23. 10. 2007

Otvorený list riaditeľovi STV Radimovi Hrehovi

Otvorený list riaditeľovi STV
Radimovi Hrehovi

Vážený pán riaditeľ, vyzývam Vás k verejnému osobnému postoju v prípade môjho tohtoročného septembrového moderovania relácie Sféry dôverné. Doteraz ste v tejto veci komunikovali s verejnosťou len cez svoj tlačový odbor. Ten však vydal viacero škandalóznych vyjadrení. Verejnosť, a v neposlednom rade aj ja, máme právo vedieť, ako sa k tomuto prípadu staviate. K tejto verejnej výzve ste ma donútili svojim konaním. Mesiac som čakal, kým sa ku kauze vyjadríte, ale márne. Na otázky verejnosti som sám prostredníctvom médií dal jednoznačné vyjadrenie, že moje moderovanie Sfér dôverných nebolo zabezpečené politickou protekciou. Takáto možnosť v mojom prípade neprichádzala do úvahy. Azda ak by bola pravda iná, dokázali by ste sa ma na verejnosti zastať? K tejto verejnej výzve ma viaže zodpovednosť voči budúcim takýmto prípadom verejného politického prenasledovania novinárov, ako aj spomienka na nedávne časy. Po roku 1998 totiž v Slovenskej televízii vzniklo internačné pracovisko nepohodlných novinárov na 28 poschodí. Šlo o bezprecedentné pošliapanie demokratických princípov plurality a o škandalóznu politickú perzekúciu novinárov, ktorí boli strčení do priam názorového koncentračného tábora. Dovolím si s trpkosťou, ale aj hrdosťou, priradiť sa k týmto pracovníkom takmer po desiatich rokoch od týchto smutných udalostí vďaka postupu terajšieho vedenia Slovenskej televízie. Je mi to osobitne ľúto, keďže v novembri 1989 som patril k maličkej hŕstke novinárov zamestnaných v Slovenskej televízii, ktorá na 24. novembra 1989 pripravila štrajk televíznych pracovníkov. Vážený pán Radim Hreha, možno o tom neviete, aj keď ste dnes riaditeľom STV, ale podarilo sa nám otvoriť brány vtedy jedinej Slovenskej televízie nežnej revolúcii o týždeň skôr ako Československej televízii v Prahe, ktorá vysielala Štúdio dialóg až 1. decembra, kým my v Bratislave už 24. novembra 1989! Text o tom, že ak vedenie STV nesplní požiadavku zaradenia do programu a odvysielania Štúdia dialóg, tak pracovníci STV vstupujú do štrajku, som písal ja na stretnutí so štrajkujúcimi študentami a vedúcimi predstaviteľmi vtedajších zmien v našej spoločnosti v noci z 23. na 24. novembra 1989 na pôde Vysokej školy muzických umení, kam som sa dostal vďaka môjmu priateľstvu s Milošom Žiakom. Čo ste vtedy robili Vy, pán Hreha, ma nezaujíma. Chcem Vám však, pán súčasný riaditeľ STV Radim Hreha pripomenúť, že človek nie je súčiastka v automobile, ktorú možno vymeniť podľa ľubovôle akéhokoľvek vedúceho predstaviteľa, či krabica v sklade, ktorú možno presúvať. Takéto praktiky sú vlastné práve pomerom, ktoré sme chceli v roku 1989 zmeniť. Žiaľ, niekedy to vyzerá tak, že sa nám to nepodarilo. Systémy sa síce menia, ale zjavne ľudia zostávajú rovnakí. Na otázky verejnosti po mojom moderovaní Sfér dôverných v sepembrovom vydaní, v ktorom boli o. i. hosťami aj politici Ján Čarnogurský a Vladimír Mečiar, Váš tlačový odbor zaujal stanovisko, že ste nevedeli o mojom účinkovaní pred 12 rokmi ako hovorcu politickej strany. Vraj som Vám túto skutočnosť zatajil a rušíte so mnou spoluprácu. Jednoznačne Váš tlačový odbor aj opakovane vzniesol proti mne túto pripomienku. Lenže otázka od verejnosti znela inak. Či som získal post moderátora v STV vďaka politickej protekcii. Na ňu ste meritórne neodpovedali, čo je chyba. Preto sa Vás verejne