DALITO!

10. 2. 2007

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Britská tlačová rada podporila sťažnosť austrálskej modelky Elle Macpherson, ktorá tvrdí, že spoločenský časopis Hello! narušil jej súkromie, keď zverejnil jej fotografie s deťmi zo súkromnej pláže. Rada, ktorú tvoria zástupcovia britských vydavateľstiev, sa rozhodla, že Macpherson má právo chrániť si svoje súkromie, pretože fotografie bez povolenia vznikli počas rodinnej dovolenky na súkromnom karibskom ostrove Mustique. Fotografie sa na stránkach časopisu objavili 29. augusta. V rozhodnutí komisie, ktoré zverejnili 29. januára, sa uvádza, že vydavateľ časopisu Hello! sa známej modelke musí ospravedlniť v tlačenej forme a prisľúbiť, že fotografie už nikdy nepoužije. Britská tlačová rada rozhoduje v prípadoch, keď periodiká porušili stanovy novinárskeho kódexu. Nemôže stanoviť pokutu, no môže jednotlivé periodiká prinútiť, aby zverejnili ospravedlnenie.

Nekorunovaný kráľ popu Michael Jackson požiadal hudobného magnáta Simona Fullera o pomoc pri naštartovaní svojej kariéry, s ktorou to šlo posledné roky dolu vodou. Jackson sa v uplynulých týždňoch údajne niekoľkokrát stretol s Fullerom. V roku 2005 vyšiel Jackson zo súdneho procesu v súvislosti s obvineniami zo zneužívania detí víťazne, jeho profesionálnej kariére to však obzvlášť nepomohlo. Svoju nádej vkladá do Fullera, ktorý stojí za úspechom dievčenskej skupiny Spice Girls a súťažou talentov Pop Idol, u nás známej ako SuperStar. "Michael sa túži vrátiť na výslnie. Vie, že to nebude ľahké, ale myslí si, že ak to niekto dokáže, tak jedine Simon," uviedol nemenovaný zdroj pre britský denník Sun. "Pre Simona je to výzva, ktorej doteraz ešte nečelil," dodáva zdroj.

Súdna pitva bývalej modelky pánskeho časopisu Playboy Anny Nicole Smithovej neodhalila jednoznačnú príčinu jej náhlej smrti. Vyšetrovatelia však zatiaľ neobjavili žiadne dôkazy, ktoré by naznačovali, že došlo k spáchaniu trestného činu. Podľa súdneho lekára vo floridskom kraji Broward County Dr. Joshuu Perpera potrvá tri až päť týždňov, kým budú známe výsledky toxikologických a iných testov. "V súčasnosti nemôžme určiť príčinu a okolnosti smrti," zdôraznil lekár v piatok po vykonaní súdnej obhliadky telesných pozostatkov. Doktor Perper nevylúčil, že za Smithovej úmrtím stojí nejaká prirodzená príčina alebo drogy. Vylúčil však eventualitu násilnej smrti zavinenej ďalšou osobou. Anna Nicole Smithová (39), ktorá právny spor o dedičstvo po bývalom manželovi, ropnom miliardárovi J. Howardovi Marshallovi II., dotiahla až pred najvyšší súd USA, zomrela vo štvrtok po tom, čo skolabovala v izbe floridského hotela. Plavovlasá sexbomba sa nedávno objavila na titulných stránkach bulváru kvôli prekvapivej, zrejme s drogami spojenej smrti svojho 20-ročného syna. Smithová začínala ako topless tanečnica v striptízovom klube, v roku 1992 sa dostala na titulnú stránku Playboya a výzorom v štýle Marilyn Monroe upútala čitateľov. V roku 1993 sa stala Playmate roka a idolom miliónov mužov po celom svete.

Americký televízny kanál Discovery nebude po skončení tejto sezóny sponzorovať tím, v ktorom pretekal rekordér v počte víťazstiev na Tour de France, Lance Armstrong. Ako uviedol generálny manažér tímu a Armstrongov agent, tím bude v tejto sezóne jazdiť pod značkou Discovery, do budúcej sezóny si však musí nájsť nového sponzora. Zmena prišla po rezignácii Billa Campbella, prezidenta spoločnosti Discovery. Táto spoločnosť vstúpila do Armstrongovho tímu v roku 2005, keď ukončil svoje pôsobenie na Tour rekordným siedmym víťazstvom v rade. Po odchode Armstronga z cyklistiky spoločnosť váhala s ďalšou podporou cyklistov. Napokon sa však rozhodla sponzorovať niektorých kvalitných pretekárov, napríklad Ivana Bassa, ktorý skončil v roku 2004 na treťom mieste a v roku 2005 bol druhý.

Väčšina hongkonských novinárov verí, že sloboda tlače v krajine posledné desaťročie upadá. Hlavným dôvodom je podľa nich autocenzúra. Vyplýva to zo štúdie Hongkonskej novinárskej asociácie (HKJA) o zľahčovaní negatívnych správ o Číne v médiách. Asi tridsať percent z 506 žurnalistov uviedlo, že sa v posledných rokoch s autocenzúrou stretli, kým ostatní ich kolegovia priznali, že bagatelizovali svoje články. Úlohou štúdie je zhodnotiť slobodu tlače v bývalej britskej kolónii, odkedy v roku 1997 znovu pripadla Číne. "Je to veľmi vážny problém. Naozaj nás to šokuje, pretože sami vidíte, že z toho vyplývajú veľmi strašidelné čísla," povedala reportérom predsedníčka HKJA Serenade Woo. Podľa prieskumu, 58 percent novinárov považuje autocenzúru za jeden z hlavných dôvodov zhoršenia slobody tlače v teritóriu a to aj napriek tomu, že kritizovali vládu, ktorá "priškrtila" prúd informácií. "Bez debaty to jednoznačne vykresľuje najväčší problém, s akým sa stretávajú média v Hongkongu," priznal Christopher Warren, prezident Medzinárodnej federácie novinárov. Asi 60 percent novinárov priznalo, že tento problém sa zhoršuje pre stále sa zvyšujúcu tendenciu tlače zľahčovať správy, ktoré považujú za nevhodné alebo citlivé z pohľadu ich šéfov alebo čínskych zákonodarcov. Napriek stále zhoršujúcej sa autocenzúre, iba 13 percent považuje tento problém za hlavný v celkovom stave hongkonskej tlače. Naproti tomu, 28 percent žurnalistov si myslí, že omnoho horšie je to s iba povrchným informovaním. Ostatných viac znepokojuje nízky náklad, plat a bulvarizácia miestnych médií. "Myslím si, že situácia je veľmi vážna. Jedna z vecí, ktorú sme sa za posledné roky naučili od Číny je to, že veci sa nemusia hýbať iba vpred, ale aj dozadu," upozorňuje Warren.

Film zo seriálového hitu americkej televíznej spoločnosti ABC Nezvestní zničil röntgen na letisku v Honolulu. Pri bezpečnostnej kontrole boli totiž okrem batožiny omylom presvietené aj škatule s filmovými kotúčmi. Televízny štáb tak bude musieť jeden diel populárnej série znovu nakrútiť. Dodatočné náklady však producenti odmietli zverejniť. "Táto strata by nemala ovplyvniť vysielanie nových častí šou," uviedol Jean Higgins, producent televíznej série nakrúcanej na Havaji. K nešťastnému prípadu došlo potom, čo kotúče s filmom omylom skončili medzi bežnou batožinou a prešli cez röntgenový prístroj.

UFFF !

UFFF !

