DALITO!

16. 5. 2009

MEDIÁLNY KOMPLEX HZDS

MEDIÁLNY KOMPLEX HZDS
Ľudová strana - Hnutie za demokratické Slovensko (ĽS-HZDS) podporuje vznik mediálneho komplexu Slovenskej televízie, Slovenského rozhlasu a Tlačovej agentúry Slovenskej republiky, má však výhrady k výške nákladov a k jeho umiestneniu. Po rokovaní Republikového predstavenstva (RP) ĽS-HZDS o tom dnes na Jankovom vŕšku v okrese Bánovce nad Bebravou informoval predseda ĽS-HZDS Vladimír Mečiar. Mediálny komplex by podľa lídra ĽS-HZDS nemal vzniknúť ako nová budova pri Dunaji, ale v súčasných priestoroch Slovenskej televízie. "ĽS-HZDS podporuje vznik mediálneho komplexu, ale nie s nákladmi 149,37 milióna eur (4,5 miliardy Sk), keď sa to isté dá urobiť za menej ako 33,19 milióna eur (1 miliardu Sk). A nie na báze súkromných peňazí, ktoré by sa po niekoľkých rokoch menili možno na verejnoprávne alebo by verejnoprávne prestali byť. Naše zásadné stanovisko je dosahovať ciele úspornejšie, efektívnejšie a nie takto," povedal Mečiar. Republikové predstavenstvo zaujalo podľa Mečiara aj stanovisko k zákonom o Slovenskom rozhlase a Slovenskej televízii, ktoré poslanci ĽS-HZDS podporili v Národnej rade SR v prvom čítaní. "S podmienkou, že v druhom čítaní z nich vypadnú doložky, ktoré hovoria o tom, že STV aj SRo môžu čerpať úvery do výšky 40 percent nákladov. Ale na úhradu nákladov nesmú použiť verejné zdroje alebo štátne zdroje. To znamená, že ak nebudú mať peniaze, jediný spôsob úhrady je konkurz. Na to, aby nedošlo k tomuto výkladu, radšej nech nie sú zákony vôbec," dodal predseda ĽS-HZDS.
Copyright © TASR 2009

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA
„Generálny prokurátor nečíta Plus 7 dní, a preto nedisponuje informáciami, ktoré mal poskytnúť pán Gavorník. Ak má informácie, ktoré by mohli pomôcť prokuratúre, môže sa na nás obrátiť.“ Svetlana Močková, hovorkyňa Generálnej prokuratúry „Ty si dojebal zápas. Si jedno hovno! “ Didier Drogba rozhodcovi Tomovi Övrebömi " Oslobodzujeme vlasť, budujeme socializmus s pracovníkmi." Hugo Chavez „Zo súčasného systému 4 – 3 – 3 budeme musieť zrejme prejsť na systém 5 – 4 – 1 a ak budeme aj v takej totálnej defenzíve dostávať výlučne červené karty, vzniknú pravdepodobne pochybnosti o objektivite hlavného arbitra a pravidlách hry. Ficove ultimáta sú dôsledkom masívnej opozičnej a mediálnej kampane proti SNS, ktorá je účelová a už hraničí s hystériou. “ Rudolf Pučík " Hľadáme administratívny celok, kde by mohli sídliť ministerstvá. Po rozume mi chodí vysoká budova Slovenskej televízie.“ Robert Fico „Mamina je veľmi chorá, má horúčku 49 stupňov.“ Zora Czoborová

Envirofilm 2009

Envirofilm 2009
Hlavnú cenu 15. ročníka medzinárodného festivalu filmov o životnom prostredí Envirofilm získala trojica nemeckých filmov Zabíjači ozónu, Rybári piráti a Tibetská spojka od režisérskej dvojice Heinz Greuling a Thomas Weidenbach z televíznej série Ekozločiny. Podľa odbornej poroty tieto filmy mimoriadne účinným spôsobom poukázali na ozajstné zločiny v oblasti životného prostredia.Predseda poroty Steve Lichtag pripomenul, že po prvý raz v histórii dostali hlavnú cenu tri filmy, aj keď všetky od tej istej autorskej dvojice. „Tie filmy sú také vyrovnané, že nešlo dať jeden pred druhý. Rozhodlo to, že boli dokonale urobené. Bolo vidieť, že práca, ktorú na tom filme robili, bola dokonalá, vyčerpávajúca, dlhotrvajúca. Je to v podstate dokument a pritom je to investigatívna publicistika. Je v nich také napätie ako v hraných filmoch, sú to normálne dobrodružné filmy,“ povedal Lichtag. Vyzdvihol aj rôznorodosť tém víťazných troch filmov – od rozširovania ozónovej diery, cez pytliackych rybárov po kynoženie tigrov. Tento ročník Envirofilmu bol podľa Lichtaga výnimočný žánrovou rôznorodosťou filmov. „Žánrovo je to také rozmanité, také farebné, tá koláž je tohto roku dokonalá – od celovečerného hraného filmu až po študentský animovaný film,“ uviedol. V kategórii publicistických a spravodajských filmov bol podľa poroty najlepším český film z cyklu Generácia 0 (Eko)právnik s rešpektom, v kategórii dokumentárnych filmov belgický film Odsúdenci mora, v kategórii vzdelávacích a náučných filmov maďarský film Panónska púšť. Víťazným filmom kategórie voľná tvorba a filmy pre deti a mládež je americký film Pachamama a v kategórii amatérskych filmov slovenský film Umenie prežiť. Najmladších divákov najviac zaujal holandský film Objím ma, za čo mu udelili cenu detskej poroty. Za najlepší film slovenského režiséra dostali cenu riaditeľa festivalu režisérska dvojica Milan Milo a Ivan Janovský za film História Tatier. Festival Envirofilm, ktorý prebieha v Banskej Bystrici, Zvolene, Kremnici a Banskej Štiavnici od pondelka do soboty, organizuje Slovenská agentúra životného prostredia (SAŽP). Po dnešnom odovzdaní cien večer na Zvolenskom zámku uzavrie program tohto ročníka v sobotu premietanie ocenených filmov. Tento rok bolo na festival prihlásených 141 filmov z 33 krajín sveta, do súťažnej sekcie z nich výberová komisia vybrala 52. Na tohtoročnom Envirofilme udelili 17 rôznych ocenení.

© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrel Hugh Van Es

Zomrel Hugh Van Es
Holandský fotograf Hugh Van Es, ktorý sa preslávil zábermi z vietnamskej vojny, zomrel dnes ráno o veku 67 rokov. Medzi jeho najznámejšie zábery patrí pád Saigonu v roku 1975, na ktorom vystupuje zástup ľudí po rebríku do helikoptéry CIA na streche amerického veľvyslanectva. Van Es zomrel v nemocnici v Hongkongu, kde žil viac ako 35 rokov. Ako informovala manželka fotografa Annie, minulý týždeň utrpel krvácanie do mozgu a už sa neprebral z bezvedomia. Štíhleho rodáka z holandského mesta Hilversum a vždy pripraveného vtipkovať, považovali kolegovia za nebojácneho a pohotového. V žurnalistických kruhoch v Ázii, kde nakoniec zostal žiť, zostal aj po vojne vzorom a uznávanou osobnosťou. "Navždy zostane v pamäti ako jeden z najväčších svedkov významných dramatických udalostí v druhej polovici 20. storočia," povedal predseda hongkonského Klubu zahraničných korešpondentov Ernst Herb. Do Hongkongu pricestoval ako nezávislý reportér v roku 1967, kde nastúpil ako vedúci fotograf do novín South China Morning Post. Nasledujúci rok dostal ponuku ísť do Vietnamu ako zvukár americkej televíznej stanice NBC News. Vo vietnamskom Saigone (dnešné Hočiminovo mesto) potom v období 1969 až 1972 pracoval pre americkú tlačovú agentúru Associated Press (AP), neskôr pre ďalšiu americkú agentúru United Press International (UPI), zachycoval posledné roky vojny od 1972 do 1975. Jeho fotografia zraneného vojaka z mája 1969 sa stala najznámejším záberom z bojov v blízkosti údolia A Shau o kótu 937 na kopci, ktorý americkí vojaci nazvali Hamburger Hill. Záber helikoptéry zo strechy v Saigone 29. apríla 1975 sa stal symbolom amerického ústupu a celkového politického zlyhania vo Vietname. Keď sa severovietnamské sily blížili k Saigonu, bola nutná evakuácia asi 8 tisíc Američanov a aspoň časti Vietnamcov. Hlavnou americkou silou boli 3 lietadlové lode. Pristávacie zóny boli na základni Tan Son Nhut a v areáli amerického veľvyslanectva v Saigone, kde sa tlačili obrovské davy vietnamských civilistov a vojakov. Práve tam vznikol záber ľudí šplhajúcich sa po rebríku do helikoptéry na streche budovy, kde žili zástupcovia CIA s rodinami. Van Es urobil svoj nesmrteľný záber z balkóna UPI niekoľko blokov odtiaľ s 300-milimetrovým objektívom, najdlhším, aký mal. Ako neskôr povedal, "bolo jasné, že tých okolo 30 ľudí na streche nemá šancu ujsť." Vrtuľník UH-1 Huey nakoniec na palubu zobral dvanástich. Van Es fotografoval aj povstanie Islamského frontu oslobodenia Morov (MILF) na Filipínach, či sovietsku inváziu do Afganistanu. Jeho fotografie, ktorí vyšli v americkom časopise Time, ako prvé zachytili ruské tanky valiace sa do Afganistanu. Manželku Annie spoznal v Hongkongu, manželmi boli 39 rokov. Zostala po ňom ešte sestra žijúca v Holandsku.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

15. 5. 2009

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Afrika bude mať v budúcnosti vlastnú spravodajskú televíziu - Africa 24. Spravodajský kanál, ktorý včera predstavili v Paríži, plánuje vysielať správy a reportáže 24 hodín denne. Za začiatku má byť program vo francúzštine, neskôr by sa malo vysielať aj v angličtine a arabčine. V súčasnosti má televízia 45 zamestnancov, štúdio je na jednom z parížskych predmestí. Svojich korešpondentov má televízia približne v 20 rozličných afrických krajinách. Africa 24 získava finančné prostriedky z reklamy a v súčasnosti možno chytiť jeho signál len v Afrike prostredníctvom satelitného vysielania.

Medzinárodnej novinárskej organizácii Reportéri bez hraníc udelili včear v nemeckom Aachene za jej angažovanosť európsku mediálnu cenu Medailu Karola Veľkého. Prestížne nedotované ocenenie s oficiálnym názvom Médaille Charlemagne pour les Médias Européens udeľuje rovnomenný spolok od roku 2000 každoročne osobnostiam a inštitúciám za zásluhy o integráciu a vzdelávanie v mediálnej sfére na starom kontinente. V jej zdôvodnení, s ktorým na slávnostnom akte oboznámila predsedníčka príslušného kuratória Frauke Gerlachová, sa vyzdvihol dôležitý príspevok organizácie Reportéri bez hraníc k základným európskym hodnotám. Doterajšími laureátmi tohto ocenenia sú britský novinár, vydavateľ a diplomat sir George Weidenfeld (2000), holandský spisovateľ Cees Noteboom (2001), nemecký filmový a televízny producent slovenského pôvodu Jan Mojto (2002), francúzsky filmový režisér Jean-Jacques Annaud (2004), nemecký novinár, bývalý intendant Západonemeckého rozhlasu (WDR) Fritz Pleitgen (2005), poľská herečka Krystyna Janda (2006) a svetoznámi Berlínski filharmonici (2007). Vlani sa laureátmi Medaily Karola Veľkého stali renomovaní filmári Fatih Akin z Nemecka a Abdellatif Kechiche z Francúzska. V Aachene udeľujú už od roku 1950 osobnostiam a inštitúciám, ktoré sa zaslúžili o proces zjednocovania starého kontinentu, jedno z najvýznamnejších európskych ocenení - Cenu Karola Veľkého. Obe ocenenia nesú meno franského kráľa a prvého stredovekého rímskeho cisára Karola Veľkého (742-814). Laureátmi tej staršej a známejšej sa stali okrem iných významní politici a štátnici ako Konrad Adenauer (1954), Winston Churchill (1955), Joseph Luns (1967), Walter Scheel (1977), španielsky kráľ Juan Carlos I. (1982), Henry Kissinger (1987) či Francois Mitterrand a Helmut Kohl, ktorí ocenenie získali spoločne v roku 1988. Po spoločenských zmenách v strednej a východnej Európe sa medzi laureátmi objavili aj početné osobnosti z tohto regiónu, napríklad Gyula Horn (1990), Václav Havel (1991), Franz Vranitzky (1995), Bronislaw Geremek (1998) či György Konrád (2001). Medzi laureátmi ceny dotovanej symbolickou sumou 5000 eur (približne 200.000 Sk), ktorú tvoria medaila a diplom, figurovali v posledných rokoch aj britský expremiér Tony Blair (1999), bývalý americký prezident Bill Clinton (2000), spoločná európska mena euro (2002), predseda Konventu EÚ Valéry Giscard d'Estaing (2003) či taliansky prezident Carlo Azeglio Ciampi (2005), vysoký predstaviteľ EÚ pre zahraničnú a bezpečnostnú politiku Javier Solana (2007) a vlani nemecká kancelárka Angela Merkelová. V máji 2004 sa pápež Ján Pavol II. stal vôbec prvým laureátom mimoriadnej Medzinárodnej ceny Karola Veľkého. Vtedajšiemu, medzičasom zosnulému najvyššiemu predstaviteľovi katolíckej cirkvi udelili toto ocenenie za angažovanie sa a príkladný príspevok k procesu európskej integrácie.

Niekoľko stoviek opozičných aktivistov demonštrovalo včera pred budovou gruzínskej verejnoprávnej televízie a požadovali širšie pokrytie ich protivládnych protestov. Protestujúci sa zoradili pred vládou kontrolovanou televíznou stanicou, utvorili "koridor hanby" a posmievali sa okoloidúcim novinárom. Zároveň obvinili stanicu, že ukazuje len negatívne správy z mesiac trvajúcej protestnej kampane. Budeme pokračovať v našich pokojných protestoch, kým prezident Michail Saakašvili nerezignuje, vyhlásila jedna z opozičných lídrov Salome Zurabišviliová. "Tento koridor hanby nie je demokraciou," uviedla riaditeľka televízie Teona Jenukidzeová. "Je to priamy nátlak na novinárov a pre náš personál je to nebezpečné," dodala. Gruzínska opozícia vedie už mesiac každodenné protesty za odstúpenie Saakašviliho, ktorého obviňuje z podkopávania demokracie a z toho, že vohnal v auguste Gruzínsko do vojny s Ruskom. Saakašvili uviedol, že v úrade ostane, kým sa mu v roku 2013 neskončí funkčné obdobie. Plány na protestnú akciu pred televíznou stanicou minulý týždeň pozastavili po tom, čo zatknutie troch demonštrantov viedlo k zrážkam s políciou.

