DALITO!

19. 1. 2008

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Dvoch francúzskych novinárov, ktorým v Nigeri hrozil trest smrti za to, že robili rozhovor s tuarégskymi povstalcami na juhu Sahary, by mali prepustiť na kauciu a budú sa môcť vrátiť domov. V piatok to uviedol ich právnik Moussa Coulibaly. Coulibaly povedal, že peniaze na kauciu musia medzi príbuznými a priateľmi vyzbierať do 13:00 SEČ. Ak zaplatia peniaze, môžu sa obaja vrátiť domov, ale prípad bude pokračovať. Francúzska mediálna organizácia Reportéri bez hraníc uviedla, že kauciu stanovili na 15 250 eu pre každého. Viac ako 70 europoslancov v stredu podpísalo petíciu za prepustenie dvoch francúzskych novinárov. Pierra Creissona a Thomasa Dandoisa zadržali 17. decembra pre obvinenia z "ohrozovania bezpečnosti štátu", za ktoré môžu dostať až trest smrti. "Keďže Európsky parlament (EP) podporuje slobodu informácií, vyzývame úrady v Nigeri na zhovievavosť, ktorá by viedla k okamžitému prepusteniu" oboch novinárov, píše sa v petícii. V utorok začalo predbežné vypočúvanie novinárov, ktorí pracujú pre francúzsko-nemecký televízny kanál Arte. Hoci dostali povolenie nakrúcať v centrálnej a južnej časti Nigeru pre účely reportáže o vtáčej chrípke, novinári odcestovali na sever krajiny, kde nakrútili rozhovor s tuarégskymi povstalcami z Nigerského ľudového hnutia za spravodlivosť (MNJ), uviedli úrady hlavného mesta Niamey. Novinári i televízna stanica Arte uznali, že stretnutie s povstalcami bolo porušením obmedzení pre médiá v západoafrickej krajine. Vláda považuje tuarégskych bojovníkov z oblasti južnej Sahary za banditov a obviňuje ich z prepojenia na pašerákov drog. Bieloruského novinára v piatok odsúdili na tri roky väzenia za zverejnenie karikatúr proroka Mohameda. Alexandra Sdvižkova (49) uznal súd vinným z podnecovania rasovej a náboženskej nenávisti. Informoval o tom Alexej Karol, šéfredaktor už zrušeného týždenníka Zgoda. Sdvižkova, ktorý bol zástupcom šéfredaktora, obvinili vo februári 2006 napriek tomu, že manažment časopisu zabránil jeho distribúcii. Úrady nariadili zrušenie časopisu v marci 2006. Sdvižkov po vznesení obvinení utiekol do Ruska, pri návrate v novembri 2007 ho však zadržali. Karikatúry Mohameda zverejnené v roku 2005 v dánskom denníku Jyllands-Posten vyvolali hnev moslimského sveta. Denníky po celom svete napriek tomu zverejnili kópie týchto karikatúr, čo spôsobilo masívne demonštrácie v moslimských krajinách. Týždenník Zgoda chcel uverejniť práve kópie týchto karikatúr.
Talianska prokuratúra v Neapole včera oznámila, že chce bývalého premiéra Silvia Berlusconiho postaviť pred súd za údajný pokus o podplatenie predstaviteľa štátnej televízie RAI, aby zabezpečil úlohy piatim herečkám. Prokurátor Vincenzo Piscitelli podal žiadosť, aby Berlusconiho a odvolaného šéfa oddelenia seriálovej tvorby RAI Agostina Saccu súdili podozrenie z korupcie, opierajúce sa o telefonické rozhovory, informovala tlačová agentúra ANSA. V telefonátoch Berlusconi ponúkol Saccovi pomoc v niektorých jeho súkromných podnikateľských aktivitách, ak televízia RAI zamestná herečky, tvrdí prokurátor. Obvinenia proti Berlusconimu sa prvýkrát objavili v decembri, keď denník La Repubblica zverejnil pasáže tajne odpočúvaných telefonátov medzi lídrom talianskej opozície a Saccom. Berlusconi vtedy odmietol, že spáchal trestnýo čin a dodal: "Každý vie, že ak chcete získať určité pracovné miesta v RAI, musíte sa buď predať ako prostitútka, alebo sa musí za vás niekto prihovoriť." Sacca, ktorého po vypuknutí škandálu okamžite prepustili, obvinenia takisto poprel. Podľa denníka La Repubblica v odpočúvaných telefonátoch Berlusconi presadzoval známe ľavicovo orientovaného senátora Nina Randazza, ktorého sa expremiér pokúšal prehovoriť, aby v parlamente prešiel k opozícii. Randazza, ktorý býva v austrálskom Melbourne, zvolili do Senátu, hornej komory talianskeho parlamentu, vďaka hlasom Talianov žijúcich v zahraničí. Randazzo potvrdil, že Berlusconi ho požiadal o pomoc pri odvolávaní premiéra Romana Prodiho, ale on odmietol. "O peniazoch sme sa nerozprávali, takže to nepokladám za korupciu v zmysle trestného práva," povedal. Berlusconi, najbohatší muž Talianska a majiteľ najvplyvnejších televíznych staníc krajiny, čelil za posledné roky viacerým súdnym kauzám.

