2. 8. 2008

Rodina a média

Rodina a média
Organizátori celosvetového kongresu Rodina a média spustili cez internetovú stránku www.rodinaamedia.sk on-line registráciu. Ide o 23. ročník svetových kongresov rodiny, na Slovensku sa po prvýkrát uskutoční od 5. do 7. septembra na Filozofickej fakulte (FF) Katolíckej univerzity (KU) v Ružomberku, informoval agentúru SITA jeho hovorca Lukáš Marťák. Vyše 500 odborníkov z Európy, Spojených štátov amerických a Austrálie bude na konferencii diskutovať na tému Médiá a rodina – ohrozenie alebo prínos? Tému vzájomného vzťahu rodiny a médií vybrali z dôvodu narastajúcej potreby mediálnej výchovy v spoločnosti. Kongres sa pokúsi nájsť odpoveď na otázku, či sú v súčasnosti médiá pre rodinu ohrozením alebo prínosom a či je možné vzťah týchto spoločenských inštitúcií nastaviť tak, aby smeroval k celospoločensky želateľnému prospechu. FF KU organizuje kongres na požiadanie World Organisation for the Family a belgickej nadácie Familie de Demain so sídlom v Bruseli. Koná sa vždy v inej krajine. Od roku 1981 do roku 1985 ho organizovali v Latinskej Amerike. V Európe sa prvýkrát uskutočnil v Paríži (1986). Posledné tri ročníky sa konali v Moskve, Lubline a v Kyjeve.
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Superstar Sk vs. svet again

Superstar Sk vs. svet again
IFPI SR Hitparáda - RADIO TOP 100 -Týždeň - 2008/30

1. I.M.T. SMILE-MÁM KRÁSNY SEN 2. DESMOD-LAVÍNY 3. WILL.I.AM & COLE CHERYL-HEARTBREAKER 4. MIRGOVÁ DOMINIKA-SKORO AKO V SNE 5. MORANDI-ANGELS 6. TWiiNS-I DON´T KNOW 7. MADONNA-GIVE IT 2 ME 8. RIHANNA-TAKE A BOW 9. DUFFY-MERCY 10. LEWIS LEONA-BETTER IN TIME 12. MISHA-AFRODIZIAKUM 15. NO NAME-DUŠA A JA 17. ĎURICA ADAM-BEZ SERVITKY 19. SMATANOVÁ ZUZANA-ČEREŠNE 22. LIESKOVSKÝ, MILAN-ELENYA 23. GLADIATOR-TAK RÁD 28. ŽBIRKA MIRO-DAJ MI 34. JAROŠ MIRO-OBYCAJNY 37. CMORIK PETER-SNÁĎ NIE JE HRIECH 38. KOMAJOTA-ŽOLÍK 44. KNECHTOVÁ KATKA-DO BATOŽKA 47. GRIGOROV ROBO-JA VIEM 48. PREDNÁ ZDENKA-KAM MÁ ÍSŤ 49. TEAM-MIESTO 54. KRISTÍNA-VRÁŤ MI TIE HVIEZDY 57. PARA-ABSTINENT 58. POLEMIC-VIERA 60. DESMOD-ZOBER MA DOMOV 74. BERKYOVÁ VIERKA-MOJ DJ 82. PAPP ROBO-ČAROVNÝ DOM 83. PEHA-MUOJ BOŽE 88. MATELLO-SRDCE MOJE 91. TEAM-BIELY SNEH 94. DNA/PREDNÁ ZDENKA-MY
96. KRISTÍNA/VICTORIA-ZMRZLINA 100. ČONKOVÁ RENÁTA-PADÁ DÁŽĎ

1. 8. 2008

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Čína v piatok sprístupnila médiám niektoré internetové stránky, ktoré ešte včera vytrvalo blokovala. V olympijskom tlačovom centre je už dnes možné sa dostať na stránku Amnesty International (AI), nemeckého spravodajského portálu Deutsche Welle či stránku organizácie Reportéri bez hraníc. To však nič nemení na tom, že množstvo ďalších stránok ostáva blokovaných. O zmene situácie informoval v piatok novinár agentúry AFP. Rozhodnutie Pekingu prichádza po týždni vášnivej diskusie o absolútne voľnom prístupe k internetu pre novinárov počas trvania o pár dní sa začínajúcich letných olympijských hier. Počínaním Číny bol zaskočený najmä Medzinárodný olympijský výbor (MOV), ktorý slobodný internet pre médiá prisľúbil minulý mesiac. MOV zároveň potvrdil, že na pekinský olympijský výbor a čínske úrady vyvíjali ustavičný nátlak, ktorý vyvrcholil úspešnými štvrtkovými rozhovormi. Čína ešte skôr vo štvrtok vytrvalo odmietala sprístupniť niektoré stránky a to dokonca aj v olympijskom tlačovom centre. Zákaz sa týkal stránok organizácií na ochranu ľudských práv a viacerých médií, medzi nimi aj portál nemeckého spravodajstva Deutsche Welle či britskej BBC. MOV v stredu vyhlásil, že pracuje na tom, aby zabezpečil pre médiá nevyhnutný prístup na internet. Medzinárodná organizácia na ochranu ľudských práv Amnesty International označila Čínu za jedného z najväčších svetových nepriateľov internetu.