Copyright © TASR 2009
Právnik americko-iránskej novinárky Roxany Saberiovej, ktorú v Iráne štyri mesiace väznili pre podozrenia zo špionážnej činnosti a v pondelok prepustili na slobodu, v stredu vyhlásil, že obvinenia, ktorým čelila, vznikli po tom, ako Saberiová získala tajnú správu o vojne v Iraku. "Mala správu o útoku Spojených štátov na Irak, ktorú vypracovalo strategické výskumné centrum pri kancelárii (iránskeho) prezidenta," uviedol Sáleh Nikbacht pre tlačovú agentúru AFP. "Výskumné centrum považovalo správu za tajnú. Ona ju však vôbec nepoužila," povedal. Neprezradil však, ako sa Saberiová k dôverným dokumentom dostala. Druhý Saberiovej právnik Abdolsamad Choramšáhí, vysvetlil, že novinárka po odvolaní sa dostala dvojročný podmienečný trest, ktorý prináleží takémuto porušeniu zákona. "Bola obvinená z prístupu k tajným dokumentom. Ak by ich použila, dostala by 10-ročný trest, ak nie, tak dva roky," uviedol Choramšáhí. Saberiovú prepustili v pondelok po tom, ako odvolací súd jej pôvodný trest osem rokov odňatia slobody znížil na dvojročnú podmienku. Súd Saberiovej oznámil, že výkon jej trestu sa pozastavuje na päť rokov Proces s americko-iránskou novinárkou sa začal v polovici apríla, verejnosť však do pojednávacej miestnosti nemala prístup. Reportérku od januára zadržiavali v teheránskej väznici Evin. Saberiová podľa prokuratúry vykonávala špionážnu činnosť pre USA pod zámienkou, že je novinárka. Pôvodne ju zatkli za kupovanie alkoholu, čo je v Iráne zakázané. V marci iránske ministerstvo zahraničia vyhlásilo, že Saberiovej v roku 2006 zrušili preukaz totožnosti a že novinárka odvtedy pracovala v krajine ilegálne. Neskôr obvinenie zmenili na špionáž napriek výzvam najvyšších predstaviteľov USA na jej prepustenie. V prípade usvedčenia viny jej hrozil až trest smrti. V USA narodená Saberiová pracovala ako nezávislá reportérka pre viacero rozhlasových a televíznych staníc vrátane BBC a Fox News a v Iráne žila približne šesť rokov.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Píšte !

Píšte !
Agentúra SARIO dôrazne odmieta, že by jej pracovníci používali praktiky opísané v TREND 19/2009 v článku Ivana Haluzu dňa 13.5.2009. Opísané metódy ani možné nie sú, nakoľko pracovníci agentúry SARIO nezasahujú do kúpno-predajného procesu medzi investorom a majiteľom nehnuteľností, SARIO plní výhradne úlohu sprostredkovateľa. Agentúra ponúka investorom nehnuteľnosti iba zo svojej databázy priemyselných nehnuteľností. Žiadna nehnuteľnosť z tejto databázy nie je vo vlastníctve nijakého pracovníka SARIO. Rozhodne odmietame, že by pracovníci SARIO brali od investorov nejaké "provízie", nakoľko to porušuje dobré mravy, ako aj interné predpisy agentúry SARIO. Ak má pán Haluza podložené takéto informácie, mal by sa obrátiť na kontrolné orgány, ako aj orgány činné v trestnom konaní. SARIO nemá páky nútiť investora k akýmkoľvek rozhodnutiam. Naopak, ak je investor nespokojný, bez problémov sa môže obrátiť na iné inštitúcie. Preto je pre agentúru SARIO prvoradá spokojnosť investorov. SARIO pred pol rokom urobila prieskum medzi investormi, v ktorom 90 % investorov vyjadrilo spokojnosť s činnosťou SARIO. Podobné "indície" nám investori nikdy neuviedli. Týmto však vyzývame všetkých investorov, ktorí majú výhrady k činnosti agentúry SARIO, aby nás o nich informovali na aftercare@sario.sk.
Mgr. Jana Murínová S A R I O Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu Slovak Investment and Trade Development Agency

14. 5. 2009

Digitalizácia na pokračovanie

Digitalizácia na pokračovanie
Dňa 14. mája 2009 Telekomunikačný úrad SR (TÚ SR) zverejnil vo svojom vestníku, v jednom celoštátnom denníku (SME) a na internete dve výzvy na predkladanie ponúk do výberových konaní. Výzvami sa začínajú dve výberové konania na pridelenie frekvencií: 1.pre prevádzkovateľa prvých dvoch multiplexov, 2. pre prevádzkovateľa verejnoprávneho multiplexu digitálneho televízneho terestriálneho vysielania (DVB-T). Záujemcovia musia svoje ponuky doručiť úradu najneskôr do 16.7. 2009 do 13,30 hod. Účelom použitia pridelených frekvencií bude vybudovanie komunikačných sietí DVB-T prvého, druhého a verejnoprávneho terestriálneho multiplexu, prostredníctvom ktorých bude poskytovaná elektronická komunikačná služba – prenos televíznej programovej služby v štandarde DVB-T a jeho možných novších verzií – napr. DVB-T2 a doplnkových obsahových služieb a v prípade verejnoprávneho multiplexu aj rozhlasovej programovej služby. TÚ SR vo výzvach direktívne neurčuje napr. kompresný štandard, začiatok vysielania, hodnotu percentuálneho pokrytia obyvateľstva signálom ani výšku úhrady za pridelenie frekvencií... Sú to kritériá výberu a TÚ SR premietne ponuku úspešného uchádzača do podmienok povolenia, čím sa stane pre držiteľa povolenia záväzná. TÚ SR preto vo výzvach stanovil len spodnú hranicu, pod ktorú uchádzači v ponukách nemôžu ísť. Predložené ponuky vyhodnotí výberová komisia, ktorej členov vymenuje predseda TÚ SR. Výberová komisia určí poradie uchádzačov podľa podmienok stanovených vo výzvach. Stanovené poradie bude podľa zákona pre úrad záväzné. Postup a kritériá v oboch výberových konaniach vychádzajú zo zákona o elektronických komunikáciách a zákona o digitálnom vysielaní. Digitálne vysielanie (DVB-T) najneskôr v roku 2012 úplne nahradí doterajšie analógové televízne vysielanie. DVB-T vytvára priestor pre vznik nových televízií, zvýšenie konkurencie na mediálnom trhu a tým aj tlak na zvýšenie kvality programov televízii. Divákom prinesie, okrem možnosti prijímania viacerých programov, interaktívne ovládanie vysielania samotným divákom, prípadne aj perspektívne poskytovanie služieb mobilnej televízie, internetových služieb a pod. Pre divákov, ktorí prijímajú analógové televízne terestriálne vysielanie, táto zmena bude znamenať potrebu zaobstarania televízora so zabudovaným digitálnym (DVB-T) tunerom, alebo prídavného zariadenia tzv. set-top-boxu. K prechodu z analógového na digitálne vysielanie prebehne informačná kampaň, ktorej realizácia je v kompetencii Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR.

