DALITO!

29. 3. 2008

SLOVAK FREE MEDIA

SLOVAK FREE MEDIA
Podľa premiéra Roberta Fica je právo na odpoveď v návrhu tlačového zákona sformulované veľmi dobre. Vylúčil, že by koalícia mohla kontroverzné ustanovenie výraznejšie upraviť. "Neverím, že by podstata tohto ustanovenia vypadla z návrhu tlačového zákona", vyhlásil v diskusnej relácii SRo Sobotné dialógy. Nič na tom podľa premiéra nezmení ani kritika vydavateľov tlače a medzinárodných inštitúcií. "Končí zlaté obdobie nezmyslov a klamstiev v médiách", poznamenal. Zľahčoval tiež výhrady OBSE, ktorá viaceré ustanovenia zákona kritizovala. Vláda podľa premiéra nedostala žiaden oficiálny dokument, v ktorom by OBSE upozorňovala, že tlačový zákon porušuje medzinárodné záväzky Slovenskej republiky. Vzápätí však povedal, že vláda akceptovala hlavnú výhradu OBSE a zo zákona vypustila paragraf 6, ktorý definoval témy zakázané pod hrozbou pokuty. Právo na odpoveď obhajoval premiér nemeckým tlačovým, kde je táto prax navyše rozšírená aj o právo na odpoveď úradov. Nervozita médií podľa neho vyplýva z toho, že sa skončí obdobie "keď si písali čo chceli a bez akejkoľvek zodpovednosti". Fico v relácii tiež povedal, že hneď potom, ako koalícia schváli tlačový zákon, príde na rad Lisabonská zmluva. "Už nebudeme čakať na väčšinu v parlamente". Zopakoval, že tlačový zákon nemá nič spoločné s Lisabonskou zmluvou, pre ktorú opozícia vládnu väčšinu "bezprecedentne vydiera".

Superstar Sk vs. svet again

Superstar Sk vs. svet again
IFPI SR Hitparáda - RADIO TOP 100 -Týždeň - 2008/ 12
1. MIKA-HAPPY ENDING 2. CMORIK PETER-ČO TO ZNAMENÁ 3. LEWIS LEONA-BLEEDING LOVE 4. DESMOD-ZOBER MA DOMOV 5. PEHA-MUOJ BOŽE 6. KEYS ALICIA-NO ONE 7. RIHANNA-DON´T STOP THE MUSIC 8. FURTADO NELLY-IN GOD´S HANDS 9. GLADIATOR-VŽDY SA NIEKTO DÍVA NA NEBESIA 10. MISHA-AFRODIZIAKUM 13. NO NAME-LEN TAK STÁŤ 15. KOMAJOTA-ANJEL 18. KRISTÍNA-VRÁŤ MI TIE HVIEZDY 19. SMATANOVÁ ZUZANA-NAJHORŠIA VEC 26. PREDNÁ ZDENKA-KAM MÁ ÍSŤ 34. DESMOD-ČIERNA DIERA 35. GLADIATOR-AKO PREDTÝM 38. TEAM-MIESTO 49. ROLINS DARA-VOĽNÝ PÁD 51. I.M.T. SMILE-MY 52. TEAM-AKO MÁLO 56. RAINDOWN-SVET NA MÍLE 61. KOMAJOTA-RÁNO V NOVINÁCH 65. JAROŠ MIRO-TLAKOVÁ NÍŽ 72. MISHA-SPOMALÍME SVET 73. PREDNÁ ZDENKA-KEĎ TO NEJDE 74. HORKÝŽE SLÍŽE-R´N´B SOUL 82. I.M.T. SMILE-DUCH ČLOVEKA 88. P.S.-NIČ NIE JE STRATENÉ 89. REPKOVÁ ANNA-VČERA SA MI ZAZDALO 92. TINA-KÝM TY SPÍŠ 99. ŠULÍKOVÁ BARBORA-HLAS

Bravó pre Takí sme boli

Bravó pre Takí sme boli

Takí sme boli, Jednotka , 28.03.2008 , 514 tisíc divákov,
11,2 % sledovanosť , 29,4 % share.

STV NEWS

STV NEWS
Trestné oznámenia na bývalých štatutárov Slovenskej televízie , ktoré sa týkali podozrení z pokračujúcich trestných činov ekonomického charakteru / trestné činy charakterizované v trestnom zákone ako trestné činy proti majetku a trestné činy verejných činiteľov / , podané ešte v roku 2007 Slovenskou televíziou , vyšetrovateľ uznesením odložil, pretože nešlo o podozrenia z trestného činu.
Zdoj : Lepšie informácie

