DALITO!

31. 1. 2009

Annie Awards

Annie Awards
Včera sa odovzdávali ceny animovaný filmom Annie Awards. Tak ako vládol nomináciám animovaný film Kung Fu Panda, tak vládol aj oceneniam. Prinášame prehľad víťazov cien Annie.

Najlepší animovaný film - Kung Fu Panda ; Domáca zábava (video filmy) - Futurama: The Beast with a Billion Backs ; Najlepší animovaný krátky film- Glago's Guest - Wallace & Gromit: A Matter of Loaf and Death ; Najlepšia animovaná televízna reklama - United Airlines "Heart" ; Robot Chicken: Star Wars Episode II ; Najlepší televízny animovaný program pre deti - Avatar: The Last Airbender ; Najlepšia animovaná videohra - Kung Fu Panda

INDIVIDUÁLNE VÝKONY Animované efekty - Li-Ming 'Lawrence' Lee - Kung Fu Panda ; Animácia postavy vo filme - James Baxter - Kung Fu Panda ; Animácia postavy v televízii alebo krátkom filme - Pierre Perifel - Secrets of the Furious Five ; Dizajn postavy vo filme - Nico Marlet - Kung Fu Panda ; Dizajn postavy v televízii alebo krátkom filme - Nico Marlet - Secrets of the Furious Five; Réžia animovaného filmu - John Stevenson a Mark Osborne - Kung Fu Panda ; Réžia televízneho alebo krátkeho animovaného filmu - Joaquim Dos Santos - Avatar: The Last Airbender "Sozin's Comet Pt. 3" ; Hudba animovaného filmu - Hans Zimmer a John Powell - Kung Fu Panda ; Hudba televízneho alebo krátkeho animovaného filmu - Henry Jackman, Hans Zimmer a John Powell - Secrets of the Furious Five ; Vizuálne stvárnenie filmu - Tang Heng - Kung Fu Panda ; Vizuálne stvárnenie televízneho programu alebo animovaného filmu- Tang Heng - Secrets of the Furious Five ; Storyboarding animovaného filmu- Jen Yuh Nelson - Kung Fu Panda ; Storyboarding televízneho programu - Chris Williams - Glago's Guest ; Dustin Hoffman - hlas Shifu (Kung Fu Panda) Hlasový herecký výkon v televíznom programe - Ahmed Best - hlas Jar Jar Binksa (Robot Chicken: Star Wars Episode II) ; Scenár filmu- Jon Aibel a Glenn Berger - Kung Fu Panda ; Scenár televízneho programu - Tom Root, Douglas Goldstein, Hugh Davidson, Mike Fasolo, Seth Green, Dan Milano, Matthew Senreich, Kevin Shinick, Zeb Wells - Robot Chicken: Star Wars Episode II ;

Winsor McCay Award (celoživotný prínos umeniu animácie) -Mike Judge ,John Lasseter ,Nick Park ; June Foray Award -Bill Turner ;Certifikát za zásluhy Amir Avini ,Mike Fontanelli , Kathy Turner ,Alex Vassilev

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Mail mesiaca

Mail mesiaca
! SŤAŽNOSŤ !

