DALITO!

12. 7. 2008

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Zomrel Tony Snow

Zomrel Tony Snow
Bývalý tlačový tajomník Bieleho domu Tony Snow, ktorý bojoval s rakovinou hrubého čreva, zomrel vo veku 53 rokov. Informovala o tom dnes americká televízia Fox News, pre ktorú pracoval. Snow bol konzervatívnym rozhlasovým a televíznym komentátorom. V auguste 2007 odstúpil po 17 mesiacoch z postu hovorcu prezidenta Georgea W. Busha. Štyri mesiace predtým sa dozvedel, že rakovina, s ktorou v minulosti bojoval, sa vrátila a podstúpil chemoterapiu. Ako však uviedol, rezignovať na post hovorcu Bieleho domu sa rozhodol z finančných, a nie zdravotných dôvodov. Priateľského Snowa oceňovali za oživenie denných brífingov a za šikovnosť pri diskusii s novinármi, uviedla agentúra Reuters.

Copyright © TASR 2008

To je TV !

To je TV !

Zomrela Evelyn Keyes

Zomrela Evelyn Keyes
Evelyn Keyes, ktorá hrala sestru Scarlett O'Hara Suellen vo filme Odviate vetrom, zomrela 4. júla na rakovinu vo veku 91 rokov. Objavil ju producent Cecil B DeMille, ktorý ju obsadil do filmu The Buccaneer . Neskôr Evelyn Keyes hrala vo filmoch Odviate vetrom, Cesta okolo sveta za 80 dní , Mrs. Mike, The Seven Year Itch. Evelyn Keyes oficiálne odišla na odpočinok v roku 1956, avšak hrala ďalej. Hrala aj v televíznom seriále To je vražda, napísala. Bola známa aj svojimi manželstvami / Barton Bainbridge, Charles Vidor , John Huston, Mike Todd, Artie Shaw /. V roku 1977 vydala autobiografickú knihu Scarlett O'Hara's Younger Sister: My Lively Life in and Out of Hollywood.

Superstar Sk vs. svet again

Superstar Sk vs. svet again
IFPI SR Hitparáda - RADIO TOP 100 - Týždeň - 2008/27
1. I.M.T. SMILE-MÁM KRÁSNY SEN 2. WILL.I.AM & COLE CHERYL-HEARTBREAKER 3. DUFFY-MERCY 4. MIRGOVÁ DOMINIKA-SKORO AKO V SNE 5. RIHANNA-TAKE A BOW 6. DESMOD-LAVÍNY 7. KRAVITZ LENNY-I´LL BE WAITING 8. LEWIS LEONA-BETTER IN TIME 9. MISHA-AFRODIZIAKUM 10. NO NAME-DUŠA A JA 15. TWiiNS-I DON´T KNOW 19. GRIGOROV ROBO-JA VIEM 26. JAROŠ MIRO-OBYCAJNY 27. DESMOD-ZOBER MA DOMOV 32. ĎURICA ADAM-BEZ SERVITKY 33. CMORIK PETER-ČO TO ZNAMENÁ 34. KRISTÍNA-VRÁŤ MI TIE HVIEZDY 39. PREDNÁ ZDENKA-KAM MÁ ÍSŤ 46. PEHA-MUOJ BOŽE 56. TEAM-MIESTO 60. ŽBIRKA MIRO-DAJ MI 64. GLADIATOR-VŽDY SA NIEKTO DÍVA NA NEBESIA 67. POLEMIC-VIERA 76. PAPP ROBO-ČAROVNÝ DOM 82. KNECHTOVÁ KATKA-DO BATOŽKA 83. KOMAJOTA-ANJEL 93. KOMAJOTA-RÁNO V NOVINÁCH

11. 7. 2008

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS
Rádio_FM pre svojich priaznivcov pripravilo s vydavateľstvom slovenského rozhlasu, Slovak Radio Records, exkluzívnu kompiláciu Rádio_FM volume 2 / NEVYDANÉ_NESLÝCHANÉ.
Vydaním tejto kompilácie Rádio_FM podľa manažmentu SRo nadväzuje na mimoriadny úspech vianočnej kompilácie, ktorá bola k dispozícii na stiahnutie z webovej stránky rádia (www.radiofm.sk). Kompilácia bude tentoraz na CD nosiči. „Korešpondujúc s názvom, kompilácia obsahuje exkluzívne nahrávky pripravené špeciálne pre Rádio_FM, prípadne nahrávky doteraz nevydané a teda nepočuté“, hovorí riaditeľ okruhu Dušan Vančo a zároveň dodáva, že Rádio_FM s radosťou podporuje slovenskú hudobnú scénu aj takouto formou. „Pričom nás mimoriadne teší záujem hudobníkov o tento projekt“ dopĺňa Vančo. Niektoré skladby na kompilácii predznamenávajú vydanie nových albumov (Hex, Tomáš Sloboda, You Coco, Billy Barman...). Hudobníci ako napríklad Laco Lučenič, Dope Aviatros a Isobutane prispeli nahrávkami určenými výhradne pre kompiláciu Rádia_FM - NEVYDANÉ_NESLÝCHANÉ. Kompilácia obsahuje nahrávky interpretov: Modré Hory a Habbiel, Chiki liki tu-a a MC Etapa, Billy Barman, The Uniques, You Coco, Tomáš Sloboda, Hugo D´Gen a Minna Sihvonen, Karaoke Tundra, Laco Lučenič, Sako a Cliché, Hex, Noisecut, Isobutane, Dope Aviators, The Infants. O grafické spracovanie sa postarala Pavlína Morháčová z grafického štúdia Komplot. Kompilácia je od dnešného dňa dostupná v predaji na webe Rádia_FM, na stránke www.radiofm.sk/cd, prípadne priamo v Slovenskom rozhlase. K dispozícii bude aj na festivale Bažant Pohoda.

Pravdoklamári 9 ?

Pravdoklamári 9 ?
Denník Pravda dnes (11.07.2008) zavádza a korunu neserióznej žurnalistiky nasadzuje titulkom "Vláda pridelí lacný plyn aj boháčom". Denník totiž účelovo a v predstihu najmä titulkom podsúva tvrdenie, ktoré vôbec nezodpovedá realite. Aká je skutočnosť a fakty: v prípade dodávok plynu minister hospodárstva v zmysle úlohy uloženej vládou SR uznesením č. 456/2007 k návrhu na zabezpečenie dodávok plynu vrátane ceny dodávok plynu pre odberateľov plynu v domácnosti a ceny dodávok plynu na výrobu tepla určeného pre domácnosti vo všeobecnom hospodárskom záujme uloží povinnosť pre dodávateľa plynu dodať plyn odberateľom plynu v domácnosti, ktorých ročná spotreba plynu nepresiahne 6500 m3 a výrobcom tepla na výrobu tepla určeného pre domácnosti za ceny určené Úradom pre reguláciu sieťových odvetví. Pre istotu ešte raz podčiarkujeme: za ceny, ktoré posúdi a určí ÚRSO. Čiže regulačný úrad a nie MH SR! Po druhé, samotný autor v článku píše: "MH SR nevylučuje, že v budúcnosti sa tarify na zemný plyn či elektrinu prehodnotia tak (tarify určí URSO), že odberatelia s nadštandardnou spotrebou budú platiť viac." Pričom uvedené sa môže aplikovať aj v prípade takto vládou schváleného materiálu, čiže aj v rámci objemu do 6500 m3. Je zarážajúce, že autor článku so schopnosťami jasnovidca už dopredu vie, kto za aké ceny bude dostávať plyn. Pritom ÚRSO ešte nič nerozhodol. Teda je ešte predčasné hovoriť o tom, ako ÚRSO rozhodne, ako budú chránení odberatelia v jednotlivých tarifách. Vie to snáď len sám autor? Preto sa pýtame, prečo takýto titulok, ktorý nezodpovedá obsahu článku?
Oddelenie pre styk s verejnosťou MH SR

Áno. ale prečo v piatok ?

