DALITO!

21. 3. 2009

To je TV !

To je TV !

Sobotnonedeľné rezne a káva

Nedeľné rezne a káva
Hlavnou témou diskusnej relácie STV O 5 minút 12 - špeciál, ktorú odvysiela Jednotka v nedeľu 22. 3. 2009 o 11.55 h, bude zhodnotenie výsledkov 1. kola voľby hlavy štátu. Do štúdia budú pozvaní najúspešnejší kandidáti z prezidentských volieb a ďalší hostia: sociologička Zuzana Kusá, politológ Peter Horváth, predsedníčka Štatistického úradu SR Ľudmila Benkovičová a ústavný právnik Radoslav Procházka. Reláciu bude moderovať Maroš Stano.
TV Markíza má v súvislosti s voľbami prezidenta Slovenskej republiky pripravených niekoľko volebných štúdií: Prezidentské voľby - prvé reakcie a Prezidentské voľby - prvé výsledky v sobotu. Prvé volebné štúdio sa začína krátko pred uzavretím volebných miestnosti o 21:55 hod., začiatok druhého je približne o 22:30 hod. V nedeľu od 10:00 hod. do 11:00 hod. je pripravené štúdio Prezidentské voľby - 1. kolo. Medzi hosťami budú analytici, osobnosti kultúrneho a spoločenského života, a samozrejme aj samotní kandidáti. Informácie bude TV Markíza prinášať v živých vstupoch z regiónov, ale aj z volebných štábov jednotlivých kandidátov.
V súvislosti s mimoriadnym vysielaním o prezidentských voľbách TA3 upravila víkendové vysielacie časy. V sobotu 21. marca 2009 začne spravodajská televízia vysielať už o 07.00 h ráno živým vstupom Petra Bielika z Ústrednej volebnej komisie. Naživo sa reportéri TA3 budú hlásiť počas volebného dňa z volebných miestností, volebných centrál a situáciu budú monitorovať aj regionálni reportéri. TA3 bude v spravodajstve pokrývať aj volebný deň vo väzniciach, nemocniciach, domovoch dôchodcov... Mimoriadne volebné štúdio v sobotu bude TA3 vysielať v čase od 21.45 do 01.00 h po polnoci s moderátormi Richardom Dírerom, Ľubou Oravovou a Norou Gubkovou. O 22.00 h prinesie TA3 ako prvá televízia živé vstupy prezidentských kandidátov a z volebných centrál po uzatvorení volebných miestností. V diskusiách volebného štúdia budú hosťovať politológ Erik Láštic a analytik agentúry Focus Martin Slosiarik. TA3 v súvislosti s uverejnením prvých predbežných výsledkov predĺži nočné vysielanie do 01.00 h ráno. V nedeľu začne TA3 mimoriadne vysielať už v skorých ranných hodinách o 06.00 h ráno. Nedeľné volebné štúdio s aktuálnymi výsledkami prinesie TA3 ako prvá televízia. Výsledky prezidentských volieb budú analyzovať spoločne s politológom Lášticom a analytikom Slosiarikom aj profesorka Darina Malová, vedúca katedry politológie UK, a politológ Michal Horský. Téma volieb, analýz, reakcií a komentárov bude vo vysielaní TA3 rezonovať počas celého dňa. Prezidentské voľby budú témou aj nedeľnej diskusie V politike, ktorá ponúkne analytické zhodnotenie prvého kola prezidentských volieb.

20. 3. 2009

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
T.R. Knight, herec známy z televízneho seriálu Klinika Grace (2005), mal vo štvrtok autonehodu, pri ktorej sa v Los Angeles zrazili tri vozidlá. Podľa informácií magazínu People jedna žena utrpela ľahké zranenia a v súčasnosti je stabilizovaná. Príčinu nehody zatiaľ neoznámili. Tridsaťpäťročný predstaviteľ Georgea O'Malleyho bol nominovaný na cenu Emmy a je držiteľom Screen Actors Guild Award. Herec neskrýva svoju sexuálnu orientáciu, v súčasnosti žije s partnerom Markom Cornelsonom.
Najsexi televíznou herečkou je podľa magazínu TV Guide Eva Longoria Parker. Tridsaťštyriročnú hviezdu seriálu Zúfalé manželky (2004) titul prekvapil, pretože pre rolu Gabrielle Solis musela v posledných týždňoch pribrať. "Je to podľa mňa celkom vtipné, ale zároveň skvelé. Gaby má teraz hrozný účes a kilá navyše, no stále ju považujú za sexi," citoval hviezdu internetový portál DigitalSpy.co.uk. Za najsexi muža televíznych obrazoviek časopis vyhlásil herca Simona Bakera z kriminálneho seriálu The Mentalist (2008).
Filipínska boxerská hviezda Manny Pacquiao stojí v strede sporu medzi dvoma televíznymi spoločnosťami, ktoré majú záujem prenášať jeho súboj s Riskym Hattonom. Ten sa uskutoční 2. mája v americkom Las Vegas. Pacquiao po vypršaní kontraktu so spoločnosťou Solar Sports, od ktorej odkúpila práva GMA Network, podpísal zmluvu s konkurenčnou ABS-CBN. Netrpezlivo očakávaný duel medzi štvornásobným majstrom sveta z Filipín a Britom Hattonom bude pravdepodobne jedným z najlepšie financovaných súbojov v histórii tohto športu. GMA hodlá podniknúť právne kroky, pretože si jej vedenie myslí, že Pacquiao nemal právo bez rokovania s ich spoločnosťou "prestúpiť" ku konkurencii. Ďalšie zúčastnené strany sporu okrem GMA, sa odmietli k celej veci vyjadriť.
Bývalá špičková belgická tenistka Justine Heninová by sa mala objaviť v jednej z epizód "Krajšieho života" televíznej stanice France 3. Pre denník La Derniere-Heure to potvrdil zdroj z prostredia produkcie tohto denného seriálu: "Zábery do dielu s jej rolou sa budú čoskoro nakrúcať v Marseille." Denník Le Soir zase informoval o tom, že 26-ročná niekdajšia jednotka svetového rebríčka bude mať vlastnú reláciu "Tucet úloh pre Justine". Televízna stanica RTBF sa nechala voľne inšpirovať úspešným programom humoristu Roba Vanoudenhovena vysielanom kanálom VRT. Sedemnásobnú grandslamovú šampiónku čaká kráčanie po móle na módnej prehliadke, ale aj varenie pre prominentov či tréning s futbalistami Anderlechtu Brusel. Prvá časť by sa mala dostať na obrazovku začiatkom júna.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA
"Akú bude mať Veľkú noc minister Janušek, či dostane korbáčom alebo mu premiér vlády dá odmenu - veľkonočné vajíčko? " Pavol Hrušovský "Mám rád v kádri aj takých expertov, trochu grázlikov. Keď je futbal, tak sa hrá. Keď sa žije, tak naplno. Zostava len zo slušných a dobrých študentov nič nedosiahne. Pardon za to slovo, ale vždy potrebujete v mužstve aj nejakú kur... Osobnosť, ktorá dokáže byť dobrá aj zlá. Uvediem príklad: keď sme prehrali v Slovinsku a rozhodca nás poškodil, hráči takmer rozkopali od hnevu kabínu. A to je ono. Zdravo ich to nahnevalo a potom sme doma zdolali Poľsko.” Vladimír Weiss "Prevezmeme kontrolu nad prístavmi a letiskami v celej republike. Kto chce, nech sa tomu vzoprie, ale toto je zákon republiky." Hugo Chávez " Stavme sa o niečo. Ak som hlasoval za, kúpim vám parochňu.“ Ivan Gašparovič "Keď v sobotu vstanem, tak pôjdem voliť. A keď pôjdem, budem voliť Ivetu, lebo by ju šľak trafil, keby nevyhrala." Zuzana Szátmáry

