DALITO!

7. 6. 2008

PRE UPC PLATÍ IBA SEM TAM ?

PRE UPC PLATÍ IBA SEM TAM ?
TV Prima nedisponuje licenčnými právami pre územie Slovenskej republiky na vysielanie športových udalostí z majstrovstiev Európy fo futbale UEFA EURO 2008.
Zápas Švajčiarsko - Česko UPC na Prime prerušila, ale zápas Portugalsko- Turecko už nie.
Sú len dve možnosti.
Buď Prima disponuje čiastočnými právami, alebo nie.
V oboch prípadoch by však niekto vedome poškoduzovalk Slovenskú televíziu.

Zomrel Jim McKay

Zomrel Jim McKay
Vo veku 86 rokov zomrel jeden z najznámejších amerických športových moderátorov Jim McKay. Skoro štyridsať rokov Jim McKay moderoval na stanici ABC reláciu Wide World of Sports . Počas 16 hodinového vysielania informoval o únose a zavraždení izraelských atlétov na mníchovskej olympiáde v roku 1972 . Známe sú jeho slová z tejto reportáže :
"Tonight our worst fears have been realised . They're all gone." Za túto reportáž dostal dve ocenenia Emmy, celkovo ich mal na konte 13.

GR STV DNES NA DVOJKE

GR STV DNES NA DVOJKE

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Zriadením audiovizuálneho fondu, ktorý má oživiť slovenský film by sa mala v najbližšom čase zaoberať vláda. Návrh zákona o Slovenskom audiovizuálnom fonde (a-v fond) by sa na jej rokovanie mal dostať po zapracovaní prípadných pripomienok Legislatívnej rady vlády SR. Ako však vyplýva z materiálu, ktorý už prešiel pripomienkovým a následným rozporovým konaním, oproti prvému návrhu sa jeho znenie výrazne zmenilo najmä vo vzťahu k umeleckým fondom. Autor zákona - Ministerstvo kultúry (MK) SR totiž pôvodne chcelo zákonom o a-v fonde novelizovať okrem iného aj zákon o umeleckých fondoch. Fondy mali prísť o dve percentá z honorárov od autorov a výkonných umelcov pôsobiacich v audiovízii. Miesto nich mali byť jedným z príjmov a-v fondu. Proti návrhu sa zniesla vlna kritiky nielen zo strany umeleckých fondov, ale aj ďalších inštitúcií pôsobiacich v oblasti filmu a audiovízie. Ako ďalej agentúru SITA informoval hovorca MK SR Jozef Bednár, okrem vypustenia príspevkovej povinnosti autorov a výkonných umelcov sa tak vypúšťa aj novelizácia zákona o umeleckých fondoch v pôvodne navrhovanej šírke. Zachovala sa iba zmena odvodov prevádzkovateľov kín zo vstupného. Prevádzkovatelia kín nebudú odvádzať jedno percento z príjmu z predaného vstupného do umeleckých fondov, ale podľa návrhu, budú "odvádzať výlučne jednu korunu z každej predanej vstupenky" do a-v fondu, spresnil. Pôvodne navrhovaný systém prispievateľov, ako aj činnosti fondu zostali podľa Bednára vo svojej podstate zachované. Výraznou zmenou je podľa Bednára aj posun v rozhodovacej právomoci v rámci fondu. Koncepčné a strategické rozhodnutia má prijímať rada a-v fondu vždy nadpolovičnou väčšinou všetkých svojich deviatich členov. Rozhodnutia o udelení individuálnej podpory prijíma riaditeľ fondu, ktorý aj podpisuje zmluvy o poskytnutí podpory fondom ako štatutárny zástupca a-v fondu. Robiť by to však mal iba na základe odporúčania oboch odborných komisií - umeleckej a finančnej. Oproti návrhu MK SR tiež zrušilo právo a-v fondu udeľovať pokuty, miesto toho by fond mal vymáhať nezaplatené príspevky na súde. Okrem toho sú v upravenom návrhu nové aj ustanovenia o zriadení kancelárie fondu a spomínaných dvoch komisií, ktoré posúdia žiadosti o podporu z fondu z hľadiska kreatívneho prínosu, finančného potenciálu a realizovateľnosti projektu, na ktorý sa podpora žiada. Slovenský audiovizuálny fond by mal umožňovať rozličné formy podpory filmu - dotácie, pôžičky, štipendiá či garancie na úver. Má sa sústreďovať aj na podporu rozvoja infraštruktúry pre audiovizuálnu kultúru a priemysel, napríklad na obnovu technológií či kín. Jeho úlohou je tiež zefektívniť udeľovanie aj kontrolu financií, úspešní žiadatelia by mali dostávať peniaze podľa vopred dohodnutých podmienok aj počas dlhšieho obdobia ako jeden rok. Do verejnoprávnej inštitúcie - fondu by mali prispievať televízie, kiná, prevádzkovatelia retransmisie - napríklad káblovej televízie, ale aj video a DVD predajne či požičovne. Prispievať by mal aj štát. Výdavky fondu nesmú prekročiť päť percent z jeho príjmov. Návrh zákona o a-v fonde počíta s platnosťou zákona od 1. januára 2009, ale s tým, že fond by mal fungovať a finančne podporovať filmové projekty až od 1. augusta 2010. Koprodukčné štatúty by fond mal začať udeľovať slovenským audiovizuálnym dielam, ktoré sú európskymi filmovými dielami skôr, od 1. januára 2010. V súčasnosti sa do kinematografie investujú prostriedky súkromných subjektov a zo štátneho rozpočtu - od roku 2004 cez grantový systém MK SR, program AudioVízia. Štátna podpora audiovizuálnej tvorby pokrýva asi 15 percent požadovaných nákladov na vývoj, výrobu, produkciu a ďalšie činnosti v audiovízii. Vlani z 315 žiadostí podporili 121 a z požadovaných 713 mil. Sk tak MK SR rozdelilo necelých 117 mil. Sk. Po vzniku fondu má program AudioVízia zaniknúť. Návrh zákona o a-v fonde je v súlade so zákonom o podmienkach evidencie, verejného šírenia a uchovávania audiovizuálnych diel, multimediálnych diel a zvukových záznamov umeleckých výkonov (audiovizuálny zákon), zákonom o vysielaní a retransmisii aj so zákonom o autorskom práve a právach súvisiacich s autorským právom (autorský zákon), dodal Bednár.
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrel Dino Risi

Zomrel Dino Risi
Filmový režisér Dino Risi zomrel v sobotu v Ríme vo veku 91 rokov, uviedla to tlačová agentúra ANSA. Talian, ktorý na režisérskej stoličke debutoval ešte v roku 1946, sa do dejín kinematografie zapísal komediálnymi snímkami a spoluprácou s celou plejádou hviezd. Vo filmoch tohto rodáka z Milána sa objavili Sophia Loren, Vittorio Gassmann, Alberto Sordi, či Ugo Tognazz. Al Pacino bol hlavnou postavou remaku snímky Vôňa ženy (Scent of a Woman) z roku 1992, ktorej autorom bol práve Dino Risi - ten si za svoj scenár k originálu Profumo di donna v roku 1978 dokonca vyslúžil nomináciu na Oscara. Posledným projektom veterána svetovej kinematografie bol televízny film Le Ragazze di Miss Italia z roku 2002.
Filmy Dina Risiho boli populárne aj u nás , stačí si spomenúť na Chlieb, láska a ..... , či Tiger a mačička.
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

