DALITO!

10. 5. 2008

To je TV !

To je TV !

Superstar Sk vs. svet again

Superstar Sk vs. svet again
IFPI SR Hitparáda - RADIO TOP 100 -Týždeň - 2008/18

1. DESMOD-ZOBER MA DOMOV 2. CMORIK PETER-ČO TO ZNAMENÁ 3. ESTELLE & WEST KANYE-AMERICAN BOY 4. MADONNA & TIMBERLAKE JUSTIN-4 MINUTES 5. TIMBALAND & SCHERZINGER NICOL-SCREAM 6. MISHA-AFRODIZIAKUM 7. KRISTÍNA-VRÁŤ MI TIE HVIEZDY 8. GLADIATOR-VŽDY SA NIEKTO DÍVA NA NEBESIA 9. LEWIS LEONA-BLEEDING LOVE 10. DUFFY-MERCY 11. PEHA-MUOJ BOŽE 17. I.M.T. SMILE-MY 24. I.M.T. SMILE-MÁM KRÁSNY SEN 25. KOMAJOTA-ANJEL 26. PREDNÁ ZDENKA-KAM MÁ ÍSŤ 36. NO NAME-LEN TAK STÁŤ 45. TEAM-MIESTO 48. KNECHTOVÁ KATKA-DO BATOŽKA 52. NO NAME-DUŠA A JA 54. SMATANOVÁ ZUZANA-NAJHORŠIA VEC 60. ŽBIRKA MIRO-DAJ MI 64. PARA-OTEC 2 67. RAINDOWN-SVET NA MÍLE 68. SMATANOVÁ ZUZANA-ZDÁ SA ŽE TO STAČÍ 72. DESMOD-ČIERNA DIERA 74. ROLINS DARA-VOĽNÝ PÁD 86. GRIGOROV ROBO-JA VIEM 87. MISHA-SPOMALÍME SVET 89. AYA-AK SMIEM 90. PREDNÁ ZDENKA-KEĎ TO NEJDE 100. P.S.-NIČ NIE JE STRATENÉ

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Ozbrojenci lojálni radikálnemu libanonskému hnutiu Hizballáh prinútili včera provládnu televíziu, aby prerušila svoje vysielanie. Agentúru Reuters o tom informoval nemenovaný popredný predstaviteľ televízie. Stanicu Future News vlastní Saad Harírí, líder Američanmi podporovanej libanonskej vládnej koalície. "Vojenský dôstojník v spoločnosti členov Hizballáhu prišiel do sídla stanice a povedal nám, aby sme prerušili vysielanie," uviedol predstaviteľ televízie. Militantní islamisti podpálili aj sídla niekoľkých novín patriacich Harírímu. Opoziční moslimskí bojovníci hlásiaci sa k šiitskej vetve islamu medzitým počas tretieho dňa pouličných bojov s provládnymi sunnitmi prevzali kontrolu nad niektorými časťami hlavného mesta Bejrút. Predstavitelia libanonských bezpečnostných síl informovali, že náboženské násilie v Bejrúte si už vyžiadalo 11 mŕtvych a 20 zranených, uviedla agentúra Associated Press. Vodca proiránskeho Hizballáhu vo štvrtok povedal, že libanonská vláda vyhlásila vojnu tejto radikálnej islamistickej organizácii tým, že označila hnutie za ilegálne. Vláda takisto odvolala z funkcie šéfa bezpečnostných zložiek letiska, ktorý je blízky Hizballáhu. Líder islamistov Hasan Nasralláh sa zaprisahal, že "odtne ruky" tým, ktorí útočia na infraštruktúru hnutia. Vnútorná kríza v Libanone je najväčšia od čias občianske vojny v rokoch 1975-90. Napätie medzi provládnymi sunnitmi a opozičnými šiitmi sa neustále zvyšuje.

Koncesionárske poplatky v Poľsku nebudú musieť platiť dôchodcovia, osoby na invalidnom dôchodku, nezamestnaní a tí, ktorí poberajú sociálne dávky. Takú novelu zákona prijala dnes dolná komora poľského parlamentu Sejm. Diskusia bola však búrlivá, neobišla sa bez kriku a búchania päsťou do stola. Najmä opoziční poslanci sa chceli dozvedieť, z čoho budú rekompenzované prostriedky, ktoré verejnoprávne médiá stratia po skrátení príjmov z koncesionárskych poplatkov. Podľa ministra kultúry Bogdana Zdrojewského predpokladaná strata po zrušení povinnosti platiť koncesionárske poplatky bude činiť okolo 60 miliónov zlotých (564,06 mil. Sk). Minuloročný zisk poľskej verejnoprávnej televízie (TVP) však bol vyše 80 miliónov zlotých (752,42 mil. Sk). Premiér Donald Tusk chce postupne dosiahnuť úplné zrušenie koncesionárskych poplatkov. Pripustil, že taký návrh zákona je pre jeho autorov "veľmi riskantný". "My kvôli tomu nechceme zbierať pochvaly ani v novinách, ani v rádiách," povedal premiér a dodal, že vládu už kvôli návrhu kritizovali z rôznych strán. Na otázku, prečo chce koncesionárske poplatky úplne zrušiť, Tusk odpovedal: Myslíme si, že financovanie takej drahej a nehospodárnej inštitúcie, akou je TVP, z "výpalného" vyťahovaného od dôchodcov, je nespravodlivé. Podľa Tuska je tiež rušenie koncesionárskych poplatkov tiež kvôli tomu, aby nebolo "priveľa nekontrolovaných financií" a "cudzopasníctva na verejných médiách". Premiér tiež konštatoval, že v súčasnosti majú verejnoprávne elektronické médiá najväčší dosah, reklamu, pritom však koncesionárske poplatky nedávajú respondentom "skutočnú verejnoprávnu ponuku". Premiér Tusk sa obrátil tiež na opozíciu, Právo a spravodlivosť (PiS): "Neverím, že by ste hlasovali proti tomuto zákonu. Neverím, že by ste v svetle reflektorov spáchali verejnú samovraždu." Šéf PiS a bývalý premiér Jaroslaw Kaczynski však "odporučil" Donaldovi Tuskovi, aby "nehodnotil rozum iných politických strán".

