DALITO!

20. 10. 2007

Oscar: The 80th Annual Academy Awards

Oscar: The 80th Annual Academy Awards
Americká Akadémia filmových umení a vied zverejnila zoznam 63 krajín a filmov, ktoré sa v 80. ročníku uchádzajú o nomináciu na Oscara v kategórii cudzojazyčných filmov. Ako povedal prezident Akadémie Sid Ganis, v aktuálnom ročníku sa do súťaže prihlásil rekordný počet krajín. Po prvý raz sa medzi kandidátmi objavili snímky z Írska a Azerbajdžanu. Íri poslali do boja o nomináciu drámu Kings v réžii Toma Collinsa. Azerbajdžan prihlásil film Caucasia režiséra Farida Gumbatova. Krajiny mali do 1. októbra nahlásiť Akadémii svojich kandidátov. Odvtedy jej zástupcovia kontrolovali prihlásené filmy, aby zistili, či spĺňajú požiadavky na kvalifikáciu. Taiwan a Izrael napokon museli svojich kandidátov zmeniť. Taiwan totiž do súťaže prihlásil film Se jie oscarového režiséra Anga Leeho, no Akadémia usúdila, že taiwanský podiel na filme nie je dostatočný a krajine povolili navrhnúť iný film. Náhradníkom sa stala dráma Lian xi qu režiséra a scenáristu Huai-en Chen. V podobnej situácii sa ocitol aj Izrael. Film Bikur Ha-Tizmoret museli nahradiť vojnovou drámou Beaufort v réžii Josepha Cedara. Pôvodný kandidát totiž nespĺňal jednu zo základných podmienok, aby sa mohol uchádzať o Oscara v kategórii cudzojazyčných filmov. Viac ako 50 percent dialógov vo filme je v angličtine. Najväčšiu kontroverziu však vyvolala India, keď režisérka Bhavna Talwar podala na Mumbajský vyšší súd žiadosť o preskúmanie výberu indického národného kandidáta pre podozrenie z konfliktu záujmov. Mala totiž pocit, že výberová komisia uprednostnila film Eklavya režiséra Vidhu Vinoda Chopru, pretože dvaja jej členovia sú režisérovými priateľmi a jeden dokonca film strihal. Akadémia napriek tomu prijala ako kandidáta snímku Eklavya s bollywoodskou hviezdou Amitabhom Bachchanom v hlavnej úlohe. Ani vo Veľkej Británii sa ale uplynulé obdobie neobišlo bez konfliktov. Filmový producent Christopher Young označil rozhodnutie Britskej akadémie filmového a televízneho umenia (BAFTA) nenominovať rodinnú drámu Seachd: The Inaccessible Pinnacle za "úplne protigalské". Medzi nezvyčajných kandidátov patrí austrálska dráma The Home Song Stories režiséra a scenáristu Tonyho Ayresa. Dialógy austrálskeho filmu sú v angličtine, mandarínčine a kantončine. Nominácie vyhlási Akadémia filmových umení a vied 22. januára 2008. Slávnostný ceremoniál 80. ročníka udeľovania Oscarov bude v nedeľu 24. februára 2008 v hollywoodskom Kodak Theatre.

Superstar Sk vs. svet again

Superstar Sk vs. svet again
IFPI SR Hitparáda - RADIO TOP 100 -Týždeň - 2007/41

1. PEHA-OPÝTAJ SA 2. BLUNT JAMES-1973 3. FERGIE-BIG GIRLS DON´T CRY 4. BEDINGFIELD NATASHA-SOULMATE 5. KOMAJOTA-UKRADNUTÝ 6. CMORIK PETER-NEMUSÍŠ SA BÁŤ 7. SMATANOVÁ ZUZANA-ZDÁ SA ŽE TO STAČÍ 8. FURTADO NELLY-DO IT 9. PLAIN WHITE T´S-HEY THERE DELILAH 10. TINA-KÝM TY SPÍŠ 18. TEAM-AKO MÁLO 19. MISHA-SPOMALÍME SVET 25. HORKÝŽE SLÍŽE-R´N´B SOUL 32. PREDNÁ ZDENKA-PONAD MAKY 38. PARA-DOMA DOBRE 45. METROPOLIS & KULY-RUKA DO OHŇA 47. NOCADEŇ-VOĽNÝM PÁDOM 50. KOMAJOTA-RÁNO V NOVINÁCH 52. ŽBIRKA MIRO & FRUHLINGOVÁ IVA-TVOJ SVET JE MOJ 53. EARS-BLIŽŠÍ 55. PREDNÁ ZDENKA-KEĎ TO NEJDE 60. NATAŠA-DO TLA ZHORÍM 61. TINA-BLÍZKO TEBA 65. I.M.T. SMILE-DUCH ČLOVEKA 71. STEREO-VRAH 72. GRIGOROV ROBO-NEVIEM ČI VIEM 74. VETROPLACH-LÁKA MA SVET 81. HEX-CYKLÓN 86. CHIMERA-MEDZI MNOU A TEBOU 93. MARGOT-MAŤ TAK KRÍDLA 96. AYA-ŽIVOT JE RAZ

Zomrel Alan Coren

Zomrel Alan Coren
Humorista Alan Coren zomrel vo štvrtok vo veku 69 rokov na rakovinu pľúc. Oznámila to BBC. Coren bol známy zo satirickej show BBC Radio 4 a takisto sa objavil v televíznom programe Call My Bluff. Editoval Punch magazine a The Listener, napísal niekoľko kníh a písal známe stĺpčeky do The Times . Vyštudoval Wadham College, Oxford, Yale University a University of California, Berkeley.

19. 10. 2007

My a médiá

My a médiá
Hnutie kresťanských spoločenstiev detí - eRko, jedna z najväčších detských organizácií na Slovensku, sa tento školský rok venuje vplyvu médií na deti a mládež. Vedúci detských spoločenstiev eRka sa v uplynulých dňoch zúčastnili na stretnutiach zameraných na tému My a médiá, kde získali mnohé podnety na prácu s deťmi. Spolu s nimi sa preto chcú pozrieť kritickým okom na médiá a upriamiť pozornosť na to dobré, čo ponúkajú. Ide o to, aby sa deti naučili médiá správne využívať. Tejto téme sa venoval aj pápež Benedikt XVI. v liste k tohtoročnému 41. Svetovému dňu spoločenských komunikačných prostriedkov, ktorý venoval práve deťom.
Keď sú deti vystavované tomu, čo je esteticky a morálne dokonalé, podporuje sa ich schopnosť hodnotiť a rozvážne rozlišovať. (...) Krása, ktorá je určitým odrazom božského, inšpiruje a oživuje mladé srdcia i mysle, kým ohavnosť a hrubosť majú na postoje a správanie deprimujúci vplyv.“ (Z posolstva Benedikta XVI. z 24. januára, sviatku sv. Františka Saleského – patróna novinárov) Ako Svätý Otec pripomenul, mediálna výchova si vyžaduje – tak ako každá výchova – vedenie k správnemu využívaniu slobody.

To je TV !

To je TV !

STV NEWS

STV NEWS
Po takmer štvormesačnej pauze spustí prvý kanál verejnoprávnej televízie - Jednotka v pondelok 22. októbra opäť denné správy. Krátke správy o 16:00 sa do vysielacej štruktúry zaradia každý pracovný deň. Divákom prinesú aktuálny prehľad diania doma, vo svete a v športe, tiež informácie o počasí a v prípade aktuálnosti aj priame vstupy. V ich závere odznie avízo na hlavné večerné spravodajstvo. Vysielať sa budú každý pracovný deň s výnimkou posledného týždňa tohto roka a prvého týždňa roku 2008. Krátke správy sa naposledy vysielali pred tohtoročnými letnými prázdninami . Od budúceho roka chce STV rozšíriť denné spravodajstvo aj na poludnie, jeho podoba je zatiaľ neznáma.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

"Všetko teda nasvedčuje tomu, že krádež fotografií má na svedomí štáb, ktorý pripravoval dokrútky. Keby mal pán Tomčovčík ako autor na svoje fotografie copyright, tak by mu za ne televízia Markíza musela zaplatiť honorár a za porušenie autorských práv by jej dokonca hrozila mastná pokuta." Nový čas

"Pri takmer 10-percentnom raste ekonomiky a rastúcich príjmoch nie je znižovanie deficitu žiadnym umením, to by skutočne dokázal aj Pinocchio. " Ivan Mikloš

