DALITO!

22. 3. 2008

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Spoločnosť Ringier Slovakia bude od apríla vydávať nový ženský týždenník Moja Chvíľka. Ako ďalej informovala manažérka pre komunikácia Ringier Slovakia Jana Prístavková, dôvodom vydania ďalšieho ženského týždenníka je, že popri Báječnej žene (spoločnosť 7 PLUS) a Novom Čase pre ženy (Ringier Slovakia) vidí Ringier ešte na trhu priestor pre ďalší produkt. "Moja Chvíľka sa bude od Nového Času pre ženy odlišovať tým, že redakčný dôraz bude kladený na ľudské príbehy a titul bude doplnený o mnoho krížoviek so zaujímavými cenami," dodala Prístavková. Pôjde o jedenásty pravidelný titul a piaty týždenník vydavateľstva Ringier. Portál Mediálne.sk upozornil na podobnosť avizovaného titulu Moja Chvíľka z vydavateľstva Ringier s českým titulom vydavateľstva Bauer media s názvom Chvilka pro tebe. /. Chvilka pro tebe vychádza Chvilka pro tebe v ČR od roku 1996 a okrem krížoviek a súťaží ponúka aj ľudské príbehy, tipy na cestovanie, do domácnosti a ďalšie témy.
© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrel George Gross

Zomrel George Gross
V piatok 21. marca 2008 zomrel na srdcový infarkt vo veku 85 rokov člen Siene slávy slovenského hokeja George Gross. Bratislavský rodák sa za vyše polstoročia od dramatického úteku vypracoval medzi svetové osobnosti športovej žurnalistiky. Stal sa z neho vysoko uznávaný expert hokejovej NHL, vynikal však aj v ďalších športoch. Referoval z ôsmich svetových šampionátov v hokeji a krasokorčuľovaní, zo siedmich MS vo futbale, z 12 olympijských hier, priblížil atmosféru zo 14 ročníkov tenisového Wimbledonu. S dôvernou znalosťou písal o osudoch slovenských hráčov na zámorskom ľade. V roku 1974 sa stal držiteľom najvyššieho novinárskeho uznania v Kanade - National Newspaper Award za exkluzívnu reportáž o úteku Václava Nedomanského z Československa do Kanady. Nikdy nezabúdal na svoj pôvod, naopak, hrdo sa hlásil k svojej rodnej vlasti. Vždy podal pomocnú ruku slovenským športovcom pri návšteve "krajiny javorových listov", či už išlo o hokejistov, vodákov, krasokorčuliarov alebo kolegov novinárov, ktorým otváral dvere k najväčším osobnostiam. Obrovský kus práce odvádzal na poli charity v prospech detí. Jeden zo zakladateľov renomovaného kanadského denníka Toronto Sun zastával rôzne významné funkcie, bol okrem iného podpredsedom AIPS (Svetová asociácia športových novinárov), prezidentom Sports Media Canada, členom nominačného výboru Športovej siene slávy Kanady, v rovnakej funkcii fungoval vo svetoznámej torontskej Hall of Fame. Do roku 2002 bol členom tlačovej komisie MOV. Vysokú odbornosť, brilantný štýl písania a zasvätený pohľad mu získaval uznanie aj najväčších celebrít. Počas života ho uviedli do piatich rôznych siení slávy. Talent, "ľahké" pero, pracovitosť, skvelý postreh a nezabudnuteľný decentný humor boli kombináciou, ktorá rodákovi z Bratislavy prinášali uznania. Podobné, ako jeho mladšiemu bratovi, žiaľ, tiež už nebohému Ladislavovi Grossovi - vynikajúcemu športovému novinárovi, hádzanárskemu expertovi a trénerovi majsteriek sveta.Nie náhodou Georgovi (Jurajovi) Grossovi prischla výstižná prezývka Barón. Ňou začína aj nekrológ v Toronto Sun: "Barón je mŕtvy". Zomrel doma v piatok ráno 21. marca. Pracoval do posledných hodín svojho života. Ešte vo štvrtok písal v redakcii svoj pravidelný stĺpček do Sunu, na ktorý sa vždy tešili tisíce čitateľov.Jeho odchodom prišiel svet o veľkú osobnosť, človeka, ktorý šíril dobré meno Slovenska aj ďaleko za hranicami krajiny pod Tatrami. Aktívne pomáhal pri zakladaní Siene slávy slovenského hokeja (SSSH), šekom i tým, že na inauguračnú slávnosť priviedol svetovú hokejovú legendu Darryla Sittlera. Do SSSH bol George Gross uvedený 30. novembra 2002. Z 22 člennej galérie Siene slávy slovenského hokeja je deviatym nežijúcim členom.
© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Hollywoodska superstar George Clooney poprel správy o tom, že sa vracia do poslednej série amerického seriálu z lekárskeho prostredia Pohotovosť (1994). Clooney, ktorého preslávila úloha doktora Douglasa Rossa, uviedol, že ho tvorcovia seriálu o návrat ani nepožiadali. "Nikdy sme o tom nehovorili. Nikto sa ma nepýtal," povedal štyridsaťšesťročný herec. "Keď tá správa vyšla, nechápal som, kde sa vzala. Odrazu bola všade. Šiel som za producentom Johnom Wellsom a opýtal som sa, čo sa deje. On mi povedal, že vôbec netuší," dodal Clooney. Herec si uvedomuje, aký vplyv mala rola v Pohotovosti na jeho kariéru. "Mal som 33, keď sa seriál stal hitom, takže som mal celkom iný pohľad na to, ako tu veci fungujú. Nemyslím si, že som dúfal v to, aby som bol slávnym. Uvedomujem si, že je to o šťastí," skonštatoval Clooney.
V Moskve v piatok v skorých ranných hodinách zavraždili spravodajcu štátnej televízie Prvý kanál Iljasa Šurpajeva. V podpálenom byte, ktorý mal prenajatý v centre Moskvy, ho našli ráno s bodnými ranami a remeňom uviazaným okolo krku moskovskí požiarnici, informuje ruská tlačová agentúra ITAR-TASS.Motív vraždy zostáva nejasný. V Rusku od roku 2000 zahynulo rukou nájomného vraha už vyše desať novinárov. Vražda však mohla mať aj rasový motív, čo je v Rusku tiež bežný jav, keďže Šurpajev (32) pochádzal z prevažne moslimského Dagestanu a pripravoval spravodajstvo z nepokojného severného Kaukazu.

Vodcu krajne pravicovej Strany pracujúcich Dogu Perinceka, vplyvného novinára Ilhana Selcuka a bývalého rektora Istanbulskej univerzity Kemala Alemdarogla zatkla v piatok turecká polícia v súvislosti s plánovanou vraždou tureckého spisovateľa Orhana Pamuka. Všetci traja mali byť členmi organizácie, ktorá pripravovala vraždu Pamuka, držiteľa Nobelovej ceny za literatúru, a ďalších ľudí, ktorí podľa nich neboli dostatočne lojálni k svojej vlasti. O zatknutiach informovali v piatok s odvolaním sa na policajné zdroje turecké médiá. Polícia už predtým v súvislosti s touto kauzou zatkla 13 ľudí vrátane vysokopostavených predstaviteľov tureckej armády. V piatok vykonala podľa tlačovej agentúry IP raziu aj v televízii blízkej Strane pracujúcich. Pamuk sa stal terčom ostrej kritiky nielen zo strany krajne pravicových kruhov, ale aj samotnej tureckej vlády, za otvorené stanoviská v otázkach, o ktorých bolo v krajine dlhé roky zakázané hovoriť. Svetoznámy turecký spisovateľ napríklad žiada diskusiu o genocíde Arménov v rokoch 1915 až 1917, ktorá podľa oficiálnej tureckej štátnej doktríny vôbec neexistovala.

