DALITO!

12. 5. 2007

Eurovision Song Contest - Helsinki 2007

Eurovision Song Contest - Helsinki 2007
Víťazkou pesničkovej súťaže Eurovision Song Contes 2007 sa stala 22-ročná srbská speváčka Marija Śerifović so skladbou Molitva, čo v slovenskom preklade znamená motlitba. Srbka, ktorá sa do finále prebojovala zo štvrtkového semifinále, dostala najviac bodov od divákov v 42 krajinách, kde sa súťaž vysielala. Podľa odhadov organizátorov ju sledovalo viac ako 100 miliónov divákov. Śerifović vyhrala aj vďaka tomu, že sa dostala na prvé miesto vo všetkých zúčastnených krajinách bývalej Juhoslávie. Srbsko sa súťaže zúčastnilo po prvýkrát a hneď ju vyhralo. Na budúci rok bude mať táto balkánska krajina možnosť organizovať európske semifinále a finále. Slovensko sa naposledny zúčastnilo ceny Eurovízie v roku 1998, keď Katarína Hasprová so skladbou Motlitba skončila na 21. mieste. V roku 1996 nás reprezentoval Marcel Palonder a dva roky pred ním Maťo Ďurinda a Tublatanka. V oboch prípadoch sme však skončili na konci prvej dvadsiatky.
Neúspechom tradičných účastníckych krajín zo západnej Európy sa skončilo štvrtkové semifinále .Spomedzi 28 súťažných príspevkov, z ktorých európski televízni diváci vybrali hlasovaním 10 ostatných účastníkov sobotňajšieho finále, totiž nepostúpili vo fínskych Helsinkách ani zástupcovia Belgicka, Dánska, Izraela, či Nórska, teda krajín, ktoré sa už v minulosti tešili z triumfu na tomto podujatí. Rovnako neuspeli ani pesničky z Islandu a Portugalska, či historicky prvý súťažný príspevok z Českej republiky v podobe piesne Malá dáma skupiny Kabát. Triumfovali melodické a zväčša dynamické príspevky z Balkánu a z krajín bývalého Sovietskeho zväzu, jedinou výnimkou bola v tomto smere pieseň Maličké blues v interpretácii maďarskej Megastar, víťazky súťaže speváckych talentov Magdi Rúzsovej.
Včera súťažilo o víťazstvo v 52. ročníku súťaže, ktorej dejiskom bola tentoraz Hartwall Areena vo fínskej metropole, 24 finálových účastníkov. Tam doplnili postupujúcich 10 kvalifikantov piesne z vlani najúspešnejších desiatich krajín podujatia, ako aj zástupcovi štyroch tradične nasadených krajín, spoluzakladateľov podujatia a najväčších finančných prispievateľov - Francúzska, Nemecka, Španielska a Veľkej Británie.
Doteraz najúspešnejšími krajinami podujatia sú s piatimi víťazstvami Francúzsko, Luxembursko a Veľká Británia. O jeden triumf menej zaknihovali Holandsko a Švédsko, vo farbách ktorého odštartovala v roku 1974 práve víťazstvom v tejto súťaži závratná kariéra kvarteta ABBA. Veľká cena Eurovízie sa však stala i odrazovým mostíkom v kariére mnohých ďalších stálic hudobnej scény, vrátane Giglioly Cinquettiovej z Talianska, Uda Jürgensa z Rakúska, gréckej speváčky Vicky Leandrosovej, Kanaďanky Céline Dionovej, ktorá v roku 1988 vybojovala prvenstvo pre Švajčiarsko, či talianskeho pesničkára Tota Cutugna.V jednotlivých súťažných ročníkoch sa však predstavil celý rad medzičasom renomovaných interpretov, ktorí nie vždy odchádzali s palmou víťazstva, ale ich súťažné pesničky sú už v súčasnosti evergreenmi, napríklad Volare Domenica Modugna, či Congratulations Cliffa Richarda.Najúspešnejším jednotlivcom je Ír Johnny Logan, ktorého slovenskí priaznivci populárnej hudby mohli vidieť svojho času aj ako hosťa festivalu Bratislavská lýra. Ten zvíťazil v rokoch 1980 a 1987 ako interpret víťazného príspevku, kým v roku 1992 si vzácnu trofej prevzal ako autor najúspešnejšej skladby.

Čože je to 150 miliónov ?

Čože je to 150 miliónov ?
Zdenka Húževnatá Kramplová v Téme dňa TA 3 o novom návrhu Zákona STV, ktorý chce prikázať STV, aby vysielala záznamy z rokovania NR SR hneď na druhý deň ráno

Zomrel Bernard Gordon

Zomrel Bernard Gordon
Bernard Gordon, scenárista, ktorý sa ocitol počas protikomunistického honu na čarodejnice v Hollywoode na čiernom zozname autorov zomrel vo veku 88 rokov. Osudnou sa mu v piatok stala rakovina, ktorej po dlhom boji podľahol vo svojom dome na Hollywood Hills. "Bol veľmi zásadový a až príliš čestný," uviedla jeho dcéra Ellen Gordon. Napriek tomu, že bol autorom desiatok scenárov, jeho meno sa nikdy neobjavilo v záverečných titulkoch až kým v osemdesiatych rokoch Writers Guild of America nezačal znovu zverejňovať mená scenáristov z čierneho zoznamu. Gordon sa podieľal na filmoch Hellcats of the Navy (1957), 55 dní v Pekingu (1963), Bitka o Ardeny (1965), The Thin Red Line (1964) a kultovej sci-fi klasike Day of the Triffids (1962). Pod filmy sa podpisoval ako Raymond T. Marcus

SuperStar SK vs. Svet Again

SuperStar SK vs. Svet Again
IFPI SR Hitparáda - RADIO TOP 100- Týždeň - 2007/18

1.FURTADO NELLY-SAY IT RIGHT 2. TINA-BLÍZKO TEBA-
3.PREDNÁ ZDENKA-KEĎ TO NEJDE 4. MIKA-GRACE KELLY 5. SUNRISE AVENUE-FAIRYTAILE GONE BAD 6. WILLIAMS ROBBIE & PET SHOP BOYS-SHE´S MADONNA 7. LANGEROVÁ ANETA-MALÁ MOŘSKÁ VÍLA 8. KOMAJOTA-RÁNO V NOVINÁCH 9. TIMBERLAKE JUSTIN-WHAT GOES AROUND 10. CMORIK PETER-ME AND YOU 15. GRIGOROV ROBO-POVEDZME 20. HABERA PAVOL-AKO LÁVA 21. I.M.T. SMILE-NIEKTO AKO KRÁĽ 25. KIRSCHNER JANA-SHINE 27. TINA-VIEM ŽE POVIEŠ ÁNO 32. MISHA-ČIARKY 34. METROPOLIS & KULY-MLYNY 35. GLADIATOR-33 ROKOV 40. PEHA-RENESANCIA 41. PARA-ABSTINENT 43. STEREO-VRAH 47. DESMOD-ZHORÍ VŠETKO ČO MÁM 48. VETROPLACH-SMEJ SA! 50. EARS-NAOZAJSTNÉ 57. KRISTÍNA ft. OPAK-SOM TVOJA 65. DESMOD-NIEKTO TI TO POVIE SKOR NEŽ JA 73. BEZDEDA TOMÁŠ-KRÁSNE KRÁSNA 76. SMATANOVÁ ZUZANA-NEKRÁČAJ PREDO MNOU 83. BIČ IVO-SNÁĎ 86. HEX-NIKDY NEBOLO LEPŠIE 90. BYSTRÍK-MAMA 91. CMORIK PETER-MÁM POCIT 93. HORKÝŽE SLÍŽE-SILNÝ REFRÉN 94. ŽBIRKA MIRO-KRÁĽOVNÁ RANNEJ KRÁSY 96. BUNDOVÁ MÁRIA-KRÍDLA 98. KOŠČOVÁ KATKA-DNES 100. PETRANÍK JAKUB-KEĎ NIE SI TU

