28. 9. 2006

A bolo svetlo !

A bolo svetlo !

KONIEC Slovenskej televízie ako sme ju doposiaľ POZNALI Projekt riadenia a rozvoja Slovenskej televízie v rokoch 2006 - 2011

Motto: "Všetkým ľuďom pred obrazovkou i za ňou, ktorí po prečítaní tohto projektu sa pripoja k revolte a pomôžu Slovenskej televízií zaujať jej oprávnené miesto"... ..verejnoprávnej, národnej, nezávislej, informačnej, kultúrnej a vzdelávacej inštitúcie.., ktorá poskytuje službu VEREJNOSTI v oblasti televízneho vysielania ...a tak utvára podmienky na spoločenskú dohodu vo VECIACH VEREJNÝCH s cieľom posilniť vzájomné porozumenie, toleranciu a podporovať súdržnosť rozmanitej spoločnosti... Tento projekt je ( AJ ) o tom, ako sa to dá dosiahnuť. Na prospech ľudí ( IBA ĽUDÍ ) pred obrazovkou i za ňou. MOTÍV pre moje rozhodnutie podať projekt riadenia STV do výberového konania : "Po 14 - tich rokoch má MOC, ústami ministra kultúry SR, a to verejne ubezpečila, že MOC nebude ovplyvňovať priebeh ani rozhodovací proces výberového konania kandidátov na post generálneho riaditeľa tejto verejnoprávnej inštitúcie". A tak s mimoriadnym pohnutím a čestne "predstupujem" s týmto projektom riadenia STV pred Radu STV, pred jej slobodných členov. "Môžete ich zabiť alebo nechať na žive. Ich osud bude tak či tak určovaný iba vnútornými okolnosťami" Jang ČU Namiesto úvodu Všetci tí, ktorí nepochopili, i tí, čo im status rozumu bránil pochopiť nenahraditeľnosť či potrebnosť poskytovania služby verejnosti v oblasti televízneho vysielania by mali byť na smrť vystrašení pri predstave, že raz budú donútení vyjsť zo svojich tajomných komnát a niesť zodpovednosť za svoje činy ako ktokoľvek iný. Práve tak, ako podvodní krajčíri z rozprávkového sveta. V bájnom svete rozprávok nebol v skutočnosti cisár iba nešťastnou obeťou. Svoje problémy si privodil predovšetkým sám. A to isté platí aj pri väčšine riaditeľov Slovenskej televízie počnúc rokom 1995. Národná rada SR toľkokrát zmenila na čele STV riaditeľa, v značnej miere politicky účelovo, že divák ( verejnosť, koncesionár, tvorcovia, atď... ) stratil prehľad o tom, akú hodnotu Slovenská televízia ponúka predovšetkým. ...verejnoprávnu?, národnú?, nezávislú?, informačnú ?, kultúrnu ? , vzdelávaciu ? ... INÚ ???... Zložité otázky pre čas minulý, keď spoločnosť ako "celok" nemala ambície položiť, aspoň predstieraním, svoje hodnotové základy. Pre samotnú efektívnosť tvorby prostredia a pre jeho ciele rešpektu a vnímania. Pre nepokrivenie procesu zákonitosti, aby nemohol byť účelovo uspôsobený aj zrkadlový protipól - umelcova tvorba antiprostredia. Vidíte tkáčske krosná a nevidíte utkanú látku ? Kto by sa v stave názorovej rozpoltenosti radšej nedovolával účelovej tuposti zraku ? Jedine ten, ktorý pochopil, že na miesta, kde cisár chodí nahý, dieťa ( divák ) jednoducho nepatrí. Ba ani umelec. Sarkazmus je na mieste, ako uvidíme neskôr. Bol to Bertrand Russel, ktorý povedal, že keby teplota vody vo vani stúpla každú hodinu o pol stupňa, nevedeli by sme, kedy máme začať kričať. Nové prostredia nastavujú nové prahy citlivosti. A tie sa odvďačujú zmenou našich názorov a očakávaní. No nesmie chýbať skutočný záujem, ruka v ruke s obsahom. A tak neexistuje vývoj, ktorý by neunavoval nezmyselnosťou, ktorú ktosi konkrétny zavinil úmyselne. S cieľom viac ako zrejmým, aby v danom období a v danom sociálnom a kultúrnom kontexte "neboli po ruke" dominantné hodnoty. V poriadku ( ? ) , no vráťme sa k cisárovi. Potom , čo pravdepodobne prežil najtrápnejší okamih svojho života, dôstojne odkráčal do stovežatého paláca ( mesta ), natiahol si nohavice a možno sa dal do práce. A možno si iba prituho pridržiava nohavice... "Prv ako vstúpiš do svätostánku, musíš odložiť obuv, ale nielen obuv, ale všetko, pútnicky odev i cestovný vak, a pod tým nahotu a všetko, čo je pod nahotou, a všetko, čo je ukryté pod tým, a potom jadro a jadro jadra, potom to ostatné a potom, čo ešte zostáva, a potom ešte svit večného ohňa. Iba tento oheň svätostánok príjme a dá sa ním prijať, jedno neodolá druhému" ( Franz Kafka, Aforizmy). Tak skúsme vstúpiť ! Prosím toho, kto sa zabudol vyzuť, aby si svoju obuv odložil... Slovenská televízia a duálny systém Metóda konzervatívnej kontrarevolúcie je pre nás rovnako významná ako jej princípy. Presvedčenie, že princípy znamenajú všetko a nič také ako metóda nie je potrebné, je škodlivé. Ide o základné nepochopenie a prekrútenie politiky a politickej činnosti. Tejto chyby sa generácia roku 1776 nikdy nedopustila. Vedeli, že princípy bez inštitucionálnej realizácie sú politicky rovnako neefektívne a pre spoločenský poriadok škodlivé, ako inštitúcia bez princípov. Metóda konzervatívnej kontrarevolúcie má v podstate tri časti : Nikdy neidealizovať minulosť a nemať žiadne ilúzie o prítomnosti. Spoločenská realita sa za posledných 16 rokov zmenila. Úsilie musí byť orientované do vyriešenia budúcnosti, a nie do reštaurovania minulosti. Neveriť v podrobne prepracované programy v podobe akýchsi "všeliekov". Inštitucionálne riešenie je konsenzuálne iba v prípade, že funguje. Inými slovami, keď rieši skutočný spoločenský problém. Ako v tomto prípade. Kvalita spoločenského statusu a spoločenskej funkcie jednotlivca dostáva nový rozmer. Účel, zámer, ideály a idey spoločnosti vo vyššej miere musia korelovať so životom jednotlivca. Imperatívom základne politických a spoločenských aktivít je existujúca spoločenská a politická realita a nie amorfná ideálna spoločnosť. Úloha politiky dneška je o rozhodnutí, ktorú súčasť nedokonalej minulosti preniesť do kvalitatívne lepšej budúcnosti a vytvoriť tak novú spoločnosť s novými hodnotami a presvedčeniami, s novými mocenskými autoritami a novou spoločenskou integráciou. Nikdy never imperatívom...bez poznania obsahu. Vo svete lží je nemožné