DALITO!

11. 4. 2009

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS
Petíciu za rovnocenné postavenie maďarčiny so slovenčinou v oblastiach obývaných občanmi maďarskej národnosti a obnovu pôvodného rozsahu vysielania Rádia Patria pre národnostné menšiny už podpísalo najmenej 15.000 ľudí. ČTK to povedal predseda Zväzu maďarských rodičov na Slovensku Rudolf Mézes. Zber podpisov spustil spoločenský a vzdelávací Zväz Maďarov na Slovensku - Csemadok s podporou ďalších organizácií a opozičnou SMK začiatkom marca, pokračovať by mal do konca apríla. Csemadok v petícii tiež žiada, aby novela zákona o štátnom jazyku neobmedzovala jazykové práva tejto menšiny. Trvá aj na na uvádzaní zemepisných pomenovaní v maďarčine v učebniciach či možnosti vysielať na regionálnych rozhlasových a televíznych staniciach len v rodnom jazyku maďarskej menšiny namiesto povinného dvojjazyčného vysielania. Necelú polovicu podpisov získali aktivisti v galantskom a šalianskom okrese, kde žije asi desať percent občanov maďarskej národnosti. Prvými signatármi boli mnohí poslanci SMK vrátane jej šéfa Pála Csákyho. Na Slovensku žije zhruba polmiliónová maďarská menšina, ich záujmy zastupuje práve Strana maďarskej koalície (SMK). Ministerstvo kultúry už skôr odmietlo zmeny návrhu v zákona o štátnom jazyku, ktorý umožňuje úradom či obyvateľom udeliť pokutu za prehrešky voči slovenčine. Materiál schválila v marci vláda, poslanci sa ňou budú zaoberať na aprílovom zasadnutí. Minister školstva Ján Mikolaj (SNS) zas opakovane vyhlásil, že školský zákon umožňujúci uvádzanie zemepisných názvov v maďarčine je nevykonateľný. Príslušnú normu pritom presadila SMK za pomoci najsilnejšej vládnej strany Smer-SD po tom, čo maďarské pomenovania z učebníc na podnet ministra vypadli. Na rozšírenie pôvodného rozsahu národnostného vysielania Rádia Patria by zas Slovenský rozhlas (SRo) potreboval ďalšie vysielače či nové frekvencie. Verejnoprávny rozhlas vypol vysielanie na stredných vlnách začiatkom februára pre nedostatok peňazí, možnosť počúvať národnostné vysielanie tak podľa Csemadoku stratilo 280.000 Maďarov žijúcich v krajine. Riaditeľka SRo Miloslava Zemková pre portál Mediálne.sk pred časom vyhlásila, že na obnovenie pôvodného rozsahu vysielania Patrie nemá potrebné financie. Zástupcovia Csemadoku podľa Mézesa petíciu predložia prezidentovi, predsedovi vlády či parlamentu, v prípade potreby aj poslancom Európskeho parlamentu. Ak nebudú ich požiadavky splnené, v aktivitách chcú pokračovať, dodal. Nespresnil však, aké budú ďalšie kroky aktivistov. Najvyšší predstavitelia vlády v minulosti opakovane tvrdili, že práva národnostných menšín sú na Slovensku nadštandardné. Príslušníci maďarskej menšiny sa môžu napríklad vzdelávať v rodnom jazyku, či používať názvy obcí, obchodov či inštitúcií v maďarčine. Slovensko-maďarské vzťahy sú však dlhodobo komplikované.

Copyright © ČTK 2009

TASR NEWS

TASR NEWS
Tri verejnoprávne médiá pripravujú ďalšie spoločné projekty. Potvrdil to generálny riaditeľ TASR Jaroslav Rezník. Prvým z nich bol duel prezidentských kandidátov Ivana Gašparoviča a Ivety Radičovej, ktorý 31. marca vysielala v priamom prenose Slovenská televízia a prenášal tiež Slovenský rozhlas na Rádiu Slovensko a tlačová agentúra na svojej internetovej stránke. "Po inaugurácii prezidenta (15.6.) by sme všetky tri médiá chceli pripraviť spoločný rozhovor o vízii prezidenta o jeho päťročnom funkčnom období," vysvetlil Rezník. TASR a SRo taktiež spoja svoje sily pri vydávaní spravodajstva z Majstrovstiev sveta v hokeji, ktoré sa začínajú 24. apríla vo Švajčiarsku. Vedenie rozhlasu, STV a TASR podľa jeho slov už otvorili i tému pokrývania zahraničných postov. Išlo by o redaktorov, ktorí budú pre všetky tri médiá pripravovať spravodajstvo z tých miest sveta, ktoré momentálne nie sú pokryté. "V tejto chvíli je irelevantné, či budú z rozhlasu, televízie alebo tlačovej agentúry. Vytypujeme si niekoľko miest, kde je potrebné, aby tam mali slovenské médiá vlastného spravodajcu. Z nich vyberieme jedno a spoločne sa dohodneme na tom, akým spôsobom sa budeme podieľať na nákladoch, ktoré súvisia s vytvorením toho postu," priblížil Rezník. Ako dodal, uvedomuje si, že nájsť takéhoto človeka bude mimoriadne zložité, "ale v každom prípade si myslím, že za pokus to stojí," poznamenal. Podľa neho by malo ísť prioritne o Berlín. TASR má stálych spravodajcov v Bruseli, Budapešti, Prahe, spolupracovníkov v Brne, New Yorku a vo Varšave. Uplynulý rok sa redakcia zahraničného spravodajstva rozšírila o nových spravodajcov v Los Angeles, na Blízkom východe a Španielsku.
Copyright © TASR 2009

10. 4. 2009

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....
Svetlé zajtrajšky nám nejakí diváci rozvracať nebudú !
Správy STV- Jednotka- 09.04.2009- 204 tisíc divákov ,
4,3 % rating, 15,1 % share

To je TV !

To je TV !

