DALITO!

14. 3. 2009

To je TV !

To je TV !

Môže za to STV !

Môže za to STV !

Komisia rozhodcov Slovenského futbalového zväzu (KR SFZ) sa priklonila k názoru, že gól v spornej situácii pred bránou Trnavy v zápase 20. kola Corgoň ligy Spartak Trnava – MFK Košice (2:1) nebol.Po zhliadnutí oficiálneho videozáznamu, ktorý je povinný vyhotoviť domáci klub, nebolo možné posúdiť, či lopta bola, alebo nebola celým objemom za bránkovou čiarou. Loptu v momente sporného okamihu prekrývali na zábere dvaja hráči.Pri spomalených záberoch iného záznamu, v momente, keď brániaci hráč kope do lopty, podľa polohy nohy, lopty a bránkovej čiary, sa komisia jednohlasne priklonila k názoru, že lopta neprešla celým objemom za bránkovú čiaru. „Neprimerané polemiky a vzniknuté emócie podnietil svojím neodborným komentárom redaktor STV, ktorý tvrdil, že nebol uznaný regulárny gól napriek faktu, že išlo o neprehľadnú a spornú situáciu.Človek v takejto pozícii by si mal uvedomiť, že svojím postojom výrazne ovplyvňuje verejnú mienku," uvádza sa v komuniké KR SFZ.

Copyright © TASR 2009

13. 3. 2009

TA 3 NEWS

TA 3 NEWS
Riaditeľ spravodajstva a publicistiky televízie TA3 Ľubomír Urban po vzájomnej dohode odchádza z pozície riaditeľa. O uvoľnenie z funkcie požiadal ku dňu 16. 3. 2009.„Ďakujeme pánovi Urbanovi za spoluprácu a prajeme mu veľa pracovných aj osobných úspechov v budúcnosti,“ vyjadril sa generálny riaditeľ TA3 Matej Ribanský. Ľubomír Urban pôsobil vo funkcii riaditeľa spravodajstva a publicistiky od mája roku 2007. Post riaditeľa spravodajstva a publicistiky bude od 16. 3. 2009 zastávať Richard Dírer, ktorý bude zároveň naďalej pôsobiť aj v pozícii šéfredaktora.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Voľby naše premilené

Voľby naše premilené
Ivanovi Gašparovičovi venovali slovenské televízie najvýraznejšiu pozornosť spomedzi siedmich kandidátov dva týždne pred začiatkom oficiálnej kampane prezidentských volieb. Vyplýva to z monitoringu MEMO 98, ktorý uskutočnili od 20. februára do 5. marca. Gašparovič bol v televíziách 4 min. 16 sek. (42,2%). Z toho až takmer dve tretiny získal v STV (2 min 44 sekúnd), kde jeho priestor zároveň predstavoval až 80 percent z celkového času venovaného kandidátom. Navyše bol ako jediný okrem neutrálneho spôsobu zobrazený aj pozitívne, ako jediný z kandidátov mal totiž priestor na priamu reč. Informovanie o iných kandidátoch bolo v spravodajstve STV zanedbateľné a nepresiahlo desať sekúnd na kandidáta. STV informovala o prezidentovi Gašparovičovi primárne v súvislosti s výkonom jeho funkcie a bola veľmi opatrná a minimalistická vo svojej snahe predstaviť kandidátov v širšom kontexte. Tento prístup podľa MEMO 98 naznačuje tendenciu STV vyhovieť formálnym pravidlám o vyváženosti (spôsobom „nepohnevať si nikoho“), no chýba skutočný informačný rozmer. Gašparovič dostal najviac priestoru zo všetkých kandidátov aj v TA3 – priestor, ktorý spravodajská televízia venovala jednotlivým kandidátom bol však rozdelený rovnomernejšie (celkovo 40 sekúnd alebo 37% zo všetkých kandidátov). Druhou výrazne prezentovanou kandidátkou bola kandidátka opozície Iveta Radičová - v súhrne všetkých televízií to boli 3 min. 13 sekúnd (čo predstavuje 31,8%). Najzobrazovanejšou kandidátkou bola v dvoch súkromných televíziách – v TV Markíza a v TV Joj. MEMO 98 upozornilo, že Radičová bola jediná z kandidátov, o ktorej odzneli aj negatívne informácie, v rozsahu dokonca presahujúcom pozitívne informácie, spomenuté na jej adresu. Išlo o príspevky vysielané oboma spomenutými súkromnými médiami, konkrétne o negatívnom postoji katolíckej cirkvi a jej predstaviteľa biskupa Baláža k podpore jej kandidatúry zo strany KDH. Treťou najzobrazovanejšou kandidátkou bola Zuzana Martináková s 1 min 1 sekundou (alebo 10%), pričom najviac informácií o nej priniesla TV Markíza (35 sekúnd). Najmenej informácií odznelo v súhrne všetkých médií o Dagmare Bollovej (35 sekúnd), Františkovi Mikloškovi (23 sekúnd), Milanovi Melníkovi (21 sekúnd) a Milanovi Sidorovi (18 sekúnd), čo predstavuje pre každého z nich priestor na úrovni 3-4%). Prezentácia všetkých kandidátov s výnimkou I. Gašparoviča a I. Radičovej bola takmer výlučne neutrálna, čo podľa MEMO 98 odráža celkovú opatrnosť médií pred začiatkom oficiálnej kampane. Počas monitorovaného obdobia sa téme prezidentských volieb najviac venovala spravodajská TA3, ktorá odvysielala 11 minút a 5 sekúnd, čo však predstavuje menej ako minútu priestoru denne. Ostatné televízie sa téme venovali ešte okrajovejšie, STV a TV Markíza na úrovni 6 až 7 minút. Najmenší priestor venovala v tomto "hluchom" období téme TV Joj – iba 4 min. 31 sekúnd. V danom období v médiách dominovali predovšetkým otázky dopadu finančnej krízy a súvislosti tragédie v Polomke (tieto dve témy dominovali vo všetkých médiách). Celý monitoring MEMO 98 je na internetovej stránke: http://www.infovolby.sk/
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIÁLNY KOMPLEX - Reinkarnácia ?

