DALITO!

14. 2. 2009

FOX PERLÍ

FOX PERLÍ

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Štvrtý okruh Slovenského rozhlasu Rádio_FM odvysiela počas valentínskeho večera záznamy koncertov francúzskej skupiny Hushpuppies a kapely Ash pôvodom zo Severného Írska. V rámci relácie Exclusive_FM sa ako prví predstavia Hushpuppies, ktorí uznávajú rockové legendy 60. rokov minulého storočia. Rádio_FM odvysiela ich koncert z festivalu Printemps de Bourges 2008. Ako prezradila moderátorka programu Hana Brozová, kapelu Ash budú môcť poslucháči počuť už len v pôvodnej trojici bez gitaristky Charlotty Hatherley. Valentínske hudobné vysielanie sa začína v sobotu o 18:00.

13. 2. 2009

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Zomrel Josef Vaniš

Zomrel Josef Vaniš

Český kameraman Josef Vaniš zomrel vo veku 82 rokov na zástavu srdca. Nakrútil desiatky filmov a naposledy spolupracoval s režisérom Dušanom Kleinom. "Je to veľká strata. Strávil som s ním len poslednú etapu jeho života, ale bol to kameraman, ktorý ma naučil to, čo ma za celú dobu nenaučila škola. Veľmi som si ho vážil," prezradil pre iDNES.cz Klein. Ako dodal, Vaniš sa v poslednom čase staral o svoje zdravie. Keďže bol po troch bajpasoch, prestal fajčiť a piť. "Doslova omladol a do poslednej chvíle vyzeral vynikajúco," uviedol Klein. Josef Vaniš sa narodil 6. januára 1927 vo Vysokom Chlumci. Absolvoval strednú grafickú školu v Prahe. Po niekoľkých rokoch kameramanskej asistentskej činnosti nakrútil ako samostatný kameraman desiatky spravodajských, dokumentárnych a krátkych filmov. V rokoch 1958 až 1989 pôsobil vo filmovom štúdiu Barrandov, kde sa podieľal na vyše päťdesiatich filmoch. Po revolúcii pracoval ako kameraman na voľnej nohe. Rád sa venoval i fotografovaniu, na svojich snímkach zachytil rodný Chlumec a Tibet. K jeho najznámejším filmom patria Dědeček, Kyliján a já (1966), Smrt stopařek (1979), Lucie, postrach ulice (1984). ...a zase ta Lucie (1984), Jak básníci přicházejí o iluze (1984), Dobří holubi se vracejí (1987), Jak básníkům chutná život (1987), Vážení přátelé, ano (1989), Konec básníků v Čechách (1993), Andělské oči (1993).

© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TA 3 NEWS

TA 3 NEWS
Zmena na najvyššom poste v spravodajskej televízii TA3 by sa nemala pretaviť do zmien v programových formátoch tohto televízneho kanála. Pre TASR to uviedol generálny riaditeľ TA3 Matej Ribanský, ktorý televízii šéfuje od začiatku februára. "Televízia TA3 je stabilná značka s vyprofilovanými reláciami, momentálne nevidím dôvod na výraznejšie zmeny v programovej štruktúre," tvrdí nový riaditeľ. Podotkol však, že vedenie v najbližšom období chce vyhodnotiť všetky relácie z kvalitatívneho hľadiska. Ribanský v blízkej budúcnosti neplánuje riešiť ani grafické úpravy súvisiace s celkovým obrazovým vzhľadom televízie. "Zmena grafiky je záležitosť strednodobého charakteru a momentálne nie je prioritou," povedal. Nevylúčil však, že časom sa ňou bude zaoberať, keďže podľa neho by bol po troch rokoch redizajn vhodný. Čo však nateraz vylučuje, sú personálne zmeny. "V tejto chvíli žiadne neplánujeme," tvrdí Ribanský, hoci uznáva že takéto zmeny sú vždy otázkou skvalitnenia tímu. Od svojho pôsobenia na čele TA3 si sľubuje posilniť pozíciu ako jedinej spravodajskej televízie na Slovensku. Jej spravodajstvo pritom označil za najobjektívnejšie a najaktuálnejšie. K otázke dlhodobých čísel sledovanosti, ktoré sa v prípade TA3 pohybujú medzi jedným až dvoma percentami, Ribanský uviedol, že sa nimi zaoberajú, no poukázal na to, že súčasný peoplemetrový panel nedokáže zmerať presné čísla sledovanosti takých staníc, ako je TA3. Argumentuje tým, že konzumácia takýchto médií spadá do kategórie "out of home". Divákov si teda produkt televízie nájde na miestach, kde sa nachádza viac ľudí naraz - na pracoviskách či verejných priestoroch. Výstupy z takýchto meraní preto nereflektujú skutočný podiel divákov. "Panel peoplemetrov je vybudovaný v zásade na meranie sledovanosti v domácnostiach. Získať relevantné údaje pre typ stanice, akou je TA3, by vyžadovalo zmenu štruktúry panelu, čo je veľmi náročné," vysvetľuje Ribanský. Podľa jeho slov však TA3 určite bude zvažovať marketingové kroky, ktoré by dokázali zvýšiť tieto čísla aj pri súčasnom spôsobe merania sledovanosti. "Budeme mať snahu zrealizovať aj marketingové aktivity a prieskumy, ktoré dokážu zmonitorovať spôsob vnímania TA3 a jej dopad a vplyv na rozhodovanie sa divákov," uzavrel. Ribanský v rokoch 2000 až 2006 pracoval ako obchodný riaditeľ v televízii Markíza. Neskôr, do roku 2007, bol výkonným riaditeľom televízie JOJ. Predtým, ako sa stal generálnym riaditeľom TA3, pôsobil v hudobnej televízii Musiq1, v ktorej vlastníckej štruktúre figuruje ako spolumajiteľ.
Copyright © TASR 2009

