DALITO!

31. 12. 2008

2008 Year In Review

2008 Year In Review

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS
Verejnoprávny Slovenský rozhlas (SRo) sa dohodol s vymáhačom koncesií spoločnosťou Lawyer Partnes (LP) na mimosúdnom urovnaní sporov. ČTK o tom dnes informovala hovorkyňa rozhlasu Alexandra Štullerová - Koreňová. Rozhlas a spoločnosť si navzájom započítali pohľadávky. Lawyer Partners nebude od neplatičov vymáhať poplatky z omeškania, dokončí však súdne spory o zaplatenie dlžných koncesií. V minulosti LP hrozila neplatičom vysokým penále. Verejnoprávny rozhlas a LP sa dohodli po tom, čo sa rozhlasu na jeseň na bratislavskom okresnom súde nepodarilo dosiahnuť, aby boli zmluvy o prevode dlhov neplatičov na Lawyer Partners vyhlásené za neplatné.
"Po dôkladnej analýze všetkých doterajších rozsudkov a po zvážení dopadu dlhotrvajúcich sporov medzi SRo a LP na rozpočet SRo v súčasnosti a v budúcnosti, pristúpili obe strany na dohodu," uviedla hovorkyňa. "Dohodou došlo aj k úplnému započítaniu vzájomných pohľadávok, žiadna zo strán si nebude v súčasnosti ani v budúcnosti nárokovať ďalšie finančné ani iné plnenia," dodala. Bližšie podrobnosti budú podľa hovorkyne rozhlasu známe po zasadnutí rozhlasovej rady, ktoré by malo byť zhruba v polovici januára. Slovenský rozhlas pod bývalým vedením Jaroslava Rezníka uzavrel s Lawyer Partners, ktorá predtým vystupovala pod názvom BSP Lawyer Partners, tri zmluvy - rámcovú zmluvu o spolupráci a dve realizačné, ktorými sa pohľadávky previedli na spoločnosť. Rozhlas tak zveril firme celkovo 343.000 neplatičov. Z toho približne 76.000 neplatičov zažalovala spoločnosť na súde. Firma v minulosti hrozila neplatičom vysokým penále, ktoré im však neskôr odpustil parlament. Verejnoprávny rozhlas pod vedením súčasnej riaditeľky Miloslavy Zemkovej žiadal, aby súd vyhlásil zmluvy za neplatné, keďže zverenie dlhov koncesionárov súkromnej firme bolo podľa rozhlasu protizákonné. Lawyer Partners vedie viacero sporov aj na Ústavnom súde. Spoločnosť tento rok zahltila súd tisíckami podaní proti údajným prieťahom v súdnom konaní, ktoré sa týkali vymáhania nedoplatkov od koncesionárov. V niektorých prípadoch už Ústavný súd rozhodol a dal za pravdu spoločnosti.

Copyright © ČTK 2008

TAKE IT EASY !

TAKE IT EASY !