Copyright © TASR 2008 Agence France Presse (AFP) zakázalo svojim novinárom používať ako zdroje Facebook a Wikipediu .Vedenie považuje tieto zdroje za nedôveryhodné. Dvaja Nemci a jedna Holanďanka, ktorí prišli do Kene ako novinári, boli zatknutí pre podozrenie z terorizmu. Policajti údajne u nich našli fotografie "životne dôležitých zariadení. "Napriek tomu, že do krajiny pricestovali ako novinári, chovali sa podozrivo," tvrdí hovorca polície Eric Kiraithe. Trojica bola zadržaná na medzinárodnom letisku Jomo Kenyatta v keňskom hlavnom meste. Podozrenie vzbudili tým, že cestou na letisko štyrikrát vymenili auto. Aktaulizácia:

Dvoch nemeckých občanov a holandskú filmárku, ktorých zatkli v Keni pre podozrenie z "teroristickej činnosti", dnes prepustili. Uviedlo to nemecké aj holandské veľvyslanectvo vo východoafrickej krajine, kde zahraniční dopisovatelia protestujú proti porušovaniu slobody tlače a zlým pracovným podmienkam. Hovorca nemeckej ambasády odprevadil prepusteného berlínskeho džezového hudobníka Andreja Hermlina-Ledera a ďalšieho Nemca na letisko. Oboch majú okamžite deportovať z Kene. "Som v poriadku," uviedol muzikant - podľa svojich slov blízky priateľ opozičného lídra Raila Odingu - v rozhovore, ktorý bude zverejnený v nedeľnom vydaní denníka Berliner Zeitung. Takisto sa poďakoval kenským úradom a nemeckému veľvyslanectvu za rýchle vyriešenie situácie. Do Nemecka sa vráti v pondelok. Berlínskeho hudobníka Andreja Hermlina-Ledera (42), syna zosnulého básnika Stephana Hermlina, prepustili deň po tom, ako kenské úrady potvrdili jeho štvrtkové zadržanie. Hermlinova-Lederova manželka kenského pôvodu Joyce v Berlíne potvrdila, že sa s ním po dnešnom prepustení telefonicky rozprávala. Kenská polícia v piatok oznámila, že zatkla dvoch Nemcov a Holanďanku pre podozrenie z "teroristických aktivít". Najmenej dve osoby z tejto európskej trojice mali kontakty s opozičných lídrom Railom Odingom. Podľa kenskej televízie NTV sa u týchto troch cudzincov, ktorí v Keni pracovali ako žurnalisti, našli "dokumenty ohrozujúce bezpečnosť" krajiny aj ďalšie podozrivé materiály. Po celej Keni prepuklo násilie vyvolané spornými výsledkami volieb z 27. decembra a vyžiadalo si v posledných týždňoch životy stoviek ľudí, ktorí zahynuli v krvavých protestoch. Hovorca opozície Salim Lone v piatok uviedol, že Hermlin-Leder bol priaznivcom Odingu a trávi v Keni veľa času. "Som šokovaný obvinením z teroristickej činnosti," vyhlásil Lone a dodal, že druhá podozrivá, Holanďanka Fleur van Diesselová, nedávno nakrútila dokumentárny film o Odingovi, ktorý odvysielala súkromná televízna stanica KTN niekoľko dní pred decembrovými voľbami. Podrobnosti o totožnosti druhého Nemca nie sú zatiaľ známe. Turecké médiá vyjadrili dnes ľútosť nad skutočnosťou, že vyšetrovateľom vraždy renomovaného turecko-arménskeho novinára Hranta Dinka sa nepodarilo úplne objasniť zločin, ktorý pred rokom šokoval celú krajinu. Ultranacionalistický ozbrojenec zastrelil Dinka pred jeho úradom v Istanbule 19. januára 2007. V nedeľu sa okolo dejiska brutálneho činu chystajú zhromaždiť demonštranti s cieľom žiadať spravodlivosť pre známeho novinára a bojovníka za ľudské práva. Medzinárodná organizácia Amnesty International dnes vyzvala Ankaru, aby v kauze Dinkovej vraždy rozšírila pole vyšetrovania. Liberálne médiá v Turecku požadujú v tejto súvislosti predovšetkým dôkladné vyšetrenie tvrdení, podľa ktorých sa na príprave smrteľného útoku na žurnalistu zúčastnili aj dôstojníci tureckých bezpečnostných síl. Pred svojou násilnou smrťou Hrant Dink vo viacerých novinových článkoch vyzýval Turecko, aby sa nesnažilo zbaviť časti svojej zodpovednosti za genocídu etnických Arménov spáchanú v roku 1915.

