DALITO!

7. 2. 2009

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Agentúra TNS v Spojených štátoch oznámila, že sprevádzkuje službu DIRECTView™ - nový analytický nástroj, ktorý hodnotí sledovanosť televízií, a ktorý je najväčší svojho druhu v USA. DIRECTView slúži na meranie sledovanosti digitálnych televízii prostredníctvom return-path- data (meranie spätnej vázby) z digitálnych set-top boxov na vzorke 100 000 predplatiteľov satelitných televíznych služieb spoločnosti DIRECTV. Táto služba umožňuje meranie celého spektra programov vysielaných naživo aj prostredníctvom digitálnych videorekordérov – DVR v sekundových intervaloch na viac ako 350 kanáloch. Return-path-data (meranie spätnej väzby) je založené na spracovaní údajov z digitálnych set-top boxov. Zachytáva všetky formy sledovania v sekundových intervaloch: či už sledovania živého vysielania alebo vysielania časovo posunutého. Aby sa zabezpečilo presné meranie digitálnych televízií používajú sa oveľa väčšie vzorky ako pri tradičnom meraní sledovanosti televízií. Agentúra TNS spracováva údaje získané zo set-top boxov a na ďalší deň poskytuje analýzu prostredníctvom InfoSysu, čo je najrozšírenejší systém mediálnych analýz a plánovania na svete. V súčasnosti realizuje agentúra TNS meranie sledovanosti digitálnych formátov metódou return-path-data v šiestich krajinách: vo Veľkej Británii, v Južnej Afrike, v Južnej Kórei, Austrálii, na Novom Zélande a v USA. Prvýkrát sa spustilo meranie digitálnych formátov metódou return-path-data vo Veľkej Británii v roku 2005 pre spoločnosť BSkyB. Spoločnosť Sky používa údaje z panelu, ktorý pozostáva zo 40 000 digitálnych domácností Sky Digital Homes. Toto meranie spája dáta o správaní divákov pri sledovaní s údajmi o realizovanom nákupe značkového tovaru. SkyView je najväčší panel sledovania a nakupovania z jedného zdroja vo Veľkej Británii. Na vzorke 6 500 domácnosti sa od roku 2007 merajú digitálne formáty pre spoločnosť Sky Television aj na Novom Zélande. Nábor a správu domácnosti v paneli realizuje agentúra TNS Nový Zéland a spracovanie dát TNS Veľká Británia. Meria sa len lineárne sledovanie, pričom sa každému divákovi dajú priradiť aj jeho socio-demografické znaky. Od roku 2008 sa realizuje meranie sledovanosti digitálnych formátov pomocou return-path data pre spoločnosť KT na vzorke 10 000 domácností v Južnej Kórei, v roku 2009 by sa malo spustiť také isté meranie aj v Južnej Afrike na vzorke 4 000 predplatiteľov služieb spoločnosti Multichoice a v Austrálii v 10 000 domácnostiach, ktoré majú predplatené služby spoločnosti Foxtel/Austar. V USA sa prvé meranie digitálnych formátov spustilo v roku 2005 pre spoločnosť Oceanic Time Warner na vzorke 250 000 domácností na Havaji. Táto vzorka predstavovala viac ako 90 % všetkých domácností s digitálnym vysielaním v tejto oblasti. Set-top boxy posielajú len údaje o sledovanosti, ktoré slúžia na vytváranie kontinuálnych analýz. Toto meranie neposkytuje socio-demografické charakteristiky. Ďalšie takéto meranie sa v USA začalo realizovať v roku 2006, pričom agentúra TNS poskytuje agregované a anonymné údaje od 300 000 predplatiteľov digitálnych formátov spoločnosti Charter Communication z oblasti Los Angeles. Posledné zavedenie merania digitálnych televízií v Spojených štátoch je už spomínané meranie pre spoločnosť DIRECTV na vzorke 100 000 domácností.

Francúzska polícia zadržala dvoch paparazzov, ktorí zachytili a predali telefonické odkazy speváčky Carly Bruniovej a iných francúzskych umelcov. Informovala o tom webová stránka LeMonde.fr. Texty z odkazovačov, ktoré zaznamenali správy medzi Carlou Bruniovou a hercom Guillaumeom Canetom boli uverejnené v časopisoch "Public" a "France Dimanche" v roku 2006. Vtedy sa ešte Carla nepoznala so svojím terajším manželom, francúzskym prezidentom Nicolasom Sarkozym. V tom istom roku boli publikované v tlači aj esemeskové správy speváka Patricka Bruela. Oboch paparazzov, ktorí vtedy predali novinám tieto informácie, zadržala polícia 2. februára tohto roku, informuje LeMonde.fr.

