DALITO!

23. 5. 2009

Voľby naše premilené

Voľby naše premilené
Strana zelených protestuje proti spôsobu, akým rieši Slovenská televízia (STV) predvolebnú kampaň politických strán uchádzajúcich sa o miesta v Európskom parlamente (EP). "Podľa nášho názoru je postup STV v rozpore so zákonom o voľbách do EP," skonštatoval na dnešnej tlačovej besede Strany zelených kandidát na post europoslanca Eduard Chmelár. Ten sa domnieva, že verejno-právna televízia si v porovnaní so Slovenským rozhlasom neplní svoje funkcie, lebo do vysielania nezaraďuje žiadne diskusie s kandidátmi, ale len platené šoty. Tie občanom - voličom podľa neho "nič nepovedia a takto sa môže propagovať aj jogurt." Chmelár poukazuje na to, že STV vysiela príspevky o činnosti parlamentných strán, ich konferenciách a volebných programoch a ignoruje pritom mimoparlamentné strany. Porušuje tak rovnú súťaž v rámci volieb do EP. "V tomto smere a v tomto čase parlamentné strany nemôžu mať prednosť pred ostatnými politickými subjektmi," skonštatoval Chmelár. Zo 17 politických subjektov, ktoré sa 6. júna budú uchádzať o hlasy voličov pre svojich kandidátov na europoslancov, je totiž v parlamente len šesť. Vysielanie predvolebných šotov, ktoré ponúkla STV, je podľa predsedu Strany zelených Petra Pilinského pridrahé. "Cena za jeden 30-sekundový šot bola 50-tisíc korún. V posledný deň, kedy je možné vysielať v médiách politickú kampaň, bola 100-percentná prirážka, takže až 100-tisíc korún," informoval Pilinský o podmienkach politickej reklamy za úhradu. STV svoj vysielací čas určený pre politické šoty nevypredala. "Teraz sa tam vysielajú dokumentárne filmy. Nás jedine teší, že sú to filmy s environmentálnou tematikou," zhodnotil predseda strany. Princíp, s akým prišla STV, je podľa Chmelára postavený na hlavu. "Ak komerčné, regionálne rádiá vysielajú fundované diskusie s kandidátmi, a ak verejnoprávna televízia uprednostní platenú reklamu, ktorá voličom naozaj nič nehovorí a ani ich nezaujíma, tak niečo tu nefunguje," zhodnotil Chmelár. Zástupcovia mimoparlamentných strán vo štvrtok vyhlásili, že ich strany sú diskriminované STV pri ich prezentácii pred voľbami do Európskeho parlamentu (EP). Ich zástupcovia v Ústrednej volebnej komisii (ÚVK) pre voľby do EP sa vo štvrtok 21. mája dohodli, že vyšlú do STV trojčlennú komisiu, ktorá má s generálnym riaditeľom televízie Štefanom Nižňanským rokovať o možnostiach informovania vo vysielaní. Členovia ÚVK túto iniciatívu podporili. Slovenská televízia sa dnes rozhodla operatívne zaradiť do vysielania tri okrúhle stoly v dňoch 1. až 3. júna. Urobí tak, "nad rámec toho, čo jej vyplýva zo zákona o voľbách do Európskeho parlamentu..., aby ponúkla a umožnila všetkým 17 kandidujúcim politickým subjektom prezentovať ich programy a zámery, s ktorými idú do eurovolieb". Uvádza sa to v stanovisku STV ku kritike mimoparlamentných strán, ktoré agentúre SITA poskytla vedúca útvaru komunikácie STV Martina Brychtová. Slovenská televízia (STV) sa rozhodla operatívne zaradiť do vysielania tri okrúhle stoly v dňoch 1. až 3. júna. Urobí tak, "nad rámec toho, čo jej vyplýva zo zákona o voľbách do Európskeho parlamentu..., aby ponúkla a umožnila všetkým 17 kandidujúcim politickým subjektom prezentovať ich programy a zámery, s ktorými idú do eurovolieb". Uvádza sa to v stanovisku STV ku kritike mimoparlamentných strán, ktoré agentúre SITA poskytla vedúca útvaru komunikácie STV Martina Brychtová. Zástupcovia mimoparlamentných strán vo štvrtok vyhlásili, že ich strany sú diskriminované STV pri ich prezentácii pred voľbami do Európskeho parlamentu (EP). Ich zástupcovia v Ústrednej volebnej komisii (ÚVK) pre voľby do EP sa vo štvrtok 21. mája dohodli, že vyšlú do STV trojčlennú komisiu, ktorá má s generálnym riaditeľom televízie Štefanom Nižňanským rokovať o možnostiach informovania vo vysielaní. Členovia ÚVK túto iniciatívu podporili. Zo 17 politických subjektov, ktoré sa 6. júna budú uchádzať o hlasy voličov pre svojich kandidátov na europoslancov, je totiž v parlamente len šesť. Ako sa ďalej píše v dnešnej reakcii verejnoprávnej televízie, "STV venuje systematickú a zvýšenú pozornosť voľbám do EP prakticky hneď od skončenia prezidentských volieb, a to pokrývaním témy vo svojich spravodajských a publicistických reláciách". Informuje v nich o zložení a činnosti europarlamentu s cieľom motivovať voličov, aby prišli k volebným urnám. "Od 6. apríla do 21. mája odvysielala STV okrem politickej reklamy takmer 50 príspevkov, vrátane diskusných relácií, ktoré sa dotýkali volieb do EP". Podľa zákona o voľbách do EP verejnoprávne STV a SRo a súkromné televízie a rádiá môžu vyhradiť na politickú reklamu k voľbám do EP maximálne päť hodín vysielania, jeden subjekt môže dostať spolu najviac 30 minút. Platia si ju politické subjekty samy a médiá ju musia jasne odčleniť od ostatného vysielania oznamom, že ide o platenú politickú reklamu. Pre všetky politické subjekty musia zaistiť rovnaké podmienky nákupu vysielacieho času a zároveň zabezpečiť, aby ich spravodajské a publicistické relácie boli vyvážené a nestranné. Za porušenie pravidiel môžu od Rady pre vysielanie a retransmisiu dostať sankcie. O povinnosti vysielať diskusie k voľbám teda zákon nehovorí.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