Telekomunikačný úrad SR (TÚ) nastavil kritériá novovyhlásených tendrov na prevádzkovateľov prvého, druhého a verejnoprávneho digitálneho multiplexu podľa platnej legislatívy. "Kritériá sú jednoznačné, vychádzajú zo zákona a sú tam niektoré doporučené kritériá ako pomoc na rozhodovanie komisie,“ uviedol pre agentúru SITA predseda TÚ Ladislav Mikuš. Ako ďalej povedal, nevie posúdiť, či kritériá v novovyhlásenom tendri sú nastavené lepšie, ako v zrušenom. "V podstate sme robili v tíme kritériá tak, aby vychádzali zo zákona o digitálnom vysielaní. Uvidíme, ako sa s tým vlastne účastníci tendra vyrovnajú,“ uviedol Mikuš. TÚ podľa neho nerobil žiaden prieskum na potenciálnych uchádzačov. "Nechajme sa prekvapiť, ako sa situácia vyvinie. Výzva je jasne napísaná, čakáme na ponuky, bude zostavená komisia, ktorá by mala vyhodnotiť jednotlivé ponuky, jednotlivé projekty a mne bude zostávať len to, aby som výrok tej komisie akceptoval,“ povedal predseda TÚ. Účasť v novej súťaži už pre SITA potvrdil Pavol Lulajka, konateľ spoločnosti Telecom Corp., ktorá sa zúčastnila aj na predošlom tendri. Bývalý predseda TÚ Branislav Máčaj v súvislosti s vyhláseným výberovým konaním na prevádzkovateľa DVB-T skonštatoval, že sa naplnili jeho dlhodobo prezentované obavy. "Úrad tým, že v podmienkach výberového konania nenastavil kľúčové parametre, ako sú napríklad záväzné termíny, kompresný štandard a modulácia, absolútne rezignoval na svoju úlohu kľúčového hráča v procese digitalizácie,“ uviedol pre agentúru SITA Máčaj. Takýto postup úradu podľa neho vážne ohrozuje splnenie medzinárodného záväzku krajiny ukončiť analógové vysielanie do 31. decembra 2012. "Úrad tým, že prakticky rovnako bodovo ohodnotil všetky použité kritéria, zdôraznil význam a váhu ‘gumených kritérií‘, čiže takých, ktoré sa nedajú objektívne vyhodnotiť a ktoré umožnia vybrať vopred určeného záujemcu,“ uviedol Máčaj. Za vopred určeného záujemcu označil Máčaj spoločnosť Towercom. "Táto spoločnosť je cez svojho vlastníka navyše personálne a majetkovo prepojená s dvoma televíziami pôsobiacimi na slovenskom mediálnom trhu, čo v prípade jej víťazstva v súťaži prispeje k ešte hlbšej deformácii slovenského trhu elektronických médií,“ vyhlásil bývalý predseda TÚ. Máčaj už v minulosti hovoril o tom, že za ohrozením predošlého tendra stojí finančná skupina J&T, ktorá vlastní aj Televíziu Joj. J&T sa od podobnej aktivity aj tendra dištancovala. Na otázku SITA, či sa do nového tendra prihlási, zatiaľ spoločnosť Towercom nereagovala. Táto firma zabezpečuje šírenie televízneho signálu na celom území SR. Do roku 2007 pôsobila firma ako odštepný závod Slovak Telekomu, ktorý ju potom približne za 3,6 mld. Sk predal konzorciu TRI R. TÚ odštartoval dnes nový tender na prevádzkovateľa prvých dvoch multiplexov terestriálneho digitálneho vysielania a zároveň aj tender na prevádzkovateľa verejného multiplexu. Prvý tender na prevádzkovateľa prvých dvoch multiplexov digitálneho terestriálneho televízneho vysielania (DVB-T) na Slovensku zrušil úrad 16. decembra 2008. Dôvodom bola podľa úradu zmena plánu využitia frekvenčného spektra pre úsek 470 - 862 MHz tak, aby bol v súlade s takzvaným plánom prechodu z analógového na digitálne vysielanie. "TÚ považuje zmenu plánu využitia frekvenčného spektra za takú podstatnú zmenu okolností, za ktorých sa výberové konanie vyhlásilo, že má za následok zrušenie výberového konania," informoval vtedy TÚ. Do zrušeného tendra, ktorý bol vyhlásený už 20. augusta minulého roku, sa prihlásili štyria záujemcovia, ktorými sú slovenské spoločnosti Telecom Corp. a Towercom a zahraničné spoločnosti Valtech Communications Inc. z Kanady a Österreichische Rundfunksender GmbH & CoKG (ORS) z Rakúska. Zahraničné firmy zrušenie tendra kritizovali pre netransparentnosť a zmenu pravidiel počas súťaže. O miesto pre tender prišiel aj bývalý predseda TÚ Branislav Máčaj. Ako Máčaj ešte vlani uviedol, o tender na prevádzkovateľa prvého a druhého multiplexu DVB-T na Slovensku prejavil v minulosti záujem aj predseda vlády SR Robert Fico. Ten podľa expredsedu TÚ navrhol už naštartovaný tender ešte v septembri minulého roka zrušiť. Podľa Máčaja bolo dôvodom, že predseda vlády nechcel, aby na Slovensku vznikla ďalšia televízia, ktorá by pred voľbami kritizovala kroky súčasnej vlády. Predseda vlády to poprel. Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) bývalému šéfovi úradu vyčítal meškanie tendra na prevádzkovateľa multiplexov DVB-T a prechod z analógového na digitálne televízne vysielanie. Máčaj odmietol, že zdržiava spustenie digitálneho vysielanie, vďaka ktorému by mali vzniknúť ďalšie televízie, čím by sa zvýšila konkurencia. Tvrdil, že vláda kryje silné finančné skupiny, ktoré sa snažia tender zrušiť. Podľa neho ho vláda odvolala, lebo nevyhovel jej politickej objednávke v súvislosti s tendrom. Máčajovo odvolanie dnes ostro napadla aj Európska komisia a začala voči SR konanie, ktoré môže viesť až pred Európsky súdny dvor.

© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS
1. LETS DANCE 3 - Markíza -10.5.2009 ; 2. *TELEVÍZNE NOVINY -Markíza -4.5.2009 ;3 .Ordinácia v ružovej záhrade III. (25.) -Markíza -5.5.2009 ; 4. Modré z neba- Markíza -6.5.2009 ; 5. *DNES -Markíza- 4.5.2009 ; 6.*ŠPORT- TV JOJ -6.5.2009 ; 7. Ordinácia v ružovej záhrade III. (26.) -Markíza -7.5.2009 8. *NOVINY TV JOJ -TV JOJ -6.5.2009 ; 9.Aj múdry schybí- Markíza- 8.5.2009 ; 10. *Športové noviny -Markíza -4.5.2009 ; 11. Pošta pre teba -Jednotka- .5.2009 ; 12. *NAJLEPŠIE POČASIE -TV JOJ -6.5.2009 ;13. *Panelák -TV JOJ -4.5.2009 ; 14. *Počasie- Markíza -4.5.2009 ; 15. SUSEDIA -Markíza -4.5.2009 ; 16. Kutyil s.r.o.- TV JOJ- 4.5.2009 ; 17. Svadobné trapasy- Markíza- 4.5.2009 ; 18. *Krátke TN- Markíza -10.5.2009 ; 19. Ako som prežil -TV JOJ -6.5.2009 ; 20. Hrbáč Lagardére -Markíza - 8.5.2009

Pozn. Pri reláciách opakujúcich sa každý deň (spravodajstvo, šport, sitcom a pod.) je uvedená relácia s najvyššou hodnotou ratingu za celý týždeň ; © Výskum programu STV