„Ak náš rozpočet je polotovar, tak nech si ho večer dajú do mikrovlnky.“ Robert Fico

"Veľmi ma znepokojuje, že sa Rusko vracia do sovietskych čias, kedy všetci na zjazdoch vyskakovali zo svojich sedadiel a vyvolávali na slávu Komunistickej strany." Alexander Lukašenko

"Ja nemôžem spievať ako Jimmy Plant, lebo na to nemám." Paľo Habera

„Choď do piče! Choď do piče a nefoť ma, lebo ti rozjebem ten foťák do ksichtu." Jožo Ráž

„Zavádzanie ženského kondómuj e veľmi náročné, vyzerá to odpudivo a navyše pri styku to nepríjemne šuští." Zuzana Hajdu

"Pál Csáky a Ján Slota sú v dnešnej dobe ako registrované partnerstvo." Dušan Čaplovič

"Ota Černý - na každú sviňu sa raz nájde mäsiar". Transparent ultras Sparty

Kauza Trend

Kauza Trend
Spoločnosť Bartolomei Finance nepredáva svoju pohľadávku vo výške viac ako 140 miliónov slovenských korún, ktorú požaduje od spoločnosti Trend Holding. Predseda predstavenstva spoločnosti Andrei Bartolomei včera vyhlásil, že takéto chýry sa nezakladajú na pravde a že ide doslova o „blaf". Tieto nepravdivé informácie sa šírili v posledných dňoch okrem iného prostredníctvom sms správ. Podľa predsedu predstavenstva spoločnosti Andrei Bartolomei, Trend Holding si nesplnil povinnosti stanovené súdom v nariadenom termíne, podľa ktorého mala v týždenníku Trend uverejniť ospravedlnenie do troch dní. Túto povinnosť si splnila až po 126 dňoch. Navrhovateľ - spoločnosť Bartolomei Finance oprel svoj návrh na vydanie predbežného opatrenia o znalecký posudok, podľa ktorého mal Trend spôsobiť spoločnosti Bartolomei Finance, a.s., škodu vo forme ušlého zisku za obdobie rokov 2004 až 2012 tým, že v januári 2004 o nej zverejnil kritický článok. Žaloba proti Trend Holdingu z 9. októbra je vo forme návrhu na vydanie platobného rozkazu o zaplatenie 140 138 962 Sk. Vydavateľ týždenníka Trend považuje vyčíslenie škody prostredníctvom ušlého zisku Bartolomei Finance za špekulatívne a zneužité na útok proti vydavateľovi periodickej tlače. Právny zástupca vydavateľskej spoločnosti Trend Holding podal odvolanie proti uzneseniu Okresného súdu Bratislava II, ktorý koncom septembra rozhodol o vydaní predbežného opatrenia zakazujúceho vydavateľovi disponovať peniazmi na firemných účtoch do výšky vyše spomínaných 140 mil. Sk.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Od januára 2008 by lepšej orientácii rodičov o obsahu programov mal pomôcť jednotný systém označovania neprístupnosti, nevhodnosti a vhodnosti audiovizuálnych a multimediálnych diel a televíznych programov. V rozhovore pre TASR to pri príležitosti konferencie UNICEF - Násilie proti deťom uviedla generálna riaditeľka sekcie médií a audiovízie Ministerstva kultúry SR Nataša Sláviková. „Zjednotili sme tie piktogramy, ktoré sa v súčasnosti používajú v televíznom vysielaní. Piktogram vyjadruje istú súvislosť vo vzťahu k veku so zameraním najmä na obsah násilia, erotiky, sexu a vulgarizmov," povedala. Systém označovania je rozdelený podľa vekových kategórií 7, 12, 15 a 18 rokov. Či budú rodičia piktogramy rešpektovať, bude na ich zodpovednosti, dodala. Systém kritickej reflexie médií sa nevťahuje iba k piktogramom. „Súvisí s tým celá škála aktivít, napríklad kvalita vyučovacieho procesu na katedrách žurnalistiky alebo vzdelávanie zainteresovaných, ktorí pracujú v médiách, aby pochopili, že obsahy môžu jedinca formovať nielen pozitívne, ale aj negatívne," vysvetlila Sláviková. Zdôraznila, že je dôležité, aby sa obsahy programov analyzovali vo vzťahu k morálnym kontextom. „Aby zlo bolo potrestané a nie odmenené, ako sme často svedkami v niektorých médiách," konštatovala. Rodič by mal v takomto prípade vysvetliť dieťaťu, že to, čo videlo, nie je správne a minimálne to odsúdiť". Podľa slov riaditeľky medzi negatívne účinky médií a najmä televízie patrí imitačný efekt negatívnych vzorov (napodobňovanie), zvyšovanie strachu u detí a znižovanie prahu citlivosti. V Japonsku v roku 1997 zaznamenali napríklad negatívny fyzický účinok kresleného seriálu Pokémon na deti. „Niektoré zamdlievali, pomočili sa, rozbolela ich hlava alebo sa povracali," vymenovala s tým, že problémy malo asi 700 detí. „Teoretici zistili, že rýchle striedanie farieb, svetla a hudby a všetkých kontextov vyvolali tzv. stroboskopický efekt, ktorý je základom vyvolávania epileptických záchvatov," objasnila. Rodičia sa v prípade nespokojnosti s vysielanými programami vo vzťahu k dieťaťu môžu obrátiť na Radu pre vysielanie a retransmisiu, prípadne na Radu Slovenskej televízie alebo Radu Slovenského rozhlasu. „Je dôležité, aby rodičia svoje predstavy komunikovali s inštitúciami, ktoré sú zodpovedné za infraštruktúru v médiách," zhrnula.

Zdroj: TASR

Prepadák

Prepadák
Nový čas
Milionár-Jednotka-18.10.2007-276 tisíc divákov,
6,0 % sledovanosť a 13,9 % share