Zaspievajme si

Zaspievajme si

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Dnes to neskúšajte

Dnes to neskúšajte

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Azerbajdžan od roku 2009 zakáže vysielanie BBC, Voice of America a Radio Liberty v miestnom jazyku, čím navodzuje obavy zo slobody médií v tomto postsovietskom štáte. "Rozhodli sme sa nepredĺžiť licenciu na vysielanie na národných frekvenciách pre BBC, Radio Liberty a Voice of America, toto rozhodnutie bude platiť od 1. januára," povedal predseda Štátnej rady pre televízne a rozhlasové vysielanie Nuširvan Magerramli. "Môžu pokračovať vo vysielaní, ale iba cez káblové siete," uviedol, no odmietol, že by zákaz bol politicky motivovaný. Magerramli poznamenal, že Azerbajdžan už štyri roky pracuje na tom, aby očistil svoje vlny od zahraničných vysielateľov, a že ruské a turecké televízne spoločnosti a ruské a francúzske rozhlasové spoločnosti už prerušili svoje vysielanie. "Toto rozhodnutie nemá nič spoločné s politikou. Nikto sa nesťažoval, keď sme zastavili vysielanie ruských, tureckých a francúzskych spoločností," dodal. Azerbajdžan sa stal terčom kritiky medzinárodných ľudskoprávnych organizácií a západných vlád za obmedzovanie slobody médií a za väznenie tamojších novinárov. Kritici tvrdia, že zahraničné spravodajské televízie a rádia sú jedny z mála zdrojov nezávislých informácií v krajine bohatej na ropu. © 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané. Najmenej 60 novinárov zahynulo vo svete v priebehu tohto roka pri výkone svojho povolania. Oznámila to dnes medzinárodná organizácia Reportéri bez hraníc (RSF). Oproti roku 2007 tak počet zabitých žurnalistov klesol o 26. Je to výsledok najmä zníženia počtu násilných úmrtí zástupcov médií v Iraku. Tento rok došlo k 673 zatknutiam, 29 únosom a 929 prípadom fyzického napadnutia alebo zastrašovania novinárov, uviedla organizácia sídliaca v Paríži vo výročnom prehľade slobody tlače. Najnebezpečnejšou krajinou pre žurnalistov zostal aj naďalej Irak, kde prišlo o život 15 zástupcov médií. Nasledujú Pakistan (sedem mŕtvych) a Filipíny (šesť). V Afrike klesol počet obetí medzi novinármi z minuloročných 12 na tri. Novinárska organizácia to pripisuje skutočnosti, že mnoho žurnalistov tam prestalo pracovať alebo odišlo do exilu. Spravodajské médiá sa zároveň postupne vytrácajú z vojnových zón, akou je Somálsko. V minulom roku zabili 86 novinárov, 887 zadržali a 1511 zbili. Pokles počtu novinárov zabitých alebo zadržaných v tomto roku neznamená globálne zlepšenie situácie slobody tlače, uviedlo novinárske združenie. V čase aktuálneho vývoja tlačených a elektronických médií a presadzovania sa blogov ako celosvetovo rozšíreného fenoménu sa "bezohľadné aktivity čoraz viac zameriavajú na internet". V tomto roku došlo prvýkrát k zabitiu človeka, ktorý pôsobil ako občiansky žurnalista pre internetový blog. Čínskeho obchodníka ubila miestna polícia 7. januára na smrť, keď filmoval zásah proti demonštrantom v meste Tchien-men v provincii Chu-pej. Podľa Reportérov bez hraníc sa vo svete nachádza vo väzení 59 blogerov. On-line cenzúra je zavedená v 37 krajinách, najmä v Sýrii, Číne a Iráne. V Mjanmarsku došlo k odsúdeniu dvoch blogerov na "neuveriteľných" 59, resp. 20 rokov. Organizácia upozornila, že do počtu obetí zarátala len jasné prepojenia medzi násilím a novinárskou prácou. Iracký novinár Muntazar az-Zajdí, ktorý na amerického prezidenta Georgea W. Busha hodil topánky, sa odvolal voči obvineniu z útoku. Proces, ktorý sa s novinárom mal začať v stredu, preto dnes odložili. Informoval o tom obhajca obvineného. Televízny reportér je obvinený z útoku na zahraničnú hlavu štátu, za čo mu hrozí až 15-ročné väzenie. Muž hodil na Busha počas tlačovej konferencie v Bagdade obe svoje topánky, pričom ho nazval psom. Obhajoba žiada, aby sa obvinenie znížilo na urážku hlavy cudzieho štátu, za čo hrozí maximálne dvojročný trest. Podľa obhajcu hádzanie topánok nemohlo vystaviť Busha skutočnému nebezpečenstvu. "Počuli ste už o niekom, kto by bol zabitý topánkou? V Európe ako potupu hádžu vajcia a zhnité paradajky. V Iraku je symbolom neúcty hádzanie topánok," povedal právnik pre agentúru Reuters. Hovorca irackej vyššej súdnej rady uviedol, že Zajdího odvolanie preskúmajú. Nedávny incident urobil zo Zajdího v Iraku, aj na Blízkom východe hrdinu. Verejné sympatie pre vrhača topánok môžu viesť k želaniu premiéra Núrího al-Malíkího, aby Zajdí nedostal vysoký trest, keďže krajinu čakajú v januári provinčné voľby. Proces bude v pozornosti aj kvôli správam o údajnom zlom zaobchádzaní s novinárom po zadržaní. Obhajca tvrdí, že jeho klienta po incidente dobili. Izrael bráni zahraničným novinárom navštíviť pásmo Gazy, informuje hamburský Spiegel online. Preto nie je možné robiť nezávislé spravodajstvo o konflikte s Hamasom. Na žiadosť Zväzu zahraničných médií v Izraeli má teraz Najvyšší súdny dvor v Jeruzaleme rozhodnúť o sťažnosti novinárov. V otvorenom liste zväzu sa okrem iného uvádza: "Pásmo Gazy je pre zahraničných novinárov neprístupné. Je to obmedzovanie slobody tlače, aké tu ešte nebolo." Izrael, ktorý kontroluje hranice, musí povoliť novinárom, aby sami zistili, 'čo sa vlastne deje v Gaze'". Približne 400 členov zväzu novinárov sú korešpondenti hlavných medzinárodných médií, medzi ne patrí aj nemecký magazín Der Spiegel. Fotografie a správy, ktoré prichádzajú z Izraelom blokovaného územia, pochádzajú výlučne od palestínskych spolupracovníkov tlačových agentúr a arabských televízií, ktoré tam majú kancelárie. Izraelská strana preto doterajšie spravodajstvo z Gazy považuje za neférové.

Copyright © TASR 2008

To je TV !

To je TV !

Smoke on the Water - Japanese Version

Smoke on the Water - Japanese Version

30. 12. 2008

Ticho buď , Kusaj ! Anketa

Ticho buď , Kusaj ! Anketa

STV NEWS

STV NEWS
Svetoznáme operné árie a zbory v podaní Dalibora Jenisa, Evy Jenisovej, Pavla Bršlíka, Slovenskej filharmónie s dirigentom Petrom Ferancom a Slovenského filharmonického zboru so zbormajsterkou Blankou Juhaňákovou budú na Nový rok znieť v Koncertnej sieni Slovenskej filharmónie v Bratislave. Slávnostný program odvysiela naživo aj STV 1. januára o 19:00 h na Dvojke. Moderátorkou priameho prenosu Novoročného koncertu bude Alena Heribanová. Pri príležitosti štátneho sviatku uvedie STV 1. januára o 21:00 h na Dvojke dokumentárny film Ľuboša Midriaka Vznik republiky. Prináša svedectvá ľudí, ktorí boli pri zrode mladého štátu v srdci Európy. Obyvatelia ČSFR si zachovali chladnú hlavu, k žiadnemu tragickému deleniu nedošlo. Hovorí to o vyspelom spoločenstve dvoch národov, ktoré spájala história. Ako sa to všetko odohrávalo za dverami politikov, aké boli ich pohnútky a aké boli chvíle a pocity pri zásadných rozhodnutiach? Aj o tom bude film, v ktorom ožívajú fakty a okamihy danej doby cez výpovede hlavných aktérov. Dôležitý bude aj okamih, čo si o rozdelení mysleli ľudia, ako sa splnili ich názory na rozdelenie, či to malo zmysel, či sa ako štát vyvíjame zdravo a kam smeruje naša štátnosť.