11. 5. 2007

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Cena pre .týždeň

Cena pre .týždeň
Slovenský časopis .týždeň získal niekoľko ocenení na prestížnej medzinárodnej súťaži fotožurnalistiky a obrazového editovania The Best Of Photojournalism 2007, ktorú organizuje americké združenie fotožurnalistov National Press Photographers Association. Kreatívny riaditeľ slovenského týždenníka Róbert Csere, obrazová redaktorka Vladimíra Pčolová a fotograf Martin Kollár získali tretie miesto v kategórii Ilustrovanie hlavného článku časopisu. Na prvých dvoch miestach sa pritom umiestnil časopis National Geographic, čestnú cenu získali periodiká Newsweek, The Washington Post a Los Angeles Times. V hlavnej kategórii Obrazový editor roka získal Róbert Csere za obrazový koncept časopisu .týždeň čestnú cenu. Prvé miesto priznala porota Kenovi Geigerovi z National Geographic. Róbert Csere a Vladimíra Pčolová získali ďalej čestnú cenu v kategórii Profil osobnosti, kde sa víťazom stal opäť National Geographic. Čestnú cenu získal .týždeň aj v kategórii úvodných stránok k článkom. Najúspešnejším tu bol opäť National Geographic. Týždenník .týždeň získal v súťaži ocenenia ako jediný časopis z Európy. Z celkových 45 cien udelených v ôsmich kategóriách za obrazové editovanie časopisu si 14 ocenení odniesol National Geographic. Časopis Time a Los Angeles Times dostali po sedem ocenení, americký Sports Illustrated šesť, The Seattle Times a časopis .týždeň zhodne po štyri ceny. Dve ocenenia putujú týždenníku Newsweek a The Washington Post si vyslúžil jednu cenu.

Blbé správy o blbosti pre STV

Blbé správy o blbosti pre STV
Slovenská televízia by mala povinne vysielať celé záznamy z rokovania Národnej rady SR nasledujúci deň po rokovaní od 8:00 na svojom druhom programe. Navrhujú to poslankyne za ĽS-HZDS Ľudmila Mušková, Zdenka Kramplová a Katarína Tóthová v novele zákona o STV. Občania podľa Tóthovej nedostávajú informácie o dôležitých zákonoch a ich prerokúvaní v parlamente."Vysielanie v dnešnej podobe v neskorých nočných hodinách na druhom programe STV je len formálne riešenie, aby nevznikol dojem, že STV nemá záujem o dianie v parlamente a že si neplní svoju verejnoprávnu funkciu," povedala Tóthová pred poslancami. Položila otázku, či má naša spoločnosť záujem, aby informácie z parlamentu boli čo najmenej sledované. "Sledovanie parlamentu, kde sa rozhoduje o základných otázkach riadenia štátu, je aj určitá kontrola činnosti zvolených zástupcov občanov," pokračovala Tóthová a opýtala sa, či je záujem o takúto kontrolu. "My musíme mať záujem na tom, aby naša činnosť bola kontrolovaná," povedala Tóthová. Nesúhlasila s názormi, že prenosy z parlamentu sú nezáživné, lebo podľa nej si občania radi pozrú prerokúvanie zákona, ktorý sa ich dotýka. Priame prenosy sú podľa Tóthovej svetový trend. "Informácia z prvej ruky, ktorú dáva nedeformovaná ponuka, je aj pre nás výhodná, veď v tlači prevažuje názor, čo robia tí v parlamente za vysoké platy. O čo sme zlepšili imidž parlamentu," povedala Tóthová a vyzvala poslancov, aby "brojili" za televízne prenosy a záznamy v lepších vysielacích časoch. Podľa Tóthovej si STV neplní svoje povinnosti v oblasti informovania o dianí v parlamente, preto treba túto povinnosť zakotviť v zákone. Podľa Tomáša Galbavého (SDKÚ-DS) občania majú právo na informácie a v takom prípade by bolo treba vysielať aj prenosy z rokovania vlády a nie pokúšať sa utajiť záznamy z rokovania kabinetu, ako sa o to podľa neho pokúsila súčasná koalícia. Parlament posunul do druhého čítania návrh novely zákona o Slovenskej televízii (STV), ktorý predložili poslankyne za ĽS-HZDS Ľudmila Mušková, Zdenka Kramplová a Katarína Tóthová. Slovenská televízia (STV) by podľa neho mala povinne vysielať celé záznamy z rokovania Národnej rady (NR) SR nasledujúci deň po rokovaní od 8:00 na svojom druhom programe. Podpredseda parlamentu Viliam Veteška informoval, že pôvodne na dnes plánované tajné voľby kandidátov na člena Rady STV sa na základe dohody poslaneckých klubov presunuli na utorok.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

"Jána Slotu poznám ako človeka a politika, ktorý zvažuje svoje vyjadrenia ." Anna Belousovová

"Je tu variant, že by akcie Transpetrolu získala nejaká iná ruská spoločnosť, čo je celkom normálne. Takže treba rozmýšľať aj v tom duchu, či chceme zlikvidovať Transpetrol a urobiť z neho bezvýznamnú rúru, alebo chceme, aby bol Transpetrol strategickým podnikom. Aj toto je kontext, ktorý musíme brať na zreteľ.Putin ma ubezpečil, že z ruskej strany nie je žiaden dôvod túto vec zdržiavať. Robert Fico

"Gratulujem Bushovi k úspechu jeho bezpečnostného plánu a pri tejto príležitosti ho pozývam na pohár džúsu v kaviarni irackého parlamentu v centre Zelenej zóny." Ajmán al-Zaváhírí, pravá ruka vodcu al-Kájdy Usámu bin Ládina.

"Je to úplne prirodzený spôsob, ako opäť vrátiť hercov našej prvej scény do STV a SRo v ďaleko vyššej miere, ako doteraz."

Jaroslav Rezník o alokovaní budúcej budovy verejnoprávnych médií v blízkosti Slovenského národného divadla

"Američania sú hrdí na to, že môžu privítať Vaše Veličenstvo opäť v Spojených štátoch - krajine, ktorú už veľmi dobre poznáte. Napokon, stolovali ste s desiatimi prezidentmi USA. Stáli ste pri nás, keď naša krajina oslavovala svoju dvojstoročnicu v roku 17-- v roku 1976. Pozrela sa na mňa tak, ako sa len matka môže pozrieť na dieťa."

George Bush

„Pán prezident, rozmýšľam, či by som mala začať prípitok slovami: Bola som tu v roku 1776...“

Britská kráľovna Alžbeta II

10. 5. 2007

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americký herec Tom Selleck, ktorý v 80-tych rokoch kraľoval na Havaji v seriáli Magnum, je pripravený začať nakrúcať seriál Las Vegas. Selleck sa pripojí k obsadeniu seriálu spoločnosti NBC už počas nasledujúcej sezóny a stvárni tu miliardára s pochybnou minulosťou, ktorý sa stane novým majiteľom hotelového komplexu Montecito Resort & Casino. Selleck príde do seriálu presne v čase, kedy herec James Caan seriál opustí. Caan, ktorý prednedávnom informoval, že seriál po marcovom skončení sezóny opúšťa, sa zúčastní i v premiérovej časti budúcej sezóny. Tom Selleck okrem seriálu Magnum, za ktorý získal Zlatý glóbus a Emmy , hral aj v seriáli Priatelia, či vo filmoch Midway, Jej alibi, Traja muži a nemluvňa , či Generál Eisenhower .

