DALITO!

10. 3. 2007

Po relácii K veci, prosím

Po relácii K veci, prosím

Otvorený mail pre pána Laurinca ....

Pán Laurinec, máte namysli to hnutie, ktoré si celé roky zakrýva oči a zapcháva uši, keď sa hovorilo o korupcii vo futbale? Ach áno, dali ste podnet na prokuratúru, vymenovali ste zvláštnu komisiu pre boj proti korupcii ........ Pán Laurinec, budem až bolestne pravdivý: NEVIEDLO TO K NIČOMU. Žiadne výsledky, žiadne odhalené prípady. Pôsobí to doslova až komicky keď si predstavím ako na jednom poschodí SFZ rokuje takáto špeciálna skupina, dáva návrhy, prijíma rozhodnutia, všetci sa tvária dôležito a pritom o poschodie nižšie sa veselo korumpuje.Pán Laurinec, budte bez obáv. Takéto hnutie vám vždy dá dôveru. Neviem, či je pre prezidenta SFZ ale dôstojné, aby mu stačilo obstáť LEN pred hnutím. Futbal sa hrá pre ľudí, ako ste sám povedali. A ľudia vám a celému SFZ svoju "dôveru" už preukázali. Niektorí transparentmi a obrovský zástup ostatných, ktorí vám svojou diváckou neúčasťou ukazujú prázdne sedadlá. Je to jasný odkaz pre SFZ. Uvoľnite aj vy sedadlá páni!!!FUTBAL SA HRÁ PRE ĽUDÍ. Aby ste potom neboli prekvapení, keď naň budú chodiť len zástupcovia SFZ. Ale veď nakoniec, nič by sa nestalo, veď ich dôveru by ste mali naďalej .................

Kto je expertná skupina ?

Kto je expertná skupina ?
Ministerstvo kultúry predloží do konca apríla na rokovanie vlády zaujímavý koncepčný materiál o optimalizácii infraštruktúry verejnoprávnych médií na Slovensku v podmienkach digitalizácie vysielania. V reakcii na materiály k návrhu nového koncesionárskeho zákona, ktoré na MK doručila Slovenská televízia a Slovenský rozhlas to uviedlo samotné ministerstvo. Materiál je to určite priorotný, ale nikto netuší, prečo sa ním stal až po predložení nevydareného návrhu na zriadenie Úradu. Otázne je, prečo nezačal kvasiť už v júli minulého roka, keď každému bolo zjavné, že takýto materiál je potrebný ? Ak bude materiál vznikať iba mesiac, o jeho kvalite a všeobecnom konzense sa dá úprimne pochybovať. Po oboznámení sa s oboma návrhmi a po rokovaní s predstaviteľmi STV a SRo minister kultúry Marek Maďarič rozhodne o ďalšom postupe tak, aby bolo zabezpečené plynulé pokračovanie prác na príprave zákona. Možnosti strategického rozvoja verejnoprávnych médií už teraz na ministerstve skúma expertná pracovná komisia. A nemohol by ju minister verejnosti predstaviť ?

9. 3. 2007

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Mohutní profesionálni wrestleri budú čoskoro zápasiť i na malých displejoch mobilných telefónov, vďaka spoločnosti Cingular Wireless. Najväčší americký poskytovateľ mobilných služieb dnes oznámil uzavretie dohody s wrestlingovou federáciou World Wrestling Entertainment Inc. (WWE), v rámci ktorej bude poskytovať širokú škálu služieb, tematicky spojených s wrestlingom - od telefónnych zvonení s hlasmi známych wrestlerov, obrázkami a videami, až po posielanie pravidelných zápasov. Služba je určená pre mobilné telefóny, vybavené pripojením na internet a možnosťou zobrazovať videoklipy. Turecký súd v stredu rozhodol o zablokovaní prístupu k internetovej stránke YouTube pre údajné urážky zakladateľa moderného Turecka Mustafu Kemala Atatürka. Paul Doany, ktorý šéfuje tureckému Telekomu, najväčšiemu poskytovateľovi telekomunikačných služieb v krajine povedal, že spoločnosť začala okamžite implementovať nariadenie súdu. "Nie sme v pozícii komentovať, či to, čo YouTube urobilo je urážkou, či to bolo správne, alebo nesprávne," povedal Doany v stredu pre štátnu tlačovú agentúru Anatolia. "Rozhodnutie súdu nám bolo prednesené, a my robíme to, čo súd nariadil." Návštevníkov YouTube z Turecka na stránke privítal odkaz: "Prístup k tejto stránke bol zablokovaný na základe rozhodnutia súdu!..." Prevažná väčšina používateľov internetu v Turecku využíva služby tureckého Telekomu, bývalého monopolu, ktorý bol v roku 2005 sprivatizovaný. Súd neskôr v stredu rozhodol, že zákaz zruší hneď ako sa uistí, že urážlivé videá zo stránky zmizli. YouTube je vlastníctvom vyhľadávača Google. Počas uplynulých týždňov sa podľa niektorých médií na YouTube rozpútala "virtuálna vojna" medzi Grékmi a Turkami, ktorí zverejňovali videá s cieľom uraziť druhú stranu. V nahrávke, ktorá podnietila konanie súdu sa tvrdilo, že Atatürk a turecký ľud sú homosexuáli. Urážky na adresu Atatürka sú v Turecku trestným činom. Turecko napokon dnes zrušilo blokovanie prístupu k internetovej stránke YouTube. Informoval op tom predstaviteľ najväčšej telekomunikačnej spoločnosti v krajine. Šéf divízie korporátnej komunikácie spoločnosti Türk Telekom - Ahter Kutadgu pre tlačovú agentúru Anatolia uviedol, že jeho spoločnosť bola informovaná o rozhodnutí súdu, ktorým sa zákaz ruší. "Hneď po tom, ako sa k nám rozhodnutie súdu dostalo, sme YouTube okamžite otvorili," uviedol Kutadgu. Prevažná väčšina užívateľov internetu v Turecku využíva služby spoločnosti Türk Telekom, bývalého štátneho monopolu, ktorý bol v roku 2005 sprivatizovaný.

Amerického herca Lanea Garrisona, známeho zo seriálu Prison Break: Útek z väzenia, vo štvrtok obvinili zo šoférovania pod vplyvom alkoholu a zabitia 17-ročného mladíka pri dopravnej nehode. Dvadsaťšesťročného herca obvinili z trestného činu zabitia pri šoférovaní pod vplyvom alkoholu, trestného činu zranenia viacerých osôb pri šoférovaní pod vplyvom alkoholu, šoférovania pod vplyvom alkoholu s 0,8 promile nad povolený limit a podávania alkoholu mladistvým. Podľa polície mal Garrison v krvi až dve promile alkoholu a stopy po kokaíne. V žalobe sa však uvádza, že mal v krvi alkohol nad hladinou 1,5 promile. Ak by ho uznali vinným, hrozí mu až šesť rokov a osem mesiacov za mrežami. Garrison sa vo štvrtok poobede dostavil na vrchný súd v Beverly Hills, kde prokurátor navrhol kauciu v prepočte 5,2 milióna korún. Garrison šoféroval Land Rover, ktorý 2. decembra zišiel z cesty a narazil do stromu. Pri nehode zahynul 17-ročný študent z Beverly Hills High School Vahaghn Setian a zranili sa ďalšie dve 15-ročné dievčatá. Podľa hercovho právnika Harlanda Brauna, Garrison stretol skupinku mladých ľudí v obchode, spoločne šli na večierok, na ktorom si mal údajne vypiť jeden pohárik. Garrison v seriáli Prison Break: Útek z väzenia stvárnil postavu Davida "Tweenera" Apolskisa.

Herečka Kate Winslet súhlasila s mimosúdnym finančným vyrovnaním, ktoré jej ponúkol magazín Grazia za nepravdivé informovanie o tom, že navštívila dietológa. Magazín v správe skonštatoval, že Winslet sa obáva o svoju líniu. Kate je však známa tým, že otvorene kritizuje hollywoodsku posadnutosť štíhlymi ženami. Týždenník sa Winslet za nepravdivé informácie ospravedlnil a uviedol, že skutočnou príčinou návštevy filmovej hviezdy u lekára v Čínskom liečebnom inštitúte v kalifornskej Santa Monice boli jej problémy s krkom. Suma z finančného odškodnenia poputuje na konto charitatívnej organizácie, ktorá sa zaoberá poruchami stravovania. "Sme radi, že dôvodom návštevy lekára neboli problémy spojené s váhou. Takisto sme radi, že sme spor urovnali a ospravedlňujeme sa Kate za ujmu, ktorú sme jej spôsobili," uvádza sa vo vyhlásení magazínu Grazia. Winslet prostredníctvom svojho právneho zástupca uviedla, že je rada, že sa táto záležitosť vyriešila. "Nie som pokrytec. Vždy som bola a budem úprimná, keď sa hovorí o telesných proporciách," uviedla Kate.