V ruskej nepokojnej provincii Dagestan v piatok zastrelili riaditeľa tamojšej štátnej televízie. Prostredníctvom vyhlásenia o tom informovala regionálna polícia. Gadžiho Abašilova podľa nej zabili pri útoku v provinčnom hlavnom meste Machačkala, kde na jeho auto spustili paľbu z okoloidúceho vozidla. Útočníci tiež zasiahli Abašilovovho vodiča, ktorého hospitalizovali s ťažkými Vraždu dagestanského novinára v piatok zaznamenali aj v Moskve, kde sa stal obeťou neznámych útočníkov spravodajca štátnej televíznej stanice Prvý kanál. Telo Iljasa Šurpajeva, ktorý sa do Moskvy prisťahoval iba nedávno, našli v prenajatom byte s bodnými ranami a remeňom okolo krku. Dagestanská pobočka ruského ministerstva vnútra vyhlásila, že piatkové vraždy môžu súvisieť, neuviedla však ďalšie podrobnosti. Ruský generálny prokurátor Jurij Čajka prisľúbil, že bude dohliadať na vyšetrovanie Abašilovovej vraždy.

V kirgizskom Biškeku našli mŕtve telo známeho novinára a jeho manželky, informovala v sobotu s odvolaním sa na policajné zdroje ruská tlačová agentúra ITAR-TASS. Jurij Alexandrov, novinár ruskojazyčného večerníka Večernij Biškek, a jeho manželka Angelina, boli nezvestní od 7. marca. Polícia chytila aj páchateľa vraždy. Bol to muž, ktorý mal od Alexandrova prenajatý byt. Priznal sa k tomu, že dvojicu napadol železnou tyčou a potom oboch uškrtil. Vražda podľa polície nesúvisela s Alexandrovou prácou.

© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

21. 3. 2008

STV navštívil Ahrimanom

STV navštívil Ahrimanom
Piatok 21.3. nepatril medzi šťastné dni STV. Nebola schopná odvysielať dve tretiny zápasu play off HK 36 Skalica -HC Košice / asi stream T-Com ?/ a webová stránka bola nedostupná / Service not available /.
Zlé jazyky hovoria, že to bude asi tým, že Vykupiteľ verejnej služby sa aj na Veľký piatok obetoval za nás na dreve kríža a strávil sviatok v Slovenskej televízii.
Na tretí deň včasráno asi vstane z mŕtvych.
Či STV alebo ON nevedno.

Superstar Sk vs. svet again

Superstar Sk vs. svet again
IFPI SR Hitparáda - RADIO TOP 100 -Týždeň - 2008/11

1. MIKA-HAPPY ENDING 2. LEWIS LEONA-BLEEDING LOVE 3. DESMOD-ZOBER MA DOMOV 4. PEHA-MUOJ BOŽE 5. KEYS ALICIA-NO ONE 6. CMORIK PETER-ČO TO ZNAMENÁ 7. RIHANNA-DON´T STOP THE MUSIC 8. STEFANI GWEN-EARLY WINTER 9. FURTADO NELLY-IN GOD´S HANDS 10. SPEARS BRITNEY-PIECE OF ME 18. KRISTÍNA-VRÁŤ MI TIE HVIEZDY 19. PREDNÁ ZDENKA-KAM MÁ ÍSŤ 21. GLADIATOR-VŽDY SA NIEKTO DÍVA NA NEBESIA 23. MISHA-AFRODIZIAKUM 25. NO NAME-LEN TAK STÁŤ 26. SMATANOVÁ ZUZANA-NAJHORŠIA VEC 33. GLADIATOR-AKO PREDTÝM 38. KOMAJOTA-ANJEL 41. TEAM-AKO MÁLO 42. DESMOD-ČIERNA DIERA 43. MISHA-SPOMALÍME SVET 44. ROLINS DARA-VOĽNÝ PÁD 56. JAROŠ MIRO-TLAKOVÁ NÍŽ 62. I.M.T. SMILE-MY 64. PARA-OTEC 2 66. TEAM-MIESTO 67. VENTIL RG-VÝŤAH 72. BYSTRÍK-TO ISTÉ RÁNO 79. KIRSCHNER JANA-WHERE DID YOU GO 82. BEZDEDA TOMÁŠ-OSTROV 87. I.M.T. SMILE-DUCH ČLOVEKA