Prerážame dno !

Prerážame dno !
Správy STV- Jednotka-19.03.2009-232 tisíc divákov,

5,1 % sledovanosť, 13,5 % share

19. 3. 2009

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Severokórejská armáda na svojej severnej hranici zadržala americkú novinárku, informovali vo štvrtok juhokórejské noviny. Denník Munhwa Ilbo s odvolaním sa na diplomatické zdroje v Soule napísal, že žurnalistku, ktorej priezvisko je Mingová, zadržali vo štvrtok pri rieke Jalu, ktorá preteká pozdĺž hranice s Čínou. Noviny uviedli, že predstavitelia KĽDR a USA v súčasnosti vedú rozhovory o jej prepustení. Iránsky blogger odsúdený za urážku duchovných predstaviteľov krajiny, zomrel vo väzení v Teheráne. Organizácia Medzinárodná kampaň za ľudské práva s odvolaním sa na právnika obžalovaného Mohammada Alího Dadchára uviedla, že 29-ročný Omid Mirsajáfi zomrel v stredu vo väznici Evin. Podľa Dadchára spáchal samovraždu. Iránske úrady sa k jeho smrti zatiaľ nevyjadrili, Dadchár ich však požiadal o vyšetrenie okolností smrti jeho mandanta. Mirsajáfi údajne trpel ťažkou depresiou. Jeden z jeho spoluväzňov upozornil na jeho zlý psychický stav, väzenskí lekári sa však domnievali, že chorobu len predstiera. Mirsajáfiho odsúdili vo februári na 30 mesiacov väzenia za urážku iránskeho duchovného vodcu ajatolláha Alího Chameneího a zakladateľa islamskej republiky ajatolláha Rúholláha Chomejního v jeho blogu.

Amerického rapera Kanyeho Westa obvinil prokurátor z Los Angeles z prečinu ublíženia na zdraví, krádeže vecí v hodnote viac ako 400 dolárov a vandalizmu, ktorého sa mal dopustiť vo štvrtok 11. septembra na medzinárodnom letisku v Los Angeles. V medializovanom prípade sa 31-ročný hudobník pobil s fotografom a následne mu rozbil časť techniky. Okrem Westa sa do konfliktu zapojil aj jeden z členov jeho tímu. Kým Kanye West si môžu vo väzení posedieť 30 mesiacov, manažér Dan Crawley môže ísť za mreže až na päť rokov. Právnik chicagského rapera Blair Berk vznesené obvinenia odmietol komentovať. Westa koncom septembra zbavil všetkých obvinení advokát z Los Angeles County District, no prípad sa momentálne dostal k advokátovi Rockymu Delgadillovi, ktorý v minulosti riešil aj obvinenia voči speváčke Britney Spears. Súdne pojednávanie je stanovené na 14. apríla. Držiteľa dvanástich cien Grammy po útoku 11. septembra zadržali hneď na mieste a neskôr pustili na kauciu. Celý priebeh incidentu je dostupný napríklad na serveri YouTube, a to vďaka kameramanovi portálu TMZ.com, ktorý incident zachytil videokamerou. Informáciu zverejnil server billboard.com.

Pre tri štvrtiny miléniovej generácie, teda ľudí vo veku od 14 do 25 rokov, je počítač väčší zdroj zábavy ako televízia. V porovnaní s ostatnými generáciami trávia o tretinu menej času sledovaním televízie. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Deloitte o postavení médií, ktorý realizovala nezávislá prieskumná agentúra Harrison Group na vzorke 8 824 ľudí vo veku od 14 do 75 rokov žijúcich v Brazílii, Nemecku, Japonsku, Veľkej Británii a USA v septembri a októbri 2008. Miléniová generácia je vo všetkých uvedených krajinách bez rozdielu kultúry rýchlo prispôsobivá a má podobné záujmy v oblasti médií. Najaktívnejšia je v počítačových hrách, hudbe a používaní internetu ako formy sociálneho kontaktu. Osemdesiat percent respondentov miléniovej generácie pravidelne vyhľadáva, sťahuje a počúva hudbu na internete, 73 percent mladých pravidelne nadväzuje on-line kontakty prostredníctvom sociálnych sietí či diskusných miestností. Pre takmer 60 percent týchto ľudí a tretinu všetkých respondentov je vhodným zdrojom zábavy i mobilný telefón. Najčastejšie ho používajú na fotografovanie a posielanie esemesiek. V Japonsku je však bežnejšia komunikácia prostredníctvom e-mailu. Z prieskumu ďalej vyplýva, že vo všetkých piatich krajinách zostáva najobľúbenejším "prehrávačom videí" televízia. Čoraz väčšiu popularitu si získavajú aj osobné počítače, mobilné telefóny a ďalšie prenosné prehrávače. Najväčší vplyv na ľudí má televízna reklama. Až za ňou má miesto reklama v časopisoch, novinách a na internete. Rozhlasová reklama skončila na piatom mieste. Agentúru SITA o tom informoval Tomáš Kočí zo spoločnosti Omnipublic.

