DALITO!

18. 10. 2008

Bienále animácie Bratislava

Bienále animácie Bratislava
Za najlepší film IX. ročníka Bienále animácie Bratislava (BAB) - Medzinárodného festivalu animovaných filmov pre deti dnes určila medzinárodná porota švédsky film Astonove kamene. Film, ktorý dostal Cenu Viktora Kubalu, zobrazuje zdravé vzťahy medzi rodičmi a deťmi. Detský filmový festival sa konal od 14. do 18. októbra. Cenu CIFEJ získal ruský film Malá hlupaňa, Cenu UNICEF udelili tvorcom z Veľkej Británie za film Nevhodní tútori. Cenu Sv. Vojtecha - Cenu Višegrádu určili pre poľský film Radostki. Maďarskí tvorcovia si odniesli Zvláštne uznanie za film KJFG No.5. a cena detského diváka poputuje do Veľkej Británie za dielo Predpoveď počasia. Prix Klingsor - cenu za celoživotné dielo dostal Michel Ocelot z Francúzska, Čestnú medailu Albína Brunovského udelili za výrazný prínos v oblasti animovaného filmu Ludvíkovi Kadlečkovi z ČR, japonskému výtvarníkovi, animátorovi a režisérovi Koji Yamamurovi a slovenskému dramaturgovi, pedagógovi, scenáristovi a režisérovi Rudolfovi Urcovi. Program BAB bude pokračovať ešte nasledujúce tri dni. "V nedeľu, pondelok a utorok sa v BIBIANE ešte konajú workshopy pre deti s tvorcami animovaných filmov, ktorí sú hosťami festivalu," informovala agentúru SITA z Medzinárodného domu umenia pre deti BIBIANA Dagmar Valčeková.
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Superstar Sk vs. svet again

Superstar Sk vs. svet again
IFPI SR Hitparáda - RADIO TOP 100 -Týždeň - 2008/ 41

1. COLDPLAY-VIVA LA VIDA 2. DESMOD-LAVÍNY 3. I.M.T. SMILE-MÁM KRÁSNY SEN 4. MORANDI-ANGELS 5. ANASTACIA-I CAN FEEL YOU 6. PINK-SO WHAT 7. JORDAN DAVID-PLACE IN MY HEART 8. LEWIS LEONA-BETTER IN TIME 9. BEDINGFIELD NATASHA-ANGEL 10. SEPTEMBER-CRY FOR YOU 13. CMORIK PETER-SNÁĎ NIE JE HRIECH 22. TWiiNS-I DON´T KNOW 30. KOMAJOTA-MESTO V NÁS 42. GLADIATOR-TAK RÁD 43. DESMOD--ZOBER MA DOMOV 44. JAROŠ MIRO-SPADLA Z OBLAKOV 45. NOCADEŇ-IBA PÁR MINÚT 48. SMATANOVÁ ZUZANA-ČEREŠNE 50. KRISTÍNA/VICTORIA-ZMRZLINA 54. PREDNÁ ZDENKA-KAM MÁ ÍSŤ 59. MIRGOVÁ DOMINIKA-SKORO AKO V SNE 67. ĎURICA ADAM-BEZ SERVITKY 69. NO NAME-DUŠA A JA 73. LIESKOVSKÝ MILAN & GRAUS PETER-SUMMER STAR 78. ŽBIRKA MIRO-VIEŠ BYŤ ZLÁ 79. AYA-SIGNÁLY 81. GRIGOROV ROBO-POVEDZME 85. ČÍROVÁ MÁRIA-BÚRKA 89. PARA-ABSTINENT

17. 10. 2008

Zrušte štvavé imperialistické vysielačky !

Zrušte štvavé imperialistické vysielačky !
Denník Pravda pokračuje v pomste predsedovi vlády SR. Keďže nedokáže adekvátne zareagovať na fakty o priateľských vzťahoch predkov majiteľov tohto denníka s Adolfom Hitlerom, rozdáva predsedovi vlády údery pod pás. Pravda zavádza, prekrúca a vytrháva fakty z kontextu, aby z nich urobila bič na premiéra, keďže serióznym prístupom nedokáže proti nemu nič nájsť a nemohla by proti nemu útočiť. Z mienkotvorného denníka sa stal bulvár vyrábajúci špinavosti. Dôkazom toho je, že denník Pravda si za hlavný moment z návrhu štátneho rozpočtu na rok 2009 vybral rekonštrukciu zanedbaných priestorov a zariadení na Úrade vlády, akoby predseda vlády z rozkoše míňal milióny na vlastný luxus. Denník pritom absolútne zamlčuje skutočnosť, že súčasná vláda prevzala štátny majetok a zároveň kultúrnu pamiatku v mimoriadne zlom stave. Napríklad okná tu boli ešte zo 40. rokov, sociálne zariadenia zo 60. až 80., cesty v areáli z 80. rokov. Spojovacia chodba - podľa Pravdy "tunel" - bola vybudovaná v roku 1977. V roku 2005 v nej došlo k havárií, ale jej príčina odstránená nebola. Podľa odborných posudkov hrozí deštrukcia nosných prvkov a stien chodby, pritom chodba slúži všetkým zamestnancom, predovšetkým však slúži na uloženie inžinierskych sietí. Mimochodom, aj túto stredu prišiel predseda vlády na rokovanie cez areál, podzemnú chodbu využil doteraz len výnimočne za úplne nepriaznivého počasia. A pokiaľ ide o klimatizáciu a vzduchotechniku, tá funguje bez zmien už od 70. rokov a dnes je takmer nemožné zohnať náhradné diely na jej údržbu. Okrem toho je v porovnaní s dnešnými zariadeniami extrémne náročná na spotrebu elektrinu. Ak by Pravda uviedla toto všetko, informácia by nevyznela ako bombastické odhalenie, nehovoriac o tom, že aj náklady budú v skutočnosti o milióny korún nižšie, než napísal denník. Nevytrhnúť zopár nesúrodých faktov z kontextu by síce bolo seriózne, ale nedalo by sa to použiť na dehonestovanie štátneho rozpočtu s historicky najnižším schodkom, s najvyššími výdavkami na školstvo, či zlepšenie životného prostredia a financiami na nové formy pomoci mladým rodinám.
Tlačový a informačný odbor Úradu vlády SR