Televízna stanica, ktorú spravuje palestínske hnutie Hamás, odmietla stiahnuť kontroverzný kreslený film pre deti z obrazovky napriek nariadeniu ministra informácií Mustafu Barghútího. Jeden z predstaviteľov TV al-Aksá povedal pre agentúru AFP, že TV film Priekopníci zajtrajška odvysielajú v piatok podľa plánu. "Program bude pokračovať a zajtra ho odvysielame o 16.00 (miestneho času). Mustafa Barghútí to nepochopil," povedal predstaviteľ TV al-Aksá pod podmienkou anonymity, keďže nemá povolenie komunikovať s predstaviteľmi tlače. Pred krátkym časom ministerstvo informácií oznámilo, že na žiadosť ministerstva "stiahla TV stanica al-Aksá vo štvrtok z vysielania politicky zameraný detský program." Minister informácií Mustafa Barghútí vo svojom stanovisku uviedol, že nie je správne, ak sa detské programy "využívajú na vysielanie politických posolstiev". V programe nazvanom Priekopníci zajtrajška, ktoré al-Aksá vysielala každý piatok, postavička (Farfúr) vyzerajúca ako Mickey Mouse spolu s malým dievčatkom vyzývali na odpor voči Izraelu a USA a zároveň zdôrazňovali nutnosť každodenného modlenia a pitia mlieka. Program vyvolal ostrý protest Izraela a židovských skupín organizovaných v rámci Ligy proti hanobeniu (ADL), ktorá stanicu obvinila zo šírenia myšlienok radikálneho islamizmu a antisemitizmu, ako aj nenávisti proti Západu. "Ak vezmete postavičku, ako je Mickey Mouse a zámerne ju použijete na šírenie ideológie nenávisti, zjavne to bude mať vplyv na deti a na ich myslenie," povedal riaditeľ ADL Abraham Foxman. "Napriek snahe vyzerať umiernenejšie Hamás stále chce vštepovať deťom svoju kultúru nenávisti," povedal Foxman. Proislamské hnutie Hamás vlastní televíznu aj rozhlasovú spoločnosť al-Aksá a práve začalo vydávať svoj denník.

STV NEWS

STV NEWS
Vyvrcholenie futbalovej Corgoň ligy, priamy súboj o majstra, sa nebude hrať pred televíznymi kamerami. Slovenská televízia si ešte pred začiatkom jarnej časti Corgoň ligy vybrala z ponuky 10.kola zápas Nitra – Banská Bystrica s výkopom zápasu o 10:30 hod. Dôvodom bola skutočnosť, že touto voľbou bola v časovom predstihu vyriešená prípadná časová kolízia s programom hokejových MS, keďže ide o deň, kedy sú na moskovskom šampionáte na programe dva semifinálové zápasy. V čase výberu zároveň nebolo možné vedieť, či v sobotnom podvečernom semifinále, čiastočne časovo kolidujúcom so zápasom v Žiline, nenastúpi slovenská hokejová reprezentácia. Vzhľadom na atraktívny súboj o majstrovský titul medzi MŠK Žilina a Artmediou Bratislava Slovenská televízia, samozrejme, prejavila záujem o vysielanie duelu týchto aktuálne už jediných dvoch ašpirantov na majstrovský titul. S takmer 5 týždňovým predstihom navrhovala výmenu zápasu. Po konzultáciách s našim zmluvným partnerom sme vzápätí náš návrh upravili tak, že sme ponúkli alternatívu vysielania oboch priamych prenosov (aby ani Nitra ani Banská Bystrica neboli poškodené), to znamená:- v sobotu, 14.5., po semifinálovom hokejovom stretnutí, t.j. o 20:45, zápas MŠK Žilina – Artmedia Bratislava a - v nedeľu, 15.5., v pôvodnom termíne o 10:30 zápas Nitra – Banská Bystrica.Aj tento návrh STV bol zo strany zmluvných partnerov zamietnutý. Slovenská televízia v tejto situácií nevidí zmysel ponúknuť televíznym divákom z ponuky 10. kola iba zápas Nitra – Banská Bystrica, keďže nám náš zmluvný partner nedokáže zabezpečiť odvysielanie kľúčového zápasu celej ligovej sezóny, ktorý môže rozhodnúť o majstrovi. Z tohto dôvodu najbližší víkend nebude Slovenská televízia vysielať žiadny prenos zo stretnutí futbalovej Corgoň ligy.

Mě je tak blbě, že nemám ani tužku

Mě je tak blbě, že nemám ani tužku
Návrh-Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č .16/2004 Z. z. o Slovenskej televízii v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone: ČI. I Zákon č.16/2004 Z..z. o Slovenskej televízii v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa mení a dopĺňa takto: 1.Do §5 sa vkladá nový odsek (2), ktorý znie : „Slovenská televízia vysiela celé záznamy z rokovania Národnej rady Slovenskej republiky vždy nasledujúci deň po rokovaní od 8.00 hodiny.“ 2.Doterajšie odseky (2) a (3) sa označujú ako odseky (3) a (4). ČI. II 2.Tento zákon nadobúda účinnosť 1.9.2007. Dôvodová správa Všeobecná časť: Problémom našej súčasnej spoločnosti je nedostatočné právne vedomie. Zvýšiť právne vedomie znamená zabezpečiť prísun dostatku právnych informácii .Zdrojom právnej informácii je Národná rada Slovenskej republiky, ktorá v rámci svojej zákonodarnej, kreačnej, kontrolnej pôsobnosti a pôsobnosti v oblasti vnútornej a zahraničnej politiky reguluje vzťahy v oblasti spoločenského , politického a hospodárskeho života. Sprostredkovateľom informácie je prostriedok masmediálnej komunikácie, ktorým najsilnejším nesporne je televízia. Platná právna úprava- zákon č.16/2004 o Slovenskej televízii v znení neskorších predpisov vymedzuje hlavnú činnosť Slovenskej televízie aj vo vysielaní väčšinového podielu programov vo verejnom záujme .V zmysle §3 písm.h) zákona č.308/2000 Z.z o vysielaní a retransmisii sa na účely zákona o Slovenskej televízii rozumie pod programom vo verejnom záujme :“ program zameraný na uspokojovanie informačných a kultúrnych potrieb poslucháčov alebo divákov na území, ktoré vysielateľ svojím signálom pokrýva, najmä program, ktorý poskytuje právne a iné informácie“. Podľa citovaných ustanovení a čl.26 Ústavy SR má verejnosť právo na komplexné príjmanie informácii usmerňujúcich a regulujúcich správanie spoločnosti. V súčasnosti Slovenská televízia na druhom programe v rámci svojho vysielanie ponúka zostrih z rokovaní Národnej rady Slovenskej republiky a to v časovom rozpätí od presne neurčenej nočnej hodiny do 7.30. hod. Tento záznam je teda neúplný a pokrýva iba určitú sekvenciu z rokovania. Občan teda nemá možnosť v tak krátkom časovom úseku získať komplexnú informáciu o činnosti Národnej rady Slovenskej republiky, ktorej výsledky majú priami dopad na jeho každodenný život . Aj čas , do ktorého STV zaradila záznam z rokovania je nevyhovujúci. Stredná- pracujúca generácia a mladšia školopovinná nemá v nočných hodinách príležitosť pozerať televíziu, keď na druhý deň si musí plniť svoje povinnosti. Je nevyhnutné si uvedomiť, že STV je verejnoprávna inštitúcia, ktorej zákon presne vymedzuje jej činnosť, nejde teda o komerčnú televíziu. Z tohto dôvodu názory, že vysielanie celého záznamu z rokovania NRSR by mohlo“ nabúrať“ programovú skladbu, možno považovať za neadekvátne. Vysielanie z rokovania Národnej rady Slovenskej republiky je službou verejnosti, má informatívny charakter , zvyšuje právne vedomie verejnosti, teda napĺňa podstatu činnosti STV , tak ako ju vymedzuje zákon. Je preto nevyhnutné zabezpečiť vysielanie celého záznamu z rokovania Národnej rady Slovenskej republiky a to už aj vzhľadom na článok 26 Ústavy Slovenskej republiky, ktorý zaručuje právo na informácie a v neposlednej miere i preto lebo neraz informácie z diania v parlamente sa v médiach objavujú v sploštenej alebo skreslenej podobe. Navrhovaná úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky , ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republiky viazaná. Osobitná časť: Čl.I Navrhovanou zmenou sa rozširuje hlavná činnosť Slovenskej televízie vymedzená v §5 zákona č.16/2004 Z.z. v znení neskorších predpisov o vysielanie záznamu z rokovania Národnej rady Slovenskej republiky v celej jeho dĺžke.Za začiatok vysielania sa určuje ôsma hodina ráno nasledujúceho dňa po rokovaní. Čl.II Stanovuje účinnosť predloženého legislatívneho návrhu na 1.9.2007. DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie. 1. Navrhovateľ právneho predpisu : poslankyne NR SR za ĽS - HZDS – Katarína Tóthová, Zdenka Kramplová a Ľudmila Mušková 2. Názov právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a zákon č.16/2004 Z.z. o Slovenskej televízii v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 3. Záväzky Slovenskej republiky vyplývajúce z prístupovej zmluvy a z faktu o podmienkach pristúpenia: Bezpredmetné 4. Problematika návrhu zákona: - nie je upravená v práve Európskej únie - nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev 5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev. Vzhľadom na vnútroštátny charakter upravenej problematiky je bezpredmetné vyjadrovanie stupňa zlučiteľnosti právneho predpisu s právom EÚ/ES. 6. Gestor:Bezpredmetné 7. Účasť expertov : Experti sa na vypracovaní nezúčastnili.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Ministerstvo obrany SR usporiada od 22. do 24. mája trojdňovú akciu s názvom Kurz prežitia pre novinárov vo Vojenskom výcvikovom priestore Lešť. Experti z Ústavu špeciálneho zdravotníctva a výcviku si dali za cieľ, že pripravia záujemcov z novinárskej obce na prežitie v náročných podmienkach podobných tým, na ktoré sú cvičení elitní príslušníci špeciálnych jednotiek. Kurz má dôkladne preveriť schopnosti účastníkov v rôznych náročných situáciách pod vplyvom depresie, strachu a stresu. Odmenou pre účastníkov kurzu bude zvýšenie dôvery vo vlastné schopnosti pri riešení krízových situácií. Ubytovanie, stravovanie, výstroj a dopravu zabezpečí MO SR. Záujemcovia o účasť na kurze sa musia prihlásiť na adrese maria.secanska@mod.gov.sk najneskôr do 15. mája 2007. Vyriešiť aktuálne problémy audiovízie na Slovensku, ale aj zapracovať povinnosti, ktoré Slovensku vyplývajú z Európskeho dohovoru o ochrane audiovizuálneho dedičstva, je cieľom nového audiovizuálneho zákona. Poslanci ho dnes prerokovali v prvom čítaní. Nový zákon vychádza z platnej normy a rozširuje ju najmä o povinnosti súvisiace s ochranou slovenského audiovizuálneho dedičstva. Návrh pokrýva i šírenie audiovizuálneho, zvukového a prípadne multimediálneho diela cez internet, ak je prístup k nim platený. Návrhom nového audiovizuálneho zákona chce rezort kultúry presadiť nový systém označovania programov vekovým logom. Systém by mal informovať o neprístupnosti, nevhodnosti a vhodnosti audiovizuálnych diel, zvukových záznamov umeleckého výkonu, multimediálnych diel a televíznych programov pre vekové skupiny do 7, 12, 15 a 18 rokov.