CZECH MEDIA NEWS

CZECH MEDIA NEWS

Zdá sa, že dlhý spor medzi generálnym riaditeľom Českej televízie Jiřím Janečkom a vrchným a programovým riaditeľom Františkom Lambertom sa vyrieši sám. Lambert bol členom Ľudových milícií a lustračný zákon neumožňuje, aby pracoval v tejto funkcii .Lambert nastúpil do tejto funkcie v auguste 2003. Predtým pôsobil vo vedení spoločností Kovosvit Sezimovo Ústí a Tajmac - ZPS. Vrchným riaditeľom ČT sa stal po nástupe Janečka do najvyššej funkci. Otázne je, či sa táto kauza dotkne aj pozície Jiřho Janečka. Generálny riaditeľ ČT zaslal v tejto súvislosti otvorený list senátorovi Jiřímu Oberfalzerovi , predsedovi Stálej komisie Senátu pre oznamovacie prostriedky :

Vážený pane předsedo,

seznámil jsem se s Vaším tiskovým prohlášením a rozhodl jsem se na něj bez zbytečného odkladu otevřeně reagovat. Byl bych rád, aby se všem lidem na veřejné scéně měřilo stejným metrem, tedy aby byli voláni k odstoupení až tehdy, když dostanou příležitost obhájit své jednání. Nezříkám se odpovědnosti, mým partnerem v této otázce je Rada České televize, před kterou samozřejmě, jak již jsem uvedl, předstoupím s vysvětlením a návrhem řešení. Teď k jádru věci. Před nástupem do České televize mi František Lambert předložil negativní lustrační osvědčení. Dodatečně, až několik dní po nástupu do funkce, mi vyprávěl komplikovaný příběh své minulosti. Z toho, co mi sdělil, jsem nevyrozuměl, že by vstoupil do Lidových milicí, anebo že by jeho minulost byla v rozporu s lustračním zákonem. Ostatně, pokud dobře rozumím textu čestného prohlášení, který před dvěma dny poskytl Radě České televize, ani dnes neuvádí, že by projevil vůli vstoupit do Lidových milicí. Vzal jsem na vědomí, že za minulého režimu pracoval v řídících funkcích na podnikové úrovni a že byl členem KSČ. To podle mého názoru nemuselo automaticky znamenat vznik i příslušnost k Lidovým milicím. Ostatní požadovaná prohlášení ve smyslu lustračního zákona zajišťoval jako od všech dalších vedoucích pracovníků běžnou administrativní cestou personální útvar, který je kontroluje a archivuje. Od pana vrchního ředitele bylo předložení příslušného prohlášení opakovaně vyžadováno. Personální útvar, který byl v té době v přímé podřízenosti pana vrchního ředitele, několikrát a marně předložení podepsaného prohlášení urgoval. Poté, na podzim 2006, mě vedoucí personálního útvaru informovala, že prohlášení stále chybí. Od té doby situaci řeším. Považoval jsem za správné poskytnout panu Lambertovi určitý, z lidského hlediska rozumně ospravedlnitelný čas, aby, jestliže byl příslušníkem Lidových milicí, sám situaci vyřešil v souladu se zákonem, anebo jestliže jím nebyl, aby například vyvolal soudní řízení, které by určilo, zda na něj lze pohlížet jako na příslušníka či nikoli. Ani jedno se bohužel nestalo, respektive o tom nemám informaci. 3. ledna 2007 jsme se oba setkali se zástupci Nezávislých odborových organizací ČT, kde pan vrchní ředitel sdělil některé skutečnosti ze své minulosti. Ani z tohoto vysvětlení se však nedal učinit jednoznačný závěr. Dnešní chování, kdy se pokouší přenášet odpovědnost na některé členy Rady České televize či odborovou organizaci, je pro mě těžko vysvětlitelné. Nic to však nemění na mém přesvědčení, že tuto záležitost je třeba nadále řešit v souladu se zákonem, otevřeně a v zájmu České televize. Vážený pane senátore, připouštím, že jsem při řešení tohoto problému mohl postupovat striktněji, odmítám však, že bych vědomě porušoval zákon. S pozdravem Jiří Janeček

STV NEWS

STV NEWS
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá v zmysle zákona č. 16/2004 Z. z. o Slovenskej televízii v znení neskorších predpisov oznamuje, že návrhy kandidátov na člena Dozornej komisie Slovenskej televízie môžu predložiť právnické osoby pôsobiace v oblasti audiovízie, hromadných informačných prostriedkov, kultúry, vedy, vzdelávania, rozvoja a ochrany duchovných hodnôt, ľudských práv a životného prostredia, ochrany zdravia, reprezentujúce alebo zastupujúce záujmy národnostných menšín alebo etnických skupín, iných menšín alebo registrované cirkvi alebo náboženské spoločnosti (§ 9 ods. 2 zákona č. 16/2004 Z. z. o Slovenskej televízii v znení neskorších predpisov) na sekretariát výboru najneskôr do 28. februára 2007 v uzatvorenej obálke s uvedením "Voľba člena Dozornej komisie STV".Bližšie informácie na internetovej adrese: www.nrsr.sk/výbory/ alebo na sekretariáte výboru, telefón 02/54412586.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Na svojom prvom zasadnutí sa včera stretla Rada ministra kultúry SR pre masmédiá. Rada pod vedením ministra kultúry Mareka Maďariča schválila Štatút Rady ministra kultúry pre masmédiá a zaoberala sa aj návrhom plánu činnosti rady na prvý polrok tohto roka. Rada ministra kultúry pre masmédiá je poradným, odborným a iniciatívnym orgánom ministra kultúry Slovenskej republiky pre oblasť mediálnej politiky a stratégie rozvoja mediálneho prostredia v Slovenskej republike. Jej členmi sú: minister kultúry Marek Maďarič, štátny tajomník MK SR Ivan Sečík, generálna riaditeľka Sekcie médií a audiovízie MK SR Nataša Slavíková, predsedníčka Rady pre vysielanie a retransmisiu Valéria Agócs, predseda Telekomunikačného úradu SR Branislav Máčaj, generálny riaditeľ STV Radim Hreha, generálna riaditeľka Slovenského rozhlasu Miloslava Zemková, predsedníčka Slovenského syndikátu novinárov Zuzana Krútka, prezident Asociácie nezávislých rozhlasových a televíznych staníc Václav Mika, predseda Združenia vydavateľov periodickej tlače Miloš Nemeček, štátny tajomník Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR a predseda Skupiny pre digitálne vysielanie Milan Mojš, generálny riaditeľ Slovenského filmového ústavu Peter Dubecký, Peter Alakša za Rádiokomunikácie, prezident slovenskej kancelárie Deloitte Vladimír Masár a publicista a scenárista a člen Rady STV Ivan Králik.

9. 2. 2007

World Press Photo

World Press Photo
Americký fotograf Spencer Platt, z agentúry Getty Images vyhral prestížne ocenenie World Press Photo za rok 2006. Ocenenie získal za svoju snímku mladých Libanončanov v luxusnom aute pred kulisami Izraelčanmi zbombardovaného Bejrútu. "Je to snímka, na ktorú sa nemôžete prestať pozerať. Je veľmi komplexná a zobrazuje kontrast medzi normálnym životom a absolútnym chaosom," uviedla predsedníčka poroty Michele McNally. Trinásť členov poroty si prezrelo viac ako 78-tisíc snímok, ktoré poslalo 4 460 profesionálnych fotografov zo 124 krajín. Platt si okrem ceny World Press Photo prevezme aj finančnú odmenu 15-tisíc eur na ceremónii, ktorá sa bude konať v holandskom Amsterdame v apríli.