Copyright © TASR 2008

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Podľa podpredsedu vlády Dušana Čaploviča (Smer-SD) si domáce médiá neplnia svoju základnú funkciu, pretože informujú selektívne a neobjektívne. O tom, čo sa uverejní nerozhodujú novinári, ale majitelia médií, ktorí ovládajú redakcie, tvrdil Čaplovič v dnešnej diskusnej relácii SRo Sobotné dialógy. Prekáža mu, že médiá nedostatočne informujú o faktoch, "teda o konkrétnych uzneseniach vlády, o konkrétnych krokoch vlády a parlamentu a samozrejme na druhej strane opozície". Situáciu v médiách označil za "neúnosnú", s tým, že niekedy má pocit, akoby sa vracali pred rok 1989. Navrhované zmeny v tlačovom zákone podľa Čaploviča nevadia novinárom, ale práve majiteľom médií, "ktorí prikazujú, čo sa má napísať v novinách".SDKÚ-DS podľa svojho podpredsedu Pavla Kuboviča nebude k návrhu tlačového zákona v parlamente dávať pozmeňujúce návrhy, pretože ho ako celok považuje za zlý. SDKÚ je proti tomu, "aby vláda a mocenské orgány tohto štátu určovali, čo môže byť v novinách", povedal Kubovič. Zákon podľa neho obmedzuje právo občanov na informácie a likviduje súkromné médiá. Kubovič nevedel povedať, či sa opozícia v pondelok zúčastní mimoriadnej chôdze parlamentu, na ktorej sa bude odvolávať premiér. Predseda parlamentu Pavol Paška (Smer-SD) totiž schôdzu opäť zvolal na večernú devätnástu hodinu. Podľa Kuboviča si Paška neuvedomil, že parlament je nadradený vláde, keď sa snažil vysvetliť večerné rokovanie zaneprázdnenosťou premiéra. Návrh nového zákona o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky (TASR), ktorý zmení postavenie súčasnej TASR - Slovakia zo štátom dotovanej na verejnoprávnu tlačovú agentúru generálny riaditeľ TASR Jaroslav Rezník víta. Ako uviedol , vedenie TASR s touto zmenou súhlasí, pretože "v prvom rade formálne a aj de iure ukotvuje TASR ako tretí pilier verejnoprávnych médií a týmto spôsobom ju robí naozaj nezávislou od vplyvu aktuálnej exekutívy". Obdobným spôsobom je to podľa Rezníka riešené aj v Českej republike. Podľa Rezníka je známe, že na návrhu znenia zákona o TASR, ktorý zmení aj súčasné postavenie jej vedenia, sa podieľalo aj TASR. Do vedenia agentúry by sa okrem riaditeľa mala dostať aj správna rada, ktorá bude generálneho riaditeľa voliť aj odvolávať. Upozorňuje, že spôsob kontroly a voľby generálneho riaditeľa TASR sa v zákone ocitol z iniciatívy súčasného vedenia TASR. "Svedčí to aj o tom, že máme záujem podieľať sa na konštituovaní TASR ako plnohodnotnej verejnoprávnej inštitúcie a preto nemáme nijaký problém s tým, aby bola kontrolovaná prostredníctvom správnej rady, tak, ako je to bežné v demokratických krajinách," zdôraznil Rezník. Ak zákon začne platiť podľa plánu - 1. mája, mala by správna rada do polovice júla zverejniť oznámenie o voľbe generálneho riaditeľa. Dovtedy by mal na čele agentúry stáť Rezník. Na otázku či sa prihlási do volieb šéfa TASR odpovedal nepriamo - "Rád by som so zamestnancami agentúry pokračoval v rozbehnutých zmenách v TASR, ktoré sme dobre naštartovali". Ako ďalej zdôraznil, zásadnou zmenou poskytovania služieb TASR po zmene zákona by malo byť, že TASR nebude už len prostredníkom informácií o dianí cez iné koncové médiá, ale že časť informácií, ktoré získava, bude šíriť verejnosti aj priamo a zadarmo. Pôjde najmä o informácie vo verejnom záujme - o zákonoch, vyhláškach, komuniké ústavných, štátnych a verejných inštitúcií, zo sociálnej a z inej, pre občana dôležitej oblasti. Šíriť sa budú v prvom rade cez webovskú stránku TASR. Svoje spravodajské produkty bude TASR podľa návrhu zákona i naďalej predávať. Okrem toho majú byť jedným z jej zdrojov aj prostriedky štátu pridelené na základe zmluvy so štátom na konkrétne účelové projekty. Jedným z príkladov takéhoto projektu by podľa Rezníka mohlo byť zverejnenie podstaty slovného a celého obrazového archívu od začiatkov prvého slovenského agentúrneho spravodajstva. TASR ním disponuje ako jediná inštitúcia na Slovensku. "Archív bude voľne dostupný pre potreby verejnosti, nie však na ďalšie komerčné využitie. Toto považujeme za klasický príklad služby verejnoprávnej TASR pre občanov," uviedol. Po zmene zákona sa budú týkať plány vybudovania spoločného sídla verejnoprávnych médií v bratislavskej zóne Pribinova okrem STV a SRo aj TASR. Jaroslav Rezník ich podporuje. "Manažment môže efektívne hospodáriť s finančnými prostriedkami bez toho, aby ich musel míňať na prevádzku neefektívnych budov a naopak môže peniaze investovať do rozvoja svojej hlavnej činnosti. Ako som už neraz zdôraznil, pozitíva vidím v mnohých synergických efektoch, ktoré verejnoprávnym médiám prinesie," dodal .
Zbaviť štátnu tlačovú agentúru, Tlačovú agentúru Slovenskej republiky - Slovakia (TASR) obvinení z politických vplyvov a obmedzovania hospodárskej súťaže je cieľom návrhu nového zákona o TASR. Autor zákona - Ministerstvo kultúry (MK) SR navrhuje zmeniť TASR z príspevkovej organizácie rezortu kultúry na verejnoprávnu, národnú a nezávislú informačnú inštitúciu. Ako sa uvádza v predkladacej správe k návrhu zákona, ktorý MK SR predložilo do pripomienkového konania, súčasné právne postavenie tlačovej agentúry spôsobuje, že je terčom kritiky. Platný zákon totiž podľa predkladateľa "nedostatočne jasne definuje službu verejnosti v oblasti získavania informácií a zároveň vzbudzuje nedôveru a obavy z možného priameho vplyvu výkonnej moci na jej činnosť. Nedostatočné vymedzenie služby verejnosti poskytovanej tlačovou agentúrou vyúsťuje do spochybňovania jej úlohy a obvinení z obmedzovania hospodárskej súťaže". Premenu TASR na verejnoprávnu inštitúciu považuje člen parlamentného výboru pre médiá Tomáš Galbavý za pozitívny krok, lebo je predpokladom pre vyššiu politickú nezávislosť agentúry. Ako však ďalej upozorňuje v svojom stanovisku, "či sa tieto očakávania naplnia, však bude závisieť od toho, nakoľko budú od politickej moci nezávislí členovia Správnej rady TASR volení parlamentom". Z návrhu zákona, ktorý sa dá pripomienkovať do 4. februára totiž vyplýva, že na čele TASR by mala stáť 5-členná Správna rada a generálny riaditeľ. Štyroch členov správnej rady bude voliť aj odvolávať Národná rada (NR) SR a jedného zamestnanci tlačovej agentúry. Generálneho riaditeľa budú, podobne ako v STV a SRo, voliť aj odvolávať členovia rady nadpolovičnou väčšinou hlasov všetkých členov. V súčasnosti menuje aj odvoláva šéfa TASR vláda. Členovia rady aj generálny riaditeľ môžu byť do svojej 5-ročnej funkcie zvolení najviac dva krát po sebe. Správna rada bude zložená z odborníkov na právo, ekonómiu, teóriu žurnalistiky, informačné technológie a z jedného zamestnanca TASR, ktorým však nemôže byť generálny riaditeľ. Okrem iného by mala dohliadať na dodržiavanie zákona o TASR, schvaľovať rozpočet, výročnú správu, podnikateľské zámery TASR či určovať odmeny jej generálnemu riaditeľovi. Podľa prechodných a záverečných ustanovení zákona by parlament a zamestnanci TASR mali zvoliť členov Správnej rady do konca júna 2008. Následne rada do 15 dní od zvolenia všetkých svojich členov zverejní oznámenie o voľbe generálneho riaditeľa. Kým rada nového šéfa agentúry nezvolí, bude na jej čele stáť súčasný generálny riaditeľ Jaroslav Rezník. Textové, zvukové, obrazové a multimediálne spravodajstvo TASR bude platené. Autori zákona zároveň v predkladacej správe konštatujú, že TASR bude "jedným z nástrojov, ktorý bude zabezpečovať ústavné právo občanov na informácie bez ohľadu na komerčnú hodnotu informácie". Tvrdia, že v krajine s malým počtom obyvateľov sa nedá informačná potreba verejnosti a štátu zabezpečiť "len využitím neštátnych informačných agentúr". Okrem príjmov z predaja spravodajstva by mal byť zdrojom príjmov TASR aj príspevok od štátu na základe zmluvy so štátom. Rovnaké zmluvy by mali zabezpečiť financovanie vopred určených úloh aj v prípade verejnoprávnych STV a SRo. Minister kultúry Marek Maďarič by mal návrhy zmlúv vláde predložiť do tohto leta. Okrem toho by TASR mohla získať na svoje investičné projekty transfer zo štátneho rozpočtu. Prostriedky by mohla čerpať aj zo štátnych fondov a štrukturálnych fondov EÚ, z predaja a prenájmu svojho majetku či úrokov z bankových vkladov. Návrh zákona tiež ďalej upravuje podnikanie a hospodárenie TASR a ďalšie. Galbavý odmieta financovanie TASR zmluvami so štátom. "Vytvára sa tak riziko závislosti TASR na vláde, čo je v rozpore s verejnoprávnym charakterom. Štátna moc sa tým stane dobre platiacim klientom TASR," tvrdí. Obáva sa, že sa zmluvy môžu zneužiť na odôvodnenie povinného zverejňovania stanovísk prezidenta, vlády a iných orgánov ústrednej štátnej správy. Politické tlaky na agentúru by odstránilo zavedenie princípu, aký SDKÚ-DS navrhovalo pre STV a SRo - financovanie pevne daným percentom zo štátneho rozpočtu, tvrdí. Ako ďalej vyplýva z návrhu zákona, ktorý by mal platiť od 1. mája tohto roka, všetky autorské práva a práva duševného vlastníctva ako aj majetok súčasnej štátnej tlačovej agentúry prejdú k 30. aprílu na jej verejnoprávnu nástupkyňu. Zároveň zmení svoj názov z Tlačovej agentúry Slovenskej republiky - Slovakia na Tlačovú agentúru Slovenskej republiky. MK SR chcelo pripraviť legislatívnu zmenu postavenia TASR ešte vlani.
© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