Švédskemu výrobcovi krekerov stúpol predaj v Spojených štátoch amerických o 50 percent po tom, čo si na nich vo svojej talkšou pochutnávala moderátorská hviezda Oprah Winfrey. Dnes o tom informovala hovorkyňa spoločnosti. Winfrey vysielala 15. januára program o jedle a zdravom životnom štýle, v ktorom vytiahla škatuľu chlebov Wasa, najväčšieho švédskeho výrobcu tradičného žitného chleba a urobila si sendvič. "Moji americkí kolegovia nám deň potom telefonovali a radovali sa," uviedla hovorkyňa Wasa Karin Nilsson Malmen. "Týždeň po odvysielaní show vzrástol predaj v štátoch o 25 percent a teraz je to viac ako 50 percent," povedala Nilsson Malmen a dodala, že spoločnosť Wasa sa do show nijakým spôsobom nezapojila a takáto reklama ju veľmi potešila. Winfrey dostala od spoločnosti ďakovný list. V roku 2005 zaznamenala Wasa v Spojených štátoch obrat v prepočte 361 miliónov korún. Spoločnosť vlastní talianska Barilla Group. Britská polícia včera oznámila, že nikoho nezatkne v súvislosti s rasistickými verbálnymi útokmi na bollywoodsku herečku Shilpu Shetty v televíznej reality show Celebrity Big Brother, ktorú vysielala stanica Channel 4. Prokurátori oznámili, že k Shetty sa správali "útočne", avšak ich správanie nebolo trestné. Formát Big Brother je založený na skupine ľudí, uzavretých niekoľko týždňov na jednom mieste, kde ich 24 hodín snímajú kamery. Televízni diváci každý týždeň pošlú jedného zo súťažiacich von z hry. Anglicko-indické vzťahy ohrozili v januári rasistické výroky bývalej Miss Veľkej Británie, bývalej speváčky a exúčastníčky tejto reality show na adresu Shetty. V stanovisku polície sa píše, že "po konzultácii s kráľovskou prokuratúrou sme sa zhodli, že by zatýkanie nebolo vo verejnom záujme." Celú záležitosť konzultovali s britskou Komisiou pre rovnosť rás, ktorá je s rozhodnutím spokojná, uvádza sa v stanovisku polície. Vyšetrovatelia chceli vypočuť šiestich obyvateľov vily, avšak dvaja z nich odmietli. "Počas vypočúvania všetci zhodne tvrdili, že neboli svedkami alebo obeťami rasistického správania," stojí vo vyhlásení. Výrobca programu Endemol odmietol dodať nezostrihaný záznam z reality show. Britská Rada pre vysielanie a retransmisiu Ofcom dostala viac ako 40-tisíc sťažností v súvislosti so správaním sa k Shetty zo strany jej spolubývajúcich. Spor vyvolal vášnivé reakcie aj v Indii, kde na uliciach pálili podobizne producentov stanice Channel 4. Z programu vycúval aj jeho hlavný sponzor. Shetty, ktorá napokon v reality show zvíťazila, všetkým svojim "mučiteľom" odpustila.

SLOVAK MEDIA LAW NEWS

SLOVAK MEDIA LAW NEWS
Verejnoprávne médiá predložili Ministerstvu kultúry SR vlastné podklady k príprave návrhu nového zákona o poplatkoch za ich služby. Informoval o tom hovorca ministerstva Jozef Bednár. Minister kultúry Marek Maďarič rozhodne o ďalšom postupe v príprave nového zákona o poplatkoch za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom , keď sa oboznámi s oboma návrhmi a prerokuje ich s predstaviteľmi SRo a STV. Rezort kultúry chce zabezpečiť plynulé pokračovanie príprav nového zákona. Predseda Rozhlasovej rady Vladimír Talian zatiaľ nevie, či sa rada bude zaoberať návrhom zákona o poplatkoch za služby STV a SRo. Ak by sa s návrhom ďalej pracovalo, rada sa k nemu vyjadrí. Záleží však od vývoja rokovaní predstaviteľov verejnoprávnych médií s ministerstvom kultúry. Predseda Rady STV Bohumír Bobocký otvorí tému nového zákona o poplatkoch pre STV a SRo hneď, ako bude konečný návrh zákona predložený do pripomienkového konania. Rada si následne vyžiada odborné stanovisko STV, povedal Bobocký. Nový návrh zákona o poplatkoch za služby verejnosti poskytované STV a SRo poslalo ministerstvo kultúry šéfom verejnoprávnych médií 23. februára. Generálni riaditelia STV a SRo - Radim Hreha a Miloslava Zemková mali na jeho posúdenie týždeň. O návrhu na ministerstve rokovali 2. marca, návrh však neprijali. STV aj SRo majú výhrady k vzniku Úradu pre poplatky za služby verejnosti. STV ho navrhuje prechodne nahradiť spoločnou agentúrou STV a SRo na výber poplatkov. Tvrdí, že funkčný úrad potrebuje širší právny rámec a bez inštitútu tzv. zmluvy vysielateľa zo štátom by mohol pre verejnoprávne médiá predstavovať riziko ohrozenia ich nezávislosti. SRo má výhrady aj k plateniu vopred a definícii poplatníkov. Minister Maďarič po rokovaní požiadal Zemkovú a Hrehu, aby mu do konca tohto týždňa vyčíslili súčasné náklady na výber poplatkov a na vymáhanie poplatkov, špecifikovali návrh právnej formy subjektu, ktorý by mal zabezpečovať výber a vymáhanie poplatkov. Tiež, aby definovali ako zabezpečia efektívnejší výber a vymáhanie poplatkov a určili, čo bude agentúra ročne stáť. Požiadal ich aj o návrhy definície platiteľa, predmetu poplatku a systému valorizácie výšky poplatku.

VÝZVA MÉDIÁM

VÝZVA MÉDIÁM
Pápež Benedikt XVI. dnes vyzval médiá, aby presadzovali rodinné hodnoty. Kriticky sa vyjadril, že internet a televízia majú na mladých ľudí často "deštrukčný" vplyv. "Niet pochýb, že veľkú časť významného prínosu pre civilizáciu predstavujú rôzne zložky masmédií," uznal pápež v prejave adresovanom vatikánskemu ministerstvu komunikácií a prírodných zdrojov. "Na druhej strane je však tiež zjavné, že väčšina z toho, čo sa vysiela v rozličných formách do domovov miliónov rodín vo svete, je deštrukčná," dodala hlava katolíckej cirkvi.Pápež poukázal na skutočnosť, že médiá majú "všadeprítomnú úlohu pri utváraní kultúry", a že táto moc sa postupne posúva z printových do elektronických médií, ktoré sú čoraz viac pod kontrolou "niekoľkých nadnárodných koncernov, ktorých vplyv presahuje všetky sociálne a kultúrne hranice". "Opäť vyzývam lídrov mediálneho priemyslu, aby odporučili producentom chrániť spoločné dobro, obhajovať pravdu, ochraňovať dôstojnosť jednotlivca a propagovať úctu voči potrebám rodiny," dodal pápež.

ŽENA ROKA

ŽENA ROKA
V Redute na Medzinárodný deň žien ocenili najúspešnejšie ženy roka 2006. Mená víťaziek vyhlásili včera priestoroch bratislavského Casino-Cafe Reduta Bratislava Leaders Magazine. Počas slávnostného galavečera sa pozvaní hostia dozvedia mená najúspešnejších Žien roka 2006 v piatich kategóriách. Nominácie v kategórii Politika a verejné služby získali Zita Pleštinská, Iveta Radičová a Marianna Šimková. Ženou roka v kategórii Obchod sa môže stať Elvíra Chadimová, Elena Kohútiková alebo Dana Prekopová, v kategórii Médiá a komunikácia Oľga Gyárfášová, Zuzana Ťapáková či Zuzana Wienk. V kategórii Umenie sú nominované Viera Dubačová, Natália Prokopová a Ľubica Vargicová. V kategórii Šport boli za rok 2006 najúspešnejšie Jana Dukátová, Iveta Chlebáková a Martina Moravcová. O prvých najvýznamnejších ženách roka rozhodla deväťčlenná porota, na čele ktorej stál prezident Podnikateľskej aliancie Slovenska Martin Krekáč. Ďalšími porotcami boli vydavateľ Prague Leaders Magazine Benke Aikell, operný spevák Jaroslav Dvorský a generálny riaditeľ American Express for Slovak and Czech Republic Michael Fabián. Ženskú časť poroty zastupovali generálna riaditeľka Burzy cenných papierov Mária Hurajová, vydavateľka Bratislava Leaders Magazine Hana Juřenová, poslankyňa NR SR Magdaléna Vášáryová, majiteľka časopisu Slovenka Mária Reháková a módna návrhárka Jana Berg. V kategórii Politika a verejné služby vyhrala poslankyňa Národnej rady SR za SDKÚ-DS Iveta Radičová. Ocenenie v kategórii Obchod si odniesla členka predstavenstva a vrchná riaditeľka Úseku finančného a kapitálového trhu VÚB Elena Kohútiková. Za sociologičku a programovú riaditeľku Inštitútu pre verejné otázky Oľgu Gyárfášovú prišla cenu v kategórii Médiá a komunikácia prevziať jej dcéra Tina. Gyárfášová bola v ten večer na komunikačnom seminári v Bruseli. V kategórii Umenie obsadila najvyššiu priečku operná speváčka Ľubica Vargicová. Za vynikajúce športové výkony ocenili trojnásobnú paralympioničku Ivetu Chlebákovú. Ženy roka 2006 si okrem drevenej sošky - ženy na piedestáli od umeleckého rezbára Vladimíra Morávka odniesli aj originálne obrazy od maliara Petra Pollaga. Porota udelila dve zvláštne ocenenia za celoživotný prínos a šírenie dobrého mena v zahraničí. Ženami 21. storočia sa stali lekárka a zakladateľka Ligy proti rakovine Eva Siracká a operná diva Eva Blahová. Slovenky, ktoré sa stali Ženami roka, vybrali spomedzi 380 návrhov. Prvé slávnostné udeľovanie cien Žena roka sa uskutočnilo pod záštitou prvej dámy Slovenskej republiky Silvie Gašparovičovej, ktorá sa na podujatí osobne zúčastnila. Podujatie moderovaným slovom sprevádzala Soňa Müllerová a hudobne ho spestrili sestry Havelkové. Po televíznom zázname a následnej prestávke program pokračoval. Fotograf Jadran Šetlík slávnostne odhalil spoločne so Silviou Gašparovičovou jej fotoportrét. Nakoniec nasledoval krst knihy Letenka za hviezdami od Kamily Kay Strelka-Kankovej. Do života ju symbolickým krstom šampanským uviedla členka poroty Mária Reháková a generálny riaditeľ Národnej agentúry pre rozvoj malého a stredného podnikania Bystrík Berthoty. Záznam odvysiela Slovenská televízia na Dvojke v sobotu o 20.00

