18. 8. 2006

Ve štvrtek zas pôjdem napiť sa a v pátek krčmára vyplatiť.

Ve štvrtek zas pôjdem napiť sa a
v pátek krčmára vyplatiť

Slovenský rozhlas - Zuzana Štukovská: Pán poslanec, mňa by zaujímalo, kde ešte okrem Španielska a Slovenska existuje Špeciálny súd? Máte takú informáciu?

Daniel Lipšic: No, sú krajiny, kde existujú osobitné inštitúcie, ako napríklad v Srbsku je špeciálna prokuratúra a špeciálny súd na boj proti organizovanému zločinu, v Taliansku je špeciálna prokuratúra. A tieto inštitúcie vo väčšine prípadov majú veľmi dobré výsledky. Ale otázka znie, podľa mojej mienky, inak. Nie je dôležité porovnávať nás so zahraničím, pretože my sme dosiahli viac ako mnohé okolité krajiny. Inde v Európe napríklad nie je možnosť použitia aktívneho agenta pri odhaľovaní korupcie. Je to zlé alebo dobré? Pre nás to je dobré, lebo je to jediný efektívny prostriedok odhaľovania korupcie. A aký jediný efektívny prostriedok prelomenia tých nadštandardných väzieb, ktoré vplyvné osoby v regióne majú? Jediné efektívne riešenie je tie väzby spretŕhať vytvorením centrálnych inštitúcií. Bývalý vyšetrujúci sudca Giovanni Falcone, ktorý bol zavraždený v Taliansku, raz povedal, že pokiaľ sa nezveria otázky v oblasti boja proti organizovanému zločinu centrám na úrovni polície, justície, bude boj proti mafii bezzubý. A podľa mojej mienky mal pravdu. To neznamená, že v každom prípade vyhrá mafia a nie štát, ale vo väčšine prípadov. A pre právny štát takáto bilancia 3:2, napríklad u nás, je neprijateľná.

Zuzana Štukovská: Môžem ešte doplniť otázku, ak dovolíte. Ako si potom vysvetľujete fakt, že povedzme medzi sudcami - ja neviem, ja som sa rozprávala naozaj s mnohými a teda nemajú veľmi takú valnú mienku o Špeciálnom súde ako takom. Teda naozaj, že či ho Slovensko potrebovalo. A napokon aj nábor, alebo teda v úvodzovkách, "nábor" - nehlásilo sa tam veľa sudcov, nebolo to bez problémov. A ja dokonca ešte dnes viem, že ten stav na stopercent naplnený nie je.

Daniel Lipšic: No, pani kolegyňa, používate terminológiu pána ministra Harabina. Ale prosím, s náborom!

Zuzana Štukovská: Teda ale toto si vyprosujem !!!.

Daniel Lipšic: Pani kolegyňa, nebol robený nábor na Špeciálny súd.

Zuzana Štukovská: To si vyprosujem.....

Daniel Lipšic: Lebo ten termín používa minister Harabin.

Zuzana Štukovská: Prepáčte, tak to som teda to som povedala v úvodzovkách.. Nebola som tu tri týždne, takže nepočula som túto terminológiu a vyprosujem si to.

Daniel Lipšic: V poriadku, v poriadku. Len tento termín je používaný dnešným ministrom spravodlivosti