RIP Arthur C. Clarke

RIP Arthur C. Clarke

TASR NEWS

TASR NEWS
Za doteraz najlepší považuje súčasný návrh zákona o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky (TASR) poslanec vládneho Smeru-SD a podpredseda Výboru NR SR pre kultúru a médiá Dušan Jarjabek. Ako ďalej konštatoval Jarjabek doteraz vznikli už štyri verzie zákona o TASR, ktoré počítali s rôznymi riešeniam , aj so zrušením TASR či s vytvorením oficiálnej štátnej tlačovej agentúry. Aktuálny návrh zákona na transformáciu štátom dotovanej TASR na verejnoprávnu inštitúciu považuje za doteraz najlepší. Zákon je v medzirezortnom pripomienkovom konaní a ťažko vopred povedať, akú podobu bude mať po jeho skončení, dodal Jarjabek. Člen parlamentného výboru pre médiá Tomáš Galbavý (SDKÚ-DS) považuje premenu TASR na verejnoprávnu za pozitívny krok, lebo je predpokladom pre vyššiu politickú nezávislosť agentúry. Upozorňuje že to, či sa tieto očakávania naplnia, bude závisieť od toho, nakoľko budú od politickej moci nezávislí členovia jej vedenia. Autor návrhu zákona - Ministerstvo kultúry (MK) SR chce zbaviť štátnu tlačovú agentúru obvinení z politických vplyvov a obmedzovania hospodárskej súťaže. TASR sa má preto zmeniť z príspevkovej organizácie rezortu kultúry na verejnoprávnu, národnú a nezávislú informačnú inštitúciu. "Pokiaľ nie je zákon schválený, podpísaný a platný, nie je nič," povedal riaditeľ TASR - Slovakia Jaroslav Rezník s tým, že podľa jeho informácií sa stanovené termíny prípravy zákona zatiaľ napĺňajú. Pripomienky k zákonu malo napríklad Ministerstvo financií SR a Protimonopolný úrad (PMÚ) SR. Podľa PMÚ by návrh zákona mohol obmedziť hospodársku súťaž. Príjmy TASR dosiahli za druhý polrok 2007 sumu 72 352 517,90 korún, čo predstavuje 95,52 % z plánovaných príjmov, uvádza sa v Správe o činnosti TASR za 2. polrok 2007. TASR sa tak po stratovom prvom polroku dostala v druhej polovici roka 2007 do plusu - dosiahla kladný hospodársky výsledok 1 229 000 korún. Reálna strata TASR za prvý polrok 2007 bola 5 516 000 korún. V predošlých rokoch bola TASR v strate. Vlaňajšia dotácia TASR od štátu bola 49,148 milióna korún a v roku 2006 dosiahla štátna dotácia takmer 45 miliónov korún. Textové, zvukové, obrazové a multimediálne spravodajstvo TASR bude podľa návrhu zákona platené. Okrem príjmov z predaja spravodajstva by mal byť zdrojom príjmov TASR aj príspevok od štátu na základe zmluvy so štátom. Rovnaké zmluvy by mali zabezpečiť financovanie vopred určených úloh aj v prípade verejnoprávnych STV a SRo. Minister kultúry Marek Maďarič by mal návrhy zmlúv vláde predložiť do tohto leta. Okrem toho by TASR mohla získať na svoje investičné projekty transfer zo štátneho rozpočtu. Prostriedky by mohla čerpať aj zo štátnych fondov a štrukturálnych fondov EÚ, z predaja a prenájmu svojho majetku či úrokov z bankových vkladov. Návrh zákona tiež ďalej upravuje podnikanie a hospodárenie TASR a ďalšie. Zákon by mal platiť od 1. mája tohto roka. Na čele verejnoprávnej TASR by mala stáť 5-členná Správna rada a generálny riaditeľ. Štyroch členov správnej rady bude voliť aj odvolávať Národná rada SR a jedného zamestnanci tlačovej agentúry. Generálneho riaditeľa budú, podobne ako v STV a SRo, voliť aj odvolávať členovia rady nadpolovičnou väčšinou hlasov všetkých členov. V súčasnosti menuje aj odvoláva šéfa TASR vláda. Členovia rady aj generálny riaditeľ môžu byť do svojej 5-ročnej funkcie zvolení najviac dvakrát po sebe. Správna rada bude zložená z odborníkov na právo, ekonómiu, teóriu žurnalistiky, informačné technológie a z jedného zamestnanca TASR, ktorým však nemôže byť generálny riaditeľ. Okrem iného by mala dohliadať na dodržiavanie zákona o TASR, schvaľovať rozpočet, výročnú správu, podnikateľské zámery TASR či určovať odmeny jej generálnemu riaditeľovi. Podľa prechodných a záverečných ustanovení zákona by parlament a zamestnanci TASR mali zvoliť členov Správnej rady do konca júna 2008. Následne rada do 15 dní od zvolenia všetkých svojich členov zverejní oznámenie o voľbe generálneho riaditeľa. Kým rada nového šéfa agentúry nezvolí, bude na jej čele stáť súčasný generálny riaditeľ J. Rezník.
© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

"Na stole budú dva valce s nápisom Ideme ďalej HZDS. Doteraz si novinári z parného valca zo Zlatej Idky robili žarty, tak v podobnom duchu to chceme novinárom takto vrátiť. " Milan Urbáni

„V právnom štáte je neakceptovateľná prítomnosť daňového podvodníka nielen v talári, ale ani ako vrátnika na ústavnom súde. " Štefan Harabin

„Jej minulosť mi je známa. A je mi ľahostajné, prečo a akým spôsobom bol jej muž Deák spájaný s podsvetím. Ja som ho poznal ako cieľavedomého a inteligetného človeka.“ Jirko Malchárek

"Príde doba, keď Šťastný dostane za toto všetko po frňáku. A už je to tu. " Jozef Golonka

„Nemáme informácie, ktoré bude zrejme denník SME pre čítanosť uverejňovať na pokračovanie. Je možné zo strany redakcie poskytnúť nám informácie vo forme oznámenia už teraz? Potom sa tým budeme zaoberať.“ Dobroslav Trnka

"Nie je to už o päťstokorunáčkach, ale so mnou to nič nerobí. Mne nejde o peniaze. Od začiatku som jej viedol účty, kontroloval obchodné vzťahy, mám od nej generálnu moc. Ona takéto veci nevníma, je to na tú jej hlavičku ešte náročné. Má školu, spieva a nahráva nové CD.“ Milan Šindler

Veselú VN

Veselú VN

20. 3. 2008

Zomrel Paul Scofield

Zomrel Paul Scofield

Britský herec Paul Scofield, ktorý sa preslávil úlohou vo filme A Man For All Seasons (Muž do každého počasia) a získal za ňu Oscara, zomrel vo veku 86 rokov na leukémiu. Oznámila to dnes jeho agentka Rosalind Chattová. Herec zomrel pokojne v stredu v nemocnici neďaleko svojho bydliska v južnom Anglicku. "Mal leukémiu a už nejaký čas sa necítil dobre," dodala agentka. Umelec patril k najuznávanejším britským divadelným a filmovým hercom.Scofield, ktorý sa držal v ústraní a netúžil byť stredobodom verejného záujmu, silou svojich výkonov, hlasom a charizmou vynikal nad ostatnými hercami stvárňujúcimi umelecké diela. Nezabudnuteľne stvárnil rôznorodé úlohy od Shakespearovho kráľa Leara až po homosexuálneho holiča v komédii Schodisko (Staircase).Lesk Hollywoodu ho nelákal a bol celkom šťastný, že sa príťažlivosťou nevyrovnal svojim súčasníkom Richardovi Burtonovi a Laurenceovi Olivierovi. "Spomedzi desiatich najväčších momentov v divadelnom herectve sa o osem zaslúžil Scofield," uviedol raz Burton.Cenu za najlepší mužský herecký výkon v hlavnej úlohe udelila americká Akadémia filmových umení a vied Scofieldovi v roku 1966 za majstrovské stvárnenie sira Thomasa Morea vo filme A Man For All Seasons. Tento anglický štátnik, právnik, spisovateľ a filozof si radšej zvolil popravu na príkaz kráľa Henricha VIII., ako by mal zradiť svoje presvedčenie.Scofield bol naozaj nezvyčajnou hviezdou - ako rodinne založený muž prežil takmer celý život v okruhu niekoľkých kilometrov od svojho rodiska v južnom Anglicku a vždy po práci sa ponáhľal domov k manželke a deťom. Nakrútil len zopár filmov, nevyhľadával pozornosť médií ani verejnosti, zriedkavo poskytoval interview a niekedy sa zdalo, že ho treba prehovárať dokonca aj na účinkovanie v divadle, ktoré tak veľmi miloval. Hral vo filmoch ako Kráľ Lear od Petra Brooka, Henry V od Kennetha Branagha, Hamlet režiséra Franca Zeffirelliiho, Quiz Show Roberta Redforda, The Crucible ai. Copyright © TASR 2008

