DALITO!

9. 8. 2008

SLOVAK FREE MEDIA

SLOVAK FREE MEDIA
Druhé z troch avizovaných podaní na Ústavný súd (ÚS) SR, ktoré poukazuje na možnú protiústavnosť tlačového zákona je takmer už pripravené. Po Slovenskom syndikáte novinárov (SSN) má už pracovný návrh podania na ÚS SR aj Strana maďarskej koalície (SMK). Združenie vydavateľov periodickej tlače Slovenska by ho malo mať koncom leta. Ako pre agentúru SITA povedala členka Výboru NR SR pre kultúru a médiá Ágnes Biró, keďže podnet na Ústavný súd musí podpísať aspoň 30 poslancov a SMK tento počet zatiaľ nemá istý, chcú po skončení letných prázdnin osloviť ďalšie opozičné parlamentné strany so žiadosťou o podporu. Okrem 20 poslancov SMK by podnet mali podporiť aj štyria poslanci Konzervatívnych demokratov Slovenska (KDS) - Vladimír Palko, František Mikloško, Rudolf Bauer a Pavol Minárik a tiež niektorí nezávislí poslanci, ktorých však Biró nechcela menovať. Aj s nimi však SMK ešte nemá 30 potrebných podpisov. Skutočnú váhu a silu by podnet na protiústavnosť niektorých častí tlačového zákona, ktorý platí od 1. júna, podľa nej mal, ak by získal odporu naprieč celou parlamentnou opozíciou. Ágnes Biró verí, že ich podnet si začiatkom septembra osvojí potrebný počet poslancov - a ešte v septembri ho podajú na ÚS SR. Ak by sa tak nestalo, príde SMK v októbri s návrhom novely tlačového zákona. SMK koncom mája informovala, že si dala vypracovať analýzu súladu tlačového zákona s ústavou. Problém predstavujú najmä ustanovenia zákona o povinnosti mlčanlivosti o zdroji informácií, súbežná existencia práva na opravu, práva na odpoveď a práva na dodatočné oznámenie, čo môže spôsobiť viacnásobný postih vydavateľov za jeden údaj. Problematická je aj úprava práva na opravu, ktorú možno žiadať bez ohľadu na to, či sa informácia dotkla sféry osobnosti, či zasahuje do jej cti, dôstojnosti, vážnosti alebo dobrej povesti. Umožňuje tak opravu aj banálnych a drobných nepresností, ktoré sa práv iných osôb nedotýkajú. Problematické je vymedzenie dôvodov, pre ktoré sú vydavatelia oprávnení odmietnuť uverejnenie odpovede alebo opravy. Tu vzniká nerovnováha medzi ochranou práv dotknutých osôb a právami vydavateľa, čo je v rozpore so slobodou prejavu a právom na informácie. K oprave, odpovedi a dodatočnému oznámeniu nemôžu byť uverejnené žiadne hodnotiace úsudky. Úprava v zákone tak zakazuje verejnú diskusiu na témy, ktorých sa oprava, odpoveď a dodatočné oznámenie týkali. Okrem SMK chce tlačový zákon na ÚS SR napadnúť aj Združenie vydavateľov periodickej tlače Slovenska (ZVPTS) a Slovenský syndikát novinárov (SSN). Organizácie zastupujúce tlač a novinárov to však, na rozdiel od SMK, nemôžu urobiť samy za seba, pre podnet musia získať napríklad aspoň pätinu poslancov NR SR. ZVPTS považuje spracovanie svojej právnej analýzy tlačového zákona už len za technickú záležitosť, podanie by malo byť hotové do konca leta. Ako ďalej pre agentúru SITA uviedol predseda ZVPTS Miloš Nemeček, o podpore podania, ktoré napáda najmä právo na odpoveď a právo na opravu už rokovali zo zástupcami opozičných parlamentných strán. Je takmer isté, že podnet spracovaný na základe analýzy združenia si získa dostatočný počet opozičných poslancov, tvrdí Nemeček. SSN svoje námietky k tlačovému zákonu predložil v polovici júna ombudsmanovi Pavlovi Kandráčovi. Ombudsman sa syndikátu doteraz neozval, povedala pre agentúru SITA predsedníčka SSN Zuzana Krútka. Ako dodala, zatiaľ na odpoveď čakajú, ak sa však verejný ochranca práv nevyjadrí do konca leta, budú ho kontaktovať. Podľa SSN nie je tlačový zákon v súlade s Ústavou SR ani s Dohovorom o ochrane ľudských práv a základných slobôd. Syndikát v 17-stranovom podnete na podanie na ÚS SR okrem iného napáda povinnosť ochrany zdroja, ktorá sa týka aj nepravdivých informácií, alebo primeranú finančnú náhradu za neuverejnenie opravy či odpovede. Kandráč sľúbil, že podnet pozorne preštuduje, neuviedol však termín, dokedy sa rozhodne, či ho podá. Priemerné vybavovanie podnetov u ombudsmana trvá približne dva mesiace. Podanie na ÚS SR však nie je podľa Krútkej jediná cesta. SSN chce do konca roka sledovať, ako sa tlačový zákon uplatňuje v praxi. Šéfredaktorov tlače preto požiadal, aby ho informovali o prípadných problémoch, ktoré im tlačový zákon prináša. Ústavný súd SR môže začať konanie, ak návrh podá najmenej pätina poslancov NR SR, prezident, vláda, súd alebo generálny prokurátor. Možnosť predložiť ÚS SR návrh na začatie konania vo veciach súladu právnych predpisov s Ústavou SR má aj verejný ochranca práv, ombudsman. Podnet možno podať aj v prípadoch, ktoré presne vymedzuje Ústava SR - ak ide o sťažnosti od fyzických alebo právnických osôb na porušenie základných práv alebo slobôd alebo ľudských práv a základných slobôd vyplývajúcich z medzinárodnej zmluvy a tiež, ak ide o sťažnosti od orgánov územnej samosprávy proti neústavnému alebo nezákonnému rozhodnutiu alebo zásahu do vecí územnej samosprávy. V týchto prípadoch nesmie o ochrane rozhodovať iný .
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrel Bernie Mac