PROTEST

PROTEST
Slovenská asociácia novinárov (SAN) odsudzuje brutálny útok na chorvátskeho novinára Dušana Miljuša. "Vyzývame chorvátske štátne orgány, aby vinníkov tohto bezprecedentného útoku na reportéra denníka Jutarnji list vypátrali a zobrali na zodpovednosť v zmysle zákonov štátu. Napadnutému novinárovi SAN vyslovuje svoje sympatie a želá skoré uzdravenie ako aj návrat do práce," uviedol dnes pre TASR predseda SAN Štefan Dlugolinský. Zdôrazňuje, že v demokratickom štáte je neprípustne konať proti slobode prejavu. Sloboda tlače patrí k výdobytkom moderného sveta, medzi základné hodnoty demokratickej spoločnosti, ktoré Slovenská asociácia novinárov vždy bude obhajovať. "O tejto udalosti bude SAN informovať Výbor na ochranu novinárov v New Yorku," informoval Dlugolinský. Chorvátski novinári v piatok 6. júna protestovali v Záhrebe i ďalších mestách balkánskej krajiny proti pondelkovému brutálnemu útoku na reportéra denníka Jutarnji list Dušana Miljuša. Tomu útočníci pri pondelkovom prepade spôsobili bejzbalovými palicami ťažké zranenia, otras mozgu i fraktúru ramena. Chorvátska vláda ústami premiéra Iva Sanadera útok ostro odsúdila a ubezpečila, že urobí všetko pre povolanie vinníkov na zodpovednosť.
Copyright © TASR 2008

SLOVAK FREE MEDIA

SLOVAK FREE MEDIA
Necelé dva dni od začatia platnosti tlačového zákona evidujú slovenské denníky prvú žiadosť o opravu - dostal ju denník SME od šéfa ĽS-HZDS Vladimíra Mečiara. Ako informuje denník na prvej strane dnešného vydania v článku "Mečiar skúsil tlačový zákon", redakcia dostala list z Trenčianskych Teplíc, kde Mečiar býva a podpísaný "ĽS­HZDS“ zaslaný 2. júna v pondelok, keď vyšli po prvýkrát noviny, na ktoré sa nový tlačový zákon platný od 1. júna vzťahoval. Mečiar sa pod list nepodpísal. Hovorkyňa HZDS Monika Zakariásová však pre redakciu povedala, že "ten list posielala priamo asistentka pána predsedu“. Predseda Ľudovej strany-HZDS v ňom žiada o opravu pondelkového komentára Mariána Leška, "hoci tlačový zákon sa vzťahuje len na skutkové tvrdenia" - upozorňuje SME. Hovorkyňa hnutia však argumentovala, že "v zmysle nového tlačového zákona trvá na náprave chybných a nepravdivých údajov tak, ako to tam bolo stanovené“. Jediným chybným údajom v komentári bolo, že Ján Kovarčík nie je, ako denník SME mylne uviedol, podpredsedom HZDS. Denník pripomína, že hoci minister kultúry Marek Maďarič (Smer-SD) tvrdil, že nový tlačový zákon nie je pre politikov, ale pre obyčajných ľudí, ako prvý ho začal využívať koaličný politik. Podpredseda vlády a vicepremiéra Dušan Čaplovič (Smer-SD) v reakcii pre SME uviedol, že ho neprekvapuje, že sa prvý ozval Mečiar. "Asi sa chce nejakým spôsobom prezentovať - bude prvý, budete o ňom písať, budú toho plné noviny a Mečiar sa zasa stane slávnym,“ povedal s tým, že ako politik by na komentár určite nereagoval. Na tento novinársky žáner by nanajvýš viedol cez noviny polemiku. Na otázku, či si stále myslí, že zákon je pre občanov a nie politikov, Čaplovič povedal, že Mečiar je občan, ktorý má momentálne aj politické postavenie. Predseda poslaneckého klubu Smeru Miroslav Číž označil v denníku Mečiarovu reakciu za "pravdepodobne demonštračný akt“. Od tlačového zákona očakáva "profylaktický účinok, že sa konečne redaktori budú správať v zmysle etického kódexu Slovenského syndikátu novinárov“. Poslanec Smeru-SD Ján Podmanický, ktorý sa na príprave zákona priamo podieľal pozmeňujúcimi návrhmi, si myslí, že po niekoľkých dňoch platnosti nie je možné posudzovať opodstatnenosť zákona. To sa podľa neho dá po roku či dvoch. "Jeden strom les nerobí,“ povedal Podmanický pre SME o Mečiarovom liste. Denník požiadal o reakciu na prvú žiadosť o opravu aj zástupcov tlače. Predseda Združenia vydavateľov periodickej tlače Miloš Nemeček považuje Mečiarov list za "nedefinovateľnú reakciu“. Tento konkrétny prípad podľa neho "ukazuje, že môže byť taká tendencia reagovať na to, čo sa nepáči, aj keď to nenapĺňa podstatu tlačového zákona“. Nemeček očakával, že prví budú reagovať politici. "Dopredu sme tušili, že to nebudú reakcie väčšinového občana, ale tých, o ktorých sa najviac píše, teda politikov,“ povedal SME. To, že ako prvý sa ozval politik neprekvapilo ani predsedníčku Slovenského syndikátu novinárov Zuzanu Krútku. Prekvapilo ju však, že išlo o reakciu na komentár. "Myslela som, že práve ľudia z týchto kruhov si dajú tú prácu s naštudovaním toho komplikovaného znenia zákona,“ povedala pre redakciu Krútka.
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Superstar Sk vs. svet again

Superstar Sk vs. svet again
IFPI SR Hitparáda - RADIO TOP 100 -Týždeň - 2008/22

1. ESTELLE & WEST KANYE-AMERICAN BOY 2. DESMOD-ZOBER MA DOMOV 3. MADONNA & TIMBERLAKE JUSTIN-4 MINUTES 4. I.M.T. SMILE-MÁM KRÁSNY SEN 5. TIMBALAND & SCHERZINGER NICOL-SCREAM 6. LEWIS LEONA-BETTER IN TIME 7. RIHANNA-TAKE A BOW 8. CAREY MARIAH-TOUCH MY BODY 9. CMORIK PETER-ČO TO ZNAMENÁ 10. DUFFY-MERCY 13. KRISTÍNA-VRÁŤ MI TIE HVIEZDY 15. MISHA- AFRODIZIAKUM
17. GLADIATOR-VŽDY SA NIEKTO DÍVA NA NEBESIA 24. NO NAME-DUŠA A JA 25. KNECHTOVÁ KATKA-DO BATOŽKA 26. PREDNÁ ZDENKA-KAM MÁ ÍSŤ 31. PEHA-MUOJ BOŽE 36. KOMAJOTA-ANJEL 37. I.M.T. SMILE-MY 46. TEAM-MIESTO 56. JAROŠ MIRO-OBYČAJNÝ 58. PAPP ROBO-ČAROVNÝ DOM 60. SMATANOVÁ ZUZANA-NAJHORŠIA VEC 63. RAINDOWN-SVET NA MÍLE 65. NO NAME-LEN TAK STÁŤ 69. MISHA-SPOMALÍME SVET 74. DESMOD-ČIERNA DIERA 79. GRIGOROV ROBO-JA VIEM 89. KEPEŇOVÁ PETRA-CHÝBAŠ MI

