DALITO!

20. 12. 2008

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Trojnásobní olympijskí víťazi vo vodnom slalome súrodenci Peter a Pavol Hochschornerovci pre sobotňajšie vydanie denníka Šport priznali, že štvrtkové slávnostné vyhlásenie výsledkov ankety Športovec roka 2008 v bratislavskej Inchebe bojkotovali. Jedným z dôvodov ich neúčasti bola nespokojnosť s ich „len“ druhým miestom. "Chceli sme tým dať najavo, že už je najvyšší čas, aby sa s touto anketou niečo spravilo. Žiaľ, nie všetci novinári pristupujú k vyplneniu lístkov zodpovedne," vyhlásil 29-ročný Peter Hochschorner. Bratislavské dvojičky, ktoré sú jediní trojnásobní olympijskí víťazi zo Slovenska v histórii, anketu Športovec roka ešte nikdy nevyhrali - štyrikrát skončili druhé, z toho trikrát v rokoch, keď získali olympijské zlato (2000, 2004, 2008). V roku 2000 ich o 20 bodov predstihla Martina Moravcová, v roku 2004 o 78 bodov vodná slalomárka Elena Kaliská a v roku 2008 iba o rekordné minimum 11 bodov Michal Martikán. Hochschornerovcom nepomohlo ani to, že na hlasovacích lístkoch sa objavili na prvej priečke 49-krát, pričom víťazný Martikán len na 41. Pri bodovacom systéme od 10 bodov za 1. miesto po 1 bod za 10. miesto prehrali minimálnym rozdielom. Olympijskí šampióni zo Sydney, Atén a Pekingu majú pravdu v tom, že niektoré hlasovacie lístky boli naozaj zvláštne. "Keď si prečítam, že sa našli aj takí, ktorí nás a Michala nedali vôbec do desiatky, zdá sa mi to smiešne. A našiel sa dokonca aj taký, ktorý dal na prvú priečku kulturistku Purdjakovú, v roku, keď Slovensko malo tri olympijské zlaté," čudoval sa v Športe Peter Hochschorner. Naozaj je zarážajúce, že ani jeden z troch pekinských šampiónov sa neobjavil na všetkých 110 hlasovacích lístkoch. Víťazný Martikán a súrodenci Hochschornerovci chýbali na jednom, tretia v ankete Elena Kaliská na troch. Najlepší kolektív - štvorkajak SR - dokonca chýbal v hodnotenej prvej trojke až na 16 hlasovacích lístkoch. "Podľa mňa by malo byť novinárske hlasovanie verejné. Keby lístky uverejnili, určite by novinári pristupovali k ich vyplneniu zodpovednejšie,“ poznamenal Peter Hochschorner a dodal, že napriek bojkotu nemienia novinárov v budúcnosti ignorovať a len chceli dať najavo, že s anketou treba niečo robiť. "S novinármi budeme, tak ako doteraz, normálne komunikovať. Veď je jasné, že sa navzájom potrebujeme."

© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

AWFJ BEST

AWFJ BEST
Najlepším filmom roka 2008 je podľa Aliancie filmových novinárok (AWFJ) Slumdog Millionaire. Príbeh podľa skutočnej udalosti ocenili aj v kategórii Najlepšia réžia (Danny Boyle). V hlavnej mužskej hereckej kategórii ocenili Seana Penna (Milk), no v ženskej kategórii vyhlásili po zhode v hlasovaní dve víťazky: Sally Hawkins (Buď šťastná!) a Kate Winslet (The Reader a Núdzový východ). Za herecké výkony vo vedľajších úlohách ceny získali Viola Davis (Doubt) a zosnulý Heath Ledger (Temný rytier). Aliancia, ktorá vznikla v roku 2006, udeľuje ceny EDA (Excellent Dynamic Activism) v troch oblastiach: výročné ceny EDA (Annual Achiewement Awards), zamerané na ženy (EDA Female Focus Awards) a špeciálne ocenenia (Special Mention Awards). Ceny v prvých dvoch oblastiach udeľujú každoročne, o špeciálnych rozhodujú na základe premiérovaných filmov. Ocenenia, ktoré hodnotia "prácu žien a o ženách pred i za kamerou", sú nazvané po Ede Reiss Merin - matke spoluzakladateľky AWFJ Jennifer Merin. Kariéra tejto divadelnej, filmovej a televíznej herečky trvala vyše 60 rokov. Eda Reiss Merin bola spoluzakladateľkou Americkej federácie televíznych a rozhlasových umelcov (AFTRA) a dlhoročnou členkou Akadémie filmových umení a vied (AMPAS). Agentúra SITA prináša prehľad víťazov cien Aliancie filmových novinárok (AWFJ), ako ho zverejnila oficiálna stránka awfj.org: EDA Annual Achiewement Awards . Najlepší film: Slumdog Millionaire ; Najlepší cudzojazyčný film: Ne le dis a personnen (Guillaume Canet) - Francúzsko; Najlepší dokumentárny film (dvaja víťazi): Man On Wire (James Marsh) Trouble The Water (Tia Lessin, Carl Deal); Najlepšia réžia: Danny Boyle (Slumdog Millionaire); Najlepší herec: Sean Penn (Milk) ;Najlepšia herečka (dve víťazky): Sally Hawkins (Buď šťastná!) Kate Winslet (The Reader a Núdzový východ) ;Najlepší herec vo vedľajšej úlohe: Heath Ledger (Temný rytier) ;Najlepšia herečka vo vedľajšej úlohe: Viola Davis (Doubt) ;Najlepšie herecké obsadenie: Rachel Getting Married ;Najlepší pôvodný scenár: Wall-E (Andrew Stanton, Pete Docter, Jim Reardon) ;Najlepší adaptovaný scenár: Duel Frost/Nixon (Peter Morgan) ;Najlepší strih: Podivuhodný prípad Benjamina Buttona (Kirk Baxter, Angus Wall) ;EDA Female Focus Awards Najlepšia režisérka: Courtney Hunt (Frozen River) ;Najlepšia scenáristka: Jenny Lumet (Rachel Getting Married) ;Prelomový herecký výkon: Sally Hawkins (Buď šťastná!) ;Najlepší nováčik: Misty Upham (Frozen River) Women’s Image Award: Kristin Scott Thomas Hanging in There Award for Persistence: Melissa Leo (Frozen River); Herečka popierajúca vek a ageizmus: Catherine Deneuve (Un conte de Noël) ;Výnimočný úspech ženy vo filmovom priemysle: Sheila Nevins, Producing/Programming ; HBO Cena za celoživotné dielo: Catherine Deneuve; Cena AWFJ za humanitárnu činnosť: všetky ženy z filmu Pray The Devil Back To Hell EDA ; Special Mention Awards Sieň Hanby AWFJ: 27 šiat ;Herečka, ktorá najviac potrebuje nového agenta: Kate Hudson; Filmy, ktoré ste chceli mať rady, ale jednoducho to nešlo (dvaja víťazi): Mamma Mia! a Ženy ; To najlepšie z festivalov: Hunger ;Cena za nezabudnuteľný moment (dvaja víťazi): Temný rytier a Slumdog Millionaire; Najlepšie zobrazenie nahoty alebo sexuality (dvaja víťazi): Umierajúce zviera The Reader ; Najlepšie zvádzanie: Vicky Cristina Barcelona ;Pokračovanie, ktoré nemalo vzniknúť (dvaja víťazi): Indiana Jones a Kráľovstvo krištáľovej lebky Saw 5 ;Remake, ktorý nemal vzniknúť: Ženy Križovatka kultúr: Slumdog Millionaire ;Najodvážnejší herecký výkon: Mickey Rourke (Wrestler) ; Najlepší skok od herectva k réžii: Helen Hunt (Konečne spolu) ;Najnehoráznejší vekový rozdiel medzi hlavným mužským predstaviteľom a jeho objektom lásky: The Wackness (Ben Kingsley a Mary-Kate Olsen) .

© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Sudruzi, Vianoce !

Sudruzi, Vianoce !

VINŠ TU

Superstar Sk vs. svet again

Superstar Sk vs. svet again
IFPI SR Hitparáda - RADIO TOP 100- Týždeň - 2008/ 50
1. DESMOD-VYROBENÁ PRE MŇA 2. PERRY KATY-HOT ´N COLD 3. KOMAJOTA-MESTO V NÁS 4. LEWIS LEONA-FORGIVE ME 5. BEYONCE-IF I WERE A BOY 6. SMATANOVÁ ZUZANA-VČELY 7. ČÍROVÁ MÁRIA-BÚRKA 8. PINK-SO WHAT 9. MADONNA-MILES AWAY 10. KRYŠTOF-TAK NEJAK MALO TANČÍM 11. TINA-CHÁPEŠ 13. KNECHTOVÁ KATKA-VO SVETLE ŽIARIACICH HVIEZD 18. ŽBIRKA MIRO-VIEŠ BYŤ ZLÁ 20. GLADIATOR-AK SA BEZ TEBA ZBLÁZNIM 22. KRISTÍNA-EŠTE VÁHAM 24. I.M.T. SMILE-BEZ PODMIENKY 25. JAROŠ MIRO-SPADLA Z OBLAKOV 27. DESMOD-LAVÍNY 31. MATELLO-SKUTOČNÁ 34. I.M.T. SMILE-MÁM KRÁSNY SEN 41. CMORIK PETER-SNÁĎ NIE JE HRIECH 44. CMORIK PETER-VOĽNE SI LIETAM 51. NOCADEŇ-IBA PÁR MINÚT 60. MISHA-13000krát 79. ĎURICA ADAM-BOLO TU FAJN 88. ČEKOVSKÝ MARIÁN-TO SI NEDÁM LEN TAK VZIAŤ 94. PREDNÁ ZDENKA-MÁŠ SA RÁD 96. SMOLA A HRUŠKY-NA ČOM ZÁLEŽÍ 100. ĎURICA ADAM-BEZ SERVITKY

19. 12. 2008

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Kanadská obdoba speváckej súťaže American Idol či Slovensko hľadá SuperStar sa v roku 2009 nebude vyrábať pre spomaľujúcu ekonomiku. "Súťaž Canadian Idol sme odložili do zásuvky," uviedla v stredu vo vyhlásení televízia CTV, ktorá je v Kanade najväčšou súkromnou televíznou stanicou vysielajúcou v angličtine. Šiesta sezóna obľúbeného programu sa v Kanade skončila na jeseň a súťaž naďalej zostáva úspešným tromfom stanice CTV, pretože si udržiava vysoké ratingy. V septembri ju sledovalo priemerne 1,47 milióna kanadských divákov. CTV sa však rozhodla nevyrábať na budúci rok túto nákladnú reality šou, pretože príjmy z reklám podľa očakávania prudko klesnú. Programová riaditeľka CTV Susanne Boyceová v stredu uviedla, že rýchlosť ekonomického poklesu je "šokujúca". "Zisky z reklamy už výrazne klesajú," dodala Boyceová. Programová riaditeľka vyjadrila nádej, že program Canadian Idol sa na obrazovky vráti. Poznamenala, že zahraničné verzie súťaže mali už tiež "odpočinok" a potom sa nasledujúcu sezónu vrátili.

Stovky demonštrantov protestovali v Rige proti avizovanému zvýšeniu DPH z printových médií pálením kníh pred lotyšským parlamentom. Transparenty v dave vyzývali vládnych činiteľov, aby viac čítali namiesto likvidácie vydavateľského priemyslu zvýšením daňových sadzieb a ohrozovania existencie lotyšského jazyka. Paralelne s touto akciou sa pred sídlom lotyšského zákonodarného zboru uskutočnili dva menšie mítingy, ktorých účastníci sa venovali plánovanej reforme verejnej správy v pobaltskej republike na regionálnej úrovni. Lotyšská vláda schválila v uplynulom týždni v súvislosti s rozsiahlym balíkom opatrení na stabilizáciu finančnej situácie a ekonomiky krajiny drastické zvýšenie dane z pridanej hodnoty. Predstavitelia mediálnej sféry vzniesli vážne výhrady proti zvýšeniu redukovaných daňových sadzieb z printových médií z doterajších piatich na desať percent. Zdroj: APA