Zomrel Bernie Mac
Americký komediálny herec dnes zomrel vo veku 50 rokov na komplikácie zápalu pľúc . Bernie Mac účinkoval v sérii televízie Fox The Bernie Mac Show.
Hral vo filmoch Get on the Bus, Ocean's Eleven, Charlie's Angels: Full Throttle, Bad Santa, Ocean's Twelve, Ocean's Thirteen, Transformers ai. Dva razy bol nominovaný na Emmy a takisto na Zlatý glóbus.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Televíziu pozeralo za prvý a druhý štvrťrok tohto roka 90 percent Slovákov, čo predstavuje viac ako štyri milióny divákov. Vyplýva to z prieskumu Market & Media & Lifestyle - Target Group Index, ktorý uskutočnila spoločnosť Median Sk v období 7. januára až 22. júna. Najvyššiu popularitu dosiahla Televízia Markíza - 66 percent. Sledovanosť na úrovni 33 percent zaznamenala TV JOJ, za ňou sa umiestnila Jednotka s 29 percentami. Nasleduje Dvojka (6%), Prima TV (5%), Nova a TA3 (4%). Prvú desiatku najsledovanejších televíznych staníc uzatvárajú RTL Klub s troma percentami, ČT1 a TV2 s dvojpercentnou sledovanosťou. Celková počúvanosť rádií v parametri „počúval včera„ predstavuje 74 percent. Poradie otvára Rádio Expres s 23 percentami, ďalej nasleduje Rádio Slovensko (18%), Fun rádio (14%). S ôsmimi percentami sa na štvrtej priečke umiestnili Jemné melódie a piatu obsadilo Rádio Regina (7%). Na šiestom mieste je rádio Okey s rovnakým počtom percent a siedma priečka patrí Rádiu Viva (4%). Prieskum bol urobený na populácii vo veku 14-79 rokov.
Copyright © TASR 2008

Stratil sa Syndikát, čo s ním ?

Stratil sa Syndikát, čo s ním ?
Predsedníčka Slovenského syndikátu novinárov (SSN) Zuzana Krútka požiadala týždenník Žurnál o opravu a odpoveď. "Nevyhoveli sme jej, pretože jej požiadavka nemala oporu v existujúcom zákone, navyše, chcela takýmto spôsobom reagovať na redakčnú glosu," povedala pre TASR šéfredaktorka Žurnálu Nora Slišková. Krútkej sa nepáčilo, že novinárka so skratkou pt premenovala seminár, ktorý SSN pripravil spoločne s Národným bezpečnostným úradom. Seminár sa volal "Našiel som tajný dokument - čo s ním?", kým v týždenníku ho nazvali "Stratil sa dokument, čo s ním". Autorka ďalej dospela k názoru, že niektorí ľudia vo vedení SSN "stratili rozum". Seminár sa zaoberal právnymi aspektmi novinárskej práce s tajnými dokumentmi. Akcia bola podľa Krútkej komorná, ale v Žurnále sa objavila ilustračná fotografia zo snemu SSN, na ktorom bolo viac ako 130 ľudí. Žurnál podľa Krútkej neinformoval, že fotografia nepochádza z komentovaného seminára. Predsedníčka SSN sa zatiaľ nerozhodla, či podnikne právne kroky, nazdáva sa, že najprv opätovne požiada o odpoveď. Inštitút práva na odpoveď bol jedným z najkritizovanejších bodov nového tlačového zákona. Vydavatelia a opozícia upozorňovali, že noviny budú od 1. júna (odvtedy je zákon účinný) zahltené množstvom odpovedí politikov, firiem či celebrít. Ich obavy sa dosiaľ nenaplnili, tlačový zákon však naďalej zostáva politickou témou. SMK ho chce napadnúť na Ústavnom súde SR, prípadne ho upraviť v parlamente. Inštitút opravy slúži na korekciu nepravdivých skutkových tvrdení, ktoré médium uverejnilo. Na odpoveď má dotknutý právo aj v prípade pravdivých skutkových tvrdení, ktoré sa dotknú cti alebo dobrého mena fyzickej alebo právnickej osoby. Periodikum sa môže rozhodnúť, či odpoveď uverejní, v prípade, že to odmietne, mu hrozí sankcia do 150.000 Sk (4979 eur).
Copyright © TASR 2008

Akí boli trápni, keď všetko pôjde dobre

Akí boli trápni, keď všetko pôjde dobre
Máme dosť neprajníkov, ale oni nech sami pochopia, akí boli trápni, keď všetko pôjde dobre a šport bude mať u našich divákov úspech, povedal generálny riaditeľ Slovenskej televízie (STV) Štefan Nižňanský na slávnostnom podujatí, pred tým ako dnes STV spustila nový, tretí športový kanál, Trojku. Šéf STV poprial Trojke úspešnú propagáciu športu a zdravého životného štýlu. "Všetko pre slovenský šport" - charakterizoval poslanie Trojky šéfredaktor hlavnej redakcie športu STV Gabriel Kollár. Slávnostné podujatie k začiatku Trojky v štúdiu STV vyvrcholilo výstrelom zo štartovacej pištole, ktorým ho Nižňanský symbolicky spustil vysielania kanála. Následne si nielen hostia akcie, ale najmä diváci všetkých troch kanálov verejnoprávnej televízie mohli pozrieť krátky klip s prianiami od generálneho riaditeľa STV, prezidenta SR Ivana Gašparoviča, premiéra Roberta Fica a ministra kultúry Mareka Maďariča. Niekoľko minút po 14:00 sa vysielanie preplo do dejiska olympiády, do Pekingu. Vysielanie Trojky je predčasné hodnotiť, upozorňuje predseda Rady STV Bohumír Bobocký. Ako ďalej povedal pre agentúru SITA, Rada STV ho zhodnotí až s odstupom času, "keď zistíme, ako sa podarilo odvysielať olympijské hry, ale aj ako bude zabezpečené poolympijské vysielanie, ktoré bude plne v réžii STV. "Dobrá vec sa podarila", myslí si Nižňanského predchodca Radim Hreha. Štátny tajomník Ministerstva kultúry (MK) SR Ivan Sečík dúfa, že Trojka bude stimulom pre podporu nielen vrcholového slovenského športu, ale aj menej atraktívnych športov a mládežníckeho športu. Športový kanál je už prakticky súčasťou všetkých verejnoprávnych televízií v Európe, konštatoval pre agentúru SITA Sečík. Do roku 2012, do prechodu na digitálne televízne vysielanie by STV mala poskytnúť aj štvrtý program. Podľa zámerov STV by mal byť spravodajský, no uvažuje sa aj o vytvorení väčšieho priestoru pre dokumentárnu tvorbu a vzdelávacie programy. "Je to aj otázka určitého vývoja, finančnej stabilizácie STV, ďalších podmienok jej existencie" uviedol Sečík. Predpokladá, že podmienky fungovania STV budú jasnejšie okolo roku 2010 a dobré podmienky pre STV vzniknú i v rámci predpokladaného vybudovania spoločného mediálneho komplexu STV a SRo. Ako povedal pre agentúru SITA Radim Hreha, verí, že slovenská spoločnosť, predovšetkým poslanci parlamentu, v budúcnosti nájdu formu, ako vytvoriť zdroje pre verejnoprávnu televíziu. Bývalý riaditeľ STV pre strategický rozvoj Nikolaj Savický na podujatí nebol. Svojich zástupcov na slávnostnom "Opening evente", ako ho nazvala v pozvánke STV, mali popri vedení a tvorcoch STV aj Výbor NR SR pre kultúru a médiá, Rada pre vysielanie a retransmisiu, Slovenský rozhlas a ďalší. V polhodinovom programe k spusteniu Trojky moderovanom Jarmilou Lajčákovou-Hargašovou oblečenou v šatách v zelenej farbe Trojky zabávali hostí nielen dokumentárne zostrihy o olympijských hrách na obrazovke Československej a neskôr Slovenskej televízie, ale aj tanečno-gymnastické vystúpenia roztlieskavačiek a priania od účastníkov akcie. Program vyvrcholil už spomínaným výstrelom generálneho riaditeľa STV zo štartovacej pištole a následným prepojením sa na vysielanie. To poznačil krátky výpadok zvuku. Tohtoročné náklady na Trojku sú 100,383 milióna korún (3 332 105 €). Z toho reklama pokryje 7,6 milióna Sk (252 274 €) sponzoring dva milióny Sk (66 388 €) z dotácie od štátu pôjde 90,783 milióna Sk (3 013 444 €). Trojku si môže pozrieť približne 60 percent televíznych divákov na Slovensku. STV garantuje, že všetky vystúpenia slovenských športovcov a najdôležitejšie súťaže na Dvojke budú. Trojka bude nonstop bude vysielať od 8. do 25. augusta, od 26. augusta prejde podľa pridelenej vysielacej licencie až do konca roka na denné 7-hodinové vysielanie, od 17:00 do 24:00. Približne polovica z jej vysielania by mala patriť domácemu športu. STV garantuje počas olympiády vysielanie vo vysokom rozlíšení (high definition, HD), kvalita poolympijského vysielania bude závisieť od konkrétneho programu. Istý čas bude vysielať v kombinovanom režime 16:9 a 4:3 v štandardnom rozlíšení (SD). Program Trojky má samostatnú webovskú stránku - http://www.stv.sk./trojka.
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Prvé čísla TROJKY