18. 10. 2007

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Ruský premiér Viktor Zubkov pozastavil priame televízne prenosy z rokovaní vlády s tým, že kamery znemožňujú riadnu debatu. Pri včerajšom zasadaní vlády sa v televízii objavil Zubkov, ako pri otvorení schôdze gratuluje ruskému tímu futbalistov k výhre nad Britániou v kvalifikácii na Euro 2008. Potom sa signál prerušil. "Pokiaľ tomu dobre rozumiem, tak je to všeobecne akceptovaná prax," povedal hovorca vlády Alexander Žarov na vysvetlenie rozhodnutia. "Pre členov vlády je lepšie pracovať takto, keď uvážime podstatu informácií, o ktorých rokujú," dodal. Zubkov však televízne prenosy schopne využil od svojho nástupu do funkcie minulý mesiac. Vydobyl si povesť tvrdého manažéra tým, že jednému ministrovi povedal: "Ako sa opovažuješ nesplniť úlohu, ktorú ti dal prezident?" Podľa hovorcu vlády budú namiesto televíznych prenosov ministri vlády odpovedať na otázky novinárov po ukončení schôdzí. Analytici a investori všeobecne prikladali rokovaniam neveľký význam, pretože hlavné politické rozhodnutia sa robia v Kremli, a nie vo vláde.
Viaceré britské denníky vo štvrtok, keď sa premiér Gordon Brown chystá na dvojdňový summit lídrov EÚ do Lisabonu, opäť upriamili svoju pozornosť na referendum o novej európskej reformnej zmluve. Dva denníky zverejnili samostatné prieskumy verejnej mienky, z ktorých vyplýva, že prevažná väčšina Britov si želá referendum o zmluve. Premiér Brown a minister zahraničných vecí David Miliband však trvajú na tom, že zmluvou sa podstatne nezmení väzba Británie k EÚ a opakovane uviedli, že ju bude schvaľovať parlament. Pravicový denník Daily Telegraph vo svojom úvodníku píše, že je vysoko pravdepodobné, že by referendum skončilo porážkou, a preto ho Brown nechce. Denník zverejnil tiež prieskum spoločnosti YouGov, podľa ktorého sa za referendum o novej reformnej zmluve EÚ vyslovilo 69 percent opýtaných. K podobnému výsledku dospel aj prieskum Harris zverejnený v denníku Financial Times, v ktorom referendum požaduje až 70 percent respondentov. Euroskeptický denník Daily Mail napísal, že podpísanie zmluvy a jej presadenie cez parlament bude dvojitou ranou pre britskú demokraciu. Ak zmluvu v Lisabone európski lídri prijmú, v Británii sa musí o nej uskutočniť referendum, požaduje tiež denník Times. Zmluvu naopak obhajovali ľavicový denník Independent a finančný denník Financial Times, ktoré zároveň obviňovali vládu z "obrannej kampane" zameranej na možné negatívne stránky dokumentu a vyhýbajúcej sa viacerým pozitívnym stránkam, ktoré zmluva prinesie.
Najlepšie platená osobnosť v televízii Oprah Winfrey verejnosti prezradila dôvod, prečo v poslednom čase tak pribrala. Päťdesiattriročná držiteľka televíznej ceny Emmy pribrala o celých deväť kíl pre svoje problémy so štítnou žľazou. "Moje telo so mnou pekne zatočilo. Môj metabolizmus sa neuveriteľne zrýchlil a dokázala som prespať celé dni," prezradila Winfrey. Zvýšená činnosť štítnej žľazy spôsobuje zrýchlený tep srdca a vedľajšími príznakmi sú tiež nárast hmotnosti a slabosť, práve to postihlo známu moderátorku.Rodáčka z Mississippi, ktorá vyrastala v baptistickej rodine, si pre zlepšenie svojho zdravotného stavu dopriala mesačnú liečebnú kúru na Havajských ostrovoch.
Prevádzkovým riaditeľom CME bol menovaný Adrian Sarbu. Ten bol doteraz v pozícii regionálneho riaditeľa zodpovedného za aktivity CME v Českej republike, Rumunsku a na Slovensku. Adrian Sarbu spolupracuje so CME už od roku 1995, kedy sa stal vedúcím aktivít spoločnosti v Rumunsku. Spoločnosť CME oznámila predvčerom večer menovanie Adriana Sarbu do funkcie prevádzkového riaditeľa (Chief Operating Officer, COO).
Člena štábu pripravujúceho talkšou Davida Lettermana, nakrátko hospitalizovali po tom, ako sa nadýchal dymu, ktorý sa šíril z neškodného požiaru klimatizačného zariadenia. Hasiči dostali avízo z historickej budovy divadla Eda Sullivana v New Yorku, v ktorom Letterman nakrúcal svoju talkšou. Podľa televíznej stanice CBS člena štábu odviezli do nemocnice na pozorovanie. Okrem inhalácie dymu sa nevyskytli žiadne ďalšie prípady, ktoré by si mohli vyžiadať hospitalizáciu. Nakrúcanie talkšou s hosťami - spevákom Jimmy Walkerom, speváčkou LeAnn Rimes a herečkou Rebeccou Romijn neodložili. "Všetci sú v poriadku, myslíme si, že oheň vytvoril nespokojný divák z publika," zažartoval si počas relácie Letterman.

Zomrel Joey Bishop

Zomrel Joey Bishop

Vo veku 89 rokov zomrel Joey Bishop ,posledný člen presláveného Rat Pack Franka Sinatru, kam patrili aj Peter Lawford , Sammy Davis Jr. a Dean Martin. Quinteto sa objavilo spoločne vo filmoch ako Ocean's Eleven , Sergeants 3. Joey Bishop účinkoval vo dvoch show The Joey Bishop Show, jedna bola v NBC ako sitcom, druhá v ABC. Vlastnú The Tonight Show mal takisto v ABC . Hral vo filmoch ako The Naked and the Dead, Onion-head, Johnny Cool, Texas Across the River, Who's Minding the Mint?, Valley of the Dolls a The Delta Force.

To je TV !

To je TV !

Boj o poplatky

Boj o poplatky
Televízor a rádio nevlastní 40. 000 domácností, ktoré by podľa vládnej novely koncesionárskeho zákona museli začať platiť koncesionárske poplatky. V rozprave k poslaneckej novele tohto zákona z dielne SDKÚ-DS to uviedol poslanec tejto strany Tomáš Galbavý. Zatiaľ čo vládny návrh viaže výber koncesionárskych poplatkov na odber elektrickej energie, SDKÚ-DS navrhuje ich úplné zrušenie a financovanie verejnoprávnych médií zo štátneho rozpočtu. K vládnej novele sú poslanci SDKÚ kritickí. "Tých istých stoštyridsať korún by platil solventný človek, ktorý má vo svojej vile viacero televízorov, aj rodina na hranici sociálnej odkázanosti. Je to absolútne nesolidárne. Nejde pritom o poplatok, lebo ten by musel byť viazaný na konkrétnu službu," uviedol na margo vládneho návrhu predkladateľ novely Ivan Mikloš. Keďže koncesionárske poplatky by podľa návrhu z dielne ministerstva kultúry mal platiť každý odberateľ elektrickej energie, podľa Mikloša ide v skutočnosti o zavedenie dane z hlavy. SDKÚ-DS naopak navrhuje financovať verejnoprávne médiá na základe zákonom daného podielu na výdavkoch štátu. "V absolútnom vyjadrení by podiel rástol tak rýchlo, ako by rástli výdavky štátu. Návrh by znížil aj náklady na administratívu a správu, zvýšil by nezávislosť verejnoprávnych médií. Znížil by výdavky nízkopríjmových skupín," opísal Mikloš výhody návrhu SDKÚ-DS. Jeho realizácia by si vyžiadala vyše trojmiliardové náklady zo štátneho rozpočtu. "Pri raste daňových a iných príjmov by táto suma nemusela byť problémom," uzavrel Mikloš. Poslanci mediálneho výboru Pavol Minárik (KDH) a Dušan Jarjabek (Smer-SD) označili návrh SDKÚ-DS za snahu zapáčiť sa verejnosti. "Inštitút Otvorenej spoločnosti vypracoval v roku 2005 analýzu, podľa ktorej sa financovanie verejnoprávnej televízie zo štátneho rozpočtu považuje za rizikové, naopak za vhodné sa považuje vyberanie koncesionárskych poplatkov, ktoré je v niektorých krajinách viazané na odberateľov elektrickej energie," reagoval Jarjabek, podľa ktorého by financovanie zo štátneho rozpočtu ohrozilo nezávislosť verejnoprávnych médií. "Transparentnú a priamu platbu koncesionárskych poplatkov nahrádza zákulisnou konštrukciou," uzavrel Jarjabek s dodatkom, že z dlhodobej perspektívy nevidí garancie dodržania fixných platieb z rozpočtu.

Zomrela Deborah Kerr

Zomrela Deborah Kerr
V utorok, vo veku 86 rokov, zomrela britská herečka Deborah Kerr. Deborah Kerr bolas nominovaná na šesť Oscarov, vrátane presláveného filmu Odtiaľto až na večnosť s ešte slávnejím bozkom s Burt Lancasterom. Narodila sa ako Deborah Jane Trimmer v roku 1922 v Škótsku a svoju kariéru začala v divadlách a zabávala aj vojsko počas Druhej svetovej vojny orn in Scotland in 1921, Kerr began her career in regional British theaters and entertained the troops during World War II. Svoju prvú veľkú filmovú rolou dostala vo filme Major Barbara v roku 1941. Deborah Kerr hrala vo filmoch ako Odtiaľto až na večnosť , Black Narcissus, Heaven Knows, Mr. Allison , The Sundowners, The Night of the Iguana , Edward, My Son, Separate Tables, The End of the Affair , The Chalk Garden, The King and I , The Arrangement, Casino Royale, ai.