STV NEWS

STV NEWS
Slovenská televízia predloží ministerstvu kultúry vlastný návrh koncesionárskeho zákona najneskôr dnes. "Tak sme sa s ministrom kultúry Marekom Maďaričom dohodli," doplnil hovorca STV Jozef Gogola, ale ku konkrétnemu zneniu návrhu zákona sa však nechcel vyjadriť. Ako dodal, najprv ho chcú prediskutovať s ministerstvom kultúry. V tejto diskusii chcú odpovedať aj na otázky, ktoré im 2. marca adresoval Maďarič. Podobne sa zachoval aj Slovenský rozhlas. jeho postoj sa za týždeň nezmenila trvá na svojom pôvodnom stanovisku. Vladimír Repčík, šéf kancelárie generálnej riaditeľky uviedol : „Na tom trváme a platia aj ďalšie naše základné výhrady k návrhu nového zákona o poplatkoch," uviedol včera . Repčík dodal, že vedenie rozhlasu sa nebráni diskusii. Riaditeľom STV a SRo dal Maďarič týždeň na to, aby rezortu predložili svoje stanoviská, vyčíslili súčasné náklady na vymáhanie poplatkov, špecifikovali návrh právnej formy subjektu, ktorý mal poplatky vyberať a zodpovedali ďalšie otázky. "Nepôjdem apriori proti vôli verejnoprávnych médií, ale volám aj ich k zodpovednosti," uzavrel Maďarič. Tak STV, ako aj SRo totiž odmietli návrh zákona z dielne ministerstva kultúry. Zatiaľ čo STV prekážal najmä zámer vytvoriť pod gesciou ministerstva špeciálny úrad na vyberanie poplatkov, SRo nevyhovovala ani nová filozofia koncesionárskeho poplatku.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

" V Slovenskej akadémii vied, z nejakých grantov naši marxistickí akademici financujú spoločnú slovensko-maďarskú učebnicu. Ministerstvo školstva dalo vypracovať štyri učebnice dejepisu pre základné a stredné školy a vôbec nepočíta s využitím spoločnej maďarsko-slovenskej učebnice, ktorá vychádza z tej takzvanej akadémie". Ján Slota

" Okolie výbuchu dostali pyrotechnici pod akú-takú kontrolu." Jozef Berák ,generálny riaditeľ Vojenského opravárenského podniku Nováky

"Milá Slovenská republika, my dolu podpísaní podnikatelia sa obraciame na Teba so žiadosťou, aby nám bolo umožnené podnikať tak, ako podniká podnikateľ UPC. Ty mu dávaš zadarmo programy STV 1, STV 2 (pritom zvyšuješ koncesionárske poplatky) a navyše zákonom prikazuješ iným podnikateľom (TV Markíza, TV JOJ, ...), aby dávali UPC programy zadarmo a aby ich tento podnikateľ speňažil vo svoj prospech. Keďže tvoja Ústava zaručuje rovnoprávnosť šancí pre každého, sme presvedčení, že aj my máme právo na bezpracný zisk. Preto ťa milá Slovenská republika žiadame, aby si aj nám dala niečo zadarmo, môže to byť čokoľvek, len nech sa to dá speňažiť, aby sme aj my mohli dosiahnuť bezpracný zisk. Veríme, že budeš aj k nám taká štedrá, ako si štedrá k už vyššie spomenutému podnikateľovi, inak by sme boli nútení obrátiť sa na Európsku komisiu a domáhať sa práva na bezpracný zisk. S úctivým pozdravom, podnikatelia dosahujúci pracný zisk." TV Nautik

"SFZ prijalo veľmi tvrdé opatrenia navrhnuté disciplinárnou komisiou (DK) na potláčanie a zamedzovanie vzniku akejkoľvek formy korupcie. Pokiaľ ide o najvyššie súťaže, nehovoríme, že nič také neexistuje, pretože to by sme si klamali do vlastného vrecka, budeme vyvíjať maximálnu snahu, aby sme sa nemuseli červenať. Dôležitá je však predovšetkým činnosť regionálnych a oblastných zväzov, pretože ´chápadlá´ SFZ nie sú až také dlhé, aby dosiahli aj do tých najnižších súťaží. Treba apelovať na jednotlivé kluby, funkcionárov, hráčov, trénerov a rozhodcov, musíme vyvinúť spoločné úsilie, aby tento marazmus zmizol z povrchu zemského." Vladimír Wänke, zastupujúci generálny sekretár SFZ

8. 3. 2007

SuperStar SK vs. Svet Again

SuperStar SK vs. Svet Again

IFPI SR Hitparáda - RADIO TOP 100 - Týždeň - 2007/09

1. FURTADO NELLY-SAY IT RIGHT 2. DESMOD-ZHORÍ VŠETKO ČO MÁM 3. TINA-VIEM ŽE POVIEŠ ÁNO-
4. SHAKIRA & SANTANA-ILLEGAL 5. BEYONCE-IRREPLACEABLE 6. FERGIE & LUDACRIS-GLAMOROUS 7. AGUILERA CHRISTINA-HURT 8. FURTADO NELLY-ALL GOOD THINGS 9. CMORIK PETER-ME AND YOU 10. GLADIATOR-33 ROKOV 12. PEHA-RENESANCIA 14. HABERA PAVOL-AKO LÁVA 15. GRIGOROV ROBO-POVEDZME 16. SMATANOVÁ ZUZANA-NEKRÁČAJ PREDO MNOU 21. I.M.T. SMILE-NIEKTO AKO KRÁĽ 27. KOMAJOTA-RÁNO V NOVINÁCH 30. BEZDEDA TOMÁŠ-KRÁSNE KRÁSNA 39. KRAUSZ MARTIN-HĽADÁME 52. KIRSCHNER JANA-SHINE 59. CMORIK PETER-MÁM POCIT 61. PETRANÍK JAKUB-AK NIE SI TU 63. VETROPLACH-SMEJ SA! 66. NOCADEŇ-TVOJ MONO HLAS 71. HEX-NIKDY NEBOLO LEPŠIE 78. NO NAME-MEDZI BLOKMI 81. BUNDOVÁ MÁRIA-KRÍDLA 83. PEHA-SPOMAL 91. KOŠČOVÁ KATKA-DNES 98. PREDNÁ ZDENKA-KEĎ TO NEJDE

Zomrel John Inman

Zomrel John Inman
Britský herec John Inman, známy z populárneho sitcomu BBC Are You Being Served? zomrel vo štvrtok vo veku 71 rokov. Inman zomrel v nemocnici Saint Mary's Hospital v západnom Londýne po dlhoročnom boji s hepatitídou A. Herec účinkoval v obľúbenom televíznom komediálnom seriáli v rokoch 1972 až 1985, ktorý mal v časoch svojej najväčšej slávy vo Veľkej Británii 22 miliónov divákov. V roku 1976 ho britský týždenník TV Times označil za najvtipnejšiu osobnosť televízie. V posledných rokoch Inman pravidelne vystupoval ako mím. "Johna poznali a milovali po celom svete. Bol to jeden z najlepších a najdokonalejších mímov vo Veľkej Británii," povedal hercov manažér Phil Dale pre BBC

Fotbal je krásná hra. Drsná i poetická zároveň

Fotbal je krásná hra.

Drsná i poetická zároveň

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Taliansky denník La Repubblica odmietol v stredu obvinenia novinára Daniela Mastrogiacoma, ktorého jeden z korešpondentov novín obvinil na základe rozhovoru s afganskými únoscami zo špionáže. "Daniele Mastrogiacomo nemá žiadne vzťahy s žiadnymi vojenskými, policajnými alebo výzvednými službami akejkoľvek krajiny," napísal šéfredaktor Ezio Maur v stanovisku. Na zvukovej nahrávke údajne rozpráva vrchný veliteľ Talibanu, Mulláh Dadulláh. Vyhlásil, že reportéra zajali pre špionáž v prospech britskej armády. Muž, ktorý s korešpondentom hovoril v pakistanskom Pašwáre, hovoril o Talianovi ako o Daniele. Obvinil ho pritom z prezradenia úkrytov Talibanu.

STV NEWS

STV NEWS
Jednotka Slovenskej televízie odvysiela dnes o 20.40 h mimoriadne vydanie diskusnej relácie K veci, prosím – špeciál, ktoré bude venované korupcii vo futbale. Moderátorom mimoriadneho vydania bude Marcel Merčiak. Svoju účasť predbežne potvrdili Dušan Galis, Ľubomír Luhový, Róbert Rybníček a.i .