Copyright © TASR 2008
Bomba zasiahla budovu v časti Bagdadu, ktorú kontrolujú kanadské jednotky, okolo 14:45 tamojšieho času (12:45 SEČ). Svedok tvrdí, že mína zanechala v streche dieru, ale nikto v budove nebol zranený. Časť hlavného mesta Iraku, kde má sídlo aj BBC, je tiež sídlom viacerých mediálnych spoločností a zahraničných inštitúcií.
Herca Garyho Dourdana, známeho ako Warrick zo seriálu C.S.I.: Kriminálka Las Vegas, obžalovali z trestného činu prechovávania heroínu, kokaínu a extázy. Podľa prokurátora sa herec musí dostaviť na súdne pojednávanie v Indiu (Kalifornia) 28. mája. Spiaceho Dourdana našla polícia 28. apríla v aute odstavenom na nesprávnej strane cesty. Podľa záznamov, u herca našli kokaín, heroín, extázu a lieky na lekársky predpis. Policajný dôstojník ho opísal ako "dezorientovaného, pravdepodobne pod vplyvom alkoholu alebo drog". Po piatich hodinách pod dozorom prepustili 41-ročného Dourdana na kauciu vo výške päťtisíc dolárov (v prepočte vyše 103,5-tisíca Sk).
Americká softvérová spoločnosť Microsoft sa po stiahnutí akvizičnej ponuky na Yahoo zameria na vlastný rast v oblasti internetovej reklamy a vyhľadávania. Informoval o tom v piatok predseda predstavenstva spoločnosti Microsoft a najbohatší muž planéty Bill Gates. Najväčší výrobca softvéru na svete totiž ešte nezverejnil alternatívnu stratégiu po tom, čo minulý víkend stiahol ponuku v hodnote 47,5 mld. USD na prevzatie internetovej spoločnosti Yahoo. Investori sú zvedaví, akým spôsobom bude Microsoft konkurovať na progresívnom internetovom trhu, ktorého hodnota sa odhaduje na niekoľko miliárd dolárov a ktorému dominuje internetová spoločnosť Google."Naša štandardná stratégia je zamestnať perfektných technikov a kreatívnych ľudí, ktorí nám ukážu ako dobre môžme konkurovať, hoci aj spoločnosti, ktorá jasne vedie," uviedol Gates. Ako dodal, Microsoft je otvorený novým akvizíciám. Hoci Gates neuviedol konkrétne spoločnosti, podľa analytikov by mohlo ísť o firmu Facebook, v ktorej Microsoft vlastní 1,6-percentný podiel. Microsoft v boji o posilnenie postavenia na internetovom trhu vyvinul vlastný internetový vyhľadávač a za 6 mld. USD odkúpil spoločnosť aQuantive, ktorá sa zaoberá internetovou reklamou. Jeho americké internetové divízie sú však stratové a na poli internetového vyhľadávania sa mu v USA podarilo dosiahnuť len 10-percentný podiel, v porovnaní s 58 %, ktoré má Google, a podielom Yahoo na úrovni 22 %. Bill Gates, ktorý stál na čele Microsoftu viac než tridsať rokov, v júli tohto roka odstúpi z postu predsedu predstavenstva a ponechá si v spoločnosti len externú pozíciu. "Stále budem pracovať v softvérovej oblasti, avšak viac sa budem sústrediť na otázky svetového rozvoja a zdravia," vyhlásil. Gates prostredníctvom svojej nadácie Gates Foundation vynaloží ročne približne 3 mld. USD na boj proti malárii a AIDS či podporu prístupu na internet.
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

9. 5. 2008

Záleží na metodike :-)

Záleží na metodike :-)
Vo vydaní denníka SME zo 6.5. 2008 pod názvom "Bratislavské podsvetie zakladá firmy" boli použité nepravdivé údaje, na základe ktorých autor vyvodil tendenčný a zavádzajúci záver. Podľa autora "Celkovo v roku 2007 ľudia z mafiánskych zoznamov založili, alebo vstúpili do 35 firiem oproti 22 v roku 2006, čo predstavuje nárast takmer o 60 percent." Podľa viacerých v článku nemenovaných policajných zdrojov to má vraj odrážať prebudenie organizovaného zločinu. "V rokoch 2004 až 2006 sme ich držali vo vymedzených hraniciach," hovorí nemenovaný policajný zdroj, ktorý si neželal byť menovaný. Tento údajný fakt absolútne vyvracia štatistika Úradu boja z organizovanou kriminalitou PZ, ktorá uvádza presný počet firiem, ktoré vznikli, alebo do ktorých vstúpili (kritérium denníka SME) osoby z tzv. mafiánskych zoznamov v rokoch 2002 až 2008. Bola vypracovaná už od roku 2002, aby bolo možné porovnať obdobie počas pôsobenia bývalého viceprezidenta PZ Jaroslava Spišiaka, ktorého autori článku neskrývane obdivujú, s obdobím po jeho odchode v roku 2006. Zo štatistiky jednoznačne vyplýva, že nedošlo k nárastu počtu takýchto firiem medzi rokom 2006 a 2007, ale naopak k jeho poklesu ( 2006 - 34 firiem, 2007 29 firiem). Navyše v rokoch 2004 až 2006 (teda v období Jaroslava Spišiaka) bolo takýchto firiem spolu 94 (2004 - 34, 2005 - 26, 2006 - 34 ), teda tendencia bola rovnaká, alebo dokonca vyššia ako po roku 2006. Pýtame sa potom o akých " vymedzených hraniciach" to nemenované policajné zdroje hovorili. Navyše Ministerstvo vnútra SR už v prvej reakcii na článok denníku SME ponúklo omnoho relevantnejšie kritérium merania kvality práce Úradu boja s organizovanou kriminalitou - a to štatistiku počtu návrhov na podanie obžaloby v jednotlivých rokoch, ktorá vykazuje stúpajúcu tendenciu smerom k novému vedeniu polície a rezortu. Tento relevantný fakt však už autori nezverejnili, lebo sa im to asi to do tendenčnej koncepcie článku nehodilo. Vzhľadom na vyššie uvedené musíme skonštatovať, že spomínaný článok bol nielenže príkladom neprofesionality, ale aj umelo vytvorenou témou s účelovým pozadím. MV SR prikladá obe spomínané štatistiky.
Erik Tomáš, hovorca MV SR
Štatistika počtu firiem, ktoré založili, alebo do ktorých vstúpili osoby zo zoznamov záujmových osôb. Zdroj : Úrad boja s organizovanou kriminalitou.2002- 29; 2003- 16; 2004- 34; 2005- 26; 2006- 34; 2007 -29; 2008- 14
Štatistika počtu NPO. Zdroj Úrad boja z organizovanou kriminalitou./počet osôb 2004- 37; 2005 -41, 2006- 54,2007- 145, 2008(január- apríl) 38.
Napriek niekoľkým neúspešným pokusom naša viera v rešpektovanie plurality názorov denníkom SME je nekonečná. Pevne veríme, že aspoň túto reakciu postavenú na jednoznačných faktoch si budú môcť vaši čitatelia prečítať. Zvlášť keď ide o veľmi citlivú tému nastolenú autorom, ktorého urazili slová ministra o jeho blízkosti opozícii. Zároveň pripomíname, že za jeho "investigatívne" články podobného druhu sa musel ospravedlňovať už predchádzajúci zamestnávateľ. (napr. Týždeň 8. január 2007).Ďakujeme za pochopenie.