TASR NEWS

TASR NEWS
Tlačová agentúra Slovenskej republiky (TASR) začína od 1. januára 2009 vydávať spravodajský servis v ďalšom cudzom jazyku. K informáciám v angličtine pribudnú informácie o Slovensku v nemčine. "V nemeckom jazyku budeme prinášať správy o spoločenských, kultúrnych, hospodárskych, politických a športových udalostiach zo Slovenska," povedal generálny riaditeľ TASR Jaroslav Rezník. Agentúra týmto novým produktom začína napĺňať úlohy vo verejnom záujme, vyplývajúce z nového zákona o TASR, ktorým sa bude už verejnoprávna agentúra riadiť od nového roka.

To je TV !

To je TV !

video

AFI's 8 'Moments of Significance'

AFI's 8 'Moments of Significance'
Americký filmový inštitút (AFI) zverejnil zoznam významných filmových, televíznych a internetových momentov roka 2008. Jedným z nich je podľa členov AFI snímka Slumdog Millionaire v réžii Dannyho Boyla, informoval na svojej internetovej stránke magazín Variety. Film je podľa AFI trvalou pripomienkou možností rozprávania príbehu naprieč rôznymi kultúrami. Prvou dámou zábavy v Amerike je podľa AFI scenáristka, komička, herečka a producentka Tina Fey. Ďalšími významnými udalosťami uplynulého roka bolo podľa AFI mediálne pokrytie, ktoré umožnilo celému svetu sledovať historický súboj o prezidentské kreslo medzi Barackom Obamom a Johnom McCainom, a vysielanie NBC z letných olympijských hier v Pekingu. Výrazné zmeny v distribúcii televíznych programov patria podľa AFI k "Veku nedočkavosti". Ako príklad uviedli rozširovanie internetových stránok ako Hulu, či zaradenie tretej sezóny seriálu Friday Night Lights (2006) do ponuky DirecTV. Na zoznam sa dostal aj trojdielny hudobný film Dr. Horrible's Sing-Along Blog vyrobený špeciálne na distribúciu prostredníctvom internetu. V oblasti filmu si AFI všimol napríklad krízu nezávislých filmových spoločností a klesajúci vplyv kritikov po tom, ako Time, Newsweek, Los Angeles Times, Village Voice či Newsday zrušili ich miesta na plný úväzok.Prehľad momentov roka 2008: 1. Slumdog Millionaire - oslava globálneho filmu 2. Televízia a nové technológie prinášajú globálnemu publiku súboj o post amerického prezidenta 3. Pokrytie Letných olympijských hier v Pekingu spoločnosťou NBC spojilo svet 4. Vek nedočkavosti - vývoj spôsobov obchodovania s umením (televízna a filmová komunita sa snaží prispôsobiť digitálnemu veku) 5. Tina Fey - prvá dáma zábavy v USA 6. Nezávislé filmové spoločnosti čelia distribučnej kríze 7. Filmoví kritici strácajú hlas (písanie o filmoch sa presúva na internet) 8. Dr. Horrible's Sing-Along Blog scenáristu a režiséra Jossa Whedona .
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

PF STV

Na svätého Štefana nesmie už byť barina

Na svätého Štefana nesmie už byť barina
Jednotka aj Dvojka stúpli. Trojka nie.
JOJ ani JOJ Plus trend neudržali.
TA 3 padla takisto.
Markíza mierne stúpla.
Primetimový rozdiel medzi Jednotkou a JOJ opäť menší - 5,82 %.

