14. 8. 2008

MEDIÁLNY KOMPLEX IV.

MEDIÁLNY KOMPLEX IV.

Vec: Pripomienky k materiálu „Návrh rámcovej koncepcie spoločného mediálneho komplexu Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu a návrh vecného a časového harmonogramu predrealizačnej fázy jeho výstavby”

Mediálny inštitút si uvedomuje nevyhnutnosť modernizácie infraštruktúry verejnoprávnych médií, a to nielen vzhľadom na jej súčasnú zastaranosť, ale aj s ohľadom na potrebu vytvorenia podmienok pre plnenie povinností vysielateľov verejnej služby aj v čase vývoja nových technológií (digitalizácie vysielania). Predložený materiál - ani navrhnuté riešenie - však nezohľadňuje túto požiadavku komplexne a vôbec sa nezaoberá problematikou z pohľadu poskytovania verejnej služby v oblasti práva na informácie formou vysielania. V rámci medzirezortného pripomienkového konania si preto Mediálny inštitút uplatňuje k materiálu „Návrh rámcovej koncepcie spoločného mediálneho komplexu Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu a návrh vecného a časového harmonogramu predrealizačnej fázy jeho výstavby” tieto koncepčné pripomienky:

1. S ohľadom na absenciu rozboru požiadavky verejnej služby ako takej, nie je možné materiál posúdiť z pohľadu funkcií štátu a efektívne vynaložených prostriedkov štátneho rozpočtu, a to vzhľadom na predpokladaný objem investícií a dĺžku koncesného obdobia – z uvedeného pohľadu možno predmetný materiál chápať len ako dlhodobú garanciu prísunu prostriedkov štátneho rozpočtu konkrétnym subjektom.

2. Koncepcia spoločného mediálneho komplexu, ktorá je v materiáli preferovaná, je postavená na extrémne silnej až centralistickej pozícii Ministerstva kultúry SR, obzvlášť „projektovej manažérky MK SR“. Postavenie a činnosti, ktoré sú v koncepcii uvádzané (napr. komunikácia so zamestnancami, a zabezpečenie prístupu k internej dokumentácií STV, SRo a SND) ďaleko presahujú pôsobnosť a kompetencie MK SR voči týmto subjektom (voči verejnoprávnym inštitúciám zriadeným zákonmi, s vlastnými riadiacimi a kontrolnými orgánmi, zvlášť). Ďalším zásadným nedostatkom v navrhovanej štruktúre riadenia projektu je, že v riadiacom výbore sa nenachádzajú generálni riaditelia STV a SRo – inštitúcií, ktorým projekt zásadne mení systém fungovania (a pre dobro ktorých ministerstvo projekt vytvorilo). Navrhovaná organizačná štruktúra a riadenie projektu tak predstavuje vysoko rizikový bod realizácie PPP projektov, a to najmä z dôvodu možného prekročenia právomocí, ako aj nedôvodného zásahu do práv tretích osôb chránených zákonom (ale tiež vzhľadom na možnosť opomenutia nejakého zásadného aspektu vysielania verejnej služby v procese realizácie projektu).

3. Koncepcia síce podrobne analyzuje realizáciu formou PPP projektov s ohľadom na „štandardnú formu“ PPP projektu, ale práve z tohto dôvodu sa do mustry „Návrh, výstavba, financovanie, prevádzka a údržba a prevod (D.B.F.O.T)”, ktorá môže slúžiť pre všetky oblasti hospodárstva, nedostali špecifiká jednak samotnej verejnoprávnej služby ako aj požiadavky na jej plnenie. (Napr. pre verejnoprávne médiá sa vôbec nevyrieši otázka priebežného obnovovania technologického vybavenia a de facto dôjde k zaviazaniu 20 ročného splácania technológie, ktorá môže byť morálne zastaraná v priebehu piatich rokov, čo je neprimerané. Riešením by boli len dvojité náklady na technológiu alebo rozšírenie koncesnej zmluvy).

4. Koncepcia vôbec nezohľadňuje pravidlá poskytovania štátnej pomoci, a to najmä v súvislosti s neporušovaním hospodárskej súťaži na vysielacom trhu. Uvedený nedostatok je o to závažnejší, že relevantný trh sa v tomto prípade bude - s ohľadom na rozvoj nových audiovizuálnych mediálnych služieb - zásadne meniť, čím sa akýkoľvek zásah bude negatívne dotýkať širšieho okruhu subjektov.

5. Koncepcia nerieši obnovu budovy SRo, bez čoho uvedený projekt ako taký nemá deklarovaný efekt, keďže v tejto budove zostane prevažná časť aktivít SRo; navrhovaná koncepcia tak spôsobí ďalšie náklady na štátny rozpočet.

6. Navrhované riešenie „zoštátnenia“ majetku verejnoprávnych médií nie je v kontexte navrhovanej legislatívy čitateľné, pričom materiál neodôvodnene uvádza, že pôvodný prevod majetku nebol v súlade s platnou legislatívou. Ani prípadná pravdivosť tohto tvrdenia sama o sebe nezakladá možnosť majetok verejnoprávnym inštitúciám odňať.

S pozdravom , Ing. Andrej Zmeček , prezident Mediálneho Inštitútu