DALITO!

19. 4. 2008

SLNKO V SIETI

SLNKO V SIETI

Tvorcovia slovensko-nemeckého filmu Muzika si odniesli deväť národných filmových cien Slnko v sieti. Slovenská filmová a televízna akadémia im ich udelila v kategóriách najlepší celovečerný film, najlepšia réžia, najlepší scenár, najlepší strih, najlepší zvuk, najlepšia pôvodná filmová hudba, najlepší výtvarný počin, najlepší ženský herecký výkon vo vedľajšej úlohe a najlepší mužský herecký výkon v hlavnej úlohe. V kategórii najlepší dokumentárny film ocenili snímku Marka Škopa Iné svety. Režisérka Ivana Šebestová si prevzala Slnko v sieti za najlepší animovaný film Štyri. Za najlepší kameramanský výkon získal cenu Richard Krivda, ktorý nakrútil dokument Martina Šulíka Martin Slivka - muž, ktorý sadil stromy. Herečku Ivu Bittovú ocenili za najlepší herecký výkon v hlavnej úlohe vo filme Tajnosti, herca Martina Hubu za najlepší mužský herecký výkon vo vedľajšej úlohe za film Obsluhoval som anglického kráľa. Najlepším zahraničným filmom sa stala Grbavica režisérky Jasmily Žbanic. Mladá režisérka Ivana Šebestová získala finančnú prémiu 300-tisíc korún pre mladého tvorcu do 35 rokov. Ceny za Výnimočný prínos slovenskej kinematografii udelili kameramanovi Vincentovi Rosincovi a strihačovi Maximiliánovi Remeňovi.

Kameramanovi Vincentovi Rosincovi dnes odovzdali národnú filmovú cenu Slnko v sieti za Výnimočný prínos slovenskej kinematografii. Rozhodlo o tom prezídium Slovenskej filmovej a televíznej akadémie. Vincent Rosinec sa narodil 6. mája 1928 vo Višňovom pri Žiline. Ako kameraman sa podpísal pod približne 40 hraných snímok, 25 televíznych filmov a 15 dokumentov. Do histórie slovenského filmu sa zapísal aj réžiou šiestich dokumentov o ľudovom umení. Rosinec patrí ku kameramanom, ktorí prešli k pohyblivému obrazu od statickej fotografie. Od roku 1948 pôsobil v Štúdiu hraných filmov na Kolibe v Bratislave. Kameramanskému umeniu sa učil u Karola Kršku, ktorý bol jeho najväčším vzorom. Na filme Rodná zem (1953) mu robil asistenta, neskôr s ním spolupracoval aj na snímke Štvorylka (1955). Jeho samostatným kameramanským debutom bol stredometrážny film Andreja Lettricha Strieborný favorit (1960). Vincent Rosinec nakrúcal s najvýznamnejšími slovenskými režisérmi. Spolupracoval na filmoch Havrania cesta (1962) Martina Hollého, Zvony pre bosých (1965) Stanislava Barabáša, Kým sa skončí táto noc (1965) Petra Solana, Každý týždeň sedem dní (1964) a Drak sa vracia (1967) Eduarda Grečnera či na Koncerte pre pozostalých (1976) Dušana Trančíka. Spolu s režisérom Martinom Ťapákom nakrútil rozprávky Plavčík a Vratko (1981) a Popolvár najväčší na svete (1982). Spomedzi jeho televíznych filmov sú najznámejšie rovnako v réžii Martina Ťapáka Vianočné oblátky (1977) či Mišo (1979). Prácu Vincenta Rosinca odmenili niekoľkými filmovými cenami. Okrem iných získal Igrica a Zlatú kameru za celoživotný prínos v oblasti filmového umenia.

Filmovému strihačovi Maximiliánovi Remeňovi dnes odovzdali národnú filmovú cenu Slnko v sieti za Výnimočný prínos slovenskej kinematografii. Rozhodlo o tom prezídium Slovenskej filmovej a televíznej akadémie. Maximilián Remeň sa narodil 3. decembra 1927 v Ilji v okrese Žiar nad Hronom. Po absolvovaní filmovej réžie zameranej na strih na pražskej FAMU v roku 1956 nastúpil do Slovenskej filmovej tvorby, kde pracoval 35 rokov. Remeň začínal ako strihač spravodajských filmov a žurnálov a zároveň spolupracoval na krátkych filmoch Štefana Uhra, Petra Solana či Jaroslava Pograna. V hranom filme debutoval ako strihač v roku 1958. Išlo o veselohru Jána Lacka Šťastie príde v nedeľu. Remeň sa stal v priebehu polstoročia skutočnou legendou slovenského strihu. Na konte má vyše dvesto zostrihaných dokumentov a animovaných filmov a približne rovnaký počet hraných a televíznych snímok. Spolupracoval s väčšinou významných slovenských režisérov na dielach zlatého fondu slovenskej kinematografie. Režisérovi Paľovi Bielikovi strihal napríklad filmy Kapitán Dabač (1959) či Jánošík I - II (1962, 1963). Podieľal sa aj na filmoch Štefana Uhra Panna zázračnica (1966), Keby som mal pušku (1971), Pásla kone na betóne (1982) a ďalších. Spomedzi najznámejších filmov v réžii Martina Hollého treba spomenúť Havrania cesta (1962), Medená veža (1970), Orlie pierko (1971), Noční jazdci (1981)či Soľ nad zlato (1982). Remeň spolupracoval i so Stanislavom Barabášom (Pieseň o sivom holubovi, 1961; Zvony pre bosých, 1965), Jurajom Jakubiskom (Zbehovia a pútnici, 1968), Martinom Ťapákom (Nevesta hôľ, 1971; Pacho, hybský zbojník, 1975; Sváko Ragan, 1976; Plavčík a Vratko, 1981; Popolvár najväčší na svete, 1982) či s Dušanom Rapošom (Fontána pre Zuzanu, 1985; Rabaka, 1989). Remeň zostrihal za 35 rokov stovky filmov. Jeho posledným dielom bol sci-fi príbeh Gemini (1991) Pavla Gejdoša mladšieho. Maximilián Remeň je nositeľom štátneho vyznamenania Pribinov kríž III. triedy. Za celoživotný prínos v oblasti filmu získal Zlatú kameru.

© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

WTF ?