V regionálnej tlači vydavateľstva regionPRESS sme zachytili viaceré články autora píšuceho pod menom I. Matovič plné pravopisných aj štylistických chýb s účelom štvať občanov proti súčasnej vládnej koalícii bez toho, že by autor prezentoval aj množstvo výsledkov tvrdej práce vládnej koalície v prospech občanov. Na inzertné noviny vytlačené na lacnom papieri nezvyknem reagovať, a na autorov, ktorí si vypisovaním štvavých článkov liečia nedostatok sebavedomia či iné zdravotné problémy, reagujem len vo vážnejších prípadoch. Tentoraz tak robím z dôvodu, že výplody autorovej fantázie, ktoré vydáva za realitu, presiahli hranicu únosnosti a kvalitatívne sa približujú k „perlám slovenskej žurnalistiky" z pera tzv. komentátorov niektorých slovenských denníkov. Prirovnávanie predstaviteľov SNS k figúrkam vo vedení SMK vnímam ako autorovu hrubú neznalosť faktov a odvahu písať o veciach, o ktorých nemá ani potuchy. Ak by autor poznal program SNS, zistil by, že naša strana je postavená na troch pilieroch – národnom, kresťanskom a sociálnom, aby sme zlepšovali život všetkých obyvateľov SR z hľadiska materiálneho, sociálneho i duchovného. SNS neútočí, ale popri napĺňaní svojho programu vždy reaguje na urážky, útoky niekoho iného. SNS neútočí, SNS ochraňuje. Chráni záujmy Slovenska, slovenského národa, ktorý tu žije. Reagujeme najmä na politiku SMK a politiku Budapešti, ktorá je dlhodobo postavená na etnickom, regionálnom a autonomistickom princípe. SNS je štátnická strana s celoštátnou pôsobnosťou. Nie je žiadnou etnickou stranou, lebo našimi členmi môžu byť aj ľudia inej národnosti – nielen preto, že im to umožňujú stanovy, ale preto, že ich oslovuje náš program. Medzi členmi SNS sú aj príslušníci iných národností, žijúcich na území SR: Rusíni, karpatskí Nemci, Chorváti... Snažíme sa o to, aby všetky národnostné menšiny Slovensko vnímali ako svoju vlasť, a tak sa k nemu aj správali. SNS odmieta všetky rasové, nacionalistické a šovinistické ideológie, a kto aspoň trochu pozná program i politikov SNS, vie, o čom hovorím. Na veľký rozdiel do SNS je SMK v prvom rade strana etnická a strana regionálna. Neponúka program pre celé Slovensko, je zameraná úzko etnicky a úzko územne. Má to aj v názve - oslovuje len občanov maďarskej národnosti a jej prioritou je program pre južné Slovensko. Rozhodne protestujeme proti článkom, ktorými sa autor Matovič snaží poškodiť meno predsedu SNS Jána Slotu. Svojrázne formulácie ako „všetci Slotovi voliči sú rovnakí primitívi ako Slota!", „...národovca len predstiera", „štve Maďarov proti Slovákom" síce kopírujú intelektuálnu úroveň tohto pisateľa a ten, kto pozná prácu Jána Slotu aj Slovenskej národnej strany, sa nad nimi môže len zasmiať. Autor ich však vyslovuje verejne, pod rúškom akejsi nezávislej občianskej iniciatívy, ktorú zrejme chce zviditeľniť aj cez silu značky SNS a mena jej predsedu. To už zábavné nie je, a preto musí tento pán i vydavateľstvo počítať s trestnoprávnymi a občianskoprávnymi dôsledkami. Jana Benková, tlačová tajomníčka SNS

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA
" Doslova po slovíčkach sme vážili každú jednu vetu a prispeli k tomu aj herci, ktorí si ešte dialógy počas skúšok upravili na svoju podobu.” Pavol Rusko "Sedí tu ako riť na šerbeľ. " Robert Fico "Ide o to, že Bathory nie je dobrý film. A akadémia ho práve preto nevybrala. Ak sa s tým niekto nevie vyrovnať, tak to je jeho problém. Pretože ak chcú voľne súťažiť v kategórii hraných filmov, musia akceptovať, že nie sú dosť dobrí. Predstavte si, že by Slovensko reprezentovala v zahraničí Bathory. Čo by si o vás asi pomysleli? Že ste partia magorov, ktorí nakrúcajú televízne filmy za "tristo“ miliónov korún...? " Petr Zelenka "Čo zlé je na tom, že si dám plastiku, ak nie som spokojná s istou časťou tela a môžem si to dovoliť? Napríklad Nicole Kidman má čelo hladké ako plazmový televízor, no neustále popiera, že by niekedy podstúpila plastickú operáciu. Neznášam takýchto klamárov." Sharon Osbourne "Dôležité je, že STV je stále chudobnejšia a chudobnejšia a všetci okolo sú bohatší a bohatší." Martin Kákoš " Vôbec nejde o alkohol, ide o princíp. Keď má niekto právo, to právo je na to, aby to využil. Na Slovensku je právne vedomie na takej nízkej úrovni, že z toho dôvodu nejaké názory nemajú čo hľadať v právnom štáte. Teda ak sme v právnom štáte. A ja neviem, to sú vaši kolegovia alebo moji kolegovia? Budeme hovoriť o ženách, o zemiakoch. Podľa mňa nie je o čom hovoriť, možno o tom, aká škoda mi vznikla na aute. Kvôli tomu, že nezodpovední obyvatelia Podunajských Biskupíc dávajú na cestu betónové kvádre a použité pneumatiky. To by sa malo riešiť." Miklós Duray "Čo môžete očakávať od človeka, ktorý sa ukrýva za meno všeobecne známeho teroristu a ktorý v záhlaví svojho blogu priznáva, že je to „Úplne závislá a neobjektívna stránka o médiách, hlavne o Slovenskej televízii?" Bohumír Bobocký

RTVS NEWS

RTVS NEWS
Celkovú sumu 1,186 miliardy Sk (39,4 milióna eur) vybrala Rozhlasová a televízna spoločnosť (RTVS) za služby verejnosti, poskytované Slovenskou televíziou (STV) a Slovenským rozhlasom (SRo) za obdobie šiestich mesiacov od 1. apríla 2008. Na účet STV zaslala RTVS 818 miliónov Sk (27,2 mil. eur), na konto SRo 351 mil. Sk (11,7 mil. eur), uviedol pre TASR Vladimír Šujan, riaditeľ spoločnosti RTVS. "Pozitívne hodnotíme, že sa zvýšil počet platiacich fyzických osôb, ako aj objem vybraných peňazí, u právnických osôb je porovnanie zložitejšie, pretože došlo k zmene systému platby. Do účinnosti nového zákona platili zamestnávatelia za počet vlastniacich prijímačov a teraz sa platí podľa počtu zamestnávaných osôb," zhodnotil Šujan obdobie, od kedy nadobudol účinnosť nový zákon č.68/2008 zb. o úhrade za služby verejnosti poskytované STV a SRo. "Ak nedôjde k zásadnej zmene vo výbere úhrad, zníži sa počet neplatičov a potvrdí sa tendencia vývoja za doterajších šesť mesiacov, je reálny predpoklad, že nový zákon prinesie do rozpočtu STV a SRo viac zdrojov ako predchádzajúci systém," uviedol riaditeľ RTVS.
Copyright © TASR 2008

Viennale 2008

Viennale 2008
Dnes sa vo Viedni začne Medzinárodný filmový festival Viennale 2008. V programe 46. ročníka festivalu sa do 29. októbra predstaví 180 filmov, medzi nimi i medzinárodné a svetové premiéry. Viennale vzdá hold tvorbe hudobníka Boba Dylana, filmovému tvorcovi Wernerovi Schroeterovi a uvíta napríklad herečku Isabelle Huppert či speváčku Ingrid Caven. Do Viedne pricestuje aj legendárny hudobník Garth Hudson, ktorý hrával s Dylanom a 20. októbra vo Viennale Zentrale porozpráva o spolupráci s legendárnym pesničkárom. Programovým ťažiskom Viennale je latinskoamerické kino a v sekcii dokumentárnych filmov podžáner portrétov o Mikeovi Tysonovi či Patti Smith. Sekcia špeciálneho programu tohtoročného festivalu ponúkne tvorbu mladého portugalského režiséra Miguela Gomesa a amerického Johna Gianvita, ktorí sa Viennale osobne zúčastnia. Festival otvorí tohtoročný víťaz Zlatej palmy z Cannes - francúzska dráma Entre les murs (2008) režiséra Laurenta Canteta. Záver festivalu bude patriť animovanému izraelskému dokumentu Waltz With Bashir v réžii Ariho Folmana. Návštevníci a návštevníčky sa môžu tešiť aj na ďalšie novinky - drámu Jerichow nemeckého režiséra Christiana Petzolda, Le Silence de Lorna režisérov a scenáristov Jean-Pierra a Luca Dardennovcov, či japonskú komédiu Achilles to kame v réžii Takeshiho Kitanu. Domácu - rakúsku kinematografiu bude zastupovať asi dvadsať krátkych a celovečerných filmov. Filmový program Viennale 2008 doplnia diskusie s tvorcami, prednášky, premiérové večierky či hudobné podujatia. Bližšie informácie prináša oficiálna stránka festivalu na http://www.viennale.at/.
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