Vážený pán Minister kultúry Slovenskej repubiky - p. Maďarič - dobrý deň! S radosťou som si zasadol dňa 3.1.2009 k STV1 v sobotu o 21,10 h, aby som si pozrel priamy prenos zo semifinálového hokejového zápasu medzi našimi a švédskymi juniormi na majstrovstvách sveta v Ottave. Už mnohokrát som si všimol, že slovenskí športoví reportéri (týka sa to aj športových redaktorov v SRo!!) si držia svoje čechizmy (a nie len čechizmy, ešte z čias svojho účinkovania vo federálnom vysielaní, zubami nechtami a zdá sa, že nie je nikto, kto by ich donútil (lebo dobrovolne a ani z vlastného rozumu ochotní nie sú!!) ctiť si slovenský spisovný jazyk a rozprávať po slovensky. Ako keby niekto vplyvný (asi tiež v slovenskom jazyku sám podpriemerný) stál v obidvoch našich SLOVENSKÝCH verejnoprávnych inštitúciach STV aj SRo v tomto prznení slovenčiny za našimi športovými redaktormi. To, že ich počúva množstvo mladých ľudí, ktorí tieto výrazy aj preberajú, ich zdá sa nezaujíma. Títo páni reportéri "z federálu" majú na to svoje výhovorky, že sú to už z domácnené cudzie (nie len české) slová, že slovenčina nemá na to svoje rovnocenné výrazy a že sa to tak už používa, atď., div, že nepovedia: veď to tak od nepamäti vysielame... Medzi štvoricou diskutujúcich pred a po zápase vrátane prestávok v predmetnom zápase, bol okrem profesionálneho športového redaktora, ktorý dizkusiu v STV1 viedol, aj p. Pokovič, p. tréner brankárov v Slovane a zo začiatku vysielania aj p. Jindřich Novotný ( pravdepodobne Čech, ktorý sa však mimoriadne sympaticky snažil rozprávať po slovensky - a je potrebné ho pochváliť, že v mnohom aj lepšie ako mnohí Slováci). P. Jindřich Novotný, asi ako znalec slovenskej hokejovej reprezentácia do 20 rokov potom priamo aj spolu reportéroval na STV 1 i samotný priamy prenos z celého hokejového zápasu. Tým trom pánom, ktorí boli do STV 1 prizvaní nemôžem nič vyčítať skôr naopak, môžem povedať, že úroveň ich hovorovej slovenčiny bola na pomery v STV a v SRo nadpriemerná, ale pán redaktor (meno mu darujem), zo športovej redakcie STV, ktorý rozhovory cez hokejové prestávky pred a po zápase viedol ten predsa musí ísť vzorom a preňho rozprávať správne po slovensky (tiež je povinný diskutujúcich v tomto aj usmerňovať - on si ich vyberá) je jeho profesionálnou povinnosťou!!! A teraz k veci, niečo z tých neslovenských slov čo som počul a si aj zapamätal : ---trošku tečlo o plexisklo... správne takto: ...trošku s odrazením od plexiskla, ---bez teču o plexisklo .... správne takto: ...bez odrazenia od plexiskla, alebo bez dotyku o plexisklo, ---duel... správne takto: ...zápas... súboj...atď., ---gólman... správne takto: ...brankár ... ---v ére samostatnosti... správne takto: ...po obnovení štátnosti alebo od vzniku našej Slovenskej republiky, alebo po osamostatnení - toto im špeciálne, myslím športovým redaktorom v STV a SRo nejde do úst!! Už sa trošku polepšili, predtým rozprávali ešte hlúpejšie hovorili ...po rozdelení federácie no a teraz to nahradili ...v ére samostatnosti!! Že by vznik I.ČSR označovali slovným spojením: po rozdelení Rakúsko-Uhorska... som ich však nepočul hovoriť, to by im bratia Češi dali na frak?? --- perfektné teče ... správne takto: ...perfektne zrážané puky..., perfektne dorážané... resp. ...vo vzduchu zrážané puky..., resp. hráč hokejkou zmenil smer vystreleného puku do bránky..., zrazil už vystrelený puk do bránky, atď. V tomto prípade slova "teč" je to otázka "zvyku" (škrk, obšuch, odraz, dotyk, atď. len sa musí chcieť!) a poradenia sa zo znalcom slovenského jazyka povedzme z MS, len nie zo SAV. --- gólman vytečoval puk do rohu... správne takto: ...brankár vyrazil puk do rohu... --- prvá lajna ...správne takto: ...prvý útok..., slovo lajna resp. lajno používame na označenie kravského trusu??? --- kľudne .... správne takto: ...pokojne... Nuž je toho dosť, určite sa nepočítam medzi znalcov slovenského jazyka, som hokejový fanúšik a je mi ľúto, keď títo tzv. profesionální slovenskí športoví komentátori s praxou z federálu, takto nehorázne a už dlhší čas prznia slovenčinu a to pri tak počúvaných reláciach, akou je hokejový športový prenos!!!! Očakávame, konečne už naozaj SLOVENSKÚ STV vo všetkom! aj v používaní spisovnej slovenčiny, nie nekonečné výhovorky a písomné odpovede o tom ako sa to nedá!!! Dovolím si povedať, že to všetko záleží od vedenia STV a od tých čo ich majú zo zákona aj kontrolovať a nie len platiť. S pozdravom

Zomrel Miroslav Balajka

Zomrel Miroslav Balajka

Vo veku 58 rokov zomrel filmový a televízny režisér a scenárista Miroslav Balajka, ktorý stojí okrem iného za aktuálne vysielaným seriálom Českej televízie Ranč U Zelené sedmy.Podľa údajov Českej televízie Balajka podľahol rakovine kostí.Balajka sa ako režisér podieľal na troch radách Ranča U Zelené sedmy a seriálu Škola Na Výsluní, ktorého pokračovanie pod názvom Škola pro život čoskoro ČT uvedie.