Copyright © TASR 2009

Mediálny gigant News Corp miliardára Ruperta Murdocha vykázal za svoj druhý fiškálny štvrťrok doposiaľ najväčšiu kvartálnu stratu 6,41 miliardy dolárov (4,98 mld. eur). Dôvodom tejto straty sú odpisy za 8,4 miliardy dolárov (6,53 mld. eur) po akvizícií skupiny Dow Jones, oznámil to koncern v noci na dnes.Ani bez mimoriadnych položiek, však podnik nenaplnil výsledný odhady Wall Street. Druhý fiškálny štvrťrok, čiže október až december, ukončil podnik so ziskom 832 miliónov dolárov (646,46 mil. eur). Bez odpisov by zisk predstavoval 12 centov za jednu akciu, pričom Wall Street očakával 19 centov.Príjmy podniku klesli o 8,4 percenta na 7,9 miliardy dolárov (6,14 mld. eur) a jeho akcie po ukončení štvrťročného obchodovania na burze oslabili o 6,3 percenta. „Očakávali sme síce oslabenie, pokles je však horší a pravdepodobne dlhodobejší, než sme pôvodne odhadovali,“ uviedol to v správe Murdoch ako predseda a generálny riaditeľ spoločnosti. „Zavádzame tvrdí znižovanie nákladov v rámci všetkých našich aktivít a obmedzujeme počty manažérov, do maximálnej možnej miery," dodal.News Corp sa tak zaradil medzi ostatné mediálne konglomeráty, ktoré priniesli nepriaznivé výsledky hospodárenia kvôli slabej ekonomike, keď inzerenti znižujú náklady, vrátane výdavkov na reklamu. Kvôli odpisom vykázal Time Warner tento týždeň štvrťročnú stratu 16 miliárd dolárov (12,43 mld. eur)Walt Disney prišiel s nižším ziskom, ako sa očakávalo kvôli slabému predaju televíznych programov a DVD, napísala agentúra Reuters.