Herečka Heather Locklear odmietla účinkovanie v novej verzii populárneho seriálu 90. rokov Melrose Place. Ako informoval magazín Entertainment Weekly, postava menom Amanda Woodward sa teda v pripravovanej televíznej šou neobjaví. Ponuku však prijala Lisa Rinna, ktorá si opäť po rokoch zahrá Taylor McBride. Do zostavy pribudnú aj nové mená, televízna spoločnosť The CW už potvrdila Ashlee Simpson, Katie Cassidy, Michaela Radyho a Jessicu Lucas. Seriál Melrose Place (1992) vznikol po úspechu Beverly Hills 90210 (1990). Medzi mladými ľuďmi bývajúcimi spolu v nájomnom dome vznikajú priateľstvá, lásky, ale aj nenávisť a intrigy.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Televízne štáby už nebudú môcť natáčať politikov na mieste pred rokovacou sálou českej snemovni. S platnosťou od tohto týždňa si ich budú môcť prizvať na interview len mimo kuloárov, do vyhradených priestorov. Naďalej sa však budú môcť voľne pohybovať redaktori a televízni komentátori. Kameramani a technici budú mať obmedzený prístup. Novinári môžu síce príslušného politika osloviť v kuloároch, ale pre rozhovor alebo priamy vstup si ho budú musieť odviesť na iné miesto, napríklad do átria, nového tlačového strediska, ktorá sa nachádza o poschodie nižšie. Práve vybudovanie týchto priestorov bolo hlavnou príčinou prijatia nových pravidiel, povedal Roman Žamboch z tlačového odboru českej Poslaneckej snemovne.
Copyright © ČTK 2009

SLOVAK FREE MEDIA

SLOVAK FREE MEDIA
Pokiaľ ide o slobodu médií, na Slovensku nie sú veľké problémy. Myslí si to poradca riaditeľa Medzinárodného tlačového inštitútu (IPI) pre slobodu tlače a médií v Európe Colin Peters, ktorý dnes v rámci série návštev zameraných na slobodu prejavu zavítal do Bratislavy. Ako uviedol pre TASR, dnešná návšteva bola prvá zo série, s ktorou bude IPI pokračovať aj v iných krajinách tohto regiónu. "Cieľom je priblížiť sa k novinárom a ľuďom, ktorí pracujú v médiách a snažiť sa zistiť, či majú nejaké obavy týkajúce sa slobody prejavu a potom z toho urobiť správu," povedal. Zároveň zdôraznil, že jeho návšteva v predvolebnom období je čisto náhodná. "Museli sme niekde začať a začali sme na Slovensku," poznamenal s tým, že v tomto čase mohol byť IPI kdekoľvek, a tak prišiel na Slovensko. "Náš zámer nebol prísť monitorovať médiá počas volieb. Je to veľmi všeobecná misia o slobode prejavu," zopakoval Peters. V súvislosti s tvrdením, že Slovensko nemá veľké problémy v oblasti slobody médií, pripustil, že isté v tejto sfére u nás predsa len sú. "Napríklad používanie osočovania, niekedy relatívne vysoké finančné postihy za uverejňovanie obsahu," vymenoval a dodal, že toto sú ale veci, ktoré vidieť aj inde v Európe. "Sú tu však aj také, ktoré sú len na Slovensku. Napríklad novela tlačového zákona z minulého roka, ktorá obsahuje inštitút práva na odpoveď založeného na pocite čitateľa, že jeho reputácia bola poškodená. To neexistuje nikde inde v Európe," podotkol. Zároveň dodal, že k typicky slovenským problémom patrí podľa neho aj mimoriadne kritický postoj premiéra a ostatných vysokých politikov k médiám. Na margo porovnania slovenských a európskych verejnoprávnych médií povedal, že ich porovnať ešte nemôže. "Musíme zanalyzovať to, čo sme sa dnes dozvedeli a bude si to určite vyžadovať nejaký čas," konštatoval. Podobne reagoval aj v súvislosti s otázkou týkajúcou sa situácie v slovenských verejnoprávnych médiách. "Ešte si len musím vyvodiť závery. Zhruba o mesiac zverejníme naše hodnotenie," avizoval. Peters sa mal dnes stretnúť so zástupcami Slovenského rozhlasu, Slovenskej televízie, Tlačovej agentúry SR, Tlačovej rady SR, ako aj so zástupcami súkromných médií na Slovensku.
Copyright © TASR 2009

Pokuty naše každodenné

Pokuty naše každodenné
Televízia Markíza bude musieť zaplatiť dve pokuty za porušenie Zákona o vysielaní a retransmisii v roku 2007. V stredu (17.3.) o tom rozhodol Najvyšší súd (NS) SR.Zaoberal sa prípadmi šiestich rozhodnutí Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR), voči ktorým sa ohradili vysielatelia súkromných televízií, spoločnosti MAC TV, s.r.o a MARKÍZA-SLOVAKIA, s.r.o. \"Vo všetkých prípadoch išlo o pokuty, avšak neboli to odvolacie konania proti rozhodnutiu krajského súdu, ale išlo o opravné prostriedky proti rozhodnutiu RVR,\" informoval TASR Peter Préti z NS SR.V dvoch prípadoch Najvyšší súd SR potvrdil rozhodnutia rady, oba sa týkali TV Markíza. Porušenie zákonného ustanovenia o ochrane maloletých v programe Music One ju bude stáť 9958 eur (300.000 Sk). V tomto prípade pokutu od RVR dostala za odvysielanie videoklipu. Okrem toho súd potvrdil vyrubenú pokutu vo výške 3319 eur (100.000 Sk) za zámenu obrazových podobizní v odvysielanom príspevku Poprava v programe Paľba.V ďalších štyroch prípadoch súd zrušil rozhodnutia a vrátil ich na ďalšie konanie. Všetky sa týkajú príspevkov odvysielaných v reláciách Črepiny a Noviny TV JOJ. Jedna pokuta je pritom až vo výške 66.388 eur (dva milióny Sk). Ide o príspevok Nové desatoro podľa Vatikánu, ktorý bol odvysielaný v rámci programu Noviny plus 23.10. 2007. Dôvodom pre sankciu bol podľa RVR paragraf týkajúci sa znevažovania na základe náboženského presvedčenia, všestrannosti informácií a plurality názorov.Ďalšie tri príspevky, rozhodnutia o ktorých Najvyšší súd SR zrušil, sa objavili v relácii Črepiny TV JOJ. Konkrétne ide o príspevky Sexuálne orgie žiakov v Liptovskom Mikuláši, Brat zavraždil sestru a príspevok Eutanázia. Rada prvý sankcionovala sumou 16.597 eur (500.000 Sk), za druhý mal vysielateľ zaplatiť 664 eur (20.000 Sk) a tretí ho mal vyjsť na 6639 eur (200.000 Sk).TASR o jednotlivých sankciách informoval riaditeľ Kancelárie Rady pre vysielanie a retransmisiu Ľuboš Kukliš.

