DALITO!

4. 4. 2009

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Českí futbaloví priaznivci, ktorí sledovali kvalifikačný zápas MS 2010 proti Slovensku na TV Nova, museli prehltnúť hneď dve trpké pilulky. Tou prvou bola samotná prehra v dôležitom zápase, tou druhou bol oslavný tón slovenského komentátora Slavomíra Jurka, ktorý komentoval v rodnej slovenčine."Česi so Slovenskom prehrali 1:2. Slovenský komentátor jasal nadšením," všimol si český portál idnes.cz, ktorý sa celou kauzou rozsiahlo zaoberal vo štvrtok. Českým televíznym divákom sa nepáčilo česko-slovenské komentovanie, v rámci ktorého kraľoval expresivnejší Slovák Jurko a "domáceho" Tomáša Radotínského posunul do úzadia. Čechov však musel nahnevať najmä fakt, že komentátor neskryte fandil "svojmu" národnému tímu. "Televízia Nova sa opäť vysmiala celému národu, až to zaváňalo vlastizradou," citoval portál jedného z čitateľov denníka Sport.Nova však výber česko-slovenského komentovania obhajuje. "Nie je to nič nové. Nápad urobiť vzájomný zápas vo federálnom balení vznikol už pred dvoma rokmi, kedy sme odvysielali kvalifikačný zápas Česko - Slovensko," reagovala hovorkyňa Novy Michaela Fričová: "Prenos zápasu, v ktorom vtedy zvíťazilo Česko, zaznamenal mnoho pozitívnych reakcií. Zápas, v ktorom českí hráči slovenského súpera zdolajú, je českými fanúšikmi vnímaný o poznanie pozitívnejšie ako zápas, v ktorom sa im nedarí. A čo sa týka komentátorov, bola voľba jasná. Tomáš Radotínský aj Slavomír Jurko sú špičkami vo svojom obore a už niekoľko rokov úspešne komentujú na stanici Nova Sport."
V novom izraelskom kabinete sú dve ženy, ale niektorí Izraelčania by ich tam radšej nevideli. Tlačené médiá orientované na ultraortodoxných židovských čitateľov sa pohrali s inauguračnou fotografiou kabinetu tak, že z nej vymazali ministerky Limor Livnatovú a Sofu Landverovú. Ultraortodoxné tlačené médiá pokladajú za nemravné uverejniť fotografie žien. Denník Jated Neeman digitálne zmenil snímku a na miesta, kde sa predtým nachádzali ženy, presunul dvoch ministrov. Týždenník Šaa Tova jednoducho ženy "vystrihol" a túto fotografiu dnes zverejnil aj mainstreamový denník Maariv. Ak teda v Izraeli nechcú ženy vo vláde, pomôže im photoshop. Počas kampane pred parlamentnými voľbami plagáty zobrazujúce kandidátku Cipi Livniovú v ultraortodoxných štvrtiach zničili alebo počmárali.
Copyright © TASR 2009
Po pätnástich rokoch skončil v noci na piatok americký televízny seriál Pohotovosť. Dvojhodinové finálne na stanici NBC priviedlo pred kamery niekoľko aktérov z predchádzajúcich sérií. Georg Clooney, ktorý svojho času vďaka seriálu odštartoval hviezdnu hollywoodskou kariéru, sa však v poslednej časti neobjavil.Epizóda s poradovým číslom 328 a príznačným názvom A na koniec vyvrcholila tak, ako seriál odštartoval v septembri 1994: ďalší normálny deň na ambulancii chicagskej nemocnici, kde sa podarí niektoré životy zachrániť, iné zas nie. Divákom ponúkol súbežne niekoľko dramatických minipríbehov, vrátane umierajúcej rodičky, aj morálne ponaučenie o tom, že mládež nemá piť alkohol. Dejová línia sa symbolicky uzatvorila príchodom dcéry jedného z protagonistov prvých dielov, doktora Marka Greena, ktorá sa ako čerstvá lekárka nadchne pre prácu na pohotovosti. „Je zvláštne to hovoriť, ale naozaj už nastal čas aby to skončilo,“ povedal nedávno denníku The New York Times výkonný producent Pohotovosti John Wells. „Seriál končí v čase, keď sme na neho všetci stále veľmi hrdí.“S týmto názorom súhlasia aj kritici, ktorí pripomínajú, že za 15 rokov sa situácia v televíznej zábave výrazne zmenila. Veľké súťažné programy a reality show, ktoré dnes konkurujú dramatickým seriálom boli v plienkach, programy nebolo možné sledovať na internete ani si ich sťahovať do prehrávačov alebo zakúpiť si ich na DVD.Priemerné rodina mala doma 41 televíznych kanálov, zatiaľ čo dnes ich má cez 120. Káblové spoločnosti, ktoré v minulosti skôr opakovali programy televíznych staníc, dnes produkujú vlastné úspešné seriály. Výroba dramatických programov je náročnejšia a drahšia než rôzne reality show, na ktoré sa lepí reklama, pretože oslovujú mládež, pre inzerentov zaujímavejšie publikum. Na postupný pokles sledovanosti doplatila nakoniec aj Pohotovosť. V čase najväčšej slávy, keď v ňom doktora Douga Rossa stvárňoval Clooney, si štvrtkové epizódy nenechalo ujsť cez 30 miliónov divákov. Predposledná časť minulý týždeň napriek tomu prilákala k obrazovkám 10,4 milióna Američanov. Zo všetkých program v tom čas vysielaných v amerických televíziách tak skončil na 20. mieste.Zmenilo sa aj postavenie televízie NBC, ktorá v čase štartu Pohotovosti bola kráľovnou televíznej zábavy a inzerenti platili vysoké sumy za možnosť osloviť jej veľké a oddané publikum. Dnes sa NBC podľa sledovanosti ocitá v poradí televíznych sietí na štvrtom mieste a snaží sa nájsť si medzi nimi svoje pevné miesto.V sezóne 1994 – 1995, keď ponúkala spoločnosť NBC najmenej sedem seriálov, vrátane trháku ako Priatelia alebo Zákon a poriadok, ju v priemer sledovalo v hlavnom vysielacom čase 16,5 milióna ľudí, zatiaľ čo dnes to nie je ani polovica. Je potrebné povedať, že podobný osud postihol však aj ďalšie televízne spoločnosti. K zastaveniu prepadu záujmu divákov o Pohotovosť nepomohol v roku 2000 ani krátky návrat Georga Clooneyho. V seriáli sa objavil ešte tesne pred jeho záverom tento rok v marci, keď k obrazovkám prilákal takmer o štvrtinu viac Američanov než v prípade predchádzajúcich dielov. Epizódu videlo 10,7 milióna divákov, najviac za uplynulé dva roky.Posledná časť obohatila televízna spoločnosť NBC hodinovým exkurzom do minulosti Pohotovosti, vrátane rozhovorov a spomienok tvorcov, poslúžila aj ako príležitosť k propagácii nového seriálu. Od nasledujúceho štvrtka totiž Pohotovosť nahradí seriálom Southland, ktorý prinesie príbehy z dramatického a akčného prostredia losangelskej polície.
Copyright © ČTK 2009