6. 6. 2008

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Predvčerom v prime-time začala európska spravodajská televízia od 20-tej hodiny vysielať s novým logom, sloganom „PURE“ novou grafickou úpravou, novou web stránkou a novou totožnosťou programov. Všetky tieto zmeny ma komunikovať kampaň počas nasledujúcich mesiacov. Spravodajská televízia Euronews pripravila najdôležitejšiu vývojovú zmenu za svoju 15-ročnú existenciu. Nový dizajn má aj web stránka - www.euronews.net. Nová internetová stránka poskytuje voľný prístup VOD do všetkých vysielaných programov na spravodajskom kanáli, vo všetkých 7 jazykoch : anglicky, nemecky, španielsky, francúzsky, taliansky, portugalsky a rusky ( od 12. júla bude vysielať už v 8-mych jazykoch a vysielanie bude zahŕňať aj arabštinu). Nová podoba sloganu: „PURE“, v sebe nesie ideu euronews a jej silu jej značky vykryštalizovanú do jediného slova. Nový slogan euronews odráža podľa televízie základné hodnoty kanálu: poctivosť, bezúhonnosť, nestrannosť a transparentnosť pri šírení informácii. Predovšetkým však ide o rešpektovanie diváka, ktorý hľadá skôr informácie ako zábavu. Základným grafickým prvkom nového loga je kruh. Ten je podľa euronews jedným z najjednoduchších geometrických tvarov, a je symbolom zrozumiteľnosti a dokonalosti. Použitá korporátna farebnosť, jednoduchá biela, šedá a čierna majú zvýrazniť zameranie na informáciu ako takú a postavenie euronews ako univerzálnej televízie. Cieľom novej kampane je televíziou deklarovaná transparentnosť poskytovaných informácií. Tlačový vizuál a spoty budú dokonale prispôsobené médiám podporujúcim rebrandingovú kampaň. V spolupráci s agentúrou FFL Paris vypracoval spravodajský kanál skutočne strategickú zmenu svojej obchodnej značky. Nová stratégia a kreatívne východisko vyvinuté s agentúrou si kladie za cieľ promovať filozofiu spravodajského kanálu, ktorý je založený na objektivite podávaných informácií. Novou stratégiu spravodajského kanálu reprezentuje niekoľko nových cieľov: jedinečný štýl vysielania, ktorý je možné ľahko identifikovať, európsky pohľad na svet, mnohojazyčnosť a redakčna politika šírenia presných a overených informácií. Kampaň bude prebiehať v európskych denníkoch a odbornej tlači (Nemecko, Španielsko, Francúzsko, Taliansko, Spojené kráľovstvo, Rusko, Spojené arabské emiráty a USA). Kampaň pozostáva aj z plagátov na letiskách a staniciach (Londýn, Brusel, Paríž, Frankfurt), v TV (kampaň na Eurosport a Trace TV, v 20 a 30 sekundové spoty počas celého júna) a v neposlednom rade na internete (bannerová reklama). Michael Peters, generální riaditeľ Euronews o novom redizajne hovorí: "Logo, značka a všeobecná spoločná vizuálna identita, ktorá je vedome jednoduchá a minimalistická, odrážajú snahu Freda a Farida, ktorí robili z euronews univerzálny spravodajský kanál, bez prikrašľovania a kozmetických úprav. Od januára 2007 sme spolu dôkladne analyzovali podstatu euronews. Odstránili sme prvky, ktoré najväčšmi obmedzovali základné princípy novej filozofie televízie. To mení spôsob ako ju vyjadrujeme a umožňuje nám výraznejšie sa identifikovať s tým, čím sme.“ Spravodajský kanál euronews si svoje meno medzi medzinárodnými spravodajskými televíziami buduje od roku 1993. Svojim vysielaním pokrýva celý svet vysielaním v 7-mych jazykoch.
Digitálny signál prijíma štvrtina českých domácností. Vyplýva to z najnovších výsledkov Kontinuálneho výskumu, ktorý je realizovaný ako súčasť projektu elektronického merania sledovanosti televízie v ČR. 24,1 % opytovaných respondentov deklarovalo možnosť aspoň jedného typu digitálneho televízneho príjmu v domácnosti (či už prostredníctvom satelitu – DVB-S, kabelu - DVB-C, cez internetový protokol - IP TV, či terestriálny/pozemný – DVB-T). Reálne množstvo počtu domácností s príjmom televíznych staníc niektorých z digitálnych ciest bude však pravdepodobne ešte mierne vyšší, vzhľadom k tomu, že pomerne významné percento respondentov nie je schopné na otázku špecifikácie spôsobu príjmu úplne presne odpovedať a radšej uvedú, že „nevedia“. Z celkovej televíznej populácie tvorí približne 9,2 % domácnosti, ktoré uviedli, že prijímajú digitálne terestriálne (pozemské) vysielanie (DVB-T). Digitálne satelitné vysielanie (DVB-S) prijíma 11,8 % domácností, digitálne vysielanie cez kabel (DVB-C) deklaruje 4,9 % domácností a možnosť príjmu digitálneho vysielania prostredníctvom IP TV uvádza 2,5 % televíznej populácie. Väčšina domácností s príjmom DVB-T uviedla, že toto vysielanie prijíma prostredníctvom set-top-boxov (5,9 % českých domácností). Od januára 2007 došlo k zásadnej zmene opytovania v oblasti príjmov, na základe ktorých získavame presnejšiu informáciu o príjme digitálneho vysielania, a to predovšetkým digitálneho pozemského vysielania (DVB-T) - bola pozmenená štruktúra otázok a ponovom sú takisto opytované domácnosti na príjem digitálneho terestriálneho vysielania pomocou digitálnej televíznej karty v počítači. U odpovede na otázku, čo digitálne vysielanie znamená, môžeme očakávať určité skreslenie, keďže ľudia majú tendenciu skôr preceňovať svoje schopnosti. Napriek tomu je markantný posun, keď v roku 2001 deklarovalo jasnú predstavu o digitálnom vysielaní 4,9 %, od jesene 2005 hodnota kolíše okolo 10 % jednotlivcov vo veku nad 10 let a v roku 2006 rastie až k 13 % jednotlivcom. V období január až marec 2007 tvrdí 18 % respondentov, že má jasnú predstavu, o čo sa jedná, a v období január až marec 2008 takmer 32 %. Približnú alebo jasnú predstavu deklarovalo v roku 2001 16,8 %, zatiaľ čo aktuálny stav vykazuje 69 % populácie staršej ako 10 rokov. Úplnou neznalosť deklarovalo v roku 2001 47,6 %, zatiaľ čo aktuálny údaj hovorí o necelých 5 %. Kontinuálny výskum je od roku 2001 realizovaný spoločnosťou Mediaresearch v spolupráci so spoločnosťou Stem/Mark. Ten priebežne mapuje podrobnú štruktúru českej televíznej populácie, jej televízne správanie, televíznu vybavenosť a predovšetkým zmeny v oblasti možnosti príjmu rôznych druhov vysielania vrátane digitálneho vysielania, ktoré v súčasnosti hrá v tejto oblasti veľmi významnou roli. Cieľom výskumu je predovšetkým zistil dôležité charakteristiky domácností pre kontrolu a zaisťovanie reprezentatívnosti vzorky domácností vybraných pre elektronické meranie sledovanosti televízie. Celkom bolo v rámci Kontinuálneho výskumu opytovaných už 54 759 domácností. Aktuálne výsledky boli zozbierané v prvých troch vlnách minulého roku (v období január-marec 2008), na reprezentatívnej vzorke 2 768 domácností, čo predstavuje 6 240 respondentov starších 4 roky.
V Českej republike sa až 40 % používateľov internetu pripája na web viac ako 20 dní v mesiaci.
V apríli 2008 bolo v rámci projektu Netmonitor na českých serveroch zaznamenaných 4 705 636 reálnych užívateľov (RU), čo je medziročný nárast o 10,28 %. V porovnaní s aprílom 2007 sa tento rok rapídne zvýšil počet zobrazených stránok (PV) a počet návštev.
Tento nárast je spôsobený predovšetkým zaraďovaním ďalších serverov do merania v priebehu minulého roku. Počet zobrazených stránok tak zaznamenal viac než 50 %- ný nárast (na 5 900 557 965) a počet návštev dosahuje v apríli tohto roka 674 207 934 (nárast o 48,94 %). V priemere strávil český užívateľ na internete v apríli 2008 25 hodín a 28 minút, čo predstavuje medziročný nárast o 36,63 %. V apríli minulého roka totiž český užívateľ na internete presurfoval v priemere o takmer 7 hodín menej.
Zdroj : NetMonitor – SPIR – Mediaresearch & Gemius
Americký spevák Ozzy Osbourne vyhral spor s britským denníkom Daily Star. Líder skupiny Black Sabbath žaloval denník za tvrdenia, že rocker spôsobil svojím zlým zdravotným stavom chaos na odovzdávaní Brit Awards, ktoré celá rodina moderovala naživo v televízii. Podľa článku mal 59-ročný hudobník dvakrát pred začiatkom šou spadnúť a údajne musel použiť invalidný vozík. "Sťažovateľ je veľmi úspešný koncertujúci umelec, ktorý práve absolvoval vypredané svetové turné," vyhlásil obhajca rodiny Osbournovcov John Kelly. "Nepravdivé tvrdenia, že sťažovateľ bol v takom zlom zdravotnom stave a nebol schopný moderovať odovzdávanie cien, sú veľmi vážne," dodal. Zdôraznil, že článok hudobník ani jeho zástupca pred publikovaním neautorizoval. Právna zástupkyňa Daily Star Kate Wilson povedala, že noviny sa za citové rozrušenie a ťažkosti spôsobené správou, ospravedlnili a súhlasili, že vyhlásenia boli nepravdivé a nemali ich nikdy publikovať. Neznámu čiastku, ktorú denník Ozzymu Osbournovi vyplatil, údajne venujú charitatívnemu projektu Sharon Osbourne Colon Cancer Program.
Kouč poľskej futbalovej reprezentácie Leo Beenhakker sa ospravedlnil Nemcom za fotomontáž v novinách Super Express s odseknutými hlavami trénera nemeckého výberu Joachima Löwa a kapitána "Nationalelf" na ME 2008 Michaela Ballacka práve v rukách Holanďana. Obrázok v bulvárnom denníku vyvolal v Nemecku pobúrenie. Löw však zareagoval s chladnou hlavou. Údajne má ine problémy, ako sledovanie poľskej tlače. Šesťdesiatpäťročný "Don Leo" Beehakker uviedol: "Nemôžem hovoriť v mene všetkých Poliakov. Som si však istý, že aspoň v mene celého poľského tímu sa môžem verejne ospravedlniť." Pod obrázkom bol nápis "Leo, daj nám ich hlavy". Predstavitelia predmetných poľských novín však tvrdia, že to bolo myslené len symbolicky, pretože fanúšikovia dlho čakajú na víťazstvo hráčov ich krajiny nad Nemcami. V doterajšej histórii sa "orlici" nikdy nepodarilo zdolať jej západného suseda. Na kontinentálnom šampionáte 2008 si Poliaci v B-skupine okrem Nemcov zmerajú sily aj s Chorvátmi a Rakúšanmi.
Vedenia zámorskej hokejovej profiligy NHL a kanadskej televíznej spoločnosti TSN sa dohodli na podpise novej šesťročnej zmluvy o vysielaní a digitálnych právach. Zmluva nadobudne platnosť v októbri a vyprší po sezóne 2013/14. Podľa nej získala spoločnosť TSN špeciálne exkluzívne práva na vysielanie zápasov a informácií o kanadských tímoch v anglickom jazyku. Televízny kanál podľa kontraktu odvysiela 70 zápasov základnej časti, ako aj stretnutia play off až po finále konferencií. Okrem ďalších technických špecifikácií a práv na pravidelné hokejové relácie kontrakt zabezpečuje exkluzivitu pre TSN v prenose draftových lotérií, ako aj samotného draftu. "Dohoda umožní fanúšikom kanadských tímov v NHL byť ešte bližšie k centru diania," prezradil zástupca televíznej spoločnosti Rick Brace. Televízia odvysiela najviac zápasov Toronta (17 prenosov), nasledujú Montreal (15) a Vancouver, Calgary, Edmonton a Ottawa (po 10).
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Chorvátski novinári protestovali dnes v Záhrebe i ďalších mestách balkánskej krajiny proti pondelkovému brutálnemu útoku na reportéra denníka Jutarnji list Dušana Miljuša. Tomu útočníci pri pondelkovom prepade spôsobili bejzbalovými palicami ťažké zranenia, otras mozgu i fraktúru ramena. Pred sídlom chorvátskej vlády sa dnes zhromaždilo asi 50 žurnalistov, pracovníkov médií, ktorí požadovali zadržanie páchateľov útoku na najznámejšieho investigatívneho novinára krajiny, ktorý sa zrejme znepáčil strojcom útoku svojimi materiálmi o chorvátskom podsvetí. "Mali na hlavách helmy, takže som im nevidel do tváre a všetko sa stalo veľmi rýchlo," uviedla obeť útoku, ktorá sa odhaľovaniu kriminálnych prípadov venuje už dve desaťročia. Novinár informoval v priebehu uplynulých mesiacov políciu o o anonymných vyhrážkach. Smútočné oznámenie s jeho menom a fotografiou zverejnili v inom chorvátskom denníku Večernji list. Noviny sa následne ospravedlnili a uviedli, že išlo o "procedurálnu chybu". Chorvátska vláda ústami premiéra Iva Sanadera útok ostro odsúdila a ubezpečila, že urobí všetko pre povolanie vinníkov na zodpovednosť. Boj proti organizovanému zločinu a korupcii, ako aj reforma súdnictva, verejnej správy a ekonomiky sú hlavnými podmienkami, ktoré musí Chorvátsko splniť pred vstupom do EÚ. Záhreb očakáva, že by sa tak mohlo stať v roku 2011.
Copyright © TASR 2008