Áno. ale prečo v piatok ?
Poslankyňa za SDKÚ-DS Magdaléna Vášáryová je proti výstavbe mediálneho komplexu pri novom Slovenskom národnom divadle (SND) v Bratislave. V lokalite, kde sa buduje nové moderné centrum by totiž podľa nej nemala stáť nová megalomanská administratívna budova neprístupná verejnosti. Vášáryová sa prikláňa k tomu, aby bol "v tejto výnimočnej lokalite" vybudovaný kultúrny priestor, ktorý na rozdiel od susedných krajín v Bratislave chýba. "My nemáme priestor na výstavy moderného slovenského umenia, alternatívnej kultúry, nepostavili sme novú knižnicu," poznamenala. Vášáryová o svojich predstavách diskutuje s umelcami a zatiaľ sa nestretla s názorom, že by boli proti výstavbe multikultúrneho centra. Dodala, že ak chce minister kultúry Marek Maďarič stavať mediálny komplex, môže ho stavať kdekoľvek. "Ešte som nevidela, aby bol v centre mesta," dodala. Poslankyňa sa podľa vlastných slov snaží o stretnutie s ministrom kultúry, aby s ním o takejto možnosti diskutovala. Zatiaľ neúspešne, preto ho dnes opätovne požiadala o prijatie. Vláda na konci októbra 2007 súhlasila s výstavbou spoločného sídla STV a SRo. Stáť by malo vedľa nového Slovenského národného divadla na pozemkoch štátu. Na výstavbe by sa mal podieľať aj súkromný investor, časť nákladov pokryje predaj terajších budov STV a SRo. Podľa odhadov ministra kultúry Mareka Maďariča by verejnoprávne médiá mohli byť v novom od roku 2012. Spoločný mediálny komplex by mal zefektívniť ich hospodárenie. V novej budove by mohla sídliť aj v súčasnosti štátna tlačová agentúra TASR. Ak prejde návrh zákona o TASR z dielne MK SR, mohla by sa agentúra už toto leto zmeniť na verejnoprávnu inštitúciu. MK SR už pre prípravu výstavby spoločného mediálneho komplexu má poradcu, pražskú spoločnosť Deloitte Advisory, s. r. o.
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Harabin once more

Harabin once more
Vyhlásenie ministra spravodlivosti SR Š. Harabina k hrubým obvineniam a mediálnym útokom denníka SME v spolupráci s poslancom NR SR D. Lipšicom Obvinenia tandemu denník SME a poslanec NR SR D. Lipšic na moju adresu naberajú na obludnosti, a preto považujem za potrebné uviesť nasledujúce skutočnosti: 1. Nikdy som nerozhodoval v žiadnej trestnej veci týkajúcej sa S.B. Osobne som poznal manželku S.B., Slovenku, a to ešte predtým ako sa za S.B. vydala. 2. Denník SME hrubo klame, ak uvádza, že žiadosť o moje vylúčenie z rozhodovania v trestných veciach týkajúcich sa S.B. podal na NS SR vtedajší riaditeľ trestného odboru GP SR P. Filip, a to spolu s prepisom akéhosi telefonického rozhovoru s S.B., ktorý mal byť dôvodom na moje vylúčenie. Na NS SR takáto žiadosť a prepis neboli nikdy doručené. Z klamstva bol presvedčivo usvedčený denník SME predsedom senátu NS SR M. Lipovským, predsedom KS v Prešove I. Burgerom a P. Filipom, v súčasnosti advokátom. 3. Návrh na moje vylúčenie z rozhodovania v trestných veciach týkajúcich sa S.B. som podal ja osobne, a to z dôvodu, že som poznal manželku S.B. A to bol zákonný dôvod, ktorý mi bránil v rozhodovaní. 4. Denník SME a poslanec NR SR D. Lipšic ako dôkaz môjho prepojenia na S.B. ako údajného obchodníka s drogami (trestné stíhanie však bolo prokuratúrou zastavené) predkladajú prepis akéhosi telefonického rozhovoru z roku 1994, ktorý však zjavne neobsahuje žiadne skutočnosti diskvalifikujúce ma ako sudcu NS SR, neskôr ako predsedu NS SR a dnes ako ministra spravodlivosti SR a podpredsedu vlády SR. Jasne som už pred 14 rokmi do žiadosti o moje vylúčenie z prerokúvanej kauzy uviedol, že som poznal manželku S.B. Vzhľadom na uvedené fakty je údajný telefonický rozhovor úplne irelevantný, pokiaľ ide o obsah obvinení denníka SME a poslanca NR SR Daniela Lipšica. Podstatné je, že v rozhodovaní ako sudca, som urobil potrebný a zákonný krok. Požiadal som o vylúčenie z rozhodovania, pretože som osobne poznal jeho manželku, a nie preto, že som mal nejaký vzťah s jej manželom S.B. ako sa snaží navodiť tandem D. Lipšic a denník SME. 5. Obvinenia o mojom vzťahu s osobou S.B., proti ktorej bolo trestné stíhanie za obchodovanie s drogami zastavené pre neexistenciu dôkazov, je preto len a len hrubým útokom proti mne a vláde SR, nemá žiadne opodstatnenie a využijem všetky právne prostriedky na svoju ochranu, ako som to urobil aj v iných prípadoch. 6. Ako sudca alebo ako minister som sa nedopustil žiadneho konania, ktoré by ma diskvalifikovalo a týmto považujem celú vec za uzatvorenú. 7. Cieľom kampane proti mojej osobe je diskreditovať vládu a znemožniť mi prípadnú kandidatúru na predsedu NS SR, kde poslanec NR SR D. Lipšic a KDH presadzujú súčasného predsedu M. Karabína. Na špinavosti a vierolomnosť je KDH a osobitne „pán dokonalý" Daniel Lipšic expertom. 8. Odporúčam denníku SME, aby zistil prečo D. Lipšic nenavrhoval odvolanie ministra vnútra Vladimíra Palka, keď odmietal odvolať vysokého policajného funkcionára z Michaloviec, ktorý mal preukázateľné vzťahy s podsvetím a ktorý aktívne s podsvetím spolupracoval.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA
„Keď je denník SME taký múdry ako obyčajne a za každú cenu chce zaútočiť na predsedu vlády, tak mu odporúčame, aby pri 30-tisícovom priemernom príjme trojčlennej rodiny, vyžil pokiaľ ide o potraviny zo 4500 korún mesačne, keď teda tvrdí, že priemerná slovenská domácnosť minie na potraviny 15 percent výdavkov .“ Katarína Kližanová Rýsová ,hovorkyňa Smeru " Kamaráta zo seba istý čas robil vari len pán expremiér Dzurinda, ale to je kapitola sama o sebe. On je naozaj obdivuhodná koncetrácia bezcharakternosti na takej malej kope." Pavol Rusko "Výpoveď som podal, pretože pozícia šéfa kreatívy v STV ma momentálne natoľko obmedzené kompetencie a do jej práce zasahuje vedenie STV takým spôsobom, s ktorým sa po profesnej stránke nemôžem stotožniť." Juraj Monošík „To sú také klamstvá, ako keď ja poviem teraz, že mám informácie, že pán Lipšic je skrytý homosexuál a v hoteli v Tatrách v roku 2000 v decembri sa stretol so známym homosexuálom, a nech na to pán Lipšic reaguje.“ Štefan Harabin "Barack sa na černochov pozerá zvrchu. Odrezal by som mu za to gule." Jesse Jackson

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Demokratický kandidát na amerického prezidenta Barack Obama chce ochrániť svoje dcéry pred zvýšenou pozornosťou médií. Vyhlásil to včera v rozhovore pre program Good Morning America na americkej televíznej stanici ABC. Obama s manželkou Michelle povolili pre zábavnú šou Access Hollywood rozhovor s ich dcérami Maliou a Sashou, keď Malia oslavovala svoje desiate narodeniny. Ukážky interview začali vysielať tento týždeň. Obama dnes zmenil svoj názor po tom, koľko pozornosti sa v USA venuje rozhovorom s jeho ratolesťami. "Nemyslím si, že je to zdravé a je to niečo, čomu sa chceme v budúcnosti vyhnúť," povedal podľa tlačovej agentúry Associated Press.