STV NEWS

STV NEWS
Pri príležitosti slávenia Kvetnej nedele 5. apríla 2009, ktorou si kresťania pripomínajú slávnostný vstup Ježiša Krista do Jeruzalema, a ktorá otvára Veľký týždeň spojený s dramatickými udalosťami Ježišových posledných dní, pripravila Dvojka Slovenskej televízie: - dokument s názvom Akcia „Vír" (1. časť) o 9:00 hod. pojednávajúci o celoštátnom zásahu Štátnej bezpečnosti proti tajným domom a bytom františkánov na Kvetnú nedeľu roku 1983, pri ktorom ŠTB zaistila tajne vysvätených kňazov, rehoľných bratov a sestry. Boli obvinení z marenia dozoru nad cirkvami a náboženskými spoločnosťami podľa § 178 vtedajšieho Trestného zákona. - Sviatočné slovo o 9:25 hod., v ktorom sa divákom prihovorí Mons. Jozef Haľko na tému: „Hosanna synovi Dávidovmu". - priamy prenos Slávnostnej svätej omše z Námestia sv. Petra v Ríme o 9:30 hod. za účasti pápeža Benedikta XVI. s palmovou procesiou, ktorá je spomienkou na vstup Ježiša Krista do Jeruzalema pred jeho umučením. Súčasťou liturgie sú pašie - rozprávanie o zajatí, mučení a smrti Pána Ježiša. Priamy prenos komentuje HELic. Dušan Kolenčík. - špeciálne vydanie magazínu Orientácie o 14:00 hod., v ktorom sa Jozef kardinál Tomko zamýšľa nad udalosťami Kvetnej nedele, Zeleného štvrtka a Veľkého piatka a odkrývaním paralelných situácií vlastnej Veľkej noci aktualizuje jej posolstvo pre súčasnosť.

Sobotné kávy a nedeľné rezne

Sobotné kávy a nedeľné rezne
Prvé informácie o druhom kole prezidentských volieb prinesie Slovenská televízia v sobotu 4. apríla vo svojej večernej spravodajskej relácii Správy STV o 19.30 hod. Z volebného štúdia sa divákom na Jednotke prihlási o 21.50 hod. Pozvanie moderátora Radovana Slobodníka prisľúbili atraktívni hostia, exprezidenti SR Michal Kováč a Rudolf Schuster. Voľby hlavy štátu budú v štúdiu komentovať aj politológovia Marcela Gbúrová a Peter Horváth a sociologička Zuzana Kusá. Po uzavretí volebných miestností v pravidelných živých vstupoch priblížia redaktori atmosféru v štáboch oboch prezidentských kandidátov. V nedeľu 5. apríla odvysiela priamy prenos z tlačovej besedy Ústrednej volebnej komisie, ktorá vyhlási oficiálne výsledky prezidentských volieb. S moderátorom Vladom Vondrákom bude v štúdiu politológ Rastislav Tóth. Prezidentským voľbám venuje v nedeľu aj diskusnú reláciu „O 5 minút 12," do ktorej pozvali Ivetu Radičovú a Ivana Gašparoviča. Na otázky moderátora Radovana Slobodníka budú odpovedať aj podpredseda Smeru-SD Marek Maďarič a podpredseda SDKÚ-DS Milan Hort. Volebný víkend ukončí reláciou Reportéri na Jednotke v nedeľu o 22:25 hod. V aktuálnej publicistike zmapuje atmosféru predvolebnej kampane pre druhým kolom volieb prezidenta v slovenských mestách, ale aj počas televízneho duelu. Reportáž zachytáva očakávania kandidátov počas moratória a konfrontuje ich názory krátko po voľbách.
Prezidentským voľbám venujeme aj diskusnú reláciu „O 5 minút 12," ktorú odvysielame na Jednotke v nedeľu 5. apríla 2009 o 11:55 hod. Do štúdia sme pozvali oboch kandidátov, ktorí postúpili do druhého kola volieb prezidenta SR - Ivana Gašparoviča a Ivetu Radičovú. Téme prezidentských volieb sa budeme venovať aj v druhej časti relácie, v ktorej budú diskutovať minister kultúry Marek Maďarič (podpredseda Smeru-SD) a podpredseda NR SR Milan Hort (podpredseda SDKÚ-DS). V diskusii sa vrátia k predvolebnej kampani a reč bude aj o spolupráci s budúcou hlavou štátu. Reláciu bude moderovať Radovan Slobodník.
Hosťami relácie Na telo v nedeľu 5. apríla 2009 o 13.00 budú predseda SMK Pál Csáky a poslanec NR SR Boris Zala (Smer-SD). Témou sú prezidentské voľby
Téma prezidentských volieb bude vo vysielaní televízie TA3 rezonovať celý víkend. Okrem sobotného volebného štúdia od 21:45 hod., v súvislosti s ktorým TA3 mimoriadne predĺži vysielanie aj po polnoci, spravodajská televízia bude venovať priestor voľbám aj počas nasledujúceho víkendového dňa. Nedeľné štúdio venované výsledkom prezidentských volieb s moderátormi Norou Gubkovou a Richardom Dírerom sa začne už o 7:30 hod. a prinesie analytický pohľad na výsledky, reakcie oboch kandidátov a ďalšie aktuálne informácie. Výsledkom druhého kola prezidentských volieb sa bude venovať aj večerná diskusná relácia V politike, ktorú TA3 odvysiela dňa 5. 4. 2009 o 19:55 hod. Moderátorka Ľuba Oravová bude s pozvanými hosťami hovoriť o očakávaniach politických strán od zvoleného prezidenta, politických dôsledkoch volieb a koalično-opozičných vzťahoch. Diskutovať budú člen predsedníctva Smeru-SD Boris Zala, podpredseda SDKÚ-DS Pavol Kubovič, predseda SNS Ján Slota a predseda SMK Pál Csáky.