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS
Slovenský rozhlas pripravil dramatizáciu románu Umberta Eca Baudolino. Päťdielna rozhlasová hra zaznie v Rádiu Slovensko v premiére o pol desiatej večer od stredy 24. októbra. Na dnešnej tlačovej besede o tom informoval programový riaditeľ SRo Ľuboš Machaj. S nápadom na zdramatizovanie románu oslovila prekladateľka Dagmar Sabolová-Princic v roku 2004 Umberta Eca . Sľúbila mu, že nájde najlepších slovenských odborníkov a zachová hlavnú myšlienku jeho románu. Podľa Sabolovej-Princic je Baudolino rozprávajúcou knihou s množstvom živých dialógov. Okrem politickej, diplomatickej a humornej roviny obsahuje aj pre Eca nezvyčajnú rovinu lásky. Vystupuje v nej množstvo postáv a nie všetky sa mohli dostať aj do rozhlasového spracovania. Na úprave textu spolupracovala Sabolová-Princic s Viliamom Klimáčkom. Na dramatizácii románu sa podieľal kolektív, ktorý v minulosti poslucháčom predstavil hru Pán Prsteňov. Ako povedal Klimáček, "keď sme s týmto tímom robili Pána prsteňov, myslel som si, že je to práca, ktorá sa vyskytuje raz za život, ale zopakovala sa pri Baudolinovi." Režisér hry Jaro Rihák považuje Baudolino za úplne súčasnú hru s myšlienkou zjednotenej Európy, hoci na prvý pohľad to vyzerá ako historický román. Dramaturgiu mali na starosti Katarína Revallová a Ján Uličiansky, o hudobnú dramaturgiu sa postarala Lýdia Vojtková. Hudbu k hre zložil Roman Žiaran, ktorý sa podľa vlastných slov snažil dať príbehu dobový a priestorový obal a zároveň poslucháčovi sprostredkovať emóciu. Na príprave diela sa podieľal majster zvuku Peter Daniška Hlavnej postave hry, malému lombardskému výmyselníkovi Baudolinovi, prepožičal svoj hlas Marián Labuda. Jeho adoptívneho otca, cisára Fridricha Barbarossu stvárnil Juraj Kukura. Jana Lieskovská sa stala Hypatiou, krehkou položenou - polokozou. Naspievala tiež úvodnú pieseň a jej vokály zaznievajú v priebehu celej hry. V dramatizácii ďalej účinkujú Zuzana Fialová, Richard Stanke, Marek Majeský, Dušan Cinkota, Dušan Lenci, Matej Landl, Jozef Vajda, Zuzana Porubjaková, Róbert Roth, Dušan Jamrich, Leopold Haverl.

Bodaj by to bola pravda, Miriam.

Bodaj by to bola pravda, Miriam.
Vrátiť do Slovenskej televízie (STV) štandardné riadiace procesy, ktoré umožnia STV efektívnu a verejnosťou dobre kontrolovateľnú činnosť, je cieľom nového Organizačného poriadku STV. Ako ďalej informovala Miriam Žiaková z komunikačného centra STV, verejnoprávna televízia prešla na nový Organizačný poriadok, ktorý zjednodušuje a sprehľadňuje organizačnú štruktúru STV od 1. októbra. Nový organizačný poriadok predstavuje dôležitý krok k prechodu na divízny systém riadenia STV - jeden z bodov projektu generálneho riaditeľa STV Radima Hrehu. Z novej organizačnej štruktúry budú vychádzať postupné zmeny, ktorými musí STV prejsť, aby mohla zlepšiť kvalitu výroby a vysielania programov. Návrh týchto postupných zmien - rozčlenenia doterajšieho útvaru dramaturgie programu do štyroch útvarov hlavných dramaturgov, predkladá manažment televízie na schválenie Rade STV, uvádza sa ďalej v tlačovej správe. Podľa informácií Žiakovej je cieľom vedenia televízie zaistiť, aby za celkovú koncepciu pôvodnej dramatickej tvorby, tvorby pre deti a mládež, dokumentárnej, publicistickej a hudobnej a zábavnej tvorby niesli zodpovednosť kvalifikovaní dramaturgovia. V minulosti bola táto zodpovednosť nejasná a úloha dramaturgie potlačená. V dôsledku toho sa o jednotlivých projektoch rozhodovalo nekoncepčne a bez dlhodobého výhľadu. Degradácia dramaturgie potom viedla k tomu, že v uplynulých rokoch vzniklo len minimum audiovizuálnych diel dlhodobo využiteľných vo vysielaní STV, konštatuje sa ďalej v tlačovej správe STV. Na budúci rok chce STV investovať do výroby pôvodnej dramatickej tvorby a dramatickej tvorby pre deti minimálne 120 miliónov korún. STV pritom chce na tento účel v budúcnosti použiť ročne vždy najmenej štvrtinu financií určených na výrobu a nákup programov. Tento podiel by mal postupne narastať na úkor nákladov na akvizície, ktoré sú dnes v STV neúmerne vysoké. Ak STV dokáže tento zámer úspešne naplniť, bude sa môcť prihlásiť k devízam, ktoré využívajú zabehnuté európske televízie verejnej služby na posilnenie svojej legitimity - peniaze koncesionárov nie sú minuté, ale investované. Nevyhnutným kľúčom k úspechu tejto stratégie je obnova kvalitnej dramaturgie a preto z nej manažment STV urobil svoju prioritu, dodáva sa v tlačovej správe STV.

Festival pôvodnej rozhlasovej tvorby

Festival pôvodnej rozhlasovej tvorby
Dvadsiaty ročník Festivalu pôvodnej rozhlasovej tvorby dostal prívlastok prvý. Na rozdiel od predchádzajúcich 19 ročníkov je totiž modernejší, otvára sa novým tvorcom a rozširuje pole svojej pôsobnosti. Ako na dnešnej tlačovej besede povedal programový riaditeľ Slovenského rozhlasu (SRo) Ľuboš Machaj, tento ročník sa prihovára tvorcom, hosťom a poslucháčom v novom obale a pod novým názvom. Po prvýkrát sa koná v Bratislave, predtým hosťoval v Piešťanoch a v Bojniciach. Ku kategóriám pôvodná rozhlasová hra a rozprávková hra pribudli rozhlasový dokument a rozhlasová dramatizácia, adaptácia a preklad. Do súťaže sa mohli prihlásiť popri SRo aj iné licencované rádiá, produkčné spoločnosti, nahrávacie štúdiá. Premiéry ich príspevkov však museli zaznieť v slovenskom éteri v období medzi dvoma festivalmi. Podľa riaditeľa rádia Devín Silvestra Lavríka je toto otvorenie sa dôkazom, že SRo sa nebojí vstúpiť do konkurencie. Do súťaže sa prihlásilo 81 titulov, z toho 37 rozhlasových dokumentov. O držiteľoch Hlavnej ceny v každej kategórii rozhodujú osobitné päťčlenné poroty. Zvláštnu cenu poroty získa len jedno výnimočné dielo.Festival slávnostne otvoria v stredu 24. októbra v Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca v Bratislave. Záštitu nad podujatím prebral minister kultúry Marek Maďarič. Usporiadateľmi sú Slovenský rozhlas a Hlavné mesto SR Bratislava. Rozhlasové hry, rozprávky a dokumenty si môžu záujemcovia vypočuť v Komornom štúdiu Slovenského rozhlasu (SRo) od stredy 24. októbra do piatka 26. októbra. Vstup na verejné prezentácie je voľný.