22. 5. 2009

Stanovisko Slovenskej asociácie novinárov

Stanovisko Slovenskej asociácie novinárov
Slovenská asociácia novinárov (SAN) je rozčarovaná vládnym rozhodnutím schváliť návrh ministra kultúry Mareka Maďariča o predaji areálu STV v bratislavskej Mlynskej doline a vybudovaní vysielacieho komplexu pre STV a SRo v tesnej blízkosti novej budovy SND. "Postavenie nového komplexu formou PPP projektu nie je racionálny postup a návrh ministra stráca zmysel najmä v čase prítomnej celosvetovej hospodárskej krízy," uviedol v stanovisku predseda SAN Štefan Dlugolinský. Dlugolinský konštatuje, že areál STV v Mlynskej doline je "pozoruhodný architektonický výtvor a istým spôsobom je značkou Slovenskej televízie." V priestoroch STV sa nachádza archív nevyčísliteľnej hodnoty a areál svojou polohou, priestorovými možnosťami i technickým vybavením schopným ďalšej modernizácie i rozvoja má nezastupiteľné miesto v našom mediálnom priemysle, dodal s tým, že nahrádzať ho výstavbou nového mediálneho centra nemá nijaké zmysluplné opodstatnenie, len ak by to nemal byť smrtonosný úder najvplyvnejšiemu verejnoprávnemu médiu na Slovensku. "Zamýšľaný projekt, situovaný do stredu mesta vedľa nového SND, za ktorým sa skrýva partikulárny záujem developerov, nespĺňa ani tie najelementárnejšie požiadavky pre jeho účel," zdôraznil. SAN so zámerom rezortu kultúry nesúhlasí a obnovuje petičnú akciu vyhlásenú v decembri 2008 proti predaju areálu STV v Mlynskej doline. Informácie sú na internetovej stránke www.novináriSAN.sk
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Prestať klamať

Prestať klamať
Predseda vlády SR Robert Fico chápe, že vydavateľ týždenníka Plus 7 dní a denníka Plus jeden deň ťažko znáša, že musí platiť vysoké odškodné za klamstvá, ktoré uverejnil na jeho adresu. To ho ale neoprávňuje, aby v mene pomsty predsedovi vlády SR ďalej fabrikoval na jeho adresu, adresu jeho rodiny a najbližších spolupracovníkov neodôvodnené podozrenia, ako to urobil v dnešnom vydaní týždenníka Plus 7 dní a denníka Plus jeden deň. Zarážajúce je, že vydavateľ odmietol uverejniť oficiálne stanovisko predsedu vlády SR, ktoré týždenníku Plus 7 dní poskytol v utorok 19. mája 2009.Z tohto dôvodu predseda vlády touto cestou uverejňuje stanovisko, ktoré zaslal týždenníku Plus 7 dní: "Predseda vlády SR Robert Fico svoje majetkové pomery každý rok preukazuje príslušnému výboru NR SR, a nie špinavému bulváru. Predseda vlády SR pripomína bulvárnemu týždenníku Plus 7 dní, že 2. marca 2007 uverejnil na svojich stránkach ospravedlnenie, ktorým sa ospravedlnil predsedovi vlády SR za zverejnenie neopodstatnenej kritiky, či si kúpu vecí, ktoré spolu s manželkou vlastní, mohol dovoliť zo svojho platu, resp. aj z príjmov jeho manželky. Nič podstatné sa odvtedy na majetkových pomeroch predsedu vlády SR nezmenilo. Je preto jednoduché vysvetlenie, prečo bulvár typu Plus 7 dní prakticky v každom čísle nevyberane útočí na osobu Roberta Fica. Chce sa pomstiť za to, že kvôli uverejneným klamstvám musí platiť predsedovi vlády SR nemalé odškodné. Predseda vlády SR má pre špinavý bulvár jediné odporúčanie - prestať klamať." Útoky proti predsedovi vlády, jeho rodine a najbližším spolupracovníkom uverejnené v týždenníku Plus 7 dní a denníku Plus jeden deň budú mať prirodzene súdnu dohru, pretože vydavateľ nie je spôsobilý preukázať ani štipku z publikovaných klamstiev a vyfabrikovaných podozrení.
Tlačový a informačný odbor Úradu vlády SR

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA
" Keď som vychádzal z Trenčína, tak smerom do Trenčianskej Teplej, tam je jeden veľký billboard Monika Flašíková-Beňová, akosi upravená pekne a hneď vedľa nej päť až desať centimetrov je druhý, že"upravujeme fasády. Ttakže som sa pobavil, že život, nie je to úmysel, robí aj takéto komické situácie niekedy". Vladimír Mečiar " Ty piča ! Okamžite pusť môjho šoféra! Kto si ty, načo si tu ?! Ty piča !" Ján Slota " Takéto absurdity, takéto obvinenia vlády, a potom aj vyžadovanie dôkazov, aby vláda sama seba obesila priamo vo verejnom prenose, principiálne odmietam.“ Robert Fico " Štvanica a poľovačka na Jána Slotu pokračuje. Odmena je zrejme lákavá, prvé obete už priniesla v roku 2008, hercov v kauzách pribúda, ale šancu dostávajú aj umelci, ktorí majú talent a pravdu si nectia .Verzia, ktorú občanom ponúkli médiá a druhá hovorkyňa ministerstva vnútra - policajtka L. N. nemá prázdne okná, ale výklady a absentujú v nej relevantné dôkazy. Čakám na záznam z kamerového systému so zvukom. Ak bude predložený, rád sa k tejto téme vyjadrím aj v inej rovine. Na relevantné dôkazy mal počkať aj prvý hovorca ministerstva vnútra pán E. T., ktorý v minulosti neprejavil ľútosť v prípadoch, v ktorých bola dôkazná situácia prehľadná a ustálená. Skutočnosť, že nemá právnickú prax a vždy tlmočí len názory iných, ho ospravedlňuje .“ Rudolf Pučík "Všelijaké vyhlásenia okolo mojej osoby a mojom vyhlásení údajnom tej osobe v garáži. Ja si myslím, že treba, nech sa dá dôkaz, čo som tam povedal alebo nepovedal. To je podstatné a až potom by sme o tom mohli rozprávať. K akému incidentu? Vy ste tam bol? Som normálne oslavovaný .“ Ján Slota

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS
22. mája 2009 sa bude Rádio_Fm celý deň venovať festivalu Bažant Pohoda. Poslucháčov štvrtej programovej služby Slovenského rozhlasu čaká špeciálna hudobná dramaturgia od šiestej ráno, až do večera 22:00 hod. Hosťom v programe Baláž a Hubinák bude riaditeľ trenčianskeho festivalu Michal Kaščák s exkluzívnymi novými informáciami. Show Baláž a Hubinák bude prístupná verejnosti. V komornom štúdiu Slovenského Rozhlasu sa naživo predstavia tri kapely a poslucháči budú môcť súťažiť o lístky na toto multižánrové podujatie. Festivalu sa budú venovať aj Katika a Ego v rannej show. Minulý rok sa v rámci Bažant Pohoda dňa_Fm predstavili Tomáš Sloboda, PPE a Para. Kto to bude teraz, sa poslucháči dozvedia už čoskoro.