Muža odsúdeného pred siedmimi rokmi na doživotie za vraždu populárnej televíznej moderátorky britskej BBC zbavili obvinenia v rámci obnoveného odvolacieho súdneho procesu. 48-ročného Barryho Georgea uznali vinným z vraždy Jill Dandovej na súde v Londýne po dvoch procesoch a ďalších dvoch odvolaniach. 37-ročnú Dandovú zastrelili na schodoch jej domu v západnom Londýne v apríli 1999. Jedna z najznámejších tvárí britskej verejnoprávnej televízie bola okrem iného aj moderátorkou populárneho seriálu Crimewatch (Strážna hliadka). V čase vraždy bola zasnúbená. Georgea, duševne narušeného epileptika, odsúdili na doživotie v roku 2001, jeho právnikovi sa však podarilo získať nové dôkazy a obnoviť celý proces. Väzňa by mali prepustiť na slobodu v piatok.

© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Ivan Hronec

Na Slovensku a v Českej republike môže začať vysielať nová hudobná televízna stanica. Bude sa volať Revolution TV a jej majiteľ, spoločnosť Help Film, tento týždeň dostala od českej Rady pre rozhlasové a televízne vysielanie licenciu na satelitné vysielanie na 12 rokov. Informoval o tom predseda českej rady Václav Žák. Podľa údajov rady bude vysielanie zabezpečené prostredníctvom satelitu Astra 1E, dvadsaťštyri hodín denne, v slovenskom a českom jazyku. Revolution TV bude zameraná na mladé publikum a bude spolupracovať s hudobnými vydavateľstvami v oboch republikách ako aj s nezávislými autormi. Štart novej televíznej stanice je podľa údajov rady naplánovaný na 1. januára 2009. Na Slovensku a v Česku je možné naladiť niekoľko žánrových mutácií MTV. Napríklad cez káblové a satelitné siete spoločnosti UPC je možné sledovať nielen základný program MTV Europe, ale aj stanice MTV Hits, MTV 2, VH1, VH1 Classic či MTV Dance. Tento rok udelila česká rada licenciu ďalšej mutácii MTV, ktorá fungovala až doposiaľ pod názvom Adria v krajinách bývalej Juhoslávie; na základe tejto licencie môže začať vysielať v Česku, na Slovensku, v Albánsku a Bulharsku. V éteri je okrem toho možné naladiť českú televíznu stanicu Óčko, a to od roku 2002. V súčasnosti je ju možné sledovať cez káblové, satelitné a internetové siete a taktiež cez nastupujúce terestriálne digitálne vysielanie (označované DVB-T), pretože je jednou zo šiestych staníc, ktoré licenciu na DVB-T v Česku získali. Cez káblovú sieť je v Česku prístupný aj slovenský interaktívny program Music box.Spoločnosť Help Film, ktorého jediným majiteľom je podľa českého obchodného registru Slovák Ivan Hronec, už v súčasnej dobe vlastní licenciu na vysielanie filmového satelitného programu Film Box. Pred mesiacom naopak neuspel u českej rady so svojim projektom erotickej televízie Erox, pre ktorú licenciu nezískal.

Predaj väčšinového podielu spoločnosti Verlagsgruppe Handelsblatt (VHB) v českom vydavateľstve Economia pokračuje aj po dnešnom rokovaní dozornej rady v nemeckom Düsseldorfe, v ktorom má VHB sídlo. ČTK to dnes povedal generálny riaditeľ Economie Michal Klíma. Podľa predbežných informácií niektorých médií sa malo o predaji väčšinového podielu Handelsblattu v Economii rozhodnúť dnes.„Výberové konanie bude pokračovať rokovaním s niekoľkými partnermi. Handelsblatt očakáva, že sa podarí rokovanie ukončiť tak, ako to bolo naplánované, t.j. do konca tretieho štvrťroku,“ uviedol Klíma. „Mená tých, s ktorými sa rokuje ďalej, nebudú zverejnené. Viac bohužiaľ nemôžem prezradiť,“ dodal Klíma.Uzávierka ponúk zo strany záujemcov bola minulý pondelok. O počte záujemcov a konkrétnych mien sa v médiách často špekuluje a ich počet sa líši. V zozname údajných uchádzačov sa objavili aj mená ako podnikateľ Zdeňek Bakala, slovenská finančná skupina J&T, akciová spoločnosť Mladá front, spoločnosť PPF Investments, švajčiarsky vydavateľ denníku Die Presse Verlags-Gesselschaft.Mladá fronta, ktorá nemá nič spoločného s denníkom Mladá fronta Dnes, však v nedeľu oznámila, že Economiu ona, ani žiadne jej sesterská či dcérska spoločnosť nekúpi. Napríklad podľa serveru Týden.cz bola pritom Mladá fronta najväčším favoritom, pretože údajne predložila najvyššiu ponuku. Podľa predbežných informácií médií za vydavateľa denníku českých Hospodárskych novín a týždenníka Ekonom chce Handelsblatt približne dve miliardy českých korún, pričom Nemci už dávnejšie avizovali, že cena bude rozhodujúcim kritériom pri predaji.Do portfólia Economie patrí popri českých Hospodárskych novinách a Ekonomu aj časopis Marketing & Media, Obchodní vestník a celý rad odborných magazínov. Skupina tiež prevádzkuje spravodajský portál iHNed.cz.Vydavateľstvo Economia v minulom roku hospodárilo so ziskom 96,1 miliónov českých korún (122,2 mil. Sk). To je približne o štvrtinu (24,5 percenta) menej než v roku 2006. Economia zaznamenala taktiež pokles tržieb z predaja vlastných výrobkov, služieb a produktov, a to o približne 2,1 percenta na 832,4 miliónov korún (1,06 mld. Sk). Pokles sa týka aj prevádzkového zisku, ktorý vlani dosiahol 117,7 miliónov korún (149,68 mil. Sk), čo je v porovnaní s rokom 2006 o približne štvrtinu menej.