Francúzsky parlament schválil plánovanú reformu verejnoprávneho vysielania. V štátnej televízii nebude od 5. januára žiadna reklama po 20.00 h. Výpadok príjmov z reklamy majú vyrovnať nové dane pre súkromné televízie a poskytovateľov internetu. Zároveň má byť šéf verejnoprávneho vysielania volený prezidentom. Opozícia kritizovala návrh ako návrat do čias, v ktorých obsah vysielania schvaľovala vláda. Plánované odstránenie televíznej reklamy vyvolalo ostré protesty. Vláda tým plánuje zvýšiť úroveň vysielania. Kritici naopak poukazujú na to, že víťazmi reformy sú súkromní vysielatelia, pretože môžu počítať s výrazne vyššími ziskami z reklamy. Prezident Nicolas Sarkozy je blízky priateľ šéfa najväčšej súkromnej televízie TF1 Martina Bouyguesa. Vláda tlačila na šéfa štátnej televízie France Télévisions Patricka de Carolisa, aby zrušenie reklamy ohlásil on sám. Z toho dôvodu sa považuje diskusia o návrhu zákona v Senáte len za formálnu záležitosť. Od konca roka 2011 sa má reklama odstrániť úplne. Zdroj: DPA

Vo veku 95 rokov zomrel v Kalifornii bývalý špičkový pracovník Federálneho úradu pre vyšetrovanie (FBI) W. Mark Felt, ktorý prispel k pádu prezidenta Richarda Nixona v roku 1974. O štvrtkovej smrti anonymného zdroja tajných informácií z aféry Watergate, prezývaného Deep Throat, informovali dnes americké denníky New York Times and Washington Post. Felt bol v FBI mužom číslo dva, ktorý potvrdil informácie reportérov Boba Woodwarda a Carla Bernsteina z denníka Washington Post, pripomína agentúra DPA. Škandál Watergate odhalil špinavé politické praktiky voči Nixonovým politickým odporcom. Aféra nakoniec vyústila do prezidentovej rezignácie. Woodward odtajnil Feltovu identitu v roku 2005, čím skoncoval s jedným z najväčších a najlepšie chránených tajomstiev americkej politiky. Historici a politici sa ním zaoberali tri desaťročia. Škandál Watergate prepukol, keď sa mladí reportéri Woodward a Bernstein zaoberali bežným policajným prípadom vlámania do sídla Demokratickej strany vo Washingtone (budova Watergate) v júni 1972. Po opätovnom zvolení Nixona do funkcie v novembri v 1972 pribudli poznatky o stopách vedúcich do republikánskeho Bieleho domu. V Kongrese sa zvyšoval tlak na impeachment prezidenta, v dôsledku čoho Nixon v auguste 1974 zatiaľ ako jediný prezident v histórii USA rezignoval. Písanie o škandále vynieslo denník Washington Post na "mediálnu mapu" sveta a vtiahlo do profesie novú generáciu mladých novinárov. Odhalenia o klamstvách Nixonovej administratívy a "špinavých trikoch" voči politickým nepriateľom Američanov hlboko šokovali. Reportéri Woodward a Bernstein v diskusiách v redakcii nazývali Felta krycím menom Deep Throat, čo bolo meno zo softporna, ktoré sa premietalo v tom čase. Veľké americké denníky, ako bol New York Times, zo začiatku články Washington Postu spochybňovali. Považovali ich za príliš chvastúnsku prácu dvoch reportérov, píšucich o policajných prípadoch. Keď však Kongres otvoril vyšetrovanie, každý im venoval pozornosť.

Copyright © TASR 2008 Hovorca irackého premiéra uviedol vo štvrtok, že novinár, ktorý hodil topánky do amerického prezidenta Georgea Busha počas tlačovej konferencie s premiérom Núrím al-Málikím, požiadal o prepáčenie. Hovorca Jásin Madžíd uviedol v liste zaslanom vo štvrtok premiérovi, že novinár označil svoje správanie za "ohavný čin" a požiadal o prepáčenie. Madžíd povedal, že novinár Muntadar az-Zajdí spomenul v liste láskavosť, ktorú mu preukázal premiér počas interview v roku 2005 a požiadal al-Málikího, aby tak urobil ešte raz. Az-Zajdí, korešpondent súkromnej irackej televíznej spoločnosti al-Baghdádíja so sídlom v Káhire, by mohol čeliť niekoľkým rokom väzenia za urážku zahraničného lídra. Novinár sa stal hviezdou arabského sveta po tom, ako v nedeľu hodil svoje topánky po Bushovi počas jeho rozlúčkovej návštevy krajiny. Bush sa pred letiacimi topánkami uhol. Az-Zajdího následne premohli členovia irackej bezpečnostnej služby. Biely dom v utorok vyhlásil, že potrestanie novinára je v rukách irackých úradov. "Prezidenta (Busha) incident nenahneval. Verí, že Irak je suverénna a demokratická krajina a že podľa toho sa aj proces uskutoční," povedala hovorkyňa Dana Perinová.
Spevák americkej alternatívno-rockovej skupiny The White Stripes Jack White si vyskúšal povolanie žurnalistu, keď pre magazín Interview vyspovedal austrálsku oscarovú herečku Cate Blanchett. Tridsaťtriročný hudobník sa o šesť rokov staršej herečky pýtal na filmovú kariéru, vzťah k hudbe, no nevyhol sa ani témam ako Shakespeare, náboženstvo a rodičovstvo. White sa pri rozhovore rozplýval nad svojimi dvoma deťmi - 2,5-ročnou dcérou Scarlett White a 1,5-ročným synom Henrym Lee Whiteom. Blanchett, ktorá vychováva tri deti, s ním nadšene súhlasila. Okrem toho tiež prezradil, že živé vystúpenie mu pripomínajú omše v kostoloch. "Dvere sa zatvoria, svetlá sa stlmia a obecenstvo čaká, čo sa udeje na javisku," povedal muzikant, ktorý spoločne s Aliciou Keys nahral titulnú pieseň k ostatnej "bondovke" Quantum of Solace (2008). Rozhovor s Blanchett teda nebol jednostranný, ale vedený ako dialóg medzi dvoma ľuďmi, ktorí toho v živote už čosi zažili.
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

