DALITO!

5. 4. 2008

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

SLOVAK FREE MEDIA

SLOVAK FREE MEDIA
Právo na odpoveď sa musí obmedziť na skutkové tvrdenia, ktoré zasahujú do osobnej cti a súkromného života. V súvislosti s tlačovým zákonom to v dnešnej relácii Slovenského rozhlasu Sobotné dialógy uviedol podpredseda vlády pre vedomostnú spoločnosť, európske záležitosti, ľudské práva a menšiny Dušan Čaplovič (Smer-SD). "Právo na odpoveď by mal mať každý občan, pokiaľ sa ho dotklo tvrdenie i keď je pravdivé. Napríklad, môže byť pravdivo uvedené, že je žid. Avšak môže to byť zneužité v kontexte. A prečo by sa nemal dotyčný odvolať, že to bolo zneužité," uviedol Čaplovič. Podľa lídra Strany maďarskej koalície (SMK) Pála Csákyho je motívom vládnej koalície, čo sa týka práva na odpoveď, že chce mať "bič na médiá". Zdôraznil, že tlačový zákon v jeho súčasnej podobe SMK nepodporí. Ak tlačový zákon parlament schváli v tej podobe, ako avizoval predseda vlády SR Robert Fico po dohode na koaličnej rade, SMK nepodporí ani Lisabonskú zmluvu: "Všetci dvadsiati opustíme sálu, tak sme sa dohodli," konštatoval Csáky.

Copyright © TASR 2008

Superstar Sk vs. svet again

Superstar Sk vs. svet again

IFPI SR Hitparáda - RADIO TOP 100 - Týždeň - 2008/13

1. MIKA-HAPPY ENDING 2. CMORIK PETER-ČO TO ZNAMENÁ 3. DESMOD-ZOBER MA DOMOV 4. LEWIS LEONA-BLEEDING LOVE 5. PEHA-MUOJ BOŽE 6. KRISTÍNA-VRÁŤ MI TIE HVIEZDY 7. RIHANNA-DON´T STOP THE MUSIC 8. KEYS ALICIA-NO ONE 9. FURTADO NELLY-IN GOD´S HANDS 10. GLADIATOR-VŽDY SA NIEKTO DÍVA NA NEBESIA 12. MISHA-AFRODIZIAKUM 13. SMATANOVÁ ZUZANA-NAJHORŠIA VEC 20. KOMAJOTA-ANJEL 21. NO NAME-LEN TAK STÁŤ 24. PREDNÁ ZDENKA-KAM MÁ ÍSŤ 34. I.M.T. SMILE-MY 35. TEAM-MIESTO 50. DESMOD-ČIERNA DIERA 53. GLADIATOR-AKO PREDTÝM 54. P.S.-NIČ NIE JE STRATENÉ 56. TEAM-AKO MÁLO 57. ROLINS DARA-VOĽNÝ PÁD 64. KOMAJOTA-RÁNO V NOVINÁCH 67. JAROŠ MIRO-TLAKOVÁ NÍŽ 75. MISHA-SPOMALÍME SVET 76. PREDNÁ ZDENKA-KEĎ TO NEJDE 77. HORKÝŽE SLÍŽE-R´N´B SOUL 82. KNECHTOVÁ KATKA-DO BATOŽKA 92. REPKOVÁ ANNA-VČERA SA MI ZAZDALO 93. SMATANOVÁ ZUZANA-ZDÁ SA ŽE TO STAČÍ 97. PAPP ROBO-ČAROVNÝ DOM 98. ŠULÍKOVÁ BARBORA-HLAS

SLOVAK FREE MEDIA

SLOVAK FREE MEDIA
Nedávne obavy o slobodu tlače v Slovinsku a na Slovensku sú znamením, že tieto krajiny ešte nedosiahli "európsky ideál slobody pre všetkých". Vo svojej správe to uviedol Medzinárodný tlačový inštitút (IPI) so sídlom vo Viedni. "Nikto netvrdí, že Slovinsko a Slovensko nie sú vysoko rozvinuté demokracie. Ale zdá sa, že ani jedna z týchto krajín nedospela ku konsenzu o úlohe médií v demokracii a predovšetkým o vzťahu medzi médiami a politikou," uvádza. --> Inštitút sa v správe venuje aj slovenskému návrhu nového tlačového zákona. "Slovenská vláda môže donekonečna opakovať, že ak bude schválený tento zákon, nebude použitý na ovplyvňovanie slovenských médií. Ale aj keby toto nové právo na odpoveď nebolo nikdy požadované od jedného jediného politika, zostanú obavy zo samocenzúry v slovenskej tlači," varuje IPI. Za základný problém v Slovinsku inštitút považuje nedostatočnú dôveryhodnosť médií, ktorých nezávislosť býva spochybňovaná. Podľa IPI je výsledkom tohto stavu polarizácia názorov a prerušenie dialógu. Slovinská vláda popiera, že by na médiá akokoľvek vplývala, ako však upozorňuje IPI, v krajine môžu existovať štruktúry, ktoré takéto ovplyvňovanie umožňujú. Organizácia pritom poukazuje na to, že slovinská vláda nevypočula výzvy na začatie dialógu a zbavenie sa nástrojov ovplyvňovania. Počas nedávnej návštevy zástupcov IPI, ktorí preverovali slobodu tlače v Slovinsku, mnoho partnerov uviedlo, že v minulosti zaznamenali vonkajšie zásahy. Keďže sa vtedajšie štruktúry a postupy nezmenili, môže podľa IPI k takýmto zásahom dochádzať aj v súčasnosti a budúcnosti. Medzinárodná organizácia tiež upozorňuje, že slušné správanie sa k médiám je povinnosťou vlády. Médiá zasa musia urobiť dobrovoľné opatrenia na prevzatie zodpovednosti so všetkými dôsledkami.
© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