21. 5. 2009

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Tisíce vysokoškolákov a profesorov spolu s miestnymi politikmi v stredu pokojne demonštrovali v hlavnom meste Venezuely. Protestovali proti zníženiu financovania vyššieho vzdelávania a vyjadrili podporu opozičným médiám. Spolu s výzvami demonštrantov na zvýšenie bezpečnosti v areáloch vysokých škôl študenti rozvinuli transparenty podporujúce zrušenú televíznu stanicu RCTV, ktorá pred dvomi rokmi nečakane stratila licenciu po tom, ako kritizovala vládu prezidenta Huga Cháveza. Demonštranti, ku ktorým sa pridali opoziční politici, tiež vyjadrili svoju podporu nezávislej spravodajskej televízii Globalvisions, ktorú Chávez minulý týždeň obvinil z "mediálneho terorizmu", pretože predbehla vládu pri zverejnení správ o zemetrasení. Chávez tento mesiac vyhlásil, že súkromné rozhlasové a televízne stanice v Južnej Amerike "vyvolávajú nenávisť". K demonštrujúcim študentom, novinárom a lekárom sa pridal aj starosta Caracasu Antonio Ledezma. Na protestnú akciu dohliadalo 1 200 príslušníkov polície.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

RADA STV

RADA STV
Rada Slovenskej televízie ktoré sa uskutočnilo dňa 20. mája 2009 malo aj svoje predohry. Deň pred zasadnutím malá skupinka z Rady pripravovala podklady na odvolanie riaditeľa, iniciátor sa však nedostavil na rokovanie
Rada STV v stredu prerokovala a zobrala na vedomie Správu o činnosti a hospodárení STV za I. štvrťrok 2009 predloženú listom GR STV č. 75/10000/2009/IO zo 7. 5. 2009. Rada STV zároveň vyjadruje znepokojenie nad finančnou situáciou STV a ukladá GR STV pripraviť a realizovať také úsporné opatrenia, ktoré povedú k eliminácii rozdielu v príjmovej a výdavkovej časti. Rada STV požiadala GR STV, aby jej predložil sumár výnosov z reklamy viazaných na primárne zákazky štátu aj v nadväznosti na európske fondy v termíne od 1. 1. 2008 – 30. 4. 2009. Rada STV prerokovala návrh Zmluvy o obsahoch, cieľoch a zabezpečení služieb verejnosti v oblasti televízneho vysielania na roky 2010 – 2014 a jej prvého dodatku a uložila GR STV, aby materiál dopracoval v súčinnosti s pracovnou skupinou, zloženou z členov Rady STV. Rada STV v zmysle § 8 ods. 1 písm. f) zákona č. 16/2004 Z. z. o STV schvaľuje návrh strednodobej stratégie, týkajúci sa programového rozvoja STV na roky 2009 – 2014, predložený listom GR STV č. 76/10000/2009/IO zo 7. 5. 2009. Rada STV zároveň uložila GR STV, aby návrh strednodobej stratégie, týkajúci sa technického, ekonomického a personálneho rozvoja STV na roky 2009 – 2014 dopracoval v nadväznosti na schválenú Zmluvu o obsahoch, cieľoch a zabezpečení služieb verejnosti v oblasti televízneho vysielania na roky 2010 – 2014 a jej prvého dodatku. Rada STV zobrala na vedomie materiál „Základné princípy projektu na systematickú obnovu audiovizuálneho dedičstva a jeho sprístupňovanie verejnosti Slovenskou televíziou“ a odporúča GR STV, aby v koordinácii so SFÚ pripravil: 1. podmienky verejného obstarávania na Výkon poradenskej činnosti v oblasti workflow digitalizácie pamäťových fondov, archivácie a sprístupňovania pamäťových fondov; 2. podmienky verejného obstarávania na Výkon právnej analýzy sprístupňovania diel v digitálnej podobe a jej v druhom kole zabezpečenie Digital Rights managmentu v mene Slovenskej televízie; podmienky na výberové konanie na dodávateľa projektu na systematickú obnovu audiovizuálneho dedičstva a jeho sprístupňovanie verejnosti Slovenskou televíziou, s dôrazom na kvalitu a transparentnosť sprístupňovania . Rada STV uložila GR STV: a) predložiť špecifikáciu plánovaného prenosového voza a možností jeho využitia, b) predložiť DK STV konkrétne podmienky zmluvy pred jej podpisom s dôrazom na právnu formu prenájmu. Rada STV prerokovala sťažnosť Ing. Stanislava Halamu, Zvolen z 28. 3. 2009 na neodvysielanie reportáže v relácii Reportéri pod názvom „Čupkov mäsokombinát“ a konštatovala, že na základe vlastného šetrenia nedospela k žiadnym relevantným dôkazom, že k neodvysielaniu reportáže došlo na základe politických intervencií. Podľa tvrdenia šéfredaktora O. Nittmanna boli dôvody na pozastavenie odvysielania čisto odborné, nakoľko v uvedenej reportáži neboli v plnom rozsahu dodržané zásady Charty spravodajstva a publicistiky STV. Rada STV bude naďalej veľmi pozorne vnímať akékoľvek pokusy o ovplyvňovanie verejnoprávnej televízie politickými stranami, ktoré považuje za neprípustné. Rada STV, vzhľadom na mimoriadne znepokojivú sitáciu v STV v súvislosti so zadržiavaním kompenzácie od vlády SR, uložila GR STV začať s prípravou opatrení k prehodnoteniu Rozpočtu a programového konceptu STV na 2. polrok 2009 v zmysle uznesenia č. 27/2009 písm. a) tak, aby mohli vstúpiť do platnosti k 1. 7. 2009 . Rada STV odložila hodnotenie činnosti GR STV Š. Nižňanského za I. štvrťrok 2009.

Zomrela Lucy Gordon

Zomrela Lucy Gordon
Britská herečka Lucy Gordon spáchala samovraždu. Rodáčka z Oxfordu sa, podľa jej agentky Elizabeth Simpson, zabila v stredu vo svojom parížskom byte. V piatok by oslávila 29. narodeniny. "Na mieste činu sme nenašli nič, čo by nasvedčovalo, že došlo k vražde. Podľa všetkého si život vzala sama," uviedli francúzski vyšetrovatelia. Lucy Gordon, ktorá sa živila aj ako modelka, si zahrala niekoľko menších postáv vo filmoch Perfume (2001) režiséra Michaela Rymera, Láske na stope (2001) Petera Chelsoma či Erasmus 2 - Priatelia sú späť (2005) Cédrica Klapischa. Širšia verejnosť ju mohla vidieť v úlohe Jennifer Dugan v snímke Spider-Man 3 (2007). Jej posledným filmom bola francúzska snímka Serge Gainsbourg, vie héroique, ktorá sa do kín dostane v roku 2010. Informáciu zverejnil server news.sky.com.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

To je TV !

To je TV !

Voľby naše premilené

Voľby naše premilené
Mimoparlamentné strany sa cítia diskriminované Slovenskou televíziou (STV) pri ich prezentácii pred voľbami do Európskeho parlamentu. Ich zástupcovia v Ústrednej volebnej komisii (ÚVK) pre voľby do EP sa dnes dohodli, že vyšlú do STV troch ľudí, ktorí by mali s generálnym riaditeľom Štefanom Nižňanským rokovať o možnostiach informovania vo vysielaní. Členovia ÚVK túto iniciatívu podporili. Podľa mimoparlamentných strán STV na rozdiel od Slovenského rozhlasu nerobí k eurovoľbám žiadne diskusie, kde by mohli hovoriť o svojich prioritách. Jediné, čo im STV ponúkla, je platená politická reklama.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrel Wayne Allwine