Copyright © TASR 2008

Útok na Baracka Obamu prišiel zo strany, z ktorej to nikto nečakal. Senátora tmavej pleti, ktorý má šancu stať sa prvým nebelošským prezidentom Spojených štátov, si podala ikona boja černochov za občianske práva. Reverend Jesse Jackson Obamu obvinil z toho, že sa správa povýšenecky a že by ho za to najradšej vykastroval. Jackson, ktorý sa sám v osemdesiatych rokoch uchádzal o možnosť bojovať o Biely dom, sa za svoje vulgárne výroky ospravedlnil. "Barack sa na černochov pozerá zvrchu. Odrezal by som mu za to gule," pošepkal doslova známy černošský aktivista svojmu spolusediacemu v diskusnej relácii televízie FOX News. Nevšimol si však, že jeho mikrofón je stále zapnutý. Jackson, ktorý zohral významnú úlohu v hnutí za občianske práva, tak reagoval na Obamov prejav zo Dňa otcov. Demokratický prezidentský kandidát v ňom kritizoval černošských otcov, ktorí opúšťajú svoje rodiny a navyše neplatia alimenty - čo je medzi Afroameričanmi rozšírenejší problém ako u bielych Američanov. "Povedal som, že mi to pripomína povyšovanie sa nad černochov. Morálna výzva musí byť omnoho širšia. Potrebujeme rasovú spravodlivosť, lepšiu mestskú politiku, pracovné miesta a zdravotnú starostlivosť," vysvetľoval Jackson svoje slová. Obama by sa podľa neho nemal zameriavať len na osobnú a morálnu zodpovednosť jednotlivcov, ale aj na kolektívnu zodpovednosť vlády a spoločnosti. "Povedal som niečo, čo ľutujem, bolo to veľmi drsné. Hneď som senátorovi zavolal, aby som sa ospravedlnil a napravil škody, ktoré som mohol spôsobiť jeho kandidatúre, ktorú bez výhrad podporujem," ospravedlňoval sa Jackson. Incident však opäť poodhalil, že farba pleti Obamovi automaticky nezaručuje podporu amerických černochov. Problém s Obamom má najmä staršia generácia aktivistov, ktorá má pocit, že Obama za svoju kandidatúru môže vďačiť aj ich úsiliu a že by mal preto v ich boji dôraznejšie pokračovať. Jacksonova poznámka nahnevala aj jeho syna, ktorý je kongresmanom a zároveň jedným z predsedov Obamovho volebného tímu. "Je to môj otec a vždy ho budem milovať. Mal by však vedieť, že jeho škaredé slová úplne odmietam a zavrhujem," povedal Jesse Jackson mladší.

Brigitte Nielsen, dánska modelka a herečka, ktorá sa okrem kŕstky filmov v 80-tych rokoch asi najviac zapísala do pamäti ako bývalá manželka Sylvestra Stalloneho, momentálne posúva hranice nemeckej reality-šou do nových výšin - alebo tiež hlbín - napísal nemecký spravodajský server Deutsche Welle. Rozhodla sa totiž podstúpiť kompletnú obnovu pod rukami plastických chirurgov - to všetko pred bežiacimi kamerami. Premiéru v reality-šou Zo starej urobiť mladú (Aus alt mach neu) 185-centimetrov vysoká Nielsen absolvovala v nedeľu, kde v prvom zo štyroch dielov šou požiadala chirurga, aby z nej urobil Barbie. Doktor Gerhard Sattler odštartoval proces, v ktorom najprv ponúkol divákom viac než detailný pohľad na liposukciu s odsatím litrov tuku z bokov, stehien a brucha. To všetko pri plnom vedomí štyridsaťštyriročnej Nielsen. V rámci programu, ktorý vysiela nemecká televízna stanica RTL, bývalá modelka podstúpi ešte úpravu operatívne zväčšovaného poprsia a dôkladný face-lifting. Operácie majú stáť 66 tisíc eur (takmer 2 milióny korún). Časť tuku odstráneného liposukciou má ísť údajne do dražby s predajom najvyššej ponuke. Angažmán v reality-šou je zatiaľ posledným pokusom o návrat alebo možno len zúfalou snahou vyvolať pozornosť od bývalej sexbomby, ktorej sa nedarí oživiť status celebrity. Ten sa pokúšala resuscitovať už v 90-tych rokoch účinkovaním v rade béčkových filmov či vydávaním tanečnej hudby. Od začiatku nového tisícročia sa stala viac menej pravidelným návštevníkom na televíznej obrazovke, keď sa objavila napríklad v reality-šou Big Brother pre celebrity. Posledným v rade bol tento rok na televíznej stanici VH1 jej verejný boj s alkoholizmom v programe Celebrity Rehab. Teraz sa teda Brigitte rozhodla úplne prerobiť svoje vlastné telo. "Chcem vyzerať znovu na tridsať," hovorí. "Na týchto dvoch chcem byť schopná bez podprsenky vybalancovať dve šálky espressa," uviedla na adresu svojich prsníkov. Na program už sa zniesla tvrdá kritika zo strany tlače, no tiež z nemeckého parlamentu. Skupina političiek z konzervatívnej strany CDU poslala do RTL list, v ktorom kritizuje skutočnosť, že v programe robí z Nielsenovej "dom, ktorý potrebuje rekonštrukciu". Vyzvali RTL, aby reláciu vysielala až po 23. hodine namiesto o 19.00. Stanica to odmietla s odôvodnením, že Brigitte so všetkými procedúrami súhlasila. Aj kritici by však mohli pripustiť, že program - možno nechtiac, ale predsa - ukazuje odvrátenú stranu plastickej chirurgie. Než Nielsen priletela na prvú fázu odsatia tuku, sprevádzali ju kamery na ceste, ktorú podnikla so svojím omnoho mladším manželom po Kalifornii. Navštívili spoločne tiež Jackie Stallone, bývalú svokru a matku Nielsenovej ex-manžela Sylvestra Stalloneho. Práve Jackie, ktorá vyzerá ako jeden diel Michaela Jakcsona a dva diely múmie, je viditeľným dôkazom, ako sa pokusy vrátiť späť čas môžu strašlivo zvrtnúť. Vo chvíli, keď nebola Nielsen na dosah, vyhlásila o nej Jackie, že by jej prospela aj piata operácia. "Najviac zo všetkého by potrebovala lifting mozgu," povedala. "Ale ten bhužiaľ doktori neposkytujú." Najbolestivejšiu ranu však možno dostane Nielsenová od divákov. V nedeľu večer si prvú časť pustilo 2,5 milióna divákov - teda o málo viac než jedenásť percent z celkového počtu tých, ktorí v tom čase sedeli pri televíznej obrazovke. Hoci nejde o zlé číslo, rozhodne nie je nijako hviezdne. Program s dánskou herečkou porazil aj magazín Galileo na PRO7.

Copyright © ČTK 2008

10. 7. 2008

A ešte aj Sme ! To je dnes deň.