MEDIÁLNY KOMPLEX - Reinkarnácia ?
Minister kultúry Marek Maďarič sa nevzdal myšlienky spoločného sídla Slovenskej televízie (STV) a rozhlasu (SRo), kde by mohla byť aj štátna tlačová agentúra TASR. Tvrdí, že zlúčenie verejnoprávnych médií do jedného centra bude významným opatrením v čase finančnej a hospodárskej krízy. Na niektoré z najbližších rokovaní vlády predloží návrh na verejné obstarávanie na nové mediálne centrum. Malo by byť na Pribinovej pri novostavbe Slovenského národného divadla (SND). "Na jednej z najbližších vlád bude predložený materiál, ktorým budem žiadať vládu, aby sa mohlo začať verejné obstarávanie na realizáciu tohto mediálneho komplexu. Aj v súvislosti s finančnou krízou je to veľmi dôležitá vec a rieši to podstatné problémy verejnoprávnych médií, ktoré majú z hľadiska absolútne nevyužitých kapacít ich budov, energetickej náročnosti týchto budov, technologického zaostávania obidvoch inštitúcií (STV a SRo)," povedal Maďarič pre SITA. Mediálne centrum chce stavať verejno-súkromným partnerstvom, tzv. PPP (Public Private Partnership) projektom. "Naozaj, v čase hospodárskej krízy, sa aj dobre pripravený tento PPP projekt, ukazuje byť možno aj dobrým impulzom pre určitú oblasť, pretože v tejto chvíli nevyžaduje verejné výdavky, bude ho realizovať súkromný dodávateľ," uviedol Maďarič. Mediálny komplex by mal stáť 147 878 909 €. S jeho výstavbou súhlasila vláda koncom októbra 2007. Bratislavskú budovu SRo, tzv. obrátenú pyramídu, by získal štát. Symfonický orchester SRo by v ňom mal využívať koncertné štúdio, zostali by v ňom aj historické archívy STV a SRo. Tiež by tu mohla vzniknúť galéria moderného umenia. Galéria aj archívy by sa mali financovať z predaja sídla STV v Mlynskej doline v Bratislave. Spoločný mediálny komplex STV a SRo by sa mal stavať tri roky, s plnou prevádzkou sa počíta do piatich rokov. Generálna riaditeľka SRo Miloslava Zemková upozornila, že doteraz nie je známy pomer delenia nákladov medzi SRo a STV za prevádzku nového sídla. Ak by sa však použil pomer 30:70 ako pri úhradách za služby verejnosti, pre SRo by to znamenalo zaťaženie rozpočtu 299 miliónmi korún (9 924 982 €) ročne. Za jedno z hlavných negatív považuje plánované rozdelenie rozhlasu. Členka Rozhlasovej rady Mária Hlucháňová upozornila, že sa rozhoduje o mediálnej budúcnosti STV, SRo, možno aj TASR a o verejných peniazoch, ktoré budú splácať občania - koncesionári.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA
„Prepočítava sa ekonomika. Ukazuje sa, že sme boli asi príliš optimistickí v tom, akí sú ľudia na Slovensku bohatí. A po skúsenostiach s bankami uvažujeme, či je to to pravé a či to je trh schopný absorbovať."
Maroš Sýkora, hovorca J&T
„Odpoviem vám dvoma slovami - áno, máte pravdu." Ivan Gašparovič
„Odmietli ich voliči vo voľbách, pretože nám dali hlas .Je to číry mediálny cirkus. “
Miroslav Číž
"Nechcem sa rúhať, ale Grónsko, ktoré vidím z lietadla, je i v ére údajného globálneho otepľovania bielou pustatinou snehu a ľadu."
Václav Klaus
"Poďte, pridajte sa k nám, kráčajte s nami po ceste k socializmu! Toto je jediný chodník. Predstavte si socialistickú revolúciu v Spojených štátoch."
Hugo Chavez
"Maďari prišli o svoju veľkú zem a stali sa malou plackou na mape."
Michael Kocáb
" Väčšina diskusných príspevkov pod článkom "Jelšava čaká na záchranu. Od Rusov" porušovala Kódex diskutujúceho. Diskusii chýbala akákoľvek pridaná hodnota. SME.sk sa preto rozhodlo zrušiť možnosť diskutovať pod týmto článkom." Sme.sk
„Budeme sa biť ! Rozhodcovia a novinári budú do Košíc chodiť dosratí . Bitky sa bojí každý.“ Ján Kozák
“Bolo mi vidno vagínu.”
Briney Spears

TASR NEWS

TASR NEWS
Na prvom pracovnom zasadnutí včera Správna rada Tlačovej agentúry Slovenskej republiky (TASR) za predsedníčku zvolila Mgr. Elišku Holáskovú a za podpredsedu Ing. Vladimíra Masára. Správna rada ďalej schválila Rokovací poriadok a text oznámenia o verejnom vypočutí kandidátov na obsadenie funkcie generálneho riaditeľa TASR, ktorý bude zverejnený na internetovej stránke TASR a v ďalších médiách. Členovia rady prerokovali a schválili Výročnú správu TASR za rok 2008 a zaoberali sa aj návrhom na založenie Nadácie TASR, ktorá má byť zameraná na kontinuálne vzdelávanie redaktorov agentúry v renomovaných zahraničných agentúrach.
Copyright © TASR 2009

12. 3. 2009

Jen čtěte !