To je TV !

To je TV !

18. 1. 2008

Superstar Sk vs. svet again

Superstar Sk vs. svet again

IFPI SR Hitparáda - RADIO TOP 100 -Týždeň - 2008 /02

1. TIMBALAND & ONE REPUBLIC-APOLOGIZE 2. SUGABABES-ABOUT YOU NOW 3. KEYS ALICIA-NO ONE 4. RIHANNA-DON´T STOP THE MUSIC 5. PEHA-MUOJ BOŽE 6. GLADIATOR-AKO PREDTÝM 7. FURTADO NELLY-IN GOD´S HANDS 8. SMATANOVÁ ZUZANA-ZDÁ SA ŽE TO STAČÍ 9. DESMOD-ZOBER MA DOMOV 10. LEWIS LEONA-BLEEDING LOVE 11. DESMOD-ČIERNA DIERA 12. TINA-KÝM TY SPÍŠ 14. MISHA-SPOMALÍME SVET 19. I.M.T. SMILE-DUCH ČLOVEKA 24. CMORIK PETER-NEMUSÍŠ SA BÁŤ 30. KOMAJOTA-ANJEL 38. JAROŠ MIRO-TLAKOVÁ NÍŽ 46. KOMAJOTA-UKRADNUTÝ 48. ŽBIRKA MIRO & FRUHLINGOVÁ IVA-TVOJ SVET JE MOJ 50. TEAM-AKO MÁLO 66. VENTIL RG-VÝŤAH 68. BYSTRÍK-TO ISTÉ RÁNO 70. PREDNÁ ZDENKA-PONAD MAKY 77. GRIGOROV ROBO-POVEDZME 83. METROPOLIS-RUKA DO OHŇA 89. PEHA-OPÝTAJ SA 100. HEX-CESTA Z MESTA