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS
Maďarský rozhlas je pripravený v prípade potreby pomôcť Slovenskému rozhlasu (SRo) pri zabezpečení vysielania pre maďarskú menšinu. Na tohtotýždňovom (11.2.) stretnutí v Bratislave o tom ubezpečil riaditeľku SRo Miloslavu Zemkovú jej maďarský kolega György Such. Obaja vyjadrili vzájomnú ústretovosť pri riešení programových a vysielacích otázok vo vzťahu k národnostným menšinám. Okrem otázok týkajúcich sa prechodu národnostného Rádia Patria zo stredných na veľmi krátke vlny, ktoré prebehlo 2. februára, sa Such so Zemkovou rozprávali aj o stave verejnoprávnych rádií v Maďarsku a na Slovensku. Debatovali tiež o rozšírení spolupráce medzi oboma rozhlasmi. Stretnutie sa uskutočnilo za účasti šéfredaktorky maďarského vysielania Rádia Patria Enik‹ Bothovej a šéfredaktora regionálneho vysielania Maďarského rádia 6 Attilu Lovásza. TASR o tom informovala hovorkyňa SRo Alexandra Štullerová-Koreňová.

Copyright © TASR 2009

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA
"V tejto chvíli som totiž ja, kto kladie a má právo klásť otázky."
Marian Janušek
"Lipšic je ľudový rozprávač ako pán Mečiar. Lipšic je človek, ktorý vidí len seba. "
Pál Csáky
"Ak Markíza je lídrom v pôvodnej dramatickej tvorbe, lebo produkuje Ordináciu, tak TV Joj je lídrom v oblasti farebného obrazu, lebo od svojho vzniku vysiela farebne. Dokonca aj Joj Plus vysiela na 99 % farebne. Stručné zhrnutie: Panelák 150 až 155 minút týždenne, od marca Profesionáli, Kutyil s.r.o., Mafstory, Ako som prežil, čiže ďalších 165 minút týždenne, čo je spolu takmer 5 a pol hodiny týždenne."
František Borovský
„Musíte vedieť makať a chľastať, makať a zase chľastať, stále dokola. Keď robíme to, čo nás baví, je nám jedno, čo o nás hovoria ostatní. Preto sme stále dobrí a všetci nás žerú.“
Jožo Ráž
„Pražská vulgarita používa viac análnych výrazov. Kým v Brne sa hovorí skôr do piče.“
Jan Hřebejk
" Kam to šliapeš, ty piča ? Si vpravo, a máš byť naľavo.“
Libor Vaculík Ivete Bartošovej
„Keď raz niečo škodí, tak by sa to nemalo predávať. Môj návrh nie je extrémistický, možno nadčasový. Aj slanina škodí. Zabíja fajčenie viac ako niektoré potraviny? Slanina má horšie účinky na kardiovaskulárny systém ako cigarety. Tak napíšme aj na slaninu, že môže zabíjať.“ Milan Urbáni