Copyright © TASR 2009

Zomrela Natasha Richardson

Zomrela Natasha Richardson
Britská herečka Natasha Richardson v stredu podľahla zraneniu, ktoré utrpela začiatkom týždňa na lyžovačke v Kanade. Členka slávnej hereckej dynastie Redgraveovcov zomrela na následky vážnych poranení mozgu vo veku 45 rokov. Od utorka bola hospitalizovaná v New Yorku. V nemocnici s ňou boli, okrem jej manžela - herca Liama Neesona, dvoch synov - 13-ročného Michaela a 12-ročného Daniela Jacka, i členovia najbližšej rodiny, vrátane matky - herečky Vanessy Redgrave. "Liam Neeson, synovia, a celá rodina, sú šokovaní a zničení náhlou tragickou smrťou milovanej Natashe. Ďakujú všetkým za prejavy podpory a modlitby, a zároveň v tomto ťažkom čase prosia o súkromie," uviedol vo vyhlásení pre médiá hovorca rodiny Alan Nierob. Natasha Richardson sa zranila v pondelok pri páde na svahu pre začiatočníkov počas súkromnej hodiny lyžovania v stredisku Mont Tremblant - asi 120 kilometrov severne od Montrealu. Podľa hovorkyne strediska vyzerala po páde v poriadku, no jej inštruktor napriek tomu zavolal záchranárov, aby ju vzali pod kopec. Asi o hodinu neskôr sa začala sťažovať na prudké bolesti hlavy, tak ju zaviezli do miestneho zdravotného strediska, odkiaľ ju neskôr previezli do nemocnice v Montreale, kde lekári diagnostikovali vážne poranenie mozgu. V utorok popoludní ju s opuchom mozgu v spoločnosti manžela letecky previezli do nemocnice v New Yorku, kam za ňou pricestovala rodina a strávila s ňou posledné chvíle. Natasha Richardson sa narodila 11. mája 1963 v Londýne. Pred kamerou debutovala už ako štvorročná - po boku svojej matky a v réžii otca Tonyho Richardsona si zahrala vo vojnovej dráme The Charge of the Light Brigade (1968). Herectvo študovala na prestížnej Central School of Speech and Drama. Známa bola najmä z rodinnej snímky Pasca na rodičov (1998) alebo romantickej komédie Kráska z Manhattanu (2002). Začínala však v divadle, ktorému ostala verná počas celej svojej kariéry, pričom hrávala na londýnskom West Ende i newyorskom Broadwayi. V roku 1986 získala cenu londýnskych kritikov pre najsľubnejšieho nováčika za herecký výkon v dráme Čajka Antona Pavloviča Čechova, kde hrala po boku svojej matky. V roku 1998 jej udelili prestížnu divadelnú cenu Tony za postavu Sally Bowles v muzikáli Cabaret newyorskej Roundabout Theatre Company. Na cenu Tony bola nominovaná aj v roku 1993 - po svojom broadwayskom debute v predstavení Anna Christie, kde po prvý raz stretla budúceho manžela Liama Neesona. Súperkou jej bola teta - Lynn Redgrave, no cenu pre najlepšiu herečku napokon získala Madeline Kahn. Bohatú kariéru jej priniesla i televízia - účinkovala napríklad v televíznom filme Ghosts (1986) z produkcie BBC, či Prístav (2001) spoločnosti CBS. Na filmovom plátne sa naposledy objavila v tínedžerskej komédii Wild Child (2008). S Neesonom spolupracovali na dráme Nell (1994). Vzali sa v júli 1994 a mali spolu dvoch synov - Michaela a Daniela Jacka. Jej prvé manželstvo - s filmárom a divadelným producentom Robertom Foxom, trvalo dva roky. Natasha Richardson bola sestrou hviezdy seriálu Nip/Tuck (2003) Joely Richardson, vnučkou zosnulého britského herca Sira Michaela Redgravea a neterou herečky Lynn Redgrave a herca Corina Redgravea.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Mesrine: L’instinct de mort