Copyright © ČTK 2008

Zomrel Peter Smolík

Zomrel Peter Smolík
Rudolf Dobiáš, Monika Illenčíková a Peter Smolík

Po ťažkej chorobe dnes v Bratislave zomrel vo veku 48 rokov Peter Smolík. V roku 2001 bol laureátom Ceny Dominika Tatarku za vydanie diela Zločiny komunizmu na Slovensku. Smolík bol zakladajúcim členom občianskeho združenia Hlbiny ako aj členom redakčnej rady revue pre modernú katolícku kultúru - Impulz. Agentúru SITA o úmrtí informoval Jaroslav Daniška z redakcie Impulz revue.

STV NEWS

STV NEWS
Verejnoprávna Slovenská televízia (STV) spustí 8. augusta v čase začiatku Hier XXIX. olympiády v Pekingu nový okruh - Trojku. Športový kanál si bude môcť na úvod vysielania naladiť približne 60 % televíznych divákov. Programová ponuka Trojky bude zameraná predovšetkým na slovenský šport a to najlepšie zo svetového športu z pohľadu slovenského diváka. Do konca olympijských hier v Pekingu bude vysielať 24 hodín denne, od 25. augusta sa začne 2. etapa, na základe licencie bude vyrábať sedemhodinový program od 17.00 do polnoci. "Nový okruh má zaujať, zabávať, vzdelávať, ponúkať slovenské športové vzory, inšpirovať a podporovať rozvoj slovenského športu. S nástupom Trojky sa očakáva stabilizácia programu Dvojky," povedal generálny riaditeľ STV Štefan Nižňanský. Olympijské hry bude STV vysielať na dvoch okruhoch. Na Dvojke sa odvysiela to najdôležitejšie z olympijského diania, všetky vystúpenia slovenských športovcov. Trojka sa zameria na väčšie programové celky - kompletné zápasy, vysielať bude v HD kvalite a štúdiá bude mať priamo v Pekingu. Ponuka Dvojky bude po skúsenostiach z OH 2004 v Aténach flexibilnejšia, budú pre ňu typické prechody zo športoviska na športovisko. Prenosy STV bude priamo v Pekingu pripravovať 11 komentátorov, do Číny vysiela verejnoprávna televízia aj tri jednokamerové štáby a 20 výrobno-technických pracovníkov. Pekinské vysielacie centrum si navyše u Slovenskej televízie objednalo výrobu zápasov v pozemnom hokeji. Po skončení olympijských hier odvysiela Trojka do konca roka 903 hodín. V programe sa objavia nové formáty (Kométy a legendy, Aréna), prinesie zápasy futbalovej a hokejovej najvyššej súťaže, po každom ligovom kole magazín Odpískané. Vo futbalovej ponuke by nemali chýbať ani zápasy slovenskej reprezentácie, súboje Ligy majstrov, pri ktorej si bude môcť z hracieho kola vybrať divák STV v priebehu dvoch dní tri prenosy (jeden na Dvojke), a Premier League. Z hokeja to budú aj zápasy majstrovstiev sveta, na ktoré má televízia práva do roku 2011, hokejovej Ligy majstrov i zámorskej NHL. V programe nebudú chýbať ani priame prenosy či záznamy z cyklických súťaží, významné podujatia na Slovensku či Šport pre pamätníkov. "Dvojka spustením Trojky o šport neprichádza. Najdôležitejšie športové udalosti sa budú aj naďalej vysielať na Dvojke. Trojkou iba rozšírime športovú ponuku," uviedol šéfredaktor Hlavnej redakcie šport v STV Gabriel Kollár. Doterajší rekord vysielania športu v STV je 1 200 hodín v roku 2006, tento rok to prekoná. "Pevná vysielacia os pozostáva zo spravodajskej relácie Góly - body - sekundy, ktorá sa bude vysielať o 17:00, 20:05 a v nočnom čase. Pred večernými G-B-S to bude od 19.45 h relácia šport vo svete. Pravidelne budú vo vysielaní utorňajšie zápasy hokejovej ligy, v sobotu večer by sme chceli vysielať futbalovú ligu a v stredu, ak sa nebude hrať Liga majstrov, diskusnú reláciu Aréna. Oslovili sme prostredníctvom SOV a KŠZ športové zväzy. Rokujeme o vysielaní prenosov z ligových kôl v halových športoch a z množstva ďalších súťaží. Máme kontrakt s partnerom, ktorý ponúka 1 600 hodín programu, že si z ponuky môžeme vybrať 60 hodín. Ide najmä o tenisové turnaje, kde budeme reagovať na slovenské zastúpenie," povedal projektový manažér Trojky Andrej Miklánek. Súčasťou vysielania Trojky bude biatlonový Svetový pohár a majstrovstvá sveta, STV by chcela mapovať sezónu Veroniky Zuzulovej, chce pritiahnuť k obrazovkám vyznávačov adrenalínových športov.

© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA
„Nijako to spolu nesúvisí ani nijako súvisieť nemôže. Ministerstvo neprepožičalo svoje priestory na prezentáciu Toyoty, prezentovalo hybridné motory a technológie.“ Peter Višváder " Ondruš by mal byť riaditeľom tlačového oddelenia. Keď bude takýto človek čo najbližšie pri premiérovi, bude to len na prospech predsedu vlády.“ Milan Ištván "Čo keby sme išli na pláž?" Hugo Chávez Juanovi Carlosovi "Áno, nakrúcam kampaň, aby ľudia súložili s kondómom. Je to dosť irónia, lebo ja sama to nerobím. Nebaví ma to s prezervatívom." Tila Tequila „V odvysielanej relácii Mafstory jeden z aktérov v súvislosti so zamýšľaným pohrebom odporučil tete Márgit istú pohrebnú službu, ktorá ako výhodný bonus za výhodnú cenu jej poskytne na pohreb aj zbor katolíckych učiteliek.“ Výzva učiteľov katolíckych škôl "Futbalový zväz by mal takéto zlyhanie alebo zámer organizátorov spomenutého zápasu odmeniť pozastavením zápasov na pôde Dunajskej Stredy.Niektorí diváci spievali maďarskú hymnu, kričali urážky na adresu slovenského národa, oslavovali Veľké Maďarsko a mávali zástavami Veľkého Uhorska. Vyzývam Slovenský futbalový zväz na iniciatívu, aby prešetril provokácie a aby sa dôsledne a zodpovedne venoval skupinám ľudí, ktorí zneužívajú športové podujatia na národnostné ventilovanie a propagáciu veľkomaďarských politických cieľov. Takéto nešportové správanie na slovenských štadiónoch je neprípustné. " Anna Belousovová

Stanovisko MŠK Žilina k informáciám STV

Stanovisko MŠK Žilina k informáciám STV
Stanovisko MŠK Žilina k informáciám STV o zabezpečení televízneho prenosu zo štvrtkového odvetného zápasu proti bieloruského klubu FC MTZ-RIPO Minsk v 1. predkole futbalového Pohára UEFA
1. MŠK Žilina nedostala oficiálnu ponuku na prenos zo zápasu 1. predkola pohára UEFA s bieloruským tímom MTZ RIPO Minsk.
2. MŠK Žilina zrealizovala všetky úpravy na štadióne tak, aby vytvorila podmienky na vysielanie podľa pripomienok STV, existuje protokol podľa ktorého sa všetky práce realizovali, a je podpísaný zástupcami STV, Športprogressu a MŠK Žilina. Nová pozícia pre hlavnú kameru bola k dispozícii na prvý zápas Corgoň ligy.
3. Držiteľmi televíznych, reklamných a marketingových práv na zápasy pohára UEFA je MŠK Žilina a tieto práva neboli predané ďalšiemu subjektu, ktorý by mohol s nimi obchodovať.
4. MŠK Žilina považuje informácie zo strany STV za zavádzajúce a osočujúce futbalový klub a jeho predstaviteľov.
Marián Majtán , riaditeľ MŠK Žilina

31. 7. 2008

"Weird Al" Yankovic na dnešok

"Weird Al" Yankovic na dnešok

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Špionážna práca štábu juhokórejskej televízie sa postarala o to, že program otvorenia olympijských hier v Pekingu nebude pre divákov úplným prekvapením. Snaha o absolútne utajenie scenára slávnostného otvorenia vyšla navnivoč po tom, ako sa vo vysielaní juhokórejskej SBS objavili nepozorovane nakrútené zábery z kostýmovej skúšky. Video už navyše bolo k dispozícii aj na stránke YouTube, momentálne už nie je prístupné. Zachytáva futuristickú časť predstavenia, ktoré je dielom kreatívneho tímu svetoznámeho čínskeho filmového režiséra Čang I-moua. Na záberoch je vidno pohybujúcu sa záplavu bielych vežových kvádrov, jasné svetlá a stovky účinkujúcich predvádzajúcich bojové umenia. V strede plochy Národného štadióna sa nachádzala veľká červená guľa, vizuálny dojem dotvárali stovky obrovských červených vlajok a postavy v pestrofarebných kostýmoch vznášajúce sa vo vzduchu, o zvukový efekt sa starali bubeníci. Hlavná umelecká časť programu sa rodila tri roky, trvať by mala 50 min a má predstaviť bohatú minulosť Číny, ako aj jej súčasnú tvár a budúcnosť. Posledné úpravy v nej nastali po májovom zemetrasení na juhozápade krajiny. Súčasťou večera 8. augusta bude totiž aj pietna spomienka na 70 000 obetí a hold záchranárom. Celkovo v programe vystupuje 10 000 účinkujúcich, ktorí sa zaviazali k mlčanlivosti. Slávnostné otvorenie OH 2008 sa uskutoční 8. augusta, so všetkými časťami by malo mať viac ako 3 hodiny. Čínska strana už zaslala juhokórejskej spoločnosti oficiálnu sťažnosť.

Vývoj kauzy okolo cenzúry internetovej siete v dejisku Hier XXIX. olympiády nasvedčuje tomu, že medzi Medzinárodným olympijským výborom (MOV) a usporiadateľskou krajinou existuje v tomto smere tichá dohoda. Otvorene to vyhlásil predseda mediálnej komisie MOV Kevan Gosper, ktorý však tvrdí, že ani ako člen výkonného výboru nemal o takomto dohovore tušenie. "Zo správania oboch strán vyplýva, že existuje dohoda o porozumení, o ktorej som nevedel," povedal vo štvrtok Austrálčan pre agentúru AFP. Už v stredu MOV prostredníctvom svojej hovorkyne Giselle Daviesovej vyšiel s pravdou von a priznal, že vedel o tom, že čínsky režim nikdy skutočne neplánoval uvoľniť obmedzenia na internet pre novinárov, napriek prísľubom o odstránení cenzúry. Prístup na sieť bez obmedzení ešte pred dvoma týždňami sľúbil novinárom aj prezident MOV Jacques Rogge. "Všetci sme o tom boli presvedčení, ale zrejme došlo k dohode, ktorá hovorí niečo iné," komentoval Roggeho výrok Gosper. Až v priebehu tohto týždňa sa ukázalo, že z počítačov v najľudnatejšej krajine na svete nie je možné dostať sa na internetové stránky nevyhovujúce svojím obsahom čínskej vláde. Ide o adresy zakázanej cirkvi Falun Gong, tibetskej exilovej vlády, rôznych disidentských skupín, medzinárodnej ľudskoprávnej organizácie Amnesty International a podobne. Zo strany MOV nezaznel voči postoju Pekingu žiaden oficiálny apel. "Zopár internetových stránok je zablokovaných, najmä z dôvodu, že porušujú čínske zákony. Veríme, že zahraničné médiá budú v tomto smere rešpektovať čínske právo," priznal vo štvrtok hovorca organizačného výboru (BOCOG) Sun Wej-te.