Devastuje aj Slovenská televízia

Devastuje aj Slovenská televízia
Predstavitelia Slovenskej národnej strany (SNS) sa nebudú nečinne prizerať na devastáciu národných prvkov a povedali dosť silnejúcim útokom na SNS a všetko, čo je slovenské zo strany médií, ale aj maďarských politikov. Uviedol to dnes predseda strany Ján Slota na tlačovej konferencii v Martine po skončení slávnostného spoločného zasadnutia Predsedníctva SNS a Predsedníctva Matice slovenskej (MS) pri príležitosti 147. výročia Memoranda národa slovenského a vzniku SNS. Slota zdôraznil, že tak chcel informovať práve pri tomto výročí. Pretože v tom čase, ako povedal, silnej maďarizácie sa v Martine zišlo približne 5000 Slovákov, aby nebojácne sformulovali požiadavky slovenského národa. V súčasnosti však mnohí politici nedokážu ani adekvátne reagovať na útoky proti suverénnej Slovenskej republike, konštatoval Slota. SNS bude podľa neho na všetky podobné útoky určite reagovať. Spolu s predsedom MS Jozefom Markušom Slota vyjadril poľutovanie nad tým, že v tomto smere ani verejnoprávny Slovenský rozhlas a Slovenská televízia nie sú objektívne. Predsedníctva SNS a MS sa zhodli na ďalšej spolupráci, pretože ich spájajú rovnaké hodnoty v prospech slovenského národa. Najbližšie napríklad spoločne zorganizujú Martinské matičné slávnosti, ktoré sa uskutočnia v dňoch 1. až 4 augusta 2008.