Jen čtěte !
Ad Aktualne.sk - No práve Ján Počiatek, ktorý drží v rukách štátny rozpočet, netají nechuť naliať ďalšie milióny do verejnoprávnej televízie. "Rozpočet je schválený tak, ako schválený je. Momentálne nie sme v situácii, že by sme disponovali nejakou sumou nadpríjmov, ktorej by sme mohli len tak jednoducho alokovať alebo realokovať dotáciu pre STV. Máme určitú sumu vyčlenenú na protikrízové opatrenia a v prípade, že sa verejnoprávna televízia dostane až na takúto vysokú úroveň priority, teoreticky je možné všetko. Ja som však k tomu pomerne skeptický," odkazuje minister financií manažmentu STV. Na otázku Aktuálne.sk, či je teda takejto možnosti osobne naklonený, odpovedal krátko, ale jasne: "Nie."

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Americké hudobné trio Jonas Brothers sa objaví v populárnom komediálnom seriáli South Park. Bratská trojica bude hviezdou prvej časti 13. série dnes už legendárneho seriálu z dielne Comedy Central. V epizóde s názvom The Ring, ktorú v premiére v USA odvysielajú dnes večer po 22.00 SEČ, vezme Kenny svoju novú priateľku nápadne sa podobajúcu na Miley Cyrus, na koncert Jonas Brothers, aby jej zaimponoval. Ich vzťah však následne stroskotá práve pre skupinu Jonas Brothers. South Park je americký animovaný sitcom pre dospelých, v ktorom vystupuje skupina deväťročných svojských detí - Stan Marsh, Kyle Broflovski, Eric Cartman, a Kenny McCormick. Už od prvej časti odvysielanej v roku 1997 vzbudzuje seriál veľkú pozornosť najmä pre parodovanie známych osobností, politikov, náboženstiev či registrovaného partnerstva homosexuálov. Dodnes bolo odvysielaných dovedna 181 častí South Parku. Po 35 rokoch od svojho založenia niekdajším americkým daviscupovým reprezentantom Eugenom L. Scottom zaniká odborný magazín Tennis Week. Informáciu priniesol portál Tennis Reporters bez uvedenia primárneho zdroja. Zatiaľ nie je jasné, či vo svojej činnosti bude pokračovať aspoň internetová verzia tohto periodika. Tennis Week si v decembri 2006, sedem mesiacov po smrti Scotta, vzala pod záštitu marketingová spoločnosť IMG, ale podľa Tennis Reporters nemohla byť pri svojej filozofii orientovanej na profit spokojná s ekonomickou bilanciou spomenutej tlačoviny.

Gruzínsko dnes zrušilo účasť v medzinárodnej speváckej súťaži Eurovízia po tom, ako organizátori vyradili text piesne so skrytou narážkou na adresu ruského premiéra Vladimira Putina. Ako uviedla Natia Uznadze z gruzínskej štátnej televízie, ktorá má na starosti účasť kaukazského štátu v májovej súťaži v Moskve, rozhodli sa text nemeniť a nebudú ani vyberať inú pieseň. "Do Moskvy nepôjdeme a na Eurovízii sa nezúčastníme," vyhlásila. Ako dodala pre agentúru AFP, "nie je nám jasné, prečo Eurovízia prijala toto rozhodnutie. Konkrétne vysvetlenie sme nedostali." V piesni s názvom We Don't Wanna Put In, ktorú mala odohrať skupina Stephane and 3G, spojením posledných slov vznikne priezvisko ruského premiéra. Organizátori Eurovízie, ktorá sa uskutoční v dňoch 14. až 16. mája, text v utorok zamietli. Podľa manažéra skupiny môže byť za rozhodnutím politický nátlak Ruska. "Ak je to tento prípad, je to neprijateľné," dodal Kachaber Ciskaridze. Vzťahy medzi Tbilisi a Moskvou sú na bode mrazu od krátkej vojny o povstalecký gruzínsky región Južné Osetsko v auguste minulý rok. Gruzínsko, ktoré chcelo spevácku súťaž najprv bojkotovať, nakoniec skladbu vybralo. Skupina odborníkov dohliadajúca na súťaž však v utorok rozhodla, že pieseň porušuje tú časť pravidiel, podľa ktorej "počas vystúpenia nie sú povolené žiadne texty, prejavy, politické alebo iné gestá". Gruzínsku dali možnosť do 16. marca zmeniť text alebo vybrať inú skladbu.
Súd v Bagdade vo štvrtok odsúdil irackého novinára, ktorý sa preslávil hodením topánok do vtedajšieho amerického prezidenta Georgea W. Busha, na trojročné väzenie. Tridsaťročný Muntadár az-Zajdí pred vynesením rozsudku vyhlásil, že je nevinný. "Moja reakcia bola prirodzená. Podobne by konal akýkoľvek Iračan," vyhlásil novinár. Jeho právnici argumentovali tým, že Zajdí nechcel bývalému šéfovi Bieleho domu ublížiť, ale len "vyjadriť svoj názor". Muntadár az-Zajdí, ktorý pracuje pre televíznu stanicu al-Baghdadíja so sídlom v Káhire, na tlačovej konferencii v Bagdade 14. decembra hodil do Busha dve topánky a zakričal: "Toto je bozk na rozlúčku, ty pes!". Úder podrážkou patrí v arabskej kultúre medzi najhrubšie urážky. Bush sa pred topánkami uhol a neutrpel žiadne zranenie. Ako neskôr vyhlásil, pri útoku sa necítil "ani trochu ohrozený". © 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrel Péter Bacsó