OBČERSTVOVACÍ KÚTIK

OBČERSTVOVACÍ KÚTIK

Source : TREND

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Na 31. Kongrese Asociácie nezávislých rozhlasových a televíznych staníc Slovenska (ANRTS), ktorý sa konal včera, členovia Asociácie zvolili deväťčlennú Radu Asociácie na trojročné funkčné obdobie /2008 – 2010/ a zároveň prijali štyroch nových členov. Podľa našich informácií témou včerajšieho zasadnutia bola aj úvaha o etablovaní nového prieskumu pre rádiá. Stratégiám sa takisto podarilo zistiť, že zástupcovia Rádií sa dohodli na spoločnom postupe s televíziami pri možných rokovaniach o prieskumoch PPM. Václav Mika (TV Markíza), Michal Arpáš (Rádio OKEY), Rudolf Podkrivacký (Rádio Frontinus), Patrik Ziman (FUN Rádio), Martin Lengyel (Jemné melodie), Eva Babitzová (Rádio Expres), Juraj Spuchľák (Rádio Lumen) sú staronovými členmi Rady ANRTS a novými členmi sa stali Dušan Budzák (Rádio VIVA) a Richard Flimel (TV JOJ), ktorí nahradili bývalých členov - Jaroslav Dóczy (N Rádio) a Milan Kňažko (TV JOJ). Do funkcií prezidenta a viceprezidenta účastníci 31. Kongresu Asociácie opätovne zvolili generálneho riaditeľa Televízie Markíza Václava Miku /prezident/ a predsedu dozornej rady Rádia OKEY Michala Arpáša /viceprezident/. Účastníci 31. Kongresu Asociácie rozhodli na základe žiadostí žiadateľov a vyjadrenia Rady Asociácie o prijatí štyroch nových členov za členov Asociácie: Dokupil Marián – Doko Media, /Rádio Go DeeJay/, Trenčín, Turist Servis, s.r.o. /Rádio Tour, Poprad, ČH Hornets, s.r.o. /Hornet radio/, Košice, Best FM Media spol. s r.o. /Rádio Best/, Bratislava. Členstvo v Asociácii zaniklo spoločnosti Servis Slovakia, s.r.o. /Rádio Fajn/, Žilina, rozhodnutím Kongresu Asociácie o vylúčení člena z Asociácie. ANRTS vznikla v roku 1992 ako Asociácia nezávislých rozhlasových staníc na podporu duálneho vysielania v SR a jej cieľom bolo hľadať spoločné riešenia problémov pri prevádzkovaní rozhlasového a televízneho vysielania. Zakladajúcimi členmi bolo sedem rozhlasových staníc. V roku 1997 po prijatí nových členov zmenila Asociácia názov do dnešnej podoby. V súčasnosti združuje 17 rozhlasových a štyri televízne stanice (TV Markíza, TA3, TV JOJ, TVA).

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

"Hovorili sme o možnosti pozvať ďalšieho ministra a podpísať ekonomickú dohodu. Hovorili sme o tom, ako obnoviť vzájomné vzťahy, ktoré zničila predošlá vláda, ktorá mala proamerické postoje. Zničilo to dobré vzťahy, ktoré sme mali so Slovákmi. Je čas na obnovu týchto vzťahov bez americkej vlády.Existuje aj Bushov plán, ktorý chce eliminovať kubánsku revolúciu, a urobiť z nás svoju neokolóniu. Z tohto dôvodu musíme byť pripravení na týchto ľudí, ktorí sú veľmi blízki Američanom. Tá pani Ivana Kullová nebola na Kube ako turistka, ale išla pomáhať Američanom pracovať na rozbíjaní kubánskej revolúcie. Preto sme ju vyhostili a podobný osud čaká všetkých, ktorí k nám budú cestovať za americké peniaze." David Paulovich Escalon, kubánsky veľvyslanec

„Milujem svojho boha, moju najvyššiu silu, ale ten je môj a len môj. Som študent svetového náboženstva. Bol som vychovaný v baptistickej domácnosti, chodil som do katolíckej školy, ale myšlienky Biblie sú na 98 percent rovnaké ako myšlienky scientológie, na 98 percent rovnaké ako myšlienky hinduizmu či budhizmu. Keď tak sedím a rozprávam sa s Tomom, cítim, že je to najúžasnejšia duša, akú som kedy stretol. Niekto, kto je odhodlaný zlepšiť svet. Ako by som mohol odsudzovať niekoho za to, v čo verí. A verím skutočne, že sa Boh narodil tehotnej panne?“ Will Smith

" Ak gréckokatolíci môžu mať dvoch biskupov a dve diecézy, ak Ukrajinci – pravoslávni majú dvoch biskupov a aj ostatné cirkvi majú vlastných biskupov, nerozumiem, prečo práve Maďari na Slovensku a maďarskí katolíci, ktorých je približne 400 000 by to nemohli mať.Potrebujú Slováci svojho biskupa? Prečo? Načo? Načo sa chcú Slováci rozprávať po slovensky, keď je angličtina a nemčina a s nimi sa dohovoríte omnoho efektívnejšie na väčšej časti sveta než so slovenčinou. Pre každého je dôležitá identita. Sila Európy je v identite, v rôznych identitách, v akceptovaní rôznych identít." Pál Csáky

„Pár kúskov by som si aj pozrel. Sú tam nejaké veci, na ktoré som zvedavý. Ale, žiaľ, hrám tam." Johnny Depp na otázku od francúzskeho časopisu Studio : Pôjdete sa na Sweeneyho Todda pozrieť do kina?

"Nie je nám známe, kto by uvalil sankcie za odborné rozhodnutie a za odborné vydanie pokynu na odvrátenie katastrofy. Zabránili sme nešťastiu. " Želmíra Rácová hovorkyňa spoločnosti HB Rea­vis

" Toto bol hlavný cieľ prečo ministerstvo aj finančne aj nejakou informačnou bázou do tejto relácie išlo a spolupracovalo na jej tvorbe, pretože ako ústredný orgán štátnej správy má povinnosť informovať ak hrozí, alebo sa vyskytne nejaká mimoriadna situácia z hľadiska životného prostredia a hovorím, toto bolo pre nás rozhodujúce. Takisto je pre nás rozhodujúce to, že rada skonštatovala prvýkrát, že relácia bola objektívna, to sme registrovali a aj vtedy a aj dnes skonštatovala, že informačne splnila svoj účel. To sú pre nás zásadné veci, ďalej to myslím si, že nemá zmysel komentovať. " Peter Višváder, hovorca ministerstva životného prostredia

"Každého, kto príde na Kubu presadzovať americké záujmy, vyhostíme, bez ohľadu na to, či sa to bude pánovi Kubišovi páčiť alebo nie. Kubánci si považujú za vlasteneckú povinnosť zúčastniť sa na voľbách ako dôkaz, že podporujú svoj systém. Je to také potvrdenie súhlasu so socializmom." David Paulovich ,veľvyslanec Kubánskej republiky v SR

" Malo by existovať niečo, čo by vám dávalo osvedčenie o tom, že ste novinári.“ Vladimír Mečiar