Bezpečnostné sily palestínskeho radikálneho hnutia Hamás, ktoré ovláda Pásmo Gazy, dnes prepustili kameramana nemeckej televíznej stanice ARD zadržaného počas sobotňajšieho zásahu proti údajným aktivistom konkurenčného hnutia Fatah. Štyridsaťdvaročný Palestínčan Saváh Abú Sajf o svojom prepustení v ranných hodinách informoval tlačovú agentúru The Associated Press, pričom odmietol odpovedať na otázku, či s ním väznitelia zaobchádzali hrubo. Sajfovi počas zadržiavania neumožnili spojiť sa s rodinou alebo advokátom. "Som v poriadku, je mi vynikajúco a som doma," povedal Sajf. Kameramana počas víkendového zásahu odviedli z jeho domu v Gaze maskovaní ozbrojenci Hamásu. ARD na protest včera oznámila, že zatvára svoju kanceláriu v Pásme Gazy. Militantné Hnutie islamského odboja pripísalo Fatahu (Hnutie za palestínske národné oslobodenie) zodpovednosť za piatkový výbuch v Gaze, pri ktorom zahynuli jeho piati členovia a 6-ročné dievča. Organizácie pre ľudské práva začiatkom týždňa obvinili Hamás i Fatah z rozšíreného mučenia politických oponentov.

Čínski predstavitelia vo štvrtok zahraničným novinárom, ktorí sa zúčastnia na augustových olympijských hrách v Pekingu, pripomenuli, aby sa dôsledne riadili pokynmi polície. Pred týždňom totiž bezpečnostné zložky na pár hodín zadržali novinára Felixa Wonga z Hongkongu, ktorý fotografoval predaj posledných zostávajúcich lístkov na olympijské podujatia. "Počas informovania o olympijských hrách by sa zahraniční novinári mali riadiť pokynmi policajtov," povedal hovorca ministerstva zahraničných vecí najľudnatejšej krajiny na svete Liu Ťian-čchao, zároveň však priznal, že i polícia bude musieť prehodnotiť spomenutý zákrok. "Ak bude potrebné, aby sa aj čínski policajti v nejakom smere prispôsobili, stane sa tak," uzavrel Liu. Čínske úrady v súvislosti s Wongovým incidentom vyhlásili, že odmietol opustiť zakázanú zónu. "Sme veľmi nemilo prekvapení a chceli by sme podotknúť, že táto aféra výrazne naštrbí imidž Číny," konštatuje sa v stanovisku Hongkonskej novinárskej asociácie.

© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

video

Fest Anča

Fest Anča
Festivalovú ponuku tohto leta obohatí medzinárodný festival animovaného filmu Anča Fest. Jeho prvý ročník sa uskutoční od 1. do 3. augusta na Stanici Žilina-Záriečie. Organizátori pripravili celodenný program pre deti, dospelých, aj pre profesionálov. "Ani jeden zo slovenských festivalov nie je zameraný na profesionálny animovaný film, tak sme sa rozhodli toto prázdne miesto zaplniť," povedala na dnešnej tlačovej konferencii Jana Slezáková z organizačného tímu. O charaktere podujatia hovorí už jeho názov, ktorý sa dotýka pojmu animácia, zároveň nesie istú dávku recesie. Anča Fest už vo svojom historickom prvom ročníku prichádza s niekoľkými unikátmi. V Slovenskej premiére ponúkne celovečerný animovaný film The Lost World z roku 1925. Na tejto čiernobielej nemej snímke, ktorá je prvou adaptáciou novely Arthura Conana Doyla, sa animátorsky podieľal kameraman Daniel Siakeľ, brat autora prvého slovenského filmu Jánošík. Na festivale ju uvedú v sprievode živej hudby, napríklad aj Sláva Krekoviča. V programovej ponuke svietia i filmy z vydavateľstva Wegart s využitím najnovšej techniky či 1,5-hodinový bábkový film, na ktorom Američanka Christiane Cegavske pracovala 13 rokov. S tvorbou autora známych komixov Pixy Maxa Anderssona sa návštevníci festivalu zoznámia prostredníctvom jeho piatich experimentálnych filmov. Zároveň bude členom poroty v súťažnej sekcii. Retrospektívu na Anča Feste bude mať aj slovenský umelec žijúci v USA Ondrej Rudavský. Ten sa okrem iného zviditeľnil aj hudobnými videoklipmi pre speváka Mobyho či skupinu Dead Can Dance, získal tiež hlavnú cenu MTV Award za klip Kiko and The Levander Moon pre kapelu Los Lobos či nomináciu na americkú Grammy. Svoje zastúpenie budú mať aj študentské filmy zo slovenskej VŠMU, českej FAMU, maďarskej MOME či belgických akadémií KASK a RITS. Do súťažnej sekcie animovaných filmov kratších ako 30 minút vybrali 31 zo 185 prihlásených filmov z Brazílie, Španielska, Maďarska, Izraela a ďalších krajín. Tie, čo sa do úzkeho výberu nedostali, premietnu v iných sekciách. Každej projekcii bude predchádzať intro, v ktorom uvedú snímku do kontextu a prezradia viac o jej vzniku. Jednotlivé snímky posúdi päťčlenná porota v zložení Albert Marenčin (Slovensko), József Fülöp (Maďarsko), Mariuzs Frukacz (Poľsko), Max Andersson (Švédsko) a Rory Wilmer (Veľká Británia). Tá udelí tri festivalové ceny - v hodnote 777 eur, 555 eur a 333 eur. Špeciálne slovenským tvorcom je určená MAya award s dotáciou 30 000 korún (996 €), ktorú dostane jeden autor 30-sekundového animovaného spotu alebo znelky. Výsledky Anča award aj MAya award oficiálne oznámia v nedeľu 3. augusta o 18:00 na radnici v Žiline. Práve kvalitný program a netypický vizuál festivalov podľa organizátorov pritiahol partnerov projektov, ktorými sú napríklad hudobná stanica MTV alebo Visegrad Found. "Podobne ako ďalší umelci alebo festivaly sme si v známej sieti myspace vytvorili konto. Náš profil asi zaujal, pretože mnoho z tých partnerov nás oslovilo samo - bolo to tak, napríklad aj v prípade MTV," hovorí Alica Gurínová. Práve animátori z MTV povedú workshopy pre profesionálov. O tom, ako sa celá animácia vôbec zrodí a kedy kreslená postavička začína žiť, bude hovoriť Jaroslav Baran. Popri workshopoch budú sprievodný program tvoriť aj aktivity pre deti, koncerty alebo performance.