Copyright © ČTK 2009

Súd zamietol návrh na opätovné dosadenie Douga Allena na post výkonného riaditeľa americkej hereckej asociácie Screen Actors Guild (SAG). Návrh podaný prezidentom asociácie Alanom Rosenbergom nemal šancu na úspech, uviedli vo vyhlásení predstavitelia SAG. "Som rád, že je táto záležitosť za nami a my sa môžeme plne sústrediť na potreby členov a členiek Screen Actors Guild," vyhlásil dočasný národný výkonný riaditeľ SAG David White. Doug Allen odstúpil zo svojej pozície koncom januára, dôvodom boli nezhody v rámci asociácie týkajúce sa štrajku hercov. Herecká asociácia sa nevie dohodnúť s Alianciou filmových a televíznych producentov, ktorá zastupuje filmové štúdiá, na podmienkach novej pracovnej zmluvy. Problematickou časťou je najmä zisk hercov z programov zverejnených na internete a z predaja DVD. Rokovania sú na mŕtvom bode od júla 2008, naposledy sa SAG a AMPTP stretli v novembri. Opäť mali spolu rokovať v utorok 3. februára, schôdzu však odvolali pre zložitú situáciu vnútri SAG.
Bývalý český minister zdravotníctva David Rath si dohovoril stretnutie so šéfredaktorom časopisu Reflex, ktorý ho na titulnej strane vyobrazil ako Adolfa Hitlera. "Chcem, aby mi to vysvetlil. Dúfam, že potom nebude musieť vyhľadať zubára," povedal v piatok Rath pre internetový server iDnes.cz. Reflex karikatúrou na titulnej strane posledného čísla reagoval na Rathov nedávny výrok, že Hitler bol záchrancom nemeckého hospodárstva. Teraz priznáva, že tento výrok nebol príliš šťastný. "Ale tá reakcia na môj výrok bola hysterická," hovorí. "Chápem, že pre niekoho môže byť zmienka o Hitlerovi bolestná. Aj moja rodina bola postihnutá nacizmom," povedal Rath. Na otázku novinára, či sa vie dobre biť, Rath odpovedal: "Celkom dobre. Keby som nečelil presile, ale jednému človeku, ktorý by neovládal nejaké bojové umenie, asi by som sa ubránil." Do posilovne Rath podľa vlastných slov nechodí. "Ale fyzičku mám z bicykla," povedal.
V Čechách v piatok padol prvý trest pre novinára za to, že odmietol zverejniť svoj zdroj. Pražský súd potrestal investigatívnu žurnalistku serveru aktualne.cz Sabinu Slonkovú pokutou 20 tisíc českých korún, pretože odmietla povedať, ako získala nahrávku zo stretnutia prezidentovho kancelára, lobistu a bývalého komunistického funkcionára v hoteli v Prahe. Stretnutie sa uskutočnilo minulý rok tesne pred prezidentskými voľbami. Udelenie pokuty navrhol štátny zástupca Jan Binko. Právo na ochranu zdroja zaručuje novinárom česká ústava, existuje však výnimka v prípade úniku osobných údajov, ktorého sa dopustil zamestnanec štátnej správy. Únik videonahrávky zo stretnutia v pražskom hoteli vyšetrovatelia ohodnotili práve ako takýto trestný čin. Súd vymeral novinárke pokutu len deň po tom, čo poslanci schválili prísnejšie postihy pre novinárov za ich prácu a úplne zakázali zverejňovanie odpočúvania. Novinár by mohol skončiť vo väzení, ak napríklad zverejní dôkazy o prepojení politikov s mafiou.
Neznáme osoby zaťali sekeru do steny vedľa dverí do moskovského bytu prominentného ruského novinára Alexeja Venediktova. Nad výťah tiež umiestnili kameru, ktorá je namierená presne na bytové dvere. Novinár sekeru našiel, keď sa vo štvrtok večer vrátil domov. S odvolaním sa na policajné zdroje o tom v piatok informovala ruská agentúra Rosbalt. Venediktov je šéfredaktorom nezávislej rozhlasovej stanice Echo Moskvy, ktorá je v Rusku jedným z mála médií kritizujúcich Kremeľ. Stanica sa k týmto správam odmietla vyjadriť. "Vo svetle nárastu násilia a vyhrážok voči médiám by mala vláda brať tento incident veľmi vážne," vyhlásila Nina Ognianovová z Výboru na ochranu novinárov. 19. januára neznámy útočník zastrelil v centre Moskvy známeho právnika Stanislava Merkelova a 25-ročnú novinárku denníka Novaja Gazeta Anastasiju Baburovovú. Ruského novinára Michaila Beketova v novembri pred jeho domom v Moskve surovo zbili, po čom upadol do kómy. Najznámejší je prípad investigatívnej novinárky Anny Politkovskej, ktorú zastrelili pred jej domom v Moskve v októbri 2006.
Proti rozhodnutiu sociálnej siete Facebook, ktorá odstránila fotografie dojčiacich žien, sa bude protestovať aj na Slovensku. Hromadné fotografovanie dojčiacich matiek a ich detí sa uskutoční 12. februára v ateliéri fotografa Jakuba Klima v Bratislave. Agentúru SITA o tom informovala Miroslava Doubková, šéfredaktorka internetovej stránky Baby-web.sk, ktorá zhromaždenie organizuje. "Túto myšlienku veľmi vítam, a preto by som chcel vytvoriť portrét všetkých dojčiacich mamičiek. Myslím si, že táto vec je natoľko prirodzená a čistá, že si zaslúži úctu a pozornosť. Rád by som poprosil všetky mamičky, aby vzhľadom na podčiarknutie umeleckého dojmu i samotnej myšlienky prišli v bielom oblečení,“ povedal Klimo. Podobná akcia sa koncom januára konala aj v Českej republike a fotografkou bola Sára Saudková, informoval o tom spravodajský server iDNES.cz. Zo sociálnej siete Facebook odstránili koncom roka 2008 fotografie dojčiacich matiek, ktoré odhaľovali celý prsník aj s bradavkou. Rozhodnutie vyvolalo búrlivé reakcie používateľov - žien i mužov. Hovorca sociálnej siete Barry Schnitt oznámil, že fotografie neboli v súlade s pravidlami používania ich služby. "Fotografie zobrazujúce úplne odhalený prsník (vrátane zobrazenia bradavky alebo areoly) porušujú tieto pravidlá (o obscénnom, pornografickom a sexuálne explicitnom materiáli) a môžu byť odstránené," uviedol v stanovisku. Ako reakcia vznikla petícia Hey Facebook, breastfeeding is not obscene! (Hej Facebook, dojčenie nie je obscénne!), ktorá má v súčasnosti 208 000 členov a členiek. Agentúru SITA o tom informovala Miroslava Doubková, šéfredaktorka internetovej stránky Baby-web.sk, ktorá zhromaždenie organizuje.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

BBC vs. ITV

BBC vs. ITV

Zomrel James Whitmore

Zomrel James Whitmore
Americký herec James Whitmore zomrel v piatok vo veku 87 rokov. Skonal vo svojom dome v Malibu na rakovinu pľúc, ktorú mu diagnostikovali v novembri. Informoval o tom jeho syn Steve. Rodený Newyorčan slúžil počas druhej svetovej vojny v americkom námorníctve. Hereckú kariéru odštartoval na divadelných doskách. V roku 1948 získal prestížne divadelné ocenenie Tony v kategórii najlepší nováčik. Na striebornom plátne debutoval v snímke Muž v zákulisí (1949), kde si zahral po boku Glenna Forda či Niny Foch. Hneď ďalší film bol pre neho veľkým úspechom. Za výkon vo vojnovej snímke Bojové pole (1949) ho nominovali na Zlatý Glóbus aj na Oscara. Nomináciu na cenu Akadémie získal ešte raz v roku 1976 za rolu amerického prezidenta Harryho Trumana Give 'em Hell, Harry!. Ocenili ho aj za výkon v seriáli The Practice (1997), rola Raymonda Oza mu vyniesla ocenenie Emmy. Zahral si aj v tituloch Planéta opíc (1968) či Vykúpenie z väznice Shawshank (1994).
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Radio_Head Awards