" Aké budú ďalšie pomery v SPF? Určite budú zodpovedať volebným výsledkom z roku 2006. Pretože snáď sa tu nebudeme teraz baviť, že čo - teraz tam máme dať ľudí z SDKÚ alebo SMK? Takto to nefunguje. To je tak, ako sa ma niekto pýtal, či som dal ihrisko - teda, sme rozhodli o dotácii 1,2 milióna korún do Topoľčian, kde som sa narodil. No a prečo by som nemal dať? A just. Šak je to mesto, kde som sa narodil, tak prečo by som nemal dať. Je to také ťažko pochopiteľné, že sa takéto rozhodnutie prijímajú ? "

Robert Fico

" Tá moja zabíjačka ešte nebola. Ale sviňa sa teší, vlastne už dve svine sa tešia.“ Vladimír Mečiar

" S počudovaním sme prijali informácie uverejnené v dnešnom vydaní denníka Pravda, podľa ktorých Ministerstvo obrany SR vedené nominantom strany Smer Františkom Kašickým vyčlenilo sumu 400 mil. Sk ročne na odhrabávanie snehu a obíjanie cencúľov. Túto zákazku zamýšľa navyše prideliť pravdepodobne vopred vybranej firme, keďže podmienky výberového konania sú tak diskriminačné, že ich splní málokto. Bezpečnostná previerka a certifikát kvality pre odhŕňačov snehu sú naozaj neuveriteľnými absurditami. Jediným logickým vysvetlením konania pána ministra Kašického by bolo, ak by mal tajné informácie o príchode novej doby ľadovej." SDKÚ-DS

" Fascinuje ma, ako absolvent slovenčiny a dejepisu, ktorý robil upútavkára, môže režírovať SuperStar. Videl som tam toľko chýb, až som sa chytal za hlavu. Žiadna strihová koncepcia, všetko na náhodu. Generácia Rybníčka začala dávať možnosti nesprávnym ľuďom. Ako môže prísť niekto do STV z Markízy, tam sa podpísať na jej neúspechu a odpochodovať do JOJ a tváriť sa, že ju spasí? " Roman Petrenko

17. 1. 2008

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Viac ako 70 europoslancov v stredu podpísalo petíciu za prepustenie dvoch francúzskych novinárov, ktorých zadržali v Nigeri potom, čo robili rozhovor s tuarégskymi povstalcami. Pierra Creissona a Thomasa Dandoisa zadržali 17. decembra pre obvinenia z "ohrozovania bezpečnosti štátu", za ktoré môžu dostať až trest smrti. "Keďže Európsky parlament (EP) podporuje slobodu informácií, vyzývame úrady v Nigeri na zhovievavosť, ktorá by viedla k okamžitému prepusteniu" oboch novinárov, píše sa v petícii. V utorok začalo predbežné vypočúvanie novinárov, ktorí pracujú pre francúzsko-nemecký televízny kanál Arte. Hoci dostali povolenie nakrúcať v centrálnej a južnej časti Nigeru pre účely reportáže o vtáčej chrípke, novinári odcestovali na sever krajiny, kde nakrútili rozhovor s tuarégskymi povstalcami z Nigerského ľudového hnutia za spravodlivosť (MNJ), uviedli úrady hlavného mesta Niamey. Novinári i televízna stanica Arte uznali, že stretnutie s povstalcami bolo porušením obmedzení pre médiá v západoafrickej krajine. Vláda považuje tuarégskych bojovníkov z oblasti južnej Sahary za zbojníkov a obviňuje ich z prepojenia na pašerákov drog. Americká šprintérka Marion Jonesová sa objavila v známom televíznom programe "The Oprah Winfrey Show". Bolo to jej prvé verejné vystúpenie, odkedy ju v minulý týždeň odsúdili na trest odňatia slobody šesť mesiacov za krivú výpoveď v kauze kalifornskej firmy BALCO, ktorá vyrábala a distribuovala zakázané podporné látky špičkovým športovcom. Druhý raz sa Jonesová previnila, keď klamala o svojej úlohe v podvode a praní špinavých peňazí, do ktorého bol zapojený aj jej bývalý partner a otec jedného z jej synov Tim Montgomery. "Chcem, aby ľudia porozumeli, že každý z nás z času na čas robí chyby. Naozaj si myslím, že charakter ľudí určuje aj ich schopnosť priznať si chybu. Čo mám ešte urobiť, aby mi ľudia odpustili?" pýtala sa Jonesová. V dôsledku šprintérkinho októbrového priznania, že od septembra 2000 do júla 2001 si pomáhala dopingom, Medzinárodný olympijský výbor (MOV) 12. decembra 2007 definitívne potvrdil anulovanie výsledkov M. Jonesovej na OH 2000 v Sydney a odobral jej všetkých päť medailí - zlaté na 100, 200 a 4 x 400 m, bronzové v skoku do diaľky a na 4 x 100 m. Štyroch paparazzov zatkli dnes za bezohľadnú jazdu pri prenasledovaní vozidla americkej speváčky Britney Spearsovej v Kalifornii. Polícia zaregistrovala okolo 11.30 hod. miestneho času niekoľko automobilov prenasledujúcich biely mercedes so škandalóznou hviezdou, uviedol policajný seržant Mario Muňoz.Vozidlá sa nachádzali v príliš veľkej blízkosti vozidla a nedodržiavali predpísanú rýchlosť, takisto opakovane nebezpečne prechádzali z jedného jazdného pruhu do druhého. Strážcovia poriadku mercedes zastavili a po overení vodičského preukazu 26-ročnej Spearsovej umožnili pokračovať v jazde. Fotoreportérov však zatkli.Speváčka momentálne prechádza náročným obdobím vo svojom živote, čo ešte zhoršuje fakt, že sudca vyššieho súdu v Los Angeles v stredu rozhodol o predĺžení zákazu návštev jej dvoch synov. O práve Britney Spearsovej vidieť vlastné deti bude súd opäť rozhodovať až 19. februára. Štrajk hollywoodskych scenáristov už má aj reálne dopady na niektoré televízne programy. Štúdiá začínajú rušiť kontrakty na nové projekty. Televízia ABC, podľa BBC , zrušila okolo tridsať zmlúv . Desať ich zrušili Fox, Universal, Warner Brothers a CBS. CBS tak prišla o televízny seriál Hugha Jackmana.