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

European Journalism prize

European Journalism prize
Cenou za žurnalistiku, ktorú Európsky parlament udelí tento rok prvýkrát, chcú poslanci vyzdvihnúť úsilie tých novinárov, ktorí sa zaoberajú európskou integráciou. Ocenení budú taktiež tí, ktorí pomohli občanom EÚ lepšie porozumieť, ako fungujú európske inštitúcie. Cena sa udelí v štyroch kategóriách: tlač, televízia, rozhlas a internet, pričom hodnotiť sa budú príspevky publikované od 1. mája 2007 do 30. apríla. Výberový proces bude pozostávať z dvoch kôl. V tom prvom zhodnotí kandidátov v každom členskom štáte porota zložená zo zástupcov novinárskej obce. Z predloženého zoznamu kandidátov napokon v druhej fáze vyberie celoeurópska porota víťazov pre jednotlivé kategórie súťaže. O celkovom výsledku tak rozhodnú traja europoslanci a šiesti novinári, ktorí nesedeli v národnej porote. Na súťaži sa môžu zúčastniť registrovaní novinári, ktorí sú občanmi EÚ. Svoje články a príspevky môžu posielať individuálne alebo v rámci skupiny s najviac piatimi členmi. Prihlásené príspevky musia byť publikované alebo odvysielané v termíne od 1. mája 2007 do 30. apríla v jednom z oficiálnych jazykov Európskej únie. Víťaz každej kategórie si odnesie finančnú odmenu vo výške 5000 eur. Prihlášky do prvého ročníka súťaže môžu kandidáti posielať od 15. marca do 15. mája. Mená víťazov spoznáme v októbri.

TA 3 NEWS

TA 3 NEWS
Najvýznamnejším kresťanským sviatkom bude spravodajská televízia venovať vo vysielaní mimoriadny priestor. Okrem reportáží pokrývajúcich veľkonočné zvyky a tradície bude TA3 akcentovať aj religiózny význam sviatkov. Do štúdia sú pozvaní etnológovia a ďalší odborníci, ktorí divákom objasnia význam jednotlivých sviatočných dní, veľkonočné tradície a zvyky na Slovensku i v zahraničí. Na Veľký piatok dňa 21. marca od 21.10 h do 22.45 h si namiesto večerného dokumentu budú môcť diváci pozrieť priamy prenos Krížovej cesty z Ríma s pápežom Benediktom XVI. Prenosom bude naživo sprevádzať hosť v štúdiu, katolícky kňaz a publicista Marián Gavenda. Okrem prekladu priebehu Krížovej cesty bude hosť v štúdiu TA3 komentovať aktuálne dianie. V nedeľu dňa 23. marca budú niektoré spravodajské bloky a relácie nahradené mimoriadnym vysielaním. Od 09.30 do 10.45 h prinesie TA3 naživo Evanjelické služby božie z bratislavského evanjelického kostola na Panenskej ulici. Spravodajská televízia odvysiela v priamom prenose aj svätú omšu z Vatikánu s požehnaním mestu a svetu Urbi et Orbi. Prenos bude naživo zo štúdia komentovať opäť Marián Gavenda. Na Veľkonočný pondelok prostredníctvom prenosového voza TA3 poskytne pohľad na tradičnú šibačku a polievačku v hlavnom meste a jeho mestských častiach. Počas veľkonočných sviatkov TA3 nebude vysielať relácie V politike, Tému dňa, niektoré dokumenty a ďalšie diskusno-publicistické formáty.

19. 3. 2008

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Skupina TNS kúpila americkú spoločnosť Compete Inc., ktorá poskytuje bezplatné online ratingové služby. Compete realizuje kontinuálne analýzy merania spotrebiteľského správania na webe, v USA meria približne 2 milióny užívateľov internetu. Získané informácie sa využívajú najmä na meranie toho, ako spotrebitelia myslia, ako sa o produkty zaujímajú, a ako nakupujú produkty a služby klienta prípadne jeho konkurencie cez internet Spoločnosť Compete bola založená v roku 2000 v Bostone, štát Massachusetts. Compete sa stane súčasťou spoločnosti TNS media North America. Vďaka tejto akvizícii bude spoločnosť TNS poskytovať svojim klientom nové a hodnotné prehľady o tom, ako spotrebiteľské správanie na internete ovplyvňuje nákupné rozhodnutia a bude pomáhať svojim klientom zlepšovať ich marketingovú efektívnosť. Táto akvizícia predstavuje ďalší významný krok na ceste doručovania kompletnejšieho obrazu o aktivite a správaní ľudí v digitálnom prostredí a vo všetkých mediálnych platformách. TNS poskytuje rozmanité náhľady do internetového prostredia už mnoho rokov, hlavne cez Evaliant a analýzy merania spätnej väzby (Return Path Data), a tiež vďaka minuloročnej akvizícii spoločnosti Cymfony. Odkúpenie spoločnosti Compete predstavuje ďalší dôležitý vývoj spoločnosti TNS, pretože bude pokračovať a zlepšovať odbornosť TNS v internetovom svete.

Leonid Rožeckin

Lotyšská polícia v utorok oznámila, že pátra po americkom mediálnom magnátovi narodenom v Rusku, ktorý za záhadných okolností zmizol v tejto pobaltskej krajine. 41-ročný Leonid Rožeckin zmizol v nedeľu v noci z jeho rekreačného domu v pobrežnom letovisku Jurmala. Polícia ďalej doplnila, že jeho opustené auto objavila v meste, ktoré je obľúbenou destináciou ruských turistov. Nepotvrdila však informáciu, podľa ktorej našli policajti v Rožeckinovom dome krv. Leonid Rožeckin sa narodil v Rusku v roku 1966. Ako 14-ročný emigroval so svojimi rodičmi do Spojených štátov amerických. Po páde Sovietskeho zväzu v roku 1991 sa vrátil do Ruska, kde založil právnickú firmu. Neskôr prešiel do finančného sektora, keď založil investičnú banku a kapitálovú firmu. V rokoch 2001 až 2005 bol výkonným podpredsedom vo firme Norilsk Nickel, najväčšej ruskej ťažobnej spoločnosti. Nedávno Rožeckin prešiel do mediálneho priemyslu. V Londýne začal vydávať bezplatné ekonomické noviny a v Los Angeles začal s filmovou produkciou.