DIGITAL NEWS

DIGITAL NEWS
Súťaž na informačnú kampaň o prechode z analógového na digitálne televízne vysielanie vyhrala spoločnosť B.M.A., s.r.o. Vyplýva to z oznámenia o výsledku súťaže návrhov zverejnenom v Úradnom vestníku Európskej únie. Spoločnosť B.M.A. podľa zverejneného oznamu predloží návrh na prípravu, vytvorenie a realizáciu informačnej a komunikačnej kampane pre verejnosť, vrátane priebežného a následného monitorovania dosahu informačnej kampane na správanie spotrebiteľov. Do súťaže sa prihlásilo sedem návrhov, z ktorých desaťčlenná porota vyberala ten najlepší. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) akceptovalo návrh poroty. MDPT tiež udelí každému z účastníkov súťaže odmenu vo výške päť tisíc Sk. Spoločnosť B.M.A. pôsobí na reklamnom trhu od roku 1990. Ako na vlastnej internetovej stránke uvádza, poskytuje komplexné portfólio služieb v oblasti marketingovej komunikácie.
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Potešte celú rodinu !

Potešte celú rodinu !

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA
" Keď to takto pôjde ďalej, televíziu by bolo najlepšie zrušiť a postaviť nanovo na zelenej lúke – s lepšími zákonmi a v menšom vydaní. A napojiť ju priamo na štátny rozpočet.Veď aj súdy sú platené zo štátneho rozpočtu a sú nezávislé, tak v tom nevidím problém." Tomáš Galbavý " Na odvolanie ministra výstavby a regionálneho rozvoja tlačia médiá, ktoré od Zamedie nedostali reklamné zákazky. Inú motiváciu nevidím. Niektoré denníky, niektoré médiá dostali zákazky od tohto konzorcia, pomerne slušné zákazky, a niektoré nedostali.. Takýmto tlakom sa snažia dopracovať k vyšším platbám za reklamu.“ Jaroslav Paška "Jediné, čo vám k tomu môžem povedať, je to, že obuv mala veľkosť číslo 10." George W. Bush " Neberiem kritiku od opozičného politika, ktorý sa štyri dni v týždni kúpal v bazéne vo vládnej vile v Trenčianskych Tepliciach v čase, keď bol predseda vlády." Robert Fico " Ten váš kabaretný denník komentovať nebudem." Robert Fico o SME " Mám návrh, ktorý sa mnohým nebude páčiť. Stanovme americkej vláde časový limit, dokedy má zmierniť ekonomickú blokádu Kuby. Ak nová vláda ekonomickú blokádu nezmierni, pošleme domov veľvyslancov." Evo Morales "Prosím, nikto si nevyzúvajte topánky." Luiz Inácio Lula da Silva , brazílsky prezident novinárom

Digitalizácia na pokračovanie

Digitalizácia na pokračovanie
Čítal niekto uznesenie vlády 646/2006 ?
10.1 Základné technické parametre vysielania S ohľadom na priebeh a výsledky frekvenčného plánovania, merania vykonané v rámci pilotných projektov a na získané skúsenosti sa stanovuje: • pre zdrojové kódovanie DVB-T používať metódu MPEG-2, prípadne MPEG 4, • vysielacie siete budovať ako jednofrekvenčné (SFN), • vzhľadom na predpoklad mobilného príjmu ako jedného zo stimulov záujmu obyvateľstva o digitálne vysielanie, s ohľadom na konštrukčné možnosti všesmerových prijímacích antén a v neposlednom rade na ich dostupnosť na trhu vysielať s vertikálnou polarizáciou; vysielanie s horizontálnou polarizáciu aplikovať v prípade uplatňovania výsledkov medzinárodných koordinácií alebo v prípade využitia existujúceho anténového systému, a to do doby určenej regulátorom,

Zomrela Majel Barrett Roddenberry

Zomrela Majel Barrett Roddenberry

Americká herečka Majel Barrett Roddenberry, vdova po tvorcovi úspešného seriálu Star Trek (1973) Geneovi Roddenberrymu, zomrela. Podľa stanoviska jej rodiny, 76-ročná hviezda vo štvrtok prehrala svoj boj so zákernou leukémiou. Manželstvo s Roddenberrym trvalo až dvadsaťdva rokov do jeho smrti v roku 1991. Práve tento zväzok jej zabezpečil prezývku "prvej dámy Star Treku". Jej hlas budú mať možnosť diváci počuť v rovnomennom filme režiséra J. J. Abramsa, ktorý vyjde v marci 2009. Nahovorila totiž palubný počítač vesmírnej lode USS Enterprise. Verejnosť si ju na oficiálnom pamätnom zhromaždení pripomenie až po Vianociach.

© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

18. 12. 2008

Sociálny čin roka 2008 a Reportáž roka 2008

Sociálny čin roka 2008 a Reportáž roka 2008
Za príspevky v médiách , ktoré vhodnou a účelnou prezentáciou aktivít domovov sociálnych služieb a domov dôchodcov, ktoré výrazným spôsobom humanizujú a pozitívne ovplyvňujú život klientov , ministerka odovzdala tri ocenenia v rámci Reportáž roka 2008. Plakety si prevzali Viera Horáková (Slovenský rozhlas), Monika Kissová (Mestské televízne štúdio Rožňava) a Janka Kuffová (My Liptovské noviny).