7. 3. 2007

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Vojenský reportér popredného ruského hospodárskeho denníka Kommersant zahynul po páde z okna, podľa niektorých médií však nemuselo ísť o nešťastnú náhodu, ale o vraždu z dôvodu jeho kritických článkov. Ivan Safronov, redaktor denníka pre armádne záležitosti, zahynul v piatok po páde z piateho poschodia z jeho bytu v Moskve. Telo podľa oficiálnych informácií našli susedia krátko potom. "Teória samovraždy je hlavná vo vyšetrovaní, ale tí, čo poznali Ivana Safronova, ju kategoricky odmietajú," napísal v pondelok Kommersant. Kolegovia Safronova opísali ako silnú, srdečnú osobnosť, u ktorej nie je žiadny predpoklad na samovraždu. Safronov, ktorý bol plukovníkom Ruských vesmírnych síl pred nástupom do Kommersantu v roku 1997, často pobúril oficiálne miesta kritickými článkami. Opakovane ho vypočúvala Federálna bezpečnostná služba, ktorá ho podozrievala z šírenia štátnych tajomstiev. Safronova však nikdy neobvinili, pretože vždy dokázal, že jeho články vychádzajú z dostupných zdrojov, uviedol Kommersant. V decembri minulý rok Safronov ako prvý informoval o treťom neúspešnom vypustení novej medzikontinentálnej balistickej rakety Bulava, ktorú prezident Vladimir Putin označil za základ nukleárnej sily štátu v nadchádzajúcich rokoch. Úrady nikdy zlyhanie pri odpálení rakety nepriznali. "Z nejakého dôvodu žurnalisti, ktorí nie sú obľúbení na oficiálnych miestach, v tejto krajine zomierajú," napísal v pondelok ruský denník Moskovskij Komsomolec. "Ivan Safronov bol jedným z nich. Vedel veľa o skutočnej situácii v armáde a obrannom priemysle a písal o tom." Rusko patrí medzi najnebezpečnejšie krajiny na svete pre novinárov, ktorí sú terčom útokov za odhaľovanie korupcie na úradoch a iných prípadov zneužitia moci. Problém zdôraznila októbrová vražda investigatívnej novinárky Anny Politkovskej, tvrdej kritičky porušovania ľudských práv v Čečensku. Newyorský Výbor na ochranu novinárov v januári uviedol, že od roku 2006 bolo v Rusku zabitých 13 novinárov v štýle nájomnej vraždy. Krajina sa tak za posledných 15 rokov nachádza na treťom mieste v rebríčku krajín, ktoré sú najnebezpečnejšie pre novinárov, hneď po Iraku a Alžírsku. Britská televízna stanica Channel 4 odvysiela budúci týždeň dokumentárny film Charles: The Meddling Prince, ktorý si berie na paškál jeho schopnosti stáť na čele krajiny. Princ Charles sa proti tomuto spochybňovaniu pochopiteľne bráni. Dokument ho vykresľuje ako príliš politického a obviňuje ho zo zasahovania do záležitostí štátu. Informovalo o tom nedeľné vydanie denníka Telegraph. Dokument okrem iného prináša informácie o tom, že Charles použil pochybné finančné prostriedky na správu cornwallského panstva, ktoré mu ročne zabezpečuje príjem v prepočte viac ako 700 miliónov korún. Kancelária následníka trónu Clarence House vyjadrila rozhorčenie nad týmito obvineniami a plánuje vydať rozsiahle stanovisko. Kráľovskí poradcovia budú princa zrejme hájiť a poprú jeho prílišnú politickú angažovanosť. Očakáva sa, že ho podporia ako legitímneho následníka .
Populárny americký televízny moderátor Jerry Springer bude vystupovať v ďalšom programe. Niekdajší moderátor mimoriadne obľúbeného programu The Jerry Springer Show a niekdajší súťažiaci v tanečnej súťaži Dancing with the Stars, bude novou tvárou reality show America's Got Talent na televíznej stanici NBC. Podľa hovorcu NBC Craiga Plestisa je Springer dokonalým konferencierom pre súťaž talentov. "Musíme povedať, že je dokonalý v riadení nepredvídateľných programov, kde sú neočakávané situácie na dennom poriadku," uviedol Plestis v stanovisku. Springer uvádzal svoju vlastnú talkshow The Jerry Springer Show celých 16 rokov. "Vo svojom programe som mal niekoľko najtalentovanejších ľudí z celej Ameriky, takže v tomto programe budem ako doma," povedal 63-ročný moderátor. Springer by mal na novom programe začať pracovať už v lete. Premiérovú sezónu moderoval Regis Philbin, ktorý od spolupráce pre nabitý pracovný program musel odstúpiť.
Americká basketbalová legenda Shaquille O'Neal prisľúbil účinkovanie v televíznej show určenej obéznym deťom. Hráč klubu Miami Heat, ktorý svojmu družstvu dopomohol k získaniu ich prvého titulu NBA v roku 2006, bude v pripravovanej 6-dielnej show televíznej stanice ABC vystupovať ako tréner pre obézne deti. Koncept reality show vychádza z programu Iana Wrighta Unfit Kids. O´Neal bude počas show lobovať u politikov, aby zmenili stravu v školských jedálňach a podporovali telesnú výchovu. Informoval o tom magazín Variety. O´Neal otvorene rozpráva o detskej obezite a objavil sa aj v niekoľkých DVD pre deti, kde ich nabádal, aby tancovali a cvičili. Okrem svojej športovej kariéry, vydal O'Neal aj niekoľko hudobných albumov a objavil sa vo filmových tituloch ako Lanári (1994), či Scary Movie 4 (2006).

Britské hviezdy úspešného amerického seriálu Nezvestní (2004) Naveen Andrews a Dominic Monaghan sa sťažujú na nedostatok práce. Postavy, ktoré Andrews (Sayid Jarrah) a Monaghan (Charlie Pace) v seriáli stvárňujú, dostávajú podľa nich v deji tretej sezóny malý priestor. Obaja herci pritom dostávajú týždenne v prepočte asi dva milióny korún, ale pripúšťajú, že veľa času na pľaci trávia posedávaním a ničnerobením. "Aj keď sa mi páči dostávať plat bez práce, občas je príjemné niečo robiť," komentoval situáciu 38-ročný Andrews a 30-ročný Monaghan dodáva: "Keď niekto robí viac, iný dostane menej práce a vy sa s tým musíte len zmieriť." Tvorcovia seriálu vraj frustráciu hercov chápu a tvrdia, že je veľmi náročné udržať v deji všetkých 14 hlavných postáv. Po dvojmesačnej prázdninovej prestávke sa Nezvestní 7. februára vrátili do amerického vysielania siedmou epizódou tretej sezóny, v ktorej sa Andrews a Monaghan neobjavili.

Už 30. marca 2007 vyjde prvé vydanie časopisu Českej televízie ČT+, ktorý bude obsahovať prílohy televízny program a Rodinný klub. Hlavným cieľom nového časopisu je podľa Martina Krafla, hovorcu Českej televízie (ČT), rozšírenie verejnej služby ČT divákom. „Chceme otvoriť ďalší komunikačný kanál pre špecifickú cieľovú skupinu, a využiť bohatý zdroj informacií, ktoré súvisia s predmetom našej činnosti,“ uviedol Martin Krafl. Časopis bude distribuovaný do schránok predplatiteľom každý druhý piatok, pričom televízia o predaji v tlačových novinových stánkoch zatiaľ neuvažuje. „Rozhodli sme sa sme sa ísť cestou klubového časopisu, a tým pádom i istej "exkluzivity" pre čitateľov. Každý predplatiteľ získa hodnotný darček a klubové výhody pri objednaní celoročného predplatného,“ odpovedal Martin Krafl na otázku, aké výhody z toho plynú predplatiteľom. Prvé číslo bude televízia distribuovať do schránok zdarma všetkým, ktorí o časopis prejavia záujem. „Nechceme sa pripraviť o široký záber, takže uvažujeme o tom, že prvé a druhé číslo dvojtýždenníka ČT+ pôjde v obmedzenom množstve i do voľného predaja,“ dodáva Martin Krafl. Medzi darčeky pre predplatiteľov patrí napríklad stojan na televízny program alebo inzerované DVD Zlaté televízne úsmevy. Každý ďalší mesiac až do konca roku 2007 nájdu predplatitelia v časopise jeden darček. Televízia považuje nový časopis za dobrý spôsob ako komunikovať také témy ako digitalizácia televízneho vysielania či podpora neziskového sektoru. Magazín nemá byť iba programových sprievodcom televíznych programov ČT1, ČT2, ČT24, ČT4 SPORT, Nova, Prima, ale podľa hovorcu ČT ide o rodinný časopis s hobby prílohou Rodinný klub. „Nevylučujeme, že od budúceho roku ponuku televíznych staníc nerozšírime,“ uviedol ďalej Martin Krafl. Ako povedal, celý projekt je postavený tak, aby si na seba zarobil a jeho hospodárenie bolo zo začiatku minimálne vyrovnané, neskôr ziskové. Náklady budú kryté výnosmi z predplatného, inzercie a Rodinného klubu. Česká televízia o novom projekte informuje na internetovej stránke www.ctplus.cz.

Rockový spevák a mierový aktivista Bono si k výpočtu svojich úspechov môže pripísať ďalší. Stane sa totiž vôbec prvým hosťujúcim vedúcim redaktorom časopisu Vanity Fair. Frontman skupiny U2 bude mať pod palcom júlové vydanie časopisu venované Afrike, čím spropaguje svoju kampaň Project RED. "Istý čas sme hovorili o špeciálnom africkom čísle a Bono nám počas diskusie prišiel na myseľ ako prvý," uviedol šéfredaktor časopisu Vanity Fair Graydon Carter. "O tejto citlivej problematike vie veľmi veľa, takže to bude veľmi autentický vedúci redaktor." Minulý rok v máji bol Bono hosťujúcim vedúcim redaktorom londýnskeho denníka The Independent. Vtedy do čísla zaradil články o HIV/AIDS v Afrike, chudobe a globálnom otepľovaní, pričom predstavil kampaň Project RED, ktorá vďaka predaju rôznych dizajnérskych predmetov získava prostriedky pre humanitárnu činnosť v Afrike. "Ako vedúci vydania chcem Afriku predstaviť ako dobrodružstvo, nie ako bremeno. Chcem tiež priradiť tváre a osobnosti štatistikám, ktoré všade čítame," uviedol 46-ročný írsky rocker v stanovisku. "Päťtisíc Afričanov denne zomrie na následky zbytočných a vyliečiteľných chorôb. Ak Graydon, jeho tím a ja uspejeme, čitatelia sa viac začnú zaujímať o denné utrácanie, podnikanie a optimistický život. Budú to ľudia, ktorí sú nám blízki inak, ako iba obyčajnou náhodou." Podľa Cartera sa v časopise neobjavia žiadne politické vyhlásenia. "Budeme hovoriť úžasné príbehy o afrických úspechoch a obratoch. Rozhodne však nebudeme ignorovať problémy kontinentu. Viac sa však chceme venovať africkej hudbe, literatúre a umeniu. Chceme ľudí prekvapiť pozitívnym spôsobom," dodal.