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

"Moje služobné auto riadi syn, len keď mám vypité". Štefan Harabin, minister spravodlivosti

"Podnikáme kroky v trestnoprávnych sporoch, pripravuje sa žaloba na ochranu osobnosti a, samozrejme, o náhradu škody a ušlý zisk. Som ochotná toto dohnať až k súdnemu dvoru v Štrasburgu. Nie je mysliteľné, aby si niekto s podvodne získaným súhlasom vysielal, čo chce, a ako chce. " Nora Mojsejová

"Nemajte obavy, všetci gayovia sú na ľavej strane.Vy, ktorí máte ženské meno, by ste mali vniesť do politiky aspoň kúsok z tej vzácnej ženskej intuície, ktorú muži nemajú, a tobôž nie gayovia". Silvio Berlusconi

"Ste elitári, ktorí znevažujú učiteľské povolanie. Uznávam opozícii nárok aj na nervozitu. Najskôr zdrvujúca prehra v parlamentných voľbách a teraz prieskumy verejnej mienky.Pre opozíciu je každá dobrá správa o Slovensku sypaním soli do jej rán a umieračik politických šancí. Už aj v takej situácii, ako bola snehová kalamita na Kysuciach, keď po štrnástich dňoch sa prišiel pán Dzurinda pozrieť na Kysuce ako vtedajší premiér nie preto aby pomohol pri kalamite, ale aby sa išiel v rámci predvolebnej kampane predvádzať na Raču. Chvalabohu Pán Boh je spravodlivý. Hovorí z vás len zlo a obrovská pýcha, ktorá peklom dýcha. " Anna Belousovová, podpredsedníčka parlamentu

"Ako dedinská učiteľka nás tu poučovať nebude."

Béla Bugár

8. 2. 2007

Zomrela Anna Nicole Smithová

Zomrela Anna Nicole Smithová
Bývalá Playboy Playmate of the Year dnes večer zomrela v nemocnici Memorial Regional Hospital v Hollywoode kam ju po po kolapse v jej hotelovej izbe v Seminole Hard Rock Hotel and Casino na Floride previezli.
Anna Nicole Smithová ,vlastným menom Vickie Lynn Hogan , mala 39 rokov. Preslávila sa svadbou z J. Howardom Marshallom II . Ona mala 26; on 90.
Po jeho smrti pôvodne získala majetok vo výške 1, 6 miliardy dolárov, po niekoľkých súdoch sa dedičstvo zmenilo na 88 miliónov a súdy trvajú dodnes .
Hrala epizódne úlohy v seriáloch Ally McBeal, Veronica's Closet, vo filme Naked Gun 33 1/3. V rokoch 2002 až 2004 produkovala a účinkovala v The Anna Nicole Show

Fakt, čo už ...?

Fakt, čo už ...?
Vyhlásenie k stanovisku Jána Füleho v Pravde 8. 1. 2007 *

Rebríček životných hodnôt a ich gradácia určuje postoje každého, čo bolo motívom aj vyjadrenia všetkých koaličných poslankýň v NR SR k nezmyselnej a šokujúcej prezentácie "supermodeliek" v televíznom vysielaní. Ak pán Füle nevnímal hazard so zdravím takmer ešte detí a zaobchádzanie s nimi hraničiace s útokom na ich ľudskú dôstojnosť, je to zrkadlom jeho životných hodnôt.Pokiaľ ide o osud bezdomovcov, ak by pisateľ narážok skutočne sledoval dianie v parlamente, tak by musel evidovať aj angažovanosť viacerých poslankýň koalície za riešenie ich problémov. Katarína Tóthová, poslankyňa NR SR

* Čo už

Poslankyne NR SR Katarína Tóthová (ĽS HZDS), Jana Laššáková (Smer - SD), Marta Damborská (SNS) a Milada Belásová (SNS) vydali vskutku zásadné vyhlásenie. Pohoršujú sa v ňom, že reality šou, kde hľadajú supermodelku a či čo to má byť, je vraj „na hrane ľudskej dôstojnosti", lebo sa predvádzajú na hlavnej stanici, kde „na nich majú bezdomovci sprosté narážky". Čo už. No vlastne nič. Len vieme, aké programy panie poslankyne pozerajú, a aj to, že ich viac trápia osudy modeliek ako osudy bezdomovcov. Alebo aj toto je sprostá narážka?

SLOVAK MEDIA LAW NEWS

SLOVAK MEDIA LAW NEWS
Pokutu od milióna do 3 miliónov Sk môžu dostať šíritelia reklamy, ktorí budú porušovať všeobecné požiadavky na reklamu znázorňovaním násilia, vulgárností a prezentovania nahoty ľudského tela porušujúcim spôsobom. Vyplýva to z novely zákona o reklame, ktorú dnes poslanci Národnej rady (NR) SR schválili. Ide o pozmeňujúci návrh Ľudmily Muškovej (ĽS-HZDS) k tomuto zákonu. Podľa nej doterajší postih od 0 do 2 mil. Sk nepostačoval, preto navrhla jeho zvýšenie až do 3 mil. Sk. Dozor nad reklamou kozmetických výrobkov, výživových doplnkov a spotrebiteľsky balených minerálnych vôd, pramenitých vôd a balených pitných vôd by mal podľa novely zákona vykonávať Úrad verejného zdravotníctva SR a regionálne úrady verejného zdravotníctva. Účelom novely je zapracovanie presnejšej transpozície smernice Európskeho hospodárskeho spoločenstva (EHS) týkajúcej sa klamlivej a porovnávajúcej reklamy. Orgánom dozoru nad dodržiavaním zákona o reklame v reklame potravín a tabakových výrobkov je Štátna veterinárna a potravinová správa (ŠVPS). Krajské a regionálne veterinárne a potravinové správy sú organizácie so samostatnou právnou subjektivitou, preto musia byť všetky v zákone uvedené ako orgány potravinového dozoru. „Úrad verejného zdravotníctva SR a regionálne úrady verejného zdravotníctva majú podľa zákona o potravinách kompetenciu vykonávať potravinový dozor nad potravinami na osobitné výživové účely, vrátane dojčenských prípravkov a následných doplnkových prípravkov, ako aj kontrolu ich označovania," vysvetľuje Ministerstvo hospodárstva (MH) SR, ktoré predložilo novelu zákona. Svoj pozmeňovací návrh k novele zákona o reklame, ktorým sa mal novelizovať zákon o slobodnom prístupe k informáciám Edita Angyalová (Smer-SD) v stredu na záver rokovania parlamentu stiahla. Zákon by mal nadobudnúť účinnosť 1. marca 2007.

Novinárska cena 2006 kampane Za rozmanitosť. Proti diskriminácii.

Novinárska cena 2006 kampane
Za rozmanitosť. Proti diskriminácii.
Publicista Peter Valo zvíťazil v národnom kole Novinárskej ceny 2006 kampane Za rozmanitosť. Proti diskriminácii. . V stredu o tom rozhodla národná porota súťaže, ktorá ako najlepší príspevok na tému rozmanitosti a diskriminácie označila práve Valov príspevok - Vyhrala nad poisťovňou. Víťazný príspevok je príbehom Marty Pavlíkovej, ktorá na vlastnej koži zažila diskrimináciu pri hľadaní si práce s ochorením kolostómia. Peter Valo ho publikoval v minuloročnom vydaní týždenníka Slovenka. Víťazstvo ho posunulo do európskeho finále súťaže, do ktorého sa dostane spolu 25 víťazných príspevkov z celej Európskej únie (EÚ). O najlepšom z nich rozhodne porota koncom februára 2007. Slovenská národná porota zložená zo žurnalistov a odborníkov z oblasti sociálnych vecí a ľudských práv tento rok vyberala z 12 príspevkov. V porote zasadli: predsedníčka Slovenského syndikátu novinárov Zuzana Krútka, štátny radca Ministerstva práce a sociálnych vecí a rodiny (MPSVR) SR Mária Čierna, hovorkyňa MPSVR SR Oľga Škorecová a Tomáš Földes, vedúci sekcie výchovy k ľudským právam a projektového manažmentu Slovenského národného strediska pre ľudské práva. Jury posudzovala príspevky podľa siedmich kritérií. Hodnotila spravodajskú hodnotu a relevantnosť informácií pre čitateľov, rozsah, schopnosť zaujať čitateľa, originalitu témy, jazyk, pridanú hodnotu, objektivitu a nezávislosť príspevku. V tomto ročníku Novinárskej ceny v príspevkoch dominovali témy diskriminácie zdravotne a telesne postihnutých, Rómov, a homosexuálov - gayov a lesieb. V rámci celej Európy sa do súťaže zapojilo vyše 550 príspevkov, dodala Pastuchová. Novinárska cena EÚ 2006 kampane Za rozmanitosť. Proti diskriminácii. je pokračovaním predošlých ročníkov ceny pre žurnalistické práce, ktoré prispeli k zvyšovaniu osvety o rozmanitosti spoločnosti a k odbúravaniu diskriminácie v zamestnaní. Do súťaže sa minulý rok svojimi príspevkami mohli zapojiť žurnalisti tlačových a on-line médií zo všetkých členských štátov únie. Viac informácií o pravidlách súťaže možno nájsť TU

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americká herečka Kirstie Alley, známa náhlymi zmenami svojej telesnej váhy, si zahrá v pripravovanej pilotnej komédii seriálu The Minister of Divine ženu - rebelantku, z ktorej sa stala kazateľka. Predlohou televíznej šou sa stal seriál z produkcie BBC The Vicar of Dibley. Hlavnou postavou je žena, v mladosti rebelantka, ktorá sa vráti do svojho domovského mestečka, aby sa stala farárkou. Seriál bude vysielať televízna stanica Fox. Držiteľka prestížnej ceny Emmy si zahrala v seriáloch ako Cheers, Veronika, či Fat Actress.