12. 2. 2009

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Ruská neonacistická skupina začala rozposielať e-maily obsahujúce zoznam osôb, ktoré chcú tento rok zabiť. Ako povedala aktivistka z ľudskoprávnej organizácie SOVA Galina Koževniková, ktorá takúto správu tiež dostala, na zozname sú mená novinárov, ľudskoprávnych aktivistov ako aj akademikov. "Napísali, že mňa a mojich kolegov zabijú za prácu, ktorú robíme," povedala Koževniková. Jej meno sa na podobných zoznamoch na internete vyskytlo aj v minulosti, minulý rok dokonca zverejnili aj jej adresu. "Ešte nikdy som však nedostala takúto správu," vyhlásila a dodala, že pod správou je podpísaná neonacistická skupina BTO. Rusko v poslednej dobe zažilo viacero vrážd novinárov a aktivistov súvisiacich s ich prácou. V januári v Moskve za bieleho dňa zastrelili prominentného právnika a obhajcu ľudských práv Stanislava Markelova a spolu s ním aj mladú novinárku Anastasiju Baburovovú. Ďalší novinár Michail Beketov upadol v novembri do kómy po tom, čo ho neznámi páchatelia brutálne zbili. V najnovších e-mailoch neonacistická skupina varuje adresátov, aby sa pripravili, lebo sa čoskoro pridajú k zabitým aktivistom. Koževniková je presvedčená, že e-mail ju mal odstrašiť od zverejnenia výročnej správy organizácie SOVA o zločinoch z nenávisti v Rusku. Newyorský Výbor na ochranu novinárov vyjadril znepokojenie nad poslednými hrozbami a ruské úrady vyzval na zvýšenie ochrany ohrozených osôb. "Sme znepokojení touto hrozbou voči tým, ktorí sa zaoberajú rastúcou neonacistickou kriminalitou v Rusku," napísal výbor vo vyhlásení.
Palestínske hnutie Hamás dnes zrušilo sedemmesačný zákaz distribúcie denníka Al-Ajjám v Pásme Gazy. Noviny vychádzajúce v Ramalláhu na Západnom brehu sú nezávislé, sú však považované za blízke vedeniu palestínskej samosprávy zosadenej v pásme po násilnom uchopení moci Hamásom v júni 2007. Ako uviedol šéfredaktor novín Sami Al-Kišáví, o rozhodnutí ho informoval vládny tlačový odbor. Hamás vyzval noviny, aby "preukázali profesionálny prístup k informovaniu o dianí v Pásme Gazy a islamskej vláde," uviedol vedúci odboru Hassan Abu Hašíš. Hamás zakázal šírenie Al-Ajjám po publikovaní karikatúry, ktorú hnutie označilo za urážku.
Úspešný televízny seriál Zúfalé manželky (2004) o štyroch ženách žijúcich v malej predmestskej komunite Wisteria Lane opúšťa herečka Nicollette Sheridan. Hovorkyňa televízie ABC, ktorá ho vysiela, odmietla uviesť dôvody herečkinho rozhodnutia. Štyridsaťpäťročná Britka sa prvýkrát dostala do povedomia verejnosti v americkom seriáli Knots Landing (1979), v ktorom účinkovala v období deväťdesiatych rokov.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Nádej českých médií, že prezident ČR Václav Klaus bude vetovať novelu trestného poriadku, ktorá zakazuje zverejňovanie políciou odpočutých rozhovorov, sa rozplynula. Klaus novelu síce ešte nepodpísal, ale v liste predsedovi Syndikátu novinárov ČR Miroslavovi Jelínkovi konštatoval, že normu vetovať nebude. Prezident v liste uviedol, že záujmom novinárov a majiteľov médií rozumie, ale v záujme celej spoločnosti je zabrániť zverejňovaniu týchto citlivých materiálov, pretože to ohrozuje práva nevinných občanov. "Iba súd môže povedať, či odpočutý rozhovor prispel k odhaleniu prípadnej trestnej činnosti alebo nie. Túto úlohu v demokratickej spoločnosti nemôže nahradzovať nikto iný, tým menej novinári, ktorí bažia po senzácii," napísal český prezident v liste, ktorý syndikát zverejnil na svojej internetovej stránke. Václav Klaus zároveň pripomenul, že dlhodobo oponuje snahám polície zvyšovať počet odpočúvaných telefonických rozhovorov. Zverejňovanie takýchto materiálov v médiách potom zvyšujú "dopyt" po tejto podľa Klausa spornej policajnej metóde. Prezident však v spore medzi českými médiami a zákonodarcami nie je nezaujatým pozorovateľom. Vlani pred prezidentskou voľbou do médií unikol citlivý videozáznam, ktorý potvrdil, že šéf prezidentskej kancelárie Jiří Weigl sa dvakrát tajne stretol s kontroverzným lobistom Miroslavom Šloufom. Médiá nepochybovali, že úradník išiel na schôdzku ako Klausov emisár. Lobista, ktorý má za sebou kariéru prednovembrového komunistického aparátnika v Prahe 7 a v ČSSD sa za éry Miloša Zemana vypracoval až na šéfa úradu vlády, neskôr v jednom rozhovore priznal, že pre Klausa skutočne hľadal podporu v radoch poslancov za ČSSD. Vedenie sociálnej demokracie Klausa na jeho druhé prezidentské obdobie nepodporilo, ale napokon niektorí poslanci zmenili názor. Najväčším prekvapením bol postoj dlhoročného poslanca za ČSSD Evžena Snítilého, ktorý Klausa pri prezidentskej voľbe prekvapivo podporil aj za cenu, že prišiel o svoje postavenie v ČSSD. Schôdzky Weigla so Šloufom zaznamenali hotelové bezpečnostné kamery a záznamy sa neskôr dostali do rúk dvoch príslušníkov českých bezpečnostných zložiek. Existuje podozrenie, že práve oni poskytli citlivý videozáznam médiám. Prípad je stále predmetom vyšetrovania. Poslanecká snemovňa schválila kontroverznú novelu trestného poriadku pred týždňom. Nová norma stanovuje, že za porušenie zákazu zverejňovania dôverných policajných či osobných materiálov môže byť novinár alebo vydavateľ potrestaný až piatimi rokmi väzenia, respektíve pokutou vo výške päť miliónov Kč (vyše 178.000 eur). "Bohužiaľ, u časti poslancov zvíťazila túžba zabrániť médiám vo zverejňovaní informácií o nemorálnom počínaní politikov," komentoval krok Poslaneckej snemovne šéfredaktor najväčšieho českého denníka Mladá fronta Dnes Robert Čásenský. Zo 161 prítomných poslancov pritom 5. februára za novelu hlasovalo až 129 poslancov. Hlasovania sa zdržalo 32 poslancov za KSČM a 39 zákonodarcov pri hlasovaní v snemovni chýbalo. Proti kontroverznej norme však nebol ani jeden poslanec. Novelu pritom vrátil Poslaneckej snemovni Senát, ktorý ju vetoval. Z českého novinárskeho prostredia zaznelo, že proti novele by mohla ústavnú sťažnosť podať skupina najmenej 17 senátorov. Sporná novela by sa mohla na Ústavný súd dostať aj tak, ak by niektorý novinár alebo médium bolo podľa nej odsúdené. Prípad by však musel najprv prejsť súdmi všetkých stupňov, čo by mohlo trvať aj niekoľko rokov.
Copyright © TASR 2009