Zomrel Péter Bacsó
Renomovaný maďarský režisér Péter Bacsó, laureát Kossuthovej ceny, Strieborného leoparda z MFF v Locarne a Striebornej mušle z MFF v San Sebastiane už nie je medzi živými. Rodák z Košíc zomrel v stredu vo veku 81 rokov, informovala agentúra MTI s odvolaním sa na zväzovú organizáciu maďarských filmových umelcov. Syn spisovateľky Boris Palotaiovej sa vedno s blízkymi odsťahoval do Budapešti v 40. rokoch minulého storočia. Po skončení štúdia réžie na Vysokej škole divadelného a filmového umenia nastúpil ako dramaturg do predchodcu neskoršieho filmového štúdia Hunnia. Bol aktívnym účastníkom obnovy maďarskej kinematografie, ako scenárista sa zaskvel predlohou megahitu režiséra Zoltána Fábriho Sladká Anna (1958). Péter Bacsó debutoval ako režisér lyrickou snímkou Nyáron egyszerű (V lete je to jednoduché, 1963). Problematike vtedajšej mládeže, jej spôsobu myslenia i správania sa venoval aj v nasledujúcom filme Szerelmes biciklisták (Zaľúbení cyklisti, 1965), či snímke Leto na horách (Nyár a hegyen, 1967) známej aj z našich kín. FOTO - FK NOSTALGIA Skutočný úspech a pozornosť značnej časti verejnosti vyniesol umelcovi film Fejlövés (Výstrel do hlavy, 1968), v ktorom skúmal okolnosti, vedúce k rozhodnutiu dobrovoľne ukončiť život. V zahraničí spájajú meno režiséra predovšetkým s filmom Svedok (A tanú, 1969), v ktorom sa v tragikomickej podobe odhodlal znázorniť svet vykonštruovaných procesov. Táto snímka si v Maďarsku počkala na verejnú projekciu 10 rokov. Napokon sa z nej stal megahit a medzičasom už kultová snímka tamojšej kinematografie. Viac ako desaťročie po úspešnej prezentácii tohto filmu na MFF v Cannes nakrútil Péter Bacsó aj jeho pokračovanie s názvom Opäť svedok (Megint tanú, 1994) o dobrodružstvách hlavného hrdinu v období po spoločenských zmenách v krajine. V 70. rokoch nakrútil umelec viacero filmov, venujúcich sa aktuálnym spoločensko-politickým otázkam. Naďalej s úspechom využíval vo svojej tvorbe i prvky satiry, napríklad vo filmoch poukazujúcich na kult osobnosti z 50. rokov. V jeho hranej tvorbe nájdeme aj snímku Balekok és Banditák (Hlupáci a banditi, 1997), venujúcu sa chaotickým pomerom v Maďarsku posledného desaťročia XX. storočia. S menom režiséra je spojených celkove 32 celovečerných hraných filmov, celý rad dokumentárnych a televíznych produkcií. Medzi súťažnými filmami tohtoročnej prehliadky maďarských filmov figuroval aj Bacsóov autorský film Majdnem szüz (Takmer panna) o snahe chovankyne domova skončiť s najstarším remeslom na svete, za kreáciu ktorej ocenili hlavnú predstaviteľku Júliu Ubrankovicsovú trofejou za najlepší ženský herecký výkon. Režisér sa popri Striebornej mušli na MFF v San Sebastiane 1968 za film Leto na horách a Striebornom leopardovi z MFF v Locarne 1972 za film Jelenidö (Súčasnosť) mohol pochváliť aj víťazstvom nad ešte neznámym Stevenom Spielbergom, respektíve jeho snímkou Duel. Bacsóovmu filmu Forró vizet a kopaszra! totiž odborná porota na MFF v Taormine dala prednosť a udelila mu v roku 1972 Grand Prix tejto prehliadky. Péter Bacsó pôsobil aj ako vysokoškolský pedagóg, príležitostný textár, plodný scenárista, dlhoročný dramaturg a po viac ako dve desaťročia šéf úspešného filmového štúdia Dialóg. Zosnulý je laureátom vysokého štátneho vyznamenania, ako aj početných národných ocenení, vrátane Kossuthovej ceny a Ceny za celoživotné dielo, ktorú mu udelili na tohtoročnej Maďarskej filmovej prehliadke.

Copyright © TASR 2009

Správy nedobré

Správy nedobré

Správy STV- Jednotka -11.03.2009- 268 tisíc divákov,

5,8 % sledovanosť, 14,5 % podiel na trhu

OTO 2008

OTO 2008

731 divákov, 15,9 % sledovanosť, 42,3 % podiel na trhu

Osobnosť TV publicistiky – Zlatica Puškárová ; Osobnosť TV spravodajstva – Jarmila Hargašová ; Osobnosť TV športu – Lenka Čviriková – Hriadeľová ; Spevák – Mário Kuly Kollár ; Speváčka – Jana Kirschner ; Herec – Tomáš Maštalír ; Herečka – Diana Mórová ; Zábavný program – Modré z neba ; Zabávač – Adela Banášová ; Seriál – Ordinácia v ružovej záhrade ; Program roka – Slovensko má talent ; Sieň Slávy – Emília Vášaryová ; Absolútny OTO – Mário Kuly Kollár

11. 3. 2009

Farebná Dajana a NCTO 2009

Farebná Dajana a NCTO 2009

Podľa Vás, milí blogonávštevníci , najhoršou slovenskou televíznou reláciou za rok 2008 sa suverénne stala relácia Slovenskej televízie Kam kráčaš, slovenská žurnalistika . My odpovedáme, že nevieme, kam kráča. Cenou pre tvorcov a účastníkov je ročné predplatné časopisu Dialy Jihad .