4. 4. 2008

SLOVAK DIGITAL MEDIA NEWS

SLOVAK DIGITAL MEDIA NEWS
Očakávané výberové konanie na prevádzkovateľa prvých dvoch multiplexov terestriálneho digitálneho vysielania (DVB-T) na Slovensku sa zrejme oneskorí. Predseda Telekomunikačného úradu SR (TÚ) Branislav Máčaj už v januári tohto roka informoval, že výberové konanie sa malo vyhlásiť do konca marca. Podľa hovorcu úradu Romana Vavra je však zákonným predpokladom na vyhlásenie výberového konania na prevádzkovateľa prvých dvoch multiplexov, ktoré sú podľa zákona o digitálnom vysielaní ekonomicky viazané, vydanie všeobecne záväzného právneho predpisu označovaného aj ako "plán prechodu". Ten ustanovuje podrobnosti o podmienkach prechodu z analógového spôsobu šírenia signálu televízneho terestriálneho vysielania na digitálne vysielanie. Návrh tohto opatrenia prešiel podľa Vavra pripomienkovacím konaním aj rozporovými konaniami, zatiaľ však ešte nebol schválený. TÚ sa však aj v predstihu pripravuje na výberové konanie zbieraním informácií o podmienkach výberových konaní v krajinách, kde sa už výberové konania uskutočnili a komunikuje s partnerskými úradmi v zahraničí o ich skúsenostiach pri realizácií výberových konaní. Konkrétny termín zverejnenia výzvy na predkladanie ponúk do výberového konania teda záleží najmä od toho, kedy bude schválené a následne vydané opatrenie TÚ, takzvaný plán prechodu. Účelom uvedeného všeobecne záväzného právneho predpisu je legislatívne zabezpečiť plynulý prechod na digitálne televízne vysielanie, ako aj rozhlasové digitálne vysielanie v Slovenskej republike v lehotách určených v zákone o digitálnom vysielaní. Ide o štart prevádzky digitálneho vysielania najneskôr do 31. decembra 2011, ukončenie analógového vysielania najneskôr do 31. decembra 2012 a začiatok prevádzky verejnoprávneho digitálneho vysielania od 31. decembra 2012. Digitálne vysielanie bude poskytovať priestor na sprístupnenie množstva ďalších elektronických komunikačných služieb, ako je napríklad prístup na internet, elektronické bankovníctvo, alebo elektronický programový sprievodca.
© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

REAKCIA MARKÍZY

REAKCIA MARKÍZY
TV Markíza odvysielala dňa 2. apríla 2008 o 19:00 v Headlines televíznych novín nepravdivú informáciu o tom, že poslanec Chelemendik spôsobil dopravnú nehodu v opitosti. Následne v spravodajskom šote v relácii Televízne Noviny o cca 19:05 sme odvysielali správnu informáciu, kde doslova zaznelo, že polícia alkohol v krvi poslanca nezistila. Stala sa chyba pri príprave Headlines, nešlo o žiadny zámer, ako to prezentoval poslanec Chelemendik. Nápravu sme odvysielali iba niekoľko minút po tom, ako sme uviedli mylnú informáciu. Poslancovi Chelemendikovi sme sa navyše v dnešných Televíznych Novinách dňa 4. apríla 2008 za omyl, ktorý sme si čestne priznali, verejne ospravedlnili. Je mi veľmi ľúto, že poslanec Chelemendik považuje slušné ospravedlnenie a návrh stretnutia, kde mám ambíciu slušne vysvetliť vzniknutú situáciu, za mediálny banditizmus. Je mi ľúto, že poslanec Chelemendik považuje slušné ospravedlnenie za bezočivé a otvorené porušenie zákonov a ľudskej slušnosti. Ako občanovi voličovi a daňovému poplatníkovi je mi ľúto, že takto zmýšľajúci človek sedí v národnej rade a podieľa sa na tvorbe zákonov krajiny, v ktorej žijem. Ostro sa ohradzujem proti tvrdeniu, že televízia Markíza konala na akúsi objednávku. Poslanec Chelemendik má v prípade takéhoto podozrenia nárok, tak ako každý iný občan SR, obrátiť sa na orgány činné v trestnom konaní a na súd. Vyhlásenia poslanca Chelemendika považujem za nepodložené a vymyslené očierňovanie spravodajstva TV Markíza a verejne ho žiadam, aby svoje tvrdenia podložil, v opačnom prípade požadujem verejné ospravedlnenie.
Tomáš Kuča, Šéfredaktor redakcie spravodajstva a športu TV Markíza

No Olympic Games without democracy!