Mesrine: L’instinct de mort

18. 3. 2009

TASR NEWS

TASR NEWS
Verejnoprávnu Tlačovú agentúru SR (TASR) čaká voľba generálneho riaditeľa. Podľa zákona o TASR, ktorý od 1. januára tohto roka zmenil TASR zo štátom dotovanej (príspevkovej organizácie) na verejnoprávnu, voľbu vyhlasuje a aj vykoná Správna rada TASR. Rada sa obdobne ako je to v prípade verejnoprávnych STV a SRo stala popri generálnom riaditeľovi vrcholným orgánom média. Rovnako ako Rada STV a Rozhlasová rada bude aj Správna rada TASR voliť a odvolávať generálneho riaditeľa nadpolovičnou väčšinou hlasov všetkých členov. Správna rada TASR má na rozdiel od 15-členných rád STV a SRo len päť členov. Tí však musia spĺňať podmienku odbornosti, čo je v slovenských verejnoprávnych médiách novinka. Predtým šéfa TASR menovala vláda, ktorá za súčasného generálneho riaditeľa TASR určila Jaroslava Rezníka. Správna rada Tlačovej agentúry SR zverejnila v prvej polovici marca oznámenie o verejnom vypočutí kandidátov na funkciu generálneho riaditeľa TASR a vyzvala, aby záujemcovia predložili prihlášky do 15. apríla. Prihlásených kandidátov, ktorí splnia zákonné podmienky, najprv verejne vypočuje a až potom z nich vo voľbe vyberie šéfa agentúry. Písomná prihláška kandidáta na funkciu generálneho riaditeľa TASR musí okrem iného obsahovať: vyhlásenie o kandidatúre, životopis, výpis z registra trestov, doklad o dosiahnutí vysokoškolského vzdelania druhého stupňa. Kandidát tiež musí mať najmenej 5-ročnú prax v riadení a rade má dodať projekt riadenia a rozvoja TASR v 5-ročnom funkčnom období. Kandidáti majú písomné prihlášky podávať do 15. apríla v zalepenej obálke s nápisom "Voľba generálneho riaditeľa TASR - neotvárať" poštou na adresu: Tlačová agentúra Slovenskej republiky, Pribinova 25, 811 09 Bratislava, alebo osobne v podateľni TASR v sídle agentúry. Pri prihláške zaslanej poštou rozhoduje dátum poštovej pečiatky. Osobne možno prihlášku podať najneskôr 15. apríla do 16:00. Tých, čo splnia podmienky konkurzu na šéfa TASR, pozvú na verejné vypočutie najmenej sedem dní pred jeho konaním. Generálneho riaditeľa možno zvoliť opätovne, najviac na dve po sebe nasledujúce funkčné obdobia. Štyroch z piatich členov Správnej rady TASR volí a odvoláva parlament, jedného si volia zamestnanci TASR. Členom rady nemôže byť generálny riaditeľ agentúry a členovia rady sú v nej na päť rokov. TASR má svojho zástupcu v správnej rade od 27. februára, kedy si jej zamestnanci zvolili zo svojich radov Elišku Holáskovú. Ako agentúru SITA informovala riaditeľka komunikácie agentúry Anna Ghannamová, zo 159 oprávnených voličov sa voľby zúčastnilo 115. Svojho predstaviteľa v správnej rade si vyberali zo štyroch kandidátov - Eduarda Fašunga (11 hlasov), Stanislava Havrana (18), Elišky Holáskovej (76) a Štefana Puškáša (9). Vo voľbe bol jeden hlas neplatný. Volilo sa na základe “vopred vydaných smerníc a súčasťou voľby boli prezentácie kandidátov na tento post pred zamestnancami TASR,“ dodala Ghannamová. Ešte 11. februára zvolil štyroch členov Správnej rady TASR parlament. Poslanci do rady vybrali: radcu stratégie generálneho riaditeľa spoločnosti Towercom, a.s. Petra Alakšu za oblasť informačných technológií, vedúceho Katedry žurnalistiky Filozofickej fakulty UK v Bratislave Jána Sanda (oblasť žurnalistiky), prezidenta spoločnosti Deloitte Audit Vladimíra Masára (oblasť ekonómie) a advokáta Borisa Chovanca.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

STV NEWS

STV NEWS
Slovenská televízia na rozdiel od súkromných televízií vo svojom spravodajstve kandidátov takmer úplne odignorovala - počas prvých desiatich dní oficiálnej kampane im venovala iba tri príspevky, súhrne na menej ako štyri minúty. Vyplýva to z monitoringu MEMO 98, ktorý uskutočnili v celoplošných televíziách STV, TV Markíza, TV Joj a TA3 od 6. do 15. marca. Televízie venovali kandidátom počas prvých dní oficiálnej predvolebnej kampane takmer päťnásobne viac priestoru ako pred začiatkom kampane - dokopy až 45 minút. Na rozdiel od STV priniesli súkromné televízie zaujímavé formáty so snahou systematicky informovať o všetkých kandidátoch. Najväčšie množstvo informácií o adeptoch na prezidentské kreslo poskytla svojim divákom TV Markíza, v ktorej odznelo takmer 40 percent informácií zo všetkých televízií. Ako ďalej uvádza MEMO 98, Markíza zároveň ukázala najvyrovnanejšiu prezentáciu kandidátov. Súkromné televízie vykreslili kandidátov prevažne pozitívne. MEMO 98 označuje spôsob informovania o kandidátoch na obrazovke STV za podobné sklamanie ako pri posledných prezidentských voľbách v roku 2004. "Rozhodnutie umožniť kandidátom vlastnú prezentáciu len vo forme vopred nahraného 30-minútového (a jedenkrát opakovaného) rozhovoru s moderátorom možno vnímať len ako potvrdenie alibistického prístupu STV," uvádza sa v analýze. Príspevkom chýba kreativita a sebavedomie, viditeľná je rezignácia na poslanie verejnoprávnosti. MEMO 98 Slovenskej televízii vyčíta, že opätovne ako pri kampaniach v minulosti nekonfrontovala kandidátov v spoločnej diskusnej relácii. Namiesto toho si zvolila pohodlnú nenáročnú formu, ktorá nikoho nezvýhodní, ale tiež nepritiahne divákov. "Presun polovice kampane na druhý program, navyše v časovom bloku, ktorý nie je považovaný za prime time, je prinajmenšom rovnako diskutabilné – STV tým vlastne zámerne marginalizovala kampaň a samotný význam volieb," uvádza ďalej monitoring. Na rozdiel od STV sa všetky monitorované súkromné televízie snažili obohatiť svoju klasickú programovú schému a zatraktívniť ju divákovi. V prípade TV Markízy išlo napríklad o mimoriadnu volebnú diskusiu Na telo, ďalšie televízie využili existujúce modely na organizovanie diskusií a rozhovorov s prezidentskými kandidátmi - De Facto na TV Joj či relácie V Politike a Téma dňa na TA3. Všetky súkromné televízie zvolili identický spôsob výberu diskutujúcich na základe predvolebných preferencií. V praxi sa to premietlo do spoločných diskusií dvoch skupín kandidátov - Dagmara Bollová, Milan Melník, Milan Sidor a Ivan Gašparovič, Zuzana Martináková, František Mikloško, Iveta Radičová. Celý monitoring MEMO 98 je na internetovej stránke: http://www.infovolby.sk/.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS

1. *TELEVÍZNE NOVINY -Markíza -15.3.2009; 2.Ordinácia v ružovej záhrade III. (10.) -Markíza -12.3.2009 ;3.*DNES- Markíza -9.3.2009; 4. *Počasie -Markíza -15.3.2009 ; 5. Ordinácia v ružovej záhrade III. (9.) -Markíza -10.3.2009 ; 6. *NOVINY TV JOJ- TV JOJ -15.3.2009 ; 7.*Športové noviny- Markíza -15.3.2009; 8. Osobnosť televíznej obrazovky 2008- Jednotka -11.3.2009 ; 9. Aj múdry schybí -Markíza -13.3.2009 ;10. *Krátke TN -Markíza -14.3.2009; 11.SUSEDIA- Markíza -9.3.2009 ; 12. Na pokraji smrti -Markíza- 14.3.2009; 13. *Panelák -TV JOJ -9.3.2009; 14. PROMINENTI -Markíza- 15.3.2009 ;15. Pošta pre teba -Jednotka -14.3.2009 ; 16. Smotánka -Markíza- 14.3.2009 ; 17. *NAJLEPŠIE POČASIE- TV JOJ- 9.3.2009; 18. ŠPORT- TV JOJ -9.3.2009; 19. Lampáreň -Markíza -15.3.2009 ; 20.Kutyil s.r.o. II.- TV JOJ- 9.3.2009