Copyright © TASR 2008
Americká internetová spoločnosť Yahoo včera zverejnila svoj trojročný obchodný plán, ktorý počíta s lepšími výsledkami než analytici na Wall Street a má presvedčiť investorov, že nepriateľská akvizičná ponuka od softvérového giganta Microsoft spoločnosť podhodnocuje. Podľa obchodného plánu, ktorý prerokovalo predstavenstvo Yahoo už v decembri minulého roka, chce spoločnosť do roku 2010 takmer zdvojnásobiť prevádzkový cash flow na 3,7 mld. USD a zvýšiť svoje tržby na 8,8 mld. USD. "Yahoo má dobré podmienky na zrýchľovanie finančného rastu, máme silnú spotrebiteľskú značku, obrovskú globálnu zákaznícku základňu a veľmi ziskový prevádzkový model," vyhlásil generálny riaditeľ spoločnosti Jerry Yang. Microsoft podal nevyžiadanú ponuku na prevzatie Yahoo 1. februára. Jej hodnota pôvodne činila 44,6 mld. USD alebo 31 USD za jednu akciu Yahoo, čo predstavovalo 62-percentnú prémiu k vtedajšej trhovej cene akcií internetovej spoločnosti. Polovicu sumy mal Microsoft vyplatiť v hotovosti a druhú polovicu v akciách, avšak akcie softvérového giganta odvtedy oslabovali, takže konečná suma v súčasnosti predstavuje necelých 42 mld. USD. Yahoo túto ponuku odmietol pre príliš nízku cenu. Podľa väčšiny analytikov však bude Microsoft s ponukou úspešný. (1 USD = 20,604 SKK)
© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Švédsky najvyšší súd dnes rozhodol o tom, že jedna z komerčných televízií v krajine porušila autorské práva tvorcov dvoch filmov tým, že pri televíznom vysielaní ich diel filmy bez vedomia oboch režisérov prerušovala vysielaním reklamy. Nespokojnými režisérmi boli Claes Eriksson a Vilgot Sjöman. Spor sa týkal Erikssonovho fimu Žralok, ktorý bol televíziou TV 4 prerušen jedenástimi minútami reklamy. Druhým podobne prerušovaným filmom bol Sjömanov film Alfred.Akú budúcnosť bude mať rozsudok najvyššieho súdu v Švédsku pre ostatných filmárov je zatiaľ nejasné.
Copyright © 2008 ČTK
Vodca teroristickej siete al-Káida Usáma bin Ládin pohrozil "múdrym mužom" v Európskej únii vážnym potrestaním za zverejnenie karikatúr proroka Mohameda, ktoré považuje za urážlivé. V novej zvukovej nahrávke zverejnenej dnes na internete bin Ládin povedal, že kresby proroka Mohameda publikované v dánskych a ďalších novinách sú časťou "krížovej vojny", do ktorej sa angažuje aj katolícky pápež. Podľa všetkého ide o prvú nahrávku bin Ládina od hodinového záznamu zverejneného v decembri, v ktorom varoval irackých sunnitských Arabov pred bojom proti al-Káide v Iraku a v ktorom ohlásil nové útoky na Izrael.
Copyright © TASR 2008

To je TV !

To je TV !

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Kresťanskodemokratické hnutie nenavrhne odvolať z funkcie predsedu Výboru NR SR pre kultúru a médiá Pavla Minárika a ani nenavrhne na jeho post nového kandidáta z radov poslaneckého klubu KDH. Kresťanskí demokrati tak nebudú mať v mediálnom výbore žiadneho svojho zástupcu. Po dnešnom rokovaní opozičných strán o tom informoval predseda KDH Pavol Hrušovský. Ako ďalej uviedol na tlačovej besede, predsedov SDKÚ-DS a SMK informoval o návrhu, ktorý KDH predložilo do NR SR na zmenu zastúpenia poslancov KDH v parlamentných výboroch. Po februárovom odchode štyroch poslancov Pavla Minárika (predseda Výboru NR SR pre kultúru a médiá a podpredseda Výboru NR SR pre nezlučiteľnosť funkcií), Vladimíra Palka (člen Výboru NR SR pre obranu a bezpečnosť), Františka Mikloška (podpredseda Výboru NR SR pre ľudské práva, národnosti a postavenie žien) a Rudolfa Bauera (člen výboru pre európske záležitosti a výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj) sa parlamentný klub KDH zúžil na deväť členov. "Niektoré členstvo vo výboroch zaniká zo zákona, napríklad vo Výbore NR SR pre nezlučiteľnosť funkcií," informoval ďalej Hrušovský. V ďalších výboroch, cez ktoré chce KDH uskutočňovať svoju politiku, navrhuje zmenu zastúpenia. Konkrétne ide o výbor pre európske záležitosti a výbor pre pôdohospodárstvo, kde je jedným z členov bývalý poslanec za KDH Peter Gabura, ktorého z klubu KDH vylúčili minulý rok.
© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Vyhlásenie MEMO 98

Vyhlásenie MEMO 98
MEMO 98 vyzýva poslancov parlamentu, aby z novín neurobili pasívnu schránku na odkazy. Rozhodnutie vládnej koalície akceptovať niektoré výhrady OBSE a iných medzinárodných organizácií a aj vydavateľov k návrhu tlačového zákona a vypustiť kontroverznú prvú časť šiesteho paragrafu považuje za pozitívne. Návrh tlačového zákona však podľa občianskeho združenia, ktoré sa od roku 1998 venuje slovenským médiám, potrebuje ešte ďalšie úpravy. Ako v stanovisku MEMO 98 uviedol mediálny a právny konzultant MEMO 98 Ivan Godársky, "obmedzenia obsahu do tlačového zákona jednoducho nepatria. Ak sa zákon nanovo tvorí, nech sa tak deje so snahou zjednodušiť publikovanie informácií a nie naopak. Prikazovať čo dovolené je a čo nie, je podceňovaním občanov a návratom pred november ´89." Za nedostatočné považuje MEMO 98 najmä koalíciou navrhnuté zmeny pri definovaní práva na odpoveď a opravu. Zmeny neriešia hlavný problém návrhu zákona - teda "to, že uplatnením oboch inštitútov, ktoré sú navyše príliš vágne formulované, sa ide proti podstate médií ako zdroja rôznorodých informácií". MEMO 98 pripomína, že podľa návrhu zákona je právo na odpoveď poskytnuté vtedy, ak sa informácia dotýka cti, dôstojnosti alebo súkromia nejakej osoby, avšak nie je tu požiadavka, aby bolo toto skutkové tvrdenie nepravdivé alebo aspoň pravdu skresľujúce. Právo na opravu možno využiť zas vtedy, ak je uverejnené nepravdivé skutkové tvrdenie, na základe ktorého možno osobu presne určiť. "Chýba tu však požiadavka, aby toto tvrdenie spôsobilo dotyčnej osobe ujmu na cti, alebo iných osobnostných právach". Výkonný riaditeľ MEMO 98 Rasťo Kužel sa v tejto súvislosti obáva, že "ak v zákone nebude presnejšie zadefinované právo na odpoveď a opravu, z novín sa môže stať len akási pasívna schránka na odkazy". MEMO 98 nepochybuje, že právo na odpoveď vytvára garanciu plurality informácií. Upozorňuje však, že zároveň je aj zásahom do slobody prejavu. "Preto je veľmi dôležité, aby bola aplikovaná taká forma opravného prostriedku, ktorá čo najmenej zasahuje do redakčnej nezávislosti." Zachovaním oboch inštitútov - práva na opravu aj práva na odpoveď - nastane aj problém duplicity. Žiadatelia budú môcť využiť viaceré opravné prostriedky - právo na opravu, právo na odpoveď a navyše i dodatočné oznámenie a tiež opravné prostriedky podľa občianskeho zákonníka a trestného práva. MEMO 98 navrhuje zlúčiť oba inštitúty do jedného, ako je to v ČR. Vyzýva preto poslancov Národnej rady SR, "aby povýšili verejný záujem nad politikárčenie či osobné antipatie voči niektorým médiám a prijali kvalitný tlačový zákon. Iba slobodné médiá totiž vytvárajú predpoklad slobodnej spoločnosti," dodáva sa vo vyhlásení.