Prvé čísla TROJKY
Celodenný priemer : Share - 0,8 % , Rating -0,1 %
Primetime priemer: Share - 0,5 % , Rating - 0,2 %

Superstar Sk vs. svet again

Superstar Sk vs. svet again
IFPI SR Hitparáda - RADIO TOP 100 - Týždeň - 2008/31
1. I.M.T. SMILE-MÁM KRÁSNY SEN 2. MORANDI-ANGELS 3. MIRGOVÁ DOMINIKA-SKORO AKO V SNE 4. TWiiNS-I DON´T KNOW 5. DESMOD-LAVÍNY 6. WILL.I.AM & COLE CHERYL-HEARTBREAKER 7. MADONNA-GIVE IT 2 ME 8. NE-YO-CLOSER 9. USHER & YOUNG JEEZY-LOVE IN THIS CLUB 10. MISHA-AFRODIZIAKUM 14. NO NAME-DUŠA A JA 15. SMATANOVÁ ZUZANA-ČEREŠNE 20. GLADIATOR-TAK RÁD 21. ĎURICA ADAM-BEZ SERVITKY 26. KOMAJOTA-ŽOLÍK 29. LIESKOVSKÝ, MILAN-ELENYA 31. ŽBIRKA MIRO-DAJ MI 32. JAROŠ MIRO-OBYCAJNY 34. PREDNÁ ZDENKA-KAM MÁ ÍSŤ
46. CMORIK PETER-SNÁĎ NIE JE HRIECH 48. KNECHTOVÁ KATKA-DO BATOŽKA 51. GRIGOROV ROBO-JA VIEM 52. KRISTÍNA/VICTORIA-ZMRZLINA 53. TEAM-MIESTO 56. KRISTÍNA-VRÁŤ MI TIE HVIEZDY 64. DESMOD-ZOBER MA DOMOV 71. POLEMIC-VIERA 74. PARA-ABSTINENT 81. MATELLO-SRDCE MOJE 89. TEAM-BIELY SNEH 91. DESMOD-ČIERNA DIERA 94. PAPP ROBO-ČAROVNÝ DOM 97. BERKYOVÁ VIERKA-MOJ DJ 99. ČONKOVÁ RENÁTA-PADÁ DÁŽĎ

