9. 7. 2008

Pasca zvaná audiovizuálny fond V.

Pasca zvaná audiovizuálny fond V.
Na Slovensku vznikne nová verejnoprávna inštitúcia na podporu a rozvoj audiovizuálnej kultúry a priemyslu, ktorá bude sídliť v Bratislave. Vyplýva to z návrhu zákona o Audiovizuálnom fonde, ktorý dnes schválila vláda. Organizačnú štruktúru fondu bude tvoriť rada, dozorná komisia, riaditeľ, odborné komisie a kancelária fondu. Štatutárnym orgánom bude rada, ktorá rozhoduje o všetkých záležitostiach fondu. Tvoriť ju bude deväť členov, ktorých na šesť rokov vymenúva a odvoláva minister kultúry na návrh ľudí pôsobiacich v audiovízii. Dozorná komisia, ktorá pozostáva z troch členov, dohliada okrem iného na dodržiavanie povinností fondu, vykonáva kontrolu riadneho a účelného hospodárenia fondu, ako aj účelného rozdeľovania jeho zdrojov. Jedného člena dozornej komisie volí a odvoláva rada v tajnom hlasovaní, ďalších dvoch vymenúva a odvoláva minister. Ich funkčné obdobie je štyri roky. Výkonným orgánom fondu je riaditeľ, ktorý riadi činnosť fondu a koná v jeho mene v rozsahu poverenia radou. Funkčné obdobie riaditeľa trvá päť rokov. Fond poskytuje podporu žiadateľom na základe rozhodnutia riaditeľa, ktorý je viazaný stanoviskami odborných komisií. Za projekt sa pritom považuje najmä slovenské audiovizuálne či kinematografické dielo prípadne scenár k nemu, usporiadanie festivalu alebo prehliadky z predmetnej oblasti. Ďalej vydanie takejto publikácie, prípadne rozvoj technológií v oblasti výroby, verejného rozširovania, sprístupňovania a uchovávania takýchto diel. Financie budú mať formu buď účelovej dotácie, pôžičky alebo štipendia. Predkladateľ projektu dostane dotáciu do výšky 50 percent z celkového rozpočtu projektu ak preukáže, že má na jeho financovanie zabezpečené vlastné finančné prostriedky. Hlavné príjmy fond získa zo štátneho rozpočtu a ďalšiu časť budú tvoriť príspevky používateľov audiovizuálnych diel. Výdavky na vlastnú prevádzku nesmú prekročiť 5 percent z jeho príjmov, pričom na budúci rok, keď fond vznikne, je oprávnený na tento účel použiť všetky svoje príjmy vo výške 4,5 milióna korún (149.373 eur). V roku 2010 sa príjmy odhadujú na 246 miliónov Sk (8,17 milióna eur), z toho 123 miliónov Sk (4,083 milióna eur) budú tvoriť príspevky podnikateľských subjektov do fondu, výdavky predstavujú sumu 13,348 milióna korún (443.072 eur). Žiadosti sa fondu predkladajú od konca novembra budúceho roka, prvýkrát povinné subjekty zaplatia príspevky do 31. júla 2010. Minister kultúry vymenuje členov rady do konca marca 2009 a do 15. apríla 2009 zvolá prvé zasadnutie rady. Štátna podpora audiovizuálnej tvorby momentálne pokrýva asi 15 percent požadovaných nákladov na vývoj, výrobu, produkciu a ďalšie činnosti v audiovízii. Z podaných 315 žiadostí bolo podporených 121 a z celkovo požadovaných 713 miliónov korún (23,667 milióna eur) prerozdelilo ministerstvo kultúry prostredníctvom grantového systému - program AudioVízia necelých 117 miliónov (3,884 milióna eur).
Únia filmových distributérov (ÚFD) vyjadruje k zákonu o slovenskom Audiovizuálnom fonde, ktorý dnes schválila vláda SR, pripomienky. Týkajú sa najmä paragrafu 28, vzťahujúcemu sa na príspevok autora audiovizuálneho diela, na základe ktorého sú distributéri povinní platiť 1 % z príjmov za audiovizuálne diela do fondu. Ako pre TASR uviedol predseda ÚFD Ivan Sollár, distributéri to považujú zo strany predkladateľa, Ministerstva kultúry (MK) SR, za dvojitý príspevok do fondu. Podľa paragrafu 22 navrhovaného zákona totiž odvádzajú kiná 1 Sk (0,03 eura) z vybraného vstupného, z ktorého spravidla 50 % patrí distributérovi za zapožičanie filmu kinám. Túto filozofiu zákona si na rozporových konaniach osvojilo aj MK SR. "V prípade, že MK SR nebude ochotné o tomto probléme so zástupcami distributérov rokovať, zvážime aj ďalšie kroky až po podanie na Ústavný súd SR," dodáva Sollár.