Art Film 2007

Art Film 2007

Hudobným vyvrcholením XV. ročníka medzinárodného filmového festivalu ArtFilm bude 29. júna koncert svetoznámeho bosnianskeho hudobníka a skladateľa Gorana Bregovića. Hudobník sa preslávil najmä ako autor hudby k filmom režiséra Emira Kusturicu Dom pre obesenca (1988), Arizona Dream (1991), no najmä Underground (1995). Pôsobivú fúziu balkánskeho folklóru, pravoslávnej hudby, džezu a rocku si budú môcť vychutnať všetci návštevníci festivalu v historickom centre Trenčína na Mierovom námestí. Goran Bregović sa narodil 22. marca 1950 v Sarajeve srbskej matke a chorvátskemu otcovi. Len z donútenia sa učil hre na husle v sarajevskom konzervatóriu. Ako 16-ročný hral v skupine Bestije, v roku 1974 založil kapelu Bijelo Dugme (Biela gombička), ktorá bola až do rozpadu v roku 1988 jednou z vtedajších najvplyvnejších juhoslovanských hudobných formácií. Študoval filozofiu a sociológiu, ale rozhodol sa profesionálne venovať hudbe. K filmu sa dostal už na sklonku sedemdesiatych rokov snímkou Nije Nego (1978) v réžii Micu Miloševića. V roku 1989 skomponoval hudbu k "rómskej epopeji" Emira Kusturicu Dom pre obesenca. Za Bregovićovu najúspešnejšiu spoluprácu s Kusturicom ale kritici označujú film Underground (1995). Film sa však rodil tri roky a obaja umelci odvtedy nemajú záujem znovu spolu pracovať. Kľúčovú rolu v Undergrounde hrá dychová hudba Bobana Markovića. Bregovićove skladby v jej podaní sa stali evergreenmi a spopularizovali balkánsku hudbu po celom svete. Po rozpade Juhoslávie Bregović pôsobil vo Francúzsku, Grécku, Turecku a Poľsku. Pracoval s Iggym Popom, so židovsko-jemenskou speváčkou Ofrou Haza, s Grékom Georgeom Dalarasom, tureckou interpretkou Sezen Aksu a poľskou speváčkou Kayah. Ako koncertný hudobník sa vrátil na pódiá v roku 1995. Po úspechu Undergroundu na festivale v Cannes sa vybral na turné po Grécku a Švédsku s desiatkou ľudových muzikantov, päťdesiatčlenným zborom a symfonickým orchestrom. Tak vzniklo teleso Wedding and Funeral Band, ktoré má v repertoári skladby z filmov Dom obesenca, Arizona Dream, Underground aj Kráľovná Margot (1994). Účinkuje na open-air festivaloch, vystupoval v Montreale, Chicagu, New Yorku, Soule. Na Námestí sv. Jána v Ríme hral pre viac ako pol milióna divákov. Dnes tvorí Bregovićov Wedding and Funeral Band dychová sekcia z Belehradu, štvorica bulharských speváčok, pravoslávny mužský zbor, sláčiková sekcia z Poľska, perkusie, dirigent a zbormajster Ognjan Radivojević. Sám Bregović hrá na elektrickú gitaru.

Pozvanie na jubilejný XV. ročník medzinárodného filmového festivalu Artfilm prijal popredný ruský filmový a divadelný herec Oleg Pavlovič Tabakov. Herec, ktorý účinkoval vo viac ako stovke filmov a televíznych seriálov, svojou prítomnosťou spestrí festival, ktorý sa bude konať od 22. do 30. júna 2007 v Trenčíne a Trenčianskych Tepliciach. Tabakov, ktorý minulý rok účinkoval v dráme režiséra Eľdara Rjazanova Andersen: život bez lásky (2006), svojou návštevou podporí prehliadku Nový ruský film. Oleg Tabakov sa narodil 17. augusta 1935. Už ako osemročný syn vojenskej lekárky zabával vojakov v poľnom lazarete veršami a pesničkami. Keď mal 14 rokov, hral v divadle moskovského Paláca pionierov. V rokoch 1953 až 1957 študoval herectvo v divadelnom Štúdiu Vladimira Nemiroviča-Dančenka pri MCHAT-e. V roku 1957 bol spoluzakladateľom moskovského divadla Sovremennik. Na konte má viac ako stovku filmových a televíznych postáv. Vo filme spočiatku stvárňoval naivných čestných mladých mužov (Saša vstupuje do života, 1956; Skúšobná lehota, 1960; Zelená mladosť, 1962). Prechod k zložitejším postavám znamenal Nikolaj Rostov v Bondarčukovom filme Vojna a mier (1965 - 1968). Všeobecnú popularitu mu priniesol film Alexandra Mittu Svieť, svieť, moja hviezda (1969). V sedemdesiatych rokoch zaujal pozoruhodnými portrétmi tragikomických hrdinov. Kritika považuje za jeho špičkové výkony najmä Iľju Iljiča Oblomova v snímke Nikitu Michalkova Oblomov (1979), Voloďu v romantickej dráme Moskva slzám neverí (1980), ale i vedľajšiu rolu vo filme Lety v sne a v skutočnosti (1982). Slovenskí televízni diváci ho mohli spoznať ako veliteľa nemeckej kontrarozviedky Waltera vom Schellenberga v seriáli Sedemnásť zastavení jari (1973). V českom filme Antonína Moskalyka Kukučka v temnom lese (1986) stvárnil veliteľa koncentračného tábora. Vlani účinkoval v dráme Eľdara Rjazanova Andersen, život bez lásky a snímke Rokonok Istvána Szaba. V roku 1995 bol hosťom prvého ročníka filmového festivalu Zlatý Golem v Prahe. Od roku 1983 pôsobí ako herec a pedagóg v MCHAT-e. Herectvo a divadelné vedy prednášal aj na Harvardskej univerzite a Carnegie Mellon University, New York University, The Juilliard School, Florida State University, The University of Delaware v USA, na Parížskom konzervatóriu, Akademie Der Künst v Hamburgu, alebo vo viedenskom Max Reinhardt Seminar.