8. 8. 2008

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Predstavitelia americkej rozhlasovej spoločnosti Rádio Slobodná Ázia (RSA) vo štvrtok vyhlásili, že jeden z ich redaktorov nedostal vstupné víza do Číny a nebude sa tak môcť v najľudnatejšej krajine sveta nachádzať v centre diania olympijských hier. Americký občan Dhondup Gonsar, ktorý je zodpovedný za vysielanie určené pre v ostatnom čase nepokojmi zmietanú provinciu Tibet, nedostal spomínané víza a RSA sa s podnetom obrátila na Medzinárodný olympijský výbor. "Ľutujeme toto rozhodnutie čínskych úradov. Žiadame čínsku vládu, aby dokázala, že svet sa už nemusí obávať mediálnej cenzúry a ľudia môžu dostávať informácie v ich rodnej reči. Takáto iniciatíva by bola vhodná pre svetovú superveľmoc a organizátora olympijských hier," povedala prezidentka RSA Libby Liuová a dodala, že stanica riadne a včas splnila všetky požiadavky na získanie akreditácie.Rádio Slobodná Ázia je súkromnou spoločnosťou, ktorú založil Kongres USA. RSA vysiela v deviatich ázijských jazykoch a na pekinské OH sa rozhodla vyslať troch reportérov - jeden cestuje s americkým prezidentom Georgeom W. Bushom, druhý dostal potrebnú akreditáciu a tretím je práve Gonsar.
Európska komisia (EK) odštartovala vo štvrtok výberové konanie pre poskytovateľov komunikačných služieb cez satelit v rámci celej Európy. "Satelitní prevádzkovatelia budú môcť po prvý raz ponúkať služby ako vysokorýchlostné údaje, mobilná televízia, zmierňovanie následkov katastrof a diaľkové zdravotnícke služby v rámci jednotného európskeho výberového konania, namiesto 27 rôznych národných systémov," informovala vo štvrtok EK. Poskytovanie týchto služieb umožnilo nové rozhodnutie EÚ o mobilných satelitných službách, ktoré v júli tohto roka nadobudlo účinnosť. poločnosti, ktoré majú záujem zúčastniť sa výberového konania, majú do 7. októbra tohto roku predložiť svoje žiadosti EK. Počas prvej fázy výberového konania sa budú posudzovať technické a komerčné schopnosti kandidátov týkajúce sa včasného sprevádzkovania ich systémov. V druhej fáze výberového konania posúdi EK najmä kritériá ako rýchlosť pokrytia všetkých členských štátov; rozsah služieb aj vo vidieckych oblastiach, počet koncových používateľov a kapacitu systému so zreteľom na plnenie cieľov v oblasti verejného záujmu a účinnosti spektra. Všetky členské štáty musia zabezpečiť, aby vybraní kandidáti mali právo vykonávať činnosť v ich krajine. V závislosti od počtu kandidátov Komisia očakáva, že výberové konanie sa ukončí v prvej polovici budúceho roka.Nové európske výberové konanie by malo umožniť, aby od roku 2009 spoločnosti po celej Európe ponúkali inovačné bezdrôtové služby v rámci špecificky vyhradeného spektra. "Mobilné satelitné služby majú obrovskú výhodu, pretože sú schopné pokryť väčšinu územia EÚ, vďaka čomu sa dostanú k miliónom občanov EÚ aj cez hranice. Pre všetkých Európanov predstavujú bezprecedentnú príležitosť prístupu k novým komunikačným službám, a to nielen v mestských oblastiach, ale aj vo vidieckych a menej osídlených regiónoch," informovala komisárka EÚ pre telekomunikácie Viviane Redingová. Prvý vypustený satelit očakáva Redingová už počas budúceho roka.Celosvetový satelitný priemysel predstavuje trh v objeme 77 mld. eur a v minulom roku vykazoval 16 % rast. Iba satelitné služby z toho vyprodukovali približne 38 mld. eur celkového príjmu. Napriek cezhraničnému rozmeru satelitných služieb bránili existujúce vnútroštátne predpisy vytvoriť jednotný trh mobilných satelitných služieb a ponechávali výber prevádzkovateľov na každý členský štát. Výsledkom bol nesúlad vo vnútroštátnych prístupoch, ktoré tvorili právnu neistotu a v hospodárskej súťaži významne znevýhodňovali satelitný priemysel v Európe.
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Reportéri bez hraníc spustili v pekinskom rozhlase na frekvencii FM 104.4 o 8.15 miestneho času pirátske vysielanie. V desaťminútovom vstupe odsúdili cenzúru Komunistickej strany Číny voči médiám a porušovanie ľudských práv. "Čína je striktne cenzurovaná krajina a cieľom tohto vysielania je kritizovať čínsku vládu. Chceme povedať čínskej vláde, že v deň, keď sa otvorí olympiáda, budú ľudia stále počuť tieto hlasy, ktoré vláda nechce počuť. Nechceme olympiádu, chceme ľudské práva," povedal reportér najprv v mandarínskom jazyku a potom vo francúzštine. Časť vysielania v angličtine nemohla byť podľa všetkého odvysielaná. Toto vysielanie, približne 12 hodín pred slávnostným otvorením olympijských hier v Pekingu, bolo prvé bez kontroly štátu od roku 1949, keď sa dostala k moci Komunistická strana. Hoci zakázaná polonáboženská sekta Falun Gong urobila v roku 2002 niekoľko súkromných televíznych vysielaní v niektorých častiach Číny. Reportéri zároveň vyzvali na prepustenie viac ako 100 čínskych občanov, ktorých väznia za kritické správy a názory, najmä na internete. Ak nemôžeme protestovať v Pekingu fyzicky, stále budeme tu. Technológia vysielania na frekvenčnej modulácii FM je ľahká. Techniku sa podarilo previezť do Číny v uplynulých týždňoch dobrovoľníkmi na malých plavidlách, informoval v telefonickom rozhovore hovorca organizácie so sídlom v Paríži Vincent Brossel. Správu priniesla tlačová agentúra Reuters.
Britské noviny Evening Standard sa dnes ospravedlnili za článok o rakovine prostaty princa Philipa a odvolali svoje tvrdenia. Noviny v stredu informovali, že 87-ročnému manželovi kráľovnej Alžbety II. v apríli diagnostikovali rakovinu, keď bol v nemocnici kvôli hrudnej infekcii, uviedla agentúra AP. Buckinghamský palác správu poprel a oznámil, že podá sťažnosť britskej organizácii, dozerajúcej na činnosť médií. Londýnsky denník uznal, že správa bola nepravdivá. Princovi Philipovi sa noviny ospravedlnili za problémy spôsobujúce "nepodložené tvrdenie a za porušenie súkromia". Od aprílovej hospitalizácie princ sprevádzal kráľovnú Alžbetu II. na viacerých cestách, ako aj pri iných príležitostiach.
Copyright © TASR 2008

Fašistickí Pravdoklamári ?