Zomrel Wayne Allwine
Vo veku 62 rokov zomrel herec Wayne Allwine, ktorý viac ako 32 rokov prepožičiaval svoj hlas slávnej postavičke Mickeymu Mouseovi. Podľa spoločnosti The Walt Disney Co. skonal v pondelok v Los Angeles po komplikáciách s cukrovkou. Až do smrti zostala po jeho boku manželka Russi Taylor, ktorá svoj hlas prepožičiava od roku 1986 Mickeyho družke Minnie. "Wayne zasvätil celý svoj profesionálny život Disneymu," povedal šéf exekutívy spoločnosti The Walt Disney Co. Robert Iger a dodal: "Viac ako 32 rokov rozdával na celom svete šťastie a pohodu prostredníctvom hlasu Mickeyho, ktorý sme tak milovali." Kalifornčan Allwine pracoval pre Disneyho od roku 1966. Začínal na podateľni, neskôr pracoval so špeciálnymi efektmi až v roku 1977 skončil pri nahováraní najslávnejšej myši na svete. Vôbec prvým človekom, ktorý nahovoril myšiaka Mickeyho bol v roku 1928 samotný Walt Disney. Od roku 1947 to bol Jimmy Macdonald a v poradí tretím Allwine. "Dal mu viac ako len hlas. Prepožičal mu srdce a dušu," povedal na adresu Allwinea režisér na dôchodku Roy E. Disney. Allwine, držiteľ ocenenia The Disney Legends award, pracoval počas kariéry aj na iných projektoch. Napríklad za strih zvuku série Amazing Stories (1985) z dielne NBC si v roku 1986 odniesol cenu Emmy. © 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Digitalizácia na pokračovanie

Digitalizácia na pokračovanie
Spoločnosť Österreichische Rundfunksender GmbH & Co KG (ORS) má stále živý záujem na vybavení všetkých domácností na Slovensku digitálnou televíziou a rádiom. "Teraz dôkladne preštudujeme dokumenty k tendru Telekomunikačného úradu SR (TÚ). V prípade, že sa zúčastníme v tendri, verejnosť bude včas informovaná," uviedol pre agentúru SITA šéf obchodu, marketingu a korporátnej komunikácie ORS Michael Weber. Ako ďalej dodal, ORS vzhľadom na predchádzajúce skúsenosti v implementácii digitálneho vysielania v Rakúsku, nemá pochybnosti o tom, že by bola ideálnym partnerom pre expanziu technickej infraštruktúry aj na Slovensku . Podobné stanovisko zaujal aj ďalší účastník už zrušeného predchádzajúceho digitálneho tendra - spoločnosť Valtech Communications. Podľa jej šéfa Reného Arbica bude spoločnosť o svojej možnej účasti v novom tendri informovať až po preštudovaní podkladov. Slovenskí účastníci predchádzajúceho, dnes už zrušeného digitálneho tendra, teda Towercom a Telecom Corp. účasť v novom tendri na digitálne multiplexy potvrdili už minulý týždeň. Ako pre agentúru SITA uviedol podpredseda predstavenstva Towercomu Jozef Motyčka, pre spoločnosť je oblasť digitalizácie "core biznisom", preto do toho určite pôjdu. TÚ odštartoval vo štvrtok minulý týždeň nový tender na prevádzkovateľa prvých dvoch multiplexov terestriálneho digitálneho vysielania (DVB-T) zverejnením výzvy na predkladanie žiadostí a ponúk. Úrad zároveň vyhlásil aj tender na prevádzkovateľa verejnoprávneho multiplexu. Záujemcovia musia svoje ponuky doručiť úradu najneskôr do 16. júla tohto roku. Úrad podľa jeho hovorcu Romana Vavra vo výzvach direktívne neurčuje kompresný štandard, začiatok vysielania, hodnotu percentuálneho pokrytia obyvateľstva signálom, ani výšku úhrady za pridelenie frekvencií. "Sú to kritériá výberu a TÚ premietne ponuku úspešného uchádzača do podmienok povolenia, čím sa stane pre držiteľa povolenia záväzná," uviedol po vyhlásení výziev Vavro. Ako ďalej pokračoval, úrad preto vo výzvach stanovil len spodnú hranicu, pod ktorú uchádzači v ponukách nemôžu ísť. Ponuky na prvé dva multiplexy vyhodnotí výberová komisia na základe celkového dosiahnutého počtu bodov za všetky úradom určené kritériá. Najdôležitejším z nich podľa počtu bodov, bude plánované pokrytie signálom z komunikačných sietí DVB-T prvého a druhého multiplexu pri začatí komerčnej prevádzky. Ďalšími sú schopnosť žiadateľa vybudovať a uviesť do prevádzky komunikačné siete DVB-T multiplexu v stanovenom čase alebo zabezpečiť ich vybudovanie a uvedenie do prevádzky prostredníctvom distributéra signálu. Hodnotiacimi kritériami sú aj priehľadnosť a dôveryhodnosť finančných zdrojov, záväzky vo vzťahu ku koncovým užívateľom, ktoré na seba žiadateľ chce prevziať, technické riešenie komunikačných sietí digitálnych multiplexov, záujem žiadateľa poskytovať terestriálny multiplex vo viacerých frekvenčných vyhradeniach súčasne a ponúknutá výška jednorazovej úhrady za pridelené frekvencie pre obidva multiplexy. Podobné kritériá sú stanovené aj v tendri pre verejnoprávny multiplex. Úrad stanovil minimálnu výšku ponúknutej jednorazovej úhrady za pridelenie frekvencií pre prvý multiplex na 300 tis. eur a pre druhý multiplex na 1 mil. eur. U verejnoprávneho multiplexu požaduje úrad minimálnu výšku úhrady za pridelenie frekvencií 500 tis. eur. Dôležitým kritériom je aj percentuálne pokrytie obyvateľstva SR signálom z komunikačnej siete, kde úrad požaduje u verejnoprávneho multiplexu pri úplnom vypnutí analógového vysielania, teda koncom roka 2012 minimálne 90-percentné pokrytie. U prvého a druhého multiplexu je požiadavka minimálneho pokrytia minimálne 70 % obyvateľstva SR. Prevádzkové povolenia na prvý multiplex vydá úrad s dobou platnosti do 31. mája 2015, na druhý terestriálny multiplex s dobou platnosti na 20 rokov a pre verejnoprávny tiež na 20 rokov. Digitálne vysielanie úplne nahradí doterajšie analógové televízne vysielanie najneskôr v roku 2012. DVB-T má vytvoriť priestor pre vznik nových televízií, zvýšenie konkurencie na mediálnom trhu a tým aj tlak na zvýšenie kvality programov televízií. Divákom prinesie, okrem možnosti prijímania viacerých programov, zásadné zvýšenie kvality prijímaného televízneho vysielania v tzv. štúdiovej kvalite, interaktívne ovládanie vysielania samotným divákom, prípadne aj perspektívne poskytovanie služieb mobilnej televízie, internetových služieb a služieb elektronickej verejnej správy. Diváci, ktorí prijímajú analógové vysielanie, si budú musieť po prechode na DVB-T štandard zaobstarať televízor so zabudovaným digitálnym tunerom, alebo set-top-box.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Občianske združenie Otvorená samospráva (OSA), ktoré združuje hovorcov a komunikačných pracovníkov samospráv Slovenska, sa dnes dohodlo so Slovenským syndikátom novinárov na spolupráci. Tú spolu odštartujú na blížiacej sa konferencii "Hovorca a regionálne médiá", ktorú združenie plánuje v septembri 2009. Cieľom konferencie je vytvoriť priestor na diskusiu medzi hovorcami a predstaviteľmi regionálnych médií, upozorniť na vzájomné vzťahy, systém spracovania a odovzdávania informácií a otvoriť ďalšie témy spoločného dialógu. "Po úspechu a záujme o našu prvú konferenciu s konfrontačným názvom Hovorca – partner alebo nepriateľ médií pokračujeme v začatej tradícii reflektovania problémov dnešnej žurnalistiky. Ako ľudia z praxe - novinári i hovorcovia - si máme čo povedať a zlepšovať," povedal predseda združenia OSA Peter Kubica. Predsedníčka Slovenského syndikátu novinárov (SSN) Zuzana Krútka privítala možnosť spolupráce. Spolu s podpredsedom SSN Karlom Iljom Dvořákom vidia svoj vklad v odborných príspevkoch v rámci konferencie a reagovaním na dôležité otázky ako napr. problém pracovnej náplne hovorcu vo vzťahu k médiám, štruktúra vnútorných vzťahov inštitúcie a postavenie hovorcu ako "zdroja overených, kvalitných a včasných informácií" či stav regionálnych periodík. Konferenciu Hovorca a regionálne médiá plánuje Otvorená samospráva realizovať v septembri tohto roka v Žiline.