Rozhlasová stanica Slobodná Európa/Rádio Sloboda (RFE) plánuje rozšíriť vysielanie do Iránu. Návrh rozpočtu na rok 2008 zároveň predpokladá ukončenie vysielania rumunskej a macedónskej redakcie a obmedzenie rozpočtu pre krajiny bývalej Juhoslávie, Ruska a ďalších postsovietskych republík. Podľa stanoviska, ktoré vedenie rozhlasovej stanice zverejnilo v utorok, dôraz na Irán a postupné utlmovanie aktivít v bývalom komunistickom bloku zodpovedá snahe rádia posilňovať zameranie na Blízky východ a niektoré oblasti Ázie. Rozpočet musí schváliť Kongres Spojených štátov. Rozhlasová stanica Slobodná Európa/Rádio Sloboda (RFE) vznikla v roku 1949 ako nezisková organizácia s cieľom podporovať slobodu a demokraciu v krajinách za železnou oponou. Stanicu financuje od jej založenia americká vláda. V súčasnosti vysiela v 28 jazykoch v 20 krajinách sveta, medzi nimi aj v Iraku a v Iráne. Od roku 1995 má sídlo v Prahe.

Populárna stránka YouTube v utorok súhlasila s uverejnením varovania pre svojich návštevníkov, aby neuploadovali na internet materiál, chránený autorskými právami. K tomuto kroku YouTube pristúpila po dohode s japonskými spoločnosťami. Varovanie bude v japonskom jazyku. YouTube taktiež oznámila, že v spolupráci so svojou materskou spoločnosťou Google vyvinie úsilie vyfiltrovať japonský audiovizuálny materiál, chránený autorskými právami. Japonská organizácia, zaoberajúca sa ochranou autorských práv skladateľov, hudobníkov a vydavateľov očakáva, že sa tak stane do mesiaca. V októbri YouTube vymazala takmer 30 000 súborov potom, čo japonská organizácia protestovala proti masovému porušovaniu práv duševného vlastníctva. Minulý týždeň americký koncern Viacom Inc., ktorý má vo svojom portfóliu hudobné stanice MTV, VH1 a filmové štúdiá Paramount Pictures, požiadal YouTube aby odstránila viac než 100 000 neautorizovaných videoklipov zo svojej stránky. Súčasne niektoré mediálne spoločnosti ako CBS Corp. a General Electric Co.'s NBC Universal uzavreli s YouTube dohody, umožňujúce stránke používať klipy z ich programu. YouTube už má pre návštevníkov upozornenie v angličtine, aby neporušovali autorské práva.

Fínsky parlament v utorok rozhodol o výraznom obmedzení reklamy na alkohol. Nový zákon zakazuje reklamu na alkoholické nápoje v televízii v čase od 7:00 do 19:00 a v kinách v prípade filmov pre divákov pod 18 rokov. V budúcnosti bude reklama na alkohol na verejnosti možná iba v obchodoch, baroch a reštauráciách, ktoré alkoholické nápoje ponúkajú. Zákon podporilo v 200-člennom parlamente 107 poslancov, 71 hlasovalo proti. Alkohol je vo Fínsku hlavnou príčinou smrti obyvateľov medzi 15. a 64. rokom životom. V roku 2006 zodpovedal alkohol v tejto vekovej skupine za 27,5 percenta všetkých úmrtí. Spotreba alkoholu vo Fínsku niekoľko rokov klesala, avšak od roku 2003 zaznamenáva prudký nárast. Cieľom legislatívy je podľa predkladateľov najmä ochrana mladých ľudí.

Zomrel Herbert Reinecker

Zomrel Herbert Reinecker

Fritz Wepper, Herbert Reinecker a Horst Tappert v roku 1995 pri príležitosti 250. časti seriálu Derrick

Vo veku 93 rokov zomrel 27. januára Herbert Reinecker . Reinecker bol spisovateľom a scenáristom. Je považovaný za otca seriálov Derrick, Der Komissar a Siska. Pod pseudonymom Alex Berg písal scenáre k filmom o Jerry Cottonovi a podľa Edgara Wallaca . Pracoval však aj na scenári filmu Sebechlebskí hudci od Jána Zachara z roku 1975

7. 2. 2007

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Academia Istropolitana, ktorá bude vydávať obnovené Učiteľské noviny, navrhla ich tohtoročný rozpočet vo výške 8 miliónov 320-tisíc korún. Ako povedala riaditeľka Academie Istropolitana Alena Dušatková, ministerstvo školstva nesúhlasilo s pôvodným rozpočtom, preto ho upravili. "Ešte sme hľadali rezervy, aby sa ušetrilo." Podľa nej pôvodný návrh počítal aj s tým, že pre redakciu sa kúpi auto za 900-tisíc. Po novom naň požadujú 400-tisíc. Dušatková si myslí, že auto je potrebné. "Nemáme k dispozícii autá navyše, ktoré by sme im mohli poskytnúť. V súčasnosti jazdia na svojich súkromných," povedala. Šéfredaktor Učiteľských novín Dušan Mikolaj tvrdí, že auto je oprávnenou požiadavkou. "Po starých Učiteľských novinách sme nič nezdedili, ani strieborné lyžičky," dodal Mikolaj. Podľa riaditeľky odboru komunikácie rezortu školstva Heleny Polákovej rozpočet novín ešte nie je schválený, o jeho výške rozhodne minister. Peniaze vyčlenia z položky, z ktorej sa dotuje aj ostatná tlač, spresnila Poláková. Výnimkou bude nulté číslo, ktoré budú financovať z inej položky, pretože pôjde o prezentačný materiál. Nulté číslo sa totiž nebude predávať, ale poskytnú ho zadarmo. Dušan Mikolaj povedal, že podoba nultého čísla ešte nie je definitívna, keďže termín vydania sa niekoľkokrát posúval. "Niektoré články sme museli vypustiť, lebo hodnotili rok 2006." Rezort najprv avizoval, že nulté číslo vyjde na konci januára. Neskôr to zmenil na začiatok februára a v súčasnosti hovorí o 19. februári. Academia Istropolitana cez verejné obstarávanie už vyzvala tlačiarne, aby jej predložili svoje cenové ponuky. Zatiaľ však ide len o vytlačenie nultého čísla. Academia Istropolitana predpokladá, že za 10-tisíc výtlačkov zaplatí 62-tisíc korún. Učiteľské noviny sú určené všetkým školám, od materských až po vysoké. Záujemcovia si ich budú môcť predplatiť alebo kúpiť v novinových stánkoch. Nové periodikum bude mať 16 strán, vychádzať bude každé dva týždne na formáte A3. V redakcii pracujú okrem šéfredaktora dvaja redaktori.