Digitalizácia na pokračovanie

Digitalizácia na pokračovanie
Hlavnou prioritou nového predsedu Telekomunikačného úradu SR (TÚ) Ladislava Mikuša bude zrealizovanie výberového konania na prevádzkovateľa prvého, druhého a verejnoprávneho multiplexu digitálneho televízneho vysielania na Slovensku. "Dôležité je čo najrýchlejšie a bez zbytočných chýb naštartovať proces digitalizácie televízneho vysielania, tak aby Slovenská republika bola schopná splniť svoje medzinárodné záväzky," povedal Mikuš po svojom uvedení do funkcie. Ako ďalej povedal, ďalšou dôležitou úlohou bude uskutočnenie verejnej diskusie o využití frekvencií, ktoré sa uvoľnia pri prechode z analógového na digitálne vysielanie. Nový šéf TÚ sa chce vo svojej agende zamerať tiež na prepojovacie poplatky medzi mobilnými operátormi. Nového predsedu TÚ uviedol vo štvrtok do funkcie minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny. Mikuš v minulosti pracoval na rôznych riadiacich pozíciách, napríklad bol riaditeľom spoločnosti Ernst & Young CSConsulting, viceprezidentom v slovenskej pobočke Citibank, v rokoch 2000 až 2002 zastával pozíciu prezidenta Slovenských telekomunikácií a bol výkonným riaditeľom IPR Slovakia. Okrem toho pôsobil vo vedení Zväzu zamestnávateľov dopravy, pôšt a telekomunikácií a Slovenskej podnikateľskej rady pre rozširovanie (SEBC), bol zvolený za viceprezidenta Podnikateľskej aliancie Slovenska (PAS) a tiež pôsobil ako poradca ministra Vážneho.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK FREE MEDIA

SLOVAK FREE MEDIA
Slovenskí politici by mali zastaviť útoky a zasahovanie do práce médií, vyzývajú na to autori súhrnnej správy Televízia v Európe: Doplňujúce správy 2008 - Slovensko a Česká republika. Ako ďalej vyplýva zo správy, ktorej slovenskú časť zostavili a dnes prezentovali Rastislav Kužel a Ivan Godársky z Memo 98, od posledných parlamentných volieb v roku 2006 sa politické zasahovanie do médií u nás zintenzívnilo. "Vrcholoví politici na čele s premiérom vytvorili atmosféru nepriateľstva, pričom obviňujú médiá zo zaujatosti a nedostatku profesionality, bojkotujú "opozičné" médiá a prijímajú reštriktívnu legislatívu zameranú proti novinárom. Začiatkom roka 2008 prezident Ivan Gašparovič dokonca uviedol, že vláda a parlament by mali mať svoje vlastné médiá," konštatuje sa v tlačovej správe k slovenskej časti správy. Jej autori zároveň samotným médiám vyčítajú časté porušovanie etických pravidiel žurnalistiky, najmä vykrádanie iných zdrojov - plagiátorstvo, odmietanie opráv, skryté konflikty záujmov. Medzi novinármi im chýba vzájomná solidarita. Za najviac znepokojujúcu udalosť v mediálnom zákonodarstve u nás považujú prijatie nového tlačového zákona v apríli 2008, "ktorý má potenciál obmedziť slobodu médií". Ako sa ďalej uvádza v správe, ktorá vznikla ako súčasť programu EUMAP (EU Monitoring and Advocacy Program) a Mediálneho programu, organizovaného Open Society Institute a Nadáciou otvorenej spoločnosti (Open Society Foundation), médiá verejnej služby - Slovenská televízia (STV) a Slovenský rozhlas (SRo) sú naďalej politizované. V tejto súvislosti vyzývajú na koniec voľby členov rád STV, SRo a po novom aj verejnoprávnej Tlačovej agentúry SR v parlamente. Špeciálnu pozornosť venujú autori správy STV. Podľa nich verejnoprávna televízia nie je schopná odolávať politickým tlakom, čo poškodilo jej celkovú dôveryhodnosť, viedlo k odchodu kvalitných redaktorov spravodajstva a publicistiky a v konečnom dôsledku oslabilo jej pozíciu na trhu. STV je závislá od štátnych dotácií a navyše jej chýba dlhodobá vízia. Od obdobia Richarda Rybníčka, ktorý mal istú víziu o tom, kam má televízia smerovať, vyzerá to tak, že poslední dvaja riaditelia - Radim Hreha aj súčasný Štefan Nižňanský, nevedia kam STV smerovať a "čo s tou televíziou robiť", konštatoval počas dnešnej prezentácie správy Ivan Godársky. Na druhej strane za pokrok považujú autori správy nový systém koncesionárskych poplatkov, podľa ktorého musia za vysielanie STV a SRo platiť všetci odberatelia elektrickej energie. K štandardizácii mediálneho trhu podľa nich prispelo sprehľadnenie oblasti súkromných vysielateľov. Nevyriešeným problémom u súkromných televíznych a rozhlasových vysielateľov naďalej ostáva, že obmedzenia krížového vlastníctva sa dajú naďalej obísť. Rada pre vysielanie a retransmisiu totiž zverejňuje iba držiteľov licencií a nie ich presnú vlastnícku štruktúru, ani vlastníkov sesterských či dcérskych spoločností. Isté politické prepojenia sú podľa autorov správy aj v procese digitalizácie vysielania. Upozorňujú, že nový zákon o digitálnom vysielaní prijatý v marci 2007 "pravdepodobne oddiali skutočné spustenie digitálneho pozemského vysielania o niekoľko rokov, možno až do roku 2011".
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Hovorca prezidenta SR Marek Trubač sa podľa Asociácie hovorcov Slovenska (AHS) nezachoval správne, keď 28. januára nepustil redaktorku TV JOJ Janu Krescanko Dibákovú na výmenu ministrov diplomacie do Prezidentského paláca. Trubač odmietol redaktorku pustiť, pretože pár dní pred tým urobila reportáž o "brbtoch" Ivana Gašparoviča, ktorých sa dopustil počas tlačovej konferencie k ohláseniu opätovnej kandidatúry na prezidenta. Hovorca hlavy štátu následne svoje konanie pre agentúru SITA zdôvodnil tým, že rozhodnutím nevpustiť Janu Krescanko Dibákovú do Prezidentského paláca chcel "poukázať na jej tendenčnú a zavádzajúcu reportáž o kandidatúre prezidenta SR v nasledujúcich prezidentských voľbách". Aj prezident je podľa Trubača "človek ako každý iný a účelovo zostrihať do reportáže iba slovné prerieknutia bolo zo strany novinárky neetické". V reakcii na to vyzvala Rada Asociácie hovorcov Slovenska (AHS) ešte 29. januára hovorcu prezidenta SR, aby sa ospravedlnil za nevpustenie redaktorky TV JOJ na menovanie nového ministra zahraničných vecí SR. Na rokovaní vedenia AHS sa "všetci piati prítomní členovia 7-členného výkonného orgánu AHS zhodli na tom, že menovanie ministra vlády je udalosťou, kde by mali mať média prístup bez stanovovania podmienok týkajúcich sa obsahu ich práce," uvádza sa v stanovisku, ktoré agentúre SITA poskytol predseda Asociácie hovorcov Slovenska Peter Švec. Vylúčiť prítomnosť zástupcu médií na takomto podujatí pre "nevhodný“ príspevok považuje asociácia hovorcov za neprimerané. "Požiadali sme preto svojho kolegu o ospravedlnenie minimálne v ľudskej rovine, aj keď trvá na svojom tvrdení o údajnej manipulácii TV JOJ pri príprave predošlého príspevku o hlave štátu. Urobili sme to ešte skôr, než sa obsahom sporu medzi hovorcom prezidenta a TV JOJ bude zaoberať Etická komisia AHS a vydá konečné stanovisko," uviedol Peter Švec. Ako dodal, "náš kolega Marek Trubač, ako člen rady a podpredseda AHS, na túto tému s radou AHS nekomunikoval a prostredníctvom tajomníka AHS oznámil ukončenie členstva v AHS." Konanie Trubača odsúdil aj Slovenský syndikát novinárov. Asociáciu hovorcov Slovenska Trubač nepovažuje za reprezentatívny orgán všetkých hovorcov Slovenska. "Aj preto počet jej členov každoročne klesá. Slobodne som do nej vstúpil a rovnako slobodne som z nej vystúpil. Bol som totiž pri vzniku AHS, a nechcem byť pri jej zániku," uviedol pre agentúru SITA hovorca hlavy štátu Marek Trubač. O rozhodnutí prezidenta SR Ivana Gašparoviča opätovne kandidovať na post hlavy štátu informovala v ten istý deň (23. januára) TV JOJ vo svojom hlavnom večernom spravodajskom programe Noviny. Redaktorka Jana Krescanko Dibáková v príspevku "Prezident bude kandidovať" okrem iného upozornila na prezidentove rétorické lapsusy. Ako informovala, prezident počas oznámenia svojej kandidatúry "hneď na začiatku napríklad prezradil túžbu stať sa prezidentom prezidenta". Následne v príspevku uviedla aj niekoľko ďalších slovných omylov Ivana Gašparoviča.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Valkyrie