lož odstrániť zo sveta ani jej protikladom, ale iba svetom pravdy. A tak skúsme zapáliť to posvätné svetlo pravdy. "Obsahovou náplňou verejnoprávneho média je jeho jedinečnosť zamerania na všetky oblasti ľudského života, na všetky sociálne, vekové, náboženské, národnostné a etnické skupiny, na kultivovanie osobnosti, ochranu jej dôstojnosti, ako aj rozvíjanie tvorivosti, vzdelanosti, ľudskosti a múdrosti". To hovorí zákon. Naozaj ? Skutočne ? Tí, v moci ktorých bol ten magický spínač, však vytvárali priestor na zamedzenie úniku zo stojatých vôd minulosti... ...a jej karcinómov, ...vyvíjali snahu stopnúť čas, ako dynamický prvok fungujúcej spoločnosti v celom spektre umenia, vedy a slobody, aby sa konečný rozmach transformoval do "trvalého zázraku", bez ekologickej paniky..., ...aby dávali priestor obsahovo neurčitému hlasu poľníc na krížnych cestách vedúcich od kňazov k šamanom..., predkladali blonďavých tancujúcich a šantiacich "anjelov" , čo mali prekryť včely v uzavretej fľaši..., ...aby namiesto vedcov a umelcov privádzali na modrasto svetielkujúci svet dvojníkov či ponášky..., ...s prirodzenosťou im vlastnou vykladali do okien modly snobského politikárčenia namiesto fabrík poznania, ktoré s pravidelnou neústupčivosťou oživovali školy pre Attilov..., ...plodili útoky na spoločenské hodnoty dedov..., ...glorifikovali kriminalitu, šialenstvo a divošstvo, aby splodili noc všeobecnej nevedomosti o základoch fungovania novej spoločnosti..., ...aktivizovali "deštruktívne" sily v kultúre, aby privodili návrat besov so srdcom v temnote nimi formulovaného nového deuterónomia , kde v jadre vodíka ( vody ) sa pokúšali nahradiť protón ďalším neutrónom. "Poskytovanie verejnej služby nie je iba obsažným napĺňaním zákonom daných predpokladov, ale aj formovaním postojov, ktoré tvoria fundament šancí lepšieho, pozitívnejšieho, šťastnejšieho a hodnotnejšieho života každého jednotlivca". To hovorí zákon. Veľmi úbohý program zákona, pretože úspech proklamovanej snahy zaistiť prostému ľudu rozumnú mieru šťastia a sebaúcty bol presunutý na silu ľudu samotného a to IBA vo forme platenia koncesionárskych poplatkov. No zákon nemá v prílohe "návod", praktickú inštrukciu ukazujúcu recept pre ľudí ako oponenta svojich volených zástupcov, akým spôsobom by mal potrebnú silu nadobudnúť. Preložené, aby mal vplyv na obrovské množstvo finančných zdrojov, ktoré rok čo rok kumuluje do doliny mlynov, aby mal možnosť ich kontroly , aby mohol kričať jazykom zákona, že financie majú ísť do PROGRAMU a nie sa vyparovať. V dohľadnom čase ani nemožno predpokladať, čo i len v podobe obrazu omrvinky nádeje, že aj on bude môcť vstúpiť do rodiny skryto xenofóbnej a xenobióznej a prešpekulovanej, ako je rodina, ktorú po dlhé obdobie vytvárali jeho verejní predstavitelia. Nech je statočnosť a mĺkvosť koncesionára postavená na piedestál a nech je príkladom pre iné štruktúry nespokojencov. Takmer ideálny stav, keď koncesionár platí a občan mlčí. "Všetci koncesionári chápu, že verejnoprávny charakter média má svoj vyšší princíp kódovaný do objektívnosti, nestrannosti, spravodlivosti, zodpovednosti, občianskej angažovanosti ba rozumie aj jeho humanitnému rozmeru". Ba poniektorí sa na koncesionárovi dovolávajú dôležitosti nielen poznania ale aj jeho primárnemu významu, aby tento verejnoprávny svet nebol "majetkom" ani reprezentantom žiadnej politickej strany, konzorcia či záujmovej skupiny. Prvým cieľom každého bojovníka nenásilia je zmeniť protivníka, to však neznamená čakať neobmedzene dlho. Keď sa už zdá primeraná lehota naplnená, musí vziať na seba riziko a pustiť sa do aktívnej formy nenásilia - občianskej neposlušnosti. ( Mahátma Gándhi, životné zásady ) "Najprv musíme byť ľuďmi, až potom občanmi. Skôr, ako sa pustíme do rozvoja úcty k zákonu je nanajvýš žiaduce rozvíjať úctu k pravde. ( Henri David Thoreau, Občanská neposlušnost ) Je na tebe, či v úcte a pokore zložíš klobúk pred desiatimi piliermi poskytovateľa verejnej služby - vysielania : - Viera v absolútne morálne hodnoty. - Neospravedlňovanie politického násilia. - Demokracia je najmenším zlom. - Zákonnosť - Za každých okolností vždy zdôrazňovať význam jednotlivca. - Absolútna rovnosť nie je prínosom. - Ochraňovať jednotlivca pred korporativizmom. - Odhaľovať tých, ktorí sa usilujú zvíťaziť na úkor jazyka. - Vždy dôverovať vede. - Základom civilizácie je hľadanie a poznanie pravdy. Tu sa to nerozhodne, ale silu rozhodovania môže človek vyskúšať iba tu. A tak, aby piliere verejnej služby v podobe vysielania "nezomreli" rýchlejšie ako odumierajúce myšlienky, ale naopak z plných pľúc nabrali dych, je potrebné k ním priradiť to najpodstatnejšie : "Najdôležitejším aktívom (rozumej nielen v miere a rozsahu ekonomickej kategórie) sú ľudia. Základom všetkého úspechu je schopnosť pre Slovenskú televíziu získať správnych ľudí a im poskytnúť také formy vedenia ( nie riadenia ) a také schopnosti, ktoré potrebujú k tomu, aby boli úspešní. ONI..., ľudia. Pokiaľ to nedokážete, budete odsúdení na neúspech. Som presvedčený , že dlhý čas "sa nevedelo", ako objaviť tých najlepších ľudí ( nie "celebrity" ), že sa nevedelo ako ich viesť, ako ich riadiť a predovšetkým vzdelávať a motivovať, aby ONI boli úspešní. A v istom období "sa nevedelo", kedy je najlepšie sa ich zbaviť. Ak vychádzame z pohľadu čisto právneho - podnikateľské aktivity STV - a k tomu priradíme nevyhnutnosť hľadania "budúcej" spoločnosti ako fungujúceho modelu, potom súčasne musíme hovoriť o potrebe riešenia nasledujúcich oblastí : 1.) Organizácia budúcnosti. ( krátkej ) 2.) Zásady práce s ľuďmi ( dlhodobej a pokračujúcej ) 3.) Informácie z vonkajšieho prostredia ( strategickej vnútornej ) 4.) Aktivity podporovateľa zmien ( priebežnej ) Ad.1) Slovenská televízia musí začať experimentovať