DALITO!

5. 5. 2007

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Vláda zničila slovenské médiá !

Vláda zničila slovenské médiá !
V bratislavskej mestskej časti Karlova Ves si dnes popoludní zmerali sily predstavitelia slovenskej vlády s novinármi. Priazeň divákov ako aj futbalová šťastena stáli na strane vyzývateľov na čele s premiérom. Robert Fico už krátko po úvodnom hvizde vsietil brankárovi Borisovi Chmelovi (TA3) gól priamo hlavičkou. Presnejšiu mušku však mal jeho syn Michal, ktorému sa v zápase podarilo vsietiť hneď dva góly. Pred poloprázdnym hľadiskom sa predviedol aj bývalý futbalista a tréner slovenskej futbalovej reprezentácie Dušan Galis (Smer-SD). Jeho príchod na trávnik komentovala starostka Karlovej Vsi a moderátorka podujatia Iveta Hanulíková slovami: "nastupuje veľký Galis". Tomu sa však v zápase skórovať, na rozdiel od ministra vnútra Róberta Kaliňáka, nepodarilo. Kaliňákovi, ktorého Hanulíková familiárne nazývala "Kali" sa darili sólové výpady na bránu súpera hlavne v druhom polčase. Gól do siete novinárov strelil aj jeden z troch hrajúcich ochrankárov. Po osemdesiatich minútach hry sa teda zápas skončil "hokejovým" výsledkom v prospech vlády v pomere 6:1. Dopomohla k tomu aj nešťastná priama strela Martina Erdöfyho (TASR) na vlastnú bránu. Spomedzi novinárov bol úspešný iba redaktor televízie TA3 Mário Porubec. Medzi divákmi v hľadisku a okolostojacimi sa mihol aj bývalý predseda NR SR a Ficov niekdajší kolega zo Strany demokratickej ľavice Jozef Migaš s rodinou. Atmosféru pripomínajúcu predvolebný míting dotvárali aj staršie sympatizantky na striedačke politikov i deti s rapkáčikmi. Nechýbal guláš, pivo ani kofola zdarma, na ktoré v premiérovom mene opakovane pozývala karloveská starostka. "Nechajte sa ponúknuť gulášom, ktorý celú noc varil premiér Fico. Určite bude výborný," pozývala Hanulíková.

Zomrel Marián Zednikovič

Zomrel Marián Zednikovič
Herec Marián Zednikovič vo veku nedožitých 56 rokov podľahol dlhej ťažkej chorobe. Herec sa už od minulého roka liečil na rakovinu lymfatických uzlín. Vo februári tohto roku Zednikovič skolaboval priamo počas divadelného predstavenia hry Macocha. Marián Zednikovič sa narodil 15. augusta 1951 v Bratislave. V roku 1974 vyštudoval herectvo na Vysokej škole múzických umení. Po ukončení štúdia začínal v trnavskom Divadle pre deti a mládež, kde si zahral Nevedka, Toma Sawyera či Chlesťakova v Gogoľovom Revízorovi. V roku 1980 prešiel do Bratislavy na Novú scénu. Zednikovič bol jedným zo zakladajúcich členov Divadla Astorka Korzo '90. Za postavu Vojnického v Čechovovej hre Ujo Váňa získal v roku 1996 cenu DOSKY za najlepší mužský herecký výkon. V dráme Obchod na korze si zahral postavu Antona Brtka, za ktorú získal v roku 2000 Výročnú cenu Literárneho fondu. Zednikovič bol tiež spoluorganizátorom Letných shakespearovských slávností. Je známy z rozhlasu, televízie, dabingu a z filmov. Nezabudnuteľné sú najmä jeho postavy Lorda Nortona v rozhlasovom sitcome Lord Norton a jeho sluha James, kde hral spolu so Stanom Dančiakom. Hral aj vo filmoch: Demokrati (1980), Zbohom, sladké driemoty (1983), Kára plná bolesti (1985), Pětka s hvězdičkou (1985), Utekajme, už ide!(1986), Volná noha (1989), Dávajte si pozor (1990), Rošáda (1991) a Tajomstvo alchymistu Storitza (1991). Jeho poslednou filmovou úlohou bol vodič vo filme Orbis Pictus (1997). Bol rozvedený, má dvoch dospelých synov.

STV NEWS

STV NEWS
Maroš Stano a Richard Kvasňovský
Maroš Stano bude od 6. mája 2006 novým moderátorom diskusnej relácie Slovenskej televízie O 5 minút 12. Pri jej moderovaní sa bude striedať s doterajším moderátorom Branislavom Závodským. Maroš Stano v minulosti pracoval pre televízie VTV a Luna, najviac skúseností získal v Slovenskom rozhlase, kde moderoval Sobotné dialógy, predvolebné okrúhle stoly, či povolebné štúdio. Diskusnú reláciu O 5 minút 12 vysiela Jednotka Slovenskej televízie každú nedeľu o 11.55 hod. väčšinou s dvoma dvojicami diskutujúcich politikov. Relácia pravidelne dosahuje približne 30-percentný podiel na sledovanosti.

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS
Vedenie Slovenského rozhlasu vážne uvažuje o osude súčasného sídla SRo v Bratislave, o tzv. obrátenej pyramíde. Ako povedala generálna riaditeľka SRo Miloslava Zemková, "naozaj sme v situácii, keď zvažujeme, či rekonštruovať starú infraštruktúru, alebo riešiť iným spôsobom umiestnenie moderného rozhlasu". Rozhodnutie vedenia verejnoprávneho rozhlasu o tom, či súčasné sídlo vyhovuje potrebám SRo a bude sa rekonštruovať, alebo či sa začne hľadať iné riešenie podľa Zemkovej padne aj na základe odborného odporúčania. To pre SRo pripravuje architektonické štúdio Markrop. Jeho spoluzakladateľ, architekt Ivan Marko má podľa Zemkovej splnomocnenie od autorov budovy - sídlo SRo je totiž autorsky chránené dielo. Stanovisko odborníkov bude tiež dôležité pre ďalší postup SRo a vedenie SRo s ním oboznámi aj ministra kultúry Mareka Maďariča. "Ak potvrdí tendenciu vystavať niečo moderné, tak návrh podporíme," konštatovala šéfka rozhlasu. Prípadnú rekonštrukciu obrátenej pyramídy pre potreby moderného digitálneho rozhlasu predbežne odhaduje na 500 miliónov korún. Podľa Zemkovej je to veľmi vysoká suma. Upozorňuje tiež, že takáto rekonštrukcia sa nedá urobiť za plného 24-hodinového chodu piatich rádií (okruhov) rozhlasu. V súčasnosti "len hasíme stav", ktorý je v sídle SRo dlhší čas. V bratislavskom rozhlasovom sídle si Zemková vie predstaviť napríklad národnú galériu. Ministerstvo kultúry SR odporúča pripraviť projekt výstavby spoločnej budovy Slovenskej televízie, Slovenského rozhlasu a prípadne aj Tlačovej agentúry SR (TA SR) vrátane návrhu na využitie ich súčasných budov na financovanie tohto projektu. Uvádza to v návrhu optimalizácie infraštruktúry verejnoprávnych vysielateľov v podmienkach digitalizácie, ktorý dalo rezortom na pripomienkové konanie. "Výstavba nového komplexu, ako impulz pre ´Nový začiatok´ verejnoprávnych médií v zmysle európskych očakávaní a národno-štátnych záujmov, bude významným príspevkom Slovenska ku konkurencieschopnosti Európy," píše MK SR okrem iného v návrhu optimalizácie infraštruktúry verejnoprávnych vysielateľov v podmienkach digitalizácie.

TASR REAGUJE

TASR REAGUJE

Spoločná budova Slovenskej televízie , Slovenského rozhlasu a Tlačovej agentúry Slovenskej republiky vytvorí priestor pre ich postupné zbližovanie. Uviedol to riaditeľ TASR Jaroslav Rezník v reakcii na úmysel Ministerstva kultúry využiť aktuálne priestory STV a SRo na financovanie stavby novej budovy, "šitej na mieru" všetkých troch médií. "Tá idea je mimoriadne produktívna v tom, že by zbavila STV, SRo a v širšom kontexte aj TASR danajských darov v podobe mimoriadne energeticky a prevádzkovo náročných budov," uviedol s dodatkom, že už minimálna spolupráca v podobe spoločných obslužných zložiek v budove by priniesla úspory. "Takéto riešenie by prinieslo zvýšenie efektivity týchto troch médií," súhlasí aj generálny riaditeľ STV Radim Hreha. Dnešná budova STV podľa neho už technologicky nevyhovuje potrebám televízie, jej prevádzka je navyše príliš nákladná. Spoluprácu so SRo a TASR si vie predstaviť napríklad v základnom informačnom servise, najmä zahraničnom. Podľa Rezníka má zmysel aj alokovanie budúcej budovy verejnoprávnych médií v blízkosti Slovenského národného divadla. "Je to úplne prirodzený spôsob, ako opäť vrátiť hercov našej prvej scény do STV a SRo v ďaleko vyššej miere, ako doteraz," vysvetlil. Ako dodal, TASR bude otázku nových priestorov riešiť už v najbližšej dobe. "Máme ambície znižovať naše prevádzkové náklady a musíme riešiť toto znižovanie ešte skôr, ako bude budova dostavaná, lebo tu pri všetkých optimistických variantoch hovoríme o časovom horizonte troch až piatich rokov," doplnil Rezník. Podľa ministra kultúry Mareka Maďariča sa k myšlienke spoločného sídla pozitívne vyjadrili všetky tri inštitúcie. "To je aj cesta na budúce prirodzené spojenie týchto inštitúcií. Nie direktívne spojenie, ale vytvorenie predpokladov na to, že ak k tomu samotné dospejú, možno sa v budúcnosti zlúčia," uzavrel Maďarič.

My dodávame, že jediným prvým a logickým krokom je privatitácia TASR. Prepojenie základného informačného servisuTASR a SRo, prípadne STV, by bola nekalá hospodárska súťaž.