Valkyrie

11. 2. 2009

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Americká herecká asociácia (SAG) a Aliancia filmových a televíznych producentov (AMPTP) sa stretnú na dvojdňovom rokovaní, ktoré začne 17. februára. Organizácie nezverejnili žiadne ďalšie detaily. Ako uviedli vo vyhláseniach, nebudú pred stretnutím nič komentovať. SAG a AMPTP sa nevedia dohodnúť na znení novej kolektívnej zmluvy pre hercov a herečky, ktorej platnosť vypršala 30. júna 2008. Rokovania sú odvtedy na mŕtvom bode. Naposledy sa zástupcovia hercov, herečiek, producentov a producentiek stretli v novembri. O obnovení rokovaní sa začalo hovoriť po odstúpení Douga Allena z postu výkonného riaditeľa SAG. Jeho odchod prišiel uprostred vzbury umiernenej časti asociácie, ktorá bola proti vstupu hercov a herečiek do štrajku.

Seriál Klinika Grace (2005) údajne príde o dve hviezdy - Katherine Heigl a T.R. Knighta. Časopis US Weekly o tom informoval herec James Pickens Jr., ktorý v seriáli hrá Richarda Webbera. Potvrdil tak dlhotrvajúce fámy o ich pláne opustiť seriál. "Kamkoľvek Katherine ide, prajem jej len to najlepšie," vyjadril sa. Dodal, že Knight, predstaviteľ Georga O'Malleyho "odchádza tiež". Televízia ABC, ktorá vyrába seriál, správu nechcela komentovať. Seriál má na konte niekoľko ocenení - Zlatý Glóbus za najlepší dramatický seriál (2007) a People's Choice Award v tej istej kategórii (2007). Jeho herecké obsadenie získalo cenu hereckej asociácie Screen Actors Guild - SAG (2007) a scenáristi si vyslúžili trofej asociácie scenáristov Writers Guild of America - WGA (2006). Katherine Heigl a T.R. Knight v ňom hrali od začiatku. Heigl za výkon v úlohe Isobel 'Izzie' Stevens dostala Emmy (2007) a People's Choice Award (2008).