SLOVAK FREE MEDIA

SLOVAK FREE MEDIA
Návrhy koalície sú nedostatočné, opozícia čaká ďalšie zmeny tlačového zákona, predovšetkým práva na odpoveď a opravu. Ak nebudú, za Lisabonskú zmluvu nezahlasujú, vyhlásili dnes opoziční lídri po pravidelnom rokovaní. Lisabonská zmluva stanovuje pravidlá fungovania EÚ a členské štáty by ju mali ratifikovať do januára. Tlačový zákon je neprijateľný pre vydavateľov, OBSE a iné medzinárodné inštitúcie, pretože podľa nich ohrozuje základnú slobodu, garantovanú aj Lisabonskou zmluvou - slobodu slova. V utorok predložila vládna koalícia vo Výbore NR SR pre kultúru a médiá pozmeňujúce návrhy k najspornejším bodom. Minister kultúry Marek Maďarič potvrdil, že žiadne iné zmeny už koalícia neurobí - zákon je pre slovenského občana, nie medzinárodné inštitúcie. Predložené zmeny odmietol aj zástupca vydavateľov novín, nestačia ani Slovenskému syndikátu novinárov. Zákon by podľa nich obmedzil slobodu tlače a tým aj právo občanov na informácie. Organizácia pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe by sa mala vyjadriť vo štvrtok. Vládna koalícia obviňuje opozíciu z vydierania, jej poslanec Dušan Jarjabek zo Smeru-SD v utorok vo výbore vyhlásil, že opozícia nemá inú možnosť, len Lisabonskú zmluvu podporiť, aj keď koalícia tlačový zákon odhlasuje bez zmien. Opozícia nemá cestu na ústup, pretože okrem KDH je jasne orientovaná na úniu a vždy zmluvu podporovala. Predseda SDKÚ-DS Mikuláš Dzurinda tvrdí, že Jarjabek sa mýli a opozícia neustúpi. Na dnešnej tlačovej besede povedal, že požiadavky medzinárodných inštitúcií sú jasné - zásadné zmeny vládneho návrhu tlačového zákona. "Žiadame, aby sloboda slova bola na Slovensku udržaná, aby nebol priestor demokracie zužovaný. Ak si pán Fico myslí, že z toho ustúpime, tak ten odkaz je jednoznačný - neustúpime," vyhlásil Dzurinda. Zopakoval opozičné požiadavky, ktoré by odblokovali schválenie Lisabonskej zmluvy. Opozícia ju môže blokovať vďaka tomu, že sa schvaľuje ústavnou väčšinou. Koalícia preto potrebuje päť opozičných hlasov. "Máme tri zásadné podmienky - aby právo na odpoveď buď vypadlo alebo zohľadňovalo skutočnosť, že je možné ho uplatniť iba v prípade, že boli uverejnené informácie nepravdivé." Najlepšie by bolo, keby zo zákona vypadlo, pretože to rieši právo na opravu. Druhá požiadavka je, aby ministerstvo kultúry nemohlo pokutovať médiá. "Chceme vylúčiť zasahovanie politickej moci tam, kde zasahovať nemá," vysvetlil. Tretia podmienka je, aby ochrana zdroja nebola povinnosťou, ale právom. Koalícia urobila jednu požadovanú zmenu - vypustila zo zákona časť paragrafu 6, ktorý definoval témy, zakázané pod hrozbou pokuty. Chce ich presunúť do trestného zákona. Z práva na opravu (par.7), práva na odpoveď (par. 8) a práva na dodatočné oznámenie (par.9) mierne upravila právo na odpoveď. Nemení ale dôvody, ktoré oprávňujú využiť ho. Do paragrafu 8 dopĺňa, že odpoveď sa obmedzí len na skutkové tvrdenie, ktorým sa "poprie, doplní, spresní alebo vysvetlí" skutkové tvrdenie, "ktoré sa dotýka cti, dôstojnosti alebo súkromia fyzickej osoby, názvu alebo dobrej povesti právnickej osoby, na základe ktorého možno osobu presne určiť". Pôvodne vládny návrh vymedzoval odpoveď tým, že musí obsahovať "popis tohto skutkového tvrdenia s uvedením, v čom sa dotýka cti, dôstojnosti alebo súkromia fyzickej osoby, alebo názvu alebo dobrej povesti právnickej osoby". Redakcia bude povinná zverejniť takúto reakciu aj na pravdivé tvrdenie v rozsahu, "primeranom" napadnutému článku. Zákon neurčuje, čo je "primeraný rozsah". Pozmeňujúci návrh koalície vypustil vetu, ktorá hovorila, že "odpoveď je primeraná, ak nepresahuje rozsah tohto textu", teda napadnutého článku.
© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Pokuty naše každodenné

Pokuty naše každodenné

Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) na svojom včerajšom zasadnutí odňala licenciu spoločnosti AZTV Group, pretože vysielateľ programovej služby AZTV INFO dosiahol jej udelenie na základe nepravdivých údajov uvedených v žiadosti o licenciu. Okrem toho RVR udelila pokutu spoločnosti MAC TV za porušenie ochrany ľudskej dôstojnosti a základných práv a slobôd v súvislosti s odvysielaním príspevku Nehoda opitého vodiča v rámci programu Noviny zo 6. júla minulého roku. V dvoch prípadoch udelila rada sankciu - upozornenie. V prípade Slovenskej televízie (STV) v súvislosti s nezabezpečením 20 % vysielacieho času európskej nezávislej produkcii na vysielacom okruhu Jednotka v mesiacoch júl a august. Druhé upozornenie dostala spoločnosť D.EXPRES za odvysielanie príspevku informujúcom o luxusných apartmánoch pri mestskom parku v Košiciach v rámci programu Infoexpres z 24. septembra 2007.Podľa ďalších informácií rada zároveň začala niekoľko správnych konaní. Dve sa týkajú spoločnosti MAC TV - jedno z dôvodu zaradenia prerušení reklamou v programe Čo na to Mojsejovci? zo 6. decembra 2007 a druhé kvôli zvukovej intenzite vysielania reklamy v reklamných blokoch počas programu Ak sa nahneváme, budeme zlí, odvysielaného 22. decembra minulého roku.

Copyright © TASR 2008

STV NEWS

STV NEWS
Slovenská televízia odvysiela dnesu 19. 3. o 22:35 na Dvojke diskusnú reláciu Sféry dôverné pri príležitosti 20. výročia "Sviečkovej manifestácie", ktoré si pripomenieme 25. marca. Hostia v štúdiu: Mons. Ladislav Stromček, JUDr. Ján Čarnogurský, Anton Selecký, Emília Heribanová - Tollarovičová, Ing. Valentín Magdolen. V zázname sa k problematike vyjadrí aj Ján Chryzostom kardinál Korec. Moderátorom relácie bude Ľubomír Bajaník Sviečková manifestácia bola pokojné zhromaždenie občanov za menovanie katolíckych biskupov, za úplné náboženské a občianske práva a slobody v socialistickom Československu. Na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave 25. marca 1988 mali jej účastníci svoj súhlas s požiadavkami vyjadriť zapálenými sviečkami. Kvalitou občianskeho odporu, šírkou záberu požiadaviek, odvahou vzoprieť sa moci a reálnym utrpením možno považovať Sviečkovú manifestáciu za systémový začiatok definitívneho pádu komunistickej totality na Slovensku, ku ktorému došlo po 17. novembri 1989.