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS
Zahraničné vysielanie Slovenského rozhlasu (SRo) Rádio Slovakia International (RSI) sa 1. júna odčlení od zvyšku súčasného útvaru Inet/Web/RSI. Toto organizačné rozdelenie je v štruktúre SRo najvýraznejšou zmenou vo vynovenom organizačnom poriadku rozhlasu, ktorý včera schválila Rozhlasová rada. Samostatne tak vznikne programová služba RSI a Informačné centrum, oba útvary v rámci sekcie programu. Pod novovzniknuté centrum budú patriť všetky zložky rozhlasu zabezpečujúce vytváranie a distribúciu informácií o činnosti SRo do interného a externého prostredia - teda internet, intranet, webová stránka a PR aktivity. Zámerom je zjednotiť v súčasnosti rozptýlené informačné toky, tvrdí vedenie SRo. Vysielanie RSI si objednáva a platí štát, v minulosti naň rozhlasu poskytol aj dotáciu. Súčasná organizačná štruktúra vznikala v roku 2006, keď nebolo jasné, akým spôsobom sa bude RSI financovať. SRo dokonca uvažoval o delimitácii buď na ministerstvo kultúry, alebo zahraničných vecí, keďže nejde o klasickú verejnú službu, ale štátnu. "Vzhľadom na to, že rezort kultúry si už tretí rok štandardne objednáva túto službu u SRo a produkuje ju tím ľudí, má charakter programovej služby. Je teda logické, že bude mať aj v organizačnej štruktúre SRo samostatné postavenie," vysvetlila pre TASR dôvody zmeny generálna riaditeľka SRo Miloslava Zemková. Zahraničné vysielanie spustil SRo v januári 1993. Najprv sa vysielalo pre zahraničných Slovákov, neskôr začal rozhlas vysielať o Slovensku aj v cudzích jazykoch. RSI vysiela v celkovo šiestich - v slovenčine, angličtine, nemčine, francúzštine, ruštine a španielčine. Najnovšie úpravy v organizačnom poriadku (schválenom v máji 2006) si vynútili hlavne legislatívne zmeny v podobe dvoch noviel zákona o SRo medzi rokmi 2006 a 2008. Okrem iného bolo potrebné spresniť terminológiu a zladiť ju s tým, ako sa vyskytuje v zákonných ustanoveniach, doplnila. "Ide naozaj len o doladenie a zmeny vyvolané novelami zákona, praxou fungovania SRo a o zmeny, ktoré sú iniciované zdola," povedala Zemková. K tým posledným patrí aj vytvorenie nových útvarov v Rádiu Regina v Banskej Bystrici a Košiciach, kde jednotlivé tímy redaktorov a zamestnancov programového oddelenia spadnú pod nový útvar - Centrum moderovania, publicistiky a hudobných programov.

Copyright © TASR 2009

Valčík s Bašírom

Valčík s Bašírom

20. 5. 2009

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Snímka Pedra Almodóvara Ženy na pokraji nervového zrútenia (1988) sa dočká seriálovej a muzikálovej adaptácie. Španielsky režisér to uviedol dnes na Medzinárodnom filmovom festivale v Cannes. Televízia Fox, ktorá bude seriál vysielať, už vyrobila pilotnú epizódu. Na scenári pracujú scenáristi a scenáristky seriálu Klinika Grace (2005). Snímku, ktorá odštartovala Almodóvarovu medzinárodnú kariéru, uvedú aj na Broadwayi. Muzikál už začali skúšať. "Dialógy sú hotové, piesne sú takmer hotové," dodal. Pedro Almodóvar na MFF Cannes priniesol svoj nový film Los Abrazos rotos, v ktorom si zahrala Penélope Cruz. O hlavnú cenu - Zlatú palmu - bude bojovať s režisérmi ako Chan-wook Park, Lars Von Trier alebo Quentin Tarantino.

© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Predvolebný klip českej ultrapravicovej Národnej strany už diváci Českej televízie (ČT) neuvidia. Verejnoprávna televízia sa rozhodla, že klip v rámci prebiehajúcej predvolebnej kampane pred júnovými voľbami do Európskeho parlamentu nebude vysielať. A na Národnú stranu ČT podala aj trestné oznámenie pre podozrenie zo spáchania trestného činu. Dôvodom bezprecedentného postupu ČT, ktorý odporuje zákonu o voľbách, je samotný klip Národnej strany, v ktorom sa hovorí o "konečnom riešení cigánskej otázky" a podnecuje k extrémizmu a neznášanlivosti. "Rozhodol som sa, že klip stiahnem z obrazovky ČT," komentoval svoje rozhodnutie generálny riaditeľ ČT Jiří Janeček. Šéf ČT sa síce poradil s právnikom televízie, ale o zákaze vysielať klip Národnej strany sa rozhodol sám a osobne je pripravený aj niesť prípadné právne následky. Politici však postup ČT schvaľujú. Súhlas vyslovila ČSSD, ale aj nový český premiér Jan Fischer a jeho ministri - minister pre ľudské práva Michael Kocáb a nepriamo aj minister vnútra Martin Pecina. Ten konštatoval, že dá pokyn svojim podriadeným, aby začali konať proti Národnej strane. Česká televízia sa rozhodla klip zakázať až po tom, ako bol niekoľkokrát odvysielaný. Trestný čin podnecovania k nenávisti voči skupine osôb a jednotlivcovi a obmedzovania ich práv tak mohli spáchať nielen tvorcovia predvolebného príspevku, ale aj televízia, ktorá klip vysielala v rámci bezplatného času prideleného stranám v ČT na základe zákona o voľbách.

Copyright © TASR 2009

Přes spáleniště, přes krvavé řeky, jdou mstící pluky neochvějně dál.