28. 3. 2008

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Európska únia dnes vyzvala bieloruskú vládu, aby ukončila tvrdé zásahy voči demonštrantom a novinárom. Slovinské predsedníctvo európskej dvadsaťsedmičky odsúdilo použitie násilia voči účastníkom pokojného protestu z 25. marca a vyzvalo na okamžité prepustenie všetkých zadržaných osôb. Mimoriadne znepokojujúce sú podľa Slovinska rozsiahle razie namierené voči novinárom napojených na zahraničné médiá, ich zatýkanie, ako aj nedávna kauza okolo odchodu veľvyslankyne USA z Minska. Únia zároveň apelovala na bezpodmienečné prepustenie väzneného opozičného lídra Alexandra Kozulina a vyjadrila pripravenosť budovať konštruktívne vzťahy s Bieloruskom. "Ak si bieloruské úrady želajú zlepšenie vzťahov s EÚ, mali by prestať so zatýkaním a perzekúciou predstaviteľov občianskej spoločnosti," uvádza sa vo vyhlásení EÚ. Bieloruská tajná služba KGB vo štvrtok uskutočnila razie v bytoch a kanceláriách desiatok novinárov. Policajti v utorok brutálne zasiahli proti účastníkom opozičného protestu, mnohých ťažko zranili a vyše 100 osôb zadržali. Začiatkom mesiaca odišla z Minska americká veľvyslankyňa Karen Stewartová, ktorú bieloruská vláda vyzvala opustiť krajinu, píše agentúra Reuters. Ruská prokuratúra identifikovala vraha investigatívnej novinárky Anny Politkovskej, ktorú zabili v októbri 2006 v Moskve. Informovali o tom dnes ruské médiá. Po predpokladanom páchateľovi v súčasnosti pátra polícia, uviedol prokurátor Viačeslav Smirnov. Meno podozrivého neuviedli. Z účasti na vražde je podľa Smirnova obvinených dovedna deväť ľudí, vrátane predstaviteľa Federálnej bezpečnostnej služby (FSB). Oficiálne zdroje predtým uvádzali, že páchateľom pravdepodobne poskytol Politkovskej adresu podplukovník FSB Pavel Riaguzov. Ten je od jeho zatknutia v auguste minulého roka vo väzbe. Smirnovovo dnešné vyhlásenie je súčasťou snahy podporiť žiadosť o predĺženie Riaguzovovej väzby a rozšírenie vyšetrovania. Politkovská bola ostrou kritičkou prezidenta Vladimira Putina a zvlášť politiky Kremľa v Čečensku, kde odhaľovala prípady porušovania ľudských práv. Zastrelili ju v októbri 2006 pri jej byte v Moskve. Podľa prokurátorov vražda pravdepodobne súvisela s jej prácou. Vražda novinárky pritiahla pozornosť aj v zahraničí a zvýšila znepokojenie v otázke bezpečnosti žurnalistov a kritikov Kremľa v Rusku. Pri práci pre noviny Novaja Gazeta Politkovská často cestovala podávať správy o operáciách ruských síl v Čečensku a okolitých regiónoch. V článkoch i knihách dokumentovala prípady zabití, mučenia a ďalšieho týrania civilistov vojakmi, čím sa dostala do konfrontácie s úradmi. Prácou si vyslúžila početné zahraničné ceny, ale i vyhrážky smrťou. Politkovská tiež vytrvalo kritizovala Kremľom podporovaného čečenského lídra Ramzana Kadyrova, jeho bezpečnostné sily obviňovala z únosov a mučenia civilistov. Dánsky karikaturista Kurt Westergaard bude postupovať súdnou cestou voči antiislamskému filmu holandského politika Geerta Wildersa. Oznámil to dnes ráno v rozhlasovom vysielaní v Kodani. Použitie jeho kontroverzných karikatúr proroka Mohameda v úvode a na konci filmu, ktorý vo štvrtok zverejnili na internete, považuje za zneužitie. Wilders vo filme prirovnáva islam k fašizmu a požaduje zákaz koránu. Jeho 15-minútová snímka ukazuje, prečo je Korán "fašistickou" knihou podnecujúcou ľudí k páchaniu násilia. Podľa jeho názoru je islam nezlučiteľný s demokraciou.
Dočasným nariadením chce dánsky karikaturista dosiahnuť zákaz Wildersovho filmu. Po opätovnom zverejnení karikatúr proroka Mohameda ako teroristu s turbanom v tvare bomby sa Westergaard ukrýva kvôli vyhrážkam smrťou na viacerých adresách. Dánske noviny Jyllands-Posten, ktoré uverejnili karikatúry proroka Mohameda, sa od antislamského filmu holandského politika Wildersa taktiež dištancujú.
Copyright © TASR 2008
Rada OSN pre ľudské práva schválila vo štvrtok rezolúciu odsudzujúcu použitie médií na "vyvolávanie aktov násilia, xenofóbie alebo s tým súvisiacej intolerancie a diskriminácie voči islamu" alebo iným náboženstvám. Rezolúciu schválilo 21 zo 47 členských štátov rady, 14 sa zdržalo a 10 krajín rezolúciu zamietlo, vrátane Slovinska v mene Európskej únie. Rada OSN v rezolúcii vyjadrila "hlboké znepokojenie v súvislosti s nedávnymi závažnými prípadmi úmyselnej stereotypizácie náboženstiev, ich nasledovníkov a duchovných predstaviteľov v médiách, a politickými stranami a skupinami v niektorých spoločnostiach." V schválenom texte tiež vyjadrila obavy z pokusov spájať islam s terorizmom, násilím a porušovaním ľudských práv. Správca americkej internetovej siete v nedeľu uviedol, že zrušil webovú stránku, ktorú si holandský poslanec Geert Wilders rezervoval pre svoj protiislamský film. Wilders však vo štvrtok na internetovej stránke www.liveleak.com zverejnil film Fitna, ktorý vyvolal všeobecné odsúdenie a obavy z odvety moslimov.
© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

To je TV !

To je TV !

SLOVAK FREE MEDIA

SLOVAK FREE MEDIA
Návrh nového slovenského tlačového zákona, ktorý nielen novinári, ale aj niektoré mimovládne organizácie označujú za obmedzenie slobody slova, začína vzbudzovať pozornosť v sídle Európskej únie. Zrejme s najtvrdším vyjadrením prišiel v piatok podpredseda zahraničného výboru Európskeho parlamentu Michael Gahler. Podľa neho je návrh zákona útokom na slobodu tlače, občianske práva a základné demokratické princípy EÚ. "Predchádzajúca vláda premiéra Mikuláša Dzurindu bola tiež pod tvrdou kritikou médií. Ale vzhľadom k svojej pevnej viere v demokraciu a základné práva by sa k takémuto kroku nikdy neodhodlala," dodal Gahler, ktorý je ako nemecký europoslanec členom parlamentnej frakcie ľudovcov. Podpredseda zahraničného výboru tiež upozorňuje, že Európa nesmie v tejto veci zostať pasívna, pokým návrh tlačového zákona nezmizne zo stola. Nie je to vraj hanba len pre Slovensko, ale aj pre celú Európsku úniu. Gahler zároveň vyzval Európsku komisiu a členské štáty EÚ, aby sa situáciou na Slovensku zaoberali. Hovorca výkonného orgánu EÚ Michael Mann pripustil, že komisia venuje tlačovému zákonu pozornosť. "Situáciu monitorujeme," znelo jeho oficiáne stanovisko. Gahler však považuje súčasný prístup únie za nedostatočný a chýba mu celoeurópske odsúdenie návrhu tlačového zákona. Dôvod vidí predovšetkým v obnovenom členstve vládnej strany Smer-Sociálna demokracia premiéra Roberta Fica v Strane európskych socialistov (PES). Výhrady k tlačovému zákonu má okrem iného aj Organizácia pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE). Podľa ich zástupcov návrh nezodpovedá štandardu a obsahuje len málo záruk pre slobodu prejavu. Asi najviac kritizovanou súčasťou návrhu zákona je napríklad to, že obsahuje okrem práva na opravu aj takzvané právo na odpoveď. Súčasťou navrhovaného zákona je takisto ustanovenie, že právo na odpoveď má dotknutá osoba aj v prípade zverejnenia pravdivej informácie. Vydavateľom sa nepáči ani to, že právo na odpoveď majú aj štátne inštitúcie, čo podľa nich môže viesť k zneužitiu. Za protiústavné označujú aj ustanovenie, že redakcia nesmie na zverejnenú odpoveď reagovať.
Zdroj : ČTK

Zomrel Abby Mann

Zomrel Abby Mann
Abby Mann, autor filmových i televíznych scenárov so sociálnou témou a nositeľ Oscara, zomrel vo veku 80 rokov. Podľa slov hovorcu asociácie scenáristov Writers Guild of America Gregga Mitchella, Mann zomrel v utorok. Príčinu smrti neuviedol. Abby Mann získal cenu Akadémie za scenár k filmu Norimberský proces (1961) a bol nositeľom niekoľkých Emmy, vrátane ceny za scenár k filmu Kto zabil Jo-Ann Marcusovú a Kathy Nelsonovú (1973). V kariére dlhšej než pol storočia sa Mann ako scenárista, režisér a producent vracal k morálnym a sociálnym témam. Mann začal svoju kariéru televízneho scenáristu v 50. rokoch, neskôr začal pracovať na filme Norimberský proces, z ktorého sa stala úspešná televízna dráma. "Veľa ľudí nechcelo, aby sa to dokončilo. Ľudia chceli zamiesť túto vec pod koberec," uviedol Mann v rozhovore v roku 1994.Mann mal na svojom filmovom konte aj snímky A Child Is Waiting (1963) o duševne postihnutých deťoch, Loď bláznov (1965) alebo film Report to the Commissioner (1975) o korupcii v policajných radoch. V televíznej produkcii sa podieľal na tvorbe známeho seriálu Kojak (1973), bol autorom i režisérom seriálu King (1978) o živote Martina Luthera Kinga Jr., ktorý získal cenu Emmy. Jedným z jeho posledných diel bol televízny film Prepustite Brandleyho (2002), nakrútený podľa skutočnej udalosti muža v rasistickej spoločnosti.
© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TA 3 NEWS

TA 3 NEWS
O 19:55 TÉMA DŇA: STV zrelá na zánik? ; HOSTIA: Bohumír Bobocký, predseda rady STV a Miroslav Kollár, odchádzajúci člen Rady STV .

