DALITO!

1. 8. 2009

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS
Slovenský rozhlas (SRo) skúša digitálne vysielanie. Dva nové okruhy verejnoprávneho rozhlasu - Rádio Litera a Rádio Klasika sú pre poslucháčov prístupné cez satelitný príjem, SkyLink od tohto víkendu. Na internete by mali byť obe skúšobné digitálne stanice - programy SRo7 Klasika a SRo8 Litera prístupné pravdepodobne do konca tohto roka. Ich skúšobná prevádzka sa začala 15. júla o polnoci. Ako ďalej agentúru SITA informoval technický riaditeľ verejnoprávneho rozhlasu Róbert Oravec, počas skúšobnej prevádzky Rádia Litera a Radia Klasika sa overovalo správne fungovanie technológií. Počas nej sa oba programy dali počúvať iba na vnútornej sieti SRo a len cez špeciálne prístupové karty SkyLink-u. Zabezpečenie vysielania Rádií Litera a Klasika neznamená pre rozhlas výrazné zvýšenie nákladov. Dramaturgiu oboch staníc totiž zabezpečuje iba jedna nová pracovníčka SRo. Technickú realizáciu má na starosti rozhlasová Sekcia techniky a IT, ktorá pre tento účel neprijímala žiadnych nových zamestnancov. Na digitálne vysielanie Rádia Litera a Rádia Klasika sa používa informačný systém rozhlasu. Na redakčné spracovanie Sépia System a na samotné plne automatické vysielanie sa používa nový digitálny vysielací systém NETIA. Technologický reťazec je po prvýkrát v SRo plne digitálny a dopravený na satelit ASTRA 3A v programovom balíku SkyLink, informoval Oravec. Na digitalizáciu archívnych relácií verejnoprávny rozhlas v tomto období zavádza systému NOA-AUDIO, ktorý sa používa napríklad v rakúskom verejnoprávnom ORF a v rozhlasoch v Maďarsku, Rumunsku či Chorvátsku. Rozhlas koncom mája informoval o tom, že ukončil vysielanie na stredných vlnách zo svojho sídla - tzv. obrátenej pyramídy na Mýtnej ulici v Bratislave z toho dôvodu, že sa opätovne začalo vysielať z vysielačov Nitra Jarok, 1098 kHz a Košice-Čižatice 702 kHz. V súčasnosti podľa Oravca hľadá riešenie pre opätovné spustenie prevádzky systému DRM (Digital Radio Mondiale) v pásme stredných vĺn. "Vypracovali sme nové žiadosti, nakoľko chceme pokračovať v pôvodnom projekte digitálneho vysielania DRM. Využijeme ho na vysielanie novej služby - Rádio Litera alebo Rádio Klasika," doplnila šéfka SRo. Rozhlas podľa Oravca sa k tejto téme vyjadrí neskôr.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

31. 7. 2009

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Severokórejská televízia odvysielala reportáž o Južnej Kórei s cieľom poukázať na sociálne a ekonomické problémy svojho omnoho bohatšieho južného suseda. Ako dnes informovala tlačová agentúra AP, ide o zriedkavý krok štátnej televízie komunistického štátu, ktorá sa očividne pokúsila vyvrátiť rozširujúci sa "mýtus" medzi obyvateľmi chudobnej KĽDR, že za južnými hranicami sa žije lepšie. Rozpadajúce sa domy v slumových štvrtiach, bezdomovci a nezamestnaní, ako aj svedectvá ľudí vyjadrujúce nespokojnosť s vládou boli zakomponované do desaťminútového strihového dokumentu, ktorý odvysielali v stredu večer a zachytili ho reportéri AP v Soule. Propagandistickú reportáž skompilovali z programov juhokórejských staníc KBC a MBC, ktorých logo sa objavilo na záberoch. "Juhokórejská ekonomika sa teraz neútešne rozpadá," konštatovala severokórejská komentátorka na pozadí pochmúrnej hudby. "Prevažná väčšina ľudí v Južnej Kórei žije biedne životy," hovorí ďalej. Južná Kórea, ktorá bola pred polstoročím jednou z najchudobnejších krajín sveta, zaznamenáva odvtedy pretrvávajúci hospodársky rast a stala sa jednou z najvyspelejších ekonomík. Napriek bohatstvu krajiny je v uliciach metropoly Soul pomerne bežné stretnúť bezdomovcov a žobrákov. Napriek silnej propagande zo strany severokórejských úradov sa medzi obyvateľmi izolovaného štátu ústnym podaním roznieslo, že na juhu je lepší život a každoročne sa tisíce Severokórejčanov pokúsia nelegálne prekročiť hranicu do Južnej Kórey, najčastejšie cez menej strážené hranice s Čínou.

Copyright © TASR 2009
Organizácia médií juhovýchodnej Európy (SEEMO) vo štvrtok vyjadrila znepokojenie nad zmenami v srbskom Zákone o verejných informáciách, ktoré navrhli tamojšie ministerstvá kultúry a spravodlivosti. Ako uvádza vo svojom vyhlásení, kontroverzný návrh schválila 9. júla srbská vláda bez toho, aby poskytla úplné informácie o nových ustanoveniach domácim a medzinárodným expertom. Srbskí novinári a predstavitelia mediálneho priemyslu žiadajú upravenie sporných častí novely, v čom ich SEEMO podporuje. Organizácia "víta túžbu po vytvorení právneho systému, v ktorom budú môcť médiá prispievať k demokratickému rozvoju krajiny", ako aj niektoré časti navrhovaných doplnkov, ako sú pravidlá informovania o maloletých alebo opatrenia s cieľom zabrániť distribučným spoločnostiam diskriminovať určité printové médiá z politických dôvodov. "Hoci SEEMO chápe, že v Srbsku je potreba určitého stupňa regulácie médií a že médiá sa musia správať zodpovedne, má obavy, že nadmerná výška pokút, ktoré požadujú dodatky, môže odrádzať od investigatívneho žurnalizmu a viesť k samocenzúre či zatvoreniu niektorých mediálnych filiálok." Zákon v novej podobe môže podľa SEEMO "potenciálne zastaviť demokratický rozvoj" Srbska. Namiesto prísnych pokút a predpisov odporúča samoreguláciu médií, ktorú považuje za "najspoľahlivejšie riešenie pre zodpovedný žurnalizmus". SEEMO tiež vo štvrtok vyjadrila svoje sklamanie nad postupmi pri schvaľovaní predošlých zmien v srbských mediálnych zákonoch. Spomína pritom prípad spred niekoľkých týždňov, keď parlament na základe návrhu skupiny poslancov vládnej koalície pozmenil zákon o vysielaní bez predošlej verejnej diskusie.

Americká speváčka Christina Aguilera bude DJ-kou na vlastnej rozhlasovej stanici. Vďaka projektu A.P.E. Radio (Artist Personal Experience) bude púšťať do éteru skladby podľa svojho vkusu, komentovať ich, ale aj oznamovať novinky zo svojho života a hudobnej kariéry. "Budem hrávať množstvo štýlov a žánrov, od A Tribe Called Quest cez The Beatles, Billie Holiday po Björk a Black Sabbath," povedala popová hviezda. Dvadsaťosemročná matka ročného syna okrem toho pracuje na novom štúdiovom albume, ktorý by sa mal na trh dostať na budúci rok. Vlastnú rozhlasovú stanicu bude mať aj kapela The Eagles, moderátorom bude gitarista Joe Walsh.