SLOVAK DIGITAL NEWS

SLOVAK DIGITAL NEWS
Včera podpísali generálni riaditelia štyroch najväčších slovenských televízií, teda JOJ, Markíza, STV a TA3, memorandum o princípoch prechodu na pozemské digitálne vysielanie. Deklarujú v ňom záujem využívať v prechodnom období jeden spoločný multiplex, aby televízni diváci mali počas celej doby prechodu zaistenú možnosť kvalitného príjmu voľne dostupného televízneho vysielania. Vysielatelia zároveň uznávajú legitimitu požiadavky Slovenskej televízie na to, aby bol uzákonený multiplex verejnej služby a aby ho Slovenská televízia mohla pripravovať postupne. Ďalej vyjadrili vôľu dohodnúť sa na používaní jednotného štandardu kompresie obrazu a kódovania slovenčiny, aby divákom uľahčili výber koncových zariadení na príjem digitálneho vysielania. Televízni vysielatelia predložia spoločný pozmeňovací návrh k návrhu zákona o digitálnom vysielaní programových služieb.

IRNA-Killing the Messenger

IRNA-Killing the Messenger
V poslednom desaťročí zahynulo celkovo 1000 novinárov a iných zamestnancov médií, pričom štvrtina z nich prišla o život v ozbrojených konfliktoch a vyše polovicu zavraždili. Prieskum Medzinárodného inštitútu pre bezpečnosť spravodajstva (INSI), ktorý pokrýva obdobie od januára 1996 do júna 2006, zistil, že najmenej 657 novinárov sa stalo obeťou vraždy v ich vlastných krajinách. "V mnohých krajinách sa vražda stala najjednoduchším, najlacnejším a najefektívnejším spôsobom, ako umlčať problémového novinára," tvrdí riaditeľ INSI Rodney Pinder. Väčšinu podľa neho zavraždili pre ich prácu, ktorou "sa často snažia osvetliť tie najtemnejšie kúty spoločnosti". Jeden z autorov prieskumu, riaditeľ BBC Global News Richard Sambrook, poukázal na stále vzrastajúcu beztrestnosť páchateľov. "Zdá sa, že zabiť novinára je úplne bez rizika. Deväť z desiatich vrážd za posledných desať rokov nebolo potrestaných," hovorí Sambrook. INSI združuje novinárske organizácie, skupiny na ochranu slobody tlače, odborové zväzy a humanitárne organizácie. Celá správa TU

Vláda schvaľovala

Vláda schvaľovala
Podmienkami evidencie, verejného šírenia a uchovávania audiovizuálnych diel, multimediálnych diel a zvukových záznamov umeleckých výkonov sa zaoberá návrh audiovizuálneho zákona, ktorý dnes vláda schválila. Navrhovaná právna úprava ďalej ustanovuje postavenie nezávislého producenta, ako aj jednotný systém označovania na ochranu maloletých. Taktiež upravuje podmienky ochrany a obnovy audiovizuálneho dedičstva SR a v tejto súvislosti aj postavenie a činnosť Slovenského filmového ústavu ako príspevkovej organizácie štátu. Kabinet dnes zároveň súhlasil s uzavretím Európskeho dohovoru o ochrane audiovizuálneho dedičstva a Protokolu o ochrane televíznej produkcie. Tieto dokumenty vymedzujú bežnú úpravu v oblasti ochrany filmových diel a televíznej tvorby. Po ich prijatí bude Slovensko všestranne spolupracovať pri uchovávaní takejto tvorby na európskej úrovni a zároveň sa zúčastňovať na budovaní európskej siete depozitárov. Audiovizuálne dedičstvo sa netýka len filmov, ale aj televíznych programov, videoprogramov, multimediálnych a interaktívnych mediálnych projektov. Oba dokumenty budú ešte predložené na ratifikáciu prezidentovi Ivanovi Gašparovičovi.

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS
Vedenie Slovenského rozhlasu by malo o avizovanom prepúšťaní v Symfonickom orchestri SRo rozhodnúť na budúci týždeň. Orchestrálne odbory mu predložili svoj návrh minulý týždeň v piatok. Ako tvrdí šéf odborov SOSR huslista Stanislav Beňo, generálna riaditeľka SRo Miloslava Zemková sa na rokovaní nezúčastnila, keďže v tom čase rokovala na ministerstve kultúry o pripravovanej zmene systému koncesionárskych poplatkov. Odbory jej zástupcom ponúkli kompromisný návrh, ktorý by verejnoprávny rozhlas nestál ani korunu. Podľa Beňa s ním súhlasil aj manažér orchestra Matej Drlička. Zemková by sa k nemu mala vyjadriť po dovolenke na budúci týždeň. V SOSR je v súčasnosti 92 systémových miest a z nich je podľa Beňa 84 obsadených. Kompromisný návrh odborov vychádza z tohto stavu a počíta so zrušením ôsmich neobsadených miest. Tiež je možné nepredĺžiť zmluvy piatim členom SOSR v dôchodkovom veku, ktorí majú zmluvy termínované do 30. júna. Je však na rozhodnutí vedenia SRo, či sa tieto miesta rozhodne neobsadiť, prípadne zrušiť, konštatoval Beňo. Rozhlas by týmto spôsobom bez platenia odstupného znížil počet členov orchestra. Zníženie počtu miest v SOSR by bolo bolestivé, no "túto sezónu by sme vedeli zvládnuť s odretými ušami," povedal šéf odborov SOSR Beňo. Upozornil, že v tejto koncertnej sezóne 2006/ 2007, ktorá sa končí v júni, sú v pláne aj koncerty, na ktoré sa počíta s výpomocou hudobníkov z externého prostredia. Situácii v SOSR a diskusii o tom, koľko členov z 92-členného orchestra prepustia k 31. marcu sa venovala 28. februára aj Rozhlasová rada. Počet hráčov, ktorých by mali prepustiť, sa v priebehu rokovaní s odbormi od prvotných 38 stále mení. Miloslava Zemková na rokovaní rady uviedla, že aktuálne sa uvažuje o prepustení 20 členov orchestra. Organizačnými zmenami v orchestri chce dosiahnuť väčšiu kvalitu hráčov, ich lepšie odmeňovanie a možnosť prispôsobovať obsadenie orchestra dramaturgii. Orchester by pritom mal nabrať nových členov už v septembri.