Pozn. Pri reláciách opakujúcich sa každý deň (spravodajstvo, šport, sitcom a pod.) je uvedená relácia s najvyššou hodnotou ratingu za celý týždeň ; © Výskum programu STV

17. 3. 2009

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Regionálna televízia TV Liptov stále nevysiela po tom, ako neznámy páchateľ v pondelok dopoludnia poškodil nedávno opravený vysielač.i Ako povedal pre agentúru SITA šéfredaktor televízie Karel Ilja Dvořák, "predpokladám, že vysielanie obnovíme do troch hodín, teda do večera." Zároveň informoval, že násilné prerušenie vysielania vyšetruje polícia. "Do ukončenia vyšetrovania nemôžeme poskytovať žiadne ďalšie informácie. Podobne sa nemôžem vyjadriť k možnému podozrivému." Dvořák uviedol, že okrem poškodenia vysielača vzniká televízii škoda aj tým, že jej unikajú príjmy z reklamy.
Kolégium predsedníčky SSN sa na dnešnom rokovaní so znepokojením zoznámilo s okolnosťami násilného prerušenia vysielania TV Liptov v pondelok 16. marca, ktoré možno kvalifikovať ako útok na slobodu slova. Oceňuje okamžitú pomoc príslušníkov okresného i obvodného oddelenia Policajného zboru SR v Liptovskom Mikuláši, ktorí v spolupráci s pracovníkmi televízie v priebehu tridsiatich hodín odhalili páchateľa a obnovili vysielanie. Kolégium P SSN ostro protestuje proti praktikám komerčných subjektov, ktoré svojvoľne obmedzili slobodu vysielania, zhatili prácu lokálneho média a znehodnotili prácu našich kolegov novinárov, kameramanov a ďalších pracovníkov Televízie Liptov. Kolégium predsedníčky SSN vyjadruje presvedčenie, že usvedčenie páchateľa a rýchly postup polície a spolupráca s novinármi dovoľujú dúfať, že podobné konanie sa opakovať nebude.
* Pre úplnosť treba dodať, že šéfredaktor televízie Karel Ilja Dvořák je aj podpredsedom SSN.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Spoločnosť New Line pripravuje celovečerný film podľa obľúbeného dobrodružného seriálu MacGyver (1985 - 1992). Dva televízne filmy MacGyver: Stratený poklad Atlantídy a MacGyver: Cesta do skazy, vznikli už po skončení jeho vysielania v roku 1994. Ako mimoriadne zručný a vynaliezavý tajný agent Angus MacGyver sa v seriáli preslávil Richard Dean Anderson. Päťdesiatdeväťročný americký herec neskôr úspešnej účinkoval ako Jack O'Neill v seriáli Hviezdna brána (1997). O produkciu filmu sa prostredníctvom spoločnosti Raffaella Prods. postará Raffaella De Laurentiis spolu s Marthou De Laurentiis a tvorcom seriálu Leem Zlotoffom. Výkonným producentom bude Dino De Laurentiis. Scenáristu zatiaľ nevybrali.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Blízky priateľ českého premiéra Mirka Topolánka Marek Dalík sa pokúšal intervenovať u reportéra Českej televízie Dalibora Bártka, aby verejnoprávne médium neodvysielalo chystanú reportáž o policajnom vyšetrovaní poslanca Petra Wolfa. Dalík sa odvolával na premiéra Topolánka, ten však aktivity Dalíka odmietol komentovať. Poslanec Wolf, ktorý už pol roka čelí vyšetrovaniu kvôli sprenevere štátnych dotácií, je oporou vlády. Do Poslaneckej snemovne bol zvolený za ČSSD, ale prispel k tomu, aby vláda Mirka Topolánka v parlamente získala dôveru. Wolf v kľúčových momentoch vždy hlasuje rovnako ako poslanci vládnej koalície. Dalík sa obával, aby kvôli reportáži ČT poslanec Wolf nerezignoval, pretože by ho nahradil náhradník z ČSSD, ktorý by už vláde naklonený asi nebol. A ak by Wolf v Poslaneckej snemovni aj zostal, ale bol zbavený poslaneckej imunity, jeho hlas by podľa Dalíka vláde škodil. Reportáž ČT má byť odvysielaná na ČT dnes večer. Marek Dalík síce nemá v exekutíve ani v Topolánkovej ODS žiadnu funkciu, ale je považovaný za sivú eminenciu českej vlády. Na pokus Dalíka o zasahovanie do činnosti médií upozornil denník Mladá fronta DNES (MfD). "Požiadal ma o to premiér, aby som mu (Wolfovi) pomohol, tak to skúšam," uviedol Dalík na schôdzke s Daliborom Bártkom, ktorú sám inicioval. Bártek zaznamenal rozhovor skrytým mikrofónom. Dalík to neskôr vysvetlil tak, že ho premiér skutočne požiadal, aby mediálne pomohol Wolfovi, ale že predseda vlády o jeho schôdzke s reportérom ČT nevedel. Podľa MfD je v prípade poslanca Wolfa viacero neobvyklých intervencií. Napriek tomu, že na Wolfa, respektíve jeho firmu UT 2002 a zneužitie dotácie, upozornila vládu správa Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) ešte v novembri 2006, k obvyklému podaniu trestného oznámenia ako v iných prípadoch - nedošlo automaticky. Keď sa však vyšetrovanie rozbehlo a vyšetrovateľ štátnemu zástupcovi, ktorý mal nad prípadom dohľad, oznámil, že už má dosť dôkazov nato, aby požiadal o zbavenie Wolfa poslaneckej imunity, nadriadená Vrchná štátna zástupkyňa Milena Hojovcová nariadila ostravskej štátnej zástupkyni - v rozpere so zvyklosťami -, aby pri "preverovaní akýchkoľvek politicky činných osôb" boli v Ostrave "dôrazne mediálne zdržanliví". "Existujú dva druhy ľudí: jedni, tí obyčajní, nevyžadujú žiadne ohľady. A potom sú tu ešte politici, ktorých justícia musí chrániť," komentovala situáciu MfD. Denník sa pozastavil aj nad tým, že dnes, keď ODS stratila kontrolu nad tromi svojimi rebelujúcimi poslancami a Strana zelených vylúčila dve poslankyne, drží vládu nad vodou poslanec Petr Wolf, ktorý v minulosti získal nálepku, že je popletený: Ešte pred necelými tromi rokmi v Poslaneckej snemovni pri interpeláciách kritizoval premiéra Topolánka a raz premiérovi dokonca vyčítal aj útek kontroverzného miliardára Radovana Krejčířa z Česka. Ten však utiekol ešte za vlády ČSSD. Keď sa v Poslaneckej snemovni hlasovalo o vyslovení dôvery Topolánkovej vláde, Wolf tvrdil, že omylom hlasoval za vyslovenie dôvery. Poslanci z ČSSD to vtedy vysvetľovali tým, že Wolf je nováčik a ešte sa nenaučil správne používať hlasovacie zariadenie. Za vlády ČSSD v roku 2005 získala Wolfova firma UT 2002 od ministerstva životného prostredia dotáciu 6,5 milióna Kč (241.000 eur) na štúdiu o vzťahu ekonomického rozvoja a ekológie. Do jesene 2006 firma vyčerpala z dotácie 4,6 milióna Kč. NKÚ však zistil, že milióny korún boli čerpané neoprávnene. Za rok 2005-06 najazdil Wolf, jeho manželka a syn "služobne" 130.000 kilometrov, v niektorých prípadoch bolo vykázaných aj niekoľko celodenných služobných ciest jednej osoby rôznymi smermi denne. Wolf pri práci na štúdii šesťkrát navštívil lotyšskú Rigu a 32-krát Poľsko. Ešte väčšie pochybnosti kontrolórov vyvolalo vyplatenie 250.000 Kč daňovej poradkyni a 900.000 inému poradcovi. Hlavným "úlovkom" NKÚ je zistenie, že až 750.000 Kč Wolfova firma zaplatila právne neexistujúcej ruskej spoločnosti Gexana za štúdiu, ktorú však kontrolóri našli zadarmo na webových stránkach Európskej komisie.