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA
„Čo si to dovoľuješ? Nefoť ma. Máš na to povolenie? Prestaň, lebo ťa zmlátim.“ Stanislav Szabó "Je zodpovednosťou ženy pripraviť svojho manžela na sexuálne uspokojenie a neopúšťať dom bez dovolenia, ak to nie je potrebné. Žena môže odmietnuť sexuálny styk len na základe logických dôvodov alebo s povolením svojho muža." Afganský zákon o rodine "Budeme sa musieť venovať novinárom, lebo ak niekto prehral v týchto voľbách, tak je to tlač. Za všetky tie špinavosti." Robert Fico " Radičová vyhadzovala ľudí, ktorí robili pre Slovensko". Dušan Čaplovič "To, čo robila slovenská tlač, bolo v priamom rozpore s národnými a štátnymi záujmami Slovenskej republiky." Robert Fico „Nemám čo ľutovať, lebo Dzurinda tak isto ako pri výhrade vo svedomí stavil na momentálne najpopulárnejšieho človeka a nezohľadnil slovenskú skutočnosť.“ František Mikloško „Ďakujem kritikom a Deane Horváthovej - Jakubiskovej, že tu dnes nie je. Nemôže nám skaziť večer." Petr Zelenka " Takáto tendenčnosť a zaujatosť bola v slovenskej tlači pred rokom 1989.” Robert Fico "Prepánajána, keď ja budem vlastniť nejakú televíziu, tak by som sa chcel pozrieť na tých redaktorov, že by oni robili podľa svojho. Budú robiť podľa toho, ako ja uznám za vhodné, keď ich platím. Veď to je logické, na čo by som potom vlastnil to médium. Kvôli čomu, zo špásu?" Ján Slota " Neviem, prečo sa k tomu stále vraciate, že som nástenkár. Nástenka je verejne prístupné miesto.Škandál ste z toho urobili vy, médiá. Čo je to výhodný? Čo čakáte, že vám teraz poviem? Pre mňa sú sväté zákony a tie porušené neboli. Aj k nástenke sa môže hocikto dostať. Bolo to v rámci zákona, ktorý bol vtedy v praxi. Čiže žiadne porušenie zákona v tom nebolo.Pre mňa sú sväté dve veci - zákony a čerpanie eurofondov. Vy hovoríte o mravoch a slušnosti ? Šesť mesiacov ste ma kritizovali, očierňovali, nielen mňa, ale celé ministerstvo. Teraz sa potvrdilo, že ste nemali pravdu." Marian Janušek " Sme mimoriadne prekvapení úplne nečakaným oznámením skupiny J&T o možnosti podieľať sa na zavedení elektronického mýta a o začatí rokovaní s konzorciom Santoll-Ibertax. K rozveseleniu každého čitateľa tejto správy musela prispieť aj formulácia, že možnosť o vstupe J&T do celého projektu sa vraj otvorila až po rozhodnutí o víťazovi tendra, z ktorého vzišiel partner pre rokovanie s J&T." SDKÚ-DS

9. 4. 2009

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Dánske združenie na ochranu slobody tlače v stredu informovalo, že bude predávať kópie karikatúr proroka Mohameda, ktoré vyvolali hnev v celom moslimskom svete. Do dražby poputuje asi tisícka vytlačených reprodukcií znevažujúcich zakladateľa islamu. Jedna karikatúra by mala stáť 250 dolárov (189 eur), uviedol Lars Hedegaard, predseda dánskej pobočky Spoločnosti pre slobodu tlače. "Všetko, čo robíme, je, že začíname diskusiu," uviedol Hedegaard. "Využívame svoju slobodu vyjadrovania." Predseda mimovládnej organizácie ďalej dodal, že Kurt Westergaard, ktorý v roku 2005 nakreslil jednu z karikatúr, dal jeho spoločnosti právo na výrobu kópií a predaj svojich diel. Každú z nich dokonca vlastnoručne podpísal. "Neporušili sme a ani neporušujeme žiadny zákon," povedal pre agentúru AP Hedegaard. Dvanásť karikatúr zobrazujúcich Mohameda vrátane jednej Westergaardovej zverejnili dánske noviny Jyllands Posten na sklonku roka 2005. Na začiatku nasledujúceho roka o týchto kresbách informovali islamské médiá a správa vyvolala masové protesty od Maroka až po Indonéziu. Demonštranti podpaľovali dánske diplomatické zastupiteľstvá vo svojich krajinách a bojkotovali výrobky z Kodane. Vtedajší premiér a dnes už generálny tajomník NATO Anders Fogh Rasmussen sa za zverejnenie karikatúr odmietol ospravedlniť.
Pošta Spojených štátov amerických dnes zverejnila návrhy známok s animovanými postavičkami rodiny Simpsonovcov. Fanúšikovia a fanúšičky teraz môžu hlasovať za svoju najobľúbenejšiu, ktorú by chceli od 7. mája lepiť na zásielky. "Toto je najväčšia a najnezmazateľnejšia pocta, akú kedy Simpsonovci dostali," uviedol tvorca rodinky a výkonný producent Matt Groening. "Zapôsobilo na naše city, že pošta vybrala radšej nás, akoby urobila lenivý výber niekoho, kto prispel k blahu spoločnosti," povedal výkonný producent James Brooks. Pošta vyzýva ľudí, aby hlasovali za svoju obľúbenú postavičku z animovaného seriálu Simpsonovci (1989) na webovej stránke www.usps.com. Známka má byť súčasťou osláv 20. výročia od začiatku vysielania seriálu. "Vydanie simpsonovských známok, na ktorých môže byť aj známy filatelista Bart Simpson, môže slúžiť ako veľká možnosť inšpirovať mladých ľudí, aby zbierali známky," povedal David Failor z americkej pošty.
Victoria Beckham prepožičia hlas postavičke v jednej časti animovaného seriálu SpongeBob v krátkych nohaviciach. Pridá sa tak k ďalším celebritám ako Johnny Depp, Scarlett Johansson a David Bowie, ktoré budú hosťovať v niektorej z epizód pri príležitosti desiateho výročia existencie populárneho seriálu. Manželka futbalovej hviezdy Davida Beckhama nadabuje bohyňu mora v epizóde s názvom Neptune's Party. Americká televízna stanica Nickelodeon ju odvysiela v roku 2010. Inforomácie zverejnila internetová stránka Digitalspy.co.uk.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrel Wouter Barendrecht