Fašistickí Pravdoklamári ?
Vláda sa pri sociálnom balíku prerátala", konštatuje denník Pravda vo svojom dnešnom vydaní v článku "Sociálny balík odkrojí z peňazí na školy", v ktorom "informoval" o sociálnych opatreniach, na ktorých sa zhodla vládna koalícia a ktoré budú predmetom rokovania vlády 20. augusta 2008. Ide napríklad o zavedenie príspevku pri narodení 2. a 3. dieťaťa, zvýšenie prídavku na dieťa, zvýšenie dávok v hmotnej núdzi, zvyšovanie starobných dôchodkov, ako aj rozšírenie okruhu poberateľov vianočného príspevku a ďalšie opatrenia. O týchto skutočnostiach, ktoré ovplyvnia každodenný život širokej skupiny ľudí, sa však čitatelia denníka Pravda dozvedajú akoby len okrajovo, pretože podstatne závažnejšou informáciou je podľa denníka Pravda skutočnosť, že v čase, kedy sa pripravuje podoba štátneho rozpočtu na rok 2009, sú niektorí ministri údajne nespokojní s prerozdelením zdrojov pre ich rezorty. Denník Pravda sa tu tvári, akoby vynašiel hranaté koleso. Akosi mu pri jeho zisteniach ušlo, že proces prípravy štátneho rozpočtu je úplne štandardne, každý rok, v každej vláde, v každej krajine poznačený intenzívnymi rokovaniami, vyjednávaním a kompromismi ohľadne prerozdelenia zdrojov štátnej pokladnice a teda zákonite aj s prípadnou nespokojnosťou ministrov rezortov, ktoré nedostali toľko, koľko žiadali. Takých je mimochodom vždy väčšina. V tomto zmysle denník Pravda vytvára svoju konštrukciu o údajnej nespokojnosti ministra školstva s prerozdelením financií v prospech sociálnych opatrení vlády a rovnako o nedostatku zdrojov na infraštruktúru či investičné stimuly. Chceme v tejto súvislosti denník Pravda upokojiť, že vláda SR, vedomá si potrieb krajiny a jej občanov, nezanedbá vo svojej rozpočtovej politike rezorty, ktoré sú pre rozvoj krajiny potrebné. Konštrukcie a závery denníka Pravda ohľadne nedostatku peňazí na potrebné výdavky nie celkom chápeme aj preto, lebo sám článok uvádza vyjadrenie zástupcu ministerstva financií, ktorý hovorí o tom, že až v septembri, na základe aktualizovaných odhadov daňových príjmov bude známe, aké budú možnosti štátneho rozpočtu. Toto zjavne denníku neprekáža, hlavne aby článok vydal dobrý, samozrejme protivládny titulok. Takto zaujaté informovanie verejnosti nemôžeme považovať za nič iné, ako odplatu denníka za to, že si predseda vlády dovolil verejne hovoriť o škandalóznej minulosti rodiny vlastníkov tohto denníka, ktorej významný člen otvorene podporoval fašistické politické sily vo Veľkej Británii, snažil sa o nadviazanie blízkych kontaktov s A. Hitlerom, ktorému dokonca poslal blahoprajný telegram pri príležitosti anexie Československa a odporúčal mu vojensky vpadnúť do Rumunska. Nehovoriac už o nadštandardnom vzťahu k otázke revízie usporiadania hraníc po Trianonskej zmluve v prospech Maďarska. Očakávame, že denník Pravda, jeho vedenie k uvedeným závažným skutočnostiam zaujme stanovisko. V opačnom prípade si kladieme otázku, aké morálne právo má denník s takýmto pozadím vynášať súdy, moralizovať a hodnotiť udalosti a vývoj v našej krajine. Pravdu, napriek tomu, že je niekedy nepríjemná, netreba zakrývať a zamlčovať. O to viac v prípade, ak sa týka denníka s názvom Pravda.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Predsedovia mediálnych rád Slovenskej televízie (STV), Slovenského rozhlasu (SRo) a Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) rešpektujú dnešné stanovisko Slovenského syndikátu novinárov (SSN), ktoré ich upozorňuje na nedostatočnú funkciu garanta slobody prijímania a šírenia informácií, nepovažujú ho však za primerané. Kritika spôsobu obsadzovania postov v mediálnych radách prostredníctvom parlamentu je podľa nich takisto nepochopiteľná. "Rešpektujem právo kolégia syndikátu na názor, avšak považujem toto stanovisko za neprimerané vo vzťahu k Rade STV, nakoľko je priveľmi všeobecné a nekonkrétne," uviedol pre TASR predseda Rady STV Bohumír Bobocký *. Pripomenul, že Rada STV počas jeho funkcie predsedu s vedením syndikátu spolupracuje, či už pri riešení konkrétnych problémov, ale aj pri schvaľovaní koncepčných materiálov týkajúcich sa podpory slobodnej výmeny názorov, zabezpečenia plurality a redakčnej nezávislosti. "Pri svojich rozhodnutiach vycházame z platného zákona o vysielaní a retransmisii," zdôraznila pre TASR Valéria Agócs, predsedníčka Rady pre vysielanie a rentransmisiu (RVR). K výhradám týkajúcim sa obsadzovania postov rady podotkla, že zatiaľ sa nenašiel iný alebo lepší spôsob. "Kritizovať, ale neponúknuť iné spôsoby riešenia nepokladám za korektné," odkázala. Pripomenula, že spôsob nominovania do rady prostredníctvom parlamentu využíva väčšina európskych štátov, vrátane členských štátov EÚ. "Keďže som nemal možnosť oboznámiť sa s podrobnou analýzou, neviem, čo konkrétne viedlo syndikát k zverejnenému stanovisku. Nie je mi známe, s ktorými rozhodnutiami rady kolégium nesúhlasí a prečo," komentoval pre TASR predseda Rozhlasovej rady Igor Gallo. Predsedu taktiež prekvapila kritika kreovania mediálnych rád. S predsedníčkou RPR Valériou Agócs sa Gallo zhodol v tom, že pokiaľ by predsedníčka SSN Zuzana Krútka prišla s návrhom, ako riešiť obsadzovanie členov rady, tak by sa takejto debate nebránil. SSN taktiež vo svojom dnešnom stanovisku žiada od mediálnych rád podporu slobodnej výmeny názorov a zastávanie sa hodnôt pluralitnej demokracie. Predseda Rozhlasovej rady Igor Gallo odporučil syndikátu, aby sa zúčastňoval na jednotlivých zasadnutiach, ktoré sú podľa zákona verejné. "Som presvedčený, že získajú názor, že na pôde rozhlasovej rady existuje slobodná výmena názorov a členovia sa zastávajú hodnôt pluralitnej demokracie," zakončil predseda Rozhlasovej rady.

Copyright © TASR 2008
* Rešpektujem právo Kolégia SSN na názor, avšak považujem toto stanovisko za neprimerané vo vzťahu k Rade STV, nakoľko je priveľmi všeobecné a nekonkrétne. Rada STV počas môjho predsedníctva s vedením syndikátu spolupracuje, či už pri riešení konkrétnych problémov, ale aj pri schvaľovaní koncepčných materiálov týkajúcich sa práve podpory slobodnej výmeny názorov, zabezpečenia plurality a redakčnej nezávislosti.
V Bratislave 08. 08. 08, Mgr. Bohumír Bobocký ,predseda Rady STV