17. 10. 2007

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Zákon chrániaci novinárov pred povinnosťou vyzradiť ich dôverné zdroje americkým federálnym súdom prijala v utorok Snemovňa reprezentantov Kongresu USA. Administratíva prezidenta Georgea W. Busha pritom už pohrozila vetovaním takejto legislatívy. Biely dom argumentuje, že opatrenie by poškodilo národnú bezpečnosť zvýšením zaťaženia pre prokurátorov, ktorí chcú predvolať príslušníkov spravodajských médií. Zároveň by to údajne podporilo únik utajovaných informácií do médií. Administratíva prezidenta Georgea W. Busha verí, že súčasná ochrana pre novinárov je dostatočná, uviedla Bushova hovorkyňa Dana Perinová. Podľa zákona by žurnalisti mohli byť naďalej nútení identifikovať svoje zdroje v teroristických prípadoch a pri ohrození národnej bezpečnosti. Okrem demokratickej väčšiny získal zákon v Snemovni reprezentantov podporu aj Bushových republikánov. Osud zákona v americkom Senáte je zatiaľ neistý. Podporovatelia zákona dôvodia potrebou zabezpečenia slobodného toku informácií pre verejnosť.
Stovky slovinských novinárov podpísali petíciu, v ktorej obviňujú slovinskú vládu zo zavádzania cenzúry. Petíciu, pod ktorou je 570 podpisov vrátane tých od významných osobností slovinskej žurnalistiky, odovzdali v utorok iniciátori podpisovej akcie predsedovi slovinského parlamentu France Cukjatimu. "Samotný fakt, že petíciu podpísalo toľko novinárov, je hodný povšimnutia," povedal Cukjati. Slovinskí novinári obviňujú vládu, že sa snaží ovládnuť prostredníctvom štátnych investičných fondov hlavné celoštátne denníky. Petíciu podporuje aj slovinský zväz novinárov DNS. Podľa jeho predsedu Gregu Repovža sa síce politici vždy pokúšajú médiá kontrolovať, "no súčasná vláda už prekročila tým najbrutálnejším spôsobom všetky hranice". Vláda obvinenia zo strany novinárov odmieta.
Moderný bulvárny denník s dynamickým dizajnom začína vychádzať v náklade 150 tisíc výtlačkov. ALO! vychádza denne okrem nedele na 16 stranách formátu 350 x 520 mm. Prvé dve vydania budú distribuované bezplatne a od stredy 17. októbra sa bude predávať v stánkoch za 9 Dinárov. Vydavateľom ALO! je ALO! GmbH, spoločnosť Ringier AG, ktorá v Srbsku vydáva aj tituly Blic, Blic Puls, Blic Zena a bezplatné noviny 24 sata. Šéfredaktorka Ana Cubela vedie tím 45 redaktorov, riaditeľom je Attila Mihók.
Herečka Jorja Fox definitívne opúšťa herecké obsadenie kriminálneho seriálu C.S.I.: Kriminálka Las Vegas (2000). Tridsaťdeväťročná herečka skončila s nakrúcaním seriálu minulý týždeň. Pre internetovú stránku EW.com povedala, že jej odchod nemá nič spoločné s peniazmi a úlohy Sary Sidle sa vzdala preto, že si chce oddýchnuť od záväzku voči televíznemu seriálu. "Je toľko vecí, ktorým sa môžem venovať - niektoré osobné, niektoré profesionálne. A naozaj musím niektoré z nich urobiť predtým, ako príliš zostarnem," vysvetlila Fox, ktorej sa zmluva skončila v máji. Spoločnosť CBS jej ponúkla účinkovanie aj v ôsmej sezóne seriálu, no ona sa rozhodla len pre niekoľko epizód. Posledná, v ktorej sa objaví Sara Sidle, by sa mala na televíznych obrazovkách v USA, objaviť v polovici novembra. Fox bola členkou hereckého obsadenia C.S.I. od roku 2000. V roku 2005 získalo celé obsadenie seriálu C.S.I. (Gary Dourdan, George Eads, Jorja Fox, Paul Guilfoyle, Robert David Hall, Marg Helgenberger, William L. Petersen a Eric Szmanda) Screen Actors Guild Award v kategórii Najlepší výkon hereckého obsadenia v dramatickom seriáli. Spolu s Georgeom Eadsom si v roku 2004 vyslúžili negatívnu publicitu, keď ich po nezhodách v súvislosti s pracovnými zmluvami zo seriálu vyhodili. Eads vraj niekoľko hodín meškal na prvý pracovný deň nakrúcania piatej série a Fox odmietla podpísať zmluvu, v ktorej sa mala zaviazať, že bude na pľac chodiť včas. Konflikt sa ale v priebehu týždňa vyriešil a CBS oboch znovu angažovala. Klebetilo sa aj o tom, že Jorju vzali naspäť ako prvú, ale odmietla zmluvu podpísať, kým nevezmú aj Eadsa.
Na televíznych obrazovkách sa objaví seriál nakrútený podľa slávnych Hviezdnych vojen, oznámil v utorok režisér George Lucas. Pre americký denník Los Angeles Times uviedol, že práca na nakrúcaní seriálu sa "práve začala". Hlavné postavy filmu Luke Skywalker a Darth Vader sa však v seriálovom spracovaní neobjavia. "Skywalkerovci tam nie sú a je to o vedľajších postavách," uviedol Lucas. Neprezradil bližšie informácie, ale žartoval, že seriál bude o živote "robotov". Známy režisér George Lucas pracuje aj na iných televíznych seriáloch. Jeho spoločnosť Lucas Animation už mesiace pripravuje animovanú podobu snímky Hviezdne vojny: Klonovaní útočia.
Prokurátori vzniesli obvinenia proti deviatim ľuďom, vrátane podplukovníka ruskej Federálnej bezpečnostnej služby (FSB) Pavla Rjaguzova, za údajnú účasť na vražde kritičky Kremľa, novinárky Anny Politkovskej. Uviedla to dnes ruská tlačová agentúra Interfax, ktorá citovala zdroj blízky vyšetrovaniu. Rjaguzova prvýkrát zatkli v auguste v súvislosti s iným prípadom, hoci jeho meno spomínali takisto vyšetrovatelia pracujúci na prípade zavraždenej novinárky. Agent FSB údajne odovzdal údaje o adrese novinárky ďalšiemu podozrivému, ktorý ich zasa posunul vrahovi. Prokurátor generál Jurij Čajka oznámil v auguste zatknutie desiatich podozrivých v prípade Politkovskej, hoci ani jeden nebol v tom čase obvinený a niektorých neskôr dokonca prepustili. Čajka vyhlásil, že vražda bola zorganizovaná v zahraničí pritikremeľskými silami, ktoré sa pokúšajú zdiskreditovať Rusko. Žiadne dôkazy však neposkytol. Denník Politkovskej, kde bola zamestnaná, vyjadril obavy, keď začiatkom septembra odvolali hlavného vyšetrovateľa prípadu, a vyhlásil, že tvrdí zástancovia Kremľa zasahujú do vyšetrovania. Politkovskú, ostrú kritičku prezidenta Vladimira Putina, zastrelili v októbri 2006 pred moskovským domom, v ktorom bývala. Jej vražda vyvolala medzinárodné rozhorčenie a vyústila do nátlaku na Putina, aby zaručil dôkladné vyšetrenie zločinu.
K dnešnému dňu preberá Ringier ČR od vydavateľstva Ebika denník Aha! – druhý najpredávanejší denník na českom trhu. Bulvárny denník Aha! a s priemerným počtom 142 738 (podľa ABC ČR, júl 2007) predaných výtlačkov sa týmto stal súčasťou portfólia spoločnosti Ringier ČR. Do Ringieru prechádza tiež celá redakcia denníka. Kúpou Aha! si Ringier CŘ ďalej posilňuje svoje postavenie na trhu denníkov. V súčasnosti vydáva denník Blesk, ktorý je s počtom 453 419 (podľa ABC ČR, júl 2007) predaných výtlačkov najpredávanejším denníkom v krajine. Ringier týmto jasne naznačil rozhodnutie expandovať v sektore denníkov. Blesk a Aha! budú vychádzať ako samostatné značky, každá tvorená vlastným redakčným tímom. Denník Aha! po prvýkrát vyšiel v októbri 2004. Denník Blesk začal na českom trhu vychádzať v apríli 1992 a od roku 2002 je stále najpredávanejším denníkom v krajine.
Istému známemu talianskemu fotografovi sa priveľmi nevyplatil "lov" na Brucea Willisa. Hollywoodska hviezda sa sťaby hosť medzinárodného filmového festivalu v Ríme vybral na večeru vo dvojici v spoločnosti mladej ženy. Paparazza Rina Barillariho vtedy údajne napadli hercovi ochrankári a značne mu poškodili fotoaparát. Fotografovi sa však podarilo zachrániť pamäťovú kartu so zábermi a tak sa zábery herca a jeho spoločníčky objavili v dnešnom vydaní denníka Il Messagero. Fotograf už zažaloval herca kvôli údajným zraneniam, ktoré si z incidentu odniesol.
BBC Trust, dozorný a riadiaci orgán BBC,jednohlasne schválil stratégiu BBC na najbližších šesť rokov. Až 2800 ľudí opustí BBC aj vďaka menším poplatkom, ktoré BBC dostane. Predseda BBC Trust Sir Michael Lyons tvrdí, že plány sú v najlepšom záujme BBC. Trust schválil aj odpredaj televízneho centra v západnom Londýne v Shepherd's Bush. Veľké šetrenie nastane predošetkým v spravodajstve, kde dôjde aj k zlúčeniu rozhlasového, televízneho a online newsroomu, ale aj v oblasti dokumentárnych filmov, publicistiky , detských programov, kde má dôjsť k nárastu reprízovosti. Mnoho pracovníkov, medzi nimi aj známe " hlasy " Radio 4' Charlotte Greenová a Peter Donaldson sa pripojili k protestom a zmeny označili za devastačné , ktoré vážnym spôsobom ohrozia kvalitu poskytovanej služby. Vysielacie odbory Bectu a National Union of Journalists (NUJ) zvažujú štrajky pred Vianocami . Vláda v januári oznámila, že poplatok za BBC's bude v roku 2012 £ 151.50 a kritici tvrdia, že zvýšenia nepokrýva infláciu. Vzniká tak dlh okolo dvoch miliárd libier za šesť rokov.