Copyright © ČTK 2009

30. 1. 2009

Dobrá správa pre TA 3- Matej Ribanský riaditeľom

Dobrá správa pre TA 3 -
Matej Ribanský riaditeľom
Od pondelka 2. februára bude mať spravodajská televízia TA3 nového generálneho riaditeľa, stane sa ním Matej Ribanský. Nahradí Ľubomíra Belfiho, ktorý o uvoľnenie z funkcie požiadal koncom decembra 2008. Agentúru SITA o tom informovala PR manažérka TA3 Zuzana Vachová. "Mojím zámerom je udržať a ďalej rozvíjať v TA3 trendy kvalitného politického a ekonomického spravodajstva v nových, sťažených hospodárskych podmienkach,“ hovorí o svojich zámeroch Ribanský. Matej Ribanský (40) je absolventom Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Je ženatý a má päť detí. Bol obchodným riaditeľom v televízii Markíza, tiež výkonným riaditeľom v televízii JOJ. Naposledy pôsobil v hudobnej televízii Musiq1. Pracoval tiež v reklamných agentúrach J&L, Mark BBDO, Ogilvy & Mather a Soria & Grey. Ribanský patrí spoločne s vtedajšími generálnymi riaditeľmi Markízy, STV a TA3 k signatárom memoranda spoločného postupu televíznych vysielateľov pri prechode na digitálne terestriálne vysielanie.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS
ä
Bez lampy_FM publicistického tandemu Štefan Hríb a Juraj Kušnierik sa na vlnách Slovenského rozhlasu, Rádia_FM končí. Diskusný program bude Rádio_FM posledný raz vysielať túto sobotu. Agentúre SITA to potvrdila Alexandra Štullerová – Koreňová z oddelenia pre styk s verejnosťou SRo. “Rádio_FM prechádza viacerými zmenami a ukončenie Lampy je jednou z nich.“ Rozhlas podľa Štullerovej vychádza aj zo skutočnosti, že relácia má viac televízny, ako rozhlasový formát a zároveň upozornila, že jej “formát prešiel na obrazovku súkromnej televízie“. Od 8. januára vysiela diskusiu Štefana Hríba s otvoreným koncom pod názvom Lampa televízia Joj Plus. Okrem Hríba ju spoluvytvára ten istý tím, Juraj Kušnierik a Mario Homolka. Ako dodala Štullerová – Koreňová, “všetky vysielacie služby Slovenského rozhlasu prechádzajú fázou dobrusovania a čistenia formátov, Rádio_FM v tomto trende nie je výnimkou. Za touto zmenou netreba hľadať iné dôvody, lebo nie sú.“ Rádio_FM vysielalo Bez lampy_FM od 1. mája 2007. Pravidelná sobotňajšia diskusia ponúkala od 11:00 do 13:00 priestor pre aktuálne témy a diskusie s osobnosťami z oblasti hudby, športu, ekonomiky, vedy či kultúry. Do diskusie sa zapájali aj poslucháči cez e-mail. “Diskusný program Bez lampy_FM do nášho formátu zapadá a určite posunie Rádio_FM ďalej," uviedol v tlačovej správe pred spustením relácie riaditeľ Rádia_FM Dušan Vančo. Diskusia vedená tandemom Hríb – Kušnierik bola pôvodne na Dvojke STV. Bývalý riaditeľ STV Radim Hreha ju v januári 2007 zrušil. Predchádzalo tomu Hrehovo rozhodnutie zo začiatku januára 2007 odvolať šéfa publicistickej relácie Reportéri Eugena Kordu. Mal výhrady voči Kordovej profesionalite, najmä v reportážach Hedviga I. a Hedviga II., ktorými mal Korda porušiť Chartu spravodajstva a publicistiky STV. Korda však tvrdil, že Hreha pri jeho odvolávaní z vedenia reportérov argumentoval politickými tlakmi. Téme sa chcel venovať 11. januára 2007 v relácii Pod lampou Štefan Hríb. Zrušil plánovanú tému "Čo je živé a čo neživé" a venoval sa situácii v STV a údajným politickým tlakom na vedenie verejnoprávnej televízie. Medzi hostí k pôvodne avizovanej téme neplánované pozval aj Kordu, s ktorým Hríb diskutoval o jeho odchode z STV. Vysielanie relácie nakoniec ukončil predčasne, asi po 40 minútach. Na základe toho Hreha 19. januára 2007 oznámil, že relácia Pod lampou je definitívne zrušená a pripravuje sa jej inovovaný formát. Novú diskusiu na Dvojke však prinieslo až súčasné vedenie vlani na jeseň. Reláciu Večer na tému... vysiela STV na Dvojke v rovnakom čase ako bývalú Hríbovu diskusiu, vo štvrtok večer a má tiež otvorený koniec. V ten istý čas ide aj Lampa na Joj Plus.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

To je TV !

To je TV !

Aj TASR do mediálneho centra ?

Aj TASR do mediálneho centra ?
Slovenský syndikát novinárov (SSN) dnes doručil do Národnej rady SR dva návrhy na členov správnej rady Tlačovej agentúry Slovenskej republiky. Navrhuje odborníka z oblasti žurnalistiky doc. Jána Sanda, vedúceho Katedry žurnalistiky Filozofickej fakulty UK v Bratislave, ktorý bol jedno volebné obdobie členom Rozhlasovej rady, a Ing. Vladimíra Masára, prezidenta spoločnosti Deloitte Audit, niekdajšieho guvernéra Národnej banky Slovenska, ktorý bol jedno volebné obdobie členom Rady pre vysielanie a retransmisiu na návrh SSN. Slovenský syndikát novinárov už pol roka nenavrhuje kandidátov na členov mediálnych rád a požaduje také legislatívne zmeny, ktoré zabezpečia odbornú fundovanosť členov Rady pre vysielanie a retransmisiu, Rady STV a Rady Slovenského rozhlasu. Zároveň požaduje výrazné obmedzenie straníckeho vplyvu na ich zloženie. Syndikát sa rozhodol navrhnúť tieto osobnosti, pretože nový zákon o tlačovej agentúre výslovne vyžaduje, aby členovia jej správnej rady boli odborníkmi v konkrétnych oblastiach.

Minireakcia STV

Minireakcia STV
Vedenie Slovenskej televízie (STV) je pripravené konštruktívne riešiť všetky aktuálne úlohy verejnoprávneho vysielateľa v oblasti programu, rozširovania vlastnej tvorby, údržby a rozvoja techniky a v postupoch procesu digitalizácie. Pre TASR to dnes uviedol generálny riaditeľ STV Štefan Nižňanský. "Stabilizáciu ekonomiky a financovania verejnoprávnych vysielateľov som pripravený riešiť, no nie cez médiá," reagoval na štvrtkové (29.1.) stanovisko ministra kultúry Mareka Maďariča (Smer-SD), podľa ktorého by sa malo vedenie STV zamyslieť nad vlastným riadením a hospodárením. V STV by si mali podľa ministra uvedomiť, "popritom ako ľahkovážne narábajú s číslami, najmä pri žiadostiach o dotácie od štátu", že bez zlepšenia programovej ponuky alebo aspoň náznaku zlepšenia sa veľmi ťažko presadzujú ďalšie dotácie alebo dokonca požiadavky, aby verejnosť platila vyššie úhrady. Navyše "nedokážu ani včas požiadať o iné použitie 995.817 eur (30 miliónov Sk) z dotácie na športový kanál, ktoré nevyčerpali a preto im definitívne odišli cez štátnu pokladnicu," uviedol Maďarič. Na margo publikovaných "rozporuplných" názorov a vyjadrení na tému problémov STV Maďarič podotkol, že podfinancovanie STV a Slovenského rozhlasu (SRo) je chronický, najmenej 15-ročný problém a vinníci by sa mohli postaviť do dlhého radu v celom politickom aj profesionálnom spektre. "Dovolím si tvrdiť, že práve v súčasnom období sa ministerstvo kultúry (MK) k problémom verejnoprávnych médií postavilo najaktívnejšie. A dosiahlo aj určité výsledky," podčiarkol.
Copyright © TASR 2009