Michelle Obama sa stane druhou manželkou amerického prezidenta, ktorá sa objaví na titulnej strane časopisu Vogue. Prvú dámu USA nafotografovala slávna Annie Leibovitz v hoteli Hay-Adams, kde Obamovci strávili noc pred inauguráciou. Ako informoval časopis People, titulnú stránku marcového čísla s fotografiou manželky Baracka Obamu zverejnia dnes. "Zmena bola jasnou myšlienkou predvolebnej kampane Baracka Obamu. Aj keď si myslím, že nikto z nás vo Vogue si najprv neuvedomil, že to bude obsahovať zmenu, ktorú spôsobí šatník prvej dámy Michelle Obama," uviedla vo vyhlásení šéfredaktorka módneho časopisu Anna Wintour. Prvá manželka amerického prezidenta, ktorej fotografie sa objavili vo vnútri 'biblie módy', bola manželka Herberta Hoovera. Stalo sa tak v roku 1929. Prím doteraz hrala Hillary Clinton, ktorá bola ešte ako prvá dáma na titulnej stránke decembrového čísla v roku 1998.

Medzinárodný tlačový inštitút (IPI) vyjadril v utorok znepokojenie nad rozsudkom v Českej republike zo 6. februára, na základe ktorého musí novinárka Sabina Slonková prokurátorovi poskytnúť mená svojich utajených zdrojov. V opačnom prípade jej hrozí pokuta 20 tisíc českých korún. Súd vymeral novinárke pokutu len deň po tom, ako poslanci schválili prísnejšie postihy pre novinárov. Tí by mohli skončiť vo väzení, ak napríklad zverejnia dôkazy o prepojení politikov s mafiou. Prípad pochádza z februára 2008, keď internetový portál aktuálně.cz zverejnil video natočené Slonkovou v pražskom hoteli Savoy. Na zázname sa objavuje šéf prezidentskej kancelárie Václava Klausa Jiří Weigl a Miroslav Šlouf, lobista údajne napojený na českú mafiu. "Táto pokuta je dôkazom o znepokojivom trende v Európe, ktorý smeruje k rozkladu novinárskych práv na ochranu vlastných zdrojov," uviedol šéf IPI David Dadge. "V prípade Sabiny Slonkovej a podobných rozhodnutí vo Francúzsku a Británii súdy potvrdili, že základné právo na ochranu utajených zdrojov neexistuje. Bez tohto práva však investigatívna žurnalistika - a právo verejnosti dozvedieť sa, čo robia ich volení predstavitelia - utrpí," dodal predstaviteľ IPI.

© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Keď let číslo 1549 minulý mesiac bezpečne pristál na rieke Hudson, urobil časopis Newsweek to, čo spravodajské organizácie robia už viac ako sto rokov – poslal na miesto reportérov a fotografov. Ich nemalé úsilie vynieslo umiernený článok na internetových stránkach Newsweek-u a v tlačenej verzii sa z neho neobjavilo nič, píše denník The New York Times.Pokiaľ by sa podobná vec odohrala od tohto momentu za šesť mesiacov, Newsweek by sa pravdepodobne ani neunúval, hovoria jeho redaktori.Newsweek sa totiž chystá na zásadnú premenu svojej podoby s novým dizajnom a menším – a ako verí – zámožnejším okruhom čitateľov. Ďalšou zmenou má byť posun v jeho obsahu. Starodávna úloha spravodajského týždenníku povinne informovať o terajších udalostiach uplynulého týždňa bude ukončená raz a navždy, hovoria manažéri. „Existujú frázy ako: ‚Musíme zaznamenať‘, ‚Musíme informovať‘,“ hovorí vedúci redaktor Newsweek-u Jon Meacham.„To zmizne. Pokiaľ nebudeme mať čo originálne povedať, tak to hovoriť nebudeme. Nacvičená honba za správami týždňa, aby sme k nim pridali pár ťažko vydobytých nových podrobností, nie je udržateľná.“Newsweek stráca peniaze, a ako jeho materská spoločnosť Washington Post Company, tak aj analytici sa zhodujú, že by sa mal pokúsiť o nejakú veľkú zmenu. Časopis vsádza na to, že odpoveď leží ako v zmene samotného periodika, tak aj v zmene čitateľskej obce, spolu so snahou prinútiť ju, aby platila viac. Hlboko zakorenenou súčasťou týždenníkovej kultúry bolo slúžiť masovému publiku, ale tento trh sa zmenšuje a noví predplatitelia sa získavajú len za vysokú cenu zaplatenú v call-centroch, reklame a hlboko stlačenej cene predplatného. „Masovosť je pre nás to čo nefunguje“, hovorí hlavný manažér Newsweek Tom Ascheim. „Priali by sme si, aby to tak nebolo, ale je. Robili sme to tak dlho a úspešne, ale ďalej to už nejde.“ Pred trinástimi mesiacmi Newsweek znížil svoju čitateľskú základňu, čiže počet predaných výtlačkov sľubovaných zadávateľom reklamy na 2,6 milióna z 3,1 milióna a Ascheim dodáva, že v júli bude pokles pokračovať na 1,9 milióna a na 1,5 milióna nasledujúci január. Časopis má podľa neho približne 1,2 miliónov predplatiteľov, ktorí patria medzi jeho najvzdelanejších a najvýznamnejších konzumentov správ a zároveň majú vyššie príjmy než priemerní čitatelia. „Radi by sme naše podnikanie vybudovali okolo týchto ľudí a pomaly túto skupinu zväčšovali,“ hovorí Ascheim. „Oni sú naši najlepší zákazníci. Oni sú najlepším zdrojom našej obnovy a taktiež najviac platia.“ V prvom polroku 2008 priemerný predplatiteľ Newsweek-u platil menej ako 25 dolárov ročne – 47 centov za každé číslo – čiže menej ako desatinu ceny 4,95 dolárov, za ktorú sa Newsweek predáva v novinových stánkoch. Časopis chce zvýšiť predplatné na priemerne 50 dolárov ročne, hovorí Ascheim a dodáva: „Pokiaľ nedokážeme ľudí prinútiť, aby platili za to, čo majú radi, tak sme kompletne odstavení.“Od svojho vzniku boli týždenníky pod neustálou paľbou rýchlejších informačných prostriedkov, čo ich prinútilo, aby presunuli pozornosť od „čo“ k „ako“ a „prečo“ a v poslednej dobe taktiež „čo s tým robiť“. Po celé desaťročia sa týždenníky vyvíjali dosť rýchlo na to, aby si udržali vysoké počty čitateľov a rozumné zisky. Avšak počas niekoľkých posledných rokov náklady aj reklama poklesli a týždenníky museli znížiť novinárske stavy. Časopis Time, prvý a najväčší americký spravodajský týždenník, zostáva ziskový, pretože jeho predaj taktiež poklesol, ale Newsweek zápasí a U.S. News & World Report sa zmenili na mesačník.Redakčné povedané, Newsweek plánuje posun smerom, ktorým už teraz mieri. Nielen k analýzam a komentárom, ale k pohľadu na udalosti so špecifickým názorom alebo z iného uhlu. Aktuálny titulný článok tvrdí, že americké zapojenie v Afganistane má paralelu s vietnamskou vojnou a sprevádzajúci materiál ponúka plán, ako situáciu v tejto krajine vyriešiť. V budúcnosti sa chce taktiež Newsweek viac opierať o zvučné mená, ako je Christopher Hitchens, Fareed Zakaria a George Will.Od mája budú články prerozdelené pod štyri nové, širšie poňaté sekcie: krátke správy, stĺpčeky a komentáre, dlhé reportážne materiály vrátane hlavného článku a kultúru.Časopis nahradí tenký papier ťažším, ktorý je príťažlivejší pre zadávateľov reklamy aj pre čitateľov a bude klásť väčší dôraz na fotografie. Pripravované číslo, ktoré Meacham vystavuje vo svojej kancelárii na Manhattane má čistejšie, menšie delenie, vyzerá priestrannejšie a má menej stránok.Manažéri Newsweek-u veria, že si zmenou vytvoria vlastný trh sami pre seba, ale to sa im podľa analytikov asi ťažko podarí. Terén, na ktorí vstupujú už v rôznej miere ovláda The Economist, The New Yorker, The Atlantic a ďalšie.