Niektoré televízne ceny Emmy neodovzdajú v priamom prenose ceremónie 20. septembra. Víťazi si preberú ceny už skôr, ďakovnú reč dopredu nakrútia a diváci uvidia zostrihané videoklipy. Členovia Akadémie televíznych umení sa pre tento krok rozhodli, pretože chcú šou urobiť atraktívnejšou. Pre zdĺhavé odovzdávanie cien totiž každým rokom výrazne klesá sledovanosť slávnostného večera. Zoznamu kandidátov na televízne ceny Emmy vládne satirický sitcom 30 Rock (2006) s 22 nomináciami. Dramatické kategórie ovládli Mad Men (2007) so šestnástimi nomináciami. Oba seriály v minulom ročníku Akadémia televíznych umení a vied ocenila v kategóriách Najlepší komediálny seriál a Najlepší dramatický seriál, čo znamená, že majú šancu svoje úspechy zo septembra 2008 zopakovať.

Na 26. ročníku udeľovania MTV Video Music Awards vystúpi skupina Green Day a speváčka Pink. Na slávnostnom ceremoniáli, ktorý sa uskutoční v nedeľu 13. septembra v newyorskej Radio City Music Hall, sa naživo predstaví aj kapela Muse so singlom Uprising pochádzajúcim z ich očakávanej nahrávky The Resistance, country speváčka Taylor Swift so skladbou You Belong With Me a speváčka Mariah Carey. Tridsaťdeväťročná popová hviezda by mala zaspievať jednu zo skladieb z pripravovaného albumu Memoirs of an Imperfect Angel (2009). Moderátorom večera bude rovnako ako minulý rok komik Russell Brand. Ďalší účinkujúci a mená známych osobností, ktoré ceny odovzdajú, budú organizátori postupne zverejňovať v najbližších dňoch.

© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

„V tomto filme sme nahí vedľa seba iba ležali. Nemuseli sme nič robiť. Ale keď musíme predstierať šukačku, tak to už treba do seba niečo poriadne kopnúť." Dorota Nvotová

„Keď sa objavili prvé informácie o tom, že čaká so slečnou Štofaníkovou dieťa, tak ako to vtedy poprel v médiách, tak to opakovane poprel aj mne. Nemohla som s tým mať problém, keďže som mu verila, tak ako ostatní. Samozrejme, pravda je aj pre mňa prekvapením. Čas ukáže, či to dotiahne k vlastnej futbalovej jedenástke.“ Petra Krištúfková

"Stav roľnícky strom zelený v tvrdej zemi zasadený, na konároch včielky hudú z kvetov vzácne plody budú. Nad roľnícky stav vo svete krajší nikde nenájdete, roľník orie, seje, bráni,pri práci ho Pán Boh chráni. Roľník rád má svoje role, s úctou kráča vždy na pole v práci nikdy neustáva, preto ho Boh požehnáva. Roľník prácou ľudstvo živí,cez neho sa robia divy,prácu mení v žatvu zlatú,stálou oporou je štátu. Žehnaj Bože a chráň vždycky ten posvätný stav roľnícky, aby ľud Tvoj mal dosť chleba a dostal sa aj do neba. Nad roľnícky stav vo svete krajší nikde nenájdete,majte k nemu úctu stálu vďaku večnú a trvalú.

Posolstvo ministra pôdohospodárstva SR Stanislava Becíka slovenským roľníkom

"Podpredsedovi KDH po odchode Štefana Harabina zjavne chýba nepriateľ, tak sa usiluje za každú cenu nejakého vyrobiť. Iba tak si možno vysvetliť, že investíciu, ktorá vytvorí stovky nových pracovných príležitostí, označil za víťazstvo parazitov." Robert Fico

30. 7. 2009

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Uplynul už mesiac, odkedy Tlačová agentúra Slovenskej republiky (TASR) spustila vo svojich servisoch multimediálny systém prepojenia textových a obrazových správ. Pokračuje tak v modernizácii svojho agentúrneho spravodajstva, ktorú odštartovala minulý rok zavedením vyhľadávacieho systému AUTONOMY. Ako povedal generálny riaditeľ TASR Jaroslav Rezník, je prioritou, aby tento rok TASR prostredníctvom AUTONOMY ponúkala klientom komfortný multimediálny servis, v ktorom nájdu k aktuálnej udalosti na jednom mieste nielen textovú správu a zvukový záznam, ale aj fotografie a od septembra už aj video. "Od 22. júna sme začali k textom priraďovať priamo aj fotografie. Klient, ktorý má predplatený obrazový servis, si môže rovno stiahnuť fotku v potrebnom rozlíšení. Ostatní klienti, ktorí majú napríklad len servis textových správ, môžu napriek tomu fotky vidieť aspoň v náhľadoch a v prípade záujmu si ich môžu individuálne objednať. Takto vlastne TASR zvyšuje aj potenciál možných ad-hoc klientov," komentoval Rezník. Novinkou, ako dodal, je aj možnosť vidieť hneď pri priradenej fotke z aktuálnej udalosti celú fotosériu obrazového materiálu z tejto udalosti a navyše má klient možnosť vyhľadať cez ňu všetky podobné fotografie na základe kľúčových slov. Podľa riaditeľa úseku obchodu a marketingu Jána Melicha klienti TASR tento posun veľmi oceňujú. "Urýchľuje a uľahčuje im to prácu, pretože k správe, zvukovému záznamu a fotografii z tej istej udalosti sa už nemusia dostávať cez tri cesty – cez preklikávanie akoby troch servisov – ale iba jednou cestou." Melich sa zároveň domnieva, že ak bude od septembra v tom istom prostredí implementovaný už aj videoservis, je vysoko pravdepodobné, že to ocenia najmä tvorcovia a prevádzkovatelia webov, lebo tak môžu ušetriť vzácny čas svojich editorov.

Copyright © TASR 2009

Z českej internetovej televízie Bedna TV sa postupným pridávaním slovenského obsahu stane česko-slovenská. Ako povedal výkonný riaditeľ spoločnosti Bedna TV Jakub Červenka, zakladatelia chcú pokračovať v česko-slovenskej tradícii aj v televíznej rovine. Slovenskú produkciu odštartovali rozhovormi s raperom Rytmusom a speváčkou Tinou. Tím v súčasnosti nakrúca ďalšie slovenské programy, v jednom z nich sa objaví aj tanečník Laci Strike, v ďalších sa diváci a diváčky dostanú na salaš či na Spišský hrad. Ďalšie slovenské programy prídu postupne. Keďže jedným z pilierov Bedna TV má byť autorská tvorba, spoločnosť hľadá na Slovensku mladé tváre, vrátane režisérov či kameramanov. Bedna TV plánuje postupne vytvoriť z internetovej televízie s jedným kanálom "komunitný audiovizuálny systém", ktorý by mal do konca roka 2009 obsahovať dvadsať až tridsať staníc, vrátane filmovej. Tá by mala začať fungovať v októbri alebo novembri tohto roka a bude mať dve zóny - platenú a neplatenú. Diváci a diváčky si okrem iného budú môcť vychutnať českú a slovenskú dokumentárnu tvorbu. Spoločnosť tiež kontaktovala sociológa a publicistu Fedora Gála, "s ktorým sme rokovali, že by nám tiež poskytol dokument," uviedol Červenka s tým, že v tomto smere sa konajú rôzne rokovania. Česko-slovenské zameranie sa neprejaví len v programovej rovine, ale aj jazykovej skladbe. Podľa Červenku je cieľom projektu, aby popri češtine znel často aj slovenský jazyk. Okrem zábavného tak televízia bude presadzovať aj svoj edukatívny zámer, ktorým češtinu a slovenčinu pripomenú aj mladším ročníkom, ktoré majú problémy porozumieť či už jednému alebo druhému jazyku.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Ak bude slnce na deň Jakuba, na tuhú zimu bude žaloba

Ak bude slnce na deň Jakuba,
na tuhú zimu bude žaloba
TNS ONCE MORE
Jednotka klesla , Dvojka išla hore, Trojka lepšie.