Tlačová rada SR

Tlačová rada SR
Zlepšiť úroveň etiky v slovenskej tlači sa aj vlani pokúšala Tlačová rada (TR) SR. Rada má však aj takmer päť rokov od svojho vzniku stále problémy so slabou informovanosťou o jej pôsobení a právomociach. Aj vlani preto pokračovala v stretnutiach so šéfredaktormi tlačených médií. Snahou rady je presvedčiť novinárov i majiteľov periodík o tom, že tí novinári, čo sa neriadia žurnalistickou etikou, by svoju profesiu nemali vykonávať, konštatoval na dnešnej tlačovej besede predseda TR SR, akademický maliar Miroslav Cipár. Podľa Cipára je takýto postup v prípade veľkých prešľapov vo vyspelých spoločnostiach bežný, obáva sa však, že na Slovensku to tak skoro nebude. TR SR vlani dostala deväť podnetov, tri uznala za neopodstatnené, jeden sa skončil dohodou sťažovateľa a redakcie. V troch prípadoch vyslovila TR SR upozornenie pre porušenie novinárskej etiky a v dvoch prípadoch vyslovila znepokojenie pre porušenie novinárskej etiky. Málo podnetov podľa členov rady nie je dôkazom o tom, že na Slovensku sa neporušujú princípy novinárskej etiky. Podľa člena rady Andreja Školkaya, ak by bolo podnetov viac, bolo by to prejavom toho, že ľudia sú viac citliví na porušovanie svojich práv. Okrem iného TR SR v minulom roku otvorila diskusiu o tom, či je možné zverejňovať otvorený list bez odpovede. V tejto diskusii chce pokračovať aj ďalej. Tlačová rada na Slovensku pôsobí od apríla 2002. Je orgánom Asociácie na ochranu novinárskej etiky, ktorú spoločne vytvorili Slovenský syndikát novinárov a Združenie vydavateľov periodickej tlače. Ako vrcholový inštitút etickej samoregulácie v tlači sa zameriava na porušovanie etických zásad novinárskej práce v printových periodikách SR, v ich redakciách a vydavateľstvách. Okrem toho prerokúva aj sťažnosti na porušovanie slobody tlače a obmedzovanie prístupu novinárov k informáciám. Od roku 2002 riešila približne 60 podaní, ku ktorým vydala svoje stanoviská. Za porušenie pravidiel novinárskej etiky a pravidiel výkonu novinárskeho povolania udeľuje len nefinančné sankcie - Upozornenie, Znepokojenie alebo Pokarhanie, ktoré následne zverejňuje v médiách a na svojej webovskej stránke http://www.trsr.sk. Radu možno kontaktovať aj na e-mailovej adrese: info@trsr.sk, podnety@trsr.sk a tiež na telefónnom a faxovom čísle: 02/ 544 32 438. Predsedom TR SR je akademický maliar Miroslav Cipár a podpredsedníčkou je riaditeľka Justičnej akadémie Zuzana Ďurišová. Ďalšími členmi sú spisovateľka Gabriela Rothmayerová, ktorá je aj hovorkyňou rady, historik Ivan Kamenec, advokát Peter Kerecman a politológ Andrej Školkay. V októbri 2006 sa jej členom stal psychiater Ľubomír Vražda, ktorý vo funkcii nahradil biskupa Ivana Osuského.

Ženské koaličné problémy

Ženské koaličné problémy
Poslankyne NR SR Katarína Tóthová (ĽS-HZDS), Jana Laššáková (SMER-DS), Marta Damborská (SNS) a Milada Belásová (SNS) vydali vyhlásenie, v ktorom sa pohoršujú nad "jojkárskymi supermodelkami". Katarína Tóthová, nie sú proti súťaži, ale proti spôsobu, akým sú mladé dievčatá prezentované. "Je to na hrane ľudskej dôstojnosti, predvádzať sa na Hlavnej stanici, kde majú bezdomovci na ich vystúpenie sprosté narážky," dodala. Iné by to vraj bolo v uzavretom dôstojnom priestore. Hovorca televízie JOJ Ľudovít Tóth popiera, že by módna prehliadka na Hlavnej stanici nejakým spôsobom znižovala ľudskú dôstojnosť. "Dievčatá majú svoju zodpovednosť. Boli to úlohy, ktoré robia modelky v tomto veku po celom svete. Snažíme sa týmto kopírovať svet modelingu," povedal Tóth. Všetky dievčatá, ktoré túžia stáť na svetových mólach, vedeli do čoho idú. Tóth zároveň dodal, že na prekvapenie samotných tvorcov súťaže, väčšina rodičov súhlasila i s fiktívnou ponukou, že by ich dcéry nafotili umelecké akty. Podľa Kataríny Tóthovej však ide o ochranu detí, pretože televízia hazarduje aj s ich zdravím. Ako povedala, "zdravie mládeže nie je len vecou rodičov, ale celej našej spoločnosti, ale rodičia by si mali spytovať svedomie". Všetky dievčatá však majú viac ako pätnásť rokov a TV JOJ im už od začiatku súťaže zabezpečuje lekársky dohľad.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Rádio Lumen vysiela na bratislavskej frekvencii 93,8 MHz od 22. januára tohto roku na základe právoplatného rozhodnutia Rady pre vysielanie a retransmisiu SR, ktorá v novembri 2006 pridelila kmitočet rozhlasovej stanici s evanjelizačným charakterom. O frekvenciu po BBC v Bratislave prejavilo záujem až 12 vysielateľov. Lumen odmieta zodpovednosť za ukončenie vysielania BBC v anglickom jazyku. Uvádza v stanovisku tlačový tajomník Rádia Lumen v Banskej Bystrici Miroslav Strelec. Britskej rozhlasovej stanici, píše sa ďalej v stanovisku, zanikla licencia na rozhlasové vysielanie v SR asi pred dvoma rokmi. Dôvodom boli formálne nedostatky, ktoré vysielateľ nesplnil po zmene zákona o vysielaní a retransmisii. Rada pre vysielanie a retransmisiu SR na základe tejto skutočnosti vypísala výberové konanie na frekvencie po BBC. "Keď sa rozhodlo o zatvorení európskych redakcií, vrátane slovenskej v októbri 2005, riaditeľ BBC World Service Nigel Chapman tvrdil, že počúvanosť BBC v Európe sa za posledných päť rokov znížila o polovicu. Vysielanie BBC v európskych jazykoch bolo podľa neho počas studenej vojny fakľou slobody, no región sa odvtedy transformoval, je tam väčšia sloboda prejavu a nezávislé médiá prekvitajú. Aj to bola jedna z hlavných príčin, prečo vedenie BBC ohlásilo zatvorenie východo a stredoeurópskych redakcií," konštatuje sa v stanovisku. Lumen podal žiadosť o získanie lukratívnej frekvencie tak ako ďalších 11 vysielateľov. Na základe predloženého projektu mu ju Rada pridelila. Stanica v súčasnosti vysiela v hlavnom meste SR paralelne na dvoch frekvenciách, avšak len do 14. februára 2007. Lumen vráti kmitočet 97,2 MHz Rade pre vysielanie a retransmisiu SR do výberového konania, aby sa mohli oň uchádzať iné rozhlasové stanice. Snahou vedenia Rádia Lumen nebolo odstránenie vysielania BBC zo slovenskej mediálnej scény. Kresťanská rozhlasová stanica má však záujem rozširovať svojím signálom pokrytie Slovenska. Aj napriek "neprajníkom" sa radí medzi rádiá s evanjelizačným charakterom. Programom oslovuje nielen veriacich poslucháčov. O úspechu svedčí množstvo listov, telefonátov a e-mailov, ktoré prichádzajú denne do redakcie rádia, ktoré sa formuje ako "rádio pre celú rodinu", konštatuje tlačový tajomník.