SLOVAK FREE MEDIA

SLOVAK FREE MEDIA
Podpredseda vládnej ĽS-HZDS Milan Urbáni dnes potvrdil, že v pripravovanom tlačovom zákone by malo ostať aj právo na odpoveď ľudí a inštitúcií dotknutých článkami. Táto ostro kritizovaná časť návrhu zákona by sa však podľa neho mala ešte upraviť. Novinárom to bez bližších podrobností povedal po rokovaní politického grémia jeho strany. "Právo na odpoveď rešpektujeme, že by malo byť (...). Ostáva otvorená otázka, v akom rozsahu, kedy a o čom," povedal Urbáni. Zámer ministerstva kultúry pod vedením nominanta Smeru-SD Mareka Maďariča priznať dotknutým stranám právo na odpoveď aj v prípadoch, že článok bude pravdivý, kritizovali médiá, opozícia i Organizácia pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE). Zákon by totiž podľa kritikov umožnil napríklad politikom takmer neobmedzene publikovať v novinách svoje názory proti vôli redakcií. "Na fakty by sa malo reagovať faktami a v primeranom rozsahu," reagoval Urbáni o navrhovanom práve na odpoveď. Podrobnosti o tom, ako by sa mal sporný paragraf upraviť, však nepovedal. O zámere upraviť návrh bez bližších podrobností vo štvrtok hovoril aj Urbániho stranícky šéf Vladimír Mečiar. Predseda poslaneckého klubu SNS Rafael Rafaj však poznamenal, že zmeny budú len minimálne. Jasnejšie stanovisko k prípadným zmenám zatiaľ nedal ani minister Maďarič. Prípadná nedohoda na tlačovom zákone medzi koalíciou a opozíciou by mohla ohroziť ratifikáciu lisabonskej zmluvy. Opozícia totiž schválením svojich pripomienok k predlohe tlačového zákona podmieňuje svoju podporu dokumentu, ktorý by mal priniesť významné zmeny vo fungovaní únie. Koalícia má dostatok hlasov na schvaľovanie bežných zákonov, k ratifikácii lisabonskej zmluvy však potrebuje širšiu, takzvanú ústavnú väčšinu, ku ktorej jej chýbajú hlasy aspoň časti opozície.

Copyright © ČTK 2008

Mimoriadne zasadnutie Rady STV

Mimoriadne zasadnutie Rady STV

Na čele Rady Slovenskej televízie zostáva Bohumír Bobocký. Na dnešnom mimoriadnom rokovaní rady zvolanom odchádzajúcimi členmi rady a jej prvým podpredsedom Petrom Malecom s jediným bodom programu - odvolanie jej šéfa, sa totiž nezišiel potrebný počet členov rady. Ako pre médiá povedal Bobocký po neúspešnom pokuse o jeho odvolanie, rokovanie ukončil po tom, ako sa nezišla uznášaniaschopná nadpolovičná väčšina rady, teda aspoň ôsmi. Na ich príchod čakali traja z iniciátorov mimoriadneho rokovania Miroslav Kollár, Lucia Jurgová a Peter Malec vyše pol hodiny. Bobocký tento bod programu navrhne na budúce rokovanie 2. apríla, keď sa rada po prvýkrát zíde v novom zložení. Na rokovanie neprišli ani jeho ďalší iniciátori - Jenö Görföl a József Kiss. Na začiatok mimoriadneho rokovania tak čakalo oveľa viac novinárov ako členov rady. Niektorým členom rady STV bolo doporučené neprísť, v jednom prípade išlo údajne aj o pokus o mierne zastrašovanie. Dôvodom návrhu na odvolanie Bobockého bola podľa Kollára spoluzodpovednosť Bobockého za stav, do ktorého doviedol STV v decembri odvolaný generálny riaditeľ Radim Hreha. "Ak rada vyvodila dôsledky voči generálnemu riaditeľovi Hrehovi, ktorý za rok doviedol televíziu tam, kam ju doviedol, programovo ju neposunul nikam, napriek svojim zámerom a ekonomicky jej spôsobil problémy - vyrobil vyše štvrť miliardy sekeru, myslím si, že je úplne logické, že rada vyvodí zodpovednosť aj voči svojmu predsedovi," uviedol Kollár pre médiá. Dôvodom pre návrh na odvolanie šéfa Rady STV bolo aj posunutie voľby generálneho riaditeľa na apríl, keď sa už zíde rada v novom zložení. Aj v právnom stanovisku, ktoré si dal Bobocký vypracovať, sa podľa Kollára jasne hovorí, že verejným záujmom je, aby STV mala čo najskôr riaditeľa, no takmer štyri mesiace od odvolania Hrehu sa voľba stále ani len nezačala. Podľa Bobockého ide o vykonštruované obvinenia a myslí si to aj väčšina rady, čo dokázala svojou neúčasťou a zmarením mimoriadneho rokovania. Členom rady, ktorí sa nezúčastnili zasadnutia, sa zrazu nakopili zdravotné problémy a pracovné stretnutia. "Ak niekto tvrdí, že nerešpektujem zákon, tak by mal povedať ktorý zákon," vyzval Bobocký kritikov jeho práce v rade. * Doplnil, že za kontrolu riadenia STV v čase Radima Hrehu niesli zodpovednosť všetci členovia rady. Bobocký po rokovaní rady dokonca uviedol, že členovia, ktorí sa podpísali pod zvolanie mimoriadneho zasadnutia, nevedeli , pod čo sa podpisujú, čo je holý nezmysel. Podľa vyjadrenia niektorých členov rady STV, ale aj ľudí mimo televízie, chce nové zloženie zopakovať dnešné hlasovanie opäť. Nie však ako presunutý bod programu na budúci týždeň. Miroslav Kollár, ktorý k 1. aprílu v Rade STV končí spolu s ďalšími štyrmi členmi, má vážne obavy o spolitizovanie voľby generálneho riaditeľa STV. "Vzhľadom na zloženie tej rady, vzhľadom na otvorene vyslovené zámery politických predstaviteľov dosadiť si do rady ľudí, ktorí budú vyjadrovať ich záujmy a názory" sa obáva, že do STV sa nepodarí zvoliť za riaditeľa "schopného manažéra, ktorý bude mať jasno, čo tá televízia potrebuje, aby prežila v najbližších rokoch". Ak STV nezvládne digitalizáciu, dostane sa na okraj televízneho trhu. Podľa neho sa už teraz hovorí o viacerých zaručených kandidátoch, no nekonkretizoval žiadne mená. "Vzhľadom na ich prístup k práci som nemal dôvod dôverovať tomu, že voľba v starom zložení by prebehla úplne do konca a nebola by spochybnená", povedal v reakcii na možné spolitizovanie voľby šéfa STV Bobocký. Za seba garantoval, že voľba nebude spolitizovaná s tým, že nemôže hovoriť za všetkých členov rady. Je to otázka na parlament, ktorý volí členov rád STV a SRo - či sa odhodlá zmeniť systém voľby ich členov a odpolitizovať rady. K 1. aprílu sa vymení tretina rady verejnoprávnej televízie. Po prvýkrát v nej zasadnú: Richard Herrgott, Marián Gábor, Lukáš Machala, Anna Miklovičová a Marián Tkáč. Nastúpia za Jána Grešša, Luciu Jurgovú, Józsefa Kissa a Miroslava Kollára, ktorí si štvorročné funkčné obdobie vyžrebovali na prvom zasadnutí rady 30. marca 2004. Do konca marca mala byť v rade aj Karin Cíleková-Habšudová. Členstva sa však vzdala predčasne začiatkom januára pre materské povinnosti. Podľa Kollára sa od nového zloženia rady očakáva jednoduchšie zvolenie generálneho riaditeľa.