Krištáľové krídlo once more

Krištáľové krídlo once more

Porota tento rok neudelila Krištáľové krídlo v kategórii hospodárstvo. Ako informovala Mária Vaškovičová - Mlčochová, riaditeľka agentúry Agas, ktorá Krištáľové krídla udeľuje, výrazným a jednoznačným kandidátom bol pôvodne guvernér Národnej banky Slovenska (NBS) Ivan Šramko. Ten podľa nej písomne vyzval porotu, aby mu cenu neudelili, nakoľko svoj konkrétny počin považuje za predčasný. Vzhľadom na toto rozhodnutie porota zvažovala, že cenu v kategórii hospodárstvo neudelí. Dvaja členovia poroty ústne odporučili za víťaza Richarda Sulíka, no kvalifikovanú nomináciu nemali spracovanú. Ako sa v správe riaditeľky Vaškovičovej -Mlčochovej ďalej uvádza, následne bola prednesená a konkretizovaná jeho zásluha a konkrétny počin, na základe čoho hospodárska porota nomináciu odsúhlasila. Predseda vyzval členov, ktorí túto nomináciu verbálne prezentovali, aby ju do ďalšieho dňa dodali aj písomne, inak je podľa štatútu neplatná. Písomná nominácia však podľa Vaškovičovej - Mlčochovej popisovala rok 2003, preto bolo potrebné doplniť ju a špecifikovať konkrétny počin za rok 2006. "Doplnenie bolo však všeobecné a nebolo opäť totožné s ústnou nomináciou. Tá bola následne zaslaná všetkým členom hospodárskej poroty. Osem členov sa nestotožnilo s písomnou nomináciou, dvaja sa nevyjadrili a dvaja trvali na správnosti nominácie." Na základe toho bola nominácia Sulíka uzavretá ako neplatná a bolo rozhodnuté, že v kategórii hospodárstvo cena udelená nebude. Richard Sulík je spoluautorom daňovej reformy a nedávno navrhoval zaviesť 16-percentnú daň. Krištáľové krídlo bolo v utorok 8. mája udelené v divadle Andreja Bagara ôsmim osobnostiam Slovenska. V kategórii šport zvíťazil hokejista NHL Marián Hossa, ktorý reprezentoval Slovensko na šiestich majstrovstvách sveta. Krištáľové krídlo za hudbu dostal skladateľ, muzikológ, redaktor a pedagóg Vladimír Godár. V kategórii publicistika a literatúra triumfovala Tina Čorná, redaktorka novinovej prílohy TV oko. Cenu za výtvarné umenie získala akademická sochárka Zora Palová, ktorej diela sú zastúpené napríklad aj vo Victoria and Albert Museum v Londýne či japonskom Koganezaki Museum of Fine Arts. V kategórii divadlo a film si Krištáľové krídlo odniesol režisér Roman Polák, šéf Činohry Slovenského národného divadla. Za zásluhy v oblasti medicíny a vedy porota ocenila Martina Mistríka, zakladateľa transplantácie krvotvorných buniek na Slovensku. Mimoriadnou cenou za celoživotné dielo ocenila spoluzakladateľa Ústavu tuberkulózy a respiračných chorôb Antona Bajana. Krištáľové krídlo za celoživotné dielo udelili in memoriam aj nedávno zosnulému režisérovi, hercovi a riaditeľovi Starého divadla v Nitre Karolovi Spišákovi.

Krištáľové krídlo - sledovanosť -12,9 %, priemerne 256 tisíc divákov

CZECH MEDIA NEWS

CZECH MEDIA NEWS
Najvyšší správny súd v Prahe zrušil rozhodnutie Mestského súdu v Prahe o neprávoplatne udelených licenciách na celoplošné digitálne vysielanie v Českej republike. Súd vo veci sťažnosti v prípade Galaxie Sport rozhodol už 25. apríla. O pridelení digitálnych licencií rozhodla na svojom minuloročnom aprílovom zasadnutí česká Rada pre rozhlasové a televízne vysielanie (RRTV). Jej rozhodnutie však bolo súdne napadnuté niekoľkými subjektmi vrátane Galaxie Sport. Súd potom vydal verdikt, že RRTV nedostatočne zdôvodnila zamietavé stanoviská a nešlo transparentne preskúmať, prečo neúspešní žiadatelia licencie nezískali.

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

9. 5. 2007

Predpoveď počasia

Predpoveď počasia
Zajtra bude v Bratislave a Prahe horúco . Budú sa páliť hokejky.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Rodinné problémy, konkrétne spor páchateľa a jeho nevlastnej dcéry, stáli za dnešným bombovým poplachom vo Viedni. Päťdesiatsedemročného muža zo spolkovej krajiny Dolné Rakúsko, ktorý v skorých ranných hodinách pohrozil odpálením nálože v takzvanom Tlačovom dome vo viedenskej štvrti Döbling, zadržali príslušníci jednotky špeciálneho nasadenia Cobra. Pri incidente, počas ktorého páchateľ nemal rukojemníkov a hrozil odpálením nálože v kufríku, nebol nikto zranený. Dopravný podnik miesta Viedeň bol kvôli hermetickému uzavretiu okolia objektu, v ktorom sa nachádza redakcia i tlačiareň denníka Neue Kronen Zeitung, políciou nútený dočasne odkloniť trasy autobusov liniek 11A a 39A. Obmedzenia sa krátkodobo odrazili aj na plynulosti cestnej dopravy v rakúskej metropole počas rannej špičky.

K marcovému únosu reportéra britskej vysielacej spoločnosti BBC v Pásme Gazy sa v stredu prihlásila palestínska extrémistická skupina Armáda islamu, ktorá požaduje prepustenie všetkých moslimských väzňov a radikálneho duchovného väzneného v Británii. Obsah neoverenej zvukovej nahrávky s týmito vyhláseniami, ktorú zaslali novinárom v Gaze, teraz preveruje BBC v Londýne. 44-ročného reportéra Alana Johnstona zadržali 12. marca ozbrojení únoscovia v meste Gaza. K incidentu sa neskôr prihlásila neznáma organizácia Brigády monoteizmu a džihádu, ktorá tvrdila, že Johnstona popravila. "Oficiálne vyhlasujeme, že Armáda islamu uniesla novinára Johnstona," uvádza sa v nahrávke, ku ktorej bola údajne priložená fotografia Johnstonovho novinárskeho preukazu. "Od britskej vlády požadujeme oslobodenie všetkých moslimských väzňov, predovšetkým Abu Qatadu." Duchovného, ktorého španielsky sudca označil za "duchovného vodcu" al-Kájdy v Európe, v auguste 2005 uväznili v Británii v rámci zásahu proti moslimskému extrémizmu po samovražedných útokoch v Londýne. V súčasnosti sa snaží o vydanie do Jordánska. "Od bezbožných vlád požadujeme, aby oslobodili moslimských väzňov, ktorých zadržiavajú. Ak ich neprepustia, budú ďalšie únosy," varujú extrémisti. Ako dodávajú, s Johnstonom zaobchádzajú "ako s každým iným väzňom". Palestínski oficiálni predstavitelia nedávno oznámili, že s únoscami reportéra nadviazali kontakt a poznajú miesto jeho zadržiavania. Odmietli však vykonať záchrannú operáciu, aby neohrozili jeho bezpečnosť. Armáda islamu patrí medzi radikálnejšie militantné organizácie v Pásme Gazy a spolu s ďalšími dvoma skupinami sa hlási aj k únosu izraelského vojaka z 25. júna 2006. Pri irackom ropnom meste Kirkúk v stredu zahynuli štyria irackí novinári. Zabili ich ozbrojení muži, ktorí na novinárov vezúcich sa v aute spustili paľbu z guľometov. Incident sa stal o 14. hodine miestneho času, 30 kilometrov juhozápadne od Kirkúku, uviedla polícia. Novinári pracovali pre nezávislú mediálnu spoločnosť Raad, ktorá vydáva niekoľko týždenníkov a mesačníkov zameraných na politiku, školstvo a umenie. Medzi obeťami útoku je riaditeľ spoločnosti Raad Mutašár a jeho traja kolegovia.