Spravodajstvo a publicistika v STV

Spravodajstvo a publicistika v STV

Úvod - Televízne spravodajstvo a publicistika boli a vždy budú v centre pozornosti divákov ale najmä ekonomických elít a decíznych politikov každého názorového zafarbenia V čase duálneho vysielania, keď po vzniku súkromných, komerčných staníc stratila STV monopol na televízne spravodajstvo i publicistiku, začalo sa zreteľné súperenie jednotlivých vysielateľov o priazeň diváka ( žiaľ často i politikov) a následne aj o peniaze z reklamy. Prepad sledovanosti spravodajstva a publicistiky STV po roku 1996 bol síce očakávaný ( existovali už skúsenosti z nástupu TV NOVA v Českej republike), ale nie až tak katastrofický, ako zaznamenali prieskumy na Slovensku. Na rozdiel od Českej televízie, ktorá bola dlhodobo pripravovaná na príchod súkromnej TV NOVA ( posilňovanie ekonomického a tvorivého zázemia vtedajším vedením ČT, energická podpora vlády a parlamentu, nielen verbálna ale najmä finančná)), tak na spravodajstvo a publicistiku STV bol dopad oveľa silnejší. Napriek všetkým vyhláseniam na Slovensku nejestvuje úplne rozvinutý systém duálneho vysielania elektronických médií. Najväčšie rozdiely sú ešte v rozhlasovom vysielaní. Slovenský rozhlas (SRo) stále nemá celoplošného konkurenta, tak ako je tomu v už spomínanej Českej republike – štátnemu rozhlasu konkuruje dlhodobo viacero celoštátnych staníc. O niečo lepšia situácia je v televíznom vysielaní, ale ani tu nemajú všetci občania SR možnosť naladiť si spolu s STV1, STV 2 aj TV Joj či TV Markíza, nehovoriac o spravodajskej stanici TA3. Pripomínam, že každoročne sa na Slovensku stabilne znižuje čítanosť denníkov (asi polovica dospelej populácie nečíta ani jeden denník) , prevažuje záujem o bulvár (pozri titulné strany a prílohy aj donedávna „serióznych“ denníkov Pravda, Sme ale už aj Hospodárskych novín)), sledovanosť bulvárnej televíznej produkcie je vysoká a stabilná (pozri známe podiely na trhu TV Markíza a TV Joj), stagnuje sledovanosť spravodajstva i publicistiky STV. Nerastie úroveň redaktorov a najmä editorov spravodajstva a publicistiky (chýbajú tzv. redaktori – seniori) vo všetkých médiách, čo výrazne napomáha ku skresľovaniu skutočnosti a k deformáciam verejnej mienky. Závažným momentom je aj to, že na Slovensku sa nikomu nepodarilo od roku 1993 udržiavať v chode Slovenský rozhlas či Slovenskú televíziu tak, ab boli profesionálnou normou, kultúrnym vzorcom, tými , ktorí sú jednoznačne na strane občana. Personálne rošády v STV po roku 1992 ( 7 riaditeľov, sic!) neprispeli k stabilite programovej a vďaka politickým elitám ani vice versa finančnej. Boj o reklamné peniaze prinášal a aj v istej miere, i keď podstatne menšej aj teraz do vysielania STV (SRo) isté nadkritické penzum v konečnom dôsledku nekorektných , expresis verbis - podpásových informácií. Navonok (naplnenie litery zákona) sú síce zabalené do formálne korektného hávu „inzercia“ , „reklama“, „program obsahuje komerčné informácie“, „tento program sponzoruje...“ , „program vám prináša“ ,...atď., avšak výsledkom je dezorientácia diváka (poslucháča), pretože pôsobia ešte silnejšie ako, tak hlasno odsudzovaná, skrytá politická a ekonomická reklama v spravodajstve a publicistike, „diskusných“ či tzv. „kontaktných“ programoch. Prítomnosť reklamy a sponzoringu predovšetkým v STV a SRo spolu s nedostatkom peňazí v rozpočte, je priamym a stálym ohrozovaním ich nezávislosti, objektívnosti a nepodplatiteľnosti v najširšom zmysle tohto pojmu. Slovenská televízia by zo zásady mala ísť vlastnou cestou pri tvorbe dramaturgie spravodajstva a ( predovšetkým aktuálnej) publicistiky, nemala by byť vo vleku tém a formátov, ako to ponúkajú TV JOJ a TV MARKÍZA. Správy verejnoprávnej STV boli a sú vnímané po roku 1998 ako slušná „náhrada“ predovšetkým spravodajstva TV Makríza, ktorá dovtedy ( pre všeobecne známe príčiny) nahradzovala verejnoprávnosť STV. Po roku 1998 však Televízne noviny TV Markíza sa stali pod vplyvom tvrdej konkurencie TV JOJ klasickým bulvárnym informačným blokom. Po nástupe Richarda Rybníčka za riaditeľa STV (január 2003) prešli spravodajské relácie niekoľkými formálnymi úpravami ( vzhľad štúdia, zmena prezentovania správ), avšak stratili dynamiku a stali sa akousi miernejšou obsahovou i formálnou „dvojičkou“ bulvárneho spravodajstva komerčných TV. Po pomerne ostrej kritike prešli Správy STV ďalšími zmenami, ktoré však nepriniesli zásadnú zmenu prezentácie a obsahu, najmä nedošlo k príklonu k ozajstnému spravodajstvu televízie verejnej služby. Viac menej fungovali v duchu: čím najmenej nahneváme svojím kritickým pohľadom politikov, tým bude nám lepšie... Jasné vymedzenie spravodajstva TV JOJ – jednoznačný ale úprimný bulvár, ktorý sa nehrá na mienkotvornosť, ďalej zmena vo vedení TV Markíza a na to nadväzujúce zmeny v spôsobe riadenia a dramaturgie spravodajstva – toto všetko dáva veľké šance STV, aby zaujalo znova miesto lídra vo sfére kvalitného spravodajstva na Slovensku. Peoplemetre priniesli do televízneho biznisu síce veľmi dobrý feed back pre manažérov, avšak v STV by sa výsledky sledovanosti nemali stať tým najdôležitejším atribútom riadenia. Pripomínam, že sledovanosť spravodajstva BBC nie je o nič lepšia ako STV, ale napriek tvrdej konkurencii s ITV či Sky News má BBC ako reprezentant čistej podoby televízie verejnej služby stále nadštandardné renomé. STV nesmie podľahnúť boju o reklamné peniaze v čase medzi 19.000 až 20.00, lebo toto súperenie len a len ešte viac zhorší kvalitu spravodajstva STV. „Boj o diváka“ sa musí preniesť na iné pole – metaforicky - toto koleso už vynašli v ČT... Ohlásené vybudovanie dvadsaťštyrihodinového samostatného televízneho spravodajsko -publicistického kanála, môže len a len pomôcť k zlepšeniu imidžu a obsahu spravodajstva a publicistiky STV.

O 5 minút 12 -Formát , ktorý v STV funguje fakticky osem rokov. Z diváckeho pohľadu – niekedy ( najmä po roku 2001) rozvláčna a do nudy často vyúsťujúca debata vo vzorci moderátor verzus štyria hostia a viacero tém ( dve až tri) - sa rozdelením relácie na dva tematické ( ergo i v obsadení hosťami) „polčasy “ však iba zdanlivo dynamizoval. Najväčšou slabinou je inkoherentné, sebadostredivé moderovanie Branislavom Závodským. Charakteristické je pre neho sugestívne kladenie uzatvorených otázok podľa vzorca: najprv vysvetlím svoj postoj a potom „vhodne “ naformulovanou otázkou sa pokúsim od hostí získať potvrdenie mojej vlastnej premisy...Vulgárne povedané, moderátor priveľmi hosťom uberá kyslík a potom ho nedostatok času „núti“ ku nekorektnému skracovaniu priestoru pre hostí. Divák má potom sumárny pocit : hostia sú tam iba na to, aby urobili kulisu moderátorovi Závodskému.

Správy a komentáre -Formát vznikol ako náhrada za už prežité Aktuality, netají inšpiráciu v obobnom programe na ČT. V súčasnosti ale trpí na nevyrovnanosť výkonov moderátorov, na ich strnulosť, kŕčovitosť a dodávam v záujme objektivity – najmä na nedostatok času na naozajstné analýzy hlavných spravodajských tém. Súčasná podoba je v podstate tiež klipovitá ako hlavné správy, hostia nemajú čas na širšiu a neskreslenú prezentáciu svojich pohľadov. Pramení to z prezentácie – moderátor i hostia stoja... Stačí sa pozrieť na podobné programy v okolitých štátoch a odtiaľ si vziať produktívne vzory. Tento formát by sa mal zásadným spôsobom odlišovať od hlavného spravodajstva. Teraz je jeho chabým doplnkom.

Reportéri -Formát nadväzuje na kvalitných ( či kvalitnejších?) predchodcov z nedávnej minulosti – Kaktus a Porucha. Lenže v období 2003 – 2006 napriek zaujímavým témam trpel na nevhodnosť obsadenia postu moderátora, ktorý svojimi neprofesionálnymi až infantilnými výkonmi v spojovacích textoch skôr odrádzal od sledovania reportáží. Príchodom Kataríny Začkovej nastal badateľný posun smerom hore pri uvádzaní reportáží. STV však potrebuje viacero podobných formátov občianskej publicistiky, tak ako tomu je napr. v ČT...

Ľudia na Jednotku -Je to fakticky remake formátu Doma s Markízou. Ku cti tohto programu slúži dobre zvládnutý ( na pomery STV) design štúdia. Istý ( a veľmi neprofesionálny) je lapsus v obsadení moderátorov – do minulého mesiaca ho moderovala osoba veľmi tesne previazaná na konkurečnú TV Markíza...Ak sa podarí udržať dramaturgiu tém a hostí, tak určite má veľkú budúcnosť a môže byť vážnym konkurentom pre komerčné TV

Família -Obsah formátu je prevzatý z programu SRo – Pozvete nás ďalej ?. V začiatkoch ho dokonca pripravovali tí istí redaktori z SRo. V súčasností pevná programová bašta STV, vhodný komplementárny program k predchádzajúcemu titulu- Ľudia na jednotku a nepriamo aj k Pošte pre teba.

Chilli, Extra -Tieto formáty v súčasnej podobe nemajú čo hľadať v programovej skladbe STV. Ak už chce STV mať stoj čo stoj vo svojej ponuke „klebetáreň“, tak by sa mala inšpirovať ORF a programom Seitenblicke.

Halali, Ryby, rybky,... Varení, pečení, Test -Asi nevyhnutný doplnok programovej štruktúry plnoformátovej TV. Pokiaľ nepríde externé prostredie s kvalitnejšou- najmä tým myslím formálny aspekt – ponukou, asi budú i naďalej trpeným formátom pre menšinových divákov – koníčkárov.