JOJ výborne , JOJ Plus veľmi mierne klesla.

Markíza hlboko pod 30.
TA 3 klesla.
Primetimový rozdiel medzi Jednotkou a JOJ stúpol na 4,47 %

Markíza - 29,1 %

Jednotka - 14,8 %

Dvojka - 4,1 %

Trojka - 1,00 %

TV JOJ – 20,00 %

JOJ PLUS- 3,1 %

TA 3 - 1,9 %

Počúvanosť rádií

Počúvanosť rádií
Najpočúvanejším rádiom je Rádio Expres. Vyplýva to z prieskumu MEDIAN SK, ktorý spoločnosť MEDIAN SK uskutočnila od 30. marca do 21. júna na vzorke 3 505 respondentov, občanov SR vo veku 14 až 79 rokov. Prieskum monitoroval 44 rozhlasových staníc. Z údajov o "včerajšej počúvanosti" vyplýva celková počúvanosť 76,8 percenta. Podľa parametra "počúval včera" bolo v druhom štvrťroku najpočúvanejším Rádio Expres s 23,8%, nasledovali prvý okruh verejnoprávneho Slovenského rozhlasu (SRo) Rádio Slovensko (18,1%) a súkromné Fun rádio (16,2%). S 9,2 percenta sa na štvrtom mieste umiestnili Jemné melódie a piatu priečku obsadila rozhlasová sieť RADIONET total s počúvanosťou 7,5 percenta. Na šiestom mieste je Rádio Okey (6,1%) a siedma priečka patrí Rádiu Regina (5,9%). Celková počúvanosť rádií v parametri "počúval minulý týždeň“ predstavovala v druhom štvrťroku 94,9%. Poradie najpočúvanejších staníc otvára Rádio Expres (38,5%) nasledované Rádiom Slovensko (30%) a Fun rádiom (27,1%). S 18,8% sa na štvrtom mieste umiestnila rozhlasová sieť RADIONET total a piatu priečku obsadili Jemné melódie so 17,5%. Na šiestom mieste je Rádio Okey s 12,2% a siedma priečka patrí Rádiu Regina rovnako s 12,2%. V apríli až júni 2009 mala najväčší podiel na trhu (share) rozhlasová stanica Rádio Expres (26,3%), Rádio Slovensko malo 17,2% podiel a Fun rádio 16,5% podiel. Na štvrtom mieste sa umiestnili Jemné melódie s 9,6% a na piatom rozhlasová sieť RADIONET total so 7,5% podielom na trhu. Šieste miesto obsadilo Rádio Regina so 6% a siedme Rádio Okey s 5,9%. Ostatné rozhlasové stanice majú spolu podiel 11,0% z trhu.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrel Peter Zadek

Zomrel Peter Zadek
Nemecký divadelný režisér Peter Zadek zomrel vo veku 83 rokov. Informovala o tom dnes rakúska spravodajská agentúra APA. Podľa jej informácií Zadek zomrel v noci na dnes po vážnej chorobe. Agentúra však neuviedla miesto ani príčinu smrti. Peter Zadek sa narodil 19. mája 1926 v Berlíne a je považovaný za jedného z najvýznamnejších divadelných režisérov v nemecky hovoriacich krajinách. V roku 1933, keď sa k moci v Nemecku dostali nacisti, Zadekova rodina emigrovala do Londýna, kde študoval divadlo a režíroval svoje prvé hry. O 25 rokov neskôr sa vrátil do Nemecka a v rokoch 1962 až 1968 pracoval v divadle v Brémach. V roku 1972 ho vymenovali za riaditeľa divadla v meste Bochum. Svoju prvú operu Zadek režíroval v roku 1983 a bola ňou Mozartova Figarova svadba. O dva roky neskôr sa stal na štyri roky riaditeľom Deutsches Schauspielhaus v Hamburgu a potom spoluviedol Berliner Ensemble. Pracoval tiež v Burgtheater vo Viedni.

© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Bratislavafilm

Bratislavafilm

29. 7. 2009

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Spoločnosť BBC Worldwide Music uvedie na trh dve DVD írskej skupiny U2, z ktorých jedno bude zachytávať kapelu v súčasnosti a druhé sa zameria na históriu formácie filantropa Bona Voxa. Na prvom DVD s názvom U2=BBC bude koncert z februára 2009 zo strechy londýnskeho BBC Broadcasting House. Okrem neho nájdu fanúšikovia na disku aj rozsiahle interview s kapelou a tiež koncertný záznam pochádzajúci z programu BBC Radio 1's Live Lounge, kde Írov hostil Jo Whiley. Spolu s prvým DVD vyjde aj druhé s titulom U2=BBC: The History, na ktorom budú zachytené najstaršie vystúpenia U2, vrátane ich koncertu v Belfaste z roku 1981 či vystúpenia v Top of the Pops a The Old Grey Whistle Test. "Sme veľmi radi, že môžeme na trh priniesť kolekciu unikátnych vystúpení pre BBC tých najväčších kapiel na svete," uviedol jeden z predstaviteľov BBC Worldwide Music Jon Mansfield. Po vydaní záznamov skupiny U2 by mali nasledovať aj ďalšie, pri ktorých sa BBC zameria na britské kapely Oasis a Pet Shop Boys.
Americký herec David Boreanaz známy zo seriálu Kosti (2005) bude otcom dievčatka. "Trochu sa zdržím v Los Angeles a to pre fakt, že moja manželka je v 34. týždni tehotenstva. Chcem, aby ste vedeli, že moje druhé dieťa bude dievčatko," potvrdil 40-ročný rodák z Buffala. "Nepýtajte sa ma na jej meno, pretože vám aj tak neposkytnem žiadnu z týchto osobných informácií," uviedol. Boreanaz o tehotenstve manželky Jaime Bergman po prvý raz na verejnosti prehovoril v televíznej rannej šou Live with Regis and Kelly 11. marca. Dvojica sa zosobášila v novembri 2001, v máji nasledujúceho roka sa im narodil prvý syn Jaden.
Sudánska novinárka, ktorú nedávno zatkla polícia v jednej z chartúmskych reštaurácií za nevhodné obliekanie, by mala v stredu dostať za trest 40 rán bičom. "Volali mi, že mám prísť ráno na desiatu (09.00 SELČ) na súd," informovala v stredu ráno Lubna Ahmadová al-Husajnová z denníka al-Saháfa. Okrem toho, že ju zbičujú, má zaplatiť aj pokutu - to všetko za to, že ju v reštaurácii pristihli oblečenú v nohaviciach. Novinárka pritom vždy nosí na hlave predpísaný hidžáb. Do budovy súdu v stredu pozvala spriatelených novinárov. "Je dôležité, aby ľudia vedeli, čo sa deje," tvrdí. All-Husajnovú, ktorá spolupracuje s mediálnym oddelením Misie OSN v Sudáne, zatkli 3. júla v Chartúme spolu s ďalšími 12 ženami, ktoré boli rovnako ako ona "nevhodne oblečené" - mali nohavice. Al-Husajnová tvrdí, že niektoré z nich boli "južanky", teda obyvateľky sudánskeho animistického a kresťanského juhu, kde neplatí islamské právo ako na moslimskom severe. "O dva dni 10 z nich predvolali na policajnú stanicu v centre Chartúmu a každá dostala 10 rán," tvrdí novinárka. Jej samej ako verejne činnej osobe - zrejme v snahe zvýšiť odstrašujúci účinok na "neposlušné" ženy - vymerali 40 rán.
Najväčší svetový výrobca softvéru Microsoft a spoločnosť Yahoo poskytujúca vyhľadávacie služby na internete sa dohodli na 10-ročnej spolupráci v oblasti internetového vyhľadávania a reklamy. Uviedli to v stredu obidve firmy v spoločnom vyhlásení. Microsoft a Yahoo podľa agentúry Bloomberg hľadajú spôsob, ako konkurovať firme Google, ktorá v júni kontrolovala približne 65 % amerického trhu vyhľadávania na internete. Yahoo je s podielom 19,6 % na druhom mieste a firma Microsoft je tretia s podielom 8,4 %. Nová dohoda prinesie pre Yahoo zvýšenie ročných prevádzkových tržieb o približne 500 miliónov amerických dolárov, pričom úspory kapitálových výdavkov by mali predstavovať 200 miliónov dolárov. Internetový vyhľadávač Bing prevádzkovaný Microsoftom sa stane výlučnou a platenou technológiou pre stránky podporované spoločnosťou Yahoo, zatiaľ čo Yahoo bude zodpovedný za predaj prémiových reklamných odkazov na stránkach obidvoch spoločností. Najväčší izraelský denník má novú zahraničnú korešpondentku - Madonnu. Úryvok z článku s názvom Ako sa zmenil môj život preložili do hebrejčiny. Denník Yediot Ahronot publikuje celý text v piatok. Päťdesiatročná speváčka v článku opisuje svoje náboženské prebudenie pred takmer 14 rokmi. Uvedomila som si, že sláva a šťastie nie sú koncom ale iba začiatkom, napísala. Madonna je kabalistka a prijala hebrejské meno Esther. Svoju prvú súkromnú cestu do Izraela podnikla v roku 2004 a v septembri tohto roku plánuje v krajine dva koncerty ako súčasť jej svetového turné Sticky & Sweet.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
V Mexiku prišiel o život ďalší novinár. Mŕtve telo rozhlasového moderátora Juana Martíneza Gila našli policajti v utorok na území spolkového štátu Guerrero. Neznámi páchatelia novinára najprv zbili a potom usmrtili. Moderátor spravodajskej relácie rozhlasovej stanice W Radio Guerrero zmizol bez stopy ešte začiatkom minulého týždňa. Jeho únos a následné usmrtenie pripisujú politickí pozorovatelia na vrub organizovanému zločinu, ktorého exponenti majú v mnohých oblastiach Mexika dobré kontakty so zástupcami miestnych a regionálnych úradov. Mnoho mexických novinárov v súvislosti s násilnou smrťou Juana Martíneza Gila vyhlásilo, že nemajú žiadnu dôveru k prokuratúre štátu Guerrero, píše agentúra DPA.

Generálny tajomník OSN Pan Ki-mun v stredu oznámil, že podniká kroky s cieľom zabezpečiť prepustenie dvojice amerických novinárok, ktoré v Severnej Kórei odsúdili na nútené práce za nelegálny vstup do krajiny. Ako informoval novinárov na pôde OSN, Pchjongjangu adresoval výzvu, aby Eunu Leeovú a Lauru Kingovú oslobodil z "humanitárnych dôvodov". Ďalšie podrobnosti však odmietol uviesť. "Vzal som iniciatívu do vlastných rúk, hoci nemôžem prezradiť viac," povedal Pan. Reportérky pracujúce pre kalifornskú televíziu Current TV zadržali 17. marca na hranici medzi Severnou Kóreou a Čínou. V severovýchodnej časti Kórejskej ľudovodemokratickej republiky (KĽDR) chceli údajne nakrútiť zábery do reportáže o utečencoch, ktorá mala podľa Pchjongjangu negatívne vykresliť stav ľudských práv v komunistickej krajine. Štátnu hranicu tvorí rieka, ktorá bola v čase incidentu zamrznutá. Ženy sa k svojmu činu priznali a severokórejský súd ich v júni odsúdil na 12 rokov "nápravných prác". Severokórejský režim v minulosti viackrát oslobodil zadržaných Američanov, urobil tak však zakaždým až po vyvinutí diplomatického tlaku zo strany Spojených štátov.

Copyright © TASR 2009

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

SMOKE ON THE WATER

SMOKE ON THE WATER
Rybníček o vypustenom rybníčku...
(dve reakcie na článok v SME)