Tržby americkej korporácie Walt Disney v druhom finančnom kvartáli, ktorý sa skončil 31. marca, mierne vzrástli na 8,07 mld. USD, pričom v rovnakom období pred rokom evidovala tržby na úrovni 8,03 mld. eur. Analytici predpovedali tržby firmy vo výške 8,13 mld. eur. Čistý zisk mediálneho konglomerátu sa v druhom fiškálnom štvrťroku zvýšil o 27 % na 931 mil. USD, alebo 44 centov na akciu. Analytici očakávali zisk spoločnosti vo výške 38 centov na akciu. Vlani v tom istom čase firma dosiahla čistý zisk 733 mil. USD, respektíve 37 centov na akciu. K uvedeným kvartálnym údajom firmy prispeli dobré výsledky jej filmového štúdia, ako aj príjmy z reklamy .

Dvaja zamestnanci denníka Dinakaran zahynuli pri požiari v redakcii, ktorý spôsobili stúpenci politika rozhorčeného výsledkami prieskumu poukazujúcimi na pokles jeho popularity. Desiatky ľudí zaútočili kameňmi a zápalnými fľašami na redakciu novín vychádzajúcich v tamilskom jazyku v juhoindickom štáte Tamil Nadu počas protestov, ktoré vypukli aj v iných častiach štátu. Obete, obaja technickí pracovníci, zomreli udusením, keď sa snažili z redakcie zachrániť počítače a nemohli z budovy uniknúť, pretože dav im to znemožnil. O prípade informovala agentúra Press Trust of India, ktorá citovala vedúceho redaktora novín Muthupandiho. Dôvodom masového hnevu boli výsledky prieskumu zverejnené v novinách, poukazujúce na slabú podporu ich lídra M.K. Azhagiriho, ale vysokú popularitu jeho brata a politického súpera v rámci štátu. Obaja politici sú synmi ministerského predsedu štátu K. Karunanidhia a sú považovaní za jeho možných nástupcov.

RADA STV

RADA STV

Rad STV na dnešnom zasadnutí požiadala členov Dozornej komisie STV, aby si zvolili predsedu DK STV, aby tak mohla DK STV vyvíjať činnosť v zmysle zákona o Slovenskej televízii, Štatútu DK STV a Rokovacieho poriadku DK STV . DK STV musí zaujať oficiálne stanovisko k výsledku hospodárenia STV za rok 2006 . Až potom bude môcť rada STV definitívne schváliť Výročnú správu STV za rok 2006.

Generálny riaditeľ informoval členov Rady STV o personálnych zmenách v zložení manažmentu. Ako sme už písali, Juraj Dobiš sa stal riaditeľom výroby programu a Ladislav Orviský je poradcom generálneho riaditeľa pre oblasť ľudských zdojov. Orviský by sa neskôr mal stať riaditeľom divízie ľudských zdrojov.

Rada STV uložila DK STV, aby preskúmala zmluvy uzavreté medzi STV a spoločnosťou MAYA , z pohľadu obsahu plnenia zmlúv a primeranosti zmluvnej ceny. V prípade relácií Pošta pre teba a SOS predložiť aj porovnanie s obsahom zmlúv a zmluvnej ceny za predchádzajúce obdobie. V prípade relácie Hit storočia posúdiť primeranosť zmluvnej ceny.

Rad zároveň uložila GR STV predložiť detailnú analýzu zmluvy so spoločnosťou Marketing SZĽH, s.r.o. / konatelia : Ing. Juraj Široký a Martin Ryba / a informáciu o procese vzniku zmluvy, najmä z pohľadu stanovenia zmluvnej ceny a obsahu plnenia zmluvy – aj v porovnaní s predchádzajúcim obdobím. Podľa člena Rady STV Miroslava Kollára STV podpísala zmluvu so Slovenským zväzom ľadového hokeja na nakúpenie práv pre 50 extraligových zápasov na najbližšie dva roky za 46 miliónov korún. Minulý rok za 30 zápasov zo slovenskej extraligy spolu zaplatila približne jeden milión korún.

Rada sa zaoberala aj návrhom zákona o rozhlasovom a televíznom poplatku za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom a v tejto súvislosti odporučila GR STV, aby v pripomienkovom konaní rozporoval nasledovné ustanovenia: a) v § 4 ods. 1 - koeficient prerozdelenia poplatku ; b) v § 6 ods. 1 výšku sadzby poplatku (podľa prepočtu nevyhnutných nákladov na ďalší technologický a programový rozvoj) ; ďalej navrhol: c) ustanovenie, ktoré zabebezpečí, aby sa sadzba poplatku automaticky valorizovala v závislosti od vývoja inflácie ; d) v § 7 ods. 1 doplniť možnosť mesačnej platby. Nikolaj Savický riaditeľ pre strategický rozvoj STV tvrdí, že pre STV je zásadné zachovanie mesačnej platby. Valorizácia poplatku podľa neho funguje napríklad v britskej BBC, kde sa výška poplatku prehodnocuje po piatich - šiestich rokoch a neodvíja sa len od inflácie, ale i od dlhodobých cieľov televízie. V tejto oblasti predloží vedenie STV, v rámci pripomienok k zákonu o televíznom a rozhlasovom poplatku, varianty, ktoré sú obvyklé v krajinách Európskej únie. Vedenie STV má aj ďalšie pripomienky. Keď ich zosumarizuje, pošle ich do konca termínu pripomienkovania - do 21. mája - ministerstvu kultúry.

Rada STV v súvislosti s Návrhom optimalizácie infraštruktúry verejnoprávnych vysielateľov v podmienkach digitalizácie vysielania požiadala GR STV , aby vypracoval Návrh minimálneho rozsahu programovej služby vrátane finančnej náročnosti ako podklad pre prípravu budúcej Zmluvy so štátom. Podľa Savického má STV k zmluve jednu zásadnú pripomienku. Chce, aby bol princíp zmluvy vysielateľa so štátom ukotvený v zákone o STV, teda, aby sa zákon novelizoval. Návrh zmluvy vedenie STV víta. Tvrdí, že zmluva so štátom by jej pomohla rozbehnúť dlhodobé plánovanie vlastnej tvorby. Je tiež jednou z možnosti zabezpečenia stability a odbúrania dlhov STV. O východiskách prípravy zmluvy bude Rada STV s manažmentom televízie priebežne rokovať. Návrh zmlúv medzi štátom a verejnoprávnymi vysielateľmi chce ministerstvo kultúry predložiť na rokovanie vlády do konca júna 2008, aby mohli platiť v roku 2009.

Pokuty naše každodenné

Pokuty naše každodenné

Rada pre vysielanie a retransmisiu po prvýkrát začala správne konanie za hlasitosť reklamy. Toto správne konanie začali voči spoločnosti Markíza-Slovakia v súvislosti s odvysielaním reklamy počas programu Odpadlík vo februári tohto roka. Kukliš zdôraznil, že rada sa touto problematikou zaoberá od schválenia novely. Tá vstúpila do platnosti vo februári tohto roka a podľa nej musí vysielateľ zabezpečiť, aby sa nezvyšovala intenzita zvuku počas vysielania reklamy, telenákupu či sponzorovaných programov a neobťažovala tak divákov. Za porušenie tohto pravidla hrozí finančná sankcia. Kukliš zdôraznil, že rada týmto začína príslušné ustanovenia zákona uplatňovať v praxi. K problému si už licenčná rada dala vypracovať technický posudok. Rada tiež rozhodla o uložení dvoch 100 000 pokút spoločnosti Markíza-Slovakia a po jednej 100 000 pokute MAC TV a STV. Zároveň spoločnosť MAC TV v jednom prípade bola upozornená na porušenie zákona. RVR odobrala na dnešnom zasadnutí licencie na rozhlasové vysielanie štyrom spoločnostiam. Ide o spoločnosti N-Radio, Prešovská kultúrna agentúra, spoločnosť Ragtime a spoločnosť A.W.G. Vo všetkých štyroch prípadoch o tomto kroku rozhodla rada na základe žiadosti vysielateľa vlastnených firmou Harad ,ktorý patria ku skupine rádia Jemné melódie. Zároveň licenčná rada začala výberové konanie na udelenie licencií na terestrické rozhlasové vysielanie. Zoznam frekvencií a ostatné informácie o výberovom konaní budú zverejnené v celoštátnych denníkoch, na úradnej tabuli RVR a na jej internetovej stránke.