WTF ?
Mladí do 18 rokov veku sa nebudú môcť zabávať v nočných baroch a kluboch. Takýto návrh zákona o ochrane mládeže pripravuje skupina poslancov Národnej rady SR. Mládež vo veku od 15 do 18 rokov sa však bude môcť zdržiavať v reštauráciách od 23:00 do 5:00, ale len v sprievode rodičov, alebo osôb, ktoré plnia trvale, alebo na určitý čas výchovné úlohy na základe dohody s osobou s rodičovskými povinnosťami. Mladší ako 15 rokov v reštauráciách po 23:00 nebudú môcť byť. Výnimky môže povoliť len starosta obce. Deti do 15 rokov môžu chodiť na tanečné zábavy, ale len v sprievode rodičov, alebo poverených osôb. Mládež do 18 rokov môže navštevovať tanečné zábavy bez sprievodu takejto osoby, ale najdlhšie do 24:00. Na Slovensku by mal vzniknúť podľa pripravovaného návrhu zákona Dozorný úrad na ochranu detí a mládeže. Úrad by mal viesť zoznam médií a diel, ktoré ohrozujú deti a mládež a rozhodoval by o zápise do zoznamu a o vypustení zo zoznamu. Dozorný úrad by mal tiež viesť register podujatí a miest ohrozujúcich deti a mládež. V prípade nedodržiavania ustanovení na ochranu detí a mládeže úrad bude podávať návrhy na sankčné opatrenia. Predsedu Dozorného úradu by mal vymenovávať a odvolávať minister práce a sociálnych vecí a rodiny. Funkčné obdobie predsedu Dozorného úradu má byť štvorročné. Rozhodovacím orgánom má byť dozorná rada. Jej členov delegujú samosprávne kraje, zástupcovia registrovaných cirkví a náboženských spoločností, stavovských organizácií učiteľov, novinárov, umelcov a spisovateľov, občianskych združení na pomoc mládeži, nakladateľstiev, Rada Slovenskej televízie, Rada Slovenského rozhlasu a Rada pre rozhlasové a televízne vysielanie.
© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Superstar Sk vs. svet again

Superstar Sk vs. svet again

IFPI SR Hitparáda - RADIO TOP 100 -Týždeň - 2008/15

1. CMORIK PETER-ČO TO ZNAMENÁ 2. DESMOD-ZOBER MA DOMOV 3. MISHA-AFRODIZIAKUM 4. MIKA-HAPPY ENDING 5. LEWIS LEONA-BLEEDING LOVE 6. PEHA-MUOJ BOŽE 7. MADONNA & TIMBERLAKE JUSTIN-4 MINUTES 8. KRISTÍNA-VRÁŤ MI TIE HVIEZDY 9. FURTADO NELLY-IN GOD´S HANDS 10. KEYS ALICIA-NO ONE 16. NO NAME-LEN TAK STÁŤ 17. CHINASKI-VÁKUUM 18. I.M.T. SMILE-MY 21. GLADIATOR-VŽDY SA NIEKTO DÍVA NA NEBESIA 22. SMATANOVÁ ZUZANA-NAJHORŠIA VEC 35. KOMAJOTA-ANJEL 39. TEAM-MIESTO 41. PREDNÁ ZDENKA-KAM MÁ ÍSŤ 49. P.S.-NIČ NIE JE STRATENÉ 55. RAINDOWN-SVET NA MÍLE 56. ROLINS DARA-VOĽNÝ PÁD 58. TEAM-AKO MÁLO 63. KOMAJOTA-RÁNO V NOVINÁCH 70. DESMOD-ČIERNA DIERA 74. JAROŠ MIRO-TLAKOVÁ NÍŽ 80. SMATANOVÁ ZUZANA-ZDÁ SA ŽE TO STAČÍ 86. KNECHTOVÁ KATKA-DO BATOŽKA 87. MISHA-SPOMALÍME SVET 92. GRIGOROV ROBO-JA VIEM 93. REPKOVÁ ANNA-VČERA SA MI ZAZDALO 98. PARA-OTEC 2

18. 4. 2008

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Google prekonal v 1. štvrťroku 2008 očakávania analytikov a vyvrátil obavy zo spomalenia rastu koncernu. Čistý zisk internetového koncernu medziročne vyskočil o 30 % a akcia Google po zverejnení výsledkov posilnila takmer o 18 %. Prevádzkovateľ najznámejšieho internetového vyhľadávača zarobil za prvé tri mesiace roka 1,31 miliardy USD (26,74 miliardy Sk) alebo 4,12 USD na akciu oproti 1 miliarde USD alebo 3,18 USD na akciu v rovnakom období vlani. Bez nákladov na pokrytie akcií pre zamestnancov by zisk na akciu dosiahol 4,84 USD. Analytici v priemere očakávali na tejto báze 4,52 USD na akciu. Tržby vzrástli o 42 % na 5,19 miliardy USD. Google tak rázne vyvrátil obavy, že ho postihli následky spomalenia americkej ekonomiky. "Je jasné, že máme dobrú pozíciu aj napriek ekonomickému prostrediu, v ktorom sa nachádzame," uviedol generálny riaditeľ Google Eric Schmidt počas telefonickej konferencie s analytikmi. Koncern vidí obrovský rastový potenciál predovšetkým na medzinárodných trhoch. Google totiž dosahuje už viac ako polovicu tržieb mimo USA. Keďže koncern výrazne prekonal očakávania analytikov, jeho akcia v poburzovom obchodovaní vyskočila takmer o 18 % na 525 USD. Google je tak po spoločnostiach Intel a IBM ďalším veľkým koncernom, ktorý prekonal prognózy trhu, čo naznačuje, že technologickej brandži sa darí aj napriek obavám z recesie v USA. Informovali o tom agentúry AP a DPA.

Americká tlačová agentúra Associated Press uvažuje o zatvorení svojej pobočky vo Francúzku kvôli ročnej strate 1,5 milióna eur (48,6 milióna Sk). Vyplýva to z obežníka vedenia agentúry, ktorý poslala svojim zamestnancom a s ktorým sa dnes oboznámili aj vo Francúzsku. AP plánuje predať svoju francúzsku prevádzku mediálnemu podnikateľovi Vincentovi Bollorému a bývalému šéfovi AFP Bertrandovi Evenovi. Bolloré má prevziať 40 percent a Eveno 60 percent akcií. Zamestnanci proti takémuto rozhodnutiu protestovali. Vo Francúzsku zamestnáva AP 25 novinárov a mnoho iných externých spolupracovníkov. Odbory očakávajú, že vedenie podniku je pripravené viesť rozhovory o alternatívnom riešení. Miliardár Bolloré, ktorý francúzskemu prezidentovi Nicolasovi Sarkozymu poskytuje na jeho dovolenkové cesty svoje súkromné lietadlo a jachtu, buduje mediálne impérium. Je majiteľom reklamnej agentúry a PR agentúry, dvoch bezplatných novín, podielov v denníku Le Monde a televíznej stanici. V súčasnosti sa pokúša o založenie alebo prevzatie ďalších novín a televíznej stanice. Francúzska tlačová agentúra AFP, ktorá je závislá od štátnych financií, pokrýva 95 percent trhu. Správu priniesla agentúra DPA.