Zomrel Arthur C. Clarke

Zomrel Arthur C. Clarke
Svetoznámy spisovateľ literatúry vedeckej fantastiky Arthur C. Clarke zomrel dnes vo veku 90 rokov na Srí Lanke. Informovala o tom agentúra AP s odvolaním sa na jeho asistenta. Britský autor napísal vyše sto kníh, najviac sa preslávil svojim románom 2001: Vesmírna odysea, Je voľne inšpirovaný Clarkovou poviedkou The Sentinel, ale stala sa samostatným dielom počas spolupráce na scenári s režisérom Stanley Kubrickom. Kubrick oslovil Clarka, aby mu pomohol vytvoriť „nevýslovne dobrý science-fiction film“ a kniha bola postupne písana počas tvorby filmu. Známy bol tiež svojimi televíznymi dokumentárnymi seriálmi Tajomný svet Arthura C. Clarka (1981) a Svet tajomných síl Arthura C. Clarka (1984). Clark mal široký okruh záujmov, na základe jeho nápadu napríklad vznikli geostacionárne telekomunikačné družice. V roku 2000 mu britská kráľovná udelila rytiersky titul. Na jeho počesť bola pomenovaná planétka "4923 Clarke" a dinosaurus "Serendipaceratops arthurcclarkei", ktorého pozostatky objavili v Austrálii. Na Srí Lanke býval od roku 1956, prežil tu aj cunami v roku 2004. Clarke zomrel vo svojom dome po problémoch s dýchaním, uviedol jeho asistent.
V roku 2009 bude uvedený film Davida Finchera Stretnutie s Ramou (Rendezvous with Rama) podľa rovomenného Clarkovho románu .
Copyright © TASR 2008

18. 3. 2008

SLOVAK FREE MEDIA

SLOVAK FREE MEDIA
Poslanec vládneho Smeru-SD Dušan Jarjabek je presvedčený, že opozícia bude hlasovať za Lisabonskú zmluvu o Európskej únii, aj keď nie je spokojná so zmenami tlačového zákona, ktoré dnes navrhla vládna koalícia. Podporí aj tlačový zákon, aby obhájila hlasovanie za zmluvu. Obvinil ju, že zavádza mafiánske spôsoby, na Slovensku neprijateľné. Opozícia zablokovala prijatie zmluvy o EÚ, kým tlačový zákon nebude zmenený tak, aby neohrozoval slobodu tlače. Jarjabek jej povedal, že nemá kam uniknúť. Preto podporí aj tlačový zákon, hoci ho kritizuje. "Myslím, že zaň zahlasujete, aby ste sa nejako vyvinili a mohli podporiť Lisabonskú zmluvu. Pre vás neexistuje iná cesta ústupu," vyhlásil dnes vo Výbore Národnej rady SR pre kultúru a médiá. Vládne strany nikdy nebudú rokovať s opozíciou, ak bude používať podobné nástroje ako blokovanie v parlamente. "My jednoducho nemôžeme s vami rokovať, keď ste začali vydierať. To sú mafiánske spôsoby, ktoré sú v tejto spoločnosti neprípustné...Jednoducho, s vydieračmi sa nevyjednáva," povedal. Inštitút pre verejné otázky odmietanie diskusie a všetkých návrhov opozície nazval v súhrnnej správe o stave spoločnosti tyraniou väčšiny. Poslankyňa SDKÚ-DS Magda Vášáryová vysvetlila, že spájanie tlačového zákona a Lisabonskej zmluvy nie je účelové, ale principiálne. Opozícia sa pod nátlakom Lisabonskej zmluvy, pre ktorú potrebuje vláda päť hlasov opozície, snaží presadiť v tlačovom zákone základné princípy, na ktorých Európska únia vznikla. SR je tiež členom OBSE a Rady Európy, z čoho jej vyplývajú povinnosti. Obe organizácie mali k vládnemu návrhu tlačového zákona vážne výhrady. Najskeptickejší bol k zákonu Gyula Bárdos z SMK. Neveril zmenám, ktoré dnes koalícia navrhla - vypustiť zo zákona zoznam tém, za ktoré hrozí pokuta a upraviť definíciu práva na odpoveď. "Zabúdame na kontext, v akom sa prijímajú zákony...Súčasný premiér ide proti novinárom, proti médiám. A vy sa pýtate, prečo sa obávame," upozornil koalíciu. Za takýto tlačový zákon by nehlasoval. To potvrdil aj Tomáš Galbavý z SDKÚ-DS. Dodal ale, že je to len jeho názor.
© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Jedinečná Slovenská televízia

Jedinečná Slovenská televízia

Jedine, ak je SME platené Martinákovou :-)

Jedine, ak je SME platené Martinákovou :-)
Je absurdné útočiť na predsedu vlády SR Roberta Fica a stranu SMER - sociálna demokracia v súvislosti s údajnou kauzou na Slovenskom pozemkovom fonde (SPF), o ktorej informoval denník SME a v ktorej mal údajne figurovať štátny tajomník ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja SR (MVaRR SR) Martin Glváč, nakoľko ide o obdobie rokov 2003 až 2004, teda obdobie druhej Dzurindovej vlády, kedy bol SMER-SD v opozícii a Martin Glváč nebol ústavným činiteľom. Aj napriek tomu prehlasujem, že v prípade, ak mi médiá dokážu osobnú účasť a zodpovednosť za rozhodnutia Dzurindovho SPF, prípadne nadobudnutie vlastníctva predmetných pozemkov, som pripravený okamžite vzdať sa funkcie štátneho tajomníka MVaRR SR, aj napriek tomu, že som na tento post bol menovaný v roku 2006. Celú angažovanosť denníka SME a výkon, ktorý predviedol, považujem za koordinovanú akciu zo strany SDKÚ a denníka SME za účelom prekrytia vnútorných problémov s demokraciou v SDKÚ.
JUDr. Martin Glváč, štátny tajomník MVaRR SR

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Výbor Národnej rady (NR) SR pre kultúru a média na svojom dnešnom zasadnutí prerokoval správy o činnosti Ministerstva kultúry (MK) SR, verejnoprávnych médií a TASR za 2. polrok 2007. Činnosť MK SR za 2. polrok minulého roku odprezentoval mediálnemu výboru minister kultúry Marek Maďarič. Správu o činnosti Slovenského rozhlasu (SRo) za 2. polrok 2007 predniesla členom výboru generálna riaditeľka SRo Miloslava Zemková. Správu o činnosti Rozhlasovej rady (RR) a dozornej komisie SRo predložil prítomným predseda RR Igor Gallo. O činnosti a hospodárení Slovenskej televízie za 2. polrok 2007 informoval mediálny výbor prostredníctvom správy predseda Rady STV Bohumír Bobocký. Ten zároveň informoval aj o činnosti Rady STV a Dozornej komisie STV. Mediálny výbor tiež prerokoval Správu o činnosti TASR - Slovakia, ktorú odprezentoval generálny riaditeľ TASR Jaroslav Rezník. Členovia výboru dnes schválili, že správy o činnosti za 1. polrok tohto roku predložia všetky spomínané inštitúcie 15. augusta.