s novými organizačnými zmenami a uskutočňovať pilotné štúdie v kontexte ohraničovania nových štruktúr a nových úloh vrcholového vedenia. Ad.2) Spôsob, akým sú ľudia takmer všade riadení, neustále vychádza z predpokladu, že disponibilné pracovné sily sú v prevažnej miere tvorené ľuďmi, ktorí sú zamestnávaní spoločnosťami a pracujú pre nich na plný úväzok do chvíle, pokiaľ nie sú prepustení, pokiaľ neprejdú do inej spoločnosti, neodídu do dôchodku, prípadne nezomrú. V mnohých spoločnostiach však už dnes pracujú dokonca dve pätiny ľudí, ktorí nie sú ani ich zamestnancami, ani pre nich nepracujú na plný úväzok. V krátkom čase po roku 1989 odišla generácia, ktorej vedomosti, profesionálnu zručnosť, no predovšetkým ich historickú pamäť vytvárajúcu tvorivý status "videnia" súvislostí nedokázali nastupujúce generácie nahradiť. Dôvod bol prozaický. Ich ďalší profesionálny rast bol ponechaný osudu. Ad.3) Informačná revolúcia môže viesť k domnienke, že riadiaci pracovníci sú informovaní kvalitnejšie. Samozrejme, disponujú väčším počtom informácií, ale tie sa dotýkajú vonkajších záležitosti. Najdôležitejšími, ktoré dnes bezprostredne ovplyvňujú akúkoľvek inštitúciu, sú paradoxne z vnútorného prostredia, o ktorom súčasné informačné systémy veľa nehovoria. Ad.4) V záujme vlastného prežitia a úspechu sa STV musí stať aktívnym činiteľom nevyhnutných zmien. To však vyžaduje byť aktívnym nositeľom organizovaného odstraňovania vecí, ktoré "zostarli" alebo neboli úspešné, organizované a nepretržité zdokonaľovanie procesov tvorby programov, každej služby. (Japonci tomuto úsiliu zameranému na zdokonaľovanie hovoria kaizen ). Paralelne je potrebné meniť myslenie všetkých členov spoločnosti, aby zmenu nepovažovali za hrozbu, ale budú v nej nachádzať nové príležitosti, nové výzvy. ( Peter F. Drucker, Fungující společnost ) A tak komunikujte, komunikujte, komunikujte...a keď už si myslíte, že ste na vrchole,...začnite nanovo, komunikujte ! Slovenská televízia a súčasnosť Súčasný status informačných systémov a možnosti dané ich komparativitou či kvalita internetových informácií mi umožňujú Vás "prevalcovať" grafmi, zaručenými štatistikami alebo hodnovernými výsledkami prieskumných "riešení". Sledovanosťou, spokojnosťou alebo adresnosťou sociálnych štruktúr, vekového členenia, a tak ďalej až do zbláznenia. Nebudem Vás tým unavovať. Aktivity majúce podobu márnosti nad márnosť spolu s financiami, ktoré prileteli od koncesionára a touto formou vyleteli von oknom. V tomto kontexte textu projektu musím vysloviť otázku, pretože som na ňu márne hľadal odpoveď : "Načo sú Slovenskej televízií peoplemetre za 20 mil. Sk ? Rozhodujúci je pohľad na kritérium sledovanosti ! "To je zločin páchaný na spoločnosti a sprenevera verejnej službe, ktorú má vykonávať práve Slovenská televízia". ( Ivan Klíma, Národ bez elit je odsouzen ke skáze ) Uhol pohľadu programový : "Skutočná moc masmédií spočíva v tom, že nám ukazujú to, čo má byť NORMÁLNE". ( Michael Medwed, americký novinár a spisovateľ ) Dôkaz: Napriek existencii "Charty spravodajstva a publicistiky" sú tieto dve najdôležitejšie programové činnosti deň po dni sme konfrontovaní s "javom špirály mlčania, efektom tretej osoby, efektom skrytej persuázie, efektom "zásteny" či efektom mediálnej inscenácie udalostí ". Namiesto osvedčeného princípu určovania prezentácie ( tzv. agenda seeting function ). O výskyte public relations aktivít je taktickejšie, v tomto štádiu, pomlčať. To isté platí o istom type mediálneho napodobovania a hyperemóciách ( hlavná spravodajská relácia ). Prednosťou Slovenskej televízie, ako verejnoprávneho média, musí byť dôkladnosť, dokonalá znalosť pozadia a témy. Meno, myslím tým meno a priezvisko, predstavuje dnes v médiách najväčšiu hodnotu. Pretože je ich málo ( a nielen v STV ), tak o to viac je zúfalo málo odvahy veci pomenovať. Uhol pohľadu marketingový : Každá spoločnosť vyvíja snahu nájsť spôsob, ako sa odlíšiť od konkurencie, a to spôsobom, ktorý bude pre televízneho diváka významný a užitočný. Slovenská televízia za posledné štyri roky namiesto toho všemožne usilovala o niečo iné. Stať sa "ďalšou komerčnou televíziou". A s istým malým zveličením možno vysloviť názor, že skryto prezentovala snahu po zmene mena. Obsah a formu tohto posolstva a ťarbavosť komunikácie možno radiť do kategórie absolútnej hlúposti. Ak vyjdete v ústrety želaniam a potrebám ľudí, nie ich srdciam a mysliam, ste na pevnom základe vytvárania lojality, čo v preklade znamená, že to bude program STV, ktorý budú diváci - koncesionári "kupovať", a nie že vás budú mať veľmi radi. Uhol pohľadu ekonomický : Vždy skladám klobúk pred sloganistom pre prezidentskú kampaň za tento skvost komunikácie : "Ide hlavne o ekonomiku, hlupák". ( Bolo to však v čase, keď hrozba ohrozenia zdravia, života a bezpečnosti domova nebola v takej miere "zakódovaná" v hlavách voličov ako dnes). Nepochopenie tohto pohľadu, pohľadu počtov, považujem za hádam najtragickejší. ( odmietam riešenia typu - "dajte mi miliardu a ja vám o pár rokov oznámim, či to vyšlo ). Skutočnosť, že sa zmenilo trhové prostredie a zmenili sa aj pravidlá podnikania , to znamená, že došlo k zásadnej zákonnej zmene v pravidlách podnikania STV, nezanechalo ani tú najmenšiu stopu v rozhodovacom procese, či strategickom uvažovaní. To, že v čase , keď do priestoru koncesionárov bola z iného verejnoprávneho subjektu vypustená sila nemorálnosti, sa objavuje ten istý "podnikateľský software" aj v STV - žiadame zvýšenie koncesionárskych poplatkov - možno považovať za hazard s menom, značkou. "Podčiarknuté - PROGRAM je naďalej vnímaný ako nákladová položka a nie ako INVESTÍCIA ! Rozpočet STV na rok 2006 pracuje so sumou 610 mil. Sk, čo predstavuje "až neuveriteľných" 29,39 % z celkových nákladov. Takmer 