STV NEWS

STV NEWS
S viacerými oceneniami sa vrátili domov tvorcovia Slovenskej televízie - štúdio Banská Bystrica z Festivalu tvorby regionálnych televíznych štúdií Višegrádska pečať. Uskutočnil sa v dňoch 13. až 15. októbra 2008 vo Višegráde v Maďarsku a osem televíznych štúdií - ČT Brno, ČT Ostrava, MTV Szeged, MTV Miskolc, PTV Krakow, PTV Rzesów, STV Košice a STV Banská Bystrica - prihlásilo do súťaže v štyroch kategóriách viac ako 60 programov. Medzinárodná porota, v ktorej boli odborníci všetkých zúčastnených krajín Višegrádskej štvorky a predstaviteľ Višegrádskeho fondu, udelila diplom v kategórii Multikultúrne programy relácii Židovský magazín autorky Drahomíry Kyslanovej. Televíkend dostal diplom Višegrádskej pečate v osobitnej kategórii za inovatívnosť a originalitu. Turistické inšpirácie z cyklu Televíkend autora Mikuláša Kyslana získali aj osobitnú cenu Maďarskej televízie.

16. 10. 2008

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Tretia a záverečná debata amerických prezidentských kandidátov Baracka Obamu a Johna McCaina sa niesla v konfrontačnom duchu. Demokratický senátor a jeho republikánsky protivník sa v Hempsteade v štáte New York vzájomne obviňovali z chybných plánov v hospodárskej alebo vzdelávacej politike a zdôrazňovali svoje reformné programy. McCain obvinil svojho rivala, že chce zvyšovať dane a v krajine rozpútať "triedny boj". Republikánsky senátor sa ohradil proti Obamovým tvrdeniam, že bude iba pokračovať v politike úradujúceho prezidenta Georgea W. Busha. Obama svojho súpera obvinil z negatívnej kampane s cieľom odpútať pozornosť od skutočných problémov. Konfrontácia pritom predošlým dvom debatám chýbala. Republikánsky kandidát čelil pred záverečnou debatou obrovskému tlaku, keďže tri týždne pred voľbami v prieskumoch výrazne zaostáva za svojim demokratickým súperom. Obama pred debatou upevňoval v prieskumoch svoje pozície aj v tradične nerozhodných štátoch, ktoré určujú výsledky volieb. McCain zaútočil na Obamove plány v oblasti daní a obchodu, spochybňoval Obamov charakter a 90-minutovú debatu využil na to, aby sa dištancoval od úradujúceho prezidenta Georgea W. Busha. "Senátor Obama, ja nie som prezident Bush. Ak ste chceli kandidovať proti nemu, mali ste kandidovať pred štyrmi rokmi," povedal McCain. Obama na to reagoval, že má právo mýliť si McCaina s Bushom vzhľadom na to, že arizonský senátor bezvýhradne podporoval chybnú hospodársku politiku úradujúceho prezidenta. V debate zarezonoval aj Obamov vzťah s Williamom Ayersom, radikálom z čias vojny vo Vietname. Demokratický kandidát sa dištancoval od extrémizmu a zdôraznil, že v čase, keď sa Ayers podieľal na bombových útokoch na budovy federálnej vlády, mal iba osem rokov. "Fakt, že to je pre vašu kampaň také dôležité, senátor McCain, hovorí viac o vašej kampani ako o mne," povedal Obama. McCain ďalej obvinil svojho súpera, že zvýšenie daní, ktoré navrhuje ako nástroj na "distribúciu bohatstva", privedie krajinu do stavu triednej vojny. Demokratický kandidát na to zareagoval slovami, že v skutočnosti zníži dane 95 percentám Američanov a zvýšenie sa dotkne iba úzkej skupiny najbohatších s príjmami nad 250 000 dolárov ročne.

Väčšia tlačová sloboda pre zahraničných novinárov zavedená pred začiatkom olympijských hier v Pekingu má vypršať v piatok a čínski predstavitelia odmietli uviesť, či bude platiť aj naďalej. Čínski komunistickí vládcovia naznačili, že niektoré slobody zostanú zachované, no neuviedli ktoré. "Opakujem: čínska vláda bude pokračovať v otvorenejšie politike a uľahčí prácu zahraničných médií a novinárov v Číne," povedal hovorca ministerstva zahraničia Čchin Kang novinárom vo štvrtok. No tak ako v predchádzajúcich dňoch ani vo štvrtok nepodal k danej téme žiadne vysvetlenie.Nové, voľnejšie pravidlá pre zahraničných novinárov začali platiť v Číne 1. januára 2007 ako záväzok Čínskeho olympijského výboru dať médiám väčšiu voľnosť počas olympiády, no ich platnosť sa skončí 17. októbra, dva mesiace po skončení OH.Súčasťou nových pravidiel bolo právo zahraničného novinára robiť rozhovory s Číňanmi ochotnými odpovedať bez toho, aby žiadal povolenie od vlády. Novinári tiež smeli bez povolenia robiť reportáž mimo mesta, kde boli akreditovaní. Napriek tomu však zahraniční novinári pociťovali obmedzenia pri informovaní z takých citlivých oblastí, akou je napríklad Tibet. Klub zahraničných novinárov tiež zaznamenal od 1. januára 2007 až 335 prípadov zasahovania čínskych úradov do práce novinárov, ako boli zatknutia či prenasledovanie zdrojov ich informácií. Organizácie na ochranu slobody novinárov tiež poukázali na to, že domáce média sú stále pod prísnou kontrolou vlády.

Jednotka na nemeckom televíznom trhu ARD a verejnoprávna ZDF odmietajú do svojej budúcoročnej programovej štruktúry zaradiť cyklistické preteky Tour de France. Dôvod je jasný - nekonečná séria odhalení dopujúcich účastníkov, vrátane nemeckých jazdcov. Tento rok sa na čiernej listine ocitol Stefan Schumacher, vlani ARD zastavila vysielanie prenosov z Francúzska po tom, ako z pelotónu vyradili Patricka Sinkiewitza. "Množiace sa prípady pozitívnych cyklistov výrazne zredukovali športovú hodnotu Tour de France. Z toho dôvodu aj mediálna cena podujatia rapídne klesá," vysvetlil postoj televízie riaditeľ ARD Fritz Raff. Spoločnosť nepristúpi k obnoveniu kontraktu s organizátormi Tour de France a rovnako sa zachová aj ZDF. Rozhodnutie sa zrodilo iba pár hodín po tom, ako rakúsky cyklista Bernhard Kohl, bývalý jazdec nemeckého tímu Gerolsteiner, priznal, že užíval preparát novej generácie krvného dopingu EPO pod názvom CERA s cieľom urýchliť svoju rekonvalescenciu po vážnom páde na júnovom podujatí Dauphine Libéré.

© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Mediálne atraktívna roztržka medzi poľským premiérom Donaldom Tuskom a prezidentom Lechom Kaczyńským kvôli účasti na summite EÚ pre druhého z menovaných takmer znamenala ujmu na zdraví. Cestou na rokovanie ho obklopil veľký dav novinárov. Poľský štátnik neveľkého vzrastu sa v ňom na chvíľu úplne stratil. Novinárov okolo Kaczynského musela rozohnať ochranka. Podarilo sa im to iba nakrátko. Poľský prezident sa hneď pokúsil o strategický ústup z budovy. Novinári sa však zázračne rýchlo prešmykli úzkymi otočnými dverami a obliehanie Kaczynského začalo nanovo. Ten sa však ihneď vrátil späť do sály, čo sa novinárom nepodarilo. Stroskotali na bezpečnostnom ráme pri vstupe do budovy a nekompromisnej ochranke, ktorá im občas uštedrila dobre mierený, ale nenápadný úder. Poľská hlava štátu mohla pokračovať v ceste na rokovanie. Jeho ďalší poľskí účastníci, premiér a ministri, by pritom možno uvítali, keby sa novinárom podarilo zabrániť Kaczyńskému v účasti. Spor, kto bude Poľsko na súčasnom vrcholnom stretnutí únie zastupovať, totiž aj naďalej pokračuje. V stredu poľskí ministri v priebehu zahájenia summitu opustili rokovaciu sálu, keď do nej poľský prezident vstúpil. Spor o kompetencie medzi poľskou vládou a prezidentskou kanceláriou tak dostáva medzinárodný rozmer. Tusk tvrdí, že Kaczyński v Bruseli nie je potrebný, pretože témami summitu sú finančná kríza, boj s klimatickými zmenami a lisabonská zmluva o reforme EÚ. Podľa Tuska ide o záležitosti, ktoré má na starosti vláda. Prezident však aj naďalej trvá na tom, že bude krajinu na summite reprezentovať.