Copyright © ČTK 2009

Maďarský premiér Ferenc Gyurcsány prostredníctvom svojho hovorcu v utorok zakázal štátnym inštitúciám, aby si predplácali opozícii blízky denník Magyar Hírlap a aby v ňom uverejňovali reklamy. Podľa dnes zverejnených informácií redakcia denníka zvolala na piatok 13. februára demonštráciu "za slobodu tlače a slobodu prejavu". Dôvodom premiérovho rozhorčenia bol článok, ktorý napísal publicista Zsolt Bayer o veszprémskom tragickom útoku Rómov na hádzanárov, pri ktorom zomrel rumunský hráč Marian Cozma. Jeho srbský a chorvátsky spoluhráči miestneho majstrovského klubu boli ťažko zranení. Bayer napísal, že páchatelia neboli maďarskými občanmi. "K tomu, aby niekto mohol byť maďarským alebo akýmkoľvek občanom, musí byť človekom. Páchatelia neboli ľudia, ale zvieratá, ktoré nás ohrozujú. Inak každý čestný Cigán žijúci spolu s nami, spolu s nami trpiaci alebo prosperujúci Cigán je občanom. Žiaľ, ale mnohí členovia cigánskeho etnika sa vzdávajú spolunažívania a človečenstva. To sú zvieratá, nebezpečné zvieratá...," konštatoval autor. Podľa premiéra denník, ktorý je v rukách podnikateľa Gábora Szélesa, bývalého vlastníka podniku na výrobu autobusov Ikarus, definitívne prekročil hranice. Gyurcsány svojmu ministrovi spravodlivosti a vnútra Tiborovi Draskovicsovi nariadil, aby pripravil príslušné etické alebo právne kroky. Mimoparlamentná strana Hnutie za lepšie Maďarsko – Jobbik, ktorá stojí za založením Maďarskej gardy, sa v utorok postavila na stranu denníka a svojich sympatizantov vyzvala, aby kupovali denník Magyar Hírlap.
Podomácky vyrobené bomby dnes simultánne vybuchli pred redakciami dvoch gréckych denníkov v meste Solún na severe krajiny, informovala miestna polícia. Neboli zaznamenané žiadne zranenia. Výbušniny, zostrojené z malých benzínových kanistrov, ležali pred miestnou redakciou celonárodného denníka Ta Nea a vysokonákladového denníka Avriani, ktoré sa nachádzajú 200 metrov od seba. Podobné bombové útoky sú v Grécku bežné a podľa polície sú za ne zodpovedné anarchistické alebo krajne ľavicové skupiny. Často pri nich dochádza k poškodeniu majetku, zatiaľ však neviedli k obetiam na životoch, uviedla agentúra AFP.
Copyright © TASR 2009