Copyright © TASR 2008

Ruský prezident Vladimir Putin poprel v piatok správy, že sa rozviedol so svojou manželkou Ljudmilou a plánuje sa oženiť s oveľa mladšou gymnastkou. "Nie je na tom ani slovko pravdy," povedal na Sardínii na spoločnej tlačovej konferencii s nadchádzajúcim talianskym premiérom Silviom Berlusconim. Putin tiež vyhlásil, že Rusky sú "najtalentovanejšie a najkrajšie ženy na svete". "Ak sa im niekto vyrovná, sú to talianske ženy," konštatoval s úklonom smerom k svojmu talianskemu hostiteľovi. Ruský bulvárny denník Moskovskij Korrespondent v sobotu napísal, že 55-ročný Putin sa pred dvoma mesiacmi tajne rozviedol s manželkou Ljudmilou a chce sa oženiť s 24-ročnou Alinou Kabajevovou, bývalou šampiónkou v modernej gymnastike. Kabajevová, ktorá získala zlatú medailu na olympijských hrách 2004 v Aténach, je teraz členkou dolnej komory parlamentu za prokremeľskú stranu. Jej hovorkyňa Elisaveta Ovčinniková zverejnené klebety poprela a od denníka žiadala ospravedlnenie.Denník údajne získal informácie od blízkeho priateľa šéfa spoločnosti, ktorá mala zorganizovať Putinovu svadbu v Petrohrade 15. júna. Putin na informácie reagoval slovami, že "vždy mal negatívny názor na tých, ktorí pchajú svoj nos a erotické fantázie do života iných ľudí". Moskovskij Korrespondent sa v piatok na titulnej strane ospravedlnil s tým, že "zverejnenie týchto informácií nedokáže podložiť dôkazmi a že správu nepostavil na konkrétnom základe, ale na klebetách". "Ospravedlňujeme sa všetkým, ktorým náš článok spôsobil morálne utrpenie," napísal denník.
© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK FREE MEDIA

SLOVAK FREE MEDIA
Prezident Ivan Gašparovič potvrdil, že pravdepodobne podpíše kontroverzný tlačový zákon. Uviedol to po stretnutí s predsedom Združenia vydavateľov periodickej tlače Slovenska Milošom Nemečkom a predsedníčkou Slovenského syndikátu novinárov Zuzanou Krútkou. Okrem týchto inštitúcií ho k nepodpísaniu schváleného zákona vyzvali aj šéfredaktori viacerých českých denníkov, normu kritizovali tiež zahraničné inštitúcie. "Pravdepodobne zákon do parlamentu nevrátim a ho podpíšem," vyhlásil prezident. Parlament prijal tlačový zákon bez návrhov opozície a médií minulý týždeň. Slovenské denníky pritom proti nemu dva razy protestovali na svojich titulných stranách. Napriek menším úpravám v predlohe zostalo v norme právo na odpoveď, podľa ktorého budú musieť noviny zverejňovať reakcie aj na pravdivé články. Ak by Gašparovič vrátil zákon parlamentu, poslanci by ho museli schváliť nadpolovičnou väčšinou, teda aspoň 76 hlasmi. Predlohu pritom podporilo 82 koaličných zákonodarcov. Zmeny v zákone však žiadajú nielen novinári a opozícia, kritizovala ho aj Organizácia pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE). Podľa nej môže ohroziť slobodu slova a dať politikom neobmedzené právo na odpoveď.
Zdroj : ČTK
Vzťahuje sa nový tlačový zákon aj na školské časopisy? Aj takáto otázka odznela na dnešnej besede stredoškolákov s ministrom školstva SR Jánom Mikolajom v Krajskej knižnici Ľudovíta Štúra vo Zvolene. Beseda bola súčasťou podujatia mladých nádejných novinárov, ktoré sa v meste koná počas nadchádzajúceho víkendu pod názvom Štúrovo pero. Myslím si, že nie," odpovedal minister. Pripustil však, že aj novinári neprofesionáli by mali mať svoju zodpovednosť a v prípade nepravdivej informácie dať možnosť vyjadriť sa aj dotknutej strane. Na rokmi zabehnuté podujatie sa do zvolenskej knižnice zišlo približne 160 mladých ľudí, vybraných zástupcov z 94 stredoškolských a vysokoškolských časopisov prihlásených do súťaže. Podľa riaditeľky knižnice Kataríny Ďurovcovej do súťaže jednotlivcov zaslalo tento rok príspevky 97 stredoškolákov a vysokoškolákov. Porota zložená z profesorov katedry žurnalistiky a profesionálnych novinárov dostala do uzávierky celkom 245 publicistických materiálov. Súťaž sa od roku 2000 stala vďaka finančnej, odbornej a organizačnej pomoci partnerov z oblasti médií najprestížnejším podujatím svojho druhu na Slovensku. Víťazi dostávajú hodnotné ceny a zaujímavé sú tiež finančné odmeny. Vyhlásenie výsledkov oboch súťaží sa uskutoční v sobotu 19. apríla popoludní. Za uplynulých 12 ročníkov súťaže sa vo Zvolene vystriedalo viac ako 1100 súťažiacich študentov a hodnotila sa tvorba približne 800 časopisov.

Copyright © TASR 2008

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Na Slovensku využíva internet aktívne, čiže aspoň raz za mesiac, takmer polovica (46 %) populácie. Každý siedmy obyvateľ (13,7 %) Slovenska využíva internet menej často a viac ako tretina (39 %) zatiaľ nemá skúsenosti s využívaním internetu. 1,3 % ľudí sa k danej otázke nevedelo vyjadriť. Vyplýva to z výsledkov výskumu, ktorý spoločnosť TNS SK realizovala vo februári a v marci 2008. Vzorka 2 127 je reprezentatívna pre obyvateľov Slovenska vo veku 15+ z hľadiska pohlavia, veku, vzdelania, veľkosti miesta bydliska a kraja. Z výsledkov ďalej vyplýva, že internetová populácia využíva internet najčastejšie doma. Takto sa vyjadrila viac ako polovica z tých užívateľov internetu, ktorí internet využívajú aktívne. Práca je miestom, kde internet využíva najčastejšie každý štvrtý užívateľ internetu. Menej ako desatina internetistov využíva internetové služby najčastejšie v škole, u priateľov, známych, či v internetovej kaviarni.