Vlastník najvýznamnejších gruzínskych opozičných novín Georgian Times dnes oznámil, že zastaví ich publikovanie v dôsledku zastrašovania jeho rodiny zo strany miestnych úradov. Malchaz Gulašvili povedal, že 13. marca zastavili ozbrojení policajti auto, ktoré šoféroval jeho syn, a prehľadali ho. Ako upresnil, prehliadka mala byť odplatou za to, že jeho noviny sú v opozícii voči prezidentovi Michailovi Saakašvilimu, a uviedol, že išlo o najnovší znak smerovania k autoritárstvu v Gruzínsku. "Toto je psychologický teror," podotkol vydavateľ na tlačovej konferencii. "Prečo nám nepovedia, že v Gruzínsku je diktatúra a prestanú vytvárať ilúziu, že krajina je demokratická," dodal. Odporcovia Saakašviliho ho obviňujú, že obmedzuje slobodu médií a že vyprovokoval minuloročnú katastrofálnu vojnu, keď Rusko vyslalo tanky a vojakov v reakcii na gruzínsky útok na separatistický región Južné Osetsko. Gulašvili ďalej dodal, že ďalšie publikácie vrátane anglickej verzie Georgian Times budú naďalej vychádzať. Gruzínske ministerstvo vnútra uviedlo, že nevie o prehľadaní auta Gulašviliho syna, odmietlo akúkoľvek možnú politickú motiváciu. Zdroj: Reuters Enormný záujem médií o proces s "netvorom z Amstettenu" Josefom Fritzlom dnes v druhý deň súdneho konania v St. Pöltene poklesol. Menej je žurnalistov v novinárskom stane a fotografov pred súdnou budovou. Mimoriadny záujem bol však o dnešnú rakúsku i zahraničnú tlač, pulty s denníkmi v stánkoch v celom meste zívali už na poludnie prázdnotou. Denná tlač bola vypredaná dokonca aj v miestnych hoteloch. V St. Pöltene sa však paralelne stupňuje nespokojnosť predovšetkým niektorých zahraničných spravodajcov, reportérov a televíznych štábov s obmedzeniami v dejisku procesu, respektíve s uprednostňovaním verejnoprávnej rakúskej televízie a rozhlasu ORF, či domácej agentúry APA, ktorej redaktor sa však dnes tiež nedostal medzi "vyvolených". Jeden z nemeckých novinárov reagoval podľa rakúskej agentúry APA slovami: "Isté aspekty procesu sú typicky rakúske". Jeho kolegyňa z Berlína konštatovala: "Nemám vôbec porozumenie pre pripustenie vybraných médií." "Aj my by sme sa dokázali pokojne správať a sedieť v súdnej sieni s blokom a perom na lavici," poznamenala iná novinárka. Kompetentní poukazujú na fakt, že v atmosfére masovej prítomnosti novinárov z celého sveta by priebeh procesu mohol byť ťažko regulárny a zdôrazňujú, že ORF ponúka partnerom zo zahraničia svoje obrazové materiály a že aj jej reportéri majú iba časovo obmedzenú možnosť klásť obžalovanému otázky. Na tie Josef Fritzl, zakrývajúci si aj dnes tvár pri príchode do súdnej siene, aj tak doteraz neodpovedal. Podľa slov jeho advokáta však súdu zodpovedal všetky otázky. Nevôľu akreditovaných novinárov, ktorí nezriedka cestovali stovky či tisíce kilometrov, aby mohli zo St. Pöltenu poskytnúť autentické pôvodné spravodajstvo, vyvolal už v pondelok fakt, že podpredseda a hovorca krajinského súdu v St. Pöltene im na popoludňajšej tlačovej konferencii nemohol poskytnúť relevantné nové informácie o neverejnej časti procesu. Franz Cutka totiž vyhlásil, že on osobne nebol v súdnej sieni, na čo viacerí žurnalisti spochybnili zmysluplnosť takejto tlačovej konferencie. Je pravdepodobné, že ani dnes sa táto situácia výrazne nezmení. Zásadným rozdielom však je, že druhý deň procesu prebieha v plnom rozsahu bez účasti verejnosti. Pôsobenie hovorcu súdu Franza Cutku na nie práve obvyklých tlačových konferenciách počas prebiehajúceho procesu označil dnes v rozhovore pre agentúru APA za suverénne šéf Inštitútu pre trestné právo a kriminológiu viedenskej Univerzity Helmut Fuchs. "Úloha hovorcu nie je ľahká," zdôraznil Fuchs a pripomenul, že pri jej plnení treba mať na zreteli tak záujem médií o informácie, ako aj dbať na to, aby sa zo súdu nedostali von obsahové aspekty. "Mám dojem, že má rutinu pri kontakte s médiami, doteraz informoval iba o neproblematických záležitostiach," povedal Fuchs. Podľa jeho názoru je aj pôsobenie sanktpöltenskej justičnej inštitúcie profesionálne. Ťažkosti by podľa odborníka mohli vzniknúť iba v prípade, že by verejnosť zostala vylúčená z procesu napríklad pri prerokúvaní znaleckých posudkov z oblasti elektromechaniky alebo vzduchovej techniky, teda vo fázach procesu, ktoré sa netýkajú súkromia obžalovaného a jeho obetí. V prípade, že by verejnosť bola vylúčená neprávom, bol by to relatívny dôvod na vyhlásenie neplatnosti verdiktu, upozornil Helmut Fuchs. Zdá sa, že tieto právne úvahy viedli už na krajinskom súde v St. Pöltene k zvažovaniu čiastočného sprístupnenia priebehu tretieho dňa procesu. Viac sa o tom novinári dozvedia zrejme na tlačovej konferencii po skončení dnešného rokovacieho dňa. Americký denník Seattle Post-Intelligencer, ktorý má za sebou 146-ročnú minulosť a na západnom pobreží USA je známy iba pod skratkou P-I, vyšiel dnes naposledy v tlačenej verzii. Periodikum vo vlastníctve Hearst Corporation uzavrelo minulý rok so stratou 14 miliónov dolárov, čo viedlo majiteľov k rozhodnutiu predať ho. Kupec sa však nenašiel, takže 10. marca padlo definitívne rozhodnutie o zachovaní denníka iba v internetovej podobe. On-line vydanie bude čitateľom ponúkať príspevky občanov Seattlu a okolia, komentáre, fotogalérie a blogy. Z doterajších 165 spolupracovníkov zostane v redakcii iba 20 ľudí. Ide o vôbec prvý podobný krok amerického denníka.
Copyright © TASR 2009