A je to !

A je to !
Mgr. Stanislav Háber

Titl. Rada STV Bratislava

Vec: Žiadosť o ospravedlnenie

Vážená Rada STV, dňa 26. 9. som moderoval v STV reláciu Sféry dôverné na základe výberového konania na moderátora a externej zmluvy. Na druhý deň vedenie STV kontaktovali novinári. STV podľa vydania denníka Sme a TA3 z 28. 9. 2007 zrušila so mnou spoluprácu na základe toho, že som mal zatajiť, že som pred dvanástimi rokmi pracoval ako hovorca HZDS. Takéto vyjadrenie a postup STV považujem za diskrimináciu na základe môjho predchádzajúceho povolania, keďže do STV v tom čase od 1. 10. 2007 nastúpil dokonca do interného pracovného pomeru bývalý hovorca predsedu VÚC v Banskej Bystrici za stranu Smer Martin Krupa. Zároveň predtým interne v STV pracoval takisto bývalý hovorca HZDS Marián Kardoš, ktorý bol navyše aj hovorcom predsedu vlády Vladimíra Mečiara. Rovnako v STV pracovala Jana Lepéňová – Žitňanská, ktorá bola podpredsedníčkou Kresťansko-demokratickej mládeže Slovenska a aj kandidovala za KDH v komunálnych voľbách, kým ja som nikdy za žiadnu stranu nikdy nekandidoval. Ďalšie podobné príklady a je ich dosť, uviedol vo svojom protestnom stanovisku Spolok slovenských spisovateľov a Združenie občianskej sebaobrany. V mojom prípade STV však novinárom oznámila, ako vyplýva z článku v Sme, že nie som (čo je aj pravda), ale ani nebudem zamestnancom STV. Jednoznačne podľa STV preto, lebo som bol hovorcom HZDS v roku 1995. Cítim sa preto oprávnene dotknutý na mojich právach, ktoré boli postupom vedenia STV porušené a tento postup bol v rozpore s antidiskriminačným zákonom číslo 365/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov. Žiadam Vás preto, aby sa mi vedenie STV ospravedlnilo a oznamujem Vám, že v tejto súvislosti som sa obrátil na Slovenské národné stredisko pre ľudské práva.

S úctou, Mgr. Stanislav Háber

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Tretie miesto Slovenska v rebríčku slobody tlače organizácie Reportéri bez hraníc treba brať s nemalou rezervou, tvrdí predseda Združenia vydavateľov periodickej tlače Slovenska Miloš Nemeček. "Keďže vzniká anketovým spôsobom, vždy obsahuje a bude obsahovať nemalú mieru subjektívneho pohľadu." Poukazuje na niektoré rozhodnutia súdov voči novinárom i médiám a tvrdí, že "niečo zrejme nebude v poriadku, keď naša justícia vrátane Najvyššieho súdu odmieta aplikovať rozhodnutia Európskeho súdu pre ľudské práva a vo viacerých prípadoch postupuje celkom inak, než je obvyklé vo väčšine krajín Európskej únie." Veľmi zriedka sa podľa Nemečka dostatočne hodnotí dôležitosť verejného záujmu pri posudzovaní toho, či novinár pri snahe informovať o závažných skutočnostiach síce porušil určité pravidlá, spoločenský význam jeho činnosti má však väčšiu váhu. "Tento rozmer vnímania verejného záujmu absentuje aj pri iných subjektoch, ako ukazuje napríklad postup Národného bezpečnostného úradu voči týždenníku Žurnál. Veľmi vážne otázky sa vynárajú v súvislosti s predbežným opatrením súdu voči spoločnosti Trend Holding a článkom v týždenníku Trend." Nemeček poukazuje aj na ekonomický aspekt tlače, ktorý ovplyvňuje obsahovú i polygrafickú úroveň novín a časopisov, podmienky práce, vzdelanie a kvalitu novinárov, inovačné možnosti vydavateľov a tým celkové spoločenské postavenie tlače, jej reálnu slobodu a nezávislosť. Ekonomické podmienky tlače na Slovensku sú neporovnateľné s vyspelými krajinami. Kým takmer za všetko, napríklad polygrafiu, papier, počítačové systémy platíme svetové ceny, za inzerciu či predaj novín a časopisov môžeme žiadať iba ich zlomok, konštatuje. Podľa Nemečka to nie je len dôsledkom dlhodobejšieho hospodárskeho a spoločenského vývoja, ale aj podmienok, ktoré vytvára pre tlač štát. Za celú existenciu samostatného Slovenska sa periodická tlač nedočkala od štátu žiadneho reálneho kroku na svoju podporu. Poukazuje na to, že Slovensko sa s 19- percentnou DPH zaraďuje medzi krajiny s najvyššou DPH na predaj tlače v Európe. "Zakrátko by sa mala znížiť DPH na knihy. Bolo by logické, aby podobné rozhodnutie nasledovalo aj vo vzťahu k tlači, ktorá nepochybne plní významnú úlohu nielen pre informovanosť, ale aj vzdelanosť a kultúrnu úroveň občanov Slovenska." "Budem veľmi rád, ak si v budúcom hodnotení Reportérov bez hraníc Slovensko udrží alebo aj zlepší svoje postavenie. Budem veľmi rád, ak to bude zodpovedať slobode tlače v praxi vo všetkých súvislostiach," dodáva Miloš Nemeček.

STV NEWS

STV NEWS
Od utorka 16. októbra 2007 si môžu diváci naladiť Dvojku STV už aj v pilotnom digitálnom terestriálnom vysielaní na 66. kanáli v Bratislave. Slovenská televízia sa dohodla na zaradení druhého programového okruhu s prevádzkovateľom pilotného digitálneho terestriálneho vysielania v Bratislave so spoločnosťou TBDS a.s. Programové okruhy Jednotka STV a Dvojka STV boli do pilotného vysielania zaradené vo všetkých lokalitách s výnimkou Bratislavy, kde bol do projektu zaradený iba program Jednotky. Odteraz sú k dispozícii obidva programové okruhy Slovenskej televízie v digitálnej kvalite v rámci všetkých pilotných projektov digitálneho vysielania: v Košiciach a v Prešove na 44. kanáli, v Banskej Bystrici a vo Zvolene na 59. kanáli a v Bratislave a v Malackách na 66. kanáli. Slovenská televízia pripravuje aj nový športový kanál pod pracovným názvom STV3, ktorý obohatí ponuku digitálnych programov na Slovensku. Od budúceho roka by sa mala spustiť riadna prevádzka DVB-T (Digital Video Broadcasting-Terestrial), v nasledujúcich rokoch je v pláne postupné opúšťanie súčasného analógového vysielania na Slovensku a jeho úplný prechod na digitálne terestriálne vysielanie do roku 2012. Pre príjem digitálneho terestriálneho vysielania je potrebné zariadenie pre príjem DVB-T alebo televízor s integrovaným prijímačom DVB-T.

The Times BFI 51th London Film Festival

The Times BFI 51th London Film Festival
Otváracím filmom 51. ročníka Londýnskeho filmového festivalu je triler Eastern Promises v réžii Kanaďana Davida Cronenberga. Film premietnu dnes 17. októbra - v prvý deň festivalu, ktorý potrvá do 1. novembra. Scenár filmu napísal Angličan Steven Knight. Pri práci na snímke sa Cronenberg znovu stretol s hviezdou svojho filmu História násilia (2005) Viggom Mortensenom. Okrem neho si vo filme zahrali Naomi Watts, Vincent Cassel a Armin Mueller-Stahl. Triler z prostredia londýnskeho podsvetia premietli aj na medzinárodnom filmovom festivale v Toronte, ktorý sa konal od 6. do 15. septembra.
Diváci uvidia aj životopisný film o Bobovi Dylanovi I’m not there, nový dokument Michaela Moora o americkom zdravotníctve Sicko, western The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford či rumunský víťaz z festivalu v Cannes 4 mesiace, 3 týždne a 2 dni. Miesto v programe pravidelne dostávajú aj slovenská a česká kinematografia. Tento rok ho využili iba Vratné lahve Jana Svěráka a dokument Marcela režisérky Heleny Třeštíkovej, ktoré uvedú v sekcii Cinema Europe. Londýnsky festival bol pôvodne koncipovaný ako „festival festivalov“, teda ako výber „silných“ titulov z európskych festivalov. Zámerom akcie je predstaviť britskému publiku novú tvorbu, s ktorou by sa inak nemalo ako stretnúť. Premietania sprevádza množstvo debát a stretnutí s tvorcami. V tomto roku sú napríklad očakávaní Robert Redford, David Lynch, Meryl Streepová alebo Naomi Wattsová.