Tlačová konferencia Ministerstva kultúry SR - 2. marca 2007

Tlačová konferencia Ministerstva kultúry SR
2. marca 2007
Marek Maďarič: Chcel by som vás, že ministerstvo kultúry predložilo verejnoprávnym médiám na vyjadrenie návrh zákona o poplatkoch za služby verejnosti, poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom. Návrh, ktorý podľa nášho názoru bez zvýšenia súčasnej výšky poplatku by zásadným spôsobom zvýšil príjmy verejnoprávnych médií z poplatkov, pričom by neznížil súčasnú mieru nezávislosti verejnoprávnych médií. Dôvodom na vypracovanie nového zákona o poplatkoch je predovšetkým to, že ten súčasná zákon, ktorý je platný dvanásť rokov, je už dlhodobo nevyhovujúci. Dvanásť rokov v podstate nemal na Slovensku nikto odvahu alebo vôľu tento zákon zásadným spôsobom meniť, pričom sa vie, že príjmy z koncesionárskych poplatkov, ktoré sú tým dominantným zdrojom financovania verejnoprávnych médií, sú prostredníctvom súčasne platného zákona vyberané neefektívne, sú vyberané spôsobom, ktorý má zbytočné ekonomické náklady. A tie poplatky alebo suma, ktorá sa vyberá, nedokáže v žiadnom prípade kopírovať rast cien a už vôbec nedokáže uspokojiť potreby verejnoprávnych médií z hľadiska tvorby programu tak, aby boli naplnené očakávania zákona a aj verejnosti. Dovoľte, aby som vám predstavil základné princípy nášho návrhu. Náš návrh je postavený na novej filozofii samotného poplatku, ktorý by nemal byť už naviazaný na vlastníctvo televízneho a rozhlasového prijímača. Dôvodov je viac. Pretože, po prvé - dnes môžete prijímať televízne a rozhlasové vysielanie už aj prostredníctvom iných médií, ako sú televízne a rozhlasové prijímače, po druhé – vieme na jednej strane podľa zistení Štatistického úradu, že takmer 99 percent vlastní televízne a rozhlasové prijímače alebo domácnosti. Na druhej strane v podstate je veľmi ťažké dokázať domácnostiam, že prijímače vlastnia, pokiaľ oni deklarujú, že ich nevlastnia. A keď by sme im to teoreticky aj mohli dokázať, je ešte ťažšie potom od neplatičov vymáhať nezaplatenie poplatkov. Takže prichádzame s filozofiou, ktorá nie je v Európe ojedinelá, že by sa mal platiť jednotný poplatok za televízne a rozhlasové vysielanie ako za službu, a to na princípe platby solidárnej a platby spoločensky prospešnej. Platiť by mali všetky domácnosti, ktoré by boli identifikované buď prostredníctvom alebo súčasne prostredníctvom odberu elektriny a takisto cez vlastníctvo bytu. Platiť by mali takisto zamestnávatelia ako platia aj teraz, ale tá platba zamestnávateľov by bola v závislosti od počtu zamestnancov v istej škále odstupňovaná. Ďalším princípom nášho návrhu je, že súčasná výška poplatku pre fyzické osoby by sa nezvýšila, to znamená, že by zostala kumulatívna 140 korún, a takisto by sa zachovala široká miera oslobodenia úľav pri poplatkoch, to znamená pre zdravotnej postihnutých občanov, pre dôchodcov, pre zariadenia školské, zdravotnícke, sociálne a tak ďalej. Zásadne novým prvkom v našom návrhu je zriadenie už v médiách dosť pertraktovaného úradu pre poplatky, ktorý je dopredu kritizovaný predovšetkým z toho uhla pohľadu, že dostal by verejnoprávne médiá do závislosti od vlády alebo od štátu alebo ministerstva kultúry a že verejnoprávne médiá by nemali možnosť kontrolovať vôbec tieto toky finančných prostriedkov z poplatkov. Faktom je, že samotný princíp koncesionárskych poplatkov garantuje istú mieru nezávislosti verejnoprávnych médií, pretože po tom, čo dajme tomu vláda alebo parlament stanoví výšku poplatkov, už ten samotný finančný objem, ktorý sa vyberie, do toho už nemôžu politici zasahovať, je to len na efektívnosti daného systému. Z tohto uhla pohľadu ale náš návrh, to znamená cez úrad pre výber poplatkov, nič na tomto nemení, pretože úrad by bol len efektívnejším nástrojom pre výber a nemôže nijakým spôsobom samotný úrad tento príjem nejako znižovať alebo doň zasahovať. Takisto podľa verzie, ktorú som predložil riaditeľom verejnoprávnych médií, by riaditeľ tohto úradu bol menovaný radou tohto úradu, ktorá by pozostávala z piatich členov, pričom štyroch z nich by tvorili zástupcovia televízie a rozhlasu a iba jeden zástupca ministerstva kultúry alebo nominovaný ministerstvom kultúry. Čiže aj z tohto hľadiska by verejnoprávne médiá priamo určili osobu riaditeľa a aj by vlastne kontrolovali chod úradu. Chcem ešte podotknúť jeden podstatný prínos samotného úradu a aj dôvod, prečo vôbec myšlienka úradu bola nastolená. Úrad totiž umožní riešiť otázku vymáhania poplatkov prostredníctvom správneho konania. Dnes sa poplatky teoreticky, alebo otázka riešenia neplatičov môže diať len vymáhaním prostredníctvom súdov, čo je neefektívne, takmer nemožné. A keby sa teda aj vo veľkej miere toto začalo diať, tak to maximálne zahltí slovenské súdy a samozrejme, že aj štátu to vyvolá následne ďalšie náklady. Pričom správne konanie je pomerne jednoduchá cesta, tak ako keď vás chytí revízor v električke, takisto jednoducho vám udelí pokutu na základe istých pravidiel a tú pokutu musíte zaplatiť. Čiže úrad umožňuje veľmi efektívne aj riešenie problému neplatičov. Samozrejme, s perspektívou, že na základe takejto efektívnosti by tých neplatičov postupne výrazne ubúdalo. Dôležité je povedať aj to, že dnešné náklady Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu na výber poplatkov činia cca 180 miliónov. To je to, či si stŕha Slovenská pošta, čo je spojené so samotnými úradníkmi, ktorí sa venujú koncesiám v Slovenskej televízii a v Slovenskom rozhlase, to čo si stŕhajú banky atď. Náklady spojené s chodom úradu budú podstatne nižšie, ako táto čiastka a okrem toho budú zanedbateľné v porovnaní s efektívnosťou systému, ktorý po nábehu zabezpečí nárast príjmov z koncesionárskych poplatkov oproti súčasnému stavu podľa našich prepočtov o 1,2 až 1,7 miliardy slovenských korún. Dneska tá výška sumy vybraná z poplatkov činí aj pre Slovenský rozhlas aj pre Slovenskú televíziu dohromady asi 2,2 miliardy, čiže my očakávame, že náš systém po nábehu by televízii a rozhlasu zabezpečoval bohato cez 3 miliardy slovenských korún. Samozrejme, tie by sa potom delili podľa kľúča a pomeru, ktorý by bol v zákone ustanovený a ktorý, samozrejme, by bol ešte otázkou možno nejakej diskusie medzi televíziou a rozhlasom. Preto, keď som vám vyložil môj pohľad na vec a moje presvedčenie, že som ponúkol verejnoprávnym médiám efektívny systém výberu koncesionárskych poplatkov bez toho, aby to obmedzilo ich nezávislosť, považujem za zarážajúce, že Slovenská televízia a Slovenský rozhlas v podstate návrh ministerstva odmietli. Pre Slovenský rozhlas nebol problematický len samotný úrad, ale dokonca problematická aj samotná filozofia poplatku. Pre Slovenskú televíziu bol problematický v zásade len úrad, s tým, že Slovenská televízia navrhuje nahradiť úrad agentúrou na výber poplatkov, ktorú by si zriadili Slovenská televízia a Slovenský rozhlas. Ja a teda aj ministerstvo kultúry berieme na vedomie stanovisko Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu a súčasne – to som aj upozornil dneska pána Hrehu aj pani Zemkovú – že týmto spôsobom preberajú podstatný diel zodpovednosti za predlžovanie súčasného stavu, ktorý považujem za nevyhovujúci a predpokladám, že aj oni. Mohol by som opačne to chápať aj tak, že tým, že to odmietajú, možno že sú spokojní s finančnou situáciou verejnoprávnych médií, ale nemyslím si to. Súčasne som v záujme plynulého pokračovania prác na príprave návrhu zákona o poplatkoch požiadal aj pani Zemkovú, aj pána Hrehu, aby mi vyčíslili súčasné komplexné náklady na výber poplatkov podľa jednotlivých položiek, aby mi sumarizovali súčasné komplexné náklady na vymáhanie poplatkov podľa jednotlivých položiek, aby mi špecifikovali návrh právnej formy subjektu, ktorý by mal podľa nich zabezpečovať výber a vymáhanie poplatkov a aby definovali nástroje, prostredníctvom ktorých sa zabezpečí vyššia efektivita výberu a vymáhania poplatkov a kvantifikovali ich finančné dopady, aby mi predložili kalkuláciu štruktúry nákladov subjektu, ktorý by mal zabezpečovať výber a vymáhanie poplatkov, aby navrhli definíciu platiteľa a predmetu poplatku a aby konkretizovali aj svoju predstavu o mechanizme, valorizáciu, výšku poplatku k návrhu zákona. Pretože ľahké je niečo odmietnuť. Ale keďže to odmietli, ja očakávam, že majú svoju predstavu efektívnejšiu, ktorá bude efektívnejšia aj z hľadiska výberu poplatkov, aj z hľadiska, že budú náklady spojené s výberom nižšie, ako sú teraz. Takže očakávam, že do týždňa toto od nich dostanem a že sa ma pokúsia presvedčiť o tom, že ministerstvo kultúry sa mýli, hoci vám garantujem, že na návrhu zákona ani ja som na ňom nepracoval, ani moji kolegovia z nijakého iného dôvodu, len z toho, že ja považujem kvalitné, dobré, finančne dostatočne saturované vysielanie verejnoprávnych médií za veľmi podstatné pre slovenskú spoločnosť. Toľko môj, možno trošku obšírnejší úvod. Nech sa páči, vaše otázky, na ktoré teda budem odpovedať aj ja, v prípade nejakých detailov aj moji kolegovia.
Moderátor: Ďakujem pekne.