No Olympic Games without democracy!
Parížska organizácia Reportéri bez hraníc (RSF) podľa očakávania reagovala na odsúdenie známeho disidenta Chu Ťia čínskym režimom opätovnou výzvou na bojkot otváracieho ceremoniálu olympijských hier v Pekingu. Triapolročný trest odňatia slobody je podľa RSF dôvodom, aby Európska únia zmenila svoj vlažný postoj k porušovaniu ľudských práv v Číne a na protest zmrazila dialóg s vládou krajiny hostiteľov OH 2008. "Reportéri bez hraníc sú rozsudkom zhrození. Čínsky justičný systém na príkaz vládnucej špičky prilial štyri mesiace pred začiatkom olympijských hier olej do ohňa," konštatuje sa vo vyhlásení organizácie, ktorá znovu časť zodpovednosti preniesla na Medzinárodný olympijský výbor (MOV): "Zoznam väzňov olympijských hier sa rozširuje a MOV stále mlčí." Vlády európskych krajín by podľa RSF mali okamžite zmraziť konštruktívny dialóg o ľudských právach, ktorý s čínskou stranou vedú už niekoľko rokov. "Vyzývame hlavy štátov, predsedov vlád a členov kráľovských rodín, aby 8. augusta bojkotovali slávnostné otvorenie pekinských olympijských hier," apeluje RSF. Tridsaťštyriročný Chu Ťia je známy tým, že dokumentoval prenasledovanie disidentov. Súd v Pekingu ho uznal vinným z "podnecovania na podvracanie štátnej moci". Jeho advokát uviedol, že Ťia obvinili pre jeho vyjadrenia v rozhovoroch pre zahraničné médiá a pre články zverejnené na americkej internetovej stránke v čínskom jazyku Boxun.com, ktorá je v Číne zakázaná.

© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK FREE MEDIA

SLOVAK FREE MEDIA
Slovenská asociácia novinárov (SAN) vyzýva poslancov Národnej rady SR, aby do vládneho návrhu tlačového zákona (TZ) doplnili tzv. redakčný štatút. S touto požiadavkou sa stotožňuje aj Slovenský syndikát novinárov (SSN). "Bolo to aj v našich pripomienkach k zákonu, ale ministerstvo kultúry to tam po nátlaku vydavateľov nedalo," uviedla pre TASR predsedníčka SSN Zuzana Krútka. "Vytvorenie a konkrétna podoba redakčného štatútu je vecou dohody SSN ako odborovej organizácie zastupujúcej záujmy zamestnancov v oblasti periodickej tlače a združenia vydavateľov zastupujúcich zamestnávateľov v oblasti periodickej tlače," reagoval pre TASR hovorca Ministerstva kultúry (MK) SR Jozef Bednár. Redakčné štatúty určujú pravidlá spolupráce medzi ich prevádzkovateľmi – zamestnávateľmi a novinármi – zamestnancami. SAN zároveň trvá na tom, aby na dodržiavanie nového zákona v oblasti tlačených médií dohliadala tlačová rada, ktorá by vznikla zo zákona. V novom orgáne by mali mať zastúpenie všetky slovenské novinárske organizácie, vydavatelia periodickej tlače a ďalšie relevantné organizácie. "Sme presvedčení, že nový tlačový zákon má slúžiť k spokojnosti všetkých zainteresovaných a má byť aj kompatibilný s okolitým demokratickým svetom," zhrnul predseda SAN Štefan Dlugolinský. "Tlačová rada ako samoregulačný orgán existuje, vznikla po dohode práve SSN s vydavateľmi," objasnil Bednár. Pokračoval, že v tomto smere by obidve strany mali skôr vyvinúť aktivity smerujúce k propagácii jej poslania, prezentovaniu a predovšetkým rešpektovaniu jej nálezov zo strany samotných vydavateľov. Krútka si myslí, že pri príprave tlačového zákona ministerstvo skôr vypočulo vydavateľov ako novinárov, aj napriek tomu, že sa zdá, že práve oni sú najviac nespokojní. Zároveň by privítala, keby sa aj do nového tlačového zákona dostal paragraf z doteraz platného zákona, ktorý hovorí o tom, že novinári sú chránení proti nátlaku, ktorý smeruje k mareniu ich činnosti.
Copyright © TASR 2008

Prešľap Markízy ?