Copyright © 2008 ČTK

Digitalizácia na pokračovanie

Digitalizácia na pokračovanie
Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny vidí priestor na úpravu kritérií a vypísanie nového tendra na prevádzkovateľa digitálneho terestriálneho televízneho vysielania. Uviedol to na dnešnom brífingu. Prebiehajúce výberové konanie vypísané Telekomunikačným úradom (TÚ) totiž Okresný súd Bratislava I (OS BA I) 8. októbra na základe podania firmy Telecom Corp. predbežným opatrením pozastavil. Súdne konania, ktoré budú nasledovať po odvolaní TÚ, môžu byť totiž podľa ministra časovo náročnejšie ako vypísanie nového tendra. Vážny nechce zasahovať do právnych aspektov, ktoré podľa neho bude riešiť nezávislý TÚ, osobne však "vidí priestor pre úpravu niektorých kritérií", konkrétne napríklad podmienky skúseností s digitálnym vysielaním. Minister Vážny zároveň pripustil, že pozastavenie tendra ohrozí termín prechodu na digitálne vysielanie v roku 2012, ministerstvo podľa neho musí riešiť aj otázku, dokedy bude dotovať pilotné projekty digitálneho vysielania.
Copyright © TASR 2008
Niektoré kritériá v tendri na prevádzkovateľa prvých dvoch multiplexov digitálneho terestriálneho vysielania (DVB-T) na Slovensku neboli podľa ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií v súlade so zákonom. "Určité problémy vnímam, v niektorých kritériách sú to najmä podmienky a skúsenosti s digitálnym vysielaním, ktoré musí uchádzač preukázať a takisto kritériá nie všetky sú jednoznačne v súlade so zákonom o digitalizácii," uviedol vo štvrtok minister dopravy pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny. Ako však vysvetlil, Telekomunikačný úrad SR (TÚ) je nezávislá inštitúcia a svojím postupom pri vyhlásení tendra túto nezávislosť od rezortu dopravy aj od vlády SR potvrdil. "Videl som aj vidím určitý priestor na to, aby sa takéto kritériá v tendri upravili, ale najprv musia byť vyriešené právne aspekty problému," povedal Vážny. Telekomunikačný úrad v reakcii na ministrove slová uviedol, že stanovené kritériá boli priamo určené v zákone. "Pokiaľ ide o stanovené kritériá, tieto v podstate iba kopírujú kritériá stanovené priamo zákonom, takže nie je dosť dobre možné, aby súčasne boli s ním v rozpore," uviedol pre agentúru SITA predseda TÚ Branislav Máčaj. Ako ďalej pokračoval, podmienka skúseností s digitálnym vysielaním, ktoré musí uchádzač preukázať, ktoré Vážny kritizoval, sa medzi podmienkami uvedenými vo výzve ani nenachádzala. "Neviem z akých zdrojov má pán minister informácie, na základe ktorých došiel k týmto záverom," povedal Máčaj. Po vyriešení situácie vzniknutej v súvislosti s predbežným opatrením bude úrad naďalej postupovať za podmienok, ktoré boli určené výzvou zverejnenou v auguste tohto roka. "Podotýkam, že realizácia výberového konania, vrátane stanovenia podmienok, je v plnej kompetencii úradu, ktorý je nezávislým regulačným orgánom v danej oblasti," doplnil šéf TÚ. Za ohrozením tendra na prevádzkovateľa prvých dvoch multiplexov DVB-T vysielania na Slovensku, stojí podľa slov predsedu TÚ Branislava Máčaja finančná skupina J&T. Dôvody takéhoto konania finančnej skupiny však Máčaj neupresnil. "Ak sa pokúšajú so mnou už od prijatia digitálneho zákona priamo riešiť veci ohľadne prechodu na digitálne vysielanie ľudia z J&T, resp. ich lobisti, tak nech mi netvrdia, že nemajú s digitalizáciou nič spoločné," reagoval Máčaj v stredu na vyhlásenie skupiny J&T zo 14. októbra, ktorá vylúčila svoj vstup do digitálneho tendra. Finančná skupina J&T sa vo svojom vyjadrení pre agentúru SITA dištancovala od tendra na DVB-T. J&T sa podľa jej hovorcu Maroša Sýkoru nezúčastní na tendri ani prostredníctvom žiadnej inej spoločnosti a skupina taktiež odmietla jej spojenie s ohrozovaním tendra. "Nesúvisí to s našim core biznisom," informoval vtedy Sýkora. Šéf rezortu dopravy pôšt a telekomunikácií sa k téme vecnej príslušnosti súdu vyjadril opatrne. "Z hľadiska právnych aspektov, je to vecná príslušnosť alebo nepríslušnosť toho súdu, ktorý vydal toto rozhodnutie a takisto je tam kompetencia uplatnenia predbežných opatrení. Tieto problémy sú diskutabilné ale mne neprináleží tieto skutočnosti hodnotiť, pretože je to v podstate problematika rezortu ministerstva spravodlivosti a je to problematika nezávislosti súdov ako takých," uviedol minister Vážny. Predbežné opatrenie Okresného súdu Bratislava I., ktorým súd nariadil TÚ zdržanie sa akéhokoľvek konania vo vyhlásenom tendri, na podnet spoločnosti Telecom Corp. je však podľa šéfa Telekomunikačného úradu Branislava Máčaja zarážajúce. "Očakával som, že niekto napadne tender, ale nie takýmto spôsobom," uviedol šéf TÚ. Problémom podľa neho je najmä fakt, že okresný súd nie je vecne príslušným v rozhodovaní sporov úradu štátnej správy s celoslovenským dosahom. Riešenie takýchto sporov vyplýva podľa neho zo zákona Najvyššiemu súdu SR. "Sudkyňa nebrala do úvahy všetky predpisy a nariadenia a musím povedať, že asi veľmi chcela vydať takéto nariadenie," uviedol Máčaj, pričom ako dodal, predbežné opatrenie je vedené pod spisovou značkou, ktorá označuje prípady takzvaného civilného charakteru. Ako predseda TÚ ďalej vysvetlil, okresný súd nariadil toto predbežné opatrenie v domnienke, že TÚ porušil zákon, lebo niektoré kritériá, ktoré tam mali byť tam nie sú a naopak. Na základe takto zadaných kritérií mal úrad podľa Okresného súdu zvýhodniť niektorého mobilného operátora, alebo operátorov. "Práve spoločnosti Telecom Corp., ktorá je v tomto spore navrhovateľom predbežného opatrenia, nehrozilo vylúčenie z tendra z dôvodov naformulovania kritérií," uviedol Máčaj. Najbližším krokom úradu má byť podľa neho podanie odvolania voči rozhodnutiu okresného súdu. "Zvažujeme aj podať trestné oznámenie vo veci zneužitia právomoci verejného činiteľa," uviedol Máčaj. Úrad v tomto momente podľa predbežného opatrenia nemôže s vyhláseným tendrom urobiť vôbec nič, nemôže ho ani zrušiť, ani vyhlásiť nový tender. Slovensko aj bez tohto súdneho sporu mešká s digitalizáciou televízneho vysielania. Spor však zásadným spôsobom znižuje šancu Slovenska naplniť záväzok vyplývajúci z medzinárodných dohôd. Susedné krajiny sú podľa Máčaja v procese digitalizácie výrazne ďalej ako Slovensko, z čoho vzniknú problémy aj pre analógové vysielanie. "Očakávam, že to bude v dohľadnej dobe znamenať rušenie analógu pre ľudí v pohraničných oblastiach," povedal Máčaj. Pozastavenie tendra môže dokonca podľa úradu ohroziť aj záväzok Slovenska vypnúť koncom roka 2012 analógové vysielanie a prejsť naplno na DVB-T. "Pre nás digitalizácia nie je jediným účelom, ale ide najmä o uvoľnenie frekvencií, ktoré analógové vysielanie blokuje, a ktoré môž byť využité napríklad na širokopásmový prístup k internetu," povedal šéf TÚ. Vyhlásený tender mal viacero hodnotiacich kritérií. Najdôležitejším z nich, podľa počtu bodov, malo byť technické riešenie a rýchlosť budovania siete obidvoch multiplexov a pokrytie obyvateľov jeho signálom. Medzi ďalšie dôležité kritériá patria v poradí podľa udeleného počtu bodov rozsah poskytovaných služieb, ponúknutá výška jednorazovej úhrady za pridelené frekvencie a podpora prechodu z analógového spôsobu šírenia signálu terestriálneho vysielania na DVB-T. Najmenej bodov mala komisia prideliť kritériám ako priehľadnosť a dôveryhodnosť finančných zdrojov určených na budovanie alebo prenájom siete a schopnosť žiadateľa vybudovať a uviesť do prevádzky sieť multiplexov v stanovenom čase alebo zabezpečiť jej vybudovanie prostredníctvom distributéra signálu. Digitálne vysielanie úplne nahradí doterajšie analógové televízne vysielanie najneskôr v roku 2012. DVB-T má vytvoriť priestor pre vznik nových televízií, zvýšenie konkurencie na mediálnom trhu a tým aj tlak na zvýšenie kvality programov televízií. TÚ odštartoval spoločný tender na prevádzkovateľa prvých dvoch multiplexov DVB-T zverejnením výzvy na predkladanie žiadostí a ponúk už 20. augusta tohto roku. Žiadosti mali uchádzači o ekonomicky viazané multiplexy doručiť úradu najneskôr do 20. novembra tohto roku. Povolenia na prevádzku ekonomicky previazaných multiplexov určil úrad pre jedného