Zdroj : SITA a Pozorovateľ

* Návrh na odvolanie predsedu Rady Slovenskej televízie B. Bobockého podľa čl. 3. ods. 5 Rokovacieho poriadku Rady Slovenskej televízie

Dolupopdpísaní členovia Rady Slovenskej televízie navrhujeme odvolať predsedu Rady STV B. Bobockého z dôvodov uvedených v čl. 3 ods. 5 Rokovacieho poriadku Rady STV - riadne neplnenie povinností určených zákonom o STV, predpismi STV alebo uložené mu Radou STV, najmä povinností vyplývajúcich z Tretieho oddielu, čl. 3 ods. 3 Štatútu Rady Slovenskej televízie, podľa ktorého predseda rady o. i.: § riadi činnosť Rady, pripravuje a koordinuje jej činnosť, § zvoláva a riadi rokovania Rady, § zabezpečuje vykonávanie uznesení Rady, § zúčastňuje sa ako zástupca Rady pracovných stretnutí, resp. rokovaní alebo iných podujatí, ku ktorým je Rada prizvaná, § informuje členov Rady v čase primeranom okolnostiam pre plnenie ich činnosti, najneskôr však na najbližšom zasadnutí najmä o: o informáciách a údajoch získaných medzi zasadnutiami Rady, najmä o účasti na stretnutiach na ktoré bola Rada prizvaná a o výsledkoch týchto stretnutí, o opatreniach, ktoré vykonal, o plnení úloh a činnostiach, ktoré funkcionári Rady alebo poverení členovia Rady vykonávali medzi zasadnutiami Rady, o ako aj o všetkých skutočnostiach, ktoré sú nevyhnutné pre plnenie činnosti členov Rady Predseda Rady STV: - dlhodobo nedokázal zabezpečiť vykonávanie uznesení Rady STV; - - zvoláva rokovanie Rady STV v rozpore s Rokovacím poriadkom Rady STV (napríklad rokovanie zvolané na 16 . 1. 2008); - - riadi rokovania rady spôsobom, ktorý znemožňuje v dôsledku zdĺhavého rokovania a opakovaného presúvania niektorých bodov na nasledujúce rokovania prerokovať viaceré dôležité materiály v relevantných termínoch; resp. riadi rokovania rady spôsobom, ktorý spochybňuje právoplatnosť niektorých rozhodnutí rady (napríklad pripustí v rozpore s Rokovacím poriadkom rady rozpravu počas prebiehajúceho hlasovania o návrhu uznesenia, v dôsledku čoho môžu členovia hlasujú o tom istom návrhu uznesenia dvomi rôznymi spôsobmi atď.); - - neplní termíny predkladania materiálov stanovených uznesením Výboru pre kultúru a média NR SR (napríklad uznesenie o predložení Správy o činnosti a hospodárení STV za druhý polrok – pričom samotný materiál opakovane presunul na nasledujúce rokovanie Rady STV); - zúčastňuje sa pracovných stretnutí nad rámec poverenia Radou STV resp. nad rámec prizvania Rady STV, pričom o informáciách a údajoch na nich získaných neinformuje v zmysle Štatútu Rady STV na najbližšom zasadnutí radu; - koná nad rámec právomocí člena Rady STV, keď sa podieľa na vypracovaní materiálov predkladaných manažmentom, ktoré má ako člen rady následne kontrolovať (rozpočet STV, správa o činnosti a hospodárení STV za II. polrok atď.).riadi rokovania rady spôsobom, ktorý odporuje Zákonu o STV- zahrnutie informácií o zmluvách nad 200.000 a rokovanie o rozpočte STV a programovom koncepte na rok 2008 v v neverejnom režime , kde nevyplýva žiadna povinnosť zabezpečiť opatrenia na ochranu údajov týkajúcich sa obchodného tajomstva.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

" Voľby prezidenta sú voľby hlavy štátu, nie ombudsmana pre reprodukciu. " Grigorij Mesežnikov

„Sklonil som sa pred niekým, kto neovláda štvoritý skok a ani sa nepokúša o ťažké veci. Budem úprimný, to ma serie.“ Brian Joubert

"Vidíte zábery násilia v Tibete. Proti komu je namierené? Proti Číne. Je to americké impérium, ktoré chce oslabiť Čínu, pretože Čína sa vzmáha." Hugo Chávez

"SDKÚ je chorý prvok na politickej scéne."

Marek Maďarič

" Prosim ? Tak neviem, ja som bol na ľade"

Robert Dome na otázku Róberta Baráta z STV : " Tlačili ten puk po tej Kapušovej akcii aby padol do bránky až zo striedačky?

" Ja neviem, nič som nerozumel, nejdem sa k tomu vyjadrovať."

Zdeno Ciger na podobnú otázku Róberta Baráta .