Prešľap Markízy ?
Druhého apríla 2008 na začiatku spravodajskej relácie Televíznych novín TV Markíza odvysielala nasledovný text: "O imunitu príde ďalší poslanec. Dôvodom je šoférovanie v opitosti." Následne bola odvysielaná reportáž o zasadnutí mandátového a imunitného výboru, ktorý riešil otázku o zbavení imunity poslanca za SNS Sergeja Chelemendika, teda mňa, v súvislosti s dopravnou nehodou zo dňa 1. 12. 2006. Verejne vyhlasujem, že televízia Markíza odvysielala hrubú lož, ktorá vyzerá ako premyslená a zámerná kampaň na kompromitáciu občana Slovenskej republiky. Nebol som "opitý", čo potvrdila aj dychová skúška, urobená okamžite na mieste nehody a v prítomnosti jedného z jej účastníkov. V dôsledku nehody som bol tiež zranený, ale, našťastie, nie tak silno ako nemenovaný kolega-poslanec, ktorému zranenie dokonca ani neumožnilo, aby sa podrobil dychovej skúške. Výraz "šoférovanie v opitosti" je hrubá a zámerná lož. Tretieho apríla som sa pokúsil dostať vysvetlenie od TV Markíza. Večer mi zatelefonoval šéf spravodajstva pán Kuča a telefonicky sa mi ospravedlnil. Podľa jeho slov to bola chyba redaktorky. Na moju otázku, prečo ak sa urobila chyba, Markíza ju okamžite nenapravila, mi šéf spravodajstva navrhol stretnutie a možnosť porozprávať sa na budúci týždeň. Podobné správanie sa nedá označiť inak ako mediálny banditizmus. Pre dva milióny Slovákov Markíza o mne odvysiela zjavnú lož, následne po čom sa šéf spravodajstva osobne telefonicky ospravedlňuje. Považujem to za bezočivé a otvorené porušenie nielen zákonov, ale elementárnej ľudskej slušnosti. Je mi ľúto mladých ľudí, ktorí sa správajú takto nehanebne pri realizácii niekoho objednávky. Za podlosť a nízkosť však život vždy trestá.
Skúste si ešte raz pozorne pozrieť túto reportáž a sami si utvorte názor, či je to chyba alebo premyslená provokácia s cieľom skompromitovať poslanca za SNS v očiach verejnej mienky. Každému nepredpojatému divákovi je jasné, že obsah reportáže priamo súvisí s lživým textom "O imunitu príde ďalší poslanec. Dôvodom je šoférovanie v opitosti". Pod text o dopravnej nehode sú zakomponované zábery z recepcie v Národnej rade, na ktorých držím pohár s vínom. Rovnaké zábery poslanca s pohárom v ruke sú priamo spojené aj s informáciou reportáže o tom, že "alkohol zistený nebol". Vizuálny rad reportáže zámerne a nesporne popiera jej text. Pokým právnici analyzujú obsah reportáže, žiadam od televízie Markíza, aby sa okamžite a verejne ospravedlnila za túto „chybu" v Televíznych novinách. Iba vtedy som ochotný pristúpiť k rozhovoru o tom, či je to chyba, alebo zámerné konanie konkrétnych osôb, za ktoré sa nesie zodpovednosť vrátane trestnej. Reportáž obsahuje aj ďalší fakt možného narušenia zákonov. Tentoraz zo strany polície. Keďže sa má zachovávať prezumpcia neviny, akákoľvek informácia z vyšetrovacieho spisu vrátane fotodokumentácie nemôže byť nikomu sprístupnená, okrem ohraničeného kruhu osôb vymedzeného zákonom. Aj táto zákonná norma bola porušená. Reportáž Markízy vyzerá ako začiatok politicky motivovanej kampane, ktorej cieľom je očiernenie a kompromitácia mojej osoby ako občana, aj ako poslanca za SNS. Existujú dôvody myslieť si, že do tejto kampane sú zapojené nielen médiá konajúce na politickú objednávku, ale aj štátne štruktúry, ktorých povinnosťou je ochrana občianskych práv.
V Bratislave, 4. 4. 2008 , Sergej Chelemendik, poslanec NR SR