poskytovateľa, ktorý bude poskytovať prvý a druhý terestriálny multiplex vo viacerých frekvenčných vyhradeniach súčasne. Víťaz výberového konania bude musieť podľa hovorcu TÚ Romana Vavra odštartovať komerčnú prevádzku najneskôr do jedného roka od nadobudnutia právoplatnosti povolenia. Úrad stanovil minimálnu výšku úhrady za pridelenie frekvencie pre obidva multiplexy na 50 mil. Sk. Jedinou spoločnosťou, ktorá definitívne potvrdila záujem zúčastniť sa tendra je spoločnosť Towercom, ktorá skúsenosti s pilotným vysielaním DVB-T už má. "Pracujeme na príprave našej ponuky a chceme odovzdať najlepšie pripravený projekt, ktorý zohľadňuje aj naše skúsenosti nielen z dlhoročného pilotného vysielania DVB-T na Slovensku, ale aj skúsenosti z tendrov z Maďarska a Českej republiky," povedal pre agentúru SITA podpredseda predstavenstva Towercomu Jozef Motyčka. Účasť v tendri však zvažovali aj ďalšie slovenské telekomunikačné spoločnosti. "Uvažujeme o tom. Podrobnejšie sa však k tomuto v tejto chvíli nechceme vyjadrovať," uviedol pre agentúru SITA hovorca UPC Broadband Slovakia Jaroslav Kolár. Podľa hovorkyne Slovak Telekomu Jany Burdovej svoju účasť v tendri plánovala spoločnosť zvážiť až po získaní detailných podmienok tendra. "Následne budeme verejnosť informovať o ďalších krokoch," povedala pre agentúru SITA Burdová. Podľa slov predsedu TÚ sa o účasť v tendri zrejme zaujímali aj zahraničné firmy. "Úrad bol kontaktovaný viacerými advokátskymi kanceláriami zo zahraničia," nepriamo naznačil šéf TÚ Branislav Máčaj. Medzi spoločnosti, ktoré vylúčili účasť v tendri patria Orange a Slovanet. "DVB-T nepatrí medzi strategické priority Orangeu, preto sme sa už dávnejšie rozhodli na tendri nezúčastniť. Našou prioritou je zamerať sa na ďalší rozvoj internetovej televízie (IPTV) prostredníctvom vlastnej optickej siete," povedal pre agentúru SITA hovorca Orange Slovensko Peter Tóth. S podobným stanoviskom oboznámil agentúru SITA aj alternatívny telekomunikačný operátor Slovanet.
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Michal Frank z denníka Korzár, Lucia Kubošová zo Slovenského rozhlasu, Renáta Goldírová z TV Markíza a Eduard Chmelár sú v hre o Cenu za žurnalistiku, ktorú v piatok udelí Európsky parlament. Štyria naši nominovaní novinári sa na slávnostnom udeľovaní v Bruseli zúčastnia osobne. Kandidátov v jednotlivých kategóriách vybrala národná porota. Michal Frank ju zaujal príspevkom Štrasburg verzus Brusel, ktorý čitateľom sprostredkoval atmosféru troch sídel Európskeho parlamentu v Bruseli, Štrasburgu a Luxemburgu. Lucia Kubošová sériou rozhlasových príspevkov na tému Maastrichtskej zmluvy a Renáta Goldírova sériou reportáží mapujúcou osud ústavnej zmluvy. V kategórii internet bol nominovaný Eduard Chmelár s príspevkom Skeptické poznámky eurooptimistu. Porotcovia ocenili najmä to, ako sa atraktívnym a pútavým spôsobom podarilo nominovaným novinárom sprostredkovať európske témy čitateľom, divákom a poslucháčom. Európsky parlament udelí toto ocenenie prvýkrát, a to v štyroch kategóriách: tlač, televízia, rozhlas a internet. Víťaz každej si odnesie finančnú odmenu 5 000 eur (150 630 korún). Predseda EP Hans-Gert Pöttering chce takto zviditeľniť prácu novinárov, ktorí občanom vo svojej krajine významne pomáhajú pochopiť fungovanie inštitúcií EÚ. Po udeľovaní je naplánovaná panelová diskusia o tom, akú úlohu zohrávajú médiá v lepšej informovanosti obyvateľov o európskych inštitúciách a najmä o Európskom parlamente. Zúčastní sa na nej 70 víťazov národných kôl Ceny EP za žurnalistiku, akreditovaní novinári v Bruseli ako aj mladí žurnalisti z celej Európy - účastníci Youth Media Days. Agentúru SITA informovala slovenská sekcia Európskeho parlamentu. Ministerka práce, sociálnych vecí a rodiny SR Viera Tomanová udelí aj v tomto roku ocenenia za Sociálny čin roka a Reportáž roka. Sociálny čin roka sa udeľuje od roku 2003 a každoročne má iné zameranie. V roku 2003 boli ocenené fyzické a právnické osoby, ktoré poskytli pomoc človeku v nepriaznivej životnej situácii alebo skupine občanov a reportáže, ktorými sa pomohlo občanom zmierniť ich nepriaznivú životnú situáciu. V roku 2004 získali ocenenie fyzické osoby a právnické osoby, ktoré poskytli pomoc rodine alebo jednotlivcovi, ktorí sa starajú o ťažko zdravotne postihnuté dieťa v domácom prostredí alebo občanovi s ťažkým zdravotným postihnutím. Najlepšia reportáž roka bola orientovaná na pomoc občanovi s ťažkým zdravotným postihnutím. Ocenené boli aj rodiny, ktoré sa starajú o ťažko zdravotne postihnuté dieťa v domácom prostredí za obzvlášť ťažkých podmienok. V roku 2005 boli ocenené fyzické a právnické osoby, ktoré vyhľadali náhradných rodičov deťom, ktoré nemôžu byť v osobnej starostlivosti rodičov, materiálne alebo iným spôsobom podporili rodiny vykonávajúce náhradnú starostlivosť, materiálne alebo iným spôsobom podporili pri osamostatňovaní sa mladých dospelých po ukončení náhradnej starostlivosti. V roku 2005 sa neudeľovalo ocenenie Najlepšia reportáž roka. Ocenenie za rok 2006 si odniesli právnické osoby (z toho 3 mestá a jedna obec), ktoré poskytli pomoc rodine alebo jednotlivcovi, ktorí sa ocitli v ťažkej životnej situácii, boli v hmotnej núdzi alebo bez prístrešia. Bola vyhodnotená Najlepšia reportáž roka, ktorá pomohla rodine alebo jednotlivcovi, čo sa ocitli v ťažkej životnej situácii, v hmotnej núdzi a bez prístrešia. Ocenenie za Sociálny čin roka 2007 získali obce, ktoré v priebehu roka 2007 zriadili nové zariadenie sociálnych služieb, nové zariadenie sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, poskytli pomoc rodine alebo jednotlivcovi, ktorí sa ocitli v ťažkej životnej situácii, alebo iným spôsobom riešili sociálnu problematiku obyvateľov obce. Najlepšia reportáž roka sa vlani neoceňovala. Ocenenia sa stretli s úspechom a boli kladne hodnotené aj v médiách. V roku 2008 sa bude Sociálny čin roka a Najlepšia reportáž roka orientovať na humanizáciu podmienok v zariadeniach sociálnych služieb, a to v domovoch sociálnych služieb pre deti alebo pre dospelých a v domovoch dôchodcov. Pôjde o ocenenie a zároveň zviditeľnenie domovov sociálnych služieb a domovov dôchodcov vzhľadom na to, že sú významnou súčasťou sociálnych služieb, ktoré majú vo vzťahu k obyvateľom špecifické poslanie. Pomáhajú občanom riešiť nepriaznivú sociálnu situáciu, zmierňovať a odstraňovať ich sociálne vylúčenie, umožňujú im podieľať sa na všetkých stránkach života spoločnosti, uplatňovať ich ľudské a občianske práva a zamedzovať ich sociálnemu vylúčeniu. Od roku 2002, keď boli domovy sociálnych služieb a domovy dôchodcov decentralizované do pôsobnosti samospráv, došlo v niektorých zariadeniach k výrazným zmenám najmä v kvalite života klientov. Ocenenie Sociálny čin roka 2008 sa zameriava na humanizáciu podmienok v zariadeniach spočívajúcu v integrácii klientov do spoločenského života v komunite a v obci, na vhodné a účelné využívanie voľného času klientov zameraného na sebarealizáciu v rôznych oblastiach a záujmovú činnosť zameranú na rozvoj zručností klientov, na športové aktivity ako súčasť otužovacieho režimu a relaxácie klientov, ako aj na kultúrno-spoločenskú činnosť v záujme rozvoja schopností a estetického cítenia klientov. Návrh na ocenenie Sociálny čin roka 2008 môže podať do 17. novembra 2008 samotné zariadenie sociálnych služieb, ktoré niektorú z aktivít realizuje, ale aj vyšší územný celok, obec, neštátny subjekt, právnická alebo fyzická osoba. Aktivita sa musí uskutočniť v priebehu roku 2008. Ministerka práce, sociálnych vecí a rodiny rozhodne o ocenení Sociálny čin roka 2008 na základe odporúčania komisie a v súlade s kritériami ocenenia odovzdá v decembri štyrom zariadeniam plakety a finančné odmeny. V rámci Reportáže roka 2008 budú ocenení autori troch príspevkov s uvedenou tematikou, ktoré boli uverejnené v tlači, rozhlase alebo televízii, pričom vhodne a účelne prezentovali niektorú z aktivít domova sociálnych služieb alebo domova dôchodcov. Podrobnejšie informácie (prihláška, kritériá...) nájdete na internetovej stránke Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR www.employment.gov.sk.