Copyright © TASR 2008

Aktuálna strata Slovenského rozhlasu (SRo) je najnižšia za posledné roky, na dnešnom rokovaní Výboru Národnej rady SR pre kultúru a médiá o tom informovala generálna riaditeľka SRo Miloslava Zemková. V roku 2005 bola strata SRo 270 miliónov korún, v roku 2006 170 miliónov korún a za vlaňajší rok strata dosiahla 10 miliónov korún. Rapídne zníženie straty rozhlasu je dôsledkom krízového manažmentu, ktorý zaviedlo nové vedenie SRo a medzi iným si vyžiadalo aj redukcie niektorých činností SRo, vrátane prepúšťania. Zemková považuje takýto stav za dlhodobo neudržateľný. Verí, že SRo sa podarí získať viac zdrojov z nového systému výberu poplatkov za verejnoprávne médiá, ktorý začne platiť od 1. apríla. Členov mediálneho výboru zaujímala aj aktuálna situácia pri kreovaní Rozhlasovej a televíznej spoločnosti (RTVS), ktorá bude od apríla vyberať 140 korunovú úhradu za vysielanie STV a SRo. Rozhlas totiž stále nemá svojich zástupcov v dozornej rade spoločnosti, zatiaľ sú v nej len zástupcovia STV. Na prvom zakladajúcom valnom zhromaždení RTVS 6. marca neschválili kandidátov Jozefa Ševeca a Ondreja Pataráka, ktorých navrhla Rozhlasová rada zo svojich radov, preto musí na budúci týždeň navrhnúť ďalších. Rozhlasová rada pôvodne nesúhlasila s návrhmi Zemkovej na členov dozornej rady, ktorými mali byť ekonomickí pracovníci rozhlasu. Podľa Zemkovej z právneho hľadiska nie je celkom zrejmé, či člen Rozhlasovej rady môže byť členom Dozornej rady RTVS. Predseda Rozhlasovej rady Igor Gallo však tvrdí, že členovia by na tomto poste neboli v konflikte záujmov. Generálna riaditeľka sa počas rokovania výboru odmietla bližšie vyjadriť k rozviazaniu pracovného pomeru s Matejom Drličkom, redaktorom relácie Klasika_FM na Rádiu_FM a zároveň k zrušeniu tejto relácie. Podľa jej slov v rozhlase nie je cenzúra. Ak sa však neplnia uzavreté zmluvy, tak ich treba rozviazať, konštatovala. Dodala, že Drlička mal s Rádiom_FM zmluvu o externej spolupráci a dôvodom jej rozviazania neboli vyjadrenia publikované v denníku Pravda, ale neplnenie zmluvy. Drlička, ktorý bol do konca roka 2007 riaditeľom Symfonického orchestra SRo (SOSR), pre prílohu Pravdy Kumšt z 8. marca uviedol, že vedenie rozhlasu nemá záujem o zdravé fungovanie SOSR. Podľa neho bolo prepúšťanie členov SOSR "obrovskou chybou, lebo výmenou zaň malo byť zvýšenie platov. A to sa nikdy nestalo. Riaditeľka rozhlasu Miloslava Zemková nesplnila ani jeden zo sľubov, ktoré dala," povedal tiež pre Pravdu.
© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK FREE MEDIA

SLOVAK FREE MEDIA
Text vládneho návrhu tlačového zákona stále vyžaduje úpravy. Tvrdia to predstavitelia organizácií reprezentujúcich tlač na Slovensku - predseda Združenia vydavateľov periodickej tlače (ZVPT) Miloš Nemeček a predsedníčka Slovenského syndikátu novinárov (SSN) Zuzana Krútka. Akceptujú zmeny, na ktorých sa dohodli koaličné strany. Na dnešnom rokovaní Výboru NR SR pre kultúru a médiá ich prezentoval poslanec za Smer-SD Ján Podmanický a podporil ich aj minister kultúry Marek Maďarič, ktorého ministerstvo zákon vypracovalo. Koalícia navrhuje upraviť najviac kritizované paragrafy 6 a 8. Prvý menuje, za aké témy môžu dostať periodická tlač a agentúrne spravodajstvo od ministerstva kultúry pokutu, druhý zavádza právo na odpoveď. Šírenie alebo podpora zakázaných tém ako drogy, či nenávisť na základe politických názorov, má z tlačového zákona vypadnúť a prejsť do trestného zákona. Návrh novely trestného zákona by mal umožniť postih vydavateľov súdmi, pretože zavádza doteraz chýbajúcu trestnú zodpovednosť právnických osôb. Nemeček upozorňuje na problematickú formuláciu práva na odpoveď. Ako povedal pri definovaní práva na odpoveď "vôbec nemáme pocit, že by tu bol nejaký výraznejší pokrok." Právo na odpoveď je stále veľmi vágne. "Stále je tu odvolávka na síce ojedinelé, ale existujúce prípady, keď je možné dožadovať sa odpovede aj v prípade pravdivého skutkového tvrdenia s tým, že sa musí dotýkať cti alebo dobrého mena." Definícia toho, kedy sa to dotkne cti alebo dobrého mena je pritom individuálna, zdôraznil šéf ZVPT. Podľa návrhu zákona právo na opravu dáva dotknutej osobe právo žiadať o opravu, ak zverejnená informácia o nej obsahuje nepravdivé skutkové tvrdenie. Pri práve na odpoveď však už nejde o to, či je tvrdenie pravdivé. Na žiadosť o odpoveď stačí, ak sa zverejnené tvrdenie dotýka cti, dôstojnosti alebo súkromia osoby alebo názvu alebo dobrej povesti firmy. Môže teda ísť aj o pravdivú informáciu. Správne by bolo zlúčiť obe práva tak ako je to v tlačovom zákone platnom v Českej republike. O odpoveď by tak mohol žiadať ten, o kom sa zverejnili nepravdivé alebo pravdu skresľujúce údaje, ktoré sa dotkli jeho cti alebo dobrého mena, dodal Nemeček s tým, že súčasný vyše 40-ročný slovenský zákon je v tomto smere modernejší než návrh nového. Ako konštatovala predsedníčka SSN Zuzana Krútka, zmeny, na ktorých sa dohodla koalícia, "sú pokrokom dopredu." Krútka víta dohodu o vypustení ustanovení 1. bodu paragrafu 6 návrhu zákona, ktorý pod hrozbou sankcie zakazoval tlačovým médiám zverejňovať niektoré informácie. Ide napríklad o zákaz uverejňovania informácií, ktoré napríklad propagujú vojnu, násilie, užívanie omamných látok či nenávisť na základe pohlavia, rasy, národnosti, náboženstva, politického zmýšľania. V návrhu zákona jej však chýba zmienka o elektronickej mutácii tlače a o elektronických, internetových médiách, ktorým sa nevenuje ani žiadny iný zákon. "Je dôležité, aby každý novinár mal rovnaké práva." Pripomenula, že v súčasnosti platný tlačový zákon z roku 1966 sa vzťahuje aj na ostatné typy masmédií. Podľa šéfky SSN zo starého zákona treba prebrať aj paragraf, ktorý hovorí o ochrane šéfredaktora a ostatných redaktorov "proti všetkým formám nátlaku smerujúceho k mareniu ich činnosti".
© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.