* Hovorca Prezídia PZ SR Vladimír Gemela ku kauze mafiánske zoznamy : „ Prezident PZ SR dal informácie o takomto údajnom písomnom materiáli preveriť odboru kontroly Prezídia PZ. Úrad boja proti organizovanej kriminalite žiaden takýto zoznam nevypracováva a na plnenie svojich úloh používa iné metódy a prostriedky .“ 2007

SLOVAK FREE MEDIA

SLOVAK FREE MEDIA
Slovenská vláda je pripravená zmeniť kontroverzný tlačový zákon, ak ústavný súd dospeje k záveru, že je nedemokratický, píše týždenník European Voice, citujúci slovenského vicepremiéra Dušana Čaploviča, ktorý mu poskytol rozhovor. Podľa týždenníka existujú obavy, že by vláda mohla zákonom manipulovať s cieľom umlčať kritiku. Zákon kritizovala aj Organizácia pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE) a medzinárodné novinárske asociácie, pripomína European Voice. Čaplovič však v rozhovore zdôraznil, že slovenský tlačový zákon je demokratický a jeho cieľom je zaistiť ochranu bežným občanom i politikom. Vicepremiér súčasne poukázal na to, že slovenský tlačový zákon sa veľmi podobá nemeckému či francúzskemu, ktoré však nikto nekritizuje, uzatvára European Voice.
Copyright © TASR 2008

Vlajková ponorka

Vlajková ponorka
Deti to vedia najlepšie- Jednotka - 08.05.2008
165 tisíc divákov ,3,6 % sledovanosť , 9,9 % share

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA
" Ľudia, ktorí čítajú kabaretný denník SME a je ich čoraz menej a menej, musia vidieť, že sa na mne odbavuje doslova každý deň. A to nielen preto, že sa k denníku SME správam autonómne, ale aj preto, že so mnou prehral súdny spor a musí sa mi ospravedlniť a zaplatiť finančné odškodnenie. Ak chce byť denník SME, ktorého novinári chodia na alkoholické alpské lyžovačky platené finančnými spoločnosťami a ktorý uverejňuje klamstvá ako na bežiacom páse, meradlom etiky a spravodlivosti, nech tieto fotografie pokojne pošle na políciu.“
Robert Fico
" Bol som celkom dobrý disident a možno by som si zaslúžil aj štátne vyznamenanie. Keď som teda mal údajne vykradnúť obchod, si myslíte, že v komunizme, by ste za to nebol ani vyšetrovaný? Nič. A zrazu niekto si sadne, niečo si napíše a vydáva to ako argument .Rozpráva sa o nepoctivých chudákoch, ktorí možno udávali, boli úplne nepodstatní, ale tí hlavní grázli, tí si žijú, bačujú, podnikajú a sú v pohode.,“ myslí si Slota. Médiá robia zákernejšiu politiku ako niektorí eštebáci. " Ján Slota
"Nie som monštrum. Médiá o mne informujú totálne jednostranne. Kerstin by bez mojej pomoci nebola nažive. Postaral som sa o to, že sa dostala do nemocnice.Mohol som všetkých zabiť." Josef Fritzl
"Objektívna realita je nepríjemná. Z každej situácie však existuje východisko."
Július Šupler
" Izrael je zapáchajúca mŕtvola odsúdená na zánik. "
Mahmúd Ahmadínedžád