Zomrel Wouter Barendrecht
Holandský nezávislý filmový producent Wouter Barendrecht, ktorý spolupracoval s ázijskými režisérmi, zomrel v Bangkoku vo veku 43 rokov. V stredu o tom informovala jeho spoločnosť. "Fortissimo Films je veľmi šokované a nesmierne zarmútené nečakanou smrťou svojho zakladateľa a spolumajiteľa Woutera Barendrechta, ktorý zomrel v nedeľu 5. apríla po srdcovej príhode vo svojom dome v Bangkoku," uviedla spoločnosť vo vyhlásení. "Wouter bol jedným z najdôležitejších hnacích síl stojacich za globálnym úspechom ázijskej kinematografie 90. rokov," stálo vo vyhlásení. Barendrecht spolupracoval napríklad s Kar-waiom Wongom alebo Yangom Zhangom. Z neázijských režisérov pracoval aj s Martinom Scorsesem, Jimom Jarmuschom, Toddom Haynesom alebo Peterom Greenawayom. Barendrecht bol jedným zo spoluzakladateľov Fortissimo Films v roku 1990 a od roku 1997 žil najmä v Hongkongu, kde riadil ázijskú pobočku spoločnosti.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK FREE MEDIA

SLOVAK FREE MEDIA
Sporný tlačový zákon, ktorý pred rokom presadila bez návrhov opozície a médií koalícia, platí presne jeden rok. "Obdobie platnosti tlačového zákona potvrdilo, že platí naše negatívne hodnotenie jeho najspornejších častí," povedal dnes pre agentúru SITA predseda Združenia vydavateľov periodickej tlače Slovenska Miloš Nemeček. Pripomenul, že ide najmä o právo na opravu a odpoveď, ktoré podľa združenia "nie je v záujme bežného občana, ako tvrdili predkladatelia zákona, ale slúži predovšetkým politickým a iným celebritám". Tvrdí, že počet žiadostí o opravu či odpoveď výrazne narástol, "väčšina z nich pochádzala práve z takýchto zdrojov," uviedol. Popri tlačovom zákone sa v súčasnosti veľmi hojne využíva i zneužíva proti médiám občiansky zákonník, tvrdí Nemeček. Politici i ďalší činitelia podľa neho žiadajú za údajné poškodenie dobrého mena závratné sumy peňazí. "Je to v hlbokom nepomere s hodnotou odškodnenia v iných, oveľa vážnejších prípadoch - a rovnako sú takéto likvidačné sumy v iných krajinách veľmi neobvyklé," dodal. Právnu norma, ktorá nahradila viacnásobne novelizovanú legislatívnu úpravu z roku 1966, kritizovala pred schvaľovaním väčšina médií. Niektoré z denníkov vyšli aj s bielymi titulnými stránkami. Združenie vydavateľov periodickej tlače vtedy povedalo, že právo na odpoveď skomplikuje novinárom ich prácu a poškodí záujmy občanov. "Ak sa novinári a vydavatelia dokázali s týmto zákonom vyrovnať, tak najmä vďaka tomu, že sa pripravili na jeho negatívne dopady. Sotva to však možno považovať za impulz pre zlepšenie žurnalistickej práce," povedal dnes Nemeček. Predsedníčka Slovenského syndikátu novinárov Zuzana Krútka dnes agentúre SITA povedala, že pripravuje hodnotenie sporného zákona po tom, čo sa pred rokom zaviedol do praxe. Pripomienky dá ministerstvu kultúry, mali by sa dotýkať novelizácie určitých ustanovení, s ktorými syndikát nesúhlasil už pri jeho schválení, uviedla. Spory okolo schvaľovania tlačového zákona vlani prehĺbili vzťahy medzi médiami a premiérom Robertom Ficom, ktorý ich od svojho nástupu do funkcie neustále kritizuje. Naposledy obvinil slovenskú tlač, že sa stala novou opozičnou silou, že je absolútne neobjektívna, jednofarebná a škodí národnostným záujmom. Novinárov kritizoval na samostatnej tlačovej besede, kde im pohrozil, že ak neprestanú, bude sa nimi zaoberať Bezpečnostná rada štátu. Tá môže dať odporúčania vláde. Aké, nepovedal. Jeho slová odmietli vydavatelia i syndikát.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TASR NEWS