1,5 miliardy "odteká" mimo programu. Pokiaľ vám bude dávať niekto peniaze, aby ste ich utratili, ako sa vám páči, potom je prirodzené, že sa ich budete snažiť získať čo najviac, nie toľko koľko potrebujete a nie na účel, ktorý sa ma sledovať - na program. Rehot podvodných krajčírov sa bude ešte dlho niesť Mlynskou dolinou. ( poznatok z obsahu "výhodných" zmlúv a jednotlivých položiek rozpočtu STV aj na rok 2006 ). Dôsledok ? Ten sme si popísali. Príčinu nájdeme v konštatovaní, že dnes drvivá väčšina ľudí na vedúcich miestach už nepochádza z novinárskeho sveta, ale zo sveta obchodu. Pretrvávajúca nostalgia za starými, dávno prežitými, pravidlami trhu - - prideľujte ľuďom rozpočty, aby ich rozvážne vynakladali, - vybudujte povedomie o značke je zo všetkého najdôležitejšie a potom ľuďom všetko ostatné samozrejme dôjde, - povyšujte vlastných ľudí, podporujte organický rast a zabudnite na výcvik, - expandujte v záujme úspechu, - získavajte veľké množstvo údajov, - program je nákladová položka - musela zákonite deformovať základné pravidlo trhu : "Utrácajte, aby ste zarábali, utrácať, aby sme "predávali" ( všade na svete je program vyrábaný aj na predaj ) a pokračovať v tom až do bodu, pokiaľ sa rast nezastaví". Bod zlomu mať "diagnostikovaný" a mať po ruke riešenia. Ak hovorím o zarábaní potom jedným dychom treba povedať, že nie pokračujúcou komercializáciou programu a jeho sprievodným prvkom - reklamou. ( viď časť "Budúcnosť STV" ). Výrazné a zásadné profilovanie programu a výroby do písmena rešpektujúce zákon o Slovenskej televízií - ako fenoménu verejnoprávnej, národnej, nezávislej, informačnej, kultúrnej a vzdelávacej inštitúcií tu po celý čas chýbalo. Zákonite musel vystúpiť do popredia fakt veľmi citlivo vnímaný laickou i odbornou verejnosťou. Ak hovoríme o médiu typu Slovenská televízia, nemôžeme ignorovať základný princíp jej verejnej služby, to znamená, že jej fungovanie je založené na dôvere. Jej morálnym kreditom potom je vierohodnosť informácií. To je základný kameň média. To, že Slovenská televízia ANI v tomto období nevyužila možnosť postaviť na ňom štvrtý pilier demokracie ( r. 2002-2004 ), je nepochopiteľné. Tou istou mierou ako zrozumiteľnosť snáh MOCI nechápať verejnoprávne médiá ako pozitívum, ale ako neprístojnosť, ba až tragédiu, ako nešvár, ktorý treba "odstrániť" formou politického ovládnutia cez Radu STV a jej generálneho riaditeľa. Ide o problém morálny. V akom časovom horizonte jednotlivé vrstvy spoločnosti, od politickej reprezentácie až po laickú verejnosť pochopia, že je v záujme všetkých mu dokorán otvoriť stavidlá. Máme dostatok dôkazov, že kultúra rozhoduje o morálke. Jedine dieťa ( to od cisára ), citlivo reagujúce na cítenie ľudí, chápajúce prvoradé morálne zásady a jazykovo a intelektuálne pripravené chovať sa podľa týchto princípov, má v sebe potenciál stať sa morálne vyzretým človekom. Morálne hodnoty predstavujú prvky spoločnej kultúry, ktoré pôsobia v ľudskom vnútre. Dochádza tak v náprave kultúrnej a morálnej degradácie, práve tak ako k obmedzeniu privilégií. ( Wiliam Kay, Morálna výchova ) Prejdite sa programovou štruktúrou a pochopíte. Dieťa bolo a v súčasnosti je kdesi mimo zorného uhla záujmu bubeníkov. Prejdite sa programovou štruktúrou a pochopíte. Dieťa bolo a v súčasnosti je "kŕmené" programovým "balastom", ktorý zákonite vedie k duchovnému zneprehľadneniu nášho života. Základom je obnova elity, ktorá bola konštituovaná vzdelanosťou, a nie "zabávači" či "celebrity", to znamená pseudoelita v kontextoch tejto krajiny. Na záver ešte jedna drobná otázka. Prečo sa prestal nepestovať kultúra Slovenského JAZYKA ? Nenašiel som priliehavú odpoveď. Pokojne a hlavne pokorne prejdime do budúcnosti Slovenskej televízie dovolaním sa na závery výskumu Wiliama Kaya, morálna výchova : sociologická štúdia vplyvu spoločnosti, domova a školy. "Prvky morálneho správania sa môžeme rozdeliť do piatich rozdielnych, ale navzájom súvisiacich reakcií, ktoré sa dajú charakterizovať ako schopnosť ( zručnosť ) alebo aj spoločenská hodnota. Patrí sem : - schopnosť zaujímať morálne stanoviská, - voľba neskoršieho prospechu namiesto okamžitej odmeny, - schopnosť a ochota nazerať na druhých ako jedincov a brať ohľad na ich city, - pružnosť pri výklade všeobecných princípov - schopnosť uplatňovať tieto princípy tvorivým spôsobom, a dať tak morálke dynamickú podobu. Na pôde Slovenskej televízie to znamená dať priestor novým vzťahom s vlastnými ľuďmi ( pracovníkmi ), vymedziť dramaturgii a výrobe programu ( vlastného ) šíravu, zmeniť formu komunikácie s koncesionárom - divákom z platformy čísiel sledovanosti na charakter interaktivity. Uskutočniť zásadnú koncepčnú zmenu organizácie minulého storočia a spoločnosť či inštitúciu budúcnosti. V rýchlom časovom slede rozvinúť koncepciu zásad práce s ľuďmi, dlhodobú a pokračujúcu. Informácie z vonkajšieho prostredia, strategickej povahy povýšiť do úrovne konceptu programového. Zaviesť účinnú formu punktov aktivity podporovateľa zmien a zapojiť doň všetkých zamestnancov Slovenskej televízie. Na záver tejto časti projektu riadenia sa vrátime, prvýkrát na krátko, k metódam konzervatívnej kontrarevolúcie. Kanadský sociológ Marshal McLuhan už v roku 1965 upozornil vo svojej práci "Ako porozumieť médiám" na skutočnosť, že svet sa mení na globálnu dedinu. A za základ tejto zmeny identifikoval informačnú technológiu. ( posun vo vývoji tohto správneho názoru môžeme po 26-tich rokoch odčítať aj v práci Petra F.Druckera, Budúca spoločnosť, The economist ). Svet sa rozdelil na krajiny, ktoré informačnú technológiu ovládli a na krajiny, ktoré ešte informačnú technológiu neovládli. ( Ivan Klinec, Na prahu civilizácie Tretej vlny, futuristické reflexie ) "Odteraz" , ako to napísal v "Posune moci" Alvin