8. 5. 2008

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Fotografa britskej tlačovej agentúry Reuters zadržiavali v Zimbabwe za údajné odoslanie fotografií cez satelitný telefón. V krajine je po marcových prezidentských voľbách napätá situácia. Oneskorené zverejnenie volebných výsledkov a podozrenia z ich manipulácie vyvolali v Zimbabwe vlnu nepokojov, ktoré si vyžiadali desiatky ľudských životov. Fotoreportér Howard Burditt, ktorý je zimbabwianskym občanom, bol od pondelka v policajnej väzbe, informovala agentúra Reuters na svojej webovej stránke. Polícia sa k prípadu oficiálne nevyjadrila. Zimbabwianske úrady uvádzajú, že satelitné telefóny musia byť pred použitím zaregistrované. Fotografa zatiaľ neobvinili. V krajine zadržali od volieb viacerých miestnych a zahraničných novinárov vrátane korešpondenta denníka New York Times, ktorého neskôr prepustili. Zimbabwianska volebná komisia minulý týždeň zverejnila výsledky prezidentských volieb, ktoré sa konali 29. marca. Ani jeden z kandidátov podľa nich nezískal väčšinu hlasov potrebnú na zvolenie v prvom kole volieb. Opozičné Hnutie za demokratickú zmenu (MDC) výsledky spochybnilo a trvá na tom, že jeho kandidát získal väčšinu. Africká únia (AÚ) vyzvala v stredu všetky zimbabwianske strany, aby sa pričinili o slobodné, transparentné a nenásilné druhé kolo prezidentských volieb v Zimbabwe. Fotografa dnes prepustili.
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Až 93 novinárov zomrelo v roku 2007 pri výkone svojej profesie, z toho takmer polovica v Iraku. Informáciu vo štvrtok priniesol Medzinárodný tlačový inštitút (IPI) so sídlom vo Viedni. V predchádzajúcom roku zahynulo vo svete 100 žurnalistov. V roku 2007 prišlo podľa správy IPI 42 novinárov o život v Iraku. Najnebezpečnejším z regiónov bola Ázia, kde sa im osudným stal najmä Pakistan, Filipíny, Srí Lanka a Afganistan. Obmedzenia slobody tlače existujú naďalej v Afrike a na Strednom východe, najmä v Iráne a Zimbabwe, kde vyžadujú na prácu novinára ťažko získateľnú licenciu. Cenzúra v Afrike prichádza v mnohých formách, od fyzického násilia po šikovné využívanie byrokracie. Čína väzní približne 30 novinárov a 50 blogerov, kým v Rusku "existuje beztrestnosť pre tých, ktorí obťažujú, útočia a vraždia novinárov", uviedla správa IPI.

Prestížna novinárska organizácia Reportéri bez hraníc so sídlom vo Viedni a v Paríži oznámila dnes mená laureátov jej výročnej ceny, ktorú udelia dvom bulharským novinárkam a jednému rumunskému žurnalistovi. Ovidiu-Mihai Vanghele z Rumunska získal finančné ohodnotenie 15.000 eur (481.000 Sk) za reportáž o podozrivých transakciách bývalého rumunského ministra poľnohospodárstva Decebala Traiana Remeša. Na základe jeho zistení minister odstúpil. Bulharské novinárky Svetlana Batalovová a Kristina Kolevová-Tunčevová zvíťazili v kategórii audiovizuálnej reportáže. Žurnalistky priniesli správu o novodobom otroctve a obchodovaní so ženami na území EÚ. Upozornili aj na smrť bulharských pacientov trpiacich na rakovinu, ktorým nebola poskytnutá potrebná zdravotná starostlivosť. Cenu si novinári prevezmú 15. mája počas slávnostného ceremoniálu na pôde rakúskeho parlamentu. Správu priniesla tlačová agentúra DPA.

Copyright © TASR 2008

A naše je víťazstvo !

A naše je víťazstvo !

7. 5. 2008

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Hollywoodske štúdiá a herecká asociácia Screen Actors Guild (SAG) prerušili v utorok trojtýždňové rokovania o novej pracovnej zmluve bez dohody. O patovej situácii informovala zástupkyňa štúdií - Aliancia filmových a televíznych producentov (AMPTP). Vo vyhlásení obvinila SAG z "kontinuálneho trvania na nezmyselných požiadavkách". Jedným z najvážnejších konfliktov je požiadavka hereckej asociácie na zvýšenie trvalých príjmov hercov a herečiek z predaja DVD. Ďalšie rozdiely sa podľa informácií AMPTP týkajú požiadaviek na príjmy z vysielania obsahu vo všetkých druhoch nových médií. Platnosť súčasnej zmluvy, ktorá zahŕňa pracovné podmienky pre 120-tisíc filmových a televíznych hercov i herečiek, vyprší 30. júna. Asociácia a štúdiá sú však pod tlakom, aby dosiahli dohodu čo najskôr. Hollywood sa totiž obáva, že by mohla nastať podobná situácia ako vo februári, keď 14 týždňov štrajkovali scenáristi. Štrajk vtedy ochromil veľkú časť televíznej produkcie, niekoľko filmových tvorcov a pripravil miestnu ekonomiku približne o tri miliardy amerických dolárov (v prepočte viac ako 62 miliárd slovenských korún). Štúdiá uviedli, že sa obrátia na menšiu hereckú organizáciu - Americkú federáciu televíznych a rozhlasových umelcov (AFTRA), ktorá sa v apríli rozhodla rokovať s veľkými vysielateľmi o vlastnej zmluve. AFTRA má približne 70-tisíc členov, pričom asi 40-tisíc z nich vlastní aj preukaz SAG. Kým herecká asociácia nazýva niekoľko zámerov štúdií "prekážkami dohody", AMPTP chce posunúť rokovania vpred. Dátum najbližšieho stretnutia zatiaľ nie je určený. "Veríme, že tieto tri týždne práce pomohli položiť základy pre dohodu, ktorú môžeme dosiahnuť do 30. júna," uviedli štúdiá.
© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Televízna stanica al-Arábíja dnes informovala, že identifikovala lídra irackej odnože teroristickej organizácie al-Káida a odvysielala jeho fotografiu. Televízia so sídlom v Dubaji citovala irackého policajného predstaviteľa, ktorý uviedol, že skutočné meno Abú Umara al-Bagdádího, ktorý údajne stojí na čele Islamského štátu Irak, je Hámid Davúd al-Záví. Al-Bagdádí, ktorý pochádza z irackého mesta Hadísa, slúžil za vlády Saddáma Husajna v irackej armáde a v roku 2003 sa stal členom al-Káidy, uviedol policajný zdroj pre televíziu. Podľa USA je al-Bagdádí fiktívna osoba. Informovala o tom agentúra Associated Press Európska komisia (EK) dnes pohrozila Španielsku súdom za porušenie pravidiel Európskej únie o dĺžke reklamných blokov v televízii. "Španielsko neprijalo opatrenia, ktoré by zamedzili prekročeniu európskeho limitu 12 minút reklamy na jednu hodinu vysielania," uviedla vo svojom vyhlásení komisárka pre médiá Viviane Redingová. Redingová poslala Španielsku posledné varovanie. Upozornila ho, že pre porušovanie pravidiel o reklame riskuje žalobu na európskom súde, ktorý má právomoc udeliť krajine pokutu a prinútiť ju urobiť zmeny v zákone. Akcie španielskej televízie po zverejnení tejto správy klesli o 2,4 % na 13,96 eura (450,22 Sk). Cieľom pravidiel EÚ o televízii bez hraníc je udržať kvalitu vysielania v Európe a chrániť divákov pred príliš častým prerušovaním programu reklamnými blokmi. Reklama je však kľúčovým zdrojom príjmov pre komerčné televízie, ktoré súperia o diváka s čoraz silnejšou konkurenciou zo strany internetu. Monitorovanie španielskej televízie v rokoch 2005 a 2006 potvrdilo, že pravidelne porušuje 12-minútový limit. Redingová začala legálnu akciu proti Španielsku v júli 2007, ale Madrid v októbri oznámil, že žiadne zmeny nepodnikne, pretože inovovaná verzia pravidiel o televíznom vysielaní, v ktorých je zahrnutý aj 12-minútový interval na reklamu vstúpila do platnosti v decembri minulého roka. Informovala o tom agentúra Reuters.
Copyright © TASR 2008