Záver –odporúčania

Publicistike STV chýba celá škála overených formátov z minulosti, ako napríklad Rozhovory na 13 minút – interview so zaujímavými osobnosťami zahraničnej politiky, kultúry a spoločenského života, či ďalšie diskusné relácie ako napríklad boli v rokoch 2000-2002 : 2+1, Piaty kút, Klub OS, ktoré takisto významne dopĺňali portfólio programov aktuálnej a analytickej publicistiky STV, dávali priestor relevantným občianskym združeniam – Pontis, Človek v ohrození, Ekopolis, Občianske oko a pod. Neúspech politickej talk show K veci, prosím! sa dal očakávať. Je to praktický dôkaz toho, že mechanické kopírovanie a kompilácia formátov komerčných televízií vedú vo väčšine prípadoch do slepej uličky diváckeho nezáujmu. Energiu je potrebné sústrediť na skvalitnenie formálnej vlajkovej lode spravodajstva a publicistiky – Správy a komentáre resp. O 5 minút 12. Tu je bohatý priestor na tvorivé inovácie či korekcie nedostatkov.

Peter Turčík

4. 5. 2007

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Ivan, jasné !

Ivan, jasné !
Podľa našich informácií do STV na príkaz Ivana nastupuje / ak už nenstúpila / Mária Sedláková, ktorá k 30. aprílu odišla na vlastnú žiadosť z manažmentu TV JOJ. V roku 1999 sa stala riaditeľkou Odboru pre styk s verejnosťou Ministerstva kultúry SR a členkou Rady vlády pre masmédiá. Od roku 2000 bola generálnou riaditeľkou Media Trade s.r.o. a neskôr konateľkou Slovenského pedagogického nakladateľstva Mladé letá. Od roku 2002 zastupovala TV JOJ v projekte zavádzania peoplemetrov. V marci 2003 sa stala členkou manažmentu TV JOJ a programovou riaditeľkou, neskôr bola odsunutá na post riaditeľky pre strategické projekty, spravodajstvo a publicistiku. Stále je predsedom predstavenstva v spoločnosti MLADÉ LETÁ a.s. a SLOVENSKÉ PEDAGOGICKÉ NAKLADATEĽSTVO a.s. Kto má záujem pôsobiť v STV, nech sa dostaví na Sasinkovu 5, prípadne do Lietavskej Lúčky, alebo do Elektry.
Aj Súmračná zaberá. Len do Mlynskej doliny, preboha, nie !

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Ministerstvo kultúry SR chce vyriešiť finančné problémy a postavenie verejnoprávnych médií - Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu. Podrobne sa tejto téme venuje v návrhu optimalizácie infraštruktúry verejnoprávnych vysielateľov v podmienkach digitalizácie, ktorý predstavil na dnešnej tlačovej besede minister kultúry Marek Maďarič. Ako konštatoval, od vzniku samostatnej SR v roku 1993 sa doteraz ani jedna politická reprezentácia systematicky nevenovala mediálnej politike. Dôsledkom toho nemajú verejnoprávne médiá dostatok financií na tvorbu kvalitného programu. MK SR to chce riešiť nielen návrhom zákona o poplatkoch za služby verejnosti, poskytované STV a SRo, ktorý predložilo na pripomienkovanie, ale i návrhom optimalizácie infraštruktúry verejnoprávnych vysielateľov v podmienkach digitalizácie. Návrh ponúka podľa Maďariča dva základné nástroje na dosiahnutie tohto cieľa - Zmluvu medzi štátom a verejnými vysielateľmi a riešenie infraštruktúry médií verejnej služby, ktorým by malo byť vybudovanie spoločného sídla STV, SRo a prípadne i štátnej tlačovej agentúry TASR. Na stabilné a dostatočné financovanie MK SR navrhuje Zmluvu medzi štátom a verejnými vysielateľmi, ktorá bude na päť alebo šesť rokov definovať programové a iné úlohy a výšku verejných financií, garantovaných od štátu. Prax napríklad vo Francúzsku, Taliansku, Švédsku a Veľkej Británii podľa Maďariča ukázala, že takýto typ zmluvy medzi štátom a vysielateľom je pomerne účinný prostriedok ochrany verejných vysielateľov pred závislosťou od politických garnitúr. "Dnes je to práve tak, že ak sa ocitnú televízia, rozhlas vo finančnej núdzi, musia pokútne začať lobovať u ministra financií, u ministra kultúry, u premiéra. My vlastne nevieme, ak si vybavia nejakú dotáciu, či za to napríklad neurobili nejaké ústupky vo svojich programových výstupoch voči vládnucej garnitúre," konštatoval. Zmluva vznikne po odbornej a verejnej diskusii, bude rešpektovať reálne potreby spoločnosti a ceny na trhu. Až po dohode všetkých zainteresovaných ju minister kultúry predloží vláde a po schválení bude nasledovať schvaľovanie v parlamente. Jej plnenie sa bude kontrolovať v ročných intervaloch. Podľa štátneho tajomníka MK SR Ivana Sečíka ide o koncept, na ktorom musia mať záujem všetky rozhodujúce politické sily v spoločnosti. Existencia zmluvy nebude znamenať vylúčenie štátnej podpory na špecifické programové projekty alebo na nové úlohy, zadané štátom, napríklad na digitalizáciu. Návrh zmlúv medzi štátom a verejnoprávnymi vysielateľmi chce MK SR predložiť na rokovanie vlády do konca júna 2008, aby mohli platiť v roku 2009. Zmeny v zmluvách počas ich trvania Maďarič neočakáva. Kým nezačnú v roku 2009 platiť, musia verejnoprávne médiá na základ nového znenia zákona o poplatkoch za ich vysielanie čo najviac zefektívniť výber koncesií a maximálne znížiť dnešný 30-percentný podiel neplatičov, upozornil minister. MK SR považuje za najlepšie riešenie súčasných priestorových problémov STV a SRo výstavbu ich spoločného sídla, v ktorom by prípadne mohla byť aj TASR. Podľa Maďariča sa k takémuto návrhu pozitívne vyjadrili aj manažmenty všetkých troch inštitúcií. Vybudovanie ich nového komplexu nebude ich zlúčením, to môže prirodzene nastať v budúcnosti. Vznik spoločného sídla by podľa ministra vyriešil technické a ekonomické problémy s prevádzkou súčasných sídiel STV a SRo. Keby ich totiž chceli prispôsobiť súčasným nárokom, museli by do nich investovať peniaze, ktorými nedisponujú. Na financovanie výstavby spoločného sídla MK SR navrhuje využiť súčasné budovy a pozemky STV a SRo. Štát by to v podstate nestálo nič a médiá by získali modernú budovu šitú na mieru, dodal minister. Návrh na prípravu výstavby spoločnej budovy predloží vláde do 31. august. Zmluva ani nové sídlo by nemali byť jediným riešením zlej finančnej situácie STV a SRo. Naďalej ich základným finančným zdrojom zostanú poplatky od verejnosti. Maďarič nepodporuje ich zvyšovanie.
Návrh na zavedenie zmlúv medzi štátom a verejnoprávnymi vysielateľmi do slovenskej legislatívy bol súčasťou projektu generálneho riaditeľa Slovenskej televízie Radima Hrehu a STV, preto túto iniciatívu víta, uvádza sa to v stanovisku vedenia STV, o ktorom informoval hovorca STV Jozef Gogola. "Zmluvu vysielateľa so štátom nie je možné pripravovať a uzatvárať ad hoc. Všade tam, kde je uzatváraná, má oporu v príslušnom ustanovení zákona, napríklad vo Francúzsku od roku 1986. Vzniku tejto zmluvy teda musí predchádzať novelizácia zákona o STV, ktorá je nevyhnutná i z iných dôvodov," konštatuje sa ďalej v stanovisku STV. STV tak reaguje na dnešnú tlačovú besedu ministra kultúry Mareka Maďariča, na ktorej prezentoval zámer zaviesť zmluvy medzi štátom a verejnoprávnymi vysielateľmi a tiež zámer vybudovať nové spoločné sídlo STV, Slovenského rozhlasu a prípadne aj štátnej tlačovej agentúry TASR. Podľa vedenia STV je princíp zmluvy vysielateľa so štátom štandardným nástrojom, bežným v kontinentálnej Európe, napríklad vo Francúzsku, Taliansku či vo Švédsku. Zložitejší model existuje vo Veľkej Británii, ale aj jeho základom je dokument určujúci na niekoľko rokov konkrétnu náplň činnosti BBC a prostriedky, ktoré na ňu BBC dostane. "Ide o zmluvu, ktorá sa zvyčajne uzatvára na dobu od 3 do 6 rokov a ktorá chráni médiá verejnej služby pred politickými tlakmi," dodáva sa v stanovisku STV. O myšlienke spoločného sídla verejnoprávnych médií chcú vedenia STV a SRo s ministerstvom kultúry ďalej diskutovať. STV chce v prvom rade dokončiť vnútorné zmeny a doriešiť postavenie a financovanie verejnoprávnej televízie, aby bola skutočne fungujúcou verejnoprávnou inštitúciou. SRo si váži snahu ministerstva riešiť alarmujúci a finančne nákladný stav oboch sídiel verejnoprávnych médií. Jedným z možných riešení by bola práve výstavba spoločného multimediálneho komplexu. Podľa vyjadrenia, ktoré poskytol zástupca generálnej riaditeľky SRo Vladimír Repčík, by však bolo nezodpovedné, aby zaujali stanovisko bez znalosti finančných, prevádzkových, kapacitných či technologických podmienok. K návrhu na zavedenie zmlúv medzi štátom a verejnoprávnymi vysielateľmi sa vedenie SRo podľa Repčíka verejne vyjadrí až potom, ako svoje stanovisko tlmočí ministerstvu kultúry. Zmluvou vysielateľa so štátom je možné vykryť nedostatočnosť zákona o koncesionárskych poplatkoch, je ňou možné presne špecifikovať programy v štátnom záujme. Píše sa to v stanovisku, ktoré poskytla generálna riaditeľka Slovenského rozhlasu Miloslava Zemková. Dá sa predpokladať, že tento spôsob umožní naštartovať rozvojové programy, ale v prvom rade umožní zastaviť podfinancovanie verejných médií, ktoré sa dnes už prejavuje v každej jednej oblasti ich činnosti. Dnes totiž už ani nemajú na slušné platy pre svojich zamestnancov, nemôžu naštartovať digitálne vysielanie, nemôžu zabezpečiť dostatočnú produkciu domácich, slovenských dramatických a umeleckých diel, píše sa v stanovisku. Zemková stále nevie, v akom znení bude tento zákon prijatý a aká bude výška poplatkov. V súčasnosti sú však verejné médiá v kríze. "Úvahy o normálnom dofinancovaní verejnej služby, teda nie ex post vo forme dotácie straty, prichádzajú v poslednej chvíli, ak už nie aj neskoro. Ťažko sa totiž znovunaštartujú procesy, ktoré rozhlas alebo televízia opustili alebo opustia pre financie. Ťažko sa v našom prípade bude obnovovať vysielanie na stredných vlnách, zakladať nový orchester, spúšťať väčšie literárno-dramatické projekty, obnovovať posty zahraničných spravodajcov...," píše Zemková. V malom rozsahu už takýto vzťah štát - rozhlas existuje, SRo má niekoľko zmlúv s niektorými ministerstvami a Úradom vlády SR. Vysielajú niekoľko programov v štátnom zaujme a štát za ne platí. Ide napríklad o programy pre armádu, ministerstvo kultúry, pre úrad vlády, uvádza v stanovisku Zemková. SRo tak reaguje na dnešnú tlačovú besedu ministra kultúry Mareka Maďariča, na ktorej prezentoval zámer zaviesť zmluvy medzi štátom a verejnoprávnymi vysielateľmi a tiež zámer vybudovať nové spoločné sídlo Slovenskej televízie, Slovenského rozhlasu a prípadne aj štátnej tlačovej agentúry TASR. O myšlienke spoločného sídla verejnoprávnych médií chcú vedenia STV a SRo s ministerstvom kultúry ďalej diskutovať.