ČÍTAJÚ, POZERAJÚ , POČÚVAJU A HANBIA SA

ČÍTAJÚ, POZERAJÚ , POČÚVAJU A
HANBIA SA
Premiér Robert Fico sa hanbí za slovenské médiá, najmä tlačové, ako pokrývajú návštevu ruského premiéra Viktora Zubkova. Premiér to dnes povedal veteránom druhej svetovej vojny pred slávnostným zhromaždením pri príležitosti 63. výročia oslobodenia Bratislavy na Slavíne. V prejave Fico zdôraznil, že Slavín sa dnes stáva miestom, na ktoré sa zabúda. Podľa neho sa nesmie stať ihriskom pre skateboardistov, ale radšej nech je miestom pre zamilované dvojice. Fico zároveň zdôraznil, že posledné dve desaťročia je na Slovensku snaha ignorovať slovanskú vzájomnosť. Podľa neho na ňu však netreba zabúdať, pretože na svet ju priniesol slovenský básnik Ján Kollár. Na slávnosti bol prítomný aj ruský premiér Zubkov, ktorý v prejave uviedol, že si prišiel pripomenúť tých, ktorí vydobyli slobodu pre Európu. Zdôraznil, že ani Rusko a ani Slovensko nepripustia zneuctenie pamiatky tých, ktorí položili svoje životy za slobodu a nepripustia ani pochody neonacistov. Dnes si pripomíname 63. výročie oslobodenia Bratislavy. Priame boje o oslobodenie Bratislavy spod nemeckej okupácie sa začali 2. apríla 1945 oslobodením Vajnôr oddielmi sovietskych vojsk 2. ukrajinského frontu. Hlavná ofenzíva Červenej armády prišla o deň neskôr a 4. apríla sa fašistická armáda dala na ústup. V bojoch o Bratislavu padlo 742 sovietskych, 470 nemeckých a maďarských vojakov a približne 120 civilistov. Zhorelo a bolo poškodených viacero budov, oproti iným zničeným mestám neboli tieto škody také výrazné. Najvýznamnejším bratislavským pamätníkom osloboditeľom je Národná kultúrna pamiatka Slavín. Vybudovaná je na návrší nad Bratislavou. Je miestom piety, vojenským cintorínom padlých v II. svetovej vojne, pamätníkom ukončenia II. svetovej vojny. Od roku 1961 je národnou kultúrnou pamiatkou. Okrem premiérov Slovenska a Ruska vence prišli položiť viacerí poslanci Národnej rady SR na čele s podpredsedníčkou parlamentu Annou Belousovovou a tiež viacerí členovia vlády, z ktorých však ani jeden nedoniesol veniec. Včera 3. apríla a dnes 4. apríla 2008 sa na Slovensku uskutočňuje oficiálna návšteva predsedu vlády Ruskej federácie V. Zubkova. Ako to už na Slovensku býva zvykom, význam, prínos a výsledky tejto návštevy ostro kontrastujú s prístupom väčšiny slovenských denníkov k tejto udalosti, ktorý musel zaraziť aj ostrieľaných znalcov slovenskej mediálnej scény. Napriek tomu, že Slovensko navštívil predseda vlády rozlohou najväčšej krajiny sveta, ekonomickej veľmoci s mimoriadnym významom pre hospodársky rozvoj akejkoľvek európskej krajiny, väčšina slovenských denníkov túto udalosť viac-menej odignorovala. Pred slovenskou verejnosťou tak ostali do veľkej miery utajené významné dohody, ktoré boli prerokované medzi slovenskou a ruskou stranou, či už v oblasti energetického zabezpečenia Slovenska do budúcnosti, dodávok zemného plynu a ropy, v otázke projektu širokorozchodnej železničnej trate cez Slovensko, dostavby 3. a 4. bloku atómovej elektrárne v Mochovciach, v otázke vývozu vyhoreného jadrového paliva zo Slovenska, ako aj návrhu ruskej strany na spoluprácu slovenských spoločností pri výstavbe centra pre obohacovanie uránu či ďalších oblastiach. Uvedený prístup väčšiny slovenských denníkov tak v plnej nahote preukazuje neuveriteľnú neprofesionalitu týchto redakcií a ich neschopnosť alebo nevôľu odlíšiť podstatné od nepodstatného, prameniacu z ich neutajiteľnej politickej zaujatosti. Snáď nechcú vedenia týchto redakcií vážne tvrdiť, že informácie o dohodách v energetike, hospodárstve a iných oblastiach, ktoré boli prerokované s vrcholnými predstaviteľmi tejto kľúčovej krajiny, sú pre slovenskú verejnosť irelevantné. Práve tento prístup odlišuje slovenské denníky od serióznych periodík vo vyspelých demokraciách, ktoré pri všetkej kritike svojich vlád vedia venovať patričný priestor udalostiam a informáciám, ktoré sú pre verejnosť relevantné. Tento stav len dokazuje, že slovenské médiá, čo sa týka ich profesionality, trpia chronickými nedostatkami. Ak opomenieme vzťah a prístup slovenských médií k slovenskej vláde, na ktorý sme si už zvykli a rovnako privrieme oči nad odopretím práva slovenskej verejnosti na relevantné informácie, čo si o prístupe daných denníkov má pomyslieť ruská delegácia, ktorá by si bezpochyby zaslúžila patričný rešpekt. Preto, nech je nám dovolené sa ruskej strane za prístup väčšiny slovenských denníkov ospravedlniť. Silvia Glendová, hovorkyňa predsedu vlády Slovenskej republiky

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

" Nemal som dôvod dôverovať tomu, že voľba v starom zložení by neprebehla do konca .Zodpovednosť za stav televízie počas riaditeľovania Hrehu odmietam". Bohumír Bobocký, predseda rady STV

"Chcem vyzvať pána Mikloša, keď je taký statočný, poctivý a chudobný, ako o sebe tvrdí, nech ide na detektor lži a nech odpovedá na otázky, ktoré sa týkajú provízii pri privatizácii SPP. Ten detektor vybuchne od tých klamstiev, ktoré bude musieť pán Mikloš narozprávať." Robert Fico