STV NEWS

STV NEWS
Slovenská televízia odmieta návrh ministerstva kultúry, aby obyvatelia Slovenska platili koncesionárske poplatky štvrťročne. Jej vedenie o tom dnes hovorilo s Radou STV. V súčasnosti sa koncesie platia raz mesačne. Zmenu chce zaviesť ministerstvo v návrhu zákona o poplatkoch. K pripomienke STV sa vyjadrí po skončení pripomienkového konania po 21. máji. "Pre nás je kľúčové a rozhodujúce, aby bola zachovaná mesačná platba televízneho poplatku," povedal dnes novinárom riaditeľ strategického rozvoja STV Nikolaj Savický. Zavedenie štvrťročnej platby by podľa neho malo veľký dopad na koncesionárov. "Keď si premietnete poplatok pre nízkopríjmovú rodinu, 140 korún za obe médiá, je to niečo iné ako zaplatiť 420 korún raz za štvrťrok," vysvetlil Savický. Slováci platia v súčasnosti 100-korunový poplatok za televíziu a 40-korunový za rozhlas."Štvrťročný výber poplatkov je pre verejnoprávne médiá ekonomicky výhodnejší," uviedol hovorca ministerstva kultúry Jozef Bednár. Podľa návrhu zákona, ktorý by mal začať platiť od 1. marca 2008, by koncesionári platili spoločný 140 korunový poplatok pre STV a Slovenský rozhlas raz za tri mesiace. Návrh zavádza tiež možnosť zaplatiť poplatok vopred za kalendárny polrok alebo rok.Stanovisko vedenia televízie dnes podporila aj Rada STV. Riaditeľa Radima Hrehu požiadala, aby do zákona navrhol doplniť možnosť mesačnej platby. Rada tiež chce, aby riaditeľ presadil navyšovanie poplatku podľa vývoja inflácie. Členovia rady sa tiež zhodli na tom, že treba zmeniť navrhnutý koeficient rozdeľovania poplatku pre televíziu a rozhlas. Ministerstvo chce 140-korunový poplatok deliť v pomere 65 percent pre STV a zvyšok pre rozhlas. "Doteraz ma žiaden materiál nepresvedčil, že by to percento malo byť zmenené. Doteraz to bolo 71 percent v prospech STV," povedal predseda Rady STV Bohumír Bobocký. STV a SRo už uspeli s pripomienkou k návrhu zákona, keď protestovali proti tomu, aby poplatky vyberal nový štátny úrad. Najnovšie ich má vyberať obchodná spoločnosť televízie a rozhlasu. Hlavným cieľom nového návrhu zákona o poplatkoch je, aby ich platila každá domácnosť, firma, či inštitúcia. V súčasnosti je možné vyhnúť sa plateniu, hoci rádio vlastní každá domácnosť a televízny prijímač asi 98 percent domácností. Podľa údajov Štatistického úradu je na Slovensku 1,9 milióna domácností. Poplatky však platí 1,26 miliónov z nich. Po odrátaní tých, čo vlastnia viac domov, či bytov, počet neplatičov predstavuje asi 425.000 domácností

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

STV NEWS

STV NEWS
Vedenie Slovenskej televízie chce získať od ministerstva financií štátnu dotáciu na pokrytie prípadných finančných strát z prehratých súdnych sporov, ktoré zdedilo súčasné vedenie STV. Dotácia by mala tiež pomôcť vyrovnať tohtoročnú prevádzkovú stratu televízie plánovanú na 195 miliónov korún, ktorá je súčasťou už schváleného rozpočtu. Ako povedal generálny riaditeľ STV Radim Hreha, neobáva sa, že by sa odsúhlasením dotácie dostal pod tlak politikov. Doterajšie rokovania nového manažmentu STV na ministerstve financií prebiehali podľa riaditeľa striktne v rovine odbornosti. "Žiadne protihodnoty tam vôbec ani neboli spomenuté. Myslím si, že ak sa na rokovanie vlády dostane materiál s objektívne zdôvodnenou žiadosťou STV o financie, tak ich STV dostane. Ak nie, mohlo by to na konci roka znamenať pre vysielanie kolaps. Isteže, nie je dobré, keď je televízia odkázaná každý rok na akúsi dotáciu - žobračenku, manažment je stále v neistote." Hreha nevie, či to v minulosti bolo spojované s nejakými "odpustkami" politického alebo propagandistického charakteru. Spravodajstvo a publicistika STV dávajú jasne najavo, že chce prinášať korektné a objektívne informácie, tvrdí. Radim Hreha pripúšťa, že teoreticky je tlak politikov možný. "Ja zatiaľ žiadny tlak nepoznám, ani osobne na mňa vôbec žiadny tlak vyvíjaný nebol," tvrdí. Nikto nenariaďuje publicistom a spravodajcom v STV, ako a čo majú zaznamenať. Obavy o tlak politikov neexistujú. "S vládou budeme rokovať o jej dotácii STV za jasne stanovených podmienok," konštatoval. Odmieta, že by ľudí na posty v STV obsadzoval na základe odporúčaní vládnych strán. Ako povedal, hneď po svojom nástupe pred celým tímom spravodajstva oznámil, že do funkcií chce dosadiť ľudí ešte predtým, ako by mohol byť atakovaný rôznymi záujmovými skupinami. "Mám dnes plejádu desiatich ľudí na takmer každý riadiaci post" s personálnymi odporúčaniami a spravidla sú to vždy ľudia, ktorí prešli televíziou. "Zrejme ich minulosť naučila tomu, že pokiaľ nemajú za sebou akéhosi politického strýčka, tak asi nie sú dostatočne odborne vybavení. I tak, za každou personálnou zmenou si stojím." Šéf verejnoprávnej televízie čiastočne súhlasí s kritickým postojom predsedu vlády Roberta Fica voči médiám. "Premiér má čiastočne pravdu v tom, že je evidentné, že slovenské médiá sú vo veľkej väčšine neskrývane orientované napravo. Respektíve, nie sú naklonené rôznym reformám sociálneho charakteru." Myslí si, že verejnoprávna televízia je tu hlavne na to, aby prinášala spravodajstvo z diania v parlamente, aj keď si nemyslí, že by to mali byť priame prenosy. STV má ďalej poskytovať maximálny možný priestor členom kabinetu na informovanie o ich zámeroch v konfrontácii s názormi opozície. Hreha pripúšťa, že nedostatok peňazí STV neumožňuje rozšíriť tím spravodajcov o odborníkov na jednotlivé rezorty. Chce to čím skôr zmeniť, momentálne si však nemôžu dovoliť zaplatiť viac kvalitnejších ľudí. Zvyšovanie koncesionárskych poplatkov zo súčasných 100 korún na 150 korún mesačne nevylučuje generálny riaditeľ Slovenskej televízie Radim Hreha. V budúcnosti je to možné. Zvyšovanie koncesií podmieňuje schválením pripravovaného zákona o poplatkoch za služby verejnosti poskytované STV a Slovenským rozhlasom (SRo), ktorý by mal zaistiť zrovnoprávnenie platieb a umožniť lepšie vymáhanie poplatkov u neplatičov. Návrh zákona o poplatkoch za služby verejnosti poskytované STV a SRo, ktorý má nahradiť v súčasnosti platný zákon o koncesionárskych poplatkoch, predložilo Ministerstvo kultúry SR do pripomienkového konania koncom apríla. Návrh vypracovalo MK SR po tom, ako verejnoprávne médiá predchádzajúci odmietli. Podľa Hrehu aktuálny návrh reflektuje ich pripomienky. "V princípe sme sa dohodli. To znamená, že podporujeme zmenu filozofie poplatku za vysielanie verejnoprávnych médií. Rovnako podporujeme aj systém vzniku jedného subjektu, ktorý by vyberal poplatky pre STV a SRo. Zjednotením systémov STV a SRo na výber koncesií sa ušetrí na nákladoch. Pôvodný zámer ministerstva kultúry zriadiť na výber štátny úrad - Úrad pre poplatky za služby verejnosti sa po našich pripomienkach upravil a mala by vzniknúť spoločnosť riadená priamo STV a SRo." Cieľ zlepšiť situáciu v oblasti vlastnej a pôvodnej tvorby, ktorý Hreha avizoval počas decembrových volieb šéfa STV, sa podľa neho tento rok nedá naplniť. So súčasným rozpočtom "nie sme schopní ani zaistiť normálne vysielanie." STV stále hrozia pokuty od Rady pre vysielanie a retransmisiu ešte za vysielanie z predchádzajúcich rokov. Problémom sú aj súdne spory, napríklad po hromadnom prepúšťaní. Podľa Hrehu, "raz a navždy by bolo potrebné vyriešiť financovanie tejto inštitúcie," aby sa zo zdrojov, ktoré jej plynú, bez problémov pokryli úlohy vo vysielaní. V súčasnosti chýba STV jedna miliarda korún. Bez trojmiliardového rozpočtu je podľa Hrehu prechod na digitálne vysielanie a rozširovanie počtu kanálov STV z dvoch na štyri ťažko predstaviteľný. STV treba systémovo financovať, ak nemá stále žiadať o dotácie, tvrdí Hreha, ktorý by očakával aj podporu opozície. Ministerstvo kultúry odhaduje, že zmenou systému výberu koncesií by sa zdroje STV mali zvýšiť o 300 až 500 miliónov korún ročne. Hreha je však skeptik a odhaduje to na 300 miliónov korún. Stále však ešte bude chýbať približne 700 až 500 miliónov. Pri súčasnom modeli financovania ich však môže STV získať jedine zvýšením koncesionárskych poplatkov, dodal Radim Hreha.