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Protimonopolný úrad (PMÚ) SR po preštudovaní písomného rozsudku Krajského súdu v Bratislave v prípade zrušenia 300-tisícovej pokuty pre Ministerstvo kultúry (MK) SR za dotácie pre TASR, zváži možnosť odvolať sa na Najvyšší sud SR. Bratislavský krajský súd dnes zrušil rozhodnutia v prípade 300-tisícovej pokuty od PMÚ pre ministerstvo kultúry za poskytnutie finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu štátnej Tlačovej agentúre Slovenskej republiky - Slovakia (TASR) na rok 2006. Prípad vrátil úradu na ďalšie konanie. PMÚ sa voči verdiktu krajského súdu môže odvolať do 15 dní na Najvyššom súde SR. Rezort kultúry podal žalobu o zrušenie rozhodnutia PMÚ, pretože nesúhlasí s udelením pokuty. Argumentuje, že uvedenou dotáciou pre TASR si plnilo svoju zákonnú povinnosť. Predseda senátu rozsudok odôvodnil tým, že žaloba je dôvodná. "Žalobca v roku 2006 v súvislosti s pridelením verejných prostriedkov TASR postupoval v zmysle platnej právnej úpravy. Žalobca zákon o ochrane súťaže neporušil, naopak, postupoval v súlade s platnou právnou úpravou," uviedol predseda senátu. PMÚ udelil rezortu kultúry pokutu za skreslenie hospodárskej súťaže poskytovaním finančných prostriedkov zo svojej rozpočtovej kapitoly pre TASR bez stanovenia jasných a transparentných kritérií. Podľa PMÚ ministerstvo pri poskytovaní finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu na rok 2006 umožnilo tlačovej agentúre financovať z príspevku aj činnosti, ktoré poskytuje konkurencia, čím porušilo zákon o ochrane hospodárskej súťaže. MK SR označilo toto rozhodnutie "za výsledok nesprávnej aplikácie zákona". Bratislavský krajský súd už zrušil vlani v októbri aj rozhodnutie PMÚ o 200-tisícovej pokute pre MK SR za financovanie TASR z roku 2005. PMÚ sa proti rozhodnutiu súdu odvolal na Najvyššom súde SR. Porušovanie pravidiel hospodárskej súťaže vo financovaní TASR vyčíta PMÚ ministerstvu kultúry už niekoľko rokov. Pre dotácie od MK SR pre v súčasnosti štátnu tlačovú agentúru - TASR rozhodol úrad v rokoch 2005, 2006 a 2007 o troch pokutách pre MK SR vo výške 200-tisíc, 300-tisíc a 900-tisíc korún. MK SR podalo voči všetkým rozhodnutiam a pokutám od PMÚ žalobu na Krajský súd v Bratislave. MK SR chce návrhom nového zákona o TASR zbaviť štátnu tlačovú agentúru obvinení z politických vplyvov a obmedzovania hospodárskej súťaže. TASR sa má preto zmeniť z príspevkovej organizácie rezortu kultúry na verejnoprávnu, národnú a nezávislú informačnú inštitúciu. Textové, zvukové, obrazové a multimediálne spravodajstvo TASR bude podľa návrhu zákona platené. Okrem príjmov z predaja spravodajstva by mal byť zdrojom príjmov jej napríklad aj príspevok od štátu na základe zmluvy so štátom. PMÚ mal k návrhu obavy, že predložený návrh by mohol mať negatívne dopady na hospodársku súťaž "z dôvodu jej obmedzenia". V apríli sa však dohodol s MK SR na zakomponovaní pripomienok úradu do návrhu nového zákona o TASR. TASR hospodárila vlani so stratou 4,104 milióna korún. Ako ďalej vyplýva z výročnej správy tlačovej agentúry za rok 2007, cez MK SR dostala štátnu dotáciu 60,494 milióna korún, čím sa pôvodne plánovaný transfer (49,148 mil. korún) zvýšil o 11,346 mil. korún. Dotácia pokryla viac ako polovicu z celkových nákladov 114,076 mil. korún, ktoré sa vlani použili na hlavnú činnosť TASR - príspevkovej organizácie MK SR.
© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