Zomrel Ferdinand Rybníček

Zomrel Ferdinand Rybníček
Vo veku nedožitých 65 rokov dnes skoro ráno nečakane zomrel novinár a fotograf Ferdinand Rybníček. Dlhoročný člen Slovenského syndikátu novinárov spolupracoval o. i. s denníkom Sme, so Slovenským rozhlasom a s ďalšími celoštátnymi tlačovými aj elektronickými médiami. Bol riaditeľom mestskej televízie v Trenčianskych Tepliciach, v posledných rokoch spolupracoval s futbalovým klubom AS Trenčín, kde pôsobil v dozornej rade a podieľal sa na mediálnej komunikácii klubu. Bol tiež členom Trenčianskej jazzovej spoločnosti, ktorá organizuje známy trenčiansky jazzový festival – Jazz pod hradom. Agentúre SITA túto informáciu potvrdil jeho syn, bývalý generálny riaditeľ Slovenskej televízie Richard Rybníček.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA
"Spoločnosť Transpetrol poskytla v roku 2007 ĽS-HZDS dar vo výške 50.000 Sk na kultúrno-spoločenské akcie transparentným spôsobom." Lucia Patznerová ,riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa Transpetrol "Darovaciu zmluvu uzavrela spoločnosť Transpetrol a okresná organizačná zložka a nie samotná centrála strany. " Monika Zakariásová,hovorkyňa ĽS-HZDS "Slovensko i slovenčina sú hodnotami, ktoré sú v súčasnosti vystavené novým problémom a víchrom. " Jozef Markuš "Nevedel som, že Transpetrol je štátna spoločnosť. Odkiaľ som to mal vedieť ?“ Peter Mičieta, audítor "Tak už sme to zobrali celé na seba a album mi vydáva vydavateľstvo Schindler, ktoré založil môj manažér a tatko v jednej osobe. Vydať si CD nie je také náročné, ako to znie, aj Oskar má vlastné, dal mi know-how. Ľudia očakávajú, že cédečko bude zložené zo samých takých, čo by som si aj ja samozrejme želala, ale aj Led Zepelin majú v celej svojej kariére len jedno Stairway to heaven." Martina Schindlerová " Dnes niektorí blázniví šovinisti presviedčajú svet, že nie Slováci, ale oni sú vraj auto­chtónnym národom Karpatskej kotliny. Nikto z konkrétnych maďarských politikov nechce vraj povedať to, že tá ich domovina je asi púšť Gobi v Mongolsku“. Ján Slota „Táto rodina, ktorá vlastní jeden mienkotvorný denník, bez akéhokoľvek zaváhania poslala Hitlerovi v roku 1938 blahoprajný telegram v súvislosti s Mníchovom. Táto rodina sa bez akýchkoľvek hraníc hlási ku všetkému maďarskému, len sa nehlási k slovenskému, tak čo môžeme od toho denníka očakávať. Koho chlieb ješ, toho pieseň spievaj.“ Robert Fico "Do krajiny už bolo dopravených 24 ruských bojových lietadiel Suchoj, aby bránili Venezuelu proti imperialistickej agresii..Lietadlá sú určené na obranu, na nikoho sa nechystáme zaútočiť."Ak budú ruské ozbrojené sily chcieť do Venezuely prísť, budú srdečne vítané. Vytiahneme vlajky, budeme biť na bubny a spievať piesne, pretože prídu naši spojenci." Hugo Chávez " Listy organizácie Amnesty International Slovensko a duchovného hnutia Falun Gong adresované v týchto dňoch slovenskému prezidentovi Ivanovi Gašparovičovi slúžia najmä na zviditeľnenie aktivít týchto organizácií ." Marek Trubač „Ja vyjadrím svoj názor hlasovaním. Toto hlasovanie nie je verejné a ja som viazaný mlčanlivosťou. Prosím, aby ste to brali takto.“ Vladimír Holan, člen Rady pre vysielanie a retransmisiu „Zasratí Čechúni, čo tu robíte?“ Michal Martikán

STV NEWS

STV NEWS
Program Slovenskej televízie Trojka má samostatný web www.stv.sk/trojka, na ktorý bude smerovať aj doména www.stv.sk/loh. Počas olympiády táto stránka okrem kompletného programu hier a jeho vysielacieho rozpisu, videospravodajstva, výsledkového servisu, videomedailónov, súťaží, blogov či fóra ponúka aj dva online prenosy súčasne, teda streamy Dvojky a Trojky. Online vysielanie z LOH prostredníctvom internetu bude prístupné len pre užívateľov nachádzajúcich sa na území Slovenka, nakoľko každá krajina získava vysielacie práva na šírenie len pre svoje územie. Preto aj internetové vysielanie STV musí akceptovať zmluvné podmienky a online prenosy musia byť geoblokované. STV sa pri získaní licencie na šírenie LOH prostredníctvom internetu zaviazala splniť viacero podmienok. Jednou z nich je geoblokovanie live streamov. Aj diváci, ktorí sa nachádzajú mimo Slovenska, teda za hranicou geoochranného pásma, budú môcť sledovať všetky prenosy, ktoré pôjdu na STV Trojke, ako aj na programoch iných členských televízií EBU. STV patrí medzi nich. Pripravená je pre nich internetová stránka http://www.eurovisionsports.tv/olympics/ .

Vyhlásenie Slovenského syndikátu novinárov

Vyhlásenie
Slovenského syndikátu novinárov
Vo svojom stanovisku žiada Slovenský syndikát novinárov (SSN) členov rád, aby podporovali slobodnú výmenu názorov a zastávali sa hodnôt pluralitnej demokracie. Kolégium predsedníčky SSN nesúhlasí s rozhodnutiami rád, osobitne rozhodnutiami Rady pre vysielanie a retransmisiu SR vo veci verejnoprávneho Slovenského rozhlasu z rokov 2007 a 2008. Na znak nesúhlasu informovalo, že nevyužije svoje zákonné právo nominovať do týchto rád kandidátov na členstvo. Kolégium predsedníčky Slovenského syndikátu novinárov tvrdí, že analyzovalo aktuálnu situáciu slovenských médií. S veľkým znepokojením konštatuje devastáciu tej časti mediálneho prostredia, ktorá by mala svojou autoritou, profesionalitou, nezávislosťou a nestrannosťou garantovať ústavne zaručenú slobodu vyhľadávania, prijímania a šírenia informácií. Syndikát je toho názoru, že terajšiu situáciu spôsobila dlhodobá absencia mediálnej politiky štátu. Dôsledkom tejto situácie má byť aj postupná premena Rady pre vysielanie a retransmisiu SR, Rady STV a Rozhlasovej rady na orgány, ktoré podľa SSN svojimi rozhodnutiami nahrávajú straníckej politike a prenášajú ju priamo do verejnoprávnych médií. Týmto aktom potvrdzuje kolégium trvalé stanovisko SSN, že terajší spôsob vytvárania mediálnych rád považuje novinárska organizácia za nevhodný a škodiaci občianskej spoločnosti. Kolégium predsedníčky SSN požiada aj ďalšie profesijné a odborové organizácie, aby postupovali rovnako.