3. 4. 2009

Cena je jasná- 600 miliónov

Cena je jasná- 600 miliónov
Taliansky premiér Silvio Berlusconi sa už čoskoro prihovorí Slovákom v Slovenskej televízii (STV), aby prehĺbil ich dôveru k schopnosti vlády prekonať hospodársku krízu, potvrdila dnes agentúre SITA hovorkyňa predsedu vlády Silvia Glendová. „Predseda vlády SR Robert Fico potvrdzuje zámer vystúpiť spoločne s talianskym partnerom Silviom Berlusconim v televízii, na čom sa obaja premiéri už dohodli. Predpokladáme, že k tomu dôjde v najbližšom čase,“ uviedla. STV však o pripravovanom vystúpení nevie. Jej hovorkyňa Želmíra Habánová o tom počula len z médií, Úrad vlády ich neoslovil. Na spoločnom príhovore k občanom sa premiéri dohodli na rokovaní v Ríme 12. marca ako na jednom z opatrení na nápravu zlého vplyvu médií, umelo prehlbujúcich krízu. „Táto dohoda vznikla pri diskusii oboch predstaviteľov o obavách z umelého prehlbovania globálnej hospodárskej krízy médiami. Cieľom je prehĺbiť dôveru občanov v naše možnosti spoločne prichádzať s opatreniami na zmiernenie dopadov krízy a postupné opätovné "naštartovanie" oživenia Hospodárstva,“ zdôraznila Glendová. Podľa nej vystúpenie Berlusconiho a Fica vo verejnoprávnej televízii nemá vytvoriť nerealistické očakávania, ale naopak, má prispieť k „vytvoreniu realistického pohľadu na hospodársku krízu a jej súvislosti“. Ako uvádza oficiálna informácia MZV SR z rokovania v Ríme, vystúpenie Berlusconiho, ktorého strana sa koncom marca spojila s pôvodne neofašistickou Národnou alianciou, má byť tiež súčasťou boja proti zneužitiu krízy na rast extrémizmu. „Prípadnej aktivizácii extrémistických síl v Európe je možné zabrániť intenzívnou masmediálnou kampaňou s cieľom posilniť dôveru občanov v hospodárske a finančné opatrenia prijímané na úrovni EÚ. Konkrétnym krokom na bilaterálnej úrovni by v tomto smere mohlo byť vystúpenie talianskeho premiéra S. Berlusconiho v priamom vysielaní STV s posolstvom pre občanov SR,“ píše sa v správe. Premiér Fico sa obáva o osud demokracie. „K prehlbovaniu neistoty prispievajú aj médiá, ktoré majú tendenciu dramatizovať najmä vízie najbližšieho vývoja. Aj z tohto dôvodu je mimoriadne dôležité nedopustiť zneužitie krízy proti demokracii,“ povedal v Ríme. Preto treba komunikovať s občanmi tak, aby ocenili kroky, ktoré robí Európska únia (EÚ) „a ktoré sa nepodnikajú nikde inde vo svete. Toto by malo byť zdrojom udržiavania dôvery v systém,“ zaznamenalo ministerstvo zahraničných vecí (MZV SR). © 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Voľby naše premilené

