3. 10. 2008

Faustian bargain THREE

Faustian bargain THREE
Pripomienky všeobecné

Účelom navrhovanej koncepcie je vytvorenie strednodobej stratégie tvorby, výroby a vysielania programovej služby verejnoprávnymi vysielateľmi, ktorá sa bude opierať o transparentné ekonomické a rozpočtové podmienky využívania úhrad za služby verejnosti a príspevku štátu. Účelom zmlúv bude taktiež vytvorenie systému, ktorý zabezpečí stabilitu financovania verejnoprávnych vysielateľov. Samotný materiál je však zatiaľ príilš nekonkrétny, nekonzistentný a niekedy aj v rozpore s existujúcimi právnymi predpismi, ktoré, paradoxne, nenavrhuje novelizovať Materiál opäť vychádza z veľmi nepresnej analýzy Optimalizácia infraštruktúry verejnoprávnych vysielateľov v podmienkach digitalizácie. Tento materiál je v mnohom protirečivý, akoby nebral do úvahy diváka, ktorého preferencie sú iné ako ideál a kreatívnosť . Zavrhnutie ratingov, ale súčasne aj vízia o zachovaní najmenej tretinového podielu na diváckom trhu je typickým protirečivým prvkom . Materiál podceňuje predovšetkým u mladej generácie zmeny v diváckom správaní. Tie nie sú postupné, a rozhodne sú rýchlejšie, ako sa uvádza. Verejnoprávne médiá v tejto oblasti prechádzajú u nás ešte len procesom hľadania a jeho doba môže byť pre ne smrteľná. Materiál paradoxne navrhoval zvýšenie percenta vysielacieho času, vyhradeného reklame pre verejnoprávnych vysielateľov , ale predkladateľ koncepcie napokon navrhol pre STV zníženie podielu .Nadšenie z internetu bolo síce namieste, ale nedá sa predpokladať, že aj pri najoptimistickejšom vývoji by by z reklamy na internete televízna verejná služba mohla v horizonte 3-4 rokov vygenerovať dodatočné zdroje cca 100 až 150 mil. SKK ročne. Medziročný nárast objemu inzercie na internetových médiách prevádzkovaných členmi Asociácie internetových médií dosiahol v roku 2006 až 33 %. V hodnotovom vyjadrení to znamená publikovanú reklamu v objeme 306,7 mil. Sk. Je teda viac ako nereálne počítať s touto sumou. Zanedbať však nové médiá, ako sa to tým verejnoprávnym v súčasnosti darí , by bolo hriechom. Takisto si nemyslím, že cesta sekundárnych bezplatných kanálov je cestou pre STV. STV bude mať sama ťažkosti s digitalizáciou a uvedením štyroch kanálov ú z toho dvoch nových /, pričom sa sama bezdôvodne a trestuhodne vzdala toho najcennejšie- informačného spravodajského digitálneho kanála.
Pripomienky konkrétne
Verejnoprávny vysielateľ by mal každoročne vypracovať správu o plnení zmluvného záväzku vyplývajúceho zo zmluvy, ktorá bude súčasťou výročnej správy o činnosti Slovenskej televízie v predchádzajúcom roku, ak sa bude jednať o dodatok k zmluve uzatvorenej so Slovenskou televíziou alebo súčasťou výročnej správy o činnosti Slovenského rozhlasu v predchádzajúcom roku, ak sa bude jednať o dodatok k zmluve uzatvorenej so Slovenským rozhlasom. Obidve vyššie uvedené výročné správy o činnosti v predchádzajúcom roku sa v súlade so zákonom, po prerokovaní v príslušnej rade, predkladajú do 30. apríla na prerokovanie Národnej rade Slovenskej republiky, a neskôr sú zverejnené na internetovej stránke príslušného verejnoprávneho vysielateľa. Takto komplexnú správu je však možné podať najskôr k 15. júlu, aby zohľadňovala všetky uzávierky a výstupy, ktoré budú mať vysielatelia a ich kontrolné orgány k dispozícii.
Pripomienky právne
Najvážnejším rozporom je nesúlad medzi Zákonom o o úhrade za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý jasne hovorí , že poplatky slúžia výhradne na zabezpečenie služieb verejnosti v oblasti televízneho vysielania a rozhlasového vysielania. V tejto súvislosti je potrebné, aby v Zákone o o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách bola doplnená jasné formulácia týchto služieb. Ak však predkladateľ myslel na programy vo verejnom záujme, pôjde o ťažšiu cestu, ktorú nebude ľahké redefinovať a bude dochádzať k zjavnej duplicite .Takisto nie je možné zmluvou stanovovať rozsah a podmienky, za akých budú verejnoprávni vysielatelia povinní v období rokov 2010 až 2013 realizovať investičné alebo iné účelové projekty, ktorých cieľom bude skvalitnenie poskytovania služieb verejnosti v oblasti televízneho a rozhlasového vysielania, časť vymedzujúcu podrobnosti využitia finančných prostriedkov z úhrad za služby poskytované verejnosti, z reklamy a z iných komerčných príjmov, pretože tie nie sú , nebudú a nemôžu byť predmetom zmluvy. Navyše, všetky investície a účelové projekty sa dejú len v priamej , či nepriamej súvislosti so skvalitnením poskytovania služieb verejnosti v oblasti televízneho a rozhlasového vysielania
Doporučenia Domnievam sa, že určenie programového záväzku verejnoprávnych vysielateľov, k výrobe a vysielaniu ktorého sa zaviažu na obdobie rokov 2010 až 2013, by mali byť so zameraním na pôvodné programy vo verejnom záujme odvysielané v premiére a týkajúce sa regiónov Slovenska a zároveň by sa záväzok mal týkať nových audiovizuálnych a informačných služieb a novej techniky v prospech služieb verejnostis prihliadnutím na rozvoj a diverzifikáciu činností v digitálnom veku. Pre bezproblémové prijatie koncepcie a jej ďalšie rozpracovanie by bolo výhodné konzultovať priamo s Európskou komisiou celú koncepciu zmlúv medzi štátom a verejnoprávnymi vysielateľmi o obsahoch, cieľoch a zabezpečení služieb verejnosti v oblasti rozhlasového a televízneho vysielania , predovšetkým s ohľadom na uplatňovanie pravidiel štátnej pomoci pre verejnoprávne vysielanie tak, aby ju bolo možné považovať za zlučiteľnú so spoločným trhom. V tejto súvislosti je nevyhnutné upozorniť, že kvôli plneniu podmienok by malo byť stanovené úradné vymedzenie mandátu verejnoprávnej služby, čo nie je presne stanovené v žiadnom zákone SR. Doporučujem, aby predkladateľ inicioval novelizáciu Zákona 68/2008 Z.z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom a o zmene a doplnení niektorých zákonov , predovšetkým v definovaní platiteľ úhrady . Takisto doporučujem, aby predkladateľ takisto vyriešil kompenzácie za všetky oslobodenia od povinnosti platiť úhradu, pretože to nie je úlohou vysielateľov, ale štátu.