Zrazu nie ?!

Zrazu nie ?!
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny (MPSVR) SR nedá Slovenskej televízii (STV) kompenzáciu za výpadok v jej príjmoch za dôchodcov, ktorý spôsobil nový zákon o úhrade za služby verejnosti poskytované STV a SRo (tzv. zástrčkový zákon). Tvrdí, že STV by sa mala obrátiť na ministerstvo financií. Rezort sociálnych vecí tak reagoval na odporúčanie Ministerstva kultúry (MK) SR. MK SR odmietlo STV dať žiadaných 160 - 165 miliónov korún (5 311 027 - 5 476 997 €). Manažmentu verejnoprávnej televízie odporučilo žiadať náhradu za osoby plne alebo polovične oslobodené od platenia úhrad - zdravotne ťažko postihnutých, v hmotnej núdzi alebo dôchodcov, od rezortu sociálnych vecí. "Žiaľ, rozpočtové a najmä kompetenčné možnosti ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny neumožňujú riešiť problém dotácii pre STV," povedal pre agentúru SITA hovorca MPSVR SR Michal Stuška. Napriek tomu, že ide o súvislosť s úľavou výdavkov pre dôchodcov, "správnym adresátom takýchto požiadaviek je ministerstvo financií," dodal. Ministerstvo financií (MF) SR zatiaľ s takouto požiadavkou oficiálne oslovené nebolo, povedal pre agentúru SITA hovorca ministerstva Miroslav Šmál. Ak sa tak stane, bude o tom najprv rokovať s MK SR, do ktorého rezortu STV patrí. Prípadné poskytnutie kompenzácie pre STV od MF SR závisí od toho, či ministerstvo financií bude mať k dispozícii zdroje z vyšších daňových príjmov, čo bude známe až koncom roka. Žiadosť o kompenzáciu 160 - 165 miliónov korún (5 311 027 - 5 476 997 €) dal manažment STV na posúdenie Rade STV. Rada sa ním tento týždeň nestihla zaoberať, urobiť by tak mala 29. októbra. Generálny riaditeľ STV Štefan Nižňanský odmieta špekulovať, čo by sa stalo, ak by náhradu za dôchodcov, ktorí platia za STV menej, od štátu nedostali. Ako uviedol pre médiá po stredajšom rokovaní Rady STV, žiadosť adresujú ministrovi kultúry Marekovi Maďaričovi preto, lebo je ich rezortným ministrom. Verí, že kompenzácia príde načas. Uviedol tiež, že o kompenzácii ešte pred jej predložením do rady hovoril s viacerými členmi vlády, médiám odmietol uviesť, s ktorými. Televízii podľa Dozornej komisie STV hrozí, že ku koncu tohto roka bude mať na účtoch 640-tisíc korún (21 244 €). Nižňanský ubezpečuje, že na mzdy v STV bude. Jedným z problémov podľa neho je, že vízie MK SR - získať z nového systému koncesií pre STV približne 2,2 mld. korún (73 026 622 €) ročne, sa nenaplnili. STV výber odhaduje na približne 1,7 mld. Sk (56 429 662 €). Ministerstvo kultúry sa s tvrdením šéfa STV rozchádza. Zástrčkový zákon podľa neho prinesie v tomto roku STV viac peňazí ako mala vlani ešte podľa starého koncesionárskeho zákona. "Nie je problémom vlády, že STV si naplánovala vyšší príjem z úhrad, a to dokonca ešte pred schválením zákona o úhradách ako je realita, a takto postavený rozpočet neprehodnotila a tejto realite neprispôsobila svoje hospodárenie," uvádza sa v stanovisku MK SR. Ak by STV podľa MK SR najmä v prvých mesiacoch zavádzania nového platenia úhrad "nepristúpila k uplatňovaniu nových nástrojov výberu absolútne pasívne, bola by dnes určite v lepšej situácii," uviedol pre agentúru SITA hovorca MK SR Jozef Bednár.
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Na čom jazdila štatutárna zástupkyňa STV ?

Na čom jazdila štatutárna zástupkyňa STV ?
Mercedes C 220 ba 657 TA /ENELA, s.r.o. -konateľ (od: 29.04.2005) : Kamil Šrámek

15. 10. 2008

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Nguyen Viet Chien je v máji tohto roku eskortovaný do väzenia v Hanoji.

Vietnamského novinára odsúdili v stredu na dva roky väzenia za články, ktoré podľa súdu obsahovali mylné informácie o jednom z najväčších korupčných škandálov v ázijskej krajine. Päťdesiatšesťročného Nguyena Vieta Chiena súd po dvojdňovom pojednávaní usvedčil zo "zneužitia slobody a demokracie". Pred vyhlásením verdiktu predsedajúci sudca Tran Van Vy uviedol, že Chien vo svojich článkoch používal vykonštruované informácie, a tak "poškodzoval meno niektorých vysokopostavených predstaviteľov a vyvolal negatívnu verejnú mienku". Ďalší obvinený novinár 33-ročný Nguyen Van Hai dostal dva roky prevýchovy bez väzby na základe rovnakých obvinení. Ako v tejto súvislosti povedal sudca, miernejší trest dostal za jeho "aktívnu spoluprácu s vyšetrovateľmi a výčitky svedomia, ktoré mal". Reportérom pracujúcim pre dva najväčšie vietnamské denníky, ktorí sú známi svojimi kritickými článkami, hrozilo sedem rokov väzenia. Z "vedomého vyzradenia štátnych tajomstiev" boli obvinení aj policajný dôstojník Pham Xuan Quac a vyšetrovateľ Dinh Van Huynh, ktorí údajne obom novinárom poskytovali informácie. Šesťdesiatdvaročnému Quacovi, ktorý je vo výslužbe, súd udelil varovanie, Huynha odsúdil na rok väzenia. Škandál vypukol v roku 2005 na vietnamskom ministerstve dopravy a viedol k rezignácii ministra rezortu a zatknutiu jeho námestníka. V marci, šesť týždňov pred zadržaním novinárov, však obvinenia voči nemu stiahli.
Francúzske orgány činné v trestnom konaní oznámili v stredu začatie vyšetrovania vo veci údajného otrávenia právničky zastupujúcej rodinu zavraždenej ruskej novinárky Anny Politkovskej. Odborníčka na ľudské práva Karinna Moskalenková vyhlásila, že sa ju niekto pokúsil otráviť a zabrániť jej tak v prítomnosti na súde v Moskve, kde sa malo v stredu uskutočniť predbežné súdne pojednávanie so štyrmi mužmi zapletenými do vraždy Politkovskej. Moskalenková uviedla, že v jej aute vo francúzskom Štrasburgu sa objavila podozrivá substancia a následne ona aj jej deti začali trpieť bolesťami hlavy a nevoľnosťou. Právnička pre ruské rádio Echo spresnila, že tým, kto našiel podozrivú, na ortuť sa podobajúcu látku, bol jej manžel. Francúzske úrady oznámili, že jej podozrením sa budú vážne zaoberať. Karinna Moskalenková je pravdepodobne najznámejšou ruskou právničkou zaoberajúcou sa ľudskými právami. Pred súdom zastupuje vyhlásenú kritičku Kremľa Annu Politkovskú, ktorú zavraždili pred dvoma rokmi v Moskve. Okrem nej zastupuje aj uväzneného ropného magnáta Michaila Chodorkovského a rovnako tak obhajuje záujmy a postoje ruských novinárov voči útokom Kremľa pred Európskym súdom pre ľudské práva v Štrasburgu.
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Včera, 14.10., na MIPCOM-e v Cannes, oznámila Disney-ABC-ESPN Television podpísanie zmluvy o spolupráci s multimediálnym portálom MeToo.Na základe tejto zmluvy začne MeToo.sk aj MeToo.cz, ako prvý portál na Slovensku a v Čechách, sprístupňovať Disney tituly od 1.11.2008 v rámci svojej online videopožičovne. Pôjde napríklad o také tituly ako WALL-E, Narnia – princ Caspian a množstvo ďalších špičkových titulov. Maria Kyriacou, senior viceprezident pre nové médiá spoločnosti Disney-ABC-ESPN Television povedala: „Sme radi, že môžeme spolupracovať s portálom MeToo a prostredníctvom neho ponúknuť aj na Slovensku a v Čechách užívateľom internetu naše tituly na PC.“ Kabel Plus, s.r.o. a prevádzkovateľ MeToo považuje túto zmluvu a spoluprácu za jednu z kľúčových pre rozvoj portálu. Považuje to za prejav dôvery zo strany takého silného štúdia, akým Disney je.
Najnavštevovanejší internetový portál Zoznam.sk v spolupráci s technologickým partnerom i-COMMERCE prináša pre svojich používateľov nové možnosti využitia internetu prostredníctvom zdieľania multimediálneho obsahu na novom komunitnom portáli Free.sk. Vďaka všeobecnej dostupnosti vysokorýchlostného internetu, užitočných technológií a jednoduchých aplikácií, ktoré sú priamo na webe nie je v súčasnosti problém využívať výhody komunitných sietí – archivácia videí či hudby, vytváranie a úprava dokumentov, online komunikácia, zdieľanie informácií a názorov, ako aj zoznamovanie sa s novými ľuďmi. Z pasívnych používateľov sa tak stávajú aktívni tvorcovia zdieľaného obsahu vo virtuálnom sociálnom priestore. Od 15. októbra nájdu používatelia beta verziu novej komunitnej služby pre zdieľanie multimédií na adrese http://free.zoznam.sk V prípade, ak používateľ vlastní e-mailové konto na Zoznam.sk, môže svoje prihlasovacie údaje použiť aj na Free.sk. Vďaka jednotnej registrácii má každý mailový používateľ prakticky okamžite vytvorený profil, ktorý si môže po prvom prihlásení zmeniť, doplniť alebo rozšíriť. Profily obsahujú osobné údaje a informácie o aktivite na Free.sk Po vyplnení profilu začína používateľ s vyhľadávaním priateľov, komunikovať v online chate, pridávať videá, fotografie, hudobné súbory z PC alebo priamo z mobilného telefónu. Používatelia s rovnakými záujmami sa majú možnosť stretávať v diskusných skupinách, ktoré spájajú ľudí s rovnakými záujmami alebo tých, ktorí majú chuť diskutovať o zvolených témach. Albumy fotografií, videí alebo hudby sú zdieľané, hodnotené a komentované inými používateľmi. Obsah súkromného charakteru používateľ sprístupní len tým, ktorí poznajú prístupové heslo. Jedinečnou funkciou Free.sk je pridávanie médií priamo z mobilného telefónu cez službu WAP alebo JAVA aplikáciu. Používatelia tak môžu byť súčasťou Free.sk všade tam, kde sú v dosahu signálu mobilného operátora. Pavol Balaj, konateľ spoločnosti Zoznam s. r.o., dodáva: „Pridávať obsah na Free.sk môžu používatelia z mobilu rovnako jednoducho ako zo svojho počítača. Svoje zážitky, udalosti v ich okolí a zaujímavý obsah tak môžu zdieľať vždy a všade."