Reagujem na článok „STV musia stačiť dva okruhy“ v SME 27. júla 2009. Môj osobný názor na hodnotenie riaditeľov STV je, že nejestvuje "dobrý" a "zlý" riaditeľ. Myslím, že na práci všetkých mojich predchodcov je možné nájsť pozitíva aj negatíva. Platí to aj o Richardovi Rybníčkovi. Je ale prekvapivé, zarážajúce, ba až šokujúce, keď sa v denníku SME objaví rozhovor Jána Glovička s bývalým riaditeľom Slovenskej televízie Richardom Rybníčkom – vraj hodnotiaci – tri roky po jeho odchode z STV. Prekvapivé nie je, že o STV informuje SME. Neprekvapuje ani demagógia či jednostrannosť, veď inak to niektorí prispievatelia do SME-čka s ich dobre platenými informátormi z STV asi ani nevedia. Prekvapivá a zarážajúca je zmena taktiky aj rétoriky. Niekto znervóznel... niekto je znepokojený... Pod zdanlivo objektívne a až dojímavo konštruktívne sa tváriacim rozhovorom páchne skryté politické zadanie, ktoré je cítiť vo väčšine článkov o STV v rámci cieľavedomej kampane. Autor sa doň silou–mocou chcel zmestiť, ale autorovi rozhovoru pánovi Glovičkovi akosi ušlo, že sa zhovára s jediným riaditeľom STV, ktorému sa ako píše: „nielen podarilo štyri roky za sebou tvoriť zisk a dva roky nepožiadať o dotáciu“, ale že má pred sebou jediného riaditeľa STV, ktorý počas svojej funkcie predal majetok Slovenskej televízie v objeme 254.101.000,- Sk (príďte sa, pán Glovičko, pozrieť do Mlynskej doliny, aby ste videli, čo vyrástlo na bývalých pozemkoch verejnoprávnej televízie...) a že sa zhovára s jediným riaditeľom verejnoprávnej televízie, ktorý prepustil vyše tisíc zamestnancov. Nebol odkázaný na vlastné manažérske rozhodnutia – veď na ne dostal v bývalej mene vyše miliardy korún v účelových dotáciách od vlády Mikuláša Dzurindu. Ako s tým potom korešponduje nehorázne tvrdenie Richarda Rybníčka z uvedeného rozhovoru: „Pretože vlastný majetok si človek stráži a chráni“ (?!) Prečo ste sa Richarda Rybníčka nespýtali, či "majiteľ" obmedzuje náklady na údržbu až po úplné zničenie majetku (napr. havária výťahov a následná investícia do nových výťahov), odstavenie polovice budovy z prevádzky, obmedzenie servisu vozidiel v autorizovaných servisoch (napr. služobný Mercedes)? V celom rozhovore je tých nelogických súvislostí, no aj otvorených provokácii, lží a manipulácii viacero. Ak niekto hovorí o podliehaní „tlakom prostredia producentov, tvorcov, predajcov práv najvyššej slovenskej futbalovej a hokejovej ligy“, mal by si spytovať svedomie a uvedomiť si, že zrušením a zničením niektorých televíznych profesií v STV ich vlastne vytlačil von – do externého prostredia. No netreba zabúdať ani na „kaskádovitý“ efekt uzatvorených obchodov a podpísaných zmlúv, ktoré v televíznom prostredí dobiehajú ešte dlho potom, ako na nich vyschol atrament...Nemyslím len dlhoročnú zmluvu s taxi či so strážnou službou. Pán Glovičko nevie (alebo jeho respondent už zabudol?), kto a za aké peniaze nakúpil nielen spomínaný komerčný Superstar a iné akvizičné programy, no aj nákladný ale nie najvhodnejší či neefektívny systém Omnibus? Kto vymyslel koncepciu vysielať spravodajstvo z drahého a nekompletného virtuálneho štúdia? Kto podpisoval zmluvy na nákupy techniky a technológií na vysielacie pracoviská a do štúdií bez vopred vypracovaných a schválených projektov - navyše mimo verejného obstarávania? Ak pán Rybníček tvrdí, že „STV musia stačiť dva okruhy“, treba sa poohliadnuť prečo s touto výzvou prichádza on a prostredníctvom denníka SME práve teraz. Treba si tiež všimnúť koordinovanie týchto aktivít s niektorými opozičnými politikmi a poslancami, až po rokovania Rady STV. Takisto je zrejme vhodné pripomenúť platnú legislatívu a obom pánom odporučiť prečítať si aspoň Zákon o digitálnom vysielaní z 31. mája 2007, ktorý priamo ukladá Slovenskej televízii poskytovať najneskôr v roku 2012 až štyri programové služby. To, čo už v titulku rozhovoru tvrdí bývalý riaditeľ, je nielen nezmysel, no i v rozpore so zámermi Európskej únie, EBU a tiež v nesúlade s praxou mnohých ďalších krajín európskeho spoločenstva. Zdá sa mi smiešne, keď sa v rozhovore o ekonomike a financovaní STV zrazu objaví povestné miešanie hrušiek s jablkami : „Máte osobné spory?“ V tomto sa s Richardom Rybníčkom úplne zhodnem. Aj ja odpovedám rovnako - nemáme osobný spor. Súhlasím aj s jeho tvrdením, že toto je smutný príbeh. No úplne naopak, ako to vysvetľuje on. Toto totiž nie je hra na fazuľky, pán Glovičko, ani o osobných vzťahoch... Stačí úprimne odpovedať na otázku, komu a čomu to malo prospieť? Nie som tak naivný - a verím, že ani čitatelia denníka SME - aby som uveril, že v rozhovore s Richardom Rybníčkom išlo o pripomenutie sa úspešného „manažéra roka 2005“ verejnosti v uhorkovej sezóne 2009 po jeho prekvapivo rýchlom odchode zo súkromnej tlačovej agentúry SITA. A som presvedčený, že týmto rozhovorom nešlo ani o bezplatnú PR novo vznikajúcej internetovskej televízii... Veľmi pozorne som si prečítal rozhovor a chcel by som doplniť otázky, ktoré v rozhovore nepadli: Prečo Richard Rybníček nespomenul miliónové odmeny pre vybraných členov krízového manažmentu? Prečo RR nevysvetlil svoju rolu vo fraške s plechovou škatuľou zničeného filmu, keď počas svojho pôsobenie musel zistiť, že správa archívnych fondov a samotné archívy sú v súlade s predpismi? Prečo RR nevysvetlil dôvody uloženia osobných spisov v kancelárii Marcela Paru a chýbajúce riadne vedenie spisov v tejto oblasti? Prečo RR nespomenul, že v rámci "šetrenia" sa vedome obchádzali protipožiarne a bezpečnostné predpisy? Prečo RR ako vzdelaný a kultúrny človek akceptoval zrušenie knižnice STV a následnú premenu regálov s knihami na provizórne štúdio? (Podotýkam, že knihy ostali v regáloch a na ne boli pribité dosky, hoci v knižnici sú aj unikátne a drahé knihy). Určite Richard Rybníček priniesol do STV aj niečo pozitívne. Ale kto zaplatí priame aj nepriame škody za manažéra roka - pokuty za Superstar, znehodnotenú polovicu budovy, zrušené oddelenia a zložky, ktoré STV dodnes nemá? Isto, len a iba občan – televízny divák, ktorý by za svoje úhrady mal dostať programovú službu ...

Mgr. Štefan Nižňanský ,generálny riaditeľ STV STV požiadala o uverejnenie reakcie na článok redakciu SME. Jedno múdre ľudové úslovie hovorí, že drzosť je lepšie imanie ako poplužný dvor. Tieto slová mi zišli na um pri čítaní rozhovoru bývalého generálneho riaditeľa STV Richarda Rybníčka, v ktorom okrem iného hodnotí súčasný stav Slovenskej televízie a porovnáva ho s pôsobením svojho manažmentu. Samozrejme, že štýlom...: “v akom marazme som STV preberal a v akej úžasnej kondícii som ju pred tromi rokmi odovzdal svojim nasledovníkom...“ Dovoľte len niekoľko postrehov. V prvom rade chcem upozorniť, že sa nebudem vyjadrovať ku konzekvenciám ekonomického pôsobenia pána Rybníčka . Na jednej strane mi to neprináleží, na strane druhej komentovanie dopadov pokút za Superstar, podivných nákupov prenosovej techniky, nešťastného virtuálneho štúdia či predaja nehnuteľného majetku na súčasný rozpočet, by si určite zaslúžilo samostatnú analýzu. Chcem sa vyjadriť k o inému. Oveľa horšie sú totiž škody napáchané na ľuďoch, teda na najdôležitejšom kapitále každej firmy, spôsobené diletantským právnym vedomím vtedajšieho manažmentu. Niektoré z týchto škôd, napríklad súdne spory s bývalými pracovníkmi, ktorí boli vyhodení z STV v rozpore so Zákonníkom práce a Kolektívnou zmluvou, sa kvantifikovať dajú. Aj napriek pomerne úspešne fungujúcemu inštitútu mediácie v STV a s tým súvisiacimi mimosúdnymi dohodami, to budú desiatky miliónov v bývalej mene. Ťažko však finančne vyjadriť napríklad odstavenie celej generácie (niektorí dokonca hovoria o dvoch generáciách ) kvalitných novinárov v spravodajstve, doslova vyštvanie najkvalitnejších kameramanov, zvukárov či grafikov (ich mená sú u mňa k dispozícii), nerešpektovanie elementárnych právnych noriem, pravidiel slušnosti a civilizovanej komunikácie medzi zamestnancom a zamestnávateľom, katastrofálne medziľudské vzťahy, ktoré ešte stále mátajú Mlynskou dolinou... Takže, pán Rybníček, aj o tomto bolo Vaše pôsobenie v STV. A pokiaľ chcete konkrétne dôkazy (pretože ste zrejme na nich v návale iných aktivít pozabudli), rád ich Vám, ale napríklad aj pánom Záhradníkovi a najmä Parovi, poskytnem v Mediačnom centre STV. Osobne verím, že hoci od Vášho odchodu z STV uplynuli len tri roky, para nad tým smutným, vyprahnutým rybníčkom v Mlynskej doline sa v dohľadnej dobe rozplynie a aj na ťažko skúšanú Slovenskú televíziu sa konečne začnú usmievať prvé lúče slnka.