Najtrápnejšou CELEBRITOU Televíznej Obrazovky v roku 2008 sa , podľa Vás, stala Erika Barkolová, aj keď si viem predstaviť aj inú. Ale , čo už ? Hlas ľudu, hlas boží

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Vláda dá Slovenskej televízii (STV) a Slovenskému rozhlasu (SRo) 281 miliónov korún (9,327 mil. €) ako kompenzáciu za koncesionárov, ktorých novou legislatívou oslobodili od platenia poplatkov za verejnoprávne médiá. Minister kultúry Marek Maďarič uviedol, že 70 percent z tejto sumy dostane STV, 30 percent rozhlas. Kompenzáciu vyrátali z údajov minulého roku. Návrh vzhľadom na finančnú krízu poslal predsedovi vlády. "Akonáhle pán premiér zváži, že je možnosť z rezervy vlády uvoľniť tieto prostriedky, tak potom predložím materiál aj do vlády," uviedol Maďarič. STV chcela ako kompenzáciu za výpadok koncesií STV 5 427 206 €, tento rok žiada aj kompenzáciu za výpadok na reklamnom čase. Maďarič STV odporučil, aby siahla k úsporným opatreniam. "Ja sa nestarám do hospodárenia Slovenskej televízie. Všetky médiá sa dnes musia nejakým spôsobom vyrovnať s finančnou krízou, s dopadmi - najmä čo sa týka privátnych médií, na reklamný trh, na určitý pokles príjmov z reklamy. Vnímam to, že všade sa robia nejaké opatrenia, či už sa šetrí, či už sa dokonca prepúšťa. Takže určite v tejto situácii, podobnej sa nachádza aj Slovenská televízia a Slovenský rozhlas." Financovanie verejnoprávnych médií chce minister naviazať na zmluvy so štátom. Legislatívna rada vlády (LRV) na budúci týždeň prerokuje novelu zákona o Slovenskom rozhlase, ktorá rieši aj Slovenskú televíziu. "Do týchto zákonov dáme ustanovenia, týkajúce sa inštitútu zmluvy medzi verejnoprávnymi médiami a štátom tak, aby dotácie, ktoré vzhľadom na ekonomickú silu a početnosť obyvateľov Slovenskej republiky nedovoľujú financovať verejnoprávne médiá len z úhrad, aby boli transparentným spôsobom poskytované dotácie na program vo verejnom záujme, na účelové investície a na vysielanie Slovenského rozhlasu do zahraničia." Zmluvy by sa uzatvárali na päť rokov, každý rok by sa obnovovali dodatkom, kde by sa presne špecifikovalo, na aké programy vo verejnom záujme dáva štát peniaze. Maďarič nechcel komentovať prípadné zrušenie športového programu verejnoprávnej televízie STV 3, ktorý vláda pri rozbehu podporila sumou 90 miliónov 783 tisíc korún. STV 3 stále zápasí s veľmi nízkou sledovanosťou. "Nechcem sa pliesť do výkonu takýchto programovo-ekonomických rozhodnutí manažmentu Slovenskej televízie." Podľa neho je absolútne správne zriaďovať aj v súvislosti s pripravovanou digitalizáciou programové monotypové kanály, robia to aj komerčné televízie. Na otázku, či by väčšou službou verejnosti nebol uvažovaný spravodajský kanál, povedal: "My sme reagovali na nejakú požiadavku zo strany Slovenskej televízie, ktorá sa v nejakom čase rozhodla, že chce zriadiť športový kanál. Nerobte zo mňa manažéra Slovenskej televízie a toho, ktorý by mal určovať, či má Slovenská televízia zriadiť si spravodajský kanál, alebo športový kanál, alebo iný kanál."
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TROJKA VRACIA ÚDER

TROJKA VRACIA ÚDER
Športový program Slovenskej televízie - Trojka bola v utorok 10.3.2009 v čase vysielania svojho hlavného programu (17:00-24:00) s podielom 2,6 % lídrom na trhu medzi špecializovanými TV stanicami s neceloplošným pokrytím. Aj v prime-time s podielom 1,7 % bola silnejšia ako filmovo-seriálová JOJ Plus (1,2%) a spravodajská TA3 (0,4%). Napriek tomu, že Trojka v utorok 10.3.2009 vysielala športový program len približne 8 hodín, bol jej 24-hodinový trhový podiel (1,9%) vyrovnaný s komerčnou JOJ plus (2,0%), ktorá vysiela celý deň a násobne vyšší ako podiel TA3 (1,0%), ktorá vysiela 17 hodín. Výborné podielové hodnoty dosiahli na Trojke (s obmedzeným pokrytím obyvateľstva cca 50%) priamy prenos zápasu hokejovej extraligy: MHK 32 Liptovský Mikuláš - HKM Zvolen (I. tretina - podiel 4,4%, II. tretina - podiel 5,0%, 61-tisíc divákov 12+) a večerný priamy prenos futbalového zápasu Ligy majstrov: FC Liverpool - Real Madrid (II. polčas - podiel 5,1 %, 67-tisíc divákov 12+).