A ešte aj Sme !
To je dnes deň

Vyhlásenia predsedu Krajského súdu v Prešove Igora Burgera, predsedu Senátu Najvyššieho súdu SR Milana Lipovského a bývalého riaditeľa trestného odboru Generálnej prokuratúry SR Petra Filipa ukázali, že dnešný útok denníka Sme na ministra spravodlivosti Štefana Harabina je postavený na nepravdivých informáciách. Hovorkyňa predsedu vlády SR Silvia Glendová tak reagovala na dnešné medializované údaje v kauze jeho vzťahu s údajným obchodníkom s drogami Bakim Sadikim. Tieto informácie odmietol aj samotný šéf rezortu spravodlivosti Štefan Harabin a preto bude žiadať od exministra Daniela Lipšica a denníka Sme ospravedlnenie. "Nepamätám si na to, že by som počas svojej vtedajšej funkcie vznášal akúkoľvek námietku v akejkoľvek veci voči súčasnému ministrovi a vtedajšiemu sudcovi Harabinovi. Na medializovaný prípad Sadikiho si nepamätám vôbec," uviedol dnes pre TASR advokát Filip, ktorý v čase údajnej kauzy zastával funkciu riaditeľa trestného odboru Generálnej prokuratúry SR. Podobne dnes odmietavo voči mediálnym správam zareagovali spomínaní sudca Najvyššieho súdu SR Lipovský a predseda Krajského súdu v Prešove Burger. "V dnešnom denníku Sme boli v článku 'Sudca a obvinený boli kamaráti' uverejnené nepravdivé informácie v kauze, ktorú som na Najvyššom súde SR ako predseda trestného senátu v rokoch 1995-1996 rozhodoval. Považujem za potrebné verejne vyhlásiť, že v tejto veci nebola podaná námietka zaujatosti zo strany vtedajšieho riaditeľa trestného odboru Generálnej prokuratúry Petra Filipa voči členovi senátu Štefanovi Harabinovi. V predmetnej kauze bol sudca Harabin vylúčený na základe svojej vlastnej námietky zaujatosti," uviedol dnes pre TASR Burger. "V dnešnom vydaní denníka Sme v článku 'Sudca a obvinený boli kamaráti' boli zverejnené nepravdivé informácie spájané s mojou osobou. Chcem verejne oznámiť, že som nikdy v žiadnej veci o obžalovanom B. S. nerozhodoval, ani ako bývalý predseda trestného kolégia, ani ako predseda trestného senátu NS SR. Teda ani o námietke zaujatosti voči Štefanovi Harabinovi. Podľa príslušných registrov takáto námietka nebola ani doručená na Najvyšší súd SR," zdôraznil vo svojom vyhlásení predseda senátu NS. Ako ďalej uviedol v stanovisku poskytnutom TASR, v predmetných veciach Bakima Sadikiho na NS rozhodovalo dovedna 13 jeho kolegov. "Poukazujem však na skutočnosť, že sudca Štefan Harabin nikdy v danom prípade nerozhodoval," spresnil Lipovský. "Nevidíme dôvod na odchod ministra Harabina z tejto funkcie a takisto nebudeme navrhovať jeho odvolanie. Pán minister si plní všetky úlohy vyplývajúce z tejto funkcie a akékoľvek snahy o diskreditáciu jeho osoby odmietame," uviedla dnes hovorkyňa ĽS-HZDS Monika Zakariásová. Sudcu NS SR Harabina vylúčili v roku 1994 z rozhodovania o údajnom obchodníkovi s drogami Bakimovi Sadikim. Ako dnes uvádza denník Sme, prokurátor namietal existenciu osobných vzťahov terajšieho ministra spravodlivosti so Sadikim. Denník zverejnil prepis rozhovoru Harabina so Sadikim zo 17. septembra 1994, v ktorom si tykajú. Na osobné väzby ministra a kosovského Albánca Sadikiho v parlamente upozornil aj podpredseda KDH Daniel Lipšic. Ministra sa pýtal, či v roku 1994 u ministra vnútra Ľudovíta Hudeka intervenoval v prospech Sadikiho pri rozhodovaní o jeho vyhostení zo Slovenska. Pokračoval tvrdením, že Harabin mal so Sadikim priateľské vzťahy, podľa ministra je to lož. Prípad údajného drogového dílera mal podľa ministerstva Lipšic možnosť dotiahnuť do konca počas ôsmich rokov, keď zastával najvyššie miesta v rezorte spravodlivosti. "Mohol apelovať na vtedajšieho ministra vnútra Vladimíra Palka, aby prípad polícia uzavrela s návrhom na podanie obžaloby, čo sa nestalo," povedal minister. Harabin aj Sadiki vzájomné kontakty pre Sme popreli. Podľa ministerstva je kauza údajného drogového dílera vyrobená.

Copyright © TASR 2008

Opäť tie HN-ky !

Opäť tie HN-ky !
Úrad vlády SR ostro protestuje proti titulku "Úradníci dostali extra peniaze na leto", podtitulku "Napriek zámeru premiéra šetriť v štátnej správe úradníci dostávajú odmeny nielen na konci, ale aj v polovici roka" a následnému obsahu článku v dnešnom vydaní denníka Hospodárske noviny. Vyjadrujeme rozčarovanie nad zavádzajúcim spôsobom informovania verejnosti o rozdeľovaní odmien štátnym úradníkom. Vláda včera rozhodla o vyplatení polročných odmien pre vedúcich pracovníkov ostatných ústredných orgánov štátnej správy. Týmto článkom vytvoril denník klamlivý dojem, že vláda napriek svojim vyhláseniam o šetrení verejných financií rozdeľuje vysoké odmeny a v zvláštnych termínoch. Uvedené tvrdenie považujeme za hrubé klamstvo, pretože odmeny sa štandardne vyplácajú práve v polročných termínoch. Rovnako sa postupovalo minulý rok a takisto aj počas pôsobenia predchádzajúcich vlád. Čo denníku zjavne nevyhovuje, je fakt, že tohtoročné odmeny predstaviteľov ústredných orgánov štátnej správy sú iba zlomkom súm, ktoré im boli vyplácané počas pôsobenia predchádzajúceho predsedu vlády. Úradníci zastávajúci tie isté posty boli odmeňovaní počas pôsobenia bývalej vlády dvoj- až trojnásobne vyššími sumami, ktoré v mnohých prípadoch dosahovali výšku takmer 200 000 Sk. Napríklad suma vyplatená na odmenu podpredsedovi Štatistického úradu SR za prvý polrok 2006, teda počas pôsobenia M. Dzurindu vo funkcii predsedu vlády SR, bola 156 480 Sk. Za prvý polrok 2008, počas pôsobenia R. Fica vo funkcii predsedu vlády, predstavovala táto odmena iba 50 000 Sk. Generálny riaditeľ TASR za prvý polrok 2006 dostal odmenu 120 000 Sk, za prvý polrok 2008 však 50 000 Sk. Predsedníčka Úradu pre Slovákov žijúcich v zahraničí získala za prvý polrok 2006 odmenu 145 000 Sk, za prvý polrok 2008 mala odmenu 70 000 Sk a podobných príkladov je možné nájsť viac. Autori však túto skutočnosť zámerne zamlčali, pretože sa im nehodila do vopred pripraveného scenára príspevku, čím opäť potvrdili svoju neobjektívnosť a neprofesionalitu. Vláda bude i naďalej pokračovať v šetrení finančných prostriedkov štátu aj napriek opakovaným snahám niektorých médií vytvárať vo verejnosti negatívny obraz o jej pôsobení a pôsobení jej predsedu. Tlačový a informačný odbor Úradu vlády SR

Lipovský reaguje

Lipovský reaguje
Sudca Najvyššieho súdu (NS) Milan Lipovský dnes zareagoval na mediálne informácie ku kauze vzťahu ministra spravodlivosti Štefana Harabina s údajným obchodníkom s drogami Bakim Sadikim. "V dnešnom vydaní denníka Sme v článku Sudca a obvinený boli kamaráti boli zverejnené nepravdivé informácie spájané s mojou osobou. Chcem verejne oznámiť, že som nikdy v žiadnej veci obžalovaného B. S. nerozhodoval ani ako bývalý predseda trestného kolégia ani ako predseda trestného senátu NS SR. Teda ani o námietke zaujatosti voči Štefanovi Harabinovi. Podľa príslušných registrov takáto námietka nebola ani doručená na Najvyšší súd SR," zdôraznil vo svojom vyhlásení predseda senátu NS. Ako ďalej uviedol v stanovisku poskytnutom TASR, v predmetných veciach Bakim Sadikim na NS rozhodovalo dovedna až 13 jeho kolegov. "Poukazujem na však na skutočnosť, že sudca Štefan Harabin nikdy v danom prípade nerozhodoval," spresnil Lipovský Sudcu NS Harabina v roku 1994 vylúčili z rozhodovania o údajnom obchodníkovi s drogami Bakim Sadikim. Ako dnes uvádza denník Sme, prokurátor namietal existenciu osobných vzťahov terajšieho ministra spravodlivosti so Sadikim. Denník zverejnil prepis rozhovoru Harabina so Sadikim zo 17. septembra 1994, v ktorom si tykajú. Na osobné väzby ministra a kosovského Albánca Sadikiho v parlamente upozornil aj podpredseda KDH Daniel Lipšic. Ministra sa pýtal, či v roku 1994 u ministra vnútra Ľudovíta Hudeka intervenoval v prospech Sadikiho pri rozhodovaní o jeho vyhostení zo Slovenska. Pokračoval tvrdením, že Harabin mal so Sadikim priateľské vzťahy, podľa ministra je to lož. Prípad údajného drogového dílera mal podľa ministerstva Lipšic možnosť dotiahnuť do konca počas ôsmich rokov, keď zastával najvyššie miesta v rezorte spravodlivosti. "Mohol apelovať na vtedajšieho ministra vnútra Vladimíra Palka, aby prípad polícia uzavrela s návrhom na podanie obžaloby, čo sa nestalo," povedal minister. Harabin aj Sadiki vzájomné kontakty pre Sme popreli. Podľa ministerstva je kauza údajného drogová dílera vyrobená.
Sadikiho pizzeria v Starom Smokovci. Foto: SME – JÁN KROŠLÁK