Verejnoprávnosť STV dnes?

Verejnoprávnosť STV dnes?
dnes 17.10. 2007 o 17:00 v sídle BISLA / Grosslingova 53/ KLUB Bratislavského inštitútu humanizmu usporiada verejnú diskusia na tému Verejnoprávnosť STV dnes?
Pozvanie prijali: Bohumír Bobocký (predseda rady STV) a Ján Füle (publicista). Moderuje: Anna Vargova

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Koncesionárske poplatky za rozhlas a televíziu by mali od januára platiť všetci odberatelia elektriny v bytoch a domoch a zamestnávatelia, ktorí zamestnávajú aspoň troch zamestnancov. Poplatky sa nezvýšia, zostanú 140 korún. Vyplýva to zo zákona, ktorý dnes prerokovala a posunula do druhého čítania Národná rada SR. Úhradu bude vyberať spoločnosť s ručením obmedzeným, ktorej zakladateľmi budú Slovenská televízia a Slovenský rozhlas. Vybrané prostriedky sa budú deliť v pomere 70 percent pre Slovenskú televíziu a 30 percent pre Slovenský rozhlas. Dôchodcovia a domácnosti v hmotnej núdzi budú platiť polovicu, ťažko zdravotne postihnutí nebudú platiť nič. Návrh vrátiť normu predkladateľovi na dopracovanie, ktorý predložila poslankyňa za SMK Ágnes Biró, poslanci nepodporili.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Mediálna spoločnosť Polskapresse pod nemeckým gigantom Verlagsgruppe Passau začne v spolupráci s britským The Times vydávať nové celonárodné noviny. Denník Polska vytvorili fúziou šiestich regionálnych novín. "Polska vznikla v spolupráci s najprestížnejším mienkotvorným denníkom vo Veľkej Británii, The Times. Napovedať tomu bude aj logo v hlavičke a text, vytvorený v rámci medziredakčnej spolupráce," napísala Polskapresse v stanovisku. Spoločnosť, ktorá je najväčším vydavateľom regionálnej tlače v Poľsku takisto vyhlásila, že noviny si budú udržiavať "silnú regionálnu identitu" a informácie nebudú iba z "varšavskej perspektívy". Denník sa takisto sústredí na sociálne problémy a čitatelia v ňom nájdu aj rôzne pravidelné prílohy. Súperiť pritom bude musieť s tromi denníkmi. Na vrchole je v súčasnosti Gazeta Wyborcza, ktorá za deň predá asi 450-tisíc výtlačkov. S veľkým odstupom nasleduje Dziennik, patriaci skupine Axel Springer s nákladom asi dvestotisíc kusov. Tretia priečka patrí so 150-tisícovým nákladom denníku Rzeczpospolita. Okrem regionálnych novín, z ktorých vznikol denník Polska, vydáva Polskapresse aj tri programové časopisy, štyri inzertné týždenníky a tri denníky distribuované zadarmo v siedmich mestách. Skupina Verlagsgruppe Passau je známa svojimi investíciami do krajín bývalého východného bloku. Pôsobí aj na Slovensku a v Českej republike.
Novinári z BBC sú znepokojení a obávajú sa , že veľké presonálne škrty môžu ovplavniť kvalitu vysielania. Práve spravodajstvo BBC bude najhoršie postihnutým segmentom v BBC. V celej korporácii sa má ušetriť okolo 3 %, ale v spravodajstve až 20 % počas nasledujúcich piatich rokov. 500 pracovných pozícií ubudne v spravodajstve z celkového počtu 3000. V celej BBC príde o miesta 2800 ľudí, pričom však bude vytvorených 1000 nových pracovných pozícií. BBB smeruje aj k integrovanému newsroomu, prepojeniu rádia, televízie a online operácií.
Poľská opozícia obvinila dnes štátne médiá z toho, že pred nedeľňajšími voľbami favorizujú vládnucich bratov Kaczynských. Oficiálne údaje ukázali, že ich strana dostáva oveľa viac času v éteri než ich protivníci. Kaczynských sociálne konzervatívna strana Právo a spravodlivosť (PiS) podľa oponentov spolitizovala verejnoprávnu televíziu natoľko, ako to krajina nezažila od pádu komunizmu. "Je to inštitúcia, ktorá má svoje korene v komunistickom Poľsku, a každá nová vláda ju rýchlo premení na svoj marketingový nástroj," uviedla Julia Piterová z hlavnej opozičnej Občianskej platformy (PO), stredopravej strany presadzujúcej rýchlejšie hospodárskej reformy. "Je to neprijateľné, najmä preto, že všetci platíme koncesionárske poplatky. Nikto nemá rád prehnanú propagandu," dodala. Počas prvého októbrového týždňa dve štátne televízne stanice, najsledovanejšie v Poľsku, dali PiS takmer 17 hodín vysielacieho priestoru. PO dostala len niečo nad šesť hodín a ľavicová koalícia asi päť hodín, vyplýva z oficiálnych údajov. "Je dôležité poukázať na to, že vystúpenia premiéra a vládnych predstaviteľov sú zahrnuté vo vysielacom priestore strany, aj keď veľký počet ich vystúpení súvisí s ich oficiálnymi funkciami," uviedla hovorkyňa verejnoprávnej televízie. Hovorca vlády sa odmietol k záležitosti vyjadriť. Takýmito sťažnosťami sa bude zaoberať aj Organizácia pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE), ktorá bude monitorovať nedeľňajšie parlamentné voľby v Poľsku. Okrem rozdielneho časového priestoru kritici obviňujú verejnoprávnu televíziu z toho, že prezentuje premiéra Jaroslawa Kaczynského a jeho brata, prezidenta Lecha Kaczynského v priaznivom svetle, zatiaľ čo minimalizuje pozitívne spravodajstvo o opozícii. Noviny Dziennik v pondelok informovali, že moderátorka hlavného spravodajstva štátnej televízie prišla o prácu, keď trvala na odvysielaní záberov z návštevy predsedu PO v Británii a Írsku.

16. 10. 2007

To je TV !

To je TV !