SLOVAK DIGITAL NEWS

SLOVAK DIGITAL NEWS
Z vyjadrenia Asociácie nezávislých rozhlasových a televíznych staníc Slovenska k digitálnemu zákonu je potrebné povedať dve veci. Je priam šokujúce, že sa táto partia sa vyjadrila nie k samotnému ,i pre nich nefunkčnému zákonu, ale k snahám Slovenskej televízie o vytvorení verejnoprávneho multiplexu. Otázne je, kedy sa dvaja majitelia najväčších televízií vyjadria, že s určitosťou nebudú blokovať celý postup digitalizácie a nebudú žalovať štát, ktorý im prostredníctvom Rady pre vysielanie a retransmisiu zabezpečil nezabezpečiteľné. Analógové licencie do roku 2019. Teraz je už pochopiteľné, kto, prečo a s kým pripravoval terajšiu podobu zákona na MK SR. A to je hanebné. Ministerstvo však má šancu dokázať, koho záujmy zastupuje. Občana, alebo ....

Motion Picture Association of America - JACK VALENTI HUMANITARIAN AWARD

Motion Picture Association of America - JACK VALENTI HUMANITARIAN AWARD
Oscarový režisér Clint Eastwood získal prestížne ocenenie organizácie Motion Picture Association of America (MPAA) za svoju humanitárnu činnosť. Tento 76-ročný herec a režisér si prevzal Humanitárnu cenu Jacka Valentiho na súkromnom večierku včera na Business of Show Business Symposium & Dinner v The Smithsonian Institution’s Donald W. Reynolds Center for American Art vo Washingtone and Portraiture vo Washingtone. "Eastwood celé desaťročia ilustroval vo svojich filmoch slušnosť a dobrotu ducha," povedal predseda MPAA Dan Glickman a vyzdvihol filmárove dva posledné vojenské filmy Zástavy našich otcov a Listy z Iwo Jima. "Tieto filmy dokazujú skutočnú silu kinematografie rozprávať príbehy a inšpirovať rozhovory v celom národe," uviedol Glickman. Eastwood je za film Listy z Iwo Jima nominovaný na Oscara v kategórii pre najlepší cudzojazyčný film, ako aj v kategórii pre najlepší film. Humanitárnu cenu nazvali po dlhoročnom predsedovi MPAA Jackovi Valentim, ktorý pomohol vybrať Eastwooda ako prvého držiteľa tejto ceny.

Zomrel Alfred Worm

Zomrel Alfred Worm
Vo veku 61 rokov zomrel 4. februára legendárny rakúsky novinár Alfred Worm. Bol vydavateľom týždenníku News a držiteľom ocenenia Novinár roku 2006. Alfred Worm sa postaral o najväčší povojnový škandál v Rakúsku , tzv Allgemeines Krankenhaus Wien (AKH)- škandál o financovaní najväčšej nemocnice v Rakúsku . Bývalý predseda vlády Dr. Fred Sinowatz bol odsúdený aj vďaka Wormovi . Minulý rok práve on priniesol dve výbušné témy - Nataschu Kampusch a prípad banky Bawag .

6. 2. 2007

DaViD

DaViD
Dnes popoludní odštartovalo hlasovanie v treťom ročníku ankety DaViD. O výročných cenách pre najlepšie filmové DVD za rok 2006 môžu filmoví fanúšikovia na webovej stránke www.dvdspace.sk rozhodovať do 15. marca. Výsledky zverejnia vyhlasovatelia ankety, združenie DVD Group.cz a časopis PC_Space, v polovici apríla. Nomináciu v aktuálnom ročníku získala stovka DVD video titulov v desiatich hlavných kategóriách. Na slovenskom a českom trhu sa pritom v roku 2006 objavilo 899 nových DVD titulov. Okrem úspešných kino-hitov priniesli distribútori v roku 2006 aj umelecky silné tituly, špeciálne a zberateľské edície a reštaurované klasické diela domácej a svetovej kinematografie. Od roku 1998, kedy prišiel formát DVD na slovenský a český trh, uviedli distribútori celkovo 4 784 titulov. Historicky prvým filmom, ktorý v Európe vyšiel na DVD, bola česká oscarová dráma Kolja (1996). Odborná porota zložená zo zástupcov spoločností v DVD Group.cz, filmových profesionálov a publicistov určí víťaza v kategóriách: DVD video s najvyššou kvalitou obrazu, DVD video s najvyššou kvalitou zvuku, najpôsobivejšie grafické riešenie menu disku, ktorý vznikol v zahraničí, najpôsobivejšie grafické riešenie menu disku, ktorý vznikol v ČR / SR, najlepšie riešený authoring disku, ktorý vznikol v zahraničí, najlepšie riešený authoring disku, ktorý vznikol v ČR / SR, zvláštna cena za digitalizáciu a reštauráciu klasického filmu, ktorý bol natočený do roku 1980, zvláštna cena za najpôsobivejší obal a časopis s najlepším výberom filmov na DVD ako prílohou.

Pokuty naše každodenné

Pokuty naše každodenné
Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) dnes pokutovala vysielateľa MARKÍZA SLOVAKIA spol. s.r.o. sumou 100-tisíc korún, pretože 29. júla minulého roka odvysielala upútavkový blok počas programu. Licenčná rada začala správne konanie voči vysielateľovi MAC TV s.r.o, Bratislava pre podozrenie z nedodržania pravidiel zákonnej ochrany maloletých, keď 17. decembra 2006 odvysielal v rámci programu Noviny príspevok informujúci o ublížení na zdraví nesúcom znaky rituálnej výstrahy v podsvetí. Rada tiež odňala licenciu spoločnosti TV FOCUS s.r.o, keďže držiteľ licencie o to 19. decembra 2006 sám písomne požiadal. Rada tiež upozornila vysielateľa T.W.Rádio s.r.o Bratislava na porušenie zákona pre neoznámenie zmeny údajov uvedených v licencii ako aj vysielania. Markíza podľa RVR porušila kritéria objektívnosti spravodajstva v Televíznych novinách z 19. júna minulého roka. Upozornenie na porušenie zákona dostal aj vysielateľ MAC TV s.r.o za neposkytnutie súvislého záznamu vysielania. Licenčná rada dnes udelila predchádzajúci súhlas s prevodom 3,148 percenta obchodného podielu spoločníka spoločnosti C.E.N. s.r.o., Bratislava spoločníka Jozef Sedláka a 0,787 % obchodného podielu spoločníka spoločnosti C.E.N. s.r.o. Bratislava spoločníka Mgr. Igora Čekirdu na nadobúdateľa - J&T FINANCE GROUP, a.s.