Voľby naše premilené
Verejnoprávna Slovenská televízia (STV) v stredu neodvysielala avizovanú reprízu záznamu zo slávnostného galavečera Slovenského paralympijského výboru k oceňovaniu najúspešnejších zdravotne postihnutých športovcov Slovenska za roky 2006 - 2008. Na oceňovaní, ktoré v pondelok 30. marca od 20:15 priniesla v priamom prenose Trojka a jeho repríza mala byť v stredu 1. apríla na Jednotke o 22:25, sa zúčastnila Iveta Radičová. Prísť na večer venovaný celosvetovým úspechom slovenských zdravotne postihnutých športovcov mal aj prezident SR Ivan Gašparovič. Na začiatku galavečera, ktorý sa konal 30. marca od 19:30 v novej budove Slovenského národného divadla, prezidentovu neúčasť ospravedlnil vedúci oddelenia pre styk s verejnosťou kancelárie prezidenta Dárius Rusnák. Rusnák zároveň prítomným hosťom a športovcom prečítal list od hlavy štátu. STV mala reprízu programu "Prišiel náš čas. Ocenenie paralympionikov" vysielať v stredu 1. apríla o 22:25, po skončení futbalového zápasu medzi ČR a SR. V tomto čase však divákom ponúkla Prípad pre Samanthu pôvodne zaradený do programu až na 00:35. Záznam odvysiela v pondelok 6. apríla. STV popiera, že by k zmene termínu vysielania reprízy oceňovania medailistov z paralympijských hier z roku 2006 v Turíne a 2008 v Pekingu pristúpila preto, že sa na ňom nezúčastnil Ivan Gašparovič. Prítomná však bola Iveta Radičová, ktorá odovzdala invalidný tanečný vozík malej adeptke tanečného športu telesne postihnutých Márii Gazdíkovej. "Išlo o štandardnú programovú zmenu, nič viac za tým nie je," uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa STV Želmíra Habánová a bližšie dôvod programovej zmeny nespresnila.
Dvom kandidátom na prezidenta venovali televízie pred druhým kolom volieb 49 minút, čo je viac pozornosti, ako dostali všetci siedmi pôvodní kandidáti pred prvým kolom volieb (45 minút). Vyplýva to z analýzy, ktorú urobilo MEMO 98 počas deviatich dní kampane od 22. marca do 30 marca. Vo všetkých televíziách získala viac času Iveta Radičová, avšak rozdiel medzi ňou a Ivanom Gašparovičom nebol veľmi výrazný. Úplne vyrovnaná bola prezentácia kandidátov v TV Markíza, v STV bol percentuálny pomer získaného času 54 % pre Radičovú oproti 46 % pre Gašparoviča. V TA3 bol pomer: 56 % Radičová, 44 % Gašparovič. Najvýraznejši bol rozdiel v TV Joj, kde Radičová získala 67 % času prezentácie kandidátov, Gašparovič 33 %. V súkromných televíziách o oboch kandidátoch prevažovali skôr kritické informácie, verejnoprávna STV im venovala viac pozitívnych informácií. Iveta Radičová mala v porovnaní s Ivanom Gašparovičom v televíziách viac priestoru na tzv. priamu reč. Podľa MEMO 98 to mohlo byť spôsobené aktívnym vystupovaním podporovateľov Gašparoviča, predovšetkým predstaviteľov vládnej SNS a Roberta Fica. V porovnaní s prvým kolom bol podľa analýzy Ivan Gašparovič menej prezentovaný ako úradujúci prezident a viac ako prezidentský kandidát. TA3 sa venovala téme volieb najviac, takmer 40 minút, kandidátov prezentovala 22 minút. STV venovala téme prezidentských volieb 25 minút, pričom obom kandidátom venovala spolu 11 a pol minúty. Podľa MEMO 98 sa dá pozitívne hodnotiť fakt, že verejnoprávna televízia priniesla v období pred druhým kolom volieb oveľa viac informácií o voľbách a kandidátoch v porovnaní s predchádzajúcim obdobím kampane, kedy bola STV veľmi pasívna pri predstavovaní kandidátov a voľby takmer úplne odignorovala. Markíza venovala téme prezidentských volieb pred druhým kolom 24 minút svojho spravodajského času, samotným kandidátom deväť minút. Najmenej informácií podľa analýzy MEMO 98 priniesla o voľbách a kandidátoch TV Joj, ktorá venovala téme volieb 12 minút, z toho šesť minút kandidátom. Celá analýza MEMO 98 je TU
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

" Keby Radičová požiadala o členstvo v Smere, neprijali by sme ju.”

Marek Maďarič

“ Denník Sme je evidentne bulletin pani Radičovej.”

Robert Fico

" Radičová nemôže byť prezidentkou, pretože nemá rada Slovensko a Slovákov." Anna Belousovová

" Ľudia, ktorí podporujú Radičovú, boli všetci proti zvrchovanosti Slovenska a vysmievajú sa slovenskému národu. Títo ľudia a Radičová majú reprezentovať Slovensko? Bola by to hanba pre Slovensko i Európu."

Ján Slota

" Za Radičovej financiami možno stojí Svetová banka, veľvyslanectvo USA, VÚB a nadácie. " Ján Slota

" Pani Radičová je podporovaná zvonku pánom Fideszom."

Pavol Paška

"Pod tie druhé inzeráty si autorstvo podpisujem ja. To určite. Ak chcete, tak ma za to ukrižujte. Ale ľuďom treba otvoriť oči."

Anna Belousovová

" Prídete do paláca s Durayom a Csákym a teraz čo? " Ivan Gašparovič

"Rakúski policajti urobili správnu prácu. Zastavili autobus, pretože si mysleli, že je tam veľa ľudí. Niektorí z cestujúcich nemali so sebou žiaden pas. Je nutné vziať si pas so sebou na výlet do krajiny, ktorá je v Schengene." Rudolf Gollia ,hovorca rakúskeho ministerstva vnútra

"Sme tu sami, tak to môžem povedať, že v tejto pozícii a v tomto čase som prakticky akoby členom, lebo môj neúspech bude neúspech Smeru a môj úspech bude úspech Smeru a samozrejme koalície". Ivan Gašparovič

"Tie básne Karadžiča sú veľmi kvalitné a celá redakcia za nimi v podstate stojí, pretože by bola škoda ich neukázať, respektíve neprezentovať slovenskému čitateľovi. "

Boris Brendza , šéfredaktor časopisu Dotyky

„Ja nie som rybár, ani vy nie ste rybár a keby som šiel s palicou medzi rybárov, tak by som bol akoby rybár.“

Ivan Gašparovič

" Buď budeme mať prezidenta, ktorý robí v záujme sponzorov kampane, alebo prezidenta, ktorého budeme môcť korigovať, alebo teda budeme môcť s ním hovoriť o tom, aby bol trebárs pracovitejší.“

Anna Belousovová

„Je zaujímavé v posledných mesiacoch, že médiá, predovšetkým novinári, pojali za svojich najlepších kamarátov osoby buď trestané, stíhané alebo právoplatne odsúdené a tí sú pre nich relevantnými zdrojmi informácií a tie používajú na svoje články. “

Robert Kaliňák

2. 4. 2009

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

To je TV !

To je TV !