HODNOTENIE VZDELÁVACÍCH PROGRAMOV

HODNOTENIE VZDELÁVACÍCH PROGRAMOV
Zmena monopolného postavenia STV na slovenskom mediálnom trhu v poslednom desaťročí priniesla so sebou aj otvorenie širokej /odbornej, ale aj laickej/ diskusii o poslaní a z toho vyplývajúcej programovej filozofie tejto inštitúcie. Zámerom tohto materiálu nie je vyjadrovať sa k týmto diskusiám – aj keď pretrvávajúca absencia jasnej vízie STV na úrovni poslancov NR SR, Rady STV a manažmentu STV v konečnom dôsledku sťažuje napredovanie a kvalitatívny rozvoj STV, sťažuje prácu najmä tvorivým pracovníkom a v neposlednom rade neumožňuje dostatočne objektívne hodnotenie ich práce - programu, ktorý vyrába, nakupuje a vysiela. Ak sa však zhodneme, že úlohou verejnoprávnej televízie je okrem iného aj výroba a vysielanie vzdelávacích programov, má snaha o zhodnotenie tejto úlohy v uplynulom roku svoje opodstatnenie. Autor hodnotenia vzdelávacích programov sa opieral o východiská obsiahnuté predovšetkým v týchto materiáloch: - Programová stratégia Slovenskej televízie v rokoch 2005 – 2007, ( ktorú vníma ako plánovanú víziu ) - Správa o činnosti STV za I. a II. polrok 2006, (ktorú vníma ako realizovaný odpočet) Vzdelávanie v štatistických údajoch V Programovej stratégii Slovenskej televízie v rokoch 2005 – 2007 /ďalej len Programovej stratégii/ sa uvádza, že z hľadiska realizácie strategických cieľov STV v oblasti vzdelávania na Jednotke je „do roku 2007 stabilizovať podiel pôvodných vzdelávacích a poznávacích programov na hodnote najmenej 5 % týždenného objemu vysielania“. Objem vysielania na Dvojke definovaný nebol. V Správe o činnosti STV za I. a II. polrok 2006 /ďalej len Správe 2006/ sú uvedené nasledovné štatistické údaje: Vzdelávanie – výroba: I. polrok 21,05 hod - čo bolo 0,74 % z celkového objemu výroby II. polrok 15,93 hod. – čo bolo 0,69 % z celkového objemu výroby Vzdelávanie – vysielanie: Jednotka 3 hod - uvádzané 0 % z objemu vysielania Dvojka 199,4 hod – čo bolo 2,9 % z objemu vysielania Celkovo za rok odvysielaných 202,3 hod. na oboch okruhoch čo tvorí 1,36 % z objemu vysielania. Vzdelávanie v programovej filozofii a jej naplnenie V Programovej stratégii sa uvádza, že „vzdelávacie programy sa budú na Jednotke vyskytovať v cielenej dramaturgii vo vybraných reláciách, resp. cykloch. V programovej štruktúre Jednotky to budú skôr kratšie ,a ale častejšie cyklické projekty s divácky širokospektrálnou príťažlivou tematikou. Strategický zámer okruhu STV Dvojka na roky 2005 – 2007 je do roku 2007 vytvoriť stabilné programové sloty pre vzdelávacie programy. Strategický cieľ STV pre vzdelávacie programy bol v priebehu prvého polroka 2005 uzatvoriť koncepciu vzdelávacích a poznávacích programov a do konca roku 2005 pripraviť výrobu nových pôvodných vzdelávacích programov pre roky 2006 – 2007 v optimálnom prípade 5 viacdielnych sérií, najmenej však 2 viacdielnych sérií“. V Správe 2006 sú vzdelávacie programy spomenuté len v tejto súvislosti: „ na Jednotke sme vytvorili vzdelávací slot pod názvom Duel – ide o vedomostnú súťaž“. Zhrnutie Vzdelávacie programy tvorili v hodnotenom roku 1,36 % z objemu vysielania STV a menej ako 1 % z objemu výroby. Z deviatich programových typov bola výroba vzdelávacích programov najnižšia Pre porovnanie : · vzdelávacie programy 36,98 hod., · náboženstvo 74,36 hod., · hudba 96,53 hod.. Strategický cieľ dosiahnuť 5 % z objemu vysielania pre vzdelávacie programy bol nereálne postavený, respektíve nie je napĺňaný. Z hľadiska realizácie programových cieľov, spracovatelia Správy 2006 nevenovali vzdelávacím programom takmer žiadnu pozornosť a okrem vedomostnej súťaže Duel, žiadny zo vzdelávacích programov nespomenuli. Vo výrobe i vysielaní sú vzdelávacie programy na okraji pozornosti. Autor nezaznamenal v uplynulom roku žiadny výrazný dramaturgický počin z hľadiska výroby i vysielania, o ktorom by sa mohol zmieniť, ale neurobili to ani predkladatelia Správy 2006. Zdá sa, že spracovatelia Správy 2006 sa nezaoberali naplnením Programovej stratégie. Správa je súhrnom stanovísk jednotlivých producentov a programových pracovníkov bez záverečného redigovania a bez čitateľnej metodiky spracovania. V štatistických údajoch sú zásadné matematické chyby / viď tabuľka Vyhodnotenie podielu premiér a repríz programových typov, kde sú v stĺpci premiér uvedené chybné percentuálne údaje !/ čo celkovo znižuje dôveru k predloženému materiálu. Odporúčania Vytvoriť metodiku spracovania Správy o činnosti STV, ktorá zabezpečí vznik materiálu spĺňajúceho nároky moderného nástroja riadenia a rozvoja. Stanoviť priority z hľadiska obsahu vzdelávacích programov a poveriť dramaturgiu ich premietnutím do vývoja nových programov zodpovedajúcim aktuálnym potrebám doby. V súčasnej organizačnej štruktúre vytvoriť redakčnú skupinu vzdelávacích programov a analytickej publicistiky, ktorá by mala kreovať programový typ vzdelávacích programov a zabezpečovať ich prípravu. Epilóg Nejasnosť a nejednotnosť názorov na programové smerovanie STV spôsobuje hystériu z percentuálneho prepadu sledovanosti, ale na druhej strane stoický pokoj pri prezentovaní nekultúrnosti, bulváru a neoverených informácií len keď prinášajú divácke čísla. V takomto prostredí sa nikdy nebude dariť časom prevereným hodnotám, medzi ktoré patrí aj výroba vzdelávacích programov. Čím skôr začne STV posilňovať svoj osobitý charakter verejnoprávnej a kultúrnej inštitúcie, tým skôr sa to prejaví aj na jej postavení v spoločnosti. Určitým ukazovateľom zmeny môže byť aj objem a obsah vzdelávacích programov v jej vysielacej štruktúre. Uvidíme o rok... V Bratislave, 18.apríla 2007 Na žiadosť predsedu Rady STV spracoval Jozef Bohunický

Dnes na STV- Hit storočia

Dnes na STV- Hit storočia

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

"Skupina Ventil RG vystupuje v ošarpaných odevoch, v bielych košeliach s úzkymi čiernymi viazankami a propaguje prevažne západnú hudbu. Skupinám Ventil RG a Metrum nešlo o politickú pieseň, ale o vstup do podvedomia mladých ľudí. Ventil RG chodila oblečená po vzore príslušníkov gestapa a v zákulisí sa medzi sebou zdravili nacistickým pozdravom zdvihnutím pravej ruky a zvolaním heil. Členovia skupiny svojím správaním a vystupovaním propagovali fašizmus a podobné správanie mali aj na festivale v Sokolove." Róbert Kazík , viceprimátor Banskej Bystrice a spevák pre ŠtB

"Všetci už vedia, prečo mal Robo toľko hitov a my sme ani nemohli vydať album.“

Ján Kuric

"Ja som s novinármi bojoval pätnásť rokov, kým som prišiel na to, že tento boj nemá význam, že to nemá víťaza. Nedovolím si to povedať aj Ficovi". Vladimír Mečiar

„Keď skončím svoju misiu v Európe, tak dobyjem Hollywood,“ vyhlási dnes v estévečkárskej relácii Chilli. Ja si vyberám mužov, ktorí nechodia MHD. Mám vysokú réžiu. Chlap môže chodiť na trabante, ale pre mňa by mal mať niečo lepšie.“ zdôrazňuje.