Markíza – 32,53 %

Jednotka - 15,11 %

Dvojka - 5,04 %

Trojka - 0,27 %

TV JOJ – 18,92 %

JOJ PLUS- 1,59%

TA 3 - 1,27 %

Zdroj: PMT/TNS SK

29. 12. 2008

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Renomovaný ruský denník Kommersant poukázal včera nezvyčajným spôsobom na vážnosť finančnej krízy v Rusku. Noviny sa úplne zriekli redakčných článkov a na 36 stranách priniesli iba vyhlásenia o bankrote ruských podnikov. Novinári kritickí voči Kremľu sa opakovane sťažovali na to, že kríza v štátnych médiách sa prikrášľuje a na reportérov je vyvíjaný nátlak. Ruský prezident Dmitrij Medvedev vyhlásil, že novinári sú spoluzodpovední za dôsledky krízy.Kommersant zároveň na titulnej strane dnešného vydania upozornil na zákon, ktorý predpisuje verejné oznámenie insolventnosti firiem.Rozhlasová stanica Echo Moskvy pripomenula, že denník už v minulosti podobným spôsobom vyjadril protest voči mediálnej politike v Rusku. V jednom z vydaní z januára 2005 boli viaceré novinové stĺpce prázdne.
V projekte ruskej štátnej televízie, nazvanom Meno Ruska, sa najvýznamnejšou historickou postavou stal stredoveký vodca, knieža Alexander Nevský. Výsledok hlasovania televíznych divákov oznámili v noci nadnes. Tretie miesto získal Josif Vissarionovič Stalin, ktorý v 30. rokoch minulého storočia poslal na smrť milióny ľudí, uviedla agentúra AP. Knieža Nevský dostal pri internetovom a SMS hlasovaní viac ako 524.000 hlasov a Stalin vyše 519.000 hlasov. Na druhom mieste bol s 523.000 hlasmi Peter Stolypin, predseda vlády zo začiatku 20. storočia, z obdobia vlády cára Mikuláša II. Ochrancovia ľudských práv namietali proti zaradeniu Stalina do 90 dní trvajúceho projektu s tým, že ide o pokus prehliadať jeho ukrutnosti a glorifikovať tyraniu. Medzi 12 osobnosťami záverečného hlasovania boli osobnosti rôzneho historického významu, od spisovateľov Alexandra Puškina a Fiodora Dostojevského až po Vladimira Iľjiča Lenina a Ivana Hrozného. Pravidlá súťaže vylučovali akúkoľvek žijúcu osobnosť, vrátane populárneho vládneho tandemu - ruského prezidenta Dmitrija Medvedeva a premiéra Vladimira Putina.
Copyright © TASR 2008

Zomrel Alvah H. Chapman Jr.

Zomrel Alvah H. Chapman Jr.
Dlhoročný šéf americkej mediálnej spoločnosti Knight Ridder Alvah H. Chapman Jr. zomrel vo veku 87 rokov. Príčinou smrti bol podľa správ médií zápal pľúc. Chapman trpel tiež Parkinsonovou chorobou a v uplynulých rokoch prekonal niekoľko mozgových príhod. Zomrel vo svojom dome v Miami. Chapman je treťou novinárskou generáciou v rodine. V roku 1969 sa stal prezidentom The Miami Herald a o päť rokov neskôr zorganizoval fúziu spoločností Knight Newspapers a Ridder Publications. Denník The New York Times opísal zlúčenie ako "najväčšiu transakciu tohto druhu".
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Od začiatku nového roka 2009 začnú platiť dva nové zákony, ktoré vypracovalo Ministerstvo kultúry (MK) SR. Od 1. januára sa zmení Tlačová agentúra Slovenskej republiky (TASR) - Slovakia z príspevkovej na verejnoprávnu inštitúciu. Začne tiež platiť nový zákon o Slovenskom audiovizuálnom fonde, ktorý bude verejnoprávnou inštitúciou na podporu rozvoja audiovizuálnej kultúry a priemyslu. Po novom bude okrem predaja spravodajstva zdrojom príjmov TASR aj príspevok od štátu na základe zmluvy o poskytovaní služieb vo verejnom záujme medzi ministerstvom kultúry a agentúrou. Vyplýva to zo zákona, ktorý 23. septembra schválila Národná rada (NR) SR. Na čele verejnoprávnej TASR bude stáť päťčlenná správna rada a generálny riaditeľ, ktorý však členom správnej rady byť nemôže. Štyroch členov správnej rady bude voliť aj odvolávať NR SR, ktorá už vyhlásila podávanie návrhov na kandidátov do rady, jedného člena si zvolia zamestnanci agentúry. Generálneho riaditeľa budú podobne ako v STV a SRo voliť aj odvolávať členovia rady nadpolovičnou väčšinou hlasov všetkých členov. V súčasnosti menuje a odvoláva šéfa TASR vláda. TASR bude svoje spravodajské produkty naďalej predávať. Pre nekomerčné účely voľne prístupný bude celý obrazový archív, ktorý má vyše 50 rokov. Zároveň sa 1. januára majetok štátu v správe TASR prevedie do jej vlastníctva. Štátom dotovaná tlačová agentúra zmení mierne aj svoj názov - po novom už bude len Tlačovou agentúrou SR. Podľa MK SR "hlavným cieľom novej úpravy postavenia TASR je vytvoriť podmienky na plnenie služby verejnosti v oblasti domáceho a zahraničného spravodajstva a zefektívnenie hospodárenia, kontroly a riadenia tlačovej agentúry s cieľom zvýšiť jej nezávislosť, kvalitu a konkurencieschopnosť v prostredí komerčných tlačových agentúr." Okrem nového zákona o TASR začne 1. januára platiť aj zákon o Slovenskom audiovizuálnom fonde, ktorý NR SR schválila 5. novembra. Zákonom sa podľa MK SR "zabezpečí stabilná podpora a rozvoj slovenskej audiovizuálnej tvorby, kultúry a priemyslu". Podľa rezortu kultúry v súčasnosti štátna podpora audiovizuálnej tvorby pokrýva asi 15 percent nákladov na vývoj, výrobu, produkciu a ďalšie činnosti v audiovízii. Ministerstvo kultúry v grantovom programe na podporu filmu AudioVízia 2007 podporilo z podaných 315 žiadostí 121 a zo žiadaných 713 mil. Sk (23 667 264 €) rozdelilo necelých 117 mil. Sk (3 883 689 €). MK SR zároveň tvrdí, že podpora výroby a šírenia slovenských audiovizuálnych diel bola vo vysielaní verejnoprávnej STV aj v komerčných televíziách dlhodobo poddimenzovaná. Audiovizuálny fond má byť financovaný zo štátneho rozpočtu a z príspevkov od používateľov audiovizuálnych diel. Prispievať na rozvoj slovenského filmu majú napríklad prevádzkovatelia retransmisie percentom z príjmov za poskytovanie rozhlasového a televízneho vysielania, od filmových distributérov má prichádzať 1 % príjmov za distribúciu audiovizuálnych diel. Fond má podporovať nakrúcanie filmov cez dotácie, pôžičky, štipendiá či garancie na úver. Dotácia na výrobu audiovizuálneho diela môže tvoriť maximálne polovicu rozpočtu výroby. Obmedzenie sa netýka dotácií na nízkorozpočtové diela, na ktoré možno udeliť dotáciu až do výšky 90 % rozpočtu výroby. Po novom sa majú posudzovať žiadosti o finančnú podporu. Žiadosti by už nemala posudzovať jedna grantová komisia, ale viacero nezávislých odborných komisií. O pridelení peňazí má rozhodovať riaditeľ na základe stanovísk odborných komisií. Úlohami fondu má byť aj obnova audiovizuálnych technológií či kín.
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrela Ann Savage