pýtam, vyvíjal na Vás niekto tlak, aby som sa stal moderátorom v STV? Veľmi ma to zaujíma. Ja o žiadnom politickom tlaku neviem. S nikým z politikov a ani iných vplyvových ľudí som sa o tomto mojom poste nerozprával. Ani mi to nenapadlo, lebo by to bolo v rozpore s mojimi mravnými princípmi. Preto nechápem odpoveď Vášho tlačového odboru, že naopak, som Vám ja niečo zatajil. Neviem o tom, že moderátorom v STV nesmie byť žiaden bývalý hovorca politickej strany. Nijaký podobný právny predpis, či aspoň interný štatút takéhoto znenia podľa mojich informácií neexistuje. Preto odmietam byť vykresľovaný ako človek, ktorý čosi tajil, takmer ako zločinec. Skúste sa, vážený pán riaditeľ STV Radim Hreha, k problému postaviť ako chlap nezakrývajúci sa za vyjadrenia svojich hovorkýň a odpovedzte jasne: bol na Vás ako riaditeľa STV vyvíjaný politický nátlak, aby som bol moderátorom? Ak nie, žiadam Vás, aby ste sa mi verejne ospravedlnili za vyhlásenia Vašich podriadených, z ktorých vyplýva, že ma diskriminujete na základe môjho predchádzajúceho zamestnania. Pôvodným povolaním som nadzvukový pilot a hádam táto profesia, v ktorej som bol zaradený pred 23 rokmi, nie je v rozpore s tým, aby som dnes bol moderátorom STV, ale priznávam sa teraz už aj k nej rovnako, ako k faktu, že som bol hovorcom. Pre objasnenie vysvetlím, že ja viem, ako som sa stal moderátorom Sfér dôverných. V minulom roku v pomerne mladom veku zomrel môj dlhoročný priateľ a moderátor STV Roman Mistrík. Jeden z tých, ktorí boli internovaní na 28 poschodí. Podobné traumy sa podpisujú aj pod zdravotný stav zúčastnených osôb, ktoré nie sú neživé predmety. Rodina si priala, aby som ho pochoval. Mal som reč nad jeho truhlou. O rok na to mi zavolali pracovníci Vašej redakcie duchovného života, ktorí sa tohto pohrebu zúčastnili ako bývalí kolegovia výborného človeka a výnimočného novinára Romana Mistríka. Oznámili mi, že si ma všimli na pohrebe. Doslova uviedli, že tam sa utvrdili v názore, že by som mohol skúsiť pracovať pre ich vysielacie potreby ako moderátor. Navyše mi niekoľko rokov denne (!) vysielali vlastné relácie v kresťanskom rádiu Lumen. Najprv to bol každodenný celoročný cyklus Príbehy mena (2004 - 2005) a nasledne po ňom opäť každodenný celoročný cyklus Svätí pre súčasnosť (2005 - 2006). Podotýkam, že žiadnemu z biskupov, či predstaviteľov cirkví neprekážala moja profesná minulosť. Pracovníci STV ma pozvali teda na konkurz na moderátora, ktorého som sa zúčastnil. Poďakoval som sa im za pozvanie s tým, že ak ma aj nevyberú, potešilo ma aspoň ich pozvanie. Preto bolo o to väčšie moje prekvapenie, keď mi zavolali týždeň pred vysielaním Sfér dôverných, že ma vybrali za moderátora tejto relácie. A úplne v šoku som zostal zo správania Slovenskej televízie a najmä Vás, pán riaditeľ Slovenskej televízie Radim Hreha, ako najvyššieho predstaviteľa tejto verejnoprávnej inštitúcie potom, ako sa časť novinárskej verejnosti u Vás informovala, či som túto pozíciu nezískal náhodou vďaka politickej protekcie? Doteraz ste túto možnosť takto jednoznačne neodmietli, preto Vás vyzývam, aby ste vzhľadom k pravde tak urobili teraz a v prípade, ak potvrdíte moju pravdu, že žiaden politický a ani iný tlak na to, aby som uspel, pri konkurze nebol, ste sa mi, vážený pán riaditeľ Slovenskej televízie, ospravedlnili. S úctou, Mgr. Stanislav Háber

Na vedomie: 1. Rada STV 2. VKM NR SR 3. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva 4. verejnosť