rozlúčku, ty pes!". Úder podrážkou patrí v arabskej kultúre medzi najhrubšie urážky. Bush sa pred topánkami uhol a neutrpel žiadne zranenie. Ako neskôr vyhlásil, pri útoku sa necítil byť "ani trochu ohrozený".

Taliansky premiér Silvio Berlusconi podnikne právne kroky voči tlačeným médiám z niekoľkých európskych krajín. Informoval o tom v piatok jeho právnik. Kontroverzný taliansky líder tak reaguje na uverejňovanie informácií a publikovanie záberov z jeho súkromného života, ktoré v posledných týždňoch a mesiacoch prinášali médiá na starom kontinente. Podľa jeho právnikov išlo o netolerovateľnú kampaň ohovárania a urážok na cti voči Berlusconiho osobe a ten chce teraz médiám vrátiť úder. Žalobu plánuje podať okrem iných na francúzsky týždenník Le Nouvel Observateur či španielsky denník El Pais. Samozrejme, neobíde ani domáce médiá. Ako taliansky premiér síce očakával kritiku zo strany domácich oznamovacích prostriedkov, no niektoré denníky vrátane novín La Repubblica prekročil hranice, uviedol v piatok Berlusconiho právny zástupca. Informoval o tom portál britskej spravodajskej televízie BBC.

© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Taliansky premiér Silvio Berlusconi podal na súde v Ríme žalobu proti ľavicovoliberálnemu denníku La Repubblica a požaduje odškodné milión eur. Dôvodom je v rímskom denníku každý deň zverejnených desať otázok adresovaných premiérovi, ktorý to pokladá za urážajúce. Denník o trestnom oznámení dnes sám informoval. La Repubblica v zozname otázok chcela vedieť, kedy Berlusconi spoznal mladú Noemi Letiziovú a či má kontakt aj s ďalšími neplnoletými. Čo ho viedlo k tomu, že niekoľko mesiacov "nepovedal pravdu a že podal štyri rôzne verzie v prípade Noemi". Denník sa pýtal aj na stretnutie Berlusconiho s prostitútkou. Desiata otázka znela, ako sa má po tom všetkom zdravotne. "Po prvý raz v histórii talianskych médií sa dostali otázky uverejnené v denníku pred sudcu," uviedla La Repubblica ironicky. Berlusconi argumentuje tým, že otázky sú frázy, ktoré si nežiadajú odpoveď, ale chcú vsugerovať "skutočné okolnosti". Sedemdesiatdvaročný politik opakovane zopakoval, že síce nie je žiaden svätec, ale že nemá žiadne vzťahy s neplnoletými a nikdy za sex neplatil. Ako dnes informoval Berlusconiho právnik Niccolo Ghedini, predseda vlády podnikol právne kroky proti médiám v Taliansku aj v zahraničí, vrátane Británie, Francúzska a Španielska za urážku na cti pri ich informovaní o jeho súkromnom živote.
Syn mediálneho magnáta Ruperta Murdocha, James Murdoch, označil britskú televíznu a rozhlasovú verejnoprávnu spoločnosť BBC za hrozbu pre nezávislú žurnalistiku. James Murdoch ako jeden zo šéfov mediálnej spoločnosti News Corporation založenej jeho otcom takisto vyzval na radikálnu premenu a reorganizovanie vysielania v Británii. James Murdoch tiež vyhlásil, že najvyšší orgán spoločnosti BBC - BBC Trust - a britský úrad pre kontrolu vysielania v elektronických médiách Ofcom konajú netransparentne, nikomu sa nezodpovedajú. Murdoch, iba 36-ročný výkonný pracovník, ktorý má na starosti časti koncernu v Európe a Ázii, poskytol vyjadrenia v piatok večer na Medzinárodnom televíznom festivale v škótskom Edinburghu. Podľa tohto kritika vysielacia politika nedokázala udržať krok so zmenami, nechá sa usmerňovať štátom a dovolí mu zasahovať do vysielania namiesto toho, aby skôr posilňovala spotrebiteľov. Bývalý generálny riaditeľ BBC Greg Dyke povedal, že Murdochove tvrdenia sú mylné.

Súd rozhodol v prospech holandskej kráľovskej rodiny, ktorá podala žalobu za porušenie práva na súkromie proti tlačovej agentúre Associated Press (AP). Súd vo verdikte vyhlásil, že fotografie korunného princa a jeho rodiny na dovolenke v Argentíne nemali spravodajskú hodnotu. Sudca dnes vydal súdny zákaz ďalšieho rozširovania štyroch fotografií rodiny korunného princa Willema-Alexandra, ktoré boli minulý mesiac dostupné na celom svete. Holandský súd dospel k záveru, že agentúra porušila súkromie rodiny. AP sa obhajovala, že fotografie vznikli na verejnom priestranstve, zachytávali verejnú osobu a boli v súlade so zákonom. Súd dodal, že na prípad so snímkami sa vzťahuje holandský zákon, aj keď boli urobené mimo Holandska.

Copyright © TASR 2009