Zdroj TASR a Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky

STV SA BRÁNI

STV SA BRÁNI
Generálny riaditeľ Slovenskej televízie (STV) Štefan Nižňanský považuje akékoľvek tvrdenia o nehospodárnosti súčasného manažmentu za absurdné, píše sa v stanovisku, ktoré dnes TASR poskytla hovorkyňa STV Želmíra Habánová v reakcii na obvinenia prezentované v médiách. Nižňanský argumentuje tým, že členom manažmentu od svojho nástupu nevyplatil žiadne odmeny. Zároveň dodáva, že bezprostredne po ňom informoval relevantných ústavných činiteľov o finančnej situácii v televízii. Zdôrazňuje, že súčasné vedenie vychádzalo zo schváleného rozpočtu, ktorý pripravoval predchádzajúci manažment. Práve tento rozpočet spôsobil súčasné finančné problémy STV, keďže predpokladal vyššie príjmy z úhrad za služby verejnosti, čo vyústilo do prepadu v príjmovej zložke o 150 miliónov Sk (4,98 milióna eur), tvrdí súčasné vedenie televízie. Toto podľa nich potvrdil aj minister kultúry Marek Maďarič, ktorý v liste Nižňanskému priznal, že rozpočet, z ktorého vychádzalo predchádzajúce vedenie, bol postavený nerealisticky. Manažment tiež tvrdí, že len čo sa koncom augusta dozvedel od Rozhlasovej a televíznej spoločnosti (RTVS, vyberateľa koncesionárskych poplatkov, pozn. TASR) o výpadku príjmov z úhrad za služby verejnosti, okamžite prijal úsporné opatrenia vo výške 94 miliónov Sk (3,12 milióna eur). Redukcia sa týkala zníženia objemu investícií o 40 miliónov Sk (1,33 milióna eur), úspory režijných nákladov v objeme 34 miliónov Sk (1,13 milióna eur) a poklesu vlastnej výroby o 20 miliónov Sk (0,66 milióna eur). Nižňanský tiež odmieta obvinenia, že podpisoval nevýhodné zmluvy na výrobu relácií. Podľa vlastných slov on sám inicioval poslanecký prieskum aj forenzný audit a podal niekoľko trestných oznámení, aby ekonomickú situáciu a nakladanie s verejnými zdrojmi zhodnotili nestranné subjekty. "Ostáva na nezávislých orgánoch, aby zdokumentovali a posúdili relevantný stav na základe zistených skutočností," uvádza sa v stanovisku. Televízia stále nemá schválený rozpočet na budúci rok, preto v januári prechádza do provizória. Rada STV jej ho totiž 3. decembra odmietla odklepnúť s tým, že vedenie má predložiť novú verziu - aktualizovanú o prognózy výberu koncesionárskych poplatkov. Tie by totiž mali byť podľa odhadov RTVS zhruba o 60 miliónov Sk (1,992 milióna eur) vyššie. Po 17. decembri je jasné, že STV nedostane dotáciu vo výške 163,5 milióna Sk (5,42 milióna eur), ktorú žiadala od vlády ako tohtoročnú kompenzáciu výpadku v dôsledku nižšieho nárastu príjmov z koncesionárskych poplatkov oproti očakávaniam. Minister Maďarič odmietol na zasadaní vlády predložiť takýto návrh s odkazom, že keď nie sú peniaze, tak nie sú peniaze. Okrem toho Nižňanský žiada od vlády na budúci rok 600 miliónov Sk (19,91 milióna eur) na chod verejnoprávnej inštitúcie. Televízii zároveň chýba približne 600 miliónov Sk (19,92 milióna eur) na to, aby vo svojich príjmoch dosiahla aspoň tohtoročný stav. Táto suma zahŕňa 400-miliónový (13,28 milióna eur) výpadok v príjmoch v dôsledku oslobodenia zdravotne ťažko postihnutých osôb od koncesionárskych poplatkov a ďalších 200 miliónov (6,64 milióna eur) ako výpadok príjmov z reklamy po tom, čo sa reklamný čas budúci rok zníži o 0,5 percenta zo súčasných troch percent vysielacieho času. Pre denník SME zdroje blízke televízii a nepriamo aj programový riaditeľ STV Roman Lipták údajne potvrdil, že na nedostatok zdrojov doplatia dva menšie kanály STV - Dvojka a nedávno spustený športový okruh Trojka. Krízový variant vraj dokonca počíta s obmedzením výroby a možno aj prepúšťaním.
Copyright © TASR 2008

Zomrel Marián Kleis

Zomrel Marián Kleis
Bývalý člen Štátneho divadla v Košiciach 82-ročný Marián Kleis zomrel dnes v skorých ranných hodinách. Agentúru SITA informovala manažérka divadla Veronika Brutovská. Marián Kleis vytvoril množstvo divadelných, rozhlasových, televíznych a filmových postáv a celý život zostal verný svojej domovskej scéne. Posledný raz na nej vystúpil v roku 2007. Posledná rozlúčka so zosnulým bude v historickej budove Štátneho divadla Košice 22. decembra o jedenástej.
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

STV NEWS

STV NEWS
Po piatich rokoch sa Slovenská televízia opäť vracia k Zimnému dispečingu. Pripravovať ho bude televízne štúdio Banská Bystrica v spolupráci s televíznym štúdiom Košice a vysielať sa bude každý pracovný deň od 22. decembra 2008 do 9. januára 2009 ráno o cca. 8,40 h na Dvojke. Ako informovala vedúca Redakcie regionálneho vysielania TŠ STV Banská Bystrica Jana Mesiariková, cieľom 15-minútového živého vysielanie je „priniesť divákom informácie a zaujímavosti z najznámejších centier zimného cestovného ruchu na Slovensku. Okrem rozhovorov s hosťami, medzi ktorými nebudú chýbať prevádzkovatelia horských dopravných zariadení, členovia horskej záchrannej služby či pracovníci strediska lavínovej prevencie, diváci nájdu v každom vydaní aktuálny prehľad o snehových podmienkach v jednotlivých lyžiarskych strediskách, informácie o možnostiach na zimnú turistiku či inom športovo-rekreačnom vyžití. Informačný servis doplnia aktuality z našich ciest, ako aj meteopredpovede. Diváci si budú môcť pozrieť aktuálne zábery zo zimných centier, akými sú napr. Vysoké Tatry, Jasná, Donovaly, Vrátna, Veľká Rača, Plejsy, Martinské hole, Jasenská dolina, Malinô Brdo, Levoča, Drienica a ďalšie.“ Pre milovníkov zimných športov môže Zimný dispečing poslúžiť ako kľúč pri rozhodovaní - kam za aktívnym oddychom počas vianočných a novoročných sviatkov.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Presne 166 dní po tragickej dopravnej nehode, pri ktorej zahynul päťročný chlapec Tomáš Žilavý, sa moderátor Rastislav Žitný dostavil na výsluch, ktorý trval dve hodiny. Žitný na ňom vypovedal pod vplyvom liekov, ktoré ale neovplyvňujú jeho psychiku ani schopnosť vypovedať. "Posledný novembrový týždeň pán Žitný oznámil mojím prostredníctvom, že končí ústavnú liečbu v Kováčovej dňa 28. novembra 2008. Od tohto dátumu prechádza do ambulantnej starostlivosti a zároveň vyhlásil, že vzhľadom na svoj zdravotný stav je schopný podrobiť sa výsluchu v termíne, ktorý určí vyšetrovateľ,“ vyjadril sa pre Nový Čas Žitného právny zástupca Ladislav Kuruc. Na pojednávaní moderátor povedal polícií to, čo si z osudného dňa pamätá. Zároveň spoločne s advokátom žiadal preveriť okolnosti jeho jazdy pred tragickým okamihom. Tie si dala vypracovať aj rodina Žilavých, no podľa Žitného právnika sú nepresné. "Dal som predbežné návrhy na doplnenie dokazovania, ktoré vyšetrovateľ akceptoval. Týkalo sa to hlavne otázok presného zamerania úseku cesty, kde sa nehoda stala, ako aj výpočtu rýchlosti jazdy vozidla, ktoré viedol pán Žitný," uviedol pre Nový Čas Kuruc. Moderátor je obvinený z usmrtenia a ublíženia na zdraví. V nedeľu 29. júna podľa polície neprispôsobil v zákrute rýchlosť, nezvládol riadenie a prešiel do protismeru, kde zrazil dvoch cyklistov - 33-ročného muža a jeho päťročného syna a následne narazil do stromu. Chlapčeka previezol vrtuľník s vážnymi zraneniami do nemocnice, kde však zomrel, jeho otec skončil v malackej nemocnici. R. Žitný podstúpil niekoľko operácii a odvtedy sa stále lieči z ťažkých zranení, ktoré pri nehode utrpel.
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