Je kríza- STAVAJME !

Je kríza- STAVAJME !
Ale za VAŠE PENIAZE !

16. 3. 2009

SLOVAK FREE MEDIA

SLOVAK FREE MEDIA
Situácia slovenských verejnoprávnych médií a aj právny spor Rádia Viva a ďalších médií so sudcom Jozefom Soročinom budú hlavnými témami stredajšej návštevy poradcu riaditeľa Medzinárodného tlačového inštitútu (IPI) pre slobodu tlače a médií v Európe Colina Petersa v Bratislave. Peters sa stretne s vedením Slovenského rozhlasu, Slovenskej televízie a Tlačovej agentúry SR a s predstaviteľmi Tlačovej rady SR. Hovoriť má tiež so zástupcami súkromných médií na Slovensku. Agentúru SITA o tom informoval predseda slovenskej pobočky IPI Pavol Múdry. Samostatným bodom programu návštevy Colina Petersa bude diskusia s právnikmi médií, ktoré sú v spore so sudcom Soročinom. V jednom prípade súd už vlani rozhodol o tom, že Rádio Twist (dnes Viva) má zaplatiť sudcovi Soročinovi 30-tisíc eur za urážku na cti. Dôvodom je, že parafrázovalo výroky vtedajšieho ministra vnútra Vladimíra Palka na tlačovej konferencii. IPI toto rozhodnutie už kritizoval, jeho riaditeľ David Dadge vlani v novembri upozornil na fakt, že "parafrázovanie vyjadrení z dôvodu skracovania je štandardnou praxou, špeciálne v audiovizuálnych médiách". Podľa rozhodnutia bratislavského krajského súdu zo 14. októbra 2008 sa musí Rádio Viva ospravedlniť sudcovi Okresného súdu v Michalovciach Jozefovi Soročinovi za nepravdivé a pravdu skresľujúce tvrdenia odvysielané 7. októbra 2004 v tom čase ešte Rádiom Twist a zaplatiť mu náhradu nemajetkovej ujmy jeden milión korún (33 194 €). Vo vtedajšom vysielaní Rádia Twist sa poslucháč mohol okrem iného dozvedieť, že sudcu vyšetrovateľ stíha na slobode. Pritom sudca nebol označený plným menom, upozornil na to okrem iných aj Slovenský syndikát novinárov. Viva dostala v januári exekučný príkaz, no podala proti nemu námietku. Okrem Rádia Viva by malo v prípade vyplatiť nemajetkovú ujmu dva milióny korún (66 388 eur) ministerstvo spravodlivosti. Soročina zažaloval aj ministerstvo vnútra a generálnu prokuratúru, na súde sú žaloby aj na viaceré médiá. Redaktori podľa súdu nesprávne parafrázovali exministra vnútra Vladimíra Palka, ktorý na tlačovej besede hovoril o obvinení sudcu z podvodu. Soročina pred viac ako piatimi rokmi spôsobil dopravnú nehodu. Odmietol dychovú skúšku ako aj odber krvi. Trest, ktorý mu uložil disciplinárny súd, je dnes podľa zákona zahladený. Slovenská pobočka Medzinárodného tlačového inštitútu (International Press Institute – IPI) bola založená v júli 2008 a od 8. novembra oficiálne pôsobí pod hlavičkou IPI. Predsedom Národného výboru IPI je bývalý generálny riaditeľ a súčasný člen predstavenstva agentúry SITA, tiež dlhoročný člen medzinárodného výboru tejto organizácie Pavol Múdry. Medzi ďalších zakladajúcich členov slovenskej pobočky tlačového inštitútu patrí aj šéfredaktor týždenníka .týždeň Štefan Hríb a generálna riaditeľka Rádia Expres Eva Babitzová. IPI je globálna sieť, ktorá združuje šéfredaktorov, editorov, výkonných riadiacich pracovníkov médií a špičkových mienkotvorných novinárov. Vychádza z filozofie, že sloboda vyjadrovania je právo, ktoré chráni všetky ostatné práva v mediálnej oblasti, vrátane slobody tlače a ako taká musí byť široko vnímaná a chránená. Podporuje myšlienku voľného prístupu k informáciám a správam o aktuálnych udalostiach a témach ako aj potrebu zlepšovania novinárskej práce.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.