30. 7. 2008

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Afganská spravodajská služba zadržala televízneho redaktora po odvysielaní programu, v ktorom kritizoval vládu, informovala dnes súkromná televízna stanica Ariana. Politický diskusný program s názvom "Pravda" v polovici vysielacieho času stiahli v nedeľu z obrazoviek po tom, čo do televízie Ariana zatelefonoval predstaviteľ Národného riaditeľstva pre bezpečnosť (NDS), uviedlo vedenie televízie. Agenti z NDS podľa nich neskôr zadržali moderátora programu, Muhammada Násira Fajáza. O incidente diskutoval v pondelok na svojom pravidelnom zasadnutí aj vládny kabinet. "Ako vieme, niektoré médiá obviňujú a urážajú vrcholných predstaviteľov štátu vrátane ministrov nepodloženými tvrdeniami, jedným z nich bol aj program "Pravda", moderovaný pánom Násirom Fajázom," uviedla vláda vo svojom stanovisku. Fajáz podľa kabinetu urážal ministrov. "Pán Fajáz v minulosti žiadal peniaze od ministrov a požiadal ministra vodohospodárstva a energetiky, aby zabezpečil 24-hodinové dodávky elektrickej energie do jeho sídla," uvádza sa vo vyhlásení. "Keď minister jeho žiadosť odmietol, odpoveďou sú tieto nepodložené obvinenia." Afganistan bojuje s militantmi z hnutia Taliban a zároveň sa usiluje naplniť očakávania verejnosti, ktorá stále netrpezlivejšie čaká na dosiahnutie pokroku v krajine, šesť rokov po zbavení islamistického hnutia moci. Vláda v posledných rokoch zadržala viacero novinárov a ľudskoprávne skupiny tvrdia, že sloboda tlače, jeden z mála úspechov od konca vlády Talibanu, je teraz ohrozená. Informovala o tom tlačová agentúra Reuters.

Čínsky režim v súvislosti s blížiacimi sa olympijskými hrami uvoľnil embargo na zahraničnú tlač v krajine. Od 21. júla sa v novinových stánkoch v blízkosti olympijského komplexu a Olympijskej dediny voľne predáva približne stovka zahraničných denníkov a časopisov. "Ponúka nám to šancu získať rôzne informácie zo zámoria a taktiež to pomáha informovaniu o olympijských hrách," povedal Nobujuki Oguma, reportér japonskej tlačovej agentúry Kyodo News v rozhovore pre oficiálnu čínsku štátnu agentúru Nová Čína. Väčšina tlače pochádza z USA, Veľkej Británie, Nemecka, Francúzska, Japonska, Kórejskej republiky, Hongkongu a Taiwanu, pričom niektoré periodiká, ako napríklad americké New York Times a The Washington Post, či talianska Gazzetta dello Sport majú svoju absolútnu čínsku premiéru.

Predstavitelia Medzinárodného olympijského výboru (MOV) sa v dnes stretli so zástupcami organizátorov augustových olympijských hier v Pekingu, témou rozhovorov mali byť sťažnosti novinárov na pretrvávajúcu cenzúru a pomalé internetové pripojenie. Novinári poukazovali na to, že v tlačovom stredisku je i napriek prísľubom blokovaný prístup na internetové stránky medzinárodných ľudskoprávnych organizácií, či iné adresy kritické voči režimu. "Čína má svoje internetové štandardy. Ľudia sa môžu normálne dostať k informáciám," povedal hovorca čínskeho ministerstva zahraničných vecí Liu Ťian-čchao a dodal, že počas hier čínska vláda "chráni bezproblémový prístup k informáciám pre novinárov, verejnosť a športovcov".