To je TV !

To je TV !

Digitalizácia na pokračovanie

Digitalizácia na pokračovanie
Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny odpovedal eurokomisárke pre telekomunikácie Viviane Redingovej na jej obavy ohľadne nezávislosti Telekomunikačného úradu SR (TÚ). Vo svojej odpovedi formuloval dôvody Máčajovho odvolania tak, ako ich schválila vláda. Ako ďalej v stredu povedal, po svojej odpovedi neočakáva zo strany Európskej komisie (EK) žiadne komplikácie. EK pre agentúru SITA v stredu potvrdila, že od rezortu dopravy dostala odpoveď už 15. decembra. V súčasnosti komisia dôkladne skúma všetky fakty a informácie, ktoré slovenská vláda predložila, na základe ktorých sa rozhodne, či boli dotknuté princípy Európskej únie (EÚ) o nezávislosti národných telekomunikačných regulátorov. "Ak EK dospeje k záveru, že Slovensko porušilo pravidlá EÚ v oblasti telekomunikácií, bude zvažovať začatie priestupkového konania," informoval vedúci tlačovej sekcie Zastúpenia EK na Slovensku Roman Schoënwiesner. Eurokomisárka pre telekomunikácie Viviane Redingová svojim listom z 5. decembra požiadala Vážneho o zdôvodnenie odvolania ex predsedu úradu Branislava Máčaja. V liste Redingová písala, že sa s veľkým znepokojením dozvedela o návrhu na odvolanie Máčaja z funkcie. "Nezávislosť národných regulačných úradov je podstatou regulačného rámca EK pre elektronickú komunikáciu. Vnútorný trh v tejto oblasti nemôže fungovať, ak členské štáty nezaistia nezávislosť národných regulačných úradov, ako to vyžaduje Rámcová smernica," napísala Redingová Vážnemu.Redingovej sa rozhodnutie o Máčajovom odvolaní nepozdáva najmä v súvislosti s ohrozením nezávislosti regulačného orgánu. "Moje obavy súvisia predovšetkým so skutočnosťou, že regulátor môže byť odvolaný iba za určitých okolností, ako je definované v legislatíve o elektronických komunikáciách," uviedla v liste Redingová. Eurokomisárka chcela preto od ministra, aby vysvetlil dôvody vládou schváleného návrhu na Máčajovo odvolanie z postu predsedu TÚ do 15. decembra tohto roku. Aktuálne odvolaný šéf TÚ začiatkom decembra verejne upozornil poslancov Národnej rady SR, že predsedu TÚ je možné odvolať len, ak si úrad neplní úlohy v zmysle zákona o elektronických komunikáciách. Podľa Máčaja to nebolo možné urobiť z dôvodu údajného neplnenia povinností, ktoré sú upravené zákonom o digitálnom vysielaní. "Odvolanie predsedu TÚ nemožno zákonným spôsobom oprieť ani o údajné neplnenie uznesení vlády, lebo tie majú pre TÚ len charakter odporučenia, čo vychádza z jeho nezávislého postavenia. Navyše TÚ uvedené odporúčania plní," informoval šéf TÚ. Parlament odvolal z funkcie predsedu TÚ Branislava Máčaja už 4. decembra tohto roku. Za odvolanie bolo 75 zo 133 prítomných poslancov, 55 poslancov hlasovalo proti a traja sa zdržali. Vláda schválila návrh na Máčajove odvolanie koncom novembra. Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) mu vyčítal meškanie tendra na prevádzkovateľa multiplexov DVB-T a prechod z analógového na digitálne televízne vysielanie. Máčaj odmietol, že zdržiava spustenie digitálneho vysielania, vďaka ktorému by mali vzniknúť ďalšie televízie, čím by sa zvýšila konkurencia. Tvrdil, že vláda kryje silné finančné skupiny, ktoré sa snažia tender zrušiť. Podľa neho ho vláda odvolala, lebo nevyhovel jej politickej objednávke v súvislosti s tendrom. Máčaj už v minulosti hovoril o tom, že za ohrozením tendra stojí finančná skupina J&T, ktorá vlastní aj Televíziu Joj. Podľa neho má stáť aj za spoločnosťou Telecom Corp., ktorá iniciovala súdne pozastavenie tendra. Finančná skupina J&T sa od podobnej aktivity aj tendra dištancovala. Do tendra nakoniec predložili ponuky slovenské spoločnosti Telecom Corp. a Towercom a zahraničné spoločnosti Valtech Communications Inc. z Kanady a Österreichische Rundfunksender GmbH & CoKG (ORS) z Rakúska. Úrad však v utorok tender na prevádzkovateľa digitálnych multiplexov zrušil, pričom nové výberové konanie plánuje vyhlásiť už začiatkom budúceho roka.
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