TA3: Mám tri otázky. Prvá - kedy by ste predstavovali a predpokladáte, že by to mohol byť účinný takýto zákon? A ďalšie dve také praktické – mnoho ľudí má chaty, tam takisto odoberajú energie. Znamenalo by to, že aj za to budú musieť platiť koncesiu? To by bolo také zdvojené. Ako by sa to ošetrilo? A ďalšia – tí zamestnávatelia, tí keď budú platiť koncesiu podľa počtu zamestnancov, dá sa predpokladať, že aj tí zamestnanci budú za svoju domácnosť platiť, tak aj tam bude to nejaké zdvojené. Či je to spravodlivé teda? ďakujem.
Marek Maďarič: Účinnosť podľa návrhu je 1. júl 2008, ak by sme išli v tom režime schvaľovania a schváleného zákona ešte v tomto roku. Samozrejme, je tam istý proces nábehu, sú tam prechodné ustanovenia a nie je to taká jednoduchá vec. Ale teda účinnosť júl 2008. Za chaty by sa podľa návrhu neplatilo, len za byty. A čo sa týka zamestnávateľov – zamestnávatelia platia aj teraz. Ja som nepočul, že by dneska niekto hovoril nejakej nespravodlivosti. Jednoducho, tá platba je solidárna, aj zamestnávatelia svojím spôsobom majú istý – ja to tak poviem všeobecne – ale nejaký prospech z toho vysielania verejnoprávnych médií majú. Takže ja to nepovažujem za nespravodlivé. Zamestnávateľ platí v tomto návrhu od počtu zamestnancov. Ale vieme sa variantne baviť aj na nejakom inom systéme ešte. Ale v tejto chvíli, povedal by som z hľadiska možnej podpory verejnoprávnych médií sa to nezadrhlo na takomto nejakom detaile, ale na otázke úradu, prípadne na filozofii samotného poplatku.
Otázka: Chcela by som sa spýtať, pokiaľ by verejnoprávne média mali v prípade úradu problém aj s tým, ako by bol ten úrad financovaný – vraj teda podľa návrhu mal byť financovaný, mali ho vlastne ony príspevkami svojimi pomernými, rôzne rozdelenými, financovať samé. Ešte namietali, že vlastne ide o financie z koncesionárskych poplatkov. Môžete niečo bližšie k tomuto povedať?
Marek Maďarič: Nech sa páči, pán štátny tajomník na toto odpovie.
Ivan Sečík: Ja budem veľmi konkrétny. V roku 2006 verejnoprávne médiá získali prostredníctvom koncesionárskych poplatkov asi 2 miliardy 130 miliónov korún. Padla tu už cifra, že len na systém zabezpečenia výberu, prakticky bez toho, aby sa vymáhali prostriedky, vynaložili asi 180 miliónov, samozrejme, z tých prostriedkov na koncesionárske poplatky. Keď si to vydelíte, je to asi 8,5 percenta z týchto zložiek. My keď sme modelovali, analyzovali tú situáciu, porovnávali to s analogickými úradmi v zahraničí, sme presvedčení, že sme postupne schopní zabezpečiť takú efektívnosť výberu a vymáhania, ktorá svojimi nepresiahne 5 percent toho objemu prostriedkov, ktoré zabezpečí ten úrad pre verejnoprávne médiá.
Moderátor: Ďalšia otázka, nech sa páči.
Slovenská televízia: Mňa by zaujímalo, či je pre vás prijateľná teda tá agentúra, ktorú navrhuje, predpokladám, Slovenská televízia na základe vlastne koncesie s.r.o. Či je to teda pre vás prijateľné, ale trváte na tom, aby vznikol úrad, ktorý by bol štátny?
Marek Maďarič: Práve preto som teda požiadal obidvoch riaditeľov, aby mi kvantifikovali, aké náklady by boli spojené s tou agentúrou a takisto, ako napríklad by prostredníctvom agentúry si predstavovali aj vymáhanie od neplatičov a na základe toho sa rozhodnem. Ja som presvedčený, že agentúra nebude v žiadnom prípade taká efektívna, ako mnou navrhovaný úrad. Ale keď mi to predložia, kvantifikujú, rád sa nechám presvedčiť o tom, že my na ministerstve kultúry sa mýlime a že oni sú schopní to urobiť efektívnejšie v Slovenskej televízii a v Slovenskom rozhlase. V Slovenskej televízii nejakú skúsenosť predsa už majú. Tam okrem oddelenia pre koncesionárske poplatky existuje aj eseročka Koncesia. Ja som si nevšimol, že by počas existencie aj tejto eseročky, aj samotného oddelenia pre koncesionárske poplatky došlo k nejakému efektívnejšiemu výberu poplatkov. Ale hovorím, očakávam konkrétne čísla, fakty, najmä teda zo strany pána riaditeľa Hrehu, ktorý prichádza s návrhom spoločnej agentúry.
Ivan Sečík: Doplnil by som ešte pána ministra, aby ste mali celkovú predstavu. Pokiaľ vychádzame z existujúceho systému platby koncesionárskych poplatkov, na Slovensku je viac ako 1 milión 900 tisíc domácností. V tejto chvíli reálne Slovenskej televízii a Slovenskému rozhlasu platí len asi 70 týchto domácností. Ten stav je dlhodobo kritický. Môžem to ilustrovať na situácii v Maďarsku, kde v podobnej situácii v roku 2002, keď sa prevaľoval celý tento systém financovania, prešli na systém financovania prakticky cez štátny rozpočet prostredníctvom nadácií. A situácia v maďarskej televízii sa v zásade nezlepšila a pokiaľ sledujete vývoj, tak viete, že verejnoprávna televízia v Maďarsku momentálne tvorí na trhu asi 13 percentný podiel. My máme záujem udržať vyvážený duálny systém a chceme vytvoriť pre verejnoprávne médiá také finančné podmienky, aby sme mohli plnohodnotne plniť tie úlohy, ktoré od nich zákon žiada. My neprijímame filozofiu minulej vlády, že keď nemáte prostriedky, tak šetrite na niečom. My chceme vytvoriť prirodzený zdroj prostriedkov na to, aby verejnoprávne médiá mohli plniť tú spoločenskú funkciu, ktorú od nich žiada zákon a ktorá je v širokom zmysle koncipovaná aj v zásadných materiáloch Európskej únie a Rady Európy.
Moderátor: Denník sme.
Denník SME: Ja sa chcem spýtať, že vy už predložíte ten návrh aj bez ohľadu na verejnoprávne médiá, pretože sa vyjadrili, že ten návrh vlastne zamietajú, alebo počkáte na tie ich pripomienky, zapracujete ich? Aká postupnosť bude?
Marek Maďarič: Počkám na tie údaje, o ktoré som ich požiadal a na základe presvedčivosti tých argumentov budem ďalej postupovať. A ja som presvedčený, že ak neschválime nový, zásadne nový zákon o poplatkoch, tak sa verejnoprávne médiá v strednodobom horizonte dostanú do kolapsovej situácie. A verím, že si to uvedomujú aj v týchto verejnoprávnych médiách. Takže ja považujem verejnoprávne médiá za partnerov. Nepôjdem a priori proti vôli verejnoprávnych médií, ale volám aj ich k zodpovednosti. Pretože ja môžem byť pokojne ďalší minister kultúry v rade za tých dvanásť rokov, ktorý sa zaštíti, že tu neexistuje politická vôľa, alebo ako v minulom období, keď pán Rybníček zablokoval takisto isté zmeny v koncesionárskom zákone, no a proste nebude to riešené a riešte si to Slovenská televízia a Slovenský rozhlas ako viete. Ja sa k tomu takto stavať nechcem. Ja urobím maximum pre to, aby bol prijatý zákon, ktorý zabezpečí naozaj dostatočný príjem z toho dominantného zdroja, ktorý tvoria koncesionárske poplatky.
Denník SME: Pani Zemková označila váš návrh, že to je európsky experiment. Odkiaľ čerpáte? Máte nejaký vzor na ten úrad?
Marek Maďarič: Odpoviem, povedal by som, protiotázkou. Nech pani Zemková doloží, v čom tento návrh odporuje európskej legislatíve? V ničom.
Denník SME: Inšpirovali ste sa nejakým štátom?
Marek Maďarič: Úrady sú. Napríklad istá forma úradu je aj v Nemecku, vo Francúzsku. Za istú formu úradu môžeme považovať aj systém vo Veľkej Británii. A nakoniec legislatíva Európskej únie, čo sa týka verejnoprávnych médií, dáva členským krajinám pomerne voľnú ruku v tom, ako si tie svoje pravidlá uspôsobia. Takže tuná neexistujú nejaké striktné pravidlá. Aj filozofia výberu poplatkov je rôzna. Niekde sú aj štáty, kde je to naviazané povedzme na elektrickú energiu, ako Grécko, Cyprus, niekde to je stále na vlastníctvo televíznych a rozhlasových prijímačov. V tomto neexistuje nejaká pevná mustra, ktorá by oprávnila niekoho hovoriť, že náš návrh ide mimo rámca pravidiel Európskej únie.
Denník SME: Ešte posledná otázka. Kto je autorom tohto návrhu? Je pravdou, že na tom návrhu sa podieľali aj externisti, ako pán Palko?
Marek Maďarič: Autori tohto zákona sedia tu pred vami, tí dominantní. To znamená...“
Denník SME: Vieme, že sa na návrhu podieľal niekto zvonku ešte.
Marek Maďarič: Áno, áno.
Otázka: Ja by som sa chcela opýtať, že či boli teda ešte nejaké iné možnosti, ktoré vstupovali do hry, alebo toto bola jediná možnosť, teda poberanie poplatkov formou poberateľov elektrickej energie. Ďalej, či máte nejakú štatistiku – koľko ľudí sleduje vlastne verejnoprávne médiá inak, ako cez prijímač, či ste z niečoho vychádzali pritom? A ďalšia vec, čo sa týka tých nehnuteľností. Bude to záležať od čoho konkrétne, kto bude platiť – jedna nehnuteľnosť, dve? Pôjde len o chatu, alebo napríklad aj o garáž, alebo akým spôsobom sa to bude diferencovať? Ďakujem.
Marek Maďarič: Pani riaditeľka.
Nataša Slavíková: Neviem, či máte k dispozícii tento návrh, o ktorom sa tu diskutuje.“
Marek Maďarič: Predpokladám, že áno.
Nataša Slavíková: Pretože tam je kvantifikované, že koľko má fyzická osoba, ktorá je v domácnosti. Lenže fyzická osoba, ktorá je vlastníkom bytu, nie chaty, ale bytu a nie je poplatníkom podľa písm. a), to znamená, že tam sa to vylučuje. To treba len vedieť čítať tie paragrafy. A nie je ani osobou, ktorá žije v spoločnej domácnosti s poplatníkom zase podľa písm. a) a po tretie je to zamestnávateľ. Takže už s tými chatami by sme mohli prestať.
Marek Maďarič: Čo sa týka štatistiky, koľko ľudí sleduje, taká štatistika, myslím, že nebola robená.