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS
Slovenský rozhlas (SRo) má po takmer trojmesačnom rozpočtovom provizóriu schválený rozpočet a programový koncept na tento rok. Rozhlasová rada rozpočet schválila 9 hlasmi, dvaja členovia rady boli proti a štyria sa zdržali. Časť rady totiž nesúhlasí so znením uznesenia, v rámci ktorého sa schválil aj rozpočet. Tvrdí, že je nelogické a jeho jednotlivé časti sa popierajú. Uznesenie sa začína konštatovaním, že návrh rozpočtu SRo na rok 2009 nezohľadňuje vo svojej vnútornej štruktúre potreby poslucháčov Rádia Patria, Rádia Devín a Rádia_FM. Ďalej sa v ňom konštatuje, že manažment SRo nepredložil v dostatočnom predstihu návrh na riešenie vysielania Rádia Patria, čím spôsobuje výhrady a nespokojnosť poslucháčov. Až nasledovne rada v texte uznesenia schvaľuje rozpočet. Na záver ním zaväzuje generálnu riaditeľku SRo Miloslavu Zemkovú, aby v súlade s informáciami, ktoré predložila rade, rozhlas zabezpečil financovanie strednovlných vysielačov na dokrytie príjmu maďarského vysielania Patrie do 30. júna a aby nerobila rekonštrukciu 10. a 11. poschodia, v časti týkajúcej sa tzv. newsroomov. Za uznesenie hlasovali: Michal Dzurjanin, Igor Gallo, Ľubomír Guman, Eva Jaššová, Peter Jezný, Alexander Koreň, Ondrej Patarák, Jozef Ševec a Vladimír Valovič. Rada zároveň neschválila návrh uznesenia, ktoré predložil člen rady Vladimír Talian. Talian v ňom navrhol popri schválení rozpočtu aj záväzok pre generálnu riaditeľku SRo Zemkovú realizovať jej projekt dokrytia strednovlným signálom maďarského vysielania Rádia Patrie územie Bratislavy, Žitného ostrova a Košíc a ich okolia. Návrh získal šesť hlasov, ostatní sa zdržali. Časť rady, ktorá hlasovala za Talianov návrh, tvrdí, že schválené uznesenie v časti venovanej riešeniu situácie poslucháčov maďarského vysielania Patrie, ktorí majú slabý alebo žiadny príjem, je príliš všeobecné. Rada mala podľa nich v uznesení určiť, na konkrétne akom území SR má rozhlas zlepšiť jeho príjem maďarského vysielania - posilniť vysielače alebo postaviť nové. Chcela o častiach uznesenia, ktoré nakoniec prešlo, hlasovať samostatne, no tento návrh rada neschválila. Ide o prvý vyrovnaný rozpočet rozhlasu za približne posledných 20 rokov upozornila počas dnešného mimoriadneho rokovania Rozhlasovej rady k rozpočtu členka rady Mária Hlucháňová. Návrh rozpočtu SRo pre ten rok počíta s celkovými nákladmi 28 980 714 € (873 073 000 Sk) a rovnako vysokými výnosmi. Rozhlas ako inštitúcia verejnej správy totiž nemôže zostavovať stratové rozpočty. To bol dôvod, prečo už v návrhu rozpočtu SRo nepočítal s financovaním stredných vĺn, pre ktoré bol dlhodobo v strate. Preto z nich odišiel 2. februára. Ročné náklady na stredné vlny sú 1,16 mil. € a vysielanie Patrie na stredných vlnách bolo podľa vedenia SRo udržateľné len vtedy, ak by dostali od štátu dotáciu. To však rozhlas nepredpokladá, lebo povinnosť štátu financovať vysielanie na stredných vlnách bola v zákone o SRo do roku 2008. Vedenie SRo odchod zo stredných vĺn plánovalo ku koncu tohto roka. Šéfka rozhlasu to avizovala už v projekte, s ktorým ju Rozhlasová rada zvolila. Ku skoršiemu riešeniu sa manažment rozhodol pre finančné problémy. Trojmesačné rokovanie o rozpočte podľa predsedu Rozhlasovej rady Igora Galla spôsobili snahy rady o zmeny najmä v súvislosti s odchodom Rádia Patria zo stredných vĺn. Ako povedal pred hlasovaním o rozpočte, nemalo by zmysel, ak by rada automaticky schvaľovala všetko, čo jej vedenie predloží. Rozpočtové provizórium platilo od 18. decembra a podľa Zemkovej ho dodržiavali všetci zamestnanci SRo, vrátane manažmentu, až na jedného člena Rozhlasovej rady. Podľa informácií z rozhlasu je týmto členom Jozef Ševec, ktorý si vo verejnoprávnej tlačovej agentúre TASR nechal zverejniť platenú správu, tzv. OTS a vyúčtovanie za to predložil vedeniu SRo. To za správu zaplatiť odmietlo. Rozpočet rada odmietla po prvýkrát vlani 17. decembra. Následne k nemu nezaujala stanovisko 21. januára ani 18. februára. Neúspešné bolo aj mimoriadne rokovanie o rozpočte zvolané na 25. februára. Nemohlo sa totiž začať pre nízky počet zúčastnených členov rady. Pokračovalo až dnes, po dvojtýždňovej pauze. Rozhlas v rozpočtovom provizóriu mohol hradiť len zákonné platby, nemohol si dovoliť napríklad zvyšovanie miezd či investície do technológií.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Kandidáta KSS na post hlavy štátu Milana Sidora mrzí, že súkromné médiá narúšajú čistotu predvolebnej kampane. Na svojej tlačovej konferencii dnes kritizoval denník Sme za to, že neuverejnil jeho odpovede na otázky pre prezidentských kandidátov vo svojom printovom vydaní, ale iba na webovej stránke. Konštatoval, že až pri kúpe novín zistil, že sa na neho usmieva pätica jeho protikandidátov a jeho odpovede, na ktorých dva dni pracoval, sú fuč. "Čo to znamená odpovedať na webe pre elektorát KSS, o ktorom sa všeobecne vie, že nepracuje na webe, je to jednoducho odseknutie, odpílenie," pýtal sa. U iných denníkov je podľa neho takéto konanie sporadické alebo je to nedopatrenie. Prezidentský kandidát zároveň vyslovil nádej, že nezostane na chvoste a vybojuje si korektným predvolebným bojom solídne preferencie. Priblížil, že jeho kampaň nebude vedená formou bilboardov, keďže ich vníma ako stupeň idiotizácie politického života. Potenciálnych voličov chce osloviť plagátmi s heslami ako "Ľudom prácu, politikom rozum, Slovensku dôstojnosť" alebo "Áno, priatelia s obrodou ľavice na Slovensku to myslím úprimne". Objasnil tiež, že na kampaň neminie viac ako 13.278 eur (400.000 Sk), pričom prostriedky budú pochádzať od KSS, ktorá na tento účel zriadila podúčet. Sidor dnes tiež kritizoval 15-dňovú dĺžku volebnej kampane. Podľa neho by voľbe hlavy štátu mala predchádzať minimálne štvormesačná kampaň. Poukázal pri tom na ročnú dĺžku kampane v USA či polročnú vo Francúzsku. "Myslím, že až takí chudobní a úbohí nie sme, aby sme nemohli občana informovať o našich zámeroch a informovať bez stresu," povedal. Poznamenal, že je veľmi komplikované za taký krátky čas pokryť celé územie krajiny. Na margo kampane a médií tiež uviedol, že nerátal s takou mierou izolácie zo strany pravicových médií a príklad denníka Sme ho nabáda k smútku. Zároveň objasnil, že medzi jeden z dôvodov, prečo prijal ponuku kandidovať, bolo aj to, že si vysoko váži tých, ktorí sa v "antikomunistickom ošiali" začiatkom 90. rokov dokázali prihlásiť k tradícii robotníckeho a komunistického hnutia. Sidor sa tiež dotkol nežnej revolúcie a ponovembrového vývoja. Podotkol, že na Slovensku je kapitalizmus, na čo v novembri 1989 nikto neupozorňoval. Podľa neho sa ukázalo, že nikto z kompetentných vtedy občanom nepovedal, že revolúciou vstupujú do brutálneho a tvrdého kapitalizmu, ktorý z nich zoderie aj poslednú nitku. Pripustil, že všetci ľudia túžili po demokracii či možnosti cestovať, ale po rokoch sa ukazuje, že nie sme za pomyselnou čiarou vyššej kvality života, sociálnej zábezpeky a nižšieho kriminálneho diania.
Copyright © TASR 2009