Radio_Head Awards
Víťazom ceny Radio_Head za najlepší slovenský album roka 2008 sa stala skupina Noisecut s nahrávkou BLIIIZKO. Kapela si cenu prevzala v závere slávnostného vyhlasovania výsledkov vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu, ktoré v piatok večer naživo vysielalo usporiadateľské Rádio_FM a internetový server huste.sk. Paradoxom je fakt, že sošku zmenšeného „Oscara“ s rádiom namiesto hlavy navrhovala práve speváčka skupiny Noisecut Bety Majerníková alias Sepja. "Chcela by som povedať, že tento večer nie je len výhrou Rádia_FM ale i víťazstvom nezávislého vydavateľstva Slnko records. Poďakovať by som chcela Šine, Danovi Salontayovi, nášmu producentovi Ecsonovi Waldesovi, ale tiež poslucháčom, ktorí nám poslali hlasy,“ povedala po prevzatí vlastnej ceny Majerníková. Kapela Noisecut porazila okrem iných interpretov aj nominovaných Karola Mikloša (The Past Of The Future), Longital (Gloria), Amphibios (Secrets) a Čisté Tvary (Rita Von Anarchia). Kým poslucháčsku cenu vyhrali Noisecut, cenu kritikov Rádia_FM, magazínu .týždeň a denníka SME získal ďalší predstaviteľ Slnko records Ján Boleslav Kladivo s albumom Rozhľadňa. Virtuálnu cenu za najhranejšiu skladbu v éteri Rádia_FM získali mladíci z formácie The Infants za ich pieseň Peek A Boo. Čitatelia portálu Sme.sk si na rozdiel od poslucháčov štvrtého okruhu Slovenského rozhlasu vyberali nie najlepšie, ale najhoršie slovenské CD roka 2008. Na druhom respektíve treťom mieste sa umiestnila skupina No Name a ich album V rovnováhe a raper Rytmus s kompiláciu Si zabil. Absolútnym víťazom sa však stala nitrianska kapela Desmod zásluhou výberovky Dekáda. Okrem predávania Radio_Head Award a ďalších cien sa do viac ako dvojhodinového programu zmestilo aj množstvo unikátnych živých vystúpení. Pred pozvanými hosťami v Slovenskom rozhlase, divákmi serveru huste.sk a poslucháčmi Rádia_FM v piatok vystúpili Lavagance, Čisté Tvary spoločne s Erichom Bobošom Procházkom, The Uniques, Billy Barman a Youcoco, Foolk s Lyrikom H a DJ Lixxom, Talkshow a H16, Magpie, Longital s Isobutaneom, The Swan Bride a dvakrát víťazi Noisecut, ktorí sa prezentovali najprv coververziou skupiny Motörhead a neskôr aj vlastnou tvorbou. Celým večerom divákov a poslucháčov sprevádzala rozhlasová dvojica Baláž a Hubinák a zo zákulisia moderátor Ego.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

6. 2. 2009

Slovenské médiá napíšu za 30 strieborných hocičo

Slovenské médiá napíšu
za 30 strieborných hocičo
Slovenské médiá sú podľa prezidenta SR Ivana Gašparoviča vďačné aj za "30 strieborných a napíšu hocičo". Vyslovil to dnes v reakcii na medializované špekulácie o jeho zdravotnom stave počas návštevy Fakulty misijnej práce a tropického zdravotníctva Jána Pavla II. Vysokej školy zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety v Bratislave. Študentov sa sám opýtal, či nechcú vedieť, či je chorý. "Som zdravý, až na kĺb, ten ma v mojom veku pobolieva," povedal im najvyšší ústavný činiteľ. Konštatoval, že je smutné, ak sa nehľadajú pozitíva, ale negatíva. "A ak si ich nenájdeš, tak si ich vymyslíš," dodal. Vysoká škola zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety, ktorá pozvala prezidenta na záverečné oslavy svojho 5. výročia založenia, ocenila hlavu štátu medailou s podobizňou sv. Alžbety. "Medailu vám dávame nie za to, že ste politik, ale za to, že ste ukázali, že kultúra svedomia je vyššia ako politická príslušnosť," vyslovil rektor univerzity Vladimír Krčméry. Ivan Gašparovič vo svojom príhovore zdôraznil, že rok 2009 v súvislosti s globálnou krízou nebude ľahký, preto je podľa neho potrebné presadzovať myšlienku solidarity. "Záležať bude aj na tých bohatých, ktorí prišli k majetku, ani nevieme ako," povedal bez ďalšieho vysvetlenia. Študentov zaujímal aj jeho postoj k súkromným vysokým školám. "Fandím vzniku nových vysokých škôl, ale mal som aj k niektorým výhrady a aj k ich počtu," vysvetlil. Podľa neho treba selektovať, ktoré súkromné školy sú prínosom a ktoré len biznisom. Pri maďarsko-slovenskej otázke pripomenul, že Slováci a Maďari nie sú od seba myšlienkovo vzdialení, najmä nie v rámci Európskej únie. Slovensko a Maďarsko sa však podľa prezidenta nikdy nedohodne na historických otázkach. "Tam sa nikdy nedohodneme, stále budú mať iný názor," domnieva sa. Pripomenul tiež, že hľadá cesty k zlepšeniu vzťahov aj iniciovaním stretnutí so svojím maďarským partnerom Lászlóom Sólyomom na maďarských a slovenských univerzitách. Gašparovič taktiež zdôraznil, že slovenské vzdelanie a školstvo by mohli byť v budúcnosti vývozným artiklom Slovákov.
Copyright © TASR 2009