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Od 1. augusta 2008 nastúpi Martin Pastierovič do pozície šéfredaktora pre spravodajský portál Čas.sk. Novému šéfredaktorovi, ktorý predtým viedol redakciu týždenníka Nový Čas Ľudia, bude šéfovať Marián Pavel, On-line director vydavateľského domu Ringier Slovakia, a.s.
Televízia TA3 dosiahla počas prvých júlových dní nadpriemerné hodnoty sledovanosti. Od prvého do ôsmeho júla mala TA3 priemerný čistý trhový podiel približne 3,8 %. Najlepšie výsledky zaznamenala v utorok, 8.júla, keď čistý podiel na trhu bol na úrovni 4,7 %. Aktuálne spravodajstvo a publicistické relácie sú podľa televízie pre divákov atraktívne aj v období letnej sezóny. Ako vynikajúci hodnotí spravodajská televízia štart v 28. týždni. Ranné správy mali v pondelok o deviatej hodine podiel 6,2 %. Poludňajší žurnál po dvanástej hodine si pozrelo 7,8 % divákov, ktorí práve v tom čase sledovali televíziu. O vysielanie TA3 prejavili diváci záujem aj v priebehu ôsmeho júlového dňa. Pred ôsmou dobre obstáli Ranné správy s podielom 7,1 %. Z divákov prítomných pri obrazovkách si v čase vysielania Poludňajšieho žurnálu zvolilo spravodajskú televíziu takmer 10 %. Aj investigatívna žurnalistika si našla svojich priaznivcov v čase letných dovoleniek. Priemerný dosah relácie Čierny Peter bol 135 tisíc divákov a darilo sa aj relácii Téma dňa. V uvedených hodnotách sledovanosti ešte nie je zahrnuté úplné meranie domácností s digitálnym príjmom. V meraní nie je zahrnuté ani sledovanie TA3 na verejných priestranstvách, rovnako ani diváci, ktorí sledujú spravodajskú televíziu cez internet či mobilné telefóny. Nadpriemerné hodnoty sledovanosti TA3 možno podľa televízie zdôvodniť dôležitými aktuálnymi udalosťami na Slovensku i v zahraničí, o ktoré má divácka verejnosť záujem. Televízia TA3 okrem toho nasadí do letnej štruktúry aj kultúrne a dovolenkové servisy spojené s užitočnými informáciami pre dovolenkárov. TA3 prostredníctvom živých vstupov a reportáží prináša aj informácie z domácich stredísk cestovného ruchu. V špeciálnych informačných blokoch ich TA3 bude pokrývať od budúceho týždňa.
Najväčší dodávateľ bezplatného internetového spravodajstva na Slovensku – spravodajský portál agentúry SITA Webnoviny oddnes prichádza s novou, na slovenskom trhu zatiaľ nerozšírenou službou – RSS kanálmi s obrázkami. Obrázkové RSS, ktoré si môžu bezplatne sťahovať všetci návštevníci Webnovín, ako aj internetové stránky, prinášajú Webnoviny ako prvý portál na Slovensku.Obrázkové RSS rozširujú našu ponuku aktuálneho spravodajstva zo servisu SITA pre internetové portály. V súčasnosti portálom ponúkame možnosť bezplatného odberu správ cez xml rozhranie. Tu je k dispozícii osem kategórií, do ktorých zaraďujeme približne 15 percent textovej produkcie agentúry SITA. Z nich si portály môžu vyskladať svoj vlastný spravodajský balík. Zmluvne sa však zaväzujú odoberať všetky správy, vrátane PR správ. Niektorým portálom však tieto balíčky nevyhovujú, pretože tieto balíčky už nesmú ďalej filtrovať. RSS správy s obrázkami tak portálom ponúkajú možnosť implementovať plnohodnotné spravodajstvo na svoju hlavnú stránku a zároveň aj možnosť vybrať si, ktorú správu uverejnia a ktorú nie. Ak ich návštevníka správa zaujme, po kliknutí sa dostane na Webnoviny, kde si správu dočíta. Okrem xml a RSS kanálov ponúkajú Webnoviny internetovým portálom a stránkam aj titulkový servis, čo je jednoduchý skript, ktorý webdizajnér vloží do stránky na má na nej aktuálne titulky. Podobným spôsobom si môžu stránky z Webnovín prebrať aj mapku s predpoveďou počasia a kurzový lístok. Webnoviny denne odvysielajú približne 80 správ v ôsmich kategóriách: Slovensko, Svet, Financie a biznis, Šport, Hi-tech, Šoubiznis, Auto-moto a Zdravie. Spravodajstvo Webnovín je doplnené aj videami a zvukmi. Agentúra SITA vo svojich spravodajských servisoch odvysiela v priemere takmer 500 správ denne.