TNS SK, február - marec 2008, N = 979 iba tí respondenti, ktorí využívajú internet aktívne (aspoň raz za mesiac)

Najčastejšie využívajú internet v domácnostiach v porovnaní s celoslovenským priemerom mladí ľudia – do 17 rokov a respondenti starší ako 60 rokov, ľudia s nižším vzdelaním (základné, stredoškolské bez maturity), obyvatelia Košického a Trnavského kraja, ľudia z miest s počtom obyvateľov 20 000 – 100 000, ďalej žiaci, študenti, manuálne pracujúci ľudia, ženy v domácnostiach, prípadne na materskej dovolenke a dôchodcovia. Naopak, v práci najčastejšie využívajú internet ľudia vo veku 30-59 rokov, respondenti s vyšším vzdelaním (vysokoškolské, prípadne stredoškolské s maturitou), ľudia z veľkých miest (nad 100 000 obyvateľov), obyvatelia Bratislavského kraja, súkromní podnikatelia a duševne pracujúci.

Zdroj: TNS SK

Slovenský rozhlas (SRo) začal od 1. apríla 2008 šíriť programovú službu svojho šiesteho okruhu, Radio Slovak International, aj prostredníctvom satelitu ASTRA 3A vo formáte DVB-S, kde sa šíria aj ostatné programové služby Slovenského rozhlasu. V máji 2008 uvedú do prevádzky nový streamovací server, ktorý bude dostupný aj ako stream na internete s rovnakým programom ako na satelite. Poskytované formáty sú vo formáte .ogg a .mp3, s prenosovou rýchlosťou 32 kbps, 64 kbps a 128 kbps. Zahraničné vysielanie SRo Radio Slovakia International (RSI) sa prvý raz objavilo v éteri tri mesiace po vzniku samostatnej Slovenskej republiky v roku 1993. V súčasnosti tím RSI vysiela denne v každej jazykovej mutácii polhodinový magazín o širokom spektre tém a udalostí na Slovensku. „Sledujeme politické dianie, hospodársku situáciu, vedu, kultúru aj šport. Informujeme o historických udalostiach, zoznamujeme s kultúrnymi pamiatkami, krásami a turistickými možnosťami, predstavujeme osobnosti, približujeme život ľudí na Slovensku. Pre poslucháčov študujúcich cudzie jazyky bude počúvanie vysielania RSI prostredníctvom satelitu a internetu aj vynikajúcou učebnou pomôckou,“ uviedla Alexandra Štullerová - Koreňová z oddelenia pre styk s verejnosťou SRo. Program RSI dostupný cez satelit ASTRA 3A umožní na väčšine územia Európy nekódovaný príjem v digitálnej kvalite vo formáte DVB-S.

Copyright © TASR 2008

Novinárska cena 2007- Nominácie

Novinárska cena 2007- Nominácie

Odborné poroty štvrtého ročníka Novinárskej ceny 2007 vybrali z 833 príspevkov nominácie na víťazov v jednotlivých kategóriách súťaže. V každej kategórii vybrali tri až štyri príspevky, ktoré sa zapoja do finálového boja o víťazstvo. Výsledky súťaže budú slávnostne vyhlásené 22. apríla na Lodi - Divadlo v podpalubí na Tyršovom nábreží v Bratislave. Súťaž organizuje Nadácia otvorenej spoločnosti - Open Society Foundation v spolupráci s hlavným partnerom Philip Morris Slovakia s.r.o., partnermi - Združením vydavateľov periodickej tlače Slovenska, Svetovou Bankou, Memo 98 a agentúrou PRime time. Prihlásené príspevky, publikované alebo odvysielané v období od 1. januára 2007 do 31. decembra 2007, boli v každej kategórii vyhodnocované troj- až päťčlennými odbornými porotami, ktorých členmi boli významní predstavitelia novinárskej obce ako aj známe osobnosti spoločenského a kultúrneho života. Zloženie všetkých porôt je na www.novinarskacena.sk. "Vďaka novinárom za prejavenú dôveru a prihlásenie svojich prác do 4. ročníka súťaže Novinárska cena 2007. Doposiaľ najväčším množstvom, no i svojou kvalitou poskytli prihlásené práce porotcom skvelú príležitosť reflektovať najpodstatnejšie udalosti a novinárske počiny uplynulého roku," uviedla Ľubica Stanek z Nadácie otvorenej spoločnosti - Open Society Foundation. Prihlásené príspevky súťažia v trinástich kategóriách. Okrem toho rada súťaže na základe nominácií porotcov opäť udelí Cenu otvorenej spoločnosti venovanú pamiatke Karola Ježíka, ktorý sa zaslúžil o rozvoj investigatívnej žurnalistiky na Slovensku. Najlepšie príspevky, najmä z kategórie kreslený vtip, komiks, karikatúra a novinárska fotografia budú prezentované na výstave No comment od 30. apríla do 25. mája v Open Gallery na Baštovej ulici v Bratislave. Informácie o súťaži nájdete aj na www.medialne.sk. V Kategórii najlepšia reportáž v printových médiách boli nominovaní Andrej Bán - séria reportáží o Balkáne, Utrpenie kalvárie (.týždeň), Daniela Rusnoková, Zuzana Mojžišová - O Soni aj jej sťahovaní (.týždeň) a Juraj Sedlák - Nejasná správa o hlade, V doline Jánošík(i)a, Hlava krajiny (Žurnál). V kategórii najlepšia reportáž v elektronických médiách Peter Janků - Detský domov v obci Korytárky (TA3), Martin Mózer - séria monotematických príspevkov - Arcibiskup Sokol a ŠtB (TV JOJ) a Veronika Tóthová - Vysídlenie Maďarov po 2. svetovej vojne (TV JOJ). V kategórii najlepší rozhovor v printových médiách Gabriel Beer - Zbrojárstvo: "Netradičné formy predaja" možno ošetriť (Trend), Martin Hanus, Štefan Hríb, Jozef Majchrák - Dnes som silnejšie dievča, Prežila si peklo, Druhý útok na Hedvigu (.týždeň) a Karol Sudor - séria rozhovorov (SME.sk). V kategórii najlepší rozhovor, beseda, diskusia v elektronických médiách Daniel Krajcer - De Facto s Jánom Slotom a Františkom Mikloškom (TV JOJ), Zlatica Puškárová - Na telo s Mikulášom Dzurindom (TV Markíza) a Petra Strižková (spoluautorka 4. časti Jana Pataráková) - Príbeh na týždeň - rôzne podoby homosexuálneho súžitia (SRo - Rádio Slovensko). V kategórii najlepší regionálne publikovaný príspevok v printových médiách Michal Frank - Tomanovej zákon trestá aktívnych, Za pomoc pri záplavách im zobrali sociálne dávky (Prešovský Korzár),Anna Lajmonová - O krčahu s vodou, V noci premaľovala erb Trstenej, Vojna pohrebníctiev (Oravec), Martin Pavelek - Cesta vlakom rovno do pekla (Orava) a Pavol Tomašovič - Vagón (Novinky z radnice). V kategórii najlepší regionálne odvysielaný príspevok v elektronických médiách Gabriel Kladek - Postrehy z mesta Gabriela Kladeka: Židovské kasíno (TV NAŠA), Katarína Kurtíková, Jaroslav Plch - Neznalosť neospravedlňuje (TV Liptov) a Eva Mišovičová, Peter Kotrha - Ela (TV Trenčín). V kategórii najlepší analyticko - investigatívny príspevok v printových médiách boli nominovaní Patrícia Ďurišková - Podozrivý obchod armády s drahými pozemkami (Žurnál), Martin Hanus, Štefan Hríb, Jozef Majchrák - Štát verzus Hedviga I, II (.týždeň), Tom Nicholson - Pre Ikores nastali s novou vládou zlaté časy (SME) a Marek Vagovič - seriál článkov o škandalóznom prevode pôdy (SME). V kategórii najlepší analyticko - investigatívny príspevok v elektronických médiách Ivan Brada - Reportéri: Akcia veriteľ (STV), Dušan Karolyi - séria príspevkov Gigantický podvod (TV Markíza) a Vincent Štofaník - Vodný raj I, II, III (TA3). V kategórii najlepší komentár v printových médiách Dag Daniš - séria komentárov (Pravda), Marián Leško - séria komentárov (SME) a Tom Nicholson - séria komentárov (SME). V kategórii najlepší krátky publicistický príspevok v printových médiách Ingrid Hrubaničová - séria príspevkov z rubriky Slovenčina od slova do slova (SME), Rado Ondřejíček - Pozor, IDIOT! (T - Station) a Peter Schutz - séria stĺpčekov (SME). V kategória najlepšia novinárska fotografia Andrej Bán - Voľby v Kosove (.týždeň), Jana Čavojská - Akrobati (Nota Bene), Alan Hyža - V delte Dunaja (Žurnál) a Matúš Zajac - Portréty (.týždeň). V kategórii najlepší kreslený vtip, komiks, karikatúra Ladislav Belica - séria karikatúr (Slovo), Jozef "Danglár" Gertli - séria karikatúr (Pravda) a Martin "Shooty" Šútovec - séria karikatúr (SME). V kategórii najlepší článok publikovaný na blogu Natália Blahová - séria článkov o detských domovoch (blog.sme.sk), Jozef Drahovský - séria článkov o doprave (blog.sme.sk) a Zora Paulíniová - séria článkov o Bratislave (blog.sme.sk). Na Cenu otvorenej spoločnosti boli nominované nasledovné príspevky Andrej Bán, Eva Čobejová, Tomáš Gális, Jozef Majchrák - Maďari (.týždeň), Roman Čonka - séria reportáží (Romano nevo ľil),Petra Strižková (spoluautorka 4. časti Jana Pataráková) - Príbeh na týždeň - rôzne podoby homosexuálneho súžitia (SRo - Rádio Slovensko) a Vincent Štofaník - Vodný raj I, II, III (TA3). Na Cenu Združenia vydavateľov periodickej tlače Slovenska boli nominované príspevky Andrej Bán - séria reportáží o Balkáne (.týždeň), Gabriel Beer - Zbrojárstvo: "Netradičné formy predaja" možno ošetriť (Trend), Karol Sudor - séria rozhovorov (SME.sk) a Marek Vagovič - seriál článkov o škandalóznom prevode pôdy (SME). Zoznam všetkých prihlásených príspevkov nájdete na www.novinarskacena.sk.

© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Úžasný verejnoprávny večer

Úžasný verejnoprávny večer
17.04.2008 Deti to vedia najlepšie- 245 tisíc divákov, 5,3 % sledovanosť, 13,8 % share ; SOS- 258 tisíc divákov, 5,6 % sledovanosť, 14,2 % share ; Radosť zo života -96 tisíc divákov ,2,1 % sledovanosť , 6,0 % share

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Britská BBC sa bude musieť s najväčšou pravdepodobnosťou deliť o svoje ročné príjmy z koncesionárskych poplatkov s komerčnými vysielateľmi, ktorí poskytujú verejnú službu. Uviedol to britský regulátor OFCOM. "Je potrebné uvažovať o vytvorení nového modelu vysielania verejnej služby, ktorý umožní rôzne spôsoby financovania a výnosov," píše OFCOM v dokumente, ktorý rozoslal minulý týždeň po prieskume, na tému aký bude mať dopad prechod na digitálne vysielanie v roku 2012 na masové komunikačné prostriedky. Nový model verejnej služby by mal začať fungovať od roku 2011. BBC tvrdí, že ak bude musieť znížiť náklady, bude nútená prepustiť 2500 zamestnancov a predať svoje londýnské sídlo. Ak vláda nezvýší koncesionárske poplatky, bude musieť BBC obmedziť aj výrobu.
" Delenie poplatkov neohrozí samotnú existenciu BBC, ale musela by veľmi obmedziť výdaje," tvrdí mediálny analytik Tim Westcott. " Posilnilo by to súkromných vysielateľov ako ITV a BskyB." Westcott uvádza, že OFCOM môže týmto spôsobom dotlačiť BBC k tomu, aby se stiahla z niektorých programových oblastí, predovšetkým z tých, kde konkuruje súkromným televíziám. Ide napríklad o športové udalosti a vysielanie amerických seriálov. BBC minulý rok vyhrala tender na päťročné práva na vysielanie prenosov Formule 1, čo vadí súkromným vysielateľom, hlavne ITV. Bývalý minister kultúry James Purnell prehlásil, že komerční vysielatelia by mohli mať nárok na podiel z poplatkov, pokým by prinášali kvalitu a inováciu do tej časti vysielania, ktoré by mohlo býť označené ako verejná služba. Purnell takisto tvrdí, že vláda ešte zreviduje a prehodnotí postoj OFCOMu.
Zdroj : BBC a OFCOM
Na pohrebe palestínskeho kameramana agentúry Reuters sa zúčastnili tisíce Palestínčanov. K smútočnému pochodu v uliciach Gazy sa vo štvrtok na znak solidarity zo zavraždeným 23-ročným mladíkom pripojili civilisti, novinári a príslušníci znepriatelených strán. Fadal Šanaa prišiel o život v stredu pri izraelskom leteckom útoku, keď filmoval izraelské tanky v strednej časti Pásma Gazy. Kameraman bol jedným z 20 zavraždených Palestínčanov, ktorí zahynuli pri poslednej vlne násilia vyvolanej smrťou troch izraelských vojakov.Izraelskí vojaci, ktorí prenikli v utorok do Pásma Gazy, zabili počas poslednej operácie 20 Palestínčanov. Palestínske militantné hnutie Hamás prisľúbilo odvetu za stredajší útok, izraelský premiér Ehud Olmert však uviedol, že hnutie nesie "priamu zodpovednosť za to, čo sa stalo v Gaze." Izrael opakovane pohrozil rozsiahlou operáciou v oblasti s cieľom vyhnať hnutie Hamás z Gazy potom, čo sa územia minulý rok v júni násilne zmocnilo. Medzi 20 palestínskymi obeťami je aj päť detí mladších než 15 rokov. Hamás v stanovisku, ktoré zverejnil na internete, vyzval svojich bojovníkov na útok proti Izraelu na "každom mieste a všetkými triedkami".
© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrela Hazel Court