13. 5. 2009

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Bratislavský dvojtýždenník Istropolitan sa musí ospravedlniť policajnému prezidentovi Jánovi Packovi za to, že o ňom napísal, "že je mentálne primrznutý na desať rokov svojho veku". Agentúru SITA o tom informovala Jana Revayová z ministerstva spravodlivosti. "Krajský súd v Bratislave dnes čiastočne zmenil verdikt prvostupňového súdu. Na základe rozhodnutia krajského súdu má vydavateľ dvojtýždenníka Istropolitan uverejniť ospravedlnenie." V tomto prípade išlo o odvolacie konanie, ďalšie odvolanie teda už nie je možné. Policajný prezident sa k sporu zatiaľ nechcel vyjadrovať, urobí tak až po doručení rozsudku. Autorka Anna Lučaiová v júni 2007 v editoriáli okrem iného narážala na korupciu medzi policajtmi a na Packove vyjadrenia, že na diaľnici jazdí 200-kilometrovou rýchlosťou. Policajný prezident žiadal okrem ospravedlnenia aj 300-tisíc Sk (9 958 eur). "Ide o dehonestujúce znevažovanie polície," vyjadril sa v minulosti Packa.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

STV NEWS

STV NEWS
Slovenská televízia (STV) ešte zvažuje, akým spôsobom bude reagovať na rozsudok Okresného súdu Bratislava IV z 11. mája, ktorým jej ukladá povinnosť uhradiť režisérovi Ľubomírovi Mlynárikovi náhradu ušlej mzdy vo výške 93.776,92 eura (2,825 milióna Sk). Pre TASR to uviedla hovorkyňa televízie Želmíra Habánová. "Rozsudok prvostupňového súdu ešte nebol doručený v písomnej forme a nie je právoplatný, STV dôkladne zváži ďalšie kroky v konaní," vyhlásila. Okresný súd doručí rozsudok navrhovateľovi aj odporcovi do 30 dní od jeho vynesenia. Obe strany sa potom môžu voči rozsudku odvolať v lehote do 15 dní. Režisér Mlynárik je jedným z 1035 zamestnancov STV, ktorých v roku 2003 televízia pod vedením riaditeľa Richarda Rybníčka hromadne prepustila. Len na OS Bratislava IV podalo žalobu 19 z nich. Namietali právoplatnosť rozviazania pracovného pomeru. "Z 19 ľudí, ktorí podali žaloby, je už väčšina vyriešená, ostalo na doriešenie iba osem bývalých zamestnancov STV," povedal pre TASR Mlynárik, ktorý sa s televíziou súdi už šesť rokov. Za ten čas sa mu podarilo vysúdiť rozhodnutie o neplatnosti svojej výpovede a STV ho musela opäť prijať do interného pracovného pomeru. Prvostupňový rozsudok o povinnosti televízie uhradiť ušlú mzdu, v tomto prípade 26.324 eur (793.037 Sk) dosiahla 20. apríla tohto roku aj bývalá zamestnankyňa STV Dagmar Kayserová.
Copyright © TASR 2009

Médiá už dávno dôkaz predložili

Médiá už dávno dôkaz predložili

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Podľa niektorých náznakov a interných informácií má obchodno-informačná televízia TVA údajne finančné problémy a väčšina zamestnancov a spolupracovníkov končí ku 1.6. TVA začala vysielať pred siedmimi rokmi 5. mája 2003. Za vysielaním stanice stojí spoločnosť Panonia Media Production. spoluvlastníkmi sú Pavel Gábor a VOX 134, s.r.o. Produkčná spoločnosť Oktáva, ktorú vlastní Pavel Gábor je aj externým producentom niektorých programov Trojky STV.

Nemáme radi Puškárovú

Nemáme radi Puškárovú
Slovenská národná strana reaguje na dve relácie TV Markíza z nedele 10. mája 2009. V relácii "Dnes" moderátorka Z. Puškárová povedala okrem iných vlastných účelových úvah o SNS aj nepravdivú informáciu, že SNS od utorka 5. mája 2009 ani raz nezareagovala na kauzy, ktoré si skloňujú médiá v týchto dňoch. Opak je pravdou, tu je niekoľko príkladov: vyjadrenia predsedu SNS Jána Slotu k súčasnej situácii citovala TA3 10. 5. 2009 v hlavnej spravodajskej relácii, v ten istý deň boli použité vyjadrenia J. Slotu aj v relácii Noviny na TV JOJ a reagoval aj pre hlavnú večernú spravodajskú reláciu STV. V príspevku o SNS v spomenutej relácii "Dnes" 10. mája zaznelo aj ďalšie klamstvo, keď redaktorka Demešová divákov dezinformovala vyhlásením, že prvá podpredsedníčka SNS Anna Belousovová prijala pozvanie do relácie "Na telo", svoju účasť však na poslednú chvíľu zrušila. Pani Demešová nebola od tvorcov relácie "Na telo" informovaná pravdivo. Pani prvá podpredsedníčka SNS A. Belousovová nedostala žiadne oficiálne pozvanie do relácie "Na telo", moderátorka relácie Z. Puškárová len oslovila v strede minulého týždňa telefonicky tlačovú tajomníčku SNS s ponukou na účasť pani A. Belousovovej v nedeľňajšej relácii "Na telo". Obratom som pani Puškárovej aj písomne tlmočila, že pani Belousovová ďakuje, ale pozvanie nemôže prijať. Čiže tvrdenie v spomenutom príspevku sa vôbec nezakladalo na pravde. Stalo sa už takmer tradíciou, že namiesto toho, aby sa moderátorka Z. Puškárová správala profesionálne a snažila sa aspoň trochu dodržiavať novinársku etiku, v relácii "Na telo" zaznievajú tendenčné vyjadrenia moderátorky o práci SNS a jej predstaviteľoch. Moderátorka už v niekoľkých reláciách podsúvala vlastné fantázie – ktoré, mimochodom, nikoho nezaujímajú – nielen hosťom, ale aj divákom, a to najmä vtedy, keď nie sú v relácii prítomní zástupcovia SNS. Aj vzhľadom na to, že spomenutá moderátorka v relácii "Na telo" 10. mája 2009 povedala dezinformáciu, že zástupcovia SNS do diskusií nechodia (predstaviteľov SNS do relácie pozvala moderátorka 26. 4. 2009, pozvanie prijal Ján Mikolaj) a vzápätí pokojne dopustila, že v relácii "Na telo" 10. mája 2009 predseda KDH hrubo urážal SNS v čase, keď nebol prítomný jej zástupca – v iných prípadoch totiž podobné vyjadrenia hostí moderátorka zastaví - nemôžem sa ubrániť presvedčeniu, že ide o cielenú kampaň proti SNS a jej predstaviteľom. Účelové vyjadrenia a tendenčné otázky a neustále verbálne útoky na SNS v niekoľkých reláciách "Na telo" sú toho jasným dôkazom. Jana Benková, tlačová tajomníčka SNS

12. 5. 2009

Nezabúdajte na svoju matku, protislovenské živly !