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA
„Mojím mottom v minulom období bolo myslím sociálne. Prezident by mal byť postavou, ktorá by mala hľadať spoločnú cestu nielen medzi parlamentom, vládou a kanceláriou, ale hľadať a nasmerovať cestu k určitej aktívnej a nielen takej plagiátnej spolupráci. Vidíš, nebolo mi treba tie papiere." Ivan Gašparovič "Nikoho nebudem unavovať nejakou svojou novou tvorbou, ktorú som práve napísal.“ Rick Astley "Vo februárovom plebiscite zneškodním podlú buržoáziu. Ktokoľvek zablokuje cestu, prehltne množstvo slzotvorného plynu." Hugo Chávez "Melník bude svetový, či bude prezident, či nebude. Gašparovič bude stále z Poltára." Vladimír Mečiar "Vážený pán predseda Slovenskej republiky. " Ivan Gašparovič " Prezident Bush začal vo svojom úrade vojnu proti teroristom, prezident Obama začal vo svojom úrade vojnu proti nenarodeným deťom. KDH je za ochranu života od narodenia až po prirodzenú smrť, kroky prezidenta Obamu sú preto pre nás veľkým sklamaním." Kresťanskodemokratické hnutie " Je otázkou času, kedy bude súčasný generálny riaditeľ Slovenskej televízie nahradený. To je otázka času. Pokiaľ som počula, ďalší kôň má byť pán Marián Tkáč . Dúfam však, že tak hlboko sa neklesne". Magdaléna Vášáryová "Viem, že plynové komory slúžili prinajmenšom na dezinfekciu, ale neviem povedať, či spôsobovali aj smrť, pretože som túto otázku neskúmal do hĺbky." Floriano Abrahamowicz, taliansky katolícky kňaz

STV NEWS

STV NEWS
Slovenská televízia (STV) prostredníctvom svojho PR manažéra Tibora Kubičku informovala športovú redakciu agentúry SITA o svojom stanovisku k vysielaniu priamych prenosov z MS juniorov v skokoch na lyžiach a severskej kombinácii, ktorých dejiskom bude na budúci týždeň Štrbské Pleso. SITA ho publikuje v plnom znení a bez redakčných úprav: Slovenská televízia aj napriek snahe všetkých zainteresovaných nebude môcť zabezpečiť a odvysielať priame prenosy z Majstrovstiev sveta juniorov v skokoch na lyžiach a severskej kombinácii, ktoré sa budú konať na Štrbskom Plese 4. - 8. februára 2009. Najzávažnejším dôvodom je fakt, že v tomto prípade ide o mimoriadne náročný proces výroby. Vzhľadom na neskorý termín, kedy organizátori MS televíziu s požiadavkou o vysielanie oslovili, nebolo v našich personálnych a technických možnostiach priame prenosy zabezpečiť. Na prípravu vysielania takéhoto druhu a rozsahu, pri súčasnom využívaní kapacít na už naplánované výroby, by STV potrebovala omnoho viac času. STV však bude dianie na MS juniorov sledovať a informácie svojim divákom prinášať v športovom spravodajstve a z celého podujatia pripraví sumár, ktorý odvysiela na Trojke.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