Spoločnosť Central European Media Enterprises (CME), ktorá vlastní na Slovensku televíziu Markíza, výrazne zvýšila v 2. štvrťroku tohto roka tržby aj čistý zisk a prekonala očakávania trhu. Tržby za trojmesačné obdobie, ktoré sa skončilo 30. júna 2008, vzrástli na 305,4 milióna USD (5,91 miliardy Sk) z 216,3 milióna USD v rovnakom období vlani, pričom analytici, medzi ktorými uskutočnila prieskum agentúra Reuters, prognózovali 293,1 milióna USD. Čistý zisk vyskočil o 95 % na 67,6 milióna USD a zisk pred úrokmi, zdanením, odpismi a amortizáciou (EBITDA) o 53 % na 133,1 milióna USD. Analytici v priemere počítali s čistým ziskom na úrovni 51,5 milióna USD a s EBITDA vo výške 118,1 milióna USD. Motorom rastu spoločnosti CME, ktorá prevádzkuje televízne stanice v 6 krajinách strednej a východnej Európy, boli jej najväčšie trhy v Českej republike (ČR) a Rumunsku, kde dokázala zvýšiť tržby o 39,7 % respektíve o 52,9 %. "Vynikajúce výsledky za 2. kvartál dokazujú silu našich televízií a pokračujúci rast reklamných trhov v krajinách, kde pôsobíme," uviedol generálny riaditeľ CME Michael Garin. Spoločnosť očakáva v tomto roku 31-% rast tržieb na 1,1 miliardy USD a 33-% zvýšenie EBITDA na 425 miliónov USD. CME v uplynulých rokoch rýchlo expandovala vďaka vysokému rastu výdavkov na reklamu na trhoch v strednej a východnej Európe. CME, ktorá sídli na Bermudách, v pondelok oznámila, že kúpila 80-% podiel v dvoch bulharských televíziách staniciach za 172 miliónov USD.

Copyright © TASR 2008 Útlm na reklamnom trhu, ktorý pociťovali predovšetkým noviny a rozhlasové stanice, sa začína v poslednom období prenášať aj na ostatné médiá. Napísal to ekonomický denník Financial Times (FT). Vyhliadky trhu pre tento rok nevyzerajú najlepšie, aj keď sa očakávalo, že to bude vďaka tohtoročným olympijským hrám práve naopak. Najväčšou hrozbou pre súčasné médiá je pravdepodobne väčšia opatrnosť pri veľkých zadávateľoch reklamy, ako sú napríklad automobilky, maloobchodné reťazce a letecké spoločnosti. Spoločnosti pôsobiace v týchto odvetviach totiž začali viac šetriť, čo sa prejavilo najmä na ich marketingových a reklamných aktivitách.„V súčasnosti tu máme recesiu reklamného trhu,“ povedal manažér portfólia spoločnosti Gamco Investors Larry Haverty. „Začalo to v lokálnych médiách, ako sú rádiá a noviny, a teraz sa to rozšírilo aj na televíziu," dodal.V poslednom období prichádzajú takmer denne varovné signály od najväčších zadávateľov reklám. Firmy ako sú Coca-Cola či General Motors napríklad nedávno oznámili, že sa v rámci znižovania nákladov zamerajú najmä na svoje reklamné rozpočty.Vyhliadky mediálnych skupín v Spojených štátoch amerických zhoršuje stav tamojšej ekonomiky. K tomu sa v poslednom období pridala aj nutnosť zmien, ktoré si vynucuje prostredie, kde tieto firmy pôsobia. Významnou zmenou je v tomto smere nástup digitálnych médií a nové možnosti distribúcie spravodajstva. Copyright © ČTK 2008 The BBC dnes dostala od regulátora Ofcom vo svojej historii rekordnú pokutu dohromady 400.000 libier za zavádzajúce telefónne linky v súťažných reláciách Comic Relief (BBC One, £45,000 ) -, Sport Relief (BBC One, £45,000 ) , Children in Need (BBC One Scotland, ,£35,000 ), TMi (BBC Two a CBBC,£50,000 ) ,Liz Kershaw Show (BBC 6 Music, £115,000 ) , Jo Whiley Show (BBC Radio 1, £75,000 ) ,Russell Brand (BBC 6 Music, £17,500 ) a Clare McDonnell Show (BBC 6 Music, £17,500 )

STV NEWS

STV NEWS
Slovenská televízia mala záujem o zakúpenie práv na zápas 1. predkola Pohára UEFA Žilina – Minsk, ktorý sa hrá vo štvrtok 31. júla 2008 v Žiline, a na jeho vysielanie v priamom prenose. Zmluvný partner nás však informoval o aktuálnom technickom stave štadióna, na ktorom pre jeho rekonštrukciu nie sú vytvorené podmienky na zabezpečenie televízneho signálu. Vedúci Redakcie športu STV Jaroslav Šišolák označil túto skutočnosť za jediný dôvod, prečo uvedený zápas STV vysielať nebude. STV týmto krokom nediskriminuje MSK Žilina a nechce ukrátiť žiadneho diváka či športového fanúšika. Na výrobu signálu musí mať na každom štadióne vytvorené podmienky na profesionálnu prácu vrátane bezpečnosti pre štáb aj techniku, čo v súčasnosti žilinský štadión negarantuje. Po dohode s držiteľom práv Slovenská televízia pôvodne aktuálne zaradila zápas 2. predkola UEFA Ligy majstrov Tampere United – Artmedia Petržalka do vysielania na dnes, stredu 30. júla 2008 o 18.00 h. Po avizovaní prenosu STV v stredu ráno dostala informáciu, že na území Fínska nie je zabezpečený vysielateľ, resp. spoločnosť, ktorá by vyrobila z uvedeného stretnutia televízny signál. Zámer STV dostať na televízne obrazovky atraktívny futbalový zápas ani v tomto prípade z technických dôvodov nebolo možné realizovať.