Hollywoodski režiséri dosiahli po piatich dňoch vyjednávania predbežnú dohodu s filmovými štúdiami. Oznámil to dnes ich odborový zväz. Dohoda vyvíja nátlak na štrajkujúcich scenáristov, aby ukončili vyše dvojmesačný štrajk. "Túto dohodu možno vyjadriť dvoma slovami - prelomová a obsažná," uviedol Gil Cates, predseda rokovacieho tímu Cechu amerických režisérov (SGA). Dohoda, okrem iného, zvyšuje mzdy a zvyšok za každý rok kontraktu. Zakotvuje tiež právomoc cechu nad programami vyrobenými pre distribúciu na internete a stanovuje nový základný vzorec pre platené internetové sťahovanie (download), ktorý je v zásade dvojnásobkom toho, čo teraz platia zamestnávatelia, uviedol SGA. Prináša tiež sadzobník pre využívanie klipov na internete. Platby za programy ponúkané na internete sú kľúčovým sporným bodom medzi filmovými štúdiami a štrajkujúcimi scenáristami.

TASR a BBC

To je TV !

To je TV !

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Televízia Markíza musí zaplatiť pokutu dva milióny korún za porušenie ochrany maloletých v programe Big Brother Nominácie. Dnes o tom rozhodol Najvyšší súd (NS) SR. Rozhodnutia Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) dnes NS potvrdil aj v ďalších štyroch prípadoch. V prípade vlastnej propagácie relácie Bailando v Televíznych novinách Markízy NS tiež rozhodol v prospech RVR a televízia musí zaplatiť sankciu 200.000 korún. TV JOJ musí zaplatiť pokutu vo výške 300.000 korún. Po 100.000 zaplatí za programy Dobrý striptér a Už len Bea, v ktorých nedodržala jednotný systém označovania programov adresovaných rodičom a vychovávateľom maloletých. Tretích 100.000 musí zaplatiť za split-screen, použitý v závere programu Road Trip. Podľa ďalších informácií Paulínyovej NS zrušil a vrátil rade na ďalšie konanie vysielateľa Satro, ktorý za nedodanie záznamov vysielania dostal od RVR pokutu 5000 korún. RVR sa týmto prípadom musí opäť zaoberať najneskôr do troch mesiacov od doručenia rozhodnutia NS.

Copyright © TASR 2008

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS
Po dohode Slovenského rozhlasu (SRo) s prevádzkovateľom rozhlasových vysielačov, firmou TBDS, bude Rádio Patria vysielať od pondelka 21.januára 2008 už bez doplnkového programu.
Rádio Patria vysiela podľa novej programovej štruktúry, ktorá je platná od 14. januára.2008, v časoch: pondelok až piatok od 8. hodiny do 18-tej hodiny, v sobotu od 7.hodiny do 19-tej hodiny, v nedeľu a vo sviatok od 7.hodiny do 20-tej hodiny.

STV NEWS

STV NEWS
Nadačný fond Trebbia, Štátna opera Praha a Galéria MIRO sú usporiadateľmi už 8. ročníka Benefičného galavečera TREBBIA, ktorý sa uskutoční v piatok 18.1.2008 v Štátnej opere Praha. Špecifikom tohto ročníka koncertu je skutočnosť, že ho v priamom prenose spoločne odvysielajú Česká i Slovenská televízia. Začiatok priameho prenosu je naplánovaný na 20.00 h na okruhoch ČT 2 a Dvojka. Podujatie sa realizuje za účasti Jána Figeľa, komisára Európskej únie pre vzdelávanie, odbornú prípravu, kultúru a mnohojazyčnosť. Na slávnostnom galavečere budú odovzdané Európske ceny Trebbia trom laureátom za podporu umenia a trom laureátom za tvorivú činnosť za rok 2007. Podujatie obohatia špičkoví interpreti hudobného a kultúrneho života oboch národov. Priamy prenos budú moderovať Jitka Novotná a Ľubomír Bajaník.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Najvyšší súd SR (NS SR) dnes pojednáva v šiestich prípadoch televízií proti Rade pre vysielanie a retransmisiu (RVR). Až tri konania sa týkajú Televízie JOJ. "V prvom prípade ide o split-screen, teda rozdelenie obrazovky na konci programu, keď sú v jednej časti obrazovky vysielané titulky a v druhej reklama alebo upútavkový blok," vysvetlila pre TASR vedúca právneho a kontrolného odboru RVR Barbora Paulínyová. Split-screen použila TV JOJ v programe Road trip a rada jej zaň udelila sankciu 100 tisíc korún. Takú istú pokutu dostala TV JOJ aj za porušenie paragrafu 20, odstavec 5 Zákona o vysielaní a retransmisii, podľa ktorého v programe Už len Bea porušila jednotný systém označovania programov adresovaný rodičom a vychovávateľom maloletých, informujúci o vhodnosti programov pre vekové kategórie skupiny maloletých do 7, 12 a 18 rokov. Jednotný systém označovania programov porušila táto televízia podľa RVR aj v programe Dobrý striptér, za ktorý tiež dostala sankciu 100 tisíc korún. V ďalších dvoch pojednávaniach, ktorými sa dnes Najvyšší súd SR zaoberá, je navrhovateľom TV Markíza. Podľa informácií Paulínyovej ide v prvom prípade o vlastnú propagáciu relácie Bailando, ktorá bola odvysielaná v Televíznych novinách v príspevku Od snov k realite. Druhýkrát sa pojednáva o relácii Big Brother Nominácie, kde už raz Najvyšší súd SR zrušil rozhodnutie RVR, ktorá udelila televízii sankciu 2 milióny 100 tisíc korún, pretože v spomínanom programe konštatovala porušenie ochrany maloletých. Posledným dnešným konaním týkajúcim sa médií bude TV Satro, ktorá dostala od RVR pokutu 5 tisíc korún za nedodanie záznamov vysielania, ktoré si RVR vyžiadala. Copyright © TASR 2008