29. 1. 2009

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Jedna z dvoch nemeckých verejnoprávnych televíznych spoločností - ARD pohrozila bojkotom menších olympijských športov, pokiaľ nedostane vysielacie práva na OH 2014 a 2016 ARD je členom Európskej vysielacej únie, strešnej organizácie, ktorej Medzinárodný olympijský výbor (MOV) odmietol poskytnúť práva na prenosy z olympijských hier v roku 2014 a 2016. Viceprezident MOV Thomas Bach v utorok odmietol tieto vyhrážky s odôvodnením, že vrcholná inštancia svetového olympizmu "nepodľahne pokusom o vydieranie". "Som pokojný a navyše nemám v úmysle rokovať s vysielateľmi prostredníctvom médií," povedal Nemec Bach a dodal, že súčasná situácia ešte neznamená, že televízne spoločnosti združené v EBU nebudú napokon svojim divákom môcť ponúknuť prenosy z olympijských hier. V minulosti však EBU združujúca 75 členov z 56 krajín s týždennou sledovanosťou 650 miliónov ľudí bez problémov spomenuté vysielacie práva dostávala. Aktuálnou politikou MOV je separátne rokovanie s jednotlivými krajinami, čím by si chcel zabezpečiť vyššie zisky z predaja práv na pokrytie prestížneho športového sviatku. Programový riaditeľ ARD Volker Herres je presvedčený, že MOV požaduje neprimerane vysokú sumu: "Rozhodnutie neposkytnúť EBU práva na prenos OH 2014 a 2016 je z môjho pohľadu strategická chyba. V prípade, že skutočne nebudeme môcť pokrývať predmetné udalosti, zvážime náš záujem o každý jeden šport medzi jednotlivými olympijskými hrami." Pre menšie športy by strata vysielacích príjmov znamenala tvrdý úder. Skupina EBU nezverejnila, koľko MOV za vysielacie práva na OH 2014 a 2016 požaduje.
Dominantný britský prevádzkovateľ platenej televízie, firma BSkyB, v druhom štvrťroku minulého roka získal 171 tisíc nových zákazníkov a uviedol, že vytvorí približne tisíc nových pracovných miest. BSkyB oznámila, že v prvom polroku 2008 zaznamenala rast upraveného prevádzkového zisku o 26 % na 388 mil. libier (GBP) a 6-percentný rast príjmov na úroveň 2,6 mld. GBP. "Vo veľmi náročnom ekonomickom prostredí sme dosiahli výborné výsledky," uviedol vo vyhlásení šéf firmy Jeremy Darroch. "Dobrá kontrola nákladov nám umožnila premeniť náš prevádzkový výkon do dobrých finančných výsledkov," dodal Akciám BSkyB sa počas uplynulého týždňa darilo a vzrástli o 6,5 %. Analytici však vyslovili obavy, že firmy sa onedlho dotknú problémy hospodárstva a pocíti menší prírastok nových zákazníkov a väčší počet tých, ktorí jej služby prestanú používať.
Hollywoodski producenti a herci sa stretnú budúci týždeň - po prvý raz za viac ako dva mesiace. Spoločné stretnutie môže signalizovať zlom vo vyjednávaní novej pracovnej zmluvy. Herecká asociácia The Screen Actors Guild (SAG) a Aliancia filmových a televíznych producentov (AMPTP) vydali vyhlásenie, podľa ktorého sa zástupcovia oboch organizácií stretnú v utorok 3. februára na dva dni. "Nebudeme stretnutie ďalej komentovať," uviedli. Správy o stretnutí prišli po tom, čo v pondelok zo svojej funkcie odstúpil výkonný riaditeľ SAG Doug Allen. Jeho odchod prišiel uprostred vzbury umiernenej časti asociácie, ktorá bola proti vstupu hercov a herečiek do štrajku. Platnosť kolektívnej pracovnej zmluvy hercov skončila v júni minulého roka. Odvtedy sa s producentmi nevedeli dohodnúť na podmienkach nového kontraktu. Problematickou časťou je žiadosť SAG o väčšie podiely z programov zverejnených na internete. Podľa AMPTP sú požiadavky SAG neoprávnené a odmietla zlepšiť ponuku, ktorú dala hercom v júni.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Ruský prezident Dmitrij Medvedev sa dnes stretol so zamestnancami opozičného denníka Novaja Gazeta, v ktorom pracovala reportérka Anastasia Baburovová, zavraždená začiatkom toho mesiaca. Informoval o tom Kremeľ. Medvedev sa zišiel s bývalým prezidentom Sovietskeho zväzu Michailom Gorbačovom, spoluvlastníkom denníka, a so šéfredaktorom Dmitrijom Muratovom, uvádza sa ďalej vo vyhlásení Kremľa. Novinárku denníka Novaja Gazeta Baburovovú zastrelili 19. januára ranou do hlavy na ulici v centre Moskvy a spolu s ňou sa obeťou stal aj popredný advokát ľudských práv Stanislav Markelov. Kritička Kremľa Anna Politkovská, ktorú zastrelili pred jej moskovským bydliskom v roku 2006, pracovala v tom istom denníku. Novaja Gazeta je jednou z mála nezávislých periodík v Rusku. Od roku 2000 zabili už štyroch zamestnancov týchto novín. Neznámi útočníci minulý týždeň smrteľne postrelili 25-ročnú reportérku, keď sa snažila zabrániť útoku na svojho spolupracovníka, prominentného obhajcu ľudských práv a obetí čečenskej vojny Stanislava Markelova. Markelov zomrel okamžite po tom, ako doňho odzadu strelili útočníci. Baburovovú postrelili, až keď sa pokúsila zadržať jedného zo strelcov. Novinárka zomrela niekoľko hodín po incidente v nemocnici. Zdroj: Reuters

Copyright © TASR 2009

Odborník na Gross Rating Pointy ?