STV NEWS

STV NEWS
Fanúšikovia futbalu, najrozšírenejšieho športu na Slovensku, sa môžu v nasledujúcich rokoch tešiť na rozšírenú ponuku priamych prenosov na obrazovkách Slovenskej televízie. Vedenie STV, Slovenský futbalový zväz (SFZ) a ich partneri Športprogress a SPORTFIVE dospeli k dohode o rozsahu prezentácie slovenského futbalu v rokoch 2008 - 2010. Programové štruktúry druhého programu STV "Dvojky", ale aj novoutvoreného športového kanála "Trojky" budú zahŕňať všetky kvalifikačné stretnutia aj domáce medzištátne priateľské zápasy A-tímu SR, prenosy zo slovenskej najvyššej súťaže Corgoň ligy 2008/2009 a 2009/2010, duely zo Slovenského pohára či medzinárodné vystúpenia slovenských klubov. Na obrazovkách tiež dostane priestor slovenská reprezentácia do 21 rokov, ako aj iné juniorské národné výbery."Myslím si, že futbal patril, patrí a vždy aj bude patriť na televízne obrazovky. Chceme prezentovať nielen špičkový európsky a svetový futbal, ktorý mohli fanúšikovia vidieť napríklad počas nedávno skončeného kontinentálneho šampionátu či v Lige majstrov, ale aj slovenský futbal, náš národný tím a domácu ligu. Radi by sme tiež priaznivcom tohto športu priblížili život futbalového hnutia. Bude dôležité, aby sme prostredníctvom tohto projektu zlikvidovali negatívne vplyvy na štadiónoch a zvýšili úroveň futbalu prostredníctvom tlaku verejnosti na jednotlivé kluby," povedal na štvrtkovej tlačovej konferencii prezident SFZ František Laurinec. Na jeho slová nadviazal aj generálny riaditeľ STV Štefan Nižňanský. "Všetci spoločne chápeme, že šport a futbal zvlášť je veľký fenomén a jeho prítomnosť na obrazovkách verejnoprávnej televízie je potrebná. V utorok Rada STV schválila štruktúru Trojky, v súčasnosti sú už v plnom prúde záverečné prípravy na spustenie tohto programu, ktoré je naplánované na 8. augusta 2008 o 14.00 h. Nedávne majstrovstvá Európy nám ukázali obrovský divácky záujem o futbal, veď so sledovanosťou 33 percent sme boli jednotkami na trhu. Tešíme sa na spoluprácu so SFZ a veríme, že bude seriózna, výhodná pre obe strany a prinesie želané výsledky a úspechy."Cieľom STV je pravidelným vysielaním priamych prenosov z rôznych futbalových súťaží podporiť rozvoj slovenského futbalu, resp. športu na Slovensku ako takého a zároveň naplniť poslanie STV zo zákona ako verejnoprávnej televízie, ktorá by mala mať výchovný, informačný a národný charakter. Slovenská televízia tiež chce zvýšiť úroveň jednotlivých zápasov a zlepšiť atmosféru na štadiónoch. Novinkou budú informácie pre verejnosť o podrobnej činnosti futbalového hnutia. "Odvysielame kompletný 10-zápasový program slovenskej seniorskej reprezentácie v kvalifikácii o postup na MS 2010 a zároveň aj všetky domáce prípravné duely. V pláne sú tiež dva kvalifikačné duely ´dvadsaťjednotky´. Našou snahou je stabilizovať vysielací čas v tzv. ´prime time´, aby divák bez pohľadu do televízneho programu vedel, kedy si na obrazovke nájde futbal. Dôležitou témou budúcnosti je vytvorenie užšej skupinky 8 - 10 odborných hostí a spolukomentátorov, ktorí by pomáhali zvyšovať úroveň priamych prenosov," informoval na tlačovej konferencii šéfredaktor športovej redakcie STV Jaroslav Šišolák. Najvyššiu domácu ligovú súťaž bude Slovenská televízia vysielať na dvoch kanáloch. "Na Dvojke to bude 33 stretnutí v stabilnom vysielacom čase v nedeľu o 17.15 h, ďalších viac ako 30 zápasov si budú môcť fanúšikovia vychutnať na Trojke. Tu počítame v letných mesiacoch s vysielacím časom v sobotu o 20.00 h, plány pre zimné mesiace sú ešte v štádiu riešenia. Vysielať tiež budeme 3 duely zo Slovenského pohára, finále a dva semifinálové zápasy, ďalej 5 stretnutí z účinkovania slovenských klubov v predkolách európskych pohárových súťaží. Ak by sa niekto prepracoval do hlavnej súťaže a figuroval pri augustovom žrebe, čo si všetci želáme, počítame pochopiteľne s ďalšími duelmi," uviedol ďalej J. Šišolák.Športová redakcia STV bude naďalej vysielať v doterajšom formáte magazín Odpískané, ktorý sa okrem futbalu venuje aj dianiu v hokeji. Novinkou bude futbalový magazín, ktorého názov bude známy v najbližších dňoch a ktorý by sa mal svojou štruktúrou približovať k magazínu Ligy majstrov. "Nebude to len o hre a góloch, ale najmä o dianí v zákulisí futbalu. Chceme divákom priblížiť kluby pred jednotlivými kolami, prezentáciu osobností, pohľad na šláger kola. Relácia by sa mala vysielať v týždennej periodicite," dodal šéf športu v STV Jaroslav Šišolák.
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

To podstatné je aj tak inde...

To podstatné je aj tak inde...
Ministerstvo kultúry (MK) SR odmieta kritiku Únie filmových distributérov v SR k návrhu zákona Slovenského audiovizuálneho fondu (a-v fond), ktorý v stredu odobrila vláda. Ako sa uvádza v stanovisku MK SR, ktoré agentúre SITA poskytla Soňa Čermáková Uličná z tlačového referátu ministerstva kultúry, "vznik audiovizuálneho fondu je dobrou správou pre slovenskú kinematografiu i kultúru všeobecne. Jeho zriadenie bude zárukou stabilného, transparentne a odborne distribuovaného objemu finančných prostriedkov na oživenie a rozvoj slovenskej kinematografie. Celkový objem financií, ktoré sa budú môcť na tento účel použiť, bude rádovo vyšší, než čiastka, ktorou je v súčasnosti schopný podporiť slovenský film štát". Únia filmových distributérov (ÚFD) v SR tvrdí, že do návrhu zákona o a-v fonde, ktorý v stredu schválila vláda, sa po skončení pripomienkového konania bez prerokovania s dotknutými subjektmi doplnil paragraf 28 o príspevku autora audiovizuálneho diela. Na základe tohto paragrafu sú distributéri povinní platiť 1 % z príjmov za audiovizuálne diela do fondu. Podľa predsedu únie Ivana Sollára "distributéri to považujú zo strany predkladateľa - MK SR za dvojitý príspevok do fondu, pretože podľa paragrafu 22 navrhovaného zákona odvádzajú kiná 1 Sk (0,03 €) z vybraného vstupného, z ktorého spravidla 50 % patrí distributérovi za zapožičanie filmu kinám. Tvrdia, že túto filozofiu zákona si na rozporových konaniach osvojilo aj MK SR." Distribútori preto zvažujú ďalšie kroky. Medzinárodné organizácie a ich členov chcú informovať o bezprecedentnom postupe SR, ktorý poškodzuje ich ekonomické záujmy. Ak o návrhu a-v fondu nebude MK SR ochotné rokovať, "zvážime aj ďalšie kroky, až po podanie na Ústavný súd SR," uviedol v stredajšom vyhlásení šéf ÚFD SR Sollár. Ministerstvo kultúry kritiku ÚFD odmieta. "Nie je pravda, že by návrh zákona bol voči distributérom diskriminačný a že MK SR od nich týmto žiada dvojitý príspevok." Fond bude poskytovať peniaze aj na distribúciu audiovizuálnych diel. "Filmoví distributéri budú podľa návrhu platiť len jeden raz (podľa paragrafu 28), z celkových príjmov z distribúcie audiovizuálnych diel na území SR; zatiaľ čo 1 Sk (0,03 €) z každej predanej vstupenky, na ktorú sa odvolávajú, platia prevádzkovatelia audiovizuálnych technických zariadení, t.j. kinári," uvádza sa v stanovisku MK SR. Podľa ministerstva tak ide o dva rozdielne subjekty, ktoré budú do a-v fondu prispievať a tiež o rozdielny základ, z ktorého sa príspevky odvádzajú. "Pričom 1 Sk (0,03 €) z predanej vstupenky v prípade kín zároveň predstavuje symbolický príspevok, ktorý zároveň reflektuje návštevnosť kín v SR. Stotožňovať tieto dva príspevky je preto absolútne zavádzajúce," dodáva MK SR. Ministerstvo zároveň tvrdí, že o príprave návrhu zákona o a-v fonde rokovalo so zástupcami všetkých subjektov, ktoré budú povinné prispievať. "Zástupcovia filmových distributérov síce nie sú povinným subjektom pripomienkového konania, ale navzdory tomu s nimi prebehlo rozporové konanie 15. apríla. V rámci neho však rozpory nebolo možné odstrániť, pretože prítomní zástupcovia filmových distributérov odstránenie rozporov odmietli s tým, že nemajú mandát na prijatie zmien v mene pripomienkujúcich subjektov," dodáva MK SR s tým, že jedným z členov pracovnej skupiny, ktorá návrh zákona pripravovala, bol aj zástupca ÚFD Anton Ondrejka.
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Reakcia leta !