Přes spáleniště, přes krvavé řeky,
jdou mstící pluky neochvějně dál.
Finančná kríza ani nesúhlas koaličnej ĽS-HZDS podľa ministra kultúry Mareka Maďariča nezmarí plánovanú výstavbu mediálneho komplexu. Minister to dnes povedal novinárom po rokovaní vlády, ktorá odobrila harmonogram a spôsob výstavby spoločnej budovy pre Slovenskú televíziu (STV) a Slovenský rozhlas (SRo). Zároveň uložila ministerstvu, aby začalo hľadať dodávateľa stavby a technológií. Budova vyjde na 4,158 miliárd Sk (138 miliónov eur). Nezáujmu stavebných firiem sa Maďarič neobáva. Mediálny komplex pritom chce budovať formou verejno-súkromného partnerstva, a tak má byť výstavba hradená zo súkromných zdrojov. "Je tu garantovaný odbyt zo strany štátu," povedal Maďarič. Projekt však nepodporili ministri za ĽS-HZDS. Zástupcovia najmenšej koaličnej strany už skôr tvrdili, že nové priestory nebudú obom médiám kapacitne stačiť, budú im tam chýbať archívy, veľké štúdiá, sklady. V súčasnosti nesúhlasia aj s formou financovania. "Opierame sa o analýzy a štúdie," namietal Maďarič. Podľa poslankyne opozičnej SDKÚ-DS Magdalény Vášáryovej stavbu mediálneho komplexu presadila finančná skupina, pravdepodobne prepojená s vládnym Smerom-SD. "Slovenská vláda odsúhlasila definitívne sprivatizovanie verejnoprávnych médií jednou politickou stranou," uviedla poslankyňa. Okrem toho podľa nej budú musieť obyvatelia Slovenska za PPP projekt platiť až do roku 2037 súkromnej spoločnosti vysoké poplatky. Výstavba je v blízkosti Slovenského národného divadla na pozemku ministerstva kultúry plánovaná na tri roky. Stavať sa podľa Maďariča začne asi o rok. Areál Slovenskej televízie sa však bude predávať po dokončení stavby mediálneho komplexu. Podľa Vášáryovej lukratívne pozemky zrejme skončia vo vlastníctve sponzorov Smeru-SD. Budovu rozhlasu - obrátenú pyramídu - búrať nebudú, slúžiť by mohla pre archívy STV a SRo. Zámer vybudovať novú spoločnú budovu pre rozhlas a televíziu vláda odobrila už v októbri 2007. V tom čase náklady odhadli na 2,6 miliardy korún (podľa konverzného kurzu 86,3 milióna eur). Preto vláda považovala novú stavbu za výhodnejšiu, pretože podľa odhadov ministerstva by rekonštrukcia účelových budov vyšla na 2,4 miliardy Sk (podľa konverzného kurzu 79,7 milióna eur) až 4,15 miliardy korún (137,8 milióna eur). Súčasné budovy sú podľa Maďariča obrovské, nevyužité, drahé a zastarané. V mediálnom komplexe nebude sídliť tretie verejnoprávne médium, Tlačová agentúra SR. Tá sa v októbri 2007 vysťahovala zo svojej účelovej budovy do prenájmu, ktorý ministerstvo označilo za výhodnejší.

Copyright © ČTK 2009

Mediálne hyeny !

Mediálne hyeny !
To, čo sa v týchto dňoch deje voči predsedovi SNS Jánovi Slotovi, sa nedá nazvať inak než mediálnym hyenizmom. Musím konštatovať, že žiaľ, asi takto sa v právnom štáte, ako je ten náš, uplatňuje prezumpcia neviny. V médiách sa objavujú jednoznačné závery, dokonca konštatovania o tom, že bol spáchaný priestupok a nie trestný čin – a to všetko bez toho, že by sa predseda SNS Ján Slota k veci vyjadril. Nemal sa k čomu vyjadriť, nikto kompetentný ho k tomu nevyzval a médiám ich dojmy nemá čo vysvetľovať. Médiá vychádzajú z jednostranného tvrdenia policajtky, no neberú do úvahy, keďže už toľko celú vec "vyšetrujú", že predseda SNS – ak sa skutok vôbec stal – mal svedka, vodiča. Médiá nekompetentne hodnotia konanie Jána Slotu, robia predčasné závery a svoje tvrdenia vydávajú za fakty – žiaľ, ako sa to stalo aj dnes v takej relácii ako je Teleráno TV Markíza. Vyjadrenia hovorkyne predsedu vlády SR i hovorcu Ministerstva vnútra SR hodnotím v celej veci ako predčasné.

JUDr. Ján Ikrényi, predseda Odbornej poradnej komisie pre legislatívu a právo Odborného kabinetu SNS, člen Legislatívnej rady vlády SR.

Zomrel Oleg Jankovskij

Zomrel Oleg Jankovskij
Jeden z najpopulárnejších ruských hercov Oleg Jankovskij zomrel vo veku 65 rokov. Podľa informácií divadla Lenkom a miestnych médií Jankovskij dnes podľahol rakovine v moskovskej nemocnici. Počas 40-ročnej kariéry hral v mnohých úspešných ruských i sovietskych filmoch. Bol tiež obľúbeným divadelným hercom, 35 rokov účinkoval v divadle Lenkom v hlavnom meste Ruska. Oleg Jankovskij sa narodil 23. februára 1944 a už v detstve účinkoval v divadlách. Debutoval vo filme Štít a meč (1968), medzi jeho ďalšie snímky patril napríklad film Zrkadlo (1974) Andreja Tarkovského, Sentimentálny román (1976), Zdĺhavý prípad (1976) alebo Cárov vrah (1991).
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Ale bude Mediálne krematórium !

