30. 11. 2009

Ceny Literárneho fondu

Ceny Literárneho fondu
Ceny za celoživotné dielo a výročné ceny Literárneho fondu za divadelnú a rozhlasovú tvorbu odovzdali dnes v bratislavskom Zičiho paláci. V oblasti divadla bolo Cenou za celoživotné dielo odmenených sedemnásť hercov a traja rozhlasoví pracovníci, ktorí podľa slov Dušana Jamricha v úvode tohto slávnostného stretnutia venovali celý život divadelnej, respektíve rozhlasovej tvorbe. Ocenení boli Milan Kňažko, Marián Labuda, Nora Gallovičová, Igor Čillík, Oľga Gallová, Verona Tureková, in memoriam Anton Anderle, Jozef Bednárik, Štefan Šafárik, Jozef Kramár, Štefan Halás, Margita Mišurová, Ľubomír Záhon, Juraj Kubánka, Margita Lorinczová – Taricsová a Stanislav Štepka. V oblasti rozhlasovej tvorby získali ceny za celoživotné dielo Lýdia Vojtková, Imrich Adamko a Ernest Weidler.Zároveň bolo na stretnutí výročnými cenami v oblasti divadla za vysoké umelecké majstrovstvo v uplynulej divadelnej sezóne odmenených 47 umelcov zo slovenských profesionálnych divadiel. Jedenásť z nich je zo Slovenského národného divadla, medzi nimi Martin Huba, Roman Polák, Táňa Pauhofová, Gabriela Dzuriková, Darina Abrahámová či Roman Nevitzký a Jozef Benci. Medzi ďalšími odmenenými boli Zdena Studenková, Juraj Kukura z Divadla Aréna, Stanislav Slovák, Kamil Mikulčík a Martin Kákoš z Novej scény, Szidi Tobias, Vlado Černý a Zita Furková z Divadla Astorka Korzo '90, Eva Matejková, Svetozár Sprušanský a ako hosť Jevgenij Libezňuk z Divadla Andreja Bagara v Nitre, Svetlana Sarvašová zo zvolenského Divadla Jozefa Gregora Tajovského, Ivana Kováčová z prešovského Divadla Jonáša Záborského či Ľubomír Mindoš z prešovského Divadla Alexandra Duchnoviča. Výročnou cenou bolo odmenených aj deväť umelcov Štátneho divadla Košice, medzi nimi Jaroslav Dvorský, Dana Košická, Janetta Zsigová či Ondrej Šoth, Dušan Jamrich a Anna Javorková za hosťujúce postavy v trnavskom Divadle Jána Palárika, Jana Oľhová z martinského Slovenského komorného divadla. Peter Sklár, Peter Batthyány a Andy Kraus dostali ocenenie v oblasti zábavného umenia. Nadežda Lindovská a Ľubica Krénová získali ocenenie za knižnú teatrologickú tvorbu. V oblasti rozhlasu získali výročné ceny Milan Greguš, Peter Vilhan a Jana Hevešiová.Riaditeľ a umelecký šéf Radošinského naivného divadla Stanislav Štepka si Cenu za celoživotné dielo odnáša do Radošinej. "Ja si to veľmi vážim, mám k tomu až taký dojemný vzťah, že je to ocenenie nášho divadla. Keď som sa ja dožil toho, je to zásluhou našich divákov, ktorí chodia na naše predstavenia. Chcel by som sa zároveň poďakovať aj súboru, bez ktorého by zase nebolo Radošinské naivné divadlo. Tvoríme takú svätú trojicu, diváci, súbor a možno troška aj ten autor," povedal pre TASR."Ja som zavesil svoje dielo na klinec, pretože si myslím, že je čas vstupovania do divadla, je čas začatia pracovať v divadle a je čas skončenia. Ja som ten, ktorý je veľmi konzervatívny, myslím si, že je čas aj odísť. Ja s radosťou odchádzam a beštiálne si užívam už dva a pol mesiaca dôchodok," dodal s úsmevom pre TASR známy herec a režisér Jozef Bednárik.Cenu za celoživotné dielo si prevzal aj redaktor a moderátor Ernest Weidler. Práca v rozhlase pre neho znamenala veľmi veľa. "Nemôžem nič iné povedať, len - úžasné. Úžasné zážitky a také kontakty s najrôznejšími ľuďmi, aké by som za celý život v inom povolaní asi ťažko prežil. Dialóg bolo to najvzácnejšie, čo som sa v rozhlase naučil a čo som aj v rozhlase robiť mohol," uviedol pre TASR.Ceny a prémie za divadelnú a rozhlasovú tvorbu udeľuje výbor Sekcie pre tvorivú činnosť v oblasti rozhlasu, divadla a zábavného umenia Literárneho fondu v spolupráci s umeleckými združeniami pôsobiacimi v tejto oblasti. Výbor udeľuje jednak výročné ceny a prémie za vynikajúce výkony vysokého umeleckého majstrovstva v oblasti hudobno-dramatického a tanečného divadla, bábkového divadla, alternatívneho divadla, muzikálu, umeleckého prednesu, rozhlasovej tvorby a dabingu, ako aj ceny za celoživotné dielo v týchto oblastiach. Ceny a prémie možno udeliť tvorcovi s trvalým bydliskom v Slovenskej republike za umelecké výkony, ktoré mali premiéru od 15. júla 2008 do 15. júla 2009. Vyjadrením ceny je diplom, plaketa a finančná odmena.
Copyright © TASR 2009