STV NEWS

STV NEWS
Slovenská televízia začína spolupracovať s ďalšou svetoznámou televíznou sieťou, juhokórejskou TV ARIRANG. Po úspešnom odštartovaní spolupráce medzi Slovenskou televíziou a CNN World Report, je to už druhá televízna sieť vysielajúca v anglickom jazyku po celom svete, ktorej diváci sa budú môcť dozvedieť aktuálne informácie o dianí na Slovensku a recipročne sa Slováci dozvedia viac informácií o Kórei. Impulzom je Zmluva o spolupráci, ktorú generálny riaditeľ STV Štefan Nižňanský dnes na pôde Slovenskej televízie podpísal s predstaviteľmi TV ARIRANG. "Cieľom spolupráce je vzájomná výmena informácií o spôsobe života ľudí, prostredí a kultúrnych tradíciách, čo môže napomôcť k lepšiemu spoznávaniu sa a obohateniu našich národov," uviedol Štefan Nižňanský na stretnutí s kórejským predstaviteľmi. V prípade záujmu ponúkol TV ARIRANG výmenu programov a dokumentov Slovenskej televízie. Generálny riaditeľ Š. Nižňanský poďakoval tiež veľvyslancovi Juhokórejskej republiky za sprostredkovanie pobytu štábu STV v Kórei pri nakrúcaní reportáže o živote v tejto krajine. Tento dokument pod názvom "Haló, tu Kórea", odvysielame zajtra (v piatok 3. apríla) na Dvojke o 21:50 hod. Výkonný riaditeľ TV ARIRANG Choi Choong-Hoon rovnako ocenil vzájomnú spoluprácu. Uviedol, že doteraz televízia podpísala 39 medzinárodných dohôd o spolupráci. Vlani sa dohodli na kooperácii s Maďarskou televíziou a s Chorvátskou televíziou. Tento rok chcú rozšíriť spoluprácu aj s Poľskom. Význam vzájomného dohovoru so Slovenskou televíziou vidí najmä v sprostredkovaní vzájomných informácií a programov o spôsobe života Slovákov, našej krajine a kultúre. Medzinárodná televízna sieť ARIRANG vysiela 24 hodín, v 7 jazykoch, v 188 krajinách po celom svete. ARIRANG sa zameriava na spravodajstvo, dokumenty, vzdelávacie a detské programy, jazykové kurzy a informácie zo sveta šoubiznisu. ARIRANG momentálne vysiela na troch kanáloch: ARIRANG World, ARIRANG Korea a ARIRANG Arab s titulkami v arabčine, čínštine a španielčine a od minulého roku dokonca aj v ruskom, vietnamskom a indonézskom jazyku. Jej signál pokrýva väčšinu Európy, Severnú Ameriku, Áziu, Austráliu a oblasť Tichomoria. Podľa ich údajov ARIRANG sleduje okolo 63 mil. domácností. Kórea sa minulý rok stala ôsmym najväčším obchodným partnerom Slovenska, pričom objem bilaterálneho obchodu prekročil 3 miliardy USD. Momentálne na Slovensku pôsobí viac ako 60 kórejských spoločností, ktoré zamestnávajú vyše 450 Kórejčanov a 20.000 Slovákov. Spoločne sa podieľajú na tvorbe až 10 % HDP Slovenska. Napríklad produkcia Samsungu a Kia dosiahla za minulý rok 10 biliónov USD. Tieto fakty robia Slovensko zaujímavé aj pre juhokórejské médiá, vrátane Arirang TV.

Jar, čas žrebenia

Jar, čas žrebenia
Od 1.4. je namiesto Štefana Rakšányiho poverený vedením Útvaru krízového riadenia Marek Marhuľa .

SLOVAK MEDIA LAW NEWS

SLOVAK MEDIA LAW NEWS
Hoci je poslanec Národnej rady (NR) SR Daniel Lipšic (KDH) podpredsedom opozičnej strany, návrh novely zákona o reklame z dielne opozičných poslancov Tomáša Galbavého a Stanislava Janiša (obaja SDKÚ-DS) nepodporí. "Budem prekvapený, keď sem výrobcovia piva neprídu s prepravkami v čase, keď sa bude zákon schvaľovať," vyhlásil dnes na rokovaní Ústavnoprávneho výboru NR SR Lipšic, ktorý je presvedčený, že zákon nepomôže znížiť konzumáciu alkoholu maloletými a mladistvými, ale môže podporiť výrobcov a predajcov piva. Novela totiž počíta s úplným zákazom reklamy alkoholických nápojov s výnimkou piva vo vonkajšej reklame, v kinách, na reklamných predmetoch a prostredníctvom sponzoringu. Jej cieľom je dosiahnuť zákaz reklamy na alkohol na miestach, kde sa bežne pohybujú deti a mládež. "To, či bude alkohol na billboardoch, alebo nie, mládež od pitia alkoholu neodradí," myslí si Lipšic, ktorý zároveň nerozumie tomu, prečo by malo mať pivo výnimku. "Nemá to žiadne racionálne zdôvodnenie," dodal. Opoziční zákonodarcovia však za dôvod výnimky považujú skutočnosť, že spomínaný nápoj sa vyrába v niekoľkých stupňoch obsahu alkoholu, dokonca je aj pivo úplne bez alkoholu. "Navyše, ide o doslova ľudový nápoj, takže zákaz jeho reklamy nepovažujeme za možný a ani vhodný," vyhlasujú. Povolená má byť len reklama na miestach, kde sa predávajú alkoholické nápoje. Hoci Lipšic s návrhom novely nesúhlasí, legislatívna úprava oslovila poslankyňu ĽS-HZDS Katarínu Tóthovú. "Rozhodne podporím návrh, aj keď je opozičný, pretože je dobrý a nemôžem bojovať proti konzumácii alkoholu mladistvými a nepodporiť reklamu, keďže tá má svoje vplyvy na chovania a psychiky," uviedla poslankyňa. Lipšic jej však na margo tohto vyhlásenia odkázal, že vyslovením podpory novele vlastne podporuje vec, ktorá vyhovuje aj všetkým výrobcom piva. "Sú tým návrhom nadšení," poznamenal. Tóthová si však myslí, že aj takýto pokrok je lepší ako keby sa v danej záležitosti nedialo vôbec nič. O to, aby mládež do 18 rokov nemohla požívať alkoholické nápoje, ani iné návykové látky sa snaží aj samotná Tóthová s kolegyňou Ľudmilou Muškovou (ĽS-HZDS). Ich návrh novely zákona o ochrane pred zneužívaním alkoholických nápojov a o zriaďovaní a prevádzke protialkoholických záchytných izieb je v parlamente v 2. čítaní. Podľa novely sa maloletí do 15 rokov nebudú môcť zdržiavať bez dozoru svojich zákonných zástupcov po 21.00 h na verejne prístupných miestach, v ktorých sa podávajú alkoholické nápoje. Je v nej zakotvená oznamovacia povinnosť polície, železničnej polície, pedagogického zboru či zdravotného zariadenia, ktoré prichádzajú do kontaktu s maloletými či mladistvými, ktorí požili alkoholické nápoje alebo iné návykové látky. Zákonný zástupca v prípade popíjania maloletej osoby by mal byť pokutovaný do výšky 33,19 eura (1000 Sk). Mládež do 18 rokov by mohla obec potrestať pokarhaním alebo aj zákazom vstupu do zariadení, v ktorých sa podávajú alkoholické nápoje.
Copyright © TASR 2009