V pripomienkovom konaní TV Markíza uplatnila pripomienku / K Čl. IV. Zákon č. 308/2000 Z. z o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z o telekomunikáciách v znení zákona č. 147/2004 Z. z., v znení zákona č. 206/2002 Z. z., v znení zákona č. 289/2005 Z. z., v znení zákona 95/2006 Z. z., v znení zákona č. 121/2006 Z. z., v znení zákona č. 13/2007 Z. z., v znení zákona č. 220/2007 Z. z. a v znení zákona č. 343/2007 Z. z. sa mení a dopĺňa takto: 1. V § 36 odsek 2 znie: „(2) Vysielateľ na základe zákona nesmie do vysielania televíznej programovej služby zaraďovať reklamu a telenákupné šoty, a výnimkou reklamy zaraďovanej do vysielania televíznej programovej služby v priamom spojení s vysielaním športových a kultúrnych udalostí. Výnimka pre zaradenie reklamy do vysielania televíznej programovej služby v priamom spojení s vysielaním športových a kultúrnych udalostí platí len v prípade ak vysielanie takejto reklamy je nevyhnutné k získaniu práv k televíznemu vysielaniz športovej alebo kultúrnej udalosti. Ak je do vysielania televíznej programovej služby vysielateľa zo zákona zaradená reklama podľa prvej vety, nesmie celkový časový rozsah reklamy vo vysielaní všetkých televíznych programových služieb vysielateľa na základe zákona presiahnuť 0,5 % denného vysielacieho času, pričom v dobe od 19.00 hod. do 22.00 hod. nesmie prekročiť 6 minút v priebehu jednej vysielacej hodiny. Priamym spojením reklamy s vysielaním športových a kultúrnych udalostí sa rozumie zaradenie reklamy do programu bezprostredne pred vysielaním športovej či kultúrnej udalosti, bezprostredne po jej odvysielaní a zaradenie reklamy do prestávok takejto udalosti.“ 2. Za § 76da sa vkladá nový § 76db, ktorý vrátane nadpisu znie: Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od.................. § 76db „(1) Časový rozsah vysielanej reklamy vo vysielaní televíznej programovej služby vysielateľa na základe zákona v období od 01.01.2009 do 31.12.2009 nesmie presiahnuť 1 % denného vysielacieho času. Tento časový rozsah sa môže zvýšiť až na 5 % denného vysielacieho času, a t o čas vyhradený telenákupným šotom. Celkový časový rozsah vysielanej reklamy a telenákupu nesmú vo vysielaní všetkých televíznych programových služieb vysielateľa na základe zákona spolu presiahnuť časový rozsah uvedený v tomto odseku.“ Čl. V ,Účinnosť , Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2009./ , ktorú klasifikovalo MKSR takto : Navrhovaná novela ide nad rámec legislatívnej úpravy predmetu navrhovaného zákona.

MKSR napokon podľahlo tlaku TV Markíza a TV JOJ a podľahla evidentne i vláda. MKSR na budúci rok, kedy sa môže , pri schválení zákona, očakávať prepad príjmov STV , chce Zmluvou zo štátom presne definovať na čo má STV použiť prostriedky z úhrad za služby verejnosti , hoci už samotný zákon to STV určuje. V roku 201019 sĺubuje iba neurčitý transfer zo štátneho rozpočtu a čo bude ďalej zatiaľ nevie definovať nik. Možno to, čo je aj v zákone o podpore audiovizuálnej tvorby : Príspevok zo štátneho rozpočtu do fondu sa poskytuje v rámci schválených limitov ministerstva na príslušné rozpočtové obdobie podľa zákona o štátnom rozpočte, strategických zámerov a dlhodobých koncepcií rozvoja audiovizuálnej kultúry a priemyslu v Slovenskej republike schválených ministerstvom.

Copyright © TASR 2008 a Copyright © 2008 Lepšieinformacie.sk