Zomrela Dana Vávrová

Zomrela Dana Vávrová
Česká herečka Dana Vávrová, známa ako Leontýnka z rodinného filmu Ať žijí duchové (1977), vo štvrtok zomrela. Vo veku 41 rokov podľahla rakovine. Médiám to oznámil prostredníctvom svojej agentúry jej manžel, mníchovský režisér Joseph Vilsmaier. Dana Vávrová sa narodila 9. augusta 1968 v Prahe. Diváci si ju pamätajú z filmu Ať žijí duchové Oldřicha Lipského ako Leontýnku, dcéru ducha rytiera Viléma Brtníka z Brtníka. Zahrala si tiež v Kulovom blesku (1978), vo filme Pan Tau (1988) a seriáli My všichni školou povinní (1984). V poslednom desaťročí sa angažovala aj ako režisérka (Hurá na medvěda, 2000; Poslední vlak, 2006). Žila v Mníchove s manželom Josephom Vilsmaierom, s ktorým mala tri dcéry. Často hrala i v jeho filmoch.

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA
"Slovné hodnotenie výkonu nevyhovuje požiadavkám OECD, aby hodnotenie bolo jednoznačné a porovnateľné. A tiež aj z tdôvodu, lebo mi veľa rodičov napísalo, že sa nevedia vysomáriť z toho slovného hodnotenia, že je to napísané tak, že oni nevedia, na čom sú . Kto si pred trištvrte rokom prečítal zákon, tak nemohlo dôjsť k žiadnemu pochybeniu." Ján Mikolaj "Domnievam sa, že minister kultúry Maďarič je celoživotný oportunista." Štefan Hríb "Väčší dôkaz ochabnutosti verejného pôsobenia slovenských katolíkov už nemožno ani dať. Takouto situáciou vzniká karikatúra katolicizmu. Považujem to za prejav Kocúrkova. Keďže to je katolícke Kocúrkovo. To hovorím ako človek, ktorý je katolíkom každým cólom svojej bytosti. S touto situáciou sa nemôžem zmieriť." Vladimír Palko " Koaličný partner je ako rodný brat, s ktorým musíte žiť, lebo vám ho vybrali druhí. " Vladimír Mečiar „Nečudujem sa, že pasáže sa podobajú. Prebral som ich z vlastnej knihy vydanej ešte v roku 2003.“ Pavol Dinka „Jednu vec, ktorú na mužoch nechápem, sú ich bradavky. Neviem, či je ešte nejaký iný aspekt na mužoch, ktorému nerozumiem. Úprimne, prečo? Stavím sa, že to má niečo do činenia s chromozómom X . Akú funkciu má mužská bradavka? Žeby sme my všetci začínali ako androgýni a potom sa z nás stali muži ? “ Scarlett Johanssonová " Jediným politickým subjektom na Slovensku, ktorý s prioritnými národnými záujmami neobchoduje a s hypotetickými perspektívami nekalkuluje je SNS . Plamenné prejavy o ochrane národných záujmov sú pre iné politické subjekty zrejme len prechodnou, účelovou a teatrálnou záležitosťou, čo sa v období plesovej sezóny včera len a len potvrdilo." Rudolf Pučík "Francúzi majú veľa nápadov a organizujú summity, my zatiaľ tvrdo robíme na tom, aby nedošlo v EÚ k rozvratu verejných financií. “ Alexander Vondra " Problém River Parku je, že na Slovensku nie je toľko bohatých ľudí, ako sme si pôvodne mysleli. " Patrik Tkáč " Budeme robiť cez deň, budeme robiť v noci.“ bert Fico