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS
Slovenský rozhlas napriek celoslovenskej Petícii pre Rádio Patria a naše práva neobnoví vysielanie národnostného Rádia Patria v plnom rozsahu. Pre agentúru SITA to uviedla generálna riaditeľka SRo Miloslava Zemková. Podľa nej požiadavka maďarskej národnostnej menšiny prekračuje finančné možnosti rozhlasu. "Stredné vlny sme v rozpočte roku 2008 projektovali vo výške 47,659 miliónov Sk (1,582 milióna €). Slovenský rozhlas dostali do straty, ktorú nemáme ako vyrovnať," vysvetľuje Zemková. Naďalej trvá na tom, že presun Patrie zo stredných na veľmi krátke vlny (VKV) je ekonomickým opatrením a netreba mu pripisovať politické dôvody. Od Csemadoku a maďarských združení očakávala skôr spoluprácu v informovaní, kde a ako môže dotknutá menšina maďarské vysielanie SRo počúvať. "Rozhodne sme neočakávali štvavú kampaň," dodáva Zemková. Podľa predsedu Csemadoku Bélu Hrubíka prišlo o možnosť počúvať národnostné vysielanie 280 000 občanov maďarskej národnosti. Slovenský rozhlas to považuje za nezmysel. "Všetkých občanov maďarskej národnosti je dnes na území Slovenska do 500 000. VKV vysielačmi pokrývame asi 80 percent južnej časti územia Slovenska, kde táto menšina žije," hovorí Zemková. Podľa jej informácií pokrývajú strednovlné vysielače celé metropolitné územie Bratislavy a na celom území Slovenskej republiky je dostupný vysokokvalitný satelitný signál Rádia Patria. "Kto chce počúvať Rádio Patria, nájde si jeho príjem," tvrdí riaditeľka. Rádio Patria pred vypnutím stredných vĺn počúvalo podľa posledného prieskumu z konca roka 2008 (Median – MML) 17 000 poslucháčov (0,3 percenta). Po presune stanice na VKV predpokladá Zemková paradoxne nárast poslucháčov. VKV signál je podľa nej omnoho kvalitnejší ako strednovlnný, rozhlas zároveň rozšíril denné vysielanie z ôsmich na dvanásť hodín a zdynamizoval prúd živého vysielania, ktoré je dnes podľa Zemkovej kontaktnejšie, adresnejšie, živšie a tým je atraktívnejšie pre poslucháča.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS
1.*TELEVÍZNE NOVINY- Markíza- 8.3.2009 ;2.*DNES -Markíza- 5.3.2009; 3.*Športové noviny- Markíza- 8.3.2009; 4. *NOVINY TV JOJ -TV JOJ -8.3.2009; 5.Ordinácia v ružovej záhrade III. (7.) -Markíza -3.3.2009; 6.Ordinácia v ružovej záhrade III. (8.) -Markíza -5.3.2009; 7.Aj múdry schybí- Markíza -6.3.2009 ; 8. SUSEDIA -Markíza -2.3.2009; 9.*Krátke TN -víkend -Markíza -8.3.2009 ;10. *Počasie dnes- Markíza -4.3.2009 ;11.Eurovision Song Contest 2009- Jednotka -8.3.2009; 12. SUSEDIA -Markíza- 4.3.2009; 13. Posledná légia -Markíza -8.3.2009 ;14.Pošta pre teba- Jednotka -7.3.2009 ;15. Kutyil s.r.o. II. -TV JOJ -2.3.2009; 16. PROMINENTI -Markíza- 8.3.2009 ;17.*ŠPORT -TV JOJ- 4.3.2009; 18.*NAJLEPŠIE POČASIE- TV JOJ -4.3.2009; 19.*Panelák -TV JOJ -2.3.2009 ;20. Fantastická štvorka- TV JOJ- 7.3.2009