Nezabúdajte na svoju matku,
protislovenské živly !
Predseda SNS Ján Slota na dnešnej tlačovej konferencii po skončení seminára o problémoch Matice slovenskej (MS) v Martine kritizoval verejnoprávne médiá Slovenský rozhlas (SRo) a Slovenskú televíziu (STV). Podľa neho pracujú v nich ľudia, ktorí sú protinárodní a protislovenskí. Uviedol, že v SRo je to "úplná katastrofa". Sú tam ľudia, ktorí všetko slovenské nenávidia a na všetko slovenské "pľujú". Podľa Slotu spravodajstvo STV je takisto protislovenské. Niektorí redaktori "úplne s nenávisťou rozprávajú o všetkom slovenskom a všetkom národnom". To by sa malo zmeniť a Slovákom by sa mali otvoriť oči. Nemali by v žiadnom prípade zabúdať na svoju matku Maticu slovenskú, pretože už viac než 140 rokov zdvíha a nesie slovenskú vlajku a pozdvihuje slovenského ducha, konštatoval Slota. Ako protipól dal do súvislosti okliešťovanie MS v minulých rokoch a súčasnú nedostatočnú finančnú podporu jej činnosti zo strany štátu, so štátnou podporou denníka Új Szó a kultúrnej inštitúcie slovenských Maďarov Csemadok. Dostávajú značné finančné prostriedky, ktoré však vo veľkej časti využívajú na prezentáciu protislovenských postojov. Aj preto Slota bude iniciovať prijatie nového zákona o MS, ktorý by zabezpečil tejto najstaršej kultúrnej ustanovizni Slovákov také miesto, aké jej patrí.

Copyright © TASR 2009

Keby len jemu...

Keby len jemu...
Predsedovi vlády SR Robertovi Ficovi chodí po rozume pri úvahách o sústredení ministerstiev do jedného vládneho komplexu aj výšková budova Slovenskej televízie. V nej by sa podľa neho dalo skoncentrovať niekoľko rezortov tak, že sa ušetria obrovské finančné prostriedky. Týkalo by sa to napríklad výdavkov na autopark, bezpečnostné služby či podateľne. Na dnešnej tlačovej konferencii zároveň uviedol, že buď sa nájde už existujúca budova, alebo sa postupne niektoré budovy patriace ministerstvám odpredajú a za to by sa postavilo nové centrum. "Mohla by byť napríklad dohoda, že investor by za tie budovy postavil nový administratívny celok, ale je to vec úvah," zdôraznil. Na margo zlučovania niektorých rezortov podotkol, že ak sa vláda nedotkne štruktúry ministerstiev ani v tomto volebnom období, kabinet, ktorý príde v roku 2010, bude musieť prevziať túto istú štruktúru, ale len veľmi ťažko sa dohodne v priebehu volebného obdobia na jej zmene. "Ťažko sa totiž mení koaličná zmluva a upravuje rozdeľovanie vplyvu. Upravme to preto teraz s účinnosťou od nástupu novej vlády," podčiarkol. Podľa jeho slov po prvej internej diskusii s koaličnými partnermi, ktorej vyústením by mala byť dohoda, to chce ako návrh zákona predložiť do parlamentu. V tejto súvislosti pripomenul, že kedysi bolo ministerstvo pôdohospodárstva spojené s rezortom, životného prostredia, ministerstvo školstva zase s rezortom kultúry. "Myslíme si, že dnes treba uvažovať o ministerstve energetiky, ktoré by mohlo mať podstatne významnejšie právomoci," dodal predseda vlády.
Copyright © TASR 2009

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Najčastejším médiom na denné sledovanie spravodajstva je na Slovensku televízia, ktorú aspoň raz denne sledujú zhruba tri štvrtiny ľudí. "Ak však chcú respondenti sledovať ďalší vývoj témy, mať k dispozícií nepretržité informácie, aktuálne spravodajstvo a širší záber spravodajstva, tak by jednoznačne spomedzi jednotlivých médiatypov volili ako médium spravodajské weby," uvádza sa to v tlačovej správe spoločnosti Mediaresarch Slovakia. Medzi najdôležitejšie faktory pri návšteve spravodajských serverov účastníci prieskumu zaraďujú aktuálnosť spravodajstva, prehľadnosť a ľahkú orientáciu a ako tretí najdôležitejší faktor dôveryhodnosť a serióznosť informácií. Spolu 44 % najčastejšie navštevuje spravodajské webové stránky cez priame zadanie adresy a následne prezeranie hlavnej stránky. Kliknutím na zaujímavý titulok uvedený na stránke sa dostáva na spravodajský web 42 %. Vyplýva to z prieskumu realizovaného od 16. do 23. apríla na e-paneli spoločnosti Mediaresearch Slovakia na vzorke 513 respondentov, ktorá bola reprezentatívna pre internetovú populáciu SR. Z výskumu ďalej vyplynulo, že pre jednu tretinu slovenskej populácie sú veľmi zaujímavé fotogalérie k článkom, ktoré sa dajú prezerať v samostatnom okne. 16 % uviedlo, že využíva RSS kanály spravodajských webov, aby boli priebežne informovaní o nových článkoch. 86 % sledovalo video na niektorom zo spravodajských webov. Najmenšiu toleranciu respondenti vyjadrili k množstvu a formátu reklamy. Druhým najnegatívnejším atribútom spravodajských webstránok po reklame bolo grafické spracovanie. Tri štvrtiny návštevníkov spravodajských webov sleduje diskusie pod článkami, jedna štvrtina sa do nich aktívne zapája. Medzi najdôležitejšie faktory pri návšteve spravodajských serverov respondenti prieskumu zaraďujú aktuálnosť spravodajstva, prehľadnosť a ľahkú orientáciu a ako tretí najdôležitejší faktor je uvádzaná dôveryhodnosť a serióznosť informácií. Možnosť čítať blogy alebo možnosť písať vlastné blogy sú faktory, ktoré sú pre slovenskú populáciu najmenej dôležité z pohľadu návštevnosti spravodajského webu. Muži a ženy sa v názoroch na spravodajské weby nelíšia, výnimkou je otázka dostupnosti iných ako spravodajských služieb, ktorá je pre ženy významnejšia ako pre mužov. Najstaršia generácia kladie najmenší dôraz v porovnaní s ostatnými vekovými cieľovými skupinami na možnosť sledovať web v práci a na možnosť prispievať do diskusií pod článkami. Opačný názor má najmladšia generácia. Nenáročne až bulvárne ladení respondenti kladú väčšiu dôležitosť ako ostatní na zábavnosť obsahu a dostupnosť aj iných ako spravodajských služieb. Serióznejší užívatelia zas pripisujú väčšiu dôležitosť možnosti sledovať ďalší vývoj témy, dodáva sa v tlačovej správe.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

To je TV !

To je TV !