Zomrela Ann Savage
Herečka Ann Savage, známa ako femme fatale z filmu Detour (1945), zomrela vo veku 87 rokov. Príčinou smrti boli komplikácie po niekoľkých mozgových príhodách. Savage zomrela počas spánku v opatrovateľskom dome na Štedrý deň. Vo filme debutovala v roku 1943 v kriminálnom príbehu One Dangerous Night. Najznámejšiu úlohu zohrala v snímke režiséra Edgara G. Ulmera s názvom Detour, kde stvárnila ženu, ktorá bezohľadne vydierala cudzinca (Tom Neal). Hrala vo viac ako 30 filmoch, vrátane westernov, muzikálov a vojnových príbehov. Posledný raz stála pred kamerou pri nakrúcaní snímky My Winnipeg (2007), ktorý na MFF v Toronte v roku 2007 vyhlásili za najlepší kanadský film.
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

28. 12. 2008

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Najväčší španielsky denník El País vyšiel včera v redukovanom vydaní v dôsledku štrajku. Ľavicovoliberálny denník ponúkol dnes v celej krajine jednotné vydanie, pričom chýbali medziiným aj prílohy rôznych regionálnych vydaní. Dvojdňový štrajk novinárov je namierený proti vyčleneniu oddelenia inzercie, ktoré sa má spojiť s inzertnými oddeleniami iných denníkov skupiny PRISA - vydavateľa denníka El País. Vedenie koncernu odôvodnilo svoje rozhodnutie tým, že príjmy denníka z inzercie poklesli v tomto roku o 20 percent. Zlúčením sa má docieliť vyššia efektivita. K zníženiu pracovných miest však nedôjde. Rada El País vyčíta vydavateľovi, že rozhodol bez dohody a konzultácií s ňou. Vyčlenenie znamená podľa nej "prvý pokus o rozloženie denníka." Správu priniesla tlačová agentúra DPA.

Copyright © TASR 2008

Zomrel Hillary Baldwin Waugh

Zomrel Hillary Baldwin Waugh
Spisovateľ Hillary Waugh zomrel vo veku 88 rokov. Autor detektívok podľahol krátkej chorobe v opatrovateľskom dome v Torringtone v americkom štáte Connecticut, informoval v sobotu spisovateľov syn Lawrence Waugh. Autor takmer 50 diel zomrel 8. decembra. Desiatky príbehov, mnohé písané pod pseudonymom, priniesli Waughovi v roku 1989 Grand Master Award od spisovateľskej asociácie Mystery Writers of America. Ocenenie ho zaradilo medzi osobnosti ako Stephen King, Mary Higgins Clark, Mickey Spillane, Alfred Hitchcock alebo Agatha Christie. Hillary Waugh sa narodil a vyrastal v New Haven a vyštudoval univerzitu v Yale. Počas druhej svetovej vojny slúžil v armáde a okruh jeho záľub siahal od boxu a bedmintonu, až po skladanie piesní a kreslenie karikatúr. Prvý román Madame Will Not Dine Tonight publikoval v roku 1947 a začal tak sériu detektívnych príbehov, v ktorých postavy využívajú na vyriešenie prípadov skutočné policajné techniky. Okrem detektívok napísal v roku 1990 príručku, ako správne tieto príbehy písať - Hillary Waugh's Guide to Mysteries and Mystery Writing. Na Slovensku mu vyšla kniha s troma detektívkami - Nezvestný, Skladačka, Smrť a okolnosti (1979).
© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