Silvia Horváthová

"Čo je to intelektuálna elita? Je to človek, ktorý tancuje v televíznej súťaži alebo sa ukazuje v smotánkach? Alebo sú to ľudia, ktorí svojou vzdelanosťou významne prispeli k šíreniu dobrého mena Slovenska v zahraničí? Navyše nedelím ľudí na intelektuálnu elitu a tých ostatných. Ľudia sú buď dobrí, alebo zlí. Poznám skvelých ľudí so základným alebo učňovským vzdelaním, ktorým niektorí tzv. umelci nesiahajú ani po päty. Pozerám televíziu len zriedkavo. Keď som minule prepínal, narazil som na jednu skupinu kvázi celebrít, ktoré sa zabávali na vzdialenom ostrove. Mali mimoriadne hodnotnú súťaž. Kto ústami odtrhne najväčší kus mäsa z upečeného zvieraťa a odnesie ho na váženie na stôl. Skoro som odpadol, ako hlboko dokážu niektorí ľudia klesnúť. A takých si ja osobne nepotrebujem hýčkať. Nečítam noviny, lebo si chcem zachovať duševné zdravie. A keď zapnem televíziu, tak vidím, ako celebrity trhajú zubami upečenú ovcu, ako s pološialenými umastenými tvárami sledujú, či dosť odtrhli... Takže z hľadiska mediálneho tlaku som celkom v pohode." Robert Fico

"Samotní ľudia hovoria o tom, že sa na to už nedá pozerať a nedá sa to čítať, čo sa veľakrát objavuje na adresu vlády a iných vecí."

Robert Fico

„Prednedávnom som podobnú tanečnú súťaž absolvovala aj ja, a viem, čo všetko to prináša. Okrem chuti tancovať sú to aj príležitosti nových vzťahov, nového života. Zlatica, nebráň sa ničomu, čo ti príde do cesty, možno to bude práve to, na čo celý život čakáš.“ Marianna Boučková

"Útoky na cirkev sú terorizmom. Podnecovanie zaslepeného a iracionálneho hnevu proti človeku, ktorý vždy prihovára v mene lásky, je terorizmus."

Vatikánsky denník L'Osservatore Romano

„Určite si trúfam, pretože skúsenosti mám. Ibaže sa o tom nikdy nepísalo.“ Miriam Kalisová

"Ja osobne som mal aj dokumenty, ktoré dokumentovali o tom, ako Eduard Beneš dal príkaz k zavraždeniu Milana Rastislava Štefánika. Slovenskí vojaci pod velením českých dôstojníkov začali strieľať na Štefánikovo lietadlo. Streľbu odôvodnili tým, že si pomýlili označenie stroja a považovali ho za nepriateľské - maďarské. Štefánik navyše zomrel až po tom, ako ho po leteckej katastrofe zastrelili. Mám indíciu, že Milan Rastislav Štefánik, keď lietadlo dopadlo na zem, ešte bol živý a bol dostrelený do hlavy českým dôstojníkom." Ján Slota

3. 5. 2007

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Štyri dni pred druhým kolom francúzskych prezidentských volieb sa v stredu stretli v televíznom štúdiu postupujúci kandidáti Ségolene Royalová a Nicolas Sarkozy. Socialistická politička Royalová, ktorá v prieskumoch zaostáva za svojim pravicovým rivalom, kritizovala bývalého ministra vnútra Sarkozyho za podiel na hospodárskych a sociálnych problémoch krajiny. Sarkozy na druhej strane poukazoval na podľa neho "katastrofálnu situáciu", ktorú po sebe v roku 2002 zanechala vláda socialistického premiéra Lionela Jospina. Televízny duel, ktorý pritiahol k obrazovkám okolo 20 miliónov divákov, podľa analytikov nemal jednoznačného víťaza. V diskusii prezidentských kandidátov rezonovali témy ako vnútorná bezpečnosť, 35-hodinový pracovný týždeň alebo znižovanie počtu zamestnancov v štátnej správe. Rozhodnutie socialistickej vlády z 90-tych rokov o skrátené pracovného času označil Sarkozy za "zásadný omyl", Royalová naopak 35-hodinový pracovný týždeň obhajovala ako sociálnu vymoženosť. Sarkozyho ďalej kritizovala za ohlasované plány znižovania počtu zamestnancov v štátnej správe, čo sa podľa nej dotkne najmä školstva a zdravotníctva. Royalová na Sarkozyho najostrejšie zaútočila potom, čo pravicový politik hovoril o pláne zabezpečiť postihnutým deťom vyučovanie v bežných školách. Socialistická politička to označila za prejav pokrytectva a "politickej nemorálnosti" s poznámkou, že vláda, ktorej bol Sarkozy členom, všetky opatrenia predchádzajúcej socialistickej vlády v prospech postihnutých občanov likvidovala. "Nespochybňujem vašu úprimnosť, vy nespochybňujte moju morálnosť .... veľmi ľahko strácate rovnováhu," reagoval na to Sarkozy Televízny duel bol pre Royalovú jednou z posledných príležitostí, ako prekonať náskok pravicového kandidáta, ktorý naďalej vedie v prieskumoch verejnej mienky. Podľa prieskumu inštitútu BVA zverejnených v stredu by Sarkozy Royalovú porazil v pomere 52 percent ku 48 percentám. Podľa komentátorov duel nemal jednoznačného víťaza. "Sú dvaja víťazi, miernu výhodu mal možno Sarkozy. Ani jeden z nich sa nenechal chytiť do pasce, ktorú naňho pripravil konkurent. Sarkozy nestratil rovnováhu a Royalová nepôsobila ako nevýrazná alebo nekompetentná," komentoval televízny duel Christophe Barbier zo spravodajského magazínu l'Express. Francúzske denníky komentujú vo štvrtok televíznu debatu medzi prezidentskou kandidátkou ľavice Ségolene Royalovou a kandidátom konzervatívcov Nicolasom Sarkozym. Len niektoré noviny sa odvážili určiť jasného víťaza takmer trojhodinovej napätej diskusie. "Nicolas Sarkozy neprehral, ale Ségolene Royalová zvíťazila," píše ľavicový denník Libération". "V debate, ktorú poznačili studené vášne a agresívne sebaovládanie, zvíťazila socialistická kandidátka v dôležitom bode - v otázke vlastnej legitimity," pokračuje denník. Podľa Libération dokázala Royalová verejnosti, že je "schopná byť prezidentom Republiky", uzatvárajú noviny. Pravicové Le Figaro je naopak presvedčené že "Sarkozy dokázal, ako dôsledne ovláda všetky diskutované témy, zatiaľ čo Royalová sa uchyľovala k zovšeobecňovaniu, sľubom a zjavným chybám." Denník blízky Sarkozymu uzatvára komentár konštatovaním, podľa ktorého "je šanca stať sa prezidentom jasne na Sarkozyho strane". Kresťanský denník La Croix si všíma, že prvá televízna debata medzi kandidátmi za posledných 12 rokov, "sa odohrala podľa obráteného scenára. Royalová bola ofenzívna, zatiaľ čo Sarkozy sa veľmi ovládal".Ekonomický denník Les Echos píše o "neobyčajne násilnej debate". "Myslím, že to bola dôstojná debata a že Francúzov zaujala," komentoval vo štvrtok pre rozhlasovú stanicu RTL Nicolas Sarkozy. Zároveň ale vyhlásil, že "výsledok volieb nezáleží od jednej televíznej relácie".Ségolene Royalová v rozhovore pre rozhlasovú stanicu France Inter uviedla, že "mala z debaty dobrý pocit". Kandidáti kampaň ukončia vo štvrtok. Na kľúčovú otázku, či sa im podarilo získať v televíznej debate podporu nerozhodnutých voličov, odpovedia prieskumy verejnej mienky vo štvrtok večer. Podľa štvrtkového vydania pravicového týždenníka Le Point by Sarkozy zvíťazil pomerom 53,5 percenta ku 46,5 percenta. Prieskum zrealizoval inštitút Ipsos deň pred televíznou debatou. Konzervatívny prezidentský kandidát Nicolas Sarkozy zapôsobil na 53 percent Francúzov v televíznej debate so socialistkou Ségolene Royalovou presvedčivejšie. Royalovú považuje za presvedčivejšiu 31 percent opýtaných a 16 percent nepovažuje za presvedčivého ani jedného kandidáta. Vyplýva to z prieskumu verejnej mienky inštitútu Opinionway pre pravicový denník Le Figaro zverejnený vo štvrtok. Prieskum robil inštitút po skončení televíznej diskusie na vzorke 878 ľudí.

Najčítanejší francúzsky mienkotvorný denník Le Monde podporil vo štvrtok socialistickú kandidátku Ségolene Royalovú. "Jej víťazstvo umožní nový začiatok," píše sa v úvodníku reformistického večerníka. "Jej víťazstvo by bolo stávkou, ktorú si krajina zaslúži vyhrať," pokračuje Le Monde. Podľa novín je politický projekt konzervatívca Nicolasa Sarkozyho "príliš inšpirovaný súcitným americkým konzervativizmom," vysvetľuje denník svoju voľbu. Hlavnú kritiku si ale Sarkozy vyslúžil za "revanšistický prístup k histórii". "Kampaň postavená na kritike odkazu mája '68 je jasným znakom túžby po ideologickom revanši," uzatvára Le Monde, ktorý napriek podpore Royalovej vidí istý nedostatok v solídnosti jej programu. Najväčšia mediálna skupina na svete Time Warner zaznamenala v prvom štvrťroku 9-percentný nárast tržieb na 11,2 mld. USD. Výsledky spoločnosti podporil rast predplatiteľov káblovej televízie, internetového pripojenia a telefonických liniek spolu s príjmami z reklamy na portáli AOL. Reklamné tržby AOL, ktoré sú pozorne sledované, vyskočili v prvom kvartáli o 40 % na 549 mil. USD.Zisk mediálnej skupiny za tri mesiace poklesol na 1,2 mld. USD, resp. 31 centov v porovnaní s 1,5 mld. USD, resp. 32 centov na akciu pred rokom. Po odpočítaní príjmov z predaja aktív, ako napríklad nemeckej divízie AOL pre telefonické pripojenie k internetu, zisk spoločnosti predstavoval 22 centov na akciu. Výsledky za prvý kvartál 2006 zahŕňali zisk 6 centov na akciu z predaja aktív a podielu vo firmách.

Americká mediálna spoločnosť Central European Media Enterprises (CME) zaznamenala v prvom štvrťroku 24-percentný nárast konsolidovaných tržieb na 147,9 mil. USD. Firma v sledovanom období znížila čistú stratu na 0,3 mil. USD, pričom v prvom kvartáli minulého roka CME evidovala stratu vo výške 18,3 mil. USD. Výsledok i napriek výraznému zlepšeniu sklamal analytikov, ktorí predpovedali čistý zisk na úrovni 2,1 mil. USD. "CME pokračuje v dosahovaní výnimočných výsledkov. V tomto roku očakávame vyše 35-percentný rast zisku pred započítaním úrokov, daní, odpisov a amortizácie (EBITDA) z televízneho vysielania, ktorý nás opäť spraví jednou z najrýchlejšie rastúcich mediálnych spoločností na svete," uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Michael Garin. CME dodala, že v tomto roku očakáva nárast tržieb o 27 až 30 %.