Toffler, sa "...bude svet deliť na rýchlych a pomalých", to znamená na krajiny s rýchlymi ekonomikami a na krajiny s pomalými ekonomikami. Základom rýchlej ekonomiky je nový systém vytváranie bohatstva. Rýchle ekonomiky generujú bohatstvo a moc rýchlejšie ako pomalé. Prenesené na pôdu Slovenskej televízie, to, čo platí v rozmeroch globálnych, do punktu má platnosť aj v podmienkach verejnoprávnej inštitúcie. Ak hovorím, že v STV je potrebné nastaviť parametre novej spoločnosti a produkovať bohatstvo tak hovorím o dvoch polohách. Bohatstvo ducha pretavené do programov na princípoch, ktoré som doposiaľ uvádzal. Bohatstvo peňazí ( zásadne vyslovené NIE ďalšiemu zvyšovaniu koncesionárskych poplatkov ), ktoré je založené na podnikateľských aktivitách Slovenskej televízie ( doposiaľ neobjavených ), aby bohatstvo peňazí sa PRINCIPIÁLNE menilo na BOHATSTVO DUCHA. Budúcnosť Krátka reminiscencia, po druhýkrát, k metódam konzervatívnej kontrarevolúcie. Pripomeňme si. "Úloha politiky ( to znamená aj vrcholového managementu ) dneška je o rozhodnutí, ktorú súčasť nedokonalej minulosti preniesť do kvalitatívne lepšej budúcnosti a vytvoriť tak novú spoločnosť s novými hodnotami a presvedčeniami, s novými mocenskými autoritami a novou spoločenskou integráciou". Desať rokov je dlhý čas. Práve toľko uplynulo od chvíle, kedy v Bratislave sa konal medzinárodný seminár k otázkam etiky a rozvoja komunikačných systémov. Seminár "kopíroval" stav úrovne poznania okolitého sveta. Skvelá práca. Punktum. Ťaživé ticho... Za celé to obdobie, myslím tých desať rokov, sa Slovenská televízia nepohla z miesta. Žiadna zásadná zmena ekonomických pravidiel, ktorá by viedla k novým systémom vytvárania bohatstva ( televíznym príjmom ) a tie paralelne k možnosti znížiť koncesionársky poplatok na symbolických 10 Sk mesačne. Nič nesmie byť zadarmo ! Ekonomické pravidlá a obchodná stratégia Zaviesť princípy informačnej ekonomiky, čo neznamená nič iné ako zásadnú zmenu ekonomických pravidiel v podmienkach Slovenskej televízie. Nový systém vytvárania INÝCH ZDROJOV PRÍJMU, aké boli využívané pretrvávajúcim konzervatívnym prístupom , i keď treba priznať, že veľmi pohodlným, je založený na týchto princípoch : 1. Nový zrýchlený systém vytvárania bohatstva je vo vzrastajúcej miere závislý na výmene údajov, informácií a znalostí. 2. Nový systém vytvárania bohatstva prekračuje hranice masovej ( rozumej "komerčnej" z pohľadu súkromných TV spoločností ) smerom k flexibilnej, zákazkovej ( duch verejnoprávnosti ) alebo "demasifikovanej" produkcií. 3. Konvenčné faktory výroby programov sa stávajú "menej dôležitými", tak ako ich nahrádzajú symbolické znalosti. 4. Namiesto konzervatívnych peňazí, skutočným médiom sa stávajú elektronické peniaze. 5. Tovary a služby ( výroba programov a ich šírenie ) sú modularizované a usporadúvané do systémov, ktoré vyžadujú sprísňovanie a stálu revíziu noriem ( legislatívy ). 6. Pomaly fungujúci byrokratický aparát ( neflexibilný a výrazne neúčelne nákladový ) je nahradzovaný malými pracovnými jednotkami, prechodnými alebo "adhokratickými" tímami, vzrastajúcim komplexom obchodných aliancií alebo konzorcií. 7. Počet a varieta organizačných jednotiek sa znásobuje. 8. Pracovníci sa stávajú menej vymeniteľnými. Najúčinnejšími nástrojmi rozširovania bohatstva sú symboly v hlavách pracovníkov. 9. Novým tvorcom už nie je pracovník modrých ( bielych ) golierov, finančník alebo manažér, ale inovátor, ktorý kombinuje imaginatívne znalosti s inováciou. 10. Tvorba bohatstva je vo vzrastajúcej miere chápaná ako kruhový proces s odpadmi recyklovanými do vstupov ďalšieho cyklu produkcie. 11. Producenti a "konzumenti" ( diváci ) , rozdelení industriálnou revolúciou, sú znovuzjednotení v cykle tvorby bohatstva. 12. Nový systém tvorby bohatstva je lokálny aj globálny. Cesty adaptácie ekonomiky Slovenskej televízie : a) technologickej adaptácie b) štrukturálnej adaptácie ekonomiky c) hodnotovej adaptácie zamestnancov STV Rozvoj tohto nového typu produktivity má dostatočný vplyv na to, aby priniesol transformáciu tradičných foriem spoločnosti na nové formy a aby sa postupne rozšíril na celú spoločnosť a postupne sa upevňoval. ( Yoneji Masuda, japonský výskumný pracovník ) Prínos pre Slovenskú televíziu : - nové a ďaleko výraznejšie zdroje nových, dnes netušených, príjmov - Slovenská televízia počnúc prvým januárom roku 2008 bez reklamy vo svojom vysielaní - vytvorenie priestoru pre zníženie koncesionárskych poplatkov na symbolickú sumu 10 Sk na mesiac ( nič nesmie byť zadarmo ) - vytvorenie viac zdrojov príjmu Slovenskej televízie znamená väčší stupeň nezávislosti a slobody tvorby s protipólom plnej zodpovednosti - tvorbu finančného priestoru pre pôvodnú tvorbu, pre výraznú profilovanie dramaturgie a výroby v celom spektre vysielacej štruktúry - priestor pre nákup kvalitných programov - platforma pre experimentálne tvorivé štúdia v spolupráci s vysokými školami Nasledujúca , obšírna časť, je síce "stará známa", no pre pochopenie priestoru, ktorý je opisovaný v časti "Ekonomické pravidlá a obchodná stratégia". Systém šírenia a distribúcie jednotlivých programových okruhov Slovenskej televízie Šírenie znamená "šírenie" signálu daného programového okruhu od TV vysielača, alebo iného média ( koncové zariadenie káblového rozvodu ) k smerom TV prijímaču - k divákovi. Distribúcia znamená "presun" modulácie daného programového okruhu za štúdia na TV vysielač, alebo do iného média. 