TASR NEWS
Uplynulý rok sa v Tlačovej agentúre Slovenskej republiky (TASR) niesol v znamení pokračujúcej rekonštrukcie a revitalizácie, nových produktov a technológií, vyrovnaného rozpočtu, návrate veľkých klientov a v budovaní silnej a kredibilnej značky. Na predvčerajšej prezentácii odpočtu činnosti agentúry za rok 2008 to uviedol jej generálny riaditeľ Jaroslav Rezník. "Na čo sme obzvlášť hrdí, je to, že agentúra dosiahla po dlhých rokoch vyrovnaný a jemne nadbytkový rozpočet. Lebo dobrá ekonomika je základom na to, aby sa budovali ďalšie aspekty firmy," poznamenal. Celkový zisk TASR dosiahol sumu 380.000 Sk (12.613 eur). Ako pokračoval, ďalším potešiteľným faktom je, že jej pribúda viac klientov ako odbúda, pričom oceňujú stúpajúcu kvalitu všetkých servisov. "TASR je dnes po zmenách silnou značkou," upozornil. Poukázal na to, že zlom v agentúre nastal na rozhraní rokov 2007 a 2008, keď sa zbavila starej, vysoko nákladovej a predimenzovanej budovy, čo, ako dodal, umožnilo základným spôsobom zmeniť štruktúru financovania TASR. Začiatkom uplynulého roka sa definitívne ukončil proces sťahovania do nových priestorov s tretinovou plochou. "Ako sa ukazuje po 15 mesiacoch fungovania, tak zatiaľ plne postačujú," poznamenal. Rovnako sa zavŕšil proces optimalizácie počtu zamestnancov, v roku 1993 ich bolo 254, minulý rok iba 156. Znížil sa počet vedúcich o 50 percent a zmenil sa pomer redaktorov a obslužných zložiek. "Tým, že sa zvýšili platy a stabilizovalo sa odmeňovanie, sme dokázali znížiť fluktuáciu až o 60 percent," pripomenul. Agentúra taktiež zrušila stratové produkty a zaviedla nové, ktorých princípom je minimálne nulová náročnosť. "To znamená, že náklady, ktoré na ne dávame, musia byť vykompenzované príjmami z nich alebo optimálny prípad byť ziskové," vysvetlil Rezník. Za mimoriadne dôležité považuje spustenie systému Autonomy, ktorý významne posunul vyhľadávanie a spracovávanie informácií pre klientov. "Ako prví na Slovensku sme uviedli videoservis, jeho štartovacia fáza prebiehala zhruba päť mesiacov. Denne dodávame v priemere 20 videospráv v piatich formátoch," pokračoval. V jeho rozvoji sa bude intenzívne pokračovať aj v budúcnosti, keďže podľa Rezníka pôjde na Slovensku o mimoriadne zaujímavý produkt v súvislosti s prechodom z analógového na digitálne vysielanie. K novinkám patrí zverejňovanie kompletných výsledkov nižších futbalových súťaží, nanovo spravená webová stránka a vlastná téma tasr, ktorú nepovažuje generálny riaditeľ za samoúčelnú. Ako priblížil, ide o produkt, ktorého cieľom je posunúť agentúru v istých segmentoch komunikácie z polohy dodávateľa polotovarov do polohy plnohodnotného média. Za jednu zo svojich priorít považuje agentúra zvýšenie vlastných príjmov a zníženie príspevku od štátu, čo by malo viesť k vyrovnanému rozpočtu. Taktiež bude podľa Rezníka plniť bezo zvyšku úlohy v súvislosti so zmenou zákona, na základe ktorého sa z príspevkovej organizácie stala verejnoprávnou. Rovnako uvedie 10 nových produktov, z nich tri sa už spustili. Ide o nemecký servis, školský servis a dnes začal fungovať business tasr, zameraný na ekonomickú klientelu. Generálna riaditeľka Sekcie médií, audiovízie a autorského práva ministerstva kultúry Nataša Slavíková ocenila pokračujúce zmeny v agentúre, a to, že kultivuje spravodajské prostredie. "Robíte inteligentnú žurnalistiku, ktorá na Slovensku chýba," vyzdvihla. Zákon o TASR považuje za historickú zmenu a precedens v SR, keďže sa v ňom hovorí iba o päťčlennej Správnej rade. "Zlúčila sa dozorná rada so správnou, čo sa robilo s cieľom zefektívnenia jej práce," podotkla s tým, že rada je profesionalizovaná. Tento fakt vyzdvihol tiež Rezník, ktorý pripomenul, že jej členmi sú profesionáli z oblastí, ktoré súvisia s hlavnou činnosťou TASR. Jedného z nich si zvolili samotní zamestnanci. "Ak sa tento model osvedčí, tak je veľký predpoklad, že sa na jeho základe budú do istej miery a po istom čase profesionalizovať aj rady ostatných verejnoprávnych médií. Čo bude viesť k tomu, že sa skvalitní ich finálny produkt," domnieva sa. Podľa Slavíkovej zákon ustanovil to, čo sa v TASR už dialo. "Málokedy sa stáva to, že príde k rekonštrukcii a obnove organizácie tak dynamicky ešte predtým, ako vstúpi zákon do platnosti," reagovala s tým, že nový právny predpis priniesol zásadné zmeny. "Dnešný odpočet poukázal na viacero veľmi pozitívnych trendov, ktoré ak budú pokračovať, tak budú veľkým prínosom do rozvoja celej žurnalistiky na Slovensku," podotkla. Vyjadrila presvedčenie, že TASR by prostredníctvom svojho školského servisu mohla byť východiskom k podpore na zvyšovanie mediálnej gramotnosti na Slovensku. "Viem si predstaviť, že by bolo lídrom v oblasti mediálnej výchovy," uzavrela.
Copyright © TASR 2009

TA 3 NEWS

TA 3 NEWS
Televízia TA3 sa aj tento rok bude vo vysielaní mimoriadne venovať veľkonočným sviatkom. Najvýznamnejšie kresťanské sviatky budú rezonovať v reportážach z rôznych regiónov Slovenska, ale najmä prostredníctvom priamych prenosov omší a bohoslužieb. Na Veľký piatok 10. apríla spravodajská televízia odvysiela o 17:30 hod. naživo Evanjelické služby božie a vo večerných hodinách po 21:15 namiesto dokumentu priamy prenos Krížovej cesty z Ríma. Prenos bude naživo v štúdiu komentovať katolícky kňaz a salezián Jozef Žembera. Veľkonočná nedeľa bude rovnako vo vysielaní TA3 patriť religióznej stránke sviatkov. Televízia TA3 naživo o 10:30 odvysiela slávnostnú omšu z Katedrály Sv. Martina v Bratislave a po jej skončení na poludnie naživo z Vatikánu požehnanie mestu a svetu Urbi et Orbi. Živé vysielanie bude v štúdiu komentovať katolícky kňaz a misionár Marek Vaňuš. V čase veľkonočných sviatkov televízia TA3 nebude vysielať relácie V politike, Téma dňa a niektoré ďalšie publicistické formáty.