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Slovenská asociácia novinárov dnes pri príležitosti Svetového dňa slobody tlače predložila ministrovi kultúry Marekovi Maďaričovi vlastné paragrafové znenie návrhu zákona o masových médiách. Uviedol to predseda SAN Štefan Dlugolinský. "Aj keď vieme, že v súčasnej dobe sú na programe dňa návrhy z Ministerstva kultúry (MK SR) a Slovenského syndikátu novinárov, dúfame v jeho priechodnosť, respektíve prevzatie dobrých myšlienok z našej verzie," dodal Dlugolinský. SAN má podľa neho viac ako 400 členov a v minulosti sa už podieľala na príprave obdobného zákona, ktorý však napokon nebol prijatý.

Štefan Dlugolinský -bývalý riaditeľ neslávne známej TV Marika , bývalý trojmesačný generálny riaditeľ Koliba , a.s. a za Igora Kubiša I. námestník ústredného riaditeľa STV

Hodnotenie programov pre deti a mládež

Hodnotenie programov pre deti a mládež (Rok 2006 a súčasnosť)
Na začiatku hodnotenia treba konštatovať, že ponuka vlastných programov pre deti a mládež vyrábaných v STV je čo sa týka žánrov nesmierne chudobná. Faktickým zánikom tvorivého prostredia v STV došlo k maximálnemu zúženiu tejto ponuky, k minimálnej inovácii stávajúcich relácií aj k opakujúcej sa nekoncepčnosti v nasadzovaní jednotlivých programových typov do vysielania. Prevažuje publicistika a jednoduché magazíny, prípadne spravodajské žánre, programy dramatické z vlastne produkcie absentujú celkom. Všetky dramatické diela ako aj večerníčky sú reprízami. Slovenská televízia vo vlastne produkcii vyrábala v uplynulom roku tieto relácie pre deti a mládež – súťažné relácie Superchyty a Superkvíz junior, spravodajsko - publicistické relácie Detské správy a Reportéri juniori, publicistickú reláciu pre staršie deti Lúskanie, zábavnú reláciu z produkcie Košického štúdia Táraninky, vzdelávacie relácie pre najmenších Gombík, Gombička, Gombíkovo a reláciu Elá hop!, ktorú možno zaradiť najskôr k zmiešaným žánrom. Dramatické žánre V tejto kategórii ako som už spomenula vyššie sa z vlastne produkcie Slovenskej televízie vysielajú iba reprízy starších diel, týka sa to rozprávok aj Večerníčkov. Okrem toho sa vysiela viacero zahraničných animovaných seriálov, nasadených na víkendové doobedňajšie termíny. Tento trend bude zrejme pokračovať, čo bude mať v budúcnosti vplyv nielen na diváka, ktorý vyrastá iba na zahraničnej produkcii, ale aj na tvorivé prostredie, ktoré živorí. Vyváženosť vo vysielaní Večerníčku medzi zahraničnými programami a domácimi seriálmi sa oproti minulosti nepatrne zlepšila, tomuto vysielaniu však chýba dlhodobá dramaturgická koncepcia nielen vo vysielaní, ale najmä čo sa týka vlastnej výroby. V uplynulom roku sa Večerníček vrátil na Jednotku, kde nie je ohrozovaný športovými prenosmi, to je však zrejme jediné pozitívum, ktoré možno konštatovať. Publicistika, resp. spravodajstvo Detské správy sa v minulosti na obrazovke zjavovali s väčším či menším úspechom, v poslednom čase zmizli celkom. Relácia trpela zasadením do virtuálneho štúdia, čím iba kopírovala správy pre dospelých, napriek snahe vyprofilovať ju relácia zostávala v polohe hry na dospelých a strácala fantazijný rozmer detského sveta. Reportéri juniori tak ako začali aj zanikli, ukázalo sa, že investigatívna publicistika je ťažkým orieškom pre túto vekovú kategóriu. Pri posilnení najmä redakčného tímu a sústavne práci s mladým respondentom by sa však dal vytvoriť atraktívny program, ktorý by pre mladého diváka mohol naznačiť, že televízia tu nie je iba na jeho prezentovanie ako predmetu, ale že môže aj sám ovplyvniť dianie. Diskutabilným projektom je diskusná relácia Lúskanie, kde sa pubescenti a dospelí vyjadrujú k problémom. Napriek zväčšeniu minutáže, úpravami zlej, nekomunikatívnej či skôr konfrontačnej stavby a zlepšeniu periodicity aj reprízovosti, relácia trpí nedostatkom nápadov, pôsobí sucho až unudene. V nedeľnom popoludňajšom vysielacom čase je ohrozená športovými prenosmi. V tejto súvislosti je treba konštatovať, že detský divák je oproti dospelému mimoriadne znevýhodnený – bombardovanie telenovelami a inými projekty zahraničnej proveniencie sa zjavujú takmer každý deň, publicistika pre deti a mládež je však na okraji. Práve u týchto divákov je nesmierne dôležité časté opakovanie a sériovosť. Zábavná publicistika pre pubescentov, či mládež chýba celkom. Aj keď u starších vekových kategórií dochádza k tzv. „efektu ochladzovania“, neznamená to, že televíziu nesledujú. Relácie pre tínedžerov sú dôležitou súčasťou “výchovy vlastného diváka“ . Vzdelávacie programy Tu sú zastúpené iba relácie pre najmenší predškolský vek Gombík a Gombičku a Gombíkovo. Pre ďalšie vekové kategórie STV rezignovala na akékoľvek tvorivé alebo hravé vzdelávanie. Pre staršie deti a mládež tento typ úplne zmizol z obrazovky, pričom je zrejmé, že všetky vekové si môžu pestovať vzťah k vzdelávaniu, ak je podávané zábavnou, prípadne súťažnou formou. Pri istej snahe by sme mohli medzi vzdelávacie relácie zaradiť aj Super kvíz junior, ktorý aj napriek dobrej myšlienke učí mládež hrať o peniaze. Zmiešané žánre Elá Hop je magazín pre menšie deti, typ programu, ktorý bol v minulosti slušne vyprofilovaný, aj keď už dlhšie trpí únavou materiálu a potreboval by inováciu. Relácia je skôr zábavného typu, jej protagonisti využívajú často nezáväzný konverzačný slovný balast. Vstupy pôvodnej animovanej tvorby ako súčasti relácie Elá hop sú nevyužité, fungujú len ako dodatok. (V tejto súvislosti možno spomenúť, že vzhľadom na minimálnu prezentáciu pôvodných detských programov a ich protagonistov aj iným spôsobom, ako vo vysielaní, by bolo žiaduce využiť aspoň existenciu postavičiek Ely a Hopa, prípadne Gombíka a Gombičky. Propagácia vlastných programov v spojení s rôznymi predmetmi - hrami či hračkami patrí k bežným spôsobom prilákania divákov. Tieto možnosti Slovenská televízia nevyužíva vôbec, pravda ak nechcem spomenúť nevkusný a nevhodný spôsob, akým naložila s obľúbenou bábkou Kuka v prípade jej zápornej a dehonestujúcej prezentácie v reklame na hraciu konzolu). Záver Vo výrobe a vysielaní relácií pre deti a mládež (nesprávne označované v Rozboru činnosti SVT za minulý rok ako detské programy ) sa viac ako inde prejavuje malá programová rozmanitosť, prevaha lacných žánrov, ku ktorej celkom zákonite smeruje producentský systém, ak je tam jediným kritériom snaha ušetriť. Lacno nemôže automaticky znamenať dobre! Následok sa prejavil a pretrváva doteraz v postupnom zániku žánrov, v absencii zobrazovania mnohých aspektov života detí a mládeže, v plochosti a nedostatočnej informačnej aj estetickej nasýtenosti. Takáto žánrová a programová chudoba vedie k sústavnému zužovaniu okruhu tvorivých spolupracovníkov. Ďalším negatívom je minimálna zaangažovanosť detí na tejto tvorbe – napriek tomu, že vo svete silnejú tieto trendy a odporúčajú ich aj odborníci. Slovenská televízia v prípade programov pre deti a mládež nesleduje detské potreby, vekové špecifiká a preferencie, ignoruje takmer celkom starosti, predstavy a túžby detí aj mládeže, ako aj ich hodnotový systém v celej jeho premenlivosti. Iba v minimálnej miere vedie s deťmi dialóg. Ignoruje rôznorodosť životných štýlov vekových, ale aj osobnostných skupín detí a mládeže. Napriek proklamáciám nefunguje tzv. rodinné vysielanie, ktoré by malo podporovať kultiváciu rodinného života. Slovenská televízia takisto ignoruje duchovnú dimenziu detského veku, ako aj prudký rast intelektových schopností detí a záverom možno povedať aj to, že celkom chýbajú programy pre detské minority. Moja otázka znie: Aký je programový koncept vysielania pre deti a mládež? Má ho Slovenská televízia vypracovaný a má ho Rada STV k dispozícii? Mgr. Art. Katarína Javorská

STV NEWS

STV NEWS
Mediálny výbor Národnej rady SR dnes odsúhlasil vcelku bezvýznamných , no koalične poslušných kandidátov na uprázdnený post člena Rady Slovenskej televízie a konštatoval, že podmienky na kandidatúru splnili všetci traja navrhnutí kandidáti. Občianske združenie VZLET Čadca, Slovenský zväz slobodných povolaní nominovali hovorcu žilinského samosprávneho kraja Petra Kubicu, veľmi blízkeho jánovi Slotovi, klub poslancov ĽS-HZDS Miriam Letašiovú z Exportno-importnej banky SR a občianske združenie profesionálnych hudobníkov Slovenska ÚNIA Annu Miklovičovú, riaditeľku Umeleckej školy na Exnárovej ulici v Bratislave a bývalú členku Rozhlasovej Rady a blízka Jaroslavovi Rezníkovi. Výbor zároveň odporučil NR SR vziať na vedomie, že sa funkcie člena rady vzdal Štefan Fejko. Jeho nástupcu bude NR SR voliť na najbližšej schôdzi.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Ministerstvo zahraničných vecí SR podporuje šírenie pravdivých informácií, uvádza sa to vo vyhlásení rezortu slovenskej diplomacie k dnešnému Svetovému dňu slobody tlače. MZV preto vyzýva všetky štáty sveta, v ktorých dochádza k porušovaniu slobody tlače alebo kde sú ohrozované životy a zdravie novinárov, aby prijali okamžité a rozhodné opatrenia na zlepšenie podmienok práce zástupcov médií. Pri príležitosti Svetového dňa slobody tlače MZV SR vyjadruje solidaritu so všetkými novinármi na svete, ktorí v ťažkých podmienkach neslobody pomáhajú naplneniu základného ľudského práva, práva na slobodný prístup k informáciám. O vyhlásení MZV SR k Svetovému dňu slobody tlače informoval hovorca MZV SR Ján Škoda. Dnešný deň, 3. máj, vyhlásila za Svetový deň slobody tlače v roku 1991 Organizácia spojených národov pre vzdelanie, vedu a kultúru - UNESCO. V tento deň bola v roku 1991 prijatá Windhoekská deklarácia o podpore nezávislej a pluralitnej africkej tlače na Seminári o podpore nezávislej a pluralitnej africkej tlače. Valné zhromaždenie Organizácie spojených národov (OSN) ho následne o dva roky, v roku 1993, schválilo ako deň, kedy sa majú oslavovať a pripomínať základné princípy slobody tlače. Oslavuje sa od roku 1994.