JUDr. František Kutlík, Mediačné centrum STV

MARKÍZA News

MARKÍZA News
Hospodárska kríza tvrdo zasahuje aj príjmy najväčšej slovenskej súkromnej televízie Markíza. Podľa údajov zverejnených spoločnosťou Central European Media Enterprises Ltd. (CME) totiž čisté výnosy jej dcérskej spoločnosti Markíza - Slovakia, spol. s r.o., ktorá je prevádzkovateľom Televízie Markíza, v druhom kvartáli medziročne klesli o 23,9 % na 28,229 mil. USD. Za prvý polrok tak spoločnosť na Slovensku vygenerovala čisté príjmy 48,8 mil. USD, čo znamená medziročný prepad o 22,9 %. Ešte výraznejšie sa úpadok reklamného trhu podpísal na ziskoch spoločnosti. Markíza totiž v druhom štvrťroku vykázala medziročný pokles zisku pred zdanením, úrokmi, odpismi a amortizáciou (EBITDA) až o 59,5 % na 5,655 mil. USD, čo za celý prvý polrok znamenalo podobný prepad o 59,4 % na 9,383 mil. USD. Napriek týmto nelichotivým číslam však výsledky slovenského podnikania CME v kontexte celej skupiny vychádzajú ešte relatívne pozitívne. Celá mediálna skupina CME, ktorá okrem Slovenska prevádzkuje televízie aj v ďalších šiestich krajinách stredo a východeurópskeho regiónu, totiž v druhom kvartály vykázala prepad výnosov o 38,9 % na 186,185 mil. USD. Za celý polrok tak pokles dosiahol 38 % na úroveň 327,406 mil. USD. EBITDA celej skupiny sa v sledovanom štvrťroku prepadla o 75,3 % na 29,665 mil. USD a za celý prvý polrok o 75,7 % na 45,131 mil. USD. "Reklamné trhy sa resetovali zhruba na úroveň roku 2007. Bol to bolestivý proces pre nás aj našich akcionárov," konštatoval na margo dosiahnutých výsledkov prezident a generálny riaditeľ CME Adrian Sarbu. Zároveň však podotkol, že aj v týchto ťažkých časoch sa preukázala sila značiek a podnikania skupiny, keď sa podarilo zvýšiť sledovanosť a trhové podiely vo všetkých kľúčových televíziách. "Teraz sa tešíme na oživenie trhu," dodal Sarbu. Celkové výsledky skupiny negatívne ovplyvnil predovšetkým prepad na ukrajinskom trhu, kde príjmy spoločnosti v druhom kvartály klesli až o 89,6 % na niečo vyše 3 mil. USD a strata sa prehĺbila z vlaňajších 2,4 mil. USD až na vyše 16 mil. USD. Významný výpadok príjmov však vykázala CME napríklad aj na svojom najväčšom trhu v Českej republike, a to o 36,4 % na 71,551 mil. USD. Za celý prvý polrok tak výnosy CME v Českej republike medziročne klesli o 35,6 % na 127,678 mil. USD, zisk EBITDA za druhý štvrťrok sa prepadol o 45,9 % na 38,541 mil. USD a za prvý polrok o 44,9 % na 63,434 mil. USD. CME prevádzkuje televízne stanice v siedmich krajinách strednej a východnej Európy s celkovým dosahom zhruba 97 mil. divákov. Spoločnosť prevádzkuje v Chorvátsku Nova TV, v ČR TV Nova, Nova Cinema a Nova Sport, v Rumunsku PRO TV, Acasa, PRO Cinema, Sport.ro, MTV Romania a PRO TV International. Na Slovensku prevádzkuje televízne vysielanie TV Markíza a Nova Sport, v Slovinsku POP TV a Kanal A a na Ukrajine je to Studio 1+1, Studio 1+1 International, Kino. V Bulharsku prevádzkuje spoločnosť PRO.BG a RING.BG. Akcie spoločnosti CME sú obchodované na burze v New Yorku (NASDAQ) a na pražskej Burze cenných papierov pod burzovým symbolom CETV. Novým vlastníkom zhruba 31-percentného podielu v spoločnosti Central European Media Enterprises Ltd. sa stala americká mediálna skupina Timer Warner Inc. Spoločnosť Central European Media Enterprises Ltd. v júli 2007 odkúpila 20 % v TV Markíza od spoločnosti Media Invest, spol. s r.o. Podľa zverejnených informácií CME, celková kúpna cena podielu bola 1,9 mld. Sk. CME informovala, že touto transakciou sa stala 100-percentným vlastníkom spoločnosti Markíza - Slovakia, spol. s r.o., ktorá je prevádzkovateľom licencie na vysielanie TV Markíza.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS
1. *TELEVÍZNE NOVINY -Markíza -15.5, 53.3 ; 2.*NOVINY TV JOJ - TV JOJ ;3. *NAJLEPŠIE POČASIE- TV JOJ ; 4.*DNES -Markíza ;5. *ŠPORT -TV JOJ ; 6.Nájdem ťa, dcérka! -Markíza ; 7. Inga Lindströmová: Oslava - Markíza ; 8. *Športové noviny -Markíza ; 9. Danielle Steelová: Ocko- Jednotka ;10.Ona je on! -Markíza ; 11. *Krátke TN -Markíza ;12. SUSEDIA -Markíza ; 13. Pošta pre teba - Jednotka ;14. Vražedný trojuholník- Markíza ;15. C.S.I.: Kriminálka Miami VII. -TV JOJ ; 16. Smotánka -Markíza ;17. Prci, prci, prcičky 2 -Markíza; 18. Senzi Senzus -Jednotka ;19. Drišľakoviny -Jednotka ; 20. Bojovníčka (1/2) Markíza 8.4, 25.5

Pozn. Pri reláciách opakujúcich sa každý deň (spravodajstvo, šport, sitcom a pod.) je uvedená relácia s najvyššou hodnotou ratingu za celý týždeň ; © Výskum programu STV

28. 7. 2009

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Slovenskí a českí hokejoví fanúšikovia budú mať prostredníctvom televíznych obrazoviek možnosť sledovať aj zápasy Kontinentálnej hokejovej ligy. Vedenie KHL na svojej internetovej stránke potvrdilo, že sa dohodlo na predaji práv s televíznou spoločnosťou Nova Sport, ktorá by mala odvysielať naživo minimálne 65 stretnutí KHL. Televízia by mala o KHL vysielať aj špecializovaný magazín. Dohovor podľa KHL uzavreli na sezónu 2009/10, môžu ho však predĺžiť aj na dlhšie obdobie.
V jednej z nasledujúcich častí amerického animovaného seriálu Simpsonovci (1989) sa objaví britská hudobná skupina Coldplay. Populárna formácia speváka Chrisa Martina v epizóde odohrá súkromný koncert pre Barta Simpsona a jeho otca Homera, ktorý si takúto šou bude môcť dovoliť, keďže v lotérii vyhrá milión dolárov. Výkonný producent seriálu Al Jean prezradil, že kapela bude musieť prerušiť koncert po tom, čo Bart odíde do kúpeľne. V seriáli Simpsonovci sa objavilo už mnoho známych interpretov ako Michael Jackson, Aerosmith, Red Hot Chili Peppers, Ramones, Cypress Hill, Sonic Youth, The Who, R.E.M. alebo U2. Simpsonovci (1989) Matta Groeninga majú na konte okrem iných aj trinásť prestížnych cien Emmy. Najdlhšie vysielaný komediálny seriál v hlavnom vysielacom čase v USA má aj vlastnú hviezdu na hollywoodskom Chodníku slávy. Informáciu zverejnil server NME.com.
Ashley Jensen, známa zo seriálu Škaredá Betty (2006), a jej manžel, herec Terence Beesley sa na jeseň stanú po prvý raz rodičmi. Časopisu People to potvrdil herečkin hovorca. Rodená Britka je tehotenstvom "nadšená", ale nepoľavuje v pracovnom nasadení. Jej novým seriálom je sitcom Accidentally on Purpose (2009). Webová stránka IMDB.com uvádza niekoľko projektov, na ktorých Jensen v súčasnosti pracuje. Komédia Nativity je v postprodukcii, premiéru má mať vo Veľkej Británii 4. decembra. V romantickej komédii Hysteria, ktorá príde do kín v roku 2010, si údajne zahrá po boku Ruperta Everetta, Jonathana Prycea a Sally Hawkins.

© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Ukrajinskí vyšetrovatelia pravdepodobne objavili fragmenty lebky novinára Georgija Gongadzeho, ktorého brutálne zavraždili pred deviatimi rokmi. Informovala o tom dnes agentúra Ukrinform s odvolaním sa na ukrajinskú generálnu prokuratúru. Pozostatky sa našli v oblasti Bila Cerkva neďaleko metropoly Kyjev. Na ich definitívnej identifikácii pracuje v súčasnosti tím expertov. K nálezu došlo týždeň po zatknutí hlavného podozrivého, bývalého vysokopostaveného úradníka ukrajinského ministerstva vnútra Oleksija Pukača. Zadržaný sa údajne priznal k účasti na vražde, uviedol aj mená ďalších spolupáchateľov a naviedol vyšetrovateľov na miesto, kde zakopali novinárovu hlavu. Gongadze bol známym kritikom ukrajinskej vlády. Uniesli ho 16. septembra 2000 a jeho telo bez hlavy sa našlo o dva mesiace neskôr v lese pri Kyjeve. Vražda vyvolala protesty proti vtedajšiemu prezidentovi Leonidovi Kučmovi. Za vraždu už odsúdili troch bývalých Pukačových podriadených na 12-13 rokov väzenia. Prokurátori sa domnievajú, že Pukač osobne koordinoval sledovanie a únos novinára a neskôr ho vlastnými rukami zaškrtil.
Copyright © TASR 2009

To je TV !

To je TV !

27. 7. 2009

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Taliansky protimonopolný úrad v piatok začal skúmať systém prideľovania vysielacích práv na zápasy národnej futbalovej ligy. "Úrad sa rozhodol vyšetriť, či vedenie futbalovej ligy nezneužíva svoju dominantnú pozíciu. Zdá sa, že v prípade prideľovania vysielacích práv pre sezóny 2010/11 a 2011/12 boli porušené pravidlá voľnej súťaže. Existuje podozrenie, že došlo k obmedzovaniu príležitostí nových hráčov v oblasti a negatívnemu vplyvu na zákazníkov," konštatuje sa v tlačovom komuniké inštitúcie. Podľa kuloárnych informácií boli podmienky nastavené pre dve najväčšie televízne spoločnosti v Taliansku - Sky Italia, ktorej vlastníkom je Rupert Murdoch a Mediaset Premium pod kontrolou spoločnosti premiéra Silvia Berlusconiho. Talianska liga za dve sezóny za predaj vysielacích práv skonštatuje približne 1,8 miliardy eur.
Britský herec Jude Law vo štvrtok poprel, že by úmyselne udrel fotografku, ktorá sa ho snažila odfotografovať, keď odchádzal z londýnskej reštaurácie. Uviedol to jeho právny zástupca. Dvadsaťosemročná žena obvinila 36-ročného herca, že ju vo štvrtok v skorých ranných hodinách udrel. "Plnou silou ma udrel do tváre. Bola to riadna rana, skutočne to bolelo," uviedla Harsha Gopal pre britské médiá, ktoré zverejnili aj fotografie údajného napadnutia. Hercov zástupca však tvrdí, že išlo len o nehodu. "Celé je to nezmysel. Tento incident bol len nehoda. Judea oslepili blesky fotoaparátov, keď vychádzal z reštaurácie, a keď zodvihol ruku, aby sa pred nimi chránil, neúmyselne udrel niekoho, kto stál veľmi blízko. Ospravedlnil sa a odišiel. Obrázky tohto druhu môžu byť často zavádzajúce," opísal situáciu hercov právnik Graham Shear. Herca známeho z filmov ako Talentovaný pán Ripley (1999), Návrat do Cold Mountain (2003), či Alfie (2004), v roku 2007 zatkli za údajné napadnutie fotografa neďaleko jeho domu. Žiadne ďalšie kroky však proti nemu nepodnikli.
Čínska štátna televízna spoločnosť CCTV dnes spustila medzinárodný televízny kanál v arabskom jazyku. Tento krok je súčasťou plánu propagovať politické názory krajiny v zahraničí. Mala by ponúkať spravodajské, zábavné a vzdelávacie programy 24 hodín denne. "Tento kanál je dôležitým mostom k lepšej komunikácii a porozumeniu Číny a arabských krajín," povedal viceprezident CCTV Čchang-ming Čang. Televízia už vysiela v angličtine, francúzštine a španielčine a v príprave je už aj ruský servis. Prípravy na spustenie kanálu v arabčine začali minulý september. Štátna tlačová agentúra Nová Čína pokrýva viac než sto krajín a teritórií a plánuje otvoriť ešte viac kancelárií v zahraničí.
Mama osmorčiat, ktoré sa narodili na začiatku tohto roku, podpísala zmluvu na 250-tisíc amerických dolárov (v prepočte asi 175 700 €) a zaviazala sa, že všetkých jej 14 detí bude účinkovať v televíznej šou. Nadya Suleman podpísala zmluvu s európskou televíznou spoločnosťou Eyeworks v Los Angeles. Podľa zmluvy by mali deti zarábať tri roky. Začiatok nakrúcania je naplánovaný na 1. septembra, kontrakt ešte musí potvrdiť súd. Filmový štáb nebude sledovať Suleman a jej deti 24 hodín denne, ale bude zaznamenávať určité míľniky v ich živote, ako napríklad narodeniny. Podľa súdnych dokumentov všetkých 14 detí zarobí spolu 125 000 USD (približne 87 800 €) za 36 dní nakrúcania v prvom roku, 75 000 USD (asi 52 700 €) za 21 dní počas druhého roku a 50 000 USD (asi 35 100 €) za 14 dní nakrúcania v treťom roku. Pätnásť percent príjmu bude umiestnených v trustovom fonde a deti ich získajú po dosiahnutí 18. roku života. Nadya Suleman porodila v januári šesť chlapcov a štyri dievčatá v meste Bellflower, 17 kilometrov juhovýchodne od Los Angeles. Kritike musela čeliť, keď sa na verejnosť dostali informácie, že je nezamestnaná a všetky deti porodila po umelom oplodnení. Informácie zverejnil internetový portál news.bbc.co.uk.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