Cannes Film festival

Cannes Film festival
Od zajtra sa koná 62. ročník filmového festivalu v Cannes Hlavnú porotu na tohtoročnom medzinárodnom filmovom festivale v Cannes povedie francúzska herečka Isabelle Huppert. Huppert sa v uplynulých rokoch stala neoddeliteľnou súčasťou festivalu - v rôznych úlohách, okrem iného ako členka poroty, sa v Cannes objavila už 25-krát. Dva razy získala cenu ako najlepšia herečka - najprv v roku 1978 za film Violette Noziere v réžii Clauda Chabrola a znovu v roku 2001 za účinkovanie v dráme Pianistka rakúskeho režiséra Michaela Hanekeho. "Som veľmi šťastná a hrdá. Cannes a ja máme dlhú spoločnú históriu a toto stretnutie definitívne potvrdí moju lásku k festivalu, rovnako ako k svetovému filmu," reagovala Huppert v stanovisku pre médiá s tým, že "Cannes predstavuje otvorené dvere pre všetky nové myšlienky sveta" a ju teší, že sa na ňom môže zúčastniť ako privilegovaný divák. Isabelle Huppert sa narodila 16. marca 1953 v Paríži a svoju kariéru začala v divadle. Vo filme sa presadila v roku 1974. Nakrútila niekoľko filmov s francúzskym majstrom mysterióznych filmov Claudom Chabrolom, no spolupracovala aj s významnými zahraničnými režisérmi ako Michael Cimino, Joseph Losey či Marco Ferreri. Počas kariéry sa objavila v asi 80 filmoch, z ktorých 14 súťažilo v Cannes. Okrem dvoch cien z Cannes získala napríklad v roku 1978 cenu BAFTA ako najsľubnejší nováčik, v roku 1996 francúzskeho Césara a v roku 2005 cenu za celoživotné dielo na festivale v Benátkach. Po Liv Ullmann, Jeanne Moreau a Francoise Sagan bude štvrtou ženou na čele festivalovej poroty. V roku 2008 bol predsedom poroty americký herec a režisér Sean Penn. V poradí 62. ročník filmového festivalu v Cannes sa bude konať od 13. do 24. mája. Otvárací film tohtoročného Medzinárodného filmového festivalu v Cannes s názvom Up sa môže popýšiť dvoma prvenstvami - bude to prvá animovaná a prvá 3D snímka, ktorá otvorí toto prestížne filmové podujatie. Príbeh je o starčekovi, ktorý na dome nadnášanom tisíckami balónov uletí z Južnej Ameriky, aby nemusel ísť do domova dôchodcov. Spoločnosť mu robí malý chlapec a pes. Projekt vyrobili v štúdiách Pixar. Pete Docter, scenárista oscarovej snímky Wall-E (2008) film režíroval spolu s autorom scenára Bobom Petersonom, ktorý sa podieľal aj na rozprávke Hľadá sa Nemo (2003). Hlas 78-ročnému Carlovi Fredricksenovi prepožičal Edward Asner. "Som len niekto ako čudácke dieťa z Minnesoty, ktoré rado kreslí. Takže to, že ideme do Francúzska zúčastniť sa tohto medzinárodne presláveného festivalu je šokujúce," vyhlásil Pete Docter. Nový thriller hongkonského režiséra Johnnieho To, vojnový príbeh amerického režiséra Quentina Tarantina a výlet do Woodstocku Ang Lee z Taiwanu patria k 20 filmom súťažiacim o hlavnú cenu na tohtoročnom filmovom festivale vo francúzskom Cannes. Festival sa uskutoční 13. až 24. mája. V zozname dominujú filmy najmä ázijských a európskych osobností filmu, od Jane Campion z Nového Zélandu po Španiela Pedra Almodovara. Tarantino je jediný Američan, ktorý bude v Cannes bojovať o Zlatú palmu s filmom Inglourious Basterds z druhej svetovej vojny s Bradom Pittom a Diane Kruger v hlavných úlohách. Na pôde medzinárodného filmového festivalu v Cannes sa v projekte Producers on the Move už po desiaty raz stretnú začínajúci producenti z krajín Európskej únie. Jedným z 23 účastníkov podujatia, ktoré potrvá od 16. do 19. mája, bude tento rok režisér a producent dokumentárneho filmu Ako sa varia dejiny (2008) Peter Kerekes. "Pre mňa to bude zaujímavé kvôli tomu, že sa zoznámim s kolegami z ostatných európskych krajín a zistím, ako riešia problémy, ktoré sú pravdepodobne všade rovnaké - nedostatok financií a podobné záležitosti. Po druhé, je to možnosť zoznámiť sa s predajcami a distributérmi a ponúknuť im svoj film," povedal pre agentúru SITA. Kerekes so sebou zoberie okrem najnovšieho projektu Ako sa varia dejiny aj pripravovanú dokumentárnu snímku s pracovným názvom Veci. "Bude to film o vzťahu k svojim obľúbeným veciam," a o tom, "ktoré veci by ste si zobrali so sebou, keby ste museli navždy opustiť svoj domov", uviedol filmár. Cieľom projektu Producers on the Move je podporiť ambicióznych mladých producentov v získavaní kontaktov a pozornosti medzinárodných filmových distributérov a médií. Organizátor - medzinárodná organizácia European Film Promotion (EFP) vybrala producentov, ktorí "si už spravili meno svojou vynikajúcou produkciou vo svojich rodných krajinách a na filmových festivaloch, ale sú stále na začiatku svojej medzinárodnej kariéry," uvádza sa na internetovej stránke www.efp-online.com. Okrem Petra Kerekesa sa na projekte zúčastnia: Alexander Glehr z Rakúska, Ilian Djevelekov z Bulharska, Ankica Jurić Tilić z Chorvátska, Monika Kristl z Českej republiky, Christian Potalivo z Dánska, Katrin Kissa z Estónska, Matti Halonen z Fínska, Emmanuel Agneray z Francúzska, Janine Jackowski z Nemecka, Gábor Sipos z Maďarska, Gudrún Edda Thorhannesdottir z Islandu, Andrew Freedman z Írska, Giorgia Priolo z Talianska, Carmen Cobos z Holandska, Yngve Saether z Nórska, Andrzej Jakimowski z Poľska, Rodrigo Areias z Portugalska, Daniel Mitulescu z Rumunska, Eva Rohrman zo Slovinska, Koldo Zuazua zo Španielska, Erik Hemmendorff zo Švédska a Adrian Sturges z Veľkej Británie. © 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Eurovision Song Contest 2009