STV NEWS

STV NEWS
Pri zostavovaní programu Slovenskej televízie počas nadchádzajúcich veľkonočných sviatkov a veľkonočných prázdnin (od 9.4. do 14.4.2009) vychádzala z kultúrneho a historického povedomia, folklórneho tradicionalizmu Slovenska, náboženského cítenia väčšiny obyvateľstva a mravných hodnôt. Novinkou vo vysielaní budú hlásateľské vstupy, ktorú oätovne po rokoch zaviedla a nasadila už počas vianočných sviatkov. Tentoraz nás budú programom sprevádzať na Veľký piatok Ľubomír Bajaník, v sobotu Alena Heribanová, na Veľkonočnú nedeľu Katarína Brychtová a počas Veľkonočného pondelka sa o sprievodné aj veselé slová postará Andrej Bičan.
Vyberáme z ponuky Jednotky: 1. Ráno reprezentuje blok animovaných rozprávok, na ktoré nadväzuje hraný rozprávkový seriál. Vysielanie určené deťom uzatvára hraná rozprávka („Snehová kráľovná 1, 2„, „Zlatý chlieb„). 2. Napoludnie vysiela STV priamy prenos veľkonočného požehnania z Vatikánu „Urbi et orbi„. 3. Popoludnie je venované biblickej sérii „Ježiš Nazaretský„, ktorá tematicky podporuje význam veľkonočných sviatkov. 4. Šesťdielnu historicko-dobrodružnú minisériu „Čierny šíp„ odporúča STV najmä mladšiemu divákovi. 5. Podvečer vo všetkých dňoch dominuje miniséria „Anna zo Zeleného domu„. 6. V hlavnom večernom programe ponecháva STV divácky obľúbené tituly, ako „Capri„ a „Pošta pre teba„, na druhej strane však prináša programovú ponuku so sviatočným obsahom. V stredu a vo štvrtok sa začína židovský sviatok Pesach, preto do vysielania zaraďuje STV dvojdielny film „Mojžiš„. V piatok a v sobotu dominuje premiéra dvojdielneho filmu „Klára a František„ o sv. Františkovi z Assisi. V nedeľu prinesie STV romantickú komédiu „Denník princeznej„ a komédiu „Pán Magor„. Odľahčenejšia je aj ponuka na Veľkonočný pondelok (romantická komédia „Notting Hill„). Hlavný večer program v pondelok a utorok uzatvára dvojdielny historický film „Spartakus„.
Vyberáme z ponuky Dvojky: Vysielanie začne STV príhovorom „Sviatočné slovo„ a dokumentom „Židia – história jedného národa„, venovanom Pesachu. Počas sviatkov diváci uvidia príhovory predstaviteľov cirkví – gréckokatolíckej, evanjelickej augsburského vyznania a katolíckej. Už tradične odvysiela STV priame prenosy z bohoslužieb – od pašiových Služieb božích v Lučenci cez Krížovú cestu v rímskom Koloseu až po veľkonočnú omšu na Veľkonočnú nedeľu z Košíc. V ponuke Dvojky nebudú chýbať cyklické relácie, ktoré reflektujú duchovný charakter sviatkov - „Orientácie„, „Cesty nádeje„, „Poltón„, „Família„, „Anjeli strážni„, ale aj beseda pre mladých „5 minút po dvanástej„. Tradičné miesto budú mať relácie s folklórnou tematikou – „Kapura„, záznamy z folklórnych festivalov – jarné zvyky a tance, napr. „Hore Hronom jar ide„ a ďalšie. Sviatočný charakter vysielania doplnia zaujímavé akvizičné dokumentárne série a filmy – napr. „Slnečný cirkus„, dokumenty o umení a histórii – „Sila umenia„, „Veľké kultúrne objavy„, „Rímske impérium„. Pre našich najmenších divákov má STV pripravené krásne rozprávky, ako napr. „Drotári„, „Veľká noc s Bonifácom„, Zlatý hlas„, tiež vystúpenia detských folklórnych súborov. V období veľkonočných sviatkov bude vrcholiť Hokejová Slovnaft extraliga. Aj napriek tomu, že šport má svoju dominantnú pozíciu na Trojke, divácke očakávania ešte v tomto čase optimálne naplní práve na druhom programe STV.
Vyberáme z ponuky Trojky: Priaznivcom športu ponúkneme alternatívu v podobe priamych prenosov z najpopulárnejších športových odvetví: futbalu a hokeja, ktoré obohatíme o prenosy z európskeho šampionátu vzpieračov. Futbalová ponuka obsahuje okrem najvyššej domácej súťaže aj prenosy z anglickej Premier league, hokejová ponuka okrem tradičného nočného NHL bude diváka lákať prípravnými zápasmi slovenskej reprezentácie pred MS. Viac spoločensko-súťažné - ako športové - zameranie bude mať program na Veľkonočný pondelkový večer. Na obrazovky prinesie STV reprízu majstrovstiev Slovenska v štandardných tancoch. Toto obdobie už bude súčasťou 17-hodinového vysielania denne, ktoré na Trojke spúšťa STV od 1. apríla: doplnkové vysielanie, ktoré nastupuje po ukončení posledného nočného programu, sa skončí o 7.00 h nasledujúceho dňa. Prestane sa tak vysielať Živá panoráma.

8. 4. 2009

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Špičkoví poľskí umelci a iné prominentné osobnosti vyzvali v otvorenom liste na stránkach denníka Gazeta Wyborcza na bojkot verejnoprávnej televízie TVP. Vyjadrili tak svoje odmietavé stanovisko k osobnosti Piotra Farfala, ktorý riadi toto elektronické médium a jeho meno sa v minulosti politicky spájalo s krajnou pravicou. Výzvu podpísali okrem iných oscarový filmový režisér Andrzej Wajda, jeho profesijná kolegyňa Agnieszka Hollandová, či líder povstalcov z varšavského geta Marek Edelman. Signatári vyzvali Poliakov, aby 3. mája na Deň ústavy nesledovali TVP, pričom dúfajú, že ich akcia iniciuje kroky politikov a ďalších zodpovedných v záujme očistenia verejnoprávnej televízie od "antisemitizmu, xenofóbie a rasizmu". Šéf TVP Piotr Farfal bol podľa informácií poľských médií až donedávna členom ultranacionalistického katolíckeho hnutia Všepoľská mládež a je úzko spájaný s podobne orientovanou Ligou poľských rodín (LPR). Vláde poľského premiéra Donalda Tuska sa doteraz nepodarilo presadiť novelu mediálneho zákona, ktorá by umožnila personálne zmeny v grémiách zodpovedných za verejnoprávne médiá. Farfal je terčom kritiky, pretože podľa odporcov zneužíva svoje postavenie na realizáciu politických cieľov Ligy poľských rodín. O návrhu mediálneho zákona, na ktorom sa v polovici marca dohodli obe poľské vládnuce strany s opozičným Zväzom demokratickej ľavice, budú poslanci hlasovať v apríli.