Digitalizácia na pokračovanie

Digitalizácia na pokračovanie
Nové výberové konanie na prevádzkovateľa digitálneho terestriálneho televízneho vysielania (DVB-T) na Slovensku zrejme Telekomunikačný úrad SR (TÚ) vyhlási už tento mesiac. Po rokovaní vlády to povedal minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Ľubomír Vážny. "Komunikujem s TÚ, myslím si, že do nejakých dvoch, troch týždňov by mal byť vyhlásený," povedal Vážny. S vyhlásením nového tendra sa podľa slov ministra Vážneho čakalo na schválenie materiálu, ktorým sa mení forma štátnej dotácie set-top-boxov pre znevýhodnené skupiny obyvateľstva. "V podstate sme čakali na to, aby vláda schválila tento materiál, pretože sme nechceli, aby bol vyhlásený tender a nemali sme riešenú podporu digitálneho vysielania," povedal Vážny. V novom variante navrhlo MDPT podporiť skupinu znevýhodnených občanov poukážkou v maximálnej hodnote 20 eur na osobu. Celkové nároky na štátny rozpočet by boli v prípade tohto variantu v sume 10,626 mil. eur, čo je oproti variantu so 70-percentnou podporou z ceny set-top-boxov pre znevýhodnené skupiny menej o približne 96,2 až 213,7 mil. eur, v závislosti od zvoleného kompresného štandardu a z toho vyplývajúcej ceny set-top-boxov. Samo ministerstvo tento variant považuje za minimálnu hranicu efektívne vynaložených prostriedkov z hľadiska požadovaného cieľa. "Toto bude asi také optimálne riešenie, ktoré zabezpečí to, že sociálne slabšie skupiny budú mať určitú dotáciu a zároveň vyrieši aj to, že dôjde k plynulému prechodu na digitálne vysielanie s podporou sociálne slabších skupín," povedal Vážny. TÚ odštartuje výberové konanie na prevádzkovateľa 1. a 2. multiplexu a druhé výberové konanie na prevádzkovateľa verejnoprávneho multiplexu podľa hovorcu úradu Romana Vavra v najbližších týždňoch. "Na tom, že pokiaľ toho víťaz bude schopný, bude riadne vysielanie môcť začať už koncom roku 2009 sa nič nemení. Rovnako sa nič nemení na tom, že víťaz bude musieť splniť to, k čomu sa zaviaže vo svojej ponuke," informoval v stredu agentúru SITA Vavro. Posledný komunikovaný termín štartu nového digitálneho tendra odhadol TÚ ešte vlani na začiatok tohto roka. "TÚ vyhlási výberové konanie bez zbytočného odkladu začiatkom roku 2009. Kritériá budú uvedené vo výzve na predkladanie ponúk, tak ako to ukladá zákon," uviedol pre agentúru SITA hovorca TÚ Roman Vavro 9. decembra minulého roku. Do pôvodného tendra, ktorý bol vyhlásený už 20. augusta sa prihlásili štyria záujemcovia, ktorými boli slovenské spoločnosti Telecom Corp. a Towercom a zahraničné spoločnosti Valtech Communications Inc. z Kanady a Österreichische Rundfunksender GmbH & CoKG (ORS) z Rakúska. TÚ ho zrušil v polovici decembra minulého roka. Dôvodom bola podľa úradu zmena plánu využitia frekvenčného spektra tak, aby bola v súlade s takzvaným plánom prechodu z analógového na digitálne vysielanie. "TÚ považuje zmenu plánu využitia frekvenčného spektra za takú podstatnú zmenu okolností, za ktorých sa výberové konanie vyhlásilo, že má za následok zrušenie predmetného výberového konania," informoval TÚ po jeho zrušení. Vyhlásený tender mal viacero hodnotiacich kritérií. Najdôležitejším z nich, podľa počtu bodov, malo byť technické riešenie a rýchlosť budovania siete obidvoch multiplexov a pokrytie obyvateľov jeho signálom. Medzi ďalšie dôležité kritériá patria v poradí podľa udeleného počtu bodov rozsah poskytovaných služieb, ponúknutá výška jednorazovej úhrady za pridelené frekvencie a podpora prechodu z analógového spôsobu šírenia signálu terestriálneho vysielania na DVB-T. Najmenej bodov mala komisia prideliť kritériám ako priehľadnosť a dôveryhodnosť finančných zdrojov určených na budovanie alebo prenájom siete a schopnosť žiadateľa vybudovať a uviesť do prevádzky sieť multiplexov v stanovenom čase alebo zabezpečiť jej vybudovanie prostredníctvom distributéra signálu. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR predpokladá, že nový tender vypracuje TÚ tak, aby pri ňom nevznikli také pochybnosti, ako v prípade zrušeného výberového konania. Ten bol totiž zablokovaný rozhodnutím Okresného súdu Bratislava I, ktorý potvrdil aj odvolací Krajský súd v Bratislave. Návrh na predbežné opatrenie, podľa ktorého sa mal Telekomunikačný úrad zdržať všetkých činností súvisiacich s tendrom, podala na Okresný súd spoločnosť Telecom Corp, podľa ktorej boli niektoré hodnotiace kritériá nastavené tak, že by spoločnosť vopred vylúčili z tendra. Podľa bývalého šéfa TÚ Branislava Máčaja však za predbežným opatrením stála finančná skupina J&T, ktorá aktívne pôsobí v slovenských elektronických médiách. Máčaj, ktorého parlament na návrh ministra Ľubomíra Vážneho začiatkom decembra minulého roka odvolal, tvrdí, že zrušenie tendra dokazuje stratu nezávislosti Telekomunikačného úradu. O nezávislosť úradu vyjadrila v decembri obavu aj eurokomisárka pre telekomunikácie Viviane Redingová vo svojom liste adresovanom ministrovi Vážnemu. Digitálne vysielanie úplne nahradí doterajšie analógové televízne vysielanie najneskôr v roku 2012. DVB-T má vytvoriť priestor pre vznik nových televízií, zvýšenie konkurencie na mediálnom trhu a tým aj tlak na zvýšenie kvality programov televízií. Divákom prinesie, okrem možnosti prijímania viacerých programov, zásadné zvýšenie kvality prijímaného televízneho vysielania v tzv. štúdiovej kvalite, interaktívne ovládanie vysielania samotným divákom, prípadne aj perspektívne poskytovanie služieb mobilnej televízie, internetových služieb a služieb elektronickej verejnej správy. Diváci, ktorí prijímajú analógové vysielanie, si budú musieť po prechode na DVB-T štandard zaobstarať televízor so zabudovaným digitálnym tunerom, alebo set-top-box.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