Pokuty naše každodenné-sumár

Pokuty naše každodenné-sumár
Najviac pokút za porušovanie zákona o vysielaní v minulom roku dostala vlani verejnoprávna Slovenská televízia. Rada pre vysielanie a retransmisiu jej totiž udelila sankcie za takmer 25,5 milióna korún. Všetky veľké televízie mali problémy nielen s ochranou ľudskej dôstojnosti a maloletých v reality show, ale aj s dodržiavaním všestrannosti a objektivity spravodajských relácií a zaraďovaním reklamy. Píše sa to vo výročnej správe Rady pre vysielanie a retransmisiu. Televízie vlani porušili zákon 117 krát. Druhou najpokutovanejšou televíziou za minulý rok bola televízia JOJ, ktorá má zaplatiť 3,2 milióna korún, treťou Markíza s dvoma miliónmi Sk. Slovenská televízia vlani dostala 26 pokút. Najviac sa jej vypomstilo rozdeľovanie speváckej súťaže SuperStar prestávkami, za čo má zaplatiť štyri štvormiliónové pokuty. Rada tak televízii udelila druhú najvyššiu pokutu vo svojej histórii. STV totiž s rozdeľovaním neprestala ani po tom, čo prechádzajúce pokuty potvrdil súd. Vedenie STV sa na súde snaží výšku sankcií znížiť, dve z pokút už súd rade vrátil. Riaditeľ televízie tiež pred časom povedal, že škody bude vymáhať od predchádzajúceho vedenia televízie. STV pokutovali aj za reklamu počas iných programov, či porušovanie ochrany maloletých. Televízii Joj vlani udelili 17 pokút, hlavne za vysielanie reality show Vyvolení. V nej sa totiž objavili scény, ktoré by vraj mohli nepriaznivo ovplyvniť maloletých. Neprístupné scény s nahotou, či alkoholom sa môžu vysielať až neskoro večer. Rada kvôli podobným dôvodom potrestala aj reportáž Črepín o prostitútke na Mallorke, či jedno z vydaní relácie Soňa talkshow, kde o svojich osudoch v popoludňajších hodinách rozprávali gigolo, pornoherci a striptízový tanečník. Televízia dostala pokuty aj za skrytú reklamu. Markízu potrestala licenčná rada 18 pokutami. Televízia musí platiť za to, že neochránila deti a mládež pred zlým príkladom finalistov reality show Big Brother. Okrem toho dostala pokuty aj za skrytú reklamu, či púšťanie upútaviek počas záverečných titulkov filmov. Rádiá vlani dostali sankcie za 820.000 korún, väčšinu z toho má zaplatiť Fun radio kvôli slabej ochrane mladistvých v kontroverznom programe K-Fun. Zvyšných 20.000 Sk malo zaplatiť Rádio Beta Prievidza za to, že neoddelilo reláciu od reklám. Rekordným vo výške pokút bol podľa rady rok 2005. Kvôli vážnym porušeniam zákona oproti roku 2004 bilancia pokút vzrástla desaťnásobne. V roku 2005 mala najviac sankcií za 23,3 milióna korún televízia Markíza, ktorá vtedy dostala aj historicky najvyššiu pokutu päť miliónov korún za odvysielanie porna. Nasledovala verejnoprávna STV s vyše desať miliónmi korún a TV JOJ s 3,7 milióna Sk.

STV NEWS

STV NEWS
Dvojka Slovenskej televízie včera doslova zvalcovala konkurenciu ostatných programov. Priamy prenos zo stretnutia Slovensko - Kanada si v jeho záverečnej tretine nenechalo ujsť viac ako milión divákov, pričom podiel na trhu sa vyšplhal na 50,6%. Záverečná tretina tohto stretnutia bola zároveň najsledovanejším programom na Slovensku za celý deň. Prvú tretinu zápasu si pozrelo takmer 665 tisíc divákov (podiel 47,2%), druhú tretinu vyše 740 tisíc divákov (podiel 41,6%). Konkurovať hokeju čiastočne dokázala Jednotka STV s romantickým titulom Rosamunde Pilcherovej Blízko smrti, ktorý získal podiel 23,7%. Cestou necestou s Miroslavom Donutilom na Markíze skončilo s podielom 20,8%, Mafstory na TV JOJ s podielom 5,6% a Celebrity CAMP taktiež na TV JOJ s podielom 12,8%. V prime time si televízie rozdelili trh nasledovne: Jednotka 17,5%, Dvojka 31,7%, Markíza 22,2% a JOJ 11,3%.
Poradie TOP 5 najsledovanejších programov v stredu 2. mája 2007:
1. MS v hokeji Slovensko - Kanada (III.tretina) - Dvojka
2. Televízne noviny - Markíza
3. MS v hokeji Slovensko - Kanada (II.tretina) - Dvojka
4. MS v hokeji Slovensko - Kanada (I.tretina) - Dvojka
5. Štúdio MS v hokeji - Dvojka

Jarove plány realitou ?

Jarove plány realitou ?
Spoločnosť J & T Real Estate má stále záujem o pozemky a budovu TASR v blízkosti nového sídla Slovenského národného divadla na ľavom brehu Dunaja. Ako uviedol hovorca spoločnosti Maroš Sýkora, v žiadnom prípade však nechcú ísť proti plánom ministerstva kultúry v tejto lokalite. Podľa ministra kultúry Mareka Maďariča pozemky v okolí nového SND ministerstvo nepredá, pretože tu chce nechať vybudovať multikultúrnu inštitúciu, kde by sídlili verejnoprávne médiá Slovenská televízia, SRo a TASR. "Keďže sú tieto pozemky v bezprostrednom susedstve našich projektov, nemôžeme sa o ne prestať zaujímať. Naše kroky však určite nebudú smerovať proti ministerstvu kultúry. Myslíme si, že plány ministerstva môžu zapadať do nového centra Bratislavy, ktoré vyrastá v tejto lokalite," povedal Sýkora. Podľa neho si vie spoločnosť predstaviť zladenie aktivít všetkých zainteresovaných strán, ktoré v lokalite stavajú nové objekty. Konštatoval, že spoločnosť J & T Real Estate si počká na ďalší vývoj situácie, podľa toho sa rozhodne, či bude sama iniciovať rokovania s ministerstvom alebo si počká na konkrétne kroky ministerstva kultúry.Podľa pôvodných plánov by spoločnosť chcela odkúpiť budovu TASR a po získaní všetkých potrebných povolení zbúrať a v rámci Panorama City vybudovať vhodnejší a modernejší objekt. Podľa Sýkoru by inak tento objekt uprostred nových moderných a esteticky pôsobiacich budov trčal a absolútne by nezapadal do okolitého kontextu, ani do kontextu vybudovania nového moderného centra Bratislavy. "Každý návštevník by si asi odnášal z návštevy tohto miesta veľmi zmiešané pocity," povedal Sýkora. Podľa neho sa s tým spája nielen estetické, ale aj ekonomické hľadisko. "Táto budova TASR je v súčasnosti nehospodárna a pre štát teda drahá. Navyše, priestory sú už zastarané a nemoderné. Investície do prevádzky budovy, jej opráv a prípadnej renovácie sú neekonomické náklady a existujú aj efektívnejšie riešenia," uviedol Sýkora. Dodal, že budovy patriace k zriadeniu staveniska novostavby SND v tejto lokalite "pôsobia mimoriadne neesteticky a boli vybudované ako dočasné stavby, s dokončením novostavby SND ich funkcia zanikne".

World Press Freedom Day

World Press Freedom Day
Rada Európy spolu s profesnými združeniami novinárov plánuje prijať legislativne úpravy, ktoré by stanovili a prípadne zjednotili štandarty pre ochranu novinárov pri výkone ich povolania Rada Európy sa aj preto v novom projekte na ochranu novinárov v rámci 3.mája, ktorý je označovaný ako Deň slobody svetovej tlače, bude tejto téme intenzívne venovať. V rámci tejto akcie bude RE prijímať námety a návrhy na vytvorenie pravidiel na ochranu slobody výkonu novinárskej práce, ktoré budú zverejnené na webových stránkach.

