9. 8. 2007

Zomrel Ulrich Plenzdorf

Zomrel Ulrich Plenzdorf

Jeden z najznámejších literátov bývalej Nemeckej demokratickej republiky, dramatik a filmový scenárista Ulrich Plenzdorf zomrel dnes po dlhšej chorobe vo veku 72 rokov na klinike v okolí Berlína. O úmrtí svojho člena informovala dnes v nemeckom hlavnom meste tamojšia Akadémia umení. Podľa rovnakého zdroja bol Ulrich Plenzdorf precíznym pozorovateľom sociálnej reality a citlivo vnímal pocity predovšetkým mladej generácie. Zmes poetiky a sarkazmu v jeho prácach urobila z neho pre mnohých čitateľov a návštevníkov kín nezameniteľného autora. Mimoriadnym úspechom sa v roku 1972 stala svetová premiéra jeho hry Die neuen Leiden des jungen W. (Nové útrapy mladého W.), ktorú inscenovali na scéne Krajinského divadla v Halle a ktorú Akadémia umení označila dnes za príspevok do svetovej literatúry z NDR. O rok neskôr sa na knižnom trhu objavila románová verzia príbehu učňa Edgara Wibeaua, vierohodný popis pocitov východonemeckej mládeže. Publikácia vyšla medzičasom v celkovom náklade viac ako štyri milióny exemplárov vo vyše 30 jazykoch. Kultový je medzičasom film Legenda o Paulovi a Paule (1973) režiséra Heinera Carowa, ktorý nakrútili podľa Plenzdorfovho scenára v hlavných úlohách s Winfriedom Glatzederom a Angelicou Domröse. Snímku premietali svojho času aj v bývalom Československu. Rodák z Berlína, ktorý ešte v roku 1950 presídlil z jeho západnej časti do východného sektoru, presvedčil o svojich mimoriadnych kvalitách aj po znovuzjednotení Nemecka. Laureát Ceny Heinricha Manna (1973) a Ceny Ingeborg Bachmannovej (1978) získal v roku 1995 prestížnu Cenu Adolfa Grimmeho za predlohu k seriálu ARD Liebling Kreuzberg. Dramatické udalosti okolo odchodu Manfreda Kruga, hlavného predstaviteľa spomínaného seriálu, z bývalej NDR po vyhostení pesničkára Wolfa Biermanna opísal Ulrich Plenzdorf v scenári k filmu režiséra Franka Beyera Abgehauen (1997). Autor sa zaskvel aj predlohami pre televízne produkcie podľa románových predlôh Hansa Falladu (Der Trinker, 1995) a Erwina Strittmaera (Der Laden, 1998). Umelec, ktorý sa kvôli vážnemu ochoreniu v ostatných rokoch stiahol z verejného života, sa opakovane vyjadroval kriticky na margo znovuzjednotenia Nemecka, a to tak vo svojich prácach, ako aj rozhovoroch, poukazujúc na akúsi analógiu s niekdajším pripojením Rakúska k Tretej ríši, ale aj na dôsledky v podobe nového delenia spoločnosti.