27. 3. 2008

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Skupina tibetských mníchov v Lhase narušila oficiálny brífing pre prvých zahraničných novinárov, ktorým povolili vstup do regiónu po nedávnych nepokojoch. Mnísi vyzvali žurnalistov, aby neverili čínskym predstaviteľom, pretože o protestoch v Tibete klamú, uviedli svedkovia. Čínska vláda priviedla vybranú skupinu zahraničných a čínskych novinárov do tibetskej metropoly na trojdňovú prehliadku mesta, v ktorom pokojné protesty mníchov 14. marca prepukli do protičínskych násilností. Cieľom Pekingu je ukázať, že v regióne obnovil stabilitu. Počas zastávky novinárov v hlavnom chráme v centre Lhasy prenikla na brífing skupina približne 30 mníchov. Niektorí z nich hovorili, že ich z kláštora nepustili von od 10. marca. Incident trval asi 15 minút, po ktorých neozbrojení policajti Tibeťanov odviedli. Reportérom nevzali poznámky ani filmy, povedali im však, že majú odísť do ďalšieho chrámu. Nepokoje v tibetských regiónoch a reakcia Číny sú stredobodom medzinárodného pobúrenia pred olympijskými hrami, ktoré sa v auguste začnú v Pekingu. Americký prezident George W. Bush v stredajšom telefonáte vyzval čínskeho partnera Chu Ťin-tchaa, aby viedol rozhovory s dalajlámom. Chu uviedol, že tibetský exilový duchovný vodca musí upustiť od podpory nezávislosti Tibetu, pričom aj Taiwan musí prestať podporovať násilnosti a nelegálne aktivity zamerané na poškodenie olympiády. Dalajláma dnes opätovne poprel, že by jeho úmyslom bolo získať niečo viac ako väčšiu autonómiu pre Tibet. Zopakoval tiež svoju kritiku násilných protestov, dodal však, že olympiáda je príležitosťou na to, aby svet pripomínal Číne potrebu dodržiavania ľudských práv.
Internetový portál YouTube odstránil kontroverzné videoklipy, ktoré údajne urážali pamiatku zakladateľa moderného Turecka. Očakáva sa, že turecké úrady teraz čoskoro odblokujú prístup na obľúbený server. "Preskúmali sme obsah videí, ktoré videli k najnovšiemu zákazu a odstránili sme ich s ohľadom na obsah, porušujúci pravidlá YouTube," uvádza sa vo vyhlásení, ktoré dnes pracovníci spoločnosti zaslali tlačovej agentúre Associated Press. Súd v Ankare rozhodol o zákaze prístupu na YouTube pre užívateľov na území Turecka pred dvoma týždňami. Stalo sa tak na žiadosť prokurátora, podľa ktorého videá vyjadrovali dešpekt voči prvému tureckému prezidentovi Mustafovi Kemalovi Atatürkovi. Turecké zákony považujú urážku uctievaného otca vlasti za trestný čin. Turecko dočasne zablokovalo server YouTube s podobných dôvodov už aj v minulosti, po odstránení sporných klipov však zakaždým došlo k obnoveniu prístupu. Opakované blokovanie najväčšieho internetového systému na zdieľanie filmových súborov podľa analytikov podčiarkuje existujúce problémy v oblasti slobody prejavu v Turecku, ktoré ašpiruje na vstup do EÚ.

Copyright © TASR 2008 Bieloruská tajná služba KGB vo štvrtok prehľadávala sídla dvoch minských rozhlasových staníc a príbytky najmenej desiatich nezávislých novinárov po celej krajine. Informovala o tom šéfka Združenia bieloruských novinárov Žanna Litvinová. V domoch novinárov podľa nej tajní agenti hľadali materiály hanobiace prezidenta Alexandra Lukašenka. Za hanobenie prezidenta hrozí v Bielorusku štvorročné väzenie. Podľa Litvinovej sú razie odplatou za to, že novinári pokrývali utorňajší opozičný protest. V takzvaný Deň slobody, na výročie založenia prvého bieloruského štátu v roku 1918, pozatýkala polícia v centre Minska najmenej 20 opozičných demonštrantov.

Dalajláma a Lhakpa Tshoko / vpravo/.

Dalajlámov zástupca pôsobiaci v Japonsku vo štvrtok vyzval Čínu, aby umožnila zahraničným novinárom v Tibete úplnú slobodu potom, čo Peking vyslal vybraných novinárov na trojdňovú návštevu regiónu. Zahraniční reportéri, ktorí do Lhasy pricestovali v stredu, sú prvými novinármi, ktorí himalájsky región po nedávnych krvavých protestoch navštívili. Nepokoje v Tibete prepukli v polovici marca na výročie neúspešného povstania, ktoré v roku 1959 viedol dalajláma nútený následne utiecť do exilu. Čína má však návštevu novinárov pevne pod kontrolou. "Mala by im byť umožnená voľnosť, mali by môcť navštíviť tibetské kláštory," povedal Lhakpa Tshoko, šéf dalajlámovho úradu v Tokiu. "Mali by vidieť, ako žijú mnísi a ako s nimi zaobchádzajú. Aspoň sa s nimi rozprávať," povedal novinárom. "V opačnom prípade nezískajú obraz o skutočnej situácii." Členov delegácie novinárov vybrala čínska strana. Agentúra AFP a niekoľko ďalších veľkých médií boli z cesty vylúčené, pričom čínski predstavitelia sa odvolávali na logistické obmedzenia. Hoci čínske úrady nevydali žiadne striktné zákazy pre skupinu novinárov, reportérov odrádzali od samostatného pohybu. Novinári uviedli, že sú sledovaní, videli tiež, ako predstavitelia kládli otázky Tibeťanom, s ktorými sa rozprávali.

Holandský poslanec Geert Wilders vo štvrtok na internetovej stránke www.liveleak.com zverejnil svoj antiislamský film Fitna, ktorý vyvolal všeobecné odsúdenie a obavy z odvety moslimov. Úvodné zábery 15-minútového filmu zachytávajú otváranie Koránu a text súry, ktorá vyzýva veriacich, aby "zastrašili nepriateľov Alaha." Nasledujú zábery lietadla mieriaceho na budovu Svetového obchodného centra v New Yorku 11. septembra 2001. Holandskí predstavitelia sa obávajú, že by film mohol vyvolať násilné protesty v moslimských krajinách, podobné k akým došlo pred dvoma rokmi po zverejnení karikatúr proroka Mohameda v dánskom denníku. Proti Wildersovmu filmu protestovali v sobotu v Amsterdame tisíce ľudí. Wilders stojí na čele reakcionárskej strany, ktorá má deväť kresiel v 150-člennom parlamente, pričom voličov oslovila svojou protiimigračnou politikou.

© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrel Thierry Gilardi

Zomrel Thierry Gilardi

V utorok zomrel veľmi populárny francúzsky komentátor futbalu a rugby Thierry Gilardi. Pracoval vo francúzskej súkromnej televízii TF1 . Gilardi podľahol masívnemu infraktu vo veku 49 rokov.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Od roku 1993 vzniklo na Slovensku 400 animovaných filmov na 35 mm formáte, približne 27 z nich sa dostalo do širšej distribúcie ako predfilmy hraných filmov. "Myslím si, že to je veľmi dobrá bilancia, pretože animovaná tvorba sa z televízie úplne vytráca. Nezapadá totiž do formátov," povedal Miroslav Ulman zo Slovenského filmového ústavu na dnešnej konferencii s názvom Odborná reflexia 15 rokov slovenského filmu. Slovenská animovaná tvorba bola pred pádom bývalého režimu charakteristická animovanou, tzv. večerníčkovou tvorbou, ktorá však v priebehu 90. rokov postupne zanikala. Rudolf Urc z ateliéru animovanej tvorby Vysokej školy múzických umení (VŠMU) tvrdí, že absolventi vytvorili akési hnutie, novú školu, ktorá momentálne určuje smer animovanej tvorby. "Sú natoľko znalí, že určujú tón slovenskej animácie, sú jej priekopníkmi," dodal. Bývalý riaditeľ animovaného filmu v STV Juraj Baran v tejto súvislosti podotkol, že študentské filmy nie sú postavené na veľkom finančnom kapitáli, ale práve na entuziazme a odbornej znalosti. Divácky najnavštevovanejším animovaným filmom je doposiaľ Lionardo Mio Ivany Šebestovej, inšpirovaný talianskou renesanciou. V kinách sa premietal ako prefilm Kupca benátskeho a videlo ho 16 296 divákov. "Tento počet by mohlo závidieť mnoho režisérov hraných filmov na Slovensku," uvažuje Ulman. Podľa neho by sa tvorcovia mali zamyslieť, aká je perspektíva animovaného filmu v spojení s digitálnymi technológiami. Pozitívom je podľa tvorcov to, že technológie sú dostupnejšie ako v minulosti. Podujatie pripravila Slovenská filmová a televízna akadémia. Jeho cieľom je prostredníctvom diskusií zhodnotiť vývoj slovenského animovaného filmu za obdobie rokov 1993 - 2007. Projekt 15 rokov slovenského filmu bol podporený programom AudioVízia 2007 Ministerstva kultúry Slovenskej republiky a je súčasťou Projektu podpory a prezentácie mladých talentov a kultúrneho dedičstva slovenskej audiovizuálnej tvorby, na ktorom SFTA spolupracuje so spoločnosťou Philip Morris Slovakia, s.r.o. V týchto dňoch majú diváci možnosť v kinách vidieť krátkometrážny animovaný film Štyri Ivany Šebestovej, ktorý sa premieta ako predfilm nového slovenského dokumentu Slepé lásky.
Copyright © TASR 2008

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS
Šéfka Slovenského rozhlasu Miloslava Zemková nechce komentovať či podporí trojicu členov navrhnutých do Dozornej rady (DR) Rozhlasovej a televíznej spoločnosti (RTVS), ktorá bude od apríla vyberať 140-korunové úhrady za vysielanie STV a SRo. Ako povedala pre médiá po dnešnom rokovaní Rozhlasovej rady, stále platia jej vyjadrenia o tom, že navrhnutie člena Rozhlasovej rady do Dozornej rady RTVS možno považovať za konflikt záujmov. Rozhlasová rada navrhla v stredu za kandidátov do Dozornej rady RTVS Ruženu Lovasovú a potvrdila skôr navrhnutých dvoch členov Rozhlasovej rady - Jozefa Ševeca a Ondreja Pataráka. To, či navrhnutí kandidáti budú členmi Dozornej rady RTVS závisí aj od podpory Zemkovej. Ako Zemková uviedla pre médiá počas dnešného rokovania Rozhlasovej rady, na prvom valnom zhromaždení RTVS nehlasovala za Ševeca a Pataráka, keďže z právneho hľadiska nie je celkom zrejmé, či člen Rozhlasovej rady môže byť členom Dozornej rady RTVS. Rozhlasová rada však nepovažuje svoje zastúpenie v Dozornej komisii RTVS za konflikt záujmov, v rozpore so zákonom o SRo či s ústavou, uviedla. Najbližšie valné zhromaždenie RTVS sa uskutoční v apríli a malo by sa na ňom rozhodnúť o členoch dozornej komisie. STV a SRo by v nej mali mať rovnaké zastúpenie. To, či to bude dva ku dvom alebo tri ku trom však Zemková nekomentovala, rozhodne o tom valné zhromaždenie. Chod RTVS založenej spoločne STV a SRo na výber nových úhrad za ich vysielanie, neskoršia voľba jej členov za rozhlas neovplyvní, dodala. Podľa zákona bude od 1. apríla vyberať úhrady a aj vymáhať nedoplatky spoločnosť založená SRo a STV - Rozhlasová a televízna spoločnosť. Platby rozdelí podľa kľúča 70 % pre STV a 30 % pre SRo. Spoločnosť vznikla 6. marca na báze dcérskej spoločnosti STV - Koncesia s.r.o. zriadenej na výber koncesií pre STV a jej výkonným riaditeľom sa stal doterajší šéf Koncesie Tibor Nemčok. V Dozornej rade RTVS sú zatiaľ len zástupcovia STV. Na prvom zakladajúcom valnom zhromaždení RTVS, ktoré sa konalo 6. marca, neschválili kandidátov navrhnutých Rozhlasovou radou, ktorí sú jej členmi - Jozefa Ševeca a Ondreja Pataráka. Rozhlasová rada preto musela navrhnúť ďalších. Situácia pri kreovaní RTVS zaujímala minulý týždeň aj členov parlamentného výboru pre kultúru a médiá. Poplatky za verejnoprávne médiá budú od 1. apríla platiť všetci odberatelia elektriny. Nový zákon o úhrade za služby verejnosti poskytované STV a SRo, ktorý nahradí súčasné koncesionárske poplatky, nemení výšku platieb za verejnoprávne médiá. Ľudia budú naďalej platiť 140 korún mesačne. Platiť za STV a SRo budú aj tí, ktorí zamestnávajú aspoň troch zamestnancov.
Hlasovanie o tom, že generálna riaditeľka Slovenského rozhlasu (SRo) Miloslava Zemková porušila zákon nie je snahou o jej odvolanie, povedal pre médiá predseda Rozhlasovej rady Igor Gallo. Stredajšie hlasovanie rady bolo podľa jeho slov reakciou na výsledky kontroly Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR o hospodárení s vlaňajšou štátnou dotáciou na národnostné vysielanie. Podľa NKÚ 45-miliónovú dotáciu použil SRo nehospodárne, lebo uhradil aj iné ako národnostné vysielanie. V súvislosti s kontrolou Najvyššieho kontrolného úradu požiadala radu Dozorná komisia SRo o vyvodenie opatrení voči vedeniu SRo. "Ak sa to niekto snaží dávať do súvislosti s možným odvolaním generálnej riaditeľky, tak to považujem za zbytočné špekulácie, ktoré poškodzujú túto inštitúciu a Rozhlasovú radu," povedal Gallo. Ako dodal, ak by aj rada odhlasovala, že Zemková porušila zákon, čo sa nestalo, nebol by to dôvod na hlasovanie o jej odvolaní. Rada uznesenie neprijala, lebo na hlasovaní nebol potrebný počet jej členov. Miloslava Zemková odmietla pre médiá komentovať stredajšie hlasovanie rady a jeho účel, ani návrh Dozornej komisie SRo. "Môj osobný názor ale je, že nešlo o snahu o dovolanie," uviedla s tým, že nemôže komentovať kroky Rozhlasovej rady. Pripomenula, že zo záveru NKÚ vyplýva, že "považuje za nehospodárne uzavretú zmluvu so spoločnosťou TBDS (bývalé Rádiokomunikácie, pozn. redakcie), nie s ministerstvom kultúry", pričom ide o zmluvu uzavretú 10 mesiacov pred tým, ako rozhlas poznal kritéria na použitie štátnej dotácie. Rozhlas od kontroly NKÚ prijal opatrenia, ktoré NKÚ označil za dostatočné, dodala. NKÚ vo februári tohto roka upozornil vedenie rozhlasu na porušenie finančnej disciplíny a nehospodárne nakladanie s verejnými prostriedkami - vlaňajšou 45-miliónovou dotáciou štátu na vysielanie pre národnostné menšiny, teda na vysielanie Rádia Patria. Urobil tak po kontrole účelovosti a využitia finančných zdrojov v SRo, o ktorú požiadal podpredseda vlády Dušan Čaplovič. Vedenie SRo v liste predsedovi NKÚ Jánovi Jasovskému argumentovalo tým, že SRo nikdy nežiadal o dotáciu na národnostné vysielanie, ale opakovane žiadal o dotáciu zo štátneho rozpočtu na vysielanie na stredných vlnách. NKÚ rozhlasu vyčítal, že verejné prostriedky štátneho rozpočtu nepoužil len na národnostné vysielanie, ale na stredných vlnách vyhradených Rádiu Patria vysielal aj ako doplnkový program Rádia Regina. Patria vysielala v pondelok až piatok 10 hodín denne, v sobotu 13 a v nedeľu 14 hodín. Po skončení jej vysielania sa na stredných vlnách šíril program regionálneho okruhu SRo - Rádia Regina v slovenskom jazyku. SRo však argumentoval že, vysielanie na stredných vlnách na rok 2007 bolo už od januára 2007 upravené zmluvou medzi SRo a TBDS. V novembri 2007, keď dostal dotáciu, teda nemohol retroaktívne do tejto zmluvy vstupovať. Nonstop vysielanie na stredných vlnách pre tento rok zmenil nový dodatok k zmluve medzi SRo a TBDS, na ktorom sa SRo dohodol so spoločnosťou koncom decembra 2007. Podľa neho sa už na stredných vlnách nešíri program Reginy, ktorý vypĺňal čas, keď Patria nevysielala. SRo tak od 21. januára nevysiela na stredných vlnách 24 hodín denne, čím ušetrí ročne 12 miliónov korún. Patria vysiela na stredných vlnách program určený rómskej, maďarskej, ukrajinskej, rusínskej, českej, nemeckej a poľskej národnostnej menšine. Počas pracovných dní od 8:00 do 18:00, v sobotu od 7:00 do 19:00, v nedeľu a počas sviatkov od 7:00 do 20:00.
© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK FREE MEDIA