Reakcia leta !
Reagujeme na článok "Z poslanca hastroš", uverejnený dňa 10.7.2008 v denníku Plus 1 deň. Pán predseda sa oblieka primerane k téme, čo znamená - aké témy, také oblečenie.´
S pozdravom, Monika Zakariásová hovorkyňa ĽS-HZDS

Eurobarometer 69

Eurobarometer 69
Slováci majú tradične vyššiu dôveru k médiám ako k štátnym inštitúciám. Zároveň slovenskí občania dôverujú médiám a vláde SR viac, ako je celoeurópsky priemer (EÚ27). Vyplýva to z prieskumu Eurobarometer 69, ktorý sa na Slovensku uskutočnil od 1. do 20. apríla 2008 na vzorke 1085 obyvateľov starších ako 15 rokov. Ide celkovo o ôsmy prieskum od vstupu SR do EÚ a v poradí štvrtý od ostatných parlamentných volieb v júni 2006. Z jeho výsledkov je zrejmé, že rozhlasu dôveruje 78 percent občanov SR (v EÚ27 je to 61 percent), televízii 71 percent Slovákov (v EÚ27 je to 53 percent) a tlači verí 56 percent občanov Slovenska (v EÚ27 je to 44 percent). Naproti tomu svojej vláde dôveruje iba 37 percent Slovákov (v EÚ 27 je to 32 percent) a parlamentu 34 percent občanov SR, čo je rovnako ako celoeurópsky priemer. Priepastný rozdiel však panuje medzi Slovákmi a európskym priemerom pokiaľ ide o dôveru k súdom a polícii. Súdom a právnemu systému dôveruje iba 31 percent Slovákov, kým priemer v EÚ27 je 46 percent a polícii dôveruje iba 36 percent občanov SR, čo je až o 27 percentuálnych bodov menej ako v EÚ 27. Na druhej strane sa občania Slovenska pozerajú na rok 2008 optimistickejšie než väčšina Európanov. Dvadsaťosem percent z nich si myslí, že ekonomická situácia v SR sa zlepší, pričom z tohto hľadiska majú vyššie očakávania len tri európske krajiny. Takmer tretina (32 percent) Slovákov je toho názoru, že sa u nás zlepší zamestnanosť, pričom tento názor zdieľa len 21 percent Európanov.
Copyright © TASR 2008

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS
Krajský súd v Bratislave dnes rozhodol, že Slovenský rozhlas (SRo) porušil zákon tým, že nezabezpečil objektivitu a nestrannosť vo svojom vysielaní. Potvrdil tak rozhodnutie Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR), voči ktorému sa rozhlas odvolal. Právny zástupca SRo Radoslav Procházka pre TASR potvrdil, že v zákonnej lehote podajú voči dnešnému rozhodnutiu odvolanie. SRo sa mal dopustiť porušenia objektivity a nestrannosti tak, že diskusná relácia Z prvej ruky, ktorú odvysielali v čase odvolávania ministra hospodárstva Ľubomíra Jahnátka, prebehla bez jeho prítomnosti, bez prítomnosti zástupcov Smeru-SD alebo zástupcov vládnej koalície. Tí podľa SRo nemali záujem zúčastniť sa na relácii. V relácii vtedy vystupovali len Zuzana Wienk z Aliancie Fair-play a poslanec za SDKÚ-DS Stanislav Janiš. Copyright © TASR 2008