STV a ORANGE NEWS

STV a ORANGE NEWS
Orange ako prvý poskytovateľ televízneho vysielania na slovenskom trhu sprístupňuje v rámci služby FiberTV vysielanie oboch kanálov verejnoprávnej Slovenskej televízie vo vysokom rozlíšení, a to na celom území Slovenska v dostupnosti svojej optickej siete. Program STV1 a STV2 v HD kvalite je dostupný už v základnom programovom balíku automaticky, bez toho aby si ho zákazník musel aktivovať a bez zmeny mesačného poplatku. Orange tak umožňuje zákazníkom HD televízorov využívať všetky možnosti, ktoré im HD TV ponúka. Orange v rámci svojej FiberTV rozšíril ponuku HD kanálov o programy STV1 a STV2, ktoré sú v testovacej prevádzke dostupné automaticky bez akýchkoľvek poplatkov navyše pre všetkých zákazníkov FiberTV na kanálovej pozícii 104 pre program STV1 a 105 pre program STV2 vo formáte 4:3 a 16:9. V programovej ponuke sú tak celkovo 4 kanály v kvalite HD. Orange v rámci služby FiberTV ponúkne vysielanie STV1 a STV2 v rozlíšení 1080i, čo zodpovedá rozlíšeniu HDTV. V HD kvalite bude prenášaná celá programová schéma oboch kanálov, pričom obsah bude na vyššiu kvalitu konvertovaný pomocou najmodernejších technológií a z vysielacích štúdií STV do Orange dopravovaný po optických linkách. „Teší nás, že spoločne so Slovenskou televíziou spúšťame jedinečný projekt vysielania verejnoprávnej televízie vo vysokom rozlíšení, a to pri príležitosti hokejových majstrovstiev sveta. Verím, že vďaka vysokej kvalite obrazu budú mať diváci STV ešte hlbší hokejový zážitok. Na Slovensku je čoraz viac majiteľov HD televízorov. Práve im Orange umožňuje naplno využívať možnosti, ktoré televízia vo vysokom rozlíšení ponúka,“ uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Orange Slovensko Pavol Lančarič. „Slovenská televízia veľmi dôsledne sleduje technologický vývoj televíznej techniky a pripravuje postupné kroky na prechod svojich pracovísk pre výrobu a vysielanie do formátu HD. Letné olympijské hry 2008 v Pekingu bude Slovenská televízia vyrábať v širokouhlom formáte a preto vítame každý krok, ktorý nám umožní poskytnúť kvalitný signál našim divákom,“ uviedol generálny riaditeľ Slovenskej televízie Štefan Nižňanský. Pre príjem vysielania STV vo vysokom rozlíšení zákazníci služby FiberTV nepotrebujú špeciálne zariadenie, nakoľko Set-Top-Box HD (prijímač digitálnej televízie) dodávaný spolu so službou je už na príjem vysielania vo vysokom rozlíšení pripravený.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Krajský súd v Bratislave na dnešnom pojednávaní rozhodol o zrušení rozhodnutí v prípade 300-tisícovej pokuty od Protimonopolného úradu (PMÚ) SR pre Ministerstvo kultúry (MK) SR za poskytnutie finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu štátnej Tlačovej agentúre Slovenskej republiky - Slovakia (TASR) na rok 2006. Prípad vrátil úradu na ďalšie konanie. PMÚ sa voči verdiktu krajského súdu môže odvolať do 15 dní na Najvyššom súde SR. Rezort kultúry podal žalobu o zrušenie rozhodnutia PMÚ, pretože nesúhlasí s udelením pokuty. Argumentuje, že uvedenou dotáciou pre TASR si plnilo svoju zákonnú povinnosť. Predseda senátu rozsudok odôvodnil tým, že žaloba je dôvodná. "Žalobca v roku 2006 v súvislosti s pridelením verejných prostriedkov TASR postupoval v zmysle platnej právnej úpravy. Žalobca zákon o ochrane súťaže neporušil, naopak, postupoval v súlade s platnou právnou úpravou," uviedol predseda senátu. Ako povedala hovorkyňa PMÚ Alexandra Bernáthová, úrad sa k rozhodnutiu Krajského súdu v Bratislave o zrušení jeho rozhodnutia z roku 2006 o 300-tisícovej pokute pre ministerstvo kultúry za dotácie pre TASR vyjadrí po právnom zhodnotení situácie. Súd už zrušil aj rozhodnutie PMÚ o pokute pre MK SR za financovanie TASR z roku 2005. PMÚ rozhodol o 300-tisícovej pokute pre MK SR v októbri 2006. Rezortu kultúry ju udelil za skreslenie hospodárskej súťaže poskytovaním finančných prostriedkov zo svojej rozpočtovej kapitoly pre TASR bez stanovenia jasných a transparentných kritérií. Podľa PMÚ ministerstvo pri poskytovaní finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu na rok 2006 umožnilo tlačovej agentúre financovať z príspevku aj činnosti, ktoré poskytuje konkurencia, čím porušilo zákon o ochrane hospodárskej súťaže. MK SR označilo toto rozhodnutie "za výsledok nesprávnej aplikácie zákona". Proti prvému rozhodnutiu Krajského súdu v Bratislave, ktorý v októbri 2007 zrušil rozhodnutie PMÚ z roku 2005 o 200-tisícovej pokute pre MK SR za poskytovanie dotácií pre štátnu TASR, sa PMÚ odvolal ešte vlani na Najvyššom súde SR. Toto rozhodnutie PMÚ zrušil bratislavský krajský súd vlani 24. októbra a zároveň prípad vrátil na nové konanie. Ministerstvo kultúry rozhodnutie PMÚ odvolať sa nekomentovalo. Pokutu 200-tisíc korún udelil PMÚ ministerstvu kultúry v roku 2005 za to, že obmedzilo hospodársku súťaž v poskytovaní agentúrneho spravodajstva. Problémom podľa rozhodnutia PMÚ z 28. októbra 2005 je, že v rozpočte pre TASR na rok 2005 nestanovil rezort kultúry spôsob použitia finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu vopred objektívnym a transparentným spôsobom. Tým MK SR umožnilo, aby TASR z týchto prostriedkov financovala aj svoje aktivity, ktoré poskytuje konkurencia. Takto sa podľa PMÚ môže na trhu udržať menej efektívny podnikateľ a "brániť efektívnejšiemu konkurentovi v rozvoji". Rozhodnutie úradu potvrdila v marci 2006 aj Rada PMÚ. Porušovanie pravidiel hospodárskej súťaže vo financovaní TASR vyčíta PMÚ ministerstvu kultúry už niekoľko rokov. Pre dotácie od MK SR pre v súčasnosti štátnu tlačovú agentúru - TASR rozhodol úrad spolu v rokoch 2005, 2006 a 2007 o troch pokutách pre MK SR vo výške 200-tisíc, 300-tisíc a 900-tisíc korún. MK SR podalo voči všetkým rozhodnutiam a pokutám od PMÚ žalobu na Krajský súd v Bratislave. MK SR chce návrhom nového zákona o TASR zbaviť štátnu tlačovú agentúru obvinení z politických vplyvov a obmedzovania hospodárskej súťaže. TASR sa má preto zmeniť z príspevkovej organizácie rezortu kultúry na verejnoprávnu, národnú a nezávislú informačnú inštitúciu. Textové, zvukové, obrazové a multimediálne spravodajstvo TASR bude podľa návrhu zákona platené. Okrem príjmov z predaja spravodajstva by mal byť zdrojom príjmov TASR napríklad aj príspevok od štátu na základe zmluvy so štátom. PMÚ mal k návrhu obavy, že predložený návrh by mohol mať negatívne dopady na hospodársku súťaž "z dôvodu jej obmedzenia". V apríli sa však dohodol s MK SR, že ministerstvo sa bude snažiť zakomponovať pripomienky úradu do návrhu nového zákona o TASR. TASR hospodárila vlani so stratou 4,104 milióna korún. Ako ďalej vyplýva z výročnej správy tlačovej agentúry za rok 2007, prostredníctvom MK SR dostala štátnu dotáciu 60,494 milióna korún, čím sa pôvodne plánovaný transfer (49,148 milióna korún) zvýšil o 11,346 milióna korún. Dotácia pokryla viac ako polovicu z celkových nákladov 114,076 milióna korún, ktoré sa vlani použili na hlavnú činnosť TASR - príspevkovej organizácie MK SR.
© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Hodnotenie programov pre deti a mládež vysielaných v roku 2007