SLOVAK FREE MEDIA
Slovenské denníky, ktoré dnes vyšli na titulných stranách s protestným textom proti novému tlačovému zákonu, ukázali, ako si predstavujú zapĺňanie novinových strán jednostrannými názormi, tvrdí minister kultúry Marek Maďarič, tvorca sporného zákona. "Neprekvapuje ma, že použili dnes aj takúto formu na vyjadrenie svojho názoru, na druhej strane tým ukázali slovenskej verejnosti, ako si predstavujú slovenské denníky napĺňanie obsahu novín jednostranným názorom svojej verzie pravdy bez toho, aby sa zaujímali o názory iných strán," povedal dnes novinárom Maďarič. Podľa neho ide o normálnu situáciu, keďže vydavatelia tlače sú jednou zo strán, ktorých sa týka nový zákon. Maďarič je skeptický k ďalším úpravám návrhu tlačového zákona. "Niečo sa akceptovalo, na niečom trváme, v celku hodnotím tlačový zákon ako dobrý, ktorý posilňuje demokraciu, pluralitu názorov, posilňuje právo občanov," dodal. Podľa neho kritizované právo na odpoveď nie je robené pre politikov, ale pre obyčajných ľudí. Odmieta názory, že vydavatelia budú musieť uverejniť odpoveď aj na pravdivé informácie. Rovnako nesúhlasí s tým, že v novinách sa musia uverejniť aj také odpovede, ktoré porušujú zákon. Minister argumentuje tým, že vydavatelia môžu takéto odpovede odmietnuť zverejniť. V prípade sporu súd rozhodne, či mal na to právo. Súd môže noviny sankcionovať. Vydavatelia v dnešnom proteste napísali, že to môže byť likvidačné. Lídri koaličných strán sa venovali novému tlačovému zákonu, Maďarič nevedel povedať, či sa ešte pripravuje stretnutie predsedov strán, aby dohodli postup pri schvaľovaní zákona v parlamente. Poslanci by mali rokovať o zákone na budúci týždeň, návrh môžu meniť pozmeňujúcimi návrhmi.
Ak dnes vyšli opäť noviny s bielymi stránkami, je to veľké memento pre občanov a spoločnosť, že sa v krajine niečo nepríjemné a zlé deje. Vyhlásil to dnes predseda SDKÚ-DS Mikuláš Dzurinda. Pripomenul, že naposledy boli titulné stránky novín biele pred vyše desiatimi rokmi, počas vlády Vladimíra Mečiara, ktorá dostala Slovensko do izolácie, vyradila z rokovaní o vstupe do NATO a EÚ a spôsobila obrovské ekonomické a sociálne deformácie. Biele titulné stránky novín boli protestom proti návrhu tlačového zákona, ktorý je podľa Dzurindu v podobe v akej stále pretrváva evidentne zákonom nedemokratickým, obmedzujúcim slobodu slova a základné ľudské práva. Ak bude zákon schválený v terajšej podobe, noviny sa zmenia na nástroj štátnej propagandy a štátnej inzercie, poznamenal ďalej Dzurinda. Noviny budú podľa neho nečitateľné, bude to zmes právd a poloprávd. Cieľom návrhu tlačového zákona je otupiť kritiku, pretože sa vláda bojí slobodnej tlače, keď novinár má na vec slobodný názor, dodal. Opozícia sa dohodla, že v pléne predloží pozmeňujúce návrhy, ktorých prijatie je podmienkou pre podporu zákona ako aj Lisabonskej zmluvy. Netrváme na týchto zmenách pre naše politické záujmy, ale z dôvodu prístupu občanov k pravdivým a objektívnym informáciám, uviedla podpredsedníčka SDKÚ-DS Iveta Radičová s tým, že "noviny tu nie sú pre politikov, ale pre občanov". Opozícia je podľa nej pripravená rokovať s koaličnými klubmi i s jednotlivými poslancami. "Sme presvedčení, že záujem občana je aj pre nich prvoradý a preto podporia tieto pozmeňujúce návrhy," dodala. Najväčšia výhrada je pri paragrafe týkajúcom sa práva na odpoveď. To by malo byť len v prípade, ak pôjde o nepravdivú informáciu. "Na pravdivú informáciu právo na odpoveď nebude," dodala podpredsedníčka SDKÚ-DS. Radičová ďalej uviedla, že opozičný návrh ďalej mení povinnosť ochrany zdroja na právo, ruší sa možnosť automatických sankcií či právomoc rezortu kultúry posudzovať do akej miery sú alebo nie sú informácie objektívne. Predseda SDKÚ-DS zdôraznil, že ak vládna väčšina neprijme tri elementárne návrhy opozície, ohrozí prijatie Lisabonskej zmluvy. Dzurinda preto vyzval premiéra Roberta Fica a jeho stranu Smer-SD, aby upravili tlačový zákon tak, že bude v súlade s duchom Lisabonskej zmluvy.
Dnešný protest vydavateľov, keď denníky vyšli s protestným textom proti vládnemu návrhu tlačového zákona na prvej strane, nepovažuje predseda ĽS-HZDS Vladimír Mečiar za adekvátny tomu, čo je v zákone. "Asi nečítali čo v ňom je a nepochopili jeho zmysel. Ešte bude potrebná diskusia," vyhlásil Mečiar pre médiá. Postoj vydavateľov by mal byť podľa neho vyvážený. Tiež si myslí, že to, čo pôsobí ako veľký strašiak, nakoniec po osvojení všetkých faktorov môže byť veľmi zaujímavým prvkom polemiky a diskusií. Zároveň uviedol, že zákony sa prijímajú a pozmeňujú a ak by bola prax nevýhodná, je možná aj zmena tlačového zákona. Mečiar je presvedčený, že dochádza k dosť veľkému nepochopeniu tlačového zákona. Podľa neho návrh zákona na jednej strane bude nútiť redaktorov k profesionálnejšej práci, ale zároveň ich bude chrániť pred zneužívaním vydavateľmi. "Zákon redaktorom garantuje istú mieru