Pozn. Pri reláciách opakujúcich sa každý deň (spravodajstvo, šport, sitcom a pod.) je uvedená relácia s najvyššou hodnotou ratingu za celý týždeň ; © Výskum programu STV

10. 3. 2009

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Zoznamovacie portály a sociálne siete typu Facebook či MySpace sú momentálne populárnejšie než osobné e-mailové schránky. Na základe prieskumu spoločnosti Nielsen takmer 67 percent návštevníkov internetu strávilo svoj čas práve na týchto typoch internetových portálov. Záujem o tento typ domén pritom vzrastá štvornásobnou rýchlosťou. Len vo Veľkej Británii je až jedna zo šiestich minút z pobytu na internete strávená na sociálnych sieťach. "Združovanie do sociálnych sietí bude pokračovať aj naďalej," uviedol výkonný riaditeľ spoločnosti Nielsen John Burbank. V súčasnosti predstavuje rozdiel času stráveného na internete medzi používateľmi e-mailu a sociálnych sietí iba 1,7 percenta. Informoval o tom britský spravodajský portál news.bbc.co.uk.
Medzinárodný tlačový inštitút (IPI) v pondelok vyzval Európsku komisiu, aby pri rokovaniach s Tureckom o vstupe do Európskej únie (EÚ) primäla krajinu k zabezpečeniu slobody tlače. Táto téma by sa podľa IPI mala stať prioritou v nadchádzajúcich rozhovoroch. Riaditeľ IPI David Dadge na stretnutí s komisárom pre rozširovanie Olliem Rehnom spomenul prípady slovných útokov na novinárske organizácie a pokračujúce porušovanie práva na slobodu vyjadrovania. Stretnutie Dadgea s Rehnom prišlo po tom, ako sa turecký premiér Recep Tayyip Erdogan verejne posťažoval na spôsob, akým médiá pokrývajú udalosti súvisiace s jeho vládou. Erdogan svojich prívržencov vyzval, aby prestali kupovať noviny, ktoré "stoja za hocikým iným namiesto toho, aby stáli za premiérom Tureckej republiky". "IPI dúfa, že Európska komisia môže využiť svoj vplyv na to, aby presvedčila premiéra Erdogana prestať s kritikou médií a výzvami na ich bojkot. EÚ môže zohrať kľúčovú úlohu pri zabezpečovaní slobodného vyjadrovania názoru a pluralitného systému médií v kandidátskych krajinách, akou je napríklad Turecko," vyhlásil Dadge po stretnutí. Obavy podľa IPI spôsobujú aj niektoré zákony reštrikčné voči médiám a pokuta vo výške 380 miliónov eur pre Dogan Media Group za daňové úniky, ktoré spoločnosť dostala vo februári.

Z medzinárodnej speváckej súťaže Eurovízia vyradili pre politické posolstvo gruzínsku pieseň, ktorá žartuje na adresu ruského premiéra Vladimira Putina. Ako vo vyhlásení uviedli organizátori Eurovízie, ktorá sa uskutoční v Moskve 14. až 16. mája, "Európska vysielacia únia (EBU) oficiálne informovala gruzínsku spoločnosť GPB, že text piesne We Don't Wanna Put In nie je v súlade s pravidlami súťaže". Skupina odborníkov dohliadajúca na súťaž rozhodla, že pieseň porušuje tú časť pravidiel, podľa ktorej "počas vystúpenia nie sú povolené žiadne texty, prejavy, politické alebo iné gestá". Gruzínsko má teraz do 16. marca možnosť zmeniť text alebo vybrať inú skladbu.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Internetový videoportál YouTube zablokuje britským používateľom prístup k všetkým hudobným klipom. YouTube to dnes viedol s tým, že nebol schopný dosiahnuť dohodu o autorských právach s najväčšou britskou asociáciou autorov piesní PRS for Music. YouTube uviedol, že asociácia vyberajúca poplatky za takmer 50 000 autorov žiadala mnohonásobne vyššie platby, než bolo uvedené v predchádzajúcej licenčnej dohode, ktorá vypršala. Portál dodáva, že by požiadavka asociácie znamenala pre ňu citeľnú stratu za každé zhliadnutie videoklipu.Organizácia PRS uviedla, že ju rozhodnutie portálu YouTube kvôli dopadu na spotrebiteľov a autorov pobúrilo. Podľa asociácie chcel Google (vlastník YouTube) platiť autorom za piesne výrazne menej, pretože YouTube radikálne vzrástla sledovanosť.Konflikty medzi YouTube a hudobným priemyslom sa vyostrujú. Vývoj však naznačuje, že sa YouTube rozhodol pre to, aby prevádzkové náklady udržal pod kontrolou a naďalej tak vytváral príjmy pre Google. Dnes večer zablokuje YouTube používateľom z Británie prístup k hudobným videám umelcov, na ktoré sa vzťahuje licencia. Spolupráca portálu s autorskou asociáciou PRS ide pritom vlastnou cestou mimo dohody YouTube s hudobnými vydavateľstvami. Aj s nimi mal však už YouTube v minulosti problémy. V decembri stroskotali rokovania medzi YouTube a vydavateľstvom Warner Music, pretože sa nedohodli na platobných podmienkach. Tisícky videí z Warner Music tak musel YouTube stiahnuť z webu.Manažéri z hudobného sveta napriek problémom pripúšťajú, že YouTube je pre odvetvie prínosom. Obľúbené stránky videoporálu sú priestorom, kde sa poslucháči môžu zoznámiť s novými nahrávkami či staršími kapelami. Na YouTube sa okrem toho spoliehajú aj vydavateľstvá, ktoré si od portálu sľubujú zabezpečenie časti príjmov, keďže sa predaj CD každoročne prepadá, napísala agentúra Reuters.
Copyright © ČTK 2009