Rada , kde sa voda sypala a piesok sa lial

Rada , kde sa voda sypala a piesok sa lial

Včerajšia Rada mal skutočne fascinujúci priebeh. Rada rokovala o materiáloch,ktoré boli predložené v príkrom rozpore s Rokovacím poriadkom Rady STV , článkom 5, odstavcom 6. Aj odôvodnenie predsedu bolo viac ako pôvabné - robil to aj predseda pred ním, tak čo ? Áno , Miroslav Kollár otvoril 29. novembra 2005 diskusiu o o rozpočte a programovom koncepte, ale rada o tom rozhodla inokedy . Rada sa na základe žiadosti manažmentu STV rozhodla, že programový koncept a rozpočet bude prerokovávať za zatvorenými dvermi, pretože , podľa predsedu Rady STV Bohumíra Bobockého, bol tento rok návrh rozpočtu zostavený novým spôsobom , a "sú tam aj zmluvy, ktoré podliehajú ochrane osobných údajov a obchodného tajomstva. V minulosti sa tieto veci neprerokovávali". O približne dva o pol miliardách z verejných zdrojov sa teda rokovalo neverejne, čo nemá nielen oporu v zákone , ale ani v rokovacom poriadku rady STV. Ak by akákoľvek konkurencia počula strategické informácie, ktoré odzneli , určite by sa triasla od strachu. Avšak najstrategickejšia otázka- koncepcia spravodajstva, na ktorú konkurencia striehne, odznela v priamom prenose ! Kĺúčová záležitosť Slovenskej televízie. Celkové náklady STV na tento rok sú naplánované vo výške 2 523 780 000 korún, celkové výnosy dosahujú 2 377 100 000 korún a investičné výdavky 197 418 000 korún. Ide o stratový rozpočet vo výške 140 miliónov korún , pričom strata za rok 2007 bude najmenej 195.000.000 korún, po decembrovej 100-miliónovej dotácii .

Rada dala aj nasledujúce podmienky :

a) Vyhodnotiť čerpanie schváleného rozpočtu a jeho čerpania k 30. 4. 2008 vo väzbe na prijatie nového zákona o poplatkoch za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom. V prípade neschválenia, resp. zmeny nového zákona o poplatkoch za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom prijať okamžité opatrenia smerujúce k redukcii nákladov vo výške rozpočtovaného navýšenia výnosov z koncesionárskych poplatkov (228,8 mil. Sk), resp. k ich pomernej redukcii v závislosti od rozdielu schválenej výšky poplatku pre Slovenskú televíziu a predpokladanej výšky tohto poplatku;

b) Predložený plán nákladov na STV3 vo výške 103.486 tisíc Sk zahrnúť do celkového rozpočtu STV na rok 2008 formou jeho dodatku až na základe zabezpečenia zdrojov na krytie prevádzkových nákladov na STV3 (napríklad: formou rozvojového projektu financovaného zo štátneho rozpočtu);

c) Minimalizovať objem obstarávaných investícií v prvom polroku 2008 a následne tieto realizovať až v druhom polroku 2008;

d) Vyhodnotiť čerpanie schváleného rozpočtu k 31. 8. 2008 a prijatie jeho úpravy pri nepriaznivom výhľade čerpania;

e) Predložiť dopracovaný programový koncept, ktorý bude reálne zosúladený s návrhom rozpočtu STV na rok 2008.

Rozpočet priamo nezahŕňa náklady na spustenie STV3 a množstvo programov, na ktoré sa pri zostavovaní rozpočtu, ale aj programového konceptu, zabudlo. Takisto chýbal výkaz ziskov a strát a údaje z predchádzajúceho obdobia. Celý rozpočet však má množstvo úskalí , ale aj samotné plánované výnosy sú nadhodnotené o cca 100 miliónov Rada STV schválila aj plán nákladov na STV3 pre tento rok vo výške takmer 103,5 milióna korún.

Rada poverila štatutára aby vypracoval projekt STV3 vo forme rozvojového projektu, ktorý má byť podkladom pre žiadosť o dotáciu, o ktorú chcú požiadať ministerstvo financií. Dotácia by mala slúžiť na pokrytie výrobných nákladov po skončení olympijských hier až do roku 2009. V STV ale nikto nevie garantovať, či STV v auguste spustí tretí kanál - STV3, ktorý má byť špecializovaný na šport. Potom je to už vlastne jedno . Koncept vôbec nepočíta s vytvorením kvalitného komunitného webu s prvkami social networkingu, čo je pre STV otázkou prežitia. STV je totiž kráľom v cieľovej skupine 55+. Zaostávanie v tejto oblasti / aj vo video on demand / je , oproti TV Markíza a TV JOJ úplne priepastné a ohrozujúce samotný zmysel verejne služby. Digitalizácie kultúrneho dedičstva v oblasti audiovizuálnych archívov s prihliadnutím potrieb budovania Slovenskej digitálnej knižnice úplne absentuje . Nie sú navrhnuté takmer žiadne technologické, programové, ani finančné riešenia. Ak sa nezačne tento rok, netreba ju už vôbec robiť. Je však možné, že niektorí členovia rady a vedenia už vedia, ako to bude s digitalizáciou v STV vyzerať a , predovšetkým, kto to v tomto chaose narýchlo získa. Preto sa to nikde nespomína.

Základné východiská rozpočtu / a nielen to / boli skomunikované za rítomnosti Dozornej komisie STV a niekoľkých členov Rady STV, čo je úplným nezmyslom z hľadiska riadenia a, samozrejme, zákona. Nie je možné sa na niečom podieľať a potom to kontrolovať zo zákona.

Na záver si zaspievajme :

Planou nad mou zemí hvězdy rudé,

stojí nad mou zemí strana hospodář.

Nad mou mladou zemí, nad tou,

která bude,na praporech vlaje Stalinova tvář.