Ale bude Mediálne krematórium !
V prípade, že Slovenská televízia (STV) nedostane finančnú kompenzáciu od štátu, bude mať veľký problém. Pripustil to dnes jej generálny riaditeľ Štefan Nižňanský s tým, že situácia v STV je z hľadiska financovania vážna a tvrdí to už dávno. "Mohol by sem prísť akýkoľvek špičkový manažment, aj David Copperfield, a ťažko by mohol niečo urobiť, pretože televízia sa bez peňazí robiť nedá," zdôraznil ďalej pre TASR. Upozornil, že ak nepríde kompenzácia, bude treba začať robiť "veľmi drasticky" opatrenia, ktoré by podľa neho mohli rozpočet v príjmovej zložke dodržať do konca roka a prispôsobiť aj výdavkovú časť. Jedným z krokov, ktoré by podľa neho STV zrejme urobila, je napríklad znižovanie nákladových položiek, neproduktívnych nákladov, medzi ktoré zaradil aj osobné náklady. Šéf STV sa domnieva, že požadovaná kompenzácia vo výške 19,9 milióna eur (600 miliónov Sk) predstavuje presný odhad výpadkov príjmov z úhrad a z reklamy. "Dnes už máme relevantné čísla, ukazuje sa, že tých 600 miliónov korún bol náš veľmi realistický a aj skromný odhad vo výpadku," konštatoval. Rada STV schválila v marci po trojmesačnom rozpočtovom provizóriu STV tohtoročný rozpočet s účtovnou stratou vo výške zhruba šesť miliónov eur (184 miliónov Sk), ktorý počíta s prísľubom štátnej kompenzácie vo výške okolo 6,5 milióna eur (asi 197 miliónov Sk) za výpadok na koncesiách za minulý rok. STV však doteraz peniaze od štátu nedostala. Ministerstvo kultúry už vypracovalo materiál, týkajúci sa kompenzácie výpadku úhrady za občanov, ktorí sú zo zákona plne alebo čiastočne oslobodení od platby za službu verejnoprávnej televízii a rozhlasu. V marci minister kultúry Marek Maďarič informoval, že ide o 9.327.491 eur (281 miliónov Sk). Z toho 70 percent by mala dostať Slovenská televízia a 30 percent Slovenský rozhlas. Peniaze ešte neboli definitívne schválené, majú o nich rozhodnúť ministerstvo kultúry a ministerstvo financií. STV by mohla získať 6,529 milióna eur (196,7 milióna Sk). Nižňanský sa v súvislosti s dlhodobou kritikou STV v médiách domnieva, že kritizovanie verejnoprávnej televízie je účelové a má za cieľ zdiskreditovať jeho osobu a kaziť meno STV. "Nech sa tí ľudia začnú konečne zaoberať tým, prečo je STV v problémoch a kto je povinný tieto problémy aj riešiť," odkázal šéf STV. Dodal, že odmieta prijímať všeobecnú kritiku, ale žiada kritikov, aby presne špecifikovali "o aký problém ide, o aké vysielanie, kedy, ktorý deň, ktorý redaktor". Až potom sa dá k tomu zaujať jasné stanovisko, zakončil.

Copyright © TASR 2009

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS

Rádio Slovensko nemá v porovnaní s inými médiami u nás problémy s vyváženosťou v spravodajstve. Je to aj záver Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR), o ktorom na dnešnom rokovaní Rozhlasovej rady o Komplexnej správe o organizácii a vysielaní programovej služby SRo – Rádia Slovensko informovala Jana Segečová. Zároveň pripustila, že chyby aj sankcie za ne od licenčnej rady sú. Podľa nej však chyby robia všetci, čo pracujú. Počet konaní na licenčnej rade, vzhľadom na prácu 365 dní v roku na dennom spravodajstve a publicistike, je však nízky. Napríklad vlani udelila RVR SRo spolu tri sankcie. Z nich dve sú finančné pokuty v súhrnnej výške približne 1992 eur a jedna nepeňažná sankcia – upozornenie na porušenie zákona. Okrem toho vlani začala RVR voči rozhlasu tri správne konania, v ktorých preveruje či bol zákon porušený. Viacerí členovia rady okrem iného apelovali na kvalitný a gramaticky čistý prejav moderátorov a redaktorov rádia. Segečová dnes zároveň radu informovala o spolupráci verejnoprávnych médií. STV, SRo a TASR majú zmluvu o spolupráci a ak majú spoločné programové ciele, napríklad počas volieb alebo pri Eurovízii, spolupracujú, vymieňajú si navzájom moderátorov. Popri hlavných programových dominantách Rádia Slovensko v minulom a tomto roku Rozhlasovú radu šéfka okruhu tiež informovala o snahe rádia osloviť najmä poslucháčov v produktívnom veku od 35 rokov, najmä 35 až 40-ročných. Popri aktuálnych informáciách z domova a zo sveta ich chcú prilákať aj úpravami hudobného formátu. Po minuloročnej letnej mapovacej štúdii robia zmeny hudobnej dramaturgie postupne všetky rádiá SRo. Popri 40-percentnom podiele slovenskej hudby vo vysielaní Rádia Slovensko chcú poslucháčom ponúknuť viac hitov európskej aj svetovej scény. Program, v ktorom po celý deň odznievajú správy z domova i zo sveta, chcú vyvážiť “pohodovou“ hudbou, informovala médiá počas rokovania Jana Segečová. Rozhlasová rada vedeniu SRo aj Rádia Slovensko vyčítala fluktuáciu redaktorov. Rozhlas ich vychová a oni potom idú preč, tvrdia viacerí členovia rady. Rozhlas má dlhodobo problémy s odchodom kvalitných, najmä mladých redaktorov. Generálna riaditeľka SRo Miloslava Zemková priznala, že rozhlas si mladé talenty nemôže dovoliť adekvátne zaplatiť. Odchádzajú však aj z mnohých iných príčin. Na druhej strane Zemková uviedla, že podporuje, aby mladí žurnalisti získavali vedomosti i v iných médiách, chce však, aby sa do rozhlasu po nazbieraní skúseností vracali. Nepovažuje to za rezignáciu na rozhlas, ale za jeho výchovnú funkciu. Slovenský rozhlas (SRo) spustil nové strednovlnné vysielače, ktoré zabezpečia lepší príjem Rádia Patria na juhu západného Slovenska, v Bratislave a aj v Košiciach a ich okolí. Žitný ostrov a hlavné mesto pokrýva signálom od 1. mája strednovlnný vysielač Nitra - Jarok 1 098 kHz, s vyžiareným výkonom 10 kW. Ako ďalej agentúru SITA informovala Alexandra Štullerová – Koreňová z oddelenia pre styk s verejnosťou SRo, 18. mája bol po skúšobnej prevádzke uvedený do riadnej prevádzky nový strednovlnný vysielač Čižatice - 702 kHz s vyžiareným výkonom 5 kW, ktorý doplní šírenie vysielania národnostného rádia SRo - Rádia Patria v Košiciach a okolí. V prípade oboch vysielačov sa počas dňa, od 6:00 do 18:00 bude vysielať program Patrie a od 18:00 do 6:00 si poslucháči vypočujú Rádio Devín. Od 20. mája bude cez VKV (veľmi krátke vlny) vysielač v Košiciach, na frekvencii 96,2 MHz a s vyžiareným výkonom 0,5 kW, rozhlas nepretržite 24 hodín denne šíriť vysielanie svojho umeleckého okruhu - Rádia Devín. Rozhlas vypol začiatkom februára strednovlnné vysielače, na ktorých šíril národnostné vysielanie Patrie. Začal ho obnovovať začiatkom mája. Trojmesačné vypnutie stredných vĺn, ktoré vyvolalo kritiku a aj petíciu SMK a maďarských občianskych združení, bolo podľa generálnej riaditeľky SRo Miloslavy Zemkovej nevyhnutné. Rozhlas bol takmer do polovice marca v rozpočtovom provizóriu a vtedy nové zmluvy uzatvárať nemohol. Zároveň sa hľadal spôsob ako pokryť vysielaním juh Slovenska a zároveň nedostať rozhlas do dlhov. Na výber bolo - postaviť vlastné vysielače a ich aj prevádzkovať, alebo si túto službu objednať. Spoločnosť Towercom, a.s., ktorá prevádzkuje vysielače, však rozhlasu predložila riešenie a kalkulácie, ktoré bolo najvýhodnejšie. Zmluva s Towercomom, podľa ktorej sa vysiela, bude platiť, kým nebude možné pokryť národnostne zmiešané územie SR frekvenciami v pásme veľmi krátkych vĺn (VKV), tvrdí Zemková. Rozhlas zároveň neukončil vysielanie na stredných vlnách zo svojho sídla - tzv. obrátenej pyramídy na Mýtnej ulici v Bratislave. "Vypracovali sme novú žiadosť o prevádzkové povolenie a budeme pokračovať v pôvodnom projekte digitálneho vysielania DRM. Využijeme ho na vysielanie novej služby - Rádio Litera alebo Rádio Klasika," doplnila šéfka SRo. Zemková odmieta petíciu maďarských organizácií a SMK za návrat Rádia Patria na SV. Pripomína, že jej autori v nej spojili stredné vlny s učebnicami a so žiadosťou umožniť cudzie vysielanie na území SR a na "týchto troch nekompatibilných problémoch spustili petičnú akciu". Za návrat Patrie na stredné vlny 10. marca spustili zástupcovia maďarskej menšiny žijúcej na Slovensku celoštátnu Petíciu pre Rádio Patria a naše práva. Ku koncu apríla sa pod petíciu už podpísalo približne 30-tisíc ľudí a zber podpisov organizátori predĺžili do konca mája. Rádio Patria pred vypnutím stredných vĺn počúvalo podľa prieskumu z konca roka 2008 (Median – MML) 17-tisíc poslucháčov (0,3 percenta). Po presune stanice na VKV predpokladá Zemková paradoxne nárast poslucháčov. VKV signál je podľa nej kvalitnejší ako strednovlnný, rozhlas zároveň rozšíril denné vysielanie z ôsmich na dvanásť hodín.

© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS
1. LETS DANCE 3 -Markíza -17.5.2009 ; 2. Ordinácia v ružovej záhrade III. (28.) -Markíza -14.5.2009 ;3.TELEVÍZNE NOVINY- Markíza -14.5.2009 ; 4. Ordinácia v ružovej záhrade III. (27.) -Markíza- 12.5.2009 ; 5. Modré z neba -Markíza -13.5.2009 ; 6. Aj múdry schybí -Markíza -15.5.2009 ; 7. *DNES- Markíza -13.5.2009 ; 8. *NOVINY TV JOJ- TV JOJ- 14.5.2009 ; 9. *Športové noviny -Markíza- 14.5.2009 ; 10. *ŠPORT -TV JOJ- 13.5.2009 ; 11. *NAJLEPŠIE POČASIE -TV JOJ -11.5.2009 ; 12. Pošta pre teba -Jednotka- 16.5.2009 ; 13. *Panelák -TV JOJ -11.5.2009 ; 14. Eurovision Song Contest Moskva 2009 -2.semifinále -Jednotka -14.5.2009; 15. *Počasie -Markíza- 14.5.2009 ; 16. SUSEDIA- Markíza- 11.5.2009 ; 17. C.S.I.: Kriminálka Miami VII. -TV JOJ -17.5.2009 ; 18. *Krátke TN -Markíza -12.5.2009 ;19.Kutyil -s.r.o. -TV JOJ -11.5.2009 ; 20. Ako som prežil- TV JOJ -13.5.2009 .

Pozn. Pri reláciách opakujúcich sa každý deň (spravodajstvo, šport, sitcom a pod.) je uvedená relácia s najvyššou hodnotou ratingu za celý týždeň ; © Výskum programu STV

19. 5. 2009

Pokuty naše každodenné

Pokuty naše každodenné
Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) na svojom dnešnom zasadnutí uložila sankciu v podobe upozornenia na porušenie objektívnosti spravodajstva Slovenskému rozhlasu (SRo) za dva diely relácie Z prvej ruky zo dňa 10. októbra a 21. novembra 2009. RVR tiež odsúhlasila prevod obchodných podielov vo výške 100 percent spoločníka spoločnosti TV AGENCY, s.r.o., Bratislava Ivany Reptišovej na nadobúdateľa Mgr. Karola Slaninku. Zároveň predĺžila platnosť licencie na televízne vysielanie spoločnosti OTS, s.r.o. o 12 rokov. Ako ďalej TASR informoval riaditeľ Kancelárie RVR Ľuboš Kukliš, rada začala tri správne konania voči spoločnosti Markíza-Slovakia pre skrytú reklamu. Rovnaký počet konaní rada začala aj voči spoločnosti MAC TV pre možné porušenie ľudskej dôstojnosti, neoznačenie sponzora programu a nedodanie súvislého záznamu z vysielania. Konanie RVR vedie po dnešnom dni aj voči SRo v súvislosti s dodržaním objektívnosti spravodajstva v programe Bez lampy z 21. januára 2009.

Copyright © TASR 2009

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS
Rozhlas už pokryl chýbajúce územia strednovlnným signálom Rádia Patria v maďarčine. Vyplýva to z informácie o tom, ako sa realizuje vysielanie národnostno-etnického vysielania na tomto programovom okruhu na územiach ešte nedávno nedokrytých strednými vlnami (SV). Tú si dnes od generálnej riaditeľky Slovenského rozhlasu (SRo) Miloslavy Zemkovej vypočula Rozhlasová rada (RoRa). Rozhlas totiž 1. mája znova naostro spustil stredovlnný vysielač v Nitre, ktorým národnostne zmiešanú oblasť Žitného ostrova dokryl po tom, čo prechod vysielania Patrie 2. februára zo SV na veľmi krátke vlny (VKV) spôsobil, že niektoré územia na juhu SR zostali bez jej strednovlnného signálu. Ide o ten istý strednovlnný vysielač, ktorý SRo využíval do februára, no teraz sa signál z neho šíri menšou silou, 10 kW. Nedoriešená situácia so strednovlnným pokrytím Patrie však vtedy zostala ešte v Moldave nad Bodvou a Košiciach a okolí. Zmenilo sa to v pondelok 18. mája, keď sa nainštaloval SV vysielač v Čižaticiach, niekoľko kilometrov od Košíc. Ten s výkonom 10 kW pokrýva okolie Košíc a menšou silou aj Moldavu. Na vedenie SRo v tomto smere tlačila RoRa. Zemkovú v marci uznesením zaviazala vyriešiť situáciu okolo Patrie na SV do konca júna. Vypnutie Patrie spôsobilo aj nesúhlasné reakcie SMK a maďarských organizácií. Za to ju kritizovali niektorí členovia rady. Jozef Ševec jej počínanie dnes označil za "cirkus". Trojmesačné vypnutie SV bolo však podľa riaditeľky nevyhnutné, lebo SRo hľadal optimálne riešenie pre pokrytie signálovo problematických území. Tvrdí, že musela nájsť taký spôsob pokrytia územia, ktorý by nezruinoval rozhlas. Ten sa nakoniec rozhodol objednať si službu u prevádzkovateľa vysielačov, spoločnosti Towercom. Argumentuje tým, že je rozdiel, či SRo ročne za 100-percentné strednovlnné pokrytie územia SR zaplatí z vlastných zdrojov zhruba 1,56 milióna eur (47 miliónov Sk) alebo okolo 100.000 eur (tri milióny Sk). RoRa dnes nakoniec skonštatovala, že situácia bola vyriešená, no počká si na finálnu správu od riaditeľky po júnovom termíne.
Copyright © TASR 2009