Ivan Sečík: My sme to ani dominantne nesledovali, pretože my neotvárame, tak ako v niektorých iných krajinách – teraz sa veľmi diskutuje v Nemecku povedzme aj platby za počítače, za mobily a podobne. Tým že sme navrhli tú filozofiu solidárnej platby za služby verejnosti, predpokladáme, že tie platformy, prostredníctvom ktorých je možné sledovať verejnoprávne médiá, sa budú rozširovať. A nemáme záujem ich špecifikovať takýmto spôsobom. Nataša Slavíková: Možno že by som mohla doplniť, že niektoré údaje budú súčasťou dôvodovej správy, ktorá sa pripravuje. Bola pripravená, ale tým, že my chceme diskutovať ešte s verejnoprávnymi vysielateľmi, mnohé veci sú v rovine návrhu. Toto je návrh. Moderátor: Ďakujem pekne. Nech sa páči, vaša otázka. Otázka: Aké budú sankcie v tomto návrhu zákona? Lebo tie sú najväčším problémom súčasného. Marek Maďarič: Pokiaľ ide o sankcie, je tam návrh na 2 tisíc korún pre fyzickú osobu a do 10 tisíc korún pre zamestnávateľa. Ale samozrejme, rozhoduje o tom vlastne úrad o výške samotnej sankcie. Pokiaľ sa dobre domnievam, nemusí byť vyrubená v tejto maximálnej výške. Moderátor: Ďakujem pekne. Ďalšia otázka. Slovenský rozhlas: Čo znamená, že platiteľom je v prípade fyzických osôb, že je to viazané na odber elektrickej energie, alebo ide o človeka, ktorý je vlastníkom bytu? Marek Maďarič: No, pozrite sa. Ide tu predovšetkým o maximálnu evidenciu poplatníkov s tým, aby platili všetky domácnosti. To znamená, nemá platiť každá osoba. Jednoducho je to nastavené tak, že na základe týchto zistení a spárovanie týchto údajov, niekto niekoho cez koncový odberateľský bod energie elektrickej, niekto cez vlastníctvo bytu, dospejeme k tej maximálnej evidencii toho maximálneho počtu, ale nie je to nastavené tak – opakujem, aby povedzme v jednej domácnosti platili naraz traja ľudia. Vždy to bude vlastne len jeden zástupca tej domácnosti, tých ľudí, ktorí žijú v tom jednom byte, alebo ktorí povedzme žijú v tej domácnosti, kde je ten koncový odber elektrickej energie. Otázka: To znamená, že budete porovnávať údaje z katastrálnych úradov a elektrární? Marek Maďarič: Z katastrálnych úradov, so Sociálnej poisťovne, od koncových dodávateľov elektrickej energie, Ústredia práce a sociálnych vecí. Samozrejme, zákon pamätá aj na ochranu osobných údajov. Otázka: Ja ešte doplním tú otázku. Čo v prípade, že niekto býva v byte a má v inom meste alebo niekde dom, v ktorom ale nebýva, ale čo len občas tam zájde. Alebo prenajíma ten dom, alebo niečo. Čo v takom prípade? Marek Maďarič: Odpoviem na tú otázku, to je dobrá otázka. Súčasný návrh, ale to je ešte otvorené. Ale súčasný návrh, poviem otvorene, kto je vlastníkom dvoch bytov, tak platí dva koncesionárske poplatky. Pretože jednak tých ľudí nie je veľký počet, ale predpokladáme, že kto má na to, aby vlastnil dva byty, aby platil nájomné za dva byty, alebo aby ten jeden byt prenajímal, tak má i na to, aby zaplatil koncesionárske poplatky. Ale netýka sa to chaty. Vieme špecifikovať, či je niečo chata, či je niečo chata alebo je to byt. Takže zatiaľ je to takýmto spôsobom ošetrené. Hilda Gajdošová: Môžem doplniť ešte? V prípade, že ten iný byt prenajíma, tak tú poplatkovú povinnosť prenáša na toho nájomcu. Denník Pravda, Jancura: Mohli by ste, pán minister, nejako jasnejšie povedať, prečo nie agentúra? Vaše konkrétne výhrady voči agentúre? Prečo je slabšia ako úrad? V čom sú jej nevýhody? A potom taká skôr hypotetická otázka. Ako vidíte ďalšie zdroje financovania televízie a rozhlasu v prípade odmietnutia, aj definitívneho odmietnutia tohto návrhu. Mám na mysli napríklad tie uvažované cez Národnú radu dotácie alebo ako to nazvať, ale tie konkrétne veci verejnej služby teda.“ Marek Maďarič: Jedným z hlavných dôvodov, prečo nie agentúra, je to, čo som naznačil, že úrad môže konať v správnom konaní, čo samozrejme, agentúra nemôže. Takže tam to výrazným spôsobom uľahčuje vymáhanie poplatkov. Ďalšia vec, že na jednej strane ten úrad bude mať vedenie kontrolované verejnoprávnymi médiami, ale predsa len je to úrad a úrad má aj vo vzťahu k obyvateľstvu, aj vo vzťahu k tým inštitúciám, ktoré zabezpečujú tú evidenciu v tej databáze, má predsa len väčšiu autoritu, ako nejaká agentúra alebo nejaká eseročka. Neviem, či ma ešte kolegovia doplnia o nejaký iný argument z hľadiska tej prvej otázky. Hilda Gajdošová: Môžem? Ja by som chcela podotknúť, že pokiaľ ide teda o úrad, ako už naznačil pán minister, v porovnaní s agentúrou ten jeho rozpočet je v tom, že úrad môže realizovať správne konanie a agentúra by musela ďalej pokračovať, pokiaľ ide o vymáhanie v súdnom systéme. Tým, že sa prechádza na správne konanie, tak na základe našich predbežných prepočtov dochádza k významnej úspore štátnych zdrojov v rámci súdneho systému. Marek Maďarič: Čo sa týka predstavy financovania. Ešte v tejto chvíli sa nezaoberám otázkou a dovoľte mi ešte chvíľku dúfať v to, že neprijmeme návrh zákona o poplatkoch. A na ministerstve to máme nastavené tak, že by sme boli radi, aby následne po tom sme vstúpili významným spôsobom do zákona o verejnoprávnych médiách aj z hľadiska ich financovania a aby sa zaviedol inštitút - takisto nie ojedinelý v Európe – zmluvy medzi štátom a verejnoprávnymi médiami. Ja často uvádzame príklad vo Francúzsku, kde sa táto zmluva nazýva zmluva o cieľom a prostriedkoch, kde zmluva definuje vždy v nejakom strednodobom horizonte – troch, štyroch rokov, aké sú ciele verejnoprávnych médií. Sú tam pomenované. V tej zmluve sú aj kvantifikované finančné nároky na plnení týchto cieľov. A v tej zmluve je aj zadefinované, z čoho budú tieto ciele hradené. To znamená, čo sa dá uhradiť z koncesionárskych poplatkov a čo účelovo zafinancuje štát, keďže je to povedzme z nejakého hľadiska v záujme štátu – povedzme uvádza sa to často ako príklad, aj ja to uvádzam, napríklad digitalizácia. Takisto obsahom takejto zmluvy je každoročný audit, ktorý vyhodnocuje prísne použitie tých prostriedkov na tie ciele, ktoré zmluva stanovuje. To znamená, nejde tu o nejaký – tá zmluva nie je formou alebo inštitútom na nejaký zásah na ovplyvňovanie vysielania verejnoprávnych médií, ale naopak, v strednodobom horizonte veľmi konkrétne dokáže definovať konkrétny obsah tej verejnoprávnosti. Lebo to núti aj tie verejnoprávne médiá si sformulovať tú svoju a v danej etape vlastne chcú spoločnosti ponúknuť. Poviem vám príklad. Existuje na tom zhoda povedal by som v celom politickom spektre, že je priorita tohto štátu vzdelanostná spoločnosť. Verejnoprávne médiá by toto mali reflektovať vo svojom vysielaní veľmi významne a mali by v nejakom tomto období takisto prinášať programy, ktoré tento celospoločenský cieľ napĺňajú. To znamená, že štát tu môže takisto podporiť povedzme programy tohto druhu. A vieme v danej etape možno takýmto spôsobom zadefinovať obsah tej verejnoprávnosti, lebo je to služba verejnosti, je to služba tejto spoločnosti, ktorá má nejaké svoje priority. Samozrejme, tie priority môžu byť v pôvodnej tvorbe a atď., v ochrane dedičstva kultúrneho, audiovizuálneho atď. Čiže toto je moja predstava. A hovorím zase, nie je to snaha ovplyvňovať vysielanie verejnoprávnych médií, ale naopak, pomôcť im finančne, pomôcť im aj v súlade so štátom formulovať svoje ciele a poskytnúť potom verejnosti takto nastavený program. Nataša Slavíková: Ja by som doplnila len jednu vec. Pán minister, aj to, že ten úrad je akýmsi strašiakom, musím vás ubezpečiť, že v tom návrhu je vplyv exekutívy na činnosť úradu limitovaný len na nevyhnutnú mieru vo vzťahu k tvorbe rozpočtu a kontrole hospodárenia. Nakoniec je tu zbytočná obava, pretože na hospodárenie úradu sa vzťahuje aj kontrola Národného kontrolného úradu. A pán minister spomínal, že radu bude nominovať – budú dvaja zástupcovia zo Slovenskej televízie, dvaja zástupcovia zo Slovenského rozhlasu a iba jedného zástupcu by nominovalo ministerstvo kultúry. Moderátor: Ďakujem. Nech sa páči. Rádio Expres: Pán minister, ja by som si dovolil také malé zamyslenie sa, ak dovolíte. Rozmýšľam, že na jednej strane hovoríte, že tieto kocesionárske poplatky majú byť solidárne, na druhej strane to celkom nie je pravda, lebo platili by vlastne len niektorí ľudia, tak ako hovoríte, podľa toho, kde majú odberné miesto elektriny. Na druhej strane na to, aby sme pozerali televíziu, elektrinu ani nepotrebujeme, teda aspoň nie nejakú takú prípojku, dokáže to už aj bezdomovec, sú na to aj mobily, aj počítače povedzme internet. Ak to má byť platba solidárna, a vieme, že verejnoprávne médiá sú financované aj zo štátneho rozpočtu, aj z reklamy, tak nebolo by možno jednoduchšie vyhnúť sa všetkým týmto úradom a riešiť, kto by vyberal poplatky, odvolávať sa na nejaké výpisy z katastra a urobiť to naozaj ako platbu pre všetkých. Lebo raz už všetci aj tak platíme, tí, ktorí platíme dane. Čiže či by sa to nemohlo urobiť nejako povedzme, že zo štátneho rozpočtu, teda z tých daní? Zvýšiť nejako poplatok a tým by sa to rozdelilo na všetkých a nebolo by to podľa odberného miesta na elektrinu, ani podľa toho, či máte prijímač alebo nie. Marek Maďarič: K tej samotnej elektrine – to slúži na evidenciu. Elektrina nie je dôvodom platenia toho poplatku. Takže to je k tej prvej takej, k tomu úvodu, čo ste povedali. A teraz k tomu návrhu, ktorý ja som, samozrejme, už počul, že vlastne všetko by sa vyriešilo, keby sa zaviedla daň. – No, koľko sa znieslo kritiky na myšlienku samotného úradu, ako by bola ohrozená nezávislosť verejnoprávnych médií. A pritom sme tu popísali, ako ten úrad bol koncipovaný. Zavedenie dane – veď to je vlastne absolútna závislosť verejnoprávnych médií potom od ministra financií, od rozhodnutí vlády na každý rok, že tú daň môže meniť, môže ju zvyšovať, znižovať, politici by určili a mohli by určovať – riaditeľ je nám sympatický, no tak tú daň trošku zvýšime, alebo z toho rozpočtu dáme viac. Čiže preto ja sa vraciam k tomu, možno je to nedomyslené.