Zomrela Hazel Court
Britská herečka Hazel Court zomrela vo veku 82 rokov. Hrala väčšinou v hororoch ako Maska červenej smrti, Predčasný pohreb, Havran. Mala za sebou veľmi úspešnú televíznu kariéru. Účinkovala spolu s Patrickom O'Nealom v sérii Dick and the Duchess a takisto v Alfred Hitchcock Presents, ale aj Dr. Kildare, či 12 O'Clock High. Bola aj maliarkou a sochárkou.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

„Vaše právo je chápať to ako chcete, ja vysvetľujem, ako som to chápal ja a ako sa to stalo.“ Pál Csáky

„S týmito novinami sa rozprávať nebudem, lebo tieto noviny sú amorálne. Prepáčte. Ja sa rozprávam s morálnymi novinami.“ Jozef Rydlo

„Nech konajú švajčiarske úrady. Pán poslanec Rydlo má právnika, ktorý mu zrejme poradí ako ďalej. Prečo by sa mal vzdať poslaneckého mandátu ? Čo niekoho zavraždil? Keď ste také nezavislé a objektívne noviny, ako tvrdíte, venujte sa rovnako intenzívne aj zámernému poškodzovaniu národnoštátnych záujmov za bývalej vlády.“ Anna Belousovová

" Problém v opozícii nastal, lebo väčší brat nedal SMK súhlas na autonómne konanie". Pál Csáky

"Ja neviem, na čo myslíte, máte okolo seba plno novinárov a vy klopete na dvere Smeru. Uvidíte, že zajtra budú v slovenských novinách palcové titulky, že Mikuš a Zahradník už klopali na dvere miestnej organizácie Smeru. Máte šťastie, že sem neprišiel niekto z bulváru. To by bola správa rovno na titulnú stranu." Jozef Hrabina, bývalý predseda straníckeho súdu SDKÚ

" Generálnym riaditeľom STV je od júna 2006 aj tak Marek Maďarič. " Magdaléna Vášáryová

"Vnímame to ako pokračovanie štvavej kampane niektorých médií na poškodenie mena predsedu SNS Jána Slotu. Vyjadrenia všetkých médií, na ktoré médiá nemajú podklad, príslušné rozhodnutie súdu, ako sú v týchto dňoch napríklad medializované výmysly z dokumentov ŠtB, ktoré SNS považuje za nedôveryhodné, riešime súdnou cestou. SNS však zároveň sleduje s prekvapením i pobavením, ako musia niektoré médiá loviť v nezmyselných dokumentoch spred 30 až 40 rokov, aby sa pokúsili poškodiť meno predsedu SNS Jána Slotu len preto, že SNS má stabilné preferencie.“ Jana Benková, tlačová tajomníčka SNS

17. 4. 2008

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
V rámci súťaže Novinárska cena 2007 sa včera v Bratislave v hoteli Crowne Plaza konali dve sprievodné akcie za účasti významných žurnalistov z Veľkej Británie. Zahraniční hostia sa stretli so zástupcami spravodajských internetových portálov, ale i printových a elektronických médií. Účastníci si vymenili názory a skúsenosti k téme vplyvu internetu a nových technológií na súčasnú žurnalistiku. Novinársku cenu 2007 organizuje Nadácia otvorenej spoločnosti – Open Society Foundation v spolupráci s hlavným partnerom Philip Morris Slovakia s.r.o., partnermi - Združením vydavateľov periodickej tlače Slovenska, Svetovou Bankou a Memo 98. PR partnerom súťaže je agentúra PRime time. Prvým podujatím bol praktický seminár - workshop, ktorý viedol novinár, bloger Graham Holliday (UK). Hlavnými témami stretnutia bolo blogovanie - definícia blogu, jeho história, spôsoby „konverzácie“ na blogu ako aj ďalšie postupy a nástroje na blogovanie. Zástupcovia slovenských médií sa zaujímali aj o tému zakázaných a neetických postupov pri blogovaní, ako aj o tému „konfliktu záujmov“ v prípade novinára z tradičných médií a zároveň prispievateľa na blog. Hlavnými hosťami druhej sprievodnej akcie - panelovej diskusie, bol novinár a zakladateľ Frontline Clubu Vaughan Smith (UK) a Ben Hammersley, novinár z The Guardian (UK), ktorý sa k diskusii pripojil prostredníctvom telemostu. Hostia seminára sa venovali zmene podoby žurnalistiky vplyvom internetu a nových technológií. Ben Hammersley k danej téme uviedol: „V porovnaní s minulosťou, kedy si novinár musel veľmi dôsledne hľadať kanál na šírenie informácií pre cieľovú skupinu, dnešná doba v podobe internetu, blogov a iných technológií prináša viac komunikačných kanálov, ktorými sa informácie a správy dostanú lacnejšie a rýchlejšie k svojmu čitateľovi, poslucháčovi a divákovi. Novinár je stále ten istý, len sa zmenil komunikačný kanál šírenia textu, videa a audia.“ „Budúcnosť žurnalistiky vidím v kombinácii tradičných novinárov s online novinármi, tradičné médiá sa budú musieť prispôsobiť novým technológiám, požiadavkám doby a nárokom čitateľov“. Vaughan Smith sa ďalej vyjadril aj k téme novinárskych súťaží: „Nezávislé ocenenia sú veľmi potrebné. A tiež je podstatné, že novinári si vždy nejakým spôsobom chcú zmerať sily. Pomáha im to rozvíjať prestíž, vydať zo seba viac práce. Náš Frontline Club tiež uvažuje o vytvorení nezávislej novinárskej súťaže, pretože to považujeme za efektívny nástroj rozvoja žurnalistiky.“

