3. 3. 2009

Voľby naše premilené

Voľby naše premilené
Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) nasadila na monitoring vybraných relácií elektronických médií v prezidentskej kampani celé svoje programové oddelenie, spolu dvanásť pracovníkov. "Vybrali sme tie relácie, ktoré majú najvýznamnejšie pokrytie, to však neznamená, že sa ostatné, najmä lokálne médiá vymykajú litere zákona," povedal na dnešnej tlačovej konferencii nový predseda RVR Miloš Mistrík s dodatkom, že rada bude riešiť akýkoľvek podnet aj na ktorékoľvek z médií, ktoré priamo nemonitoruje. Pripomenul, že RVR od roku 2000 v súvislosti s voľbami uložila 30 sankcií, prevažne najmiernejšou formou, teda napomenutím. Televízia Markíza však v roku 2002 dostala pokutu pol milióna slovenských korún (16.597 eur) a Rádio Hviezda FM dve pokuty vo výške 30.000 (996 eur) a 50.000 korún (1660 eur). Mistrík však zároveň dodal, že pri posledných voľbách už celoštátne médiá zásadné chyby nerobili a sankciám sa nevyhli skôr lokálne médiá. "Práve pre informovanie týchto médií sme na našej web stránke www.rada-rtv.sk umiestnili Komentár k zákonnej úprave vysielania v čase voľby prezidenta SR," povedal Mistrík. Materál podľa neho právnici RVR vypracovali na základe otázok samotných médií a mal by pomôcť lokálnym elektronickým médiám spracovávať obdobie kampane v súlade so zákonom. Prezidentská predvolebná kampaň sa začína v piatok 6. marca o siedmej hodine ráno a končí sa 48 hodín pred začiatkom voľby 21. marca, keď sa začína predvolebné moratórium. To sa končí 21. marca o 22. hodine večer, keď sa zatvoria volebné miestnosti. Kampaň do druhého kola volieb, pokiaľ sa bude konať, sa začína vyhlásením výsledkov prvého kola v nedeľu 22. marca, pravdepodobne okolo 10. hodiny. Paradoxne budú teda médiá v čase medzi uzavretím volebných miestností a vyhlásením výsledkov prvého volebného kola fungovať v režime mimo kampane aj moratória a pokiaľ neporušia bežný zákonný rámec, môžu informovať ľubovoľne. Počas trinástich dní kampane môžu médiá vo svojich pravidelných reláciách informovať obvyklým spôsobom. Pokiaľ relácie nepôjdu v bežnom režime - napríklad TV Markíza a TV JOJ už avizovali presunutie relácie Na telo a De Facto do prime time - budú sa relácie brať ako súčasť kampane. "Všetkým kandidátom musí byť poskytnutý rovnaký čas a súkromné médiá majú právo žiadať úhradu za účasť v reláciách," vysvetlil Mistrík pravidlá pre vysielanie mimoriadnych relácií počas kampane. Verejnoprávne médiá poskytnú kandidátom okrem účasti vo svojich reláciách zdarma priestor v informačných blokoch, napríklad v Slovenskej televízii dostane každý kandidát k dispozícii hodinu vysielacieho času. Slovenský rozhlas poskytne na informovanie o prezidentských kandidátoch všetkých päť okruhov, RVR z nich bude monitorovať tri - Rádio Slovensko, bratislavské Rádio Regina a Rádio Patria. RVR bude monitorovať aj najpočúvanejšie súkromné Rádio Expres. V Slovenskej televízii a TV JOJ bude rada monitorovať všetky hlavné spravodajské a diskusné relácie, v TV Markíza sa popri spravodajstve a diskusných reláciách dostalo do zoznamu aj Teleráno.
Copyright © TASR 2009