Bilancujú

Bilancujú
Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) pridelila 15 licencií na digitálne vysielanie, tri ďalšie sú v procese riešenia. V rozhovore pre TASR sa k tejto aj ďalším témam vyjadrila Valéria Agócs, predsedníčka Rady. -Ako hodnotíte vývoj rozhlasového a televízneho vysielania na Slovensku v prvom polroku 2008?-

Uvediem najprv hodnotenie v číslach. Rada udelila jednu krátkodobú licenciu na rozhlasové vysielanie (počas X festivalu Rádia Expres), šesť digitálnych monotypových rozhlasových licencií pre Moje rádio, a.s., desať licencií na televízne vysielanie a osem registrácií pre retransmisie. Medzi televízne licencie rátame aj licenciu pre nový športový kanál STV. Je to zvláštna situácia vyvolaná zákonom o digitalizácii, vysielateľ totiž zo zákona, Slovenská televízia sa stala zároveň aj držiteľom licencie. Som tohto názoru, že takto sa narúša duálny systém vysielania, v ktorom sú na jednej strane vysielatelia zo zákona (verejnoprávni vysielatelia) a na strane druhej komerční vysielatelia na základe licencie. Vysielateľ zo zákona sa stáva zároveň držiteľom licencie a vzťahujú sa naňho povinnosti oboch typov vysielateľov. Hovorila som o tom aj v máji na zasadnutí Národnej rady SR pri predkladaní výročnej správy o činnosti Rady pre vysielanie a retransmisiu za rok 2007 s nádejou, že časom sa táto situácia vykryštalizuje. Tento rok sme v Národnej rade dosiahli historický úspech, pretože od existencie Rady pre vysielanie sa ešte nestalo, aby výročná správa bola prijatá jednomyseľne všetkými prítomnými poslancami (bolo ich 116, pozn. redakcie TASR).

-Ako hodnotíte činnosť Rady v prvom polroku 2008?-

Rada zasadá spravidla 22-krát ročne, v prvom polroku sa uskutočnilo 13 zasadnutí s obsažným programom. Vstúpením do platnosti zákona o digitálnom vysielaní pribudli Rade aj nové úlohy. S nezmeneným počtom pracovníkov kancelárie Rady (je ich 30) riešime podstatne viac úloh, ako to bolo pred niekoľkými rokmi. Medzi náročné úlohy počas prvého polroka patrilo vďaka disproporciám v zákone o vysielaní a zákone o digitalizácii právne vyjasnenie si zadelenia tretieho kanálu STV, ktorý bol po analýzach udelený ako licencia. V rámci novelizácie zákona o vysielaní dostala Rada aj povinnosť merať hlasitosť televíznych reklám. Aby sme mohli v tejto veci obhájiteľne rozhodovať, museli sme nájsť takú metodiku merania hlasitosti, ktorá by obstála aj v prípadnom odvolacom konaní vysielateľa (odvolanie voči rozhodnutiu Rady sa podáva vždy na Najvyšší súd SR, poz. TASR). S prijatým riešením sa oboznámili technickí šéfovia televízií, aby poznali naše technické zariadenie pre realizáciu tejto úlohy.

-Aké dôležité úlohy má Rada pre druhý polrok 2008?-

Jednou z hlavných úloh bude premietnuť európsku smernicu Dohovoru o cezhraničnom vysielaní do nášho zákona 308/2000 z.z. o vysielaní a retransmisii. Legislatívna kompetencia patrí Ministerstvu kultúry SR. Rada je však aplikačným orgánom tohto zákona a preto podklady pre jeho doplnenie pripravujú právnici kancelárie Rady spolu s odborníkmi z ministerstva kultúry. Ďalšou úlohou je udelenie nových digitálnych licencií, pretože žiadosti na Radu pribúdajú. Plán prechodu na digitálne vysielanie je už hotový, do našej kompetencie patrí hlavne posúdenie programovej stránky a finančné krytie žiadosti o licenciu, pretože technická časť patrí do kompetencie Telekomunikačného úradu SR a budúcich prevádzkovateľov multiplexov (tí dnes ešte nie sú známi). Doležitým je aj to, že licencia na digitálne vysielanie je takmer nárokovateľná.

-Ako sa vyvíja spolupráca medzi českou a slovenskou radou pre vysielanie?-

Na konci júna sme mali spoločné rokovanie s českou radou, súčasné zákony o vysielaní v Čechách a u nás sú podobné, vychádzali z rovnakého zdroja, metodika sa však líši. Zistili sme, že česká rada je v niektorých prípadoch benevolentnejšia, napr. v tolerovaní prekročenia reklamného času vysielateľa. Aj naše predpisy pre ochranu maloletých sú prísnejšie. Stretávame sa aj na zasadnutiach EPRA (európskej platformy regulačných orgánov) pri rade Európy, je v nej okolo 50 členských organizácií. Zároveň máme veľmi dobrú spoluprácu s radami krajín V 4.

-Aká je spolupráca s Národnou radou SR, s jej výborom pre kultúru a médiá?-

Spoluprácu môžem hodnotiť na najvyššej úrovni. V pravidelných termínoch sa zúčastňujeme na zasadnutiach, pri predkladaní výročnej správy, ročného zúčtovania a pri predkladaní návrhu rozpočtu pre nasledovný rok. Aj pripravované novely zákonov sú zo strany členov výboru konzultované s našimi zástupcami, takže spolupráca je výborná. Pevne verím, že aj po zmene predsedu výboru ostane na tejto úrovni.

Copyright © TASR 2008 , Foto : mediálne.sk