Odborník na Gross Rating Pointy ?
Vedenie verejnoprávnej Slovenskej televízie (STV) by sa malo zamyslieť nad vlastným riadením a hospodárením a namiesto vysielania katastrofických vízií sústrediť všetky sily na tvorbu a vysielanie kvalitnejšieho programu. Pre TASR to dnes vyhlásil minister kultúry Marek Maďarič s tým, že ľudia stojaci na čele STV nemajú najmenšie právo hovoriť o neprofesionalite ministerských úradníkov. V STV by si mali podľa ministra uvedomiť, "popritom ako ľahkovážne narábajú s číslami, najmä pri žiadostiach o dotácie od štátu", že bez zlepšenia programovej ponuky alebo aspoň náznaku zlepšenia sa veľmi ťažko presadzujú ďalšie dotácie alebo dokonca požiadavky, aby verejnosť platila vyššie úhrady. Navyše "nedokážu ani včas požiadať o iné použitie 995.817 eur (30 miliónov Sk) z dotácie na športový kanál, ktoré nevyčerpali a preto im definitívne odišli cez štátnu pokladnicu," uviedol Maďarič. Na margo publikovaných "rozporuplných" názorov a vyjadrení na tému problémov STV Maďarič podotkol, že podfinancovanie STV a Slovenského rozhlasu (SRo) je chronický, najmenej 15-ročný problém a vinníci by sa mohli postaviť do dlhého radu v celom politickom aj profesionálnom spektre. "Dovolím si tvrdiť, že práve v súčasnom období sa ministerstvo kultúry (MK) k problémom verejnoprávnych médií postavilo najaktívnejšie. A dosiahlo aj určité výsledky," podčiarkol. Podľa jeho slov je nespochybniteľným faktom, že v dôsledku len deväťmesačného pôsobenia nového zákona o úhradách (tzv. zástrčkový zákon) sa zvýšil celkový výber úhrad pre STV a SRo o viac ako 2,98 milióna eur (90 miliónov Sk) a náklady na zabezpečenie výberu týchto poplatkov sa znížili o 1,9 milióna eur (56 miliónov Sk). Celkový pozitívny ekonomický efekt nového zákona za deväť mesiacov jeho platnosti tak v roku 2008 predstavoval sumu takmer 150 miliónov Sk (4,98 milióna), čo nie je málo. "Je teda nekorektné hovoriť o neúspechu zástrčkového zákona, ak bol spomínaný nárast príjmov dosiahnutý bez zvýšenia sumy úhrady, a popritom ešte aj zo sociálnych a solidárnych dôvodov rozšíril počet osôb úplne alebo čiastočne oslobodených od platenia," vysvetlil Maďarič. Za ďalší nástroj a systémový krok považuje člen exekutívy pripravovanú zmluvu medzi štátom a verejnoprávnymi médiami. Tá by sa mala začať realizovať od roku 2010, pričom sú už pripravené potrebné legislatívne zmeny. "Ak by boli pravdivé obvinenia, že MK sa správa k verejnoprávnym médiám macošsky, nikdy by takúto zmluvu nepripravovalo," konštatoval. Ako nie celkom korektný vidí aj "plač" nad tým, že postupne dôjde k poklesu percenta reklamy vo vysielaní STV. "Pokles o pol percenta v roku 2009 ani zďaleka nepredstavuje takú stratu, akú deklaruje STV. Je totiž otázne, či STV dokáže vôbec v súčasnosti predať ten rozsah reklamného času, najmä v hlavnom vysielacom čase, ktorý jej zákon umožňuje," vysvetlil. Odpoveď by podľa neho mohla naznačiť informácia, aký objem reklamného času majú v STV momentálne nakontrahovaný.
Copyright © TASR 2009

TASR NEWS

TASR NEWS

Generálny riaditeľ verejnoprávnej Tlačovej agentúry Slovenskej republiky (TASR) Jaroslav Rezník chce postupne znižovať jej finančnú závislosť od štátu. Uviedol to dnes na tlačovej konferencii, na ktorej informoval o zmenách, ktoré priniesol nový zákon o TASR. Zákon, ktorý začal platiť v januári, dal TASR verejnoprávnosť, akú má Slovenský rozhlas a Slovenská televízia. Suma, ktorú agentúra získava na základe zmluvy s Ministerstvom kultúry SR, má byť podľa Rezníka nižšia o 23 percent. Tieto prostriedky chce agentúra investovať najmä do správy a sprístupňovania archívov. Generálny riaditeľ pripomenul, že agentúre sa vlani podaril po dlhom čase plusový hospodársky výsledok. TASR sa získaním verejnoprávnosti zapísala do obchodného registra, vykonáva vlastnú činnosť vo vlastnom mene a na vlastné náklady. Získala autonómne postavenie a môže so svojím majetkom nakladať sama. Ďalšou zmenou je, že generálneho riaditeľa volí päťčlenná Správna rada TASR a nemenuje ho vláda ako doposiaľ. "Sľubujem si, že TASR sa dostane na vyššiu profesionálnu úroveň," povedal novinárom Rezník v súvislosti so zmenami. Za mimoriadne dôležité považuje aj to, že zákon definuje profesionálne požiadavky na výkon členstva v správnej rade. Tá má byť už čoskoro vytvorená. Štyroch členov rady majú voliť a odvolávať poslanci Národnej rady SR na návrh mediálneho výboru. Generálneho riaditeľa volí rada na päť rokov nadpolovičnou väčšinou hlasov. "Bude tam jeden žurnalista, ekonóm, právnik, odborník na informačné technológie a bude tam aj zástupca zamestnancov, čo považujem za veľmi dôležité na prehlbovanie komunikácie," priblížil Rezník. Rada má dohliadať na dodržiavanie zákona, schvaľuje napríklad návrh rozpočtu či účtovnú závierku a kontroluje hospodárenie agentúry. "Chceme dosiahnuť český model fungovania agentúry, pre nás je optimálny," prezradil Jaroslav Rezník svoje vízie s tým, že dopracovať sa k tomu by bolo možné niekedy v roku 2011. Štátnu agentúru má v súčasnosti napríklad ešte Rusko, Ukrajina, Albánsko, Srbsko či Rumunsko. Zo slovných informácií, okrem základného výberu zo spravodajstva, má TASR podľa zákona voľne sprístupňovať aj informácie o zákonoch, vyhláškach či samotné komuniké ústavných, štátnych a verejných inštitúcií, zo sociálnej či inej pre občanov dôležitej oblasti. Agentúra uzatvára zmluvu so štátom o poskytovaní služieb vo verejnom záujme, ktoré dáva bezodplatne. Oznámenia, vyhlásenia a stanoviská zverejňuje za 100 eur (3012 Sk). TASR už od januára sprístupnila 50.000 fotografií na vedecké a študijné účely, audioservis a k anglickému servisu pribudol nemecký. V budúcnosti sa chce agentúra podľa Rezníka orientovať na online médiá - weby, rádiá, televízie a mobilné siete. Prioritou má byť videoservis. V roku 2009 plánuje na trh dodať 10 nových produktov, medzi nimi by mal byť aj vlastný spravodajský web, o ktorom Rezník predpokladá, že bude v 3.-4. kvartáli roka. Transformáciu TASR na verejnoprávnu odobrili poslanci minulý rok na septembrovej schôdzi parlamentu. Zákon ustanovil agentúru ako národnú, nezávislú informačnú inštitúciu, poskytujúcu službu verejnosti v oblasti spravodajstva.