TA 3 NEWS

TA 3 NEWS
Televízia TA3 zaznamenala počas prvých júnových dní priaznivé hodnoty sledovanosti, čo znamená, že diváci prejavujú záujem o programy spravodajskej televízie aj počas začínajúceho sa letného obdobia. Počas prvej polovice 23. týždňa, teda od 2. do 5. júna, bol celodenný trhový podiel okolo 2 percent, pričom čistý share TA3 zohľadňujúci vysielací čas a pokrytie bol v rozpätí od 2,8% do 3,2%. Fakt, že v tomto období ide o nadštandardné výsledky, potvrdzuje aj skutočnosť, že v stredu 4. júna, sa TA3 stala štvorkou na trhu. Večerná diskusná relácia Téma dňa, ktorú TA3 vysiela každý pracovný deň o 19.55 h, mala počas uplynulých dvoch dní priemerný dosah viac ako 70.000 divákov. Podobne sa darilo aj utorňajšiemu investigatívnemu formátu Čierny Peter. Hlavné správy o 18.40 h mali tento utorok priemerný dosah 71.000 divákov. Priaznivé hodnoty podielu na trhu TA3 dosiahla aj počas štvrtkového dopoludňajšieho vysielania. Trhový podiel okolo 9% dosiahli Správy TA3, Ekonomika a Športové spravodajstvo.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

"To nie je otázka nášho záujmu. Niečo bolo dohodnuté. Na základe tejto dohody sa riaditeľ stal riaditeľom. Táto dohoda však v ďalších pokračovaniach neplatí. To nie je otázka len námestníka. Je to aj otázka toho, že je tu kopa ľudí, ktorá bola za bývalej vlády vyhodená zo služby len preto, že odmietli porušovanie zákona. Čiže logicky sme očakávali, že budú títo ľudia rehabilitovaní a minimálne sa im služba ospravedlní alebo ich pozve naspäť.Uviedli aj ktorých. Je to v ich spisoch založené, ale napriek tomu nie je ochota sa tým zaoberať." Vladimír Mečiar

"Predseda Národnej rady SR Pavol Paška nevie nič o kaštieli vo Veľkých Levároch, nikdy neuvažoval, ani neuvažuje o kúpe akéhokoľvek kaštieľa. Práve naopak, je všeobecne známe, že na odpredaji tohto kaštieľa mali počas predchádzajúcej vlády záujem pán Mikuláš Dzurinda a bývalý minister zdravotníctva Rudolf Zajac a za výrazne nižšiu cenu, ako je tá dnes medializovaná."

Jozef Plško,hovorca šéfa parlamentu

„Danielko má vytvorený kútik u Anetinho šéfa. Je to prvé bábätko, ktoré s nami bude tráviť v televízii toľko času, a dúfame, že tu bude spokojné."

Tatiana Tóthová, hovorkyňa TV Joj

STV NEWS

STV NEWS
Slovenská televízia odvysiela všetkých 31 zápasov z blížiacich sa majstrovstiev Európy vo futbale, ktoré sa zajtra 7. júna začínajú v Rakúsku a Švajčiarsku a vyvrcholia v nedeľu 29. júna finálovým duelom vo Viedni. "Dvadsaťsedem stretnutí uvidia diváci v priamom prenose na Dvojke, zvyšné štyri, ktoré sa hrajú paralelne s ďalšími v záverečnom treťom kole základnej fázy šampionátu, odvysielame zo záznamu hneď po skončení priameho prenosu. O tom, ktoré budú naživo a ktoré zo záznamu, rozhodneme podľa aktuálnej situácie v jednotlivých skupinách," priblížil pre agentúru SITA strategický plán šéfredaktor redakcie športu STV Jaroslav Šišolák. Vysielacie práva na ME 2008 vlastní Európska futbalová únia (UEFA), Slovenská televízia ich odkúpila od marketingového partnera vrcholného futbalového orgánu na starom kontinente spoločnosti Sportfive. Cena za prenosy je predmetom obchodného tajomstva. Stretnutia v základných skupinách budú z bratislavského štúdia komentovať Marcel Merčiak, Richard Fekete a Róbert Minařík. Pri každom dueli bude aj osobnosť slovenskej futbalovej histórie, ktorá bude pôsobiť v úlohe spolukomentátora. "Oslovili sme niekoľkých ľudí, zatiaľ však nechcem predbiehať situáciu, a preto nebudem konkretizovať, kto to bude," pokračoval vedúci redakcie športu STV. Od štvrťfinále už budú slovenskí komentátori priamo na štadiónoch - jeden vo švajčiarskom Bazileji a druhý vo Viedni. "Chceme, aby do neďalekej Viedne zakaždým išiel s naším redaktorom aj spolukomentátor. Do Bazileja plánujeme vyslať aj štáb, ktorý bude pripravovať zaujímavosti zo zákulisia," prezradil J. Šišolák. Počas prestávok pripravuje STV už tradičné štúdio, v rámci ktorého sa budú robiť aj rozbory zaujímavých situácií. Je pravdepodobné, že rovnako ako pri prenosoch z majstrovstiev sveta v hokeji sa k slovu dostane aj elektronická ceruzka v rukách odborníka. "Otázka interaktívnych hier pre divákov zatiaľ nie je definitívne uzavretá. Ak by sa nám aj podarilo dohodnúť sa s vlastníkom vysielacích práv, určite to nebude v takom rozsahu, ako počas hokejových majstrovstiev sveta," uzavrel Jaroslav Šišolák.
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

5. 6. 2008

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Spoločnosť UPC Broadband Slovakia sprístupnila vo štvrtok služby internetu, telefónie a káblovej televízie v jednom (triple play) v ďalších dvoch mestách. Ako informoval hovorca UPC Jaroslav Kolár, ide o mestá Žilinu a Banskú Bystricu, ktoré tak dopĺňajú Bratislavu, Trnavu a Košice. UPC tiež rozširuje dostupnosť služieb internetu a káblovej televízie, pričom podľa jej informácií sú tieto služby dostupné už pre 365 tis. domácností v 12 slovenských mestách. UPC Broadband Slovakia, s.r.o., ktorá poskytuje služby televízie, širokopásmového internetu a telefonovania a od septembra minulého roku ponúka aj služby digitálnej káblovej televízie, je súčasťou spoločnosti Liberty Global, Inc. Firma sa tiež radí medzi triple play operátorov, keďže poskytuje služby televízie, internetu a telefonovania prostredníctvom jednej siete. Spoločnosť Liberty Global je vedúcim medzinárodným poskytovateľom káblových služieb ponúkajúcich televízne služby, hlasové služby a vysoko-rýchlostný prístup k internetu. Spoločnosť Liberty Global prevádzkuje širokopásmové komunikačné siete, ktorými obsluhuje približne 16 mil. zákazníkov v 17 krajinách najmä v Európe, a tiež v Japonsku, Čile a Austrálii.