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS
Vedenie Slovenského rozhlasu pripravuje redukciu Symfonického orchestra SRo , na dnešnej tlačovej besede o tom informovala generálna riaditeľka SRo Miloslava Zemková. Orchester čakajú organizačné zmeny a aj zmeny v odmeňovaní. Peniaze, ktoré sa ušetria redukciou v súčasnosti 92-členného telesa by sa mali investovať do zvyšovania platov zostávajúcich hráčov. Šéfka SRo upozornila, že dramaturgický plán SOSR na tento rok počíta s vyše 60 hráčmi a nahrávací plán ešte s menším počtom. Ak by orchester potreboval v budúcnosti viac členov, pozval by si ich z externého prostredia. SRo podľa Zemkovej v súčasnosti dopláca za frekvencie, ktoré SOSR použil na komerčné nahrávanie. Podľa nej to nie je chybou orchestra či dirigenta, ale zle nastaveného systému. Riešiť by to mal nový cenník SOSR, tiež zmeny kolektívnej zmluvy a viacerých predpisov, na ktorých sa pracuje. Zemková upozornila, že rozpočet SOSR pre minulý rok dosiahol 20 miliónov korún, z čoho sa pokryli mzdy a odvody. Rovnaký rozpočet je plánovaný na tento rok. O definitívnom počte prepustených hráčov vedenie SRo rokuje s odbormi, na budúci týždeň by sa malo stretnúť aj so šéfdirigentom SOSR Oliverom Dohnányim. Podľa dirigenta SOSR Mária Košíka je toto riešenie garanciou ďalšieho prežitia symfonického orchestra. Zároveň pripustil, že chcel, aby sa orchester rozširoval o ďalších hráčov, z ekonomických dôvodov to však nie je možné. Matej Drlička, ktorý je od 1. februára manažérom SOSR, upozornil, že orchester má na Slovensku svoje opodstatnenie. Svoju prácu chce investovať do jeho zviditeľnenia. S tvrdeniami vedenia rozhlasu nesúhlasia odbory. "Sme presvedčení o tom, že táto cesta, ktorou sa teraz vydáva vedenie rozhlasu, možno bez uváženia, smeruje k likvidácii tohto najstaršieho telesa na Slovensku," povedal pre médiá šéf odborov SOSR, huslista Stanislav Beňo. Podľa Beňa chcú presvedčiť generálnu riaditeľku SRo o tom, že súčasné personálne obsadenia SOSR, je natoľko oklieštené, že ak by sa prepustili dvaja - traja ľudia, orchester už nebude spĺňať kritéria symfonického orchestra. Rozhlasové symfonické orchestre v Prahe, Viedni či v Nemecku majú nad 100 hráčov, SOSR ich má už dnes 92. Ak sa ich počet ešte zredukuje, nebude môcť hrať operné diela, vrcholné diela romantizmu a ďalšiu symfonickú tvorbu. Už súčasná dramaturgia bola podľa Beňa postavená pre rozšírený komorný orchester a nie pre symfonické teleso. Objednávať si hráčov podľa potrieb je podľa Beňa drahé a navyše sa takíto hráči ťažko zohrajú s orchestrom. Beňove tvrdenia potvrdil aj člen Rozhlasovej rady, popredný slovenský huslista Peter Michalica. Ako povedal pre médiá, vyjadrenia M. Zemkovej o pripravovanom znižovaní počtu členov orchestra sú absurdné tvrdenia, ktoré poškodzujú úroveň slovenskej hudobnej kultúry. Podľa Michalicu "oklieštený orchester o 50 ľuďoch to už vôbec nie je symfonický orchester, to je rozšírený komorný orchester". "Je to vec nesprávnej koncepcie súčasného vedenia," konštatoval a upozornil na nízke platy členov SOSR. Dodal, že Rozhlasová rada o pripravovaných redukciách členov SOSR informovaná nie je a určite sa ním bude zaoberať. Podľa Michalicu má problém i širší, kultúrno - politický aspekt.

Zomrela Barbara McNair

Zomrela Barbara McNair
Barbara McNair, jedna z popredných černošských speváčok a herečiek, ktorá v 70. rokoch uvádzala vlastný televízny zábavný program, zomrela vo veku 72 rokov. Ako v pondelok uviedla jej sestra Jacqueline Gaither, McNair zomrela v nedeľu po prehratom boji s rakovinou hrdla v Los Angeles. "Bola veľmi rodinne založená. Bola viac než len hviezda či známa osobnosť. Bola to osobnosť sama osebe," povedala Gaither. Do povedomia verejnosti sa speváčka dostala v 60. rokoch ako barová speváčka. Neskôr sa presadila v televízii a filme, čomu sa venovala celé nasledujúce desaťročie. Svoj hollywoodsky debut zaznamenala v roku 1968 s filmom If He Hollers, Let Him Go. Neskôr účinkovala i vo filme Change of Habit (1969) po boku Elvisa Presleyho či vo filme Volajú ma pán Tibbs (1970) so Sidneym Poitierom. "Hranie je hodnotnejšia práca ako spievanie," vyhlásila herečka v roku 1969 v rozhovore pre denník The Washington Post. "Keď vystupujem v klube, musím ísť rýchlo od jednej piesni k druhej a nemám čas sa citovo prejaviť. Vo filme sa môžete sústrediť vždy na jednu konkrétnu scénu." V rokoch 1969 až 1972 uvádzala vlastný komediálny program The Barbara McNair Show. Ako speváčka sa do povedomia zapísala hitom You Could Never Love Him. Kariéru začínala ako džezová speváčka, no neskôr do svojho repertoáru zaradila množstvo populárnych piesní, ako napríklad Yesterday od The Beatles.

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS
No STV...
1. Televízne noviny -Markíza -4.2.2007 ; 2 .Televízne noviny - Markíza -30.1.2007 ; 3 .Televízne noviny -Markíza -29.1.2007; 4 .Televízne noviny-Markíza -1.2.2007 ; 5.Televízne noviny -Markíza-31.1.2007 ; 6.Televízne noviny- Markíza-2.2.2007 ;7.Televízne noviny-Markíza-3.2.2007 ; 8 .Športové noviny-Markíza-4.2.2007 ; 9.Susedia-Markíza-31.1.2007; 10.Športové noviny-Markíza-3.2.2007 ;11.Počasie-Markíza-4.2.2007 ;12.Počasie-Markíza- 30.1.2007 ;13.Počasie-Markíza-1.2.2007;14.Aj múdry schybí- Markíza-29.1.2007 ;15.Počasie-Markíza-31.1.2007 ;16.Pomstiteľ bez mena-Markíza-4.2.2007 ;17. Nikdy nehovor nikdy-TV JOJ-29.1.2007 ;18.Počasie-Markíza- 2.2.2007 ;19.Počasie-Markíza-29.1.2007; 20.Susedia-Markíza-31.1.2007

5. 2. 2007

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Reklama na propagáciu srbského turizmu sa stala ešte "populárnejšou" potom, čo televízna stanica CNN pustila omylom k videu kazašskú hudbu. Heslom kampane je slogan Srbsko - krajina, ktorú si zapamätáte. Samotná reklama však bola doma ostro kritizovaná ako nudná. Video zobrazujúce najmä kostoly a prírodné rezervácie, ale žiadnych ľudí, nevystihuje podľa Srbov ich krajinu. Diváci si všimli aj ďalší nedostatok reklamného videa, keď sa v jednom zábere objaví kostol nachádzajúci sa v Rumunsku. Tvorcovia sľúbili reklamu zmeniť a pridať do nej viac záberov z nočného života v mestách. Televízna stanica CNN zároveň na znak ospravedlnenia za spôsobenú chybu, sľúbila vysielať reklamu dlhšie, ako bolo pôvodne dohodnuté . Kampaň je prvou snahou Srbska zmeniť pohľad zahraničnej verejnosti na túto balkánsku krajinu od konca vojen v 90. rokoch.

Bam Margera známy najmä zo show hudobnej televíznej stanice MTV Jackass sa po mnohých výstrelkoch vo svojej relácii rozhodol sfilmovať a zverejniť vlastnú svadbu. Margera a jeho snúbenica Missy Rothstein sú hlavnými hrdinami MTV reality show Bam's Unholy Union, kde predstavujú divákom svojské prípravy na svadbu. Relácia nemá žiadne strihy a prípravy a tak kamera zaznamenáva všetko čo sa deje v živote snúbencov. Margera a Rothstein, ktorá pracuje ako predavačka, sa poznajú už od základnej školy. Pár však tvoria len posledné dva roky.