" Naplivali jste mi do ksichtu. Velice pochybuji o tom, zda chci mluvit se slepými a hluchými. Okrádáte lidi a zaměstance o teplá jídla prostřednictvím stravenek. " Mirek Topolánek

" Dorotu poznám dlhšie. Bola už aj u mňa doma na návšteve. Otvorene však hovorím, že ja som Dorotu na tom cédečku nechcel. Len preto, že je Filipova dcéra, tak chce na cédečku spievať? A tiež sa pýtam: odkedy je Dorota Nvotová speváčka? Ja ju tak nevnímam. Možno niekto iný áno, ja však nie. Skôr ju beriem ako herečku. A ďalšou vecou je to, že Dorota by možno aj na tom cédečku bola, keby tu bola. Ale bola preč, v nejakej zasr..ej Indii. Dorota by si mohla zistiť, že som ju v decembri zháňal, ibaže tu nebola. A ja som 23. decembra odchádzal na mesiac do Mexika. Žiaľbohu sme sa na Slovensku nestretli. Je mi ľúto, že trepe takéto sprostosti a potom vyzerá ako hlúpa koza. Okrem toho, ja som o tejto platni hovoril, a to si ona zrejme, bohužiaľ, nikde neprečítala, že výber umelcov, ktorí na nej účinkujú bol taký, že na nej nebudú interpreti, ktorí priamo spolupracovali s Jarom Filipom." Ivan Tásler

„Priateľov máme rôznych, hoci každý si ich má vyberať. Nemôžete však niesť zodpovednosť za to, čo robia, pokiaľ s nimi oficiálne nekooperujete. Zatiaľ to vidím tak, že pán Glváč do toho nebol priamo zainteresovaný.“ Dušan Čaplovič

"Nemôžeme pripusiť , aby sa smeli používať aj iné, ako oficiálne schválené učebnice . Mohlo by sa nám tak stať, že deti by sa učili z kníh, za ktorými stoja rôzne sekty či dokonca neonacistické skupiny, Osobne dostávam stovky listov od rodičov ale aj z iných zdrojov, v ktorých ma informujú, že takéto snahy o preniknutie do vyučovacieho procesu na Slovensku existujú. " Ján Mikolaj

"Z komunistického Československasom musel v roku 1980 odísť, pretože som sa postavil proti eštebákom, ktorý rozpredávali majstrovský tím Slovana Bratislava. Keď som sa proti tomu postavil, vyhrážali sa mi, že skončím v reprezentácii." Peter Šťastný

" Teším sa ako vybuchne detektor lži po tom, čo bude Ivan Mikloš klamať v súvislosti s províziami za privatizáciu SPP". Robert Fico

" Niektoré ženy sa ma pýtali, či som taká štíhla, pretože súložím celý deň. A ja im na to hovorím: V skutočnosti áno! A stavím sa, že by to robili tiež, keby boli vydaté za Davida Beckhama.“ Victoria Beckham

3. 4. 2008

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Za vraždou ruskej investigatívnej novinárky Anny Politkovskej stojí podnikateľ Boris Berezovskij, ktorý žije v exile v Londýne. Uviedol to bývalý hlavný vyšetrovateľ ruskej generálnej prokuratúry pre noviny Izvestija. Dmitrij Dovgij v rozhovore pre dnešné vydanie novín tvrdí, že vraždu kritičky prezidenta Vladimira Putina a najmä politiky Kremľa v Čečensku si objednal Berezovskij. Politkovskú zastrelili v októbri 2006 vo výťahu jej bytového domu v Moskve. Prokurátori uvádzali, že vražda pravdepodobne súvisela s jej prácou. Pritiahla tiež pozornosť zahraničia a zvýšila znepokojenie nad bezpečnosťou novinárov a kritikov Kremľa v Rusku. Putin vtedy vyhlásil, že vraždu, ku ktorej došlo v deň jeho narodenín, majú na svedomí sily snažiace sa "vytvoriť vlnu protiruských nálad vo svete". Dovgij je presvedčený, že vraždu realizoval "Boris Berezovskij prostredníctvom Chož-Achmeda Nuchajeva". Tohto unikajúceho lídra čečenskej zločineckej skupiny ruské úrady tiež obviňujú z nariadenia vraždy šéfredaktora ruskej verzie časopisu Forbes Paula Klebnikova v Moskve v roku 2004. Podľa vyšetrovateľa bola smrť Politkovskej v čase jej vraždy pre miliardára Berezovského "výhodnou". Vražda mala súvisieť s novinárkinými "článkami, ako aj s ňou osobne", pričom zámerom bolo tiež narušiť obraz Ruska. "Organizátori chceli ukázať, že tu za denného svetla môžu zabiť aj známych ľudí a že vyšetrovacie orgány zrejme nie sú schopné vyriešiť takéto zločiny," dodal Dovgij, citovaný agentúrou RIA Novosti. Berezovskij, ktorý bol v priazni Kremľa za bývalého prezidenta Borisa Jeľcina, vo vysielaní rádia Echo Moskvy tieto obvinenia odmietol. "Je to ďalší pokus odviesť vyšetrovanie od pátrania po človeku, ktorý skutočne stál za touto vraždou," povedal magnát, proti ktorému v Rusku vedú 12 vyšetrovaní z trestných činov. Rusko po vydaní zatykačov opakovane žiadalo Britániu o jeho vydanie. Ruská prokuratúra minulý týždeň oznámila, že identifikovala vraha Politkovskej, meno podozrivého však neuviedla. Po predpokladanom páchateľovi v súčasnosti pátra polícia, z účasti na vražde bolo dosiaľ obvinených dovedna deväť ľudí. Dovgij vyjadril presvedčenie, že vraha chytia už čoskoro po tom, ako sa vo väzbe ocitli všetci jeho komplici. Denník Izvestija pripomenul, že Dovgija nedávno suspendovali z funkcie postu podozrenie z prijímania úplatkov. Rozhovor sa však uskutočnil ešte predtým.

