4. 12. 2006

MFF Bratislava NEWS

MFF Bratislava NEWS
Sekcia Medzinárodného filmového festivalu Bratislava 2006 Azyl skrýva plejádu jedno a päťminútových krátkometrážnych snímok, ktoré ich autori prihlásili do samostatnej súťaže na MFF. "Zaregistrovali sme 216 filmov z 13 krajín," hovorí zostavovateľ sekcie Maroš Hečko. Podľa neho do finále a na festivalové plátno sa prebojovala dvadsiatka najkvalitnejších snímok, ktoré v nedeľu večer premietali v Palace Cinemas bratislavského Auparku. Navyše, všetci diváci dostali pri vstupe do kinosály CD nosič s kompiláciou najlepších krátkometrážnych snímok z predchádzajúceho ročníka MFF Bratislava. Niektoré z filmov boli hrané, iné animované. Niektoré sa pokúšali o experiment, ďalšie o vytvorenie fikcie. Zopár autorov sa uspokojilo so zachytením okamihu, nálady či len poryvu citlivej duše. Medzi tvorcami krátkometrážnych filmov sa objavilo dokonca aj šesťročné dievčatko. Patrícia Rybárová pod vedením svojej lektorky nakrútila animovanú, minútu trvajúcu snímku nazvanú Ako lienka stratila bodku. Niektorí dospelí autori sa zase venovali fatálnym témam ako je napríklad zmysel, naplnenie či koniec života. A na svoje si prišli aj recesisti a ľudia so zmyslom pre humor. Víťazom spomedzi päťminútových filmov bola animovaná snímka Martina Snopka Pik a Nik. Druhú cenu získal film Jano režiséra Miroslava Rema zo života bratislavských bezdomovcov a tretí bol animovaný videoklip k piesni Andreja Šebana s názvom Dom pec z dielne dvoch 13-ročných Adamov - Kubicu a Kulíška. Spomedzi jednominútových filmov získala najvyššie ocenenie Umelá inteligencia Ashota Haasa o tom, ako sa preniesol boj o prežitie zo živočíšnej ríše do sveta robotov. Druhú priečku obsadila Samoľúbosť Radoslava Bieleka, ktorý si vystrelil sám zo seba a tretiu Hypertrofia Francúza Duong Dang-Thaia. Špeciálnu cenu udelila aj festivalová porota, ktorá vybrala extrémne vulgárnu snímku Šimijé s Csongorom Kassaiom, Stanom Dančiakom a hudbou rapera Rytmusa. Študenti Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave predstavujú na MFF Bratislava tridsať krátkych snímok. Diváci ich môžu vidieť ako predfilmy v sekcii Proti prúdu. Tvorcami netradičných krátkometrážnych formátov sú predovšetkým študenti štúdia grafického dizajnu. Do snímok vložili pocitové obrazy, predstavy a vízie, ktoré vedú k zamysleniu, povzdychu alebo pousmiatiu. Podľa projektovej koordinátorky Inge Višňovskej by mali diváci vnímať krátke filmové diela ako videoart, teda videoumenie, ktoré tvorí významnú súčasť súčasného výtvarného umenia. Zároveň zdôrazňuje jeho hlavné prvky ako rovnocenné radenie obrazov bez klasickej časovej osi alebo používanie jednotlivých "framov" ako samostatných výtvarných diel s uceleným významovým obsahom. Medzinárodný filmový festival Bratislava prináša svojim návštevníkom jedinečnú kolekciu desiatich filmov od britského režiséra Michaela Winterbottoma. V slovenských kinách sa od tohto nekonvenčného tvorcu objavila len životopisná snímka o patrónovi britskej hudobnej scény Tonym Wilsonovi Nonstop party (2001). Diváci sa môžu však tešiť aj na Zlatým medveďom ocenenú drsnú road movie o afganskom utečencovi Na tomto svete (2002) či na dokudrámu Cesta na Guantánamo (2006). Winterbottomove snímky sú pre slovenských divákov takmer neznáme a práve na festivale budú mať šancu spoznať aj film Motýlí bozk (1995), komornú drámu 9 piesní (2004) či adaptáciu diela Thomasa Hardyho Nárok (2000). Winterbottomovu tvorbu bude reprezentovať tiež sci-fi film Kód 46 (2003), dojímavá, ale nie sentimentálna snímka Teraz choď (1995), hraný dokument Vitajte v Sarajeve (1997) a nekonvenčný príbeh lásky a rodinného šťastia S tebou alebo bez teba (1998). Režisér chameleón, ako Winterbottoma prezývajú, nakrútil v priebehu jedenástich rokov štrnásť dlhometrážnych filmov. Striedal pri tom postupy práce, žánre i hercov. Spolupracoval s hollywoodskymi hviezdami ako Milla Jovovich, Angelina Jolie či Nastassia Kinski, ale aj s nehercami. Niekedy volí cestu nakrúcania tzv. dokudrámy, v ktorej kombinuje postupy dokumentárneho filmu s hraným filmom, inokedy sa uchýli k čistej fikcii. Ako povedala zostavovateľka rovnomennej sekcie Zita Hosszúová, okrem snímky Nárok ide o nízkorozpočtové filmy nakrútené v rýchlom tempe s malými štábmi a v reálnych lokalitách.