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Šéfredaktora novín kritizujúcich Kremeľ v stredu neďaleko Moskvy napadli neznámi útočníci. Jurij Gračjov, šéfredaktor novín Solnečnogorskij forum, musel byť po incidente s pomliaždeninami hlavy a zlomeninou nosa prevezený do nemocnice, informovala ruská tlačová agentúra RIA Novosti. Útočníci sa ho pritom okradnúť nepokúsili. Podľa údajov rozhlasovej stanice Echo Moskvy sú Solnečnogorskij Forum jedinými novinami v meste Solnečnogorsk ležiacom 65 kilometrov severozápadne od Moskvy, ktoré pravidelne informujú o korupcii tamojších úradov. Opoziční novinári sa v Rusku opakovane stávajú obeťami násilia. V januári zastrelili na ulici v Moskve popredného ruského právnika Stanislava Markelova. Zranenia pri streľbe utrpela aj mladá novinárka Anastasija Baburovová, ktorá im následne podľahla. Markelov tesne pred svojim zabitím protestoval na tlačovej konferencii proti nečakanému prepusteniu ruského vojenského predstaviteľa z väzenia, v ktorom si odpykával trest za uškrtenie 18-ročného čečenského dievča. Následne oznámil, že prípad napadne na súde. V novembri bol na predmestí Moskvy zbitý Michail Beketov, redaktor opozičných novín Chimkinskaja pravda. Do nemocnice ho previezli s vážnym poranením hlavy. Beketovi už v minulosti vybuchlo auto a kolegom v práci sa často sťažoval na anonymné vyhrážky.
Proces digitalizácie amerického televízneho vysielania sa odkladá na jún. V stredu to odsúhlasil Kongres, jeho rozhodnutie ešte musí potvrdiť podpisom prezident Barack Obama. Ten však otvorene podporil toto rozhodnutie ešte pred jeho schválením. Dôvodom je asi 20 miliónov chudobných občanov, ktorí ešte nie sú na zložitý proces pripravení. Pôvodne mal technický úkon začať už 17. februára, digitalizácia sa však pravdepodobne začne až 12. júna. Veľa Američanov čaká na štyridsaťdolárové kupóny, ktoré im má odovzdať vláda a mali by slúžiť na nákup konvertovacej skrinky. Prístroj na digitalizáciu sa má inštalovať najmä do starších modelov televíznych prijímačov.
Taliansky futbalista Marco Materazzi si za urážku na cti vybojoval vysoké peňažné odškodné od anglických novín The Sun. Najpredávanejší britský denník totiž na svojich stránkach uviedol, že pred incidentom, ktorý viedol počas finálového zápasu majstrovstiev sveta v roku 2006 k červenej karte pre hviezdu francúzskej reprezentácie Zinedina Zidana, nazval strelec jediného talianskeho gólu v riadnom hracom čase francúzskeho stredopoliara "synom teroristickej štetky". Periodikum, ktoré sa už v máji roku 2008 za túto správu ospravedlnilo, súhlasilo s mimosúdnym vyrovnaním. Uviedol to právnik obrancu milánskeho Interu Steven Heffer. Konto 35-ročného Materazziho by sa malo zvýšiť o bližšie nešpecifikovanú šesťcifernú sumu. "Denník The Sun zaplatí odškodné za urážku na cti a už odvolal obvinenia týkajúce sa Marca, ktoré sa objavili na jeho stránkach," skonštatoval Heffer. Je to už tretie víťazstvo pre talianskeho reprezentanta, predtým triumfoval v prípadoch proti ďalším britským denníkom - Daily Star a Daily Mail. "Týmto prípadom sme uzavreli právne kroky proti britským vydavateľom. Marco je spokojný s výsledkami, ktoré sme dosiahli," dodal Heffer.

© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané. Rakúsky týždenník News musí manželke násilníka z Amstettenu Josefa Fritzla zaplatiť odškodné vo výške 11.000 eur. Rozhodol o tom dnes súd vo Viedni na základe žaloby, ktorú Rosemarie Fritzlová podala na viacero rakúskych médií. Tie sa pri informovaní o udalostiach v rodinnom "dome hrôzy" dopustili narušenia súkromia pani Fritzlovej. Súd dnes označil za preukázané, že informácie dvoch periodík rovnakého vydavateľského domu, týždenníka News a ženského magazínu Woman, zasahovali neprimeraným spôsobom do súkromia poškodenej s cieľom uspokojiť výlučne čitateľov túžiacich po senzáciách. Maximálny možný trest v danom prípade predstavuje v Rakúsku odškodné 20.000 eur. Už v piatok sa viedenská justícia bude zaoberať podobnými výhradami voči nemeckému magazínu Der Spiegel a jeho internetovému portálu Spiegel Online. Žaloba bola však podaná aj na najčítanejší rakúsky denník Kronenzeitung. Nielen domáce, ale aj zahraničné médiá sa po odhalení prípadu z Amstettenu, kde otec po viac ako dve desaťročia zadržiaval a zneužíval vlastnú dcéru a splodil s ňou sedem detí, zaoberali otázkou, či Rosemarie Fritzlová o tejto skutočnosti vedela. Manželka páchateľa to však opakovane poprela. Viaceré médiá sa v tejto súvislosti detailne venovali sexuálnemu životu Fritzlovcov. Už 16. marca sa v St.Pöltene začne proces s páchateľom, v ktorom Josef Fritzl bude čeliť žalobe z trestných činov vraždy, zotročovania, znásilňovania, obmedzovania osobnej slobody, silného nátlaku a incestu.