Dnes začíname

Dnes začíname

V deň začiatku olympijských hier v Pekingu 8. augusta sa na slovenskom televíznom trhu narodí nový produkt. Ponuku verejnoprávnej Slovenskej televízie rozšíri tretí kanál so zameraním na šport. Prvé dni vysielania nového programu budú v znamení olympijských hier. "Slovenská televízia naplno využije výnimočný potenciál, keď prvýkrát v histórií bude mať možnosť alternatívnej programovej ponuky - na Dvojke aj na Trojke. Našou ambíciou je, aby Dvojka a Trojka ponúkali iný olympijský program, veď vyberať je naozaj z čoho. Len vo výnimočných prípadoch bude v rovnakom čase Dvojka i Trojka ponúkať rovnaký program, pravda, Trojka bude vysielať vo vysokom rozlíšení (formát HD), čo umožní komfortný obrazový zážitok. Toto paralelné vysielanie Dvojky a Trojky sa v drvivej väčšine prípadov týka len vystúpení slovenských olympionikov a niektorých výnimočne atraktívnych finálových zápolení. Celková ponuka Dvojky bude flexibilnejšia, budú pre ňu typické častejšie prechody "zo športu do športu“, bude častejšie reagovať na aktuálny vývoj situácie. Trojka má ambíciu ponúkať skôr ucelenejšie programové celky - kompletné zápasy," uviedol projektový manažér Trojky Andrej Miklánek.STV pripravuje z Pekingu rôzne sprievodné programy. Do dejiska olympijských hier vysiela tri štáby, ich pôvodné reportáže sa budú vysielať v relácii Za čínskym múrom. STV pripravila aj profily slovenských olympionikov, ktorými spestrí priame prenosy.

Vysielanie OH na Trojke: 03.00 - 06.00 Priame prenosy ,06.00 - 06.45 Súhrnné spravodajstvo ,06.45 - 11.00 Priame prenosy ,11.00 - 11.45 Súhrnné spravodajstvo,11.45 - 17.30 Priame prenosy, 17.30 - 18.30 Súhrnné spravodajstvo , 18.30 - 19.00 Za čínskym múrom, 19.00 - 03.00 Záznamy z najzaujímavejších športov

Vysielanie OH na Dvojke: 03.00 - 18.30 Priame prenosy vrátane súhrnných spravodajstiev , 18.30 - 20.00 Záznamy z najzaujímavejších športov , 20.00 - 20.10 Päť olympijských kruhov - kontaktná divácka súťaž , 20.10 - 21.30 Olympijské štúdio , 21.30 - 22.00 Za čínskym múrom