ART FILM NEWS

ART FILM NEWS
Talianska filmová kráska Chiara Caselli si príde prevziať na MFF Artfilm ocenenie Hercova misia. Na Most slávy v Trenčianskych Tepliciach pripevní tabuľku so svojím menom vedľa krajanov a kolegov ako Franco Nero, Gina Lollobrigida, Alberto Sordi, Michele Placido, Sophia Loren či Ornella Muti. Filmová manželka Keanu Reevesa a Johna Malkovicha sa začala objavovať na televíznej obrazovke na konci 80. rokov. Talentovaná herečka si zahrala v snímke amerického režiséra Gusa Van Santa Moje súkromné Idaho (1991) či v tragickej groteske Malá apokalypsa (1993), kde sa stretla s oscarovým Jiřím Menzlom. Slávny taliansky filmár Michelangelo Antonioni ju obsadil v roku 1995 do filmu Za mrakmi. Po boku Johna Malkovicha si zahrala v britsko-talianskom trileri Ripleyho hra (2002). Chiaru Caselli zlákala pred niekoľkými rokmi i réžia. Za krátky film Per sempre (1999) získala cenu Silver Ribbon v kategórii najlepší krátky film a nomináciu na národnú filmovú cenu David. V súčasnosti pracuje na snímke s názvom 16 Lune. Ako herečka sa objaví vo filme Birdwatchers.

STV NEWS

STV NEWS
Novou finančnou riaditeľkou STV by sa mala stať bývalá konateľka SATO – EMS / dnes PDMC, s. r. o. / a finančná riaditeľka TV JOJ Libuša Baranová. Momentálne je povreená riadením finačného úseku a čaká sa na predloženie zmeny Organizačného poriadku STV Rade STV. SATO - EMS, s.r.o., bol paralelným projektom k aktivitám PMT a založili ho TV JOJ a TA3 . Jej zmyslom bolo zaručiť, že peoplemetrový výskum bude na Slovensku spustený s určitosťou v polovici roku 2004. Libuša Baranová predtým pôsobila aj v Slovenskej sporiteľni ako riaditeľka SLSP Šaľa a zastupovala riaditeľa SLSP Dunajská Streda. Bola aj spoločníčkou PROGRESS - expertízno znalecká, spol. s r.o. Od od: 26.03.2008 je meno Ing. Libuša Baranová zapísané ako člen dozornej rady Slovenská pošta, a.s.

Zomrel Ján Johanides

Zomrel Ján Johanides
Popredný slovenský spisovateľ Ján Johanides dnes napoludnie zomrel. Agentúre SITA to potvrdil jeho syn Juraj. Johanides zomrel náhle na zlyhanie srdca v nemocnici v Šali, kde bol od stredy. Johanides zomrel vo veku nedožitých 74 rokov. O termíne poslednej rozlúčky bude rodina informovať neskôr. Ján Johanides sa narodil 18. augusta 1934 v Dolnom Kubíne. V roku 1954 začal študovať estetiku a dejiny umenia na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, štúdium po troch rokoch zanechal. Pracoval ako psychológ, referent vo Zväze slovenských spisovateľov, dramaturg či redaktor programového magazínu v dome kultúry a osvety v Bratislave. Od roku 1965 sa venoval prevažne slobodnému povolaniu. Bol jedným z najvýznamnejších prozaikov generácie nastupujúcej v 60. rokoch. Do slovenskej prózy priniesol prvky existencializmu a antirománu, využíval i prvky surrealizmu. V roku 1963 debutoval zbierkou piatich noviel Súkromie. Ďalej napísal diela Podstata kameňolomu, Nie, Nepriznané vrany, Balada o vkladnej knižke, Pochovávanie brata, Najsmutnejšia oravská balada, romány Marek koniar a uhorský pápež a Slony v Mauthausene. Články, eseje a rozhovory z 90. rokov vyšli v knihe Identita v kríze. Venoval sa aj písaniu rozhlasových a televíznych hier. V roku 1969 podľa novely Potápača priťahujú pramene mora pripravil scenár filmu 322, celovečerného debutu režiséra Dušana Hanáka. V roku 2002 získal Cenu Dominika Tatarku a Cenu vydavateľstva Slovenský spisovateľ za knihu Nepriestrelná žena.
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

STV NEWS

STV NEWS
Včera sa začala ďalšia fáza projektu Výstavby mediálneho komplexu pre STV a Sro. Celý projekt by mal byť vypracovaný do konca júna. Už 20. mája sa uskutočnilo rokovanie na MK SR za účasti generálneho riaditeľa STV a predsedu Rady STV k vybudovaniu nového mediálneho komplexu v 2. variante (v Mlynskej doline) a 3. variante (v blízkosti novostavby SND); na rokovaní bol však prezentovaný iba 3. variant spoločného mediálneho komplexu pre STV, SRo a TASR . Ďalšie rokovanie bolo 27. mája, z ktorého vyplynulo, že TASR nie je súčasťou projektu, ale Slovenská národné divadlo áno. Celý projekt má niekoľko závažných ALE, okrem tých, o ktorých sme už písali. Umiestnenie stavby je limitované výškovým obmedzením 21 metrov, vzhľadom na Stavbu SND. Je potrebná zmena územného plánu a neexistuje súhlas architekta budovy STV. Dosiahnuteľná úžitková plocha je 70.000 štvorcových metrov. Projekt však sčasti má riešiť problémy Slovenského národného divadla a jeho nevyužiteľných naddimenzovaného priestorového usporiadania. Dokument Rady Európy však také inštitúcie, akými sú STV, SRo a TASR, zaraďuje do tzv. kritickej infraštruktúry a v tej súvislosti hovorí o potrebe ich atomizácie; súčasný zámer sa tak dostáva do rozporu so spomenutým dokumentom a okrem tohto umožňuje vybudovať iba vysielajúcu televíziu, nie však televíziu verejnej služby vyrábajúcu programy. Slovenská televízia v súvislosti s Projektom vypracúva organizačné, priestorové, technické a iné požiadavky na nevyhnutné vybavenie mediálneho komplexu, aby STV mala v ňom vytvorené všetky nevyhnutné predpoklady a podmienky na tvorbu, výrobu a vysielanie televízneho programu a mohla plniť svoje poslanie a všetky úlohy, ktoré jej ukladá zákon o STV a súvisiace predpisy.

To je TV !

To je TV !