Petícia pokračuje

Petícia pokračuje
Vyše 81-tisíc podpisov sa nazbieralo pod petíciu na vypísanie Referenda 2008 - Stop koncesionárskym poplatkom. Informoval o tom šéf petičného výboru Richard Sulík v stredu na svojom blogu - http://richardsulik.blog.sme.sk/. Signatári svoji podpisom súhlasili s tým, aby Národná rada SR zrušila povinnosť fyzických osôb a právnických osôb platiť poplatky určené na financovanie vysielania a činnosti verejnoprávnych médií - Slovenskej televízie (STV) a Slovenského rozhlasu (SRo). Na referendum, ktoré vyhlasuje prezident a treba naň minimálne 350-tisíc podpisov, sa im tak podarilo získať takmer štvrtinu potrebných podpisov. Petícia podľa Sulíka bude pokračovať, kým nezozbierajú všetkých 350-tisíc podpisov. Organizátori petície naďalej zbierajú podpisy cez internet a ich aktivisti hľadajú podporu aj v uliciach miest. Členovia petičného výboru pod vedením Richarda Sulíka začali petičnú akciu 23. januára. Podľa nich sú koncesie, ktorými nazývajú aj nové úhrady za vysielanie STV a SRo, nespravodlivé, nesolidárne a nesociálne. Cieľom petície nie je zrušiť STV a SRo, ale len vyvolať spoločenskú diskusiu o ich financovaní. Podľa výboru je niekoľko možností financovania verejnoprávnych médií, z nich najvhodnejšou je garantované percento z HDP, teda peniaze zo štátneho rozpočtu. Informácie o petícii sú zverejnené na: http://www.referendum2008.sk. Podľa nového zákona o úhrade za služby verejnosti poskytované STV a SRo platia od 1. apríla spoločný poplatok v nezmenenej výške 140 korún za vysielanie STV a SRo všetky domácnosti, ktoré odoberajú elektrickú energiu. Platia aj všetci zamestnávatelia, ktorí majú aspoň troch zamestnancov, pričom poplatok sa zvyšuje v závislosti od ich počtu. Verejnoprávne médiá a autor zákona - Ministerstvo kultúry SR očakávajú, že vďaka zmene ročne vyberú 3,1 miliardy korún. Pri starom systéme výberu, kedy na neplatenie koncesií stačilo prehlásenie o nevlastnení prijímača, to boli vyše dve miliardy korún. Opozícia nový tzv. "zástrčkový zákon" kritizuje a chce ho v parlamente zmeniť. Podľa nej by sa STV a SRo mali financovať výlučne zo štátneho rozpočtu.
© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Protimonopolný úrad (PMÚ) SR sa s Ministerstvom kultúry (MK) SR dohodol, že ministerstvo sa bude snažiť zakomponovať pripomienky úradu do návrhu nového zákona o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky - Slovakia (TASR), uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa PMÚ Alexandra Bernathová. Potvrdila tak informácie generálnej riaditeľky sekcie médií, audiovízie a autorského práva MK SR Nataše Slavíkovej o tom, že ministerstvo sa bude snažiť zakomponovať pripomienky PMÚ. Úrad ešte vo februári vyjadril obavy, že predložený návrh by mohol mať negatívne dopady na hospodársku súťaž "z dôvodu jej obmedzenia". O ukončení rokovaní medzi MK SR a PMÚ o návrhu zákona o TASR Slavíková informovala tento týždeň, na verejnom odpočte činnosti a hospodárenia TASR za rok 2007. MK SR o návrhu ďalej rokuje, napríklad aj s ministerstvom financií, ktoré k nemu malo tiež výhrady. Porušovanie pravidiel hospodárskej súťaže vo financovaní TASR vyčíta PMÚ Ministerstvu kultúry (MK) SR už niekoľko rokov. Pre dotácie od MK SR pre v súčasnosti štátnu tlačovú agentúru – TASR rozhodol úrad v rokoch 2005, 2006 a 2007 o troch pokutách pre MK SR vo výške 200-tisíc, 300-tisíc a 900 tisíc korún. TASR hospodárila vlani so stratou 4,104 milióna korún. Ako ďalej vyplýva z výročnej správy TASR za rok 2007 prostredníctvom MK SR dostala štátnu dotáciu 60,494 milióna korún, čím sa pôvodne plánovaný transfer (49,148 milióna korún) zvýšil o 11,346 milióna korún. Dotácia pokryla viac ako polovicu z celkových nákladov 114,076 milióna korún, ktoré sa vlani použili na hlavnú činnosť TASR - príspevkovej organizácie MK SR. Autor návrhu nového zákona o TASR - MK SR chce zbaviť štátnu tlačovú agentúru obvinení z politických vplyvov a obmedzovania hospodárskej súťaže. TASR sa má preto zmeniť z príspevkovej organizácie rezortu kultúry na verejnoprávnu, národnú a nezávislú informačnú inštitúciu. Textové, zvukové, obrazové a multimediálne spravodajstvo TASR bude podľa návrhu zákona platené. Okrem príjmov z predaja spravodajstva by mal byť zdrojom príjmov TASR aj príspevok od štátu na základe zmluvy so štátom. Rovnaké zmluvy by mali zabezpečiť financovanie vopred určených úloh aj v prípade verejnoprávnych STV a SRo. Minister kultúry Marek Maďarič by mal návrhy zmlúv vláde predložiť do tohto leta. Okrem toho by TASR mohla získať na svoje investičné projekty transfer zo štátneho rozpočtu. Prostriedky by mohla čerpať aj zo štátnych fondov a štrukturálnych fondov EÚ, z predaja a prenájmu svojho majetku či úrokov z bankových vkladov. Návrh zákona tiež ďalej upravuje podnikanie a hospodárenie TASR a ďalšie. Na čele verejnoprávnej TASR by mala stáť 5-členná správna rada a generálny riaditeľ. Štyroch členov správnej rady bude voliť aj odvolávať Národná rada SR a jedného zamestnanci tlačovej agentúry. Generálneho riaditeľa budú, podobne ako v STV a SRo, voliť aj odvolávať členovia rady nadpolovičnou väčšinou hlasov všetkých členov. V súčasnosti menuje aj odvoláva šéfa TASR vláda. Členovia rady aj generálny riaditeľ môžu byť do svojej 5-ročnej funkcie zvolení najviac dvakrát po sebe. Správna rada bude zložená z odborníkov na právo, ekonómiu, teóriu žurnalistiky, informačné technológie a z jedného zamestnanca TASR, ktorým však nemôže byť generálny riaditeľ. Okrem iného by mala dohliadať na dodržiavanie zákona o TASR, schvaľovať rozpočet, výročnú správu, podnikateľské zámery TASR či určovať odmeny jej generálnemu riaditeľovi. Podľa prechodných a záverečných ustanovení zákona by parlament a zamestnanci TASR mali zvoliť členov správnej rady do konca júna 2008. Následne rada do 15 dní od zvolenia všetkých svojich členov zverejní oznámenie o voľbe generálneho riaditeľa. Kým rada nezvolí nového šéfa agentúry, bude na jej čele súčasný generálny riaditeľ Jaroslav Rezník.
© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