STR / AFP/Getty Images

Kuba plánuje v prvej polovici tohto roka spustiť vysielanie 24-hodinovej televíznej stanice, ktorá bude preberať väčšinu relácií od televíznych spoločností z iných krajín. Viceprezident Kubánského inštitútu pre rozhlas a televíziu (ICRT) Luis Acosta to oznámil v stredu na kongrese spisovateľov v Havane. K programovej skladbe novej stanice sa nevyjadril, uviedol však, že vysielanie bude odoberať od televíznych spoločností z približne 12 krajín. Kuba má v súčasnosti päť štátnych televíznych staníc, pričom jednu z nich, Cubavision International, je možné sledovať len prostredníctvom káblového pripojenia. Začiatkom roka začala táto stanica ako prvá na Kube vysielať 24 hodín denne. Acosta uviedol, že jeho inštitút plánuje tento rok investovať približne 15 miliónov dolárov do nového vybavenia a modernizácie kubánskej televízie. Vývoj na mediálnom poli podľa pozorovateľov naznačuje, že sa jedná o prípravu Kubáncov na reformy po polstoročí izolácie. Kubánska vláda od nástupu Raúla Castra na post prezidenta, na ktorom vo februári nahradil chorľavého brata Fidela, zavádza zmeny, ktoré umožnia Kubáncom napríklad využívanie služieb mobilných telefónnych operátorov, kúpu počítačov a elektronických zariadení zo zahraničia, či pobyt v prestížnych hoteloch, ktoré boli doteraz vyhradené iba pre vysokých štátnych predstaviteľov a turistov.

Copyright © TASR 2008 Medzinárodný olympijský výbor (MOV) dostal od čínskych organizátorov tohtoročných olympijských hier záruky, že sa postarajú o voľný prístup k internetu, zabezpečia prenos televízneho signálu bez časového sklzu, a urobia všetko pre to, aby sa zlepšila situácia so znečistením ovzdušia v pekinskom dejisku. Prísľubu sa koordinačná komisia MOV pod vedením Heina Verbruggena dočkala vo štvrtok na záverečnom stretnutí s organizačným výborom. "So zárukami vo viacerých oblastiach môžeme vyjadriť spokojnosť. Dá sa povedať, že Peking má na dosah usporiadateľskú zlatú medailu," vyhlásil Verbruggen a zopakoval postoj MOV k diskutovanej otázke porušovania ľudských práv v Číne: "Olympijské hry sa dostali do pozície, ktorá s nimi nesúvisí. Všetci si však veľmi dobre uvedomujeme, ako silno táto téma rezonuje v medzinárodnom spoločenstve."