Vyhlásenie o rozporoch

Dňa 9.4.2008 sa k návrhu zákona o podpore audiovizuálnej tvorby a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o Slovenskom audiovizuálnom fonde) – po zapracovaní pripomienok legislatívnej rady vlády Slovenskej republiky nové znenie – návrh zákona o Audiovizuálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov – (ďalej len „návrh“) uskutočnilo rozporové konanie na úrovni generálnej riditeľky sekcie. Na rozporovom konaní neboli odstránené uvedené rozpory: 1. Všeobecná pripomienka, v ktorej Asociácia prevádzkovateľov káblovej televízie namieta diskriminačne stanovený okruh prispievateľov v tom zmysle, že na rozdiel od ostatných, je v ňom druh prispievateľov, ktorý nemôže mať z tejto podpory aj priamy profit – prevádzkovatelia retransmisie. Vyhodnotenie pripomienky: retransmisia predstavuje v zmysle § 5 ods. 14 zákona č. 618/2003 Z. z. o autorskom práve a právach súvisiacich s autorským právom (autorský zákon) ďalšie použitie diela (predmetu ochrany), samozrejme bez vplyvu na obsah vysielania (predmet ochrany podľa zákona č. 618/2003 Z. z.), a je teda imanentnou súčasťou tzv. exploatačného reťazca diela. Prevádzkovatelia retransmisie patria do systému prispievateľov do fondu rovnako ako napr. vysielatelia, ktorí uskutočňujú verejný prenos diela vysielaním, rovnako bez vplyvu na obsah vysielaných audiovizuálnych diel. Dňa 11.4.2008 sa k návrhu uskutočnilo rozporové konanie na úrovni generálnej riditeľky sekcie. Na rozporovom konaní neboli odstránené uvedené rozpory: 2. Pripomienka k § 22 ods. 2, v ktorej TV JOJ (MAC TV s.r.o.), TV Markíza (MARKÍZA – SLOVAKIA, spol. s r.o.) – zároveň aj ako poverení predstavitelia Asociácia nezávislých rozhlasových a televíznych staníc – namietajú základ pre výpočet príspevku podľa odseku 1 ktorým by mali byť nielen celkové príjmy vysielateľa zriadeného zákonom z reklamy a telenákupu za kalendárny rok, ale základom pre výpočet príspevku by mali byť aj poplatky za služby verejnosti. Vyhodnotenie pripomienky: Navrhovaná úprava základu pre výpočet príspevku vysielateľa na základe zákona aj z úhrad za služby verejnosti je v rozpore s osobitným predpisom (zákon č. 16/2004 Z. z. o Slovenskej televízii v znení neskorších predpisov), podľa ktorého je Slovenská televízia povinná použiť finančné prostriedky získané z úhrad za služby verejnosti na vlastnú činnosť (podľa § 21 ods. 3 sa finančné prostriedky Slovenskej televízie a majetok Slovenskej televízie môžu použiť len na činnosti vymedzené týmto zákonom). Takto smerované verejné financie nemožno presmerovať zo štátneho rozpočtu do iného subjektu. 3. Pripomienka k Čl. IV, v ktorej TV JOJ (MAC TV s.r.o.) navrhuje zmenu a doplnenie (nad rámec predloženého návrhu) zákona č. 308/2000 Z.z. o vysielaní a retransmisii v znení neskorších predpisov tak, aby došlo k obmedzeniu vysielania reklamy a telenákupu vo vysielaní vysilateľa na základe zákona (STV). Vyhodnotenie pripomienky: Navrhovaná novela ide nad rámec legislatívnej úpravy predmetu navrhovaného zákona. Dňa 15.4.2008 sa k návrhu uskutočnilo rozporové konanie na úrovni generálnej riditeľky sekcie. Na rozporovom konaní neboli odstránené uvedené rozpory vyplývajúce z pripomienok označených ako „spoločné“ od subjektov: Slovak Telekom, a.s., Únia filmových distributérov, Palace Cinemas Slovak Republic, s.r.o., MAGIC BOX Slovakia, s.r.o., BONTONFILM, a.s., SATURN ENTERTAINMENT, spol. s r.o., a to: 4. Všeobecná pripomienka odporúčajúceho chrakteru v tom zmysle, že návrh zákona nie je legitímnym nástrojom na plnenie úloh štátu vo vymedzenej oblasti, najmä nezohľadňuje čl. 12, 13 a 20 Ústavy SR. Vyhodnotenie pripomienky: návrh zákona neporušuje základné ľudské práva a slobody. Podľa čl. 13 ods. 1 písm. a) Ústavy povinnosti možno ukladať výlučne zákonom alebo na základe zákona, v jeho medziach a pri zachovaní základných práv a slobôd, čo navrhovaná právna úprava plne zohľadňuje – príspevková povinnosť subjektov súkromného práva je uložená na základe zákona. Čl. 20 ods. 1 Ústavy zaručuje ako základné právo – právo vlastniť majetok (vlastnícke právo). Táto ústavnoprávna úprava sa vzťahuje na vlastníctvo vecné (veci hnuteľné a nehnuteľné) a jedine v spojení s čl. 1 Dodatkového protokolu k Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd možno hovoriť aj o vlastníctve majetku v širšom význame (ako napr. pohľadávky). Akékoľvek obmedzenie vlastníckeho práva je inter alia možné výlučne na základe zákona, za podmienky zachovania nevyhnutnej miery obmedzenia za účelom plnenia verejného záujmu. Je zremé, že obmedzenie vlastníckeho práva subjektov súkromného práva formou príspevkovej povinnosti v navrhovanej právnej úprave je primerané účelu, ktorý sleduje – plnenie verejného (celospoločenského) záujmu na utváraní a podpore kultúry národa v oblasti audiovízie, pričom miera zásahu je minimálna (2 %, resp. 1 %). 5. Všeobecná pripomienka odporúčajúceho chrakteru v tom zmysle, že návrh zákona nie je vôbec zrejmý vo vzťahu k postaveniu novozriaďovanej inštitúcie – Slovenský audiovizuálny fond (ďalej len „fond“). Na jednej strane návrh deklaruje, že ide o verejnoprávnu inštitúciu, na druhej strane ustanovenia o kreovaní a tvorbe rozpočtu fondu jasne určujú, že ide v kontexte zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov o príspevkovú organizáciu štátu. Vyhodnotenie pripomienky: Slovenský audiovizuálny fond je verejnoprávnou inštitúciou, ktorú štát podporuje svojím príspevkom prostredníctvom schválených rozpočtových limitov Ministerstva kultúry Slovenskej republiky. Nejde o príspevkovú organizáciu štátu. 6. Všeobecná pripomienka odporúčajúceho chrakteru v tom zmysle, že návrh zákona vôbec nekorešponduje s úpravou pravidiel štátnej pomoci, najmä nezohľadňuje zákon č. 231/1999 Z. z. o štátnej pomoci v znení neskorších predpisoch. Vyhodnotenie pripomienky: Navrhovaná právna úprava jednoznačne zohľadňuje inštitút štátnej pomoci, a to aj s ohľadom na Oznámenie Komisie rade, Európskemu parlamentu, Hospodárskemu a sociálnemu výboru a Výboru regiónov o určitých právnych aspektoch súvisiacich s kinematografickými a inými audiovizuálnymi dielami z 26.9.2001 (COM(2001) 534 final). Fond po svojom zriadení predloží Komisii na chválenie schému štátnej pomoci. 7. Pripomienka k § 2 : „Žiadame doplniť ustanovenie o tom, že fond je povinný prijímať, evidovať, vybavovať a kontrolovať vybavenie sťažností podľa zákona č. 152/1998 Z. z. (§ 2 písm. c) zákona č. 152/1998 Z. z.). Takáto inštitúcia musí byť pod kontrolou verejnosti. Ide o precizovanie úpravy týkajúcej sa práva verejnosti podať sťažnosť na konanie fondu. 8. Pripomienka k § 2 ods. 5 písm. a): „Ustanovenie žiadame vypustiť alebo upraviť tak, aby bolo zrejmé o ktoré činnosti ide. Jedinými činnosťami podľa návrhu sú činnosti fondu uvedené v odseku 5. Je otázne na čo slúžia § 16 až 20.“ 9. Pripomienka k § 2 ods. 5 písm. e) až g) a j). „Vypustiť a nahradiť jediným ustanovením, ktoré bude odkazovať na výkon podpornej činnosti fondu. Činnosti nemajú konkrétnu normatívnu podobu v návrhu alebo nekorešpondujú s príslušnými ustanoveniami.“ 10. Pripomienka k § 6: „Žiadame ustanoviť model postupnej tretinovej alebo polovičnej obnovy rady fondu. Vzhľadom na zabezpečenie kontinuity je nevyhnutné zvoliť systém postupnej obnovy fondu.“ 11. Pripomienka k § 15: „Žiadame doplniť dôvody na odvolanie riaditeľa aj bez udania dôvodu, ak sa na tom uznesie jednomyseľne rada. Rešpektuje sa subsidiarita rozhodovania.“ 12. Pripomienka k § 16 ods. 6: „Žiadame aby – ak nedôjde k systémovému prehodnoteniu podmienok ustanovenia – sa ustanovenie upravilo tak, že sa bude explicitne vzťahovať výlučne na projekty, ktoré sú kinematografickými dielami a zároveň podliehajú pravidlám štátnej pomoci. Intenzita pomoci nesmie kopírovať súčasný, deformovaný stav spôsobený neadekvátnou implementáciou pripomienok EK do notifikovanej grantovej schémy. Navyše táto implementácia dokonca ani nerozlišuje medzi subjektom čerpajúcim štátnu pomoc a subjektom, na ktorého sa regulácia štátnej pomoci nevzťahuje.“ 13. Pripomienka k § 18 ods. 6: „Vypustiť. Ustanovenie je nadbytočné a diskriminačné.“ 14. Pripomienka k § 19 ods. 1: „Za slovo „žiadateľ“ doplniť čiarku a slová „ktorý nie je povinnou osobou,“. S ohľadom na platby povinných osôb sa tieto oslobodzujú od platenia administratívnych poplatkov.“ 15. Pripomienka k § 22: „Žiadame upraviť tak, aby sa odvod viazal na príjmy STV z úhrad za službu verejnosti v oblasti televízneho vysielania. Návrh príspevku pre verejnoprávneho vysielateľa musí zohľadňovať príjmy STV a jeho povinnosť pôvodnej audiovizuálnej tvorby, rovnako by odvod do fondu mal byť naplnením určenia použitia prostriedkov získaných z výberu koncesionárskych poplatkov/úhrad za službu verejnosti v oblasti televízneho vysielania a nie z reklamy.“ 16. Pripomienka k § 23 až 27: „Žiadame vypustiť. Odvodová povinnosť tak, ako je vymedzená v návrhu zákona je nelegitímna. Nemo plus iuris ad alium transferre potest, quam ipse habet. V prípade, že sa na príjmoch fondu má podieľať priemysel je nevyhnutné zásadne prepracovať § 23 až 29, a to pri zapracovaní vyššie uvedených pripomienok.“ 17. Pripomienka k § 28: „Žiadame vypustiť odsek 1 a odsek 2 upraviť tak, aby znel: „Ministerstvo kultúry uhradí príspevok zo štátneho rozpočtu vo v sume rovnajúcej sa najmenej 90 % súčtu všetkých príspevkov uhradených fyzickými osobami a právnickými osobami za predchádzajúci kalendárny rok.“. Ustanovenie upravené v súlade s požiadavkou pomerného viac-zdrojového financovania.“ 18. Pripomienka k § 29: „Ustanovenie žiadame doplniť tak, aby príspevok alebo aj jeho časť bolo možné uhradiť v rámci 2%-nej asignácie dane z príjmov. Zároveň žiadame zodpovedajúcim spôsobom upraviť príslušné ustanovenia zákona o dani z príjmov. Upravuje sa odvodová povinnosť tak, aby sa mohla vykonať v rámci aktuálneho daňového zaťaženia.“ 19. Všeobecná pripomienka: „Doplniť nový článok, ktorým sa novelizuje zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov tak, aby si platca dane z príjmu uplatňujúci paušálne výdavky (§ 6 zákona č. 595/2003 Z. z.) mohol uplatniť príspevky do audiovizuálneho fondu a umeleckých fondov nad rozsah paušálnych výdavkov. Odvodová povinnosť vzniká rovnakým spôsobom ako odvodová povinnosť v prípade poistného a iných príspevkov, ktoré sa už v súčasnosti nezapočítavajú do paušálnych výdavkov.“ Dňa 17.4.2008 sa k návrhu uskutočnilo rozporové konanie na úrovni generálnej riditeľky sekcie. Na rozporovom konaní neboli odstránené uvedené rozpory: 20. Všeobecná pripomienka Mediálneho inštitútu: „Žiadame v súlade s pripomienkou 4 pripojiť k zákonu aj vykonávacie predpisy (najmä štatút či iné normy), ak budú mať vplyv na notifikačný proces alebo budú upravovať podrobnosti o spôsobe alebo podmienkach čerpania, alebo majú (budú mať) priamy vplyv na uplatnenie práv alebo povinností žiadateľov alebo osôb s povinnosťou prispievať. Bez posúdenia týchto predpisov nie je možné posúdiť súlad zákona s Ústavou SR a so všeobecne záväznými právnymi predpismi (najmä zákon o štátnej pomoci, správny poriadok, Občiansky zákonník atď.).“ 21. Pripomienka k § 24 až 27 Mediálneho inštitútu: „Žiadame vypustiť. Novoustanovená povinnosť je odvodovou povinnosťou, ktorá nielenže je nelegitímna vo svojej podstate, ale vykazuje aj rozpor s Ústavou SR, keďže zasahuje do práv jednotlivých osôb s povinnosťou odvádzať príspevok.“