STV NEWS

STV NEWS
Sovenská televízia vyhrala súdny spor o plnenie zmluvy – vysielací čas so spoločnosťou ROKO, a.s., Bratislava vo výške 50 mil. Sk .Rozsudok je právoplatný a vykonateľný. Najvyšší súd SR v súdnom spore so spol. ERS Holding, s.r.o., o zaplatenie pohľadávky, postúpenej zo Štúdia Beta vo výške 4,2 mil. Sk , vyhovel odvolaniu STV a zrušil rozsudok Krajského súdu v Bratislave a vrátil mu vec na ďalšie konanie . Okresný súd Bratislava IV. ako súd prvého stupňa v súdnom spore so spol. ERS Holding, s.r.o., začína konanie vo veci zaplatenia pohľadávky, postúpenej zo Štúdia Beta vo výške 3,4 mil. Sk . Daňové riaditeľstvo doteraz nereagovalo na žiadosť STV o usmernenie a neposkytlo jej metodiku , či sa zmení spôsob odpočítania DPH po 1.4.2008, kedy vstúpil do platnosti zákon č. 68/2008 Z.z. o úhrade za služby verejnosti , či teda súhlasí so spracovaním DPH podľa doterajšieho postupu.

Komerčný zabijak

Komerčný zabijak
Čierna alebo biela - Jednotka-04.06.2008 :

131 tisíc divákov

2,8 % sledovanosť

8,5 % share

4. 6. 2008

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Konzervatívny britský poslanec Daniel Kawczynski obvinil rozhlasovú a televíznu spoločnosť BBC zo šírenia xenofóbnych nálad zameraním svojho vysielania o migrácii na "bielych kresťanov z Poľska". Tridsaťšesťročný poslanec, ktorého predkovia sa do Británie prisťahovali z Poľska v roku 1940, dnes vyhlásil, že "liberálna elita" v BBC sa rozhodla vyhnúť diskusii o "kontroverznejších aspektoch imigrácie" a namiesto toho sa sústreďuje na prílev Poliakov do krajiny od vstupu Poľska do EÚ v roku 2004. V skutočnosti deväť z desiatich prisťahovalcov do Británie nie sú Poliaci či iní Východoeurópania, ale ľudia z indického subkontinentu, Afriky a zo západnej Indie, uviedol rozhnevaný Kawczynski v rozhovore s redaktorom rozhlasovej stanice BBC Johnom Humphrysom. Povedal tiež, že údajne v dôsledku spravodajstva BBC v Británii vzrástol počet útokov na Poliakov. "Liberálna elita z BBC používa Poliakov ako obetných baránkov pre spravodajstvo o imigrácii v politicky korektnom svete, pretože neprináša správy o kontroverznejších imigrantoch," vyhlásil poslanec. "Vždy sa zameriate na Poliakov. A výsledkom toho je, že sa v tejto krajine zvyšuje počet útokov proti nim," dodal. Kawczynski, ktorý je poslancom za juhozápadné grófstvo Shropshire od roku 2005, zároveň uviedol, že Británia zabudla na účasť poľských pilotov v bojoch proti nacistickému Nemecku v bitke o Britániu počas druhej svetovej vojny. Poslanec chce vyzvať parlament na zavedenie špeciálneho sviatku, ktorý by pripomínal "prínos Poliakov Británii od roku 1940". Do Británie sa podľa prieskumu Inštitútu pre výskum verejnej politiky od roku 2004 prisťahoval približne milión imigrantov z východnej Európy, väčšina z nich z Poľska, hoci približne polovica sa údajne plánuje vrátiť domov.
Copyright © TASR 2008
Herci, ktorí prepožičali svoje hlasy slávnej žltej rodinke Simpsonovcom, po zvýšení platov podpísali zmluvu na ďalšie štyri roky. Podľa denníka Variety tým tvorcovia garantujú 20. sériu televíznej šou. Produkcia seriálu sa pre rokovania o zmluvách medzi hercami a 20th Century Fox oneskorila o niekoľko mesiacov. Platy Dana Castellanetu, ktorý nahovoril otca rodiny Homera či Nancy Cartwright, ktorá dala hlas Bartovi, sa zvýšia na 400-tisíc dolárov (takmer 7,8 milióna korún) za jednu epizódu. Simpsonovci (1989) sú najdlhšie vysielaným seriálom v prime-time v americkej histórii. Diskusie o platoch účinkujúcich už v minulosti zastavili produkciu seriálu. Do roku 2004 zarábali 125-tisíc dolárov (viac ako 2,4 milióna korún) za šou, po rokovaniach ich plat stúpol na 360-tisíc dolárov (viac ako 7 miliónov korún). Herci argumentovali tým, že ich platy sú nízke v porovnaní "s obrovským úspechom, aký seriál zaznamenáva".
Jordánska organizácia chce súdiť Dánov zodpovedných za publikovanie karikatúr, ktoré moslimovia považujú za urážajúce. Podľa dánskych médií, 11 Dánov organizácia vyzvala, aby predstúpili pred jordánskeho prokurátora a čelili obvineniam z urážania islamu a ohrozovania národného mieru. Médiá o tom informovali deň po pondelkovom bombovom útoku na dánsku ambasádu, pri ktorom zahynulo najmenej 8 ľudí a ďalšie desiatky sa zranili. Medzi obvinenými majú byť autori karikatúr, ktoré nakreslili proroka Mohameda a šéfredaktori 10 zo 17 novín, ktoré ich vydali. Dánske médiá informovali, že za iniciatívou súdiť Dánov stojí organizácia Prorok s nami, ktorá je úniou združujúcou jordánske médiá. "Prokurátor sa predvolal Dánov pre sériu kriminálnych obvinení. Dáni by mali teraz prísť do Jordánska," povedal dánskym novinám generálny sekretár organizácie Zakaría al-Šejk. Ako dodal, prokurátor je ochotný vypočuť "obvinených" na dánskom veľvyslanectve. Právnik organizácie Usáma al-Betta povedal, že ak sa Dáni výzvu prokurátora neuposlúchnu, ďalším krokom bude informovanie Interpolu, ktorý by mal zabezpečiť ich zatknutie. Štátny prokurátor dánskym novinám Politiken potvrdil, že editori boli predvolaní, dánsky minister zahraničných vecí však vyhlásil, že deportácia nie je možná. V Dánsku totiž vydávanie karikatúr proroka Mohameda trestné nie je. Zmeny v jordánskom práve umožnili tamojším orgánom, aby rozhodovali aj o obvineniach, ktoré sa udiali mimo krajiny, ale zasiahli aj ľudí v Jordánsku. Zákony v Jordánsku považujú urážanie proroka Mohameda za trestný čin.
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrel Mel Ferrer