26. 7. 2009

Zomrela Yasmin Ahmad

Zomrela Yasmin Ahmad
Malajzijská režisérka Yasmin Ahmad, ktorá burcovala spoločnosť kontroverznými filmami o medzirasových vzťahoch či tínedžerskom hneve, zomrela vo veku 51 rokov. Ahmad dostala vo štvrtok mozgovú mŕtvicu a v sobotu v noci podľahla krvácaniu do mozgu, informovala malajzijská spravodajská agentúra Bernama. Pochovali ju dnes podľa islamských zvykov. "V našich časoch sme sa mohli na Zemi stretnúť s niekoľkými významnými osobnosťami. Yasmin bola jednou z nich," povedala herečka Fatimah Abu Bakar pre denník Star. Yasmin Ahmad zaujala médiá v roku 2004 filmom Sepet o vzťahu medzi čínskym chlapcom a malajzijským dievčaťom. Rasové otázky sú chápané v Malajzii veľmi citlivo a snímku takmer zakázali. Nakoniec ju povolili, ale s vystrihnutím ôsmich častí. Sepet získal viacero filmových cien, vrátane Grand Prix Award na Medzinárodnom filmovom festivale žien v Créteil. Jej nedávna snímka Muallaf (2008) sa zaoberá rovnako citlivou témou zmien náboženstva a cenzori ju schválili až na druhý raz po viacerých úpravách. Prvým filmom Yasmin Ahmad bol Rabun (2003), o rok nasledoval Sepet, potom Gubra (2006), Mukhsin (2006), Muallaf (2008) a Talentime (2009).
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

STV a SRo NEWS - príslušná kolonka nula

STV a SRo NEWS -
príslušná kolonka nula
Verejnoprávne médiá už majú predstavu, čo by chceli platiť zo štátnych peňazí, ktoré dostanú po prvý raz na budúci rok na základe zmlúv so štátom. Slovenská televízia (STV) a Slovenský rozhlas (SRo) by mali dostať na program a investičné projekty na rok 2010 pomerne vysoké sumy. STV chce približne 20 miliónov eur a SRo bude žiadať 6,6 mil. eur. Rôznia sa v predstave, čo by z týchto peňazí chceli zaplatiť. Možnosť uzatvárať zmluvy schválil parlament 30. júna. Zmluvy sa budú uzatvárať na päť rokov a každý rok bližšie špecifikovať dodatkom. STV a SRo už majú pripomienky k návrhu zmluvy. Vedenie televízie svoj návrh zmluvy aj s dodatkom, po ich prerokovaní na Rade STV, doručilo Ministerstvu kultúry (MK) SR 30. júna. Rozhlas tak spraví potom, ako sa k dokumentom koncom augusta vyjadrí Rozhlasová rada. Najskôr musia médiá podpísať zmluvu a až potom dodatky. SRo však upozorňuje, že financie, ktoré majú dostať v rámci dodatku k zmluve so štátom na rok 2010, zatiaľ v návrhu budúcoročného štátneho rozpočtu nie sú. Prebiehajúce rokovania o návrhu zmlúv dodatkov pre agentúru SITA potvrdil aj hovorca MK SR Jozef Bednár. Podľa Bednára je na diskusie čas do konca septembra, do kedy MK SR má predložiť dokumenty vláde. Ako začiatkom júla povedal pre médiá predseda Rady STV Martin Kákoš, STV už má svoj návrh dodatku na rok 2010. Z 20 mil. eur, ktoré zodpovedajú približne štvrtine rozpočtu STV aj SRo - a každý rok obom médiám chýbajú, by verejnoprávna televízia chcela zabezpečiť najmä výrobu programu. Zmluva podľa Kákoša nenesie so sebou riziká politického vydierania, závislosti. "Nevidím v tom nejakú závislosť alebo možný predpoklad závislosti od štátu. ...Keď bude televízia na základe tejto vopred stanovej sumy žiadať prostriedky na výrobu troch videofilmov pre dospelých, dvoch rozprávok, dokumentárneho cyklu, publicistických programov. Čím sa môže zvýšiť tá závislosť?," povedal. Očakáva, že zmluva sa podpíše do konca novembra, aby mala STV čas na prípravu rozpočtu a programového konceptu na ďalší rok. STV chce z dodatku na rok 2010 platiť programy vo verejnom záujme a investičné projekty. Ako pre agentúru SITA uviedol poverený riaditeľ strategického rozvoja STV Ján Dianiška, zmluva a mechanizmus každoročných dodatkov k nej, ktoré určia podporu pre konkrétne projekty, by mohli pomôcť tomu, že "ani v ére digitálneho vysielania nestratí verejnoprávna televízia svoj zmysel. Práve naopak, jej integračná funkcia - jej univerzálna programová služba realizovaná vo verejnom záujme, ktorá je určená všetkým spoločenským skupinám, nadobudne ešte väčšiu celospoločenskú dôležitosť". Podľa Dianišku, od STV sa čaká zásadná zmena doterajšieho prístupu k tvorbe programov, ich zostavovaniu. "Táto požiadavka zmeny je daná novými zákonnými povinnosťami, ale aj možnosťami ktoré tvorcom ponúka nová technologická platforma," dodal. Vedenie rozhlasu, na rozdiel od STV, dopredu avizuje, že nechce zdroje plynúce zo zmlúv so štátom využiť na výrobu programu vo verejnom záujme. Dodatok k zmluve na budúci rok "kopíruje filozofiu zmluvy, v ktorej striktne rozlišujeme programy v štátnom záujme a programy vo verejnom záujme - tie sú platené z koncesií," uviedla pre agentúru SITA generálna riaditeľka SRo Miloslava Zemková. Nevie si predstaviť, že by štátni úradníci vstupovali do programov vo verejnom záujme, určovali by kvantitatívne a kvalitatívne parametre. Rozhlas predloží MK SR zmluvu aj s dodatkami na podpis až s pripomienkami Rozhlasovej rady, ktorá sa tejto téme bude venovať koncom augusta. "Doteraz nevieme, či ministerstvá kultúry a financií akceptovali v štátnom rozpočte našu žiadosť o krytie zmluvy so štátom na rok 2010. Podľa našich informácií v príslušnej kolónke štátneho rozpočtu figuruje nula," upozornila Zemková. Pýta sa, ako má predkladať dodatok na presné výkony a sumy, ak nepozná čísla. Podľa zákona o niektorých opatreniach týkajúcich sa SRo a STV, ktorý 30. júna schválil parlament, môže štát od septembra uzatvárať zmluvy so STV a SRo, ktoré by mali stabilizovať ich financovanie a podporiť pôvodnú tvorbu. Minister kultúry Marek Maďarič chce uzavrieť prvé zmluvy už pre budúci rok. Podrobné znenie zmlúv má predložiť vláde do konca septembra. Opozícia sa obáva, že zmluvy so štátom ohrozia nezávislosť verejnoprávnych médií. Zmluvy so štátom majú, okrem financovania pôvodnej tvorby, zabezpečiť peniaze na investičné a iné účelové projekty, a v prípade rozhlasu aj na vysielanie do zahraničia - Radio Slovakia International. Návrhy zmlúv aj pravidelné dodatky k nim budú generálni riaditelia STV a SRo najprv predkladať radám a až s ich stanoviskom ministerstvu kultúry. Hospodárenie s peniazmi, ktoré STV a SRo dostanú na základe zmlúv so štátom, budú kontrolovať dozorné komisie médií a ministerstvo. Plán zaviesť zmluvy medzi štátom a verejnoprávnymi vysielateľmi predstavil Maďarič vláde koncom mája 2007. Zmluvy by sa nemali počas ich trvania meniť. Ich existencia by nemala znamenať vylúčenie štátnej podpory na špecifické programové projekty alebo na nové úlohy, zadané štátom, napríklad na digitalizáciu.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.