Digitalizácia na pokračovanie

Digitalizácia na pokračovanie
Ladislav Mikuš je novým predsedom Telekomunikačného úradu SR (TÚ). Do funkcie ho dnes v tajných voľbách zvolilo 70 poslancov. Mikuš v minulosti pôsobil ako prezident Slovenských telekomunikácií (ST), konateľ firmy BVfon Slovakia a v súčasnosti je neplateným poradcom ministra dopravy Ľubomíra Vážneho. Predchádzajúceho šéfa TÚ Branislava Máčaja parlament odvolal 4. decembra minulého roku. Návrh na odvolanie predložil minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny. Podľa neho bol dôvodom odvolania šéfa TÚ sporný tender na prevádzkovateľa multiplexov DVB-T a prechod z analógového na digitálne terestrické vysielanie. Máčaja netradične odvolali verejným hlasovaním, o personálnych otázkach pritom parlament zvykne hlasovať tajne. „Bol som odvolaný verejným hlasovaním, ja osobne asi ani nepoznám prípad, kedy by bol verejný funkcionár volený NR SR odvolaný takýmto spôsobom,“ povedal po hlasovaní parlamentu Máčaj. Podľa neho by výsledok tajnej voľby nemusel byť istý. „Niekto sa veľmi bál a takýmto spôsobom sa musel poistiť. Ja to považujem za frašku, doslova a do písmena,“ povedal odvolaný predseda TÚ.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

STV NEWS

STV NEWS
Novým členom Rady STV bude Martin Petrenko. Rozhodli o tom dnes v tajnom hlasovaní poslanci parlamentu. Jeho funkčné obdobie sa začne dnes, potrvá do 31. marca 2014. Petrenko, ktorého do rady navrhol Klub poslancov Národnej rady SR za SNS, získal 66 hlasov. Do rady kandidovali aj bývalá vedúca Útvaru kontrolingu Slovenskej televízie (STV) Elena Šrámková, riaditeľ autorskej spoločnosti Lita Ľubomír Fifík a advokát Jozef Tuhovčák, dostatočný počet hlasov však nezískali. Nového člena Rady STV volil parlament po tom, ako sa 20. januára členstva v rade vzdala Oľga Perušková. Z postu, ktorý mala zastávať do 31. marca 2010, oficiálne odišla bez udania dôvodu. Podľa informácií agentúry SITA dôvodom jej odstúpenia bolo, že ako živnostníčka je asistentkou podpredsedníčky NR SR Anny Belousovovej (SNS). Všetci asistenti poslancov NR SR povinne pracujú na živnosť, ale člen Rady STV nesmie podnikať.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TASR NEWS

TASR NEWS
Poslanci na dnešnej schôdzi parlamentu historicky po prvý raz volili štyroch členov Správnej rady TASR. Za oblasť informačných technológií zvolili súčasného radcu stratégie generálneho riaditeľa spoločnosti Towercom, a.s. Petra Alakšu. Vedúci Katedry žurnalistiky Filozofickej fakulty UK v Bratislave Ján Sand je novým členom rady za oblasť žurnalistiky. Oblasť ekonómie bude v rade TASR zastupovať prezident spoločnosti Deloitte Audit a bývalý guvernér Národnej banky Slovenska, ktorý bol jedno volebné obdobie aj členom Rady pre vysielanie a retransmisiu, Rady STV a Rozhlasovej rady Vladimír Masár. V oblasti práva zvolil parlament advokáta Borisa Chovanca, ktorého navrhol Klub poslancov NR SR za ĽS-HZDS. Ich funkčné obdobie bude päťročné. Začne pracovať až potom, keď bude kompletná - jedného člena si zamestnanci TASR vyberú zo svojich radov. Voľba členov rady v parlamente prebehla v štyroch samostatných hlasovaniach. V utorok sa voľba komplikovala. Podľa platného zákona totiž musí parlament zvoliť štyroch členov rady, každý z nich však musí byť odborníkom na inú oblasť - na právo, ekonómiu, žurnalistiku a informačné technológie. O členstvo sa uchádzali šiesti kandidáti, z toho traja advokáti. Ak by poslanci schválili spomínaných troch advokátov, porušili by tým zákon. Parlamentný Výbor NR SR pre kultúru a médiá problému predišli tak, že poslancom odporučili, aby každého člena rady TASR volili v pléne jednotlivo. "Ak by to neboli jednotlivé voľby, tak sa môže stať, že zo šiestich kandidátov zvolíme troch právnikov a jedného ekonóma,“ zdôvodnil v utorok šéf výboru Pavol Abrhan. TASR sa od 1. januára zmenila zo štátom dotovanej tlačovej agentúry (príspevkovej organizácie) na verejnoprávnu. Správna rada bude popri generálnom riaditeľovi jej vrcholným orgánom. Štyroch členov bude voliť a odvolávať parlament, jedného si volia zamestnanci TASR. Členom však nemôže byť generálny riaditeľ agentúry. Správna rada TASR, obdobne ako Rada STV a Rozhlasová rada, bude okrem iného voliť a odvolávať generálneho riaditeľa nadpolovičnou väčšinou hlasov všetkých členov. Predtým to bola vláda. © 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Pozvánka

Pozvánka

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Novým šéfredaktorom Katolíckych novín bude katolícky kňaz Ivan Šulík. Ten nahradí vo funkcii Mariána Gavendu, ktorý z funkcie odstúpil v lete 2008. Redakciu odvtedy dočasne viedol riaditeľ Spolku svätého Vojtecha Vendelín Pleva. Katolícke noviny sú týždenník, ktorý vychádza 160 rokov. Prvé čísla Katolíckych novín vyšli v roku 1849 v Pešti. Katolícke noviny zohrali dôležitú úlohu pri konštituovaní spisovnej slovenčiny. Hľadali si svoje miesto v zložitých situáciách národných dejín od meruôsmych rokov predminulého storočia až po prah slobodného rozvoja po roku 1989. Od pôvodného zamerania viac-menej ľudového časopisu postupne rozšírili svoj akčný rádius na všetky spoločenské vrstvy, vekové kategórie a tomu zodpovedajúcu šírku žánrov.

© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.