27. 12. 2008

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Zomrel Dale Wasserman

Zomrel Dale Wasserman
Americký dramatik a scenárista Dale Wasserman, autor divadelnej hry Prelet nad kukučím hniezdom, zomrel vo veku 94 rokov na následky zlyhania srdca. Informovala o tom internetová stránka www.variety.com. Wasserman sa narodil 2. novembra 1917 v štáte Wisconsin. Vytvoril takmer 80 divadelných hier, písal scenáre, knihy, články do časopisov. Za televízny seriál The DuPont Show of the Month (1957) ho v roku 1961 nominovali na Emmy a cenu americkej asociácie scenáristov WGA (Writers Guild of America). V divadlách uviedol hru Prelet nad kukučím hniezdom, ktorú vytvoril na základe rovnomenného románu od Kena Keseya. K filmovému muzikálu Muž menom La Mancha (1972), nominovanému na Oscara, napísal scenár. Za rovnomenný divadelný muzikál získal v roku 1966 ocenenie Tony. © 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA
"Voľby vypíšem, ale na kedy, nechajte to na mňa. Je to moja kompetencia a ja si ju bezozbytku vychutnám bez ohľadu na to, kto mi bude vypisovať a kto sa mi bude ako vyhrážať, či už cez médiá alebo osobnými listami." Pavol Paška "Sú tu vyjadrenia, ak klamár na vás povie, že ste klamár a preukáže sa, že klamal on a idiot povie, že ste idiot a preukáže sa, že on klamal a tomu úplne nerozumie a správa sa pred verejnosťou ako kategória, o ktorej hovoril, tak ma to vôbec nezaujíma. Mňa nemôže človek štvrtej kategórie uraziť.“ Pál Csáky "Nemôžem brať slovenskú tlač vážne. Nikto to nečíta a okrem toho je to tak zbulvarizované, toľko je tam klamstiev, podvodov, že nevidím dôvod, aby sme si takýmto spôsobom nastavovali zrkadlo." Robert Fico " Keby Bratislavský hrad rekonštruoval Dzurindov brat alebo dobrí kamaráti Ivana Mikloša, zrejme by nebol s médiami žiadny problém. " Pavol Paška „My máme sledované všeobecné termíny, čiže keď uvedieme guláš, každý anketár sleduje ten svoj guláš.“ Josef Lounek, podpredseda Združenia spotrebiteľov Slovenska

Zomrel John Costello

Zomrel John Costello
Americký herec John Costello (47), známeho najmä pre jeho rolu homosexuálneho milenca mafiánskeho gangstra v televíznom seriáli Sopranovci, údajne spáchal samovraždu. Informoval o tom v piatok denník New York Times. Podľa neho našli Costella zastreleného vo svojom byte v newyorskej štvrti Brooklyn už 18. decembra. Preslávil sa v populárnom seriáli v roku 2006 v úlohe kuchára Jima Witowského, známeho pod menom "Johny Cakes", ktorý udržiaval tajný pomer z gangstrom Vitom Spataforem. Toho stvárnil herec Joseph Gannascoli. Námet na seriál, ktorý získal 21 cien Emmy a päť Zlatých Glóbusov, vymyslel David Chase. Správu priniesla agentúra DPA.

Copyright © TASR 2008

Vianoce v číslach

Vianoce v číslach

Najväčší medziročný prepad mala Slovenská televízia.

Trojku si hádam nezapol nikto.

Priemer 24.-26.12./ celý deň/ :

Markíza – 34,26 % / 2007- 34,7 %/

Jednotka - 13,5 % / 16,9 %/

Dvojka - 4,73 % / 5,9 % /

Trojka - 0,1 %

TV JOJ – 19,36 % / 16,6 %/

JOJ PLUS- 1,6%

TA 3 - 1,16 % / 1,2 %/

Zdroj: PMT/TNS SK

26. 12. 2008

Zomrel Igor Janota

Zomrel Igor Janota

Autor povestí o starej Bratislave i rozprávok pre deti, rozprávač Igor Janota zomrel v utorok 23. decembra popoludní vo veku 87 rokov. TASR o tom dnes informovali vydavateľ Albert Marenčin a spisovateľ Anton Baláž. Igor Janota, ktorého celoživotnou témou boli najmä dejiny, publikoval počas svojho pôsobenia vyše 3000 článkov a zozbieral asi 150 povestí zo starej Bratislavy. Mnohé z jeho textov o histórii mesta vyšli knižne. Boli medzi nimi napríklad Oprášené historky zo starej Bratislavy, Slávni ľudia v Bratislave, Bratislavské rarity, Rehole, kostoly a kláštory v Bratislave, Legendy a mýty zo starej Bratislavy či Rozprávky a povesti z Bratislavy. Zosnulý spisovateľ zanechal rozsiahle dielo, z ktorého časť ešte čaká na spracovanie.