1. Systém šírenia jednotlivých televíznych okruhov Slovenskej televízie 1a. Šírenia jednotlivých programových okruhov STV v rámci terestriálneho vysielania Do roku 1996 Slovenská televízia svoje programové okruhy v analógovej forme šírila terestriálne v tzv. I. a II. TV pásme. Vzhľadom na technické potreby uvoľnenia daného pásma ( potreba zabezpečenia vysielania rozhlasu v pásme VKV II. ) a záverov Stockholmskej konferencie bolo celé šírenie preklopené v priebehu jedného roka do III. Až V. TV pásma s tým, že boli obnovené všetky TV vysielače a anténe systémy pre potreby Slovenskej televízie a následne došlo aj k obnove malovýkonových retransmisných vysielačov -televíznych prevádzačov, v skratke TVp. Pre šírenie terestriálnou analógovou formou prvého televízneho programu bolo vybudovaných 18 vysielačov, pre druhý televízny okruh 20 vysielačov a následne 628 televíznych prevádzačov 1 a 2 televízneho okruhu. S touto technologickou zmenou došlo k radikálnemu zlepšeniu kvantity a kvality šírenia a pokrytia územia Slovenskej republiky obidvoma televíznymi okruhmi Slovenskej televízie. Poznámka: Podľa záverov Stockholmskej konferencie pre Slovensko boli pridelené tri sady frekvencii, prvá v rámci federálneho okruhu, dnes prvý okruh, Slovenská celoštátna sieť - dnes druhý okruh a druhá celoštátna sieť, tzv. TV3. Frekvencie tohto okruhu boli postupne pridelené Radou pre televízne a rozhlasové vysielanie pre komerčné televízne spoločnosti. 1b. Šírenie jednotlivých programových okruhov STV v existujúcich káblových rozvodoch Od polovice 90-tich rokov minulého storočia nastáva na Slovensku z dôvodu expanzného budovania optických káblových telekomunikačných vedení aj rozvoju šírenia jednotlivých televíznych programov s využitím káblových rozvodov predovšetkým so spoločnosťami UPC a SATRO, ktoré postupne v rámci ich strategických cieľov začali aj s výstavbou systémov MMDS, teda vzdušným šírením televíznych programov v špecializovaných frekvenčných pásmach. Na jednej strane tieto spoločnosti priniesli obrovský rozmach v systéme šírenia, ale na strane druhej nie je to ideálna forma zabezpečovania kvality služieb. 1c. Šírenie jednotlivých televíznych okruhov STV digitálne formou DVB -T. V zmysle uznesenia združenie Európskych telekomunikačných operátorov do konca roku 2012 sa má ukončiť terestriálne vysielanie v analógovej forme a má sa zmeniť terestriálne vysielanie na tzv. digitálne. Filozofia bola prijatá ešte na prelome 80 - tých a 90 - tých rokov minulého storočia z dôsledku uvoľnenia daného frekvenčného pásma pre potreby iných telekomunikačných služieb a záujmov jednotlivých budúcich členských štátov Európskej únie a NATO. Dnes po niekoľkonásobných medzinárodných odborných rokovaniach sa zvažuje, či prijatá cesta bola správna alebo treba nájsť iné riešenie ( viď. bod 1d. ) V súčasnosti sa prevádza skúšobné - pilotne vysielanie v troch lokalitách Slovenskej republiky - Bratislava, Banská Bystrica -Zvolen, Košice. Problém vzniká predovšetkým v tom, že systém DVB vlastne nahradzuje analógové terestriálne vysielanie, ale neprináša tzv. ekonomickú pridanú hodnotu, pričom vybudovanie siete je veľmi investične náročné a pri súčasných cenách TV digitálnych prijímačov, a podľa predpokladov aj pri cenách prijímačov v najbližšom období je tento systém pre väčšinu obyvateľstva neprijateľný, zvlášť keď existuje aj satelitné vysielanie televíznych programov za spolupráce spoločnosti Rádiokomunikácie - Slovak Link. Pri danom spôsobe vysielania s použitím klasických analógových televíznych prijímačov musí abonent, teda divák si zakúpiť tzv. Set-top-Box (STB ). Predpokladá sa, že prechod z analógového na digitálne terestriálne vysielanie bude až v roku 2012. Nezávisle od termínu zmeny prechodu systému terestriálneho vysielania navrhujem previesť kompletný monitoring skutočného pokrytia a prekrytia jednotlivých lokalít územia Slovenskej republiky v závislosti na televíznych vysielačoch, prevádzačoch a existujúcich káblových rozvodoch. S touto skutočnosťou sa Slovenský rozhlas zaoberal 3 roky a na jeho požiadanie renomovaní odborníci v oblasti šírenia elektronických médií vypracovali kompletný materiál, ktorý SRo využije pre zníženie prevádzkových nákladov bez minimálneho rizika s rušením niektorých existujúcich retranslačných zariadení. 1d. Šírenie jednotlivých televíznych okruhov STV systémom TRIPLE PLAY Vychádzajúc z uvedených uznesení príslušných nadnárodných združení a organizácií vznikol prvotný výsledok, že treba zmeniť koncepciu vysielania televízie a zabezpečiť prechod z analógového terestriálneho vysielania na digitálne vysielanie, pričom v prvotných krokoch sa uvažovalo tromi spôsobmi: a. terestriálne digitálne vysielanie - DVB -T b. satelitné digitálne vysielanie - DVB -S c. digitálne vysielanie káblovými rozvodmi - DVB -C. U všetkých troch metódach je potrebné dekódovacie zariadenie Set-top-Box. V priebehu roka 2005 v USA sa obrovským tempom rozbehol rozvoj nového spôsobu prenosu telekomunikačných služieb, tzv. TRIPLE PLAY ktorý v plnom rozsahu mení podmienky a vylepšuje služby pre abonenta. Priamo z optickej chrbticovej siete sa pomocou ethernetového káblového rozvodu dostávame k abonentovi s využitím streamu MPEG 2 alebo MPEG 4. Ale pozor, zároveň v tom istom médiu má abonent aj kompletnú hlasovú službu - telefón a kompletné internetové a dátové služby. Rozsah počtu televíznych a rozhlasových kanálov je prakticky neobmedzený, závisí to len na prenájme kapacity. Zároveň vzniká nárast využitia interaktívnych služieb, na ktorých by v každom prípade mala participovať aj Slovenská televízia ( objednávanie vzdelávacích programov, filmov a pod. ). Zavedenie tejto geniálnej myšlienky do každodenného života z hľadiska maximálneho využitia novodobých telekomunikačných distribučných technológií dnes v plnom rozsahu pripravujú všetci telekomunikační operátori a predpokladá sa, že prioritní poskytovatelia telekomunikačných služieb do konca roka 2006 zrealizujú čiastočné projekty z komplexného rozvojového programu v danej oblasti. Majú vynikajúci know-how a technicko-ekonomickú základňu. Prinesie to rapídny nárast konkurencie z hľadiska distribúcie a šírenia na mediálnom trhu. Výhodou STV a SRo je, že v zmysle platnej legislatívy operátori musia bez úhrady zabezpečovať šírenie jednotlivých programových okruhov verejnoprávnych médií. Treba však legislatívne ošetriť aj fakt, že v prípade tzv. výpadku služby TRIPLE PLAY abonenti musia mať zabezpečený príjem verejnoprávnej televízie inou metódou distribúcie signálu ( DVB-T, DVB - S ). 