Copyright © TASR 2009

Americko-iránsku novinárku Roxanu Saberiovú, ktorú od januára zadržiavajú v teheránskej väznici Evin, obvinili zo špionáže. V stredu o tom informoval zástupca iránskeho hlavného prokurátora Hassan Haddád s tým, že jej prípad už odovzdali iránskemu revolučnému súdu. Saberiová, ktorá má americké aj iránske občianstvo, podľa prokuratúry vykonávala špionážnu činnosť pod zámienkou, že je novinárka. Irán proti nej vzniesol obvinenia napriek výzvam najvyšších predstaviteľov USA na jej prepustenie. Tridsaťjedenročnú Saberiovú pôvodne zatkli za kupovanie alkoholu, čo je v Iráne zakázané. V marci iránske ministerstvo zahraničia vyhlásilo, že jej preukaz totožnosti zrušili v roku 2006 a že novinárka odvtedy pracovala v krajine nelegálne. Haddád dnes povedal, že Saberiová prišla do Iránu ako iránska občianka s iránskym pasom a preukazom totožnosti. "Ak má aj iné občianstvo, nevieme o tom a na jej prípad to nebude mať vplyv," vyhlásil. V USA narodená Saberiová pracovala ako nezávislá reportérka pre viacero rozhlasových a televíznych staníc vrátane BBC a Fox News a v Iráne žila asi šesť rokov. Jej rodičia pricestovali v nedeľu do Teheránu, kde podľa vlastných slov zostanú až do vyriešenia jej prípadu. V Iráne môže za špionáž hroziť až trest smrti. Irán údajne okrem Saberiovej zadržiava ďalších dvoch amerických občanov. Študentku Eshu Momeniovú zatkli v októbri minulého roku a obvinili ju z činnosti ohrozujúcej národnú bezpečnosť. V novembri ju prepustili na kauciu, no nesmie opustiť Irán. Bývalý agent FBI Robert Levinson zmizol počas pobytu na iránskom ostrove Kíš.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Spoločnosť MasterCard podpísala zmluvu o predĺžení sponzorského partnerstva Ligy majstrov UEFA na ďalšie tri roky, teda do sezóny 2012. „Sponzorstvo je základným kameňom globálnej marketingovej stratégie spoločnosti MasterCard a teší nás, že sa budeme na Lige majstrov UEFA podieľať aj naďalej. Na tejto platforme plánujeme vytvárať hodnotu pre akcionárov tak, že pre našich zákazníkov z radu finančných inštitúcií aj obchodníkov vytvoríme exkluzívne príležitosti k rozvoju podnikania. Zároveň budeme posilňovať sympatie k značke MasterCard a majiteľom kariet MasterCard ponúkneme zážitky na nezaplatenie,“ uviedol Javier Perez, prezident spoločnosti MasterCard Europe. Spoločnosť MasterCard Worldwide oznámila, že zostane oficiálnym partnerom Ligy majstrov UEFA vo futbale až do sezóny 2012 a Superpohára UEFA na roky 2009, 2010 a 2011. Trojročná zmluva vyprší na konci futbalovej sezóny 2011/12 a vďaka nej bude môcť spoločnosť MasterCard ťažiť zo sponzorstva formou produktovej kategórie exkluzívnych ‚platobných systémov‘. Spoločnosť MasterCard sa stala štvrtým oficiálnym partnerom UEFA pre sezóny 2009 – 2012 spoločne so značkami Heineken, Sony a UniCredit.

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS
Rozhlasová rada Slovenského rozhlasu (SRo) dnes neschválila vyhodnotenie programovej služby za rok 2008. Materiál pripravovali jej štyria členovia. Ich hodnotenia sumarizoval Peter Juščák, ktorý ich však neuviedol v plnom znení. Rozhlasová rada preto skonštatovala, že materiál je nevyvážený. Šéf Rozhlasovej rady SRo Igor Gallo má nové vyhodnotenie predložiť na najbližšie zasadnutie, prepracuje ho spolu s prvým a druhým podpredsedom Michalom Dzurjaninom a Alexandrom Koreňom. Z trinástich členov rady podporili takéto uznesenie ôsmi, dvaja boli proti a jeden sa zdržal. Diskusiu o vyhodnotení programovej službu za rok 2008 sprevádzala ostrá výmena názorov. Členka pracovnej skupiny Eva Jaššová napadla objektivitu materiálu. Ostro vystúpila voči kolegovi Juščákovi, ktorý zostavoval jej konečný text. Povedala mu, že jej hodnotenie cenzuroval. Juščák to označil za komické. Nedostatky vnímal v materiáli aj Dzurjanin a ďalší členovia rady. Vyhodnotenie programovej služby za predchádzajúci rok musí Rozhlasová rada SRo schváliť do konca apríla. Spolu s účtovnou závierkou, ktorú dnes členovia Rozhlasovej rady SRo schválili, je totiž súčasťou výročnej správy. Manažment rozhlasu ju musí predložiť poslancom parlamentu do konca apríla. Vyhodnoteniu programovej služby sa preto budú musieť venovať členovia Rozhlasovej rady SRo opäť, presný dátum rokovania nie je známy. Rozhlasová rada podľa riaditeľky Slovenského rozhlasu (SRo) Miroslavy Zemkovej nemá byť zložená z 15 riaditeľov, ktorí chcú riadiť jeho vysielanie. Riaditeľka to povedala agentúre SITA po tom, čo ju rada zaviazala, aby neodkladne prijala opatrenia, ktoré zastavia morálny a umelecký rozklad Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu. V minulosti i dnes zopakovala, že organizačné zmeny, ako je napríklad zníženie počtu členov orchestra, sú opodstatnené. Zmeny, s ktorými v orchestri začali začiatkom roka 2007, sú logické a kritika členov rady je subjektívna, tvrdila Zemková. Podľa uznesenia, ktoré dnes rada prijala, stratu prestížneho postavenia orchestra zapríčinil práve súčasný manažment, a to svojimi rozhodnutiami, uviedol prvý podpredseda rady Michal Dzurjanin. Tvrdil, že manažment pri orchestri rezignoval na svoju kontrolnú činnosť. Oponoval mu dirigent orchestra Mário Košík a programový riaditeľ Ľuboš Machaj. Podľa Košíka by mali kvalitu orchestra posudzovať skôr odborníci, skladatelia a dirigenti. Podľa Machaja je orchester stále kvalitné teleso. Zemková nepovedala, či bude požiadavky rady rešpektovať. Upozornila, že orchester je súčasťou rozhlasu. Počet hudobníkov sa prispôsobuje dramaturgickým potrebám rozhlasu, pre ktorý orchester robí nahrávky. Väčšina členov rady dnes kritizovala správu o činnosti orchestra. „Ak si zatvárame oči pred dnešnou situáciou, môžeme vytvoriť veľký precedens do budúcnosti,“ povedal Vladimír Valovič. „Teleso nemá potrebnú stabilitu, hráči sa tam striedajú ako na kolotoči,“ reagoval Dzurjanin. Symfonický orchester SRo mal pred zmenami v roku 2007 približne 90 členov, teraz ich je 62. Košík predpokladá, že do konca apríla by ich počet mal vzrásť na 68. Väčšina členov orchestra tu pracuje na polovičné pracovné úväzky, štvrtinové má sedem hudobníkov.

© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

A RADA STV nič nevie

A RADA STV nič nevie
Slovenská televízia (STV) vyvrátila podozrenia, že pod jej súčasným vedením nie je finančne všetko v poriadku. Novinárom to dnes povedal jej riaditeľ Štefan Nižňanský, ktorý spolu so zástupcami manažmentu a advokátskych kancelárií predstavil závery forenzného auditu. Vedenie ho iniciovalo vlani po spochybneniach, ktoré vznikli na zasadnutiach Rady STV, medializovaných obvineniach bývalého predsedu Rady STV Bohumíra Bobockého a tvrdení bývalých členiek manažmentu Petronely Kolevskej a Eleny Šrámkovej. Audit, ktorý sa začal v polovici decembra, nezistil také skutočnosti, ktoré by mali za následok podozrenie z páchania trestnej činnosti alebo by naplnili skutkovú podstatu niektorého alebo viacerých trestných činov, upozornil novinárov Miroslav Vilím z advokátskej kancelárie Vilím&Zuberec, ktorá uskutočnila audit spolu s ďalšou audítorskou firmou ADP Audit, s. r. o. Audit sa mal pôvodne skončiť do konca januára. Vedenie televízie nechalo obom kanceláriám väčší priestor na jeho realizovanie, povedal právnik STV Lukáš Machala. Kolevská a Šrámková obvinili vedenie STV z nehospodárnosti vo vyjadreniach, ktoré poskytli médiám po tom, ako ich generálny riaditeľ STV 29. septembra odvolal z funkcií. Šrámková dostala okamžitú výpoveď, s bývalou programovou riaditeľkou STV Kolevskou sa vedenie televízie dohodlo na okamžitom odchode. Audit nezistil skutočnosti, ktoré by preukazovali vznik škody v STV a prípadne za ňu zodpovedné osoby, tvrdil Vilím. Obsah správy z forenzného auditu je dôverný, dohodli sa na tom obe strany. Nižňanský nepripúšťa, že by dal súhlas na jeho odtajnenie. Audit stál takmer 30-tisíc eur. Vyplývajú z neho aj rôzne odporúčania, ktoré má televízia zaviesť do svojej činnosti a procesov. Podľa Machalu ide napríklad o stransparentnenie verejného obstarávania, zlepšenie vnútorných postupov a identifikáciu transakcií z hľadiska ich rizikovosti. Bližšie obsah nekonkretizoval. Bývalé členky manažmentu televízie pri odchode zdôraznili najmä problémy pri výrobe dabingu, v nákupe zahraničných licenčných formátov a zadávaní pre STV finančne nevýhodnej výroby do externého prostredia. Nižňanský novinárom povedal, že žiadna kauza dabing neexistuje. Forenzný audit nasledoval po poslaneckom prieskume v televízii. Ten zástupcovia parlamentného mediálneho výboru ukončili s konštatovaním, že sa nič o hospodárnosti či nehospodárnosti nedozvedeli. Faktom podľa viacerých bolo najmä to, že televízia je podfinancovaná. Opoziční poslanci navrhovali kontrolu televízie Najvyšším kontrolným úradom. Tá je v súčasnosti v televízii.

© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Televízia LUX ponúkne počas veľkonočných sviatkov významný počet priamych prenosov veľkonočných bohoslužieb a obradov z centra Vatikánu, ako aj dokumentárne, hrané filmy a rozprávky. Televízia LUX ponúkne počas veľkonočných sviatkov významný počet priamych prenosov veľkonočných bohoslužieb a obradov z centra Vatikánu, ako aj dokumentárne, hrané filmy a rozprávky. Divákom prinesie televízia všetky dôležité udalosti naživo, počnúc svätou omšou na Kvetnú nedeľu, cez obrady Zeleného štvrtka, Veľkého piatka (súčasťou ktorých bude aj krížová cesta z rímskeho Kolosea), obrady Bielej soboty a vyvrcholením bude slávnostná svätá omša a požehnanie Urbi et Orbi pápežom Benediktom XVI. na Veľkonočnú nedeľu. Za hlavný cieľ veľkonočnej programovej štruktúry si televízia kladie vyzdvihnúť skutočný zmysel a odkaz Veľkej noci pre všetkých jej divákov. K tomuto cieľu budú smerovať aj veľkonočné Katechézy, ktoré budú tematicky zamerané na toto liturgické obdobie. Na Veľký piatok ponúkne TV LUX dokumentárne filmy Turínske plátno, Odvrátená tvár da Vinciho kódu o záhadách kresťanstva a cestopis výtvarným a sochárskym umením pod názvom Tvár Krista v umení. Na Veľkonočnú nedeľu prinesie TV LUX hraný film Don Bosco. Prvú časť životopisnej snímky o výnimočnom zakladateľovi rádu saleziánov odvysiela v nedeľu o 20:00 hod., druhú časť v rovnakom čase na Veľkonočný pondelok. Obidva dni spestrí vysielanie aj pôvodná slovenská hraná rozprávka Veľká noc s Bonifácom. Pre najmenších divákov pripravila Televízia LUX premiéry animovaných príbehov z Nového a zo Starého zákona: Posledná večera, Ježišov súd, Noc baránkova, Prechod cez Červené more a kreslený film Svätý František.

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS
1. *TELEVÍZNE NOVINY -Markíza- 5.4.2009 ; 2.Ordinácia v ružovej záhrade III. (15.) -Markíza -31.3.2009 ; 3.*Počasie- Markíza -5.4.2009 ; 4. Ordinácia v ružovej záhrade III. (16.)- Markíza -2.4.2009 ;5. *DNES -Markíza -30.3.2009; 6.*ŠPORT -TV JOJ -30.3.2009 ; 7.Aj múdry schybí -Markíza- 3.4.2009 ;8.*NOVINY TV JOJ -TV JOJ -5.4.2009 ; 9. *Športové noviny -Markíza- 5.4.2009 ;10.Pošta pre teba- Jednotka- 4.4.2009; 11. Ako som prežil -TV JOJ -5.4.2009 ; 12. Na telo -Prezidentské voľby 2009 -duel- Markíza- 1.4.2009 ;13. *Panelák- TV JOJ -30.3.2009; 14.SUSEDIA- Markíza -30.3.2009 ; 15.Pošta pre teba -návraty- Jednotka- 4.4.2009 ;16. Kutyil s.r.o. -TV JOJ -30.3.2009 ; 17.*NAJLEPŠIE POČASIE- TV JOJ- 30.3.2009; 18.Smiem prosiť ? -Markíza -5.4.2009 ; 19. PROMINENTI -Markíza- 5.4.2009 ; 20. Krása všedných dní- Jednotka -30.3.2009