Eurovision Song Contest 2009
Blíži sa finále 54. ročníka autorskej súťaže Eurovision Song Contest 2009, ktoré sa uskutoční 16. mája v moskovskej Olympic Indoor Arene. Slovensko sa tu objaví po jedenástich rokoch a budú ho reprezentovať víťazi domáceho finále, duo Nela Pocisková a Kamil Mikulčík. O postup zabojujú v druhom semifinálovom kole 14. mája s piesňou Leť tmou, ktorú skomponoval Rastislav Dubovský a text napísali Anna Žigová a Petronela Kolevská. Dvojica bude v skupine spolu s ďalšími osemnástimi krajinami, a to s Gréckom, Maďarskom, Slovinskom, Poľskom, Chorvátskom, Írskom, Estónskom, Albánskom, Ukrajinou, Moldavskom, Litvou, Azerbajdžanom, Dánskom, Srbskom, Holandskom, Nórskom, Cyprom a Lotyšskom. Veľkému finále Eurovison Song Contest podľa pravidiel predchádzajú dve semifinálové kolá, z ktorých sa vyberie 20 postupujúcich krajín. Prvé je 12. mája a súťažiť v ňom budú aj naši českí susedia, ktorí si za zástupcu zvolili skupinu Gipsy.cz. Keďže je Česká republika zaradená do inej skupiny než Slovensko, nebude možné vzájomné posielanie si hlasov, ako tomu bolo v minulosti. Súťažiť s nimi budú Fínsko, Švédsko, Belgicko, Čierna Hora, Bosna a Hercegovina, Malta, Portugalsko, Rumunsko, Island, Bulharsko, Izrael, Turecko, Švajčiarsko, Andorra, Arménsko, Bielorusko a Macedónsko. Dvadsať krajín postupujúcich do medzinárodného finále doplní Rusko ako víťaz predchádzajúceho ročníka a krajiny "Veľkej štvorky" Veľká Británia, Francúzsko, Španielsko a Nemecko, ktoré sú najväčšími sponzormi súťaže. Eurovision Song Contest je každoročná súťaž pesničiek organizovaná od roku 1956 Európskou vysielacou úniou. Zúčastniť sa jej môže každý aktívny člen únie a okrem tohto členstva musí byť i súčasťou európskeho vysielacieho priestoru, alebo členom Rady Európy. Historicky prvým víťazom súťaže bola speváčka Lys Assia reprezentujúca Švajčiarsko s piesňou Refrain, ostatným je Rus Dima Bilan, ktorý si v roku 2008 v Belehrade získal srdcia divákov skladbou Believe. Od svojho vzniku má Eurovízia stanovené pravidlá, ktoré počas jej trvania prešli viacerými úpravami. Jedným z nezmenených je, že spev musí byť naživo. Jazyk je od roku 1999 ľubovoľný, televízia na národnej úrovni má však právo stanoviť si ho. V slovenskom národnom kole tak bola podmienkou účasti slovenčina. Dĺžka prezentovanej piesne bola v roku 1962 stanovená na tri minúty. Počas vystúpenia je na pódiu povolených maximálne šesť ľudí, pričom každý musí mať viac ako 16 rokov. Zmena nastala pri rozhodujúcom výbere účastníkov, kedy okrem SMS hlasovania bude rozhodovať aj prítomná porota. Slovensko sa po prvý raz do súťaže Eurovision Song Contest zapojilo v roku 1993, skupina Elán sa však do finále nekvalifikovala. Druhý pokus nasledoval o rok neskôr, keď nás reprezentovala kapela Tublatanka so skladbou Nekonečná pieseň. Po dvojročnej pauze Slovensko zastupoval spevák Marcel Palonder s piesňou Kým nás máš a zatiaľ poslednou reprezentantkou bola speváčka Katarína Hasprová s Modlitbou v roku 1998. Jedenásť rokov Slovensko nevyslalo žiadneho ďalšieho reprezentanta, až kým v novembri minulého roka nevyhlásila Slovenská televízia národné kolo Eurovízie. Po prvý raz v histórii Eurovízie na Slovensku sa uskutočnil transparentný výber interpretov, verejné semifinálové kolá, v ktorých diváci hlasovali prostredníctvom SMS-iek za "sekundovania“ poroty ". "Chceme, aby sa do hlasovania zapojili aj diváci, ale do národného finále by sme chceli prizvať aj odbornú porotu. Do veľkého finále musíme poslať to najlepšie. Tu už nejde len o nášho národného víťaza, ale o nášho dôstojného národného reprezentanta,“ povedal programový riaditeľ STV Roman Lipták na novembrovej tlačovej konferencii pri vyhlásení súťaže.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Stanovisko STV

Stanovisko STV
Stanovisko STV k postojom opozície a niektorých poslancov NR SR k televíznej relácii O 5 minút 12 – Bratislava. Poslanci parlamentu, páni Frešo a Galbavý sa rozhodli pripomenúť verejnosti (veď sa, okrem iného, blížia aj voľby do VÚC), tak zorganizovali nedeľný „protestný brífing„ – ako inak – za výdatnej a vopred dohodnutej asistencie médií. Nevystúpili so svojimi námietkami a návrhmi na pôde Národnej rady SR, kde ich výroky chráni imunita. To by bolo pre nich asi nedôstojné alebo príliš profesionálne, volili preto radšej priestor medzi Zoologickou záhradou a cintorínom... Adekvátne tomu prispôsobili aj spôsob komunikácie a slovník. Svoje kritické výhrady voči vysielaniu STV neprišli povedať generálnemu riaditeľovi verejnoprávnej televízie, ani nepodali podnet na Radu pre vysielanie a retransmisiu, ktorej táto agenda zo zákona prislúcha. Zrejme preto, že obdobné podania voči vystupovaniu predsedu vlády Slovenskej republiky tu už boli. Rada pre vysielanie a retransmisiu sa k nim vyjadrila veľmi jasne – takže ani nemala dôvod čo i len začať správne konanie (pozn.: Uznesenie č. 09-08/34.269 - Rada pre vysielanie a retransmisiu na svojom zasadnutí 21.4.2009 správne konanie voči STV zastavila). Snahy oboch poslancov zatiahnuť STV a jej generálneho riaditeľa do politickej hry sú zjavné. A poslúžia k tomu akékoľvek zámienky. „Aspoň to naznačuje, kto z politických kruhov riadil a podnecoval doterajšie nevyberané zákulisné útoky a intrigy voči STV a mne," poznamenal v reakcii Štefan Nižňanský, generálny riaditeľ STV. „Verejnoprávna televízia si plní úlohy, ktoré jej ukladá zákon, dodržiava zásady plurality a demokracie, najmä v spravodajstve i v aktuálnej publicistike. Prinášame v nich odraz toho najdôležitejšieho, čo sa u nás doma aj v zahraničí deje. Sú však aj podujatia, oblasti života či protagonisti, pre politikárčenie ktorých je vhodnejším priestorom televízna zábava alebo kabaret... Pripomínam obom pánom poslancom, že predseda vlády je najvyšším predstaviteľom exekutívy a preto majú občania – diváci Slovenskej televízie a relácie O 5 minút 12 - právo na informácie z prvej ruky aj v zmysle Zákona o STV. Premiér Robert Fico vystupoval v roku 2009 v tejto relácii STV 3-krát – v januári k plynovej kríze aj za účasti viacerých expertov, ďalej – vo februári diskutoval prostredníctvom telemostu s vtedajším českým premiérom a šéfom predsedníctva Európskej únie M. Topolánkom o aktuálnych otázkach, týkajúcich sa finančnej a hospodárskej krízy a táto téma rezonovala tiež posledne - aj v kontexte na výmenu ministrov. Je zaujímavé, že páni poslanci Frešo a Galbavý neorganizovali protestné brífingy pred Slovenským rozhlasom, ani od januára do mája, keď premiér R. Fico vystupoval sám aj v komerčných televíziách Markíza, JOJ, TA3, ani v čase, keď takto v STV vystupoval v minulosti sám M. Dzurinda. Takže komu a čomu slúži toto smiešne politikárčenie ?„

11. 5. 2009

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Iránsko-americkú novinárku Roxanu Saberiovú, odsúdenú za údajnú špionážnu činnosť v prospech USA, prepustili dnes na slobodu a bude môcť opustiť krajinu. Informoval o tom jej obhajca. Novinárka opustila brány väzenia Evin v metropole Teherán po tom, ako iránsky odvolací súd zmiernil rozsudok z pôvodných osem rokov odňatia slobody na dvojročný podmienečný trest. Zástupca obhajoby uviedol, že Saberiová bude mať na päť rokov zakázané vykonávať akúkoľvek novinársku činnosť v Iráne, okamžite po prepustení však bude môcť opustiť územie krajiny. Novinárka bola v teheránskom väzení od konca januára, súd nižšej inštancie ju odsúdil na osem rokov 18. apríla. Na protest proti svojmu uväzneniu držala 32-ročná Saberiová dva týždne hladovku. Saberiová sa narodila v USA, má dvojité iránsko-americké občianstvo a v Iráne žila uplynulých šesť rokov. Úrady ju najprv obvinili, že vykonávala novinársku prácu bez potrebných dokumentov. Neskôr ju obžalovali zo spolupráce s tajnými službami USA. Washington označil obvinenia za nepodložené a vyzval na jej okamžité prepustenie. Prípad vniesol nové napätie do vzťahov medzi Iránom a USA v čase, keď prezident Barack Obama signalizuje ochotu vstúpiť do dialógu s Teheránom.

Copyright © TASR 2009