1e. Zabezpečenie stálej kontroly príjmu jednotlivých televíznych okruhov STV Vzhľadom na skutočnosť, že šírenie programových okruhov Slovenskej televízie nezabezpečuje už len jeden operátor telekomunikačných služieb, chýba kontinuita z hľadiska kontroly kvality príjmu. Zároveň narástla pravdepodobnosť tzv. chybovosti a stability prevádzky - iný distribútor a iný šíriteľ okruhu. Tento problém nastal aj u Slovenského rozhlasu a opäť sa našlo riešenie, ktoré by sa dalo veľmi rýchlo a za primeraných investícií realizovať aj v prípade Slovenskej televízie. Základný problém je v tom, že telekomunikačný operátor vykazuje bezporuchový stav, ale abonent - divák má výpadky v príjme. Tento stav nevzniká len pri analógovo terestriálnom vysielaní, ale aj pri digitálnom vysielaní či už metódou DVB - T, alebo DVB-S. Nezávisle od Slovenského rozhlasu aj komerčné elektronické média pochopili predovšetkým z hľadiska marketingu ( reklamného trhu ), že musia mať vlastný kontrolný systém. Technicky je to vyriešené , z hľadiska Slovenskej republiky je potrebné zakúpiť a zrealizovať 8 kontrolných bodov, ktoré neustále budú poskytovať STV informácie či dané telekomunikačné zariadenia sú v prevádzke a či v danej lokalite je možný príjem jednotlivých televíznych programov. Táto investícia sa následne objaví ako hybná páka na znižovanie poplatkov za nekvalitné telekomunikačné služby. 2. Distribúcia jednotlivých programových okruhov Slovenskej televízie Slovenská televízia do roku 2004 distribuovala signál jednotlivých okruhov v analógovej forme, na základe čoho distribúcia pomocou rádioreléových trás si vyžadovala kapacitu 34 Mbit. Po dohode so Slovenským rozhlasom, ako aj komerčnými elektronickými médiami sa zaviedol jednotný systém distribúcie s tým, že televízie výstup zo štúdia Mlynská dolina transformovali na formát MPEG 2. Na základe toho požadovaná kapacita prenosu jedného televízneho okruhu klesla z 34 Mbit na 8 Mbit čo sa samozrejme odzrkadlilo aj v nákladoch za distribúciu. Oveľa dôležitejší je ale fakt, že touto radikálnou zmenou môže Slovenská televízia za výhodnejších cenách distribuovať svoje programové okruhy cez satelit ASTRA 3A spoločnosti Rádiokomunikácie - Slovak Link. Ak si pozrieme mapku pokrytia územia zabezpečovaného daným satelitným systémom zistíme, že príjem je možný prakticky v celej Európe, ale aj v severnej časti Afriky a na Blízkom Východe. Z hľadiska vstupu do Európskej únie nám vychádza jedna skutočnosť, alebo radšej otázka. Prečo Slovenská televízia kryptuje svoje programové okruhy? Veď práve ona, ako verejnoprávne médium by malo prinášať efekt zbližovania národov a dostupnosti informácií v celej Európe. Súčasnosti ako prioritná distribúcia jednotlivých televíznych okruhov sú rádioreléové trasy a náhrada pre terestriálne vysielanie je satelitný systém ( viď. príloha ). Tento systém distribúcie bude potrebné zachovať aj v budúcnosti nezávisle od prechodu z analógového na digitálne vysielanie. Rádioreléové trasy je možné využiť nezávisle od spôsobu úpravy výstupného signálu zo štúdií ( analóg/digitál ) ako spojovacie cesty v tzv. spätných kanáloch, čo znamená prenos príspevkov, alebo celých programových blokov z krajových štúdií do Mlynskej doliny. Zvýši sa celková kontrola kvality signálov z jednotlivých štúdií a kompletný upravený programový blok na príslušnom televíznom okruhu bude sledovaný a jeho kvalita bude garantovaná centrálne. Prenos z krajových štúdií s inými telekomunikačnými prostriedkami je ekonomicky náročný. Prenosové - distribučné telekomunikačné zariadenia typu rádioreléových trás sa elegantným spôsobom dajú využiť aj pre vytvorenie virtuálnej siete ohľadom komplexného zabezpečenia prenosu informácií v rámci Slovenskej televízie. Znížia sa náklady na telekomunikačné služby. Pri zavedení distribúcie a následného šírenia vysielania jednotlivých programových okruhov či už formou DVB - T alebo TRIPLE PLAY ( je to technicky možné aj pri analógovom terestriálnom vysielaní ) je potrebné zvážiť vytvorenie regionálneho vysielania ( viď príloha ), podobným systémom chce zabezpečovať distribúciu a šírenie v pásme VKV programových okruhov Regina a Patria aj Slovenský rozhlas. Dnes to v plnom rozsahu využíva Rádio Expres, Predovšetkým z hľadiska reklamného spravodajstva. Dá sa to ale aplikovať aj z hľadiska regionálnej kultúry, každodenných udalostí a podobne. Dôležitou skutočnosťou z hľadiska znižovania nákladov je aj fakt, že medzi budovami Slovenskej televízie - Mlynská dolina a Slovenského rozhlasu - Mýtna 1, je cez telekomunikačný objekt - Kamzík vybudovaná digitálna rádioreléová trasa tak, že Slovenská televízia môže pomocou tohto zariadenia kompletne prenášať dva televízne programy obidvoma smermi s kapacitami 8 Mbit vo formáte MPEG 2. Žiaľ zariadenie sa pre tento účel nevyužíva, pričom pri organizovaní kultúrnych a spoločenských podujatí môžu využívať štúdiové priestory SRo, nie je potrebné zabezpečovať prenosové vozy od spoločnosti Rádiokomunikácie, ktoré sú technicky a morálne veľmi opotrebované. Pokiaľ zhrnieme technické riešenia z hľadiska distribúcie a šírenia televíznych programov v digitálnej forme, prijaté riešenia zo strany Slovenského rozhlasu a koncepcie rozvoja spoločnosti Rádiokomunikácie, nutne sa vynára otázka vytvorenia iného modelu spolupráce týchto troch spoločností, tak, ako