2. 5. 2007

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Nicolas Sarkozy, konzervatívny prezidentský kandidát, sa pripravoval na dnešný televízny duel so socialistkou Ségolene Royalovou pod vedením ženského kouča. Podľa informácií novín Le Nouvel Observateur má Sarkozy z Royalovej strach a týždenník pripomína, že v roku 1995 sa obaja stretli v televíznej debate, ktorá sa skončila pre Sarkozyho zle. "Bol vtedy K.O.," uviedol pre Le Nouvel Observateur jeden z členov súčasného Sarkozyho volebného tímu. "Ségolene Royalová je síce žena, ale predovšetkým je politička a nebudem sa s ňou rozprávať ako so ženou, ale ako s niekým, kto chce zastávať najvyššiu funkciu v štáte," spresnil minulý týždeň Sarkozy v rozhovore pre televíznu stanicu France 2. Patrick Devedjian, jeho politický poradca, v pondelok pre televíznu stanicu Canal plus varoval pred "podceňovaním Royalovej". Kandidátka socialistov pôsobí podľa víkendového prieskumu inštitútu CSA na voličov "sympatickejšie a pokojnejšie" než Sarkozy. Royalová v pondelok na vlnách rozhlasovej stanice France Inter vyhlásila, že v stredu "otvorí Francúzom oči" nad bilanciou odchádzajúcej pravicovej vlády, ktorej bol Sarkozy členom. História prezidentských televíznych duelov ukazuje, že dokázali zvrátiť očakávaný volebný výsledok. Favorizovaný socialista Francois Mitterand prehral tesne v boji s centristom Valerym Giscardom d´Estaingnom potom, čo mu Giscard v televízii v roku 1974 povedal, že "nemá monopol na srdce". O sedem rokov neskôr v roku 1981 označil Mitterand v televíznej debate Giscarda za "muža minulosti" a stal sa prvým ľavicovým povojnovým prezidentom. V roku 1988 začal premiér Jacques Chirac debatu s Mitterandom slovami: "V štúdiu nie ste prezidentom, ale iba kandidátom, a preto Vás budem nazývať pánom Mitterandom." Prezident Mitterand Chiracovi odvetil: "Máte úplnú pravdu, pán premiér." Mitterand sa stal o pár dní druhýkrát šéfom štátu. Francúzi nemali prezidentskú debatu v roku 2002 potom, ako sa do druhého kola volieb dostal pravicový extrémista Jean-Marie Le Pen a Jacques Chirac s ním odmietol diskutovať. Televízne stanice očakávajú, že debatu bude sledovať viac ako 30 miliónov Francúzov. Prezidentská kandidátka ľavice Ségolene Royalová a pravicový kandidát Nicolas Sarkozy sa stretli dnes večer v jedinej priamej televíznej konfrontácii. Duel, ktorý môže podľa médií ovplyvniť nerozhodnutých voličov, sa začal o 21. hodine a televízne stanice očakávali rekordných 20 miliónov divákov. Debata v neutrálnom prostredí trvala dve hodiny a moderovali ju novinárske hviezdy - Patrick Poivre d'Arvor zo súkromnej TF1 a Arlette Chabotová z verejnoprávnej France 2. O tom, kto začne hovoriť prvý, rozhodlo žrebovanie. Žreb rozhodol už o tom, že Royalová bude sedieť v ľavom rohu obrazovky a Sarkozy v pravom. O všetkých detailoch stretnutia rokovali zástupcovia oboch kandidátov s predstaviteľmi televíznych staníc. Dohoda okrem iného stanovuje, že diváci neuvidia reakcie kandidátov na slová ich protivníka. "Neverím, že by sa Francúzi rozhodovali na základe jednej debaty,“ komentoval v stredu v štúdiu rozhlasovej stanice France Inter Nicolas Sarkozy. Konzervatívny kandidát naďalej vedie v prieskumoch verejnej mienky. Podľa čísiel inštitútu BVA zverejnených v stredu by Royalovú porazil 52 percentami hlasov ku 48 percentám. Royalová môže naopak počítať s novou dynamikou potom, ako sa jej podarilo v utorok zorganizovať predvolebný megakoncert s vyššou účasťou, ako mal deň pred ňou Sarkozy. Na Royalovej míting prišlo 60 000 ľudí, aby si vypočuli popredných umelcov, ktorí ju podporujú. "Sarkozy nie je generál de Gaulle,“ vyhlásila Royalová. Nicolas Sarkozy sa pripravuje na stredajší televízny duel s Royalovou pod vedením ženského kouča. Podľa informácií týždenníka Le Nouvel Observateur má Sarkozy z Royalovej strach a noviny pripomínajú, že v roku 1995 sa obaja stretli v televíznej debate, ktorá sa skončila pre Sarkozyho zle. "Bol vtedy K.O.,"uviedol pre týždenník jeden z členov súčasného Sarkozyho volebného tímu. História prezidentských televíznych duelov ukazuje, že dokázali zvrátiť očakávaný volebný výsledok. Favorizovaný socialista Francois Mitterand prehral tesne v boji s centristom Valerym Giscardom d´Estaingnom potom, čo mu Giscard v televízii v roku 1974 povedal, že "nemá monopol na srdce". O sedem rokov neskôr v roku 1981 označil Mitterand v televíznej debate Giscarda za "muža minulosti“ a stal sa prvým ľavicovým povojnovým prezidentom. V roku 1988 začal premiér Jacques Chirac debatu s Mitterandom slovami: "V štúdiu nie ste prezidentom, ale iba kandidátom, a preto Vás budem nazývať pánom Mitterandom." Prezident Mitterand Chiracovi odvetil: "Máte úplnú pravdu, pán premiér.“ Mitterand sa stal o pár dní druhýkrát šéfom štátu. Francúzi nemali prezidentskú debatu v roku 2002 potom, ako sa do druhého kola volieb dostal pravicový extrémista Jean-Marie Le Pen a Jacques Chirac s ním odmietol diskutovať.

Firma Yahoo chce odkúpiť zvyšný podiel v spoločnosti Right Media za približne 680 mil. USD. Yahoo by tak rozšírila svoj 20-percentný podiel v Right Media, ktorý získala v októbri minulého roku. Akcionári Right Media budú vyplatení v približne rovnakom pomere hotovosti a akcií. Cieľom spoločnosti je zvýšiť svoj reklamný dosah na kultúrne zamerané internetové stránky, o ktoré je na trhu veľký záujem. Uviedla to v pondelok firma Yahoo. Americká spoločnosť Right Media Exchange poskytuje na svojej internetovej stránke priestor na obchodovanie s reklamou a vytvára bannery a iné reklamné formáty pre menej navštevované časti internetových stránok. Right Media získala už okolo 20 tis. inzerentov, vydavateľov a spoločností. Ďalším investorom v Right Media je spoločnosť RedPoint Ventures. Firma Yahoo, ktorej reklamu používajú veľké značkové spoločnosti a je lídrom v sektore internetovej reklamy, chce zlepšiť svoju pozíciu na rýchlo rastúcom trhu s reklamou. Tento krok nasleduje po tom, čo jej najväčší rival Google nedávno získal internetovú spoločnosť DoubleClick za 3,1 mld. USD. DoubleClick sa tiež zaoberá reklamou.

Americký prezident George W. Bush spolu so svojou manželkou Laurou poďakoval divákom speváckej súťaže American Idol za to, že počas minulotýždňového špeciálneho programu Idol Gives Back pomohli zozbierať v prepočte 1,7 miliardy korún. Peniaze majú pomôcť chudobným deťom v Spojených štátoch a v Afrike. "Ďakujeme divákom American Idol, ktorí ukázali dobré srdce Ameriky," uviedol prezident z nakrúteného záznamu. "Ďakujeme všetkým celebritám, ktoré sa zúčastnili, vrátane Bona a všetkým súťažiacim, ktorí zo srdca spievali pre tieto deti," dodal Bush. Potom sa obrátil k prvej dáme a spýtal sa jej: "Povedz Laura, myslíš, že by som mal niečo zaspievať?" "Neviem miláčik, už ťa videli tancovať," zavtipkovala. Žart sa vzťahoval na minulotýždňové Bushovo vystúpenie so západoafrickými tanečníkmi pri príležitosti Afrického dňa malárie. Po príchode na javisko začal nadšene bubnovať a tancoval v spoločnosti farebne oblečených tanečníkov a bubeníkov. Túto scénu opakovane odvysielali televízne stanice a stala sa horúcou témou zábavných nočných programov.

Howayda Taha

Egyptský súd odsúdil v stredu v neprítomnosti novinárku televíznej stanice al-Džazíra na šesť mesiacov väzenia za reportáž o policajnom násilí, uviedol zdroj z prostredia justície. Huvajdu Tahovú, ktorá momentálne pracuje pre satelitnú televíznu stanicu so sídlom v Katare, odsúdili za "poškodovanie egyptských národných záujmov a za vyrábanie vykonštruovaných príbehov".Egypťanka Tahová plánovala opustiť krajinu 8. januára po skončení prác na reportáži. V Káhire ju však zatkli, no na kauciu prepustili. Organizácie na ochranu ľudských práv obvinili súd z porušovania medzinárodne uznávaných pravidiel a Egypt zo zastrašovania médií.

Najvyšší britský súd v stredu rozhodol, že spoločenský časopis OK! má nárok na odškodnenie od časopisu Hello!, ktorý zverejnil tajne získané fotografie zo svadby hercov Michaela Douglasa a Catherine Zeta-Jones. Sudcovská rada z Hornej snemovne uviedla, že časopis Hello! porušil diskrétnosť, keď zverejnil tajne získané fotografie zo svadby z novembra 2000. Douglas a Zeta-Jones podpísali exkluzívnu zmluvu v prepočte na 50 miliónov korún s konkurenčným časopisom OK!, ktorý mal ako jediný právo zverejniť fotografie zo svadby v newyorskom hoteli Plaza. "Zdá sa mi, že tým, že časopis OK! zaplatil milión libier za exkluzivitu, by mal byť v pozícii ochraňovať si svoje práva, ako aj právo na odškodnenie, keď mu tretia strana jeho práva poškodila," povedal jeden zo sudcov Lord Brown. Sudcovia rozhodli v prospech časopisu OK! pomerom hlasov 3:2, ale podľa ich vyjadrenia správanie sa časopisu Hello! nijako nepoškodilo obchod jeho rivala. To znamená, že oba časopisy sa podelia o zaplatenie súdnych trov. Vrchný súd v novembri 2003 rozhodol v prospech časopisu OK! a časopisu Hello! nariadil zaplatiť súdne trovy a odškodné vo výške viac ako 100 miliónov korún. Časopis Hello! sa však odvolal, tvrdiac, že jeho vlastné fotografie zo svadby hviezdneho páru, iba podporili rivalitu oboch časopisov, čo je v bulvárnej žurnalistike bežný jav. V roku 2005 odvolací súd súhlasil s časopisom Hello! a časopisu OK! nariadil vrátanie všetkých peňazí, ktoré od konkurencie dostal. V stredu lordi znalí práva tvoriaci najvyšší súd Veľkej Británie, potvrdili pôvodné rozhodnutie o zaplatení škôd. Hereckí manželia, ktorí po prvom rozhodnutí dostali od časopisu Hello! odškodné v prepočte 720-tisíc korún, neboli predmetom posledného súdneho konania.