STV NEWS

STV NEWS
Nový generálny riaditeľ Slovenskej televízie (STV), ktorým sa v stredajšom 2. kole voľby stal Štefan Nižňanský, si dnes oficiálne prevzal menovací dekrét. Nižňanský si prevzal menovací dekrét do funkcie generálneho riaditeľa o 11:00 v sídle STV v bratislavskej Mlynskej doline. V prítomnosti ďalších členov vedenia verejnoprávnej televízie mu ho odovzdal predseda Rady STV Bohumír Bobocký. Nižňanský (53) sa generálnym riaditeľom stal na päť rokov. Zatiaľ nezverejnil mená svojich najbližších spolupracovníkov, po zvolení však nevylučoval spoluprácu so svojimi protikandidátmi - technickým riaditeľom STV Jozefom Mračnom a bývalým riaditeľom TV Markíza Vladimírom Repčíkom. Na budúci týždeň by mali byť známi minimálne zástupcovia Štefana Nižňanského. Pre agentúru SITA to povedal Bobocký s tým, že momentálne sú tieto posty neobsadené, čo nie je ideálne. Predpokladá, že mená svojich zástupcov Nižňanský predstaví Rade STV vo štvrtok 24. apríla.
Štefan Nižňanský sa stal v poradí 14. riaditeľom verejnoprávnej televízie od roku 1989. Rada STV ho v stredu 16. apríla zvolila v prvom tajnom hlasovaní 2. kola voľby potrebným minimom - desiatimi hlasmi. Zo všetkých 15 členov rady odovzdalo platný hlasovací lístok 13. Nižňanského protikandidát, štatutár a technický riaditeľ STV Jozef Mračna získal tri hlasy, bývalý riaditeľ TV Markíza Vladimír Repčík žiaden. Rada STV očakáva, že Nižňanský pripraví STV na plynulý prechod na digitálne vysielanie od roku 2012. Okrem toho by mal zvýšiť podiel programov vo verejnom záujme a oživiť pôvodnú filmovú tvorbu v STV, čo podmieňuje zaistením dostatku zdrojov. STV bola bez generálneho riaditeľa od 11. decembra 2007, kedy Rada STV odvolala presne po jednom roku a jednom dni z tohto postu Radima Hrehu.
© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

16. 4. 2008

Drišľakoviny

Drišľakoviny
Predsedníčka Slovenského syndikátu novinárov (SSN) Zuzana Krútka sa nazdáva, že neexistuje zákon, ktorý by mohol skvalitniť prácu novinára. Je to len zbožné želanie, uviedla dnes Krútka v diskusnej relácii STV k tlačovému zákonu s dôvetkom, že po vstupe nového tlačového zákona do platnosti sa žurnalisti azda budú usilovať byť objektívnejší. Upozornila, že zákon prenáša etiku do legislatívnej normy. Za hlavný nedostatok zákona označila, že zákon nevytvára podmienky na kvalitnú prácu novinárov a nedefinuje ich práva ani nárok na ochranu pred nátlakom. V zákone jej chýba aj zákaz cenzúry a jej definícia. Poslanec Smeru-SD Ján Podmanický proti analýzam a prehodnocovaniu zákona nenamietal, za podstatnú však považuje odlišnosť argumentov SSN a vydavateľov. Argumenty nepotvrdzujú klišé, že zákon ohrozuje slobodu prejavu a práva na informácie zavedením práva na odpoveď, uviedol Podmanický. Nové ustanovenia zákona podľa neho nútia novinára pred uverejnením si informáciu uveriť. Neviem, kto a kedy ohrozoval slobodu prejavu viac, ako v súčasnosti platný zákon, kedy sa občan nemá možnosť vyjadriť prostredníctvom práva na odpoveď, pripojila sa k Podmanickému generálna riaditeľka sekcie médií, audiovízie a autorského práva Ministerstva kultúry Nataša Slavíková. Predseda Združenia vydavateľov periodickej tlače Miloš Nemeček považuje argumenty Podmanického a Slavíkovej za príznačné, keďže podľa neho signalizujú nevnímanie zásadnej úlohy tlače. To chce niekto naozaj poprieť akú úlohu tlač zohrala pri tom, že sa Slovensko stalo tým, čím je? pýtal sa prítomných v štúdiu. Slavíková spoločne s Podmanickým tvrdili, že médiá sa počas prijímania zákona správali nekorektne. Podľa Slavíkovej tlačoviny občanom podsúvali tvrdenie, že právo na odpoveď sa vzťahuje na akúkoľvek informáciu v médiách. Zdôraznila, že odpoveď sa týka len skutkových tvrdení, nie názorov ani komentárov. Podmanický dodal, že ani odpoveď nebude môcť obsahovať hodnotiace úsudky. Nemečkovi prekáža, že odpovedať môže občan aj na pravdivé tvrdenie. Novinár Pavol Dinga vzápätí kontroval, že v zákon sa pravdivostnej hodnote tvrdení v novinách nikde nevenuje, pretože pravda je relatívna a komplikovaná. Ak by sme nedokázali zadefinovať, čo je pravdivé, nemohol by existovať právny poriadok, reagoval Nemeček. Poslankyňa SMK Ágnes Biró považuje zákon naďalej za zlý, pretože ohrozí slobodu médií. Upozornila na politickú klímu, ktorá schvaľovania zákona sprevádzala. Nazdáva sa preto, že zákon sa nevydaril a bude potrebná jeho novelizácia. Na divácku otázku, či by sa právo na odpoveď nemalo vzťahovať aj na elektronické médiá, Dinga odvetil, že tento inštitút v zákone o vysielaní a retransmisii už desať rokov je. Nesprávnym prekladom je to právo na opravu, nazdáva sa. Nemeček s tým nesúhlasí. Keby to odznelo na akomkoľvek medzinárodnom odbornom fóre, nastal by údes a údiv, myslí si a dodal, že pravidlá pre tlačené médiá sú oveľa slobodnejšie všade na svete. Striktnejšia regulácia elektronických médií je podľa Nemečka daná udeľovaním licencií na ich činnosť štátom.

Copyright © TASR 2008