je tom realizované v mnohých západných krajinách, ( typický príklad je BBC ). Otázka vzniká aj z ekonomických dôvodov, keď že Slovenská televízia a Slovenský rozhlas za poskytnuté služby ročne zaplatia cca 700 miliónov Sk. Po odrátaní DPH a prehodnotení nákladovosti na realizáciu služieb zistíme, že cena sa radikálne zníži - cca o 50%. Ak prihliadneme na možnosť vytvorenia spoločných podporných činností, zabezpečenie vyrozumenia obyvateľstva v mimoriadnych situáciách, využitie spoločných štúdiových priestorov, vytvorení jedného manažmentu a tým zníženia celkových nákladov musím položiť danú otázku. "Nemal by sa Slovenský rozhlas, spoločnosť Rádiokomunikácie zlúčiť do spoločnej organizácie so Slovenskou televíziou ? " Mal. Dôvodov je nepreberné množstvo. Samozrejme Rádiokomunikácie ako dcérska spoločnosť budú môcť naďalej zabezpečovať komplexné telekomunikačné a rádiokomunikačné služby pre iné elektronické média, resp. spoločnosti ( T-mobil, Orange, T-com, plynárenský a energetický priemysel, špecializované ministerstvá a pod. ) V prípade postavenia správneho marketingového a finančného plánu zistíme, že budeme môcť pristúpiť k tým opatreniam, o ktorých hovorí projekt riadenia v časti Ekonomika a obchodná spoločnosť. Formovanie programu Posledný krát a naposledy sa vraciam k metóde konzervatívnej kontrarevolúcie. A znova účelovo, aby sme mohli pointovať. Inštitucionálne riešenie je zhodné iba v prípade, že funguje. Inými slovami, keď rieši skutočný spoločenský problém. Ako v tomto prípade. Kvalita spoločenského statusu a spoločenskej funkcie jednotlivca dostáva nový rozmer. Účel, zámer, ideály a ideí spoločnosti vo vyššej miere musia totožné a v súlade so životom jednotlivca. V tematickej časti "Slovenska televízia a súčasnosť" je negatívne vymedzenie, ktoré nebudem opakovať. Slovenská televízia je verejnoprávna, národná, nezávislá, informačná, kultúrna a vzdelávacia inštitúcia, ktorá poskytuje službu verejnosti v oblasti televízneho vysielania. To je fundament, od ktorého sa profilovanie programu a výroby neodchýli. Za žiadnych okolností. Krížne cesty verejnej služby majú svoje vyústenie do princípov fungovania línie televízia - divák a sú založené na dôvere. Jej morálnym kreditom potom je vierohodnosť informácií. Aby sa predpoklad naplnil je potrebné zabezpečiť fungovanie týchto zásad, pravidiel: - ochrana ( duchovná ) verejnosti pred tyraniou trhu - služba občanovi, verejnosti a vôbec verejnej sfére - univerzálna dostupnosť - všestranné pôsobenie a rozmanitosť postojov - nekompromisná snaha o kvalitu všetkých výstupov - povinnosť informovať a vzdelávať podľa stupňa faktickej dôležitosti - odstup od všetkých špecifických záujmov - udržanie a rozvoj národnej kultúrnej identity - pokrývať vysielaním nielen teritórium, ale celé publiku - program je univerzálny, pre všetkých divákov - financovanie verejnoprávneho média premeniť zo solidárneho na viac zdrojové - verejná televízia nepracuje pre zisk, ale aby vysielala NAJLEPŠÍ PROGRAM - ak zarobí ( o čom hovorí tento projekt riadenia STV ) potom sa tieto prostriedky MUSIA použiť IBA v prospech PROGRAMU - tvoriví pracovníci musia byť ochránení pred vonkajšími vplyvmi - verejná televízia musí si vydobyť ( kvalitou a objektivitou ) svoju nezávislosť - skepticizmus k číslam sledovanosť, komerčné televízie sú pod tlakom Slovenská televízia sa prostredníctvom svojich programov musí prepracovať do pozície lídra v tvorbe verejnej mienky, Tvorba verejnej mienky sa nedeje iba prostredníctvom spravodajstva, politických komentárov a relácií s politickým obsahom. Ale aj prostredníctvom dramatickej tvorby, hudobného vysielania, zábavou. "Slovenská televízia svojou profesionalitou musí urobiť hrádzu negatívnemu trendu vývoja, keď úzka skupina "mocných" získala moc obracať sa na obrovský počet občanov. Počet tých, čo majú právo počúvať a pozerať, rastie rovnako rýchlo, ako rýchlo sa zmenšuje počet tých, ktorí majú právo informovať, vyjadrovať sa a môcť tvoriť. Diktatúra unitárneho slova a unitárneho obrazu - oveľa viac než diktatúra jednej strany - vnucuje všade jednotný životný štýl a prisudzuje titul exemplárneho občana tomu, kto je krotký konzument, pasívny divák zo sériovej výroby v planetárnom meradle, podľa vzoru predloženého súkromnou televíziou". ( Eric Clove, francúzsky scenárista a producent ) V tomto svete bez duše, ktorý nám média predkladajú ako jediný možný svet, nahradili ľudí trhy, občanov konzumenti, národy spoločnosti... Vysielanie Slovenskej televízie bez reklamy vytvorí výraznú trhlinu do tohto plastového sveta a som presvedčený, že môže začať ho modelovať až do prijateľnej podoby. Ľudia sú najdôležitejšie aktívum Opakujme si to do omrzenia, aby sme nezabudli. Ľudia sú rozhodujúci. Zlyhávanie vrcholového manažmentu nie je iba a len o ich schopnostiach. Nie preto v minulosti nesplnili očakávania. Skúsenosti z iných segmentov riadenia hovoria, že ide o zlyhanie systému, ktorý pracoval bez NOVEJ KONCEPCIE ! Preto celý projektu riadenia Slovenskej televízie je podriadený tejto, pre STV, životne nevyhnutnej zmene koncepčného myslenia a vedenia ľudí. Cisár a jeho nové šaty Ak ste presvedčený, že to má byť "hlava pomazaná" - cisár - potom si odložte jeho projekt na neskôr, aby ste mohli porovnávať. Sami so sebou. Podvodní krajčíri a ich zaručene "nové šaty" nanovo vstúpia v tichosti a nenápadne do svätostánku zvaného Slovenská televízia. Predlho sa budú starať iba o jedno. Aby nestretli DIEŤA... Bájny svet rozprávok je čarovný, lebo prichádza s materinským mliekom...a sprevádza nás celým životom. Jedných deštrukčne. Druhých tvorivo. Namiesto záveru... Úžitok nepotrebného "Všetci ľudia poznajú úžitok potrebného, nikto však nepozná úžitok nepotrebného. Tao-te-ťing V Marianke 11.09.2006 Pavol Varga