STV NEWS

STV NEWS
Slovenská televízia považuje možnosť dostať finančnú dotáciu od vlády stále za otvorenú. Hovorkyňa STV Želmíra Habánová tak reagovala na skutočnosť, že minister kultúry Marek Maďarič nezaradil žiadosť STV do programu dnešného rokovania vlády. Podľa internetového portálu denníka Pravda však verejnoprávna televízia požadovanú dotáciu 163,5 milióna korún (5 427 206 €) do konca roka nedostane. Potvrdil to pre portál minister kultúry Marek Maďarič (Smer-SD) pred rokovaním vlády. "Schválenie dotácie na rokovanie vlády nepredložím. Keď nie sú peniaze, tak nie sú peniaze," uviedol podľa portálu minister Maďarič. Ako ďalej konštatoval, za finančnú situáciu v STV je zodpovedné vedenie televízie. "Verejnoprávna televízia má svoj manažment a je len na ňom, ako si vie usporiadať svoje finančné toky," dodal Maďarič. STV v rozpočte podľa Pravdy totiž už rátala s dotáciou za tento rok ako s hotovou vecou a podľa toho aj vedenie televízie míňalo peniaze. Takto televízii bude chýbať 163,5 milióna (5 427 206 €), čím sa dostane do dlhu na úrovni 300 miliónov korún (9 958 176 €). Navyše tento dlh nie je krytý peniazmi na účtoch tak, ako v minulosti. Podľa informácií Pravdy po lehote splatnosti sú v televízii faktúry za takmer 90 miliónov korún (2 987 453 €) a vedenie televízie rokuje s dodávateľmi na splátkových kalendároch. Niektoré faktúry už presunuli do budúceho roka.
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Pride and Glory