Copyright © TASR 2009

STV NEWS

STV NEWS
Slovenská televízia odvysiela dnes o 20:25 na Dvojke galaprogram Hlava roka 2008 pri príležitosti odovzdávania cien osobnostiam zo sveta vedy a techniky. Cieľom projektu "Hlava roka 2008" je zvýšiť prestíž vedeckej a technickej inteligencie Slovenska, popularizovať vedu a priblížiť ju slovenskej verejnosti. Galaprogram je výsledkom celoslovenskej súťaže pod záštitou Jána Figeľa, člena Európskej komisie zodpovedného za vzdelávanie, odbornú prípravu, kultúru a mládež a s podporou podpredsedu vlády SR pre vedomostnú spoločnosť, európske záležitosti, ľudské práva a menšiny Dušana Čaploviča. Slávnostný program galavečera sa bude niesť v duchu hesla "slávni slávnym", kde osobnosti kultúrneho a politického života vzdajú hold kapacitám zo sveta vedy a výskumu. V programe vystúpia okrem hudobných a tanečných interpretov aj predsedníčka poroty prof. Marta Kollárová, DrSc., prorektorka pre vedecko-výskumnú činnosť UK v Bratislave, Ing. Ján Holčík, CSc., vedecký tajomník organizačného výboru Hlava roka, prof. Vladimír Báleš, prezident Slovenskej rektorskej konferencie, rektor Slovenskej technickej univerzity, prof. Ing. Ján Mikolaj, podpredseda vlády a minister školstva SR, Milan Hain, výkonný riaditeľ Divízie IT spoločnosti T-Mobile Slovensko, Ing. Ján Figeľ, PhD, člen Európskej komisie zodpovedný za vzdelávanie, odbornú prípravu, kultúru a mládež, Doc. PhDr. Dušan Čaplovič, DrSc., podpredseda vlády SR pre vedomostnú spoločnosť, európske záležitosti, ľudské práva a menšiny. Účinkujú: Miroslav Žbirka, NO NAME, G-Strings, Dance National Ansamble Moderátor: Peter Kočiš

Otvorený list členom Rozhlasovej rady, alebo, už si len dopisujú ?

Otvorený list členom Rozhlasovej rady,
alebo už si len dopisujú ?