8. 5. 2007

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
V nedeľu ráno zatkli televízneho magnáta Chrisa Albrechta za údajný útok na jeho priateľku. Predseda predstavenstva a hlavný šéf americkej televíznej stanice HBO údajne ženu napadol pred MGM Grand Casino v Las Vegas niekoľko hodín po konci sobotňajšieho boxerského zápasu medzi Oscarom De La Hoyom a Floydom Mayweatherom. "Niektorí z našich chlapcov zbadali hádku medzi ním a priateľkou. Bola to fyzická konfrontácia," uviedol hovorca polície Bill Cassell pre Los Angeles Times. Albrechta zatkli a previezli do väzenia okresu Clark, kde si ho chvíľu nechali pre podozrenie z priestupku ublíženia na zdraví a domáceho násilia. Neskôr ho však prepustili.

Britský premiér Tony Blair v pondelok zablahoželal Nicolasovi Sarkozymu k zvoleniu za francúzskeho prezidenta prostredníctvom internetovej služby YouTube. Blair na stránke umiestnil video s odkazom v angličtine a francúzštine, v ktorom Sarkozyho vyzdvihol ako "silného vodcu". Premiér vyjadril presvedčenie, že Sarkozy "bude chcieť vytvoriť dobré a tesné partnerstvo medzi Britániou a Francúzskom pre dobro oboch krajín, pre Európu a svet". Okrem anglickej, Blair urobil aj 3,5 minútovú verziu odkazu vo francúzštine, v ktorej divákom povedal: "Ahoj všetci. Rozhodol som sa k vám prihovoriť aj vo francúzštine, čo bol možno veľmi zlý nápad. Teraz ku mne budete musieť byť zhovievaví, ak nesprávne použijem váš jazyk."

Vplyvné odborárske združenie gréckych novinárov vstúpilo v utorok do 24 hodín trvajúceho štrajku s tvrdením, že vláda zlyhala vo veci ochrany investícií štátnych penzijných fondov. Štrajk prerušil vysielanie verejnoprávnych a súkromných televíznych a rozhlasových spoločností, rovnako ako aktualizáciu správ publikovaných na internete. Služby prerušili aj tlačové odbory mnohých verejných úradov a v stredu v krajine nevyjdú ani noviny. Združenie tvrdí, že otáľanie konzervatívnej vlády s reformou regulácií investícií dôchodkových fondov zapríčinilo, že nedávne investície neboli veľmi výnosné. Penzijné fondy sú v Grécku, ktorého populácia rapídne starne, veľmi citlivou záležitosťou.

Nový maršalek poľského Sejmu Ludwik Dorn chce rozdeliť Sejm na "sféry" či "zóny", pričom do niektorých z nich by niektorí novinári akreditovaní v parlamente nemali prístup. Dorn tak chce vyčleniť novinársku "elitu", ktorá by mala najširšie právomoci, čo sa týka vstupu do jednotlivých zón. Maršalek tvrdí, že nechce rozhodovať sám o tom, do ktorej skupiny bude patriť ten-ktorý novinár, chce o tom vraj konzultovať s prostredím novinárov. "Chcel by som, aby existovalo isté reprezentačné zoskupenie novinárov, tých, o ktorých vieme, že sa už roky venujú politickej žurnalistike, predovšetkým parlamentnej," povedal Ludwik Dorn. Nemá však ešte celkom jasnú predstavu, ako by chcel Sejm na tie zóny podeliť. "Chcem o tom najprv konzultovať, ako by mali zóny prístupu vyzerať. Tú elitu, ktorá by mala prístup ak nie všade, tak takmer všade, by som nechcel určiť sám. To ďalšie delenie by bolo stupňové, ako v cechu," povedal maršalek. Podľa neho by mal však každý novinár právo na akési "ústavné minimum", čiže prístup "na balkón", na novinársku galériu. Obmedzenie počtu novinárov v Sejme a podelenie ich na skupiny oznámil Dorn najprv v rozhovore pre najnovší týždenník Wprost. Ako povedal, išlo by o rozdelenie "tak ako v Ríme na patricijov a plebejcov". Po zverejnení rozhovoru vypukla medzi novinármi búrka nevôle. Dorn potom objasnil, že mu ide len o zabezpečenie "elementárneho poriadku v Sejme, povedané menej jemne o priepustnosť hlavných komunikačných ťahov" a na druhej strane o to, aby novinárom "skôr uľahčil, než sťažil prácu". "Isté pravidlá sú potrebné a ja ich chcem zaviesť," dodal maršalek. Zdôraznil, že v Sejme je akreditovaných veľa až 1300 novinárov, ktorí sú však "veľmi rozdielni, čo sa týka vedomostí, kompetencií a profesionality". Preto, ako tvrdí, vymyslel koncepciu, aby novinárov rozdelil do kategórií a súčasne vypracoval také zásady, aby nielen maršalek sám hodnotil, kto je profesionál a kto nie, aby sa vyhol podozreniam, že bráni len jedno politické krídlo. Podobný nápad mal kedysi aj Bronislaw Geremek vo funkcii šéfa komisie pre zahraničné záležitosti (dnes poslanec Európskeho parlamentu), neskôr maršalek Jozef Oleksy. Skončilo sa to bojkotom parlamentného vystúpenia Bronislawa Geremka zo strany novinárov. Na tento argument Dorn reagoval: "Jeden mal nápad, druhý chcel, ale bál sa a ja to jednoducho urobím a urobím to pomerne rýchlo." Maršalek tvrdí, že v tejto veci chce dialóg s novinármi. Tí sú však pobúrení. Jeho myšlienka je podľa mnohých len zámienka, aby sa zbavil nepohodlných, čiže kritických novinárov.