Hodnotenie programov pre deti a mládež
vysielaných v roku 2007
Filozofujúci úvod V posledných rokoch sa už stalo tradíciou, že táto kategória, ktorá by mala patriť vo vysielaní medzi jednu z priorít (už aj preto, že televízia verejnej služby nemusí byť tak ako komerčné televízie naviazaná iba na kúpyschopného diváka), sa napriek opakujúcim sa proklamáciám politikov aj manažmentu a napriek prosbám a upozorneniam Rady STV, stala popoluškou. Tento trend sa v roku 2007 nepodarilo zastaviť nielen čo sa týka výroby nových pôvodných relácií pre deti a mládež, ale ani v redizajnovaní starých relácií. Prejavuje sa tu nielen finančná nedostatočnosť televízie všeobecne (ktorá bezprostredne súvisí aj s formálnou chudobou ponúkaných pôvodných relácií), ale aj nedostatočnosť personálna, teda malý počet dramaturgov a redaktorov, ktorí by prinášali nové a iné pohľady väčšieho počtu autorov, väčšiu pestrosť v žánroch aj rôznorodejšiu estetickú nasýtenosť relácií. Nebudem sa venovať číslam a ich porovnávaniu, tie majú členovia Rady STV k dispozícii v tabuľkách aj v materiálu Plnenie programového konceptu. Čísla často môžu zakryť aj fakt, že program je slabej kvality a televízia ho vysiela iba preto, že ho prípadne dostala zadarmo a plní si ním „poslanie verejnej služby“. Vyložene slabá kvalita sa síce netýka žiadnej z pôvodných premiérových relácií určených deťom a mládeži vysielaných STV, ale od minulého roku došlo iba k nepatrnému posunu v kvantite aj v kvalite ponúkaných relácií. Ak sa po odchode R. Rybníčka z postu generálneho riaditeľa očakávalo nejaké zlepšenie v kvalite aj kvantite formátov pre túto cieľovú skupinu, vo vysielacej štruktúre sa to neprejavilo. V relatívne krátkom času rozbehnúť nové programové typy od koncepcie, cez scenáristickú prípravu až po výrobu a vysielanie je ťažké, navyše práve táto cieľová skupina má pozoruhodne málo zástancov, ak si odmyslíme sporadické volania po jej rozšírení z radov odbornej verejnosti. Aj v materiáli Plnenie programového konceptu STV za rok 2007 sa tvorba pre deti a mládež zmieňuje iba kratučko na Dvojke v kategórii interaktívne vzdelávacie programy pre deti a mládež. Neviem, či manažment v tomto prípade reálne zvážil svoje možnosti finančné aj personálne, alebo je tvorba pre túto cieľovú skupinu ozaj až tak na chvoste programových priorít verejnoprávnej televízie. Dokonca aj divák ako keby na ponuku kvalitnej tvorby pre deti a mládež rezignoval, zabudnúc už celkom, ako môže táto tvorba vyzerať, neponúkajú ju zrejme ani externí producenti. Prehľad vysielaných programov Slovenská televízia pokračovala v roku 2007 vo vysielaní zavedených programových cyklov pre deti a mládež, s reláciou Detské správy skončila v marci 2007. Nepribudla žiadna nová relácia vlastnej výroby. Dramatická tvorba – večerníčky aj rozprávky boli ako zvyčajne kompletne archívne, alebo cudzej proveniencie. Gombík -Pokračujúci vzdelávací magazín pre predškolský vek si udržiava svoj štandard, vznikol však v časoch, keď technické vybavenie bolo na inej úrovni, formát je síce vkusný, na slušnej profesionálnej úrovni moderovaný aj režírovaný, ale jeho formálne prostriedky už sú zastarané a nezodpovedajú možnostiam moderného elektronického média. V celkovom kontexte Slovenskej televízie potom takýto program pôsobí ako keby z iného sveta. V prípade tejto relácie je pozitívne najmä pôsobenie moderátorka I. Martinku, ktorého kultivovaný prejav je v časoch plných agresivity a nátlaku príjemný, vyzretý a zrozumiteľný detskému divákovi. Inou verziou sú relácie Gombička, kde sa objavuje moderátorka a Gombíkovo ako spätná väzba relácie. Pre všetky typy platí uvedené výhrady. Relácia sa vysielala iba na Dvojke. Zábavné vzdelávanie pre najmenšiu vekovú kategóriu by sa v budúcnosti malo formálne inovovať, rozšíriť a pripájam poznámku, ktorá sa bude týkať aj všetkých ďalších relácií pre deti a mládež: poskytnúť divákovi komplexnú a hodnotnú informáciu na web stránkach STV, ktoré by sa aj v prípade tejto cieľovej skupiny mali stať otvoreným fórom názorov a podnetov. Lúskanie -Diskusná relácia sa v premiére vysielala v nedeľu v poludňajšom termíne a v repríze v stredu poobede. Nie som si istá, či sú to vhodne zvolené vysielacie časy, navyše sa nedarí udržať vysielanie v rovnakom čase, začiatky relácií sa posúvajú, menia. V materiálu Plnenie programového konceptu je táto relácia rovnako ako Gombík, Gombička a Gombíkovo vedená ako vzdelávanie. K obsahovej stránke toľko – problémy, ktoré sa relácia usiluje riešiť sú nepochybne závažné, je zrejmé, že aj spätná väzba divákov je