31. 7. 2006

Mail mesiaca

Mail mesiaca
Vyjadrujem tymto protest proti vyjadreniu televizneho hlasatela v dnesnych novinach STV o 19.30 pocas zaberov z festivalu Pohoda, presnejsie proti jeho nanajvys nevhodnej otazke adresovanej dvom ucastnickam Pohody, ktora znela: "A co, bola aj nejaka marihuana?". Nechcela by som byt v kozi matky dospievajucich deti...! Zaroven, ked uz som vyjadrila postoj v jednej zalezitosti, rada by som ako Vas poplatnik a tiez danovy poplatnik, teda priamy aj nepriamy prispievatel do Vasho rozpoctu, poziadala o dovolenie vyjadrit svoj nezelany udiv nad sucasnym pouzivanim slovenciny, jej prznenim roznymi hrubymi slovami a mimoriadne castym nahradzanim slovenskych vyrazov cudzojazycnymi. Uz je takmer zriedkavostou, ked hlasatel (u Vas moderator) STV pouzije slovenske slova. Vo Vasich spravach dopravcovia neprepravuju, ale transportuju, nie cestujucich, ale pasazierov, rozsudok je vyhradne verdikt, ludia nie su tvorivi, ale kreativni, vlada, oblaky sa tiez kreuju, spravovat alebo riadit sa nahradza slovom manazovat, spravy, oznamy, tovary sa nesiria, lez distribuuju, nehovori, neoznamuje, nehlasi sa, nedorozumieva sa, lez komunikuje, Vase - mimochodom putave - vysielanie sa vola Familia, nie Rodina, podujatie je radsej akciou, a pod. Stava sa casto, ze Vasi pozvani hostia hovoria krajsou, vyberanejsou a lubozvucnejsou slovencinou nez Vasi zamestnanci, ktori by ich rozhodne mali prevysit v majstrovstve slova a vystupovania. Dalsim nedostatkom, ktory pravdepodobne sposobuju aj preklady spravodajskych agentur a ich rychle a povrchne preberanie televiziou, je vytlacanie cinneho rodu, typickeho pre slovencinu aj ine slovanske jazyky, trpnymi tvarmi preberanymi zjavne z anglickych a nemeckych textov. Ak by ste v tomto smere chceli docielit napravu, navrhujem zamestnat zopar pani uciteliek slovenciny vo vysluzbe (na dochodku), za skromny zarobok im dat sledovat Vase programy, hodnotit a bodovat cistotu a spravnost pouzivanej slovenciny, a pripadne raz za rok verejne vyhodnotit prislusnych tvorcov Vasich relacii za kvalitu ich prace aj v tomto smere. Nebolo by to drahe, panie ucitelky by Vam boli vdacne (divaci mojho typu tiez) a istotne by ste prispeli aj k zvyseniu sebavedomenia a narodnej hrdosti mladeze - urcite viac ako navadzanim na zlo, cim som zacala v uvode mojho prispevku. Do tretice mam otazku, suvisiacu so skutocnostou, ze okrem rodnej slovenciny ovladam aj dalsie tri jazyky: nemcinu, anglictinu a rustinu. Pri sucasnej dostupnosti cudzojazycnych programov a tiez mojej laske ku kniham, divadlu, rozhlasovemu vysielaniu aj internetu, najma vsak obmedzenemu casu vsetko sledovat, uvazujem, ze ak budete pokracovat v doterajsom trende Vasho vysielania, mohla by som sa bez neho aj obist. Moja - trosku zaludna - otazka znie, ci mam pravo prestat platit ucastnicke poplatky, ak s obsahom a formalnymi nedostatkami Vasho vysielania nesuhlasim. Ovela viac by som vsak uvitala napravu tak v obsahu, ako aj forme Vasho vysielania, a to najma preto, ze Vasa televizia zabava, vzdelava, informuje, utvara aj inych, nielen mna. Zelam Vam vsetko dobre. S pozdravom V Bratislave 15. jula 2006