Pride and Glory

17. 12. 2008

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS
Rozhlasová rada neschválila návrh rozpočtu Slovenského rozhlasu (SRo) na rok 2009 a programový koncept na budúci rok, ktorý je súčasťou rozpočtu. Až do schválenia rozpočtu bude teda rozhlas v rozpočtovom provizóriu. To znamená, že rozhlas môže hradiť len zákonné platby, nemôže si dovoliť napríklad zvyšovanie miezd či investície do technológií. Ako pre agentúru SITA ďalej povedala generálna riaditeľka SRo Miloslava Zemková, vo štvrtok vydá pokyn na uplatňovanie rozpočtového provizória v SRo, ktoré bude platiť do schválenia riadneho rozpočtu pre rok 2009. Väčšine rady prekážalo, že by zároveň s prijatím rozpočtu súhlasili s prípadným presunom vysielania Rádia Patria na samostatný VKV (veľmi krátke vlny) okruh pre maďarskú menšinu a presunutie vysielania Redakcie národnostno-etnického vysielania (NEV) Rádia Patrie pod košické Rádio Regina. To hrozí, ak rozhlas nezíska prostriedky na stredné vlny. Potrebných 36,6 milióna korún (1 214 897 €) na tri strednovlnné vysielače Patrie totiž v rozpočte zdroje nemá. Šéfka SRo Miloslava Zemková o situácii koncom novembra informovala predsedu vlády Roberta Fica a ministra kultúry Mareka Maďariča. Pre predsedu rady Igora Galla je neprijateľné, aby rozhlas odišiel zo stredných vĺn a obmedzil tým národnostné vysielanie Rádia Patria. Zemková počas niekoľkohodinového rokovania rady k rozpočtu upozornila, že nemôže garantovať stredné vlny, zazmluvniť ich na budúci rok, ak na ne nemá v rozpočte peniaze. Potrebné zdroje by podľa Zemkovej mohol rozhlas získať len dvoma cestami – od štátu alebo zrušením rozhlasového orchestra a nezvyšovaním miezd v rozhlase. V rozpočtovom provizóriu začne rok 2009 aj STV. Verejnoprávnej televízii neschválila rozpočet Rada STV preto, lebo počítal s nepotvrdenou dotáciou od štátu vo výške 600-miliónov (19,92 mil. €) za straty na novom systéme platieb za vysielanie STV a SRo a tiež za stratu na reklame, po zákonnom znížení jej možného objemu. STV okrem toho pravdepodobne nedostane 163,5-miliónovú (5 427 206 €) kompenzáciu za tohtoročné straty na výbere poplatkov. Tým by sa STV mala dostať do dlhu na úrovni 300 miliónov korún (9 958 176 €). SRo sa od čias jeho predchádzajúceho vedenia nevie zbaviť dlhu za vysielače, v súčasnosti tvorí približne 70 miliónov korún ( 2 323 574 €). Za tento rok sa strata rozhlasu odhaduje na 17 mil. Sk (564 297 €).
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Viac ako 130 hollywoodskych hviezd, vrátane Georgea Clooneyho, Toma Hanksa, Charlize Theron, Morgana Freemana a Sally Field, sa v pondelok postavilo proti štrajku, o ktorom bude v januári hlasovať herecká asociácia Screen Actors Guild (SAG). Uvedení oscaroví herci a herečky vyjadrili svoj nesúhlas v liste, ktorý koloval po internete. V tom istom čase sa vedúci únie, vrátane prezidenta SAG Alana Rosenberga, stretli v New Yorku s ďalšími členmi, aby hľadali podporu pre vyhlásenie štrajku. Herecká asociácia sa nevie dohodnúť s Alianciou filmových a televíznych producentov (AMPTP), ktorá zastupuje filmové štúdiá, na podmienkach novej pracovnej zmluvy. Problematickou časťou je najmä zisk hercov z programov zverejnených na internete a z predaja DVD. Menšia skupina hercov, medzi ktorými sú napríklad Mel Gibson a Martin Sheen, vyjadrila podporu štrajku. Asociácia plánuje hlasovať o štrajku na začiatku budúceho roka - hlasovacie lístky rozošlú 2. januára a vrátiť sa majú do 23. januára. SAG môže vyhlásiť štrajk, ak s ním budú herci súhlasiť na 75 percent vrátených lístkov.
Španielsky súd v utorok nariadil televíznej stanici Telecinco zaplatiť 240 tisíc eur (7,2 milióna korún) pre ujmu, ktorú televízia spôsobila premiérovi Josému Maríovi Aznarovi a jeho žene, keď nepravdivo informovala o ich údajnom rozvode. Stanica kontrolovaná talianskou skupinou Mediaset patriacou talianskemu predsedovi vlády Silviovi Berlusconimu, sa voči verdiktu plánuje odvolať. Sumu, ktorú má Aznarovi zaplatiť označila za "prehnanú", informovala agentúra Europa Press. Aznar a jeho žena Ana Botella, ktorá je poslankyňou madridského zastupiteľstva, označili informácie o ich údajnom rozchode za "nelegitímne zasahovanie do ich základných práv na česť a rodinné súkromie". Päťdesiatpäťročný Aznar pôsobil vo funkcii premiéra počas dvoch volebných období v rokoch 1996 až 2004 ako líder konzervatívnej Ľudovej strany, ktorá sa momentálne nachádza v opozícii. Mediaset disponuje 50-percentným podielom v španielskej súkromnej televízii Telecinco.
Násilné demonštrácie v Grécku pokračovali aj v utorok. Tamojším študentom sa najnovšie podarilo vlámať do televíznych a rádiových štúdií a prinútili tak vysielateľov vyslať do éteru protivládne správy. Skupina asi desiatich mladíkov vtrhla do štúdií štátnej televízie NET a prerušila vysielanie prejavu premiéra Costasa Karamanlisa, informovali predstavitelia stanice. Protestujúci prinútili kameramanov vziať do záberu ich transparent s nápisom "Prestaňte pozerať, vyjdite do ulíc" a "Osloboďte každého, kto bol zatknutý". Pri incidente sa nikto nezranil a úrady neinformovali ani o žiadnych zatknutiach. Šéf televízie NET Christos Panagopoulos uviedol, že demonštranti pravdepodobne vedeli, ako ovládať kamery a štúdiovú techniku. "Toto je už za hranicou akejkoľvek únosnosti," vyhlásil. V severnom meste Solún sa medzitým študentom podarilo vtrhnúť do troch lokálnych rádiových staníc a ich budovy neopustili, kým zamestnanci neprisľúbili prečítať protestné odkazy. Násilie v gréckych uliciach medzitým takisto pokračovalo.
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Najväčšie vydavateľstvo tlačených médií v Kanade Sun Media dnes oznámilo, že v reakcii na zhoršujúce sa ekonomické podmienky zruší 600 pracovných miest, čo predstavuje 10 % z celkového počtu zamestnancov. Náklady na prepúšťanie sa odhadujú na približne 14 miliónov USD (312,49 milióna Sk). Vlastník vydavateľstva, mediálny gigant Quebecor, informoval, že väčšinu pracovných miest zrušia ešte do konca tohto roka, čo znamená, že stovky ľudí prídu o prácu pred vianočnými sviatkami. Podľa Quebecoru je prepúšťanie nevyhnutným dôsledkom nielen súčasnej krízy, problémov ekonomík, a tým poklesu príjmov z reklamy, ale aj presunu mnohých zákazníkov na internet. "Rýchlosť s akou sa naše ekonomické prostredie zhoršuje, nás núti robiť ťažké rozhodnutia, a to aj v tomto citlivom ročnom období," povedal výkonný riaditeľ Quebecoru Pierre Karl Peladeau. Sun Media vlastní 43 platených a voľných titulov, medzi nimi aj Toronto Sun. Kríza, ktorá už zobrala so sebou viaceré banky a firmy, spôsobila nárast nezamestnanosti a pokles objemu reklamy, ohrozuje celý severoamerický mediálny trh. Prvou väčšou obeťou sa minulý týždeň stalo vydavateľstvo Tribune Co., ktoré je vlastníkom denníkov Los Angeles Times, Chicago Tribune, Baltimore Sun a iných, keď požiadalo o ochranu pred veriteľmi. Bolo to prvé väčšie vydavateľstvo, ktoré sa pre takýto krok rozhodlo.
Predseda irackého parlamentu Mahmúd al-Mašhadání dnes vyhlásil, že odstupuje z funkcie po búrlivej hádke poslancov o novinárovi, ktorý hodil svoje topánky na amerického prezidenta Georgea W. Busha. Na zasadnutí irackého parlamentu vypukol chaos, keď sa poslanci začali hádať o to, či by mal byť žurnalista Muntazar az-Zajdí prepustený z väzby. Zišli sa na diskusii o uznesení vyzývajúcom na odchod všetkých neamerických vojakov z Iraku do konca júna. Poslanci podporujúci radikálneho šiitskeho duchovného Muktadu as-Sadra prerušili zasadnutie s tým, že parlament by sa mal namiesto návrhu zákona sústrediť na Zajdího prípad. Spor eskaloval a zákonodarcovia začali po sebe kričať, až Mašhadání vyhlásil: "Nie je mi cťou viesť tento parlament a oznamujem svoju rezignáciu." Nemenovaný predstaviteľ Mašhadáního kancelárie uviedol, že si nie je istý vážnosťou takéhoto úmyslu. Prchkosťou známy šéf parlamentu podľa neho mohol byť len veľmi rozčúlený. Mašhadání, člen menšinovej sunnitskej strany, už v minulosti hrozil odstúpením a dočasne ho zbavili funkcie, keď svojím nevyspytateľným správaním spôsobil nepríjemnosti premiérovi Núrímu al-Malíkímu. Organizácia Reportéri bez hraníc (RSF) medzitým vyzvala na prepustenie Zajdího z "humanitárnych dôvodov a pre zmiernenie napätia". "Aj keď neschvaľujeme takéto správanie ako prostriedok vyjadrenia názoru alebo presvedčenia, pokoj, s ktorým George W. Bush neskôr hovoril o tomto incidente, by mala dať irackým úradom ďalší dôvod, aby preukázali zhovievavosť," uvádza vyhlásenie RSF.
Copyright © TASR 2008