Spolu so štartom Hier XXIX. olympiády v Pekingu si Trojku už 8. augusta od 14:00 môže pozrieť približne 60 percent televíznych divákov na Slovensku. Šesťdesiatpercentné pokrytie v čase štartu Trojky hodnotí STV pozitívne, pre porovnanie, ČT4 Sport dosahuje v Česku po jeden a pol roku vysielania necelých 50% pokrytia. Ako ďalej pre agentúru SITA povedal manažér Trojky Andrej Miklánek, STV nevie ovplyvniť, že istá skupina ľudí od začiatku šport na Trojke neuvidí, je to otázka harmonogramu prechodu z analógového na digitálne vysielanie. Trojka bude v ponuke všetkých digitálnych platforiem - najväčších káblových operátorov, bude skúšobne v DVB-T v Košiciach, Prešove, v rokovaní je aj DVB-T vysielanie v Bratislave. Naladí si ju tiež väčšina ľudí, ktorí prijímajú signál cez satelit. Pôjde tiež prostredníctvom širokopásmového internetu (IP TV, Internet Protocol Television). Diváci, ktorí nebudú môcť prijímať Trojku, však o olympiádu neprídu. Na Dvojke sa odvysiela to najdôležitejšie z olympiády. STV garantuje, že všetky vystúpenia slovenských športovcov a najdôležitejšie súťaže na Dvojke budú. Na Trojke budú olympijské hry naživo približne od 03:00 do 18:30, v ostatnom čase odvysiela najzaujímavejšie veci zo záznamu. Uvedené časy nie sú fixné, závisia od programu hier. Pevnú vysielaciu os olympijského programu tvoria súhrnné spravodajstvá, ktoré bude Trojka vysielať o 6:00, 11:00 a 17:30 nášho času. Okrem súťaží v jednotlivých disciplínach hier Trojka prinesie aj doplnkové programy o Pekingu, dokumenty o slovenských športovcoch, spravodajské sumáre. Nonstop bude vysielať od 8. do 25. augusta, od 26. augusta prejde podľa pridelenej vysielacej licencie až do konca roka na denné sedemhodinové vysielanie, od 17:00 do 24:00. Trojka má ambíciu v závislosti od finančných možností postupne vysielať dlhšie, časom nonstop. Približne polovica z vysielania Trojky by mala patriť domácemu športu. STV garantuje počas olympiády vysielanie Trojky vo vysokom rozlíšení (high definition, HD), kvalita poolympijského vysielania bude závisieť od konkrétneho programu, jednotlivých zahraničných akvizícií a rozdielov v domácej výrobe. Programy vyrábané v interných kapacitách STV budú prechodne vo formáte SD 4:3, avšak časť výroby vyrábaná v spolupráci s externým prostredím bude vo formáte SD 16:9. Hneď po OH tak nemožno očakávať, že celý program Trojky bude vo vysokej digitálnej kvalite (HD) a vo formáte 16:9. Tretí kanál bude istý čas vysielať v kombinovanom režime 16:9 a 4:3 v štandardnom rozlíšení (SD).Tohtoročné náklady na Trojku sú 100, 383 milióna korún. Z toho reklama pokryje 7,6 milióna Sk, sponzoring dva milióny Sk z dotácie od štátu pôjde 90,783 milióna Sk, ktorá prišla na účet STV 3. júna. Obchod a reklamu pre Trojku zastreší dcérska spoločnosť STV, 1.2 media, s.r.o. STV získala licenciu na celoplošné digitálne vysielanie Trojky rozhodnutím Rady pre vysielanie a retransmisiu z 20. mája.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Viacero amerických televízií odmieta vysielať reklamu, v ktorej účinkuje herečka Eva Mendes. Reklama pre značku Calvin Klein je vraj príliš "sexi". Národné vysielacie spoločnosti odmietajú uviesť na trh reklamu, v ktorej Mendes "zvodne leží polonahá na posteli". Predstavitelia spoločnosti Calvin Klein vo svojom stanovisku uviedli, že ich neprekvapuje odmietnutie tejto reklamnej kampane, no v každom prípade si za ňou budú stáť "Reklama presne vystihuje produkt, ktorý prezentuje. Očakávame úspech pri vysielaní vo svete," uviedol pre denník New York Daily News prezident spoločnosti Tom Murry. Informoval o tom internetový portál contactmusic.com.
Austrálska herečka Nicole Kidman poprosila spolu so svojím manželom Keithom Urbanom paparazzov, aby nechali ich dcéru na pokoji. "Keith a ja týmto apelujeme na médiá, aby nám nechali voľný priestor. Radi by sme sa poprechádzali po našom rodnom Sydney a ukázali našej dcére toto mesto. Blesky z fotoaparátov dieťaťu nerobia dobre," uviedla hviezda v rozhovore pre mestské rádio 2Day FM. Manželia zatiaľ odmietli zverejniť fotky dieťaťa. "Je o ne nepochybne veľký záujem. Na druhej strane, je to naše malé dievčatko," uviedol country spevák v rannej relácii rádia. Oscarová herečka porodila dcéru Sunday Rose 7. júla v Los Angeles. Hviezdny pár dorazil do Austrálie v stredu.
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Česká televízia sa dnes vo svojom vysielaní ospravedlnila divákom, ktorých televíziou najatý právnik Dalibor Kalcso považoval za neplatičov poplatkov a v auguste im rozoslal 25.000 pomerne ostro formulovaných listov. Právnik oslovil listom podnikateľov a živnostníkov, o ktorých sa domnieval, že sú výrobcami, predavačmi či opravármi televízorov a počítačov s televíznou kartou. Advokát údajných dlžníkov vyzval, aby do dvoch týždňov zaplatili pokutu vo výške 10.000 Kč a dlžné televízne poplatky. V opačnom prípade by im hrozil súd. "Všetci, ktorí dostali list, že musia zaplatiť preto, lebo vyrábajú, predávajú alebo opravujú televízory, a ktorí to v skutočnosti nerobia, nemusia na túto výzvu reagovať. Žiadna sankcia im nehrozí," uviedol dnes hovorca ČT Ladislav Šticha. Kancelária advokáta Dalibora Kalcsa si vytipovala "neplatičov" podľa živnostenského a obchodného registra, ale nenamáhala sa zisťovať, či podnikatelia v tejto oblasti skutočne podnikajú a či televízne prijímače vlastnia. Ak niekto vlastní živnostenský list na opravu elektroniky, pre právnika zastupujúceho ČT to bolo to isté, ako keby išlo o opravára televízorov. Svoju chybu a spoluzodpovednosť ČT nepriamo priznala už v stredu s tým, že právnik bez vedomia ČT zmenil formuláciu listu. Televízia dokonca naznačila, že zvažuje vypovedanie zmluvy o spolupráci. O tom, že čosi nie je v poriadku, vypovedali v minulých dňoch zahltené telefónne informačné linky ČT aj advokátskej kancelárie, kam volali listom pobúrení podnikatelia. List s dôraznou výzvou zaplatiť pokutu a poplatky dostali aj dôchodcovia a podnikatelia, ktorí s výrobou, opravami a predajom televízorov nemajú nič spoločné - napríklad kníhkupci a výrobcovia CD diskov. Jedným zo živnostníkov, ktorých právnik Dalibor Kalcso nepochopiteľne oslovil ako podnikateľa-neplatiča, bol podľa českých médií aj zamestnanec českej jadrovej elektrárne Petr Šimo, vlastniaci živnostenský list na školenia v počítačovej technike a programovaní. Verejnoprávna ČT vyrazila do boja s neplatičmi už v roku 2004. Jej úsilie ale skomplikovala až prílišná snaha zmluvného partnera spoločnosti BSP Lawyer Partners. Tá sa v mene televízie obrátila pomerne ostro formulovaným listom a výzvou na okamžitú úhradu nedoplatku aj na občanov, ktorí si svoju povinnosť riadne plnili. BSP rozoslala upomienku vyše pol milióna neplatičom, pričom vychádzala z nepresnej databázy. Kvôli spolupráci s firmou BSP čelila ČT tvrdej kritike zo strany divákov, médií, ale aj Rady ČT, ktorá za spracovanie nepresných údajov pokutovala ČT symbolickou sumou 100.000 Kč. Od januára 2007 ČT pri vymáhaní nedoplatkov od koncesionárov spolupracuje výhradne s advokátom Daliborom Kalcsom. ČT a jej nový advokát pritvrdili vlani, keď podali na svojich dlžníkov 28.472 žalôb. Na začiatku tohto leta bolo zo žalôb už 11.263 návrhov na exekúciu. ČT vlnou žalôb docielila, že necelá štvrtina žalovaných svoje koncesionárske dlhy zaplatila, respektíve si dohodla splátkový kalendár. Aj v minulosti sa však chyby pri vymáhaní poplatkov objavili. Takmer desať percent žalôb žalujúca strana stiahla, keď sa zistilo, že došlo k duplicite, nenahlásenej zmene adresy, platbe bez variabilného symbolu či smrti dlžníka. Súdy nevyhoveli ČT v 512 prípadoch a rozhodnutie o 8221 žalobách sa očakáva v ďalších mesiacoch. Najviac neplatičov eviduje ČT na Morave, v Prahe, Stredočeskom kraji a na severe Čiech. Vlani českí koncesionári platili verejnoprávnej ČT 120 Kč mesačne a Českému rozhlasu 45 Kč. V tomto roku sa na základe zákona poplatok ČT zvýšil na 135 Kč mesačne. Výmenou za zvyšovanie poplatku musela ČT v minulosti sľúbiť znižovanie podielu vysielanej reklamy. V Česku je 3,2 milióna koncesionárov-občanov, ďalších 185.000 platcov predstavujú právnické a podnikajúce fyzické osoby. Od poplatku môžu byť oslobodení koncesionári, ktorých mesačný príjem nepresahuje 1,4-násobok životného minima, musia však opakovane vyplňovať tlačivo o výške príjmov. V roku 2006 ČT na koncesionárskych poplatkoch vybrala viac ako štyri miliardy Kč, vlani to bolo už vyše päť miliárd českých korún. Copyright © TASR 2008 Americký investor Carl Icahn sa včera oficiálne stal členom riadiaceho tímu internetovej spoločnosti Yahoo! Uviedla to agentúra Reuters. Medzi členmi už naopak nie je Robert Kotick, ktorý sa podľa dohody medzi Yahoo! a Icahnem vzdal svojho mandátu v rade.Na valnom zhromaždení o tom v piatok rozhodli akcionári spoločnosti Yahoo! Vedenie ponúklo miesto Icahnovi ešte pred valným zhromaždením, aby tak predišlo hlasovaniu o odvolaní celej správnej rady. Icahn pohrozil, že do čela firmy dosadí svojich ľudí a začne s radikálnymi zmenami.Icahn chcel už v minulosti presadiť, aby Yahoo! obnovilo rokovania so spoločnosťou Microsoft. Tá ešte nedávno chcela prevziať internetový podnik, firme Yahoo sa však ponúknutá cena zdala príliš nízka. Copyright © ČTK 2008