Zomrel Mel Ferrer
V pondelok ráno zomrel vo veku 90 rokov herec, režisér a bývalý manžel Audrey Hepburn Mel Ferrer. "Mel Ferrer skonal na rodinnom ranči v Carpinterii," povedal médiám hovorca herca Mike Mena z rodinného sídla v regióne Santa Barbara (Kalifornia). Ferrer sa narodil v roku 1917 v New Jersey kubánskemu otcovi a americkej matke. Po štúdiách na prestížnej univerzite Princeton prišiel v roku 1938 broadwayský debut. Okrem herectva se venoval editovaniu novín, písaniu detských kníh, bol tiež producentom a režisérom v rozhlase i televízii. V roku 1949 sa stal vďaka filmu Lost Boundaries filmovou hviezdou. Ako herca ho najviac preslávili snímky Lili (1953) a Vojna a Mier (1956), kde si zahral s Henrym Fondom a Audrey Hepburn. Po asistencii režisérovi Johnovi Fordovi sa pokúsil o vlastný režijný debut. V roku 1959 nakrútil film Zelené kráľovstvo, kde účinkovali Anthony Perkins a Audrey Hepburn, ktorá bola od roku 1954 štvrtou z jeho piatich manželiek. Produkoval aj jej film Čakaj do tmy (1967), no v roku 1968 sa rozišli. V manželstve sa im narodil syn Sean.
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS
Rozhlasová rada dnes schválila účtovnú uzávierku SRo, ktorá je súčasťou Výročnej správy o činnosti SRo v roku 2007. Urobila tak na mimoriadnom zasadnutí. Generálna riaditeľka SRo Miloslava Zemková doplnila účtovnú uzávierku o poznámky, ktoré v nej časti rady chýbali. Ako povedala Zemková, do poznámok, ktoré pripravil rozhlas na záver účtovnej uzávierky pripravenej audítorom, doplnili presne vymenovanie všetkých orgánov SRo a vyhodnotenie čerpania niektorých položiek rozpočtu. Podľa Zemkovej tieto údaje v poznámkach uvedené nemusia byť, neupravuje ich žiadny predpis a nachádzajú sa v iných častiach výročnej správy, ich doplnením však chcela vyhovieť rade. Rada predloží účtovnú uzávierku do parlamentu, kde ju doplní do výročnej správy rozhlasu a nahradí tak v apríli neschválenú uzávierku. Účtovnú uzávierku rozhlasu, ktorá je súčasťou Výročnej správy o činnosti SRo v roku 2007, Rozhlasová rada neschválila 29. apríla. Udialo sa tak po tom, ako rada spochybnila poznámky k správe audítora - spoločnosti Deloitte. Následne preto neschválila účtovnú uzávierku SRo, čo sa stalo po prvýkrát v histórii rozhlasu. Schválenie účtovnej uzávierky je povinnosťou rady podľa zákona a tá zatiaľ splnená nebola, upozornil ešte počas utorkového zasadnutia rady jej predseda Igor Gallo. Do parlamentu už rada predložila výročnú správu s neschválenou účtovnou uzávierkou aj s uznesením rady k nej. Správou sa Výbor NR SR pre kultúru a médiá bude zaoberať už na budúci týždeň. Podľa časti rady neschválenie účtovnej uzávierky spôsobilo, že aj celá výročná správa, ktorú má zobrať na vedomie parlamentný výbor, nebola schválená. Slovenskému rozhlasu (SRo) hrozí ďalšia exekúcia, Rozhlasovú radu o tom dnes informovala generálna riaditeľka SRo Miloslava Zemková. V spore o vymáhanie poplatkov od neplatiacich koncesionárov spoločnosťou BSP LP (Lawyer Partners), dnes už LP, nastal zlom, keď rozhodca Martin Keltoš 13. mája rozhodol o pohľadávke LP voči SRo vo výške 90,55 milióna korún, čo je aj s príslušenstvom vyše 100 miliónov korún, informovala Zemková. Dôvodom má byť neplnenie zmluvných povinností zo strany SRo uložených v druhej realizačnej zmluve. Túto zmluvu podpísala za rozhlas vtedajšia štatutárna zástupkyňa SRo, dnes šéfka sekcie ekonomiky ministerstva kultúry Hilda Gajdošová. Zemková upozornila, že pri tejto zmluve "existuje dôvodné podozrenie, že bola antedatovaná" a prípad preto na podnet SRo prešetruje polícia a rieši ho aj súd. Zemková tvrdí, že rozhodca nemá právo rozhodovať o druhej realizačnej zmluve, ale iba o sporoch vyplývajúcich z rámcovej zmluvy, ktorú podpísal ešte bývalý šéf SRo Jaroslav Rezník. Keltoš bol ako rozhodca v prípadných sporoch medzi BSP LP a SRo určený v rámcovej zmluve podpísanej Rezníkom. Podľa vedenia SRo rozhodca rozhodol nad rámec pôsobnosti, ktorú mu SRo a BSP zverili. O druhej realizačnej zmluve k rámcovej zmluve môže podľa názoru vedenia rozhlasu a názoru právnikov, ktorí ho v tomto spore zastupujú, rozhodnúť iba súd. Pojednávanie o platnosti tejto zmluvy bude v druhej polovici júna. SRo podal na rozhodnutie rozhodcu žalobu, v ktorej súd žiada o zrušenie rozhodnutia a zároveň o odloženie jeho vykonateľnosti. Ak by rozhlas musel sumu vyplatiť, prišiel by na najbližšie dva roky o všetky svoje príjmy, o zdroje, ktoré nemajú verejný charakter, napríklad z predaja práv, reklamy, vlastných služieb. Exekúcia sa totiž nesmie vzťahovať na verejné zdroje, ktorými sú najmä koncesie a štátne dotácie. "V tomto momente sme pripravení na krízový scenár. SRo môže na istý čas obmedziť svoje výdavky, ale výrazne by to poznamenalo napríklad obnovu techniky, či zvyšovanie platov," povedala Zemková. Exekúcia sa však začne, až keď o nej rozhodne súd, tvrdí šéfka SRo. V prípade zastupuje SRo Radoslav Procházka, ktorý už urobil právne kroky na zastavenie hrozby exekúcie a rieši aj ďalšie spory rozhlasu. Polícia začala v októbri 2007 na podnet SRo v súvislosti s 2. realizačnou zmluvou o postúpení 90 tisíc pohľadávok z januára 2006 trestné stíhanie na neznámeho páchateľa vystupujúceho pod menom H. Gajdošová. Problémom malo byť to, že hoci bola zmluva podpísaná v januári, protokol o odovzdávaní nosiča so zoznamom postúpených pohľadávok bol odovzdaný až 46 dní po podpise zmluvy a zároveň po nadobudnutí účinnosti novely zákona, ktorá priniesla koncesionárom generálny pardon, čo spôsobilo škodu vo výške viac ako 14 miliónov korún. V roku 2006 rozhlas po nástupe nového vedenia začal so spoločnosťou BSP LP rokovať o skončení zmluvy. Spoločnosť žiadala od SRo približne 145 miliónov korún za spätné odkúpenie pohľadávok, na čo rozhlas nepristúpil. V súlade s odporúčaniami Okresnej prokuratúry Bratislava 1 začal rozhlas konať a 10. októbra 2006 odstúpil od rámcovej zmluvy, čo spoločnosť BSP LP neakceptovala. Generálna riaditeľka SRo Miloslava Zemková podala v júni 2007 na prokuratúru trestné oznámenie na H. Gajdošovú. Verejnoprávny rozhlas už približne mesiac rieši aj ďalšiu miliónovú exekúciu. Prvá slovenská mediálna agentúra (PSMA) si uplatňuje nárok na 37 miliónov korún na základe rozhodnutia Krajského súdu v Bratislave, ktoré je splatné a rozhlas už koncom apríla oslovil exekútor. Vedenie SRo preto podniklo viaceré právne kroky, aby ho exekúcia nepostihla. Ide o podanie na Ústavný súd SR a na Generálnu prokuratúru SR. Medzi PSMA a SRo sú dva spory - spor SRo proti PSMA o pohľadávku vo výške 75 miliónov korún, ktorý trvá už tri roky a spor o výšku odstupného v prípade vypovedania zmluvy PSMA zo strany rozhlasu, ktorý sa skončil prehrou SRo a jeho výsledkom je už spomínaná exekúcia.

© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.