The Truth is Out There

The Truth is Out There
Vyzývam slovenské médiá, aby v rámci prezidentskej kampane informovali vyvážene a spravodlivo o oboch kandidátoch do druhého kola volieb, pretože podľa mediálnych výstupov z ostatných dní je zrejmá výrazná podpora I. Radičovej, a to isto nie zadarmo. Nerovnaké podmienky pre oboch kandidátov sú v rozpore s princípmi demokracie a spravodlivosti. Žiadam slovenské médiá o objektivitu k obom kandidátom na post prezidenta a verejne ich vyzývam, aby sa zaujímali o to, koľko stála kampaň pani Radičovej, pretože jednak sa zatiaľ nad touto otázkou takmer nik z médií nepozastavil, a jednak aj slepý vidí masívnosť a nákladnosť kampane pani Radičovej. Je nezmyselné tvrdiť, že sa výška financií pohybuje v rámci zákona, keď je očividné, že to tak nie je.
Anna Belousovová, prvá podpredsedníčka SNS

Che Guevara - Revolúcia

Che Guevara - Revolúcia

1. 4. 2009

Help her !

Help her !

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Anatolij Jurov, šéfredaktor novín Občianska dohoda

Novinár pracujúci pre menšie opozičné noviny na okraji Moskvy zomrel po tom, ako na neho neznámi páchatelia cez víkend zaútočili. V stredu o tom informoval jeho šéfredaktor. Polícia však tvrdí, že Sergej Protazanov, ktorý pracoval pre noviny v meste Chimki v moskovskom okrese, zomrel po otrave neznámou látkou a odmieta, že by ho niekto zbil. "Bol vážne zbitý. V nedeľu ho odviezli do nemocnice a poslali domov s tým, že sa mu už zlepšil zdravotný stav," uviedol pre agentúru AFP Anatolij Jurov, šéfredaktor novín Občianska dohoda. "Na druhý deň doma zomrel," dodal. Podobnými informáciami disponuje aj Oleg Mitvol, podpredseda mimovládnej organizácie zaoberajúcej sa ochranou životného prostredia. Na Protanazova podľa neho "zaútočili, následne bol v nemocnici, odtiaľ ho poslali domov a potom (v pondelok v noci) zomrel". "Pracoval na článku o zmanipulovaných voľbách v meste Chimki," dodal Mitvol. Hovorca polície pre moskovský okres však agentúre RIA Novosti povedal, že príčinou novinárovej smrti bolo požitie neznámej toxickej látky. "Našli ho v sobotu v zlom stave na schodoch jeho domu. Vedľa jeho tela sa nachádzali lieky proti bolesti," citovala agentúra hovorcu. V posledných mesiacoch prišlo k viacerým útokom na novinárov pôsobiacich v moskovskom priemyselnom predmestí Chimki. Environmentálne organizácie tam bojujú s úradmi proti plánovanej výstavbe cesty vedúcej cez tamojší les.
Čínske snahy o cenzurovanie a získanie kontroly nad internetom mali za následok, že americká ľudskoprávna organizácia najľudnatejšiu krajinu planéty vo svojej najnovšej správe zaradila do kategórie "neslobodné". Freedom House skúmal tzv. internetovú slobodu v 15 krajinách sveta a okrem Číny do tej istej kategórie zaradil aj Kubu, Irán a Tunisko, pričom s najhoršou známkou skončila Havana. "(Na Kube) neexistuje takmer žiadny prístup k internetovým aplikáciám s výnimkou e-mailu. Sledovanie online aktivít je tam takisto veľmi rozšírené. Kuba je jednou z mála krajín, kde platia špeciálne zákony na zákaz konkrétnych internetových aktivít," tvrdí Freedom House. So známkou "čiastočne slobodné" vyviazli Egypt, India, Gruzínsko, Keňa, Malajzia, Rusko a Turecko. Internet v ďalších skúmaných krajinách - Brazílii, Británii, Estónsku a Juhoafrickej republike - funguje "slobodne". Freedom House sa zaoberá sledovaním politických a ľudských práv vo všetkých kútoch sveta. V jeho stredajšej správe sa v súvislosti s internetom píše, že práva jeho užívateľov sú neustále ohrozované, keďže vlády zvyšujú svoju schopnosť kontrolovať online aktivity svojich občanov. "Viac ako miliarda ľudí používa internet a mobilné telefóny, aby si užívala svoju slobodu vyjadrovania bez obmedzení," uviedla šéfka organizácie Jenifer Windsorová. "Ale ako prístup rastie, stále viac vlád zavádza diverzifikované a sofistikované metódy na monitorovanie, cenzurovanie a trestanie internetových užívateľov." Vo svojej správe s názvom Sloboda na internete skúmala skupina expertov porušovanie práv internetových užívateľov v 15 krajinách. Štúdiu by mali oficiálne zverejniť v stredu poobede na konferencii blogerov v nemeckom Berlíne.
Internetový portál YouTube dnes pre licenčný spor zablokoval niektoré hudobné videoklipy v Nemecku. Ako vo vyhlásení uviedla organizácia GEMA, zastupujúca 60-tisíc nemeckých umelcov, rokovania s YouTube o predĺžení licenčnej zmluvy nateraz skolabovali, naznačila však, že je pripravená rozhovory obnoviť. Nemecká organizácia konštatovala, že zúčastnené strany "sa nedohodli ani na poplatkoch" za zverejňovanie hudobných videoklipov online. Ako GEMA ďalej vyhlásila, v prípade Nemecka "ide o podobný prípad ako vo Veľkej Británii pred dvoma týždňami". Začiatkom marca oznámil YouTube, ktorého vlastníkom je americká spoločnosť Google, zablokovanie niektorých hudobných videoklipov chránených autorským právom v Británii do doriešenia licenčnej dohody so spoločnosťou Performing Rights Society for Music.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zemetrasenie v Záhorskej ?