Čínske úrady zakázali viac ako 20 spisovateľom z pevninskej Číny účasť na hongkonskej konferencii vo svojej najnovšej kampani proti opozícii a médiám. Medzinárodná asociácia spisovateľov PEN uviedla, že medzi spisovateľmi, ktorým úrady zakázali vstup do Hongkongu je i renomovaný čínsky spisovateľ Yihe Zhang, ktorého najnovší román o pekinských operných hviezdach nedávno v Číne zakázali. Členmi asociácie PEN, ktorá združuje 800 spisovateľov z celého sveta, sú i väznení spisovatelia, ako i autori v nútenom politickom exile. Podľa jej vyjadrenia niekoľko čínskych vysokopostavených úradníkov Zhangovi odporučil, aby necestoval do bývalej britskej kolónie. Hongkonská konferencia, ktorú asociácia zorganizovala pre čínskych, hongkonských a taiwanských spisovateľov pojednávala o témach ako exiloví spisovatelia, ženské autorky, cenzúra, publikovanie na internete či autorské práva. Podľa PEN rozhodnutie čínskych úradov iba zvýraznilo problém slobody slova v krajine. "PEN má deväť centier reprezentujúcich spisovateľov z Číny, Hongkongu, Taiwanu a zahraničia, pričom má veľký rešpekt pred čínskymi spisovateľmi a čínskou literatúrou," uviedol prezident asociácie Jiří Gruša. "Veľmi nás preto zaujímajú opatrenia, ktoré nedovoľujú spisovateľom z pevninskej Číny písať, cestovať a slobodne sa združovať," povedal. Spisovateľovi Gengovi Qinovi úrady odvolali povolenie vycestovať z Číny, ďalším dvom vycestovať vyslovene zakázali, aj napriek tomu, že o povolenie požiadali v dostatočnom predstihu. Toto rozhodnutie prišlo aj napriek uvoľneniu reštrikčných opatrení z 1. januára, ktoré umožňuje pred nadchádzajúcou olympiádou zahraničným novinárom cestovať slobodnejšie po krajine. Čína sa od tohto roka zaviazala, že bude viac dbať o ochranu novinárov vo vojnových zónach. Takmer okamžite však čínsky prezident Jintao Hu ohlásil prísnejšiu kontrolu internetu, pričom cenzori budú prísnejšie sledovať i hlavné vysielanie televíznych spoločností. Liangtian Huang, vydavateľ obľúbenej publikácie Baixing, prišiel pred mesiacom o zamestnanie, keď otvorene informoval o korupcii, ktorá sa rozpútala hneď potom, ako bolo jasné, že sa uvoľnené opatrenia pre zahraničných novinárov netýkajú domácich novinárov. Medzinárodná sekretárka asociácie PEN Joanne Leedom-Ackerman uviedla, že Čína do sveta vysiela rozporuplné posolstvá, keďže na jednej strane uvoľňuje pomery pre zahraničných novinárov, a na druhej strane sprísňuje režim pre domácich. Prominentná čínska novinárka Yu Gao, ktorá si odsedela sedem rokov za to, že zverejnila štátne tajomstvá, tiež skritizovala túto nerovnosť v posudzovaní novinárov. "V tejto takzvanej harmonickej spoločnosti sa chcú čínske úrady zapáčiť zahraničiu, keďže sa blíži olympiáda," uviedla Gao, ktorej práce sú v Číne zakázané. "Prečo prenasledujete novinárov vo vnútri v Číne? Prečo máte takú rozdielnu politiku a postoj pre zahraničných a domácich reportérov?" pýta sa táto bojovníčka za slobodu slova. Experti odhadujú, že v službách vlády pracuje okolo 30- až 40-tisíc internetových policajtov, ktorí zabraňujú voľnému toku informácií cez internet, ktoré by sa mohli dostať k čínskemu ľudu. Aj keď organizácia Reportéri bez hraníc uviedla, že v Číne došlo k istému uvoľneniu, krajine stále patrí na indexe krajín podľa slobody slova 163. miesto zo 167 .

Finálový zápas americkej futbalovej ligy Super Bowl patrí k najsledovanejším televíznym programom za veľkou mlákou, ktorý k obrazovkám pritiahne okolo 90 miliónov divákov. Titulu najsledovanejší program roka nezostal Super Bowl tohto roku nič dlžen. Hráči Indianapolis Colts zdolali Chicago Bears v zápase, ktorý v polčase svojím vystúpením spestril spevák Prince. Slávny multiinštrumentalista Prince na záver svojho vystúpenia zanôtil hit Purple Rain, ktorý atmosférou vhodne podfarbil daždivé počasie, ktoré sprevádzalo celý zápas. Vysokú sledovanosť programu využívajú spoločnosti na prezentáciu prostredníctvom reklám svojich produktov. Televízna stanica CBS účtovala za 30 sekúnd reklamy počas vysielania zápasu takmer 70 miliónov korún. Po prvý raz mali možnosť predstaviť reklamné spoty aj amatéri.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Hlavné slovenské médiá zaznamenali v roku 2006 mierny pozitívny posun v oblasti etiky, no stagnovali vo svojej profesionalite. Konštatuje to správa Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) obsahujúca hodnotenie stavu a trendy v slovenskej žurnalistike za minulý rok. Najdôležitejším pozitívnym krokom podľa INEKO z pohľadu etiky bolo dotiahnutie predajov Televízie Markíza a denníka Pravdy z rúk miestnych podnikateľov s mnohými záujmami v slovenskom biznise či politike do rúk zahraničných profesionálnych mediálnych skupín. Následné sa tak znížili tlaky v spravodajstve či publicistike týchto médií. Správa INEKO ďalej uvádza, že pre rok 2007 ostáva výzvou ubrániť verejnoprávne médiá pred tlakmi vyvolanými nástupom novej vládnej koalície. "Plagiátorstvo, minimum opráv, skryté konflikty záujmov charakterizovali slovenské médiá aj minulom roku," konštatuje hodnotenie. Viac ako na skvalitňovanie obsahu sa slovenské médiá sústreďovali na vylepšenie grafickej podoby, či už tlače alebo internetových stránok. Pritom sa podľa INEKO opakovali dlhoročné nedostatky vyplývajúce z nízkej odbornosti novinárov, slabej schopnosti informácie overovať a uviesť relevantný kontext, pracovať so štatistikami či prieskumami verejnej mienky. "Z bežného spravodajstva je viac cítiť snahu dodržať vyváženosť ako overiť výroky a poskytnúť dodatočné fakty odhaľujúce podstatu udalostí," uvádza správa. Novou výzvou pre viacerých novinárov sa stalo zachovať si kritický, no vecný prístup pri informovaní o práci novej vlády po jej nástupe po voľbách v júni 2006. Ani minulý rok nenarušil zvyklosť slovenských médií neinformovať o sporoch a personálnych výmenách vnútri médií, hoci aj tie by z pohľadu verejnosti a dopadu na spoločnosť stáli za zmienku. Tieto závery sú spravené na základe práce blogu Slovak Press Watch, ktorý na dennej báze monitoruje profesionalitu a etiku práce novinárov mienkotvorných médií denníkov SME, Pravda a Hospodárske noviny, večerných televíznych spravodajstiev STV, Markízy a TA3, a týždenníkov TREND a .týždeň. Slovak Press Watch je projektom inštitútu INEKO.

SLOVAK MEDIA LAW NEWS

SLOVAK MEDIA LAW NEWS
Na spolupráci pri príprave nového tlačového zákona sa dnes na stretnutí u prezidenta zhodli minister kultúry Marek Maďarič so zástupcami Slovenského syndikátu novinárov (SSN). Návrh zákona, ktorý pripravil syndikát, považuje Maďarič za seriózny podklad pre budúci dokument. Vláde ho chce predložiť do konca júna. "Je to na dobrej ceste," komentovala rozhovor o tlačovom zákone šéfka SSN Zuzana Krútka. Tlačový zákon by mal stanoviť moderné podmienky pre fungovanie médií, mal by obsahovať právo na utajenie zdroja. V závažných prípadoch by odtajnenie zdroja mohol nariadiť súd. Médiá by mali mať tiež právo na ospravedlniteľný omyl. V prípade, že klamal zdroj považovaný za dôveryhodný, noviny by museli uverejniť opravu, súdne zodpovedný by bol ale samotný zdroj informácii. Mohli by tiež voľne uverejňovať všetky prejavy verejných činiteľov, prednesené počas výkonu ich funkcie, napr. klamstvá alebo slovné útoky v parlamente.

Exodus pokračuje 5

Exodus pokračuje 5
Podľa našich informácií z televízie TA 3 odchádzajú Peter Petrus, Beáta Skyvová a Vincent Štofaník

Radšej vidí bača na Hromnice vlka v košiari ako sedliaka v košeli

Radšej vidí bača na Hromnice vlka v košiari ako sedliaka v košeli
JOJ prerazila
Markíza – 34,8 %
Jednotka - 16,5 %
Dvojka- 4,2 %
TV JOJ – 17,0%
TA 3 - 1,6 %
Zdroj: PMT/TNS SK