Copyright © TASR 2009

5. 2. 2009

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Na Okresnom súde Bratislava 5 dnes uspela dcéra ministerky práce, sociálnych vecí a rodiny Viery Tomanovej v civilnom spore na ochranu osobnosti s vydavateľom denníka Plus 1 deň. Predmetom sporu bol článok uverejnený v denníku koncom augusta 2007 pod názvom "Prilepší dcérinmu priateľovi?". Samosudkyňa petržalského súdu dnes dala za pravdu navrhovateľke, že článok zasiahol neobjektívne do jej súkromia. Vydavateľstvo musí Tomanovej mladšej zaplatiť nemajetkovú ujmu 16.596 eur (500.000 Sk) a uverejniť ospravedlňujúci článok na rovnakej strane a s rovnakým titulkom. Voči rozhodnutiu je možné sa odvolať na vyššiu inštanciu na Krajský súd v Bratislave (KS). Navrhovateľka pôvodne žiadala nemajetkovú ujmu vo výške 29.874 eur (900.000 Sk).

Copyright © TASR 2009 ; Foto - Plus 1 deň

STV NEWS

STV NEWS
Slovenská televízia odvysiela 6. a 7. februára 2009 na Trojke priame prenosy zo zápasov hokejovej reprezentácie Slovenska so Švajčiarskom. V poslednej reprezentačnej prestávke pred rozhodujúcimi bojmi o titul v hokejovej extralige sa slovenskí hokejisti predstavia v dvoch stretnutiach na ľadových plochách vo Švajčiarsku. V piatok 6. februára o 19:10 h si zmerajú sily s domácim mužstvom na zimnom štadióne v Sierre, v sobotu 7. februára od 16:00 h bude dejiskom zápasu Gstaad. Zaujímavosťou tohto duelu je, že sa neodohrá v žiadnej hokejovej aréne, ale na ľade pod holým nebom. Naši hráči si tak pri príležitosti storočnice švajčiarskeho hokeja vyskúšajú netradičné hokejové podmienky, navyše ich náročnosť znásobuje značná nadmorská výška v Alpách. Zápasy Švajčiarsko – Slovensko budú komentovať Ivan Niňaj a Pavol Gašpar. STV vyrobila signál pre Švajčiarsko zo vzájomných decembrových stretnutí v Poprade a v Košiciach; švajčiarska strana vtedy prisľúbila recipročne poskytnúť rovnakú službu pre nás. Pri nedávnych rokovaniach však švajčiarsky partner oznámil, že zápas 6. 2. nebude vysielať naživo. Až na opätovné naliehanie zo strany STV nakoniec priamy prenos zabezpečí, aj keď pri obmedzených technických možnostiach: dve kamery na plochu a dve stabilné kamery za bránkami. STV dokonca prispieva na grafiku (časomiera, stav). Keďže domáci vysielateľ nepokrýva zápas Slovensko – Bielorusko, STV ho divákom ponúknuť nemôže.

SLOVAK RADIO NEWS once more

SLOVAK RADIO NEWS once more
Ak sa problém s národnostným vysielaním rádia Patria nevyrieši na Slovensku, Strana maďarskej koalície (SMK) túto tému otvorí aj na európskom fóre. Pre TASR to dnes potvrdil poslanec Národnej rady SR za SMK Béla Bugár. Reagoval tým na vyhlásenie ministra kultúry Mareka Maďariča, ktorý v rámci hodiny otázok v parlamente dnes uviedol, že otváranie problému dostupnosti vysielania Slovenského rozhlasu (SRo) v jazyku maďarskej menšiny je pre SMK politická agenda, ktorú chce pravdepodobne "vytiahnuť aj na európskom fóre". "Chceme riešiť naše problémy tu vo vnútri, to znamená na Slovensku. Ak riešenie nebude možné, tak, samozrejme, je absolútne v poriadku, keď tú istú tému otvoríme tam, kde poprípade môžeme dostať akú-takú podporu," uviedol Bugár s dôvetkom, že by však bol radšej, keby sa problémy vyriešili na Slovensku. "Oveľa ťažšie sa to rieši už vtedy, keď sa ozvú aj napríklad ľudia z Európskeho parlamentu alebo ľudia, ktorí sledujú aj menšinové práva," doplnil. Ako ďalej vyhlásil, povinnosťou politickej strany, ktorá zastupuje menšinové záujmy je, aby pri takých otázkach, ako je zmena maďarského vysielania, nemlčala. "SMK nemlčí, hľadá riešenia, pýta sa," zdôraznil Bugár. Podľa Maďariča vláda SR v rámci svojej zodpovednosti za menšiny koná adekvátne. Na margo žiadosti SMK, aby ministerstvo kultúry vo veci národnostného vysielania robilo viac, pripomenul, že rezort nemá kompetenciu zasahovať do výkonu SRo. "Slovenský rozhlas je povinný zabezpečiť vysielanie a kvalitné šírenie signálu rádia Patria z úhrad a štát nemá možnosť v tejto veci zasahovať do rozhodnutí a konania SRo," vysvetlil a dodal, že v otázke vysielania rádia Patria sa predsa len koná, čo dokazuje aj fakt, že rozsah národnostného vysielania sa v súčasnosti rozšíril. Šéf rezortu kultúry sa zároveň nedomnieva, že ide o problém takých rozmerov, ako avizuje SMK. "Všetci sme skúšaní naozaj vážnymi problémami hospodárskej krízy. Len SMK ako nekonečný príbeh prichádza so zveličovaním svojej menšinovej agendy. Naposledy to boli názvy v učebniciach, teraz je to národnostné vysielanie, ktorého rozsah sa dokonca rozšíril, a zajtra to bude zasa niečo vyfabulované v rámci novelizácie zákona o štátnom jazyku," povedal Maďarič s prosbou, aby sa SMK začalo venovať aj niečomu inému a nerobilo z "vecných a prechodných problémov politický a národnostný problém". Ako ďalej uviedol, SRo má v najbližších dňoch spustiť vlastný stredovlnný vysielač na frekvencii Bratislava, čo by malo odstrániť problém s nedostupnosťou Patrie v hlavnom meste a okolí. "Ja to chápem ako deklaráciu toho, že Slovenský rozhlas sa bude usilovať o riešenie dnešných výpadkov," konštatoval minister kultúry, ktorý považuje za jedno z riešení nedostupnosti signálu rádia Patria zabezpečiť "napríklad dva mesiace paralelnej prevádzky v pásme stredných vĺn s novým vysielaním v pásme VKV dovtedy, kým SRo nebude mať trvalú kvalitnú náhradu dostupnosti signálu". SMK podľa Bugára privíta každé rozumné riešenie.
Copyright © TASR 2009