Zemetrasenie v Záhorskej ?
Stredne silné zemetrasenie dnes zasiahlo Záhorskú Bystricu. Sila sa zatiaľ odhaduje na 4,3 richterovej stupnice. K zemetraseniu došlo v TV Markíza. Medzi obeťami sú podľa nepotvrdených informácií Judita Gembická , šéfproducentka televízie, zodpovedná aj za stratégiu Útvaru umeleckej tvorby. Ďalšími obeťami sú údajne Jana Kákošová, Zuzana Balkoová , Jarmila Mikušová a takisto Wolflová.

Zomrel Steven Bach

Zomrel Steven Bach
Bývalý šéf amerického filmového štúdia United Artists Steven Bach zomrel vo veku 70 rokov. Príčinou smrti Bacha, ktorý strávil posledné desaťročie vyučovaním literatúry na Bennington College, bola rakovina pľúc, informoval v utorok agent Robert Lescher. Bývalý filmový šéf zomrel 25. marca vo svojom dome v Arlingtone. Steven Bach pochádzal z Pocatella v americkom štáte Idaho. Študoval na Sorbonne a Northwestern University a vyučoval americkú literatúru, kým sa presťahoval do Los Angeles. Tam pracoval v oblasti PR, získal doktorát a pracoval ako člen produkčného tímu. V 70. rokoch bol partnerom Pantheon Pictures a pomáhal s produkciou trilerov ako Pohľad spoločnosti Parallax (1974) v hlavnej úlohe s Warrenom Beattym, alebo Prepadnutie vlaku z P. č. 123 (1974) s Walterom Matthauom. Na poste šéfa United Artists Bach skončil po neúspechu westernu Nebeská brána (1980), ktorý štúdiu spôsobil finančné problémy. Napísal o tom knihu Final Cut: Dreams and Disaster in the Making of 'Heaven's Gate (Posledný strih: Sny a katastrofa v tvorbe filmu Nebeská brána). Bol tiež autorom kníh o Marlene Dietrich a Leni Riefenstahl.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Voľby naše premilené

Voľby naše premilené
Televízia TA3 v rámci pokrývania druhého kola prezidentských volieb odvysiela v deň volieb dňa 4. apríla 2009 špeciálne volebné štúdio. Volebný špeciál sa začne o 21:45 hod. a potrvá až do zverejnenia predbežných výsledkov volieb Štatistickým úradom SR. Hosťami štúdia budú politológ Erik Láštic, analytik agentúry Focus Martin Slosiarik a profesorka Darina Malová, vedúca katedry politológie UK. Diskusiu bude viesť trojica moderátorov Richard Dírer, Nora Gubková a Ľuba Oravová. TA3 opäť mimoriadne predĺži vysielanie a voľbám sa bude venovať aj po polnoci, až kým nebudú známe výsledky. Po uzavretí volebných miestností a zverejnení prvých výsledkov spravodajská televízia následne odvysiela naživo aj prvé reakcie oboch kandidátov. V spravodajských blokoch TA3 naďalej štandardne pokrýva kampaň, predvolebnú atmosféru, vystúpenia, program oboch kandidátov, odvysiela aj analytické komentáre sociológov a politológov. „Televízia TA3 počas prvého kola prezidentských volieb poskytla divákom komplexný servis a ako prvá priniesla v nedeľu ráno v skorých raných hodinách výsledky a reakcie. Rovnako v druhom kole sa budeme snažiť byť čo najpromptnejší a zároveň budeme klásť ešte výraznejší akcent na analytické reportáže a diskusie, ktoré sa nám počas prvého kola osvedčili,“ vyjadril sa riaditeľ a šéfredaktor spravodajstva a publicistiky Richard Dírer. Televízia TA3 v rámci pokrývania druhého kola prezidentských volieb odvysielala duel postupujúcich prezidentských kandidátov – Ivety Radičovej a Ivana Gašparoviča v relácii V politike dňa 29. 3. 2009. Relácia dosiahla nadpriemernú sledovanosť, v priemere si ju zaplo vyše 320 tisíc divákov.