STV NEWS

STV NEWS
Slovenská televízia (STV) chce požiadať Ministerstvo kultúry (MK) SR o miliónovú kompenzáciu výpadku v jej príjmoch za dôchodcov, ktorý spôsobil nový zákon o úhrade za služby verejnosti poskytované STV a SRo (tzv. zástrčkový zákon). MK SR však nevie o žiadnom výpadku príjmov STV na základe zástrčkového zákona, ktorý by jej dával právo žiadať finančnú kompenzáciu od vlády. "Úspešnosť a výška výberu finančných prostriedkov z úhrad je zodpovednosťou STV a SRo, ktoré si na to zriadili spoločnosť a netreba zabúdať, že vo fáze tvorby zákona o úhradách zásadne trvali na tom, že tento výber si chcú robiť sami," uviedol ďalej pre agentúru SITA hovorca MK SR Jozef Bednár. Podľa MK SR je STV oprávnená žiadať náhradu za "osoby plne alebo polovične oslobodené od platenia úhrad, či už ide o zdravotne ťažko postihnutých, v hmotnej núdzi alebo dôchodcov, pretože nový zákon v tomto zmysle oslobodil ďalšie tisíce domácností". S takouto žiadosťou, podloženou serióznou dôvodovou správou, sa však STV musí obrátiť na Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR, upozorňuje a dodáva, že je zarážajúce, že napriek viacerým odporúčaniam MK SR tak STV doteraz neurobila. Žiadosť o kompenzáciu 160 - 165 miliónov korún (5 311 027 - 5 476 997 €) dal manažment verejnoprávnej televízie na dnešné rokovanie Rady STV. To sa však prerušilo a členovia Rady STV sa tak k žiadosti dostanú až 29. októbra. Generálny riaditeľ STV Štefan Nižňanský dnes pre médiá odmietol špekulovať, čo by sa stalo, ak by náhradu za dôchodcov, ktorí platia za STV menej, od štátu nedostali. Žiadosť adresujú ministrovi kultúry Marekovi Maďaričovi podľa Nižňanského preto, lebo je ich rezortným ministrom. Verí, že kompenzácia príde načas. Počas dnešného rokovania Rady STV Nižňanský uviedol, že o kompenzácii ešte pred jej predložením do rady hovoril s viacerými členmi vlády, médiám odmietol uviesť, s ktorými. Nižňanský na rokovaní rady konštatoval, že vízie MK SR - získať z nového systému koncesií pre STV približne 2,2 mld. korún (73 026 622 €) ročne sa nenaplnili. Televízia to odhaduje na približne 1,7 mld. Sk (56 429 662 €). Ministerstvo kultúry sa s tvrdením šéfa STV rozchádza. Zástrčkový zákon podľa neho prinesie v tomto roku STV viac peňazí ako mala vlani ešte podľa starého koncesionárskeho zákona. "Nie je problémom vlády, že STV si naplánovala vyšší príjem z úhrad, a to dokonca ešte pred schválením zákona o úhradách ako je realita a takto postavený rozpočet neprehodnotila a tejto realite neprispôsobila svoje hospodárenie," uvádza sa v stanovisku MK SR. Ak by podľa MK SR STV najmä v prvých mesiacoch zavádzania nového platenia úhrad, "nepristúpila k uplatňovaniu nových nástrojov výberu absolútne pasívne, bola by dnes určite v lepšej situácii". Je otázne, či sa vedeniu televízie kompenzáciu podarí získať, povedal dnes pre médiá predseda Rady STV Bohumír Bobocký. Ak by sa to nepodarilo, muselo by prijať opatrenia na zníženie plánovanej straty. Napríklad o kontokorentný úver požiadať nemôže. Zmeniť by to mohol návrh noviel zákonov o STV a Slovenskom rozhlase (SRo) od poslanca Národnej rady SR za Smer-SD Jána Senka, ktorý by verejnoprávnym médiám umožnil za presne stanovených podmienok využiť ako zdroj financovania aj úvery od bánk. Úver by mohli použiť na zabezpečenie prevádzkovej činnosti súvisiacej so zabezpečovaním hlavnej činnosti, úloh a ich poslania. Predseda parlamentného výboru pre kultúru a médiá Pavol Abrhan (KDH) si v prípade kompenzácie, ktorú chce STV za zníženie výberu poplatkov za dôchodcov, počká na rozhodnutie ministerstva financií a vlády. Až potom k tomu môže výbor zaujať stanovisko. Nie je to problém, ktorý by mali riešiť poslanci, ale vláda, tvrdí. Abrhan si nemyslí, že je šťastné, aby problémy STV si rada a manažment riešili cez médiá. "Tieto problémy si mali vydiskutovať vnútri STV, nájsť riešenie a potom informovať verejnosť."
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.