Európska cena pre mladých žurnalistov 2009

Európska cena pre mladých žurnalistov 2009
Európska komisia, Generálne riaditeľstvo pre rozšírenie v spolupráci so združením mladých žurnalistov European Youth Press a európskym internetovým časopisom Café Babel vyhlasujú druhý ročník celoeurópskej súťaže pre mladých novinárov pod názvom „Európska cena pre mladých žurnalistov 2009“. V tomto roku oslávi Európa 20. výročie pádu železnej opony a 5. výročie vstupu ôsmich krajín Strednej a Východnej Európy, ako aj Malty a Cypru do EÚ. Tieto výročia môžu byť pre nádejných aj profesionálnych žurnalistov z celej Európy podnetom na zamyslenie a vyjadrenie svojich názorov na rozšírenie Európskej únie. Európska komisia dáva po úspešnej minuloročnej súťaži možnosť ďalším mladým žurnalistom, aby prejavili svoj talent. Novinkou tohto ročníka je, že popri on-line či tlačových článkoch bude súťaž otvorená aj pre rozhlasových žurnalistov. Súťaž prebieha od 1. februára do 31. mája 2009. Zapojiť sa môžu žurnalisti vo veku 17 až 35 rokov z ktorejkoľvek z členských krajín EÚ alebo z kandidátskej či potenciálnej kandidátskej krajiny EÚ (krajiny západného Balkánu a Turecko). Téma všetkých prihlášok pre obe kategórie sa musí týkať rozšírenia EÚ a/alebo vízie Európy v budúcnosti. Všetky súťažné diela musia byť publikované / vysielané nie dávnejšie ako pred dvoma rokmi (v roku 2007, 2008 alebo do konca roku 2009). Pri príležitosti otvorenia súťaže Olli Rehn, komisár pre rozšírenie, povedal: „Vítam druhý ročník tejto súťaže a teším sa na čítanie a počúvanie názorov mladých žurnalistov z celej Európy. Mladí ľudia sú pre svoju generáciu významnými mienkotvorcami a táto súťaž im dáva príležitosť podeliť sa s ostatnými o svoje skúsenosti a vízie týkajúce sa našej európskej budúcnosti.“ Členovia národných porôt si budú pri hodnotení prihlásených diel všímať prítomnosť žurnalistického kumštu vo všetkých odovzdaných článkoch a rozhlasových príspevkoch. Účastníci sa môžu zapojiť do súťaže prostredníctvom internetovej stránky www.EUjournalist-award.eu. Na tejto stránke nájdu aj informácie o politike rozširovania EÚ, zaujímavé tipy na rozvoj žurnalistickej kariéry, ako aj interaktívny blog. Víťazné články a rozhlasové príspevky budú uverejnené na internetovej stránke súťaže a články budú publikované aj v osobitnej brožúre. Všetkých 35 národných víťazov Európskej ceny pre mladých žurnalistov 2009 dostane pozvanie na kultúrny a historický zájazd do Berlína, ktorý sa bude konať koncom augusta / začiatkom septembra 2009. Hlavné mesto Nemecka tento rok oslávi 20. výročie pádu berlínskeho múru. Na záver zájazdu sa víťazi budú môcť stretnúť so zástupcami EÚ, s politikmi, veľvyslancami a profesionálnymi žurnalistami.
Zdroj: Omnimedia Public Relations