Pozn. Pri reláciách opakujúcich sa každý deň (spravodajstvo, šport, sitcom a pod.) je uvedená relácia s najvyššou hodnotou ratingu za celý týždeň ; © Výskum programu STV

7. 4. 2009

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Americká televízia Fox News vyhodila Rogera Friedmana za zverejnenie recenzie snímky X-Men Origins: Wolverine spoločnosti 20th Century Fox. Napísal ju totiž na základe pirátskej kópie ešte nedokončeného filmu, ktorá sa minulý týždeň objavila na internete. "Zástupcovia Fox News a Roger Friedman sa dnes stretli a vzájomne sa dohodli, že okamžite ukončia spoluprácu. Fox News si váži 10-ročný prínos pána Friedmana k vybudovaniu stránky FoxNews.com a želá mu úspechy v jeho ďalšej práci. Pán Friedman ďakuje svojím kolegom za priateľstvo a podporu počas uplynulého desaťročia," uviedla v pondelok Fox News vo vyhlásení pre médiá. Friedmanov článok o Wolverinovi, ktorý zverejnil na internetovej stránke vo štvrtok, okamžite vyvolal vlnu nevôle ako "tichý súhlas s nelegálnym sťahovaním a recenzia kradnutého materiálu". Mimoriadne nepríjemné to bolo pre News Corp. - materskú spoločnosť Fox News a 20th Century Fox, pretože únik jedného z najočakávanejších filmov roka, ktorého americká premiéra je ohlásená na 1. mája, môže štúdiu v pokladniach kín spôsobiť straty niekoľko miliónov dolárov. Cez víkend sa však zdalo, že Friedman z problému vyviazne bez straty miesta. Zatiaľ čo News Corp. v sobotu vydali vyhlásenie, podľa ktorého Friedman skončil, nedeľňajšie stanovisko Fox News bolo vyhýbavé a incident označovalo za "vnútornú záležitosť, ktorú zatiaľ nie sme pripravení komentovať". Friedman zatiaľ na žiadosť o reakciu neodpovedal. Informácie zverejnila internetová stránka http://www.variety.com/.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Americká televízna stanica News 10 Now uviedla, že dostala list, v ktorom muž, ktorý v piatok v centre pre pomoc imigrantom v štáte New York zabil 13 ľudí a potom aj seba, útok predpovedal. Pravosť listu zatiaľ nebolo možné overiť. List s dátumom 18. marca, odoslaný v piatok, pošta doručila do sídla televízie v meste Syracuse. V rovnaký deň prišiel vrah, Jiverly Wong, do budovy imigračného centra v meste Binghamton a začal strieľať. Zastrelil 13 ľudí, ďalších 26 zranil a potom obrátil zbraň na seba a zastrelil sa. V liste sa okrem iného píše: "Som Jiverly Wong a strieľam ľudí." Pisateľ tvrdil, že ho prenasledovala polícia. K listu boli priložené aj fotografie Wonga so zbraňami a jeho vodičský preukaz. Televízna stanica odovzdala list polícii. Medzi 13 obeťami piatkovej streľby boli dve občianky USA a ľudia zo siedmich ďalších krajín. Najviac obetí - štyri- boli Číňania vo veku od 22 do 54 rokov, uviedol dnes vo svojom internetovom vydaní denník Binghamton Press and Sun-Bulletin. O totožnosti obetí informovali predstavitelia mesta Binghamton. Americké občianske združenie (ACA) poskytuje pomoc utečencom a imigrantom a pripravuje ich na získanie občianstva Spojených štátov. Medzi obeťami vraha, ktorý bol imigrantom z Vietnamu, bol aj manželský pár z Haiti, po ktorom zostal 12-ročný syn a šesťročná dcéra. Ďalšie obete pochádzali z Vietnamu, Iraku, Filipín, Pakistanu a Brazílie. Jednou zo zastrelených Američanov bola Roberta Kingová, učiteľka angličtiny, na hodine ktorej k streľbe došlo, a recepčná Maria Zobniwová. Štyria ďalší zamestnanci centra streľbu prežili so zraneniami. Imigranti, uchádzajúci sa o občianstvo USA, musia absolvovať test z angličtiny a občianskych povinností, a prvým krokom je naučiť sa jazyk.

Sikhský novinár hodil dnes topánku na indického ministra vnútra Palaniappana Čidambaramu počas tlačovej konferencie v Naí Dillí. Reportéra nazlostila ministrova odpoveď na otázku o nepokojoch v roku 1984, pri ktorých zahynuli stovky sikhov. Topánka tesne minula Čidambaramu, ktorý sa stihol uhnúť. Po útoku sa zasmial a požiadal bezpečnostnú službu, aby vyviedla novinára von z miestnosti. Zatiaľ nie je známe, či polícia muža zatkla. "Prosím vyveďte ho, jemne, jemne, jemne, nevadí, prosím upokojte sa," vyhlásil politik, keď na tlačovke vznikol rozruch. Čidambarama je po bývalom americkom prezidentovi Georgeovi W. Bushovi a čínskom premiérovi Wen Ťia-paovi ďalším politikom, ktorý sa stal terčom topánkového útoku.
Iracký súd dnes znížil trest odňatia slobody z troch rokov na jeden rok pre irackého novinára Muntazara az-Zajdího, ktorý hodil topánky do bývalého amerického prezidenta Georgea W. Busha. Podľa hovorcu súdu dnešné rozhodnutie ovplyvnila skutočnosť, že žurnalista nespáchal v minulosti žiaden trestný čin. Az-Zajdího odsúdili v marci na tri roky väzenia v rýchlom súdnom procese. Novinár vyhlásil, že sa necíti vinný a že jeho čin bol "prirodzenou reakciou na okupáciu" Iraku zo strany USA. Novinár hodil topánky po Bushovi počas jeho poslednej návštevy Iraku vo funkcii prezidenta. Vďaka tomu sa z 30-ročného reportéra stal ľudový hrdina v celom arabskom svete, kde Busha zatracujú za inváziu do Iraku v roku 2003. Az-Zajdímu hrozilo 15 rokov väzenia.

Copyright © TASR 2009