SLOVAK FREE MEDIA

SLOVAK FREE MEDIA
Ústupky koalície v spore o tlačový zákon stoja za zváženie, smerodajná však bude až jeho definitívna podoba po schválení v treťom čítaní. Pre TASR to dnes povedal poslanec SMK Gábor Gál. Koaličné strany sa postupne dohodli na tom, že zo zákona vypustia kontroverzný paragraf šesť, ktorý umožňoval ministerstvu kultúry pokutovať články, ktoré by napríklad propagovali drogy alebo rasovú nenávisť. Po dnešnej Koaličnej rade predseda poslaneckého klubu SNS Rafael Rafaj informoval, že odpovede dotknutých osôb už nebude nevyhnutné publikovať na rovnakom mieste ako dotknutý článok, ale len na adekvátnom mieste. Povinnosť chrániť zdroj, ktorá by mohla novinárom komplikovať život v prebiehajúcich súdnych procesoch, chce Rafaj pozmeňujúcim návrhom prelomiť v prípadoch, keď sa informácia týka trestného činu. "Musíme počkať, čo a ako prejde v druhom čítaní. Konkrétny schválený zákon je pre nás smerodajný, aké pozmeňujúce návrhy prejdú. Návrhy, ktoré sa ešte len majú podávať, ešte nie sú smerodajné, smerodajný je konkrétny výsledok a konkrétna forma zákona," uzavrel Gál. Podľa podpredsedu KDH Daniela Lipšica dnes koalícia v otázke tlačového zákona veľký pokrok neurobila. "Ochrana zdroja podľa mňa nie je až taký závažný problém. Chápem cieľ prelomiť ochranu zdroja, otázka je, že keď bude prelomiteľná, do akej miery bude zdroj ochotný hovoriť novinárovi informácie, keď vie, že v nejakom prípade môže byť jeho identita odhalená," povedal s dodatkom, že toto je skôr otázka do vecnej diskusie ako politická otázka. Problém podľa Lipšica ostáva v prípade práva na odpoveď. "To je naozaj mierna zmena. To, že to nemusí byť na tej istej strane, je slabé. Dôležité je, či bude môcť byť právo na odpoveď na pravdivú informáciu," vysvetlil. Právo odpovedať na pravdivé informácie z článku by podľa Lipšica malo byť zo zákona bez náhrady vypustené. Sám mieni podať pozmeňovací návrh, ktorý sa bude týkať práve tejto oblasti. "Ak hovorí dnešná koalícia, že jej ide o občana a nie o politikov, tak som dal pozmeňovací návrh, aby sa právo na odpoveď netýkalo ani politikov, ani štátnych orgánov, ani prípadov, keď je vedené trestné stíhanie," upozornil Lipšic. Poslanec SDKÚ-DS Tomáš Galbavý necíti potrebu komentovať výsledky dnešnej Koaličnej rady. "Predsedovia opozičných strán zaujali jednoznačné stanovisko, nič sa na tom nemení," povedal s dodatkom, že SDKÚ-DS predloží v druhom čítaní viacero pozmeňovacích návrhov. "Počkáme si na konečnú podobu tlačového zákona," nechcel Galbavý predbiehať vývoj situácie. Očakáva však, že opozícia bude postupovať jednotne.
Copyright © TASR 2008

Reakcia Alexeja Fulmeka na otvorený list riaditeľa Ta3 Ľubomíra Belfiho

Reakcia Alexeja Fulmeka na otvorený list
riaditeľa Ta3 Ľubomíra Belfiho
Som prekvapený z toho, aký tón zvolil vo svojom liste generálny riaditeľ TA 3. Nebudem komentovať spôsob premýšľania autora. Obmedzím sa na vecné tvrdenia: Viackrát som p. Belfimu zopakoval, že vydavateľ nezasahuje do práce redaktorov denníka SME, a ak chce o niečom diskutovať, musí sa obrátiť na šéfredaktora denníka SME, resp. že by mal odpovedať na otázky našich redaktorov. V našom rozhovore som uviedol, že ja som v roku 2006 redaktorom televízie TA 3 odpovedal, keď sa ma pýtali na odchod Milana Šimečku z funkcie šéfredaktora denníka SME bez toho, aby som kvôli tomu volal generálnemu riaditeľovi TA 3. Nerozumiem, prečo pán Belfi zvolil formu otvoreného listu, keď dostal priestor v denníku SME, aby obhájil svoje kroky v televízii TA 3 a vyvrátil podozrenia z manipulácie spravodajstva. Podstatou publikovaného problému nie sú vnútorné zmluvné a zamestnanecké pomery televízie TA 3 (ktoré naozaj nemajú zaujímať nikoho iného, pretože sú internou záležitosťou TA 3), ale to, že v televízii TA 3 mohlo dôjsť k procesom, ktoré zastavili publikovanie materiálov súvisiacich s konkrétnou politickou stranou. Nezávislosť spravodajstva je to, čo ctí vydavateľ denníka SME a čo by malo ctiť každé médium, preto je téma možného porušovania nezávislého statusu redaktorov vedením akéhokoľvek inštitúcie legitímnou témou pre noviny. Dôvodom je nutnosť chrániť média pred zneužívaním, pretože majú byť zdrojom objektívnych informácii pre verejnosť. S bulvarizáciou to nemá nič spoločné.
Alexej Fulmek, predseda predstavenstva Petit Press, a. s.

SLOVAK FREE MEDIA

SLOVAK FREE MEDIA
Tlačový zákon prejde podľa premiéra Roberta Fica v parlamente s niektorými zmenami. Dnes sa na tom dohodla koaličná rada. Právo na odpoveď sa podľa dohodnutej zmeny bude môcť týkať len skutkového tvrdenia. Zo zákona sa vypustí návrh, aby ministerstvo kultúry mohlo ukladať pokuty. Toto právo prechádza na súdy. Fico upozornil, že túto kompetenciu malo ministerstvo aj doteraz a "nikomu nevadilo". Výška pokuty, ktorú bude môcť súd udeliť médiu za nerešpektovanie práva na odpoveď, ak existovalo, bude obmedzená na 150 000 korún. Po hlasovaní o tlačovom zákone bude parlament podľa Fica hlasovať o Lisabonskej zmluve. Upozornil, že koalícia urobila ústupok v tom, že sa o nej bude hlasovať až po hlasovaní o tlačovom zákone. Koalícia tiež podľa neho akceptovala pripomienky medzinárodných organizácií.
© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.