Vážení členovia Rozhlasovej rady,tak ako som iniciatívne navrhol na poslednom zasadnutí Rozhlasovej rady, posielam Vám moje návrhy na úpravy v rozpočte Slovenského rozhlasu (SRo), ktoré zabezpečia bezproblémové zachovanie vysielania na stredných vlnách, čím nedôjde k obmedzeniu vysielania Rádia FM a Rádia Devín. Najjednoduchšie riešenie bez dopadu na navrhnutý rozpočet je kryť náklady na prevádzku a údržbu z kapitoly rozpočtu – odpisy. V kapitole odpisy je krytých rozpočtom 52 mil. Sk - cca 1,726 mil. eur. Náklady na vysielače v pásme stredných vĺn sú cca 35 mil. Sk – t.j. cca 1,16 mil. eur. Čiže rozdiel je 17. mil. Sk. V kapitole rozpočtu Odpisy sú plánované prostriedky na 15,6 mil. Sk informatika, 11 mil. Sk na oblasť rozhlasovej techniky a technológii 11,6 mil. Sk a stavebné investície 24 mil. Sk . spolu 52 mil. Sk. Investície v takomto rozsahu nie sú vôbec potrebné pre SRo. Na všetky tri uvedené oblasti bohato stačí výška 17. mil. Sk. Ako som povedal, tak z návrhu rozpočtu je možné z odpisov kryť nasledovné položky : opravy a obstaranie majetku – 9,6 mil. Sk spotreba materiálu - 10,5 mil. Sk náklady na iné ostatné služby 17 mil. Sk - takže celkovo to je: cca 37 mil. Sk. Celkovo to je: cca 37 mil. Sk. Z toho vyplýva, že 35 mil. Sk je možné kryť z rozpočtu z tejto kapitoly. Na úhradách za službu verejnosti (koncesionárske poplatky ) dostal SRo od RTVS v roku 2008 oproti plánu viac ako 29 mil. Sk Celkovo to je: viac ako 29 mil. Sk Na úhradách za službu verejnosti (koncesionárske poplatky ) dostane SRo od RTVS v roku 2009 oproti plánu viac ako 59 mil. Sk Celkovo to je: viac ako 59 mil. Sk Úpravami v navrhovanom rozpočte je možné získať ďalšie finančné prostriedky, bez dopadu na mzdy zamestnancov a zrušenie symfonického orchestra: - na právnych službách možno ušetriť minimálne 2 mil. Sk - navrhnuté 3,46 mil Sk – po úprave ostane 1,46 mil. Sk - nákup prieskumov možno ušetriť 1 mil. Sk - navrhnutý 1 mil. Sk – SRo má na toto vlastný odbor - marketingové aktivity – propagácia okruhov Rádio Slovensko, Rádio Regina - riešenie bártrom možno ušetriť minimálne 1,5 mil. Sk, navrhnuté 1,857 mil. Sk – po úprave ostane 0,357 mil. Sk - Kancelária programového riaditeľa – honoráre možno ušetriť minimálne 2,5 mil. Sk, navrhnuté 3,5 mil Sk – po úprave ostane 1 mil. Sk - Rádio Slovensko – honoráre možno ušetriť minimálne 2,5 mil. Sk, navrhnuté 6 mil. Sk – po úprave ostane 3,5 mil. Sk - Centrum spravodajstva – honoráre (viac ako na literárno-dramatickú redakciu) možno ušetriť minimálne 6 mil. Sk, navrhnuté 13 mil. Sk – po úprave ostane 7 mil. Sk - Sekcia techniky – honoráre – niet za čo dať honoráre možno ušetriť minimálne 3 mil. Sk, navrhnuté 3,5 mil. Sk – po úprave ostane 0,5 mil. Sk Celkove je to: 18,5 mil. Sk Celkové príjmy SRo budú v roku 2009 vyššie o 100 mil. Sk v porovnaní s rokom 2008. Vážení členovia Rozhlasovej rady, obraciam sa na Vás, ktorým ešte aspoň trochu záleží na Slovenskom rozhlase, jeho dobrej povesti, dôveryhodnosti a dôstojnosti, aby ste venovali pozornosť mojim návrhom, a aby ste s Vašimi priateľmi odborníkmi v oblasti ekonomiky prebrali tieto návrhy a popr. ich upravili tak, aby nedošlo k nezvratným škodám. Prikladám ešte aj niekoľko myšlienok ako reakciu na mediálnu odozvu posledných udalostí v Slovenskom rozhlase. Z uvedeného vyplýva, že vôbec nie je problém nájsť v rozpočte potrebných 35 mil. Sk na pokrytie nákladov na stredné vlny. Tvrdenie GR SRo Zemkovej, že vysielanie Patrie na stredných vlnách by bolo udržateľné, len ak by SRo dostal od štátu dotáciu, je zavádzajúce, klamlivé, účelové. Je to doslova bezprecedentné vydieranie štátu. Zemková sa po zasadaní decembrovej rady vyjadrila, že to, čo od nej rada žiada, by znamenalo zrušenie symfonického orchestra (SOSR) a taktiež plánovaného zvýšenia miezd. Toto je lož, je to strašenie pracovníkov Slovenského rozhlasu hraničiace so šírením poplašnej správy, čo je mimochodom trestný čin. Ako vidieť vyššie, nie zásadnými úpravami návrhu rozpočtu, ale úpravou len niektorých položiek a presunutím nákladov do inej kapitoly rozpočtu, je bezproblémové vykrytie nákladov na stredné vlny. Ono to je o tom, či vôbec GR SRo Zemková a jej manažment je pre pracovníkov SRo a poslucháčov, alebo je to len o tom, čo najviac sa nabaliť. Lebo z výrokov a konaní týchto ľudí nevidieť záujem o poslucháča a pracovníkov. Vôbec im neprekáža, že svojím, doslova hlúpym rozhodnutím pred dvomi rokmi, a to presunutím vysielania Rádio PATRIA na stredné vlny dnes riešime tento problém napriek tomu, že Rozhlasová rada, teda jej niektorí členovia, vystríhali pred nebezpečenstvom tohto kroku. Treba podotknúť, že Radio Patria sa za predchádzajúceho vedenia SRo postupne prebudovávalo zo stredných vĺn na VKV, bez ujmy pre poslucháčov. Vypnutím vysielania na stredných vlnách dôjde k nezvratnej škode. To preto, lebo keď 2. februára 2009 sa odmlčí vysielanie na stredných vlnách, tak aj keď by sa opäť zaplo napr. po dvoch mesiacoch, tak už sa poslucháč nevráti. Pochopiteľne si povie: čo za diletantov to tam majú, keď v priebehu dvoch rokov si mám niekoľkokrát prelaďovať rádio raz z VKV na stredné vlny, potom na VKV a potom opäť na stredné vlny. A to je možné, že to bude na iných frekvenciách. Takže nárast počúvanosti je zbožným želaním. A nezabudnime aj na politický dopad tohto rozhodnutia: Týmto opäť hlúpym a neuváženým rozhodnutím vnútime poslucháčom Rádia FM a Rádia Devín počúvať vysielanie v maďarskom jazyku do 18. hodiny každý deň. No možno tým sleduje pani GR Zemková zvyšovanie kultúry národa. Veď sa vraví: koľko jazykov ovládaš, toľkokrát si človekom. A zas na druhej strane je to vzdelávanie občanov maďarskej národnosti v počítačových zručnostiach, pretože vysielanie v maďarskom jazyku budú môcť v lokalitách Bratislava, Senec, Dunajská Streda, Galanta počúvať len na internete. Vážení starší občania maďarskej národnosti, lebo tí hlavne počúvajú maďarské vysielanie, napíšte ďakovný list vedeniu maďarskej redakcie a vedeniu SRo za bezplatný počítačový kurz. Možno sa naučíte používať Skype, popr. budete si četovať. Na záver ešte jeden postreh z návrhu rozpočtu, ktorý ukazuje profesionálnu prácu jeho zostavenia. V kolónke nákladov je položka na činnosť organizačnej zložky SRo – Centrum mediálneho výskumu. Na celkovú činnosť sú plánované náklady 1,812 mil. Sk. Na mzdy je tu vyčlenených 648 tis. Sk. To by nebolo nič zvláštne až potiaľ, pokiaľ by v tomto centre niekto trvale pracoval. No jediná pracovníčka, tohto úseku je už viac ako rok na materskej dovolenke. Pokiaľ viem, tak materskú dovolenku hradí štát. Preto sa pýtam, komu sa mesačne vypláca 54.000 Sk ??? Nie je to náhodou mŕtva duša ??? Nie je takýchto mŕtvych duší v rozpočte viac???

Váš kolega z Rozhlasovej rady Jozef Ševec