8. 9. 2009

Digitalizácia na pokračovanie

Digitalizácia na pokračovanie
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR spustilo prvú fázu prechodu z analógového vysielania na digitálne, ktorý je naplánovaný na rok 2012. "Informačná kampaň bola zahájená v tento týždeň," konštatoval na dnešnej tlačovej konferencii minister dopravy Ľubomír Vážny. "Súčasné frekvenčné spektrum analógového vysielania je už prakticky vyčerpané, takéto digitálne vysielanie nám umožní ušetriť toto spektrum," zdôvodnil digitalizáciu vysielania Vážny. Tá by tak mala priniesť nielen kvalitnejší obraz a zvuk, ale aj možnosť väčšej programovej ponuky. Vážny taktiež upozornil, že prechod na takéto vysielanie je aj záväzok Slovenska voči Európskej únii (EÚ). "Všetky štáty únie majú prejsť na digitálne vysielanie do konca roka 2012," uviedol Vážny. Digitalizácia by sa mala podľa šéfa rezortu dopravy dotknúť približne 650.000 domácností. "Momentom, keď sa vypnú analógové vysielače, musia si zabezpečiť nový integrovaný televízny prijímač so zabudovaným dekodérom, respektíve dokúpiť dekodér osobitne," vysvetlil Vážny. Sociálne slabšie skupiny obyvateľstva budú môcť od MDPT získať na zabezpečenie tohto prechodu poukážku na 20 eur (602,52 Sk). Ich príjem by mal byť nižší ako 185,89 eura (5600 Sk). Podľa prvých odhadov by malo tento príspevok získať 150.000 domácností. Priemerná cena dekodéra predstavuje podľa Vážneho približne 26,56 eura (800 Sk). Občanov, ktorí prijímajú signál cez satelit alebo káblových operátorov, sa prechod na digitálne vysielanie nedotkne. Podľa Vážneho je to tiež asi 650.000 domácností. Proces digitalizácie riadi rezort dopravy. Informačnú kampaň zabezpečí reklamná agentúra B.M.A., s.r.o. "Firmu sme vybrali podľa zákona o verejnom obstarávaní," zdôraznil Vážny. Rezort dopravy zaplatí za 36-mesačnú kampaň reklamnej agentúre maximálnu sumu 1,66 milióna eur (50 miliónov Sk). Prechod na digitálne vysielanie bude mať podľa rezortu dopravy tri fázy. Prvá časť - informačná kampaň sa začala v priebehu tohto týždňa. Druhá fáza, motivačná kampaň pred spustením, je naplánovaná na roky 2010 až 2012. Tretia časť predstavuje aktivačnú kampaň pred úplným vypnutím analógového vysielania, ktorá by mala byť spustená v roku 2012. Digitálne vysielanie je známe aj pod skratkou DVB-T (Digital Video Broadcasting - Terrestrial).
Copyright © TASR 2009