SLOVAK RADIO NEWS AGAIN

SLOVAK RADIO NEWS AGAIN
Najmä nízkemu finančnému ohodnoteniu členov Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu (SOSR) bolo venované dnešné mimoriadne rokovanie Rozhlasovej rady o situácii v SOSR. Nízke platy prišli priamo na rokovanie rady demonštrovať aj niektorí členovia orchestra a počas diskusie vytiahli papiere s rokmi praxe, hrubými mesačnými platmi a ich navrhovaným zvýšením. Pri vyše 30 rokoch praxe bol ich priemerný hrubý plat v niektorých prípadoch okolo 11 tisíc korún a navrhované zvýšenie približne tisíc korún. Avizované zvyšovanie platov v rozhlasovom orchestri vnímali členovia telesa s očakávaním, ponúknuté zvýšenie však prinieslo rozčarovanie, konštatoval za orchester koncertný majster Viktor Šimčisko. V dôsledku nízkych platov podľa neho odchádzajú z orchestra viacerí kvalitní hráči a môže sa stať, že orchester sa takto sám rozpadne. Šimčisko tvrdí, že v praxi sa neosvedčili výpomoci hráčov z externého prostredia. V porovnaní so stálymi hráčmi telesa sú pridrahé a nie sú stabilné. Jeho slová potvrdil aj riaditeľ SOSR Matej Drlička. Avizoval, že aj z týchto dôvodov by sa počet interných systemizovaných miest v orchestri SRo mal na budúci rok zvýšiť zo súčasných 70 na 74. Podľa Šimčiska však symfonický orchester potrebuje minimálne 85 ľudí. Vedenie Slovenského rozhlasu (SRo) si zlú situáciu v SOSR uvedomuje. Podľa generálnej riaditeľky SRo Miloslavy Zemkovej orchestrálnym hráčom platy zvýšia, no primerane možnostiam rozhlasu. Na požadované zvýšenie platov zadlžený SRo napriek šetreniu na všetkých úrovniach zdroje nemá. Zemková pripomenula, že pre nízke platy odchádzajú za lepšími ponukami z rozhlasu aj redaktori a ďalší pracovníci. Pripomenula, že SRo nedostal dotáciu na dlh predchádzajúceho vedenia z roku 2006 a tento rok hospodári s 870-miliónovým rozpočtom, pritom by ročne potreboval jednu miliardu. Podľa Rozhlasovej rady doterajšie zmeny v SOSR zatiaľ nepriniesli personálnu stabilizáciu. Rada požiadala generálnu riaditeľku Zemkovú, aby zabezpečila zvyšovanie počtu členov orchestra a zvýšenie ich platov na úroveň ostatných zamestnancov SRo. Rada sa na tom uzniesla väčšinou hlasov. Jej uznesenia sú pre vedenie SRo záväzné. Na realizovanie tohto uznesenia nemá SRo dostatok finančných zdrojov, uviedla Zemková s tým, že zmeny v SOSR ešte nie sú uzavreté.
© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS
Verejnoprávny rozhlas je v kritickej finančnej situácii, generálna riaditeľka Slovenského rozhlasu (SRo) Miloslava Zemková o tom opätovne informovala Rozhlasovú radu na jej dnešnom rokovaní. Rozhlas podľa nej víta minulotýždňové rozhodnutie vlády o poskytnutí dotácie 45,4 milióna korún na zabezpečenie vysielania národnostného okruhu SRo Rádia Patria. Dotácia pokryje tohtoročné náklady SRo na stredné vlny, na ktorých Patria vysiela, čím si štát podľa SRo splnil svoju zákonnú povinnosť. Dlh SRo voči TBDS, a.s. (nástupcu Rádiokomunikácii) sa tým zníži zo 180 miliónov korún na približne 135 miliónov korún, uvádza sa v stanovisku rozhlasu. Spomínaných 180 miliónov by dlh voči TBDS mal dosiahnuť do konca tohto roka, k dnešnému dňu predstavuje 168 miliónov korún, informovala Zemková. Väčšina dlhu vznikla ešte za bývalého vedenia SRo. Šéfka SRo upozornila radu, že TBDS trvá na splatení zvyšného dlhu za vysielače na budúci rok. V takom prípade by SRo musel obmedziť terestrické vysielanie. Uvažuje sa o minimálne dvojročnom prechode Rádia Devín z VKV okruhu na vysielanie cez internet a satelit. Okrem redukcie vysielania by to znamenalo aj ďalšie prepúšťanie. Zemková dnes Rozhlasovú radu tiež upozornila, že SRo potrebuje na fungovanie jednu miliardu ročne a na rozvoj by musel mať aspoň 1,1 miliardy korún ročne. Tohtoročný rozpočet SRo tvorí 870 miliónov korún. Predpokladá, že na budúci rok to bude ešte menej - 820 miliónov korún, čo je suma bez dotácie na vysielania na stredných vlnách (45,4 mil. Sk) a bez možného zvýšenia príjmov z koncesií. Vedenie rozhlasu je totiž skeptické v očakávaniach prínosu nového systému výberu poplatkov za vysielanie SRo a STV. Predpokladá, že po úplnom nabehnutí nového systému výberu poplatkov v roku 2009 rozhlas ročne získa o 100 miliónov viac. Z celej vybranej sumy by mal dostať 30 percent a zvyšok pôjde STV. Rozhlasové vedenie tiež očakáva, že nový systém zníži výber od právnických osôb. Všetko však závisí od toho, v akej podobe schváli zákon parlament. "Predchádzajúce vedenie rozhlasu pripravilo na rok 2006 okrem schváleného aj upravený rozpočet SRo s objektívnou stratou približne 170 miliónov korún. Keďže pani riaditeľka nastúpila do funkcie 6. apríla 2006, nesie ako vrcholová manažérka rozhlasu zodpovednosť už za hospodárske výsledky SRo v roku 2006," v reakcii na žiadosť SRo o dotáciu na pokrytie dlhu to uviedol hovorca Ministerstva kultúry (MK) SR Jozef Bednár. Hovorca rezortu kultúry v reakcii pripomenul, že "riaditeľka bola zvolená do funkcie s projektom, v ktorom plánovala, že SRo bude hospodáriť s vyrovnaným rozpočtom, bez napojenia na štátny rozpočet. Ani predchádzajúcemu vedeniu nikto neposkytol finančné prostriedky na zahraničné vysielanie a na podporu národnostného vysielania." SRo tento rok dostáva z MK SR 55,4 mil. korún na zahraničné vysielanie a 45,4 mil. korún na podporu národnostného vysielania. "Na budúci rok plánujeme v rozpočte rezortu MK SR s finančným krytím zahraničného vysielania," doplnil. MK SR dúfa, že návrh zákona o úhrade za služby verejnosti poskytované STV a SRo, "pomôže verejnoprávnym médiám výrazne zlepšiť ich finančnú situáciu a tie tak nebudú odkázané na mimoriadne dotácie zo štátneho rozpočtu, ako sa to deje teraz," uviedol Bednár na otázku, či je predpoklad, že by MK SR poskytlo rozhlasu aj zvyšok dotácie, o ktorú požiadal v auguste.
© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Worldwide Press Freedom Index

Worldwide Press Freedom Index
Sloboda tlače na Slovensku má mimoriadne vysokú úroveň. Svedčí o tom fakt, že sa SR v tohtoročnom rebríčku medzinárodnej organizácie Reportéri bez hraníc (RSF), ktorý zverejnili dnes, nielenže udržala v prvej desiatke v konkurencii ďalších 168 krajín, ale si oproti vlaňajšiemu ôsmemu miestu polepšila a obsadila tretiu priečku. Slovensko sa umiestnilo hneď za vedúcim trojlístkom Island, Nórsko, Estónsko, pričom prvú desiatku krajín dopĺňajú ešte Belgicko, Fínsko, Švédsko, Dánsko, Írska republika a Portugalsko. Spomedzi členských krajín EÚ obstáli najhoršie Bulharsko (51. miesto) a Poľsko (56. miesto), ktoré sa ako jediné štáty únie nedostali do TOP 50. Výraznejšie si spomedzi nich pohoršilo iba Holandsko, ktoré kleslo z druhej na 12. priečku, keďže v krajine tulipánov dva dni zadržiavali dvojicu novinárov, pretože odmietali vydať súdu svojho informátora. Spomedzi krajín G8 sa však do prvej dvadsiatky dostali iba dve, a to Kanada na 18. a Nemecko na 20. mieste. Francúzsko, kde sa množia prípady zasahovania majiteľov médií do práce médií, sa umiestnilo na 31. priečke. Taliansko napriek pretrvávajúcim hrozbám tamojším zamestnancom médií dokázalo stabilizovať svoje postavenie, zastaviť pokles v rebríčku a umiestniť sa na konci prvej štyridsiatky. V USA došlo k miernemu poklesu porušovania slobody tlače, čo zámorskej veľmoci umožnilo mierne zlepšenie vlaňajšej pozície, a to z 53. na 48. miesto. V Ruskej federácii pokrok v danej oblasti takisto nebol výrazný, čo sa odzrkadlilo na 144. priečke v aktuálnom rebríčku oproti vlaňajšiemu 147. miestu. Spomedzi 20 krajín, ktoré sa v hodnotení jednotlivých kritérií slobody tlače umiestnili na konci rebríčka, leží sedem v Ázii (Pakistan, Srí Lanka, Laos, Vietnam, Čína, Mjanmarsko a Kórejská ľudovodemokratická republika), ďalších päť štátov s výraznou cenzúrou médií sa nachádza na čiernom kontinente, štyri sú z oblasti Blízkeho východu a tri patria medzi niekdajšie sovietske zväzové republiky (Bielorusko, Uzbekistan a Turkménsko). Tejto časti rebríčka sa nevyhla ani Kuba. Na samotnom konci rebríčka sa umiestnila Eritrea, ktorú hodnotili vôbec po prvý raz, iba tesne pred ňou dva vlani posledné štáty Turkménsko a KĽDR.