slobody a nezávislosti," vyhlásil. Čo sa týka občana a práva na odpoveď, tak takéto právo podľa neho nie je zlé. "Terajšia dikcia je tak široká, že môže byť dezinterpretovaná," pripustil však líder ĽS-HZDS. Pokuty budú zo zákona podľa Mečiara vypustené. Predseda ĽS-HZDS uviedol, že o zákone sa rozprával s premiérom Robertom Ficom a ešte v ňom možno urobia nejaké zmeny. "Je to zákon v réžii Smeru-SD, bude ich v réžii prijatý, ale v žiadnom prípade nie je úmyslom veci a demokraciu poškodiť," vyhlásil Mečiar. Spájanie tohto zákona s Lisabonskou zmluvou označil Mečiar za absurdné a opozícii nemienia ustupovať. Protest vydavateľov je reakciou na stredajšie rokovanie parlamentného mediálneho výboru, ktorý odsúhlasil podobu pozmeňovacích návrhov koalície k návrhu tlačového zákona bez zmien požadovaných zástupcami opozície, tlače, novinárov aj medzinárodných organizácií. V minulosti vydavatelia dvakrát upozorňovali výzorom svojich novín na protidemokratické opatrenia. Bolo to práve za vlády Vladimíra Mečiara.
Ministerstvo kultúry (MK SR) nie je prekvapené, že sa denníky dnes rozhodli vyjsť s vybielenými titulnými stranami, pretože v spore o niektoré ustanovenia návrhu tlačového zákona sú denníky a vydavatelia zainteresovanými stranami. Spôsob reakcie len ukazuje, ako si vydavatelia predstavujú naplnenie obsahu novín čisto jednostranným spôsobom, keď prezentujú čitateľom iba svoju pravdu, píše sa v stanovisku, ktoré poskytol hovorca MK SR Jozef Bednár."K zverejneným údajným siedmim hriechom tlačového zákona si dovolíme uviesť, že právo na odpoveď považujeme za posilnenie demokracie a práv občanov. Vydavateľ sa bude môcť slobodne rozhodnúť, že odpoveď neuverejní, ak je presvedčený, že ním uverejnené skutkové tvrdenie (na hodnotiace úsudky a komentáre sa nemôže žiadať odpoveď) nezasiahlo do osobnostných práv osoby alebo by uverejnením odpovede porušil zákon," konštatuje MK SR. Podľa neho sankciu môže vydavateľovi udeliť iba súd a vláda a parlament nemajú na odpoveď nárok. Slovenské denníky dnes vyšli s rovnakou titulnou stranou, na ktorej protestujú proti tlačovému zákonu z dielne vládnej koalície. Združenie vydavateľov periodickej tlače (ZVPT) upozorňuje, že návrh zákona, ktorý je v parlamente v druhom čítaní, vytvára nezmyselne široký priestor pre právo na opravu a odpoveď, čím hrubo zasahuje do redakčnej práce. Zákon v predloženej podobe porušuje demokratické zásady, práva občanov a slobodu tlače, upozorňujú ďalej vydavatelia na stránkach denníkov. Zároveň vyzývajú poslancov, aby neschválili zákon, ktorý smeruje aj proti ich voličom. Text zverejnený na prvej strane dnešných denníkov.
Dnešný protest vydavateľov tlače poslanca Národnej rady SR Jána Podmanického (Smer-SD) neznepokojil, pretože im podľa neho ide o čo najväčší zisk a nie objektívny obsah. "Dvakrát opakovaný vtip prestáva byť vtipom. Situácia v roku 2008 sa nedá porovnávať so situáciou z 90-tych rokov," uviedol dnes Podmanický . Podľa neho nikto z vydavateľov nepreukázal, ako bude po prijatí tlačového zákona sloboda tlače ohrozená. Podľa predsedu poslaneckého klubu SNS Rafaela Rafaja si ľudia dnes konečne mohli prečítať aj prvú stranu, kde zvyčajne bývajú len veľké titulky a fotografie. "Nemyslím, že zvolený symbol sedmičky by mal predznamenať, že tlačový zákon je smrteľným hriechom voči médiám," uviedol Rafaj . ĽS-HZDS podľa podpredsedu strany Milana Urbániho nebude svojimi návrhmi meniť tlačový zákon. "Musí byť na to politická dohoda v koalícii. Bez dohody nespravíme nič," uviedol Urbáni . ĽS-HZDS však verí, že v zákone príde ešte k zmenám, s ktorými budú spokojné obe strany. Slovenské denníky dnes vyšli s rovnakou titulnou stranou, na ktorej protestujú proti tlačovému zákonu z dielne vládnej koalície. Združenie vydavateľov periodickej tlače (ZVPT) upozorňuje, že návrh zákona, ktorý je v parlamente v druhom čítaní, vytvára nezmyselne široký priestor pre právo na opravu a odpoveď, čím hrubo zasahuje do redakčnej práce. Zákon v predloženej podobe porušuje demokratické zásady, práva občanov a slobodu tlače, upozorňujú ďalej vydavatelia na stránkach denníkov. Zároveň vyzývajú poslancov, aby neschválili zákon, ktorý smeruje aj proti ich voličom. Text zverejnený na prvej strane dnešných denníkov obsahuje "sedem hriechov tlačového zákona" a v novinách sú ukážky, ako by denníky vyzerali, ak by platil predložený návrh tlačového zákona. Protest vydavateľov je reakciou na stredajšie rokovanie parlamentného mediálneho výboru, ktorý odsúhlasil minulotýždňovú podobu pozmeňovacích návrhov koalície k návrhu tlačového zákona bez zmien požadovaných zástupcami opozície, tlače, novinárov aj medzinárodných organizácií. V minulosti vydavatelia dvakrát upozorňovali výzorom svojich novín na protidemokratické opatrenia. Bolo to za vlády Vladimíra Mečiara, keď denníky vyšli s bielou titulnou stranou.
© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.