pomerne značná, napriek tomu stále relácia pôsobí suchým dojmom „dospeláckeho“ formátu. Najmä v podobných kritických formátoch by si nepochybne zaslúžila sviežejší pohľad, dynamickejšiu formu a tiež intenzívnejšiu komunikáciu s adresátom už pri jej príprave. Aj v dohovore o právach dieťaťa OSN sa hovorí, že „dieťa má právo na slobodu prejavu, slobodné právo vyhľadávať, prijímať a odovzdávať informácie..., prenesene teda aj sa tvorivo zúčastňovať na fungovaní médií v aktívnej forme. Elá Hop -Napriek nepochybnej invencii obidvoch protagonistov patrí relácia skôr do sveta divadla a priameho kontaktu s divákom. Využíva viac divadelné výrazové prostriedky, technicky aj formálne ustrnula v časoch spred desiatich (ak nie dvadsiatich rokov). Napriek tejto výčitke zostáva jej posolstvo opäť vkusné, a kultivované, plné sviežich inšpirácií. Ibaže sa akosi míňa so svetom elektronických médií 21. storočia. Jej vysielacie časy takisto kolísali od 7.05 až po 8. 41 hod. Superchyty aj Superkvíz Junior sú súťažné relácia štandardnej kvality, ktoré iba dopĺňajú chudobnú programovú ponuku. Detské správy skončili svoje pôsobenie v marci a platí pre nich to, čo som formulovala vo vlaňajšom hodnotení – citujem: Relácia trpela zasadením do virtuálneho štúdia, čím iba kopírovala správy pre dospelých, napriek snahe vyprofilovať ju relácia zostávala v polohe hry na dospelých a strácala fantazijný rozmer detského sveta. Detský divák by nepochybne ocenil svoj vlastný spravodajský formát, v ktorom by si mohol pohrať s formou, s výberom správ, s ich štruktúrou. A určite by ocenil aj to, ak by sme mu dovolili podieľať sa na tvári takého formátu viac, ako iba recitovaním naučených textov. Filozofujúce odporúčania Za normálny okolností by som sa v hodnotení mala venovať aj programom cudzej proveniencie, ktoré vo vysielaní tvoria väčšinu. To by však malo zmysel iba ak by nakupované programy tvorili rovnocennú protiváhu programom pôvodným. Pokým tomu tak nie je, je ťažké nachádzať v porovnávaní akúkoľvek rovnováhu. Ostáva iba smutné konštatovanie, že rezignácia na vlastnú kultúru sa v budúcnosti obráti proti nám samým, jej následky budú hrozivejšie, ako si vieme predstaviť a oháňanie sa „globalizačnými“ trendmi je krátkozraké. Dokonca ani v materiáloch manažmentu STV sa programy pre deti a mládež nezjavujú ako samostatná kategória, maximálne figurujú ako súčasť vzdelávania. Rôznorodosť – nielen veková, ale aj intelektuálna je vlastná tejto cieľovej skupine a mala by byť teda aj podstatným znakom programovej ponuky. Je zrejmé, že tvorba pre deti a mládež potrebuje svoju novú koncepciu, ktorá bude rešpektovať špecifické potreby detského diváka. Nové programové typy by mali ponúknuť nielen modernejší pohľad na svet, viac interaktivity, ale tiež to, čo hýbe našim (teda v tých najlepších tradíciách európskej kultúry) súčasným svetom. Mali by ponúkať podporu tolerancie, aj reflexiu duchovných (nie iba náboženských) a intelektových vlastností detského diváka, podporu rodiny aj formou sofistikovaných rodinných stretnutí pri televízii. Bohužiaľ, pozornosť venovaná detskej tvorbe je malá. Záujem zainteresovaných nemá dostatočnú odozvu ani podporu. STV v svojich programoch v nedostačujúcej miere sleduje potreby a záujmy detí, vekové špecifiká a ich preferencie, vo veľkej väčšine prípadov teda ani nemôže reflektovať problémy, predstavy a túžby detí i mládeže, ako aj ich hodnotový systém. Vplyvom raz neschopného manažmentu, inokedy z nedostatku finančných aj spomínaných personálnych možností nemôže viesť s deťmi a mládežou dialóg. Tzv. rodinné vysielanie neexistuje a teda ani nepodporuje kultiváciu rodinného života. STV iba minimálne vníma duchovnú dimenziu detského veku, spojenú s prudkým rastom intelektových a tvorivých schopností. V oblasti televíznej tvorby pre deti došlo k vážnemu narušeniu kontinuity a to vo všetkých žánroch. Zánik pôvodnej animovanej a dramatickej tvorby, ktorá bola súčasťou národných kultúrnych hodnôt, je alarmujúci. Nahradilo ju nakupovanie zahraničných seriálov, to však vedie k strate estetickej orientácie, ako aj k postupnej strate väzieb na korene vlastnej kultúry, s ktorou dieťa vyrastá a rozvíja sa. Aj keď si uvedomujem, že toto hodnotenie je iba jedným z ďalších mnohých materiálov, ktorými sa bude zaoberať Rada STV, dovoľujem si v jeho závere apelovať na to, aby Rada STV neodkladne zostavila expertnú skupinu, ktorá vypracuje záväzné odporúčania pre manažment STV týkajúci sa koncepcie pôvodnej tvorby pre deti a mládež v jej najširšom žánrovom spektre. Mgr. Art. Katarína Javorská