Copyright © TASR 2008

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Hviezda seriálu Sopranovci (1999) Lillo Brancato sa očistil od obvinení z vraždy druhého stupňa v prípade zastrelenia policajta v roku 2005. Súd ho však uznal vinným z pokusu o vlámanie, za čo mu hrozí minimálne trojročný trest odňatia slobody. Vo väzení možno nepobudne tak dlho, keďže strávil zhruba tri roky vo vyšetrovacej väzbe. Brancata vyviedli zo súdnej siene v putách, ďalšie pojednávanie je naplánované na 9. januára 2009. Herec a jeho priateľ Steven Armento sa údajne 10. decembra po tom, ako pili v striptérskom klube, vlámali do istého newyorského bytu. Tam ich prekvapil 28-ročný policajt Daniel Enchautegui, ktorý býval vo vedľajšom byte. Štyridsaťosemročný Armento ho údajne strelil do srdca. Predtým, ako Enchautegui zomrel, poranil oboch mužov. Brancato, závislý od drog, povedal, že chcel získať válium. Na súde tvrdil, že nešlo o vlámanie. Údajne mu majiteľ bytu, s ktorým sa poznal niekoľko rokov, dovolil prísť a zobrať si tabletky kedykoľvek bude potrebovať. Dodal, že v tú noc nechtiac rozbil okno v kuchyni, aby svojho dodávateľa zobudil. Vraj nevedel, že muž bol už niekoľko mesiacov mŕtvy a netušil, že Armento mal pri sebe zbraň. Navyše vraj trpel abstinenčnými príznakmi z nedostatku heroínu, ktoré mu zhoršovali úsudok. Počas vypočúvania sa snažil vyvrátiť názor žalobcu, že ide len o ďalší herecký výkon. Súd uznal Armenta vinným z vraždy prvého stupňa, v novembri ho odsúdil na doživotie bez možnosti predčasného prepustenia. Obhajca Joseph Tacopina povedal, že vďaka rozhodnutiu dostal Brancato druhú šancu. "Lillo sľúbil, že sa z toho poučí," dodal. Sestru obete, Yolanda Rosa Nazario, rozsudok šokoval. "Aký odkaz to teraz dáva newyorským policajným dôstojníkom? Je to zlé," vyjadrila sa pre agentúru AP. "Nestalo by sa to nebyť tejto zvieracej závislosti od drog," vyhlásil Patrick Lynch, šéf americkej asociácie odborov policajtov Patrolmen's Benevolent Association. "Jediná dobrá vec na tom je, že ten mizerák sa nedostane von, aby strávil Vianoce s rodinou. Smutné na tom je, že ani Daniel," dodal. Lillo Brancato sa preslávil účinkovaním vo filme Príbeh z Bronxu (1993) po boku Roberta De Nira. K drogám sa údajne dostal počas nakrúcania práve tejto snímky. Začínal s marihuanou, neskôr začal užívať crack a heroín. Po účinkovaní v ďalších filmoch dostal ponuku zahrať si v druhej sérii populárneho seriálu Sopranovci. Americká herecká asociácia Screen Actors Guild (SAG) odložila hlasovanie o štrajku. Ako informovali jej predstavitelia, pre rozkol v rámci asociácie rozošlú hlasovacie lístky najskôr 14. januára 2009. Výkonný riaditeľ SAG Doug Allen tvrdí, že 2 524 členov podporuje hlasovanie, proti je 1 373, vrátane Pierca Brosnana a Cameron Diaz. Proti štrajku sa už predtým postavili herecké hviezdy ako George Clooney, Tom Hanks, Charlize Theron či Morgan Freeman. Podporu vyjadrili napríklad Mel Gibson a Martin Sheen. Lídri SAG tlačia na hlasovanie, odkedy stroskotali rokovania s Alianciou filmových a televíznych producentov (AMPTP) o novej kolektívnej zmluve pre hercov a herečky. Proti sa postavila 12. decembra newyorská pobočka asociácie, ktorá vyzvala na odloženie hlasovania. Vyhrážanie sa štrajkom je podľa nej počas finančnej krízy "nezodpovedné". Allen informoval, že hlasovacie lístky rozošlú až po stretnutí rady SAG, ktoré sa uskutoční 12. alebo 13. januára. Aby návrh na štrajk prešiel, potrebuje asociácia 75 percent hlasov. V AMPTP o odložení hlasovania vedia, ale jej hovorca Jesse Hiestand to nekomentoval. Rokovania o novej kolektívnej zmluve medzi SAG a hollywoodskymi štúdiami stroskotali v novembri, keď nedokázali nájsť východisko zo slepej uličky, v ktorej sa nachádzajú už päť mesiacov. Aliancia filmových a televíznych producentov tvrdí, že zástupcovia SAG im nedokázali vysvetliť, prečo by si mali zaslúžiť lepšie zmluvné podmienky ako ostatné asociácie. Podľa producentov členovia SAG v prvých dňoch štrajku stratia viac, ako by kedy mohli dúfať, že získajú. Čierna Hora zakázala zamestnancom pracujúcim vo verejnom sektore používať v pracovnom čase komunitný internetový portál Facebook a službu na zdieľanie videí YouTube. V stredu o tom v Podgorici informovala čiernohorská vláda. Štátni zamestnanci trávili podľa vlády využívaním týchto dvoch internetových služieb príliš veľa času, čo išlo na úkor ich pracovného výkonu."S úmyslom optimalizovať činnosť a znížiť v štátnych úradoch počas pracovného času preťaženie internetovej siete sme zablokovali prístup na nebezpečné stránky a stránky, ktoré bývajú preťažené," oznámila vláda Čiernej Hory. Ak by Ježiš Kristus dnes žil, určite by bol proti súčasným vojnovým štváčom, okupantom, teroristom a násilníkom po celom svete, povedal vo štvrtkovom vianočnom príhovore divákom britskej televízie Channel Four iránsky prezident Mahmúd Ahmadínedžád. Na úvod svojej reči pogratuloval Britom a kresťanom k narodeninám Ježiša Krista. Ahmadínedžád obvinil zo zodpovednosti za problémy súčasnej spoločnosti odmietnutie náboženstva a predpovedal, že Kristus sa vráti "s jedným z detí váženého zvestovateľa islamu a privedie svet k láske, bratstvu a spravodlivosti". Na záver svojho prejavu povedal: "Modlím sa, aby bol nový rok pre ľudstvo rokom šťastia, prosperity, mieru a bratstva. Prajem vám veľa úspechu a štastia." Channel Four od roku 1993 dodržiava tradíciu prominentných hostí, ktorí prednášajú vianočný prejav. V minulosti sa v tejto úlohe predstavil Jesse Jackson, Brigitte Bardotová, či kreslená seriálová postavička Marge Simpsonová. Rozhodnutie angažovať Ahmadínedžáda sa však stretlo s ostrou kritikou, odsúdilo to okrem iných aj britské ministerstvo zahraničných vecí, podľa ktorého to mohlo spôsobiť pohoršenie. "Prezident Ahmadínedžád počas svojho úradovania mal viacero antisemitských vyjadrení. Britské médiá majú slobodu robiť vlastné redakčné rozhodnutia, ale toto pozvanie spôsobí pohoršenie a zmätok nielen doma, ale aj medzi spriatelenými krajinami v zahraničí," povedala ešte pred prejavom hovorkyňa britskej diplomacie. Kritikou na toto rozhodnutie už predtým zareagovali židovské skupiny a izraelský veľvyslanec v Londýne. Televízia svoje rozhodnutie napriek kritike obhajovala. "Pohľad prezidenta Ahmadínedžáda ako lídra jedného z najsilnejších štátov na Blízkom východe je extrémne vplyvný. V čase, keď sa približujeme ku kritickej dobe v oblasti medzinárodných vzťahov, ponúkame našim divákom možnosť spoznať iný pohľad na svet," povedala šéfredaktorka spravodajstva Channel Four Dorothy Byrnová.

© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané. České vydavateľstvo Mediacop, pod ktorým vychádza napríklad časopis Týden, alebo Instinkt prepustí desať percent zamestnancov, čiže približne 20 ľudí. Informovala o tom Česká televízia. „Bohužiaľ súvisí to s tým, že firmy obmedzujú svoje marketingové rozpočty a médiá sú prvé, ktoré na krízu doplácajú,“ povedal pre ČT šéfredaktor týždenníka Týden Dalibor Balšínek.On-line denník Aktuálně.cz podľa neoficiálnych informácií znížil počet svojich zamestnancov na polovicu, s redakciou sa museli rozlúčiť najmä externisti, uviedla televízia. Konkrétny počet odchádzajúcich pracovníkov sa nepodarilo zistiť.Aj spravodajská televízia Z1 sa chystá znižovať počet ľudí v spravodajstve, aj keď nie kvôli finančnej kríze. Z nej museli podľa Českej televízie odísť desiatky ľudí. „Nemá to súvis s finančnou krízou, má to súvis s vývojom televízie Z1,“ povedal pre ČT šéfredaktor spravodajstva Z1 Hanuš Hanzlík. Dodal, že ako každá televízia, aj Z1 mení svoju programovú schému a podľa toho sa upravujú aj počty ľudí.Vydavateľ časopisov Týden a Instinkt, spoločnosť Mediacop podnikateľa Sebastiana Pawlowského, vlani hospodárila so stratou 3,1 milióna českých korún. Naopak v roku 2006 dosiahla firma zisk 40 miliónov českých korún. V porovnaní s rokmi 2002 až 2007 to bol jediný rok, keď bol Mediacop v zisku. Copyright © ČTK

Iránski študenti v stredu pred budovou bývalej americkej ambasády v Teheráne zorganizovali demonštráciu, kde hádzaním topánok vyjadrovali solidaritu zadržiavanému irackému novinárovi, ktorý nedávno podobným spôsobom zaútočil na amerického prezidenta Georgea W. Busha. S pokrikmi "Smrť Amerike" a "Smrť Izraelu" približne 300 študentov hádzalo topánky do jedného z účastníkov, ktorý mal na tvári masku s podobizňou šéfa Bieleho domu. Od incidentu, ku ktorému došlo na tlačovej konferencii v Bagdade, sa novinár Muntazar az-Zajdí v islamskej republike teší značnej popularite, a to aj napriek tomu, že - ako tvrdí jeho rodina - tak ako USA nenávidí aj Irán. Ultrakonzervatívny duchovný Ahmad Džannátí počas minulotýždňových piatkových modlitieb vyhlásil, že az-Zajdího útok na Busha je začiatkom "topánkovej intifády". Iránske ministerstvo kultúry tento týždeň konštatovalo, že az-Zajdí hodil po Bushovi svoje topánky kvôli americkej vojnovej politike v Iraku a Afganistane, podpore Izraela zo strany USA a "hanebným incidentom a desivému mučeniu praktizovanému na Guantáname a v (irackej väznici) Abú Ghraib. DNA odobratá trom zatknutým osobám obžalovaným z podielu na vražde ruskej investigatívnej novinárky Anny Politkovskej sa nezhoduje s tou, ktorú odobrali na mieste činu a ktorá by mala patriť vrahovi. Uviedol to dnes Murad Musajev, právny zástupca jedného z obžalovaných. Vyšetrovatelia podľa Musajeva našli cigaretový ohorok a odtlačok dlane, ako aj vlasy na zbrani, z ktorej sa strieľalo. Experti zistili, že získaná DNA nepatrí Džabrailovi či Ibragimovi Machmudovcom, ako ani Sergejovi Chadžikurbanovovi, ktorých obžalovali z podielu na vražde. Ako pripomína tlačová agentúra RIA Novosti, najstarší z bratov Machmudovcov, Rustam - muž, o ktorom sa predpokladá, že stlačil spúšť zbrane, je stále na slobode a stíhajú ho osobitne. Od zavraždenia Politkovskej v októbri 2006 sa objavujú špekulácie, kto je v pozadí tohto činu. Jeden z vyšetrovateľov tvrdil, že novinárku má na svedomí v londýnskom exile žijúci oligarcha Boris Berezovskij. Kolegovia Politkovskej naopak spájajú s vraždou Moskvou podporované vedenie Čečenskej republiky okolo prezidenta Ramzana Kadyrova. Politkovská v správach o vojne v Čečensku pripisovala Kremľu spoluzodpovednosť za zločiny voči civilnému obyvateľstvu.

Copyright © TASR 2008